rimave schreef op donderdag 25 september 2025 @ 17:59:
Ik heb de CT3 meter ook binnen en aangesloten. Heb 1 fase thuis. Toen ik het volgens de handleiding aangesloten had bleef het power lampje rood. Na wat speurwerk bleek dat men bij 1 fase de l1, l2 en l3 aansluitingen ‘bridged’. Dus een brugje van l1 naar l2 en l2 naar l3 en de stroomdraad bij l3 in. Klopt, dan heb ik inderdaad een groen powerlampje. Maar kan dit geen kwaad als ik het zo aangesloten heb?

Daarbij heb ik de klem aangesloten op il3 50A. Maar dan werkt de grafiek in de app niet. Deze werkt wel als ik hem op 120A aansluit. Alleen heb ik geen 120A aansluiting. Gewoon een standaard 1 fase aansluiting, wat volgens mij 3x 25A is? In mijn meterkast zitten twee 40A zekeringen na de hoofdkabel.
https://cdn.shopify.com/s...mpressed.pdf?v=1756715345

Volgens mij moet je de nul en de fase aansluiten, waarbij je de fase op L3 aansluit.
En de klem moet op L3 120A.

Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:01
geert1992 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 18:11:
[...]

https://cdn.shopify.com/s...mpressed.pdf?v=1756715345

Volgens mij moet je de nul en de fase aansluiten, waarbij je de fase op L3 aansluit.
En de klem moet op L3 120A.
Ik heb hem volgens deze video aangesloten:
YouTube: Tuto installation : Zendure Smart Meter 3CT

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Volgens mij kan je met de voorste rij aansluitingen aan de onderkant nog iets meten, maar je moet ct1-3 hebben. in de gebruiksaanwijzing zag ik 123 niet iets over het bruggen. Maar, doet hij het ook niet? Dat het lampje rood brand?

[ Voor 13% gewijzigd door geert1992 op 25-09-2025 18:22 ]

Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.

• rimave
geert1992 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 18:21:
[...]

Volgens mij kan je met de voorste rij aansluitingen aan de onderkant nog iets meten, maar je moet ct1-3 hebben.
Hij zit nu weer in de il3 aansluiting en de grafiek in de app ziet er nu goed uit.
Hij meet nu ook zoals het hoort. Ik denk ook dat ik die doorlussen er ook weer af haal.
Dan is het power lampje maar rood. Hij werkt igg wel.
Hoe hebben anderen hier dat met 1 fase aangesloten vraag ik mij dan wel af?

Die klemmen om de kabels is makkelijk maar niet zo handig als er weinig ruimte is in de meterkast.

[ Voor 8% gewijzigd door rimave op 25-09-2025 18:24 ]

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

rimave schreef op donderdag 25 september 2025 @ 18:23:
[...]

Hij zit nu weer in de il3 aansluiting en de grafiek in de app ziet er nu goed uit.
Hij meet nu ook zoals het hoort. Ik denk ook dat ik die doorlussen er ook weer af haal.
Dan is het power lampje maar rood. Hij werkt igg wel.
Hoe hebben anderen hier dat met 1 fase aangesloten vraag ik mij dan wel af?
Je kan de vraag ook aan Zendure support vragen, rood lampje is volgens de handleiding een storing....
Nu zal de storing wel zijn dat fase 1 en 2 dood zijn, maar goed, die zijn er ook niet.

rimave schreef op donderdag 25 september 2025 @ 18:23:
[...]

Die klemmen om de kabels is makkelijk maar niet zo handig als er weinig ruimte is in de meterkast.
Waarom gekozen voor de 3ct? Nog geen slimme meter?

geert1992 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 17:51:
[...]

Bij de verkoper waar ik de batterijen besteld heb, kon ik maximaal drie stuks tegelijk bestellen. Gisteren heb ik mijn vierde binnengekregen, alles voor een goede C-waarde!

Wat nog wel in mijn achterhoofd speelt is het idee om op de achterkant van mijn huis nog 3 (of meer) zonnepanelen neer te leggen, deze liggen dan wel het grootste gedeelte van de dag in de schaduw. Deze zouden dan op mooi op het offgrid stopcontact kunnen komen.
Of hetzelfde als bij @Taro met een sf800:D.
Jaaaa jij gaat voor rond die 0.2C. Hier zit ik op 0.27C. Opzich denk ik wel dat ze dat prima kunnen hebben maar dat weten we pas op einde van de rit.

Kijken of je ze dan ook vol krijgt en weer leeg. Naar net terugsturen evt later op de avond (tarief). Je hebt het virus te pakken. Vraag me af wat er nu erger is, de mannengriep of dit. 😊

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Devke schreef op donderdag 25 september 2025 @ 18:30:
[...]

Jaaaa jij gaat voor rond die 0.2C. Hier zit ik op 0.27C. Opzich denk ik wel dat ze dat prima kunnen hebben maar dat weten we pas op einde van de rit.

Kijken of je ze dan ook vol krijgt en weer leeg. Naar net terugsturen evt later op de avond (tarief). Je hebt het virus te pakken. Vraag me af wat er nu erger is, de mannengriep of dit. 😊
Ben er niet slechter op geworden, meer kw voor minder;).
Dus daar maak ik mij niet erg druk om.
Laden koste mij nog geen 5 uur.

geert1992 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 18:53:
[...]

Ben er niet slechter op geworden, meer kw voor minder;).
Dus daar maak ik mij niet erg druk om.
Laden koste mij nog geen 5 uur.
Lekker 💪. Vol op orgel terug weer zo dan het net op. Vandaag doet set 2 hier ook mee. HW straks nog een stukje. Kijken of we de stroomkosten weer kunnen wegdrukken of zelfs negatief kunnen uitkomen. Opwek was vandaag niet zo denderend.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• rimave
geert1992 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 18:26:
[...]

Waarom gekozen voor de 3ct? Nog geen slimme meter?
Ik kreeg de 3ct gratis bij de accu. En de Zendure P1 meter werkt nog steeds niet. Zendure Support is druk bezig het op te lossen, maar nog zonder resultaat.

Het doorlussen van die poortjes kan geen kwaad mbt brand bijv?

rimave schreef op donderdag 25 september 2025 @ 19:01:
[...]

Ik kreeg de 3ct gratis bij de accu. En de Zendure P1 meter werkt nog steeds niet. Zendure Support is druk bezig het op te lossen, maar nog zonder resultaat.

Het doorlussen van die poortjes kan geen kwaad mbt brand bijv?
Maar waarom zou je dat willen? Vanwege het rode lampje? Zou persoonlijk liever een mailtje sturen naar zendure, en kijken of zij het aanraden, of het op kunnen lossen.

• Achiel007
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:48
Het draait hier nu de 2e dag goed, 's nachts wordt de nul aardig gehouden, het is alleen wat traag met mijn oude meter die slechts om de 10 seconden de P1 poort update. Nog een maandje wachten op een nieuwe slimme meter die vast sneller gaat zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• avdl72
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
rimave schreef op donderdag 25 september 2025 @ 17:59:
Ik heb de CT3 meter ook binnen en aangesloten. Heb 1 fase thuis. Toen ik het volgens de handleiding aangesloten had bleef het power lampje rood. Na wat speurwerk bleek dat men bij 1 fase de l1, l2 en l3 aansluitingen ‘bridged’. Dus een brugje van l1 naar l2 en l2 naar l3 en de stroomdraad bij l3 in. Klopt, dan heb ik inderdaad een groen powerlampje. Maar kan dit geen kwaad als ik het zo aangesloten heb?

Daarbij heb ik de klem aangesloten op il3 50A. Maar dan werkt de grafiek in de app niet. Deze werkt wel als ik hem op 120A aansluit. Alleen heb ik geen 120A aansluiting. Gewoon een standaard 1 fase aansluiting, wat volgens mij 3x 25A is? In mijn meterkast zitten twee 40A zekeringen na de hoofdkabel.
Ik heb ook de CT op 1 fase aangesloten.
Je moet inderdaad de overige aansluitingen even doorlussen.
De klem sluit je aan op poort 1 van de CT, en de klem zelf bij de uitgaande kant van de hoofdschakelaar. En let daarbij op de juiste stroomrichting.

NL | BYD Atto3 | Bambu Lab X1C | SolarEdge | Homey Pro | Zendure SolarFlow 2400 AC | Panasonic multi split airco's

Devke schreef op donderdag 25 september 2025 @ 16:29:
[...]

Krijg je ze dynamisch wel vol dan? Vandaag moest het in 3 uur. Dat is te kort voor 3 batterijen hier.
Hoezo in 3 uur? Wij zitten bij dezelfde leverancier en zien:
11u: 15,5 cent
12u: 14,04 cent
13u: 15,5 cent
14u: 16,15 cent
18 u is het al 28 cent, en in totaal 5 uur hoger dan 28, de zonnebonus nog niet meegerekend.

Dat lijkt mij al een mooi genoeg verschil, zeker nu het net eigenlijk fungeert als een grote thuisaccu. Nom moet je tot 2027 geld achteraan gooien.

[ Voor 5% gewijzigd door geert1992 op 25-09-2025 20:12 ]

• rimave
geert1992 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 19:05:
[...]

Maar waarom zou je dat willen? Vanwege het rode lampje? Zou persoonlijk liever een mailtje sturen naar zendure, en kijken of zij het aanraden, of het op kunnen lossen.
Mail is gestuurd. Ben benieuwd naar hun reactie.

• FMudde
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 23:35
Zendure support is ook nog steeds met mijn probleem bezig. Mijn sf800pro blijft in stand-by modus staan, Sinds ik hem heb. Hij staat nu uit want de batterij is van 65% naar 45% gelopen. Bij mij wil hij niet laden en ook niet ontladen. Ook het off grid wcd werkt Alleen als de stekker aangesloten is op het grid. Eerste week kreeg ik verschillende vragen. Iedere dag nieuwe. De laatste dagen krijg ik stukjes Prozac, waar in ze zeggen dat ze het aan het onderzoeken zijn. Ik heb gezegd dat ik een andere wil, of mijn geld terug. Maar het schiet niet op zo.

Antwoord gisteren:

Thank you for providing this detailed information. We deeply understand your concerns and apologize for any inconvenience.
We are currently analyzing this issue and will provide you with a solution as soon as possible.
Thank you for your patience. If you have any further questions, please feel free to contact us. We wish you a happy life!

Vandaag zo’n zelfde soort antwoord. Straks is de termijn om hem terug te sturen verlopen.
Iemand nog tips?

Frank

rimave schreef op donderdag 25 september 2025 @ 20:12:
[...]

Mail is gestuurd. Ben benieuwd naar hun reactie.
Ben zeer benieuwd, rood lampje is foutmelding, terwijl je het hebt aangesloten volgens hun eigen voorschriften.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
CopyCatz schreef op donderdag 25 september 2025 @ 15:46:
[...]

Ik ben door mijn rug gegaan bij het naar boven sjouwen van mijn stapel, dus iedere keer als ik zo'n foto zie heb ik een pijnreflex :) . Maar ik wil er nu ook wel een 4e bij eigenlijk.. En dan een omvormer zodat ik twee sets van twee heb.. en dan die weer elk aanvullen..
Heb hier eergisteravond deze 3 stapels meerdere keren verplaatst omdat ik tot de ontdekking kwam dat er rechts op 0,5 cm na geen 2e stapel naast past. Zweten als een otter, dus nu maar zo, de Marstek is toch (nog) laag dus staat dan niet voor/tegen de stopcontacten aan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7KVRw-DHc89ps_7ohWLd-RtNKEc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ItejR67ZoDbDqaXYPNnS15NF.png?f=fotoalbum_large

Hopelijk zijn de laatste 3 accu's ook snel binnen, dan blijf ik er daarna vanaf :)

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen | 3xMHI WP

• rimave
Taro schreef op donderdag 25 september 2025 @ 20:14:
[...]

Heb hier eergisteravond deze 3 stapels meerdere keren verplaatst omdat ik tot de ontdekking kwam dat er rechts op 0,5 cm na geen 2e stapel naast past. Zweten als een otter, dus nu maar zo, de Marstek is toch (nog) laag dus staat dan niet voor/tegen de stopcontacten aan.
[Afbeelding]

Hopelijk zijn de laatste 3 accu's ook snel binnen, dan blijf ik er daarna vanaf :)
Vanwaar zoveel accu’s?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Heb je z’n onderschrift gelezen? ^^

Acties:
  • +1 Henk 'm!
geert1992 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 20:11:
[...]

Hoezo in 3 uur? Wij zitten bij dezelfde leverancier en zien:
11u: 15,5 cent
12u: 14,04 cent
13u: 15,5 cent
14u: 16,15 cent
18 u is het al 28 cent, en in totaal 5 uur hoger dan 28, de zonnebonus nog niet meegerekend.

Dat lijkt mij al een mooi genoeg verschil, zeker nu het net eigenlijk fungeert als een grote thuisaccu. Nom moet je tot 2027 geld achteraan gooien.
My bad. Idd 4 goed te doen. Ik heb cheapest hours standaard op 3 staan eigenlijk. Bonus idd. Avond wordt korter. Bonus dus ook. Ben vanaf 18 uur aan het ontladen. Net voor half 8 is de zon weer onder. Morgen is het krappies met de spread.

Eens met je dat verkopen nu meer voordeel geeft dan 0 huppelen. HW draait hier straks NOM. Dan zal met de prijzen van vandaag wel uitkomen maar morgen niet.

• Baij
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 25-09 20:37
FMudde schreef op donderdag 25 september 2025 @ 20:13:
Zendure support is ook nog steeds met mijn probleem bezig. Mijn sf800pro blijft in stand-by modus staan, Sinds ik hem heb. Hij staat nu uit want de batterij is van 65% naar 45% gelopen. Bij mij wil hij niet laden en ook niet ontladen. Ook het off grid wcd werkt Alleen als de stekker aangesloten is op het grid. Eerste week kreeg ik verschillende vragen. Iedere dag nieuwe. De laatste dagen krijg ik stukjes Prozac, waar in ze zeggen dat ze het aan het onderzoeken zijn. Ik heb gezegd dat ik een andere wil, of mijn geld terug. Maar het schiet niet op zo.

Antwoord gisteren:

Thank you for providing this detailed information. We deeply understand your concerns and apologize for any inconvenience.
We are currently analyzing this issue and will provide you with a solution as soon as possible.
Thank you for your patience. If you have any further questions, please feel free to contact us. We wish you a happy life!

Vandaag zo’n zelfde soort antwoord. Straks is de termijn om hem terug te sturen verlopen.
Iemand nog tips?
Bij jou werkt off-grid dus ook alleen on-grid...

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Volgens mij zou de vraag moeten zijn: Waarom niet? :)

De 33 zonnepanelen kunnen op een goede dag 45-60 kWh opwekken en de 2 EV's slurpen iedere week ook minimaal zo'n 110-120 kWh, naast 3 warmtepompen en wat andere dingen. We zijn grootverbruikers en ik wil vanaf 1-1-2027 zo min mogelijk van het net afnemen en er niets aan terugleveren. In de winter gaat dat helaas niet lukken, maar ik vermoed dat we als het moet tussen april-augustus helemaal niets zouden hoeven af te nemen in maart en september een beetje en tussen oktober-februari helaas nog wel echt veel moeten laden. Maar dat gaan we dus de komende maanden ervaren.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen | 3xMHI WP

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:04
[...]

[Afbeelding]

Nog drie van Marstek besteld of drie andere test accu's? :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Kees_frl schreef op donderdag 25 september 2025 @ 20:44:
[...]

Nog drie van Marstek besteld of drie andere test accu's? :)
Krijg nog 3x AB3000X binnen, dan op de max van 3x6 stuks.

Verder nu nog staan: Marstek Venus D, Zinvolt/AlphaESS & NextEenergy. Daar komt binnenkort nog de Lunergy bij. De NextEnergy schuif ik weer door, die werkt niet goed samen met de rest aangezien die pas vanaf december ook voor niet-NextEnergy klanten dynamisch kan worden aangestuurd, doet hier nu alleen NOM en dan gaan ze elkaar (ont)laden, da's niet zo goed voor de ROI :)

• FMudde
  • Registratie: November 2022
Baij schreef op donderdag 25 september 2025 @ 20:37:
[...]

Bij jou werkt off-grid dus ook alleen on-grid...
Inderdaad, maar die van mij laad of ontlaad ook niet. Ik heb versie 1.0.7

Frank

• Kees_frl
Taro schreef op donderdag 25 september 2025 @ 20:48:
[...]

Krijg nog 3x AB3000X binnen, dan op de max van 3x6 stuks.

Verder nu nog staan: Marstek Venus D, Zinvolt/AlphaESS & NextEenergy. Daar komt binnenkort nog de Lunergy bij. De NextEnergy schuif ik weer door, die werkt niet goed samen met de rest aangezien die pas vanaf december ook voor niet-NextEnergy klanten dynamisch kan worden aangestuurd, doet hier nu alleen NOM en dan gaan ze elkaar (ont)laden, da's niet zo goed voor de ROI :)
Ah thnx, zie het nu pas 3 x 5 dus op naar 3 x 6 thnx :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

• dotternetta
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:45
CopyCatz schreef op maandag 22 september 2025 @ 19:05:
[...]

Het is hier al vaker besproken, maar LFP accu's hebben een hele vlakke curve bovenaan. Het schijnt vrij normaal te zijn dat tussen de 90 en 100% er grote stappen kunnen zijn in het schatten van het batterij percentage. Het lijkt me dus ook vrij weinig zin hebben om een limiet aan de bovenkant in te stellen in die range van bv 95 of 98%. Gewoon altijd naar 100% om zeker te weten dat 't 100% is, en minimaal 1x per maand even naar de bodem (ik doe tegenwoordig 5% omdat ie daar nu goed op lijkt te stoppen). En dan vanaf de bodem in 1x door weer naar vol.
Precies, zie mijn link in de handtekening

"Just charge the freaking thing to 100 percent" 😄

• Kees_frl
Achiel007 schreef op maandag 22 september 2025 @ 17:35:
[...]

Heb een passieve splitter, maar ook de Zendure P1 rechtstreeks in de meter of de Everhome werkten niet. Als test toch de HW besteld, morgen zullen we het zien.
nog nieuws? :)

• Achiel007
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:48
Jawel, 2 dagen geleden de HW hub giinstalleerd, had leek het wel weinig effect eerst. Echter half uurtje later kreeg ik een bericht van everHome team dat ze ineens data binnenkregen, ff gecheckt en ja hoor. Draai dus op de everHome P1 nu dus. De Zendure P1 doet het nog steeds niet helaas.

23 oktober komt er een nieuwe slimme meter, dat zal het regelen ook verbeteren want huidig geeft 1x per 10 seconden een waarde.

Draai dus al 2 dagen en het gaat goed. Volgende stap is een dedicated groep aan laten leggen.

Het is wonderbaarlijk wat die HW hub doet, mijn leverancier heeft er direct 10 besteld vertelde hij aan de telefoon. Had hem zoals beloofd nog even gebeld met de uitkomst van de everHome en de HW switch, wel zo netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• randyrolls
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 22:12
Ik heb vorige week via de app, installatie gegevens en installatierapport van installateur gedeeld met zendure, maar de goedkeuring veiligheidsinstellingen voor terugleververmogen blijft staan op informatie is ingediend en wordt beoordeeld, wij zullen de beoordeling binnen 48 uur afronden.
Nog steeds geen goedkeuring.

Hoelang hebben jullie moeten wachten?

Update, wachttijd is geen 48 uur maar eerder 7 werkdagen, vanmorgen bericht ontvangen via de app met goedkeuring.

[ Voor 13% gewijzigd door randyrolls op 26-09-2025 09:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:04
[...]

[Afbeelding]

als je één stapel op een plankje zet....
passen de "hengsels" over/onder elkaar en win je enkele centimeters? (8>

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
randyrolls schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 00:17:
Ik heb vorige week via de app, installatie gegevens en installatierapport van installateur gedeeld met zendure, maar de goedkeuring veiligheidsinstellingen voor terugleververmogen blijft staan op informatie is ingediend en wordt beoordeeld, wij zullen de beoordeling binnen 48 uur afronden.
Nog steeds geen goedkeuring.

Hoelang hebben jullie moeten wachten?
De afwijzingen waren binnen 3-4 uurtjes binnen, hou daarbij wel rekening met Chinese werktijden. De goedkeuring ging iets langer overheen, denk 5-6 dagen ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hansieo schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 08:23:
[...]

als je één stapel op een plankje zet....
passen de "hengsels" over/onder elkaar en win je enkele centimeters? (8>
Goed idee, echter is de grootste uitdaging de AC-kabel die een stuk naar links uitsteekt en dan tegen zijn buurman of de muur aan komt. Als die op de achterkant had gezeten hadden ze mooi naast elkaar kunnen staan. Ook als je de hoogte iets aanpast blijft dat helaas een issue. Rechts ervan staan 2 stellingkasten en dan een deur, daar zit ook geen mm speling meer in, tenzij ik zo'n kast ergens anders in de garage neerzet, dan wel. Heb er ook al over nagedacht om ze alle 3 rechts neer te zetten, in de diepte ipv breedte, maar het oog wil ook wat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:46
geert1992 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 16:06:
[...]

Zelf zou ik iedereen 4 batterijen aanraden.
Met vier batterijen kom je uit op een C-waarde van 0,21. Daarom heb ik er zelf voor gekozen om vier accu’s onder mijn 2400ac te plaatsen.
@geert1992
Voor zo’n installatie is een aparte dedicated groep een no-brainer.
Maar als je met 2400W wilt ontladen en laden dan kan dat toch niet met de enkele snoer en stekker aan de omvormer in een wcd?
Dan is stekker afknippen en aansluiten op een hoger vermogen aansluiting nodig?
Tja ik heb nu een ander merk, bevalt erg goed, maar zelfs met 4 batterijen(10.8) kWh bruto) kom ik de nacht niet door (voor de goed orde, heb er nu nog 3).
Zou eigenlijk 14-15 kWh moeten hebben.
Met dynamisch contract wil ik echter wel minimaal met 2400W kunnen laden.
Dus een overstap naar Zendure met 4 of 5 batterijen vraagt dan of een robuuste em vaste aansluiting zonder stekker, of toch met 2 stapels, maar dan met gebruik van een WCD nog steeds wat beperking in vermogen.
Of mis ik iets!

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Catdogsf
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01:17
EVfan schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 09:23:
[...]

@geert1992
Voor zo’n installatie is een aparte dedicated groep een no-brainer.
Maar als je met 2400W wilt ontladen en laden dan kan dat toch niet met de enkele snoer en stekker aan de omvormer in een wcd?
Dan is stekker afknippen en aansluiten op een hoger vermogen aansluiting nodig?
Tja ik heb nu een ander merk, bevalt erg goed, maar zelfs met 4 batterijen(11.2 kWh bruto) kom ik de nacht niet door.
Zou eigenlijk 14-15 kWh moeten hebben.
Met dynamisch contract wil ik echter wel minimaal met 2400W kunnen laden.
Dus een overstap naar Zendure met 4 of 5 batterijen vraagt dan of een robuuste em vaste aansluiting zonder stekker, of toch met 2 stapels, maar dan met gebruik van een WCD nog steeds wat beperking in vermogen.
Of mis ik iets!
Is niet nodig, kan prima in een wcd, bv de volgende, maar een dedicated groep is een vereiste.

https://www.elektramat.nl...kajYwJGwwJGgyMjAwMjcwMzU.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerryvh
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 15:13
Heel veel nieuwe systemen voor plug-ins de laatste tijd.
Vraag die ik me stel: je zit hier veelal met een gebruiksverwachting van meer dan 10 jaar. Als je omvormer van je dakpanelen eraan gaat na pakweg 15 jaar, koop je simpelweg een andere. Ook van een ander merk.

Maar wat als de omvormer van de PIB kapot gaat na 10+ jaar? Je zit hier vast aan één product. Er is (in tegenstelling met bvb autos) geen enkele regelgeving die fabrikanten verplicht om gedurende bepaalde tijd (na afloop productie) hun omvormers leverbaar te houden. Hoeveel akkus gaan er ongebruikt blijven, indien zou blijken dat er na 11 jaar geen omvormer meer voor te vinden is?

Ik denk eraan om enkele Hypers als reserve te kopen.... een paar honderd EUR die me verzekert dat ik de paar duizend euro aan akkus ook na 10 jaar nog zal kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Jerryvh schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 11:07:
Heel veel nieuwe systemen voor plug-ins de laatste tijd.
Vraag die ik me stel: je zit hier veelal met een gebruiksverwachting van meer dan 10 jaar. Als je omvormer van je dakpanelen eraan gaat na pakweg 15 jaar, koop je simpelweg een andere. Ook van een ander merk.

Maar wat als de omvormer van de PIB kapot gaat na 10+ jaar? Je zit hier vast aan één product. Er is (in tegenstelling met bvb autos) geen enkele regelgeving die fabrikanten verplicht om gedurende bepaalde tijd (na afloop productie) hun omvormers leverbaar te houden. Hoeveel akkus gaan er ongebruikt blijven, indien zou blijken dat er na 11 jaar geen omvormer meer voor te vinden is?

Ik denk eraan om enkele Hypers als reserve te kopen.... een paar honderd EUR die me verzekert dat ik de paar duizend euro aan akkus ook na 10 jaar nog zal kunnen gebruiken.
Je zou ook andersom kunnen denken: Stel je omvormer gaat na X jaar kapot, dan verkoop je dan je accu's en krijgen die elders een 2e leven.

Je vergelijking met zonnepanelen gaat ook maar deels op, voor een simpele string omvormer heb je gelijk, maar voor bijv Enphase of SolarEdge systemen heb je uiteindelijk dezelfde afhankelijkheid waarbij evt ook al je panelen toch weer even los moeten en voorzien van nieuwe modules (en als je dat doet is vervangen door nieuwere hoger vermogen panelen eigenlijk altijd een betere investering).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
  • Registratie: December 2022
Sander schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 11:10:
[...]

Je zou ook andersom kunnen denken: Stel je omvormer gaat na X jaar kapot, dan verkoop je dan je accu's en krijgen die elders een 2e leven.

Je vergelijking met zonnepanelen gaat ook maar deels op, voor een simpele string omvormer heb je gelijk, maar voor bijv Enphase of SolarEdge systemen heb je uiteindelijk dezelfde afhankelijkheid waarbij evt ook al je panelen toch weer even los moeten en voorzien van nieuwe modules (en als je dat doet is vervangen door nieuwere hoger vermogen panelen eigenlijk altijd een betere investering).
Is wel een punt van zorg, aangezien de Hypers nu al op de nominatie staan om uit gefaseerd te worden.
Jou voorbeeld van Enphase en Solar Edge is toch niet zo anders.
Ik kan een Hyper vervangen door een SF800 Pro, boet dan wel in op piek vermogen, maar de accu's hoeven niet weg.
De optimizers van Solar Edge zullen ook bruikbaar blijven met nieuwe omvormers.
Halverwege de rit alles op het dak vernieuwen is niet de insteek bij aanschaf en dat geldt ook voor de batterijen.
Ik heb afgelopen maand 3 omvormers vervangen, twee kleintjes van 500 Watt en een 3 fasen van ruim 4 kW, resp. 22 en 12 jaar oud.
Vervangen door jong gebruikt spul van 2 jaar oud voor een prikkie.
De oude deden het nog prima, maar ik kon er software matig niks mee, en daar zie ik grotere problemen mee komen.
Dat er b.v. voor de SF800 Pro wel software updates komen, maar voor de Hypers niet meer.
Het is dan niet de vraag of de Hypers het fysiek nog doen, maar of ze softwarematig nog bruikbaar blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Catdogsf schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 09:34:
[...]

Is niet nodig, kan prima in een wcd, bv de volgende, maar een dedicated groep is een vereiste.

https://www.elektramat.nl...kajYwJGwwJGgyMjAwMjcwMzU.
Dit punt is al vaker besproken: er kleven simpelweg een paar risico’s aan.
Wil je die wegnemen, dan is mijn advies om de kabel af te knippen en opnieuw aan te sluiten met WAGO’s die geschikt zijn voor flexibele aders.

In huis is er geen enkel apparaat dat jaarlijks zoveel kilowatturen verwerkt via een simpele schuko stekker. Juist daarom zou ik zeggen: eraf met die stekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
In een krappe 6 minuten 7% SoC erbij, hoe dan........

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JwD48I6obS0PWN4uyNoU8YtkZlc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ErIh9eAy7JHLJZTojGyVnmtN.png?f=fotoalbum_large

Gisteravond zag ik ook een vrij snelle drop:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pk3-PdbapO1hGdOaPiLYnE8K9jI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3rnsJPQO0S7JzJ28rhC15qRG.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
Devke schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 15:36:

[Afbeelding]
Gratis stroom! :9 Niet blij? :+

[ Voor 22% gewijzigd door Polvo176 op 26-09-2025 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Weinig uren vandaag? Accu denkt mee om wel vol te raken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markduffy
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21:03

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zie bij mijn sets een behoorlijk verschil in SOC, welke in de laatste paar % behoorlijk snel naar elkaar toe loopt. en dan is het verschil onder de streep nog 10-15minuten (Waar je bij een 20% verschil, wat in theorie zo'n 3kwh is, toch 1,5uur langer door zou moeten gaan dan de andere accu) +de nog ongeveer 1kWh verschil als ik een full charge-discharge doe, dit verschil zat rond de 1,5 tot 2kWh. En opvallend blijft dat dit SOC gebeuren met 1 batterij mee gaat van de ene set naar de andere set.
(Verschil in kWh is van beide sets nagenoeg gelijk op paar honderste, TENZIJ ik full charge of discharge doe)
Hier heb ik met Zendure vd week nog over bericht en kreeg van hun het volgende terug.
Moet eerlijk zeggen dat ie net iets te technisch reageert waar mijn kennis niet zit, waardoor ik niet zo goed weet wat ik moet antwoorden rondom hetgeen dat ik zie.

The energy of lithium iron phosphate cells is concentrated in the middle voltage range.
The energy at the end of the charge is very low, and even a small difference in charge can result in a large voltage difference. Therefore, the voltage difference between cells in the same battery pack will be larger at the end of the charge, resulting in a steeper discharge. This is normal. We control parameters such as the middle voltage difference, the end voltage difference, and the maximum discharge capacity of the entire battery pack before shipment

+/- 6kW zonnepanelen, 1x Hybrid 10kw Auto, Shelly Pro 3EM, 2x Zendure SolarFlow 2400AC met ieder 3x AB3000X (17,3kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Polvo176 en @geert1992 lolbroeken haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
markduffy schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 15:49:
[...]

Ik zie bij mijn sets een behoorlijk verschil in SOC, welke in de laatste paar % behoorlijk snel naar elkaar toe loopt. en dan is het verschil onder de streep nog 10-15minuten (Waar je bij een 20% verschil, wat in theorie zo'n 3kwh is, toch 1,5uur langer door zou moeten gaan dan de andere accu) +de nog ongeveer 1kWh verschil als ik een full charge-discharge doe, dit verschil zat rond de 1,5 tot 2kWh. En opvallend blijft dat dit SOC gebeuren met 1 batterij mee gaat van de ene set naar de andere set.
(Verschil in kWh is van beide sets nagenoeg gelijk op paar honderste, TENZIJ ik full charge of discharge doe)
Hier heb ik met Zendure vd week nog over bericht en kreeg van hun het volgende terug.
Moet eerlijk zeggen dat ie net iets te technisch reageert waar mijn kennis niet zit, waardoor ik niet zo goed weet wat ik moet antwoorden rondom hetgeen dat ik zie.

The energy of lithium iron phosphate cells is concentrated in the middle voltage range.
The energy at the end of the charge is very low, and even a small difference in charge can result in a large voltage difference. Therefore, the voltage difference between cells in the same battery pack will be larger at the end of the charge, resulting in a steeper discharge. This is normal. We control parameters such as the middle voltage difference, the end voltage difference, and the maximum discharge capacity of the entire battery pack before shipment
Hier doelen ze op de vlakke curves van deze batterijen. Het viel me op dat set 2 dan wat sneller moet corrigeren op de uitersten, bij Set 1 zie ik dat eigenlijk niet/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Polvo176 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 12:45:
[...]

Is wel een punt van zorg, aangezien de Hypers nu al op de nominatie staan om uit gefaseerd te worden.
Jou voorbeeld van Enphase en Solar Edge is toch niet zo anders.
Ik kan een Hyper vervangen door een SF800 Pro, boet dan wel in op piek vermogen, maar de accu's hoeven niet weg.
De optimizers van Solar Edge zullen ook bruikbaar blijven met nieuwe omvormers.
Halverwege de rit alles op het dak vernieuwen is niet de insteek bij aanschaf en dat geldt ook voor de batterijen.
Ik heb afgelopen maand 3 omvormers vervangen, twee kleintjes van 500 Watt en een 3 fasen van ruim 4 kW, resp. 22 en 12 jaar oud.
Vervangen door jong gebruikt spul van 2 jaar oud voor een prikkie.
De oude deden het nog prima, maar ik kon er software matig niks mee, en daar zie ik grotere problemen mee komen.
Dat er b.v. voor de SF800 Pro wel software updates komen, maar voor de Hypers niet meer.
Het is dan niet de vraag of de Hypers het fysiek nog doen, maar of ze softwarematig nog bruikbaar blijven.
In principe stuur ik alles nu lokaal aan met de Hyper 2000 (en dat kan met de AC2400 en SF800 nog makkelijekr) en dan is het dus vooral zorgen dat je geen firmware updates installeert die dat kapot maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masterant
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:41

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Jij zit geloof ik ook op v1.0.7 / BMS 1.0.10? Ik zie dit gedrag ook wel een beetje op de stapel met v 1.0.7 maar de uiteindelijke capaciteit klopt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
masterant schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 18:35:
[...]

Jij zit geloof ik ook op v1.0.7 / BMS 1.0.10? Ik zie dit gedrag ook wel een beetje op de stapel met v 1.0.7 maar de uiteindelijke capaciteit klopt wel.
Je stipt wel een goed punt aan. De 2e set heb ik de firmware update nog niet gedaan zie ik. Die zit op 1.01 de eerste set zit op 1.06

Wellicht verklaard dat al iets. Als de batterij in rust is zal ik dat eerst eens gaan doen. Dank.

Waar zie ik BMS versies? Ben al ff door de app aan het zoeken. Gebruik die normaliter niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Devke schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 19:04:
[...]

Je stipt wel een goed punt aan. De 2e set heb ik de firmware update nog niet gedaan zie ik. Die zit op 1.01 de eerste set zit op 1.06

Wellicht verklaard dat al iets. Als de batterij in rust is zal ik dat eerst eens gaan doen. Dank.

Waar zie ik BMS versies? Ben al ff door de app aan het zoeken. Gebruik die normaliter niet.
Via de onderstaande rest sensor. Deze heb ik van @g00gle ontvangen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
    - name: "Zendure 2400 AC Pack 1 FW"
      value_template: >
        {% set n = value_json['properties']['packNum'] | int(0) %}
        {% if n >= 1 %}
          {% set v = value_json['packData'][0]['softVersion'] | int(0) %}
          {% set major = (v // 4096) | int %}
          {% set minor = ((v // 256) % 16) | int %}
          {% set patch = (v % 256) | int %}
          {{ major ~ '.' ~ minor ~ '.' ~ patch }}
        {% else %}unknown{% endif %}
      unique_id: zendure_2400_ac_pack1_fw

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masterant
Devke schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 19:04:
[...]

Ik weet niet of je blij wordt van 1.0.6, ik althans niet. Alleen maar ellende gehad met capaciteit vanaf dag 1, dat is ook de versie waarop ik ben ingestapt. v1.0.7 is eindelijk goed maar vervolgens precies zelfde probleem met de nieuwe stapel tot ze het handmatig v1.0.7 pushen - echt knullig imo.

Edit: voor BMS versie kun je naar http://<IP>/properties/report - BMS 1.0.7 wordt weergegeven als "softversion" 4103 en met v1.0.7 krijg je dus BMS versie 1.0.10 en die wordt als 4106 weergegeven.

[ Voor 11% gewijzigd door masterant op 26-09-2025 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-d
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 01-10 15:32
Vandaag is een stop gesprongen, waardoor de wifi er tijdelijk af geweest is. Een van Sf2400ac’s is daarbij zijn wifi instellingen kwijtgeraakt. Is dat te voorkomen?

Via de Zendure app de 2400 AC weer toegevoegd, maar ik zou dit liever niet hebben.

[ Voor 20% gewijzigd door jk-d op 26-09-2025 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
jk-d schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 19:38:
Vandaag is een stop gesprongen, waardoor de wifi er tijdelijk af geweest is. Een van Sf2400ac’s is daarbij zijn wifi instellingen kwijtgeraakt. Is dat te voorkomen?

Via de Zendure app de 2400 AC weer toegevoegd, maar ik zou dit liever niet hebben.
Ik heb bij de Hyper en SF800Pro nooit een wifi probleem ervaren na een stroom uitval.
Ik denk niet dat dit bij de 2400AC anders is, tenzij de 2400AC zelf de oorzaak is van de overbelaste zekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-d
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 01-10 15:32
Polvo176 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 19:58:
[...]

Ik heb bij de Hyper en SF800Pro nooit een wifi probleem ervaren na een stroom uitval.
Ik denk niet dat dit bij de 2400AC anders is, tenzij de 2400AC zelf de oorzaak is van de overbelaste zekering.
De groep waar de Zendure op zit is niet zonder stroom geweest. Het was de groep waar de router op zit. Zelfs de wifi repeater waar de Zendure’s op zitten is niet van de stroom af geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
jk-d schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 20:02:
[...]

De groep waar de Zendure op zit is niet zonder stroom geweest. Het was de groep waar de router op zit. Zelfs de wifi repeater waar de Zendure’s op zitten is niet van de stroom af geweest.
Raar geval dan, misschien dat andere gebruikers van de 2400AC iets van kunnen zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:45
jk-d schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 20:02:
[...]

Zal wel een dubbel ip adres verhaal zijn in je router

"Just charge the freaking thing to 100 percent" 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieke
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 30-09 21:58
gielz schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 19:09:
[...]

Via de onderstaande rest sensor. Deze heb ik van @g00gle ontvangen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
    - name: "Zendure 2400 AC Pack 1 FW"
      value_template: >
        {% set n = value_json['properties']['packNum'] | int(0) %}
        {% if n >= 1 %}
          {% set v = value_json['packData'][0]['softVersion'] | int(0) %}
          {% set major = (v // 4096) | int %}
          {% set minor = ((v // 256) % 16) | int %}
          {% set patch = (v % 256) | int %}
          {{ major ~ '.' ~ minor ~ '.' ~ patch }}
        {% else %}unknown{% endif %}
      unique_id: zendure_2400_ac_pack1_fw
Ik heb bovenstaande code in configuration.yaml geplakt en krijg dan na herstart HA als resultaat versie 1.0.7. Misschien kan iemand me toelichten wat hier mis gaat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a7W2OhOptx0XcZJ4ly4z88ZxNDE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/rfxvFQO8uDzoiAI5EBeHG1z8.jpg?f=user_large

De app op smartphone geeft V1.0.6

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WJbUDNz415eRBDzXM12PPXGdBrM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EepO3ak8hUykx2RnSejMOfF5.jpg?f=fotoalbum_large

En een report geeft als softversion:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ILLuVkWtqNCut-ZXjP43yLzzPRs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/tleMfjnVkWedfeaDk0jLh6YG.jpg?f=user_large

Panasonic K-series split 9 kW, gasloos sinds dec 23 | EV | PV 9,6 kWp | Zendure SF 2400 AC, 12 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catdogsf
masterant schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 19:26:
[...]

Ik weet niet of je blij wordt van 1.0.6, ik althans niet. Alleen maar ellende gehad met capaciteit vanaf dag 1, dat is ook de versie waarop ik ben ingestapt. v1.0.7 is eindelijk goed maar vervolgens precies zelfde probleem met de nieuwe stapel tot ze het handmatig v1.0.7 pushen - echt knullig imo.

Edit: voor BMS versie kun je naar http://<IP>/properties/report - BMS 1.0.7 wordt weergegeven als "softversion" 4103 en met v1.0.7 krijg je dus BMS versie 1.0.10 en die wordt als 4106 weergegeven.
Ik vraag mij wel af, als er zoveel problemen zijn met v1.0.6, waarom ze dan ondertussen niet de versie 1.0.7 automatisch aan een ieder geven?!? Versie 1.0.7 zal toch ondertussen wel stabiel genoeg zijn zou je zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Catdogsf schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 21:44:
[...]

Ik vraag mij wel af, als er zoveel problemen zijn met v1.0.6, waarom ze dan ondertussen niet de versie 1.0.7 automatisch aan een ieder geven?!? Versie 1.0.7 zal toch ondertussen wel stabiel genoeg zijn zou je zeggen.
Ga er maar van uit dat ze 1.0.7 helemaal niet publiek uitbrengen en dat het 1.0.8 of 1.0.9 ofzo wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dergelijke dagen staan ons waarschijnlijk de komende periode nog meer te wachten :(

Morgen ook geen mooie laadmomenten. Nu weer een dagje NOM gedraaid. Ondanks alle invloeden en perikelen met 4x SF800's die iedere keer naar 0 Watt en bypass off sprongen (Zie HA topic) maar 400 Wh van het net afgenomen, nog 18,9 kWh (Zendure) en 1,95 kWh (Marstek) resterend. Morgen 2 uurtjes max laden, rest NOM, maar moet wel 2 auto's bijladen dit weekend. Leuke nieuwe uitdagingen :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o1lF-XWJP244TCFAUz6B9sZGTsU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jPmmYrCvpC0PdndQ3Ccq3Gv9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• randyrolls
Is het mogelijk met een benzine agrregaat (inverter) een stapel zendure accu's te vullen?
Zo ja hoe dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
randyrolls schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 23:10:
Is het mogelijk met een benzine agrregaat (inverter) een stapel zendure accu's te vullen?
Zo ja hoe dan?
Als die aggregaat een 230V 50Hz uitgang heeft kan je daarmee de Zendure's vullen. En met bijv. een SF800Pro en SF2400AC zou je ze mogelijk ook via de off-grid uitgang kunnen vullen als het nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• randyrolls
Taro schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 23:14:
[...]

Als die aggregaat een 230V 50Hz uitgang heeft kan je daarmee de Zendure's vullen. En met bijv. een SF800Pro en SF2400AC zou je ze mogelijk ook via de off-grid uitgang kunnen vullen als het nodig is.
Ik ben wel benieuwd hoe andere tweakers volledig off grid gaan in combinatie met een 3 fase PV omvormer, en 1 of meerdere ac2400's bij stroomuitval.

[ Voor 0% gewijzigd door randyrolls op 26-09-2025 23:41 . Reden: taalfout ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
randyrolls schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 23:36:
[...]

Ik ben wel benieuwd hoe andere tweakers volledig off grid gaan in combinatie met een 3 fase PV omvormer, en 1 of meerdere ac2400's bij stroomuitval.
Persoonlijk heb ik hier een deel van de zonnepanelen beschikbaar om direct op 3x 2400AC met binnenkort 54 kWh aan te sluiten. Verwacht nog 8x flexibele zonnepanelen voor een 8x schuttingdeel binnen die ik op 2x SF800 aansluit voor de winter. Moet nog ervaren hoeveel dat in de winter doet, maar een aggregaat zal ik nooit aanschaffen.

Tot een jaar geleden dacht ik weleens: Ben ik met 2x EV niet heel kwetsbaar voor slechtere periodes waarin een benzine auto toch wel heel handig is? En dan zie ik video's uit Rusland waar de raffinaderijen zijn opgeblazen, er rijen voor de tankstations staan en dan denk ik: Ik plaats gewoon nog meer PV bij zodat ik daarmee de auto's thuis kan laden. En met de off-grid uitgangen red alles het hier ook wel even, alleen in de winter de min soc een stukje verhogen.

masterant schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 19:26:
[...]

Heb even gekeken via report, staat idd op 4103. Dat is 1.06 dus. Mijn eerste set batterijen staat ook op 4103 dus ook 1.06. De app zegt 1.06 en 1.01 wat ik gister al schreef. Raar of haal ik nu even 2 dingen door elkaar?

Nu heb ik pas 1 complete cyclus gemaakt dus te vroeg voor......... gister zag ik dat beide systemen verschil in geladen kWh's hadden. Niet schrikbarende allemaal. De bestaande set van 10 naar 100% SoC een 8,9kWh en de nieuwe set 8,492 kWh. Ook ontladen ging het laatste stukje vrij snel met de SoC. Set 1 is daar gelijkmatiger in. Ik gok dat dit komt omdat de firmware versies nog niet gelijk zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Devke op 27-09-2025 08:11 ]

• Martin_vl
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-10 01:13
Ik heb van de week mijn nieuwe setup geïnstalleerd. Een Zendure SolarFlow 2400 AC met 2 accu's en een Zendure P1 Sensor. In mei besteld en nu binnen, even geduld moeten hebben maar blij dat het er nu is.

Ik loop alleen tegen 1 probleem aan. Als de batterij aan het ontladen is en mijn 2e fase negatief wordt dan klopt het totaal niet van de P1 sensor. Zie onderstaande screenshot.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5GCagQV2t2YQsPtk76-_g6zHesE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AGyMIZFRPE9CVKQjfNYMNs5L.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb al een ticket ingediend. Maar ben benieuwd of meer mensen hier tegen aan lopen en of er een oplossing voor is.
mrme12345 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 14:05:
[...]

Even service ticket insturen en dan proberen ze dat op te lossen:

🌟Compatibiliteit:

De Zendure Slimme Meter P1 werkt met standaard P1-poorten. Omdat energiemeters per leverancier verschillen, kunnen we geen 100% compatibiliteit garanderen.
Bekijk hieronder of uw energiemodel op onze bevestigde compatibiliteitslijst staat:
[Afbeelding]

Problemen of twijfels?
Stuur uw energiemodel, SN-code, een screenshot uit de app én de kleur van de reader/bridge-lampjes naar support@zendure.com – wij bieden directe prioritaire ondersteuning.
@Martin_vl dit vlgs mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Chupachups schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 14:02:
[...]

Je hebt gelijk, ik bedoelde uiteraard poort 2 en 4. Beide geprobeerd, geen verschil. De fout is mi. software matig omdat er wel waarden binnen komen, de berekening van het totaal kloot niet omdat de negatieve waarde van Fase 3 (waarop de PV zit en de SF800pro) niet worden meegenomen .
In reactie op deze.@Martin_vl

• Martin_vl
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-10 01:13
Bedankt voor je snelle reactie. Ik zag net ook dat mijn P1 sensor nog niet op de laatste versie van de firmware draaide. Dacht dat ik het al geupdate had, maar blijkbaar niet. Maar nu geupdate en probleem lijkt opgelost te zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Gisteren eindelijk de tijd gehad om de MID KWH Meter te plaatsen. Je ziet dus nu duidelijk wat ik al eerder aangaf dat de Zendure APP en zenSDK redelijk negatief zijn waardoor je daar een lagere RTE uit berekend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XXRlNzxjitTskkfHn9wXR7KUgXo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/lpdpaC5zHJbtoONwJvMQ72IJ.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0ArWkvdeZOnDtRROGJ9E5tIWuvI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hrb0E4cDadt8qjo8uV8HcMWw.jpg?f=fotoalbum_large

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

• masterant
gielz schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 09:37:
Gisteren eindelijk de tijd gehad om de MID KWH Meter te plaatsen. Je ziet dus nu duidelijk wat ik al eerder aangaf dat de Zendure APP en zenSDK redelijk negatief zijn waardoor je daar een lagere RTE uit berekend.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit is natuurlijk een veel mooiere oplossing maar viel mij inderdaad ook op met gewoon HW Energy sockets, daar gemeten over een periode van bijna 4 weken ligt het bij mij ook ongeveer rond de 90%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
gielz schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 09:37:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De eerste volledige run met beide op een aparte MID kWh meter van HW.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hp1V_4w2X8PoOcEzyJs2c430ovc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ibWopVBzViIHfun305h1GyxF.png?f=user_large

• masterant
Devke schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 10:18:
[...]

De eerste volledige run met beide op een aparte MID kWh meter van HW.

[Afbeelding]
Vermoed dat dit er anders uit gaat zien (verbetert) als je eenmaal de fix binnen hebt die dus in v1.0.7 verwerkt zit, @gielz draait ook v1.0.7 volgens mij (dus BMS 1.0.10) en de stapel waar ik op doel is ook gemeten met enkel v1.0.7. De stapel met v1.0.6, draait welliswaar korter maar die gaat meer richting de 83%.

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 02-10 07:19
gielz schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 21:33:
[...]

Wanneer je lokaal gaat aansturen zou ik de app alleen nog gebruiken voor inzage. Maar het werkt wel want ik kan hier hem op standby zetten via Home Assistant en daarna via HEMS handmatig laden en ontladen.
@gielz Inmiddels gaat het aansturen vanuit een NOM script goed, elke 5 sec wordt de laad-max ingesteld op hetgeen ik 'over' heb. Echter, ik lees ook elke 30 sec de properties/report uit en verwerk een aantal stats, maar als het NOM script actief is, krijg ik nauwelijks reactie op de properties/report call, terwijl dat met een inactief NOM script perfect werkt.
Is dat iets op de Zendure?? bijten die 2 calls elkaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
masterant schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 11:12:
[...]

Vermoed dat dit er anders uit gaat zien (verbetert) als je eenmaal de fix binnen hebt die dus in v1.0.7 verwerkt zit, @gielz draait ook v1.0.7 volgens mij (dus BMS 1.0.10) en de stapel waar ik op doel is ook gemeten met enkel v1.0.7. De stapel met v1.0.6, draait welliswaar korter maar die gaat meer richting de 83%.
Ik wacht nog heel even met de update. 1.01 op de 1 en 1.06 op de ander. Eens kijken wat dat doet. Of die RTE voor blijft lopen met 1.01 of gewoon een lucky shot is.

emielbf schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 11:20:
[...]

@gielz Inmiddels gaat het aansturen vanuit een NOM script goed, elke 5 sec wordt de laad-max ingesteld op hetgeen ik 'over' heb. Echter, ik lees ook elke 30 sec de properties/report uit en verwerk een aantal stats, maar als het NOM script actief is, krijg ik nauwelijks reactie op de properties/report call, terwijl dat met een inactief NOM script perfect werkt.
Is dat iets op de Zendure?? bijten die 2 calls elkaar?
Er zit geen API rate limiter op de zenSDK. Je kunt dus onbeperkt berichten sturen zolang de wifi verbinding maar "uitstekend" is volgens Zendure. Welke aansturing gebruik je want ik zie je niet terug op de lijst van het Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2 topic;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vIznA5ZMDZVQr2uaiXThnJkGJfc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/C7TrxSIqFWbOaK4UfmPkNCAt.jpg?f=user_large

Maar wellicht even verder gaan in het daarvoor bedoelde HA topic anders word het hier een beetje offtopic.

• Catdogsf
Alles is binnen en heb het geinstalleerd, maar snap er de ballen niet van om hem NOM te laten draaien, wat ik ook doe...

Terwijl de zon weg is lever ik terug aan het net, hoe dan?

Wil gewoon lekker NOMmen, doe ik wat fout, hier wat foto's onder andere hoe ik het ingesteld heb, hoor graag wat ik fout doe en moet aanpassen... Bv dat er staat smart ct, die heb ik niet eens, (heb wel een p1 van zendure), terwijl hier dan ook geen zon is, maar wel terugleveren aan het net.

Hopelijk kan en wil er iemand mij even bijstaan in deze om het zo in te stellen dat het NOM werkt en de overtollige energie van het dak opslaat in de batterijen. (mag via dm)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WRxzhkOIkROA6X2TMrKTc8eRIJ4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sqyf4gJZ4qms2N6HJmW8gIeS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iMTnrSjzFdCs3gu4HtDZ7wYzRcc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qr6Xien65TCIRmI2AF7dfeHv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_DoRgRlKohO7SPp8_HFkAqVfU8k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TG0KPxB5FeViyumSZmNhGf2I.jpg?f=fotoalbum_large
Catdogsf schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 19:23:
Alles is binnen en heb het geinstalleerd, maar snap er de ballen niet van om hem NOM te laten draaien, wat ik ook doe...

Terwijl de zon weg is lever ik terug aan het net, hoe dan?

Wil gewoon lekker NOMmen, doe ik wat fout, hier wat foto's onder andere hoe ik het ingesteld heb, hoor graag wat ik fout doe en moet aanpassen... Bv dat er staat smart ct, die heb ik niet eens, (heb wel een p1 van zendure), terwijl hier dan ook geen zon is, maar wel terugleveren aan het net.

Hopelijk kan en wil er iemand mij even bijstaan in deze om het zo in te stellen dat het NOM werkt en de overtollige energie van het dak opslaat in de batterijen. (mag via dm)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb je de laatste firmware al op de Zendure p1 meter staan.?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kgcQaML1ABIDenyhEvw7lI9M1lM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3fsT4Y4qzTQfkXLKWnKhALvn.jpg?f=fotoalbum_large

• Catdogsf
peterbier schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 19:42:
[...]

Heb je de laatste firmware al op de Zendure p1 meter staan.?
[Afbeelding]
Ja.

• Catdogsf
Maar dit is toch koekoek, zou bijna de stekker eruit trekken...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tIpMdLOum_WZeCFLcZ90SCL9x2Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pVErM31Qnsbt90r7sk7JaIE6.jpg?f=fotoalbum_large
Even uit HEMS halen en dan weer toevoegen.
Wat doet hij dan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kOSBPsUt8Ek909-QlyNMDNGW4Pg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fPQjVmw61v5UqmdHtOsFu1To.jpg?f=fotoalbum_large

• Catdogsf
peterbier schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 20:05:
Even uit HEMS halen en dan weer toevoegen.
Wat doet hij dan.
[Afbeelding]
Gedaan, even gewacht, dan gaat hij laden met 30watt gaf die aan, toen weer HEMS aangezet en ik krijg dit te zien, wat mij betreft niet goed... Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gL6ZwkqIiVSMzxvtoG-TN6Gh4SI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0yYhQDjDosowE2tZF6I1icoU.jpg?f=fotoalbum_large

• Catdogsf
Energieplan staat op slimme meter modus "ac laden starten" moet toch aanstaan? Want daaronder heb ik ook aangegeven "volg het overschot aan energie".

[ Voor 3% gewijzigd door Catdogsf op 27-09-2025 20:14 ]

• Catdogsf
Bij stroomverdelingstrategie staat onderaan de pagina "overtollige energie exporteren" op "verboden", ook goed neem ik aan? Want zo stond het al.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Catdogsf schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 20:14:
Energieplan staat op slimme meter modus "ac laden starten" moet toch aanstaan? Want daaronder heb ik ook aangegeven "volg het overschot aan energie".
Dat is correct voor nom.

• Catdogsf
Ook goed neem ik aan? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JojGDIeORdLFyh336fcmhW8l-eg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QWJ9tAz9SdZz8L3PZv3zDQNO.jpg?f=fotoalbum_large

• Catdogsf
Hoe moet je het volgende instellen want dat is voor mij nog wel een raadsel, misschien dat het daar aan ligt waarom het compleet mis loopt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZtCacB7VjgnMbfgyL2Uv9N2xNEQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QO04EDRugGopwn4CtgwXqgIM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ja dat is ook goed.
Dit heb ik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DIbXaVo94uaQ29-AF82U4pGuzjE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kF4hK8CXKuCt0XCGrPlP7sRk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Catdogsf schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 20:21:
Hoe moet je het volgende instellen want dat is voor mij nog wel een raadsel, misschien dat het daar aan ligt waarom het compleet mis loopt?

[Afbeelding]
Basislast en schema's daar moet je uitschakelen als je Slimme meter mode en een P1-meter hebt. Basislast is alleen bedoeld voor situaties zonder P1-/CT-meter.

Catdogsf schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 20:21:

[Afbeelding]
Voor alleen nom moet je die niet gebruiken.
Slimme meter modus moet je dan doen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v52QpeU6ObZJku_BF1lvLAD8T5o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dBMB3vmcvGU3UnhIbuB5DkbE.jpg?f=fotoalbum_large

• Catdogsf
peterbier schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 20:24:
[...]

Voor alleen nom moet je die niet gebruiken.
Slimme meter modus moet je dan doen.
[Afbeelding]
Als ik die uitzet ziet het er zo uit, is dat goed dan? Is dat bij jullie ook zo?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gfuA3UCEmBCwpc1yMSkpP2ZlfFM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3lCsKtCDIqX0cNZkfSFvFrUY.jpg?f=fotoalbum_large

• Catdogsf
Nu bedenk ik mij, klopt het volgende wel in mijn meterkast?

Groep 7 is de batterij
Groep 9 is zoals je kan zien de pv van het dak.

Komt dat niet in conflict omdat ze op dezelfde aardlekschakelaar zitten, ik zeg maar wat hoor, probeer ook erachter te komen wat het nu is...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fmCbI3f4E4EN64IVnLCNtZ2OBBY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I2oPGP6tLyEDHsq3v2G9qBdG.jpg?f=fotoalbum_large

• Catdogsf
P1 van Zendure zit toch ook in het goede gaatje van de Homewizard splitter? Of moet ik een andere plek gebruiken?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wGsABf25llEvfwruou7yE-PPuI0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EpKtZuLmZmkjJCWBjPUJgCed.jpg?f=fotoalbum_large

• Catdogsf
Wat heb jij staan als je klikt op "voorkeur" bij de slimme meter modus?
Catdogsf schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 20:37:
Nu bedenk ik mij, klopt het volgende wel in mijn meterkast?

Groep 7 is de batterij
Groep 9 is zoals je kan zien de pv van het dak.

Komt dat niet in conflict omdat ze op dezelfde aardlekschakelaar zitten, ik zeg maar wat hoor, probeer ook erachter te komen wat het nu is...[Afbeelding]
Dat maakt niet uit, de P1-meter meet het geheel. Als die waardes kloppen dan moet het Zendure gebeuren goed kunnen sturen.

Komt de Zendure P1-waarde overeen met de andere P1-meters?

• Catdogsf
Nice,

Maar die van mij is nog steeds compleet van de leg...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CS9T4CM48A3e9dSun4c6zVqdojI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8SgokdEfXNlV26kgKoIed5KH.jpg?f=fotoalbum_large
Catdogsf schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 20:47:
[...]

Nice,

Maar die van mij is nog steeds compleet van de leg...

[Afbeelding]
Heb je een DSMR 4.x of 5.x slimme meter? Staat op de voorkant.

• Catdogsf
Taro schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 20:46:
[...]

Dat maakt niet uit, de P1-meter meet het geheel. Als die waardes kloppen dan moet het Zendure gebeuren goed kunnen sturen.

Komt de Zendure P1-waarde overeen met de andere P1-meters?
Oke dus dat is het ook niet qua meterkast...

De P1 van Zendure en de P1 van Homewizard geven allebei hetzelfde aan. Het is echt een jojo springt van laden van het net naar 2000 terugleveren aan het net.
Pagina: 1 ... 127 ... 129 Laatste

Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord.

Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Uitgebreide vragen/input mbt elektrische installaties bij voorkeur in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.

Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.