Catdogsf schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 20:49:
[...]

Oke dus dat is het ook niet qua meterkast...

De P1 van Zendure en de P1 van Homewizard geven allebei hetzelfde aan. Het is echt een jojo springt van laden van het net naar 2000 terugleveren aan het net.
Hopelijk heb je wel een slimme meter die per 1 seconde updates stuurt ipv per 10 seconde, zie mijn vorige bericht.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen | 3xMHI WP

Zendure batterijen even aan gezet deze waarde moet dan bij 0 liggen.
Anders is er wat mis.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RExKmeWx14Pc1Dlc9Up_v-9tRkQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/meIbMWcw6JhcuxLB2Oun5GGM.jpg?f=fotoalbum_large

• Catdogsf
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12:12
Taro schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 20:50:
[...]

Hopelijk heb je wel een slimme meter die per 1 seconde updates stuurt ipv per 10 seconde, zie mijn vorige bericht.
Naar mijn weten is dit een 1 seconde variant qua slimme meter, toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y2pcWfgkTxnS1zxAvdbIJxWniuk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yU6jABWtc2qZ7gAiR3t6xla1.jpg?f=fotoalbum_large
Catdogsf schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 20:55:
[...]

[Afbeelding]
SMR 5.0, zou goed moeten zijn inderdaad.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen | 3xMHI WP

Kan het overigens ook zijn dat de accu's aan het kalibreren zijn omdat ze nieuw zijn? Geef het anders even een nachtje.

• Catdogsf
peterbier schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 20:53:
Zendure batterijen even aan gezet deze waarde moet dan bij 0 liggen.
Anders is er wat mis.
[Afbeelding]
Bij mij totaal niet...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ptT6RrzCWDeL38Gmw0GFN-NhRP0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZKVKGOCFUkym9mDDF1h8uQQQ.jpg?f=fotoalbum_large
Taro schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 20:57:
Kan het overigens ook zijn dat de accu's aan het kalibreren zijn omdat ze nieuw zijn? Geef het anders even een nachtje.
Dat geeft de Zendure app dan weer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XbrNjS96LMvj3nwZNegsKUwj6-A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8oQc9SdOjYGUtN4Fvqi9BkDB.jpg?f=fotoalbum_large

• Catdogsf
Taro schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 20:57:
Heb niet het idee dat dat het is, heb daar nog nooit iemand over gehoord, zou het kunnen helpen als ik alles verwijdert en opnieuw ga instellen?

• Catdogsf
Dat geeft die niet aan bij mij, dus kalibratie is het dus ook niet.

• Catdogsf
Hebben jullie de P1 ook in het 2e gaatje van de Homewizard splitter?
Catdogsf schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 21:04:
[...]

Heb niet het idee dat dat het is, heb daar nog nooit iemand over gehoord, zou het kunnen helpen als ik alles verwijdert en opnieuw ga instellen?
Even een nieuw huishouden aanmaken kan altijd. En zet het AC-laden starten eens uit? Eerst kijken of die gewoon NOM met terugleveren doet.

Het lijkt erop dat er met de communicatie iets mis is.
Maar moeilijk te beoordelen op afstand.

• Catdogsf
peterbier schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 21:07:
[...]

Het lijkt erop dat er met de communicatie iets mis is.
Maar moeilijk te beoordelen op afstand.
Hoe kan ik het beste dit probleem aangeven bij Zendure? Via welke weg?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bikkelreal
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 01-10 23:18
Catdogsf schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 20:37:
Nu bedenk ik mij, klopt het volgende wel in mijn meterkast?

Groep 7 is de batterij
Groep 9 is zoals je kan zien de pv van het dak.

Komt dat niet in conflict omdat ze op dezelfde aardlekschakelaar zitten, ik zeg maar wat hoor, probeer ook erachter te komen wat het nu is...[Afbeelding]
Zo als ik het zie is groep 9 een aardlekautomaat, deze heeft zijn eigen aardlek.
Dus ze zitten niet op dezelfde aardlek automaat:)
Catdogsf schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 20:40:
P1 van Zendure zit toch ook in het goede gaatje van de Homewizard splitter? Of moet ik een andere plek gebruiken?[Afbeelding]
Bij mij zit hij ook op poort 1. (Links is naar de slimme meter)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yq7v_U-olvTp3xYSvFvJhfssCBA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wkdk64iaYUjgqWzVm8S4gAY6.jpg?f=fotoalbum_large
Je zou eens kunnen controleren of de waarden overeen komen met de slimme meter zelf.
Bij mij branden er lampjes op de p1 splitter. (Aangesloten bron)
Zou je eens de voeding van de p1 splitter nog kunnen controleren.
Misschien te weinig spanning voor de Zendure p1 meter.
Het is wel gissen van mij en moeilijk te beoordelen op afstand.

• Catdogsf
peterbier schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 21:22:
[...]

Bij mij zit hij ook op poort 1. (Links is naar de slimme meter)
[Afbeelding]
Je zou eens kunnen controleren of de waarden overeen komen met de slimme meter zelf.
Bij mij branden er lampjes op de p1 splitter. (Aangesloten bron)
Zou je eens de voeding van de p1 splitter nog kunnen controleren.
Misschien te weinig spanning voor de Zendure p1 meter.
Het is wel gissen van mij en moeilijk te beoordelen op afstand.
Zojuist gedaan, de waarden komen overeen met elkaar.

De spanning is voldoende, voordat ik vandaag de accu kreeg was de spanning niet goed, toen knipperde hij oranje ipv groen de Homewizard splitter, maar heb daar een zwaardere lader aangehangen (33 watt) en gaat nu gewoon goed.

Ik snap dat het moeilijk is vanaf afstand, maar je bent welkom hoor als dat het probleem oplost, hahaha.

• gielz
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Catdogsf schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 21:37:
[...]

Zojuist gedaan, de waarden komen overeen met elkaar.

De spanning is voldoende, voordat ik vandaag de accu kreeg was de spanning niet goed, toen knipperde hij oranje ipv groen de Homewizard splitter, maar heb daar een zwaardere lader aangehangen (33 watt) en gaat nu gewoon goed.

Ik snap dat het moeilijk is vanaf afstand, maar je bent welkom hoor als dat het probleem oplost, hahaha.
Heb je toevallig geen draaiende Home Assistant?

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

• Catdogsf
gielz schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 21:40:
[...]

Heb je toevallig geen draaiende Home Assistant?
Nee, totaal geen kaas van gegeten, maar je mag het altijd komen installeren als je tijd hebt ;-)

• gielz
  • Nu online
Catdogsf schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 21:43:
[...]

Nee, totaal geen kaas van gegeten, maar je mag het altijd komen installeren als je tijd hebt ;-)
Leuke goedkope hobby Home Assistant. ;)

Maar heb je al gecontroleerd of het vermogen van de P1 netjes elke seconden een update geeft op de P1 van Zendure via de properties? http://192.168.0.172/properties/report (even IP van je zendure P1 invullen)

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

• Maarren
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16:23
Catdogsf schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 20:55:
[...]

[Afbeelding]
Is dat misschien zelfde issue als hier, dat specifieke model slimme meter is vreemd. Dat was weliswaar bij een ander merk pib, maar soortgelijke reactie van de regeling door die slimme meter.

[ Voor 7% gewijzigd door Maarren op 27-09-2025 22:01 ]

• Catdogsf
Maarren schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 21:53:
[...]

Is dat misschien zelfde issue als hier, dat specifieke model slimme meter is vreemd. Dat was weliswaar bij een ander merk pib, maar soortgelijke reactie van de regeling door die slimme meter.
Is dat toen uiteindelijk nog opgelost en zoja hoe ik zie alleen dat ik een zcf heb en hij een zmf.

• Catdogsf
gielz schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 21:49:
[...]

Leuke goedkope hobby Home Assistant. ;)

Maar heb je al gecontroleerd of het vermogen van de P1 netjes elke seconden een update geeft op de P1 van Zendure via de properties? http://192.168.0.172/properties/report (even IP van je zendure P1 invullen)
Als ik die invul, krijg ik dit te zien, heb je hier wat aan? Ik snap er niks van.

{"timestamp":1759003934,"messageId":168,"deviceId":"Newshq2V","a_aprt_power":-694,"b_aprt_power":0,"c_aprt_power":0,"total_power":-694,"meterType":3,"protocolType":41}

• gielz
  • Nu online
Catdogsf schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 22:13:
[...]

Als ik die invul, krijg ik dit te zien, heb je hier wat aan? Ik snap er niks van.

{"timestamp":1759003934,"messageId":168,"deviceId":"Newshq2V","a_aprt_power":-694,"b_aprt_power":0,"c_aprt_power":0,"total_power":-694,"meterType":3,"protocolType":41}
total_power":-694 is je wattage nu in huis. Dus je levert nu terug, ik zou de batterij even in standby zetten en dan die page F5en om te kijken of je elke seconden andere waarde krijgt. Dit om 100% zeker te zijn dat dit 1 seconden data is.

• Catdogsf
gielz schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 22:16:
[...]

total_power":-694 is je wattage nu in huis. Dus je levert nu terug, ik zou de batterij even in standby zetten en dan die page F5en om te kijken of je elke seconden andere waarde krijgt. Dit om 100% zeker te zijn dat dit 1 seconden data is.
Heb het uitgetest met een lamp aanzetten en uitzetten, op de slimme meter zie je gelijk reactie, maar dat f5en van die pagina duurt gewoon minstens 5 á 10 seconden en af en toe nog langer dan dat voordat de waarde veranderd, wat betekent dit? P1 meter van Zendure kapot?
Catdogsf schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 22:29:
[...]

Heb het uitgetest met een lamp aanzetten en uitzetten, op de slimme meter zie je gelijk reactie, maar dat f5en van die pagina duurt gewoon minstens 5 á 10 seconden en af en toe nog langer dan dat voordat de waarde veranderd, wat betekent dit? P1 meter van Zendure kapot?
Was de refresh rate niet 4/5 seconden?

Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.

• Catdogsf
geert1992 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 22:32:
[...]

Was de refresh rate niet 4/5 seconden?
Nee echt rond de 10 seconden, check het nu met de p1 van homewizard en dan gewoon in de app van homewizard en daar duurt het ook zo'n 10 seconden voordat de waarde veranderd.

Heb nu alleen ff geen idee waar het aan ligt en hoe ik dit moet oplossen, hahaha.
Maar dan klopt de data van de Zendure p1 toch.
Deze geeft aan dat je op het net drukt.
Maar de 2400 krijgt niet de opdracht om het te nommen. (Blijft leveren)
Zit het probleem dan niet in het (wifi) netwerk.?

• Catdogsf
peterbier schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 22:38:
Maar dan klopt de data van de Zendure p1 toch.
Deze geeft aan dat je op het net drukt.
Maar de 2400 krijgt niet de opdracht om het te nommen. (Blijft leveren)
Zit het probleem dan niet in het (wifi) netwerk.?
Naar mijn idee klopt de data van de zendure p1 (ook de homewizard p1 ) zeg maar niet, want de slimme meter geeft bijvoorbeeld dat het verbruik 500 watt is, ik doe een lamp uit, de slimme meter veranderd meteen naar 470 watt, maar de p1 homewizard als ook de p1 van Zendure geeft de 470 watt pas ongeveer 10 seconden later weer.

De p1 van Zonneplan trouwens, die doet er nog veel langer over om te veranderen in de zonneplan app.

Ben wel nu verder dan eerst, maar geen idee hoe dit op te lossen is.

[ Voor 12% gewijzigd door Catdogsf op 27-09-2025 22:51 ]

Catdogsf schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 22:43:
[...]

Naar mijn idee klopt de data van de zendure p1 (ook de homewizard p1 ) niet, want de slimme meter geeft bijvoorbeeld dat het verbruik 500 watt is, ik doe een lamp uit, de slimme meter veranderd meteen naar 470 watt, maar de p1 homewizard als ook de p1 van Zendure geeft de 470 watt pas ongeveer 10 seconden later weer.
Lastig verhaal.
Heb je de Zendure P1 ook al zonder splitter in de slimme meter geprobeerd.?
(Of heb je een slimme meter waar de Zendure P1 niet direct op werkt)
Catdogsf schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 22:43:
[...]

Naar mijn idee klopt de data van de zendure p1 (ook de homewizard p1 ) zeg maar niet, want de slimme meter geeft bijvoorbeeld dat het verbruik 500 watt is, ik doe een lamp uit, de slimme meter veranderd meteen naar 470 watt, maar de p1 homewizard als ook de p1 van Zendure geeft de 470 watt pas ongeveer 10 seconden later weer.

De p1 van Zonneplan trouwens, die doet er nog veel langer over om te veranderen in de zonneplan app.

Ben wel nu verder dan eerst, maar geen idee hoe dit op te lossen is.
De zonneplan p1 werkt over het mobiele netwerk, polt maar 1 keer per zoveel minuten. Daar moet je niet naar kijken.

Maar het klinkt niet als een probleem met je p1, anders dan dat hij traag is.

Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.

• Maarren
Catdogsf schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 22:09:
[...]

Is dat toen uiteindelijk nog opgelost en zoja hoe ik zie alleen dat ik een zcf heb en hij een zmf.
Ja ze hebben toen een firmware update uitgebracht die die specieke meter ondanks smr5, behandeld als een meter met 10 seconde updates en toen was het stabiel.

Probleem met de nom regeling bij die meter was dus dat die iedere seconde een telegram update stuurt op de p1 poort, maar de waarde in die updates maar 1 keer in de 10s verandert. Maar voor de nom regeling is het gevolg dat die 10 keer een signaal geeft je moet harder (wat de batterij netjes doet) maar volgens de p1 gebeurt niets, om vervolgens 10 keer een signaal te krijgen je moet zachter(wat de batterij doet) maar volgens p1 gebeurt niets. Enzovoorts

Maar goed ik werk getriggerd door landys &gyr e350 smr 5, maar je hebt gelijk het is weer net een ander type. Het probleem lijkt wel erg soortgelijk, dus misschien de oplossing in dit geval ook en is daar een firmware update bij zendure voor nodig.

[ Voor 7% gewijzigd door Maarren op 27-09-2025 23:02 ]

• Catdogsf
peterbier schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 22:51:
[...]

Lastig verhaal.
Heb je de Zendure P1 ook al zonder splitter in de slimme meter geprobeerd.?
(Of heb je een slimme meter waar de Zendure P1 niet direct op werkt)
Goede tip, zojuist gedaan. Maar helaas werkt die dan inderdaad niet.

• Catdogsf
Maarren schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 22:57:
[...]

Ja ze hebben toen een firmware update uitgebracht die die specieke meter ondanks smr5, behandeld als een meter met 10 seconde updates en toen was het stabiel.

Probleem met de nom regeling bij die meter was dus dat die iedere seconde een telegram update stuurt op de p1 poort, maar de waarde in die updates maar 1 keer in de 10s verandert. Maar voor de nom regeling is het gevolg dat die 10 keer een signaal geeft je moet harder (wat de batterij netjes doet) maar volgens de p1 gebeurt niets, om vervolgens 10 keer een signaal te krijgen je moet zachter(wat de batterij doet) maar volgens p1 gebeurt niets. Enzovoorts

Maar goed ik werk getriggerd door landys &gyr e350 smr 5, maar je hebt gelijk het is weer net een ander type. Het probleem lijkt wel erg soortgelijk, dus misschien de oplossing in dit geval ook.
Maar bij die meter is het toen dus echt opgelost?, dus je zegt eigenlijk, dat ik het beste homewizard even een berichtje moet sturen en het probleem uitleggen en vragen of ze voor mijn specifieke slimme meter ook een update kunnen geven aan hun eigen P1 meter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarren
Catdogsf schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 23:04:
[...]

..... dus je zegt eigenlijk, dat ik het beste homewizard even een berichtje moet sturen en het probleem uitleggen en vragen of ze voor mijn specifieke slimme meter ook een update kunnen geven aan hun eigen P1 meter?
Nee lijkt me niet dat homewizard het voor je kunnen oplossen, ik bedoel dat het wellicht hetzelfde probleem is en dat dat in dit geval bij zendure voorgelegd zou kunnen worden, zodat zendure een soortgelijke oplossing kan doen. (Als het idd hetzelfde probleem is)

[ Voor 4% gewijzigd door Maarren op 27-09-2025 23:08 ]

• Catdogsf
Maarren schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 23:07:
[...]

Nee lijkt me niet dat homewizard het voor je kunnen oplossen, ik bedoel dat het wellicht hetzelfde probleem is en dat dat in dit geval bij zendure voorgelegd zou kunnen worden, zodat zendure een soortgelijke oplossing kan doen. (Als het idd hetzelfde probleem is)
Ga Zendure maar eens een bericht over de p1 meter sturen, want ik zag net ook toevallig dat het waarschijnlijk klopt wat je zegt, want hij gaat van 200, naar 400, naar 600 leveren, kan geen toeval zijn.

Kan je hun gewoon een bericht in het Nederlands sturen? Via deze site? https://support.zendure.c...youtId=846949000000074011

• Maarren
Catdogsf schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 23:15:
[...]

Ga Zendure maar eens een bericht over de p1 meter sturen, want ik zag net ook toevallig dat het waarschijnlijk klopt wat je zegt, want hij gaat van 200, naar 400, naar 600 leveren, kan geen toeval zijn.

Kan je hun gewoon een bericht in het Nederlands sturen? Via deze site? https://support.zendure.c...youtId=846949000000074011
Die vraag kunnen de anderen in dit topic beter beantwoorden ik heb zelf geen zendure. Wat ik destijds ook nog als tip heb meegekregen als alternatieve oplossing is: aangeven bij netbeheerder dat je slimme smr5 meter niet conform standaard werkt en daardoor problemen veroorzaakt en dat je een andere slimme meter wil die wel netjes "echte" 1 seconden updates op de p1 poort doet.

• Catdogsf
Maarren schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 23:24:
[...]

Die vraag kunnen de andere in dit topic beter beantwoorden ik heb zelf geen zendure. Wat ik destijds ook nog als tip heb meegekregen is: aangeven bij netbeheerder dat je slimme smr5 meter niet conform standaard werkt en daardoor problemen veroorzaakt en dat je een andere slimme meter wil die wel netjes "echte" 1 seconden updates op de p1 poort doet.
Bedankt voor de tip, ga sowieso een ticket aanmaken bij Zendure en maandag maar eens bellen naar Stedin met de vraag of ze iets kunnen betekenen voor me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
  • Laatst online: 12:28
Hoe is de wifi bij je accu? Report refresh is direct bij een goede verbinding (kun je zien aan de messageID).
Daar zou ik eerst naar kijken!

[ Voor 13% gewijzigd door dotternetta op 28-09-2025 01:27 ]

"Just charge the freaking thing to 100 percent" 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankj030
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:47
Catdogsf schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 23:30:
[...]

Bedankt voor de tip, ga sowieso een ticket aanmaken bij Zendure en maandag maar eens bellen naar Stedin met de vraag of ze iets kunnen betekenen voor me.
Mooi dat je bij stedin zit, in tegenstelling tot wat ik hier en in het HW topic lees over enexis, heb ik stedin ervaren als een netbeheerder die niet al te moeilijk doet. Ze geven 2 slimme meters uit zei de meneer aan de telefoon een paar maanden terug tegen me. Je zou specifiek om de Kaifa kunnen vragen die ze ook uitleveren. Alternatief is om de https://everhome.cloud/en/ecotracker-p1ecotracker p1 te proberen en de Zendure p1 terug te sturen als die eerste het wel doet. Ik lees veel gedoe met die Zendure p1, en die ecotracker draait hier al maanden als een zonnetje. Sterker nog; heb de Zendure p1 ongebruikt in een doos liggen.
Edit: ik zie bij compatible products jouw meter volgens mij bij everhome p1 op de lijst staan…

In ieder geval knap frustrerend voor je maar uiteindelijk zal het opgelost worden…

[ Voor 12% gewijzigd door frankj030 op 28-09-2025 09:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Catdogsf
dotternetta schreef op zondag 28 september 2025 @ 01:26:
Hoe is de wifi bij je accu? Report refresh is direct bij een goede verbinding (kun je zien aan de messageID).
Daar zou ik eerst naar kijken!
Denk dat je het tegen mij hebt, maar de wifi/modem staan een meter van elkaar verwijderd, dus dat is het probleem niet, probleem ligt echt aan de slimme meter waar ik dus gisteravond door de hulp van hier ben achtergekomen. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catdogsf
frankj030 schreef op zondag 28 september 2025 @ 09:39:
[...]

Mooi dat je bij stedin zit, in tegenstelling tot wat ik hier en in het HW topic lees over enexis, heb ik stedin ervaren als een netbeheerder die niet al te moeilijk doet. Ze geven 2 slimme meters uit zei de meneer aan de telefoon een paar maanden terug tegen me. Je zou specifiek om de Kaifa kunnen vragen die ze ook uitleveren. Alternatief is om de https://everhome.cloud/en/ecotracker-p1ecotracker p1 te proberen en de Zendure p1 terug te sturen als die eerste het wel doet. Ik lees veel gedoe met die Zendure p1, en die ecotracker draait hier al maanden als een zonnetje. Sterker nog; heb de Zendure p1 ongebruikt in een doos liggen.
Edit: ik zie bij compatible products jouw meter volgens mij bij everhome p1 op de lijst staan…

In ieder geval knap frustrerend voor je maar uiteindelijk zal het opgelost worden…
Thnx voor de tip qua Kaifa, die p1 poort daarvan doet dus wel elke 1 seconden de gegevens versturen? (want degene die ik nu heb is ook een 1 seconde meter en dat zie ik ook gebeuren, alleen de p1 daar geeft hij het elke 10 seconden ongeveer aan door)
Heb je toevallig de exacte versie van Kaifa die jij blijkbaar ook hebt, of had je toen alleen gebeld voor wat informatie?

Ben nu eigenlijk wel benieuwd of je p1 van Zendure correct zou werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Achiel007
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:40
Bij mijn hele oude ISKRA werkt de Zendure P1 ook niet. De everHome P1 wel maar wel alleen in combinatie met de HW P1 hub! De helpdesk van everHome is ook veel beter en toegankelijker dan die van Zendure. Je kan er na het aanmaken van een ticket gewoon mee chatten.

Heb ook bij Stedin een nieuwe slimme meter aangevraagd, weet niet welke ik krijg, maar ga er een beetje vanuit dat de meeste nieuwe wel gaan werken ook met de Zendure P1, die hou ik nog tot dan om te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catdogsf
Achiel007 schreef op zondag 28 september 2025 @ 10:52:
Bij mijn hele oude ISKRA werkt de Zendure P1 ook niet. De everHome P1 wel maar wel alleen in combinatie met de HW P1 hub! De helpdesk van everHome is ook veel beter en toegankelijker dan die van Zendure. Je kan er na het aanmaken van een ticket gewoon mee chatten.

Heb ook bij Stedin een nieuwe slimme meter aangevraagd, weet niet welke ik krijg, maar ga er een beetje vanuit dat de meeste nieuwe wel gaan werken ook met de Zendure P1, die hou ik nog tot dan om te testen.
Je oude ISKRA was ook een slimme meter?

Heb je gebeld of online een nieuwe aangevraagd en was het gratis of moest je ervoor betalen?

Neem aan dat je ook de p1 van Homewizard heb? Zoja geef die het bij jou ook pas elke 10 seconden door in de app/display van Homewizard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankj030
Catdogsf schreef op zondag 28 september 2025 @ 10:44:
[...]

Thnx voor de tip qua Kaifa, die p1 poort daarvan doet dus wel elke 1 seconden de gegevens versturen? (want degene die ik nu heb is ook een 1 seconde meter en dat zie ik ook gebeuren, alleen de p1 daar geeft hij het elke 10 seconden ongeveer aan door)
Heb je toevallig de exacte versie van Kaifa die jij blijkbaar ook hebt, of had je toen alleen gebeld voor wat informatie?

Ben nu eigenlijk wel benieuwd of je p1 van Zendure correct zou werken...
Zie: https://gathering.tweaker...message/82942590#82942590

En die Zendure P1 ligt al 1,5 maand bij een vriend van me die hem tijdens mijn vakantie bij een DPD pakketpunt heeft afgehaald voor me. Tot nu toe geen noodzaak gevoeld hem op te halen en te proberen, dus kan het helaas ook niet voor je testen. Volgens mij hebben wel meer mensen de Kaifa werkend met de Zendure p1

[ Voor 19% gewijzigd door frankj030 op 28-09-2025 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Achiel007
Catdogsf schreef op zondag 28 september 2025 @ 11:17:
[...]

Je oude ISKRA was ook een slimme meter?

Heb je gebeld of online een nieuwe aangevraagd en was het gratis of moest je ervoor betalen?

Neem aan dat je ook de p1 van Homewizard heb? Zoja geef die het bij jou ook pas elke 10 seconden door in de app/display van Homewizard.
Mijn ISKRA MT382 is ook slim, heeft een update frequentie van 10 seconden. De Homewizard P1 werkt daar al jaren gewoon op. De Zendure P1 werkt niet, de Everhome P1 alleen als ik die met de Homewizard P1 hub gebruik.

Heb de nieuwe slimme meter bij Stedin via een whatsapp chat aangevraagd, 2 weken geleden via telefoon geprobeerd maar die scheepte me af dat ik gewoon mijn beurt moest afwachten. Via chat was het op een dag geregeld. Er zijn voor mij geen kosten aan verbonden omdat mijn oude meter toch al op de nominatie stond om vervangen te worden wegens het oude gprs communicatie protocol.

Weet niet welke slimme meter ik nu krijg, ga er vanuit dat die wel werkt en ook een verversingssnelheid van 1 seconde heeft, waarop de Zendure beter kan regelen/reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankj030
Achiel007 schreef op zondag 28 september 2025 @ 11:33:
[...]

Mijn ISKRA MT382 is ook slim, heeft een update frequentie van 10 seconden. De Homewizard P1 werkt daar al jaren gewoon op. De Zendure P1 werkt niet, de Everhome P1 alleen als ik die met de Homewizard P1 hub gebruik.

Heb de nieuwe slimme meter bij Stedin via een whatsapp chat aangevraagd, 2 weken geleden via telefoon geprobeerd maar die scheepte me af dat ik gewoon mijn beurt moest afwachten. Via chat was het op een dag geregeld. Er zijn voor mij geen kosten aan verbonden omdat mijn oude meter toch al op de nominatie stond om vervangen te worden wegens het oude gprs communicatie protocol.

Weet niet welke slimme meter ik nu krijg, ga er vanuit dat die wel werkt en ook een verversingssnelheid van 1 seconde heeft, waarop de Zendure beter kan regelen/reageren.
Inderdaad, mijn was ook oud en stond op nominatie om binnen 2 jaar vervangen te worden; dan doet stedin het gratis. Maar de e350 die @catdogsf heeft lijkt me redelijk nieuw? Dan zou het kunnen dat ze minder vrijgevig zijn. De goedkoopste optie is dan een ecotracker proberen en de Zendure p1 terugsturen. Aangezien hij niet werkt moeten ze daar m.i. niet moeilijk over doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-10 21:50

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Ik heb een ISKRA AM550 ook van Stedin en deze update elke seconde met een eigen mqtt esphome p1 meter en met de p1 meter van Zendure sinds kort ook, sinds de recente firmware.

[ Voor 4% gewijzigd door martinvdm op 28-09-2025 11:57 ]

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 11:22
martinvdm schreef op zondag 28 september 2025 @ 11:57:
Ik heb een ISKRA AM550 ook van Stedin en deze update elke seconde met een eigen mqtt esphome p1 meter en met de p1 meter van Zendure sinds kort ook, sinds de recente firmware.
Ik ook, maar de batterijen reageren nog altijd vertraagd op stroomvraag en schakelen vertraagd af als die vraag wegvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catdogsf
Achiel007 schreef op zondag 28 september 2025 @ 11:33:
[...]

Je bedoelt de actieve P1 splitter van Homewizard? (je zegt P1 hub)

Ga het morgen eerst eens telefonisch proberen en mocht dat niet lukken ga ik het via de chat proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catdogsf
frankj030 schreef op zondag 28 september 2025 @ 11:40:
[...]

Inderdaad, mijn was ook oud en stond op nominatie om binnen 2 jaar vervangen te worden; dan doet stedin het gratis. Maar de e350 die @catdogsf heeft lijkt me redelijk nieuw? Dan zou het kunnen dat ze minder vrijgevig zijn. De goedkoopste optie is dan een ecotracker proberen en de Zendure p1 terugsturen. Aangezien hij niet werkt moeten ze daar m.i. niet moeilijk over doen.
Ik ga het morgen proberen, maar het klopt wat je zegt, de meter is nog niet zo oud, wel ondertussen al wat jaartjes, maar niet zo oud waarschijnlijk om gratis te vervangen, (geen idee wat het zou kosten als je zelf moet betalen) maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit.

Maar fijn om in ieder geval te weten dat er nog een optie is met de ecotracker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Polvo176 schreef op zondag 28 september 2025 @ 12:14:
[...]

Ik ook, maar de batterijen reageren nog altijd vertraagd op stroomvraag en schakelen vertraagd af als die vraag wegvalt.
Ja dat ervaar ik ook wel. Ondanks de per seconde updates van de p1. Mogelijk ligt dit toch aan soort demping die toegepast wordt en niet zo zeer aan de p1 frequentie.

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catdogsf
martinvdm schreef op zondag 28 september 2025 @ 12:47:
[...]

Ja dat ervaar ik ook wel. Ondanks de per seconde updates van de p1. Mogelijk ligt dit toch aan soort demping die toegepast wordt en niet zo zeer aan de p1 frequentie.
Dus een oplossing voor jullie zou ook kunnen zijn om een ecotracker P1 te kopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Achiel007
Bij mij werkt de everHome ecotracker pas als ik hem via de homewizard splitter aansluit, deze https://www.homewizard.com/nl/shop/actieve-p1-splitter/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Catdogsf schreef op zondag 28 september 2025 @ 12:58:
[...]

Dus een oplossing voor jullie zou ook kunnen zijn om een ecotracker P1 te kopen...
Nou nee. Mijn p1 meter update al elke seconde, desondanks merk ik in home assistant vertraging in het bijhouden van NOM. Het wijzigen van de p1 naar een ecotracker zal weinig uitmaken verwacht ik. Mogelijk dat ik nog een keer overstap van ZendureSDK Fireson naar Gielz lokale versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankj030
Achiel007 schreef op zondag 28 september 2025 @ 13:09:
Bij mij werkt de everHome ecotracker pas als ik hem via de homewizard splitter aansluit, deze https://www.homewizard.com/nl/shop/actieve-p1-splitter/
Ik gebruik dezelfde splitter icm laadpaal, ecotracker p1 en de homewizard p1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catdogsf
Achiel007 schreef op zondag 28 september 2025 @ 13:09:
En dan zou het ook nog maar zo kunnen zijn dat het uitmaakt in welk gaatje van de splitter je hem stopt, bij jou zal die wel in de 2e zitten naast degene die naar je slimme meter gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

frankj030 schreef op zondag 28 september 2025 @ 14:01:
[...]

Ik gebruik dezelfde splitter icm laadpaal, ecotracker p1 en de homewizard p1.
Ik heb alleen de homewizard P1 en gebruik die voor de laadpaal, SF 2400AC en in HA en Domoticz

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin_vl
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01:13
Ik heb een Zendure SF 2400 AC met een Zendure P1 Sensor. Mijn zonnepanelen heb ik via Solar Edge lopen (2,76 kWp). Ik vroeg me af of het mogelijk is om met een Shelly Pro EM 50 of Pro 3EM 120 de groep naar de Solar Edge te meten en deze toe te voegen in de Zendure app. Zodat Zendure ook bewust wordt hoeveel zonen stroom er wordt opgewekt.
Weet iemand of dit mogelijk is? Of kan je zonnestroom alleen werkend krijgen als je panelen direct op de 2400 AC aansluit?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ybWguWQXCDDzZ2U8HUguE7IIM3E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SNAhbNCtBbkgeGAvzM174BNz.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dotternetta
Martin_vl schreef op zondag 28 september 2025 @ 20:01:
Ik heb een Zendure SF 2400 AC met een Zendure P1 Sensor. Mijn zonnepanelen heb ik via Solar Edge lopen (2,76 kWp). Ik vroeg me af of het mogelijk is om met een Shelly Pro EM 50 of Pro 3EM 120 de groep naar de Solar Edge te meten en deze toe te voegen in de Zendure app. Zodat Zendure ook bewust wordt hoeveel zonen stroom er wordt opgewekt.
Weet iemand of dit mogelijk is? Of kan je zonnestroom alleen werkend krijgen als je panelen direct op de 2400 AC aansluit?
[Afbeelding]
Nee, alleen de zonnepanelen die rechtstreeks op de Zendures zijn aangesloten zie je daar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin_vl
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01:13
dotternetta schreef op zondag 28 september 2025 @ 20:26:
[...]

Nee, alleen de zonnepanelen die rechtstreeks op de Zendures zijn aangesloten zie je daar
Oke. Was ik al bang voor. Bedankt voor je reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerryvh
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 15:13
3x Zendure Hyper, cluster, monofase, alle akku's rond de 75%; NOM via Shelly. Geen zon, elke hyper injecteer ong. 100w.

Fenomeen: bij aanschakelen van een relatieve grootverbruiker reageren 2 vd hypers na enkele seconden , en injecteren elk 1/3de van het gevraagde vermogen.
De derde Hyper loopt achter - het duurt zowat 2 minuten om "zijn" 1/3de te bereiken - met kleine sprongetjes van 20w kruipt het geinjecteerde vermogen omhoog. In de tussentijd zie je dat er stroom van het net gehaald wordt (het is dus niet zo dat de andere 2 hypers bijspringen)

Iemand een verklaring hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
Jerryvh schreef op zondag 28 september 2025 @ 22:13:
3x Zendure Hyper, cluster, monofase, alle akku's rond de 75%; NOM via Shelly. Geen zon, elke hyper injecteer ong. 100w.

Fenomeen: bij aanschakelen van een relatieve grootverbruiker reageren 2 vd hypers na enkele seconden , en injecteren elk 1/3de van het gevraagde vermogen.
De derde Hyper loopt achter - het duurt zowat 2 minuten om "zijn" 1/3de te bereiken - met kleine sprongetjes van 20w kruipt het geinjecteerde vermogen omhoog. In de tussentijd zie je dat er stroom van het net gehaald wordt (het is dus niet zo dat de andere 2 hypers bijspringen)

Iemand een verklaring hiervoor?
Ik heb nu 2 hypers en een sf800Pro en dat de ene wat sneller reageert dan de ander heb ik ook.
Maar nooit meer dan enkele seconden.
Het stapsgewijs oplopen komt ook voor, maar volgens mij alleen als de batterij nog in stand-by staat.
Het klopt dat ze alle drie evenveel leveren van de vraag.
Bij 300 watt leveren ze elk 100 watt.
Alleen kan de SF800 maar 800 watt leveren en de Hypers 1200, als ik met de oven 3 kW vraag dan geeft de SF800 ook 800 watt, maar de Hypers niet meer dan 1000.
Totaal kom ik dan niet verder dan 2800 Watt ipv 3200. (incl overig gebruik)
Zendure heeft dat overigens beperkt tot 3000 W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerryvh
Bedankt voor je reaktie!
Cluster loskoppelen en weer koppelen was trouwens een oplossing - werkt weer naar behoren, met onmiddellijke aanpassing.

Laatste 2 weken regelmatig zitten "spelen" (cluster loskoppelen en vervolgens per toren laten ontladen; dan nog eens overschakelen naar Marsteks, etc). Zendure software blijkt ondanks herhaaldelijke handelingen over het algemeen stabiel te lopen - in die mate zelfs, dat ik het nog steeds niet aangedurfd heb om de firmware upgrades te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdl72
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Ik heb de 2400AC met 2x AB3000X
Dit is dus een theoretisch capaciteit van 5.76 kWh.
Echter zie ik nu steeds dat ik van 10% naar 100% gemiddeld 3.5kWh laad per dag. Vandaag 3.35kWh.
Ik zou juist iets van 5kWh verwachten en ben benieuwd of iemand hier een verklaring voor heeft?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tLuX8aw1hXI2EJhFB_q621GBwL0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bxLnCfAzgJ93KfGIoTNfWm2T.jpg?f=fotoalbum_large

NL | BYD Atto3 | Bambu Lab X1C | SolarEdge | Homey Pro | Zendure SolarFlow 2400 AC | Panasonic multi split airco's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online

Aardedraadje

Met kabelschoen

avdl72 schreef op maandag 29 september 2025 @ 12:38:
Ik heb de 2400AC met 2x AB3000X
Dit is dus een theoretisch capaciteit van 5.76 kWh.
Echter zie ik nu steeds dat ik van 10% naar 100% gemiddeld 3.5kWh laad per dag. Vandaag 3.35kWh.
Ik zou juist iets van 5kWh verwachten en ben benieuwd of iemand hier een verklaring voor heeft?[Afbeelding]
Als het goed is komt de oplossing met firmware 1.0.7 (of een opvolgende versie). Is een bekend probleem, de SOC loopt niet helemaal lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:12
Is bij jullie de accu ook afgeleverd via GLS?
Ik heb de ‘controlmodule’ die op de accu klikt inmiddels binnen via Fedex, maar de accu komt met GLS en ligt inmiddels al zes dagen roerloos op hun depot hier vlakbij. Mails en telefoon reargeert GLS niet op. Hoelang duurde bij jullie de levering (via GLS)?

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rimave schreef op maandag 29 september 2025 @ 13:31:
Ik heb de ‘controlmodule’ die op de accu klikt inmiddels binnen via Fedex, maar de accu komt met GLS en ligt inmiddels al zes dagen roerloos op hun depot hier vlakbij. Mails en telefoon reargeert GLS niet op. Hoelang duurde bij jullie de levering (via GLS)?
Ja, 4-5 dagen na het seintje dat ie uit Frankrijk is vertrokken kan je ze vaak thuis verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerryvh
Hier ook al eens gehad - en depot ook vlakbij. Normaal gezien is er een centraal contactnummer (tel). Die gaan dan het lokale verdeelcentrum informeren dat iemand ze ter plekke komt afhalen. Gebeurt zeer courant, het is daar veelal een komen en gaan van afhalers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
Jerryvh schreef op maandag 29 september 2025 @ 14:24:
[...]

Hier ook al eens gehad - en depot ook vlakbij. Normaal gezien is er een centraal contactnummer (tel). Die gaan dan het lokale verdeelcentrum informeren dat iemand ze ter plekke komt afhalen. Gebeurt zeer courant, het is daar veelal een komen en gaan van afhalers.
Dat nummer heb ik gebeld. Daar staat een bandje op dat het druk is en je maar een mail moet sturen.
Misschien dat ik dan morgen gewoon op de gok maar naar dat distributie centrum rijd.
Heb dat met UPS ook al eens gedaan en kon het pakket zo meenemen.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catdogsf
Aardedraadje schreef op maandag 29 september 2025 @ 12:51:
[...]

Als het goed is komt de oplossing met firmware 1.0.7 (of een opvolgende versie). Is een bekend probleem, de SOC loopt niet helemaal lekker.
Hoe kan je dit het beste aankaarten, zou namelijk ook wel de 1.0.7 versie willen hebben/gepusht op de 2400 AC.... Iemand een idee of linkje via welke weg het snelst werkt?

Had 2 dagen geleden een ticket ingeschoten via Zendure.com ivm de P1 meter, maar behalve automatische antwoorden waarin staat dat ze er zo snel mogelijk naar gaan kijken en als ik daar dan weer op reageer met dat ik een medewerker wilt hebben die ernaar kijkt, krijg ik gewoon weer hetzelfde nietszeggende antwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisdew16
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Catdogsf schreef op maandag 29 september 2025 @ 14:31:
[...]

Hoe kan je dit het beste aankaarten, zou namelijk ook wel de 1.0.7 versie willen hebben/gepusht op de 2400 AC.... Iemand een idee of linkje via welke weg het snelst werkt?

Had 2 dagen geleden een ticket ingeschoten via Zendure.com ivm de P1 meter, maar behalve automatische antwoorden waarin staat dat ze er zo snel mogelijk naar gaan kijken en als ik daar dan weer op reageer met dat ik een medewerker wilt hebben die ernaar kijkt, krijg ik gewoon weer hetzelfde nietszeggende antwoord.
Ticket heb ik geen ervaring mee maar schijnt al snel een week te duren. Als het je om de batterij capaciteit gaat zou je zolang er nog geen firmware update is de minimale soc waarde naar 5% kunnen verlagen. Als ik mijn voltages bekijk is dit daadwerkelijk ongeveer 10% dus zou geen probleem moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Catdogsf schreef op maandag 29 september 2025 @ 14:31:
[...]

Gewoon geduld hebben, ze reageren wel na enkele dagen, heb je ook je serienummer mee gestuurd?
Ik heb geen verschil bij de 1.0.6 en 1.0.7

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• masterant
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:29
klump4u schreef op maandag 29 september 2025 @ 15:17:
[...]

Gewoon geduld hebben, ze reageren wel na enkele dagen, heb je ook je serienummer mee gestuurd?
Ik heb geen verschil bij de 1.0.6 en 1.0.7
Klopt, als ze eenmaal reageren dan duurt het nog 3-5 werkdagen, waarschijnlijk omdat ze dit door zetten naar de technische afdeling. Ik heb een totaal van 9 dagen doorlooptijd gehad voor ik het binnen kreeg.

Ik heb ze ook gevraagd waarom deze fix nog niet publiek is uitgerold, nogal een kritische bug voor nieuwe gebruikers met meerdere accu's -> hier kwam alleen uit dat er nog aan een release date gewerkt wordt.

Ik heb ook een andere case al bijna twee maanden open staan omdat ze een accu moeten omruilen maar die was nog niet op voorraad. Het komt uiteindelijk wel goed en het is een mooie oplossing maar je moet echt geduldig zijn met Zendure....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chupachups
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 07:39
Inmiddels heb ik een paar maanden ervaring met een SF800p + AB2000x, totaal circa 4 kWh opslagcapaciteit.
In NOM bedrijf (via Zendure app + P1 Zendure ) zie ik dat ik de nacht over het algemeen de afgelopen maanden ruim kan afdekken, mits er overdag voldoende zonaanbod is. Dan heb ik nog steeds fors teruglevering zodra de batterij vol is.

Op dagen waarop de zon het laat afweten is de batterij meestal 's avonds al leeg.
Een grotere opslagcapaciteit zou toegevoegde waarde kunnen hebben, door meer overdag te laden op een zonnige dag, waarmee ik een opvolgende dag zonder zon kan overbruggen.
Maar dan vraag ik me af: wat is de zelfontlading van de batterij (excl. het verbruik van de SF800p zelf, dat ligt rond de 20W als ik het goed heb).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurianvers
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 29-09 20:19
Ik heb ze net zelf opgehaald op depot. Ze mogen geen batterijen vervoeren met bestel bussen, dus is het wachten op een vrachtwagen die dat wel mag zeiden ze..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielz
  • Nu online
jurianvers schreef op maandag 29 september 2025 @ 17:46:
[...]

Ik heb ze net zelf opgehaald op depot. Ze mogen geen batterijen vervoeren met bestel bussen, dus is het wachten op een vrachtwagen die dat wel mag zeiden ze..
Was je met de vrachtwagen? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdl72
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Zal eraan liggen waar je ze besteld hebt.
Die van mij komen bij Smart Charged vandaan, en die leveren met hun eigen vervoer. En lekker snel ook. Eerste bestelling was al na 1 dag binnen en de tweede bestelling na 3 dagen.
En de laatste keer heeft de bezorger de batterij ook nog netjes naar zolder gebracht, omdat ik last van mijn rug had.

[ Voor 8% gewijzigd door avdl72 op 29-09-2025 19:58 ]

NL | BYD Atto3 | Bambu Lab X1C | SolarEdge | Homey Pro | Zendure SolarFlow 2400 AC | Panasonic multi split airco's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
Wie van ons heeft z'n set op MP? De kelder ziet er bekend uit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

dotternetta schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 09:05:
Wie van ons heeft z'n set op MP? De kelder ziet er bekend uit
:Y

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rimave
geert1992 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 20:13:
[...]

Ben zeer benieuwd, rood lampje is foutmelding, terwijl je het hebt aangesloten volgens hun eigen voorschriften.
Reactie Zendure:

This situation is safe; shorting L1-3 will read single-phase data and also prevents the device from lighting the red indicator. However, if you are concerned, you can connect only L3. In this case, the device will light the red indicator but can still operate normally and read data. You may try this approach. Thank you for your patience and understanding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rimave schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 10:40:
[...]

Reactie Zendure:

This situation is safe; shorting L1-3 will read single-phase data and also prevents the device from lighting the red indicator. However, if you are concerned, you can connect only L3. In this case, the device will light the red indicator but can still operate normally and read data. You may try this approach. Thank you for your patience and understanding.
Fijn dat er uitsluitsel is, ga je dit ook doen/al gedaan?
Misschien kun je ze nog als feedback geven dit in de online handleiding op te nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
geert1992 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 11:02:
[...]

Fijn dat er uitsluitsel is, ga je dit ook doen/al gedaan?
Misschien kun je ze nog als feedback geven dit in de online handleiding op te nemen?
Ja, ik heb ze gejumped zitten. ‘t Is toch het idee dat dan alle lampjes groen branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielz
  • Nu online
rimave schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 10:40:
[...]

Reactie Zendure:

Dat antwoord van Zendure dat staat ook in de diagram die bij de meter zit. Zo hier ook een aantal weken werkend gehad om te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gielz schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 11:58:
[...]

Dat antwoord van Zendure dat staat ook in de diagram die bij de meter zit. Zo hier ook een aantal weken werkend gehad om te testen.
Heb jij daar toevallig een foto van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielz
  • Nu online
geert1992 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 12:43:
[...]

Heb jij daar toevallig een foto van?
Nee helaas niet want de CT Meter is verkocht ergens in Mei.

Acties:
  • +13 Henk 'm!
Nul op de meter update :-) Sinds medio maart streven wij naar nul op de meter in combinatie met 3 zendure devices (Hyper, SF800 Pro en 2400 AC en in totaal 20 kWh en 11kWp zonnepanelen) in een full electric huis met EV en gestuurd vanuit Home Assistant.

Dit lukt echt goed, we hebben in deze periode maar 58 kWh verbruikt van het net. Dat is 0,3 kWh per dag over deze 6,5 maand. Het verbruik over deze periode was ca. 2.100 kWh. Nu komt oktober, ik ben benieuwd hoe lang het nog vol te houden is....mooie uitdaging en daarna over naar dynamische tarieven en dan optimaliseren op day ahead en laag tarief opladen en verbruiken tijdens dure uren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fM1K782SVBV2dzMRHzM4-iwDluo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RkZ9kfKMJLojm7hyVGY8PntJ.png?f=fotoalbum_large

energienerds.nl | gasloos| 11,5kWp | 20 kWh accu | EV | Atlantic WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
mrme12345 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 21:14:
Nul op de meter update :-) Sinds medio maart streven wij naar nul op de meter in combinatie met 3 zendure devices (Hyper, SF800 Pro en 2400 AC en in totaal 20 kWh en 11kWp zonnepanelen) in een full electric huis met EV en gestuurd vanuit Home Assistant.

Dit lukt echt goed, we hebben in deze periode maar 58 kWh verbruikt van het net. Dat is 0,3 kWh per dag over deze 6,5 maand. Het verbruik over deze periode was ca. 2.100 kWh. Nu komt oktober, ik ben benieuwd hoe lang het nog vol te houden is....mooie uitdaging en daarna over naar dynamische tarieven en dan optimaliseren op day ahead en laag tarief opladen en verbruiken tijdens dure uren.

[Afbeelding]
Nou, dan doe je het beter dan ik.
Ik zit de afgelopen 3 maanden op 18 kWh per maand oftewel 0,6 kWh per dag.
Maar ik stuur het alleen met de Zendure P1 in de slimme mode.
HA stuurt denk ik de batterijen sneller aan dan de Zendure P1
Even een voorbeeld van vanavond.
Donkerblauw is de vraag in huis en de rood/oranje kleuren is de zon opbrengst, die dekken elkaar net.
Dus komt er niks uit de batterij (groen)
Tot er ineens stroomvraag is, de lichtblauwe lijn is stroom uit het net, de batterijen schakelen langzaam stapsgewijs op tot het verbruik uit het net weer nul is.
Ik denk dat HA dat sneller doet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NRTkZaI8Bt9O-v3huUzO8gd80aA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UO8JN0VJt5mIAoR6Zd407gZZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Polvo176 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 21:52:
[...]

Nou, dan doe je het beter dan ik.
Ik zit de afgelopen 3 maanden op 18 kWh per maand oftewel 0,6 kWh per dag.
Maar ik stuur het alleen met de Zendure P1 in de slimme mode.
HA stuurt denk ik de batterijen sneller aan dan de Zendure P1
Even een voorbeeld van vanavond.
Donkerblauw is de vraag in huis en de rood/oranje kleuren is de zon opbrengst, die dekken elkaar net.
Dus komt er niks uit de batterij (groen)
Tot er ineens stroomvraag is, de lichtblauwe lijn is stroom uit het net, de batterijen schakelen langzaam stapsgewijs op tot het verbruik uit het net weer nul is.
Ik denk dat HA dat sneller doet.
[Afbeelding]
Ja dat gaat bij mij inderdaad sneller met node red en HA. Maar ligt dit niet aan de slimme meter die je hebt die wellicht maar om de 10 sec update stuurt? Ik heb een DSMR5 met elke seconde update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
mrme12345 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 22:21:
[...]

Ja dat gaat bij mij inderdaad sneller met node red en HA. Maar ligt dit niet aan de slimme meter die je hebt die wellicht maar om de 10 sec update stuurt? Ik heb een DSMR5 met elke seconde update.
Ja, ik ook, daar is geen verschil.
De P1 van Zendure meet nu sinds de laatste update ook elke seconde.
Maar de batterijen blijven traag reageren.
Je ziet het echt in stapjes oplopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Polvo176 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 22:24:
[...]

En welke zendure heb je? Want ik merk wel dat wanneer ik wil Nommen met de hyper of SF800 pro, waar beiden direct zonnepanelen op aangesloten zitten, dat wanneer er nog pv productie is en ik wil dat ze nommen (bijvoorbeeld koken of zo) dat ze in eerste instantie langzamer reageren dan een 2400 AC die directer reageert. Waarschijnlijk omdat ze nog in pv mode zitten en dan over moeten schakelen of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
mrme12345 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 22:33:
[...]

En welke zendure heb je? Want ik merk wel dat wanneer ik wil Nommen met de hyper of SF800 pro, waar beiden direct zonnepanelen op aangesloten zitten, dat wanneer er nog pv productie is en ik wil dat ze nommen (bijvoorbeeld koken of zo) dat ze in eerste instantie langzamer reageren dan een 2400 AC die directer reageert. Waarschijnlijk omdat ze nog in pv mode zitten en dan over moeten schakelen of zo.
1 Hyper zonder panelen en een Hyper en SF800 Met panelen, samen de andere groene lijn
Ik zie bij beide stapsgewijs oplopen, daar zit geen verschil in.
De 2400AC kan dan wel het verschil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catdogsf
Polvo176 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 22:24:
[...]

Welke versie heb je nu draaien dan op je P1? (hier is het nog 1.0.5)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
Catdogsf schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 00:28:
[...]

Welke versie heb je nu draaien dan op je P1? (hier is het nog 1.0.5)
Die zit er bij mij ook op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catdogsf
Polvo176 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 00:32:
[...]

Die zit er bij mij ook op.
Apart, die van mij meet tocht echt nog niet per seconde, eerder 10 á 12 seconden als ik dat timed met het verschil als ik direct op de slimme meter kijkt die wel echt direct na 1 seconde reageert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
Catdogsf schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 00:56:
[...]

Apart, die van mij meet tocht echt nog niet per seconde, eerder 10 á 12 seconden als ik dat timed met het verschil als ik direct op de slimme meter kijkt die wel echt direct na 1 seconde reageert.
Als ik in de app bij de P1 meter kijk dan verspringen de waarden toch echt elke seconde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerryvh
Polvo176 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 22:42:
[...]
Ik zie bij beide stapsgewijs oplopen, daar zit geen verschil in.
Dat klinkt verdacht veel zoals het issue met één van mijn torens die ik eerder beschreef.....
Dat is dus niet normaal? Die horen binnen de paar seconden het volledige verbruik (of tot aan de ingestelde limiet) te compenseren (ze "zoeken" dan nog wel een fijne balans).
Eens totaal uitschakelen en herstarten, denk ik dan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frituurpanda
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:51
mrme12345 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 22:33:
[...]

Vreemd ik zie iets vergelijkbaars aan mijn kant, sinds gisteren een paar extra batterijen aangesloten. Mijn systeem thuis werkt met een Shelly Pro 3EM die in de Zendure app is gekoppeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V4Yp6OAUi47SsmcRxwAQ9czkQco=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MgIkjgU0CcucIK8x1DhRvycn.jpg?f=fotoalbum_large.

Ik draai hem op dit moment in NOM mode (Follow the Surplus Power). Wanneer ik terug in Tibber kijk zie ik echter steeds van dit soort grote 'swings':
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EvHi98dMYM3jLTnbPUIJQL50n2Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pTlQ3p1m6WdrbkyGqGnmT8XP.jpg?f=fotoalbum_large
waardoor ik het vermoeden heb dat de batterijen traag reageren? Bij een meer continue verbruik werkt het overigens prima. Vraag mij af of ik iets anders zou moeten configureren aan de kant van Shelly / Zendure 🤔.

Zijn er hier meer mensen die hetzelfde zien met een Shelly Pro 3EM?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Frituurpanda schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 08:40:
[...]

Vreemd ik zie iets vergelijkbaars aan mijn kant, sinds gisteren een paar extra batterijen aangesloten. Mijn systeem thuis werkt met een Shelly Pro 3EM die in de Zendure app is gekoppeld:

[Afbeelding].
Ik draai hem op dit moment in NOM mode (Follow the Surplus Power).

Wanneer ik terug in Tibber kijk zie ik echter steeds van dit soort grote 'swings':

[Afbeelding]
waardoor ik het vermoeden heb dat de batterijen traag reageren? Bij een meer continue verbruik werkt het overigens prima. Vraag mij af of ik iets anders zou moeten configureren aan de kant van Shelly / Zendure 🤔.

Zijn er hier meer mensen die hetzelfde zien met een Shelly Pro 3EM?
Dit is normaal gedrag. ZIe je ook bij quooker. De load wordt dan opeens verhoogd en zendure reageert daar met een aantal seconde vertraging op. Daarna valt load weg en dan schiet die de andere kant op en gaat daarna weer naar standaard. Is bij elk merk batterij en impact zeer klein.

[ Voor 4% gewijzigd door mrme12345 op 01-10-2025 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frituurpanda
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:51
mrme12345 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 08:42:
[...]

Dit is normaal gedrag. ZIe je ook bij quooker. De load wordt dan opeens verhoogd en zendure reageert daar met een aantal seconde vertraging op. Daarna valt load weg en dan gaat die pendelen en schiet de andere kant op. Is niets aan te doen en impact is zeer, zeer klein en geldt voor alle batterijenmerken.
Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
Ja, bij de Quooker zie je dat inderdaad ook.
Het varieert wel, soms reageert de batterij helemaal niet.
Maar het zijn enkele seconden.
De compensatie is ook dan niet volledig, krijgt dan geen tijd om voor het stapsgewijs oplopen.
In de grafiek is de compensatie pas volledig na 30 seconden.
Pagina: 1 ... 128 129 Laatste

Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord.

Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Uitgebreide vragen/input mbt elektrische installaties bij voorkeur in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.

Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.