frankj030 schreef op zondag 29 maart 2026 @ 19:56:
[...]
In het bericht staat ook een link naar een gelijke casus maar die lijkt offline/niet te werken. Degene die het bericht heeft gepost schrijft in het Engels maar eindigt met groeten, wellicht iemand die hier ook actief is en er wellicht meer over kan vertellen? Het is iig knap balen als dit je overkomt; tenzij dit een trend gaat worden maar uitgaan van een lemon / maandagochtend geval. Hoop voor de gebruiker dat het netjes wordt opgelost.
De melding op het Zendure-forum is door mij geplaatst en ik hoorde via iemand anders dat het ook in dit topic werd benoemd.
Afgelopen november hebben mijn broertje en ik beide een SolarFlow 2400 AC met 4x AB3000 aangeschaft (afzonderlijke bestellingen), met als doel NOM te realiseren in onze eigen woningen.
Rond 10 december hebben we de systemen ontvangen, netjes volgens de instructies aangesloten op een aparte groep en de 2400W-vermogenfunctie ontgrendeld. Beide systemen staan droog opgesteld in een verwarmde garage.
Incident 1
Omdat mijn broertje al langer over een dynamisch contract beschikt, begon hij gelijk met dagelijks laden en ontladen op basis van tarieven via HEMS. Op 10 februari stopte zijn systeem met functioneren waarbij in eerste instantie werd gedacht aan een softwarematig of communicatieprobleem. Tijdens het onderzoek vroeg Zendure Support om de omvormer te testen op de overige accu's. Maar de omvormer zat vast op de bovenste accu en kwam pas met enige kracht los. Testen op de andere accu's was daarna niet meer verstandig of mogelijk, de aansluiting was vervormd doordat een deel van de accu-connector in de omvormer-connector was achtergebleven.
Oplossing: Zendure loste dit op door de defecte omvormer en accu kosteloos te vervangen
Incident 2
Zelf beschik ik pas sinds 1 maart over een dynamisch contract, de eerste maanden laadde/ontlaadde ik de accu aanvankelijk weinig. Sinds begin deze maand ben ik gestart met het dagelijks laden en ontladen d.m.v. Home Assistant-integratie + automation.
Dit werkte tot 27 maart probleemloos, totdat ik in de avond zag dat de batterij-SOC plots van 66% naar 0% schoot. Het systeem was wel online, maar laden/ontladen was niet meer mogelijk. Tijdens de fysieke controle rook ik een lichte brand-/smeltlucht, waarop ik het systeem direct uitschakelde en loskoppelde van het stroomnet. Ik moest al snel denken aan incident 1 en wilde dit uitsluiten door de omvormer los te koppelen van de batterij. Ook in mijn geval bleek de omvormer vast te zitten aan de batterij, en nadat deze was loskomen werd de geur van verbranding/smelten sterker. De zichtbare schade bleek ook vrijwel identiek.
Oplossing: Vandaag heeft Zendure bevestigd dat ook in mijn geval de omvormer en accu omgeruild gaan worden.
Nu ben ik in eerste instantie blij dat mijn defecte apparaten vervangen zullen gaan worden binnen de garantie. Maar zonder aanwijsbare oorzaak ben ik er nog niet helemaal gerust op dat deze situatie zich niet opnieuw zal gaan voordoen. Mochten er ontwikkelingen zijn dan zal ik hier ook een update plaatsen.