Zo te zien neem je af van het net. Verbruik 939W klopt aardig met 800W uit de batterij en 140W van het net.gigi64 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 20:49:
Weet er iemand Waarom er nog stroom naar het net gaat als de batterij niet vol is terwijl ik afneem van batterij ,, zie foto
[Afbeelding]
Staat de batterij begrensd op 800W? Dan legt dat het uit.
Dank je, @Tom35. Dan moet het met de bank plat makkelijk achterin mijn Ioniq 5 passen.Tom35 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 19:10:
Ik heb een id.7 en daar gingen 2 2400ac+ in en 2 keer een batterij 3000...dit was zonder de zetels plat te leggen maar dan nog 4 extra batterijen er bij zou veel zijn...
Op de ac2400+ doos staat bdh 46,7 ×36.7x38 cm
Op de batterij staat bdh 47.1 x 37,1 x 35.6
Alles bij elkaar ca. 200-250 kg kan ook het probleem niet zijn. 3 mannen op de achterbank wegen ook zoiets
Er zijn nog een paar dingen om uit te zoeken en knopen door te hakken, maar het lijkt erop dat het hier dan ook gaat gebeuren.
[ Voor 9% gewijzigd door Hippe Lip op 27-03-2026 21:15 ]
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Vandaag een Zendure Solarflow 2400 pro aangekregen. Voorlopig nog geen zonnepanelen rechtstreeks aangesloten.
Koppeling met Zendure app redelijk vlot gebeurd.
Ik kan manueel bedienen via de app (instellen of batterij moet laden of ontladen via het net, en met welk vermogen, dit werkt).
Echter, wanneer ik in de app de HEMS switch aan zet, gebeuren er zaken die me vreemd lijken.
Eerst wordt gevraagd om een land te kiezen. België wordt dan nu eens wel, en dan weer niet ondersteund. Kan gelukkig ook Nederland kiezen, hoewel ik in België ben.
Vervolgens moet ik opnieuw via wifi naar het apparaat gaan zoeken, hoewel dat al gekoppeld is …
Lijkt in een soort loop te zitten, het lukt niet om een HEMS aan te maken, telkens opnieuw wordt gevraagd om een opslagapparaat te koppelen, hoewel dat dus al gebeurd is, het al in de lijst met apparaten te zien is en het manueel goed werkt.
Als ik niet via de HEMS switch werk, maar via de home tab kies voor “creëer nieuwe energiesystemen” kom ik in hetzelfde straatje terecht, met dezelfde stappen.
Los daarvan lukt ook koppelen met de HomeWizard P1 meter niet, hoewel ze zeker op hetzelfde netwerk zitten, en P1 zowel als de Zendure vandaag de nieuwste firmware kregen. P1meter is HWE-P1-21 versie 6.0305, Solarflow 2400 Pro is versie V1.0.2 . De P1 meter verschijnt niet in de lijst met te kiezen meters, hoewel hij wel in de lijst met ondersteunde apparaten staat.
Herkenbaar voor iemand die mss tips heeft?
Dat van belgie is herkenbaarMvdm schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 21:19:
Hallo allen,
Vandaag een Zendure Solarflow 2400 pro aangekregen. Voorlopig nog geen zonnepanelen rechtstreeks aangesloten.
Koppeling met Zendure app redelijk vlot gebeurd.
Ik kan manueel bedienen via de app (instellen of batterij moet laden of ontladen via het net, en met welk vermogen, dit werkt).
Echter, wanneer ik in de app de HEMS switch aan zet, gebeuren er zaken die me vreemd lijken.
Eerst wordt gevraagd om een land te kiezen. België wordt dan nu eens wel, en dan weer niet ondersteund. Kan gelukkig ook Nederland kiezen, hoewel ik in België ben.
Vervolgens moet ik opnieuw via wifi naar het apparaat gaan zoeken, hoewel dat al gekoppeld is …
Lijkt in een soort loop te zitten, het lukt niet om een HEMS aan te maken, telkens opnieuw wordt gevraagd om een opslagapparaat te koppelen, hoewel dat dus al gebeurd is, het al in de lijst met apparaten te zien is en het manueel goed werkt.
Als ik niet via de HEMS switch werk, maar via de home tab kies voor “creëer nieuwe energiesystemen” kom ik in hetzelfde straatje terecht, met dezelfde stappen.
Los daarvan lukt ook koppelen met de HomeWizard P1 meter niet, hoewel ze zeker op hetzelfde netwerk zitten, en P1 zowel als de Zendure vandaag de nieuwste firmware kregen. P1meter is HWE-P1-21 versie 6.0305, Solarflow 2400 Pro is versie V1.0.2 . De P1 meter verschijnt niet in de lijst met te kiezen meters, hoewel hij wel in de lijst met ondersteunde apparaten staat.
Herkenbaar voor iemand die mss tips heeft?
Ik heb 2400 ac+ en idd belgie lukte niet...
Die is nog biet goedgekeurd door synergrid...
Ik heb via de app en blu tooth connectie gemaakt, daarna een update gedaan van dr software , de installatie doorlopen en dan een hems systeem aangemaakt..werkte zonder issue..
Bij mij staat de hems ingesteld op de slimme meter, weliswaar via een shelly 3em pro...
Heb je al is geprobeerd alle opslagapparaten te verwijderen en terug in te voeren..mss heeft die dat eerste gekoppeld aan belgie en staat die 'geblokkeerd'
Tom
In een kia niro had ik 6 AB3000x batterijen en 2x 2400AC omvormers. Oja de ventilators van @geert1992 paste er ook nog bijHippe Lip schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 21:09:
[...]
Dank je, @Tom35. Dan moet het met de bank plat makkelijk achterin mijn Ioniq 5 passen.
Alles bij elkaar ca. 200-250 kg kan ook het probleem niet zijn. 3 mannen op de achterbank wegen ook zoiets![]()
Er zijn nog een paar dingen om uit te zoeken en knopen door te hakken, maar het lijkt erop dat het hier dan ook gaat gebeuren.
Dat is stevig...mijn id.7 tourer is bijna halve meter lang...nu zoals gezegd ik had de banken niet plat gelegd maar nog 4 extra dozen..is wel veel..Pakhaas schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 21:32:
[...]
In een kia niro had ik 6 AB3000x batterijen en 2x 2400AC omvormers. Oja de ventilators van @geert1992 paste er ook nog bij
Tom
Bank niet plat gehad. 4 batterijen + omvormer in de kofferbak en 2 op de achterbank + omvormer.Tom35 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 21:39:
[...]
Dat is stevig...mijn id.7 tourer is bijna halve meter lang...nu zoals gezegd ik had de banken niet plat gelegd maar nog 4 extra dozen..is wel veel..
Tom
De 3000x zijn wel veel platter dan de 3000L
Maar waarom zou ik die bank niet platgooien? Dan weet ik zeker dak genoeg ruimte heb, toch?Tom35 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 21:39:
[...]
Dat is stevig...mijn id.7 tourer is bijna halve meter lang...nu zoals gezegd ik had de banken niet plat gelegd maar nog 4 extra dozen..is wel veel..
Tom
<John O`Mill>
Nee, helaas, dit werkt hier niet. Punt is, hij vindt meteen de HW P1, voeg je 'm toe, suggereert meteen een naam "HomeWizard P1", dan "Congratulations!"-scherm, en als ik 'm opsla, verschijnt ie al meteen niet in het vorige scherm onder "Meter (Optional)". Klik ik dan weer op "Add device", dan staat ie daar, maar zonder aangevinkt te zijn. Vink ik 'm aan, dan verschijnt ie pas in het vorige scherm (zoals links, hieronder) met groen Wifi-icon erachter. Maar ga ik dan nog een scherm terug, en weer naar "Device Management", dan is er meteen een 'broken link' icoon achter de HW P1 te zien. Maakt niet uit wat ik probeer in welke volgorde, hij raakt meteen de connectie kwijt. Zie:polo1987 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 14:11:
Ik had eerst een niet werkende HomeWizard P1 meter in de Zendure App. Hij bleef toen 0W weergeven.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/tv0GvP56lTburjnas5Ft78IP.jpg?f=user_large)
Ik heb geen idee of dit de bug is, maar hier werkt het in ieder geval nooit.
Edit: HWE-P1-21, 6.0305, maar na toevoegen is "network status" altijd "offline". Wat natuuriljk onzin is, want de P1 loopt als een malle met gielz HA...
Edit2: oh, na nog een keer het hele dansje gedaan te hebben blijft de meter nu toch wel "online". Maar helaas op 0W staan...
[ Voor 10% gewijzigd door TCMR op 27-03-2026 22:47 ]
Kan iemand voor me nakijken wat de opdruk is op die CT’s? Ik ben met name geïnteresseerd in het aantal windingen. Dan kan ik gaan kijken naar dichte ringen. Ja, daarvoor moet je de draad losmaken, maar da’s geen probleem voor mij.
Standaard CT’s hebben 1000, 2000 of 3000 windingen, maar de Zappi wijkt bijvoorbeeld af met z’n 2500 windingen.
Het moet wel precies kloppen, anders werkt het niet goed.
En dezelfde vraag voor de Shelly Pro 3EM (die is het toch?). Weet iemand hoeveel windingen die CT’s hebben?
<John O`Mill>
bij mij bleef de verbinding er altijd, maar bleef de waarde op 0W staan.
Dat probleem heb ik bij mij dus op kunnen lossen. (via het stappenplan)
Ik denk dat jij toch een ander probleem hebt.
Dat is vreemd want ik zie in de Zendure app wel degelijk de keuze die ik moet maken (!) tussen input en output.Acidrain schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 18:10:
[...]
Stroom is geen 1 richtingsverkeer die zoekt de weg van de minste weerstand, daarom verhoogd de omvormer ook het voltage ten opzichte van het net om te kunnen leveren (en klapt alles er uiteindelijk uit boven 255V). En Zendure bepaalt zelf of hij in leveren of ontvang modus gaat op zn offgrid poort daar doe ik niets aan. Ik zet alleen de poort aan.
One cookie a day keeps the doctor away !
Exact zelfde probleem hier. Jammer, de support daar is ook niet echt van het reageren..TCMR schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 22:23:
[...]
Nee, helaas, dit werkt hier niet. Punt is, hij vindt meteen de HW P1, voeg je 'm toe, suggereert meteen een naam "HomeWizard P1", dan "Congratulations!"-scherm, en als ik 'm opsla, verschijnt ie al meteen niet in het vorige scherm onder "Meter (Optional)". Klik ik dan weer op "Add device", dan staat ie daar, maar zonder aangevinkt te zijn. Vink ik 'm aan, dan verschijnt ie pas in het vorige scherm (zoals links, hieronder) met groen Wifi-icon erachter. Maar ga ik dan nog een scherm terug, en weer naar "Device Management", dan is er meteen een 'broken link' icoon achter de HW P1 te zien. Maakt niet uit wat ik probeer in welke volgorde, hij raakt meteen de connectie kwijt. Zie:
[Afbeelding]
Ik heb geen idee of dit de bug is, maar hier werkt het in ieder geval nooit.
Edit: HWE-P1-21, 6.0305, maar na toevoegen is "network status" altijd "offline". Wat natuuriljk onzin is, want de P1 loopt als een malle met gielz HA...
Edit2: oh, na nog een keer het hele dansje gedaan te hebben blijft de meter nu toch wel "online". Maar helaas op 0W staan...
Geprobeerd, maar werkt niet bij mij; nog altijd 0 watt.polo1987 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 14:11:
Ik had eerst een niet werkende HomeWizard P1 meter in de Zendure App. Hij bleef toen 0W weergeven.
Ik heb er nog eens wat tijd aan besteed en nu werkt het wel.
nog steeds dezelfde HWE-P1-21 met dezelfde firmware 6.0305
Het ligt aan de onduidelijke Zendure App.
Ik heb een stappenplan voor de mensen die ook steeds de 0W bug hadden.
Voeg de accu aan HEMS toe
Kies de modus: "Slimme meter modus"
Expert-modus: Slimme meter modus
klik daar op "voorkeur"
Monitorings apparaat wisselen
Electriciteits meter (optioneel) - Meter Toevoegen
Nieuw apparaat toevoegen
Selecteer HomeWizard P1 Plaatje
Volgende
Controleer of het apparat gevonden wordt (is het IP wat je verwacht)
Click weer op "+ Meter toevoegen"
selecteer jouw HomeWizard P1 meter en klik op opslaan
Pagina terug
dan zou nu de data van de Homewizard P1 meter al zichtbaar moeten zijn.
Als je nu ook kijkt bij apparatuur dan zie je de HW P1 meter ook staan met nu wel meet gegevens.
Dit werkte voor mij. Hopelijk werkt het op deze manier ook voor anderen.
Wat bedoel je met deze twee zinnen:
Is dat niet 1 dezelfde stap?
Werkt bij mij nu ook eindelijk!! HWE-P1-G1 6.0305, het zat m in de laatste stap, werkelijk activerenpolo1987 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 14:11:
Ik heb er nog eens wat tijd aan besteed en nu werkt het wel.
nog steeds dezelfde HWE-P1-21 met dezelfde firmware 6.0305
Het ligt aan de onduidelijke Zendure App.
Ik heb een stappenplan voor de mensen die ook steeds de 0W bug hadden.
Voeg de accu aan HEMS toe
klik daar op "voorkeur"
Monitorings apparaat wisselen
Electriciteits meter (optioneel) - Meter Toevoegen
Nieuw apparaat toevoegen
Selecteer HomeWizard P1 Plaatje
Volgende
Controleer of het apparat gevonden wordt (is het IP wat je verwacht)
Click weer op "+ Meter toevoegen"
selecteer jouw HomeWizard P1 meter en klik op opslaan
Pagina terug
dan zou nu de data van de Homewizard P1 meter al zichtbaar moeten zijn.
Als je nu ook kijkt bij apparatuur dan zie je de HW P1 meter ook staan met nu wel meet gegevens.
Dit werkte voor mij. Hopelijk werkt het op deze manier ook voor anderen.
PV 3825wp Enphase iq8hc - tussenwoning ZH010 1993, 110m2, glas hr+++ en hr++, Tado v3, wp Quatt Hybride nov’24, Zendure SF2400AC 3x AB3000X 8.6kWh XOM
Hmm.... had ik het toch niet helemaal verkeerd.Acidrain schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 17:19:
[...]
Geen probleem en het siert je dat je reageert!
Dit alles werkt helaas momenteel alleen zolang de Zendure zelf met een stekker in een werkend wcd zit want hij geeft de sinus van het net door aan de wcd poort. Trek je de Zendure uit de wcd stopt de offgrid poort en gaat de micro omvormer uit.
Dus voor noodstroom scenarios niet te gebruiken helaas.
Ik was al een hele tijd op zoek naar een noodstroom scenario en kwam er dus niet uit met alleen een Zendure, mede doordat ik een 3 fasen PV omvormer hebt.
Ik moet dan op elke fase een spanningbron zetten en dan zou ik dus 3 zendures moeten hebben.
Maar recentelijk heb ik na lang zoeken ergens gevonden dan mijn PV omvormer (Huawei) blijkbaar in off-grid mode gezet kan worden
Hij kan dan ook zonder grid werken, moet het nog uitproberen maar lastig, omdat voor een test het hele huis van het net af moet.
[ Voor 7% gewijzigd door Ben(V) op 28-03-2026 00:40 ]
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Nee, de keuze die je kan maken nadat je de switch hebt omgezet zijn ecomodus of normal.ppaulv schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 23:12:
[...]
Dat is vreemd want ik zie in de Zendure app wel degelijk de keuze die ik moet maken (!) tussen input en output.
De plaatjes met nummer 1 en 2 zijn geen keuze opties, Zendure kiest dat zelf op basis van wat je er op aansluit. Persoonlijk denk ik dat dit stukje app nog wat werk nodig heeft...
Jacobus 9 | 5KW MHI | 2x 2KW MHI | 150L Inventum, Eddi | 3600WP Enphase | Zendure 2400AC 8,64kWh | Ecoflow Delta Pro 3.6kWh | 450x Nera | Home Assistant
Kijk eens naar de Shelly pro 3em 3ct63, die heeft een blok die tussen je groepen zou moeten passen.Hippe Lip schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 22:35:
Mijn groepenkast zit nokkie vol. Als ik daar een Zendure meter met 3 CT’s wil installeren, dan kan ik niet de standaard meegeleverde clip-on CT’s gebruiken omdat ik daarvoor simpelweg de ruimte niet heb.
Kan iemand voor me nakijken wat de opdruk is op die CT’s? Ik ben met name geïnteresseerd in het aantal windingen. Dan kan ik gaan kijken naar dichte ringen. Ja, daarvoor moet je de draad losmaken, maar da’s geen probleem voor mij.
Standaard CT’s hebben 1000, 2000 of 3000 windingen, maar de Zappi wijkt bijvoorbeeld af met z’n 2500 windingen.
Het moet wel precies kloppen, anders werkt het niet goed.
En dezelfde vraag voor de Shelly Pro 3EM (die is het toch?). Weet iemand hoeveel windingen die CT’s hebben?
[Afbeelding]
Heb je alleen nog 1 plek nodig voor de shelly zelf
Bij mij helaas nog niet ook niet met dit stappenplan. Ik heb de meter netjes " groen" in mijn overzicht, maar alles blijft op 0 staan. Als ik mijn API gegevens bekijk via de webbrowser worden ze wel doorgegeven.Arwbo schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 00:29:
[...]
Werkt bij mij nu ook eindelijk!! HWE-P1-G1 6.0305, het zat m in de laatste stap, werkelijk activeren
Iemand nog suggesties?
Heb dat idd gedaan, daarna meteen energiesysteem gecreëerd (aanvankelijk dus zonder dat apparaat al gekoppeld was), en dan direct voor Nederland gekozen ipv België. Nu werd het HEMS wel aangemaakt, en bovendien lukte het nu om zowel de Zendure als de HW P1 meter er aan toe te voegen. Die lijkt ook correcte waarden te leveren. Weliswaar toont hij vaak (bijna) nul, maar laat dat nu net de bedoeling zijn 😀. Merci hiervoor! Wel nog wat werk aan de transparantie van de Zendure app denk ik, want er wordt nergens aangegeven dat de andere manier van werken niet ok zou zijn..
Op dit moment zijn er verschillende opties om Zendure aan te sturen, allen al zeer uitgebreid besproken in dit topic. Voor de P1 meters heb je de keuze tussen de eigen Zendure P1 meter en al ruim een jaar werkende Ecotracker P1. Wil je HA is daar een heel mooi Zendure en HA topic.
HW is hit or miss, kent een interval van 20 sec verversen en Zendure is gestopt met aanraden van de ondersteuning. Inmiddels is dit topic pagina na pagina doorploegen van HW P1 ervaringen, en ervaringen met Zendure zelf raken ondergesneeuwd.
Grote dank, @elektriekertelektriekert schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 07:42:
Kijk eens naar de Shelly pro 3em 3ct63, die heeft een blok die tussen je groepen zou moeten passen.
Heb je alleen nog 1 plek nodig voor de shelly zelf
Das een mooie meter, één eenheid breed en met zeer compacte 3-in-1 CT.
Dit model kan samenwerken met de AC+ hoop ik?
Hoe gaat de communicatie tussen deze Shelly en de AC+ dan?
Dan ga ik deze maar eens aanschaffen. Eind april komt Liander voor de meterwissel (DSMR4 naar DSMR5) die ik aangevraagd heb en dan hoop ik dat dit meetblok ónder mijn hoofdschakelaar gemonteerd kan worden (scheelt weer ruimte). Kan ik niet zelf omdat de adereindhulzen te dik zijn om door die gaten te gaan.
<John O`Mill>
Wat bedoel je met werkelijk activeren?Arwbo schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 00:29:
[...]
Werkt bij mij nu ook eindelijk!! HWE-P1-G1 6.0305, het zat m in de laatste stap, werkelijk activeren
Wat je ook nog kunt overwegen wat HW zelfs voor belgie aan het ontwikkelen was. Is een HW MID KWH Meter direct na de hoofdschakelaar. Dan heb je een eigen slimme meter met lokale API en 1 seconden interval.Hippe Lip schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 09:48:
[...]
Grote dank, @elektriekert![]()
Dan ga ik deze maar eens aanschaffen. Eind april komt Liander voor de meterwissel (DSMR4 naar DSMR5) die ik aangevraagd heb en dan hoop ik dat dit meetblok ónder mijn hoofdschakelaar gemonteerd kan worden (scheelt weer ruimte). Kan ik niet zelf omdat de adereindhulzen te dik zijn om door die gaten te gaan.
*Kan alleen dan niet via HEMS.
6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | HAOS op DS224+
Wel op de 2400AC, toevallig zocht ik laatst hetzelfde.Hippe Lip schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 09:48:
[...]
Geen garantie dat ie het bij de plus versie ook doet. Wellicht kan je dit navragen bij Zendure zelf.
Hoe dik zijn je adereindhulzen dan? Ik meen dat de doorvoer 9mm is.
Communicatie zou je bij HEMS van Zendure zelf toe kunnen voegen.
Of HA natuurlijk
[ Voor 8% gewijzigd door elektriekert op 28-03-2026 10:06 ]
De verschillen zijn minimaal zeg je, maar dat is dus niet zo. Andere handgrepen en iets andere behuizing is voor mij niet minimaal. Vandaar dat ik geen X wil maar een s. Zoals je in mijn post had kunnen lezen. 😘Ben(V) schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 14:06:
[...]
Gewoon een AB2000X nemen, de verschillen zijn minimaal enkel de behuizing en de handvatten zijn iets anders.
De nieuwere HWE-P1-21 ondersteunt modernere beveiligingsstandaarden zoals WPA3, terwijl de G1-versie WPA2 gebruikt.
Misschien zijn deze verschillen wel “het” probleem
jantje112 schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 08:43:
[...]
Bij mij helaas nog niet ook niet met dit stappenplan. Ik heb de meter netjes " groen" in mijn overzicht, maar alles blijft op 0 staan. Als ik mijn API gegevens bekijk via de webbrowser worden ze wel doorgegeven.
Iemand nog suggesties?
- Taro
- Registratie: September 2000
- Niet online
Ik heb hier een HW P1-meter van enkele jaren oud én een recent gekochte nieuwe versie. Beide doen het niet.Solar-man60 schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 11:26:
Ik volg deze blog al een tijdje, maar ben benieuwd of er mensen zijn die de HWE-P1-21 werkend hebben gekregen.
De nieuwere HWE-P1-21 ondersteunt modernere beveiligingsstandaarden zoals WPA3, terwijl de G1-versie WPA2 gebruikt.
Misschien zijn deze verschillen wel “het” probleem![]()
[...]
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp
M'n slimme meter is DSRM5.0. Ik heb sinds jaar en dag een RPi-P1 meter (RJ11), werkt prima.
Nu aansluiten van de Zendure P1 met een passieve P1 splitter (RJ12, 6 pins aangesloten). Idem met de aansluitkabel.
Het is nu zo dat zodra de Zendure P1 erin geplugd wordt, de RPi niets meer doet. Zendure voeden via USB werkt niet.
Ik heb nu deze splitter: https://www.tinytronics.n...assieve-p1-poort-splitter
1) Heb ik een actieve splitter nodig? Doet een actieve splitter meer dan alleen extra stroom voorzien op de 5V lijn?
2) Heb ik een andere RPi-P1 nodig?
3) Firmware van de Zendure is bijgewerkt, moet er nog meer?
Beter dus een zendure kopen? Ik heb een hw p1.... Ik zou het jammer vinden als m'n set binnen is en ik het nog niet kan gebruiken.Taro schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 11:44:
[...]
Ik heb hier een HW P1-meter van enkele jaren oud én een recent gekochte nieuwe versie. Beide doen het niet.
Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd; 2x Era100 | PS5 | DS218+ | DIRIGERA | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon Audio TT4SE | Streetfishing |
@ZwartoogZwartoog schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 11:46:
1) Heb ik een actieve splitter nodig? Doet een actieve splitter meer dan alleen extra stroom voorzien op de 5V lijn?
Ja, daar lijkt het wel op. Die van HomeWizard heeft de beste reputatie. Heb ik hier ook hangen.
Die voedt niet alleen, maar doet echt een actieve ‘reproductie’. Je ziet aan het lichtje als het telegram van de slimme meter binnenkomt en een paar tienden van een seconde later de lichtjes van de uitgangen dat dit telegram daarheen actief verzonden wordt. Ik denk dat die werkwijze ook de kracht van die HW-splitter is.
Nee, rustig daarmee doorgaan. Werkt met een HW-P1-splitter weer als vanouds.2) Heb ik een andere RPi-P1 nodig?
Begin met die splitter. Ik denk dat het dan allemaal weer OK is.3) Firmware van de Zendure is bijgewerkt, moet er nog meer?
[ Voor 21% gewijzigd door Hippe Lip op 28-03-2026 11:55 ]
<John O`Mill>
Hmm, zou idd kunnen. Als ik de schema's bekijk hier:Hippe Lip schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 11:52:
[...]
@Zwartoog
Ja, daar lijkt het wel op. Die van HomeWizard heeft de beste reputatie. Heb ik hier ook hangen.
Die voedt niet alleen, maar doet echt een actieve ‘reproductie’. Je ziet aan het lichtje als het telegram van de slimme meter binnenkomt en een paar tienden van een seconde later de lichtjes van de uitgangen dat dit telegram daarheen actief verzonden wordt. Ik denk dat die werkwijze ook de kracht van die HW-splitter is.
[...]
Nee, rustig daarmee doorgaan. Werkt met een HW-P1-splitter weer als vanouds.
[...]
Begin met die splitter. Ik denk dat het dan allemaal weer OK is.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/150747/2
dan lijkt er inderdaad meer electronica in te zitten. Maar voor ik weer wat uitgeef wilde ik zeker weten dat 1) het bij anderen ook niet werkt zo, en 2) actieve splitter het wel oplost
Een goede actieve splitter doet 2 dingen: stroomvoorziening en het signaal oppoetsen.Zwartoog schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 12:00:
[...]
Hmm, zou idd kunnen. Als ik de schema's bekijk hier:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/150747/2
dan lijkt er inderdaad meer electronica in te zitten. Maar voor ik weer wat uitgeef wilde ik zeker weten dat 1) het bij anderen ook niet werkt zo, en 2) actieve splitter het wel oplost
Ik denk dat het laatste bij jou op dit moment het probleem is, maar met een actieve splitter hoef je ook de Zendure P1 niet apart te voeden.
Kies vooral ook een splitter die past bij je (toekomstige doelen).
Hier hangt een 4 output versie van powerbaas. Die zit al helemaal vol met:
- usb naar HA
- laadpunt
- Zonneplan (als backup voor de data via de netbeheerder en meer real-time inzicht)
- Zendure P1
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Ja, een passiefe splitter werkt niet.Zwartoog schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 11:46:
Help, ik kom er niet uit met m'n P1
M'n slimme meter is DSRM5.0. Ik heb sinds jaar en dag een RPi-P1 meter (RJ11), werkt prima.
Nu aansluiten van de Zendure P1 met een passieve P1 splitter (RJ12, 6 pins aangesloten). Idem met de aansluitkabel.
Het is nu zo dat zodra de Zendure P1 erin geplugd wordt, de RPi niets meer doet. Zendure voeden via USB werkt niet.
Ja, zover ik weet ondersteund de Zendure alleen de eigen P1 en die van HW (echter die krijgt nagenoeg niemand echt aan het werken), dus de enige optie is een Zendure P1 te nemen, wil je beide P1 dongles gebruiken dan heb je ook nog een aktieve splitter nodig, de HW splitter versie werkt bij mij perfect.2) Heb ik een andere RPi-P1 nodig?
Je voegt de Shelly toe via de app en die zend de data naar de cloud dus ja dit werkt met alle omvormers van Zendure omdat het daar bij elkaar komt.Hippe Lip schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 09:48:
[...]
[ Voor 5% gewijzigd door AquilaXL op 28-03-2026 12:28 ]
Als je de zoekfunctie gebruikt zul je zien:..Christiaan.. schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 11:51:
[...]
Beter dus een zendure kopen? Ik heb een hw p1.... Ik zou het jammer vinden als m'n set binnen is en ik het nog niet kan gebruiken.
- de ecotracker p1 werkt goed
- de Zendure p1 werkt goed (mits je slimme meter op hun lijst compatibele slimme meters staat, zie hun product pagina); soms een actieve splitter van bijv Homewizard nodig
- de homewizard P1 werkt niet of wel of niet of wel; inmiddels al kleine 200 berichten over in dit topic; en als het werkt is het interval 20 seconden dus geen goede nom.
Ik adviseer je een ecotracker p1 of Zendure p1 te kopen, je investeert een enorme bak geld voor een Zendure set, dan kan die paar tientjes er wel bij…
- Taro
- Niet online
Vergeet de everHome Ecotracker P1-meter nietJan-tweak schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 12:20:
[...]
Ja, een passiefe splitter werkt niet.
[...]
Ja, zover ik weet ondersteund de Zendure alleen de eigen P1 en die van HW (echter die krijgt nagenoeg niemand echt aan het werken), dus de enige optie is een Zendure P1 te nemen, wil je beide P1 dongles gebruiken dan heb je ook nog een aktieve splitter nodig, de HW splitter versie werkt bij mij perfect.
[...]
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp
- Taro
- Niet online
In het ergste geval stuur je hem ongeopend terug...Christiaan.. schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 11:51:
[...]
Beter dus een zendure kopen? Ik heb een hw p1.... Ik zou het jammer vinden als m'n set binnen is en ik het nog niet kan gebruiken.
Het gaat mij natuurlijk niet om die paar tientjes. Ik heb een hw meter en als die werkt is dat natuurlijk veel beter. Die draait al 4 jaar ofzo. Dus mooie historie.frankj030 schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 12:43:
[...]
Ik adviseer je een ecotracker p1 of Zendure p1 te kopen, je investeert een enorme bak geld voor een Zendure set, dan kan die paar tientjes er wel bij…
Ik bestel er voor de zekerheid eentje.
Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd; 2x Era100 | PS5 | DS218+ | DIRIGERA | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon Audio TT4SE | Streetfishing |
klopt, die was ik inderdaad vergeten. sorry.
Check zeker ook marktplaats, veel mensen hebben tegen weinig geld (1 euro of 29 euro) een Zendure p1 bij hun bestelling kunnen kopen, en die in de verkoop staan. Ik heb de onze een paar maand terug ook verkocht omdat ik al een ecotracker gebruik. Ik zag ze recent voor 60-70 euro op marktplaats...Christiaan.. schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 12:54:
[...]
Het gaat mij natuurlijk niet om die paar tientjes. Ik heb een hw meter en als die werkt is dat natuurlijk veel beter. Die draait al 4 jaar ofzo. Dus mooie historie.
Ik bestel er voor de zekerheid eentje.
Om te proberen mn HW P1 werkend te krijgen, alles uit de Zendure app verwijderd. Cache geleegd. Nu probeer ik de 800 plus opnieuw toe te voegen maar wordt het apparaat niet meer gevonden.
- Taro
- Niet online
De knop al even 6 seconden ingedrukt gehouden?marteltor schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 13:08:
Gggggrr![]()
Om te proberen mn HW P1 werkend te krijgen, alles uit de Zendure app verwijderd. Cache geleegd. Nu probeer ik de 800 plus opnieuw toe te voegen maar wordt het apparaat niet meer gevonden.
/f/image/f243RmUh1drzQDbaHL7ZX2zD.png?f=fotoalbum_large)
Voor wat het waard is (en misschien zegt het iets over mijn netwerk 😬): zojuist zonder enig probleem de Zendure P1-meter die net werd bezorgd gekoppeld. Kan er verder nog niks mee, maar ben blij dat er in elk geval iets van Zendure werkt op dit netwerk..!
Maar zegt dit iets over hoe mijn netwerk is ingesteld om ook de solarflow 2400 AC+ te kunnen verbinden? Ik denk, zelfde fabrikant, zelfde instelmethode, zelfde benodigde parameters…?
[ Voor 13% gewijzigd door Gramser op 28-03-2026 14:01 ]
Ja, niks lijkt te werken. Ook al half uur van stroom gehad.Taro schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 13:16:
[...]
De knop al even 6 seconden ingedrukt gehouden?
Edit: app verwijderd en opnieuw installed. Nu vindt hij hem weer.
Maar HW P1 nog steeds 0 watt...
[ Voor 18% gewijzigd door marteltor op 28-03-2026 14:15 ]
@elektriekertelektriekert schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 10:02:
[...]
Hoe dik zijn je adereindhulzen dan? Ik meen dat de doorvoer 9mm is.
Communicatie zou je bij HEMS van Zendure zelf toe kunnen voegen.
Of HA natuurlijk
Ja, juist die brede, universele inzetbaarheid lokt me. Al voeg ik dan wel wéér een energiemeter aan mijn rijtje toe:
- Home Assistant,
- HomeWizzard,
- iungo,
- Zappi,
- en sinds kort dongle van smart-stuff voor een project EnergieDelen waaraan ik werk bij de lokale energiecoöperatie.
Daar komt dan straks nog eens de Shelly Pro 3EM-3CT63 energiemeter bij.
<John O`Mill>
Passieve P1 splitter werken niet bij een DSMR 5 meter.Zwartoog schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 11:46:
Help, ik kom er niet uit met m'n P1
2) Heb ik een andere RPi-P1 nodig?
Er wordt namelijk een DRS(Data Request) pin gebruikt die de P1 ontvanger gebruikt om data van de zender (de P1 uitgang van je DSMR meter) op te vragen.
En zoals altijd kun je geen twee(of meer) kapiteins op je schip hebben.
Wat sommige P1 splitters doen is een soort van master slave constructie gebruiken waarbij de Slave geen DR aansluiting krijgt en de slave gewoon mee moet luisteren met de master, maar heel veel devices doen dat niet en reageren alleen op data die ze zelf met een DR signaal opvragen.
Andere knopen de DR pinnen gewoon aan elkaar en dat werkt soms maar, meestal niet omdat de timing verkeerd gaat lopen.
Kortom koop een actieve splitter die dat gewoon allemaal goed regelt.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Ik denk dat je wifi van jouw Zendure batterij helemaal niet werkt en dat de hotspot methode die wel werkte volledig via bluetooth ging.Gramser schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 13:48:
[Afbeelding]
Voor wat het waard is (en misschien zegt het iets over mijn netwerk 😬): zojuist zonder enig probleem de Zendure P1-meter die net werd bezorgd gekoppeld. Kan er verder nog niks mee, maar ben blij dat er in elk geval iets van Zendure werkt op dit netwerk..!
Maar zegt dit iets over hoe mijn netwerk is ingesteld om ook de solarflow 2400 AC+ te kunnen verbinden? Ik denk, zelfde fabrikant, zelfde instelmethode, zelfde benodigde parameters…?
Er is dus niets mis met je wifi netwerk.
Als je al een aansluiting op Home Assistant kun je veel beter die voor het sturen van je batterij gebruiken, werkt nog eens veel beter dan die Cloud sturing van Zendure.Hippe Lip schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 14:18:
[...]
@elektriekert
Ja, juist die brede, universele inzetbaarheid lokt me. Al voeg ik dan wel wéér een energiemeter aan mijn rijtje toe:Allemaal (behalve de Zappi) via de actieve HA-splitter.
- Home Assistant,
- HomeWizzard,
- iungo,
- Zappi,
- en sinds kort dongle van smart-stuff voor een project EnergieDelen waaraan ik werk bij de lokale energiecoöperatie.
Daar komt dan straks nog eens de Shelly Pro 3EM-3CT63 energiemeter bij.
En je hebt geen extra shelly nodig.
Kijk, dit snap ikBen(V) schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 14:30:
[...]
Passieve P1 splitter werken niet bij een DSMR 5 meter.
Er wordt namelijk een RTS (Request To Send) pin gebruikt die de P1 ontvanger gebruikt om data van de zender (de P1 uitgang van je DSMR meter) op te vragen.
En zoals altijd kun je geen twee(of meer) kapiteins op je schip hebben.
Wat sommige P1 splitters doen is een soort van master slave constructie gebruiken waarbij de Slave geen RTS aansluiting krijgt en de slave gewoon mee moet luisteren met de master, maar heel veel devices doen dat niet en reageren alleen op data die ze zelf met een RTS signaal opvragen.
Andere knopen de RST pinnen gewoon aan elkaar en dat werkt soms maar, meestal niet omdat de timing verkeerd gaat lopen.
Kortom koop een actieve splitter die dat gewoon allemaal goed regelt.
Heee, das nieuw voor me. Ik heb altijd geleerd dat je het P1-telegram niet op kunt vragen maar dat het ongevraagd elke X seconde (DSMR4: X=10; DSMR5: X=1) uitgespuugd wordt. Of je nu luistert of niet.Ben(V) schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 14:30:
Passieve P1 splitter werken niet bij een DSMR 5 meter.
Er wordt namelijk een RTS (Request To Send) pin gebruikt die de P1 ontvanger gebruikt om data van de zender (de P1 uitgang van je DSMR meter) op te vragen.
Waar komt jouw info vandaan dat het met de RTS-pin werkt?
Linkje?
<John O`Mill>
Ja, die HA-bron kan ik gebruiken, maar das dus feitelijk P1-info.Ben(V) schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 14:44:
Als je al een aansluiting op Home Assistant kun je veel beter die voor het sturen van je batterij gebruiken, werkt nog eens veel beter dan die Cloud sturing van Zendure.
Bovendien is die alleen als bron bruikbaar als je ze je Zendure zelf vanuit HA aanstuurt.
Het mooie van de Shelly meter vind ik het universele karakter ervan: iedereen kan die bron gebruiken. Want het klopt toch dat die in de HEMS van Zendure opgenomen kan worden?
Dan is die gewoon in alle situaties bruikbaar, of ik nou een van de Zendure-programma’s gebruik, zelf iets via HA doe of de HA-integratie van @gielz gebruik. Dáár houd ik van: één rock solid bron.
<John O`Mill>
De ontvanger moet die pin "1" maken dan komt er data, wordt hij weer "0" gemaakt dan stopt de data.
Dat is ook de reden dat sommige P! meter wel samen op een passieve splitter kunnen en anderen niet.
De DR lijn altijd hoog houden en alles afvangen is ook een optie.
Het een en ander staat gespecificeerd in de "DSMR 5.0.2 P1 Companion Standard"
https://www.netbeheernede...502-p1-companion-standard.
En het klopt dat DSMR 4 meters ongevraagd data spugen.
En als je HA hebt doe je in mijn ogen alles via HA en kun je voor alles gewoon de DSMR data gebruiken, maar ieder zijn ding.
[ Voor 4% gewijzigd door Ben(V) op 28-03-2026 15:58 ]
Het gewicht is 126kg dus zal alles er wel bij zitten hoop ik
- Taro
- Niet online
All-in-one met +-3 accu's?GHorsie schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 17:20:
Nou bericht gekregen dat mijn set onderweg is!
Het gewicht is 126kg dus zal alles er wel bij zitten hoop ik
Heb al een beetje in het HA topic gekeken.Ben(V) schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 14:44:
[...]
Als je al een aansluiting op Home Assistant kun je veel beter die voor het sturen van je batterij gebruiken, werkt nog eens veel beter dan die Cloud sturing van Zendure.
Voorkeur had ik voor Gielz (op basis van lezen), echter zou deze dan wel aangepast moeten worden voor 2 omvormers.
Genoeg leesvoer in ieder geval
@Ben(V)Ben(V) schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 15:54:
En als je HA hebt doe je in mijn ogen alles via HA en kun je voor alles gewoon de DSMR data gebruiken, maar ieder zijn ding.
Bedoel je dat als je alles wilt laten draaien op de eigen logica van Zendure, zoals hun eigen ingebouwde HEMS, dat dit ook kan op de data van HA? Dat had ik nog nergens gelezen!
<John O`Mill>
Bijna goed, je deactiveert HEMS en stuurt het aan via HA, wat dan helemaal lokaal kan i.p.v. gebruik maken van de cloud dienst van ZendureHippe Lip schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 18:07:
[...]
@Ben(V)
Bedoel je dat als je alles wilt laten draaien op de eigen logica van Zendure, zoals hun eigen ingebouwde HEMS, dat dit ook kan op de data van HA? Dat had ik nog nergens gelezen!
Herkenbaar vanaf ongeveer 80%. Vanaf 85% nog langzamer laden en dan van 90 in een minuut naar 100%.Skipperhenk schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 18:58:
Kom dit soms wel eens tegen, lijkt op een app obstructie want na opnieuw opstarten app gaat het wel weer goed. App alleen maar verversen helpt niet. Ingesteld op 2400 input en hier was de zon overdadig aanwezig met meer dan 4 KW aan opbrengst.
Meer met deze 2400AC ervaring?[Afbeelding]
Hé, inderdaad, dat viel mij ook op. Maar vreemde gewaarwording, gelukkig wel mooi naar 100%.Robhond schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 19:01:
[...]
Herkenbaar vanaf ongeveer 80%. Vanaf 85% nog langzamer laden en dan van 90 in een minuut naar 100%.
jup, is mij vandaag ook opgevallen, bij mij zelfs nog een stuk lager en een paar seconden later kwam deze weer vol op oop 2400W, en dat dus een paar keer achter elkaar.Skipperhenk schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 18:58:
Kom dit soms wel eens tegen, lijkt op een app obstructie want na opnieuw opstarten app gaat het wel weer goed. App alleen maar verversen helpt niet. Ingesteld op 2400 input en hier was de zon overdadig aanwezig met meer dan 4 KW aan opbrengst.
Meer met deze 2400AC ervaring?[Afbeelding]
Nu valt me in dat ik nog een oude slimme meter heb, een Kamstrup met DSMR 3.0. Dus dat gaat waarschijnlijk niet werken. Ik heb in de meterkast geen plaatst voor een Shelly PRO 3EM. Wel heb ik extern een Shelly EM geplaatst met 2x CT klem naar de meterkast die mijn verbruik, en zonnepanelen opbrengst monitort per seconde.
Kan ik deze Shelly ook koppelen in de Zendure app?
Of kan ik er iets mee in combinatie met Home Assistant? Ik ben niet vies van zelf wat knutselen met Node-Red en automations, maar als het iets meer 'standaard' zou kunnen zou dat fijn zijn om mee te beginnen.
De slimme meter wil ik laten vervangen door een nieuw exemplaar, maar dat kan 10 tot 15 weken gaan duren. De kosten à €210 wil ik nog wel voor lief nemen, maar het wachten.. daar ben ik niet zo goed in
Aanpassen is appeltje eitje. Daar is door @gast777 al een oplossing voor bedacht. Node-Red. Draait hier. Draait net als @gielz heerlijk stabiel.elektriekert schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 18:06:
[...]
Heb al een beetje in het HA topic gekeken.
Voorkeur had ik voor Gielz (op basis van lezen), echter zou deze dan wel aangepast moeten worden voor 2 omvormers.
Genoeg leesvoer in ieder geval
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Die sprongen herken ik. Zendure geeft aan een x te ontladen tot 5%, 10 minuten wachten en dan volgas naar 100% SoC. Dan zou het beter moeten zijn. Zonee. Mailen. Morgen test ik het even. Vandaag weinig tijd gehad.Skipperhenk schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 19:09:
[...]
Hé, inderdaad, dat viel mij ook op. Maar vreemde gewaarwording, gelukkig wel mooi naar 100%.
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Ik had zoiets iets langs zien komen, maar mijzelf nog niet in verdiept. Bedankt voor de tip van Gast777Devke schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 19:56:
[...]
Aanpassen is appeltje eitje. Daar is door @gast777 al een oplossing voor bedacht. Node-Red. Draait hier. Draait net als @gielz heerlijk stabiel.
Bij deze alvast de link. https://github.com/gast777/Zendure-zenSDK-proxyelektriekert schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 20:07:
[...]
Ik had zoiets iets langs zien komen, maar mijzelf nog niet in verdiept. Bedankt voor de tip van Gast777
Staat in mijn bookmarksDevke schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 20:10:
[...]
Bij deze alvast de link. https://github.com/gast777/Zendure-zenSDK-proxy
- Taro
- Niet online
Shelly 3EM en Pro 3EM worden ondersteund.BizzieBis schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 19:49:
Ik wil een Zendure SolarFlow 2400 AC+ met 3 extra batterijen aanschaffen.
Nu valt me in dat ik nog een oude slimme meter heb, een Kamstrup met DSMR 3.0. Dus dat gaat waarschijnlijk niet werken. Ik heb in de meterkast geen plaatst voor een Shelly PRO 3EM. Wel heb ik extern een Shelly EM geplaatst met 2x CT klem naar de meterkast die mijn verbruik, en zonnepanelen opbrengst monitort per seconde.
Ja.Kan ik deze Shelly ook koppelen in de Zendure app?
Ook, je kunt de Shelly's ook in HA gebruiken.Of kan ik er iets mee in combinatie met Home Assistant? Ik ben niet vies van zelf wat knutselen met Node-Red en automations, maar als het iets meer 'standaard' zou kunnen zou dat fijn zijn om mee te beginnen.
Dat probleem kennen we allemaalDe slimme meter wil ik laten vervangen door een nieuw exemplaar, maar dat kan 10 tot 15 weken gaan duren. De kosten à €210 wil ik nog wel voor lief nemen, maar het wachten.. daar ben ik niet zo goed in
- Taro
- Niet online
Thanks, ik verwacht dat ik wel iets moois kan knutselen totdat de nieuwe meter geplaatst is.Taro schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 20:27:
[...]
Shelly 3EM en Pro 3EM worden ondersteund.
[...]
Ja.
[...]
Ook, je kunt de Shelly's ook in HA gebruiken.
[...]
Dat probleem kennen we allemaal
Ik heb een verzoek tot coulance ingediend aangezien de slimme meter al 15 jaar oud is. De technische levensduur lbepalen ze normaal op 10 tot 15 jaar. Dus fingers crossed.
Volgens mij is de Shelly EM alleen voor 1 fase te gebruiken en is dan niet voor jou toepassing geschikt als je een 3 fase net aansluiting hebt ..BizzieBis schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 20:31:
[...]
Thanks, ik verwacht dat ik wel iets moois kan knutselen totdat de nieuwe meter geplaatst is.
Ik heb een verzoek tot coulance ingediend aangezien de slimme meter al 15 jaar oud is. De technische levensduur lbepalen ze normaal op 10 tot 15 jaar. Dus fingers crossed.
@elektriekertelektriekert schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 18:45:
Bijna goed, je deactiveert HEMS en stuurt het aan via HA, wat dan helemaal lokaal kan i.p.v. gebruik maken van de cloud dienst van Zendure
Maar dan negeer je mijn wens om één bron te hebben die werkt voor zowel
- Zendure zelf, geheel zelfstandig en dus zonder wat dan ook en
- HA voor eigen sturing of zoiets als wat @gielz heeft gebouwd.
Begrijp me goed, ik vind het voorlopig nog heerlijk om met dit speelgoed flink te spelen en ik hoop dat nog 25 jaar vol te houden, maar we moeten reëel zijn en beseffen dat je het einde niet altijd voor het kiezen hebt. Het huis zit hier vol techniek waar zij onmogelijk mee overweg kan. Maar het is zodanig opgebouwd dat het in zeer korte tijd terug te brengen is tot iets wat heel basic werkt.
In die context wil ik dus de Zendure zodanig opbouwen dat ik met een korte, kleine handeling de boel op ‘handelen’ of op NOM kan zetten, zodat zij er geen omkijken naar heeft. Weten dat de meetbron niet alleen in HA, maar ook rechtstreeks aan de Zendure werkt.
Het is een kwestie van nét iets verder kijken dan het hier en nu.
<John O`Mill>
- Taro
- Niet online
Correct. De instelling wordt verdeeld over alle apparaten. LET OP: Als 1 vol/leeg is gaat dat totale vermogen naar de resterende apparaten, mits die uiteraard over die capaciteit beschikken.ruudonline schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 21:05:
Ik heb sinds dit weekend 2 SF 800 plus units draaien icm de zendure P1 meter. Het instellen ging heel eenvoudig. Elke unit zit op een andere groep, maar niet een 'dedicated' groep. Ik heb beide systemen in HEMS opgenomen. Ik heb het AC ontlaadvermogen op max 800W staan. Maar ik krijg de indruk dat HEMS die max instelt voor het totale systeem. Beide batterijen ontladen (en laden) met max 400W. Betekent dit dat ik in HEMS het max ontlaadvermogen op 1600W moet instellen?
Heb je 2 apparaten die 1600-2400 Watt per stuk aankunnen, maar denk je: Oeh, max 800 Watt per groep terugleveren is veilig, dus ik stel 1600 in (2x800), dan kan het voorkomen dat 1 van de 2 al leeg is en de ander daardoor 1600 gaat terugleveren. Dus wees je je hier van bewust.
Laden is beschermd door de automaten in de meterkast. Ontladen is niet beschermd. Dus ja, die kan je op maximaal instellen mits je stopcontacten, bekabeling, etc. in orde zijn.En, geldt er eigenlijk ook een beperking voor het AC laden van de batterijen? Is dit ook max 800W per batterij, of zou ik die ook maximaal kunnen instellen (1000W per unit)?
[ Voor 19% gewijzigd door Taro op 28-03-2026 21:19 ]
Een ‘gewoon’ stopcontact lijkt me niet geschikt, maar is dat wel veilig te doen met zo’n blauwe CEE-stekker?
[ Voor 4% gewijzigd door Hippe Lip op 28-03-2026 21:25 ]
<John O`Mill>
Gebruik de zoekfunctie even. Er is laatste weken heel veel gezegd over schuko en cee etc.Hippe Lip schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 21:25:
Standaard staat de Zendure ingesteld op 800W max. Dat kun je ophogen naar 2400W, maar dan ‘moet’ je die (beter) vast aansluiten. Nu wil ik wel over die 2400W beschikken, maar het toch graag met een stekker aansluiten zodat het tijdelijk even ergens anders neergezet kan worden als ik dat nodig vind.
Een ‘gewoon’ stopcontact lijkt me niet geschikt, maar is dat wel veilig te doen met zo’n blauwe CEE-stekker?
[Afbeelding]
[ Voor 17% gewijzigd door Pakhaas op 28-03-2026 21:28 ]
Je vergeet even dat een Zendure in z'n eentje helemaal niets doet.Hippe Lip schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 21:16:
[...]
@elektriekert
Maar dan negeer je mijn wens om één bron te hebben die werkt voor zowelJuist het hebben van één bron vind ik belangrijk omdat ik op een leeftijd kom dat ik er rekening mee moet houden dat ik (ooit) wegval en dat mijn volkomen a-technische eega het hier in haar eentje moet rooien.
![]()
Begrijp me goed, ik vind het voorlopig nog heerlijk om met dit speelgoed flink te spelen en ik hoop dat nog 25 jaar vol te houden, maar we moeten reëel zijn en beseffen dat je het einde niet altijd voor het kiezen hebt. Het huis zit hier vol techniek waar zij onmogelijk mee overweg kan. Maar het is zodanig opgebouwd dat het in zeer korte tijd terug te brengen is tot iets wat heel basic werkt.
In die context wil ik dus de Zendure zodanig opbouwen dat ik met een korte, kleine handeling de boel op ‘handelen’ of op NOM kan zetten, zodat zij er geen omkijken naar heeft. Weten dat de meetbron niet alleen in HA, maar ook rechtstreeks aan de Zendure werkt.
Als je hem niet door HA laat besturen moet dat door de Zendure Cloud gedaan worden.
En dus helemaal niet door je eigen Zendure.
Is voor mij persoonlijk een volkomen no-go.
@Ben(V)Ben(V) schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 21:31:
Je vergeet even dat een Zendure in z'n eentje helemaal niets doet.
Als je hem niet door HA laat besturen moet dat door de Zendure Cloud gedaan worden.
En dus helemaal niet door je eigen Zendure.
Is voor mij persoonlijk een volkomen no-go.
Voor jou een no-go. Zo heeft iedereen z’n voorkeuren. De mijne wijken daar niet veel van af.
Ik heb net uitgebreid mijn situatie beschreven en dan zie je dat er hier een reden kan zijn om het op z’n minst ook zonder HA te kunnen laten werken.
Beetje inlevingsvermogen wordt wel gewaardeerd.
En ja, ik zoek dus een situatie dat ik de boel ‘even’ (=zonder installatiewerk) om kan zetten naar volkomen autonoom functioneren zónder HA.
Vanuit dát standpunt dus lijkt me het gebruik van de Shelly Pro 3EM-3CT63 energiemeter een handige. Die kan dan én voor HA werken én door Zendure gebruikt worden als ik HA ooit volledig uitschakel.
Klopt die aanname?
<John O`Mill>
Maar wat ik dus zeg is dat autonoom werken niet kan.
Je bestuurt de Zendure dus ofwel door de Cloud ofwel door HA, je bent altijd van een van de twee afhankelijk.
Zonder een van die twee is het gewoon een hele dure, hele zware "press papier".
Qua curve zag ik iets soortgelijks vandaag:bilgy_no1 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 16:17:
Gek gedrag laatste paar dagen...
Vorige week was ik weg. Batterij op ongeveer 60% uit HEMS gezet en laden/ontladen op 0W. Batterij is hele week keurig op dezelfde SOC gebleven. 1 procentje eraf geloof ik.
Na thuiskomst, batterij weer geactiveerd in HEMS en eerst weer eens helemaal tot 100% geladen op zondag.
Nadien bij ontladen (2400W) gaat het heel geleidelijk zoals voorheen. Maar ergens rond 35-40% zakt opeens de SOC in elkaar en wordt er gestopt bij 10%. Vandaag ook bij opladen (ook 2400W) het laatste stukje bijna direct naar 100%.
Als dit 1x gebeurt zou er sprake kunnen zijn van kalibreren. Maar 3x achter elkaar?
Vandaag is er bij het laden maar 9,25 kWh in de batterijen gegaan. Nominale capaciteit is 11,52 kWh (4x AB3000X). 90% daarvan is 10,37 kWh. Daar lijkt dus een kWh te ontbreken. Zondag ging er bij het laden van 10-100% wel 10,32 kWh in. Bij het laden ging het toen ook gewoon tot 100%.
De uitvoer van 61% naar 10% was maar 3,48 kWh.
Zie bijgaande screenshot. Voorheen liep de lijn zowel bij ontladen met een bijna constante gradient tot 10% (of 100% bij laden) en heb ik zulke drops niet gezien.
[Afbeelding]
Heel raar en onbetrouwbaar gedrag. NB de laatste update is nog niet geïnstalleerd dus daar ligt het niet aan. Kan ook geen gebrek aan kalibratie zijn, want de batterij is in deze dagen meerdere keren tot 100% geladen. Dit zou dan ook niet het "LFP kan moeilijk de werkelijke SOC schatten" probleem zijn.
Iemand een idee?
:strip_exif()/f/image/3pHgNdvdnVTFjX76rYr9wwO2.jpg?f=fotoalbum_large)
van 40% naar 98% in 2 uur voor een 5,28 kWh combi. Dan zou hij dus met 1500 W geladen moeten hebben, terwijl hij (voor nu) is gemaximeerd op 800 W.
Hij is net nieuw, dus zal er wel bij horen. Wel had ik het idee dat toen ik hem voor het eerst aansloot, deze voor ~1/3 vol zat, maar toen ik een paar uur later met de software aan de slag ging zat hij op 5%. Toen moest hij eerst weer wat opgeladen worden voor de firmware update uitgevoerd kon worden.
Dat komt doordat een LifePo batterij een vlakke spanning/lading curve heeft.
Een (of meer) keren kalibreren verbeterd het, dan leert de BMS.
Kalibreren doe je door de batterij te ontladen tot 5% en dan op te laden tot 100%
Moet regelmatig gebeuren om de Soc waarden een beetje accuraat te kunnen laten zijn.
De Zendure doet het zelf een keer per maand door hem automatisch naar 100% te brengen, maar je kunt het beter zelf doen want eerst naar 5% brengen doet hij niet.
Had ik inderdaad in het topic gelezen, zodoende kwam ik op de post van @bilgy_no1Ben(V) schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 22:34:
Het is al vele keren verteld, maar die Soc waarden zijn berekende waarden en niet gemeten waarden.
Dat komt doordat een LifePo batterij een vlakke spanning/lading curve heeft.
Een (of meer) keren kalibreren verbeterd het, dan leert de BMS.
Kalibreren doe je door de batterij te ontladen tot 5% en dan op te laden tot 100%
Moet regelmatig gebeuren om de Soc waarden een beetje accuraat te kunnen laten zijn.
De Zendure doet het zelf een keer per maand door hem automatisch naar 100% te brengen, maar je kunt het beter zelf doen want eerst naar 5% brengen doet hij niet.
Dan is het een kwestie van (op je sterfbed)Hippe Lip schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 21:16:
[...]
@elektriekert
Maar dan negeer je mijn wens om één bron te hebben die werkt voor zowelJuist het hebben van één bron vind ik belangrijk omdat ik op een leeftijd kom dat ik er rekening mee moet houden dat ik (ooit) wegval en dat mijn volkomen a-technische eega het hier in haar eentje moet rooien.
![]()
HA uitgooien en HEMS activeren in de app.
Moet je vrouw wel de app hebben natuurlijk
Stopcontacten van Taro lijken het prima te doen (ABB)Hippe Lip schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 21:25:
Standaard staat de Zendure ingesteld op 800W max. Dat kun je ophogen naar 2400W, maar dan ‘moet’ je die (beter) vast aansluiten. Nu wil ik wel over die 2400W beschikken, maar het toch graag met een stekker aansluiten zodat het tijdelijk even ergens anders neergezet kan worden als ik dat nodig vind.
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/CORVOji6oK9o615yEj9KMvXH.jpg?f=fotoalbum_large)
Zendure
:strip_exif()/f/image/eggfBnQxeMmyQsKWca7hJYxH.jpg?f=fotoalbum_large)
HomeWizard
Er zit bijna 1,5kWh verschil tussen wat ze meten wat ik vannacht van het net heb geslurpt… iemand een verklaring? Ik dacht misschien aan zomertijd die bij een van de twee iets in de war gooit..?
Ik begrijp je helemaal. Je wilt een systeem dat in de basis redelijk goed werkt op een "ondersteunde" manier, maar die je bij kunt sturen waar je dat nodig acht.Hippe Lip schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 21:16:
[...]
@elektriekert
![]()
Hoewel mijn sterfbed hopelijk nog een stuk verder verwijderd is dan 25 jaar, merk ik dat ik steeds meer wil dat dingen "gewoon" werken. Ik kan het allemaal wel, maar het kost gewoon tijd. Veel tijd als je alles zelf wilt controleren en onderhouden. Tijd die ik inmiddels liever aan andere dingen besteed. Parallel daaraan inderdaad ook een ega/kinderen voor wie het fijn is als de boel gewoon redelijk optimaal blijft draaien, mocht ik er ineens van tussen gaan.
Ik vind je vraag heel logisch in bredere zin. Hier ook al de WP zodanig via de interfaces ingesteld dat hij optimaal draait, en via een gescripte ebusd bediening nog wat bijsturen. Mocht dat laatste wegvallen, is er niets aan de hand, het is alleen wat minder optimaal/comfortabel.
Klopt idd wat je zegt, daar zit het verschilGramser schreef op zondag 29 maart 2026 @ 09:04:
@Turo Ga maar eens in je HW grafiek langs de tijd met je vinger. Hij gaat van 01:55 naar 03:00. Moet het bijna wel zijn. Verhoudingsgewijs klopt het ook wel, ik had 3x zoveel verbruik als jij, en verschil is ook 3x zo groot.
Anyway, vandaag weer even de batterij instellingen checken voor vandaag en nu zie ik uurprijzen staan bij de dynamische prijs modus!
Ik heb Zonneplan ingesteld, dus nu kan ik eindelijk gewoon per blok de boel instellen zonder last van de kwartierpiekjes en dalen. Super van Zendure!
Ik wil namelijk het liefst de batterij direct op een automaat aansluiten maar wel een origineel setje achter de handhouden. Het zelf aansluiten van andere stekkers vind ik zelf een beetje overbodig.
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord. Dit betreft daarnaast geen slowchat topic. Overweeg eerst of je bericht ook voor anderen relevant is voordat je deze plaatst. Adviseren over, hinten op of vragen naar shoppen zonder BTW in het buitenland is niet toegestaan. En blijf on-topic.
Voor de nieuwe SolarFlow Mix Serie is er een eigen topic: Het grote Zendure Mix Serie thuisaccu systemen topic.
Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Algemene en uitgebreide vragen, NEN1010 discussies, etc. mbt elektrische installaties die los staan van Zendure horen in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.
Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.
:strip_exif()/f/image/KaZVir13inx14jwoLvb00dMj.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/eDDItfevx2111I2upMUqGiFY.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/xPvZC87TW9Mb9AymZULwDxfL.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/9ve3Sx6wIeuOw8z7HnKjcBe8.png?f=fotoalbum_large)