Acties:
  • +1 Henk 'm!
goodfella schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 10:44:
Ik lees in de openingstopic:

[...]

Ik was in veronderstelling dat teruglevering te voorkomen was. Kan dat met een instelling? Of heb ik daar wat geavanceerde aansturing (Home Assistant o.i.d.) voor nodig?
Je kunt dat met een app instelling aanpassen, dan wordt er niets ingevoed in het net als de batterij vol is

energienerds.nl | gasloos| 11,5kWp | 20 kWh accu | EV | Atlantic WPB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rabero1985
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 21:28
Ja volgde oorspronkelijk het HW draadje omdat ik hier al alle producten van heb. Maar schrik ook wel van het aantal meldingen van problemen. Ik wacht nog even af, tot de lancering van de solarflow 2400w en de ab3000. Plus dan ook op de officiële toelating in België. Dan zal ik de keuze maken tussen HW en Zendure. Voorlopig neig ik toch meer naar Zendure.
(Langere garantie, meer kWh/prijs), meer opslag en mogelijkheden, minder bugs lijkt het)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
Ik neig er ook naar om een Zendure set aan te schaffen, maar heb nog wel een paar dingen die wat twijfel met zich meebrengen over wat de beste optie is. Misschien kan iemand me helpen met het volgende:

- Kan ik de batterijen beter binnen of buiten plaatsen?
- Kiezen jullie liever voor een eigen groep of steek je de stekker gewoon in een willekeurig stopcontact?
- Wanneer je later het systeem uitbreidt, hoe pak je dan de verdeling over de fasen aan?
- Wat is jullie idee over het Zenki systeem wat ze voor 1 april aangekondigd hebben?

[ Voor 18% gewijzigd door Aziraphale op 20-03-2025 11:26 ]

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:11

tomtom901

Moderator General Chat
Aziraphale schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 11:22:
Ik neig er ook naar om een Zendure set aan te schaffen, maar heb nog wel een paar dingen die wat twijfel met zich meebrengen over wat de beste optie is. Misschien kan iemand me helpen met het volgende:

- Kan ik de batterijen beter binnen of buiten plaatsen?
- Kiezen jullie liever voor een eigen groep of steek je de stekker gewoon in een willekeurig stopcontact?
- Wanneer je later het systeem uitbreidt, hoe pak je dan de verdeling over de fasen aan?
Niet om onvriendelijk te doen, maar hier is al heel veel over geschreven.
Acidrain schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 15:34:
Hoop nieuwe mensen hier, wees welkom! Om het voor iedereen hier plezierig te houden en niet elke pagina de zelfde vragen te moeten beantwoorden, lees aub de topicstart maar gebruik ook even de zoekfunctie bovenin om te kijken of je vraag niet al een keer gesteld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Nu online
tomtom901 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 11:26:
[...]

Niet om onvriendelijk te doen, maar hier is al heel veel over geschreven.

[...]
Dan ga ik nog extra lezen. :) Zenki wordt echter nog niet besproken, dus ik blijf wel benieuwd of iemand daar al een idee over heeft.

[ Voor 17% gewijzigd door Aziraphale op 20-03-2025 11:28 ]

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• goodfella
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 22:29
Aziraphale schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 11:22:
Ik ben een leek over PV, installaties en elektra in het algemeen. Maar wat ik heb begrepen is het volgende voor mijn situatie.

Ik heb een 3 fase aansluiting en nog geen zonnepanelen. Bij het willekeurig aansluiten van de thuisbatterij op een stopcontact bestaat er een kans dat batterij teruglevert via het net, i.p.v. dat je het zelf direct kan verbruiken. Dit komt omdat mijn 'denkbeeldige' PV installatie op een andere fase zit dan waar de thuisbatterij op zit.

Ik denk dat het te maken heeft met 'interne saldering'. Maar ik kan ook onzin praten. :+

[ Voor 12% gewijzigd door goodfella op 20-03-2025 11:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
goodfella schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 11:28:
[...]

Ik ben een leek over PV, installaties en elektra in het algemeen. Maar wat ik heb begrepen is het volgende voor mijn situatie.

Ik heb een 3 fase aansluiting en nog geen zonnepanelen. Bij het willekeurig aansluiten van de thuisbatterij op een stopcontact bestaat er een kans dat batterij teruglevert aan het net, i.p.v. dat je het zelf direct kan verbruiken. Dit komt omdat mijn 'denkbeeldige' PV installatie op een andere fase zit dan waar de thuisbatterij op zit.
Ja dat kan zeker en is ook geen enkel probleem bij een 3 fase aansluiting omdat het toch eerst intern gesaldeerd wordt. Dus dat jij teruglevert op 1 fase en afneemt op 2 andere fases zie je niet in de kWh'en van je afrekening mits je per saldo over de 3 fases af blijft nemen. Dus financieel merk je hier niets van. Wel is het zo dat een netbeheerder het prettig vindt als je de belasting over de fases verdeelt, maar dit is meer een nice to have dan een verplichting of wat dan ook mits je binnen grenzen blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 17:21
goodfella schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 11:28:
[...]

Ik heb een 3 phase aansluiting en nog geen zonnepanelen. Bij het willekeurig aansluiten van de thuisbatterij op een stopcontact bestaat er een kans dat batterij teruglevert aan het net, i.p.v. dat je het zelf direct kan verbruiken. Dit komt omdat mijn 'denkbeeldige' PV installatie op een andere phase zit dan waar de thuisbatterij op zit.

Ik denk dat het te maken heeft met 'interne saldering'. Maar ik kan ook onzin praten. :+
Je praat geen onzin. een voorbeeld maakt het makkelijker:
De zonnepanelen leveren 500 W terug op fase 1.
Je magnetron gebruikt 800 W op fase 2.
Je komt dus 300 W tekort.

Stel je batterij zit op fase 3. Om op NOM (nul op de meter) uit te komen gaat je batterij 300 W op fase 3 terugleveren. Jouw batterij is dus niet "onzichtbaar" voor de netbeheerder. Maar effectief gebruik je wel 0 W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
Aziraphale schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 11:28:
[...]

Dan ga ik nog extra lezen. :) Zenki wordt echter nog niet besproken, dus ik blijf wel benieuwd of iemand daar al een idee over heeft.
Die vraag stond er net nog niet haha, maar inderdaad, dat is wel een interessante!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dnns85
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12-09 12:46
zeegerd schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 10:41:
[...]

Inderdaad. Zijn er tweakers die de Duitse (DHL)route kozen en voor het factuuradres een Nederlands adres hebben ingevuld?
Gewoon het adres van het packstation opgegeven, lijkt prima te gaan. Wel met een DHL Postnummer, aangevraagd en was binnen paar dagen actief, zie eerdere referentie hier op Tweakers.

Dat packstation ging dat niet qua formaat en daarom ging ie naar een afhaallocatie in het dorp. Daar spreken ze (in mijn geval de tabakzaak in Elten net over de grens) gewoon Nederlands voor de mensen die opkijken tegen een Duits gesprek 😉

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BerryGosie
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-09 13:00
Hier bevallen de Zendure accu's heel goed.
Het enige waar ik nog tegen aan loop is dat bij volle accu, de aangesloten panelen niks meer leveren. (gaat niet naar "Omzeilen/Bypass".)
Nu met dagen waarbij de zon vol schijnt kan ik het opgenomen vermogen van het net bijna op 0 houden.

2 Hypers met ieder 2x 2kWh (~8kWh). Beide zitten gezamenlijk op een aparte groep :P.
2400 laden/ ontladen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lzbk1oPBB3hYhOU45HjR1Q0gtSQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iUcYV9Lh8QJK7zgSCJ38yUap.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door BerryGosie op 20-03-2025 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KColpaert
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 21:09
BerryGosie schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 11:45:
Het enige waar ik nog tegen aan loop is dat bij volle accu, de aangesloten panelen niks meer leveren. (gaat niet naar "Omzeilen/Bypass".)
Nu met dagen waarbij de zon vol schijnt kan ik het opgenomen vermogen van het net bijna op 0 houden.

2 Hypers met ieder 2x 2kWh (~8kWh). Beide zitten gezamenlijk op een aparte groep :P.
2400 laden/ ontladen.[Afbeelding]
Misschien eventjes een domme vraag, maar hou haal je deze info precies binnen in HomeWizard met een Zendure opstelling?
Alvast bedankt voor het antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BerryGosie schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 11:45:
Wat ik merk is dat wanneer je in de app ac input en ac output op 0 hebt staan de bypass wel door gaat. Wellicht gaat het daar bij jou ook fout. Ik gebruik de smart plans van zendure niet omdat ik dat allemaal via HA regel (en in HA ook een noodautomatisering heb die de bypass opstart als batterij vol is en mij pushover stuurt bij 100%).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:44

bert pit

asdasd

mrme12345 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 10:31:
Ik moet zeggen dat het direct aansluiten van zonnepanelen, wat mij betreft, de meest voor de hand liggende opstelling is (mits je die mogelijkheden hebt). RTE wordt dan veel minder relevant. Ik zit nu al op het moment in het jaar dat ik voor NOM minder verbruik (ondanks verwarmen met lucht/lucht warmtepompen) dan dat de batterijen weer opladen over dag. Zit nu op ca. 4 a 5 kWh verbruik na zonsondergang incl koken, verwarmen etc. En dat laad ik met gemak de volgende dag op met mijn zonnepanelen. En dat verbruik na zonsondergang wordt natuurlijk fors minder als de verwarming uit is en dan kan ik zeker tot september of zo gewoon de batterijen opladen met de direct aangesloten panelen en met veel minder verlies :-)
Vanaf nu wel zeker met die dagen zoals de afgelopen week. Maar zou het niet zo zijn dat je in de winter met een paar direct aangekoppelde paneeltjes net te weinig opwekt om de avond door te komen terwijl dat met 'je hele dak' wel gaat?

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard S
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 05-09 08:37
thijsh02 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 22:57:
Heeft iemand die Shelly Pro 3EM zelf geinstalleerd? Ik heb hem net besteld en komt morgen binnen.
Is het nog gelukt? Heb ook net de pro 3 em binnen en wil hem zelf plaatsen dus ben benieuwd of je nog tips hebt gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Nog een vraag die ik heb en excuus als die al eerder gesteld is.

Hoe zorg je er voor dat de batterij niet geheel leeg getrokken wordt als de EV staat te laden (op de goedkope dynamisch uren)? Ik heb geen HA.

[ Voor 3% gewijzigd door bert pit op 20-03-2025 12:43 ]

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bert pit schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 12:40:
[...]

Vanaf nu wel zeker met die dagen zoals de afgelopen week. Maar zou het niet zo zijn dat je in de winter met een paar direct aangekoppelde paneeltjes net te weinig opwekt om de avond door te komen terwijl dat met 'je hele dak' wel gaat?
Zeker! Maar het een sluit het andere ook niet uit. Dus vanaf nu tot sept genieten van de batterijtjes op pv stroom en in winter pv overschot laden op de batterij (als dat zich voor doet).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
bert pit schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 12:42:

Hoe zorg je er voor dat de batterij niet geheel leeg getrokken wordt als de EV staat te laden (op de goedkope dynamisch uren)? Ik heb geen HA.
Je bedoelt dat batterij vol is (want anders zou je die wellicht ook laden op de goedkope dynamische uren of met pv laden)? Dan zorg je toch gewoon dat de batterij in standby stand staat, dan doet die niets en kun jij gewoon je ev laden met goedkope stroom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:55
Richard S schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 12:42:
[...]

Is het nog gelukt? Heb ook net de pro 3 em binnen en wil hem zelf plaatsen dus ben benieuwd of je nog tips hebt gekregen?
Moet hem ook nog installeren, maar wacht nog op deze zekering om ertussen te zetten (heb verder geen 3-fase groep waar hij achter kan).

[ Voor 5% gewijzigd door GermanPivo op 20-03-2025 13:10 ]

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebmar
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 28-08 12:30
zeegerd schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 10:41:
[...]

Inderdaad. Zijn er tweakers die de Duitse (DHL)route kozen en voor het factuuradres een Nederlands adres hebben ingevuld?
Dit heb ik gedaan. Mijn eigen factuuradres en afleveren op een adres in Hamburg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingmar_nl
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22-05 12:57
Pfff, wat duurt wachten soms toch lang. Besteld met 15-20 dagen levertijd, inmiddels 10 dagen geleden. Staat nog steeds op "Bestelling ontvangen".

Van everhome wel een eerste reactie terug over een P1, ze gingen kijken of het kon, maar sindsdien ook radiostilte. Anders toch maar een shelly ter overbrugging naar de officiele P1 van zendure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

mrme12345 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 12:59:
[...]

Je bedoelt dat batterij vol is (want anders zou je die wellicht ook laden op de goedkope dynamische uren of met pv laden)? Dan zorg je toch gewoon dat de batterij in standby stand staat, dan doet die niets en kun jij gewoon je ev laden met goedkope stroom.
Ik was niet helemaal duidelijk en bedoel dat de accu laadt via PV, om die stroom in de avond te gebruiken. Maar het antwoord is duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rabero1985
Heb dringend batterijen nodig 🌞en de dag is nog niet om.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7RwTetdEU7Jwy8aP5-hHIZP4utU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PacVa1WWeO3OjQs4sRDANwm6.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o07Q3-Ki_KuqYcsQDIv6uxLml5o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NhrmG0QK3ePTqfnjDQFtqm2H.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o0q3i3YN997EjaJjSyLUNG_GtzU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/39c4sgRBcZhut5jmOt1fpd4y.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 48% gewijzigd door rabero1985 op 20-03-2025 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QcKMAIewZQP-DZgR_X5N66y50Bk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bAs7K2iY4PZCjzAbUnt7hqoa.png?f=fotoalbum_large

Is er hier iemand die ook twee of meerdere hypers heeft en deze afzonderlijk monitort?

Gisteren heb ik twee nieuwe batterijen geïnstalleerd, één onder elke hyper. Vandaag heb ik beide opgeladen van 10% naar 100%. Ik merk echter een verschil van 0,6 kW tussen de twee hypers.
Goed te vermelden is dat ze alleen worden gebruikt voor handelen, en ik ze niet afzonderlijk van elkaar aanstuur.

Over het algemeen lijkt er sowieso een verschil te zitten tussen beide. Zie de volgende screenshot voor meer details;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x6i72NjLLvfv-5I0Lcu5ZRV8044=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/X7VL5wiEgkiHSWcuLGOdNuCX.png?f=user_large

[ Voor 6% gewijzigd door geert1992 op 20-03-2025 16:06 ]

Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BerryGosie
geert1992 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 16:03:
[Afbeelding]

Is er hier iemand die ook twee of meerdere hypers heeft en deze afzonderlijk monitort?

Gisteren heb ik twee nieuwe batterijen geïnstalleerd, één onder elke hyper. Vandaag heb ik beide opgeladen van 10% naar 100%. Ik merk echter een verschil van 0,6 kW tussen de twee hypers.
Goed te vermelden is dat ze alleen worden gebruikt voor handelen, en ik ze niet afzonderlijk van elkaar aanstuur.

Over het algemeen lijkt er sowieso een verschil te zitten tussen beide. Zie de volgende screenshot voor meer details;
[Afbeelding]
Ik meet de 2 Zendure sets ook apart, ik zie wel dat ze ongeveer hetzelfde leveren.
Wellicht moeten de batterijen zichzelf nog inleren wat 0 tot 100% lading is.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y32Ho9JvBDF49P2Aykb4GTm_X1U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PTEzLIg7fOxAhHd4jG0LbugY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
BerryGosie schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 16:10:
[...]

Ik meet de 2 Zendure sets ook apart, ik zie wel dat ze ongeveer hetzelfde leveren. [Afbeelding]
Bedankt voor je snelle reactie! Hoe ziet jouw setup eruit?

Zie overigens ook een temperatuur verschil van zo'n 5 graden van de hypers zelf.
Misschien is efficiëntie(warmte= verlies) tussen de hypers het verschil . Ga toch eens een ticket inschieten, kijken wat Zendure er van denkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uwOmQUhhAlYuKBVrwksdAnWLO9E=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/2f7RwEBkESJFFmQHpR4bHAFb.png?f=user_large

[ Voor 14% gewijzigd door geert1992 op 20-03-2025 16:18 ]

Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BerryGosie
KColpaert schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 12:05:
[...]

Misschien eventjes een domme vraag, maar hou haal je deze info precies binnen in HomeWizard met een Zendure opstelling?
Alvast bedankt voor het antwoord.
De grafiek die je ziet is de P1 meter van Homewizard in de app van HW.
Ik heb daarnaast voor elke Zendure set een energysocket geplaatst van Homewizard. Zie foto hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BerryGosie schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 16:16:
[...]

De grafiek die je ziet is de P1 meter van Homewizard in de app van HW.
Ik heb daarnaast voor elke Zendure set een energysocket geplaatst van Homewizard. Zie foto hierboven.
Duidelijk. En welke batterijen, en hoeveel heb jij onder de hypers staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BerryGosie
geert1992 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 16:14:
[...]

Bedankt voor je snelle reactie! Hoe ziet jouw setup eruit?

Zie overigens ook een temperatuur verschil van zo'n 5 graden van de hypers zelf.
Misschien is dat het verschil bij mij. Ga toch eens een ticket inschieten, kijken wat Zendure er van denkt.

[Afbeelding]
Ik heb 2x een Hyper staan met elk 2x 2kWh. Totaal dus ~8kWh.
Ze staan in clustermodus en ik heb ze op de 'slimme modus' staan.
10-100% grenzen ingesteld.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tEbGaMXCUvfEiyY6Wo64fqF0MaE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EFdSQDtOlql6iwwLGiE7e5GE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door BerryGosie op 20-03-2025 16:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
BerryGosie schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 16:18:
[...]

10-100% grenzen ingesteld.[Afbeelding]
Dat ziet er profi uit! Elke hyper een even aantal zonnepanelen?
Heb je toevallig ook een screenshotje voor mij over langere tijd? Hoe groot zijn dan je verschillen?
En heb jij ook een link met HA? Kan je dan eens kijken of je temperatuur verschillen ziet tussen de hypers?

[ Voor 12% gewijzigd door geert1992 op 20-03-2025 16:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BerryGosie
geert1992 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 16:19:
[...]

Dat ziet er profi uit! Elke hyper een even aantal zonnepanelen?
Heb je toevallig ook een screenshotje voor mij over langere tijd? Hoe groot zijn dan je verschillen?
En heb jij ook een link met HA? Kan je dan eens kijken of je temperatuur verschillen ziet tussen de hypers?
Deze is van deze week. De voorgaande weken kloppen niet omdat ik toen nog een andere opstelling had. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LEcJNthCzATfPLsylG6HkPHt8dM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x6PnZBzvIyDcN7kIGYzBUqOl.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door BerryGosie op 20-03-2025 16:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dotternetta
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:27
Shelly Pro 3EM Elektriciteitsmeter WiFi, Bluetooth is nu in de aanbieding bij Conrad voor € 79,83 ex btw. Is dat interessant?

"Just charge the freaking thing to 100 percent" 😄

Acties:
  • +1 Henk 'm!
BerryGosie schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 16:23:
[...]

Deze is van deze week. De voorgaande weken kloppen niet omdat ik toen nog een andere opstelling had. [Afbeelding]
Dankjewel BerryGosie! Dat is inderdaad een heel ander gezicht als bij mij. Ga toch eens een case inschieten bij Zendure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Nu online
BerryGosie schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 16:18:
[...]

10-100% grenzen ingesteld.[Afbeelding]
Waarom heb je gekozen voor 2 Hypers en niet voor 1 Hyper met 4 accuś?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aziraphale schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 16:34:
[...]

Waarom heb je gekozen voor 2 Hypers en niet voor 1 Hyper met 4 accuś?
Ik vermoed vanwege het grotere vermogen, daarom heb ik in ieder geval twee hypers. Dit zorgt ervoor dat ik mijn huis volledig vanuit mijn accu's kan verwarmen met de airco. Op een aparte groep kan namelijk 2 × 1200 watt geleverd worden.

[ Voor 22% gewijzigd door geert1992 op 20-03-2025 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GLlVEPUeORbksvSV8ySsu1jZ0Yg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mkzxlGF6f71jqwLPSsO8qUD2.png?f=fotoalbum_large

Grappig te zien dat wanneer je het Homewizard Energy+ abonnement hebt in combinatie met een batterij -anders dan die van Homewizard zelf- je de solar consumption grafiek over de zeik helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
geert1992 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 16:46:
[Afbeelding]

Grappig te zien dat wanneer je het Homewizard Energy+ abonnement hebt in combinatie met een batterij -anders dan die van Homewizard zelf- je de solar consumption grafiek over de zeik helpt.
Bedoel je deze.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X7HK4_dLlUGwhWWrPOQpTGc9y_Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/15a5wKhKih0ELiIgiyLoV7ns.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maar jij speelt vals! Want jij hebt wel een HW batterij;)
Of heb je die van weg gedaan?

[ Voor 4% gewijzigd door geert1992 op 20-03-2025 16:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
geert1992 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 16:56:
[...]

Maar jij speelt vals! Want jij hebt wel een HW batterij;)
Of heb je die van de hand gedaan?
De HomeWizard batterij gooi ik van de wifi en zet ik pas later aan.
Ik ga eerst de Zendure met 2 accus laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
peterbier schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 16:57:
[...]

De HomeWizard batterij gooi ik van de wifi en zet ik pas later aan.
Ik ga eerst de Zendure met 2 accus laden.
Hoe doe je dit als ze vol zitten? Dus HW vol en Zendure vol. Draai je NOM daarna? Botst dit niet?

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Devke schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 17:00:
[...]

Hoe doe je dit als ze vol zitten? Dus HW vol en Zendure vol. Draai je NOM daarna? Botst dit niet?
Ik doe dat met de telefoon via mijn Omada controller gooi ik de HomeWizard batterij van de wifi of de Zendure uit via de app.
Dus achter elkaar.
Ik heb mijn 2e Hyper met accus nog niet maar dan gaat de HomeWizard batterij helaas weg.
Nu draai ik met de Zendure nom is deze leeg schakel ik de wifi aan van de HomeWizard batterij via controller.
En daarna block ik deze weer.

Neem daarom nooit batterijen van verschillende merken.
Je zal wel het een en ander kunnen sturen met HomeAssistant maar lekker werken gaat het nooit volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
peterbier schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 17:08:
[...]

Ik doe dat met de telefoon via mijn Omada controller gooi ik de HomeWizard batterij van de wifi of de Zendure uit via de app.
Dus achter elkaar.
Ik heb mijn 2e Hyper met accus nog niet maar dan gaat de HomeWizard batterij helaas weg.
Nu draai ik met de Zendure nom is deze leeg schakel ik de wifi aan van de HomeWizard batterij via controller.
En daarna block ik deze weer.

Neem daarom nooit batterijen van verschillende merken.
Je zal wel het een en ander kunnen sturen met HomeAssistant maar lekker werken gaat het nooit volgens mij.
Ik denk dat het werkt maar dan zal HW open moeten staan. Zendure kun je sturen als ik het goed begrepen heb. Nu zie ik ook geen andere optie dan van de Wifi halen.

Het systeem is interessant en ik zag ook nieuwe producten inmiddels in de schap staan bij Zendure. Ik ben nog aan het twijfelen maar heb bijna de neiging om 1 hyper en een batterij eronder hier neer te gaan zetten en te kijken wat het doet. Ik ga denk ik ook binnenkort naar dynamische tarieven stap. Dan zou ik de hyper leeg kunnen laten lopen tegen het duurste tarief. Echter wat jij zegt, het is handwerk en dat willen we niet.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Neem minimaal 2 batterijen i.v.m. 1200Watt AC laden.
Dat is met een batterij niet aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BerryGosie
geert1992 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 16:39:
[...]

Ik vermoed vanwege het grotere vermogen, daarom heb ik in ieder geval twee hypers. Dit zorgt ervoor dat ik mijn huis volledig vanuit mijn accu's kan verwarmen met de airco. Op een aparte groep kan namelijk 2 × 1200 watt geleverd worden.
Precies dit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
Devke schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 17:12:
[...]
k ga denk ik ook binnenkort naar dynamische tarieven stap. Dan zou ik de hyper leeg kunnen laten lopen tegen het duurste tarief. Echter wat jij zegt, het is handwerk en dat willen we niet.
De dynamische tarieven in de Zendure app werken best redelijk, niet super, maar goed genoeg voor mij in elk geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tomtom901 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 17:19:
[...]

De dynamische tarieven in de Zendure app werken best redelijk, niet super, maar goed genoeg voor mij in elk geval.
Niet via HA dus aangestuurd? Nordpool integratie. Ik wacht sws een p1 meter af. Heb er 1 van HW maar of die zich ervoor leent NOM te draaien met Zendure??

Acties:
  • 0 Henk 'm!
peterbier schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 17:15:
Neem minimaal 2 batterijen i.v.m. 1200Watt AC laden.
Dat is met een batterij niet aan te raden.
Ik zal sws de TS eens gaan lezen. 1200 Watt ivm bescherming? Te warm worden toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsh02
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 22-08 08:05
Richard S schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 12:42:
[...]

Jazeker! Heb ergens een foto gepost. Even zoeken in het topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsh02
  • Laatst online: 22-08 08:05
mrme12345 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 12:09:
[...]

Wat ik merk is dat wanneer je in de app ac input en ac output op 0 hebt staan de bypass wel door gaat. Wellicht gaat het daar bij jou ook fout. Ik gebruik de smart plans van zendure niet omdat ik dat allemaal via HA regel (en in HA ook een noodautomatisering heb die de bypass opstart als batterij vol is en mij pushover stuurt bij 100%).
Helaas werkt dit niet in de Slimme CT modus. Ik loop hier ook tegenaan en op het forum wordt er ook veel over geklaagd. Helaas nog geen reactie gehad vanuit Zendure.

@BerryGosie
Is wel klote zo, want moet iedere dag checken wanneer de accu vol is en dan gelijk het Slimme CT plan stoppen. Hij schakelt dan na 1 minuut over op bypass/omzeilen

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Devke schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 17:37:
[...]

Ik zal sws de TS eens gaan lezen. 1200 Watt ivm bescherming? Te warm worden toch?
Om de batterij niet onnodig zwaar te belasten, is het belangrijk om de C-rating in de gaten te houden.

Stel, je hebt een 1920 Wh batterij die je ontlaadt met 1200 W heb je een c-rating van 0,625. De C-rating bereken je door de het laad- of ontlaadvermogen (1200W) te delen door totale energiecapaciteit (1920Wh) =0.625C
Voor een thuisbatterij is 0.625C relatief hoog, wat kan leiden tot extra slijtage. Door twee batterijen te gebruiken, halveert de belasting per batterij, waardoor de C-rating rond 0.312C uitkomt—een gezondere waarde.

Een ideale C-rating voor thuisgebruik ligt doorgaans rond de 0.3C. Deze berekening geldt zowel voor ontladen als voor opladen, via AC of zonnepanelen.

[ Voor 7% gewijzigd door geert1992 op 20-03-2025 18:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Independent
  • Laatst online: 18-04 18:42
geert1992 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 17:46:
[...]
Stel, je hebt een 1920 Wh batterij die je ontlaadt met 1200 W heb je een c-rating van 0,625. De C-rating bereken je door de totale energiecapaciteit (1920Wh) te delen door het laad- of ontlaadvermogen (1200W) =0.625C
Het is natuurlijk net omgekeerd.
De C-waarde bereken je door het vermogen te delen door de totale energiecapaciteit van de accu.
(Maar je cijfers waren wel juist :) ).

PV 5 kWp AC Fronius 5.0 en 10 kWp DC Victron RS 450/200 Z0 - 35°. Opslag 31 kWh/48 V + 74 kWh BEV. Ontladen Fronius 5.0/2 x MPII 5 kVA/1x Quatro II 5 kVA. Centrale aansturing Victron Cerbo GX - Fronius Sunspec. Alfen Eve Single Pro 3PH Cable. BE-situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
geert1992 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 17:46:
[...]

Om de batterij niet onnodig zwaar te belasten, is het belangrijk om de C-rating in de gaten te houden.

Stel, je hebt een 1920 Wh batterij die je ontlaadt met 1200 W heb je een c-rating van 0,625. De C-rating bereken je door de totale energiecapaciteit (1920Wh) te delen door het laad- of ontlaadvermogen (1200W) =0.625C
Voor een thuisbatterij is 0.625C relatief hoog, wat kan leiden tot extra slijtage. Door twee batterijen te gebruiken, halveert de belasting per batterij, waardoor de C-rating rond 0.312C uitkomt—een gezondere waarde.

Een ideale C-rating voor thuisgebruik ligt doorgaans rond de 0.3C. Deze berekening geldt zowel voor ontladen als voor opladen, via AC of zonnepanelen.
Niet te begrenzen op 800 W bijvoorbeeld? Daarna ga ik eerst TS eens goed lezen. Voorkomt dubbele vragen 😜

[ Voor 3% gewijzigd door Devke op 20-03-2025 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
Wil je meer vermogen zal de accuopslagcapaciteit moeten stijgen.
Heb je minder opslagcapaciteit ter beschikking zal je het vermogen moeten begrenzen.

Het is maar wat je uiteindelijk wil.
Maar het doel zou moeten zijn dat de C-ratio onder de 0,5 blijft waarbij lager beter is dan hoger.

[ Voor 20% gewijzigd door Independent op 20-03-2025 18:01 ]

PV 5 kWp AC Fronius 5.0 en 10 kWp DC Victron RS 450/200 Z0 - 35°. Opslag 31 kWh/48 V + 74 kWh BEV. Ontladen Fronius 5.0/2 x MPII 5 kVA/1x Quatro II 5 kVA. Centrale aansturing Victron Cerbo GX - Fronius Sunspec. Alfen Eve Single Pro 3PH Cable. BE-situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Devke schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 17:59:
[...]

Niet te begrenzen op 800 W bijvoorbeeld? Daarna ga ik eerst TS eens goed lezen. Voorkomt dubbele vragen 😜
Zeker te begrenzen. Maar met 800watt zit je nog steeds aardig hoog.
800/1920 = 0,41

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Independent schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 18:01:
Wil je meer vermogen zal de accuopslagcapaciteit moeten stijgen.
Heb je minder opslagcapaciteit ter beschikking zal je het vermogen moeten begrenzen.

Het is maar wat je uiteindelijk wil.
Maar het doel zou moeten zijn dat de C-ratio onder de 0,5 blijft waarbij lager beter is dan hoger.
Zoals ik er nu inzit. 10 kWh opslag. Vermogen max 3200 Watt ofzo (precies de top van de omvormer panelen). Wil plan ff verder uitdenken. Mijn eerste gedachte dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Nu online
Dat moet je me toch even uitleggen. Wat is het verschil tussen 1 Hyper met 4 AB2000S en 2 Hyper met 2x2 AB2000S? Beide zijn toch uiteindelijk 7680Wh die je op een aparte groep met 1200W de WCD in kunt pompen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
geert1992 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 18:01:
[...]

Zeker te begrenzen. Maar met 800watt zit je nog steeds aardig hoog.
800/1920 = 0,41
Het AC laden (1200 Watt) is niet te begrenzen.
Het ontladen is wel te begrenzen.
Dit is bijvoorbeeld verplicht op 800Watt op een bestaande groep. (Waar ook andere apparaten op zitten)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Aziraphale schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 18:04:
[...]

Dat moet je me toch even uitleggen. Wat is het verschil tussen 1 Hyper met 4 AB2000S en 2 Hyper met 2x2 AB2000S? Beide zijn toch uiteindelijk 7680Wh die je op een aparte groep met 1200W de WCD in kunt pompen?
Een hyper kan AC max 1200w laden en ontladen. Als je 1 hyper hebt zit je dus aan de 1200w, heb je er 2 heb je 2x1200w= 2400w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Independent
Devke schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 18:03:
[...]

Zoals ik er nu inzit. 10 kWh opslag. Vermogen max 3200 Watt ofzo (precies de top van de omvormer panelen). Wil plan ff verder uitdenken. Mijn eerste gedachte dit.
Dat is prima, zeker als dat het ontlaadvermogen is.
Zit je bij max. belasting aan een C-ratio van 0,32.
Je gaat je systeem doorgaans niet continu aan het max. beschikbaar vermogen belasten.
En het laadvermogen is doorgaans lager dan het ontlaadvermogen (plug ins zijn daar een uitzondering op omdat de wettelijke grenzen voor gaan op de technische grenzen van de accu/omvormer).

[ Voor 10% gewijzigd door Independent op 20-03-2025 18:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Independent schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 17:57:
[...]

Het is natuurlijk net omgekeerd.
De C-waarde bereken je door het vermogen te delen door de totale energiecapaciteit van de accu.
(Maar je cijfers waren wel juist :) ).
Bedankt voor je scherpheid, heb het inmiddels aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
peterbier schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 18:06:
[...]

Het AC laden (1200 Watt) is niet te begrenzen.
Het ontladen is wel te begrenzen.
Dit is bijvoorbeeld verplicht op 800Watt op een bestaande groep. (Waar ook andere apparaten op zitten)
Je hebt gelijk, output kan je begrenzen, wat je wel kan wel je strategie erop aanpassen.
Dit werkt alleen dan weer niet bij bijv NOM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Nu online
geert1992 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 18:06:
[...]

Een hyper kan AC max 1200w laden en ontladen. Als je 1 hyper hebt zit je dus aan de 1200w, heb je er 2 heb je 2x1200w= 2400w
Ah, nu snap ik hem. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!
geert1992 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 18:18:
[...]

Je hebt gelijk, output kan je begrenzen, wat je wel kan wel je strategie erop aanpassen.
Dit werkt alleen dan weer niet bij bijv NOM.
Nee ik niet hoor.
Ik zit zelfs te denken om 2 Hypers per fase te doen.
Zodat ik 2400 watt per fase in kan voeden.
De Hypers komen dan allemaal op eigen groepen achter een 4p aardlekautomaat.
Maar ik moet zeggen dit is toekomst muziek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BerryGosie
thijsh02 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 17:41:
[...]

Helaas werkt dit niet in de Slimme CT modus. Ik loop hier ook tegenaan en op het forum wordt er ook veel over geklaagd. Helaas nog geen reactie gehad vanuit Zendure.

@BerryGosie
Is wel klote zo, want moet iedere dag checken wanneer de accu vol is en dan gelijk het Slimme CT plan stoppen. Hij schakelt dan na 1 minuut over op bypass/omzeilen
Helemaal mee eens. Dat is ook de reden dat ik maar 1 zonnepaneel per Hyper heb aangesloten. De overige 2 zonnepanelen heb ik nu nog gewoon via de oude micro-omvormer aangesloten aan het net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
peterbier schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 18:34:
[...]

Nee ik niet hoor.
Ik zit zelfs te denken om 2 Hypers per fase te doen.
Zodat ik 2400 watt per fase in kan voeden.
De Hypers komen dan allemaal op eigen groepen achter een 4p aardlekautomaat.
Maar ik moet zeggen dit is toekomst muziek.
Geïnspireerd door @Taro zijn wijkcentrale?^^
Hoeveel gebruik jij op een dag? Je hebt een hele installatie.

[ Voor 7% gewijzigd door geert1992 op 20-03-2025 18:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BerryGosie
geert1992 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 18:06:
[...]

Again, precies dit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BerryGosie
geert1992 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 18:35:
[...]

Ik heb het vooral gedaan zodat de airco volledig op de accu kan draaien (>1200w) en de accu's snel geladen kunnen worden (verdeeld over 2 hypers) door overschot zonnepanelen op het dak. (3100Wp)

[ Voor 3% gewijzigd door BerryGosie op 20-03-2025 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BerryGosie schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 18:39:
[...]

Ik heb het vooral gedaan zodat de airco volledig op de accu kan draaien (>1200w) en de accu snel geladen kan worden door overschot zonnepanelen op het dak. (3100Wp)
Ik zit te denken aan een 3e hyper. Zodat ik met 3600watt kan laden en ontladen.
Maar dan wel 3 torens van elk 2 batterijen.
Maar denk niet dat ik de vrouw zover krijg.

Heb nu 3x4mm2 naar zolder, dan moet dat natuurlijk ook vervangen worden voor 5x2,5mm2....

[ Voor 8% gewijzigd door geert1992 op 20-03-2025 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BerryGosie
geert1992 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 18:41:
[...]

Ik zit te denken aan een 3e hyper. Zodat ik met 3600watt kan laden en ontladen.
Maar dan wel 3 torens van elk 2 batterijen.
Maar denk niet dat ik de vrouw zover krijg.

Heb nu 4mm2 naar zolder, dan moet dat natuurlijk ook vervangen worden voor 5x2,5mm2....
Ik heb een excel berekening gedaan (o.b.v. HW export van vorig jaar per 15 minuten) en kon zien dat meer capaciteit (>8kWh) zeer beperkt resultaat zal geven in mijn situatie. (Slimme modus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Nu online
BerryGosie schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 18:39:
[...]

Ik heb het vooral gedaan zodat de airco volledig op de accu kan draaien (>1200w) en de accu snel geladen kan worden door overschot zonnepanelen op het dak. (3100Wp)
En als ik dit goed begrijp dan is het dus sowieso aan te raden om de boel op een aparte groep te zetten om 's nachts goed gebruik te kunnen maken van de stroom die je overdag opgeslagen hebt?

En wat is eigenlijk precies de achtergrond van die aparte groep? Als ik ze aansluit op een groep waarop nog 1200W (of 2400W) 'vrij' is door de overige belasting op die groep, dan kan er toch nooit een probleem ontstaan? Of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Aziraphale schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 18:46:
[...]

En als ik dit goed begrijp dan is het dus sowieso aan te raden om de boel op een aparte groep te zetten om 's nachts goed gebruik te kunnen maken van de stroom die je overdag opgeslagen hebt?

En wat is eigenlijk precies de achtergrond van die aparte groep? Als ik ze aansluit op een groep waarop nog 1200W (of 2400W) 'vrij' is door de overige belasting op die groep, dan kan er toch nooit een probleem ontstaan? Of zie ik dat verkeerd?
De aparte groep is in principe alleen nodig voor ontlaad stromen boven de 800w.
800w ontladen of eronder mag volgens de eisen.
Stel je hebt een zekering van 16ampere, en je gaat achter die zekering nog eens 5ampere (ongeveer 1200w) toevoegen met je thuisbatterij zit je al aan de 21 ampere. Dat kan gevaarlijke situaties opleveren, en voldoet daarom ook niet aan de eisen.

Als de thuisbatterij een eigen groep heeft speelt dit geen rol, en is hij tot (bijv)16ampere gezekerd 2 kanten op.

[ Voor 8% gewijzigd door geert1992 op 20-03-2025 18:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BerryGosie
Aziraphale schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 18:46:
[...]

Als je meer dan 800w terug gaat voeden, dan kan er juist wel een probleem ontstaan. Stel je accu levert 1200w terug op een gedeelde groep. En op die groep zitten verbruikers die (toevallig) meer dan 3600w gebruiken. Dan zal de installatieautomaat van 16A (230x16=3680w) niet uitgeschakeld worden. Resultaat is dat er op een gedeelte van de bedrading in theorie 3600+1200w vermogen kan 'lopen', zonder dat de installatieautomaat uitgeschakeld wordt. Daardoor zou bedrading oververhit kunnen raken. Er zit een marge in, vandaar dat 800w toegestaan is. Maar meer bij een gedeelde groep is niet toegestaan en kan voor gevaarlijke situaties zorgen.

Eigenlijk moet ik het uittekenen, maar hopelijk is het zo een beetje duidelijk.

Aan deze uitleg kunnen geen rechten worden ontleend en fouten voorbehouden ;)

[ Voor 8% gewijzigd door BerryGosie op 20-03-2025 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 21:14
Heb je die situatie niet bijna altijd, tenzij alle invoer (zon/accu) via een rem-automaat weer terugverdeeld wordt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Nu online
@BerryGosie Ik snap hem. En dan zou ik dus, in theorie, 3 Hypers op 1 aparte groep kunnen gooien, want 3 x 1200 = 3600 watt.

Ik zit een beetje te kijken wat handig is als ik in het pv-terugleverseizoen de nacht met een batterij door wil kunnen komen. Momenteel verbruik ik 's nachts zo'n 7kWh met de wp, aquaria, koelkast en nog wat dingetjes. In de zomer wordt de wp vervangen door koeling met 1 airco. Een set van 4 AB2000S zou dus genoeg moeten zijn, maar levert die dan ook voldoende vermogen? Een extra groep naar de bijkeuken trekken (waar ik de batterijen mooi naast de binnenunit van de wp kwijt kan) is namelijk nog al een gedoe en 1 stopcontact afsplitsen naar een eigen groep kan vast ook niet zomaar.

[ Voor 70% gewijzigd door Aziraphale op 20-03-2025 19:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
geert1992 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 18:35:
[...]

10000 kwh
Was 40000 kwh toen het zwembad in de kelder nog aan was.
Geen ev en verwarming is op gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aziraphale schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 19:23:
@BerryGosie Ik snap hem. En dan zou ik dus, in theorie, 3 Hypers op 1 aparte groep kunnen gooien, want 3 x 1200 = 3600 watt.

Ik zit een beetje te kijken wat handig is als ik in het pv-terugleverseizoen de nacht met een batterij door wil kunnen komen. Momenteel verbruik ik 's nachts zo'n 7kWh met de wp, aquaria, koelkast en nog wat dingetjes. In de zomer wordt de wp vervangen door koeling met 1 airco. Een set van 4 AB2000S zou dus genoeg moeten zijn, maar levert die dan ook voldoende vermogen? Een extra groep naar de bijkeuken trekken (waar ik de batterijen mooi naast de binnenunit van de wp kwijt kan) is namelijk nog al een gedoe en 1 stopcontact afsplitsen naar een eigen groep kan vast ook niet zomaar.
Als er al een kabel zonder aftakkingen van de meterkast naar de bijkeuken loopt kan je een pv verdelen installeren.
Dan kan je zorgen dat de kabel met bijvoorbeeld 16 ampere afgezekerd is, en kan je daar weer meerdere groepen maken voor bijvoorbeeld de warmtepomp, en de thuisbatterijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rabero1985
Kan je de output lineair begrenzen of is dit zoals bij HW per x (800)Watt .

Als ik 20A afzeker, is 4600W

3x hyper2000 is 3600W
Dus een nr 4 zou 1000W output mogen geven.

Of.
1x de nieuwe ac2400 is 2400w
1x hyper2000 1200w
De derde wederom dan 1000w output.

Dit zijn vragen gwn uit nieuwsgierigheid en om al na te denken over mogelijkheden in de zeer nabije toekomst 🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BerryGosie
Aziraphale schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 19:23:

Ik weet alleen niet hoe het zit met de kortsluitstroom als je bijvoorbeeld 3 WCDs plaatst op 1 groep voor de 3 hypers. Stel hyper 1 en 2 zijn aan het terugvoeden(2400w), en er komt een kortsluiting in het stukje kabel (oid) naar WCD van hyper 3. Dan zal er een hogere stroom kunnen lopen (kortsluiting) in korte tijd, dan die 16A(3680W) voordat de installatieautomaat uitschakeld. Misschien heeft iemand anders hier het antwoord op.

Ik denk dat genoemde PV onderverdeler dan een oplossing kan zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door BerryGosie op 20-03-2025 20:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Goede vraag @BerryGosie , wat ik mij dan afvraag is; verdwijnt de sinus bij een kortsluiting? Stroom kiest de weg van de minste weerstand. Dan zullen de andere 2 hypers stoppen met leveren, en zou het van korte duur zijn.
Maar dat is wat ik mij zo kan bedenken.

Edit- Nee, dat gebeurt niet. Een pv-verdeler is de oplossing met minimaal 2 groepen, wil je dit voorkomen.

Stel je voor dat dan een hyper kortsluit, dan kan die 3m aan 1,5mm2 ook lekker gaan gloeien.

[ Voor 30% gewijzigd door geert1992 op 20-03-2025 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Nu online
geert1992 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 19:35:
[...]

Als er al een kabel zonder aftakkingen van de meterkast naar de bijkeuken loopt kan je een pv verdelen installeren.
Dan kan je zorgen dat de kabel met bijvoorbeeld 16 ampere afgezekerd is, en kan je daar weer meerdere groepen maken voor bijvoorbeeld de warmtepomp, en de thuisbatterijen.
Die loopt er, geloof ik, wel. Ik zal dat alleen even moeten checken door groepen uit te schakelen, want het overzicht wat ik nu heb is niet geheel helder. En ik heb ook geen idee waar ik die groep op zou kunnen pikken.

De warmtepomp zit compleet op eigen groepen. Het stopcontact wat er voor in aanmerking komt is een waar de oude cv en Elga hybride op zaten, maar ik weet niet precies aan welke groep die zit. Er zitten namelijk sowieso twee groepen in de bijkeuken.

[ Voor 16% gewijzigd door Aziraphale op 20-03-2025 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aziraphale schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 20:09:
[...]

Die loopt er, geloof ik, wel. Ik zal dat alleen even moeten checken door groepen uit te schakelen, want het overzicht wat ik nu heb is niet geheel helder. En ik heb ook geen idee waar ik die groep op zou kunnen pikken.

De warmtepomp zit compleet op eigen groepen. Het stopcontact wat er voor in aanmerking komt is een waar de oude cv en Elga hybride op zaten, maar ik weet niet precies aan welke groep die zit. Er zitten namelijk sowieso twee groepen in de bijkeuken.
Zou dan een pv-verdeler plaatsen voor het stopcontact van de warmtepomp. Met hoofdschakelaar, een zekering even zwaar als de zekering in de meterkast, en een zekering voor de thuisbatterij, en een zekering voor de warmtepomp

[ Voor 3% gewijzigd door geert1992 op 20-03-2025 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fioravanti
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:06

Fioravanti

Fioravantastisch!

Is zoiets als dit dan een handig startpunt? In mijn geval is het idee om uiteindelijk in de fietsenschuur drie torentjes te hebben op elk een eigen groep. Goede grondkabel ligt er al, waarvan nu maar 1 fase actief aangesloten.

https://www.elektramat.nl...index/build-id/5DDSYWHPMZ

Al voelt het wel als overkill als ik het zo schrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Nu online
geert1992 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 20:20:
[...]

Zou dan een pv-verdeler plaatsen voor het stopcontact van de warmtepomp. Met hoofdschakelaar, een zekering even zwaar als de zekering in de meterkast, en een groep voor de thuisbatterij, en een zekering voor de warmtepomp
Dat kan sowieso niet, want die is niet met een stopcontact aangesloten. De kabels van de binnen- en buitenunits lopen rechtstreeks naar de meterkast. De binnenunit is ook een 3-fasen apparaat en de buitenunit loopt via een werkschakelaar. Het wordt dus een kwestie van uitzoeken wat er op welke groep zit en aan de hand daarvan kijken wat mogelijk is. En dan eventueel kijken of ik een kabel naar de bijkeuken WAF-vriendelijk kan trekken, als 1200W tenminste nodig is.

Maar goed, ik kan natuurlijk ook eerst kijken hoe het werkt en dan nog een kabel trekken als het nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:27
Taro schreef op zondag 23 februari 2025 @ 20:39:
[...]

Hier vrijdagmiddag om 15:00 ook die melding, was toen +-52 graden, wel met +-1300 Watt aan het laden icm PV:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ah, dus toch wel warm. Op Ali staan mooie stille usb fans (voor router) die het een bimetaal thermostaatje van 3 euro als actieve koeling er op zou kunnen zetten...

"Just charge the freaking thing to 100 percent" 😄

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Fioravanti schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 20:24:
Is zoiets als dit dan een handig startpunt? In mijn geval is het idee om uiteindelijk in de fietsenschuur drie torentjes te hebben op elk een eigen groep. Goede grondkabel ligt er al, waarvan nu maar 1 fase actief aangesloten.

https://www.elektramat.nl...index/build-id/5DDSYWHPMZ
Dit hangt hier en heeft er wel iets van weg, says enough ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RPUxjvQu8gNOscz-O1HP2YkFXQE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ONJxrfOi4srYupd7lGZoJddD.jpg?f=fotoalbum_large
Al voelt het wel als overkill als ik het zo schrijf.
Het is verslavend, gewoon direct goed aanpakken, dan kan je mooi opschalen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mcBEF6ALhyg6MQkeZy6mlj8MGSw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cXcjspRRlndtkLf8RZg0s0i3.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Taro op 20-03-2025 21:50 ]

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!
rabero1985 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 19:50:
Kan je de output lineair begrenzen of is dit zoals bij HW per x (800)Watt .

Als ik 20A afzeker, is 4600W

3x hyper2000 is 3600W
Dus een nr 4 zou 1000W output mogen geven.

Of.
1x de nieuwe ac2400 is 2400w
1x hyper2000 1200w
De derde wederom dan 1000w output.

Dit zijn vragen gwn uit nieuwsgierigheid en om al na te denken over mogelijkheden in de zeer nabije toekomst 🙂
Je kunt de output per Hyper per Watt nauwkeurig instellen.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rabero1985
Super om te weten, dank je wel !

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bert pit schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 12:42:

Heb je dynamische tarieven? Dan gewoon zowel de EV als accu op dezelfde momenten laden. Gebeurt hier automatisch omdat zowel de laadpaal als Zendure dynamische tarieven ondersteunen en beide alleen in de goedkoopste uren laden.

Maar anders kan je inderdaad je Slimme mode handmatig pauzeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Devke schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 17:35:
[...]

Niet via HA dus aangestuurd? Nordpool integratie. Ik wacht sws een p1 meter af. Heb er 1 van HW maar of die zich ervoor leent NOM te draaien met Zendure??
De dynamische tarieven optie werkt technisch gezien al prima, echter tonen ze afgeronde en soms iets afwijkende tarieven ten opzichte van de Nord Pool website: https://nl.nordpool.info/en waardoor er niet exact wordt geladen en ontladen wanneer je dat verwacht. Je hebt er dus geen HA voor nodig. Eind maart volgt er een app update waarin dit beter moet werken, maar ik vermoed dat ze daarvoor de "ZENKI AI modus" gaan inzetten. Dus heel benieuwd hoe dit gaat werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Misschien wel leuk om te delen. Op dagen zoals vandaag en gisteren kan je op 3,10+ Euro/dag rendement uitkomen met 4x Hyper + 24 kWh opslag met de combinatie NOM, goedkoop inkopen en 3 dure uren terugleveren. Als je alleen voor maximaal resultaat gaat, zonder NOM, dan zou 4-5+ Euro mogelijk moeten zijn op een dag. NOM kost je geld ivm omzetverliezen en verbruik tegen gemiddelde ipv alleen de hoogste tarieven, maar dat is mij wel iets waard, gewoon leuk dat het kan.

De afbeeldingen tonen de 3 afzonderlijke fases, dus niet opgeteld tot 1 totaallijn.

Vandaag (Accu's draaien NOM en zijn allemaal nog 15-17%, dus komt nog wat bij):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z0Ernh-Idoj1Ga4FgofBcYyLVBU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FtaQs6wQikYQcLBHIkWUgxbN.png?f=fotoalbum_large

Gisteren (Niet optimaal, 3e nieuwe stapel om 12:30 aangezet en 4e nieuwe stapel rond 16:00, dus opbrengst had hoger kunnen zijn)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IkeLhUANGbhsera1vpzN0MuVHIY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/beo8ST0oBX4hskkas9dBZCl5.png?f=fotoalbum_large

Resultaat met 2 stapels:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0OUi3K6i1FIui3me1a_F591QY7U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EVI0nG63YVqql1oolJWL5uzB.png?f=fotoalbum_large

Resultaat met 2 stapels:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n3-2TQAT1oxvv3sbiEA0nOgfs38=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eYzH9KFKrADKJzH9Gh7nO24A.png?f=fotoalbum_large

Resultaat met 2 stapels:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XSaaD0h-9oY5vMikC5_JmSu7UBo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Htitmubf7rMlTEi7OuxuMVrX.png?f=fotoalbum_large

Verdere optimalisatie is nog mogelijk door de Hypers niet in cluster te draaien, 2 Hypers via cluster laden kan met max 1800 per 2, dus 900/stuk, waardoor je ook iets duurdere uren moet meepakken om ze vol te krijgen.

Maar goed, als ik op 4,50 Euro per dag zou richten, dan zou je in 125 mooie dagen per jaar 1 accu terugverdienen. Duurt wel een paar jaar dus.

Naast bovenstaande levert de Hub2000 met AB2000 nu per dag zo'n 1 Euro op met gratis DC stroom via 2 zonnepanelen en de AIO2400 zo'n 1,25 Euro/dag. Dus vandaag zo'n 5,50 Euro verdiend met de Zendure set-up.

En het totaal ziet er dan voor vandaag zo uit, incl. een uurtje laden van de auto tegen 23 ct/kWh (later goedkoper kon niet, ik moest echt weg):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/__lcEpbPI-2QFXbnHlgR4zZjc68=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yQy8YYh3nXnNhugp6cJfcSv0.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Taro op 20-03-2025 22:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Nu werkt het samen goed.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kz0mGdmpFjavm6-eIXqXW6WEmXk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k26TWOZQiQ8izL05mUTsC38F.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Taro schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 22:22:
Misschien wel leuk om te delen. Op dagen zoals vandaag en gisteren kan je op 3,10+ Euro/dag rendement uitkomen met 4x Hyper + 24 kWh opslag met de combinatie NOM, goedkoop inkopen en 3 dure uren terugleveren. Als je alleen voor maximaal resultaat gaat, zonder NOM, dan zou 4-5+ Euro mogelijk moeten zijn op een dag. NOM kost je geld ivm omzetverliezen en verbruik tegen gemiddelde ipv alleen de hoogste tarieven, maar dat is mij wel iets waard, gewoon leuk dat het kan.

De afbeeldingen tonen de 3 afzonderlijke fases, dus niet opgeteld tot 1 totaallijn.

Vandaag (Accu's draaien NOM en zijn allemaal nog 15-17%, dus komt nog wat bij):
[Afbeelding]

Gisteren (Niet optimaal, 3e nieuwe stapel om 12:30 aangezet en 4e nieuwe stapel rond 16:00, dus opbrengst had hoger kunnen zijn)
[Afbeelding]

Resultaat met 2 stapels:
[Afbeelding]

Resultaat met 2 stapels:
[Afbeelding]

Resultaat met 2 stapels:
[Afbeelding]

Verdere optimalisatie is nog mogelijk door de Hypers niet in cluster te draaien, 2 Hypers via cluster laden kan met max 1800 per 2, dus 900/stuk, waardoor je ook iets duurdere uren moet meepakken om ze vol te krijgen.

Maar goed, als ik op 4,50 Euro per dag zou richten, dan zou je in 125 mooie dagen per jaar 1 accu terugverdienen. Duurt wel een paar jaar dus.

Naast bovenstaande levert de Hub2000 met AB2000 nu per dag zo'n 1 Euro op met gratis DC stroom via 2 zonnepanelen en de AIO2400 zo'n 1,25 Euro/dag. Dus vandaag zo'n 5,50 Euro verdiend met de Zendure set-up.

En het totaal ziet er dan voor vandaag zo uit, incl. een uurtje laden van de auto tegen 23 ct/kWh (later goedkoper kon niet, ik moest echt weg):
[Afbeelding]
Jij draait NOM met een p1 meter al? Of heb je die shelby in de groepenkast erbij? Of klemmen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Devke schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 07:33:
[...]

Jij draait NOM met een p1 meter al? Of heb je die shelby in de groepenkast erbij? Of klemmen?
Ik draai NOM met een Shelly Pro 3EM, die heb ik nu een paar maanden. De Everhome Ecotracker P1-meter zou ik deze week uit Duitsland ontvangen ter test/review, hoop dat die vandaag nog voor het weekend binnenkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Taro schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 07:37:
[...]

Ik draai NOM met een Shelly Pro 3EM, die heb ik nu een paar maanden. De Everhome Ecotracker P1-meter zou ik deze week uit Duitsland ontvangen ter test/review, hoop dat die vandaag nog voor het weekend binnenkomt.
Top. Ben benieuwd naar de resultaten. Dat zou hem compleet plug and play maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13-08 10:21
@Taro Heb jij al mail terug van Michael ontvangen?

Heb een lijst met vragen gestuurd die her en der ook gesteld werden en wat voor een eigen setup, maar nog niets terug gekregen.

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Devke schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 07:45:
[...]

Top. Ben benieuwd naar de resultaten. Dat zou hem compleet plug and play maken.
De HA oplossing doet dat nu ook al met elke P1 meter. En daarnaast de Zendure P1 die er aan zit te komen, de everhome P1. Dus mogelijkheden voldoende de komende tijd :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sarge78 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 08:15:
@Taro Heb jij al mail terug van <X> ontvangen?

Heb een lijst met vragen gestuurd die her en der ook gesteld werden en wat voor een eigen setup, maar nog niets terug gekregen.
Ik heb mijn vaste contactpersoon benaderd, vond ik wel zo netjes, die komt er spoedig op terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13-08 10:21
Taro schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 08:54:
[...]

Ik heb mijn vaste contactpersoon benaderd, vond ik wel zo netjes, die komt er spoedig op terug.
Ah zo, ja had een kaartje van heb gekregen waarin hij zelf aangaf contact met hem op te nemen, vandaar.

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Nu online
Even voordat ik hier iets post wat niet in dit topic past: Mag ik hier mijn geplande use-case neerleggen vor advies over het beste Zendure systeem om aan te schaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
Aziraphale schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 09:27:
Even voordat ik hier iets post wat niet in dit topic past: Mag ik hier mijn geplande use-case neerleggen vor advies over het beste Zendure systeem om aan te schaffen?
Lijkt me wel mits het van enig vooronderzoek voorzien is en je je eigen conclusie spiegelt aan die van anderen :)
Pagina: 1 ... 18 ... 122 Laatste

Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord.

Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Uitgebreide vragen/input mbt elektrische installaties bij voorkeur in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.

Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.