6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+
Ik kan nu niet zien wat de kWh meter heeft aangegeven (gevraagd vermogen). Anders die er eens naast kunnen leggen (naast socket). Maar goed.....gielz schreef op zondag 14 september 2025 @ 16:26:
[...]
Zelf denk ik dat het vermogen wat de batterij zelf aangeeft in de app toch het meest zuiver is. Sinds ik daar op stuur is er 0 correctie nodig op de NOM wat bij de energysocket en shelly wel nodig was.
Wat je hier ziet is de meting van de zenSDK (app ingesteld vermogen), zenSDK (het vermogen van alle batterijen wat ze aangeven) en een paar externe metingen.
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Ik zou niet naar een socket kijken, puur de report data gebruikenDevke schreef op zondag 14 september 2025 @ 16:12:
[...]
Hoe wil je een efficiency curve bepalen als je nu meet op laden 2400 Watt en je meet 2 minuten later een waarde die bijvoorbeeld 30 Watt hoger ligt en 3 minuten later weer 20 Watt lager? Vervolgens 3 min later mnog een x 15 Watt hoger. Misschien snap ik dat principe dan even niet hoor.
Edit:
De batterij zegt 2400 W laadvermogen
De socket meet AC-kant, die tussen 2510 en 2550 W ligt.
Dat geeft een efficiëntie tussen:
hoogste gemeten AC:
≈95,6%
laagste gemeten AC:
≈94,1%
Dus de efficiëntie ligt ruwweg tussen 94 % en 96 % tijdens het laden in dit geval. Heb die onnauwkeurigheid ook eens in ontladen, dan krijgt je RTE toch best een verschil (in het verlengde hiervan).
Ja, als zensdk uit het report komt.
Hoeveel accu's heb je? Mijn accu's trekken nu 2272W samen
Maar we slaan weer door. Ik hou er over op. Goed weekend nog even
[ Voor 7% gewijzigd door dotternetta op 14-09-2025 16:39 ]
Context: Ik heb twee 2400AC units, met elk 4 batterij packs eronder. Van elke unit meet ik via twee sensoren de RTE, namelijk de Zendure zelf en een Shelly Plug.
De eerste 1-2 wkn heb ik wat lopen rommelen met de configuratie en de manier van gebruik: firmware updates, overstap naar ZenSDK, radiator fans toegevoegd, etc. Dus de meest accurate waardes starten wat mij betreft in september. Ik laad nu elke dag beide sets helemaal op naar 100% SOC, en laat ze daarna vanaf 17.00 uur weer ontladen door NOM te gaan draaien. Dit totdat ze op 10% SOC staan, en dan meet ik de RTE.
Ik heb de waardes in een excel gezet en de RTE waarde per dag ingevoerd, ik heb de outliers (hoogste en laagste waarde even oranje en geel gemaakt).
Ook het verschil tussen de Zendure en de Shelly meetwaardes zijn zichtbaar gemaakt. Opvallend is dat deze naar elkaar toe lijken "te groeien". Als laatste heb ik van de dagmetingen een maandgemiddelde berekend.
/f/image/wX2RQbhOPj2odBWfzJY18kVz.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/EQhz4yURRmVa2g48SzPrEudr.png?f=user_large)
[ Voor 6% gewijzigd door xenobia12345 op 14-09-2025 16:53 ]
Prometeia cooled P4 2,4B@3,15 Ghz, Abit IT7MAX2 v2.0, Corsair 3500C2 512 mb, 2x WD800JB RAID 0 striping
- Taro
- Registratie: September 2000
- Niet online
/u/12037/crop5db5cb2525d0a_cropped.png?f=community)
- Je op een dag met >1 cycle verkeerde aannames doet
- De kWh's die er bij levering in zaten te veel wegen op het geheel
- NOM, 800, 2400 Watt meeneemt
- "10%" SoC niet altijd dezelfde 10% is (daarom kies ik ook liever voor 100% als ijkpunt), maar dan mag je dus daarna niet alweer iets ontladen hebben op dezelfde dag.
- Etc.
- Zendure 2400AC
- Zendure SF800Pro
- Marstek Venus E 3.0
- Zendure Hyper 2000
- Marstek Venus E2.0
- HW PiB
De efficiencycurve is wel erg interessant, dan kan je bijv. ook bepalen of 3x 800 Watt ipv 1x 2400 Watt efficiënter is. En aan de andere kant zie ik zelf ook liever RTE berekeningen dan foutmeldingen, bugs, etc. langskomen.
Dus als ze de nieuwe 2400AC firmware nou ff breed pushen en alles weer goed leverbaar is, dan ziet dit topic er straks zo uit

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Ik denk dat de curve van de 2400AC redelijk vlak zal zijn. Ik doe alleen NOM en sinds ik hem heb, begin augustus (2400AC met 6 batterijen) meet ik een RTE van rond de 84%:mmarchan schreef op zondag 14 september 2025 @ 11:33:
Wordt de RTE niet vooral bepaald door de belasting, maw het vermogen tijdens het laden en ontladen?
Laden en ontladen met 100W is minder efficiënt dan laden en ontladen met pakweg 800W.
...
Handelen met stroom via een dynamisch energiecontract zal altijd een veel hogere RTE bewerkstelligen tov installaties die gebruikt worden voor NOM (waar RTE ondergeschikt is).
280 kWh uit / 334 kWh in * 100% = 83,8. Dit wordt in de loop van de tijd nog nauwkeuriger uiteraard (SoC is momenteel 55%, ongeveer hoe de batterijen geleverd waren schat ik zo). Gemeten met een HomeWizard kWh meter (MID gecertificeerd).
Daar zou ik me dus niet druk over maken, ziet er gewoon prima uit. Consistent met wat anderen hier melden.
6 kWp solar | Daikin Intergas Hybride 8kW | Tesla Model Y RWD 2023 | Fiat 500e 2014 | Zendure SF2400AC 17 kWh
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord.
Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Uitgebreide vragen/input mbt elektrische installaties bij voorkeur in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.
Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.