• photovoltaic
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:09
..Christiaan.. schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 08:02:
Edit,

Sommige wel; sommige niet.

Wel:
https://www.amazon.de/dp/...kZ2V0TmFtZT1zcF9hdGY&th=1

Niet:
https://www.amazon.de/-/n...%2Caps%2C107&sr=8-12&th=1

Nog een edit; kan het zijn dat het verschillende verkopers zijn op Amazon?
Als je de Zendure AC 2400 Solarflow wilt bestellen is Techpunt natuurlijk ook een optie. Niet zoveel duurder dan dat met korting. Wat gisteren ook werd aangekaart door anderen.

Ik zag ook dat bij offgridpowerstation ze de 2400 Pro op voorraad hebben, dat zou betekenen binnen 2 werkdagen verstuurd: https://offgridpowerstati...ndure-solarflow-2400-pro/, dat is sneller dan Zendure (nu 15-25 dagen). Zelfde prijs je moet alleen niet de p1-meter erbij willen dan zit er wel een verschil qua prijs.

5,4 kWh thuisaccu | 79 kWh EV | 6,5 kWp

• Polvo176
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 10:05
peterbier schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 01:04:
Soc van 10 naar 20%. (Test)
Jammer dat de Hyper niet mee komt.
[Afbeelding]

Het delen door 3 (in mijn geval) is nu raar.
Als bijvoorbeeld de 2400ac leeg is pakt de app dit mee.
Bijvoorbeeld ben ik aan het nom doen het huis verbruikt 900 watt dan wordt er 300 watt uit het net gehaald als de 2400ac leeg is.
Terwijl de Hyper en sf800pro genoeg capaciteit hebben.
Voor de nieuwe meelezers mijn opstelling.
[Afbeelding]
Met de Hypers en SF800pro alleen heb ik dat probleem niet.
Bij het laden lijkt dat zelfs verbetert te zijn.
De 3000 kW werd bij laden verdeeld over 3 Hypers en de SF800 in 4 x 750 W
Omdat de SF800 en een Hyper eigen zonnepanelen hebben zijn die eerder vol.
Voorheen ging het laden dan over op 3 x 750 Watt en als ze beide vol waren naar 2 x 750 Watt.
Nu gaat het over in 3 x 1000 en later op 2 x 1200 Watt over.
Het enige wat het verschil kan maken is de mode, maar dat heb ik niet verder uitgeprobeerd.
Ik heb ze nu op auto mode staan en voorheen op slimme mode.
Zendure gesproken, in deze óf de daarop volgende versie van de Zendure App wordt het volgende mogelijk:
  • Bedienen van de noodstroomuitgang van de omvormer zonder Wifi/4G/5G connectie, dus lokaal via Bluetooth.
  • Het opladen van de accu's via een op de noodstroomuitgang aangesloten micro-omvormer als het grid is uitgevallen. Dat is nu alleen mogelijk mét werkende grid aansluiting.
  • Het verlagen van de Min SoC via Bluetooth om gereserveerde opslag aan te kunnen spreken kan met deze update nog niet. Maar nemen ze wel mee op de roadmap.
  • Het via de knop op de voorkant van de omvormer activeren van de noodstroomuitgang volgt later, dat vergt nog het testen van devices.
En in de nieuwe versie zit HEMS 2.0.

Heel benieuwd naar deze update :)

[ Voor 9% gewijzigd door Taro op 04-03-2026 10:19 ]

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12:23

m-vw

Dus?

Taro schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 10:17:
Zendure gesproken, in deze óf de daarop volgende versie van de Zendure App wordt het volgende mogelijk:
  • Bedienen van de noodstroomuitgang van de omvormer zonder Wifi/4G/5G connectie, dus lokaal via Bluetooth.
  • Het opladen van de accu's via een op de noodstroomuitgang aangesloten micro-omvormer als het grid is uitgevallen. Dat is nu alleen mogelijk mét werkende grid aansluiting.
  • Het verlagen van de Min SoC via Bluetooth om gereserveerde opslag aan te kunnen spreken kan met deze update nog niet. Maar nemen ze wel mee op de roadmap.
  • Het via de knop op de voorkant van de omvormer activeren van de noodstroomuitgang volgt later, dat vergt nog het testen van devices.
En in de nieuwe versie zit HEMS 2.0.

Heel benieuwd naar deze update :)
En wanneer komt de losse kabel? :P

Ik zie in het bericht van @photovoltaic nu een levertijd staan van 15 tot 25 dagen wat zou (kunnen) betekenen dat mijn Pro ook eerder dan verwacht komt. Toen ik bestelde was de levertijd nog 50 tot 60 dagen en we zijn nog geen 14 dagen verder.

[ Voor 11% gewijzigd door m-vw op 04-03-2026 10:30 . Reden: Toevoeging over levertijd ]

m-vw schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 10:25:
[...]

En wanneer komt de losse kabel? :P
Die zet ik op de lijst voor de volgende keer :)

En owjah, ook gevraagd naar het drukventiel onderop de AB3000X: Ze hebben die getest en er is voldoende afstand tot de accu eronder aanwezig om veilig de druk te laten ontstappen.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11:41
bilgy_no1 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 16:17:
Gek gedrag laatste paar dagen...

Vorige week was ik weg. Batterij op ongeveer 60% uit HEMS gezet en laden/ontladen op 0W. Batterij is hele week keurig op dezelfde SOC gebleven. 1 procentje eraf geloof ik.

Na thuiskomst, batterij weer geactiveerd in HEMS en eerst weer eens helemaal tot 100% geladen op zondag.

Nadien bij ontladen (2400W) gaat het heel geleidelijk zoals voorheen. Maar ergens rond 35-40% zakt opeens de SOC in elkaar en wordt er gestopt bij 10%. Vandaag ook bij opladen (ook 2400W) het laatste stukje bijna direct naar 100%.

Als dit 1x gebeurt zou er sprake kunnen zijn van kalibreren. Maar 3x achter elkaar?

Vandaag is er bij het laden maar 9,25 kWh in de batterijen gegaan. Nominale capaciteit is 11,52 kWh (4x AB3000X). 90% daarvan is 10,37 kWh. Daar lijkt dus een kWh te ontbreken. Zondag ging er bij het laden van 10-100% wel 10,32 kWh in. Bij het laden ging het toen ook gewoon tot 100%.

De uitvoer van 61% naar 10% was maar 3,48 kWh.

Zie bijgaande screenshot. Voorheen liep de lijn zowel bij ontladen met een bijna constante gradient tot 10% (of 100% bij laden) en heb ik zulke drops niet gezien.

[Afbeelding]

Heel raar en onbetrouwbaar gedrag. NB de laatste update is nog niet geïnstalleerd dus daar ligt het niet aan. Kan ook geen gebrek aan kalibratie zijn, want de batterij is in deze dagen meerdere keren tot 100% geladen. Dit zou dan ook niet het "LFP kan moeilijk de werkelijke SOC schatten" probleem zijn.

Iemand een idee?
Vandaag bij de eerste cyclus van de dag weer een opvallende drop in SOC vanaf 31% naar 13% in 5 minuten. Totaal geleverd 8,06 kWh (van de 10,3 kWh die ik zou verwachten).

Even naar de batterijen gekeken:
1. SOC 14% - 24°C
2. SOC 12% - 15°C
3. SOC 12% - 18°C
4. SOC 10% - 14°C

Best een grote discrepantie tussen de cellen en het lijkt erop dat er nog heel wat procentjes over zijn in de stack.

Ondanks dus regelmatige 100% cycli blijkt er een grote onbalans te zijn tussen de cellen. Misschien dat de temperatuur hier een rol speelt, hoewel 24°C nou ook niet echt extreem is na een paar uur leveren op 2400W. Wellicht toch de ventilator erop zetten en de hele stack op een hondje voor isolatie van de koude betonnen vloer.

Als het dan nog aanhoudt ga ik toch een ticket inschieten bij Zendure. Er blijft veel nominale capaciteit onbenut op deze manier en het geeft wat twijfel voor de levensduur. Dit is namelijk na nog geen 3 maanden en dan kan ik al 10-20% van de verwachte capaciteit afschrijven? In dat geval ben ik niet onder de indruk van het BMS...

Iemand nog een ander idee?

EDIT:
Voor als je nu denkt hoeveel capaciteit je nodig hebt: op deze manier kun je beter aan de hoge kant zitten dan te laag. Dus als je 5 kWh sluipverbruik hebt zou ik niet rekenen met 2x AB3000X voor 5,76 kWh. Je gebruikt sowieso 90% daarvan, dan heb je nog verliezen bij ontladen en dan dus nog potentiële onbalans issues, temperatuur invloed etc. Dat maakt uiteraard de business case van de batterij niet gunstiger.

[ Voor 7% gewijzigd door bilgy_no1 op 04-03-2026 10:57 ]

• jakamp
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 12:55
rabe83 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 22:36:
Heeft er iemand hier ervaring met de zendure 2400 ac iets hoger van de vloer te zetten op bijv. pootjes of verhogers? Zou dat moeten kunnen? Ik wil iets van extra ruimte eronder creëren voor o.a. extra circulatie.
Twee betontegels 15 cm x 30 cm en als vocht barriere stukjes epdm onder de tegels geplakt voor het geval er vocht vanuit de betonvloer op zou kunnen trekken. Goedkoop, stevig en het ventileert ook nog.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OV6M9mA9Y6kpz9ExHdC-fq2SuiM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z3sq9wBWL8Ue1D3gIxEeuSxL.jpg?f=fotoalbum_large

• Acidrain
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:35
geert1992 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 08:21:
[...]

Met 3 omvormers en 3 accu’s heb je in principe drie keer zoveel standby verliezen als bij 1 omvormer met drie accu’s (1 gezamenlijke BMS).

En qua verdeling in home assistant: dat regelt de FireSon-integratie standaard.
Opzich interessant om uit te zoeken. 3 dezelfde omvormers verbruiken inderdaad meer dan 1. Maar een grote omvormer een kleine load laten doen geeft misschien wel meer verlies dan een kleine omvormer max laten draaien waardoor je met 1 grote omvormer misschien toch slechter af bent.
mpx200_05 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 18:53:
[...]

Om 14:00 stond DPD al voor de deur. Dat was wel erg snel.
Hier wel 4 aanmeldingen van DHL maar nog niets onderweg helaas.

[ Voor 16% gewijzigd door Acidrain op 04-03-2026 12:04 ]

Jacobus 9 | 5KW MHI | 2x 2KW MHI | 150L Inventum, Eddi | 3600WP Enphase | Ecoflow Delta Pro | 450x Nera | Home Assistant

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:31
Acidrain schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 11:57:
[...]

Opzich interessant om uit te zoeken. 3 dezelfde omvormers verbruiken inderdaad meer dan 1. Maar een grote omvormer een kleine load laten doen geeft misschien wel meer verlies dan een kleine omvormer max laten draaien waardoor je met 1 grote omvormer misschien toch slechter af bent.
Ik heb ook HomeWizard batterijen met een 800 Watt omvormer er in maar daarvan is de RTE minimaal 5% lager dan met mijn Zendure 2400 AC die tot 2400 Watt kan

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Acidrain schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 11:57:
[...]

Daarom zijn veel Tweakers ook op zoek naar powerefficiencycurves. De vuistregel is dat wanneer je veel volume en vermogen door de batterij laat gaan je standbyverliezen minder interessant worden. Soms kan één grotere omvormer die zuinig is bij lagere vermogens de oplossing zijn.

Als je 25W per uur omvormerverbruik hebt en je gebruikt per nacht 4 kWh, dan ben je toch 5% van je RTE extra kwijt in 8 uur.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
winwiz schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 12:05:
[...]

Ik heb ook HomeWizard batterijen met een 800 Watt omvormer er in maar daarvan is de RTE minimaal 5% lager dan met mijn Zendure 2400 AC die tot 2400 Watt kan
Maar pakt jouw HW dan het hele lage sluipverbruik op (150-200W continu) en je Zendure zwaardere loads?

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:31
Pr088 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 12:08:
[...]

Maar pakt jouw HW dan het hele lage sluipverbruik op (150-200W continu) en je Zendure zwaardere loads?
Nee ik kijk even in de historie. De HW's een maand op 7 praktijk gebruik. Daar kwam ik op 75% all in. De Zendura erbij aangeschaft, de HW's tijdelijk uit om te kijken wat hij doet en daar zat ik al snel op 80% of hoger ondanks de relatief lage vermogens vanwege het weer. Dit kan zelfs nog wel verbeteren. Ik heb deze week de HW's er weer bij gezet en geniet al 2 dagen van O inkoop maar toch nog een beetje terug leveren.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

• gielz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12:58
Pr088 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 12:07:
[...]

Daarom zijn veel Tweakers ook op zoek naar powerefficiencycurves. De vuistregel is dat wanneer je veel volume en vermogen door de batterij laat gaan je standbyverliezen minder interessant worden. Soms kan één grotere omvormer die zuinig is bij lagere vermogens de oplossing zijn.

Als je 25W per uur omvormerverbruik hebt en je gebruikt per nacht 4 kWh, dan ben je toch 5% van je RTE extra kwijt in 8 uur.
Wanneer je Home Assistant hebt is het mogelijk om die curve bijna realtime te volgen. Hier nu met alleen NOM 83+% RTE (sinds plaatsing mei 2025);
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bcrEytMrXcVr_Unbx0faDvAM9NU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ABdkC05s4sazw1ZcltM5Fqyh.png?f=user_large

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Even een sanity check...

Ik heb een zendure ac2400 staan met 4 accus. Vast contract, maar met omgekeerd tarief. Snachts duurder dan overdag.

Grootste doelstelling is de terugleververgoeding zoveel mogelijk te beperken. Dat zou betekenen dat de p1 meter modus prima werkt. Als er overproductie is accu vullen. En als er verbruik is leeghalen.

Echter... Dat bijt het omgekeerde tarief. Liefst zou je 100% accu meenemen tot na 23:00 of in het weekend...

Zou haast zeggen dat er na zeg 15:00 niet meer van accu gebruikt mag worden. Maar dat is vaak ook het moment dat de phev wordt ingeplugd...

Er zit me iets dwars in de strategie, maar krijg er de vinger niet achter...

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Nu online
MikeyMan schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 12:56:
Even een sanity check...

Ik heb een zendure ac2400 staan met 4 accus. Vast contract, maar met omgekeerd tarief. Snachts duurder dan overdag.

Grootste doelstelling is de terugleververgoeding zoveel mogelijk te beperken. Dat zou betekenen dat de p1 meter modus prima werkt. Als er overproductie is accu vullen. En als er verbruik is leeghalen.

Echter... Dat bijt het omgekeerde tarief. Liefst zou je 100% accu meenemen tot na 23:00 of in het weekend...

Zou haast zeggen dat er na zeg 15:00 niet meer van accu gebruikt mag worden. Maar dat is vaak ook het moment dat de phev wordt ingeplugd...

Er zit me iets dwars in de strategie, maar krijg er de vinger niet achter...
Je wilt eigenlijk zoveel mogelijk zonnestroom direct verbruiken en het overschot opslaan in de batterij. Om teruglevering te minimaliseren / voorkomen.
En je wilt de import van 'dure' stroom in de nacht en weekenden minimaliseren.
Ga zoveel mogelijk voor NOM en mocht je toch moeten inkopen, doe dit dan niet in de periode van de dure tarieven.
Zorg voor een volle batterij rond zonsondergang en kijk naar de weersverwachting qua zonopbrengst.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

CappieL schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 13:14:
[...]

Je wilt eigenlijk zoveel mogelijk zonnestroom direct verbruiken en het overschot opslaan in de batterij. Om teruglevering te minimaliseren / voorkomen.
En je wilt de import van 'dure' stroom in de nacht en weekenden minimaliseren.
Ga zoveel mogelijk voor NOM en mocht je toch moeten inkopen, doe dit dan niet in de periode van de dure tarieven.
Zorg voor een volle batterij rond zonsondergang en kijk naar de weersverwachting qua zonopbrengst.
Ja dat sluit aan bij mn theorie...
Maar dan de praktijk... Hoe zorg ik ervoor dat de accu vol is bij zonsondergang... En vanaf 23:00 weer gaat leveren...? Welke logica zou ik hierop moeten toepassen?

Hems gaat dit volgens mij niet regelen. Met tijdvakken kom ik enigszins in de buurt. Maar das of vrij binair.
Pagina: 1 ... 185 186 Laatste

Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord.

Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Algemene en uitgebreide vragen, NEN1010 discussies, etc. mbt elektrische installaties die los staan van Zendure horen in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.

Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.