Hierboven is al een en ander gezegd, het is uiteindelijk ook een persoonlijke afweging. Op dit moment doe ik dit bewust niet, omdat:Keida schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 15:07:
Ik lees her en der dat mensen er voor kiezen om juist niet uit de Zendure de Electrische auto te laden.
Waarom is dat precies?
Lijkt me juist een belangrijke use case - auto weg overdag, veel zonne-energie (bijv vandaag) - opslaan in de Zendure en dan in de avond uit de batterijen de auto laden.
Als je dan ook nog 1 fase kunt laden en slimt kunt regelen (bijv met EVCC) lijkt me dit juist toch een goede oplossing? of begrijp ik het verkeerd?
Met dynamische tarieven kan je beter laden wanneer de stroom goedkoop is. Dan pak je direct de op dat moment opgewekte zonnestroom ook mee, die je anders goedkoop zou hebben teruggeleverd. Op dure momenten wil ik dat de stroom naar het net ipv in de auto gaat. Dus geen EV voor de deur: Duur naar het net óf goedkoop de accu's laden.
Daarnaast spelen de omzetverliezen mee, maar dat geldt alleen als je vanuit het net eerst de accu's laadt en vervolgens daarmee de auto vult.
Vanaf 1-1-2027 gaat hier alle zonnestroom overdag in de accu's en rouleren we de 2 EV's om de avond, dan gaat de overdag opgevangen zonnestroom wél naar de auto's aangezien je er dan niets meer voor terug zou krijgen als je het teruglevert. Behalve op avonden zoals gisteren en vandaag, 50 ct/kWh minus BTW/belasting kan nog steeds een interessante spread opleveren, dus dan is de vraag of je het het net opstuurt om vervolgens de volgende dag overdag de auto weer met lagere tarieven te laden.
Ben nog wel aan het nadenken hoe ik dit ga doen, want NOM is het makkelijkste, maar als je er logica inbouwt met een voorspelling van de zonneopwek voor de komende dagen icm dure dynamische tarieven, onze agenda's, etc. dan zou je per dag de auto wél aan de lader kunnen hangen, maar laar je de automatisering bepalen of de opgeslagen stroom het net op moet of in de auto.
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp
/f/image/PQ7G5wIF5DrocgJEA82Fgj2H.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Ns1Mp9A9Tf40kw9YsNyBSLiU.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/DGb5PYg8IONClyXZaGN6uDnD.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/a2ExIAdhkZzbkjKKlEghGhui.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Ifz25KpeVCJWeZZSjA4LfeKI.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/HYybkFDiexbsC3Zicd14cwuz.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Lh1pCOZ3hy6XFgjVg9fy6Dik.png?f=fotoalbum_large)