Keida schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 15:07:
Ik lees her en der dat mensen er voor kiezen om juist niet uit de Zendure de Electrische auto te laden.
Waarom is dat precies?
Lijkt me juist een belangrijke use case - auto weg overdag, veel zonne-energie (bijv vandaag) - opslaan in de Zendure en dan in de avond uit de batterijen de auto laden.

Als je dan ook nog 1 fase kunt laden en slimt kunt regelen (bijv met EVCC) lijkt me dit juist toch een goede oplossing? of begrijp ik het verkeerd?
Hierboven is al een en ander gezegd, het is uiteindelijk ook een persoonlijke afweging. Op dit moment doe ik dit bewust niet, omdat:

Met dynamische tarieven kan je beter laden wanneer de stroom goedkoop is. Dan pak je direct de op dat moment opgewekte zonnestroom ook mee, die je anders goedkoop zou hebben teruggeleverd. Op dure momenten wil ik dat de stroom naar het net ipv in de auto gaat. Dus geen EV voor de deur: Duur naar het net óf goedkoop de accu's laden.

Daarnaast spelen de omzetverliezen mee, maar dat geldt alleen als je vanuit het net eerst de accu's laadt en vervolgens daarmee de auto vult.

Vanaf 1-1-2027 gaat hier alle zonnestroom overdag in de accu's en rouleren we de 2 EV's om de avond, dan gaat de overdag opgevangen zonnestroom wél naar de auto's aangezien je er dan niets meer voor terug zou krijgen als je het teruglevert. Behalve op avonden zoals gisteren en vandaag, 50 ct/kWh minus BTW/belasting kan nog steeds een interessante spread opleveren, dus dan is de vraag of je het het net opstuurt om vervolgens de volgende dag overdag de auto weer met lagere tarieven te laden.

Ben nog wel aan het nadenken hoe ik dit ga doen, want NOM is het makkelijkste, maar als je er logica inbouwt met een voorspelling van de zonneopwek voor de komende dagen icm dure dynamische tarieven, onze agenda's, etc. dan zou je per dag de auto wél aan de lader kunnen hangen, maar laar je de automatisering bepalen of de opgeslagen stroom het net op moet of in de auto.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

bilgy_no1 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 19:27:
[...]

Wat ik nog niet echt langs zag komen is de capaciteit. Een typische EV batterij is al 50 kWh aan de kleine kant en kan zo tussen 75-100 kWh zijn. Ik ga meestal laden bij ongeveer 20% en heb dan 48-50 kWh nodig.

Mijn stapeltje plugin batterijen met 11,5 kWh nominaal levert van 100 - > 10% maximaal 10,3 kWh (en soms flink minder door temperatuur impact). Dat zet dus niet echt zoden aan de dijk om daar de batterij op in te richten. Meer heeft niet echt zin, want de PV wekt op piekdagen in de zomer ongeveer 30 kWh op, maar tussen eind september en begin maart maximaal 13 kWh (en meestal veel minder).

Maar stel dat je een taxibedrijf hebt, een giga schuur vol PV op je dak en alleen maar 's nachts kunt laden, dan zou een dikke batterij wellicht zinvol zijn om na einde salderen iedere nacht de EV vol te laden vanuit de batterij...
Wij laden hier doorgaans EV #1 op zaterdag, EV #2 op zondag tegen lage dynamische tarieven en redden het daarmee in de zomer sowieso de hele week. Op dagen zoals gisteren toppen we beide doordeweeks af tegen 13-14 ct/kWh. De kleinste EV hier heeft 54 kWh en de grootste 82 kWh, gemiddeld gebruiken ze samen op een doordeweekse dag zo'n 22-25 kWh.

De zonnepanelen kunnen op een goede dag inmiddels 65-70 kWh opwekken en dat komt ongeveer overeen met de opslag van de thuisaccu minus eigenverbruik. Vanaf 1-1-2027 zullen we dan in lente/zomer/herfst vermoedelijk ook niet meer op zaterdag en zondag laden, maar om de dag 1 van de 2 auto's aan de laadpaal hangen en die direct met zonnestroom laden. Is de betreffende auto vol, dan neemt de thuisaccu het over en pakt het restant van die dag op. De volgende dag is of de andere auto thuis, of zal de thuisaccu overdag alle stroom moeten opslaan, die dan vervolgens die avond weer in de andere auto wordt geladen die pas laat thuiskomt.

Valt te voorspellen dat de accu al eerder vol zal zijn, dan moet die eigenlijk tegen een zo hoog mogelijke prijs ontladen om te voorkomen dat zonnestroom op de goedkoopste momenten aan het net wordt teruggeleverd.

Via Home Assistant kunnen we gelukkig de ingestelde SoC en huidige SoC (= berekenen voor benodigde kWh's) van de auto's zien, welke er aan de lader hangt én de laadpaal bedienen. Dat icm de Zendure integratie maakt bovenstaande makkelijk om aan te sturen en dan kan je ongeveer met 3x2400=7200 Watt laden, minus verbruik van het huishouden. Want dat is ook nog een ding, de meeste laadpalen/EV's vragen minimaal 6A x 230V = 1380 Watt. Heb je bijv. een 2400 AC, is het verbruik van je woning 1100 Watt, dan zal je auto niet eens vanuit de accu's kunnen laden, tenzij je de mobiele lader op de noodstroomuitgang is aangesloten. Je hebt dus al snel 2x2400 Watt omvormers nodig om een beetje snel te kunnen laden.

Enige probleem is dus de logica die je moet bedenken, maar daar hebben we nog 10 maanden voor :)

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• fabudop
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 06-04 21:27
Oemfoefoe schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 17:57:
Herkennen jullie dit gedrag ook?

Ik ben bezig om de elektriciteit distributie van en naar mijn zonnepanelen en batterijen via zenSDK van @Gielz te automatiseren. Waar ik voorheen volgens de Tibber app via HEMS onder de laagste gemiddelde kosten scoorde, is mijn gemiddelde nu via HASS gelijk aan de hoogste.
Ik heb ook Gielz en Tibber. Daarmee zit ik in de Tibber app zeker onder de laagste gemiddelde kosten, dus dat herken ik niet. Je kan in HASS precies zien wanneer de batterij wat gedaan heeft en dus checken of dat met de dure/goedkope momenten klopt. Maar je kan Gielz op heel veel manieren gebruiken, heb je de vraag al in het HASS/Zendure gesteld?

• Robhond
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:21
Ha allemaal,
De Zendure app, met Zendure P1-meter en een Landis Gyr E350 (SMR 5.0), geeft maar elke 10 seconde een update van het verbruik. Ik dacht dat dit elke seconde zou zijn en dat dit ook nodig is voor correcte NOM-werking. Ik lees berichten terug van vorig jaar dat dit type meter ondanks SMR5 toch maar elke 10 seconden een update stuurt, klopt dat? En belangrijker nog, is dat een probleem voor een correcte werking met de 2400AC+? (die hopelijk morgen binnenkomt!) En zo ja, hoe hier het beste mee om te gaan?
Vielen dank!
Robhond schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 20:17:
Ha allemaal,
De Zendure app, met Zendure P1-meter en een Landis Gyr E350 (SMR 5.0), geeft maar elke 10 seconde een update van het verbruik. Ik dacht dat dit elke seconde zou zijn en dat dit ook nodig is voor correcte NOM-werking. Ik lees berichten terug van vorig jaar dat dit type meter ondanks SMR5 toch maar elke 10 seconden een update stuurt, klopt dat? En belangrijker nog, is dat een probleem voor een correcte werking met de 2400AC+? (die hopelijk morgen binnenkomt!) En zo ja, hoe hier het beste mee om te gaan?
Vielen dank!
Hij doet het ook met 10sec interval, alleen worden de import-en export wat hoger per saldo. Is gewoon iets minder nauwkeurig. Je hebt dan 2 opties als je dat niet wil:

- CT klemmen in je meterkast

- bij netbeheerder vragen om een echte DSMR5, afhankelijk van de netbeheerder kan dat geld kosten. (Stedin uit mijn hoofd gratis, Enexis ca 140 eruo en Liander weet ik niet).

Maar ik zou het eerst gewoon eens proberen met de 10 sec interval en dan kun je altijd nog wat anders doen

energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 27 kWh LFP | EV 51 kWh|

Robhond schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 20:17:
Ha allemaal,
Vielen dank!
Voor NOM is 10 seconden te lang, 1-5 seconden is optimaal. Als dit daadwerkelijk 10 seconden betreft heb je 2 opties:
  1. Slimme meter laten vervangen. Aangezien het geen DSMR4 betreft zal dat vermoedelijk niet gebeuren, maar zeker navragen
  2. CT-meter plaatsen, zoals een Shelly Pro 3EM.

• Robhond
Haha 2 snelle en bijna identieke reacties. Bedankt! Ik ga het morgen even aankijken!

• Keida
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-04 06:29

Keida

dr.

Taro schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 19:29:
[...]

Hierboven is al een en ander gezegd, het is uiteindelijk ook een persoonlijke afweging. Op dit moment doe ik dit bewust niet, omdat:

Met dynamische tarieven kan je beter laden wanneer de stroom goedkoop is. Dan pak je direct de op dat moment opgewekte zonnestroom ook mee, die je anders goedkoop zou hebben teruggeleverd. Op dure momenten wil ik dat de stroom naar het net ipv in de auto gaat. Dus geen EV voor de deur: Duur naar het net óf goedkoop de accu's laden.

Daarnaast spelen de omzetverliezen mee, maar dat geldt alleen als je vanuit het net eerst de accu's laadt en vervolgens daarmee de auto vult.

Vanaf 1-1-2027 gaat hier alle zonnestroom overdag in de accu's en rouleren we de 2 EV's om de avond, dan gaat de overdag opgevangen zonnestroom wél naar de auto's aangezien je er dan niets meer voor terug zou krijgen als je het teruglevert. Behalve op avonden zoals gisteren en vandaag, 50 ct/kWh minus BTW/belasting kan nog steeds een interessante spread opleveren, dus dan is de vraag of je het het net opstuurt om vervolgens de volgende dag overdag de auto weer met lagere tarieven te laden.

Ben nog wel aan het nadenken hoe ik dit ga doen, want NOM is het makkelijkste, maar als je er logica inbouwt met een voorspelling van de zonneopwek voor de komende dagen icm dure dynamische tarieven, onze agenda's, etc. dan zou je per dag de auto wél aan de lader kunnen hangen, maar laar je de automatisering bepalen of de opgeslagen stroom het net op moet of in de auto.
Dank, en dank aan allen die hun gedachtes hierover hebben doorgegeven.
dit bevestigt dus wel wat mijn idee ook is.

Helemaal mee eens, in 2026 heeft het nog niet zoveel zin. maar ik denk dat veel mensen (net zoals ik) bezig zijn zich voor te bereiden op 2027 en dan is het fijn om in ieder geval de flexibiliteit te hebben.

Klopt zeker dat een lege auto-accu veel meer vraagt dan de gemiddelde Zendure batterij aan capaciteit heeft. Maar als je in ieder geval een deel van de zonne-energie op een dag via de Zendure in de avond alsnog de auto in kunt laten stromen (in plaats van het net op in 2027..), is dat al een pre

Mijn idee was, zoals eerder gemeld, om wel 3 omvormers, op 3 eigen groepen en 3 verschillende fasen te installeren, maar vraag me even af of dit handig zou zijn bij het laden van de auto vanuit de batterij.

(die aanbieding van de Solarflow 2400 bij Techpunt is wel interessant hiervoor op dit moment)

IJsdikte op de Elfstedentocht

Keida schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 20:49:
[...]
Mijn idee was, zoals eerder gemeld, om wel 3 omvormers, op 3 eigen groepen en 3 verschillende fasen te installeren, maar vraag me even af of dit handig zou zijn bij het laden van de auto vanuit de batterij.
Laden met 7 kW is naar mijn weten efficiënter dan 2-3x zo lang laden met 2-3 kW. Heb er hier ook bewust voor gekozen om iedere fase van een omvormer te voorzien, is ook beter voor de loadbalancer van de laadpaal om het netjes te verdelen vs bijv. 2 omvormers op 1 fase.

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:17
Keida schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 20:49:
[...]

Dank, en dank aan allen die hun gedachtes hierover hebben doorgegeven.
dit bevestigt dus wel wat mijn idee ook is.

Helemaal mee eens, in 2026 heeft het nog niet zoveel zin. maar ik denk dat veel mensen (net zoals ik) bezig zijn zich voor te bereiden op 2027 en dan is het fijn om in ieder geval de flexibiliteit te hebben.

Klopt zeker dat een lege auto-accu veel meer vraagt dan de gemiddelde Zendure batterij aan capaciteit heeft. Maar als je in ieder geval een deel van de zonne-energie op een dag via de Zendure in de avond alsnog de auto in kunt laten stromen (in plaats van het net op in 2027..), is dat al een pre

(die aanbieding van de Solarflow 2400 bij Techpunt is wel interessant hiervoor op dit moment)
Je kunt het ook als totale investering zien: 3 torentjes van 3 batterijen zit je dus rond €6500 investering + mogelijk nog wat elektrawerk. Dan heb je 26 kWh nominaal en bruikbaar ongeveer 22,5 kWh.

De rekensom van het voordeel is erg lastig.

Scenario 1: 22,5 kWh stroom terugleveren voor €0,03 per kWh. Aanname... Op dalmomenten eerder 0,01 maar er zijn zeker ook uren dat het meer oplevert. Opbrengst €0,68. Kosten voor laden in de nacht: €0,25 * 22,5 = €5,63. Netto kosten: €4,95.

Scenario 2: 27,5 kWh van je PV gaat naar de batterij waar dan 22,5 kWh uitkomt. Dat is dus al €0,15 verlies. Daarmee bespaar je dan €0,25 * 22,5 = €5,63 - 0,15 = €5,48 per laadbeurt.

Dat zijn dan ongeveer 1200 van zulke laadbeurten voor je de batterij terug hebt verdiend. Als je dat 200x per jaar doet heb je volgens deze aannames de batterij in 6 jaar terugverdiend. Op zich niet gek...

Maar goed, ik ga hier uit van dynamische tarieven met €0,01 kaal overdag en €0,25 all-in in de nacht. Wie weet wat het gaat zijn... Ook ga je van die 22,5 kWh uit de batterij misschien maar 20 kWh nuttig in je auto krijgen.

Bij een vast contract à €0,22 en terugleververgoeding van €0,0025 rekent het weer anders uit. Zeker als je door de batterij terugleverkosten voorkomt.

Zet je het af tegen een fossiele auto en tanken aan de pomp...

[ Voor 4% gewijzigd door bilgy_no1 op 05-03-2026 21:12 ]

• hemertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 22:54
Taro schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 19:29:
[...]

Hoi Taro,

hoe zorg je ervoor dat de EV niet uit je batterijen gevoed wordt maar uit het net?

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

• hemertje
Taro schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 19:44:
[...]

Wij laden hier doorgaans EV #1 op zaterdag, EV #2 op zondag tegen lage dynamische tarieven en redden het daarmee in de zomer sowieso de hele week. Op dagen zoals gisteren toppen we beide doordeweeks af tegen 13-14 ct/kWh. De kleinste EV hier heeft 54 kWh en de grootste 82 kWh, gemiddeld gebruiken ze samen op een doordeweekse dag zo'n 22-25 kWh.

De zonnepanelen kunnen op een goede dag inmiddels 65-70 kWh opwekken en dat komt ongeveer overeen met de opslag van de thuisaccu minus eigenverbruik. Vanaf 1-1-2027 zullen we dan in lente/zomer/herfst vermoedelijk ook niet meer op zaterdag en zondag laden, maar om de dag 1 van de 2 auto's aan de laadpaal hangen en die direct met zonnestroom laden. Is de betreffende auto vol, dan neemt de thuisaccu het over en pakt het restant van die dag op. De volgende dag is of de andere auto thuis, of zal de thuisaccu overdag alle stroom moeten opslaan, die dan vervolgens die avond weer in de andere auto wordt geladen die pas laat thuiskomt.

Valt te voorspellen dat de accu al eerder vol zal zijn, dan moet die eigenlijk tegen een zo hoog mogelijke prijs ontladen om te voorkomen dat zonnestroom op de goedkoopste momenten aan het net wordt teruggeleverd.

Via Home Assistant kunnen we gelukkig de ingestelde SoC en huidige SoC (= berekenen voor benodigde kWh's) van de auto's zien, welke er aan de lader hangt én de laadpaal bedienen. Dat icm de Zendure integratie maakt bovenstaande makkelijk om aan te sturen en dan kan je ongeveer met 3x2400=7200 Watt laden, minus verbruik van het huishouden. Want dat is ook nog een ding, de meeste laadpalen/EV's vragen minimaal 6A x 230V = 1380 Watt. Heb je bijv. een 2400 AC, is het verbruik van je woning 1100 Watt, dan zal je auto niet eens vanuit de accu's kunnen laden, tenzij je de mobiele lader op de noodstroomuitgang is aangesloten. Je hebt dus al snel 2x2400 Watt omvormers nodig om een beetje snel te kunnen laden.

Enige probleem is dus de logica die je moet bedenken, maar daar hebben we nog 10 maanden voor :)
Ken je Day Ahead Optimizer al?

Day Ahead Optimizer: ervaringen met Home Assistant-addon DAO

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

hemertje schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 22:24:
[...]

Hoi Taro,

hoe zorg je ervoor dat de EV niet uit je batterijen gevoed wordt maar uit het net?
Door de laadpaal op laden te zetten en de accu’s uit of ook op laden via Home Assistant.

Ja, maar heb graag alles zelf in de hand.

• hemertje
bilgy_no1 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 00:03:
[...]

Je moet scherp kijken naar hoeveel verbruik en vermogen je werkelijk nodig hebt. Dan is 4,8 kW vermogen waarschijnlijk ook al snel teveel.

Ik heb bijvoorbeeld zelf een warmtepomp in huis met 7,5 kW vermogen, maar die draait meestal op of onder 1 kW. Zelfs in de winter en in de zomer draait die amper. Een SWW run trekt wel meer vermogen, maar die kun je beter rechtstreeks op de PV plannen dan via de batterij.

Het is in de zomer bijna onmogelijk om je PV-opwekking daadwerkelijk via de batterij zelf nuttig te gebruiken. Tenzij je een flink zwembad wilt verwarmen tot 39°C of zo... Iedere nacht een honderd kilometer rijden en overdag opladen werkt ook goed...

In de winter lukt dat weer heel makkelijk, maar is de opwekking dan genoeg om de investering te rechtvaardigen? Een deel van de opwekking (of zelfs de gehele?) kan immers rechtstreeks naar de warmtepomp.

Een hoger vermogen is handig bij handelen, maar de grondslag om daarvoor meerdere omvormers te gaan kopen valt een beetje weg na dit jaar. Wellicht valt de opbrengst van je PV-opwekking wel te verbeteren door uitgestelde teruglevering. In deze week draait dat lekker, maar er zijn dit jaar ook hele periodes geweest waarin de spread qua kaal tarief maar een paar cent was. Dat was onvoldoende om zelfs de laadverliezen goed te maken, laat staan ook de afschrijving van de batterij te betalen. Dan wordt het wel een dunne business case.

Dus kijk naar:
- Wat is typisch het vermogen (in kW) dat je buiten de uren van opwekking gebruikt? Dit om te bepalen hoeveel omvormers je nodig hebt.
- Hoeveel energie verbruik je werkelijk buiten de uren van PV opwekking (in kWh)? Dit om te bepalen hoeveel batterijcellen je nodig hebt.

Misschien is 1 omvormer met 6 cellen wel voordeliger en goed genoeg dan 3 omvormers met ieder 2 cellen.

Van jouw configuraties: de tweede optie plaatst steeds een PV-omvormer en batterij-omvormer op dezelfde fase in dezelfde (gesplitste) groep. Ik geloof niet dat zoiets de bedoeling is ivm totale last. Je noemt nu een piek van 7,5 kW opwekking, dat zou 2,5 kW per fase zijn en als batterij vol gaat laden gaat er 4,9 kW over die groep die is bedraad en gezekerd op 3,6 kW.

Bij de eerste optie moet je ook kijken naar het totale vermogen dat er op iedere groep kan ontstaan. Hangt dus af van je warmtepomp en back-up heater, maar dat is waarschijnlijk aanzienlijk genoeg om problematisch te kunnen worden.

De regel om de Zendures op 2,4 kW te kunnen gebruiken is dat ze ieder op een eigen en exclusieve eindgroep zijn aangesloten en afgezekerd. Aansluiting bij grote verbruikers of opwekkers past daar niet bij, zelfs niet met zoiets als een PV-verdeler.
ik had al een account aangemaakt bij https://jeroen.nl/. ken hem van Twitter en vorig jaar al een paar keer contact met hem gehad. heb van de week de meterstanden en zonne opwek van vorig jaar opgegeven

vanuit die anaylse krijg je oa een Thuisbatterij capaciteiten vergelijk (zelfconsumptie!)
de Jeroen.nl analyse, Tibber verbruik en Solaredge opwek van vorig jaar ingevoerd voor mijn stroomanalyse

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rGdw27VL5VPkhttX6Fr2EiBrlIg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PQ7G5wIF5DrocgJEA82Fgj2H.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x-332BOX07TCYTrjH89AJkK7HQE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ns1Mp9A9Tf40kw9YsNyBSLiU.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CHOG7yoL0XwG1-EAcc2VM2cPmyE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DGb5PYg8IONClyXZaGN6uDnD.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Nu07XC8i7bNrdbZtWWwHyRB6ds=/800x/filters:strip_exif()/f/image/a2ExIAdhkZzbkjKKlEghGhui.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FKNUroeQMmKsOnDnXpFqff1kSmI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ifz25KpeVCJWeZZSjA4LfeKI.png?f=fotoalbum_large

ff doorrekenen wat de gunstigste combinatie is
afgelopen jaar had ik met mijn WP en PV een eigen verbruik van de PV van ~33%
naar 64% eigen verbruik is een mooie stap, rest levert niet zo veel op
de stap van 64% naar 69% eigen verbruik is een verdubbeling accucapaciteit

een week afgelopen winter

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W8e30Sexxuhc-znyqhm3rx9eLiU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HYybkFDiexbsC3Zicd14cwuz.png?f=fotoalbum_large

en ingezoomd op de woensdag van die week
compressor WP max 2kW, defrost van de WP 3kW met het sluipverbruik

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PuS9WEe_7S2QXbKJc0tJ7Kwq6S4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Lh1pCOZ3hy6XFgjVg9fy6Dik.png?f=fotoalbum_large

naar mijn idee is 20kWh een mooie capaciteit voor mijn verbruik en opwek van afgelopen jaar!?

• Kelly Tong
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 16-04 10:00
Hier loopt blijkbaar een actie waarbij je een P1-meter kunt winnen.
Ik zie dat er nog niet zoveel mensen meedoen.
Ik heb er zelf al eentje, dus misschien heeft iemand hier er nog wel interesse in:
https://www.facebook.com/groups/1253930799957312/

• bilgy_no1
hemertje schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 22:52:
[...]

ik had al een account aangemaakt bij https://jeroen.nl/. ken hem van Twitter en vorig jaar al een paar keer contact met hem gehad. heb van de week de meterstanden en zonne opwek van vorig jaar opgegeven

vanuit die anaylse krijg je oa een Thuisbatterij capaciteiten vergelijk (zelfconsumptie!)
de Jeroen.nl analyse, Tibber verbruik en Solaredge opwek van vorig jaar ingevoerd voor mijn stroomanalyse

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

ff doorrekenen wat de gunstigste combinatie is
afgelopen jaar had ik met mijn WP en PV een eigen verbruik van de PV van ~33%
naar 64% eigen verbruik is een mooie stap, rest levert niet zo veel op
de stap van 64% naar 69% eigen verbruik is een verdubbeling accucapaciteit

een week afgelopen winter

[Afbeelding]

en ingezoomd op de woensdag van die week
compressor WP max 2kW, defrost van de WP 3kW met het sluipverbruik

[Afbeelding]

naar mijn idee is 20kWh een mooie capaciteit voor mijn verbruik en opwek van afgelopen jaar!?
Dat is op zich een mooie tool. Paar kanttekeningen:
1. De aanschafprijs voor batterijen lijkt achterhaald. Zeker met een Zendure kom je voor 11 kWh veel lager uit.
2. De grootste winst in zelfconsumptie is ongeveer bij 11 kWh wel behaald. Hoeveel meer moet je investeren om er nog een paar procent meer uit te persen? En kan dat uit.

Qua rendement wil je ook kijken naar alternatieve investeringen.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:28

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

bilgy_no1 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 08:20:
[...]

1. De aanschafprijs voor batterijen lijkt achterhaald. Zeker met een Zendure kom je voor 11 kWh veel lager uit.
2. De grootste winst in zelfconsumptie is ongeveer bij 11 kWh wel behaald. Hoeveel meer moet je investeren om er nog een paar procent meer uit te persen? En kan dat uit.

Grappig dat je het zegt, zit net even te kijken hoe laat mijn 11,52kw set vol was de afgelopen dagen.

Rond 15:00. Auto inpluggen en hij is goeddeels leeg.
Maar tegelijkertijd toch nog 3kw teruggeleverd gisteren.

Conclusies:
- ik kan nog 1 a 2 batterijen kwijt
- ik kan dit eigenlijk beter op een aparte unit doen

Misschien volgend jaar. Hoop alleen dat ze de compatibiliteit tussen de series niet om zeep helpen. :)

[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 06-03-2026 08:24 ]

• MacFan
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 26-03 15:36
Goedemorgen, ik heb sinds de laatste update een vreemd verschijnsel, het display van de 2400ac valt volledig weg (zwart). Bij 1x drukken aan /uit knop komt de verlichting weer terug. Heb ik een nieuwe setting gemist?

EV6 Plus RWD - MY23 & Renault Megane E-Tech Optimum Charge Evolution - MY 24

• AquilaXL
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 23:29
MacFan schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 08:44:
Goedemorgen, ik heb sinds de laatste update een vreemd verschijnsel, het display van de 2400ac valt volledig weg (zwart). Bij 1x drukken aan /uit knop komt de verlichting weer terug. Heb ik een nieuwe setting gemist?
Deze vraag komt nu echt te vaak voorbij............ Het display is tijdelijk te activeren in het menu maar valt ook weer uit.

• bilgy_no1
MikeyMan schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 08:23:
[...]

Grappig dat je het zegt, zit net even te kijken hoe laat mijn 11,52kw set vol was de afgelopen dagen.

Rond 15:00. Auto inpluggen en hij is goeddeels leeg.
Maar tegelijkertijd toch nog 3kw teruggeleverd gisteren.

Conclusies:
- ik kan nog 1 a 2 batterijen kwijt
- ik kan dit eigenlijk beter op een aparte unit doen

Misschien volgend jaar. Hoop alleen dat ze de compatibiliteit tussen de series niet om zeep helpen. :)
Het is absoluut individueel. Als je bijv een PHEV hebt die je iedere dag wel 's avonds moet inpluggen om 15 kWh bij te laden kun je het makkelijker rondrekenen. Je batterij draait dan iedere dag een duidelijke cyclus met rendement (na 2027 op z'n minst de energiebelasting + BTW daarover).

Als iemand nog een fossiele auto rijdt zou een EV de makkelijkste investering zijn. Dan ga je van een opbrengst die nihil is bij terugleveren naar het vervangen van inkoop benzine. 5 kWh terugleveren zou dan een paar cent zijn en inclusief laadverliezen vervangt dat een liter aan de pomp à €2,20... Oftewel, je kWh is dan opeens €0,44 waard. Dat ga je met een batterij niet redden.

Een warmtepomp vervangt 1 m3 gas door 2,5 kWh elektriciteit. Als je alleen al de dagelijkse SWW run op je PV kunt draaien vervang je dus €1,40 gas inkoop door 2,5 x een paar cent. Je kWh uit PV is dan opeens €0,58 waard...

Zo bedoel ik het meer in algemene zin dat je moet kijken waar je die paar duizend euro het best in investeert.

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 21:11
@bilgy_no1 jouw EV-voorbeeld gaat ervan uit dat je de EV direct met PV-opbrengst kan opladen, maar als de auto overdag niet thuis staat, heb je óók een thuisbatterij nodig.

Voor mensen die hun EV iedere avond/nacht aan huis kunnen/moeten opladen, snap ik de toegevoegde waarde van én een grote opslagcapaciteit, én een hoog ontlaadvermogen van de thuisbatterij. In de meeste andere gevallen dek je met 5-7kWh en 2400W wel >85% af, volgens mij.

[ Voor 3% gewijzigd door a2aan op 06-03-2026 10:12 ]

• Martin0672
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 23:29
[...]

Ik ben het volledig met je eens.
Meeste rendement bij de eerste 5 kW omdat je die 365 dagen per jaar kan gebruiken (en een beetje moeite ook opwekken?)

Mijn gedachten over de komende 3 jaar:

Vanaf 2027 marktprijs richting 0 in het weekend en midden op de dag bij veel zon en matige wind (maart - oktober).

Vanaf 2027 marktprijs richting 0 in de zomernacht wegens overschot aan batterijcapaciteit.

-> oplopende kostprijs eigen stroom vanwege afnemende terugleveruren (onder de verkoopkosten van 2 cent dim ik de omvormers, veel netto teruglevering)

Voordeel gebruik eigen zon in de nacht bij nachtprijs van €0,00: ontwijken (Energiebelasting + inkoopvergoeding) + BTW =~ 13 cent - kostprijs panelen - kostprijs batterij = 0

Meeste voordeel ligt 8 maanden overdag: EV-laden, sww-laden
4 maanden 10 kWh batterij (maart - april - september - oktober) vanwege de donkere avond + de warmtepomp 's nachts + sluipverbruik van 200 W/uur
4 maanden winter avond (4 dure uren) + ochtend (4 dure uren).

Conclusie: hoe goedkoop en goed de Zendure waarschijnlijk ook is. Batterijen zijn nog relatief te duur en stroomprijzen overdag dalen rap.

Ik pak vaak de fiets. Maar zeer graag de Renault Megane iconic EV60 220pk (2023) met daarachter een EasyCaravanning TakeOff (2024). Of de Zoë R40 (2018) met fietsendrager.

Martin0672 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 10:14:
[...]

Ik ben het volledig met je eens.
Meeste rendement bij de eerste 5 kW omdat je die 365 dagen per jaar kan gebruiken (en een beetje moeite ook opwekken?)

Mijn gedachten over de komende 3 jaar:

Vanaf 2027 marktprijs richting 0 in het weekend en midden op de dag bij veel zon en matige wind (maart - oktober).

Vanaf 2027 marktprijs richting 0 in de zomernacht wegens overschot aan batterijcapaciteit.

-> oplopende kostprijs eigen stroom vanwege afnemende terugleveruren (onder de verkoopkosten van 2 cent dim ik de omvormers, veel netto teruglevering)

Voordeel gebruik eigen zon in de nacht bij nachtprijs van €0,00: ontwijken (Energiebelasting + inkoopvergoeding) + BTW =~ 13 cent - kostprijs panelen - kostprijs batterij = 0

Meeste voordeel ligt 8 maanden overdag: EV-laden, sww-laden
4 maanden 10 kWh batterij (maart - april - september - oktober) vanwege de donkere avond + de warmtepomp 's nachts + sluipverbruik van 200 W/uur
4 maanden winter avond (4 dure uren) + ochtend (4 dure uren).

Conclusie: hoe goedkoop en goed de Zendure waarschijnlijk ook is. Batterijen zijn nog relatief te duur en stroomprijzen overdag dalen rap.
Marktprijs richting nul in de nacht gaat nog wel aantal jaren duren voordat gaat gebeuren en of dat gaat gebeuren. Ook de elektrificatie gaat gewoon door. Dus vraag en aanbod neemt toe, en dat daar druk kan ontstaan vanuit batterijen is logisch, maar er komen ook steeds meer EV's bij die 's-nachts laden enz. Invloed wind is groter voor de prijs 'snachts.

Variabele netbeheerkosten per 2028 voor kleinverbruikers gaat ook nog helpen om de terugverdientijd van batterijen te verkorten. De goedkope commodity uren vallen nagenoeg samen met de goedkope netbeheeruren en de dure idem. Dus extra arbitrage mogelijkheid, kan afhankelijk van tarieven (en dus nog even afwachten) ook nog wel 100 euro schelen voor een kleinverbruiker met batterijen. De regeling is natuurlijk nog onder voorbehoud, maar dat is wel de way forward voor netbeheerders om drukte op het net in de piek te verminderen en waar ze volop mee aan de slag zijn nu.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:40
bilgy_no1 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 09:02:
[...]

Het is absoluut individueel. Als je bijv een PHEV hebt die je iedere dag wel 's avonds moet inpluggen om 15 kWh bij te laden kun je het makkelijker rondrekenen. Je batterij draait dan iedere dag een duidelijke cyclus met rendement (na 2027 op z'n minst de energiebelasting + BTW daarover).

Als iemand nog een fossiele auto rijdt zou een EV de makkelijkste investering zijn. Dan ga je van een opbrengst die nihil is bij terugleveren naar het vervangen van inkoop benzine. 5 kWh terugleveren zou dan een paar cent zijn en inclusief laadverliezen vervangt dat een liter aan de pomp à €2,20... Oftewel, je kWh is dan opeens €0,44 waard. Dat ga je met een batterij niet redden.

Een warmtepomp vervangt 1 m3 gas door 2,5 kWh elektriciteit. Als je alleen al de dagelijkse SWW run op je PV kunt draaien vervang je dus €1,40 gas inkoop door 2,5 x een paar cent. Je kWh uit PV is dan opeens €0,58 waard...

Zo bedoel ik het meer in algemene zin dat je moet kijken waar je die paar duizend euro het best in investeert.
Reken jezelf niet te rijk. Je schrijft hier dat je kWh 44 cent waard is, maar een kWh uit het stroomnet trekken is nagenoeg altijd goedkoper, ook 's winters. Met een dynamisch contract heb ik in januari 2026 (duurste maand van het jaar) voor 22,5 cent per kWh ruim 660 kWh geladen. Wat ik maar wil zeggen: een EV verslaat ook zonder zonnepanelen en thuisbatterij de benzineprijs (mits je een eigen laadpunt hebt).

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• hemertje
[...]

de aanschafprijs in de screenshots is me niet eens opgevallen, keek naar de opbrengst op NOM te draaien met eventueel 4 maanden winter avond (4 dure uren) + ochtend (4 dure uren) te overbruggen en de accu's met de goedkope tarieven te kunnen laden.
de andere 8 maanden kan je naar mijn idee dan volledig 24/7 op zonnestroom draaien

en idd wat ik zei en jij nu ook de aanschafprijzen dien je per vergelijk te bekijken welke het gunstigst uitkomt

• hemertje
wat is eigenlijk de meerwaarde van de 2400AC+ t.o.v. de 2400AC, zonder plus?

de volgende zaken zijn gelijk naar mijn idee:
  • HEMS (Home Energy Management System)
  • ZENKI 2.0 (AI‑gestuurd optimalisatiemodel)
meerwaarde van de plus:
  • ZenGuard™ 1 (predictive prevention)
  • Dual‑Shield BMS-architectuur
?

• Pr088
hemertje schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 10:42:

meerwaarde van de plus:
?
De nieuwe (dus met +) heeft een verbeterde RTE.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Gyrolion
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:10
Pr088 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 10:47:
[...]

De nieuwe (dus met +) heeft een verbeterde RTE.
Ik ben vooral benieuwd of de verbeterde RTE ook in de lage wattage regionen een goede verbetering laten zien.

De AC2400 heeft namelijk niet een veel hogere RTE dan de homewizard plug in battery op bijvoorbeeld 300 / 400 watt.
Waar hij het best presteert is rond de 1500 watt, en dan tot die 2400 watt blijft de RTE boven de 80%.

• Martijnvdb
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16-04 13:47
hemertje schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 10:42:

meerwaarde van de plus:
?
Zie hier voor een goed en uitgebreid artikel: https://iotdomotica.nl/th...0-ac-thuisbatterij-review

• Pr088
Gyrolion schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 10:52:
[...]

Ik ben vooral benieuwd of de verbeterde RTE ook in de lage wattage regionen een goede verbetering laten zien.

De AC2400 heeft namelijk niet een veel hogere RTE dan de homewizard plug in battery op bijvoorbeeld 300 / 400 watt.
Waar hij het best presteert is rond de 1500 watt, en dan tot die 2400 watt blijft de RTE boven de 80%.
Zonet is al een uitgebreide review gelinkt, maar die adresseert niet het dit specifieke punt. Ik denk dat bij 300W eigenlijk nooit een goede RTE te halen is. Het zoeken naar een thuisbatterij die dit wel kan is een speld in een hooiberg. Als je al gelooft dat die 'unicorn' bestaat.

Maar als je met HomeWizard vergelijkt is de prijs per kWh opslag bij Zendure natuurlijk veel beter. Plus een goede integratie met HA, Homey, uitbreidbaarheid/stapelbaar, brandbeveiliging en verwarming (voor plaatsing in onverwarmde garage). Ik zou het wel weten, als ik een keuze moet maken.

[ Voor 7% gewijzigd door Pr088 op 06-03-2026 11:19 ]

• gielz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:13
[...]

Ik haalde 73% met een Homewizard Batterij en met de Zendure 2400ac 83%. Waarbij ik heerlijk aan het ontladen ben in lage vermogens van ca 160 watt snachts.

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | HAOS op DS224+

[...]

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/83337268
Ergens rond 1200watt laden zit je al bij een efficiënt vermogen, en bij ontladen nog eerder.

5200wp SolarEdge - 11,52KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:02

koboy

Heb een idee voor een icon

[...]

Hierbij is vooral het opladen van belang, dat moet met voldoende vermogen gebeuren.
Heb hier iets van 2 maanden gedraaid op 2400W opladen, 800W max ontladen in de Zenki stand (= max opladen, NOM terugleveren). Ik haalde toen een RTE van 85% met normaal huis gebruik hier, dus (vaat)wasje, base load van 150W koken op gas.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• Polvo176
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 21:33
hemertje schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 10:37:
[...]

de aanschafprijs in de screenshots is me niet eens opgevallen, keek naar de opbrengst op NOM te draaien met eventueel 4 maanden winter avond (4 dure uren) + ochtend (4 dure uren) te overbruggen en de accu's met de goedkope tarieven te kunnen laden.
de andere 8 maanden kan je naar mijn idee dan volledig 24/7 op zonnestroom draaien

en idd wat ik zei en jij nu ook de aanschafprijzen dien je per vergelijk te bekijken welke het gunstigst uitkomt
Uit eigen ervaring, ik heb afgelopen zomer geheel op eigen zonne energie gedraaid, al kwam er nog tussen de 15 en 20 kWh per maand uit het net omdat het niet helemaal strak op nul staat.
Mijn ervaring in de winter is wat minder, driekwart van de tijd schommelde de tarieven tussen de 24 en 30 cent.
Laden met 24 cent heeft bij een rendement van 80% niet veel nut, 24:0,8 is ook 30 cent per kWh.
Dan heb ik het nog niet over de afschrijving per laadcyclus.
De overige dagen moet je dan zelf in de gaten houden of het nuttig is de batterijen te laden.
Van de zon komt zo goed als niks in die tijd.

• koboy

koboy

Polvo176 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 11:40:
[...]

Uit eigen ervaring, ik heb afgelopen zomer geheel op eigen zonne energie gedraaid, al kwam er nog tussen de 15 en 20 kWh per maand uit het net omdat het niet helemaal strak op nul staat.
Mijn ervaring in de winter is wat minder, driekwart van de tijd schommelde de tarieven tussen de 24 en 30 cent.
Laden met 24 cent heeft bij een rendement van 80% niet veel nut, 24:0,8 is ook 30 cent per kWh.
Dan heb ik het nog niet over de afschrijving per laadcyclus.
De overige dagen moet je dan zelf in de gaten houden of het nuttig is de batterijen te laden.
Van de zon komt zo goed als niks in die tijd.
Afgelopen winter waren de tarieven erg vlak ja. Maar nog steeds kan een accu wat nut hebben. Bijvoorbeeld op zondag als de tarieven een lager dal hebben vol opladen om dat door de week in de avondpiek te gebruiken als de tarieven 30 cent+ zijn. T.o.v. de zomer zijn het kruimels, maar je kunt er toch wat mee, zeker als er een dunkelflaute dag aan komt.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:28

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

koboy schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 11:40:
[...]

Hierbij is vooral het opladen van belang, dat moet met voldoende vermogen gebeuren.
Heb hier iets van 2 maanden gedraaid op 2400W opladen, 800W max ontladen in de Zenki stand (= max opladen, NOM terugleveren). Ik haalde toen een RTE van 85% met normaal huis gebruik hier, dus (vaat)wasje, base load van 150W koken op gas.
Opladen moet idd snel genoeg gaan. Heb zelf 7500wp liggen. Dat dek je niet af met 1 omvormer.

• Pr088
koboy schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 11:40:
[...]

Dat is wel een gave instelling. Lukt dat met de Zenki HEMS? Of gebruik je een HA integratie?

• Robhond
mrme12345 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 20:31:
[...]

Hij doet het ook met 10sec interval, alleen worden de import-en export wat hoger per saldo. Is gewoon iets minder nauwkeurig. Je hebt dan 2 opties als je dat niet wil:

- CT klemmen in je meterkast

- bij netbeheerder vragen om een echte DSMR5, afhankelijk van de netbeheerder kan dat geld kosten. (Stedin uit mijn hoofd gratis, Enexis ca 140 eruo en Liander weet ik niet).

Maar ik zou het eerst gewoon eens proberen met de 10 sec interval en dan kun je altijd nog wat anders doen
Contact met Liander gehad. Aangezien ik nog een GPRS meter heb, wordt deze sowieso vóór 2029 vervangen. Ze weten niet wanneer en kunnen dat op verzoek nu inplannen als ik €206 betaal.
Ik kijk nog wel even hoe NOM met mijn huidige meter met 10 sec. intervallen werkt.

• Pr088
Robhond schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 12:10:
[...]

Contact met Liander gehad. Aangezien ik nog een GPRS meter heb, wordt deze sowieso vóór 2029 vervangen. Ze weten niet wanneer en kunnen dat op verzoek nu inplannen als ik €206 betaal.
Ik kijk nog wel even hoe NOM met mijn huidige meter met 10 sec. intervallen werkt.
Je kunt ook voor 100 piek een Shelly 3EM Pro met CT klemmen in je meterkast hangen? CT klemmen op de hoofdaders. Die koppelen met Zendure en dan heb je elke seconde data. Hier is al meermaals gezegd dat 10 sec intervallen je NOM helemaal om zeep helpen.

• koboy

koboy

MikeyMan schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 11:58:
[...]

Opladen moet idd snel genoeg gaan. Heb zelf 7500wp liggen. Dat dek je niet af met 1 omvormer.
PV deed hier niet veel toen. Maar in de zomer komt er ongeveer 2500W van de 2700Wp af. Na aftrek base load kan 1 omvormer dat aan.

• KaEs
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 19:03
Taro schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 22:33:
[...]

Door de laadpaal op laden te zetten en de accu’s uit of ook op laden via Home Assistant.
Het handmatig uitzetten vraagt toch elkaar weer een extra handeling. HA is voor een doorsnee consument (zoals ik) niet weggelegd. Ik hoop dat Zenki 2.0 die vanaf 30 april beschikbaar komt daar wat ingaat betekenen. Dat moet voor een AI tool niet zo moeilijk zijn. De auto kan prima vanuit de Zendure worden geladen als dit prijstechnisch gunstig is. Daarbij moet Zenki vooral kijken naar het op dat moment geldende tarief en een stukje vooruit kijken. Als het tarief op het moment van EV laden laag is of er zit een hoge prijs aan te komen dan moet Zenki de batterij niet mee laten doen. Overigens zal Zenki niet kunnen zien of het de autolader of de wasmachine is die om stroom vraagt maar dat maakt ook niet uit.

• koboy

koboy

Pr088 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 12:02:
[...]

Dat is wel een gave instelling. Lukt dat met de Zenki HEMS? Of gebruik je een HA integratie?
Was gewoon Zenki in HEMS. Maar had ik meer aangezet om de accu "in beweging" te houden. Financieel heeft het weinig nut gehad. Zodra er een goedkoper kwartier was werd er volle bak geladen, waarna weer naar NOM werd gegaan. Logica er achter was er niet te vinden, want er werd ook geladen bij een kwartiertje iets lager maar naar mijn mening niet laag genoeg om dan al te laden.
Wat dat betreft was Zenki best artificial stupidity.... Ook het punt dat Zonneplan nog met uren rekent krijg je er niet in....

Nu vol op de handel met HA, volgend jaar NOM met het overschot op uitgestelde teruglevering.

• gielz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:13
Robhond schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 12:10:
[...]

Of plaats een homewizard kwh meter direct na je hoofdschakelaar. Heb je meteen data per seconden.

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | HAOS op DS224+

• koboy

koboy

KaEs schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 12:21:
[...]

Het handmatig uitzetten vraagt toch elkaar weer een extra handeling. HA is voor een doorsnee consument (zoals ik) niet weggelegd. Ik hoop dat Zenki 2.0 die vanaf 30 april beschikbaar komt daar wat ingaat betekenen. Dat moet voor een AI tool niet zo moeilijk zijn. De auto kan prima vanuit de Zendure worden geladen als dit prijstechnisch gunstig is. Daarbij moet Zenki vooral kijken naar het op dat moment geldende tarief en een stukje vooruit kijken. Als het tarief op het moment van EV laden laag is of er zit een hoge prijs aan te komen dan moet Zenki de batterij niet mee laten doen. Overigens zal Zenki niet kunnen zien of het de autolader of de wasmachine is die om stroom vraagt maar dat maakt ook niet uit.
Wat ik merkte in de paar wintermaanden dat ik Zenki draaide: op het moment dat er langdurig op vol vermogen ontladen werd bij het opladen van de auto stopte het ontladen van de accu (ik dacht na 2 uur). Dit was een beslissing van Zenki want de accu was nog lang niet leeg.

• KaEs
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 19:03
koboy schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 12:26:
[...]

Wat ik merkte in de paar wintermaanden dat ik Zenki draaide: op het moment dat er langdurig op vol vermogen ontladen werd bij het opladen van de auto stopte het ontladen van de accu (ik dacht na 2 uur). Dit was een beslissing van Zenki want de accu was nog lang niet leeg.
Dat de huidige Zenki dat ook al doet wist ik niet. Na 2 uur laden in de nacht stoppen kan prijstechnisch de juiste beslissing omdat er op die manier nog wat stroom in de batterij achterblijft die in de vroege ochtend, wanneer er een prijspiek en gebruikspiek is, ingezet wordt.
Zelf wacht ik nog even op de nieuwe Zenki versie voordat ik het ga proberen.
Ik heb problemen met HEMS.
Als 1 van de 3 leeg is gaat hij het 3e deel uit het net halen.
NOM

<knip> Offtopic hier, is een heel eigen topic voor

[ Voor 71% gewijzigd door Septillion op 06-03-2026 15:28 ]

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16-04 11:54
Ik ben aan het kijk naar de zendure solarflow 2400 ac + 2x ab3000x maar ik kan niet zo gauw vinden of deze ook kan opladen vanuit het stroomnet?

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1kWh

Erik1805 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 13:32:
Ik ben aan het kijk naar de zendure solarflow 2400 ac + 2x ab3000x maar ik kan niet zo gauw vinden of deze ook kan opladen vanuit het stroomnet?
Ja hoor opladen tot 2400W via stopcontact.

• CappieL
  • Laatst online: 23:52
Hoe strikt is die gestelde "2400W laden en ontladen op eigen groep".
Ik heb op zolder 2 groepen, 1 voor de wasmachine en 1 voor de (voorheen condens)droger.
Nu de condensdroger een warmtepompdroger is geworden, mag deze op dezelfde groep als de wasmachine.
Echter heb ik op de droger-groep ook de CV-ketel zitten en zijn kabel is te kort om bij het stopcontact van de wasmachine te komen. Nu heeft de CV-ketel een maximaal opgenomen vermogen van 150W. Dat zou dan toch makkelijk op de groep van 2400W-batterij moeten kunnen? Of zie ik iets over het hoofd?

Home Assistant HP T630, PV (Enphase, 4000 Wp) 6 x IQ8+ ZW, 2 x IQ8+ NW, 2 x IQ8+ ZO, Zendure SF 2400AC (5.76 kWh)

• Spikydog
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 20:32
CappieL schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 13:42:
Ik heb op zolder 2 groepen, 1 voor de wasmachine en 1 voor de (voorheen condens)droger.
Nu de condensdroger een warmtepompdroger is geworden, mag deze op dezelfde groep als de wasmachine.
Echter heb ik op de droger-groep ook de CV-ketel zitten en zijn kabel is te kort om bij het stopcontact van de wasmachine te komen. Nu heeft de CV-ketel een maximaal opgenomen vermogen van 150W. Dat zou dan toch makkelijk op de groep van 2400W-batterij moeten kunnen? Of zie ik iets over het hoofd?
Ik heb een AC2400+ en ook slechts 1 groep voor de wasmachine, deze groep heb ik nu gebruikt voor de Zendure, de wasmachine zit nu op de AC uitgang van de Zendure, werkt perfect zo!

• therobber
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:22
peterbier schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 12:52:
NOM

Een vraag is het echt zo simpel om de Zendures (Hyper,sf800pro en 2400AC) in HomeAssistant op te nemen.
Meter kiezen en de sleutel uit Zendure app plakken.?
[Afbeelding]

De Hyper heeft geen mqtt deze 2 uitgevinkt laten.?
Zelfde heb ik ook sinds ik de ac2400+ erbij heb dus totaal 3 Zendure apparaten.
Vreemde was wel met 2 x hyper als de ene toevallig leeg was ging die andere het erbij proberen te drukken, nu met 3 komt het 3e deel van het net idd. Ik heb het nog niet gemeld bij Zendure maar hopelijk wordt dit met Hems 2 opgelost

[ Voor 9% gewijzigd door therobber op 06-03-2026 13:54 ]

6.35wP Solar | 20,64kWH Zendure (2 x Hyper2000 + Ac2400+) | Tesla M3H LR 750

• CappieL
Spikydog schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 13:48:
[...]

Ik heb een AC2400+ en ook slechts 1 groep voor de wasmachine, deze groep heb ik nu gebruikt voor de Zendure, de wasmachine zit nu op de AC uitgang van de Zendure, werkt perfect zo!
Gaat de stroom die je gebruikt door de wasmachine ook door de batterij heen?
If yes, dat zou betekenen dat wasjes draaien meetelt aan het aantal cycles.. is negatief voor de levensduur.

Wat ik eigenlijk wil is de 2400AC en mijn CV-ketel op een dubbel WCD prikken. De maximale load op de groep zal nooit meer worden dan 2400W + 200W = 2600W. Dit is ruim onder de 3600W die de groep kan hebben.

Home Assistant HP T630, PV (Enphase, 4000 Wp) 6 x IQ8+ ZW, 2 x IQ8+ NW, 2 x IQ8+ ZO, Zendure SF 2400AC (5.76 kWh)

CappieL schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 13:42:
Heb je de zoekfunctie al gebruikt? Want dit is hier al heel vaak langsgekomen en dit gaat waarschijnlijk weer eindigen in 13 pagina's achter elkaar over stekkers, NEN1010, etc. en daarvoor kan je terecht in het in de topicwaarschuwing genoemde topic over elektrische installaties.

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 21:11
CappieL schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 13:54:
Wat ik eigenlijk wil is de 2400AC en mijn CV-ketel op een dubbel WCD prikken. De maximale load op de groep zal nooit meer worden dan 2400W + 200W = 2600W. Dit is ruim onder de 3600W die de groep kan hebben.
Er is een verschil tussen wat kan, en in de praktijk ook vrijwel altijd goed zal gaan, en wat 'mag'.

De 'regel' is vrij zwart/wit: als er ook maar één verbruiker op de groep zit, 'mag' je met maximaal 800W ontladen.

Ik denk dat het (extra) kans op problemen met een kleine verbruiker i.c.m. 2400W ontladen verwaarloosbaar is, maar de impact is vrij groot als de verzekering moeilijk gaat doen als de Zendure in brand vliegt. Zelfs als de brand helemaal niks te maken heeft met die extra verbruiker.

• RobTesla
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 09-04 11:28
Vraagje over de SolarFlow 2400. Ik heb er dus zo één staan met 4x AB3000X batterijen. Eén van die batterijen doet vreemd: die gaat van meer dan 60% onmiddellijk naar 0%. En dit gebeurt bij elke ontlaadcyclus. (Na laden tot 100%) Ontladen gaat bij ons maar aan max 1500 watt, omdat ik de limieten van de omvormer niet wil opzoeken. Ik draai NOM met een eigen script. (Dat werkt goed)

Is dit normaal? Ik stel ook vast dat ik maar 5 kWh haal bij ontladen van 100% tot 15%, wat mij zeer weinig lijkt met 4x de AB3000X en ontladen aan max 1500W.

Moet ik die ene batterij terugsturen? Garantie inroepen? Ze is aangekocht in Januari. Nog geen 2 maand oud...

On-Grid: Zendure SF 2400 AC + 14,5 kWh: 5x Zendure AB3000X, Off-Grid: Victron EasySolar-II GX 48V/5000VA + 6600wP Solar + 14kWh: 4x Pylontech US3000C 48V 3.5kWh

RobTesla schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 14:05:
Vraagje over de SolarFlow 2400. Ik heb er dus zo één staan met 4x AB3000X batterijen. Eén van die batterijen doet vreemd: die gaat van meer dan 60% onmiddellijk naar 0%. En dit gebeurt bij elke ontlaadcyclus. (Na laden tot 100%) Ontladen gaat bij ons maar aan max 1500 watt, omdat ik de limieten van de omvormer niet wil opzoeken. Ik draai NOM met een eigen script. (Dat werkt goed)

Is dit normaal? Ik stel ook vast dat ik maar 5 kWh haal bij ontladen van 100% tot 15%, wat mij zeer weinig lijkt met 4x de AB3000X en ontladen aan max 1500W.

Moet ik die ene batterij terugsturen? Garantie inroepen? Ze is aangekocht in Januari. Nog geen 2 maand oud...
Melden bij Zendure via de supportlink in de topicwaarschuwing. Wat je nog wel even kan proberen is de volgorde van de accu's te wisselen.

• florijn11
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 17:29
Snelheid Sagemcom CS 50001 slimme meter.

Is deze meter snel genoeg om met 2400 AC plus NOM te draaien

• CappieL
Taro schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 14:01:
[...]

Heb je de zoekfunctie al gebruikt? Want dit is hier al heel vaak langsgekomen en dit gaat waarschijnlijk weer eindigen in 13 pagina's achter elkaar over stekkers, NEN1010, etc. en daarvoor kan je terecht in het in de topicwaarschuwing genoemde topic over elektrische installaties.
Ik heb al vele malen mijn popcorn erbij gepakt voor de stekker-discussie :P en zag ook de posts met een verbruiker in de AC-poort (zoals @Spikydog).
Ga ik een manier vinden om mijn CV-ketel naar het andere stopcontact te bekabelen. Dat lijkt mij de makkelijkste manier.

• RobTesla
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 09-04 11:28
Taro schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 14:07:
[...]
de supportlink in de topicwaarschuwing
Bedoel je die optie 'Feedback indienen' via 'Hulp en Feedback' in het profiel-gedeelte van de Zendure app?

On-Grid: Zendure SF 2400 AC + 14,5 kWh: 5x Zendure AB3000X, Off-Grid: Victron EasySolar-II GX 48V/5000VA + 6600wP Solar + 14kWh: 4x Pylontech US3000C 48V 3.5kWh

RobTesla schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 14:09:
[...]

Bedoel je die optie 'Feedback indienen' via 'Hulp en Feedback' in het profiel-gedeelte van de Zendure app?
Bedoelde de link in het kader bij het reageer veld hier in dit topic: https://support.zendure.com/portal/en/home.

Maar kan uiteraard ook via de Zendure App.

[ Voor 7% gewijzigd door Taro op 06-03-2026 14:11 ]

• CappieL
florijn11 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 14:07:
Snelheid Sagemcom CS 50001 slimme meter.

Is deze meter snel genoeg om met 2400 AC plus NOM te draaien
Sagemcom is toch een modem?

• florijn11
CappieL schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 14:11:
[...]

Sagemcom is toch een modem?
Nee hoor staat op mijn slimme meter

• CappieL
florijn11 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 14:12:
[...]

Nee hoor staat op mijn slimme meter
En daaronder "92848 RUEIL CEDEX-FRANCE", dat is het adres van Sagemcoms hoofdkantoor.
Het typenummer van de meter staat doorgaans boven het schermpje.

Edit: ik kende Sagemcom niet van de slimme meters, maar blijkbaar maken ze die ook (en bijbehorende gasmeters)

[ Voor 15% gewijzigd door CappieL op 06-03-2026 14:22 ]

peterbier schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 12:52:
NOM

Een vraag is het echt zo simpel om de Zendures (Hyper,sf800pro en 2400AC) in HomeAssistant op te nemen.
Meter kiezen en de sleutel uit Zendure app plakken.?
[Afbeelding]

De Hyper heeft geen mqtt deze 2 uitgevinkt laten.?
Ja het is zo simpel, misschien kunnen mensen je in het zendure home assistant topic verder helpen.
Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2

Mqtt kan je aanzetten, als je lokaal wil aansturen. Anders loopt het over de cloud. Vergeet de fuse group niet in te vullen.

[ Voor 7% gewijzigd door geert1992 op 06-03-2026 14:37 ]

5200wp SolarEdge - 11,52KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless

• florijn11
[quote]CappieL schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 14:21:
[...]

En daaronder "92848 RUEIL CEDEX-FRANCE", dat is het adres van Sagemcoms hoofdkantoor.
Het typenummer van de meter staat doorgaans boven het schermpje.

Edit: ik kende Sagemcom niet van de slimme meters, maar blijkbaar maken ze die ook (en bijbehorende gasmeters)

[ Voor 34% gewijzigd door florijn11 op 07-03-2026 14:35 ]

• koboy

koboy

KaEs schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 12:48:
[...]

Dat de huidige Zenki dat ook al doet wist ik niet. Na 2 uur laden in de nacht stoppen kan prijstechnisch de juiste beslissing omdat er op die manier nog wat stroom in de batterij achterblijft die in de vroege ochtend, wanneer er een prijspiek en gebruikspiek is, ingezet wordt.
Zelf wacht ik nog even op de nieuwe Zenki versie voordat ik het ga proberen.
Het is ook maar wat ik toevallig zag gebeuren. Ik heb geen lijstje van hoe Zenki werkt, dus garantie tot de deur en niet bij mij klagen })

• florijn11
[quote]florijn11 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 15:02:
[...]

De vraag is of mijn slimme meter snel genoeg is voor NOM met 2400 AC Plus

[ Voor 39% gewijzigd door florijn11 op 07-03-2026 14:36 ]

therobber schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 13:53:
[...]

Zelfde heb ik ook sinds ik de ac2400+ erbij heb dus totaal 3 Zendure apparaten.
Vreemde was wel met 2 x hyper als de ene toevallig leeg was ging die andere het erbij proberen te drukken, nu met 3 komt het 3e deel van het net idd. Ik heb het nog niet gemeld bij Zendure maar hopelijk wordt dit met Hems 2 opgelost
Gelukkig ligt het niet aan mijn installatie.
Ik heb niks veranderd en ging altijd prima als er een leeg was namen de andere het over.
Ik hoop dat dit dan opgepakt wordt met de volgende update.
Anders toch maar HomeAssistant gebruiken.

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:05
florijn11 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 15:12:
[...]

De vraag is of mijn slimme meter snel genoeg is voor NOM met 2400 AC Plus
Als je dit in de google-o-matic stopt: sagemcom cs 50001 slimme meter zie je dat hij SMR 5.0 is dus 1 x per seconde data

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

• florijn11
winwiz schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 15:27:
[...]

Als je dit in de google-o-matic stopt: sagemcom cs 50001 slimme meter zie je dat hij SMR 5.0 is dus 1 x per seconde data
Dat is dus snel genoeg met de Zendure P1 meter ?
peterbier schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 15:13:
[...]

Gelukkig ligt het niet aan mijn installatie.
Ik heb niks veranderd en ging altijd prima als er een leeg was namen de andere het over.
Ik hoop dat dit dan opgepakt wordt met de volgende update.
Anders toch maar HomeAssistant gebruiken.
Verwacht zelf dat een volgende update nog wel even kan duren. Zoals @gielz intussen heeft aangetoond, is er winst te behalen met Home Assistant. Wat weerhoudt je om dat eens te testen?

• CappieL
florijn11 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 15:31:
[...]

Dat zou geen probleem moeten zijn

• winwiz
florijn11 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 15:31:
[...]

Ik denk dat je nog wat leeswerk te doen hebt ;)

SMR 4.x = elke 10 sec data (werkt maar niet optimaal voor NOM) + externe voeding nodig

SMR 5.x = elke 1 sec data (prima voor NOM)

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

• bilgy_no1
Pr088 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 10:36:
[...]

Reken jezelf niet te rijk. Je schrijft hier dat je kWh 44 cent waard is, maar een kWh uit het stroomnet trekken is nagenoeg altijd goedkoper, ook 's winters. Met een dynamisch contract heb ik in januari 2026 (duurste maand van het jaar) voor 22,5 cent per kWh ruim 660 kWh geladen. Wat ik maar wil zeggen: een EV verslaat ook zonder zonnepanelen en thuisbatterij de benzineprijs (mits je een eigen laadpunt hebt).
Maar dat is eigenlijk ook wat ik bedoel. Je model hangt af van wat je al hebt, wat je moet investeren en hoe je de vergelijking maakt.

Die €0,44 per kWh is simpelweg de waarde omgerekend naar je alternatieve manier (fossiele auto) om hetzelfde doel te bereiken (kilometers personenvervoer).

Als je dus al PV hebt en nu kijkt naar wat een verstandige aanpak is, dan gaat de rekensom die ik maak (grofweg) wel op.

Als je nog geen PV hebt kijk je naar de inkoopprijs van de stroom. Dan is inderdaad een EV nog steeds een verstandige keuze:
Je hebt ongeveer 20 kWh nodig vs 5L benzine. Oftewel met jouw prijs: €4,50 vs €11. Of je dan ook nog PV wilt gaan installeren is dan een aparte keuze.

• florijn11
winwiz schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 15:36:
[...]

SMR 4.x = elke 10 sec data (werkt maar niet optimaal voor NOM) + externe voeding nodig

Dank je wou het even zeker weten voordat il met HA aan de slag moet

• bilgy_no1
RobTesla schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 14:05:

Het lijkt een beetje op mijn observaties waar de SOC van de stapel bij ontladen vrij plots van bijv 29% naar 10% valt. Alleen dus niet zo heel extreem als bij jou van 60% naar 0% dan zou ik zeker een garantie ticket inschieten.

5 kWh uit vier batterijen die nominaal 11,52 kWh hebben is zeker niet goed genoeg.

• winwiz
florijn11 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 15:42:
[...]

Dank je wou het even zeker weten voordat il met HA aan de slag moet
Die behoefte komt misschien later vanzelf wel omdat je het leuk vindt, maar persé nodig is het niet

• Pr088
bilgy_no1 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 15:38:
[...]

Maar dat is eigenlijk ook wat ik bedoel. Je model hangt af van wat je al hebt, wat je moet investeren en hoe je de vergelijking maakt.

Die €0,44 per kWh is simpelweg de waarde omgerekend naar je alternatieve manier (fossiele auto) om hetzelfde doel te bereiken (kilometers personenvervoer).

Als je dus al PV hebt en nu kijkt naar wat een verstandige aanpak is, dan gaat de rekensom die ik maak (grofweg) wel op.

Als je nog geen PV hebt kijk je naar de inkoopprijs van de stroom. Dan is inderdaad een EV nog steeds een verstandige keuze:
Je hebt ongeveer 20 kWh nodig vs 5L benzine. Oftewel met jouw prijs: €4,50 vs €11. Of je dan ook nog PV wilt gaan installeren is dan een aparte keuze.
Juist als je wel PV hebt gaat je rekensommetje mank. Weliswaar mag je PV opbrengst onder ideale omstandigheden 44 cent waard zijn, maar als het bijvoorbeeld op een andere moment uit het net 22 cent kost dan kan een aanschaf van een thuisbatterij maar maximaal 22 cent per kWh 'verdienen', als je er vanuit gaat dat je je PV-opbrengst ook gratis op het stroomnet kunt dumpen en je omvormer bij negatieve prijzen afschakelt. Dan een RTE van je accu van 80% eroverheen. Dan kan je verplaatste kilowattuurtje nog maar 22 * 0.8 = 18 cent waard zijn. En met die 18 cent moet je dan je thuisbatterij rendabel gaan maken.
Dus een hele grote installatie om je PV op te slaan en 's nachts in je EV te dumpen is -denk ik- moeilijk rond te rekenen, zodra een installateur voet bij je binnen zet. Als je zelfbouw doet, hobbymatig klust of een bevriende installateur voor 2 kratjes bier en een paar droge worsten kunt laten knutselen... Dan kan het misschien uit.

• Robhond
winwiz schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 15:36:
[...]

Klopt bijna altijd van die 5.x behalve voor mijn Landis Gyr E350 🥴

• winwiz
Robhond schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 15:47:
[...]

Klopt bijna altijd van die 5.x behalve voor mijn Landis Gyr E350 🥴
Die hebben geloof ik een speudo 5.0 (10 seconden lang dezelfde data per seconde) ?

• Robhond
winwiz schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 15:52:
[...]

Die hebben geloof ik een speudo 5.0 (10 seconden lang dezelfde data per seconde) ?
Klopt!

• hjw-001
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:20
AEG SolarCube kwam voorbij op de homepage van tweakers. Maar ligt het nou aan mij of zie ik hier allerlei overeenkomsten met Zendure? Zijn ze aan het leveren als whitelabel voor andere partijen?

Design
Lijkt veel op de formfactor van de SolarFlow 2400AC+ en de specs ook wel redelijk...
App
https://play.google.com/s...?id=com.aeg.sunpura&hl=nl
- kijk maar naar de witte tesla (maargoed okay)
- settingsscherm

Nee, de AEG SolarCube is geen whitelabel van Zendure — het is een whitelabel van Sunpura.
Onder de motorkap zit Sunpura-technologie: AEG heeft geen eigen batterij ontwikkeld, maar brengt de Sunpura S2400 AC als white label op de markt met eigen branding en app. ThuisbatterijGids
Ook softwarematig is er geen eigen AEG-platform: de AEG SolarCube maakt gebruik van de AECC Cloud-omgeving, een cloudplatform dat door meerdere merken — waaronder ook Lunergy — wordt ingezet. De app is visueel aangepast aan het AEG-merk, maar de onderliggende infrastructuur is identiek aan die van andere producten binnen hetzelfde ecosysteem, waaronder Sunpura. Iotdomotica
De verwarring met Zendure is begrijpelijk, omdat Zendure een vergelijkbaar product heeft (de SolarFlow 2400 AC), maar dat is een apart merk met eigen technologie. Sunpura en Zendure zijn twee verschillende fabrikanten in hetzelfde marktsegment.

[ Voor 51% gewijzigd door hjw-001 op 06-03-2026 16:55 ]

hjw-001 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 16:54:
AEG SolarCube kwam voorbij op de homepage van tweakers. Maar ligt het nou aan mij of zie ik hier allerlei overeenkomsten met Zendure? Zijn ze aan het leveren als whitelabel voor andere partijen?

Design
Lijkt veel op de formfactor van de SolarFlow 2400AC+ en de specs ook wel redelijk...
App
https://play.google.com/s...?id=com.aeg.sunpura&hl=nl
- kijk maar naar de witte tesla (maargoed okay)
- settingsscherm

Nee, de AEG SolarCube is geen whitelabel van Zendure — het is een whitelabel van Sunpura.
Onder de motorkap zit Sunpura-technologie: AEG heeft geen eigen batterij ontwikkeld, maar brengt de Sunpura S2400 AC als white label op de markt met eigen branding en app. ThuisbatterijGids
Ook softwarematig is er geen eigen AEG-platform: de AEG SolarCube maakt gebruik van de AECC Cloud-omgeving, een cloudplatform dat door meerdere merken — waaronder ook Lunergy — wordt ingezet. De app is visueel aangepast aan het AEG-merk, maar de onderliggende infrastructuur is identiek aan die van andere producten binnen hetzelfde ecosysteem, waaronder Sunpura. Iotdomotica
De verwarring met Zendure is begrijpelijk, omdat Zendure een vergelijkbaar product heeft (de SolarFlow 2400 AC), maar dat is een apart merk met eigen technologie. Sunpura en Zendure zijn twee verschillende fabrikanten in hetzelfde marktsegment.
Correct, de AEG Thuisbatterij is gewoon goede marketing op basis van de voor velen bekende degelijke naam (Electrolux heeft de AEG merknaam aan een Chinees bedrijf verkocht...), maar het is een Sunpura en geen Zendure.

Zie helaas wel dat heel veel mensen er voor vallen en voor gaan. Zag zelfs opmerkingen van mensen: Liever garantie claimen bij AEG dan bij Sunpura, maar dan begrijp je het echt niet. Heel apart, mensen denken soms 2 maanden na over een aanschaf van 100 Euro en bij een thuisaccu knallen ze er zonder grondig onderzoek te doen gewoon een paar k in omdat ze de merknaam van vroeger herkennen.

Ben nu weer met de AEC Cloud app bezig voor het testen van een accu, wat een shit app is dat zeg. Nee, ze mochten willen dat het een Zendure kloon betrof :)

Ps. heb hier ook de Sunpura getest, prima product, maar Zendure wint het op een aantal fronten nog steeds.

[ Voor 3% gewijzigd door Taro op 06-03-2026 17:38 ]

• bilgy_no1
Pr088 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 15:47:
[...]

Juist als je wel PV hebt gaat je rekensommetje mank. Weliswaar mag je PV opbrengst onder ideale omstandigheden 44 cent waard zijn, maar als het bijvoorbeeld op een andere moment uit het net 22 cent kost dan kan een aanschaf van een thuisbatterij maar maximaal 22 cent per kWh 'verdienen', als je er vanuit gaat dat je je PV-opbrengst ook gratis op het stroomnet kunt dumpen en je omvormer bij negatieve prijzen afschakelt. Dan een RTE van je accu van 80% eroverheen. Dan kan je verplaatste kilowattuurtje nog maar 22 * 0.8 = 18 cent waard zijn. En met die 18 cent moet je dan je thuisbatterij rendabel gaan maken.
Dus een hele grote installatie om je PV op te slaan en 's nachts in je EV te dumpen is -denk ik- moeilijk rond te rekenen, zodra een installateur voet bij je binnen zet. Als je zelfbouw doet, hobbymatig klust of een bevriende installateur voor 2 kratjes bier en een paar droge worsten kunt laten knutselen... Dan kan het misschien uit.
Het voorbeeld met de EV ging ervan uit dat er wel PV is maar nog geen batterij*. Dus eigenlijk precies in lijn met wat je zegt. En voor de volledigheid: ook uitgaande van de situatie na einde salderen.

Punt was dat de investering in een batterij ook kan worden vergeleken met andere manieren om je eigen PV opwekking zo optimaal mogelijk te gebruiken. Als je van een fossiele auto komt is een EV (mits je regelmatig tijdens de zonnige uren kunt laden) een van de makkelijkste manieren. De warmtepomp levert misschien nog wel meer op, maar vergt ook meer aanpassingen in huis.

*om heel precies te zijn was er een discussie over hoeveel batterijen zinvol zijn om de eigen consumptie van PV te verhogen. Stop je dan €5000 extra om 35 kWh hebben of is het dan verstandiger om de fossiele auto te vervangen...

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22:38
Net binnen. Eerst even uiteten. Nu staan ze handmatig 800w per stuk te ontladen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hMajmLedqeRWLA76FJHQ38iA7iU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K6ZcWLMgbZqulfkSBsRongMp.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door Pakhaas op 06-03-2026 18:05 ]

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15:45
winwiz schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 15:52:
[...]

hoe gaan mensen hier om met het "zo goed mogelijk NOM benaderen" bij een meter die maar 1 keer per 10 seconden een update geeft?

• HHF
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16-04 07:52

HHF

HiBe schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 18:12:
[...]

hoe gaan mensen hier om met het "zo goed mogelijk NOM benaderen" bij een meter die maar 1 keer per 10 seconden een update geeft?
Je moet voor jezelf definiëren wat zo goed mogelijk NOM is. Als je door de 1 x per 10 seconden geen NOM hebt maar b.v. toch nog 1 kWh per dag gebruikt, is dat ongeveer 0.30/dag. Weegt niet altijd op tegen de kosten van installatie van een nieuwe meter (tenzij de netbeheerder dat gratis wil doen)
In dat geval kun je beter een goede inventarisatie maken van wat er allemaal in je huis verbruikers en wat je daar kunt besparen.

15 kWp panelen, Solax omvormer, gasloos, warmtepomp Bosch Nefit, 1EV EQA

HHF schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 18:33:
[...]

Je moet voor jezelf definiëren wat zo goed mogelijk NOM is. Als je door de 1 x per 10 seconden geen NOM hebt maar b.v. toch nog 1 kw per dag gebruikt, is dat ongeveer 0.30/dag. Weegt niet altijd op tegen de kosten van installatie van een nieuwe meter (tenzij de netbeheerder dat gratis wil doen)
In dat geval kun je beter een goede inventarisatie maken van wat er allemaal in je huis verbruikers en wat je daar kunt besparen.
Gratis doet een net beheerder het nooit, ze moeten ergens van betaald worden;). 3ct van zendure zou ook uitkomst kunnen bieden als 10 seconden je te traag is.

• Robhond
Ha allemaal,
Mijn 2400AC+ met twee AB3000L zijn binnen. Yes!
Ik krijg het systeem alleen tot nu toe met geen mogelijkheid van stand-by af. Hij doet dus niets opladen of ontladen. Status batterijen elk 64%. Zowel om 16.00 uur toen de zon nog scheen als nu om 19.00 uur geen beweging. Gekoppeld met Zendure P1-meter, die ook aangeeft dat ik verbruik. Pakt ook waterkoker niet op. Limieten op 2400w want eigen groep. Binnen en buiten HEMS maakt niet uit. Nieuwste firmware geïnstalleerd. Zenki, Automodus, Basislast... maakt niet uit.
Wie weet raad?
geert1992 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 15:34:
[...]

Verwacht zelf dat een volgende update nog wel even kan duren. Zoals @gielz intussen heeft aangetoond, is er winst te behalen met Home Assistant. Wat weerhoudt je om dat eens te testen?
Omdat ik het nog niet "durf" te doen en de drempel. (Iets met geheugen vol lopen van de Zendure)
Mijn HomeAssistant server draai ik veel op en vaak een reboot nodig is. (Niet bevorderlijk voor aansturing batterij)
Misschien dat ik mijn oude HA server voor de Zendures ga gebruiken.
Dat is een Raspberry pi4 met 2gb ram.
In principe genoeg voor alleen de Zendure.
Misschien morgen even proberen op mijn huidige HomeAssistant server.
Robhond schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 18:52:
Ha allemaal,
Mijn 2400AC+ met twee AB3000L zijn binnen. Yes!
Ik krijg het systeem alleen tot nu toe met geen mogelijkheid van stand-by af. Hij doet dus niets opladen of ontladen. Status batterijen elk 64%. Zowel om 16.00 uur toen de zon nog scheen als nu om 19.00 uur geen beweging. Gekoppeld met Zendure P1-meter, die ook aangeeft dat ik verbruik. Pakt ook waterkoker niet op. Limieten op 2400w want eigen groep. Binnen en buiten HEMS maakt niet uit. Nieuwste firmware geïnstalleerd. Zenki, Automodus, Basislast... maakt niet uit.
Wie weet raad?
Heb je in HEMS de landinstellingen enzo ingesteld? Limieten ingesteld? En als je een apparaat uit HEMS haalt en handmatig op bijv. 800 laden of ontladen zet, doet die dat wel?

• Robhond
Taro schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 18:57:
[...]

Heb je in HEMS de landinstellingen enzo ingesteld? Limieten ingesteld? En als je een apparaat uit HEMS haalt en handmatig op bijv. 800 laden of ontladen zet, doet die dat wel?
Allemaal geprobeerd, maar geen effect.
Robhond schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 19:00:
[...]

Allemaal geprobeerd, maar geen effect.
En het stopcontact werkt wel met andere apparaten? Firmware updates gedaan?

Noodstroomuitgang al eens aangezet en iets op aangesloten om te checken of er dan wel activiteit is?

peterbier schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 18:56:
[...]

Omdat ik het nog niet "durf" te doen en de drempel. (Iets met geheugen vol lopen van de Zendure)
Mijn HomeAssistant server draai ik veel op en vaak een reboot nodig is. (Niet bevorderlijk voor aansturing batterij)
Misschien dat ik mijn oude HA server voor de Zendures ga gebruiken.
Dat is een Raspberry pi4 met 2gb ram.
In principe genoeg voor alleen de Zendure.
Misschien morgen even proberen op mijn huidige HomeAssistant server.
Volgens mij nergens om bang voor te zijn, zolang smart mode op 1 staat bij NOM, dit kan je checken in de fireson integratie.
De hyper is iets gevoeliger daarvoor, maar daar heeft fireson, zover ik weet, zorgvuldig naar gekeken. Maar dit is niet het topic ervoor, zullen we het voortzetten in het HA topic?

[ Voor 4% gewijzigd door geert1992 op 06-03-2026 19:10 ]

• Robhond
Taro schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 19:02:
[...]

En het stopcontact werkt wel met andere apparaten? Firmware updates gedaan?

Noodstroomuitgang al eens aangezet en iets op aangesloten om te checken of er dan wel activiteit is?
Schaam schaam... de stekker zat er niet in. 8)7
Robhond schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 19:12:
[...]

99% van de mensen zou niet meer reageren OF zeggen dat ie "ineens is gaan werken" om het te verbloemen. Prachtig dit, kan het alleen maar waarderen, zouden meer mensen moeten doen d:)b

Veel plezier ermee!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:34
Robhond schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 19:12:
[...]

Moest gelijk hieraan denken
>:)

• Robhond
De automodus gaat volle bak van volledig laden naar volledig ontladen binnen een minuut, en herhaalt dit continu. Ligt dit dus aan de 10 sec. Landis Gyr?
Taro schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 19:16:
[...]

99% van de mensen zou niet meer reageren OF zeggen dat ie "ineens is gaan werken" om het te verbloemen. Prachtig dit, kan het alleen maar waarderen, zouden meer mensen moeten doen d:)b

Veel plezier ermee!
Wat ik als kind sowieso had geprobeerd, is de stekker van het apparaat in de off-grid uitgang steken, om te kijken of hij zichzelf zou opladen. Gewoon even testen of de firmware misschien een “infinite energy” feature had, misschien heeft zendure daarom wel het infinity logo, alleen heeft niemand die future getest.

Pagina: 1 ... 187 ... 227 Laatste

Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord. Dit betreft daarnaast geen slowchat topic. Overweeg eerst of je bericht ook voor anderen relevant is voordat je deze plaatst. En blijf on-topic.

Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Algemene en uitgebreide vragen, NEN1010 discussies, etc. mbt elektrische installaties die los staan van Zendure horen in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.

Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.