Even een quote uit de link van @Norjee .
Ik lees de geest van Fortuyn (hoe kan het ook anders met Eerdmans?) met zijn extreme idee destijds om artikel 1 van onze grondwet te schrappen.
Nee, ik vind het niks. Zacht uitgedrukt.Interessant. Grondrechten moeten wat JA21 betreft straks alleen gelden ten opzichte van de staat, die dus niet mag discrimineren. De consequentie is dat burgers dat onderling wel mogen. Zomaar wat voorbeelden: christelijke scholen mogen zonder restricties homoseksuele docenten en leerlingen weigeren, bedrijven mogen weigeren vrouwen aan te nemen en uitgaansgelegenheden hoeven zich niet te schamen voor een bordje bij de ingang dat Marokkanen maar ergens anders uit moeten gaan.
Je vraagt je af of de leden van JA21 de grondbeginselen echt lezen en of ze begrijpen welke principes ze aannemen. Je kunt zelfs twisten of de politieke leiding er iets van snapt. De hele Eerste Kamer herinnert zich het debat over de opname van LHBTI en handicap in artikel 1 van de Grondwet. Daar was JA21 tegen. Fractievoorzitter Annabel Nanninga kreeg een vraag over de horizontale werking van de grondrechten en uit niets bleek dat ze wist waar dat over gaat.
Ik zal het even voor JA21 spellen: als je een nette partij bent die geen bedreiging vormt voor de grondrechten van minderheden, huldig je dit soort principes niet. Zelfs niet als het beginselendocument in een bureaula verdwijnt en geen enkel praktisch politiek voorstel tot gevolg heeft. Als je een nette partij bent, heb je geen partijbestuurders die voorstellen zo’n tekst aan te nemen.
Ik lees de geest van Fortuyn (hoe kan het ook anders met Eerdmans?) met zijn extreme idee destijds om artikel 1 van onze grondwet te schrappen.