hamsteg schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 16:26:
[...]
Please hou eens op met het rechts (of links) bashen, zo weinig constructief, zo polariserend en zo makkelijk wegschuivend van eigen verantwoording en al helemaal niet oplossend: zij zijn schuldig! We kennen genoeg uitglijders bij andere landen over de linker flank dus laten we hier gewoon mee ophouden. Ik ben er van overtuigd dat initieel iedereen vanuit overtuiging aan een partij begint alleen is (partij)diplomatie een heel bijzondere wereld van continue (onder)handelen en daarbij gaan soms principes over boord.
Macht corrumpeert, daar ben ik ook van overtuigd en op een gegeven moment als je met pek werkt, zit je er onder. De basisgedachte zoals vanuit de USA dat een president maar 2 perioden mag regeren, zou hier voor partijen ook wel eens goed zijn. Na drie regeerperioden moet je een keer in de oppositie
Zullen we niet een groot deel van de bevolking wegzetten als linker of rechter kl00tz@kken omdat jij jouw overtuiging de beste vindt? Het gesprek aangaan levert meer kennis op. Als voormalig VVD-er, zat ik met een SP-er op kamer en uiteindelijk zijn wij beiden naar het centrum geschoven, laatste keer D66. Zeer waardevol en dit was niet gebeurd als ik die linker "kl00tz@k" geen blik waardig had gegund.
Het probleem hierbij is dat extreem zijn tot de standaard is verheven, en er geen enkel perspectief wordt gelaten dan de 100% overwinning. Waarin oplossingen geen doel zijn maar slechts de kapstok waaraan de verbale ruzie wordt opgehangen. Om het probleem maar vooral zo eenvoudig mogelijk te laten lijken.
Dat we op individueel niveau allemaal best met elkaar overweg kunnen is al vaker bewezen. Maar nu is het podium zo verziekt dat we alleen maar inzoomen op angsten van de kiezers. Immers angst verkoopt. En als men dan kijkt naar de eigen positie in de maatschappij is er altijd wel iets te vinden om boos op te worden.
We zijn verleerd om gewoon aan oplossingen te willen werken, weliswaar vanuit ideologie die kan verschillen maar we hebben wel altijd het beste met de maatschappij voor ogen gehad.
Dat is verworden tot een zondebok zoeken, zo hard mogelijk roepen en stemmen winnen. Zie de opkomst van een lobby partij als de BBB. Of de NSC. Zonder die enorme populariteit van Omtzigt in de toeslagen affaire was die er niet geweest, zeg maar de laatste mode.
Is er al een goed proces om die mensen te helpen? Nee het is een grote puinhoop van wantrouwen.
De NSC zelf? Die heeft zijn principes gelijk overboord gegooid.
Als je nu in je verkiezingsprogramma een oplossingsgerichte middenweg zoekt en probeert de overheid weer een lange termijn insteek te laten aanhouden is je kans op stemmen gering. Want dat willen wij als kiezers niet horen. De loopgraven zijn al decennia lang gegraven. Mensen gaan alleen nog voor 100% gelijk willen krijgen. Of dat gelijk nu enige waarheid heeft in het onderliggende probleem is niet meer relevant.
Klimaatverandering? Het was vroeger ook wel eens warm. Ik heb gehoord dat vul maar in, en ik wijk geen millimeter.
Zo is het in de hele maatschappij. We hebben geen rem meer, hoe extremer hoe mooier we het lijken te vinden, en dat staat het onder ogen zien van wat de echte problemen zijn in de weg. Zodanig dat we al een tijdje bezig zijn om als een stel gokverslaafden door te blijven gokken in een spel waarin niemand ooit kan winnen.
Het uitgangspunt van de hedendaagse politiek is compleet verkeerd, alleen de zetelwinst staat voorop. Niet het land vooruit brengen. Vooral geen oplossingen proberen uit te voeren die kunnen gaan werken op termijn, want dat kost moeite en kan mijn kiezers weleens even wat pijn doen. Al is het alleen maar het vooruitzicht ervan.
En dus roep ik wel wat ze graag willen horen, pas wat aan in subsidies, doe vooral zo min mogelijk en als het misgaat, valt er hopelijk een zondebok aan te wijzen. En dat is dan het uitgangspunt van een actieve partij. Laat staan een eenmansbeweging als de PVV, wiens hele bestaan is gericht op het ten gronde richten van de democratie en de rechtstaat. De ijskast zal wel open zijn nu.
En we vinden die ideeën gewoon normaal. Daar had een CD of CP'86 nooit mee weggekomen. Maar hier zijn we nu. Het is allemaal normaal geworden.