De landelijke Nederlandse politiek 2025 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 42 ... 120 Laatste
Acties:
  • 594.727 views

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

TheBrut3 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 18:21:
[...]

Maar wat is dan een gepaste straf voor die mensen? Met een nachtje zitten verwen je ze, geld hebben ze niet...
Laten we nou niet doen alsof vrijheidsbeperking hetzelfde is als een nachtje in een hotel.

Klinkt wel lekker populistisch maar als we nu iets hebben kunnen leren is het wel dat populisme ons niet verder brengt.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
DropjesLover schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 17:33:
[...]

VVD en PVV willen wel strenger straffen, maar niet meer ambtenaren of meer geld naar politie. Dus wel hoge straffen maar geen hogere pakkans.
Ik ga dat toch even scherp stellen.

VVD, PVV, dat hele cluster van rechts conservatief in het politieke spectrum heeft altijd de mond vol van allerlei frames van autoritarisme, zoals "strenger straffen".

Maar de beleidslijnen en ideologische lijnen van dat cluster zijn juist gericht op het effectief versterken van problematiek en criminaliteit.

Jeugdzorg? Wijkagent? Onderwijs? Sociale geografie? Georganiseerde Misdaad? Netwerkcorruptie en het compromitteren van bestuur en beleid, van lokaal tot nationaal?

Ik leg het maar op tafel, en het is niet relevant of er sprake is van bewuste of onbewuste sturing en stimulering in die processen en agenda's van afbraak .. maar het is klassiek machtspolitiek.

Wij doen in ons publiek debat alsof die politiek vlaggetjes conform zijn. Maar onder de streep zijn de resultaten van hun agenda's louter afbraak. Het product van hun politiek is het aan de macht blijven middels het scheppen en versterken van problematiek.

Het zou echt eens aan tafel bij de talkshow keihard gezegd mogen worden. Dit is geen onbekende fenomeen, in het academische circuit liggen er stapels aan metingen, observaties en studies. We zien ook in andere landen, nota bene juist onze zogenaamde voorbeeld landen zoals de VS, hoe dat eindigt.

Maar in ons publieke en media debat is het een non-topic. En dat is de enige reden waarom die machtspolitiek werkt.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:57
D-e-n schreef op maandag 2 juni 2025 @ 23:06:
[...]

Op die fiets :)

Hij breekt met het doel op de lange termijn meer macht te krijgen. Hij houdt de onrust in stand en wellicht komt er dan een keer een kans waarbij coalitiegenoten wel willen meegaan in verdere afbraak van de democratie. Analoog aan het voorbeeld van Trump: zonder weerwoord blijken ook "prutsers" veel kwaad te kunnen aanrichten.
Maar dit is geen narratief die je moet plaatsen. Hij heeft de kans nu...Faber is alleen achterlijk, had een fatsoenlijk iemand geplaatst en je had binnen de regels veel meer kunnen bereiken.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• FireBladeX
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:09
_Bailey_ schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 17:48:
[...]

ik ken er 3 hier werkzaam bij het Amsterdamse korps.
Wat ik veelal van hen hoor is; leuk dat oppakken, ''maar een dag later of dezelfde dag staan ze weer buiten.''
Beetje draaideur idee.
Dus tsja, kun je de pakkans wel vergroten, maar als ze vervolgens weer doodleuk de draaideur ingaan ben je imho een beetje aan het dweilen met een kraan wagenwijd open.

Dus meer politie als een mogelijke oplossing; ik betwijfel het.

Daarom mijn eerdere vraag; welke Linkse (of centrum) partij zet in op écht serieuze strafmaten / Veiligheid als ik dat als kiezer van wezenlijk belang vindt?
Ik zag zonet al de SP voorbijkomen
Wat mij het meest verbaasd (en niet alleen jij) die dus helemaal geen verstand van onze rechtssysteem hebben.

Het klopt dat bij een aanhouding van een VVC zaak (veel voorkomend criminaliteit) dat ze de volgende dag weer buiten staan. Maar dit betekent niet dat ze later niet voor de rechter moeten verschijnen en een straf krijgen. Ons rechtssysteem zegt eenmaal dat bij kleine zaken je gewoon in vrijheid mag afwachten en als uiteindelijk de rechter bepaald dat je aantal dagen/weken moet zitten, dan gaat dat ook gebeuren. Er zijn uitzonderingen mogelijk dat je proces dus niet in vrijheid mag afwachten en dat gaat vaak voor moordzaken, sommige verkrachtingszaken en zaken omtrent terrorisme.

Dit betekent wel dat de dakloze veelpleger die ieder week een winkeldiefstal pleegt, vaak de volgende dag weer buiten staat tot zijn strafzaak dient en 10 diefstallen gebundeld worden en leidt tot een gevangenisstraf van 2 jaar (ISD maatregel).
In realiteit, gaat er vaak een jaar tot anderhalf eroverheen (met alle termijnen van bezwaar etc.).
Tot die tijd, blijft de overlast bestaan en bekruipt de politieagent het gevoel dat ze dweilen met de kraan open.

Het probleem is dus inderdaad niet meer politie op straat. Je moet kijken naar t gehele stelsel. Meer politie betekent ook meer rechters, meer strafrechtadvocaten, meer officieren van justitie, meer administratief personeel, meer ruimte en eventueel meer gevangenissen (nu al ruimte gebrek).

Nog beter is, vroeger kon de politieagent op straat een simpele winkeldiefstal afhandelen met een bonnetje op straat (= doodgewone bekeuring). Echter aantal tientallen jaren geleden vonden aantal advocaten dat ze meer geld konden verdienen en vonden dat deze verdachtes recht hadden op een eerlijk rechtsproces inclusief advocaat waardoor dit leidde tot een enorm toename van aantal strafzaken en administratieve last voor de politieagent op straat.

Daarbij, is uit alle wetenschappelijke onderzoeken gebleken dat hoger straf niet leidt tot minder criminaliteit. De gros van de criminaliteit waar de doorsnee burger last van heeft, wordt gepleegd door een groep mensen die gecategoriseerd kan worden als zwak begaafd en licht verstandelijke beperkt. Voor deze groep is essentieel belang dat sneller straffen belangrijker is dan zwaarder straffen. Zij moeten letterlijk meteen voelen dat hun actie een negatief gevolg hebben. Zo leren zij bepaald gedrag af. Alleen zoals ik boven beschrijf, duurt het hele rechtsproces zo lang, dat zij al vaak niet meer weten wat ze echt verkeerd hebben gedaan.

Dit is niet anders voor het selectief groepje vreemdelingen die hier veel criminaliteit plegen. Zij snappen het rechtsproces niet en denken dat ze straffeloos weggestuurd worden. Wat niet het geval is maar het duurt gewoon 1,5 jaar voordat hun zaak wordt behandeld in de rechtbank (en daarna echt wel een passend straf krijgen).

Bovenstaande heeft ook niets met politiek links of rechts te maken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:56
ijdod schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 18:20:
[...]

Er hebben je al meerdere mensen je gewezen op pakkans vs strafmaat. Heb je je er uberhaupt in verdiept voordat je je punt bent gaan herhalen? De kennis over dat onderwerp is er gewoon (en daar werd naar gehint). . En nee, ondanks de annekdote is de pakkans laag. En in sommige gevallen staan ze buiten... wegens gebrek aan verwerkingscapaciteit. Dat gaat welke strafmaat dan ook niet oplossen.

Er zijn ook andere benaderingen die werken. Maar ja, die worden weggezet als theedrinken. De volledige quote van Cohen (waar het 'theedrinken' vandaan kwam) was dat je per geval moet kijken wat het meest effectief is. In sommige gevallen is dat vastzetten, in sommige gevallen is dat juist in gesprek gaan met de ouders (het theedrinken). Maar ja, de makkelijke frame was snel gemaak natuurlijk.

Maar een snelle oplossen? Nee, die gaat er niet zijn.
Maar zelf wel verwachten dat de politie een bakkie koffie komt doen wanneer er fout geparkeerd is, of zoonlief Pieter schade heeft veroorzaakt met vuurwerk, dan dat er keihard wordt aangepakt of gewoon een boete wordt uitgeschreven.

Hetzelfde natuurlijk wanneer men zelf wat bijklust op een vrije zaterdag.

Rules for thee, not for me.

Pun not intended.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
FireBladeX schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 18:34:
[...]

Wat mij het meest verbaasd (en niet alleen jij) die dus helemaal geen verstand van onze rechtssysteem hebben.

Het klopt dat bij een aanhouding van een VVC zaak (veel voorkomend criminaliteit) dat ze de volgende dag weer buiten staan. Maar dit betekent niet dat ze later niet voor de rechter moeten verschijnen en een straf krijgen. Ons rechtssysteem zegt eenmaal dat bij kleine zaken je gewoon in vrijheid mag afwachten en als uiteindelijk de rechter bepaald dat je aantal dagen/weken moet zitten, dan gaat dat ook gebeuren. Er zijn uitzonderingen mogelijk dat je proces dus niet in vrijheid mag afwachten en dat gaat vaak voor moordzaken, sommige verkrachtingszaken en zaken omtrent terrorisme.

Dit betekent wel dat de dakloze veelpleger die ieder week een winkeldiefstal pleegt, vaak de volgende dag weer buiten staat tot zijn strafzaak dient en 10 diefstallen gebundeld worden en leidt tot een gevangenisstraf van 2 jaar (ISD maatregel).
In realiteit, gaat er vaak een jaar tot anderhalf eroverheen (met alle termijnen van bezwaar etc.).
Tot die tijd, blijft de overlast bestaan en bekruipt de politieagent het gevoel dat ze dweilen met de kraan open.

Het probleem is dus inderdaad niet meer politie op straat. Je moet kijken naar t gehele stelsel. Meer politie betekent ook meer rechters, meer strafrechtadvocaten, meer officieren van justitie, meer administratief personeel, meer ruimte en eventueel meer gevangenissen (nu al ruimte gebrek).

Nog beter is, vroeger kon de politieagent op straat een simpele winkeldiefstal afhandelen met een bonnetje op straat (= doodgewone bekeuring). Echter aantal tientallen jaren geleden vonden aantal advocaten dat ze meer geld konden verdienen en vonden dat deze verdachtes recht hadden op een eerlijk rechtsproces inclusief advocaat waardoor dit leidde tot een enorm toename van aantal strafzaken en administratieve last voor de politieagent op straat.

Daarbij, is uit alle wetenschappelijke onderzoeken gebleken dat hoger straf niet leidt tot minder criminaliteit. De gros van de criminaliteit waar de doorsnee burger last van heeft, wordt gepleegd door een groep mensen die gecategoriseerd kan worden als zwak begaafd en licht verstandelijke beperkt. Voor deze groep is essentieel belang dat sneller straffen belangrijker is dan zwaarder straffen. Zij moeten letterlijk meteen voelen dat hun actie een negatief gevolg hebben. Zo leren zij bepaald gedrag af. Alleen zoals ik boven beschrijf, duurt het hele rechtsproces zo lang, dat zij al vaak niet meer weten wat ze echt verkeerd hebben gedaan.

Dit is niet anders voor het selectief groepje vreemdelingen die hier veel criminaliteit plegen. Zij snappen het rechtsproces niet en denken dat ze straffeloos weggestuurd worden. Wat niet het geval is maar het duurt gewoon 1,5 jaar voordat hun zaak wordt behandeld in de rechtbank (en daarna echt wel een passend straf krijgen).

Bovenstaande heeft ook niets met politiek links of rechts te maken.
helder, dank voor de uiteenzetting!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:56
ThomasG schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 16:17:
[...]
VI is eigenlijk gewoon ordinaire cafépraat wat je niet al te serieus moet nemen. Als je een willekeurige kroeg of café binnen zou wandelen hoor je daar vergelijkbare gesprekken. En nee, dat is niet zo omdat die mensen toevallig allemaal naar VI kijken. Het is gewoon de stem van een groot deel van het volk.
Dronkenmansgelal maakt echter een slecht politiek raadgever. Het is helaas wel een van de grootste “influencers” onder de pre-TikTok generatie, en laat dat nu net de grootste groep kiezers zijn ook. En die staan er een stuk minder nuchter in dan jij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

_Bailey_ schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 17:16:
Welke linkse partij(en) zetten eigenlijk flink in op (échte) Veiligheid (en harder straffen) ?
Gezien deze aanname "harder straffen = meer veiligheid" niet klopt, gok ik weinig.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Cyberpope schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 18:37:
[...]

Gezien deze aanname "harder straffen = mee veiligheid" niet klopt, gok ik weinig.
De valstrik van reductionisme en inertie in het media debat.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Cyberpope schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 18:37:
[...]

Gezien deze aanname "harder straffen = mee veiligheid" niet klopt, gok ik weinig.
Foute aanname van mijn zijde. Niet slim.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 26-09 09:03

Jebus4life

BE User

Mag ik als Vlaming nogmaals opmerken dat het gebrek aan een kiesdrempel coherente coalitievorming en beleid toch echt in de weg lijkt te staan in NL... Bij jullie vorige verkiezingen heb ik dat ook aangehaald (en werd dat niet direct positief onthaald...) maar jullie hebben gewoon echt teveel (voor bestuursvorming) irrelevante partijen.

Als ik naar de peilingen in NL kijk hebben jullie 10 partijen die op maximaal 5% peilen... Principieel ben ik echt tegen een kiesdrempel, maar op een bepaald moment moet je concluderen dat het gewoon niet langer werkbaar is... Ter vergelijking: België heeft 12 partijen in ons parlement (equivalent tweede kamer) en wij hebben dan nog eens aparte kieskringen die je bij elkaar moet optellen waardoor er 5 partijen zijn waarop ik als Vlaming niet eens kan stemmen, maar enkel Waalse burgers vertegenwoordigt...

Ik snap dat diversiteit is in het kieslandschap nodig is, maar de nadelen beginnen toch serieuze proporties aan te nemen...

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Jebus4life schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 18:46:
Mag ik als Vlaming nogmaals opmerken dat het gebrek aan een kiesdrempel coherente coalitievorming en beleid toch echt in de weg lijkt te staan in NL... Bij jullie vorige verkiezingen heb ik dat ook aangehaald (en werd dat niet direct positief onthaald...) maar jullie hebben gewoon echt teveel (voor bestuursvorming) irrelevante partijen.

Als ik naar de peilingen in NL kijk hebben jullie 10 partijen die op maximaal 5% peilen... Principieel ben ik echt tegen een kiesdrempel, maar op een bepaald moment moet je concluderen dat het gewoon niet langer werkbaar is... Ter vergelijking: België heeft 12 partijen in ons parlement (equivalent tweede kamer) en wij hebben dan nog eens aparte kieskringen die je bij elkaar moet optellen waardoor er 5 partijen zijn waarop ik als Vlaming niet eens kan stemmen, maar enkel Waalse burgers vertegenwoordigt...

Ik snap dat diversiteit is in het kieslandschap nodig is, maar de nadelen beginnen toch serieuze proporties aan te nemen...
Zogenaamde en reële fragmentatie is het probleem niet, wel zeker de drempels daartoe. Maar het grotere probleem blijft gewoon het onvermogen van media en publiek debat om keihard op tafel te leggen wie wel en niet conform is - wie wel bestel onderschrijft, collectieve belangen behartigt, verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid accepteert. En wie, hoe, waar, wanneer al dat afbreekt - achter de PR.

Het raakt heel sterk aan de Paradox van Tolerantie. Nederland is uitermate Amerikaans.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:21
Virtuozzo schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 18:32:
[...]

Ik ga dat toch even scherp stellen.

VVD, PVV, dat hele cluster van rechts conservatief in het politieke spectrum heeft altijd de mond vol van allerlei frames van autoritarisme, zoals "strenger straffen".

Maar de beleidslijnen en ideologische lijnen van dat cluster zijn juist gericht op het effectief versterken van problematiek en criminaliteit.

Jeugdzorg? Wijkagent? Onderwijs? Sociale geografie? Georganiseerde Misdaad? Netwerkcorruptie en het compromitteren van bestuur en beleid, van lokaal tot nationaal?

Ik leg het maar op tafel, en het is niet relevant of er sprake is van bewuste of onbewuste sturing en stimulering in die processen en agenda's van afbraak .. maar het is klassiek machtspolitiek.
Ding ding ding, we have a winner!

De (schijn-)belofte van veiligheid in een al maar onveilger wordende samenleving, die het gevolg is van bezuinigingen die direct en aantoonbaar leiden tot een onveiliger samenleving. En intussen het probleem niet oplossen, omdat het probleem electoraal goed uitkomt. Veel geblaat - dat wel. Maar weinig wol.

De belofte die er tegenover staat is een glijdende schaal in de richting van een politiestaat.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Helixes schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 18:54:
[...]

De (schijn-)belofte van veiligheid in een al maar onveilger wordende samenleving, die het gevolg is van bezuinigingen die direct en aantoonbaar leiden tot een onveiliger samenleving. En intussen het probleem niet oplossen, omdat het probleem electoraal goed uitkomt. Veel geblaat - dat wel. Maar weinig wol.

De belofte die er tegenover staat is een glijdende schaal in de richting van een politiestaat.
En dat is de crux hier. Haal de politieke marketing weg, en wat dan bloot ligt is botweg een draaiboek van alles voor macht en primair het gericht scheppen en verergeren van problematiek.

Nota bene ten gunste van een handjevol koningmakers van bijzonder bruin gedachtegoed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThomasG
  • Laatst online: 23-09 14:00

Ik zou willen zeggen dat het iets is van de laatste jaren, maar Nederland heeft altijd veel politieke partijen gehad. Zo stonden er in 1933 maar liefst 54 partijen op de lijst, waarvan de 14 in de tweede kamer kwamen. Het gemiddelde qua partijen in de kamer lijkt rond de 10-11 te liggen, wat vooral laag is omdat het door fusies meerdere verkiezingen op 7-8 partijen uit kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 29-09 12:00

TheDudez

Usenet stofzuiger!

DropjesLover schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 17:49:
[...]
Precies, die cultuur van dat niemand een beslissing durft te nemen moet veranderen.
Net zoals in bedrijven waar eilandjes/koninkrijkjes afgebroken moeten worden en gelijke behandeling belangrijk is, en gewoon eigenaarschap met beslissingsbevoegdheid voor in de plaats moet komen.

Simpeler klinkt makkelijk en populistisch, maar alle initiatieven om het simpeler te maken lopen overal ter wereld stuk. Regels als "voor elke nieuwe regel moeten er 2 verdwijnen" leiden enkel tot stagnatie omdat er nauwelijks iets ouds echt weg kan.

En het helemaal opnieuw, fris opbouwen gaat een nog grotere opgave worden dan een compleet nieuw belastingsstelsel (dat is immers maar een klein onderdeel van de overheid).

[...]

Betaalt de overheid zo slecht, of betalen de anderen zo exhorbitant goed?
Gewoon goed betalen zou ook weer de norm moeten zijn, niet het continu maximaal harken.
En leveren die anderen niet weer net vaak diensten aan... de overheid? ;)

Zie ook het terugdraaien van het aantal ZZP'ers in zorg/onderwijs. Als een blok niet meer die diensten afnemen, dan komen ze vanzelf wel in vaste dienst.
Ja voor bepaalde beroepen betalen ze zeer slecht cybercurity bijvoorbeeld. Zzpers moet inderdaad omlaag bij de zorg/onderwijs liefst zou ik ook zien dat je zelf je pensioen fonds kan kiezen als werknemer. Dat maakt het aantrekkelijker om te switchen.

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-09 20:26

Stoney3K

Flatsehats!

_JGC_ schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 17:50:
[...]

Hoe bepaal je de winst? Gewoon aankoopprijs en verkoopprijs naast elkaar? En al die verduurzaming die ik heb gedaan in de laatste 15 jaar? Ik heb nergens facturen van, alles zelf gedaan. Net zoals met het energielabel? "Jammer, we zien dat er 12cm PIR in je dak zit, maar je hebt geen factuur dus rekenen we met de waarde van 1978"
Bovendien wordt de overdrachtsbelasting betaald als koper.

Wie gaat die winstbelasting betalen? De verkoper? Dan verkoopt niemand meer zijn huis omdat iedereen over het huis wat ie nu heeft gekocht, overdrachtsbelasting heeft betaald en als je verkoopt betaal je dus die belasting dubbel.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

HollovVpo1nt schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 18:31:
[...]

Ik ben helemaal voor meer afkoeling op de woningmarkt, maar wat er nu allemaal rondzingt aan ideeën....
Probleem is ook dat je met veel maatregelen de huizenbezitters pakt maar het weinig effect heeft op speculanten. Terwijl je precies het omgekeerde effect wil bereiken, namelijk het voor burgers makkelijker maken om te wonen of verhuizen (dus meer mobiliteit in de markt) maar het voor speculanten te duur maakt om woningen en vastgoed te kopen alléén om te speculeren op de woningwaarde en grondprijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheDudez

TheDudez

Usenet stofzuiger!

HollovVpo1nt schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 18:31:
[...]

Zullen we dan ook verbieden om een huis met verlies te verkopen? En wie draagt dat verlies?
En als ik 1ton in de renovatie van mij woning steek maar de WOZ stijgt maximaal 50k, wie dekt dat "verlies" bij verkoop?

Ik ben helemaal voor meer afkoeling op de woningmarkt, maar wat er nu allemaal rondzingt aan ideeën....
Dit moeten haast wel mensen zijn die geen koophuis hebben. Die hebben echt geen idee wat een koophuis kost kwa onderhoud en risico. Het is echt allemaal niet zo rooskleurig! Elk jaar kan ik weer meer betalen aan de WOZ. Plus onderhoud/verduurzaming. Dakje raampje laten vervangen laast weer even 2600 euro aantikken. Hopakee!

Ook huiseigenaren zien liever dat het redelijk stabiel blijft. Deze prijzen zijn voor niemand bijna leuk. Tenzij je gaat verhuizen naar het buitenland. Maar zelfs dan zal de overheid je zo dadelijk ook nog even naaien door Exit TAX waarschijnlijk.

[ Voor 10% gewijzigd door TheDudez op 03-06-2025 19:24 ]

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
TheDudez schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 19:20:
[...]

Dit moeten haast wel mensen zijn die geen koophuis hebben. Die hebben echt geen idee wat een koophuis kost kwa onderhoud en risico. Het is echt allemaal niet zo rooskleurig! Elk jaar kan ik weer meer betalen aan de WOZ. Plus onderhoud/verduurzaming. Dakje raampje laten vervangen laast weer even 2600 euro aantikken. Hopakee!

Ook huiseigenaren zien liever dat het redelijk stabiel blijft. Deze prijzen zijn voor niemand bijna leuk. Tenzij je gaat verhuizen naar het buitenland. Maar zelfs dan zal de overheid je zo dadelijk ook nog even naaien door Exit TAX waarschijnlijk.
Dat onderhoud betaal je natuurlijk van dat enorme bedrag aan hra dat je krijgt :+

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Ronald.42 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 19:30:
[...]

Dat onderhoud betaal je natuurlijk van dat enorme bedrag aan hra dat je krijgt :+
Ben ik alweer kwijt aan de gemeente belastingen :+

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
Ronald.42 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 19:30:
[...]

Als je sommige huizen ziet, zoals hier regelmatig langskomt, zal de HRA daar dan wel € 0,- zijn geweest :') :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
TheDudez schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 19:33:
[...]

Ben ik alweer kwijt aan de gemeente belastingen :+
Ja die hangt hier ook nog op het prikbord.
Ik denk ook wel eens dat de geen huis bezitter het soms wat ontgaat wat er aan kosten in een eigen huis gaan.
En dan bedoel ik gewoon het standaard onderhoud, dus niet de nieuwe keuken of badkamer maar gewoon het onderhoud van bijv de cv ketel, schilderwerk of even een platdak vervangen. Of een verstopt riool dat soort ongein.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
ThomasG schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 19:36:
[...]
Als je sommige huizen ziet, zoals hier regelmatig langskomt, zal de HRA daar dan wel € 0,- zijn geweest :') :+
Daar staan inderdaad wel eens pareltjes tussen.
Op zich moet ik zeggen dat de bewoners op leeftijd die ik ken met een eigen huis ook echt alleen de noodzakelijke dingen doen.
Die kunnen nog prima poepen op een wc van 40 jaar oud.

Dat is ook wel een beetje een ding.
Ik kijk enkelt wel eens een stukje van zo'n huiskoop soap.
Die komen dan met wensen en verwachtingen... alles moet nieuw groot en duur.
Ja dat gaat niet, en als het wel gaat zit je er meteen tot je nek in.
En dan zijn ze er nog blij mee ook, totdat de poep de ventilator raakt en de hypotheek rente verdubbelt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

DropjesLover schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 17:49:

Betaalt de overheid zo slecht, of betalen de anderen zo exhorbitant goed?
Gewoon goed betalen zou ook weer de norm moeten zijn, niet het continu maximaal harken.
En leveren die anderen niet weer net vaak diensten aan... de overheid? ;)
Het sentiment wat ik tegenkom is als je met belastinggeld betaald word je maar niet zoveel eisen moet stellen want "belastinggeld". Alsof je arbeid dan minder waard is.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Maar om even weer ontopic te geraken.
Ik lees een heleboel wat er allemaal mankeerde aan de huidige coalitie.

Wat zouden de partijen moeten worden om tot een kabinet te komen die wel werkelijk wat klaar spelen.
Een groep met een visie en daadkracht om zaken uit te voeren.

Ik zit nu al wat te beraden wat ik zou moeten stemmen.
De laatste keer was een achteraf weg gegooide stem...
Functie elders.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• marapuru
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:46

marapuru

db.

Ronald.42 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 19:45:

Wat zouden de partijen moeten worden om tot een kabinet te komen die wel werkelijk wat klaar spelen.

Functie elders.
Geef een stem aan een partij die gelooft in verbinding tussen mensen, die geen plek geeft aan haat. Een partij die in de kern achter de democratie en de rechtstaat staat. Een partij die mensen heeft met kennis en ervaring. En bovenal een partij die er is voor de bevolking.

Daar zijn er genoeg van.

[ Voor 5% gewijzigd door marapuru op 03-06-2025 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Ronald.42 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 19:45:

Functie elders.
Een hele groter meerderheid is nodig liefst 2 en max 3 partijen. Maar dan zit je nog met de eerste kamer... Oftewel wat de uitkomst ook is het kan niet veel worden.

Usenet handleidingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
TheDudez schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 19:49:
[...]

Een hele groter meerderheid is nodig liefst 2 en max 3 partijen. Maar dan zit je nog met de eerste kamer... Oftewel wat de uitkomst ook is het kan niet veel worden.
Dat is ook een beetje waar het strand.
Zoveel partijen zoveel beloften/plannen.
Maar uiteindelijk staat het hele spul tegen over elkaar en komen we geen streep verder.
Althans dat is hoe ik er nu een beetje inzit.
Gelukkig hebben we nog even oktober november ergens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:19

pistole

Frutter

Het zou mooi zijn als we voor de verandering op coalities zouden kunnen stemmen. Als de partijen zich vóór de verkiezingen uitspreken over met wie ze zouden willen samenwerken om plannen te realiseren. Misschien dat dat ook de versplintering tegen kan gaan? Het zou voor mij in ieder geval verfrissend werken.

Qua meerderheid in de eerste kamer: ik ben ervan overtuigd dat als je in de tweede kamer op een serieuze manier een wet behandelt en aanneemt dat je daarvoor ook de handjes op elkaar kan krijgen in de eerste kamer. Maar de partijen moeten dan wel bereid zijn om elkaar iets te gunnen, in plaats van ten koste van elkaar een quote op de voorpagina.

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

TheDudez schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 19:20:
[...]

Ik ben een woningeigenaar, maar voor het geld wat ik aan onderhoud en belasting betaald hebt + oorspronkelijk aanschaf, krijg je mijn huis echt niet. Dan moet je nog aardig wat geld bijleggen.
De stijging van mijn woningwaarde is een veelvoud en dan tel ik forse verbouwingen mee.

Ik weet niet waar jij je huis gekocht hebt en hoe duur je klusjes mannen zijn, maar voor andere woningbezitters is het de afgelopen jaren echt wel een goede investering geweest. Zelfs met aftrek van onderhoud, belastingen en ander ongein.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 26-08 12:00
Robkazoe schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 12:10:
[...]

Hoeveel groter kan PVV nog worden? De tijden van partijen met 45-50+ zetels zijn wel voorbij.
Ik kan me gewoon niet voorstellen dat er iemand van de traditionele partijen nog zin heeft om met Wilders in een kabinet te gaan zitten. Dit is al de tweede keer dat hij het laat vallen. Dus tenzij PVV+ Baudet de 76 zetels halen is het wel voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
emeralda schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 20:10:
[...]

Ik kan me gewoon niet voorstellen dat er iemand van de traditionele partijen nog zin heeft om met Wilders in een kabinet te gaan zitten. Dit is al de tweede keer dat hij het laat vallen. Dus tenzij PVV+ Baudet de 76 zetels halen is het wel voorbij.
Fvd leeft dat überhaupt nog?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

marapuru schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 19:48:
[...]

Geef een stem aan een partij die gelooft in verbinding tussen mensen, die geen plek geeft aan haat. Een partij die in de kern achter de democratie en de rechtstaat staat. Een partij die mensen heeft met kennis en ervaring. En bovenal een partij die er is voor de bevolking.

Daar zijn er genoeg van.
TLDR, links of hooguit midden. In ieder geval niet rechts. Dat hebben we al bijna een halve eeuw en heeft het land volledig naar de klote geholpen.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
MikeyMan schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 16:40:
[...]

Of; welke arbeidsintensieve activiteiten gaan we staken zodat we minder migranten nodig hebben ;)
Dat betekent dat er minder werkenden zijn die de sociale voorzieningen voor steeds meer ouderen moeten betalen. Wat tot gevolg heeft dat de arbeidsparticipatie omhoog moet, dus dat de werkenden (ook vrouwen) fulltime moeten gaan werken. Waardoor er óf meer kinderopvang nodig is, die ook betaald moet worden, óf nog minder kinderen komen. Uiteindelijk wordt dat een neerwaartse spiraal die het einde van de sociale samenleving zoals wij die nu kennen betekent.

Er zijn twee manieren om dat te doorbreken. Of meer kinderen verwekken, of een serieus immigratiebeleid ontwikkelen. Omtzigt heeft hier een keer een lezing over gehouden die met hoongelach is ontvangen maar die zeer serieus genomen zou moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:13
emeralda schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 20:10:
[...]

CDA heeft in 1986 en 1989 het meeste aantal zetels ooit behaald, 54. Daar overheen gaan is zeker met de versplintering en polarisering nu geen enkele sprake

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
Waaj schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 20:19:
[...]

Er zijn twee manieren om dat te doorbreken. Of meer kinderen verwekken, of een serieus immigratiebeleid ontwikkelen. Omtzigt heeft hier een keer een lezing over gehouden die met hoongelach is ontvangen maar die zeer serieus genomen zou moeten worden.
Je bedoelt het rechts extremistische hondenfluitje van meer kindjes maken? Past prima in de lijn van andere dictators, Putin en Erdogan riepen dat onlangs ook nog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Holk schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 20:24:
[...]

Je bedoelt het rechts extremistische hondenfluitje van meer kindjes maken? Past prima in de lijn van andere dictators, Putin en Erdogan riepen dat onlangs ook nog
Hoe wil je anders de bevolking laten groeien? Dat kan maar op twee manieren. Zelf maken of binnenhalen.

Of je laat de bevolking krimpen. Maar dan krimpt de economie mee. Inclusief onbetaalbare zorg en pensioenen.

Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
Mog schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 20:42:
[...]

Hoe wil je anders de bevolking laten groeien? Dat kan maar op twee manieren. Zelf maken of binnenhalen.

Of je laat de bevolking krimpen. Maar dan krimpt de economie mee. Inclusief onbetaalbare zorg en pensioenen.
Economische groei is niet afhankelijk van bevolkingsgroei. Kijk maar naar China, die krimpen sinds 2022 (handig joh, 1 kind-beleid)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

[...]

Bij de rechtsextremisten gaat het dan ook vooral om 'kindjes maken' samen met een potdicht immigratiebeleid, dus eigen volk eerst.

Puur demografisch gezien zul je op een gegeven moment wel moeten omdat je bevolking vergrijst. Een mens leeft nou eenmaal maar een slordige 100 jaar en ongeveer de helft daarvan is ie inzetbaar als beroepsbevolking. Die moet je toch linksom of rechtsom blijven aanvullen: Dus door natuurlijke bevolkingsgroei, migratie, of een mix van die 2.

Het daar niet over mogen hebben omdat het een 'hondenfluitje' zou zijn vind ik sec gezien een beetje ver gezocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mog
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Holk schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 20:44:
[...]

Economische groei is niet afhankelijk van bevolkingsgroei. Kijk maar naar China, die krimpen sinds 2022 (handig joh, 1 kind-beleid)
Op de korte termijn niet misschien. Maar in China hebben ze niet voor niets het 1 kind beleid losgelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Holk schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 20:44:
[...]

Ja en daar beginnen ze nu de gevolgen van te merken omdat er bijna een hele generatie is weg gevallen en ook de Chinese bevolking vergrijst.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

evilution schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 20:17:
[...]

TLDR, links of hooguit midden. In ieder geval niet rechts. Dat hebben we al bijna een halve eeuw en heeft het land volledig naar de klote geholpen.
Wat is volledig naar de klote? De welvaart spat onze ogen uit.

Dit staat volledig los van mijn politiek voorkeur. Maar dit soort politieke marketingpraat is onzin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:31

HollovVpo1nt

I like gadgets

Zit Jinek te kijken, Coenradie, Timmermans en Heinen aan tafel + 2 politiek verslaggevers aan tafel. Coenradie is duidelijk: met PVV valt niet samen te werken. Benieuwd of ze nog in de landelijke politiek blijft…

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

[...]

Omarm gewoon de multiculturele samenleving. Het maakt mij niet uit dat het personeel in mijn apotheek allemaal een hoofddoekje draagt. Als ik mijn medicijnen maar krijg. Of wie er aan mijn bed staat in het ziekenhuis als ik zorg nodig heb. Waar mijn tandarts vandaan komt, of diegene die ons kantoor schoon houdt. Of gewoon mijn collega die hetzelfde werk doet als ik maar toevallig uit een moslimland komt. Zorg ervoor dat wie in dit land komt een toekomst kan opbouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SimonBR39
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:40
HollovVpo1nt schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 20:50:
Zit Jinek te kijken, Coenradie, Timmermans en Heinen aan tafel + 2 politiek verslaggevers aan tafel. Coenradie is duidelijk: met PVV valt niet samen te werken. Benieuwd of ze nog in de landelijke politiek blijft…
Ik net ook met open mond. Al maanden geen contact gehad met Wilders. Val kabinet moeten horen van je PA. Etc. Waardering voor hoe ze invulling probeerde te geven aan haar rol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
Mog schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 20:46:
[...]

Op de korte termijn niet misschien. Maar in China hebben ze niet voor niets het 1 kind beleid losgelaten.
Je zult toch echt beter je best moeten doen. Einde van deze eeuw verwachten ze 500 miljoen minder mensen te hebben. Lange termijn passen ze de economie er op aan. Kindjes maken is ouderwets en achterhaalde idealisme

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

Cyberpope schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 20:48:
[...]

Dit staat volledig los van mijn politiek voorkeur. Maar dit soort politieke marketingpraat is onzin.
De stelling dat welvaart onze ogen uitspat als indicator dat het goed zou gaan is net zo kort door de bocht als de stelling dat het land naar de klote is gegaan. Hoe is de welvaart verdeeld? Wat doet dat voor het welzijn? Er zijn veel te veel variabelen in die vergelijking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
Stoney3K schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 20:47:
[...]

Ja en daar beginnen ze nu de gevolgen van te merken omdat er bijna een hele generatie is weg gevallen en ook de Chinese bevolking vergrijst.
De bevolking die na 1970 is gegroeid? Dan worden die snel grijs..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Cyberpope schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 20:48:
[...]

Nou, vooral het idee dat "de markt" het allemaal maar moet oplossen en het vooral allemaal geen belastinggeld moet kosten. Bijvoorbeeld diensten als OV die winstgevend moeten zijn i.p.v. gewoon een milieuvriendelijker samenleving op te leveren. Geld in plaats van leefbaarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:36
Waaj schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 20:19:
[...]

Kinderen verwekken om de vergrijzing tegen te gaan lijkt me mosterd na de maaltijd. Toppunt van de vergrijzing ligt rond 2040 meen ik? Dat is over vijftien jaar. Daarna sterven al die boomers uiteindelijk ook weer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waaj
  • Niet online
[...]

Jammer dat je feiten wegzet met een populistische term als "rechts extremistische hondenfluitjes".

De demografische ontwikkeling van de Nederlandse samenleving zou één van de hoofdthema's in de politiek moeten zijn. En de enige manieren om nieuwe inwoners te krijgen zijn kinderen maken of mensen van buiten Nederland halen. Of wij naar bevolkingsgroei moeten streven denk ik van niet, de populatie op de huidige stand houden of trachten de krimp te reguleren zou al een mooi resultaat zijn in het kader van de wereldwijde bevolkingskrimp die in de 2e helft van deze eeuw verwacht wordt.

Regeren is vooruit zien, en dat veel verder dan de volgende verkiezingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

HollovVpo1nt schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 20:52:
[...]

De stelling dat welvaart onze ogen uitspat als indicator dat het goed zou gaan is net zo kort door de bocht als de stelling dat het land naar de klote is gegaan. Hoe is de welvaart verdeeld? Wat doet dat voor het welzijn? Er zijn veel te veel variabelen in die vergelijking.
Allemaal eens. Maar een land naar de klote is echt toch in vergelijking met andere landen. En als het gaat om top 10 landen, staat NL bij alle positieve lijstjes in de top 10 of top 5. Van persvrijheid tot gemiddelde vermogen. Wat we gemiddeld aan materie hebben. En ga zo maar door. Je moet naar landjes als Andorra, Monaco, Luxemburg en zo kijken wil je echt landen vinden die een stuk beter doen als ons.

Dus als je stelt dat Nederland helemaal naar de klote is, waar refereer je dat aan?
De middelde nederlander staat in bijna elk lijstje in de wereldtop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

evilution schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 20:55:
[...]

Nou, vooral het idee dat "de markt" het allemaal maar moet oplossen en het vooral allemaal geen belastinggeld moet kosten. Bijvoorbeeld diensten als OV die winstgevend moeten zijn i.p.v. gewoon een milieuvriendelijker samenleving op te leveren. Geld in plaats van leefbaarheid.
Ja, we zijn hard gaan meehollen op de lege neoliberale verhaal, waarvan de grote denkers al lang zijn teruggekomen. Dat klopt maar dat was van links tot rechts.

En was dat dom? Ja, op zeker punten wel. Zoals elke ideologie, zitten er goede punten in, maar als het een dogma wordt, houdt het op.

Maar ondanks dat hebben we nog steeds een goede OV.
En ook in duurzaamheid zit de gang er redelijk in ondanks de politiek.

En ja, we dit kan een stuk beter. Ik zie het ook graag anders, maar voor een klein klote landje doen we het ontzettend goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Stoney3K schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 20:46:
[...]

Bij de rechtsextremisten gaat het dan ook vooral om 'kindjes met blond haar en blauwe ogen maken' samen met een potdicht immigratiebeleid, dus eigen volk eerst.
FTFY

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:18
[...]

Zorgen dat jongeren tussen de 25 en 30 weer betaalbare woonruimte kunnen vinden, zorgen dat ze zonder hoge studieschuld een studie af kunnen ronden, zorgen voor baanzekerheid, aantrekkelijke ouderschapsregelingen, gratis voorschool ipv dure kinderopvang. Oftewel barrières wegnemen waardoor mensen steeds later kinderen krijgen.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Herman

FP ProMod

Ouch... Als Belgen hun bestuurlijk model gaan voorhouden als goed alternatief, dan weet je als Nederlander wat voor potje het in Den Haag is geworden :'( :X :+

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
Waaj schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 20:57:
[...]

Jammer dat je feiten wegzet met een populistische term als "rechts extremistische hondenfluitjes".

De demografische ontwikkeling van de Nederlandse samenleving zou één van de hoofdthema's in de politiek moeten zijn. En de enige manieren om nieuwe inwoners te krijgen zijn kinderen maken of mensen van buiten Nederland halen. Of wij naar bevolkingsgroei moeten streven denk ik van niet, de populatie op de huidige stand houden of trachten de krimp te reguleren zou al een mooi resultaat zijn in het kader van de wereldwijde bevolkingskrimp die in de 2e helft van deze eeuw verwacht wordt.

Of je past je verwachtingen en economie aan. Je kunt niet elk probleem oplossen door kindjes te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Joris748 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 21:02:
[...]
Oftewel barrières wegnemen waardoor mensen steeds later kinderen krijgen.
Probleem is dat die barrières wegnemen de noodzaak tot eindeloze economische groei van het late-stadium kapitalisme in de weg staat. De wereld wordt duurder, dat is geen bug, dat is een feature.

Wordt eens tijd dat we ons realiseren dat de houdbaarheidsdatum van het kapitalisme langzaam een beetje aan het verlopen is.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Piggen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:31

Piggen

Lekker bakkie

Player1S schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 14:11:
[...]

Ben wel benieuwd wie het hardste hierover klagen. Dat de asielzoekers woningen in pikken.
Bij mij in het dorp is het ook drama met huurhuis krijgen. Maar hier wonen nauwelijks asielzoekers dus dat is de oorzaak niet.

Mijn eigen onderbuik zegt echter dat mensen in dorpen zoals de mijne hier juist wel het hardste om schreeuwen terwijl ze er eigenlijk helemaal geen last van hebben (dat asielzoekers woningen inpikken).
Ik denk hetzelfde, eigenlijk over alles wat met asielzoekers of mensen met een kleurtje te maken heeft. Wat mij betreft zijn ´bange dorpelingen´ de nagel aan de doodskist van menig land. Ik kom zelf uit een dorp, ben voor m´n studie naar de randstad verhuisd en daar blijven hangen, en verbaas me soms echt als ik daar ben. Mijn moeder woont in een dorp waar echt niks gebeurd, maar dan heeft ze weer naar Opsporing Verzocht gekeken en dan denkt ze dat het een ghetto daarbuiten is - ¨het zijn altijd dezelfde¨. Of op verjaardagen, als het die ene keer dat je woorden had met een donker persoon uitgebreid uit de doeken gedaan moet worden.

En toegegeven, ik dat vroeger ook wel. Maar in de stad verandert dat wel.
D-e-n schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 17:27:
[...]

Als dat de onderwerpen worden dan rommelen we nog een tijdje door. Het zou moeten gaan over de rechten en plichten van de burger ten opzichte van het grootkapitaal dat de wereld regeert. Het zou moeten gaan over de manier waarop private equity onze zorg en onze volkshuisvesting leegrooft. Het zou moeten gaan over de constante drang om alles tot winst en verlies terug te brengen. Het zou moeten gaan over hoe we onze overheid steeds verder en verder uitkleden en ondertussen de consultancy zien groeien en groeien.

Wat betreft migratie: voordat we het over getallen gaan hebben zouden we het moeten hebben over nut en noodzaak van alle arbeid die we hier hebben. Welke arbeid is noodzakelijk? Waar betalen we in Nederland onze boterham van?
Ik had dit kunnen schrijven. Vooral het deel over private equity. Hoe zo veel mensen zich boos laten maken op immigranten, transgenders, ´woke´ etc, terwijl alles wat belangrijk is voor gewone mensen constant wordt uitgehold, al dan niet verpatst. Maar je moet het maar weten. Ik ben lid van o.a. Follow the Money en NRC, dus ik lees nog weleens wat over misstanden (legaal dan wel illegaal), anders weet je dat volgens mij gewoon niet. En dat stemt me heel erg droevig. Dan denk ik ´mensen, je medemens is niet de vijand´.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:21
Waaj schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 20:57:
Er is anders een hele, hele lange traditie van rechts-extremistische leiders die om wille van nationalistische belangen en te meerdere eer en glorie van het volk de voortplanting hebben verkondigtz en verheerlijkt. Dáár moeten we eerlijk over zijn.
Ik denk niet dat natuurlijke bevolkingsgroei in een verstedelijkte, moderne samenleving voor de hand ligt. Maar, factoren als werkdruk en bestaans- en woonzekerheid hebben wel degelijk invloed op de praktischer kanten van de kinderwens. En dáár hebben we in Nederland natuurlijk wel een paar stevige onvoldoendes op gescoord recentelijk.

Oplossingen daarvoor zijn er in ieder geval niet gekomen onder de NSC, dat weten we inmiddels zeker. Het verband wordt natuurlijk ook nauwelijks aangehaald door rechts, om de simpele reden dat oorzaak-gevolgdenken daar niet electoraal opportuun wordt geacht. Of, erger.
Los daarvan, Goed punt!

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Cyberpope schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 21:01:
[...]

Maar ondanks dat hebben we nog steeds een goede OV.
Nee, OV is kut. Het is niet frequent, niet fijnmazig en duur. In grote steden wel OK, maar daarbuiten gewoon kut. Mensen in Schubbekutteveen moeten ook gewoon goed OV hebben. Maar het is natuurlijk breder dan alleen OV. Het idee dat het land als bedrijf bestuurd moet worden (BV NL). Een samenleving is geen bedrijf. Een bedrijf gaat voor winst. Een samenleving zou om welzijn moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:53
D-e-n schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 20:55:
[...]

Kinderen verwekken om de vergrijzing tegen te gaan lijkt me mosterd na de maaltijd. Toppunt van de vergrijzing ligt rond 2040 meen ik? Dat is over vijftien jaar. Daarna sterven al die boomers uiteindelijk ook weer
Echter zal de bevolking blijven krimpen omdat we minder dan 2.1 kind per vrouw krijgen. Een op deze manier krimpende bevolking zal altijd vergrijzen, dus relatief veel ouderen tov jongeren.

Als we dit overigens met immigratie willen oplossen, dan heb je het over miljoenen mensen die hierheen moeten komen over een relatief korte termijn. Afrika zit op een bevolkingsboom, dus daar zullen ze uiteindelijk wel vandaan komen. Echter geloof ik niet dat je een succesvol land kan opbouwen door een hele grote mix van culturele achtergronden bij elkaar te stoppen, zeker niet als ze zo'n grote afstand hebben tot de Nederlandse.

Dit zal uiteindelijk het einde van Nederland zijn zoals wij het kennen. Want er zijn straks geen Nederlanders meer omdat we het zuid-korea scenario volgen, of we stoppen als land te bestaan omdat de boel instort vanwege gemis van een soort van gedeelde cultuur/normen&waarden.

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mog
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Holk schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 20:52:
[...]

Je zult toch echt beter je best moeten doen. Einde van deze eeuw verwachten ze 500 miljoen minder mensen te hebben. Lange termijn passen ze de economie er op aan. Kindjes maken is ouderwets en achterhaalde idealisme
Sorry, maar waar heb je het over? Je doet alsof “kindjes maken” mijn idealisme is. Waar zeg ik dat?

Ik zie gewoon weinig mogelijkheden hoe je de wereldeconomie permanent kan laten groeien als de wereldbevolking permanent krimpt. Hoe wil je dat oplossen dan? AI, robotics, ruimtevaart?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Mog schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 21:11:
[...]

Sorry, maar waar heb je het over? Je doet alsof “kindjes maken” mijn idealisme is. Waar zeg ik dat?

Ik zie gewoon weinig mogelijkheden hoe je de wereldeconomie permanent kan laten groeien als de wereldbevolking permanent krimpt. Hoe wil je dat oplossen dan? AI, robotics, ruimtevaart?
Waarom moet het altijd groeien en meer?
Is gewoon de boel in stand houden niet genoeg?

Permanente groei is mijnsinziens een doodlopende weg..
Maar dat geld dan voor de hele wereld en niet alleen onze postzegel Nederland.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Holk
Mog schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 21:11:
[...]

Dat kindjes maken als oplossing komt van het stuk van Omtzigt, daar reageerde ik op. Bevolkingskrimp is geen slechte zaak, daar ga jij overheen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waaj
  • Niet online
Holk schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 21:03:
[...]

Of je past je verwachtingen en economie aan. Je kunt niet elk probleem oplossen door kindjes te maken.
Pensioenleeftijd naar 75+, belastingtarieven minimaal 10% omhoog, snijden in sociale voorzieningen. Als wij niets doen zijn dat de vooruitzichten voor onze kinderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mog
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Ronald.42 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 21:17:
[...]

Waarom moet het altijd groeien en meer?
Is gewoon de boel in stand houden niet genoeg?

Permanente groei is mijnsinziens een doodlopende weg..
Maar dat geld dan voor de hele wereld en niet alleen onze postzegel Nederland.
Volgens mij zijn we het wel met elkaar eens. Van mij hoeft het niet altijd te groeien. Zeker permanente groei kan op een gegeven moment niet meer met één aarde.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• D-e-n
Piggen schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 21:05:
[...]

Hoe zo veel mensen zich boos laten maken op immigranten, transgenders, ´woke´ etc, terwijl alles wat belangrijk is voor gewone mensen constant wordt uitgehold, al dan niet verpatst.
Mensen worden tegen elkaar opgezet. Moslims, witte Nederlanders in de oude wijken, bijstandsmoeders in de Bijlmer, transgenders: ze hebben over het algemeen allemaal dezelfde sociaaleconomische belangen.

Zolang ze elkaar afmaken blijven degenen die daar werkelijk aan knagen buiten schot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Mog schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 21:19:
[...]

Volgens mij zijn we het wel met elkaar eens. Van mij hoeft het niet altijd te groeien. Zeker permanente groei kan op een gegeven moment niet meer met één aarde.
Dat laatste dus. Voor de aarde lijkt me verstandig als de bevolking op den duur wat krimpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mog
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Holk schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 21:18:
[...]

Dat kindjes maken als oplossing komt van het stuk van Omtzigt, daar reageerde ik op. Bevolkingskrimp is geen slechte zaak, daar ga jij overheen
Ik zei en bedoelde alleen maar dat als je bevolkingsgroei wilt je twee keuzes hebt: migratie of zelf meer dan 2 kinderen maken. Een mening over bevolkingsgroei- of krimp heb ik niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:48

knakworst

Get more sats!

Helixes schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 18:54:
[...]

De (schijn-)belofte van veiligheid in een al maar onveilger wordende samenleving, die het gevolg is van bezuinigingen die direct en aantoonbaar leiden tot een onveiliger samenleving.
Wat wordt er dan onveiliger :?

https://www.cbs.nl/nl-nl/...5-mensen-vermoord-in-2023

Die daalt al jaren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

evilution schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 21:08:
[...]

Nee, OV is kut. Het is niet frequent, niet fijnmazig en duur. In grote steden wel OK, maar daarbuiten gewoon kut. Mensen in Schubbekutteveen moeten ook gewoon goed OV hebben. Maar het is natuurlijk breder dan alleen OV. Het idee dat het land als bedrijf bestuurd moet worden (BV NL). Een samenleving is geen bedrijf. Een bedrijf gaat voor winst. Een samenleving zou om welzijn moeten gaan.
Als iemand die veel met OV gereist heeft ook in buitenland. Ook hier weer zijn er landen die het beter toen, maar we staan zeker in de top 10 wereldwijd. Je bent gewoon verwend.

(again: Kan het beter? Zeker, maar het is niet slecht).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:53
Holk schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 21:18:
[...]

*knip*, linkdrop.

Er ontstaan veel problemen door de krimp vanwege de vergrijzing. En er is ook geen einde in zicht van de krimp, met als gevolg dat landen ophouden te bestaan op een gegeven moment.

In Nederland zitten we op 1,49 kind per vrouw. Zonder immigratie neemt de bevolking dan af met 29% in 30 jaar. Dat is giga.

[ Voor 10% gewijzigd door NMH op 04-06-2025 19:58 ]

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThomasG
Cyberpope schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 21:26:
[...]

Als iemand die veel met OV gereist heeft ook in buitenland. Ook hier weer zijn er landen die het beter toen, maar we staan zeker in de top 10 wereldwijd. Je bent gewoon verwend.

Voor Nederlanders is het OV altijd een gevalletje dat het gras groener is aan de overkant. Het OV, en vooral de treinen, zijn in Nederland helemaal niet slecht. Vergeleken met andere landen rijden de treinen hier metro diensten. Ja, tussen grote steden hebben ze misschien betere verbindingen. Maar daar heb je niet 2 keer per uur een trein op een klein stationnetje, die heb je 3 keer per dag. Buitenlandse spoormaatschappijen zijn ook jaloers op het spoor dat wij hier hebben liggen.

Wat veel mensen niet weten. De intercity's zoals we dat nu kennen en vrijwel iedere land heeft, is een Nederlandse uitvinding uit de jaren 70. Vaste tijd, vast spoor, vaste bestemming, de hele dag door, dat bestond daarvoor helemaal niet in die vorm. Nergens. Buitenlandse spoormaatschappijen kwamen speciaal naar Nederland om dat af te kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
[...]

Ik denk dat je gevoel van hoe goed het ov is wel afhankelijk is van waar je woont.
Het is voor mij met woon-werkverkeer gewoon kansloos.
Of ik moet het leuk gaan vinden om elke dag 3 uur plus te reizen.
Het was hier een kleine 30 jaar geleden al niet bijzonder maar toen kon ik nog een 20 minuten fietsen en dan 30 minuten bus naar mijn werk en dan einde dag nog een keer dan moest ik wel nog 20 minuten wachten op de eerste bus richting huis.

Als ik nu met ov wil is het echt een complete ramp.
We doen wel eens een keer treinen met jeugd want dat vinden ze dan wel leuk, gewoon voor een dagje uit kan het maar voor de rest is het hier waardeloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waaj
  • Niet online
pingkiller schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 21:28:
[...]

*knip*

Er ontstaat veel problemen door te krimp vanwege de vergrijzing. En er loopt ook geen einde in zicht van de krimp, met als gevolg dat landen ophouden te bestaan op een gegeven moment.

In Nederland zitten we op 1,49 kind per vrouw. Zonder immigratie neemt de bevolking dan af met 29% in 30 jaar. Dat is giga.
Zuid Korea is misschien een extreem geval maar dat geeft wel goed weer wat de gevolgen op de lange duur zijn als een bevolking ongecontroleerd krimpt.

Aangezien dat de verwachtingen zijn dat de hele wereldbevolking vanaf 2050/2060 gaat krimpen zullen wij daar in Nederland waarschijnlijk ook niet aan ontkomen. Het punt dat ik naar voren heb willen brengen is dat wij moeten kijken hoe wij het tempo van die krimp kunnen beïnvloeden zodat de gevolgen voor de Nederlandse samenleving verzacht worden.

[ Voor 6% gewijzigd door NMH op 04-06-2025 19:56 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 26-09 09:03

Jebus4life

BE User

Herman schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 21:03:
[...]

Ouch... Als Belgen hun bestuurlijk model gaan voorhouden als goed alternatief, dan weet je als Nederlander wat voor potje het in Den Haag is geworden :'( :X :+
Bizar genoeg is de Belgische politiek de laatste 5 ofzo jaar zowaar een baken van stabiliteit in vergelijking met zowat half de democratische wereld. Echt onbegrijpelijk als je de voorgaande decennia zag 8)7

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
[...]

Probleem is: hoe zorg je dat het zo blijft? Met namelijk het Randstedelijk spoor is een prima netwerk maar op het moment dat je dat gaat opknippen vermarkten heb je een probleem.

En op terreinen als zorg en wonen zie je dat er aan de ene kant tekorten zijn terwijl er aan de andere kant grof geld verdiend wordt. Dat is een uitholling van publieke voorzien en basisbehoeften waar een steeds grotere groep last van gaat krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
[...]

*knip*

Er ontstaat veel problemen door te krimp vanwege de vergrijzing. En er loopt ook geen einde in zicht van de krimp, met als gevolg dat landen ophouden te bestaan op een gegeven moment.

15 miljoen mensen fluitsma en van tijn.
Ik vond het geen slechte tijd :+

[ Voor 11% gewijzigd door NMH op 04-06-2025 19:56 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vrietje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:30
Ronald.42 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 21:35:
[...]

Ik denk dat je gevoel van hoe goed het ov is wel afhankelijk is van waar je woont.
Het was hier een kleine 30 jaar geleden al niet bijzonder maar toen kon ik nog een 20 minuten fietsen en dan 30 minuten bus naar mijn werk en dan einde dag nog een keer dan moest ik wel nog 20 minuten wachten op de eerste bus richting huis.

We doen wel eens een keer treinen met jeugd want dat vinden ze dan wel leuk, gewoon voor een dagje uit kan het maar voor de rest is het hier waardeloos.
In het dorp waar mijn ouders wonen rijd in het weekend geen bus. Ook geen pendeldienst naar het station dat een paar km buiten het dorp ligt.
Veel dorpen hebben overdag een uur dienst of slechter . En dat is kip en ei. Want de dienst is zo omdat er dan minder mensen mee gaan, maar er gaan ook nog minder mensen mee omdat de frequentie zo laag is bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011

Dennis1812

Amateur prutser

Alles buiten de randstad brengt het OV je van ergens waar je niet wil zijn naar een andere plek waar je ook al niet wil zijn. En mag je daarna een half uur of langer lopen omdat het OV wel klaar is.
Thuiskomen? Dat doe je morgen maar. Laatste bus ging in 17;00 ongeveer al.

Echt, in Amsterdam is het perfect

Maar veel mensen vergeten altijd dat Nederland groter is dan Amsterdam. Ik heb veel herinneringen aan mijn OV kaart tijdens studie. En veel ervan hebben met annuleringen of vertragingen te maken. Of gedropt worden op donkere stationnetjes "busje komt zo!"

Veel leuke feesten door bezocht. Dat wel. Maar echt, een betrouwbare partner heb je aan OV (en regering) niet in dit land.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waaj
  • Niet online
Ronald.42 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 21:38:
[...]

15 miljoen mensen fluitsma en van tijn.
Ik vond het geen slechte tijd :+
En tegelijkertijd het woningtekort opgelost :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
Ronald.42 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 21:35:
[...]

Het ligt er inderdaad aan waar je woont, maar ook waar je heen wilt. Vooral in het Noorden en Oosten van Nederland is het vrij slecht. Wat daarbij ook niet meehelpt is dat veel plannen voor beter OV gewoon zijn geschrapt, vaak om het voor de auto beter te maken. Zo was bijvoorbeeld de afsluitdijk bedoeld om naast de tweebaans autoweg een tweesporige spoorverbinding te hebben, van Leeuwarden naar Amsterdam. Maar ze hebben ervoor gekozen om daar een vierbaans weg van te maken. Je kunt op bijvoorbeeld Google Maps nog steeds hoe de spoorlijn zou zijn doorgelopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marapuru
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:46

marapuru

db.

HollovVpo1nt schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 20:50:
Overigens vreselijk hoe die muziek onder de samenvatting in het begin werd geplaatst. Laat mij gewoon zelf oordelen of ik iets spannend vind of niet.

Overigens werd Heinen daar ook terecht op z’n plaats gezet. Er wordt aardig doorgeprikt op de ontwijkende argumenten van Heinen over dat de VVD het zogenaamd vreselijk vind wat er nu gebeurt.

[ Voor 16% gewijzigd door marapuru op 03-06-2025 21:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

[...]

Er wordt steeds meer bezuinigd op OV. Minder stops, lagere frequentie, prijzen omhoog. Het wordt gewoon afgebroken omdat het moet verdienen in plaats van een alternatief te bieden. Kost minder belastinggeld maar verdwijnt in de zakken van een paar ondernemers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

Cyberpope schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 20:57:
[...]

Allemaal eens. Maar een land naar de klote is echt toch in vergelijking met andere landen. En als het gaat om top 10 landen, staat NL bij alle positieve lijstjes in de top 10 of top 5. Van persvrijheid tot gemiddelde vermogen. Wat we gemiddeld aan materie hebben. En ga zo maar door. Je moet naar landjes als Andorra, Monaco, Luxemburg en zo kijken wil je echt landen vinden die een stuk beter doen als ons.

Dus als je stelt dat Nederland helemaal naar de klote is, waar refereer je dat aan?
De middelde nederlander staat in bijna elk lijstje in de wereldtop.
Ik zeg niet dat het land naar de klote is, maar dat het welzijn van de Nederland niet enkel afhankelijk is van de welvaart.
Het is allemaal anekdotisch, maar iedereen hier zal een generiek semtiment herkennen dat meer welvaart niet per definitie leidt tot meer geluk en misschien zelfs mensen kennen die miserabel zijn terwijl ze welvarender zijn geworden.

Ik weet het antwoord niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Dennis1812 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 21:39:
Alles buiten de randstad brengt het OV je van ergens waar je niet wil zijn naar een andere plek waar je ook al niet wil zijn.
Op een tijdstip wat je niet schikt en met mensen met waar je niet samen mee wil reizen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
evilution schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 21:43:
[...]

Op een tijdstip wat je niet schikt en met mensen met waar je niet samen mee wil reizen :+
In die zin niet ander dan iedere dag weer aansluiten in de file :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:42
evilution schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 21:42:
[...]

Er wordt steeds meer bezuinigd op OV. Minder stops, lagere frequentie, prijzen omhoog. Het wordt gewoon afgebroken omdat het moet verdienen in plaats van een alternatief te bieden. Kost minder belastinggeld maar verdwijnt in de zakken van een paar ondernemers.
Welk OV wilde ik inderaad zeggen. In Zeeuws-Vlaanderen moet je bellen voor een buurtbus die je naar een hub kan brengen. Man, wat kost dat tijd en geld zeg. Iedereen hier heeft een auto, want van het OV kan je niet aan, of het kost je klauwen met geld en je bent een week onderweg.

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

ThomasG schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 21:44:
[...]
Dan kom ik in elk geval waar ik wil. Alleen wat later.

Bij het OV is het maar afwachten waar je eruit moet.
En of er een busje komt is ook altijd maar afwachten.

Ik heb geen moment gerouwd na inleveren van die pas.
Mijn vrouw heeft nog een jaartje OV pas gehad voor werk. Maar heb haar in dat jaar alsnog vaak kunnen brengen of halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Alles buiten de randstad brengt het OV je van ergens waar je niet wil zijn naar een andere plek waar je ook al niet wil zijn. En mag je daarna een half uur of langer lopen omdat het OV wel klaar is.

Echt, in Amsterdam is het perfect

Maar veel mensen vergeten altijd dat Nederland groter is dan Amsterdam. Ik heb veel herinneringen aan mijn OV kaart tijdens studie. En veel ervan hebben met annuleringen of vertragingen te maken. Of gedropt worden op donkere stationnetjes "busje komt zo!"

Veel leuke feesten door bezocht. Dat wel. Maar echt, een betrouwbare partner heb je aan OV (en regering) niet in dit land.
Again... relatief tot wat?? Is heel NL op niveau Amsterdam? Nope, willen we ook niet voor betalen. Klaar.
Maar in vergelijk met andere landen, is het van een hoog niveau. Zelfs op het platteland.
evilution schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 21:42:
[...]

Zeker, het kan beter en zou daar ook erg voorstander van zijn. Marktwerking is verre van heilig, zeker bij zoiets als bijna natuurlijk monopoly als het spoor. Maar los daarvan is het nu nog steeds op een er hoog niveau.
HollovVpo1nt schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 21:42:
[...]

Ik zeg niet dat het land naar de klote is, maar dat het welzijn van de Nederland niet enkel afhankelijk is van de welvaart.
Het is allemaal anekdotisch, maar iedereen hier zal een generiek semtiment herkennen dat meer welvaart niet per definitie leidt tot meer geluk en misschien zelfs mensen kennen die miserabel zijn terwijl ze welvarender zijn geworden.

Ik weet het antwoord niet.
Ook dat klopt. Maar welvaart helpt wel, want dat heb je een keuze die de niet welvarende alvast niet heeft. En degene waarop ik reageerde gaf wel heel duidelijk aan dat "heel land naar de klote is". Als je van je welvaart ongelukkig wordt, kun je het weggeven. En van weggeven weten we dat je gelukkig wordt, dat is wetenschappelijk bewezen. Maar dat moet je wel iets weg kunnen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

ThomasG schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 21:44:
[...]
Gelukkig heb ik de luxe er meestal voor te kunnen kiezen buiten de spits op de weg te zijn dus files zijn niet echt een issue voor mij.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• D-e-n
Als in Amsterdam wordt het nooit maar het was ooit wel beter. Maar volgens de heersende ideologie moet elke lijn op zichzelf "rendabel" zijn dus dan krijg je dit. Er wordt geschrapt en als er dan reizigers wegblijven is dat reden om nog meer te schrappen. Een selffulfilling prophecy.

[ Voor 5% gewijzigd door D-e-n op 03-06-2025 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
[...]

*knip*

Er ontstaan veel problemen door de krimp vanwege de vergrijzing. En er is ook geen einde in zicht van de krimp, met als gevolg dat landen ophouden te bestaan op een gegeven moment.

*knip*, reactie op geknipt deel.

[ Voor 25% gewijzigd door NMH op 04-06-2025 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

carpebios schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 21:45:
[...]

Welk OV wilde ik inderaad zeggen. In Zeeuws-Vlaanderen moet je bellen voor een buurtbus die je naar een hub kan brengen. Man, wat kost dat tijd en geld zeg. Iedereen hier heeft een auto, want van het OV kan je niet aan, of het kost je klauwen met geld en je bent een week onderweg.
Besef je hoe hoog daarmee dat niveau is. Als je dit aan mensen uit andere landen uitlegt staan ze je echt aan te staren en geloven ze niet dat het een nuts voorziening is. Auto is fijner, maar voor degene die geen auto heeft, zijn er mogelijkheden. Kom daar maar eens op in het platteland b.v. in Frankrijk.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
D-e-n schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 21:19:
[...]

Mensen worden tegen elkaar opgezet. Moslims, witte Nederlanders in de oude wijken, bijstandsmoeders in de Bijlmer, transgenders: ze hebben over het algemeen allemaal dezelfde sociaaleconomische belangen.

Zolang ze elkaar afmaken blijven degenen die daar werkelijk aan knagen buiten schot.
Verdeel en heers, het werkt omdat het niet telkens aangemerkt wordt als precies dat, en niet uitgewerkt wordt wie de baten ervan heeft, in publiek en media debat. Het zou wat zijn als media als poortwachter zouden functioneren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Cyberpope schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 21:50:
[...]

Kom daar maar eens op in het platteland b.v. in Frankrijk.
We wonen niet in Frankrijk dus who cares?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Cyberpope schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 21:48:
[...]

Again... relatief tot wat?? Is heel NL op niveau Amsterdam? Nope, willen we ook niet voor betalen. Klaar.
Maar in vergelijk met andere landen, is het van een hoog niveau. Zelfs op het platteland.

[...]

Zeker, het kan beter en zou daar ook erg voorstander van zijn. Marktwerking is verre van heilig, zeker bij zoiets als bijna natuurlijk monopoly als het spoor. Maar los daarvan is het nu nog steeds op een er hoog niveau.

[...]

Ook dat klopt. Maar welvaart helpt wel, want dat heb je een keuze die de niet welvarende alvast niet heeft. En degene waarop ik reageerde gaf wel heel duidelijk aan dat "heel land naar de klote is". Als je van je welvaart ongelukkig wordt, kun je het weggeven. En van weggeven weten we dat je gelukkig wordt, dat is wetenschappelijk bewezen. Maar dat moet je wel iets weg kunnen geven.
We zouden ook kunnen stoppen met roepen dat we goed OV hebben en accepteren dat we iets niet goed hebben.
Aldus jou willen we ook niet betalen voor goed OV (maar we willen wel van autos af. Er zal een alternatief moeten komen dan hoor.)

Maar zeg dan voortaan als land; binnen Amsterdam is alles top geregeld. Kom je daarbuiten dan is het doordeweeks binnen kantoortijden wel acceptabel geregeld. Maar als je daarvoor of daarna of in het weekend iets wil... Dan is het vaak gewoon schier onmogelijk.

Ja, misschien in België en Duitsland ook wel. Durf ik niet te zeggen. Maar waarom noemen we iets wat op veel tijden niet eens bestaat of afhankelijk is van vrijwilligers goed?
Dat is het toch helemaal niet?
We mogen best een matig scoren. Daarmee ging je vroeger ook gewoon over. Helemaal prima.

Maar dan niet tegelijk roepen dat we fors moeten inleveren qua auto park. Want dan moet je juist wel investeren in OV. Heel veel mensen hebben de auto omdat hij gewoonweg nodig is en ze niet zonder kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
@Dennis1812
Ook in Amsterdam komt er minder geld voor het OV overigens
Pagina: 1 ... 42 ... 120 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Hier gelden de volgende regels:
• Geen memes, dit is een discussie topic.
• Geen flames over of bashen op politieke voorkeur.
• De kwestie Israël/Palestina is hier offtopic.
• De Islam discussie is hier offtopic.
• De abortus discussie is hier offtopic.

Brondiscussie kan hier: [AWM] Betrouwbare Bronnen Discussietopic