_Bailey_ schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 17:48:
[...]
ik ken er 3 hier werkzaam bij het Amsterdamse korps.
Wat ik veelal van hen hoor is; leuk dat oppakken, ''maar een dag later of dezelfde dag staan ze weer buiten.''
Beetje draaideur idee.
Dus tsja, kun je de pakkans wel vergroten, maar als ze vervolgens weer doodleuk de draaideur ingaan ben je imho een beetje aan het dweilen met een kraan wagenwijd open.
Dus meer politie als een mogelijke oplossing; ik betwijfel het.
Daarom mijn eerdere vraag; welke Linkse (of centrum) partij zet in op écht serieuze strafmaten / Veiligheid als ik dat als kiezer van wezenlijk belang vindt?
Ik zag zonet al de SP voorbijkomen
Wat mij het meest verbaasd (en niet alleen jij) die dus helemaal geen verstand van onze rechtssysteem hebben.
Het klopt dat bij een aanhouding van een VVC zaak (veel voorkomend criminaliteit) dat ze de volgende dag weer buiten staan. Maar dit betekent niet dat ze later niet voor de rechter moeten verschijnen en een straf krijgen. Ons rechtssysteem zegt eenmaal dat bij kleine zaken je gewoon in vrijheid mag afwachten en als uiteindelijk de rechter bepaald dat je aantal dagen/weken moet zitten, dan gaat dat ook gebeuren. Er zijn uitzonderingen mogelijk dat je proces dus niet in vrijheid mag afwachten en dat gaat vaak voor moordzaken, sommige verkrachtingszaken en zaken omtrent terrorisme.
Dit betekent wel dat de dakloze veelpleger die ieder week een winkeldiefstal pleegt, vaak de volgende dag weer buiten staat tot zijn strafzaak dient en 10 diefstallen gebundeld worden en leidt tot een gevangenisstraf van 2 jaar (ISD maatregel).
In realiteit, gaat er vaak een jaar tot anderhalf eroverheen (met alle termijnen van bezwaar etc.).
Tot die tijd, blijft de overlast bestaan en bekruipt de politieagent het gevoel dat ze dweilen met de kraan open.
Het probleem is dus inderdaad niet meer politie op straat. Je moet kijken naar t gehele stelsel. Meer politie betekent ook meer rechters, meer strafrechtadvocaten, meer officieren van justitie, meer administratief personeel, meer ruimte en eventueel meer gevangenissen (nu al ruimte gebrek).
Nog beter is, vroeger kon de politieagent op straat een simpele winkeldiefstal afhandelen met een bonnetje op straat (= doodgewone bekeuring). Echter aantal tientallen jaren geleden vonden aantal advocaten dat ze meer geld konden verdienen en vonden dat deze verdachtes recht hadden op een eerlijk rechtsproces inclusief advocaat waardoor dit leidde tot een enorm toename van aantal strafzaken en administratieve last voor de politieagent op straat.
Daarbij, is uit alle wetenschappelijke onderzoeken gebleken dat hoger straf niet leidt tot minder criminaliteit. De gros van de criminaliteit waar de doorsnee burger last van heeft, wordt gepleegd door een groep mensen die gecategoriseerd kan worden als zwak begaafd en licht verstandelijke beperkt. Voor deze groep is essentieel belang dat sneller straffen belangrijker is dan zwaarder straffen. Zij moeten letterlijk meteen voelen dat hun actie een negatief gevolg hebben. Zo leren zij bepaald gedrag af. Alleen zoals ik boven beschrijf, duurt het hele rechtsproces zo lang, dat zij al vaak niet meer weten wat ze echt verkeerd hebben gedaan.
Dit is niet anders voor het selectief groepje vreemdelingen die hier veel criminaliteit plegen. Zij snappen het rechtsproces niet en denken dat ze straffeloos weggestuurd worden. Wat niet het geval is maar het duurt gewoon 1,5 jaar voordat hun zaak wordt behandeld in de rechtbank (en daarna echt wel een passend straf krijgen).
Bovenstaande heeft ook niets met politiek links of rechts te maken.