Helixes schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 10:56:
[...]
Sorry, ik deel die mening duidelijk niet, en ik denk ook dat het oordeel over de fractie te mild is. Kandidaten hebben niet hun krabbeltje gezet onder Omtzigt. Ze hebben hun krabbeltje gezet onder het partijprogram. Deze beslissing staat zó haaks op die laatste dat het niets meer van doen heeft met het mandaat dat ze hebben gezocht.
Ik snap dat sommige mensen denken dat Omtzigt min of meer een blanco mandaat heeft gekregen van de kiezer, door wie hij is, en zijn verleden. En dat dat mandaat met zijn vertrek is komen te vervallen. Maar ik denk niet dat Omtzigt daar zélf ooit zo over heeft gedacht. Hij, anders dan andere charismatische leiders, heeft gezocht een serieuze politieke beweging op te zetten die groter is dan hijzelf. Met een duidelijk fundament, en partijbeginselen. Misschien moet je zeggen dat, gezien de druk waaronder die tot stand is gekomen, nog niet geheel rijp was. Maar, dat doet niet af aan waar de NSC voor had willen staan. Dát is steeds ook heel duidelijk uitgedragen door Omtzigt zelf.
Ik zie dat anders. Er is een mandaat maar het is ook een nieuwe partij. De reden waarom Omtzigt initieel niet mee wilde regeren is omdat een nieuwe partij effectief ook zichzelf zal moeten vinden en dus beter vanuit de zijlijn kan meedoen. In die zin is de enige fout die er gemaakt is geworden dat ze überhaupt zijn gaan meeregeren. Je ziet deze fouten ook overigens bij BBB welke ook een nieuwe partij is die wat mee is gaan regeren. Die partij hield zich dichter bij zijn mandaat maar de realiteit is dat het mandaat daarvan vooral was het frustreren om landbouw op enige structurele manier ook maar aan te pakken.
Ik denk ook dat het vrij zinloos is om nu kwaad te worden op een partij die 1 regeringsrondje heeft meegedraaid en waarschijnlijk na oktober kan inpakken. Wees dan liever kwaad op de PVV die met zijn onrealistische programma omtrent een handje vol mensen ons klauwen met geld aan het kosten is.
Maar goed ik denk dat we het hier nu ook hebben over standpunten en die zijn uiteindelijk persoonlijk. Ik vind het vooral jammer maar ik ga niet NSC de zwarte piet toespelen voor 'al dat wat slecht is' wat nu gebeurd in de kamer.
Je kunt wel stellen dat als NSC zich aan zijn mandaat had gehouden die zinloze wetgeving er niet doorheen was geduwd maar de realiteit is dat iedereen vooruit zit te kijken naar de aankomende verkiezingen.
Kortzichtige stemmers hebben ons hier gebracht. De regering Schoof 1 bestaat omdat iedereen begreep dat herverkiezingen PVV nog groter zou maken en hetzelfde probleem nog zou bestaan. Deze asielwet is aangenomen om dezelfde reden. Wilders deed opzettelijk op het laatste moment de wet aanpassen in de hoop dat de wet zou worden afgekeurd en hij erop zou kunnen campagne voeren. Dat wist de rest ook dus zette veel partijen hun principes opzij om de wet er doorheen te krijgen in de wetenschap dat die alsnog wordt getorpedeerd.
Wat ik zelf mis in de media is de feitelijke cijfertjes. De onderbuikstemmers hebben vooral het 'gevoel' dat hordes buitenlanders voorrang krijgen op huizen, uitkeringen uitmelken, kopdoekjes dragen en moskee's overal bouwen. Terwijl de absolute cijfers andere verhalen vertellen en relativeren. Hoe vaak ik wel niet hoor dat de randstad het buitenland is geworden van mensen die misschien 1 keer in de vijf jaar überhaupt naar de randstad toe gaan.
Effectief gegijzeld Wilders onze hele land waardoor we stagnatie hebben. Wilders zijn crisis wordt nooit opgelost ook niet door Wilders maar op alles staat in de tussentijd wel de rem. Ik heb geen illusies over hoe slecht een partij zoals Denk of FvD is voor Nederland maar Wilders is wat dat betreft ook een mini-apocalyps. Duidelijk iemand die niet echt om Nederland geeft ongeacht hoe vaak hij het zegt.
The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.