ben nieuw in dit draadje en met thuisbatterijen
ik zit er ook aan te denken om 2 of 3 sets Zendure batterijen te kopen i.v.m. minimaal 4.8kW kunnen laden met zonnestroom en/of dynamische Tibber tarieven t.b.v. o.a. een WP en het normale thuisverbruik in de avonden nacht
graag jullie advies in deze!
ik heb een PV-systeem liggen, oost, zuid, west, incl. 2 winterpanelen (verticaal op zuid), deze produceerde gisteren al 40kWh, dus wil mijn eigen verbruik fors gaan verhogen d.m.v. de batterijen
daarnaast in de winterperiode in de kortere middag\ nachtperiode dat er een gunstig dynamisch energietarief is de accu's gaan laden zodat o.a. de warmtepomp en het avond\ nachtverbruik uit de batterijen gehaald kan worden i.p.v. tegen de dure dynamische tarieven
dan kan ik dit jaar alvast ervaring op doen m.b.t. einde salderingsregeling in 2027
de full-electric warmtepomp is dan naast de elektrische auto de grootverbruiker in huis
de warmtepomp bestaat uit 2 elektrische verbruikers, de warmtepomp zelf en de backup heater, die elk hun eigen 230V/16A eindgroep hebben vanuit de meterkast
de PV-omvormer betreft een 3-fase 8kW omvormer, met afgelopen zomer een maximale piek van 7,5kW
nu hink ik op 2 gedachten:
- 2x Zendure, iedere eindgroep van de WP een eigen accusysteem om zo met 2x2.4kW te kunnen laden (in iedere groep een hoofdschakelaar met 2x 16A installatieautomaat)
- 3x Zendure, bij de PV-omvormer de 3-fase eindgroep opsplitsen in 3-fase groep PV-Omvormer met 3x Zendure 1-fase groep (verdeler met hoofdschakelaar met 1x400V en 3x230V 16A installatieautomaten)
Accucapaciteiten nader te bepalen?
I.v.m. de voorkeur voor een lage C-waarde begrijp ik dan je minimaal 2-3 accu's per systeem nodig hebt?
2 of 3 stuks Zendure parallel draaien gaat goed begrijp ik of zijn er beperkingen?
Aansturing via Zendure HEMS is populait begrijp in uit de openingspost? en eventueel via Home Assistant?
de 2400 AC is zonder interne basisaccu en de 2400AC+ is incl. interne basisaccu begrijp ik?
welk type accu heeft jullie voorkeur op dit moment, die uit 2025 of de februari 2026 versies?
welke aandachtspunten zien jullie nog meer?
PS. hoe voorkomen jullie dat de EV uit de batterijen gevoed wordt?
een hoop vragen maar alvast bedankt voor het meedenken en jullie reacties
Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal