Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
  • Registratie: Juli 2011
  • Nu online
Devke schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 11:20:
[...]

Ahh een ze.... dan zorg ik goed voor dr. Wat ik doe is laden op de goedkoopste uren. Vaak vol gas. In de weekenden vaak met wat minder vermogen daar de EV en de huishouding dan het nodige wegslurpen. Ontladen is ook vol gas. Ik ga iedere week minimaal 1x tot 100%. Bij de goedkoopste uren kom ik rond de 80% SoC uit regelmatig. Ik zet hem niet in voor NOM (nog) maar gebruik het puur nog voor inkoop op goedkope momenten en verkoop op duurdere momenten. Er ligt een Ome Ali ventilator op die stuurt op omvormer temperatuur. Draait eigenlijk bij vol vermogen continue. Bij lagere vermogens zie je wat schakelen. Ze staat naast een HW setting..... bewijs drang? 🤣🤣🙈
Je hebt gewoon geluk dat je goed gematched set cellen hebt gekregen (op die ene na dan, erg vreemd allemaal)

"Just charge the freaking thing to 100 percent" 😄

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• masterant
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:44
Acidrain schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 11:13:
[...]

Onbalans in de cellen is inderdaad niet de correcte benaming, maar ze gaan volgens mij wel onderling weer levelen om op een gedeelt gelijk percentage uit te komen toch? Of als je de stapel ontlaad is 1 accu op een gegeven moment leeg en stopt met ontladen maar gaan de andere nog wel verder met ontladen?
In mijn dashboard zie ik gewoon een accu stoppen/in slaapstand gaan terwijl de rest nog doorgaat met ontladen. Voor de laatste 10% had ik de discharge op 800W. Dus hij gaat wel degelijk door van wat ik heb gezien althans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
dotternetta schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 11:42:
[...]

Je hebt gewoon geluk dat je goed gematched set cellen hebt gekregen (op die ene na dan, erg vreemd allemaal)
Ben van plan er nog 1 set aan te schaffen, of toch beter een staatslot? >:)

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• avdwerf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-10 18:25
Nou, inmiddels alle 6 de batterijen een keer los onder de omvormer gezet en 2 volledige sessies 100-5% en 5-100% gedaan. Bijzondere is dat ik dan alles bij elkaar uitkom op bij 16kwh in en 14kwh uit. Er zitten 2 accu's bij die qua laden onder de 2,5kwh zitten, de rest zit daarop of boven. Zou het dan toch zijn dat hij op een of andere manier de slechtste accu pakt als je een stapel van 6 hebt en het daarop baseert? De volledige stapel ben ik nog nooit boven de 13kwh in en 11kwh uit gekomen tussen de 5 en 100%. Ik heb de serienummers en data per batterij naar zendure gestuurd weer, kijken wat daar weer uitkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dotternetta
  • Nu online
avdwerf schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 12:00:
Nou, inmiddels alle 6 de batterijen een keer los onder de omvormer gezet en 2 volledige sessies 100-5% en 5-100% gedaan. Bijzondere is dat ik dan alles bij elkaar uitkom op bij 16kwh in en 14kwh uit. Er zitten 2 accu's bij die qua laden onder de 2,5kwh zitten, de rest zit daarop of boven. Zou het dan toch zijn dat hij op een of andere manier de slechtste accu pakt als je een stapel van 6 hebt en het daarop baseert? De volledige stapel ben ik nog nooit boven de 13kwh in en 11kwh uit gekomen tussen de 5 en 100%. Ik heb de serienummers en data per batterij naar zendure gestuurd weer, kijken wat daar weer uitkomt.
Ja, dat is vanochtend ook geconstateerd bij @Jacqui

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/83204460

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
  • Nu online
Devke schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 11:20:
[...]

Ahh een ze.... dan zorg ik goed voor dr. Wat ik doe is laden op de goedkoopste uren. Vaak vol gas. In de weekenden vaak met wat minder vermogen daar de EV en de huishouding dan het nodige wegslurpen. Ontladen is ook vol gas. Ik ga iedere week minimaal 1x tot 100%. Bij de goedkoopste uren kom ik rond de 80% SoC uit regelmatig. Ik zet hem niet in voor NOM (nog) maar gebruik het puur nog voor inkoop op goedkope momenten en verkoop op duurdere momenten. Er ligt een Ome Ali ventilator op die stuurt op omvormer temperatuur. Draait eigenlijk bij vol vermogen continue. Bij lagere vermogens zie je wat schakelen. Ze staat naast een HW setting..... bewijs drang? 🤣🤣🙈
Wat bij jou ook nog een factor zou kunnen zijn: temperatuur. Jij cycled de accu's op een hogere temp als de gemiddelde gebruiker.

Maar dat zou max 3% schelen lees ik nu, dat is het ook niet.

Ik zal vandaag de P1 disconnect tijd doorgeven en vragen of onze constatering klopt.

[ Voor 7% gewijzigd door dotternetta op 19-08-2025 12:23 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gast777
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 26-10 09:10
Ik wil toch even deze wonderschone grafiekjes delen. SF2400AC met 6 batterijen draait NOM (HEMS). Daarnaast heb ik een autolader die via MQTT de P1 meter waarde kan ontvangen om alleen zon te laden. Die P1 waarde kun je dus gemakkelijk manipuleren en zo of de lader of de thuisbatterij voorrang te geven (beschikbaar vermogen aanpassen).

Zowel tijdens de 'moeilijke dag' gisteren als de 'gemakkelijke dag' vandaag volgt hij toch netjes de nul. Oftewel zonverbruik lijn volgt netjes de zonnepanelen opbrengstlijn zolang de batterij en de auto nog plek heeft om te laden.:)

Zeer tevreden gebruiker hier.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kCVwOm2WkL4M4qWsDhn0zkC806Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WyKJQYExVzhrwBeYrJNikKls.png?f=fotoalbum_large

6 kWp solar | Daikin Intergas Hybride 8kW | Tesla Model Y RWD 2023 | Fiat 500e 2014 | Zendure SF2400AC 17 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
  • Nu online
gast777 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 13:14:
Ik wil toch even deze wonderschone grafiekjes delen. SF2400AC met 6 batterijen draait NOM (HEMS). Daarnaast heb ik een autolader die via MQTT de P1 meter waarde kan ontvangen om alleen zon te laden. Die P1 waarde kun je dus gemakkelijk manipuleren en zo of de lader of de thuisbatterij voorrang te geven (beschikbaar vermogen aanpassen).

Zowel tijdens de 'moeilijke dag' gisteren als de 'gemakkelijke dag' vandaag volgt hij toch netjes de nul. Oftewel zonverbruik lijn volgt netjes de zonnepanelen opbrengstlijn zolang de batterij en de auto nog plek heeft om te laden.:)

Zeer tevreden gebruiker hier.

[Afbeelding]
Hoeveel kWh kun je er uit halen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gast777
dotternetta schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 13:42:
[...]

Hoeveel kWh kun je er uit halen?
Uit de SF2400AC met 6x batterij bedoel je? Ik heb een paar keer gekeken hoeveel kWh er in of uit was gegaan met welke start en eind percentages, en dan omgerekend naar 100%. Dan kwam ik altijd ergens in de buurt van de 17 kWh uit. Dus lijkt me prima. Wel al een keer leeggetrokken (tot 10% maar) en dan tot 100% geladen, nav de berichten hier. Sindsdien 100% ook als limiet gehouden. Maar de laadhoeveelheid ziet er prima uit hier.

Het is nog wel zo dat de batterij die nu de onderste is, als ik die boven een andere batterij zet, dan doet die onderste het niet (had ik hier al eens gemeld). Na een testje met verschillende batterijen als onderste te gebruiken, bleef het probleem altijd bij de onderste (welke S/N het ook was) die onder deze specifieke batterij zit. Dat resultaat heb ik aan Zendure gemeld en of ze deze kunnen vervangen. Nog geen reactie mogen ontvangen. Maar ondertussen werkt alles gewoon prima, met die ene batterij onderop. Niet veel haast mee dus, maar zou mooi zijn als ze een nieuwe sturen.

6 kWp solar | Daikin Intergas Hybride 8kW | Tesla Model Y RWD 2023 | Fiat 500e 2014 | Zendure SF2400AC 17 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
  • Nu online
gast777 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 14:08:
[...]

Uit de SF2400AC met 6x batterij bedoel je? Ik heb een paar keer gekeken hoeveel kWh er in of uit was gegaan met welke start en eind percentages, en dan omgerekend naar 100%. Dan kwam ik altijd ergens in de buurt van de 17 kWh uit. Dus lijkt me prima. Wel al een keer leeggetrokken (tot 10% maar) en dan tot 100% geladen, nav de berichten hier. Sindsdien 100% ook als limiet gehouden. Maar de laadhoeveelheid ziet er prima uit hier.

Het is nog wel zo dat de batterij die nu de onderste is, als ik die boven een andere batterij zet, dan doet die onderste het niet (had ik hier al eens gemeld). Na een testje met verschillende batterijen als onderste te gebruiken, bleef het probleem altijd bij de onderste (welke S/N het ook was) die onder deze specifieke batterij zit. Dat resultaat heb ik aan Zendure gemeld en of ze deze kunnen vervangen. Nog geen reactie mogen ontvangen. Maar ondertussen werkt alles gewoon prima, met die ene batterij onderop. Niet veel haast mee dus, maar zou mooi zijn als ze een nieuwe sturen.
Plug al eens bekeken? Heb je het dopje er wel af? 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Iemand nog tips voor als ik snel (lees binnen nu en een week of 4) een AC2400 wil hebben staan met 2 of 3 accu's? Zit aan de voorkant van een renovatie en wil eigenlijk dit gelijk meenemen en als de elektricien dan komt kan hij mooi gelijk alles op aparte groep zetten, bekabelen etc. Wil dan graag de opstelling al hebben staan en goed NOM draaien etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
  • Nu online
Sander schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 15:39:
Iemand nog tips voor als ik snel (lees binnen nu en een week of 4) een AC2400 wil hebben staan met 2 of 3 accu's? Zit aan de voorkant van een renovatie en wil eigenlijk dit gelijk meenemen en als de elektricien dan komt kan hij mooi gelijk alles op aparte groep zetten, bekabelen etc. Wil dan graag de opstelling al hebben staan en goed NOM draaien etc.
Rond gaan bellen om te vragen of iemand nog voorraad heeft

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gast777
dotternetta schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 15:17:
[...]

Plug al eens bekeken? Heb je het dopje er wel af? 😂
Jazeker :D Ook foto gemaakt en aan Zendure gegeven. Alleen niet vergeleken met de andere 'known good' connectors.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q3jtffUJsx20h3WpDSO092s4Mqc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3X7NyqaTMFzsduCBUEs6MJPw.jpg?f=fotoalbum_large

Lijkt me niets mis mee. Geen 'bent pins' of iets dergelijks in ieder geval.

[ Voor 42% gewijzigd door gast777 op 19-08-2025 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxictooms
  • Registratie: Januari 2022
  • Nu online
Wat zijn jullie ervaringen met NOM draaien met de zendure batterij samen met de P1 meter van zendure?
Ik lees dat de P1 meter geen correcte waardes doorstuurt of ben ik verkeerd?
Werkt het ook goed bij lagere verbruiken, hier heb ik door de nacht bv maar een verbruik van 100watt

[ Voor 22% gewijzigd door toxictooms op 19-08-2025 16:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gast777
toxictooms schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 16:12:
Wat zijn jullie ervaringen met NOM draaien met de zendure batterij samen met de P1 meter van zendure?
Werkt het ook goed bij lagere verbruiken, hier heb ik door de nacht bv maar een verbruik van 100watt
Werkt bij mij perfect. Maar bij sommigen met specifieke meters zijn er wat problemen, waarvan sommige middels nieuwe firmware via Zendure opgelost worden.

Zoek maar even terug in dit topic. Is vaak besproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sander schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 15:39:
1e week september zou stekkerbatterij weer voorraad moeten hebben.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxictooms
  • Nu online
Devke schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 16:33:
[...]

1e week september zou stekkerbatterij weer voorraad moeten hebben.
Bij een bepaalde aanbieder kan je ze nu kopen met 10% korting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweetyvogel
  • Registratie: November 2006
  • Nu online
toxictooms schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 16:36:
[...]

Bij wie dan ?? ben nog op zoek naar een batterij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
toxictooms schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 16:36:
[...]

Ahhh oke. Ik dacht dat de voorraden inmiddels wel weer op 0 stonden. Van stekker weet ik het. Geeft me nog wat tijd om te besluiten 🤣🙈

Acties:
  • +1 Henk 'm!
tweetyvogel schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 16:41:
[...]

Daar zouden er deze week een paar van binnen komen maar ik weet niet of die al vergeven zijn. Dat las ik in het topic vd week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bikkelreal
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 19:12
Werkt hier wel ook lage vermogens, heb hier 80W in de nacht soms minder.
P1 meter ligt aan welke type meter je hebt en welke software versie op de P1 is, ik moest versie 1.0.3 pepust krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxictooms
  • Nu online
tweetyvogel schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 16:41:
[...]

Ematic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chupachups
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21:13
NOM werkt inmiddels redelijk. Er zijn nog wat punten die verbetering nodig hebben, maar de slimme meter werkt nu wel met fw versie 1.0.4 (na tussenkomst van support Zendure, die overigens adequaat reageren).
Wel een tip: zorg dat de usb C voeding van de HW splitter voldoende vermogen kan leveren. Dat bleek hier een aandachtspunt, oranje ledje op de splitter. Ik heb deze usb voeding vervangen, nu werkt het goed.

Los van de P1, wat een (bekend) nadeel is van de SF800: de 800W laad beperking..zodra de zon een beetje zn werk doet overschrijdt het PV vermogen deze laadcapaciteit en wordt het overschot teruggeleverd. Dat is uiteraard geen verassing, ik was me wel bewust van deze beperking bij aanschaf. Ik zal waarschijnlijk in de komende maanden bedenken of een additionele unit (zoals een AC2400) erbij gaat komen. ik wil eigenlijk eerst een winter door voordat ik dat ga doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Bikkelreal schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 16:46:
[...]

Werkt hier wel ook lage vermogens, heb hier 80W in de nacht soms minder.
P1 meter ligt aan welke type meter je hebt en welke software versie op de P1 is, ik moest versie 1.0.3 pepust krijgen
Zie compatibiliteitslijst op zendure.nl en bij problemen contact opnemen met zendure:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EE-Fmw5nthePQyq3TdtopX3dz2M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dYUdHYS40Y4fvRZAYh29dBmb.jpg?f=fotoalbum_large

energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 24 kWh LFP | EV 51 kWh|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:10
Zien deze waardes er goed uit?
Het lijkt erop dat alleen het onderste pack nog niet helemaal klaar is met balanceren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yafl-JJtF3JzruQ3QoryRZVXj7E=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/C1MnqeyureL0iBoniJU5jIyq.jpg?f=user_large

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acidrain
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:10
Die 10% is niet meer toch? Zie het tenminste niet meer op de website staan en weet die code niet meer om te testen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxictooms
  • Nu online
mrme12345 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 16:52:
[...]

Zie compatibiliteitslijst op zendure.nl en bij problemen contact opnemen met zendure:

[Afbeelding]
Bedankt voor de lijst,ik heb de sagecom t211, dus compatibel. Maar in BE mag de aansturing via P1 nog niet.
Dus voorlopig zal mijn boilersturing die ik net besteld heb nog wat teveel van mijn opwek moeten verwerken.
Voordat alles goedgekeurd is ,is de winter er en wacht ik beter tot de lente om de batterij aan te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxictooms
  • Nu online
Acidrain schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 16:56:
[...]

Die 10% is niet meer toch? Zie het tenminste niet meer op de website staan en weet die code niet meer om te testen O-)
De code was zendure10,maar ze werkt misschien ondertussen niet meer. Test eens zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acidrain
toxictooms schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 16:58:
[...]

De code was zendure10,maar ze werkt misschien ondertussen niet meer. Test eens zou ik zeggen.
Nee die werkt al een week of 2 niet meer volgens mij.
Krijg nu deze iig:
Ongeldige kortingsbon. Kijk of de kortingscode goed ingevuld is en of jouw kortingscode vandaag geldig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxictooms
  • Nu online
Acidrain schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 17:00:
[...]

Krijg nu deze iig:
Ongeldige kortingsbon. Kijk of de kortingscode goed ingevuld is en of jouw kortingscode vandaag geldig is.
Ah ok, sorry voor de verkeerde info. Ik had mijn winkelwagen nog open staan met de code ingevuld. 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acidrain
toxictooms schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 17:01:
[...]

Ah ok, sorry voor de verkeerde info. Ik had mijn winkelwagen nog open staan met de code ingevuld. 😉
Il zou hem er door duwen en niet op F5 drukken als ik jou was ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
  • Nu online
Tijgerkracht schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 16:56:
Zien deze waardes er goed uit?
Het lijkt erop dat alleen het onderste pack nog niet helemaal klaar is met balanceren.

[Afbeelding]
Correct, 1 en 2 heel mooi, 3 nog niet helemaal. 8.2 kWh is er uit gekomen of er in gegaan? Als het erin is gegaan is dat een beetje laag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:10
dotternetta schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 17:09:
[...]

Correct, 1 en 2 heel mooi, 3 nog niet helemaal. 8.2 kWh is er uit gekomen of er in gegaan? Als het erin is gegaan is dat een beetje laag
Die 8.2 kWh is sensor.zendure_manager_available_kwh, dus dat komt uit de AC2400 neem ik aan.
Of is een totaal van alle 3.

Hij stond vanmorgen op 10% en er is 7.91 kWh ingegaan.

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Acidrain schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 16:56:
[...]

Bij ematic is de kortingscode. ZENDURE2400AC10

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gamer
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:45

Gamer

mobile

Acidrain schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 17:00:
[...]

Krijg nu deze iig:
Code is ZENDURE2400AC10
Deze werkt nog.

4600Wp Z - 4800Wp W - 4800Wp O | SH4.0RS | SH5.0RS | SBR192 accu| Easee Charge Lite | Corsa-e 50kWh | Mercedes EQA 250+ 70kWh | Homey Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mrme12345 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 16:52:
[...]

[Afbeelding]
Ik mag mezelf gelukkig prijzen dat het zonder tussenkomst zou moeten werken :-). Ga het wel een x testen. Dank voor delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
  • Nu online
Tijgerkracht schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 17:12:
[...]

Die 8.2 kWh is sensor.zendure_manager_available_kwh, dus dat komt uit de AC2400 neem ik aan.
Of is een totaal van alle 3.

Hij stond vanmorgen op 10% en er is 7.91 kWh ingegaan.
Dat is een mooie lading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tismij
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-10 19:28

tismij

???

Vraagje over het "noodstroom" stopcontact, als ik hierop ongeveer 100-200 watt aan server/netwerkapparatuur koppel om ook meteen een UPS te hebben hiervoor.
Wat is er, buiten het verbruik van zeg 200W continue, aan extra verlies ?

Is er een basis, zeg maar extra verbruik als stopcontact aan staat, en is bekend hoeveel dit is?

It has always been the prerogative of children and fools to point out that the emperor has no clothes but the emperor remains the emperor and the fool is just a fool.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dotternetta
  • Nu online
tismij schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 19:45:
Vraagje over het "noodstroom" stopcontact, als ik hierop ongeveer 100-200 watt aan server/netwerkapparatuur koppel om ook meteen een UPS te hebben hiervoor.
Wat is er, buiten het verbruik van zeg 200W continue, aan extra verlies ?

Is er een basis, zeg maar extra verbruik als stopcontact aan staat, en is bekend hoeveel dit is?
6 Watt: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/83069844

[ Voor 16% gewijzigd door dotternetta op 19-08-2025 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdwerf
nvm al gevonden

@dotternetta zo'n kwartier geleden geladen tot 100%. Zie jij hier iets geks?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aovVAu5IwFuY5UukjfJp3Sau8cE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/xmgMEQbcXKYmB57STO0Vc0O0.png?f=user_large

[ Voor 69% gewijzigd door avdwerf op 19-08-2025 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
  • Nu online
avdwerf schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 20:28:
nvm al gevonden

@dotternetta zo'n kwartier geleden geladen tot 100%. Zie jij hier iets geks?

[Afbeelding]
Het verschil tussen min en max lijkt niet je spread. Hoe bereken je die? Verder zie ik niks opvallends.

Laadt mooi op tot 100%

0% 2,50 37,50
0% 3,00 45,00
10% 3,20 48,00
20% 3,25 48,75
30% 3,27 49,05
40% 3,29 49,35
50% 3,30 49,50
60% 3,31 49,65
70% 3,33 49,95
80% 3,35 50,25
90% 3,38 50,70
100% 3,40 51,00

[ Voor 22% gewijzigd door dotternetta op 19-08-2025 21:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• masterant
dotternetta schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 08:06:
[...]

Hier nu op 5% 3,23 en 3,24 Volt. Accu's 48,5 V.
Of Zendure speelt heel erg op safe of de SOC wordt verkeerd berekend 🤔
Vandaag na die lange sessie BMS van 80uur een charge gedaan, 12,55kWh op 2400W. Discharge was 10.7kWh. Accu's nog rond de 49,2 en gemiddeld rond de 3,26-3,27. Mijn vermoeden op dit moment is dat er een veel groter probleem is met SoC berekeningen of een combinatie daarvan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
  • Nu online
Het ontladen gepauzeerd, de accu's tot rust laten komen:

Mijn accu voltage is nu 49,6V
Cell spanning (in rust) 3,31V

Dat zou een SOC van 60% moeten zijn met de onderstaande gegevens.

0% 2,50 37,50
0% 3,00 45,00
10% 3,20 48,00
20% 3,25 48,75
30% 3,27 49,05
40% 3,29 49,35
50% 3,30 49,50
60% 3,31 49,65
70% 3,33 49,95
80% 3,35 50,25
90% 3,38 50,70
100% 3,40 51,00

Zendure zegt 58%. Dat klopt goed!

Straks nog een keer kijken, ben benieuwd of het af gaat wijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dotternetta
  • Nu online
masterant schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 21:45:
[...]

Vandaag na die lange sessie BMS van 80uur een charge gedaan, 12,55kWh op 2400W. Discharge was 10.7kWh. Accu's nog rond de 49,2 en gemiddeld rond de 3,26-3,27. Mijn vermoeden op dit moment is dat er een veel groter probleem is met SoC berekeningen of een combinatie daarvan.
Hoeveel kWh of accu's had je ook alweer? (wel een netjese RTE 😅)

Ik heb ze vanmiddag gemaild over het verschil in SOC en cell spanning, ben benieuwd naar de reply!

[ Voor 12% gewijzigd door dotternetta op 19-08-2025 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masterant
dotternetta schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 21:54:
[...]

Hoeveel kWh of accu's had je ook alweer?
6 stuks, dus ik blijf hangen op 3.28v rond de 5% SoC - dus ik mis echt behoorlijk wat op dit moment. Geen idee of ik BMS gewoon nog veel meer de tijd moet geven of afwisselen met bijv om de dag ontladen om het wel cycle's te geven maar toch lang (24 uur om de dag) op die 100% te laten staan.

Toevoeging: ik heb wel een support case lopen en ik heb nu echt gevraagd dat ze gaan kijken naar het systeem ipv de standaard oplossingen aan te dragen.

[ Voor 14% gewijzigd door masterant op 19-08-2025 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
  • Nu online
masterant schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 21:57:
[...]

6 stuks, dus ik blijf hangen op 3.28v rond de 5% SoC - dus ik mis echt behoorlijk wat op dit moment. Geen idee of ik BMS gewoon nog veel meer de tijd moet geven of afwisselen met bijv om de dag ontladen om het wel cycle's te geven maar toch lang (24 uur om de dag) op die 100% te laten staan.
Ik verwacht niet dat wij invloed hebben op de SOC berekening. 80 uur balanceren moet niet nodig zijn, blijkt ook wel niet (veel) te helpen. Hoe is je cell spanning spread?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
  • Nu online
masterant schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 21:57:
[...]

Toevoeging: ik heb wel een support case lopen en ik heb nu echt gevraagd dat ze gaan kijken naar het systeem ipv de standaard oplossingen aan te dragen.
Had je meegekregen dat 1 accu de rest tegen (lijkt) te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masterant
dotternetta schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 22:02:
[...]

Had je meegekregen dat 1 accu de rest tegen (lijkt) te houden?
Ja heb ik gezien, tijdens de discharge viel inderdaad nr 4 op met een lagere spanning. Misschien moet ik die eens individueel even tot 100% brengen en een paar cycles te geven of die even alleen op 100% te laten staan een paar uur.

Spread bij 100% was nog niet optimaal, maar voltages zijn denk gewoon te laag. Zie bijvoorbeeld 1 accu bij 100% SoC een max van 3.4 en een min van 3.36.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dotternetta
  • Nu online
masterant schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 22:12:
[...]

Ja heb ik gezien, tijdens de discharge viel inderdaad nr 4 op met een lagere spanning. Misschien moet ik die eens individueel even tot 100% brengen en een paar cycles te geven of die even alleen op 100% te laten staan een paar uur.

Spread bij 100% was nog niet optimaal, maar voltages zijn denk gewoon te laag. Zie bijvoorbeeld 1 accu bij 100% SoC een max van 3.4 en een min van 3.36.
3,4 V in rust is toch een mooie 100% SOC?

Ik zou nr.4 er tussen weg halen en de rest dan nog eens een volle cycle geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
  • Nu online
Accu voltage 49,3V
Cell voltage 3,29 V (in rust)

40% volgens internet maar Zendure zegt 46%

Bij 37% loopt het weer in de pas

Vanochtend leeg: 48,7V (3,24V) 5% volgens Zendure maar dat is 20%

[ Voor 39% gewijzigd door dotternetta op 20-08-2025 08:26 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Even weer wat anders dan voltages en cellen en batterij hussels ;)......heerlijk zo'n nom dag.....mijn ev flink geladen en heel veel ander verbruik en toch maar 0,1 kWh van het net.....linksboven grijze dunne streepje

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qX3Y95BzfmEU_qZZ7FgGF4FQsS8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IOEiCtKEjBvtS7DdUsm63NrN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
  • Nu online
mrme12345 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 18:54:
[...]

Ja dat is waar, die van mij is een ZIV 3 fase Enexis DSMR5 meter.

@peterb13 en die van jou?
Is het niet kwestie van verkeerde termen?

"Grid to home" moet zijn "power usage" oid

"Home to grid" wordt idd verkeerd berekend. Ze trekken het verbruik niet af van de teruglevering.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pktj1XkRk_pChiwAOcWYQtxQFj4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uJ0wSbuw4zX4lzDG6mm8U0lF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NxxWilmLPyyyLvgqbxMVPExAMAs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u2zPDej5qnyaiHoLUeDS0ipd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dotternetta schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 23:26:
[...]

Is het niet kwestie van verkeerde termen?

"Grid to home" moet zijn "power usage" oid

"Home to grid" wordt idd verkeerd berekend.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nee dat is het niet, dat hadden we wel gezien ;)....gewoon fout in toewijzing. Waarschijnlijk geen saldering over fases, maar per fase en zendure al over ingelicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• masterant
dotternetta schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 22:17:
[...]

3,4 V in rust is toch een mooie 100% SOC?

Ik zou nr.4 er tussen weg halen en de rest dan nog eens een volle cycle geven.
Ik ga ze nu dat ze toch leeg zijn 1 voor 1 opladen, dan moet ik ook de "rotte appel" er tussenuit pikken. Vermoed dat het er twee zijn zelfs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
  • Nu online
mrme12345 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 23:28:
[...]

Nee dat is het niet, dat hadden we wel gezien ;)....gewoon fout in toewijzing. Waarschijnlijk geen saldering over fases, maar per fase en zendure al over ingelicht.
Ik zie het, toevallig is mijn H2G gelijk met mijn opgewekte kWh's. Time to sleep 🙈

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• masterant
Ben ik de enige die dit heel bijzonder vind? En ik had ze al voorzien van screenshots vanuit HA, maar account en wachtwoord? Zit ik de hele tijd met de verkeerde te mailen ofzo _O-

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hcc8TPYc_Y_IIQv5v8yy5JmXqqA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5KUOB951PwDdyB8Pl30vtEel.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
masterant schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 09:11:
Ben ik de enige die dit heel bijzonder vind? En ik had ze al voorzien van screenshots vanuit HA, maar account en wachtwoord? Zit ik de hele tijd met de verkeerde te mailen ofzo _O-

[Afbeelding]
Nee ik heb het idee dat ze te druk zijn. Heb zelf ook een ticket open staan. Eerst in Nederlands e.a. aangegeven en aangeleverd, daarna in Engels verder en wij zijn nu in het stadium Duits. Op de 1 of andere manier blijven ze ook "hangen" in dat ze een passende oplossing aandragen binnen 2 a 3 dagen. Die komt niet. Ga je erzelf achteraan dan is het hetzelfde antwoord nagenoeg. Het begint een irritatielevel te triggeren 😬

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdwerf
Devke schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 09:15:
[...]

Nee ik heb het idee dat ze te druk zijn. Heb zelf ook een ticket open staan. Eerst in Nederlands e.a. aangegeven en aangeleverd, daarna in Engels verder en wij zijn nu in het stadium Duits. Op de 1 of andere manier blijven ze ook "hangen" in dat ze een passende oplossing aandragen binnen 2 a 3 dagen. Die komt niet. Ga je erzelf achteraan dan is het hetzelfde antwoord nagenoeg. Het begint een irritatielevel te triggeren 😬
Hier hetzelfde verhaal. Elke keer weer een standaard mailtje als ik data aanlever, begint echt irritant te worden
--------------
Bedankt dat je contact hebt opgenomen met Zendure en geduldig hebt gewacht op ons antwoord. We hebben de informatie die u hebt toegevoegd gedocumenteerd.

We begrijpen uw bezorgdheid over productkwesties en begrijpen uw gretigheid. Momenteel analyseert ons technische team uw situatie volledig en streeft ernaar u de meest nauwkeurige diagnose en oplossing te bieden. Vanwege de complexiteit van sommige kwesties hebben we meer tijd nodig voor een uitgebreid onderzoek om de betrouwbaarheid van de eindconclusie te garanderen.

U kunt er zeker van zijn dat we u per e-mail op de hoogte zullen stellen zodra we duidelijke resultaten hebben. We waarderen uw steun en vertrouwen en verontschuldigen ons voor het eventuele ongemak.

Laat het ons gerust weten als u nog vragen heeft of tijdelijke hulp nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masterant
[...]

Maar email en wachtwoord nodig om in te loggen op de app? Ze hebben alle metrics. Ik heb initieel gewoon naar ze gemail maar ik ga nu via die Zendure Help Center maar een ticket openen, want het is echt een wirwar aan reacties zonder enige doel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
avdwerf schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 09:18:
[...]

Hier hetzelfde verhaal. Elke keer weer een standaard mailtje als ik data aanlever, begint echt irritant te worden
--------------
Bedankt dat je contact hebt opgenomen met Zendure en geduldig hebt gewacht op ons antwoord. We hebben de informatie die u hebt toegevoegd gedocumenteerd.

We begrijpen uw bezorgdheid over productkwesties en begrijpen uw gretigheid. Momenteel analyseert ons technische team uw situatie volledig en streeft ernaar u de meest nauwkeurige diagnose en oplossing te bieden. Vanwege de complexiteit van sommige kwesties hebben we meer tijd nodig voor een uitgebreid onderzoek om de betrouwbaarheid van de eindconclusie te garanderen.

U kunt er zeker van zijn dat we u per e-mail op de hoogte zullen stellen zodra we duidelijke resultaten hebben. We waarderen uw steun en vertrouwen en verontschuldigen ons voor het eventuele ongemak.

Laat het ons gerust weten als u nog vragen heeft of tijdelijke hulp nodig heeft.
En @masterant. Heb zojuist maar eens een status update gevraagd. Ik zag bij HW dit probleem ook. Dan niet zozeer dat je niet geholpen werd hoor. De oplossing kwam altijd. Alleen voordat de 1e reactie er was duurde wat lang. Zelf geen last van gehad maar zag het bij medetweakers. Inmiddels hebben ze dat opgelost. Ik denk groeipijnen dit. Hoe vervelend het ook is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dotternetta
  • Nu online
Mijn middelste batterij (van 3) blijft altijd wat achter qua voltage en laadstroom. Ik ga hem verhuizen naar de bovenste plek, dan wordt ie wat warmer, eens kijken of dat invloed heeft.

Update: nee dus, nu blijft de middelste weer achter. Erg apart.

[ Voor 15% gewijzigd door dotternetta op 20-08-2025 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chupachups
mrme12345 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 23:10:
Even weer wat anders dan voltages en cellen en batterij hussels ;)......heerlijk zo'n nom dag.....mijn ev flink geladen en heel veel ander verbruik en toch maar 0,1 kWh van het net.....linksboven grijze dunne streepje

[Afbeelding]
Wat een mooie weergave! Heb je alles voorzien van een HW plug om de verbruiken te meten? Ik ben trouwens benieuwd wat de P1 bridge zelf verbruikt, meet je dat ook? Ik zie wel de SF800p staan, erg laag eigen verbruik, ik neem aan dat het offgrid stopcontact op economy stand staat?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Chupachups schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 09:40:
[...]

Wat een mooie weergave! Heb je alles voorzien van een HW plug om de verbruiken te meten? Ik ben trouwens benieuwd wat de P1 bridge zelf verbruikt, meet je dat ook? Ik zie wel de SF800p staan, erg laag eigen verbruik, ik neem aan dat het offgrid stopcontact op economy stand staat?
Dank je. Ik heb de belangrijkste apparaten in huis voorzien van zigbee stekkers. En dat werkt prachtig en die zijn ook veel goedkoper dan de HW plugs natuurlijk. (kun je al voor 4 euro per stuk van ali krijgen en zigbee dus lager verbruik dan de wifi plugs). Ik gebruik op dit moment geen bridge, alleen de HW P1 rechtstreeks op de DSMR 5 slimme meter (doe alles via HA / node red en niets met de zendure app).

De verbruiken van de zendure devices worden alle 3 met HW plugs gemeten en ook op die manier weergegeven in de energyflow. Dit gezien de vermogens die er doorheen gaan daar wel voor HW plugs gekozen. Dus je ziet een beetje restverbruik van de SF800 Pro en de SFHyper (waarschijnlijk van de stekker zelf).

[ Voor 3% gewijzigd door mrme12345 op 20-08-2025 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdwerf
dotternetta schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 20:54:
[...]

Het verschil tussen min en max lijkt niet je spread. Hoe bereken je die? Verder zie ik niks opvallends.

Laadt mooi op tot 100%

0% 2,50 37,50
0% 3,00 45,00
10% 3,20 48,00
20% 3,25 48,75
30% 3,27 49,05
40% 3,29 49,35
50% 3,30 49,50
60% 3,31 49,65
70% 3,33 49,95
80% 3,35 50,25
90% 3,38 50,70
100% 3,40 51,00
Volgens dit lijstje gaat het nu wel helemaal de foute kant op :-(
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Aelw_7CHzwinzUz-d3kfkKowkYo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/5coVUCFzxu0hwOUTwhNwu2f6.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chupachups
[...]

Haha ja, hier ook, van Nederlands naar Engels naar Duits. Hierna komt Swahili waarschijnlijk. ik heb ze zonet even stroop om de mond gesmeerd over de hulp met de P1, die nu goed werkt.
Ik heb een verzoek gedaan om de "raster" waarde negatief te tonen als er netto teruglevering is vanuit de huisinstallatie..ik ben benieuwd of dat verwerkt zal worden in een app update.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/--fxKtZUjmilsGh75E3xJZGARjM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Je1nCNpHMKjBZhC0hi7aW9cw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
  • Nu online
avdwerf schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 09:54:
[...]

Volgens dit lijstje gaat het nu wel helemaal de foute kant op :-(
[Afbeelding]
Je moet in rust meten, na een kwartier of zo zie je de spanning stabiliseren en de SOC kan ook worden berekend door Ah te meten. Maar inderdaad lijken het vreemde waarden.

[ Voor 9% gewijzigd door dotternetta op 20-08-2025 10:09 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Ik zal nog even de kleurtjes uitleggen van de flows:
Links: opwek / input
- grijs is afname net
- groen is pv opwek rechtstreeks naar huis/grid
- lichtgroen is ontladen batterijen naar huis/grid
- rose is pv opwek rechtstreeks naar batterijen via DC (Hyper en 800 Pro)

Rechts: afname /laden
- ev verbruik via HA integratie op easee laadpaal
- meeste apparaten met zigbee stekkers gemeten
- rose: ac laden batterijen

En zo'n flow is ideale manier om je energieverbruik te monitoren en daar ondersteunt HA fantastisch in vind ik. En dan dus 1 voor vermogen en de rechtse voor kWh'en.

Sanky chart

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w4ZXr7XbfWtoLvH9D63rt_QYLLM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M6PbWIMEAqY2SEzOgw9HnZcU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:46
mrme12345 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 10:19:
Ik zal nog even de kleurtjes uitleggen van de flows:
Links: opwek / input
- grijs is afname net
- groen is pv opwek rechtstreeks naar huis/grid
- lichtgroen is ontladen batterijen naar huis/grid
- rose is pv opwek rechtstreeks naar batterijen via DC (Hyper en 800 Pro)

Rechts: afname /laden
- ev verbruik via HA integratie op easee laadpaal
- meeste apparaten met zigbee stekkers gemeten
- rose: ac laden batterijen

En zo'n flow is ideale manier om je energieverbruik te monitoren en daar ondersteunt HA fantastisch in vind ik. En dan dus 1 voor vermogen en de rechtse voor kWh'en.

Sanky chart

[Afbeelding]
Voor het verbruik zit sindskort ook zoiets ingebakken op de energy tab :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GtvdAZmi4W_McRRIt5WhBBL-FGs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lRyZWrwBY8WCZ3yL4uxlCM6y.png?f=fotoalbum_large

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masterant
Ik probeer even door het forum heen te zoeken maar kan het niet vinden, ik sloot pas later aan en was minder actief. Zijn er überhaupt mensen met een 6xAB3000 config die de volledige capaciteit zien?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Update m.b.t 25 Watt output na laden en ontladen van de 2400 AC met een SoC > 10% en < 100%.

Vanmorgen en herinnering gestuurd. Toch snel antwoord. Een HA issue zo te zien. De oplossing vind ik dan wel opmerkelijk. Daarnaast is de tegemoetkoming wel netjes maar lost het probleem niet op direct. Wat heb ik gedaan? Ik stuur zelf nog 2 commando's met een delay ertussen naar de batterij na laden of ontladen in de automatisering. Ik zal ze die suggestie nog eens meegeven.

The reason why the power calculation test still shows 25W grid output after the 2400 AC is in standby mode is that in Home Assistant mode, the 2400 AC does not enter shutdown mode, resulting in a 2% power error. In Home Assistant mode, the 2400 AC cannot achieve 0W.

To minimize the impact on you, we are willing to provide you with two smart plugs as compensation. Would you consider accepting this offer?

Thank you for your support and understanding of Zendure!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jacqui
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 14:38
masterant schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 10:38:
Ik probeer even door het forum heen te zoeken maar kan het niet vinden, ik sloot pas later aan en was minder actief. Zijn er überhaupt mensen met een 6xAB3000 config die de volledige capaciteit zien?
Zie onderstaande bericht van @gast777. Zijn/haar systeem lijkt in orde te zijn.
gast777 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 14:08:
[...]

Tip: als je een faulty accu vermoed, deze even isoleren en als enige een paar laad/ontlaad cyclussen laten doormaken. Daarna één voor één de andere hetzelfde doen. Bij mijzelf kwam ik er toen achter, dat 2 van de 3 in orde waren met 3 kWh laden en 2,7 kWh ontladen tussen 5-100%. De derde kwam hooguit op 1,7 kWh.
Daarbij ook even de celvoltages bekijken. Bij de 2 goede accu's kwam dit op 3,19V, bij de faulty accu op 3,29V. Een significant verschil, wat in mijn optiek de reden is dat de accu niet ver genoeg ontlaad en daarmee ook de rest tegenhoudt.
Ook hier een ticket ingeschoten bij Zendure support, met als reactie dat het wordt onderzocht en ik geduld moet hebben. Wellicht dat ze inderdaad meer vragen hierover hebben ontvangen en het onderzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:58

Aardedraadje

Met kabelschoen

Devke schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 11:11:
Update m.b.t 25 Watt output na laden en ontladen van de 2400 AC met een SoC > 10% en < 100%.
Vanmorgen en herinnering gestuurd. Toch snel antwoord. Een HA issue zo te zien. De oplossing vind ik dan wel opmerkelijk. Daarnaast is de tegemoetkoming wel netjes maar lost het probleem niet op direct. Wat heb ik gedaan? Ik stuur zelf nog 2 commando's met een delay ertussen naar de batterij na laden of ontladen in de automatisering. Ik zal ze die suggestie nog eens meegeven.

The reason why the power calculation test still shows 25W grid output after the 2400 AC is in standby mode is that in Home Assistant mode, the 2400 AC does not enter shutdown mode, resulting in a 2% power error. In Home Assistant mode, the 2400 AC cannot achieve 0W.

To minimize the impact on you, we are willing to provide you with two smart plugs as compensation. Would you consider accepting this offer?

Dat klinkt toch als een firmware bug die ze moeten kunnen oplossen. Voor zover ik het begrijp heeft ook niet iedereen dit verschijnsel? Toch raar dat ze dan met die tegemoetkoming aankomen ipv een structurele oplossing. Hoe netjes het ook is inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Devke schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 11:11:

Ja bijzondere oplossing, dan zullen er veel een ticket openen ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Aardedraadje schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 11:19:
[...]

Dat klinkt toch als een firmware bug die ze moeten kunnen oplossen. Voor zover ik het begrijp heeft ook niet iedereen dit verschijnsel? Toch raar dat ze dan met die tegemoetkoming aankomen ipv een structurele oplossing. Hoe netjes het ook is inderdaad.
Ik vind de tegemoetkoming zeker netjes. Ik heb ze net gemaild hoe ik het oplos en de suggestie aangegeven dit evt in hun integratie op te pakken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• masterant
Jacqui schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 11:16:
[...]

Zie onderstaande bericht van @gast777. Zijn/haar systeem lijkt in orde te zijn.

[...]

Tip: als je een faulty accu vermoed, deze even isoleren en als enige een paar laad/ontlaad cyclussen laten doormaken. Daarna één voor één de andere hetzelfde doen. Bij mijzelf kwam ik er toen achter, dat 2 van de 3 in orde waren met 3 kWh laden en 2,7 kWh ontladen tussen 5-100%. De derde kwam hooguit op 1,7 kWh.
Daarbij ook even de celvoltages bekijken. Bij de 2 goede accu's kwam dit op 3,19V, bij de faulty accu op 3,29V. Een significant verschil, wat in mijn optiek de reden is dat de accu niet ver genoeg ontlaad en daarmee ook de rest tegenhoudt.
Ook hier een ticket ingeschoten bij Zendure support, met als reactie dat het wordt onderzocht en ik geduld moet hebben. Wellicht dat ze inderdaad meer vragen hierover hebben ontvangen en het onderzoeken.
Net gemist blijkbaar, thanks! Ik ben inderdaad nu bezig met dit process. Ik laad ze nu allemaal van 5-100, 100-5, 5-100 en hou daarbij alle waardes bij van HA en een HW Energy Socket. Met tabel erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Devke schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 11:21:
[...]

Ik vind de tegemoetkoming zeker netjes. Ik heb ze net gemaild hoe ik het oplos en de suggestie aangegeven dit evt in hun integratie op te pakken.
Ja en ik zelf los het op door de 2400ac even aan te zetten in app van zendure op hems, dan even 200w leveren aan huis 1 seconde en dan weer hems uitzetten en dan is het ook opgelost. Maar inderdaad wel irritant en beter als dit dan in de HA integratie opgelost wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mrme12345 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 11:26:
[...]

Ja en ik zelf los het op door de 2400ac even aan te zetten in app van zendure op hems, dan even 200w leveren aan huis 1 seconde en dan weer hems uitzetten en dan is het ook opgelost. Maar inderdaad wel irritant en beter als dit dan in de HA integratie opgelost wordt.
@gielz heeft een x handmatige invoer wattage voor mij gemaakt. Die gebruik ik nu om de batterij weer op 0 te zetten. Eerst het laden commando met 0 W daarna ontladen met 0 W. Wel oppassen dat ik wel terug zet naar 0 anders kan ik wel eens voor een verrassing komen te staan, lege of juist volle accu op verkeerde moment. >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dotternetta
  • Nu online
masterant schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 11:21:
[...]

Net gemist blijkbaar, thanks! Ik ben inderdaad nu bezig met dit process. Ik laad ze nu allemaal van 5-100, 100-5, 5-100 en hou daarbij alle waardes bij van HA en een HW Energy Socket. Met tabel erbij.
Isoleren en testen is de enige manier. Ik heb mijn accu net gehusseld en zie weer de middelste van de 3 achterblijven in laad- en ontlaadpower (en daardoor temperatuur). Vermogens uitlezen is dus niet de manier om de rotte appel te vinden. Ik ben heel benieuwd naar de bevindingen!

Update: middelste accu is nu bezig met een inhaalslag, laadvermogen is nu het hoogst, temperatuur moet nog komen.
Update2: opleving was van korte duur, geeft hoogste SoC aan maar dat klopt niet, er is veel minder in gegaan dan bij de andere. Iemand met HA zou de echte lading per accu kunnen bijhouden met de reports @Devke 😉

[ Voor 21% gewijzigd door dotternetta op 20-08-2025 13:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• masterant
dotternetta schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 11:32:
[...]

Isoleren en testen is de enige manier. Ik heb mijn accu net gehusseld en zie weer de middelste van de 3 achterblijven in laad- en ontlaadpower (en daardoor temperatuur). Vermogens uitlezen is dus niet de manier om de rotte appel te vinden. Ik ben heel benieuwd naar de bevindingen!
Waarschijnlijk gaat heel SoC kalibratie ook op z'n gat als er een rotte tussen zit wat het nog moeilijker maakt denk ik om te isoleren als je ze niet individueel gaat testen. De eerste heeft bijvoorbeeld 2,64kWh geladen (HW Socket) (SoC sprong van 76 naar 100 op het einde) maar vervolgens wel netjes 2,71kWh ontladen (HW Socket).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hieke
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-10 09:51
masterant schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 11:54:
[...]

Waarschijnlijk gaat heel SoC kalibratie ook op z'n gat als er een rotte tussen zit wat het nog moeilijker maakt denk ik om te isoleren als je ze niet individueel gaat testen. De eerste heeft bijvoorbeeld 2,64kWh geladen (HW Socket) (SoC sprong van 76 naar 100 op het einde) maar vervolgens wel netjes 2,71kWh ontladen (HW Socket).
Als je dan meermalen bij deze accu dit proces van laden en ontladen herhaalt kan dit niet blijven slagen.🤔
Meer eruit halen dan je erin stopt..

Panasonic K-series split 9 kW, gasloos sinds dec 23 | EV | PV 9,6 kWp | Zendure SF 2400 AC, 12 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• masterant
Hieke schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 12:04:
[...]

Als je dan meermalen bij deze accu dit proces van laden en ontladen herhaalt kan dit niet blijven slagen.🤔
Meer eruit halen dan je erin stopt..
Voor context, deze eerste accu was onderdeel van de stapel. Hiermee doelde ik erop dat de SoC kalibratie dus blijkbaar ook daarmee sterk beïnvloedt wordt door een eventuele "outlier".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJN
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 21:14

DJN

mrme12345 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 11:26:
[...]

Ik heb dit opgelost door een script:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
sequence:
  - action: rest_command.zendure_stop_met_laden
    metadata: {}
    data: {}
  - delay:
      hours: 0
      minutes: 0
      seconds: 2
      milliseconds: 0
  - action: rest_command.zendure_stop_met_ontladen
alias: Reset to 0
description: ""

en een automation dat vermogen van homewizard socket in de gaten houdt en stop script uitvoert als vermogen gedurende 2 minuten tussen -25 en -5 is:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
alias: Reset to 0 als tussen -25 -5
description: ""
triggers:
  - trigger: numeric_state
    entity_id:
      - sensor.energy_socket_vermogen
    for:
      hours: 0
      minutes: 2
      seconds: 0
    above: -25
    below: -5
conditions: []
actions:
  - action: script.reset_to_0
    metadata: {}
mode: single

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dotternetta schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 11:32:
[...]

Update: middelste accu is nu bezig met een inhaalslag, laadvermogen is nu het hoogst, temperatuur moet nog komen.
Update2: opleving was van korte duur, geeft hoogste SoC aan maar dat klopt niet, er is veel minder in gegaan dan bij de andere. Iemand met HA zou de echte lading per accu kunnen bijhouden met de reports @Devke 😉
Ik ben een dynamische lader. Prijs laag dan kopen. Vandaag 2 uurtjes. Ik moet dan expliciet even gaan ontladen weer tot 10% en laden tot max 100%. Ik heb reports / properties niet op mijn netvlies staan maar kun je per batterij zien hoeveel kWh er geladen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
  • Nu online
Devke schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 14:39:
[...]

Ik ben een dynamische lader. Prijs laag dan kopen. Vandaag 2 uurtjes. Ik moet dan expliciet even gaan ontladen weer tot 10% en laden tot max 100%. Ik heb reports / properties niet op mijn netvlies staan maar kun je per batterij zien hoeveel kWh er geladen is?
Ja, power per batterij wordt continu weergegeven. Ik weet niet hoevaak je uitleest met HA maar daarmee zou je kWh kunnen berekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
mrme12345 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 09:44:
[...]

Dank je. Ik heb de belangrijkste apparaten in huis voorzien van zigbee stekkers. En dat werkt prachtig en die zijn ook veel goedkoper dan de HW plugs natuurlijk. (kun je al voor 4 euro per stuk van ali krijgen en zigbee dus lager verbruik dan de wifi plugs). Ik gebruik op dit moment geen bridge, alleen de HW P1 rechtstreeks op de DSMR 5 slimme meter (doe alles via HA / node red en niets met de zendure app).

De verbruiken van de zendure devices worden alle 3 met HW plugs gemeten en ook op die manier weergegeven in de energyflow. Dit gezien de vermogens die er doorheen gaan daar wel voor HW plugs gekozen. Dus je ziet een beetje restverbruik van de SF800 Pro en de SFHyper (waarschijnlijk van de stekker zelf).
Waarschuwing hierbij, de meeste Zigbee plugs kunnen geen teruglevering meten, alleen afname. Ik had een plug die ik nog had liggen gebruikt voor de Hyper 2000 en die blijft optellen, of er teruglevering of afname is. Gaf ook geen negatieve waarde in W. Daarna (omdat ik liever geen wifi plugs wilde) op zoek gegaan naar anderen en weinig kunnen vinden waar de garantie gegeven werd dat het werkte, behalve bij Shelly.

De Shelly Plug S Gen 3 (etc etc etc) kan het dus wel, maar ook die geeft bijv in Homeassistant het verbruik in kWh als altijd oplopend getal weer, terwijl hij los wel een kWh teruggeleverd bijhoudt. Om je daadwerkelijke afname daarmee te berekenen moet je dus die 2 eerst even van elkaar afhalen.

[ Voor 5% gewijzigd door Sander op 20-08-2025 15:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sander schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 15:02:
[...]

Waarschuwing hierbij, de meeste Zigbee plugs kunnen geen teruglevering meten, alleen afname. Ik had een plug die ik nog had liggen gebruikt voor de Hyper 2000 en die blijft optellen, of er teruglevering of afname is. Gaf ook geen negatieve waarde in W. Daarna (omdat ik liever geen wifi plugs wilde) op zoek gegaan naar anderen en weinig kunnen vinden waar de garantie gegeven werd dat het werkte, behalve bij Shelly.

De Shelly Plug S Gen 3 (etc etc etc) kan het dus wel, maar ook die geeft bijv in Homeassistant het verbruik in kWh als altijd oplopend getal weer, terwijl hij los wel een kWh teruggeleverd bijhoudt. Om je daadwerkelijke afname daarmee te berekenen moet je dus die 2 eerst even van elkaar afhalen.
Goede toevoeging, daarom gebruik ik de zigbee alleen voor apparaten die verbruik hebben en de HW plugs voor de zendure devices. Ik heb ook geen zigbee plugs kunnen vinden die ook teruglevering monitoren. En de HW plugs zijn ook veiliger en betrouwbaarder voor de hoge loads vanuit de zendure devices naar het net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acidrain
mrme12345 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 15:27:
[...]

Goede toevoeging, daarom gebruik ik de zigbee alleen voor apparaten die verbruik hebben en de HW plugs voor de zendure devices. Ik heb ook geen zigbee plugs kunnen vinden die ook teruglevering monitoren. En de HW plugs zijn ook veiliger en betrouwbaarder voor de hoge loads vanuit de zendure devices naar het net.
Geven die HW plugs in Home Assistant ook een negatief vermogen weer als je teruglevert? Dat is wel nice, ik gebruik nu zigbee plugs op mn zonnepanelen setje (800Watt) en daar moet ik elke keer moeilijk mee rekenen en durf die niet tussen een 2400AC te zetten.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• tweetyvogel
  • Registratie: November 2006
  • Nu online
Gisteren om 17:50 batterij besteld met code ZENDURE2400AC10 voor 10% korting en netjes afgeleverd vandaag om 14:30. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Beetje aan het prutsen. @dotternetta, tis even een geklooi. De properties laten vermogen zien maar niet welke kant het opgaat. Laden vs ontladen. Gebruik gemaakt van de omvormer state. Ik laad tussen de 8,5 en 8,75 kWh van 10 naar 100%. Als ik per batterij wil gaan testen dan moet ik ff nadenken of ik dat red met een nutsmeter ofzo. Nu zie ik dit. In volgorde. Rust, Laden en Ontladen (vermogen per batterij)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DK1jA7bgOozxKy_Soi5eSOx2AqQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZxSWAfMKhcsd8BMYywM0ZPZB.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iBOr9Uv7p1-oQrusj_vmJQrAz_4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LzPWANQ1E4Zzb1YHGgy7g5PU.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fpi8zCGVzctbZeIJGzZzXyRTV9Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fGPwDdTOpIJiOXXDbn8seRGE.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
  • Nu online
Devke schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 16:21:
Beetje aan het prutsen. @dotternetta, tis even een geklooi. De properties laten vermogen zien maar niet welke kant het opgaat. Laden vs ontladen. Gebruik gemaakt van de omvormer state. Ik laad tussen de 8,5 en 8,75 kWh van 10 naar 100%. Als ik per batterij wil gaan testen dan moet ik ff nadenken of ik dat red met een nutsmeter ofzo. Nu zie ik dit. In volgorde. Rust, Laden en Ontladen (vermogen per batterij)

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Je kan batcur ook gebruiken, die doet bij laden en ontladen 2 totaal verschillende dingen:

Ontladen
batcur daalt van 65535 → 653xx, en je kunt de echte stroom berekenen als:

I = (65536 - \text{batcur}) \times 0,1 \text{ A}

Laden
Dan loopt batcur juist boven de 0–200 zone.
Voorbeeld: als er bij laden ~20 A in gaat, zie je een batcur waarde van ~+200.
De formule wordt dan:

I = \text{batcur} \times 0,1 \text{ A}

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dotternetta schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 16:29:
[...]

Je kan batcur ook gebruiken, die doet bij laden en ontladen 2 totaal verschillende dingen:

Ontladen
batcur daalt van 65535 → 653xx, en je kunt de echte stroom berekenen als:

I = (65536 - \text{batcur}) \times 0,1 \text{ A}

Laden
Dan loopt batcur juist boven de 0–200 zone.
Voorbeeld: als er bij laden ~20 A in gaat, zie je een batcur waarde van ~+200.
De formule wordt dan:

I = \text{batcur} \times 0,1 \text{ A}
Oke.... de kunst is nu het vermogen dat geladen wordt per batterij bijhouden. Ik denk dat je wel in de gaten moet houden dat een socket (als je batterijen om en om wilt (ont)laden) meer werkelijk vermogen meet. Want meet ik met deze parameters nu voor of na de omvormer? Is te testen hoor. Zit een socket hier tussen. Laat ik ze optellen. Al zit er wel een vertraging in HA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Acidrain schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 15:38:
[...]

Geven die HW plugs in Home Assistant ook een negatief vermogen weer als je teruglevert? Dat is wel nice, ik gebruik nu zigbee plugs op mn zonnepanelen setje (800Watt) en daar moet ik elke keer moeilijk mee rekenen en durf die niet tussen een 2400AC te zetten.
Ja hoor dat doen ze perfect:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j5xZri-xzISqtlGQ26TFcxfYFxQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wpAMYsDgSNzc66PNYPGuB18h.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
  • Nu online
Devke schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 16:36:
[...]

Oke.... de kunst is nu het vermogen dat geladen wordt per batterij bijhouden. Ik denk dat je wel in de gaten moet houden dat een socket (als je batterijen om en om wilt (ont)laden) meer werkelijk vermogen meet. Want meet ik met deze parameters nu voor of na de omvormer? Is te testen hoor. Zit een socket hier tussen. Laat ik ze optellen. Al zit er wel een vertraging in HA.
Nee, je begrijpt me verkeerd. Ik bedoel dat je met de data uit http://192.168.1.xxx/properties/report heel precies bij kunt houden hoeveel kWh per batterij in of uit gaat. Maar dat moet geautomatiseerd bij worden gehouden. Ik neem aan dat dat in HA kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dotternetta schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 16:53:
[...]

Nee, je begrijpt me verkeerd. Ik bedoel dat je met de data uit http://192.168.1.xxx/properties/report heel precies bij kunt houden hoeveel kWh per batterij in of uit gaat. Maar dat moet geautomatiseerd bij worden gehouden. Ik neem aan dat dat in HA kan.
Dus ik heb de hard way te pakken nu |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dotternetta
  • Nu online
Devke schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 16:57:
[...]

Dus ik heb de hard way te pakken nu |:(
Je hoeft het niet te bouwen hoor, maar het lijkt me wel heel nuttig (niet voor mij, ik gebruik geen HA)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MNelectric
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 25-10 10:29
Vraagje aan de accu wisselaars of extra bij plaasters.
Zelf dus enkele weken geleden van 3 naar 4 accu's gegaan bij de 2400AC
vond ook dat er niet genoeg kwh in ging.

Had hem deze ochtend op 5% ontladen, vervolgens de grote accu shuffle uitgevoerd en weer gaan laden naar 100%
Nu dus van 5%naar 100% > 9.09kwh ,daar zou naar mijn mening nog wel wat bij mogen als de totale capaciteit 11,5 is

Wat is nu bij jullie met de 4 accu's op 100% het aantal kwh wat er in gaat.
na hoeveel keer laden na de shuffle werd dit bereikt
En wat is het aantal kwh wat jullie er uit halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
  • Nu online
MNelectric schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 17:16:
Vraagje aan de accu wisselaars of extra bij plaasters.
Zelf dus enkele weken geleden van 3 naar 4 accu's gegaan bij de 2400AC
vond ook dat er niet genoeg kwh in ging.

Had hem deze ochtend op 5% ontladen, vervolgens de grote accu shuffle uitgevoerd en weer gaan laden naar 100%
Nu dus van 5%naar 100% > 9.09kwh ,daar zou naar mijn mening nog wel wat bij mogen als de totale capaciteit 11,5 is

Wat is nu bij jullie met de 4 accu's op 100% het aantal kwh wat er in gaat.
na hoeveel keer laden na de shuffle werd dit bereikt
En wat is het aantal kwh wat jullie er uit halen
Oh ooh, nog een slachtoffer 😞

Ga je vaak naar 100%? We hebben het vermoeden dat 1 accu de rest tegenhoudt. Er worden op dit moment door verschillende leden veel single battery cycles uitgevoerd om te testen welke batterijen goed werken en de slechte te vinden. Resultaten zijn nog niet binnen.

Ter illustratie: mijn 3 x accu laadde na het husselen 9,12 kWh ("from grid"). Daarna nog niet weer een goede dag gehad voor een schone lading ivm huis verbruik pieken.

Als je systeem goed zou draaien zou er ongeveer 10 kWh uit moeten komen bij 100%-5% en 8% ontlaadverlies en zou er 11,9 kWh in moeten gaan.

[ Voor 26% gewijzigd door dotternetta op 20-08-2025 19:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toxictooms
  • Nu online
tweetyvogel schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 15:38:
[...]

Gisteren om 17:50 batterij besteld met code ZENDURE2400AC10 voor 10% korting en netjes afgeleverd vandaag om 14:30. :)
Goed zo, ik was idd een stukje van de kortingscode vergeten ;)
Ik sta nog altijd versteld van de hype in NL voor batterijen, terwijl jullie nog kunnen salderen???
Maar alvast veel plezier met je batterij die je nu toch met korting hebt kunnen kopen;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MNelectric
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 25-10 10:29
dotternetta schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 17:25:
[...]

Oh ooh, nog een slachtoffer 😞

Ga je vaak naar 100%? We hebben het vermoeden dat 1 accu de rest tegenhoudt. Er worden op dit moment door verschillende leden veel single battery cycles uitgevoerd om te testen welke batterijen goed werken en de slechte te vinden. Resultaten zijn nog niet binnen.

Ter illustratie: mijn 3 x accu laadde na het husselen 9,12 kWh. Daarna nog niet weer een goede dag gehad voor een schone lading ivm huis verbruik pieken.

Als je systeem goed zou draaien zou er ongeveer 10 kWh uit moeten komen bij 100%-5% en 8% ontlaadverlies en zou er 11,9 kWh in moeten gaan.
Nee niet heel vaak naar 100% voor het wisselen 3 of 4 keer. Maar ze gingen wel allemaal redelijk gelijk op naar 100% 1 stond op 98% maar was binnen paar minuten ook op 100%.
Mischien is de 5% wel helemaal geen 5% maar eerder 10% oid.
wel supper irritant dit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
  • Nu online
MNelectric schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 17:57:
[...]

Nee niet heel vaak naar 100% voor het wisselen 3 of 4 keer. Maar ze gingen wel allemaal redelijk gelijk op naar 100% 1 stond op 98% maar was binnen paar minuten ook op 100%.
Mischien is de 5% wel helemaal geen 5% maar eerder 10% oid.
wel supper irritant dit
Ja, inderdaad erg vervelend. Het draait nog niet goed bij iedereen

Als je meer wil weten kun je kijken naar je accu's en omvormer via http://192.168.1.xxx/properties/report

De cell spanningen staan daar ook in (maxvol en minvol)

@Taro zijn 4 accu's capaciteit ging omhoog na het husselen een paar keer goed door te laden naar 100% en hem daar te laten staan ivm balanceren. Dat zou je kunnen proberen

[ Voor 12% gewijzigd door dotternetta op 20-08-2025 18:08 ]

Pagina: 1 ... 112 ... 137 Laatste

Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord.

Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Uitgebreide vragen/input mbt elektrische installaties bij voorkeur in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.

Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.