Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:26

Aardedraadje

Met kabelschoen

Hansieo schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 08:44:
Ik lees hier nu over verschillen tussen prestaties van batterij packs.
Kan (??) dit te maken hebben met A en B kwaliteit tussen cellen?
Kijk, ze kómen uit china........
Dat ze uit China komen hoeft geen issue te zijn. Zo'n beetje alle elektronica komt uit China, al helemaal batterijcellen en dergelijke.

n.a.v. bevindingen tot nu toe lijkt het eerder een software/kalibratiehingetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:26

Aardedraadje

Met kabelschoen

Devke schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 08:47:
[...]

Maar een duidelijke groen en rood toch verderop?
Misschien een soort opmaakregel die de default lichtgrijs overrulet?

Ik ben wel benieuwd waar @geert1992 deze tabel vandaan haalt, hij komt niet overeen met Oxygent (die klopt sowieso lang niet altijd).

Wellicht ook offtopic dit eigenlijk :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aardedraadje schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 08:50:
[...]

Misschien een soort opmaakregel die de default lichtgrijs overrulet?

Ik ben wel benieuwd waar @geert1992 deze tabel vandaan haalt, hij komt niet overeen met Oxygent (die klopt sowieso lang niet altijd).

Wellicht ook offtopic dit eigenlijk :D
Hij viel me op daar een Zonneplan pas vanaf 13 uur een update geeft. We wachten af.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:52
Aardedraadje schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 08:48:
[...]

Dat ze uit China komen hoeft geen issue te zijn. Zo'n beetje alle elektronica komt uit China, al helemaal batterijcellen en dergelijke.

n.a.v. bevindingen tot nu toe lijkt het eerder een software/kalibratiehingetje.
Hoeft niet, daar ben ik het mee eens.

Maar mijn ervaring met chinese cellen is dat er best wel spreiding in zit, en de B kwaliteit cellen kómen uit de A lijn voort.
Hoe strak is die grens? nét aan A is eigenlijk B-cel, heb je daar een paar van in je complete pack, dan zál dat effect hebben. Maar dat het software is, zou ook heel goed kunnen.
Dat bedoelde ik te zeggen.

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chupachups
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19:13
Vanochtend heeft Support de firmware push voor de P1 versie 1.0.4. naar mijn P1 gestuurd met verzoek om te testen.
Na 2x mislukte update is het gelukt om de fw te upgraden.
Eerste resultaat: er lijkt nu gestuurd te worden op het "op nul" houden van fase 3 (waarop mijn PV en SF800pto) zijn aangesloten .. Het verbruik op fase 1 en 2 lijkt te worden genegeerd. Dus geen NOM maar NOF3 zoals het nu lijkt.. ik blijf het volgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Devke schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 08:58:
[...]

Hij viel me op daar een Zonneplan pas vanaf 13 uur een update geeft. We wachten af.
Het is een voorspelling, een indicatie. Zal er wel een paar cent naast zitten. Maar neemt het wel keurig mee in de strategie.

Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankj030
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:25
Chupachups schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 09:09:
Vanochtend heeft Support de firmware push voor de P1 versie 1.0.4. naar mijn P1 gestuurd met verzoek om te testen.
Eerste resultaat: er lijkt nu gestuurd te worden op het "op nul" houden van fase 3 (waarop mijn PV en SF800pto) zijn aangesloten .. Het verbruik op fase 1 en 2 lijkt te worden genegeerd. Dus geen NOM maar NOF3 zoals het nu lijkt.. ik blijf het volgen.
Ongelooflijk toch, hoe lastig kan t zijn zou je zeggen. Mijn Zendure P1 ligt bij een vriend thuis die hem tijdens mijn vakantie heeft afgehaald bij een pakket punt en nu zelf op vakantie is: als ik hem in bezit heb ga ik hem denk ik niet eens uitpakken maar als reserve houden als de ecotracker een keer kuren heeft. Hopelijk zijn ze dan bij v2.0 en is het gefixt. Knap irritant zo voor je!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaEs
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 21:26
Hans C schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 23:20:
[...]

Dat ziet er goed uit. Maar ik heb HA niet draaien op het moment en om eerlijk te zijn ben ik op zoek naar een 'set and forget' oplossing en dat is de Zendure niet. Wat ik mis is dat de AI of de autosetting aan mij vertelt waarom keuzes worden gemaakt. Vooral als ik zie dat de Zendure weet dat de energieprijs op dat moment laag is of onder nul, de panelen op vol vermogen aan het leveren zijn en de Zendure besluit om met 2400watt terug te gaan leveren. Dagen achter elkaar. En dan daarna wat ik in de screenshot van vandaag liet zien.
Heel herkenbaar. Het hoeft voor mij niet helemaal ‘set and forget’ te zijn en het is ook niet super erg als er eens een kWh-tje verspeeld wordt doordat Zenki niet altijd 100% slim is maar het moet wel veel beter. Ik wacht nog met de aanschaf tot Zenki echt beter wordt. Voor de doorsnee consument is HA en Homey toch een brug te ver. Ik blijf mooi meelezen op dit forum. Zenki zal heus wel eens verbeterd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:20
Krijg net een mailtje van Zendure. Ik moet de P1 tijdelijk loskoppelen en de tijd doorgeven. Blijkbaar kunnen ze het niet reproduceren en willen ze in mijn log kijken

[ Voor 3% gewijzigd door dotternetta op 18-08-2025 12:13 ]

"Just charge the freaking thing to 100 percent" 😄

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@dotternetta zoiets? 1e voorzetje

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0mA94iCOOdAfs0gILGFcX4BRTbg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ByTJ4aPAhYTttqIGXsHJPnKa.png?f=user_large

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chupachups
dotternetta schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 12:01:
Krijg net een mailtje van Zendure. Ik moet de P1 tijdelijk loskoppelen en de tijd doorgeven. Blijkbaar kunnen ze het niet reproduceren en willen ze in mijn log kijken
Welk probleem heb je met de P1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterb13
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 21:36
peterb13 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 20:28:
[...]

Ik heb die nieuwe firmware ook en ik heb het idee dat ik nu veel beter nom draai. Heb ook in hems die funktie aangezet voor lokale communicatie. Ik ben er blij mee en blijf het zo voorlopig gebruiken

Vandaag nog wel een fout bij hun gemeld. De dagtotalen kloppen niet. Volgens die totalen zou ik toch nog een redelijke hoeveelheid kw afgenomen hebben terwijl dat maar minimaal is. Voor de werking is dit verder niet belangrijk
Ik heb reaktie gekregen van support waarom de dagtotalen van de p1 meter niet kloppen. Waarden zitten er gigantisch langs. Komen ze met een l.. verhaal

Dear Customer,

Thank you for your question about the difference between the P1 meter display data and the power company's data. We understand that this is important for you to manage your energy use, so we will break it down for you:

1. About the difference in readings:
• We are pleased to confirm that the total battery reading of your Zendure P1 meter (-15.56) is in close proof of the accuracy and reliability of our basic readings

2. Regarding the difference in grid flow data:
• The P1 meter strictly follows the raw data collection of the physical meter
• Differences between Grid-to-Home (0.576 vs 7.25) and Home-to-Grid (16.336 vs 22.81) may result from: a) different statistical periods or calculation dimensions for different platforms b) other platforms may contain corrected data outside of meter records c) there may be differences in metering window settings

3. Important Notes:
• The P1 meter is a meter reading device that only objectively reflects the original data recorded by the meter
• We have repeatedly verified the data acquisition and transmission process to ensure that there are no calculation errors
• There may be fundamental differences in data definitions and statistical methods for different energy management platforms

We recommend that you:
1. Confirm the specific meaning of their data with the power company
2. Consult the meter manufacturer to verify the accuracy of the basic metering
3. Provide full period data for further cross-verification

We're ready to help you clarify the specific reasons for data discrepancies. Thank you again for choosing Zendure products, your feedback is crucial to our continuous improvement of our services.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dotternetta
Chupachups schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 14:01:
[...]

Welk probleem heb je met de P1?
Geen probleem met de P1 zelf. Als de P1 uit de HW splitter en de bridge uit het stopcontact haal gaat de AC2400 door op de laatste waarde. Dat lijkt me niet de bedoeling en daar heb ik over gemaild.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tismij
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:27

tismij

???

geert1992 schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 23:33:
[...]

Wat ik persoonlijk erg sterk vind aan de Power by the Hour-app van Homey in combinatie met de Thuisbatterij Monitor, is dat je je accu volledig automatisch kunt laten handelen op basis van een opgegeven spread. Je voert alleen je capaciteit, vermogen en de laad- en ontlaadverliezen in, en de rest gaat vanzelf.

Daarnaast kun je via flows instellen dat er met allerlei factoren rekening wordt gehouden. Zo schakelen mijn zonnepanelen bijvoorbeeld automatisch uit bij negatieve stroomprijzen, en mogen de batterijen op het hoogst mogelijke vermogen vol gepompt worden. Heb er geen omkijken meer naar;
[Afbeelding]

Zou je die code niet kunnen delen met Zendure? Dat ze hem na kunnen bouwen? Alleen dan buiten Homey om?
Heb nog de originele Homey, inmiddels zelf over naar HA vanwege o.a. dashboards maar vooral ook omdat ik het niet fijn vind dat Homey niet volledig lokaal kan draaien. Moet wel zeggen sinds ik over ben naar HA ook Homey gevolgd en met flows etc wel mooi verbeterd.

It has always been the prerogative of children and fools to point out that the emperor has no clothes but the emperor remains the emperor and the fool is just a fool.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

peterbier schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 22:59:
[...]

En voor een nette prijs 550 euro voor een ab2000s en 250 euro voor de Hyper.
Daar heb ik ze ook voor verkocht, maar ook voor betaald ;)

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankj030
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:25
TCMR schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 10:41:
Vanochtend voor de tweede keer nu dat de SF800Pro niet meer wil laden. Hij blijft een beetje hangen op ±40W, gaat soms in Standby. Als ik HA helemaal loskoppel en via de app alles instel maakt geen verschil (krijgt geen andere commando's ofzo). Dit is firmware versie 1.0.7, en dit is niet fijn. Hij 'hangt' niet, want hij gaat wel op commando in Standby of in Laden, maar het laadvermogen komt nooit hoger dan ±40W.

Niemand anders die dit ziet? Ik draai @gielz's NOM 1.0 setup in HA. Kan het zijn dat de SF800Pro toch een beetje in de war raakt van al die commando's? Ik noem het geen freeze, maar het enige dat helpt is volledig uit- en weer aanzetten.

[Afbeelding]

Edit: ik zie dat dit nu al sinds 2 augustus regelmatig gebeurt, soms laadt ie een hele dag op ±20W. Ik heb op 1 augustus firmware v1.0.7 geïnstalleerd, toeval? :-(

[Afbeelding]
Is dit inmiddels opgelost en weet je al of het aan de firmware 1.0.7 of aan de integratie lag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.K
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 21:42

R.K

Vraagje: kun je zomaar de stroom er af halen of de stekker er uit trekken van de Solarflow 2400?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
R.K schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 16:47:
Vraagje: kun je zomaar de stroom er af halen of de stekker er uit trekken van de Solarflow 2400?
Even zorgen dat hij in standby staat, dan kan het wel.

Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Taro schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 00:04:
[...]

Nee, je komt in de KOR terecht, de kleine ondernemers regeling en hoeft daarom geen BTW-aangifte te doen. Eenmaal aangevraagd = klaar.
Is er al iets bekend over hoe dit straks gaat zonder salderen? In hoeverre kun je stoppen met handelen en gewoon dan nog het voordeel onder de KOR houden? Weinig zin om straks een terug graaiende overheid te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
peterb13 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 14:03:
[...]

Ik heb reaktie gekregen van support waarom de dagtotalen van de p1 meter niet kloppen. Waarden zitten er gigantisch langs. Komen ze met een l.. verhaal

Dear Customer,

Thank you for your question about the difference between the P1 meter display data and the power company's data. We understand that this is important for you to manage your energy use, so we will break it down for you:

1. About the difference in readings:
• We are pleased to confirm that the total battery reading of your Zendure P1 meter (-15.56) is in close proof of the accuracy and reliability of our basic readings

2. Regarding the difference in grid flow data:
• The P1 meter strictly follows the raw data collection of the physical meter
• Differences between Grid-to-Home (0.576 vs 7.25) and Home-to-Grid (16.336 vs 22.81) may result from: a) different statistical periods or calculation dimensions for different platforms b) other platforms may contain corrected data outside of meter records c) there may be differences in metering window settings

3. Important Notes:
• The P1 meter is a meter reading device that only objectively reflects the original data recorded by the meter
• We have repeatedly verified the data acquisition and transmission process to ensure that there are no calculation errors
• There may be fundamental differences in data definitions and statistical methods for different energy management platforms

We recommend that you:
1. Confirm the specific meaning of their data with the power company
2. Consult the meter manufacturer to verify the accuracy of the basic metering
3. Provide full period data for further cross-verification

We're ready to help you clarify the specific reasons for data discrepancies. Thank you again for choosing Zendure products, your feedback is crucial to our continuous improvement of our services.
Ja dat is wel gewoon onzin dit bericht van Zendure. Ik heb tijd terug ook al een keer kenbaar gemaakt dat de totalen in kWh gesplitst naar levering en teruglevering niet kloppen (het saldo wel). Is dat ook jouw punt? Anders zal ik er nog een keer een vraag over stellen bij mijn contactpersoon. Heb daar ook nooit meer terugkoppeling over gehad, maar gebruik nu alleen de HW P1 in combinatie met HA,

energienerds.nl | gasloos| 11,5kWp | 20 kWh accu | EV | Atlantic WPB

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Feedback van Zendure ontvangen ivm soms verminderde capaciteit AB3000X:

"This issue is related to battery capacity imbalance and SOC calibration"

Advies is, om zoals ik en anderen ook al hebben gedaan, de volgorde van de accu's een paar keer te wisselen en een aantal dagen achter elkaar van bijv. 5->100% te laden en ze even op 100% te laten staan zodat ze goed kunnen balanceren en kalibreren.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
Taro schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 17:41:

Advies is, om zoals ik en anderen ook al hebben gedaan, de volgorde van de accu's een paar keer te wisselen en een aantal dagen achter elkaar van bijv. 5->100% te laden en ze even op 100% te laten staan zodat ze goed kunnen balanceren en kalibreren.
Serieus, hebben ze gezegd te husselen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterb13
mrme12345 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 17:39:
[...]

Ja dat is wel gewoon onzin dit bericht van Zendure. Ik heb tijd terug ook al een keer kenbaar gemaakt dat de totalen in kWh gesplitst naar levering en teruglevering niet kloppen (het saldo wel). Is dat ook jouw punt? Anders zal ik er nog een keer een vraag over stellen bij mijn contactpersoon. Heb daar ook nooit meer terugkoppeling over gehad, maar gebruik nu alleen de HW P1 in combinatie met HA,
Inderdaad. Volgens de data van een andere p1 meter en de gegevens van de electriciteits maatschappij draai ik zo goed als NOM. Echter de waarden van de Zendure p1 meter geven aan dat ik toch nog redelijk wat kWh per dag afneem van het net. Bovendien als ik de waarden bekijk van grid-to-home en andersom is niet te achterhalen waar die waarden vandaan komen. Vreemd dat ze daar niets aan doen. Is ook geen goede reclame als je nom draait, maar hun gegevens geven aan dat je daar ver vanaf zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!
peterb13 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 17:53:
[...]

Inderdaad. Volgens de data van een andere p1 meter en de gegevens van de electriciteits maatschappij draai ik zo goed als NOM. Echter de waarden van de Zendure p1 meter geven aan dat ik toch nog redelijk wat kWh per dag afneem van het net. Bovendien als ik de waarden bekijk van grid-to-home en andersom is niet te achterhalen waar die waarden vandaan komen. Vreemd dat ze daar niets aan doen. Is ook geen goede reclame als je nom draait, maar hun gegevens geven aan dat je daar ver vanaf zit
En bij jou is het ook zo dat het per saldo wel goed is alleen de verdeling tussen levering en teruglevering fout is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterb13
mrme12345 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 17:54:
[...]

En bij jou is het ook zo dat het per saldo wel goed is alleen de verdeling tussen levering en teruglevering fout is?
Dit is een deel van de issue die ik aangemeld had:

However I noticed one thing, which doesn't stop me from using the p1 meter, but the total daily values don't seem to be correct and I don't understand where these values come from.

I included screenshots from your readings, readings from a P1 meter from a Dutch company and a screenshot from the electricity company with what they charge me.

I admit the total value the Zendure reports (7.25-22.81=-15,56) is more or less the same as the electricity company charges me (-15,76), but the grid to home values are completely different
Electricity company: 0.576
Zendure: 7.25
Just like the home to grid values:
Electricity company: 16.336
Zendure: 22.81

Acties:
  • +1 Henk 'm!
peterb13 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 18:12:
[...]

However I noticed one thing, which doesn't stop me from using the p1 meter, but the total daily values don't seem to be correct and I don't understand where these values come from.

I included screenshots from your readings, readings from a P1 meter from a Dutch company and a screenshot from the electricity company with what they charge me.

I admit the total value the Zendure reports (7.25-22.81=-15,56) is more or less the same as the electricity company charges me (-15,76), but the grid to home values are completely different
Identieke issue, zal het nog een x onder de aandacht brengen van zendure. Wie weet helpt dat, want moet gewoon aansluiten en gefixt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
Ze hebben wat plussen en minnen verkeerd staan

[ Voor 188% gewijzigd door dotternetta op 18-08-2025 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:56

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Taro schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 23:00:
[...]

Klopt, maar daarmee sluiten we wel uit dat er iets kapot is, behalve de "AI"...

Daarom gebruiken veel mensen ook Home Assistant of Homey, dan kan je dat automatisch aansturen. Zie ook het HA of Homey topic, al vermoed ik niet dat je daar nog mee aan de slag gaat als je al besloten hebt ze terug te sturen?

Voorbeeldje van vandaag, volledig automatisch via HA:
[Afbeelding]
Jou blauwe lijn is alleen de input van de batterij of ook output / de gecombineerde sensor?

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dotternetta schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 18:26:
Ze hebben wat plussen en minnen verkeerd staan
Ja dat is waar, die van mij is een ZIV 3 fase Enexis DSMR5 meter.

@peterb13 en die van jou?

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Ik heb onderstaande HA dashboard gemaakt om de cel spanning te bewaken. Voor de yaml etc zie het topic dat gaat over HA. Hierbij de link https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/83200470

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sQbRi5e7Fo4ae_ubmpOQmy7fQ0s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cmXdWZLO9IebKuGwc3yRpqvK.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
  • Registratie: December 2022
[...]

Vergelijk je dat met wat HW laat zien of echt met een kWh meter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Polvo176 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 19:43:
[...]

Vergelijk je dat met wat HW laat zien of echt met een kWh meter?
Met beiden, ik had identieke issue. De P1 van HW en de elektriciteitsmeterdata komen overeen en de P1 van Zendure wijkt af (totaal klopt, verkeerde kWh uitsplitsing levering en teruglevering). Wel in geval van ZIV 3 fase meter Enexis. Dus waarschijnlijk specifiek probleem, want anderen hebben dit blijkbaar niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdew16
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Ondanks dat er de laatste dagen veel berichten zijn van te weinig opslag capaciteit met drie batterijen zie ik vandaag tot mijn verbazing met twee batterijen dat er 5,85 kWh geladen is van 10-100%. Is er sochtends tussendoor nog wel 3% ontladen maar dan nog is de totale capaciteit (zeg er is 93% geladen vandaag) meer dan vermeld. Geen idee of dit al meerdere is opgevallen maar dacht ik deel het ter informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masterant
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:34
Taro schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 17:41:

Ik hen ze onafgebroken ruim 80 uur nu op 100% laten staan. Mijn charge zat rond de 11.8kWh van 5-100%. Om te kijken of het wat gedaan heeft ben ik nu aan het ontladen tot 5 en morgen weer eens volledig laden.

Meerdere accu’s sprongen overigens continu (iedere 6-8uur) van discharge naar charge. Ben benieuwd.

Ongeacht, als dit het antwoord is vanuit support dan moeten ze asap dit gaan fixen in de firmware -> nogal knullige oplossing imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterb13
mrme12345 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 19:45:
[...]

Met beiden, ik had identieke issue. De P1 van HW en de elektriciteitsmeterdata komen overeen en de P1 van Zendure wijkt af (totaal klopt, verkeerde kWh uitsplitsing levering en teruglevering). Wel in geval van ZIV 3 fase meter Enexis. Dus waarschijnlijk specifiek probleem, want anderen hebben dit blijkbaar niet.
Precies ik had gecontroleerd met ls120 p1 meter en met wat het electriciteits bedrijf rapporteert. Ls120 en elect. Bedrijf zijn tot achter de komma identiek

Ik heb overigens een Enexis SagemCom T210-D ESMR5 meter. Heb het vermoeden dat Enexis wat ander protocol in hun meters gebruikt omdat ik al meerdere meters van Enexis voorbij heb zien komen die het niet goed doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
mrme12345 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 19:45:
[...]

De Shelly wijkt bij mij net zoveel af.
volgens de Shelly zou ik 2,8 kWh van het net afgenomen hebben, volgens de Zendure P1 2,7 kWh
HW geeft 0,2 aan de Eastron 0,23.
Met terug leveren zie ik ook dit soort verschillen.
Shelly 32,7
Zendure P1 31,8
HW 29,8
Eastron 29,9
De Eastron is voor mij de maatstaf, dat is een geijkte meter.

Opzich maakt het me niet uit, zolang er maar goed NOM gedraaid wordt en de P1 doet dat goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterb13
Polvo176 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 20:37:
[...]

De Shelly wijkt bij mij net zoveel af.
volgens de Shelly zou ik 2,8 kWh van het net afgenomen hebben, volgens de Zendure P1 2,7 kWh
HW geeft 0,2 aan de Eastron 0,23.
Met terug leveren zie ik ook dit soort verschillen.
Shelly 32,7
Zendure P1 31,8
HW 29,8
Eastron 29,9
De Eastron is voor mij de maatstaf, dat is een geijkte meter.

Opzich maakt het me niet uit, zolang er maar goed NOM gedraaid wordt en de P1 doet dat goed.
Dat zij maar marginale verschillen. Niet een factor 15. Ben het er mee eens dat ik gewoon nom kan draaien, maar voor dat bedrag mag het best goede waarden aangeven. Beetje stom om er een extra meter er langs te moeten gebruiken om te kijken of je wel nom draait

Bovendien bij het uitlezen via p1 zou je naar mijn idee dezelfde exacte waarde moeten krijgen als het electr. Bedrijf.

[ Voor 13% gewijzigd door peterb13 op 18-08-2025 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
peterb13 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 20:47:
[...]

Dat zij maar marginale verschillen. Niet een factor 15. Ben het er mee eens dat ik gewoon nom kan draaien, maar voor dat bedrag mag het best goede waarden aangeven. Beetje stom om er een extra meter er langs te moeten gebruiken om te kijken of je wel nom draait

Bovendien bij het uitlezen via p1 zou je naar mijn idee dezelfde exacte waarde moeten krijgen als het electr. Bedrijf. Dat je met een clamp andere waarden ziet is niet vreemd lijkt me
Tis maar wat je marginaal noemt, 0,2 en 2,8 is ook een factor 14

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:09
Vandaag weer een van de drie batterijen die op 100% bleef staan en niet wilde ontladen. Nu maar een melding ingeschoten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.K
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 21:42

R.K

geert1992 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 16:58:
[...]

Even zorgen dat hij in standby staat, dan kan het wel.
Stomme vraag misschien, maar hoe zet ik het op standby?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterb13
Polvo176 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 20:53:
[...]

Tis maar wat je marginaal noemt, 0,2 en 2,8 is ook een factor 14
Klopt had het niet goed gelezen. Was net nog aan het teruglezen en zag het ook 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
R.K schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 20:55:
[...]

Knop ingedrukt houden. Ik ontkoppel de batterij ook best wel vaak door de plug die er tussen zit af te schakelen, lijkt me niet dat je de omvormer eerst moet uitzetten voor je de stroom eraf haalt. Dan zou ie ook niet tegen stroomuitval kunnen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joove
  • Laatst online: 06:52
[...]
Zou zijn dat Zendure zijn eigen op- en afname meerekent die vervolgens buiten de berekening van de P1 meter blijft omdat de direct opname van zonnestroom en is de afname voor NOM? Als je een losse socket/meter tussen je accu hebt, kan je dit zo verifiëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
peterb13 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 20:55:
[...]

Klopt had het niet goed gelezen. Was net nog aan het teruglezen en zag het ook 8)7
Wat ik raar vind dat de Shelly net zoveel lijkt af te wijken en daar nooit iemand over gevallen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
R.K schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 20:55:
[...]

Als ik er mee aan de gang ga doe ik 6 seconden knop ingedrukt houden.
Dan stekker eruit.
Om bijvoorbeeld een batterij bij te plaatsen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wJUMP4Ge-00ewf3dM3Je8t35sTo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/67ro5zq4kU8IdDtqiNpI2SZF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ja3
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

ja3

Je kunt hem ook gewoon uit het stopcontact trekken als hij bezig is met terugleveren. Ik bedoel het is tenslotte een backup batterij. Alleen ik heb gemerkt dat je jezelf onder stroom kan zetten op die manier ook al is het maar voor even dus toch zou ik het afraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:32
Polvo176 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 21:01:
[...]

Wat ik raar vind dat de Shelly net zoveel lijkt af te wijken en daar nooit iemand over gevallen is.
Bij mij wijkt de Shelly Pro 3EM ten opzichte van HW P1 wel wat af, maar niet heel veel. Ongeveer 0.5-0.7% ten opzichte van HW, maar niet zo gek met de manier van meten.

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
Ik zou het wel handig vinden als de omvormer via de api te resetten was, dan kan ik via HA automatisch detecteren of er iets mis is en actie ondernemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
masterant schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 19:57:
[...]

Ik hen ze onafgebroken ruim 80 uur nu op 100% laten staan. Mijn charge zat rond de 11.8kWh van 5-100%. Om te kijken of het wat gedaan heeft ben ik nu aan het ontladen tot 5 en morgen weer eens volledig laden.

Meerdere accu’s sprongen overigens continu (iedere 6-8uur) van discharge naar charge. Ben benieuwd.

Ongeacht, als dit het antwoord is vanuit support dan moeten ze asap dit gaan fixen in de firmware -> nogal knullige oplossing imo.
Wat was je cell delta V? Maxvol en minvol

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• masterant
dotternetta schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 21:25:
[...]

dotternetta schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 21:25:
[...]

De meesten zitten tussen de 3.54-3.42v als ze net 100% SoC hebben geraakt maar na een aantal uur daalt dit als ze "ontspannen", een aantal van de accu's (nu 4 stuks) gaan meteen over op "discharge" op -0.1A/4W nadat ze de 100% hebben geraakt. Tijdens ontladen nu zie ik nu 0.00-0.01 verschil.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3DF9F6E1DHZvMKlqN6AonQXBtZA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XRYEazDXPAhOhLPedcjgmlxg.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

CopyCatz schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 21:16:
Ik zou het wel handig vinden als de omvormer via de api te resetten was, dan kan ik via HA automatisch detecteren of er iets mis is en actie ondernemen.
Even nieuwsgierig maar op welke wijze detecteer je dat iets mis is?

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18:53
masterant schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 21:34:
[...]

[...]

De meesten zitten tussen de 3.54-3.42v als ze net 100% SoC hebben geraakt maar na een aantal uur daalt dit als ze "ontspannen", een aantal van de accu's (nu 4 stuks) gaan meteen over op "discharge" op -0.1A/4W nadat ze de 100% hebben geraakt. Tijdens ontladen nu zie ik nu 0.00-0.01 verschil.[Afbeelding]
En hoeveel opbrengst loop je hier nu daadwerkelijk door mis? 0,00-0,01 lijken me toch verre van een significant issue.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masterant
Aziraphale schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 22:30:
[...]

En hoeveel opbrengst loop je hier nu daadwerkelijk door mis? 0,00-0,01 lijken me toch verre van een significant issue.
De laatste charge van 5-100% gaf slechts 11.84kWh, gezien de rated 17.28kWh leek me dit wel significant. Vandaar dat ik dacht, ik laat het even zijn ding doen een aantal dagen en probeer ik het opnieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
martinvdm schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 21:36:
[...]

Even nieuwsgierig maar op welke wijze detecteer je dat iets mis is?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3_mU6MxJeGb5Vtz5R-QoPIeaTN0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7IBW9MJW82I2Q7rPWeoJ9W7y.jpg?f=fotoalbum_large

Heb wat overzichten in Home Assistant daarvoor. Kreeg van AI Alice de tip om in dit geval te gaan ontladen op 300w om te zien of ie dan wel start. Dat valt wel te automatiseren denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
masterant schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 22:34:
[...]

De laatste charge van 5-100% gaf slechts 11.84kWh, gezien de rated 17.28kWh leek me dit wel significant. Vandaar dat ik dacht, ik laat het even zijn ding doen een aantal dagen en probeer ik het opnieuw.
Ben benieuwd of die waardes echt kloppen, lijkt mij eerder dat daar iets in fout gaat. Hopelijk kan Zendure het snel vinden, en het de wereld uit helpen. Volgens is dat iets waar we zelf weinig grip op hebben, anders dan vaker proberen te kalibreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masterant
geert1992 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 22:38:
[...]

Ben benieuwd of die waardes echt kloppen, lijkt mij eerder dat daar iets in fout gaat. Hopelijk kan Zendure het snel vinden, en het de wereld uit helpen. Volgens is dat iets waar we zelf weinig grip op hebben, anders dan vaker proberen te kalibreren.
Eens, ook heb ik een HW Energy Socket nu op aangesloten - maar de waardes lijken toch wel echt te kloppen. Kan ook flink onbalans zijn, daar hoop ik op, dus ik zou morgen toch een verbetering moeten zien tov de laatste 11.84kWh na een calibratie van 80 uur. Ben zelf ook benieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18:53
masterant schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 22:34:
[...]

Never mind, je was me voor. :)

[ Voor 9% gewijzigd door Aziraphale op 18-08-2025 22:41 ]

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
Aziraphale schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 22:30:
[...]

Dit gaat over de onbalans, de delta V zegt iets over hoe goed de accu's zijn gebalanceerd. Ik hoop een trend te ontdekken. Het zou een mooie indicator zijn. Goed is een onbalans tot 0,10 V, hoger is slechter

[ Voor 14% gewijzigd door dotternetta op 18-08-2025 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
masterant schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 21:34:
[...]

[...]

De meesten zitten tussen de 3.54-3.42v als ze net 100% SoC hebben geraakt maar na een aantal uur daalt dit als ze "ontspannen", een aantal van de accu's (nu 4 stuks) gaan meteen over op "discharge" op -0.1A/4W nadat ze de 100% hebben geraakt. Tijdens ontladen nu zie ik nu 0.00-0.01 verschil.[Afbeelding]
Heb je ook accu's gehusseld? (Ik hoop het niet)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• masterant
dotternetta schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 22:50:
[...]

Heb je ook accu's gehusseld? (Ik hoop het niet)
Ik heb het 1x gedaan, maar daarna zag ik niet echt een voordeel. Initieel dacht ik ietsje verbetering te zien maar dat was denk ik toeval omdat ik toen ook een 12 uur sessie van 100% had. Dus voor dat deze sessie begon (+-80uur) heb ik ze niet gehusseld.

Toevoeging:
De onbalans van 0.1 is denk ik ook voornamelijk op 5%, laagste stand belangrijk. Hij is nu klaar met de discharge, 10.9kWh gemeten als export. Ondanks dat het klaar is, staan sommige accu's nu nog op discharge/charge en sleeping mode. Dus hij is nog iets aan het doen, mogelijk om die min-max volt op de laagste stand ook naar elkaar toe te brengen.

[ Voor 29% gewijzigd door masterant op 18-08-2025 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sander schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 17:12:
[...]
Is er al iets bekend over hoe dit straks gaat zonder salderen? In hoeverre kun je stoppen met handelen en gewoon dan nog het voordeel onder de KOR houden? Weinig zin om straks een terug graaiende overheid te krijgen.
Ik weet niet of ze dit bijv. gaan afschaffen, maar men drukt het waarschijnlijk in de KOR om er daarna zonder administratieve lasten en zonder "subsidies" vanaf te zijn.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
masterant schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 22:58:
[...]

Toevoeging:
De onbalans van 0.1 is denk ik ook voornamelijk op 5%, laagste stand belangrijk. Hij is nu klaar met de discharge, 10.9kWh gemeten als export. Ondanks dat het klaar is, staan sommige accu's nu nog op discharge/charge en sleeping mode. Dus hij is nog iets aan het doen, mogelijk om die min-max volt op de laagste stand ook naar elkaar toe te brengen.
Welke cellvoltages heb je nu (op 5%)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masterant
dotternetta schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 23:13:
[...]

Welke cellvoltages heb je nu (op 5%)?
Ze gaan nu allemaal richting de 3.28, direct na de discharge zag ik bijv ook 3.24 of 3.26. Geen idee natuurlijk wat de juiste waarde zou moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dotternetta
masterant schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 23:16:
[...]

Ze gaan nu allemaal richting de 3.28, direct na de discharge zag ik bijv ook 3.24 of 3.26. Geen idee natuurlijk wat de juiste waarde zou moeten zijn.
Niets zorgwekkend:

0% 2,50 37,50
0% 3,00 45,00
10% 3,20 48,00
20% 3,25 48,75
30% 3,27 49,05
40% 3,29 49,35
50% 3,30 49,50
60% 3,31 49,65
70% 3,33 49,95
80% 3,35 50,25
90% 3,38 50,70
100% 3,40 51,00

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• masterant
dotternetta schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 23:26:
[...]

Niets zorgwekkend:

0% 2,50 37,50
0% 3,00 45,00
10% 3,20 48,00
20% 3,25 48,75
30% 3,27 49,05
40% 3,29 49,35
50% 3,30 49,50
60% 3,31 49,65
70% 3,33 49,95
80% 3,35 50,25
90% 3,38 50,70
100% 3,40 51,00
Ik zie 3.28v met 49,2-49,3 staan. Betekent dit dan dat de juice er nog wel in zit maar dat SoC gewoon maar niet juist wilt kalibreren? Benieuwd of de volgende charge iets verandert..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markduffy
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11-09 19:29
Polvo176 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 21:01:
[...]

Heb je 1 fase of 3 fase systeem?
Shelly trekt de 3 fases niet gelijk.
Dit laat ie wel zien in de app, maar is niet hoe hij het registreerd.
Als je op fase 1 2kWh aan het terugleveren bent en op fase 2 200W afname hebt en fase 3 geen afname hebt, dan wordt er door shelly 200W afname geteld.

In de shelly app zie je dit verschil goed als je bij "Consumption" kijkt, daar heb je een blauw icoontje van een zonnepaneel staan "Net Metering" Als je daar op drukt wordt deze groen.
Daar kloppen de waarden onder Total, bij mij dan wel met wat de P1 registreerd.

+/- 6kW zonnepanelen, 1x Hybrid 10kw Auto, Shelly Pro 3EM, 2x Zendure SolarFlow 2400AC met ieder 3x AB3000X (17,3kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
masterant schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 00:00:
[...]

Ik zie 3.28v met 49,2-49,3 staan. Betekent dit dan dat de juice er nog wel in zit maar dat SoC gewoon maar niet juist wilt kalibreren? Benieuwd of de volgende charge iets verandert..
Hier nu op 5% 3,23 en 3,24 Volt. Accu's 48,5 V.
Of Zendure speelt heel erg op safe of de SOC wordt verkeerd berekend 🤔

[ Voor 10% gewijzigd door dotternetta op 19-08-2025 08:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
dotternetta schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 08:06:
[...]

2 x 3.23 en 1x 3.21 hier en 48.2V SoC 10%

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Acidrain
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:58
dotternetta schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 08:06:
[...]

Maar dan zit er nog tussen de 10 en de 20% in volgens de voltage tabel. En bij @masterant is het nog veel erger, daar lijkt hij nog bijna half vol te zitten. (Boven de 40%).

Is dit probleem er in geslopen vanaf dat ze de bug met niet meer ontladen tot onder de ondergrens hebben opgelost?

Want dan hebben ze dus niets opgelost, alleen met de percentages zitten rommelen. (Wat sowieso al het vermoeden was)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
Acidrain schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 08:57:
[...]

Maar dan zit er nog tussen de 10 en de 20% in volgens de voltage tabel. En bij @masterant is het nog veel erger, daar lijkt hij nog bijna half vol te zitten. (Boven de 40%).

Is dit probleem er in geslopen vanaf dat ze de bug met niet meer ontladen tot onder de ondergrens hebben opgelost?

Want dan hebben ze dus niets opgelost, alleen met de percentages zitten rommelen. (Wat sowieso al het vermoeden was)
Ja, daar lijkt het wel op 😕 Jammer dat we oude firmware zelf niet terug kunnen zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acidrain
dotternetta schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 09:03:
[...]

Ja, daar lijkt het wel op 😕 Jammer dat we oude firmware zelf niet terug kunnen zetten
Zou het kunnen zijn dat ze hem laten stoppen met ontladen zodra de eerste cell onder de 3,2V komt en zodra hij gestopt is met ontladen de cellen zichzelf weer uitlevelen waardoor ze op 3,28 of hoger uitkomen omdat er cellen tussen zitten die misschien veel hoger zitten zodra de eerste onder de 3,2V komt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dotternetta
Acidrain schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 09:07:
[...]

Zou het kunnen zijn dat ze hem laten stoppen met ontladen zodra de eerste cell onder de 3,2V komt en zodra hij gestopt is met ontladen de cellen zichzelf weer uitlevelen waardoor ze op 3,28 of hoger uitkomen omdat er cellen tussen zitten die misschien veel hoger zitten zodra de eerste onder de 3,2V komt?
Ik ontlaadt altijd tot 5%, dat zou 3,0V moeten zijn, helaas nooit op gelet, ik zal vandaag proberen mee te kijken. In rust kan de spanning idd wel weer ophoog gaan.

Misschien is hier wel iemand die dit in HA meet en een mooi grafiekje heeft?

[ Voor 6% gewijzigd door dotternetta op 19-08-2025 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
markduffy schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 07:29:
[...]

Heb je 1 fase of 3 fase systeem?
Shelly trekt de 3 fases niet gelijk.
Dit laat ie wel zien in de app, maar is niet hoe hij het registreerd.
Als je op fase 1 2kWh aan het terugleveren bent en op fase 2 200W afname hebt en fase 3 geen afname hebt, dan wordt er door shelly 200W afname geteld.

In de shelly app zie je dit verschil goed als je bij "Consumption" kijkt, daar heb je een blauw icoontje van een zonnepaneel staan "Net Metering" Als je daar op drukt wordt deze groen.
Daar kloppen de waarden onder Total, bij mij dan wel met wat de P1 registreerd.
Ik heb 3 fase, maar jou bewering kan ik niet volgen.
Dan zou de afwijking nog vele malen groter moeten zijn.
Maar kennelijk gaan de Shelly en Zendure P1 bij mij wel op de zelfde manier de mist in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markduffy
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11-09 19:29
Polvo176 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 09:26:
[...]

Ik heb 3 fase, maar jou bewering kan ik niet volgen.
Dan zou de afwijking nog vele malen groter moeten zijn.
Maar kennelijk gaan de Shelly en Zendure P1 bij mij wel op de zelfde manier de mist in.
Nederland heeft toch wat afwijking ten opzichte van andere landen dat bij ons over 3 fases gelijk getrokken wordt door de netmeter(verbruik-opbrengsten)
begreep dat ik de meeste landen dit werkelijk per fase wordt gedaan.

bij mij, welliswaar lichte afwijking, maar niet heel drastisch. (zijn immers klemmen vs werkelijke registratie op de meter)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J-GrwUlWtwIIsLt_DNnb2qoHu8U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RQW950dVi1ZvPSIhOU0MGGTV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2s_JwlG0QDaiDNMcm1UjH9TcGAs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5aMODLEnCsF3toS5RjPYYxRP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/esM_17ep6TpCajhgtZsMSmSVe_c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8nLUi0dIf6rJdKgkvodln7w6.jpg?f=fotoalbum_large

+/- 6kW zonnepanelen, 1x Hybrid 10kw Auto, Shelly Pro 3EM, 2x Zendure SolarFlow 2400AC met ieder 3x AB3000X (17,3kWh)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jacqui
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 15:15
dotternetta schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 09:26:
[...]

Ik ontlaadt altijd tot 5%, dat zou 3,0V moeten zijn, helaas nooit op gelet, ik zal vandaag proberen mee te kijken. In rust kan de spanning idd wel weer ophoog gaan.

Ik heb inmiddels getest met alle 3 de accu's los aan de omvormer te hangen. Twee ervan lijkt normaal te functioneren en 2,7 kWh te ontladen op 5%, met celvoltages op 3,19V. De 3e accu doet hooguit 1,7 kWh, waarbij de celvoltages op 3,29V blijven steken. Gisteravond weer alle drie op elkaar gestapeld, 180 graden gedraaid :D, en nu weer voltages op 3,29 bij 5%. Dus lijkt het er inderdaad op, dat die ene accu ervoor zorgt, dat de rest ook niet meer verder ontlaadt.
Heb inmiddels ook de leverancier op de hoogte gesteld en zij gaven aan ook de accu's even te husselen en dan een weekje te laden/ontladen. Dit ga ik dan ook maar braaf doen.
Wordt vervolgd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
Jacqui schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 10:07:
[...]

Ik heb inmiddels getest met alle 3 de accu's los aan de omvormer te hangen. Twee ervan lijkt normaal te functioneren en 2,7 kWh te ontladen op 5%, met celvoltages op 3,19V. De 3e accu doet hooguit 1,7 kWh, waarbij de celvoltages op 3,29V blijven steken. Gisteravond weer alle drie op elkaar gestapeld, 180 graden gedraaid :D, en nu weer voltages op 3,29 bij 5%. Dus lijkt het er inderdaad op, dat die ene accu ervoor zorgt, dat de rest ook niet meer verder ontlaadt.
Heb inmiddels ook de leverancier op de hoogte gesteld en zij gaven aan ook de accu's even te husselen en dan een weekje te laden/ontladen. Dit ga ik dan ook maar braaf doen.
Wordt vervolgd...
Goede test! Goed om te weten! Bedankt voor de numbers! 👍🏼

Lijkt mij dat Zendure huiswerk heeft te doen! De omvormer mag niet stoppen als 1 accu minder presteert. Mail je je bevindingen ook naar Zendure?

[ Voor 7% gewijzigd door dotternetta op 19-08-2025 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masterant
[...]

Wordt vervolgd...
Dus in theorie kun je ze ook gewoon allemaal tot 100% laden als geheel, en eenmalig allemaal individueel ontladen? Zit even te denken aan mijn eigen situatie en wat handig/makkelijker is. Gewoon een gedachte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chupachups
Chupachups schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 09:09:
Update: NOM werkt nu wėl in de avond en nacht, als er geen teruglevering is. Zodra er een negatieve waarde bij Fase 3 komt gaat het scheef, de software lijkt na te ijlen op de meetwaarde. In het flowschema in de app wordt bij 'raster' geen negatieve waarde getoond, terwijl deze er wel is. De waarden zelf (verversing per 1 seconde ) in het P1 overzicht komen overeen met mijn Youless, dus daar gaat het goed. Vreemd overigens dat het ledje op de P1 nog steeds per 3 s knippert.

ander opvallend punt van de SF800p: Hoewel de laadinstelling max 1000W AC betreft wordt er met een veel hoger vermogen geladen omdat de PV DC hier nog bovenop komt..dit lijkt me niet gezond voor de health van de batterijen (C rating bij bv 1500 W laden is 0,38). Waarom corrigeert de SF800pro het AC laadvermogen niet voor de productie van aangesloten panelen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Acidrain
[...]

Wordt vervolgd...
Als ik jou was en je weet zeker dat 2 accu's goed functioneren zou ik ze helemaal niet meer stappelen en husselen maar focussen op die foutieve accu, die een aantal keer laden naar 100% en weer ontladen enz. En die andere 2 even aan de kant laten staan. Anders gaan die andere 2 weer proberen te levelen met die foutieve en voor je het weet is je hele stappel weer ontregelt. Bovendien geven die andere 2 alleen maar ruis bij het testen van die foutieve.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jacqui
masterant schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 10:14:
[...]

Dus in theorie kun je ze ook gewoon allemaal tot 100% laden als geheel, en eenmalig allemaal individueel ontladen? Zit even te denken aan mijn eigen situatie en wat handig/makkelijker is. Gewoon een gedachte.
Klopt, datzelfde heb ik ook gedaan. Dus eerst alles naar 100%. Uit eerdere forumposts heb ik geleerd, dat dit het enige percentage is, dat met zekerheid vastgesteld kan worden.
Daarna de stekker uit het stopcontact, de aan/uit knop 5 tellen vastgehouden om uit te schakelen. Daarna de accu's indelen zoals je wilt, en de stekker er weer in. De app 'ziet' automatisch de wijzigingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dotternetta
De vrouw is nu aan het bakken en de accu zweeft rond de 5 - 7%. De cell spanning komt niet onder de 3,26 V

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dotternetta schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 09:26:
[...]

Van gisteren. De spike up kan nog een zetje van mij betekenen. Hij was net niet leeg na de duurste uren en heb hem toen nog een paar minuten gegeven. Rond de klok van 22 uur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nGkzd3dpef1o8ntcQln67vtzmYM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZIzYvAtw9Oqt518mV8CCF9Fg.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rEbopOriii2d4AKr_piMWrRcX2c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5oT974WaHtoADy4BnFAmSxt8.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jacqui
Acidrain schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 10:30:
[...]

Als ik jou was en je weet zeker dat 2 accu's goed functioneren zou ik ze helemaal niet meer stappelen en husselen maar focussen op die foutieve accu, die een aantal keer laden naar 100% en weer ontladen enz. En die andere 2 even aan de kant laten staan. Anders gaan die andere 2 weer proberen te levelen met die foutieve en voor je het weet is je hele stappel weer ontregelt. Bovendien geven die andere 2 alleen maar ruis bij het testen van die foutieve.
Bedankt voor je suggestie, maar dat heb ik ook al gedaan. Min. 4 dagen een laad/ontlaad cyclus door laten maken en geen verandering gezien.
Vandaar mijn volgende stap, om alles weer te stapelen, echter met een andere volgorde dan in het begin. Bij enkelen lijkt dit namelijk te hebben gewerkt.

Even off-the-record... Ik vind het wel bizar, dat we voor zo'n duur product zo diep in de materie moeten duiken en zelf onze tests moeten uitvoeren om bepaalde verbanden te leggen. Troubleshooten doe ik voor mijn werk al genoeg 8) . En dan scheelt het nog een stuk, dat de data voor ons beschikbaar is via de api.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masterant
Jacqui schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 10:30:
[...]

Klopt, datzelfde heb ik ook gedaan. Dus eerst alles naar 100%. Uit eerdere forumposts heb ik geleerd, dat dit het enige percentage is, dat met zekerheid vastgesteld kan worden.
Daarna de stekker uit het stopcontact, de aan/uit knop 5 tellen vastgehouden om uit te schakelen. Daarna de accu's indelen zoals je wilt, en de stekker er weer in. De app 'ziet' automatisch de wijzigingen.
Heeft dit het ook opgelost voor jouw? Dus dat je wel meer/alle bruikbare capaciteit zag als geheel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
Devke schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 10:34:
[...]

Van gisteren. De spike up kan nog een zetje van mij betekenen. Hij was net niet leeg na de duurste uren en heb hem toen nog een paar minuten gegeven. Rond de klok van 22 uur.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Top! Hoe laag is de dip? Wel opvallend: jouw systeem draait erg goed! 😅

[ Voor 3% gewijzigd door dotternetta op 19-08-2025 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
3,18 3,18 en 3,17

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• masterant
Acidrain schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 10:30:
[...]

Dus probleem gevallen proberen te isoleren en te herstellen en later de stapen weer terugplaatsen zoals dat ze oorspronkelijk stonden? Het blijft een knullig verhaal natuurlijk met Zendure, ja ze zijn voordelig prijs per kWh maar als je ruim 5,5K aftikt is dit toch echt wel pijnlijk verhaal voor ze als je het mij vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Chupachups schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 10:15:
[...]

ander opvallend punt van de SF800p: Hoewel de laadinstelling max 1000W AC betreft wordt er met een veel hoger vermogen geladen omdat de PV DC hier nog bovenop komt..dit lijkt me niet gezond voor de health van de batterijen (C rating bij bv 1500 W laden is 0,38). Waarom corrigeert de SF800pro het AC laadvermogen niet voor de productie van aangesloten panelen?
C rating van 0.38 is nog steeds prima hoor, algemeen is de stelregel tussen 0.2 en 0.5 c rating. En daar zit je dus nagenoeg van in het midden. En inderdaad in totaal met PV is de max 1500w.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jacqui
masterant schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 10:35:
[...]

Heeft dit het ook opgelost voor jouw? Dus dat je wel meer/alle bruikbare capaciteit zag als geheel.
Nope, zie mijn eerdere post van 10.07u.
Ik heb nog geen volledige beeld van gisteravond, omdat de laad/ontlaad cycli niet volledig zijn geweest. Laden gebeurde in sessies van 20-90% en ontladen in meerdere sessies van 90 naar 5.
Heb 'm nu in HA hangen, dus hopelijk wat beter inzicht in de data en grafieken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acidrain
Jacqui schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 10:35:
[...]

Bedankt voor je suggestie, maar dat heb ik ook al gedaan. Min. 4 dagen een laad/ontlaad cyclus door laten maken en geen verandering gezien.
Vandaar mijn volgende stap, om alles weer te stapelen, echter met een andere volgorde dan in het begin. Bij enkelen lijkt dit namelijk te hebben gewerkt.

Even off-the-record... Ik vind het wel bizar, dat we voor zo'n duur product zo diep in de materie moeten duiken en zelf onze tests moeten uitvoeren om bepaalde verbanden te leggen. Troubleshooten doe ik voor mijn werk al genoeg 8) . En dan scheelt het nog een stuk, dat de data voor ons beschikbaar is via de api.
ohw, als je dat al gedaan hebt en in zn uppie komt hij niet op het juiste level dan gaat je dat in de stapel ook niet lukken vrees ik (maar dat testen kan nooit kwaad), ik denk dat je rustig aan richting een rma aanvraag kan gaan.

Persoonlijk denk ik dat Zendure te snel te populair is geworden en daarom in de productie nu ook de net niet helemaal perfecte cellen toch goedkeurd om aan de vraag te voldoen.
Ik hoop dat dit in de toekomst wel verbeterd want tot nu toe ben ik best onder de indruk van ze. Ik zie dit voorlopig nog als groeistuipen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dotternetta
Acidrain schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 10:43:
[...]

ohw, als je dat al gedaan hebt en in zn uppie komt hij niet op het juiste level dan gaat je dat in de stapel ook niet lukken vrees ik (maar dat testen kan nooit kwaad), ik denk dat je rustig aan richting een rma aanvraag kan gaan.

Persoonlijk denk ik dat Zendure te snel te populair is geworden en daarom in de productie nu ook de net niet helemaal perfecte cellen toch goedkeurd om aan de vraag te voldoen.
Ik hoop dat dit in de toekomst wel verbeterd want tot nu toe ben ik best onder de indruk van ze. Ik zie dit voorlopig nog als groeistuipen.
HW had een soortgelijk probleem waarbij 1 cel af ging wijken na een aantal cycli

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Yep 10% SoC en 48,4 48,2 en 48,2 V Accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Acidrain
masterant schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 10:39:
[...]

Dus probleem gevallen proberen te isoleren en te herstellen en later de stapen weer terugplaatsen zoals dat ze oorspronkelijk stonden? Het blijft een knullig verhaal natuurlijk met Zendure, ja ze zijn voordelig prijs per kWh maar als je ruim 5,5K aftikt is dit toch echt wel pijnlijk verhaal voor ze als je het mij vraagt.
Dat zou ik doen in dit geval. En als het probleem geval bijtrekt dan de rest van de stapel weer erbij in gebruik nemen. Let er dan wel op dat je ze op ongeveer het zelfde percentage hebt voor je ze weer stapelt anders heb je meteen weer onbalans in de cellen.

En als het probleem geval niet bijtrekt. Garantie claimen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dotternetta schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 10:36:
[...]

Top! Hoe laag is de dip? Wel opvallend: jouw systeem draait erg goed! 😅
Ben ook lief voor hem 🤣. Ik moet de getallen van jou er nog naast zetten of het klopt met SoC etc. De delta op batterij 2 zat gister op 17mv. Dat zou dan weer "aan de hoge kant" moeten zijn.

Edit : Ik zie dat de waarden mooi passen bij 10% SoC.

[ Voor 6% gewijzigd door Devke op 19-08-2025 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
Acidrain schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 10:47:
[...]

Dat zou ik doen in dit geval. En als het probleem geval bijtrekt dan de rest van de stapel weer erbij in gebruik nemen. Let er dan wel op dat je ze op ongeveer het zelfde percentage hebt voor je ze weer stapelt anders heb je meteen weer onbalans in de cellen.

En als het probleem geval niet bijtrekt. Garantie claimen.
Dat hoeft niet. Elke accu heeft een BMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dotternetta
Devke schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 11:04:
[...]

Ben ook lief voor hem 🤣. Ik moet de getallen van jou er nog naast zetten of het klopt met SoC etc. De delta op batterij 2 zat gister op 17mv. Dat zou dan weer "aan de hoge kant" moeten zijn.

Edit : Ik zie dat de waarden mooi passen bij 10% SoC.
Vertel ons je geheim! Ondanks je hoge afwijking in balans draait jou accu volgens het boekje. Ps, het is haar, niet hem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acidrain
dotternetta schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 11:09:
[...]

Dat hoeft niet. Elke accu heeft een BMS
Onbalans in de cellen is inderdaad niet de correcte benaming, maar ze gaan volgens mij wel onderling weer levelen om op een gedeelt gelijk percentage uit te komen toch? Of als je de stapel ontlaad is 1 accu op een gegeven moment leeg en stopt met ontladen maar gaan de andere nog wel verder met ontladen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
dotternetta schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 11:10:
[...]

Vertel ons je geheim! Ondanks je hoge afwijking in balans draait jou accu volgens het boekje. Ps, het is haar, niet hem
Ahh een ze.... dan zorg ik goed voor dr. Wat ik doe is laden op de goedkoopste uren. Vaak vol gas. In de weekenden vaak met wat minder vermogen daar de EV en de huishouding dan het nodige wegslurpen. Ontladen is ook vol gas. Ik ga iedere week minimaal 1x tot 100%. Bij de goedkoopste uren kom ik rond de 80% SoC uit regelmatig. Ik zet hem niet in voor NOM (nog) maar gebruik het puur nog voor inkoop op goedkope momenten en verkoop op duurdere momenten. Er ligt een Ome Ali ventilator op die stuurt op omvormer temperatuur. Draait eigenlijk bij vol vermogen continue. Bij lagere vermogens zie je wat schakelen. Ze staat naast een HW setting..... bewijs drang? 🤣🤣🙈

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
Vanmorgen nog een AB2000 nalevering gekregen van Akkumann, eind juni bestelt en zou eind juli geleverd worden.
Maar ik moest wachten op de volgende voorraad.
Het blijkt een S versie te zijn en geen X.
Ik dacht dat die niet meer gemaakt werden?
Pagina: 1 ... 111 ... 122 Laatste

Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord.

Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Uitgebreide vragen/input mbt elektrische installaties bij voorkeur in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.

Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.