• photovoltaic
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14-04 15:42
..Christiaan.. schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 08:02:
Edit,

Sommige wel; sommige niet.

Wel:
https://www.amazon.de/dp/...kZ2V0TmFtZT1zcF9hdGY&th=1

Niet:
https://www.amazon.de/-/n...%2Caps%2C107&sr=8-12&th=1

Nog een edit; kan het zijn dat het verschillende verkopers zijn op Amazon?
Als je de Zendure AC 2400 Solarflow wilt bestellen is Techpunt natuurlijk ook een optie. Niet zoveel duurder dan dat met korting. Wat gisteren ook werd aangekaart door anderen.

Ik zag ook dat bij offgridpowerstation ze de 2400 Pro op voorraad hebben, dat zou betekenen binnen 2 werkdagen verstuurd: https://offgridpowerstati...ndure-solarflow-2400-pro/, dat is sneller dan Zendure (nu 15-25 dagen). Zelfde prijs je moet alleen niet de p1-meter erbij willen dan zit er wel een verschil qua prijs.

Zendure 11 kWh | HW 2,7 kWh | EV 79 kWh | PV 6535 Wp

• Polvo176
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 14:57
peterbier schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 01:04:
Soc van 10 naar 20%. (Test)
Jammer dat de Hyper niet mee komt.
[Afbeelding]

Het delen door 3 (in mijn geval) is nu raar.
Als bijvoorbeeld de 2400ac leeg is pakt de app dit mee.
Bijvoorbeeld ben ik aan het nom doen het huis verbruikt 900 watt dan wordt er 300 watt uit het net gehaald als de 2400ac leeg is.
Terwijl de Hyper en sf800pro genoeg capaciteit hebben.
Voor de nieuwe meelezers mijn opstelling.
[Afbeelding]
Met de Hypers en SF800pro alleen heb ik dat probleem niet.
Bij het laden lijkt dat zelfs verbetert te zijn.
De 3000 kW werd bij laden verdeeld over 3 Hypers en de SF800 in 4 x 750 W
Omdat de SF800 en een Hyper eigen zonnepanelen hebben zijn die eerder vol.
Voorheen ging het laden dan over op 3 x 750 Watt en als ze beide vol waren naar 2 x 750 Watt.
Nu gaat het over in 3 x 1000 en later op 2 x 1200 Watt over.
Het enige wat het verschil kan maken is de mode, maar dat heb ik niet verder uitgeprobeerd.
Ik heb ze nu op auto mode staan en voorheen op slimme mode.
Zendure gesproken, in deze óf de daarop volgende versie van de Zendure App wordt het volgende mogelijk:
  • Bedienen van de noodstroomuitgang van de omvormer zonder Wifi/4G/5G connectie, dus lokaal via Bluetooth.
  • Het opladen van de accu's via een op de noodstroomuitgang aangesloten micro-omvormer als het grid is uitgevallen. Dat is nu alleen mogelijk mét werkende grid aansluiting.
  • Het verlagen van de Min SoC via Bluetooth om gereserveerde opslag aan te kunnen spreken kan met deze update nog niet. Maar nemen ze wel mee op de roadmap.
  • Het via de knop op de voorkant van de omvormer activeren van de noodstroomuitgang volgt later, dat vergt nog het testen van devices.
En in de nieuwe versie zit HEMS 2.0.

Heel benieuwd naar deze update :)

[ Voor 9% gewijzigd door Taro op 04-03-2026 10:19 ]

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13:46

m-vw

Dus?

Taro schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 10:17:
Zendure gesproken, in deze óf de daarop volgende versie van de Zendure App wordt het volgende mogelijk:
  • Bedienen van de noodstroomuitgang van de omvormer zonder Wifi/4G/5G connectie, dus lokaal via Bluetooth.
  • Het opladen van de accu's via een op de noodstroomuitgang aangesloten micro-omvormer als het grid is uitgevallen. Dat is nu alleen mogelijk mét werkende grid aansluiting.
  • Het verlagen van de Min SoC via Bluetooth om gereserveerde opslag aan te kunnen spreken kan met deze update nog niet. Maar nemen ze wel mee op de roadmap.
  • Het via de knop op de voorkant van de omvormer activeren van de noodstroomuitgang volgt later, dat vergt nog het testen van devices.
En in de nieuwe versie zit HEMS 2.0.

Heel benieuwd naar deze update :)
En wanneer komt de losse kabel? :P

Ik zie in het bericht van @photovoltaic nu een levertijd staan van 15 tot 25 dagen wat zou (kunnen) betekenen dat mijn Pro ook eerder dan verwacht komt. Toen ik bestelde was de levertijd nog 50 tot 60 dagen en we zijn nog geen 14 dagen verder.

[ Voor 11% gewijzigd door m-vw op 04-03-2026 10:30 . Reden: Toevoeging over levertijd ]

m-vw schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 10:25:
[...]

En wanneer komt de losse kabel? :P
Die zet ik op de lijst voor de volgende keer :)

En owjah, ook gevraagd naar het drukventiel onderop de AB3000X: Ze hebben die getest en er is voldoende afstand tot de accu eronder aanwezig om veilig de druk te laten ontstappen.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09:49
bilgy_no1 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 16:17:
Gek gedrag laatste paar dagen...

Vorige week was ik weg. Batterij op ongeveer 60% uit HEMS gezet en laden/ontladen op 0W. Batterij is hele week keurig op dezelfde SOC gebleven. 1 procentje eraf geloof ik.

Na thuiskomst, batterij weer geactiveerd in HEMS en eerst weer eens helemaal tot 100% geladen op zondag.

Nadien bij ontladen (2400W) gaat het heel geleidelijk zoals voorheen. Maar ergens rond 35-40% zakt opeens de SOC in elkaar en wordt er gestopt bij 10%. Vandaag ook bij opladen (ook 2400W) het laatste stukje bijna direct naar 100%.

Als dit 1x gebeurt zou er sprake kunnen zijn van kalibreren. Maar 3x achter elkaar?

Vandaag is er bij het laden maar 9,25 kWh in de batterijen gegaan. Nominale capaciteit is 11,52 kWh (4x AB3000X). 90% daarvan is 10,37 kWh. Daar lijkt dus een kWh te ontbreken. Zondag ging er bij het laden van 10-100% wel 10,32 kWh in. Bij het laden ging het toen ook gewoon tot 100%.

De uitvoer van 61% naar 10% was maar 3,48 kWh.

Zie bijgaande screenshot. Voorheen liep de lijn zowel bij ontladen met een bijna constante gradient tot 10% (of 100% bij laden) en heb ik zulke drops niet gezien.

[Afbeelding]

Heel raar en onbetrouwbaar gedrag. NB de laatste update is nog niet geïnstalleerd dus daar ligt het niet aan. Kan ook geen gebrek aan kalibratie zijn, want de batterij is in deze dagen meerdere keren tot 100% geladen. Dit zou dan ook niet het "LFP kan moeilijk de werkelijke SOC schatten" probleem zijn.

Iemand een idee?
Vandaag bij de eerste cyclus van de dag weer een opvallende drop in SOC vanaf 31% naar 13% in 5 minuten. Totaal geleverd 8,06 kWh (van de 10,3 kWh die ik zou verwachten).

Even naar de batterijen gekeken:
1. SOC 14% - 24°C
2. SOC 12% - 15°C
3. SOC 12% - 18°C
4. SOC 10% - 14°C

Best een grote discrepantie tussen de cellen en het lijkt erop dat er nog heel wat procentjes over zijn in de stack.

Ondanks dus regelmatige 100% cycli blijkt er een grote onbalans te zijn tussen de cellen. Misschien dat de temperatuur hier een rol speelt, hoewel 24°C nou ook niet echt extreem is na een paar uur leveren op 2400W. Wellicht toch de ventilator erop zetten en de hele stack op een hondje voor isolatie van de koude betonnen vloer.

Als het dan nog aanhoudt ga ik toch een ticket inschieten bij Zendure. Er blijft veel nominale capaciteit onbenut op deze manier en het geeft wat twijfel voor de levensduur. Dit is namelijk na nog geen 3 maanden en dan kan ik al 10-20% van de verwachte capaciteit afschrijven? In dat geval ben ik niet onder de indruk van het BMS...

Iemand nog een ander idee?

EDIT:
Voor als je nu denkt hoeveel capaciteit je nodig hebt: op deze manier kun je beter aan de hoge kant zitten dan te laag. Dus als je 5 kWh sluipverbruik hebt zou ik niet rekenen met 2x AB3000X voor 5,76 kWh. Je gebruikt sowieso 90% daarvan, dan heb je nog verliezen bij ontladen en dan dus nog potentiële onbalans issues, temperatuur invloed etc. Dat maakt uiteraard de business case van de batterij niet gunstiger.

[ Voor 7% gewijzigd door bilgy_no1 op 04-03-2026 10:57 ]

• jakamp
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 09:43
rabe83 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 22:36:
Heeft er iemand hier ervaring met de zendure 2400 ac iets hoger van de vloer te zetten op bijv. pootjes of verhogers? Zou dat moeten kunnen? Ik wil iets van extra ruimte eronder creëren voor o.a. extra circulatie.
Twee betontegels 15 cm x 30 cm en als vocht barriere stukjes epdm onder de tegels geplakt voor het geval er vocht vanuit de betonvloer op zou kunnen trekken. Goedkoop, stevig en het ventileert ook nog.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OV6M9mA9Y6kpz9ExHdC-fq2SuiM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z3sq9wBWL8Ue1D3gIxEeuSxL.jpg?f=fotoalbum_large

• Acidrain
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:55
geert1992 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 08:21:
[...]

Met 3 omvormers en 3 accu’s heb je in principe drie keer zoveel standby verliezen als bij 1 omvormer met drie accu’s (1 gezamenlijke BMS).

En qua verdeling in home assistant: dat regelt de FireSon-integratie standaard.
Opzich interessant om uit te zoeken. 3 dezelfde omvormers verbruiken inderdaad meer dan 1. Maar een grote omvormer een kleine load laten doen geeft misschien wel meer verlies dan een kleine omvormer max laten draaien waardoor je met 1 grote omvormer misschien toch slechter af bent.
mpx200_05 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 18:53:
[...]

Om 14:00 stond DPD al voor de deur. Dat was wel erg snel.
Hier wel 4 aanmeldingen van DHL maar nog niets onderweg helaas.

[ Voor 16% gewijzigd door Acidrain op 04-03-2026 12:04 ]

Jacobus 9 | 5KW MHI | 2x 2KW MHI | 150L Inventum, Eddi | 3600WP Enphase | Zendure 2400AC 8,64kWh | Ecoflow Delta Pro 3.6kWh | 450x Nera | Home Assistant

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:15
Acidrain schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 11:57:
[...]

Opzich interessant om uit te zoeken. 3 dezelfde omvormers verbruiken inderdaad meer dan 1. Maar een grote omvormer een kleine load laten doen geeft misschien wel meer verlies dan een kleine omvormer max laten draaien waardoor je met 1 grote omvormer misschien toch slechter af bent.
Ik heb ook HomeWizard batterijen met een 800 Watt omvormer er in maar daarvan is de RTE minimaal 5% lager dan met mijn Zendure 2400 AC die tot 2400 Watt kan

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:54
Acidrain schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 11:57:
[...]

Daarom zijn veel Tweakers ook op zoek naar powerefficiencycurves. De vuistregel is dat wanneer je veel volume en vermogen door de batterij laat gaan je standbyverliezen minder interessant worden. Soms kan één grotere omvormer die zuinig is bij lagere vermogens de oplossing zijn.

Als je 25W per uur omvormerverbruik hebt en je gebruikt per nacht 4 kWh, dan ben je toch 5% van je RTE extra kwijt in 8 uur.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Pr088
winwiz schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 12:05:
[...]

Ik heb ook HomeWizard batterijen met een 800 Watt omvormer er in maar daarvan is de RTE minimaal 5% lager dan met mijn Zendure 2400 AC die tot 2400 Watt kan
Maar pakt jouw HW dan het hele lage sluipverbruik op (150-200W continu) en je Zendure zwaardere loads?

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:15
Pr088 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 12:08:
[...]

Maar pakt jouw HW dan het hele lage sluipverbruik op (150-200W continu) en je Zendure zwaardere loads?
Nee ik kijk even in de historie. De HW's een maand op 7 praktijk gebruik. Daar kwam ik op 75% all in. De Zendura erbij aangeschaft, de HW's tijdelijk uit om te kijken wat hij doet en daar zat ik al snel op 80% of hoger ondanks de relatief lage vermogens vanwege het weer. Dit kan zelfs nog wel verbeteren. Ik heb deze week de HW's er weer bij gezet en geniet al 2 dagen van O inkoop maar toch nog een beetje terug leveren.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

• gielz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15:17
Pr088 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 12:07:
[...]

Daarom zijn veel Tweakers ook op zoek naar powerefficiencycurves. De vuistregel is dat wanneer je veel volume en vermogen door de batterij laat gaan je standbyverliezen minder interessant worden. Soms kan één grotere omvormer die zuinig is bij lagere vermogens de oplossing zijn.

Als je 25W per uur omvormerverbruik hebt en je gebruikt per nacht 4 kWh, dan ben je toch 5% van je RTE extra kwijt in 8 uur.
Wanneer je Home Assistant hebt is het mogelijk om die curve bijna realtime te volgen. Hier nu met alleen NOM 83+% RTE (sinds plaatsing mei 2025);
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bcrEytMrXcVr_Unbx0faDvAM9NU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ABdkC05s4sazw1ZcltM5Fqyh.png?f=user_large

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | HAOS op DS224+

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Even een sanity check...

Ik heb een zendure ac2400 staan met 4 accus. Vast contract, maar met omgekeerd tarief. Snachts duurder dan overdag.

Grootste doelstelling is de terugleververgoeding zoveel mogelijk te beperken. Dat zou betekenen dat de p1 meter modus prima werkt. Als er overproductie is accu vullen. En als er verbruik is leeghalen.

Echter... Dat bijt het omgekeerde tarief. Liefst zou je 100% accu meenemen tot na 23:00 of in het weekend...

Zou haast zeggen dat er na zeg 15:00 niet meer van accu gebruikt mag worden. Maar dat is vaak ook het moment dat de phev wordt ingeplugd...

Er zit me iets dwars in de strategie, maar krijg er de vinger niet achter...

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Nu online
MikeyMan schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 12:56:
Even een sanity check...

Ik heb een zendure ac2400 staan met 4 accus. Vast contract, maar met omgekeerd tarief. Snachts duurder dan overdag.

Grootste doelstelling is de terugleververgoeding zoveel mogelijk te beperken. Dat zou betekenen dat de p1 meter modus prima werkt. Als er overproductie is accu vullen. En als er verbruik is leeghalen.

Echter... Dat bijt het omgekeerde tarief. Liefst zou je 100% accu meenemen tot na 23:00 of in het weekend...

Zou haast zeggen dat er na zeg 15:00 niet meer van accu gebruikt mag worden. Maar dat is vaak ook het moment dat de phev wordt ingeplugd...

Je wilt eigenlijk zoveel mogelijk zonnestroom direct verbruiken en het overschot opslaan in de batterij. Om teruglevering te minimaliseren / voorkomen.
En je wilt de import van 'dure' stroom in de nacht en weekenden minimaliseren.
Ga zoveel mogelijk voor NOM en mocht je toch moeten inkopen, doe dit dan niet in de periode van de dure tarieven.
Zorg voor een volle batterij rond zonsondergang en kijk naar de weersverwachting qua zonopbrengst.

Home Assistant HP T630, PV (Enphase, 4000 Wp) 6 x IQ8+ ZW, 2 x IQ8+ NW, 2 x IQ8+ ZO, Zendure SF 2400AC (5.76 kWh)

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

CappieL schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 13:14:
[...]

Je wilt eigenlijk zoveel mogelijk zonnestroom direct verbruiken en het overschot opslaan in de batterij. Om teruglevering te minimaliseren / voorkomen.
En je wilt de import van 'dure' stroom in de nacht en weekenden minimaliseren.
Ga zoveel mogelijk voor NOM en mocht je toch moeten inkopen, doe dit dan niet in de periode van de dure tarieven.
Zorg voor een volle batterij rond zonsondergang en kijk naar de weersverwachting qua zonopbrengst.
Ja dat sluit aan bij mn theorie...
Maar dan de praktijk... Hoe zorg ik ervoor dat de accu vol is bij zonsondergang... En vanaf 23:00 weer gaat leveren...? Welke logica zou ik hierop moeten toepassen?

Hems gaat dit volgens mij niet regelen. Met tijdvakken kom ik enigszins in de buurt. Maar das of vrij binair.

• Pr088
Even een sanity check...

Het verschil tussen dag en nachttarief is toch maar 2 cent per kWh ofzo?
Ik zou je daar niet te druk over maken en vooral focussen op elke dag je accu volladen en leegmaken.

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
photovoltaic schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 08:43:
[...]
Ik zag ook dat bij offgridpowerstation ze de 2400 Pro op voorraad hebben
Als ze 'm echt op voorraad hebben is dat wel een beetje zuur. Ik heb speciaal bij Zendure zelf besteld op launch day met het idee de snelste levertijd te krijgen... :-(

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:23
Even een sanity check...

Dal tarief is alleen maar duurder, met die 2 cent lagere prijs per KWh kun je nooit de hogere vastrecht kosten compenseren in een jaar.
Als je vast zit aan dat contract kun je het beste je auto pas na 11:00 uur aan het laden zetten.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ben(V) schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 15:33:
[...]

Dal tarief is alleen maar duurder, met die 2 cent lagere prijs per KWh kun je nooit de hogere vastrecht kosten compenseren ineen jaar.
Als je vast zit aan dat contract kun je het beste je auto pas na 11:00 uur aan het laden zetten.
Nee maar als ik toch die accu leeg trek, kan ik dat beter doen als het alternatief duurder is.

Maar zoals @Pr088 terecht aangeeft, het verschil is erg klein. Had een groter verschil in mn hoofd.

• hemertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 12:28
ben nieuw in dit draadje en met thuisbatterijen :P

ik zit er ook aan te denken om 2 of 3 sets Zendure batterijen te kopen i.v.m. minimaal 4.8kW kunnen laden met zonnestroom en/of dynamische Tibber tarieven t.b.v. o.a. een WP en het normale thuisverbruik in de avonden nacht

graag jullie advies in deze! :Y

ik heb een PV-systeem liggen, oost, zuid, west, incl. 2 winterpanelen (verticaal op zuid), deze produceerde gisteren al 40kWh, dus wil mijn eigen verbruik fors gaan verhogen d.m.v. de batterijen

daarnaast in de winterperiode in de kortere middag\ nachtperiode dat er een gunstig dynamisch energietarief is de accu's gaan laden zodat o.a. de warmtepomp en het avond\ nachtverbruik uit de batterijen gehaald kan worden i.p.v. tegen de dure dynamische tarieven

dan kan ik dit jaar alvast ervaring op doen m.b.t. einde salderingsregeling in 2027

de full-electric warmtepomp is dan naast de elektrische auto de grootverbruiker in huis
de warmtepomp bestaat uit 2 elektrische verbruikers, de warmtepomp zelf en de backup heater, die elk hun eigen 230V/16A eindgroep hebben vanuit de meterkast

de PV-omvormer betreft een 3-fase 8kW omvormer, met afgelopen zomer een maximale piek van 7,5kW

nu hink ik op 2 gedachten:
- 2x Zendure, iedere eindgroep van de WP een eigen accusysteem om zo met 2x2.4kW te kunnen laden (in iedere groep een hoofdschakelaar met 2x 16A installatieautomaat)
- 3x Zendure, bij de PV-omvormer de 3-fase eindgroep opsplitsen in 3-fase groep PV-Omvormer met 3x Zendure 1-fase groep (verdeler met hoofdschakelaar met 1x400V en 3x230V 16A installatieautomaten)

Accucapaciteiten nader te bepalen?
I.v.m. de voorkeur voor een lage C-waarde begrijp ik dan je minimaal 2-3 accu's per systeem nodig hebt?

2 of 3 stuks Zendure parallel draaien gaat goed begrijp ik of zijn er beperkingen?
Aansturing via Zendure HEMS is populait begrijp in uit de openingspost? en eventueel via Home Assistant?

de 2400 AC is zonder interne basisaccu en de 2400AC+ is incl. interne basisaccu begrijp ik?
welk type accu heeft jullie voorkeur op dit moment, die uit 2025 of de februari 2026 versies?

welke aandachtspunten zien jullie nog meer?
PS. hoe voorkomen jullie dat de EV uit de batterijen gevoed wordt?

een hoop vragen maar alvast bedankt voor het meedenken en jullie reacties

d:)b _/-\o_

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

• Acidrain
hemertje schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 16:02:
ben nieuw in dit draadje en met thuisbatterijen :P

ik zit er ook aan te denken om 2 of 3 sets Zendure batterijen te kopen i.v.m. minimaal 4.8kW kunnen laden met zonnestroom en/of dynamische Tibber tarieven t.b.v. o.a. een WP en het normale thuisverbruik in de avonden nacht

graag jullie advies in deze! :Y

ik heb een PV-systeem liggen, oost, zuid, west, incl. 2 winterpanelen (verticaal op zuid), deze produceerde gisteren al 40kWh, dus wil mijn eigen verbruik fors gaan verhogen d.m.v. de batterijen

daarnaast in de winterperiode in de kortere middag\ nachtperiode dat er een gunstig dynamisch energietarief is de accu's gaan laden zodat o.a. de warmtepomp en het avond\ nachtverbruik uit de batterijen gehaald kan worden i.p.v. tegen de dure dynamische tarieven

dan kan ik dit jaar alvast ervaring op doen m.b.t. einde salderingsregeling in 2027

de full-electric warmtepomp is dan naast de elektrische auto de grootverbruiker in huis
de warmtepomp bestaat uit 2 elektrische verbruikers, de warmtepomp zelf en de backup heater, die elk hun eigen 230V/16A eindgroep hebben vanuit de meterkast

de PV-omvormer betreft een 3-fase 8kW omvormer, met afgelopen zomer een maximale piek van 7,5kW

nu hink ik op 2 gedachten:
- 2x Zendure, iedere eindgroep van de WP een eigen accusysteem om zo met 2x2.4kW te kunnen laden (in iedere groep een hoofdschakelaar met 2x 16A installatieautomaat)
- 3x Zendure, bij de PV-omvormer de 3-fase eindgroep opsplitsen in 3-fase groep PV-Omvormer met 3x Zendure 1-fase groep (verdeler met hoofdschakelaar met 1x400V en 3x230V 16A installatieautomaten)

Accucapaciteiten nader te bepalen?
I.v.m. de voorkeur voor een lage C-waarde begrijp ik dan je minimaal 2-3 accu's per systeem nodig hebt?

2 of 3 stuks Zendure parallel draaien gaat goed begrijp ik of zijn er beperkingen?
Aansturing via Zendure HEMS is populait begrijp in uit de openingspost? en eventueel via Home Assistant?

de 2400 AC is zonder interne basisaccu en de 2400AC+ is incl. interne basisaccu begrijp ik?
welk type accu heeft jullie voorkeur op dit moment, die uit 2025 of de februari 2026 versies?

welke aandachtspunten zien jullie nog meer?
PS. hoe voorkomen jullie dat de EV uit de batterijen gevoed wordt?

een hoop vragen maar alvast bedankt voor het meedenken en jullie reacties

d:)b _/-\o_
Persoonlijk zou ik kijken wat je verbruik is op de momenten dat je zonnepanelen niets doen en daar de capaciteit van je accu's op afstemmen.
Je moet je accu niet afstemmen op je pv systeem ook al lijkt dat in eerste instantie logisch.
Als je huis niet verbruikt wat je pv systeem kan leveren zitten je accu's met een beetje pech steeds vol.
Je accu is een buffer en geen extra verbruiker, uiteindelijk is het een zero sum game.. (Verliezen daargelaten)

Jacobus 9 | 5KW MHI | 2x 2KW MHI | 150L Inventum, Eddi | 3600WP Enphase | Zendure 2400AC 8,64kWh | Ecoflow Delta Pro 3.6kWh | 450x Nera | Home Assistant

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
Acidrain schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 16:32:
[...]

Persoonlijk zou ik kijken wat je verbruik is op de momenten dat je zonnepanelen niets doen en daar de capaciteit van je accu's op afstemmen.
Je moet je accu niet afstemmen op je pv systeem ook al lijkt dat in eerste instantie logisch.
Als je huis niet verbruikt wat je pv systeem kan leveren zitten je accu's met een beetje pech steeds vol.
Je accu is een buffer en geen extra verbruiker, uiteindelijk is het een zero sum game.. (Verliezen daargelaten)
Je kan wel op duurdere momenten je pv opwek dumpen. Krijg je straks geen btw en eb meer voor, maar altijd beter dan voor nop op het net leveren als overal de zon schijnt.

• Acidrain
Pakhaas schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 16:39:
[...]

Je kan wel op duurdere momenten je pv opwek dumpen. Krijg je straks geen btw en eb meer voor, maar altijd beter dan voor nop op het net leveren als overal de zon schijnt.
Uiteraard kan dat maar om je accupakket nu te kopen op basis van handelen zou ik niet meer adviseren. Als je hem al hebt staan en hij blijkt oversized kan je hem uiteraard inzetten om te handelen.

• hapklaar
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:03
bilgy_no1 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 10:53:
[...]

Vandaag bij de eerste cyclus van de dag weer een opvallende drop in SOC vanaf 31% naar 13% in 5 minuten. Totaal geleverd 8,06 kWh (van de 10,3 kWh die ik zou verwachten).
Ik heb dit nu ook 2x gehad nadat de set lange tijd (2 wk) op ca 80% had gestaan. SoC lijkt niet perse echt representatief voor de werkelijke status, het lijkt alsof er meer energie weglekt dan wordt gemeld in de SoC.

How much wood would a woodchuck chuck if a woodchuck could chuck wood ?

• Ben(V)
Het zit in de temperatuur van de cellen.
LifePo batterijen presteren het best tussen 20 en 40 graden.
Daarbuiten neemt de capaciteit(en de levensduur) snel af zeker onder de 20 graden.
Als je ze dus in een niet verwarmde schuur zet, dan zal de bovenste batterij verwarmt worden door de converter en die daaronder nauwelijks.
Dan krijg je vreemd gedrag van de totale soc.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• sschelhaas
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15-04 23:08
Lees al een tijdje mee en sinds paar dagen een 2400ac. Vandaag heeft de elektricien die voor een warmtepomp langskwam gelijk op mijn verzoek een stopcontact vervangen voor lasdoos met werkschakelaar waar de zendure nu aan zit. En een extra groep voor een eventueel tweede.

Ik kan hier en op andere plekken geen antwoord vinden, hopelijk heb ik er niet overheen gelezen:
- heb je ook goedkeuring van zendure nodig als je 2x 2400 watt wil gebruiken via home assistant aansturen, dus geen HEMS?
- Kan ik de aanvraag laten goedkeuren voordat ik de 2e zendure heb? Verwacht wel wat gedoe want de factuur van de warmtepomp is mogelijk niet voldoende gespecialiseerd voor wat zendure wil weten. Als zendure niet akkoord geeft heb ik ook geen belangstelling voor 2e 2400...

• hemertje
Acidrain schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 16:32:
[...]

Het doel is idd de accucapaciteit af te stemmen op het verbruik voor NOM

Maar wat is nu verstandig, 2 of 3 sets?
De extra set geeft bij gelijk opgestelde capaciteit ‘extra’ verliezen

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

• Gravelist
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 15:02
Bij mij zijn beide omvormers van de 2400ac na de firmware update “dood” helemaal geen leven meer in.
Stekker in en uit, weer terug erin. Batterij en omvormer losgemaakt en weer erop geplaatst. Helemaal niks. Knop indrukken en er gebeurt gewoon niets.
Iemand nog een idee? Hoe doe je een hard reset? Of een terug naar fabrieksinstellingen?
Gravelist schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 17:55:
Bij mij zijn beide omvormers van de 2400ac na de firmware update “dood” helemaal geen leven meer in.
Stekker in en uit, weer terug erin. Batterij en omvormer losgemaakt en weer erop geplaatst. Helemaal niks. Knop indrukken en er gebeurt gewoon niets.
Iemand nog een idee? Hoe doe je een hard reset? Of een terug naar fabrieksinstellingen?
Aaj, dat is balen! Zie je nog bluetooth?
Ook geen piepje oid, bij langer indrukken van de knop?
Even de omvormer optillen, stekker eruit? Stekker er weer in en wederom de knop indrukken?

5200wp SolarEdge - 11,52KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless

• Hieke
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
sschelhaas schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 17:10:
Lees al een tijdje mee en sinds paar dagen een 2400ac. Vandaag heeft de elektricien die voor een warmtepomp langskwam gelijk op mijn verzoek een stopcontact vervangen voor lasdoos met werkschakelaar waar de zendure nu aan zit. En een extra groep voor een eventueel tweede.

Ik kan hier en op andere plekken geen antwoord vinden, hopelijk heb ik er niet overheen gelezen:
- heb je ook goedkeuring van zendure nodig als je 2x 2400 watt wil gebruiken via home assistant aansturen, dus geen HEMS?
- Kan ik de aanvraag laten goedkeuren voordat ik de 2e zendure heb? Verwacht wel wat gedoe want de factuur van de warmtepomp is mogelijk niet voldoende gespecialiseerd voor wat zendure wil weten. Als zendure niet akkoord geeft heb ik ook geen belangstelling voor 2e 2400...
Als je de applicatie van Gielz in Home Assistant gebruikt en daarbij HEMS uit hebt staan hoef je voor 2400 Watt per set niets aan goedkeuring te vragen. Gewoon een eigen krabbel in de app voor 2400 Watt laden/ontladen volstaat.
De applicatie van @gast777 om beide sets te koppelen tot een proxy zorgt dat je met 4800 Watt aan de gang kunt.
Het kost je dus wel wat extra hardware en wat tijd voor inrichten van Home Assistant en Node-Red. Daar is ook een goed forum voor op Tweakers!
Ik gebruik zo dus 2 stuks 2400 AC op 4800 Watt tot volle tevredenheid. 8)

Panasonic K-series split 9 kW, gasloos sinds dec 23 | Tesla MY LR | PV 9,6 kWp | 2 x Zendure SF 2400 AC, 17.280 kWh

• Spike2100
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 11-04 08:42
Even een sanity check...

Als je Home Assistant hebt kan dit eigenlijk vrij eenvoudig via de "Zendure Home Assistant Integration" :) . Om 15h zet je de modus naar "Smart charge only", in deze modus gaat de batterij enkel nog slim laden met zonne-overschot, maar niet méér ontladen. Om 23h kun je deze dan weer herzetten naar "Smart Matching" ( = NOM mode).

Die "smart charge only" is persoonlijk ook handig als je een zonnige dag met véél bewolking hebt. Dan gaat de omvormer niet constant liggen switchen tussen laden/ontladen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iCQXJ5F_QeqS5_QSRl6rYSabiKY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y2XQrbtWv7Ik1fr1v276sFdd.jpg?f=fotoalbum_large

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Spike2100 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 18:09:
[...]

Als je Home Assistant hebt kan dit eigenlijk vrij eenvoudig via de "Zendure Home Assistant Integration" :) . Om 15h zet je de modus naar "Smart charge only", in deze modus gaat de batterij enkel nog slim laden met zonne-overschot, maar niet méér ontladen. Om 23h kun je deze dan weer herzetten naar "Smart Matching" ( = NOM mode).

Die "smart charge only" is persoonlijk ook handig als je een zonnige dag met véél bewolking hebt. Dan gaat de omvormer niet constant liggen switchen tussen laden/ontladen.

[Afbeelding]
Ja daar zat ik ook aan te denken, maar tijd gestuurd dekt de lading niet echt denk ik.

Maar zoals terecht opgemerkt, het verschil tussen hoog en laag tarief is veel kleiner dan ik in mn hoofd had ;)

• bilgy_no1
Ben(V) schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 16:55:
Het zit in de temperatuur van de cellen.
LifePo batterijen presteren het best tussen 20 en 40 graden.
Daarbuiten neemt de capaciteit(en de levensduur) snel af zeker onder de 20 graden.
Als je ze dus in een niet verwarmde schuur zet, dan zal de bovenste batterij verwarmt worden door de converter en die daaronder nauwelijks.
Dan krijg je vreemd gedrag van de totale soc.
Hmm dan zou dit toch moeten zijn opgelost in de afgelopen dagen. Zo koud is het niet geweest en de batterijen hebben bijna continu geladen en ontladen met 2 cycli per dag. En zo koud is het nu niet meer.

Maar wat je zegt is wel in overeenstemming met de afgelezen temperaturen. Ik haal morgen even een hondje om ze op te zetten. Dan is de onderste batterij van de koude betonnen vloer af. Hopelijk helpt dat.

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13:46

m-vw

Dus?

Er zit verwarming in de batterijen voor als het echt koud wordt.
Blijft mooi: oven, kookplaat en afzuigkap aan en ondertussen alsnog "automatisch" +-8 kW voor 50+ ct/kWh terugleveren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A_-H7tWAEAJhZLpqQHSzdRVi4vI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/MwHTA1XVGSG04xn4OFeF6pkn.png?f=user_large

3x 2400AC via Home Assistant en SF800Plus, 1600 AC+, 2400 AC+ en 2400 Pro via HEMS. En nog een mystery thuisaccu die ondertussen ook mee doet :)

Als je dat vergelijkt met 1,5 jaar geleden en het pielen met apps en settings vs waar we nu staan: Wat een verademing!

• florijn11
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 15-04 22:19
Ik overweeg de 2400AC Plus met 2 extra units
Heb in 2025 met 13 panelen 3000 kWh terug geleverd en 3200 afgenomen en nog 2 jaar een vast contract
Wil simpel nul op de meter en geen HA
Wel op een eigen groep
Hier komen nog wel veel problemen voorbij.
Is dit dan een goede oplossing of kan ik beter 3 HW aanschaffen

BvD
florijn11 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 19:11:
Ik overweeg de 2400AC Plus met 2 extra units
Heb in 2025 met 13 panelen 3000 kWh terug geleverd en 3200 afgenomen en nog 2 jaar een vast contract
Wil simpel nul op de meter en geen HA
Wel op een eigen groep
Hier komen nog wel veel problemen voorbij.
Is dit dan een goede oplossing of kan ik beter 3 HW aanschaffen

BvD
3x HomeWizard is op geen enkel front een betere keuze:

Lagere RTE
Hogere kosten
Geen noodstroom
Geen verwarming
Geen IP65-rating
Actieve koeling, stofophoping, slijtage en extra verbruik
Geen uitgebreide Home Assistant & Homey ondersteuning
Geen dynamische tarieven
Geen MQTT
Geen lokale aansturing
Geen aerosol brandvertrager
Niet modulair uitbreidbaar
Kwaliteit producten is minder.

Enige voordeel van HomeWizard? Nederlands bedrijf, maar de onderliggende cellen etc. komen alsnog uit China.

[ Voor 5% gewijzigd door Taro op 04-03-2026 19:20 ]

• florijn11
Taro schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 19:15:
[...]

Lagere RTE
Hogere kosten
Geen noodstroom
Geen verwarming
Geen IP65-rating

En de voordelen minder problemen met de software ?
Geen dynamische tarieven
Geen MQTT
Geen lokale aansturing

Enige voordeel van HomeWizard? Nederlands bedrijf, maar de onderliggende cellen etc. komen alsnog uit China.
Taro schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 19:15:
[...]

Lagere RTE
Hogere kosten
Geen noodstroom
Geen verwarming
Geen IP65-rating
Geen dynamische tarieven
Geen MQTT
Geen lokale aansturing

En ook nog belangrijk te vermelden, veel minder garantie gevallen, en veel degelijker gebouwd (zendure is van metaal).

5200wp SolarEdge - 11,52KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless

• florijn11
geert1992 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 19:19:
[...]

En ook nog belangrijk te vermelden, veel minder garantie gevallen, en veel degelijker gebouwd (zendure is van metaal).
En de software minder problemen ?

• Polvo176
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 14:57
hemertje schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 17:52:
[...]

Het doel is idd de accucapaciteit af te stemmen op het verbruik voor NOM

Maar wat is nu verstandig, 2 of 3 sets?
De extra set geeft bij gelijk opgestelde capaciteit ‘extra’ verliezen
Leuk om je weer eens op het net tegen te komen sinds de schotel hobby van 20 jaar terug.

Ik denk dat in jou geval 2 sets beter is.
Ik heb zelf 4 sets, 3 Hypers en 1 SF800Pro, maar vooral omdat ik zonnepanelen er direct op heb aangesloten.
Batterijen zijn vooral nuttig in de zomer, in de winter heb je er niet zoveel aan.
Laden tijdens goedkope uren klinkt leuk, maar in 80% van de tijd is het verschil tussen laag en hoog tarief te klein om er voordeel van te hebben.
Een Warmtepomp heb ik ook, maar een deel van de tijd had ik de batterijen op non actief gezet.
florijn11 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 19:18:
[...] En de voordelen minder problemen met de software ?
Zendure heeft veel minder software én hardware problemen. Helaas bij de recente firmware update bovengemiddeld veel omvormers gebricked, maar daarvoor waren ze in dit topic op 1 hand te tellen.

De software van Zendure is niet altijd even intuïtief, maar biedt wel erg veel mogelijkheden.

florijn11 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 19:21:
[...]

En de software minder problemen ?
Volledig lokaal aan te sturen met homey/home assistant.
0 problemen gehad, inmiddels al een jaar zendure staan.
Zelf geen ervaring met de bij geleverde software, voldoet niet aan mijn eisen.

• florijn11
geert1992 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 19:23:
[...]

Volledig lokaal aan te sturen met homey/home assistant.
0 problemen gehad, inmiddels al een jaar zendure staan.
Zelf geen ervaring met de bij geleverde software, voldoet niet aan mijn eisen.
Kan ik je inhuren als er opstap problemen zijn
florijn11 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 19:25:
[...]

Kan ik je inhuren als er opstap problemen zijn
Absoluut, waarmee wilde je gaan aansturen? Al iets draaien?

• florijn11
geert1992 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 19:27:
[...]

Absoluut, waarmee wilde je gaan aansturen? Al iets draaien?
Nee lees even terug ik wil gaan bestellen maar ben geen prof en wil geen problemen

• randyrolls
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 10:14
Ik ben overgestapt van eneco naar budget energie en wil een andere provider in de app selecteren.
Als ik de keus stel de electrischiteitsprijs in en als bron een andere provider wil selecteren dan rabot.energie en daarna selecteer je energieleverancier springt hij terug in het menu, als ik nog een keer selecteer energieleverancier selecteer komt er een koppeling bij "bewerken", als ik deze selecteer
krijg ik onderstaande foutmelding.

Wie weet wat ik verkeerd doe, en hoe ik een andere provider kan kiezen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aJkIWcHTaFxkjge7EHd5irJ1Ofw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/txlm5WhkPtFqwv6gQ4XvZrKq.png?f=fotoalbum_large

• bilgy_no1
randyrolls schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 19:35:
Ik ben overgestapt van eneco naar budget energie en wil een andere provider in de app selecteren.
Als ik de keus stel de electrischiteitsprijs in en als bron een andere provider wil selecteren dan rabot.energie en daarna selecteer je energieleverancier springt hij terug in het menu, als ik nog een keer selecteer energieleverancier selecteer komt er een koppeling bij "bewerken", als ik deze selecteer
krijg ik onderstaande foutmelding.

Wie weet wat ik verkeerd doe, en hoe ik een andere provider kan kiezen?

[Afbeelding]
Al geprobeerd die Disconnect knop te klikken?

• randyrolls
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 10:14
bilgy_no1 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 19:36:
[...]

Al geprobeerd die Disconnect knop te klikken?
Ja dan krijg ik onderstaande 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JmxCkI3M_BvIZiqQhjoyEUs4Ucw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xK2OISKFAizKFsvr8lmkDJPm.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 50% gewijzigd door randyrolls op 04-03-2026 19:40 ]

• Pakhaas
florijn11 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 19:29:
[...]

Nee lees even terug ik wil gaan bestellen maar ben geen prof en wil geen problemen
Ik denk dat je echt zelf wel moet gaan investeren in je kennis. Ik kom ook nog maar net om de hoek kijken hier en met HA ben ik nog maar 2 weken serieus bezig. Het kost even tijd, maar met ChatGPT erbij kan je het sneller leren dan je denkt. Toen ik er mee begon wist ik niet eens hoe ik dat ding via de computer moest benaderen. :D
florijn11 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 19:29:
[...]

Ik ben ook geen prof, maar meedenken is altijd mogelijk;).

• florijn11
Pakhaas schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 19:46:
[...]

Ik denk dat je echt zelf wel moet gaan investeren in je kennis. Ik kom ook nog maar net om de hoek kijken hier en met HA ben ik nog maar 2 weken serieus bezig. Het kost even tijd, maar met ChatGPT erbij kan je het sneller leren dan je denkt. Toen ik er mee begon wist ik niet eens hoe ik dat ding via de computer moest benaderen. :D
Dank je, wil ik wel maar heb je voor NOM HA nodig dan voor de opstart ?
florijn11 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 19:54:
[...]

Dank je, wil ik wel maar heb je voor NOM HA nodig dan voor de opstart ?
Dat kan ook met HEMS. je hebt wel een meter nodig om dat te bewerkstelligen. Wil je vooral weinig moeite doen, en ben je met iets minder tevreden, is dat een prima oplossing.

Ga je met HA werken, en je gebruikt @gielz zijn aansturing, krijg je een veel strakkere nom, en meer controle over je systeem.

Dat zou in theorie in 15/30 minuten geïnstalleerd kunnen zijn, mits het mapje packages al bestaat :+ .

[ Voor 3% gewijzigd door geert1992 op 04-03-2026 19:59 ]

• gielz
geert1992 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 19:57:
[...]

Dat kan ook met HEMS. je hebt wel een meter nodig om dat te bewerkstelligen. Wil je vooral weinig moeite doen, en ben je met iets minder tevreden, is dat een prima oplossing.

Ga je met HA werken, en je gebruikt @gielz zijn aansturing, krijg je een veel strakkere nom, en meer controle over je systeem.

Dat zou in theorie in 15/30 minuten geïnstalleerd kunnen zijn, mits het mapje packages al bestaat :+ .
Dat klopt inderdaad, hier was de nacht weer prima verlopen tot 08:00. Mocht je met HEMS aan de slag gaan zou ik wel voor een P1 van Zendure gaan. De Homewizard P1 werkt niet bij iedereen.

Binnen HA is de keuze onbeperkt, zie hiervoor ook;
https://github.com/Gielz1...ende-P1-CT-meters-(API's)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vwCxh5Y5PkihOE_kZQ80IeOZZR4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/maZBUrXWxYf781yoFdtDfd3w.png?f=user_large

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | HAOS op DS224+

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Een tijdje geleden heb ik een 2400Pro met 1 extra batterij besteld bij Zendure zelf.
Volgens de gegevens werkt deze met de Homewizard P1 meter, die ik al heb, dus heb ik geen P1 meter van Zendure zelf meebesteld. Als ik die wel meteen mee had besteld kostte dat €29,-
Nu heb ik al een paar keer gelezen dat de Homewizard P1 meter toch niet (goed) werkt. Klopt dit?
Als dat inderdaad het geval is, moet ik alsnog de Zendure P1 meter gaan nabestellen en dan kost dat ineens €99,- en dan is de lol ervan al meteen een heel stuk verdwenen....
gielz schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 20:04:
[...]

Dat klopt inderdaad, hier was de nacht weer prima verlopen tot 08:00. Mocht je met HEMS aan de slag gaan zou ik wel voor een P1 van Zendure gaan. De Homewizard P1 werkt niet bij iedereen.

[Afbeelding]
Nog een groot voordeel van het aansturen via HA/Homey is, dat je elke willekeurige p1 meter kan gebruiken, en er op tweakers veel fanatiekelingen rondhangen, waaronder onze pro @gielz .

• florijn11
geert1992 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 20:08:
[...]

Nog een groot voordeel van het aansturen via HA/Homey is, dat je elke willekeurige p1 meter kan gebruiken, en er op tweakers veel fanatiekelingen rondhangen, waaronder onze pro @gielz .
Dus als ik HA gebruik kan ik mijn bestaande HW P1 gebruiken en hoef ik geen splitter te gebruiken ?
rokil schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 20:06:
Een tijdje geleden heb ik een 2400Pro met 1 extra batterij besteld bij Zendure zelf.
Volgens de gegevens werkt deze met de Homewizard P1 meter, die ik al heb, dus heb ik geen P1 meter van Zendure zelf meebesteld. Als ik die wel meteen mee had besteld kostte dat €29,-
Nu heb ik al een paar keer gelezen dat de Homewizard P1 meter toch niet (goed) werkt. Klopt dit?
Als dat inderdaad het geval is, moet ik alsnog de Zendure P1 meter gaan nabestellen en dan kost dat ineens €99,- en dan is de lol ervan al meteen een heel stuk verdwenen....
Bij sommigen werkt het, bij sommigen niet. Vandaag hadden ze op het interne forum (in de zendure app) nog het volgende bericht geplaatst;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fzF2nrHMO2xLbML2hn2SjE_etTY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/v6stpaN4AexRFUirlrcpMZ5d.png?f=fotoalbum_large

Bij mij werkte het niet, en heb weken lang met mijn zendure vrienden gemaild, zonder resultaat.
Gelukkig heb ik HA en Homey.

[ Voor 13% gewijzigd door geert1992 op 04-03-2026 20:12 ]

florijn11 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 20:10:
[...]

Dus als ik HA gebruik kan ik mijn bestaande HW P1 gebruiken en hoef ik geen splitter te gebruiken ?
Correct! je zou een HA green kunnen bestellen, en daar @gielz op kunnen installeren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tlsqa5ENSuUg3wK6PdN_I1qDgQM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/f1nFPzmXvJMlBkH6ckXPBxL6.png?f=fotoalbum_large

Best leuk zo'n thuisbatterij;).

• Catdogsf
  • Nu online
Taro schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 19:22:
[...]

Zendure heeft veel minder software én hardware problemen. Helaas bij de recente firmware update bovengemiddeld veel omvormers gebricked, maar daarvoor waren ze in dit topic op 1 hand te tellen.

De software van Zendure is niet altijd even intuïtief, maar biedt wel erg veel mogelijkheden.
Dit is de reden dat ik op dit moment de firmware update niet laat uitvoeren, want waarom zou je sowieso de update uitvoeren als alles goed werkt, want je ziet maar weer dat niet elke update garantie geeft op nog een werkend product.

Heeft Zendure al een statement uitgevaardigd om de update niet te installeren of jou laten weten dat ze ermee bezig zijn, want voor degene waar die gebrickt lijkt te zijn, lijkt mij echt behoorlijk vervelend zeker nu het zonnetje zo lekker schijnt.

Heb je zelf de update al uitgevoerd?
Catdogsf schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 20:19:
[...]

Dit is de reden dat ik op dit moment de firmware update niet laat uitvoeren, want waarom zou je sowieso de update uitvoeren als alles goed werkt, want je ziet maar weer dat niet elke update garantie geeft op nog een werkend product.

Heeft Zendure al een statement uitgevaardigd om de update niet te installeren of jou laten weten dat ze ermee bezig zijn, want voor degene waar die gebrickt lijkt te zijn, lijkt mij echt behoorlijk vervelend zeker nu het zonnetje zo lekker schijnt.

Zelf installeer ik zulke dingen graag, altijd benieuwd naar verbeteringen. En als het dan een keer misgaat, komt dat vast en zeker ook wel weer goed.
Bij mij ging de update overigens zonder problemen. Gewoon vanaf werk de opdracht gegeven, terwijl hij aan het ontladen was.

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Okee, ik heb ook een Homey 2023 Pro, dus dan zou ik daarmee de Zendure ook kunnen aansturen dus?
Werkt dit dan snel genoeg voor NOM, of is er dan een vertraging en werkt het toch niet lekker?
Catdogsf schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 20:19:
[...]
Vervelend inderdaad, maar ik werk niet voor Zendure, dus zullen ze mij dit niet pro-actief melden en ik heb er ook geen navraag over gedaan aangezien ik er zelf niet tegenaan ben gelopen.
Ja, zoals hier ook al gemeld: Alle 3 goed gegaan.

rokil schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 20:22:
Okee, ik heb ook een Homey 2023 Pro, dus dan zou ik daarmee de Zendure ook kunnen aansturen dus?
Werkt dit dan snel genoeg voor NOM, of is er dan een vertraging en werkt het toch niet lekker?
Zie ook dit topic voor Zendure & Homey: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.

rokil schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 20:22:
Inmiddels heb ik een werkend scriptje gemaakt voor NoM via homey, anders de de xom in PBTH app.
Werkt verassend goed, al zeg ik hetzelf.
Je mag mij altijd berichten.

• Gravelist
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 15:02
geert1992 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 17:59:
[...]

Aaj, dat is balen! Zie je nog bluetooth?
Ook geen piepje oid, bij langer indrukken van de knop?
Even de omvormer optillen, stekker eruit? Stekker er weer in en wederom de knop indrukken?
Nee, helaas niet. Helemaal geen leven meer in t krijgen. Ook geen Bluetooth
Gravelist schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 20:27:
[...]

Heb je een slimme stekker? Je zou eens kunnen kijken of hij zonder accus eronder nog wel stroom trekt.
Vooral bij het inschakelen zou je verwachten dat hij iets meer trekt. Verandert dat ook als je de omvormer boven op de accu zet?

[ Voor 7% gewijzigd door geert1992 op 04-03-2026 20:30 ]

@Catdogsf bij de hyper hebben ze ooit een update ingetrokken vanwege het vele bricken van omvormers.
Hebben ze dat ook gedaan met .19, of kan je hem nog steeds gewoon downloaden?

• Catdogsf
  • Nu online
geert1992 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 20:32:
@Catdogsf bij de hyper hebben ze ooit een update ingetrokken vanwege het vele bricken van omvormers.
Hebben ze dat ook gedaan met .19, of kan je hem nog steeds gewoon downloaden?
Kan hem nog steeds downloaden.
Catdogsf schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 20:34:
[...]

Kan hem nog steeds downloaden.
Ik verwacht, dat wanneer het op grote schaal fout gaat, ze de update offline gaan halen. Wel echt balen zeg.
Zag ook al iemand op facebook zeggen, dat hij ook 2 kapotte omvormers had.

• Catdogsf
  • Nu online
geert1992 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 20:40:
[...]

Ik verwacht, dat wanneer het op grote schaal fout gaat, ze de update offline gaan halen. Wel echt balen zeg.
Zag ook al iemand op facebook zeggen, dat hij ook 2 kapotte omvormers had.
Zit er over na te denken om een reserve omvormer erbij te nemen, want ik wil niet opeens zonder zitten als ik straks toch deze update of een toekomstige update wilt installeren.
Vind de klantenservice nou niet getuigen van hoge intelligentie, had laatst natuurlijk een ticket ingeschoten, gaan ze informatie vragen, heel uitgebreid antwoord gegeven, gaan ze op een oud ticket van 4 maanden geleden reageren en op de nieuwe totaal niet, dus nogmaals een reply op mijn huidige ticket gegeven, is het alweer 5 dagen stil...

• hemertje
gielz schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 20:04:
[...]

[Afbeelding]
kan binnen HA de P1 meter van Tibber ook hiervoor gebruikt worden?

• hemertje
mbr kicken / bumpen binnen 24 uur is echt mega opdringerig, please don't

[ Voor 95% gewijzigd door teacher op 05-03-2026 09:15 ]

• gielz
hemertje schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 22:24:
[...]

kan binnen HA de P1 meter van Tibber ook hiervoor gebruikt worden?
Zolang je een sensor hebt in HA die realtime is dan is elke sturing mogelijk de Tibber pulse (zo heet die geloof ik) heeft iig geen restful API wat ik zo lees. Maar wel een integratie.

• Helahola!
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 06:29
Gravelist schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 20:27:
[...]

Dat is behoorlijk balen. Aangezien er blijkbaar meer zijn met mislukte updates wacht ik toch maar even. Terwijl ik normaal gesproken de updates vrij snel installeer om up-to-date te blijven. Het zou eigenlijk een dubbele ‘bios’ in moeten zodat er altijd een rolback gedaan kan worden. Het apparaat is er duur genoeg voor.

Hopelijk wordt er snel een oplossing voor je geregeld.

• bilgy_no1
hemertje schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 22:47:
[...]

niemand die een idee heeft ?
Je moet scherp kijken naar hoeveel verbruik en vermogen je werkelijk nodig hebt. Dan is 4,8 kW vermogen waarschijnlijk ook al snel teveel.

Ik heb bijvoorbeeld zelf een warmtepomp in huis met 7,5 kW vermogen, maar die draait meestal op of onder 1 kW. Zelfs in de winter en in de zomer draait die amper. Een SWW run trekt wel meer vermogen, maar die kun je beter rechtstreeks op de PV plannen dan via de batterij.

Het is in de zomer bijna onmogelijk om je PV-opwekking daadwerkelijk via de batterij zelf nuttig te gebruiken. Tenzij je een flink zwembad wilt verwarmen tot 39°C of zo... Iedere nacht een honderd kilometer rijden en overdag opladen werkt ook goed...

In de winter lukt dat weer heel makkelijk, maar is de opwekking dan genoeg om de investering te rechtvaardigen? Een deel van de opwekking (of zelfs de gehele?) kan immers rechtstreeks naar de warmtepomp.

Een hoger vermogen is handig bij handelen, maar de grondslag om daarvoor meerdere omvormers te gaan kopen valt een beetje weg na dit jaar. Wellicht valt de opbrengst van je PV-opwekking wel te verbeteren door uitgestelde teruglevering. In deze week draait dat lekker, maar er zijn dit jaar ook hele periodes geweest waarin de spread qua kaal tarief maar een paar cent was. Dat was onvoldoende om zelfs de laadverliezen goed te maken, laat staan ook de afschrijving van de batterij te betalen. Dan wordt het wel een dunne business case.

Dus kijk naar:
- Wat is typisch het vermogen (in kW) dat je buiten de uren van opwekking gebruikt? Dit om te bepalen hoeveel omvormers je nodig hebt.
- Hoeveel energie verbruik je werkelijk buiten de uren van PV opwekking (in kWh)? Dit om te bepalen hoeveel batterijcellen je nodig hebt.

Misschien is 1 omvormer met 6 cellen wel voordeliger en goed genoeg dan 3 omvormers met ieder 2 cellen.

Van jouw configuraties: de tweede optie plaatst steeds een PV-omvormer en batterij-omvormer op dezelfde fase in dezelfde (gesplitste) groep. Ik geloof niet dat zoiets de bedoeling is ivm totale last. Je noemt nu een piek van 7,5 kW opwekking, dat zou 2,5 kW per fase zijn en als batterij vol gaat laden gaat er 4,9 kW over die groep die is bedraad en gezekerd op 3,6 kW.

Bij de eerste optie moet je ook kijken naar het totale vermogen dat er op iedere groep kan ontstaan. Hangt dus af van je warmtepomp en back-up heater, maar dat is waarschijnlijk aanzienlijk genoeg om problematisch te kunnen worden.

De regel om de Zendures op 2,4 kW te kunnen gebruiken is dat ze ieder op een eigen en exclusieve eindgroep zijn aangesloten en afgezekerd. Aansluiting bij grote verbruikers of opwekkers past daar niet bij, zelfs niet met zoiets als een PV-verdeler.

• Ben(V)
m-vw schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 18:53:
Er zit verwarming in de batterijen voor als het echt koud wordt.
Die is er alleen voor de beveiliging en begint pas te werken bij 0 graden.
De effectiviteit van LifePo batterijen begin al vanaf lager dan 20 graden en neemt toe naarmate je lager komt.

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 14:51
Ik zou graag willen dat een 'techneut' van Zendure kijkt of er (makkelijk) iets gedaan kan worden aan het jojo-effect dat regelmatig (maar ook niet altijd) optreedt in de NOM-modus van HEMS bij (abrupte) wijzigingen in de hoeveelheid productie/consumptie.

Volgens mij heeft het te maken met de vertraging tussen het waarnemen van een verandering via de P1-meter, het reageren van de omvormer, en het (kunnen) waarnemen van het effect (weer via de P1-meter), waardoor mijn 2400AC gaat 'overcompenseren'. Ik kan me voorstellen dat dit door meerdere factoren wordt beïnvloed, waaronder het type slimme meter (er zijn mogelijk verschillen tussen de diverse merken en typen DSRM-5-meters), maar ook door het lokale (WiFi-)netwerk, waarbij latency deels afhankelijk is van de installatie, en deels van de omstandigheden (wel of niet druk op het netwerk). Misschien speelt dit alleen (of vooral bij mij) en is het moeilijk op te lossen, maar het zou ook zomaar kunnen dat er een kans ligt om dit relatief makkelijk voor iedereen te verbeteren, maar dan moet er wel echt iemand naar kijken dit dit kent/snapt.

Alleen is mijn ervaring met rechtstreeks contact met Zendure niet al te denderend. Concepten zijn lastig over te brengen op de 'helpdesk', en ik heb nu al meer dan een maand een incident lopen (opladen via Smart Meter Mode werkt niet o.b.v. Surplus Power, en óók niet met tijdschema's), en daar zit ook maar geen voortgang in.

@Taro / @mrme12345 als jullie toevallig een keer de 'juiste' persoon spreken, kan je dit misschien meenemen? Ik vraag dit geheel vrijblijvend, want ik snap dat dit niet jullie taak/verantwoordelijkheid is!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/czGJJ1Wh1NHbo259WW1KFsMTN50=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/cagSnhyVMEFLgP5VNPO3iJPa.png?f=user_large
a2aan schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 11:13:
Ik zou graag willen dat een 'techneut' van Zendure kijkt of er (makkelijk) iets gedaan kan worden aan het jojo-effect dat regelmatig (maar ook niet altijd) optreedt in de NOM-modus van HEMS bij (abrupte) wijzigingen in de hoeveelheid productie/consumptie.

Volgens mij heeft het te maken met de vertraging tussen het waarnemen van een verandering via de P1-meter, het reageren van de omvormer, en het (kunnen) waarnemen van het effect (weer via de P1-meter), waardoor mijn 2400AC gaat 'overcompenseren'. Ik kan me voorstellen dat dit door meerdere factoren wordt beïnvloed, waaronder het type slimme meter (er zijn mogelijk verschillen tussen de diverse merken en typen DSRM-5-meters), maar ook door het lokale (WiFi-)netwerk, waarbij latency deels afhankelijk is van de installatie, en deels van de omstandigheden (wel of niet druk op het netwerk). Misschien speelt dit alleen (of vooral bij mij) en is het moeilijk op te lossen, maar het zou ook zomaar kunnen dat er een kans ligt om dit relatief makkelijk voor iedereen te verbeteren, maar dan moet er wel echt iemand naar kijken dit dit kent/snapt.

Alleen is mijn ervaring met rechtstreeks contact met Zendure niet al te denderend. Concepten zijn lastig over te brengen op de 'helpdesk', en ik heb nu al meer dan een maand een incident lopen (opladen via Smart Meter Mode werkt niet o.b.v. Surplus Power, en óók niet met tijdschema's), en daar zit ook maar geen voortgang in.

@Taro / @mrme12345 als jullie toevallig een keer de 'juiste' persoon spreken, kan je dit misschien meenemen? Ik vraag dit geheel vrijblijvend, want ik snap dat dit niet jullie taak/verantwoordelijkheid is!

[Afbeelding]
Dit is iets wat je bij alle thuisbatterijen ziet en wel beetje te optimaliseren valt, maar niet volledig te voorkomen. Zo zien wij dat ook bij onze quooker (ca 10 sec opeens 1600W) en bij elke NOM test die we doen voor welk merk dan ook komt dat jojo gedrag weer terug. In mijn eigen node red script heb ik dit ook zitten tunen om te kijken welke setting het beste werkt en dan kun je het iets verbeteren, maar voorkomen niet. Dus is het iets wat er bij hoort. Gelukkig is de impact op het totale NOM verbruik zeer zeer beperkt en heb ik me daar al bij neergelegd. En ik snap de wens wel, als je hier eenmaal mee bezig gaat dan wil je het ook perfect hebben. Maar een paar kWh verbruik per maand is onoverkomelijk (ik zat vorig jaar tussen mrt en sept op 5 kWh verbruik per maand incl EV laden, airco's enz). Ook @gielz is hiermee bezig geweest om in zijn script te verbeteren (helaas pindakaas grafiek ;-) ). En ik zal er nog wel aandacht voor vragen als ik ze spreek, maar verdwijnen zal het nooit.

energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 27 kWh LFP | EV 51 kWh|

• a2aan
mrme12345 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 11:30:
[...]

Dit is iets wat je bij alle thuisbatterijen ziet en wel beetje te optimaliseren valt, maar niet volledig te voorkomen. Zo zien wij dat ook bij onze quooker (ca 10 sec opeens 1600W) en bij elke NOM test die we doen voor welk merk dan ook komt dat jojo gedrag weer terug. In mijn eigen node red script heb ik dit ook zitten tunen om te kijken welke setting het beste werkt en dan kun je het iets verbeteren, maar voorkomen niet. Dus is het iets wat er bij hoort. Gelukkig is de impact op het totale NOM verbruik zeer zeer beperkt en heb ik me daar al bij neergelegd. En ik snap de wens wel, als je hier eenmaal mee bezig gaat dan wil je het ook perfect hebben. Maar een paar kWh verbruik per maand is onoverkomelijk (ik zat vorig jaar tussen mrt en sept op 5 kWh verbruik per maand incl EV laden, airco's enz). Ook @gielz is hiermee bezig geweest om in zijn script te verbeteren (helaas pindakaas grafiek ;-) ). En ik zal er nog wel aandacht voor vragen als ik ze spreek, maar verdwijnen zal het nooit.
Dat je 'verlies' hebt door de vertraging, lijkt me onvermijdelijk. Daar heb ik me dan maar bij neergelegd (al hoop ik nog steeds op slimme algoritmes/AI die het gedrag van de Quooker en wasmachine kunnen 'voorspellen'). Alleen voor de Quooker ga je denk ik al richting 10kWh ongewenst verbruik, én teruglevering, per maand, als HEMS er iedere keer volledig naast zit.

Maar dat jojo'en moet toch (meer) aan te doen zijn? Misschien denk ik dan te simpel, maar volgens mij kan je de jojo voorkomen als je rekening houd met alle vertragingen in de keten. Als die vertragingen enigszins 'constant' zijn, tussen verschillende huishoudens, en gedurende de dag, dan kan je met een simpel algoritme de jojo (bijna) altijd voorkomen, lijkt me. En als die vertraging erg verschilt, moet je iets (proberen) te bouwen wat die vertraging meet, en daarop inspeelt. Dat laatste is wel weer een stuk complexer, natuurlijk.

Als je naar mijn plaatje kijkt dan zie je dat de 2400AC correct reageert, dat het 2sec goed gaat, maar dat 'ie daarna volledig doorschiet. Hij stuurt bij op basis van zijn eigen gedrag van 'nu', en een waarneming (via P1) van >5sec geleden, lijkt het wel. Door in de timing van het algoritme ergens een paar seconden te schuiven, zou je de jojo eruit kunnen halen, lijkt me.

Misschien kan @gielz me vertellen of/waarom ik te makkelijk denk?

• Refl
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11:22
a2aan schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 12:33:
[...]

Dat je 'verlies' hebt door de vertraging, lijkt me onvermijdelijk. Daar heb ik me dan maar bij neergelegd (al hoop ik nog steeds op slimme algoritmes/AI die het gedrag van de Quooker en wasmachine kunnen 'voorspellen'). Alleen voor de Quooker ga je denk ik al richting 10kWh ongewenst verbruik, én teruglevering, per maand, als HEMS er iedere keer volledig naast zit.

Maar dat jojo'en moet toch (meer) aan te doen zijn? Misschien denk ik dan te simpel, maar volgens mij kan je de jojo voorkomen als je rekening houd met alle vertragingen in de keten. Als die vertragingen enigszins 'constant' zijn, tussen verschillende huishoudens, en gedurende de dag, dan kan je met een simpel algoritme de jojo (bijna) altijd voorkomen, lijkt me. En als die vertraging erg verschilt, moet je iets (proberen) te bouwen wat die vertraging meet, en daarop inspeelt. Dat laatste is wel weer een stuk complexer, natuurlijk.

Als je naar mijn plaatje kijkt dan zie je dat de 2400AC correct reageert, dat het 2sec goed gaat, maar dat 'ie daarna volledig doorschiet. Hij stuurt bij op basis van zijn eigen gedrag van 'nu', en een waarneming (via P1) van >5sec geleden, lijkt het wel. Door in de timing van het algoritme ergens een paar seconden te schuiven, zou je de jojo eruit kunnen halen, lijkt me.

Misschien continue het gemiddelde vermogen meten van laatste 10 of 30 seconden en dat leveren?
Een piek van een paar seconden zal de accu nagenoeg negeren. Maar bijvoorbeeld een magnetron zal na een paar seconden volledig gedekt kunnen worden door de accu en daarna koelt de accu rustig af. Heb je alsnog lekken links en rechts maar geen jojo effect meer.

Ryzen 7600 | 7800XT | Mustang Mach-E & ID.3 | Peblar Business | 4860wp | SolarFlow 2400 AC+ (16,8kWh)

a2aan schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 12:33:
[...]

Ik heb in een maand tijd (vorig jaar mrt-okt), 5 kWh verbruik per maand gehad. Dat is ca 0,15 kWh per dag, inclusief de quooker. Dus op totaal niveau gaat dit over echt een heel klein beetje verbruik. En je kunt inderdaad als je veel opwek hebt (zoals ik ook heb), bijvoorbeeld tijdens koken er voor kiezen om stabiel meer terug te leveren om te voorkomen dat je gaat verbruiken (agv inductie koken). Maar in een full electric huis maar 0,15 kWh per dag verbruiken is wel zo'n beetje de max wat mogelijk is. Dat verder optimaliseren haalt niet veel meer uit, of kost heeeeel veel inspanning met zeer weinig resultaat. Maar het blijft een mooie sport natuurlijk. Maar ik heb alle optimalisatieslagen wel gehad en accepteer 0,15 kWh per dag ;-)

Overigens is dat wel op basis van mijn eigen scriptjes paar devices en mede ook de gielz automatisering op 1 device. Dat is wel voordeel als je zelf optimaliseert aan de NOM kant. Maar de NOM van Zendure is nagenoeg zo goed als mijn eigen NOM is mijn ervaring.

[ Voor 5% gewijzigd door mrme12345 op 05-03-2026 13:11 ]

• a2aan
mrme12345 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 13:01:
[...]

Ik heb in een maand tijd (vorig jaar mrt-okt), 5 kWh verbruik per maand gehad. Dat is ca 0,15 kWh per dag, inclusief de quooker. Dus op totaal niveau gaat dit over echt een heel klein beetje verbruik. En je kunt inderdaad als je veel opwek hebt (zoals ik ook heb), bijvoorbeeld tijdens koken er voor kiezen om stabiel meer terug te leveren om te voorkomen dat je gaat verbruiken (agv inductie koken). Maar in een full electric huis maar 0,15 kWh per dag verbruiken is wel zo'n beetje de max wat mogelijk is. Dat verder optimaliseren haalt niet veel meer uit, of kost heeeeel veel inspanning met zeer weinig resultaat. Maar het blijft een mooie sport natuurlijk. Maar ik heb alle optimalisatieslagen wel gehad en accepteer 0,15 kWh per dag ;-)
Gebruik jij HEMS of HA? Zou mij niets verbazen als HA (dit) significant beter doet, wat mijn punt zou ondersteunen dat er in HEMS nog wel wat ruimte voor verbetering zit.

Bij mij duurt het nog even voordat ik structureel meer PV-opwek heb dan verbruik. Afgelopen, zeer zonnige, dagen zat ik op zo'n 10kWh opwek, vs 14-17kWh verbruik. Vanaf april hoop ik te zien wat mijn import per maand is, of in ieder geval per dag, voor de dagen dat ik zero-import kan draaien.

• gielz
a2aan schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 11:13:

[Afbeelding]
Voorspellen is niet te doen. Je weet nooit exact wanneer een compressor van een vriezer aanschiet of een andere aparaat wat een golf veroorzaakt. Ik ben door een aantal weken data gegaan om te kijken waar golven zitten en hoe de batterij hier vervolgens uitkomt. Je zou dan zeggen sneller sneller sneller maar dat maakt het alleen maar erger.

Buiten voorspellen zou je de uitschieters kunnen skippen en herbeoordelen. Ik heb dat hier nog niet kunnen testen omdat andere zaken meer prioriteit hebben. Maar al wel volledig werkend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TwRemdDVKdF1DkqhxS6udbZsvb4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/lYYRbMqLaloFDMeidNuYAcT2.png?f=user_large

Bij een 1 seconden p1 meter met deze batterij zit het optimale punt op een 5seconden vast interval.

Wellicht zou je eens kunnen kijken naar Home Assistant. Dan neem je de regie in eigen hand en kun je pielen tot je ons weegt en wellicht vind je wel de heilige graal. Met de huidige integraties die in omloop zijn kun je zelf bepalen naar welke P1 data gekeken word.

a2aan schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 13:11:
[...]

Gebruik jij HEMS of HA? Zou mij niets verbazen als HA (dit) significant beter doet, wat mijn punt zou ondersteunen dat er in HEMS nog wel wat ruimte voor verbetering zit.

Bij mij duurt het nog even voordat ik structureel meer PV-opwek heb dan verbruik. Afgelopen, zeer zonnige, dagen zat ik op zo'n 10kWh opwek, vs 14-17kWh verbruik. Vanaf april hoop ik te zien wat mijn import per maand is, of in ieder geval per dag, voor de dagen dat ik zero-import kan draaien.
Heb ik net nog even aan mijn post toegevoegd, zie onderaan vorige post. Voor onze reviews hebben we wel voor alle nieuwe devices (pro, 1600 AC+ en 2400 AC+) HEMS gebruikt en dat werkt goed. Zeker in combinatie met de P1 van Zendure (beter nog dan met klemmen). Is wel in stabielere nacht situatie dan overdag. En ik verwacht ook dat Zendure dit wel zal blijven optimaliseren, maar ben bang dat een beetje restverbruik onvermijdelijk is.

Of inderdaad in HA aan de slag en zelf optimaliseren, maar ook dan hou je klein beetje restverbruik, en dat is onvermijdelijk.

[ Voor 5% gewijzigd door mrme12345 op 05-03-2026 13:16 ]

• Keida
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:29

Keida

dr.

Ik lees her en der dat mensen er voor kiezen om juist niet uit de Zendure de Electrische auto te laden.
Waarom is dat precies?
Lijkt me juist een belangrijke use case - auto weg overdag, veel zonne-energie (bijv vandaag) - opslaan in de Zendure en dan in de avond uit de batterijen de auto laden.

Als je dan ook nog 1 fase kunt laden en slimt kunt regelen (bijv met EVCC) lijkt me dit juist toch een goede oplossing? of begrijp ik het verkeerd?

IJsdikte op de Elfstedentocht

Keida schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 15:07:
Ik lees her en der dat mensen er voor kiezen om juist niet uit de Zendure de Electrische auto te laden.
Waarom is dat precies?
Lijkt me juist een belangrijke use case - auto weg overdag, veel zonne-energie (bijv vandaag) - opslaan in de Zendure en dan in de avond uit de batterijen de auto laden.

Als je dan ook nog 1 fase kunt laden en slimt kunt regelen (bijv met EVCC) lijkt me dit juist toch een goede oplossing? of begrijp ik het verkeerd?
Ja dat is ook wat ik af en toe doe als het niet anders kan. Ik kan alleen 1 fase laden met max 20A en als het dan zo is dat ik 's-avonds moet laden of moet laden terwijl er weinig zon is en er nog veel in de batterijen zit gebruik ik dat (in lente en zomer). Want dat is allemaal opslag vanaf de zonnepanelen. En natuurlijk is verlies dan hoger dan normaal, maar is vaak beter dan van het net trekken tegen dure tarieven. Maar moet je natuurlijk wel behoorlijk veel opslag hebben en hoog omvormer vermogen (ik heb oa 2 x 2400 AC).

• Refl
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11:22
Waarom is dat precies?

Ook met 1 omvormer is het m.i. prima om wat in de auto te laten vloeien, zeker als de dag erna de zon weer begint te schijnen en je weer kunt volladen met de accu.

Alleen voor de wintermaanden lijkt het me minder nuttig omdat je dan niet dagelijks je zonnestroom kunt bijvullen. Dan kun je beter gewoon zoveel mogelijk laden in de goedkope uurtjes (middag en nacht). En dan kun je de accu misschien wel beter buiten beschouwing laten (of ook gewoon laten opladen in diezelfde uurtjes), anders zit je met 85% RTE rond te slingeren.

Ryzen 7600 | 7800XT | Mustang Mach-E & ID.3 | Peblar Business | 4860wp | SolarFlow 2400 AC+ (16,8kWh)

• Pakhaas
Refl schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 15:28:
[...]

Ook met 1 omvormer is het m.i. prima om wat in de auto te laten vloeien, zeker als de dag erna de zon weer begint te schijnen en je weer kunt volladen met de accu.

Alleen voor de wintermaanden lijkt het me minder nuttig omdat je dan niet dagelijks je zonnestroom kunt bijvullen. Dan kun je beter gewoon zoveel mogelijk laden in de goedkope uurtjes (middag en nacht). En dan kun je de accu misschien wel beter buiten beschouwing laten (of ook gewoon laten opladen in diezelfde uurtjes), anders zit je met 85% RTE rond te slingeren.
Met duurzaam is in de winter meestal nachts goedkoper dan overdag omdat er dan geen zon en veel bedrijven nachts minder stroom nodig hebben. In de winter zou ik dan niet vanuit de batterij de EV vullen, maar zoals je zegt in de zomer kan je prima de EV vullen met je eigen opwek. Zou dat alleen in 2026 nog niet doen, want je zonnestroom dumpen tijdens dure tarieven is lucratiever dan nachts in je auto gooien. Na einde salderen zal dat anders zijn.

• Pr088
Waarom is dat precies?

Omzettingsverliezen, maken het minder rendabel.
In veel gevallen is je auto op een gunstige tijd laden goedkoper.
Kijk ik heb thuis twee EV's. Die kunnen met 3-4 laadmomenten per week zomers wel toe.
Twee daarvan plan ik in het weekend (middag zondag en zaterdag) en mijn vrouw is vrijdags vrij. Dan kunnen de EV's direct op lage tarieven of van eigen panelen laden. Geen thuisbatterij nodig.

Als je elke dag moet laden en elke dag bakken met stroom van het dak haalt en nooit thuiswerkt, dan kan batterijopslag handig zijn. Maar ja, moet je ook weer een grotere thuisbatterij kopen.

Het kan wel een use-case zijn.
Stel je hebt een 10kwh thuisbatterij en je dumpt elke dag 5kwh in je auto en gebruikt 5kwh voor het huis.
Dat kan. Maar had je misschien niet beter enkele centen meer kunnen uitgeven voor 5kwh van het net en een kleiner thuisbatterij kunnen kopen? Rekening houdend met een RTE van circa 80%?
Na 2026 wellicht interessant, op dit moment nauwelijks.

• Oemfoefoe
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15-04 23:39

Oemfoefoe

'|°o\O/o°|'

Herkennen jullie dit gedrag ook?

Ik ben bezig om de elektriciteit distributie van en naar mijn zonnepanelen en batterijen via zenSDK van @Gielz te automatiseren. Waar ik voorheen volgens de Tibber app via HEMS onder de laagste gemiddelde kosten scoorde, is mijn gemiddelde nu via HASS gelijk aan de hoogste.

Ik zal niet te veel in detail treden wat ik allemaal heb geconstateerd in mijn HASS-omgeving daar dit niet het juiste topic voor is. Voordat ik verder de uitdaging van HASS aanga ben ik ter vergelijk even teruggegaan naar de basis, namelijk HEMS. De gemiddelden zijn nu weer lager, maar er vallen ook een aantal zaken op. Zo heb ik mijn vraagtekens bij de power flow wat niet eerder was opgevallen voordat ik HASS had draaien.
Kortom, ik wil graag met andere gebruikers hier vergelijken of mijn waarnemingen in de Zendure app gelijk is aan wat jullie ervaren.

Wat is mijn config?
  • 1x AC2400, met 6 accu’s
  • Zonnepanelen
  • De Zendure app leest logischerwijs de data uit via de Zendure Smart Meter P1
  • Verder heb ik nog een HomeWizard P1 meter voor de HomeWizard app en HASS
  • Slimme meter: Landis+Gyr SMR 5.0
  • Ik neem elektriciteit af via Tibber
In onderstaand voorbeeld genereert de zonnepanelen 0W (want avond) en is de Zendure app ingesteld op ‘Smart Meter Mode – Follow the Electricity Price’ en de ‘Target price is not reached’. Mijn verwachting is dan dat er geen stroom van het net moet worden gehaald, maar alleen van de batterijen.
In de screenshot kunnen jullie zien dat de accu’s op 81% staan en mijn huis vraagt 819W. Waarom geven de batterijen maar 196W en het restant van het net? Uiteraard fluctueert de Wattages maar ik mag toch verwachten dat zolang mijn huis niet meer dan 2400W vraagt, dat er geen transport is van het net? Of zie ik iets zwaar over het hoofd?

Afbeeldingslocatie: https://iili.io/qnohyOB.jpg

Voor de vollledigheid; ik heb de 2400AC een factory reset gegeven, uit mijn account verwijderd, opnieuw toegevoegd en een firmware update gedaan.
Oemfoefoe schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 17:57:

Ik ben bezig om de elektriciteit distributie van en naar mijn zonnepanelen en batterijen via zenSDK van @Gielz te automatiseren. Waar ik voorheen volgens de Tibber app via HEMS onder de laagste gemiddelde kosten scoorde, is mijn gemiddelde nu via HASS gelijk aan de hoogste.

Ik zal niet te veel in detail treden wat ik allemaal heb geconstateerd in mijn HASS-omgeving daar dit niet het juiste topic voor is. Voordat ik verder de uitdaging van HASS aanga ben ik ter vergelijk even teruggegaan naar de basis, namelijk HEMS. De gemiddelden zijn nu weer lager, maar er vallen ook een aantal zaken op. Zo heb ik mijn vraagtekens bij de power flow wat niet eerder was opgevallen voordat ik HASS had draaien.
Kortom, ik wil graag met andere gebruikers hier vergelijken of mijn waarnemingen in de Zendure app gelijk is aan wat jullie ervaren.

Wat is mijn config?
  • Zonnepanelen
In onderstaand voorbeeld genereert de zonnepanelen 0W (want avond) en is de Zendure app ingesteld op ‘Smart Meter Mode – Follow the Electricity Price’ en de ‘Target price is not reached’. Mijn verwachting is dan dat er geen stroom van het net moet worden gehaald, maar alleen van de batterijen.
In de screenshot kunnen jullie zien dat de accu’s op 81% staan en mijn huis vraagt 819W. Waarom geven de batterijen maar 196W en het restant van het net? Uiteraard fluctueert de Wattages maar ik mag toch verwachten dat zolang mijn huis niet meer dan 2400W vraagt, dat er geen transport is van het net? Of zie ik iets zwaar over het hoofd?

[Afbeelding]

Voor de vollledigheid; ik heb de 2400AC een factory reset gegeven, uit mijn account verwijderd, opnieuw toegevoegd en een firmware update gedaan.
Dat rode warning icoontje geeft dat aan dat de price not reached is, of wat anders?

• DrNickB
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 15-04 22:41
Kan met niet herinneren of ik het al een keer voorbij heb zien komen, dus bij deze.

Vandaag was mooi dagje zon, redelijk wat opwek op directe panelen. Toen herinnerde ik me de maximale laad vermogens van de SF2400Pro kwestie en dacht laat ik eens kijken bij mijn SF800Pro.

Zon opwek was ongeveer 880w op dit moment. Batterij was enkel aan het laden.
Daarnaast even 1000w AC laden handmatig ingesteld.

Gevolg is te zien in de screenshot.
Zon ong 880w, ingesteld oplaad vermogen 1000w, maximaal totaal oplaadvermogen SF800Pro 1800w (+1 batt).
Input Grid Power wordt gelimiteerd en alle 100% van de zonnepanelen wordt gebruikt op dit moment.
Bij een dip in zon opwek, wordt de rest tot max 1000w aangevuld door het net.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lW9mGF-EnGOd4l_E6CqXgVh-y8E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aOiqnf30MdZPixxjCKAfEBVB.jpg?f=fotoalbum_large

*edit foutieve gedachte, zie quote hieronder.

Wel vreemd gedrag.

[ Voor 3% gewijzigd door DrNickB op 05-03-2026 19:19 ]

Mini Server - PiHole, Backups, Nextcloud | NUC - HomeAssistant (docker), Zigbee2Mqtt (docker), ZwaveJSUI (docker), mqtt, P1-USB | Zendure SF800Pro | 1350Wp PV

• bilgy_no1
Oemfoefoe schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 17:57:

Wat is mijn config?
  • Zonnepanelen

[Afbeelding]

Die ~200W zie ik ook wel terug als een soort baseload.
Ik gebruik de elektriciteitsprijs modus. Daarin stel je ook de doelprijzen in en daaronder wat er moet gebeuren. Dat configureer ik als volgt:
Boven hoge prijzen ontladen tegen 2400W. Onder de lage prijzen opladen tegen 2400W. Daartussen: ontladen tegen 0W. Dan is de 200W bij idle weg.

Ik herinner me ergens bij het in gebruik nemen een instelling voor baseload van 200W. Ik denk dat het daar vandaan komt, maar kan het ook niet direct weer vinden in de instellingen.

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 14:00
DrNickB schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 19:00:

Zon ong 880w, ingesteld oplaad vermogen 1000w, maximaal totaal oplaadvermogen SF800Pro 1800w (+1 batt).
Input Grid Power wordt gelimiteerd en alle 100% van de zonnepanelen wordt gebruikt op dit moment.
Bij een dip in zon opwek, wordt de rest tot max 1000w aangevuld door het net.
Volgens de handleiding zou je AC + PV gecombineerd zonder extra batterij 1440W en met een extra batterij 2000W moeten kunnen laden. Eigenlijk is het dus vreemd dat het AC vermogen beperkt wordt in jouw geval :?

• DrNickB
Waarom is dat precies?

Disclaimer: dit is mijn persoonlijke mening en n=1 ;)

Zelf enkel een 800pro, met maar 3 paneeltjes (en geen andere pv). Grootste doel, alle zon opvangen en het liefst niks terug leveren. Ik heb hoog en laag tarief die even duur zijn. Dus maakt niet uit wanneer ik gebruik.

Zelf draai ik zoveel mogelijk nom/slim ontladen, in de nacht en avond tot de batterij leeg is. Of dit nu opgaat aan een cake die een uur in oven staat of me tv die 4 uur aan staat maakt niet uit. De zonne energie wordt gebruikt.

Het is alleen zo bij hogere wattages op/ontladen heeft een hogere efficiëntie heeft als lagere wattages.

Mijn Lifetime RTE is ook maar 75% ipv de 83% die anderen hier omschrijven, maar voor mij (n=1) is dit een keuze.

Niks moet alles mag ;)
Kosten per kwh zijn denk ik belangrijkste beweegreden.
Voor degene met dynamisch contract waarbij overdag kosten laag zijn, is het heel anders kijken naar zo een situatie.

Mini Server - PiHole, Backups, Nextcloud | NUC - HomeAssistant (docker), Zigbee2Mqtt (docker), ZwaveJSUI (docker), mqtt, P1-USB | Zendure SF800Pro | 1350Wp PV

• DrNickB
denneappel schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 19:13:
[...]

Volgens de handleiding zou je AC + PV gecombineerd zonder extra batterij 1440W en met een extra batterij 2000W moeten kunnen laden. Eigenlijk is het dus vreemd dat het AC vermogen beperkt wordt in jouw geval :?
Verrek verkeerd in hoofdzitten hehe.
Maakt het wel vreemd gedrag inderdaad. Dat hij toch wordt gecapped.

Temperatuur van de omvormer lag toen zelfs nog onder de 40graden volgens HA.

(Heb post wat aangepast)

• bilgy_no1
Waarom is dat precies?

Wat ik nog niet echt langs zag komen is de capaciteit. Een typische EV batterij is al 50 kWh aan de kleine kant en kan zo tussen 75-100 kWh zijn. Ik ga meestal laden bij ongeveer 20% en heb dan 48-50 kWh nodig.

Mijn stapeltje plugin batterijen met 11,5 kWh nominaal levert van 100 - > 10% maximaal 10,3 kWh (en soms flink minder door temperatuur impact). Dat zet dus niet echt zoden aan de dijk om daar de batterij op in te richten. Meer heeft niet echt zin, want de PV wekt op piekdagen in de zomer ongeveer 30 kWh op, maar tussen eind september en begin maart maximaal 13 kWh (en meestal veel minder).

Maar stel dat je een taxibedrijf hebt, een giga schuur vol PV op je dak en alleen maar 's nachts kunt laden, dan zou een dikke batterij wellicht zinvol zijn om na einde salderen iedere nacht de EV vol te laden vanuit de batterij...
Pagina: 1 ... 186 ... 226 Laatste

Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord. Dit betreft daarnaast geen slowchat topic. Overweeg eerst of je bericht ook voor anderen relevant is voordat je deze plaatst. En blijf on-topic.

Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Algemene en uitgebreide vragen, NEN1010 discussies, etc. mbt elektrische installaties die los staan van Zendure horen in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.

Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.