bilgy_no1 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 16:17:
Gek gedrag laatste paar dagen...
Vorige week was ik weg. Batterij op ongeveer 60% uit HEMS gezet en laden/ontladen op 0W. Batterij is hele week keurig op dezelfde SOC gebleven. 1 procentje eraf geloof ik.
Na thuiskomst, batterij weer geactiveerd in HEMS en eerst weer eens helemaal tot 100% geladen op zondag.
Nadien bij ontladen (2400W) gaat het heel geleidelijk zoals voorheen. Maar ergens rond 35-40% zakt opeens de SOC in elkaar en wordt er gestopt bij 10%. Vandaag ook bij opladen (ook 2400W) het laatste stukje bijna direct naar 100%.
Als dit 1x gebeurt zou er sprake kunnen zijn van kalibreren. Maar 3x achter elkaar?
Vandaag is er bij het laden maar 9,25 kWh in de batterijen gegaan. Nominale capaciteit is 11,52 kWh (4x AB3000X). 90% daarvan is 10,37 kWh. Daar lijkt dus een kWh te ontbreken. Zondag ging er bij het laden van 10-100% wel 10,32 kWh in. Bij het laden ging het toen ook gewoon tot 100%.
De uitvoer van 61% naar 10% was maar 3,48 kWh.
Zie bijgaande screenshot. Voorheen liep de lijn zowel bij ontladen met een bijna constante gradient tot 10% (of 100% bij laden) en heb ik zulke drops niet gezien.
[Afbeelding]
Heel raar en onbetrouwbaar gedrag. NB de laatste update is nog niet geïnstalleerd dus daar ligt het niet aan. Kan ook geen gebrek aan kalibratie zijn, want de batterij is in deze dagen meerdere keren tot 100% geladen. Dit zou dan ook niet het "LFP kan moeilijk de werkelijke SOC schatten" probleem zijn.
Iemand een idee?
Vandaag bij de eerste cyclus van de dag weer een opvallende drop in SOC vanaf 31% naar 13% in 5 minuten. Totaal geleverd 8,06 kWh (van de 10,3 kWh die ik zou verwachten).
Even naar de batterijen gekeken:
1. SOC 14% - 24°C
2. SOC 12% - 15°C
3. SOC 12% - 18°C
4. SOC 10% - 14°C
Best een grote discrepantie tussen de cellen en het lijkt erop dat er nog heel wat procentjes over zijn in de stack.
Ondanks dus regelmatige 100% cycli blijkt er een grote onbalans te zijn tussen de cellen. Misschien dat de temperatuur hier een rol speelt, hoewel 24°C nou ook niet echt extreem is na een paar uur leveren op 2400W. Wellicht toch de ventilator erop zetten en de hele stack op een hondje voor isolatie van de koude betonnen vloer.
Als het dan nog aanhoudt ga ik toch een ticket inschieten bij Zendure. Er blijft veel nominale capaciteit onbenut op deze manier en het geeft wat twijfel voor de levensduur. Dit is namelijk na nog geen 3 maanden en dan kan ik al 10-20% van de verwachte capaciteit afschrijven? In dat geval ben ik niet onder de indruk van het BMS...
Iemand nog een ander idee?
EDIT:
Voor als je nu denkt hoeveel capaciteit je nodig hebt: op deze manier kun je beter aan de hoge kant zitten dan te laag. Dus als je 5 kWh sluipverbruik hebt zou ik niet rekenen met 2x AB3000X voor 5,76 kWh. Je gebruikt sowieso 90% daarvan, dan heb je nog verliezen bij ontladen en dan dus nog potentiële onbalans issues, temperatuur invloed etc. Dat maakt uiteraard de business case van de batterij niet gunstiger.
[
Voor 7% gewijzigd door
bilgy_no1 op 04-03-2026 10:57
]