Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2025-M1 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:
  • 142.537 views

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:59

rapture

Zelfs daar netwerken?

Muncher schreef op zondag 12 januari 2025 @ 22:40:
[...]

Wat is het idee dan precies? Die lui het veld opsturen om de Oekraïners bezig te houden zodat de Russen ondertussen kunnen naderen?

Edit: bedenk mij nu net dat dit de letterlijke definitie van “meat waves” is.
Denk aan de tactieken in jaren 90 RTS zoals C&C, Red Alert, StarCraft,... De Oekraïense fog of war werkt zo goed als in de games. Ze checken hun eigen camouflage met een drone.

Als je de Oekraïense posities niet vanuit de lucht kan spotten, dan kan je iets op de grond sturen dat door de fog of war gaat prikken. Dat is meestal de goedkoopste meest wegwerpbare units en als die wat aggro trekken, dan worden de Oekraïense posities onthuld.

Aggro trekken is hoe hun anti-drone tactiek werkt.
North Korean diary reveals use of horrific tactic in Ukraine war

Last written notes of soldier who reportedly died in firefight published as losses mount for Pyongyang’s forces
https://www.telegraph.co....actic-ukraine-war-russia/
Afbeeldingslocatie: https://www.telegraph.co.uk/content/dam/world-news/2025/01/12/TELEMMGLPICT000407843065_17366929097130_trans_NvBQzQNjv4Bq-IWLY18X4-CzgyIcjLEAj_SVWeZ_vEN7c6bHu2jJnT8.jpeg?imwidth=350&imdensity=2

Iemand wordt vooruit gestuurd als bait om de aandacht van een drone te trekken en 2 team mates proberen de drone neer te schieten.
On one notebook page, a crude drawing shows a stickman soldier breaking cover to attract the attention of a drone, while his two comrades lie in wait to shoot it down.

“When the bait stands still, the drone will stop and it will be shot down,” the soldier wrote in scrawled handwriting, translated by The Wall Street Journal.

The drone-trapping instructions detailed how the “human bait” should stand within seven metres of the Ukrainian drone which will then be “neutralised with precision shooting”.
Als de bait stilstaat, dan gaat de drone z'n snelheid daarop aanpassen en het neerschieten wordt gemakkelijker.

De bait moet binnen 7 meter van een Oekraïense drone staan om het neerschieten gemakkelijker te maken.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter
Een volle geladen grad geeft een goede explosie indien geraakt:

Fully loaded Russian BM-21 evaporated by FPV drone strike. t.me/OGSHB_109/851

🦋Special Kherson Cat🐈🇺🇦 (@specialkhersoncat.bsky.social) 12 januari 2025

Inclusief flinke schokgolf.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Family Guy
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 15:48

Family Guy

Pow! Right in the kisser!

'Evaporated' is inderdaad niet gelogen. Zou me niets verbazen als er enkel een krater overgebleven is.

Steam ID = Ackerfiets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-03 09:43
Jerie schreef op maandag 13 januari 2025 @ 01:42:
[...]

Q: Wil je terug naar Noord-Korea?
A: Ja.

Oef! Onwetende stumper, pijnlijk. Hij is beter af in Zuid-Korea, of als gevangene in Oekraïne. Zelfs met een arm minder. Misschien zelfs reden te meer. Hij had misschien ook beter onder de radar kunnen blijven als zijnde vermist.
Onder de radar waarschijnlijk wel, maar van die andere gevangene zal de familie ondertussen al opgespoord zijn en in een werkkamp geplaatst.
Dat is het lot wat diegene die terugkeert mogelijk voorkomt (voor zijn familie).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:15

Standeman

Prutser 1e klasse

dion_b schreef op maandag 13 januari 2025 @ 07:34:
[...]

Misstappen - zoals vluchtpoging naar het buitenland, maar mogelijk ook gevangen genomen worden ipv sterven voor het vaderland (of het door vaderland aangewezen land...) worden tot drie generaties bestraft. Doe jij iets fouts dan worden partners en vrienden maar ook hun kinderen en kleinkinderen aangepakt...
Dat is ook de reden dat ik het niet ok vind dat ze herkenbaar in beeld zijn gebracht.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Forbes met een update over tanks op het slagveld:

For The First Time Since 2022, Ukraine May Have A Tank Advantage Over Russia

Bij bepaalde delen van de frontlinie zou Oekraïne meer bewegingsvrijheid hebben met zijn tanks dan Rusland:
For the first time in Russia’s 35-month wider war on Ukraine, the Ukrainians may have a tank advantage over the Russians. But only only along certain stretches of the 800-mile front line.

“Our tanks can only operate from covered positions,” one Russian blogger complained in a long missive translated by Estonian analyst WarTranslated.

By contrast, Ukrainian tanks operate “more freely,” the blogger claimed.
Waarom dat is wordt uitgelegd:
It all comes down to drones, as is often the case in a war that is increasingly dominated by robotic systems of all types. “The enemy has achieved sufficient scale and variety in its drones and has honed its tactics for their use,” the blogger explained.

Anywhere along the front line where the Ukrainians have managed to deploy two company-sized drone groups, each with a few dozen operators, Russian tanks “simply don’t reach the line for launching an attack,” according to the blogger. They get droned miles behind the line of contact.

Ukrainian tanks enjoy safer air space, the blogger claimed. “Our drone operations are much weaker” owing to intensive Ukrainian radio jamming and poor quality control in drone manufacturing overseen by corrupt Kremlin bureaucrats.

So Ukrainian tanks can roll right up to the line of contact to directly engage Russian forces with their cannons and machine guns. The Russians’ only salvation is their abundant stocks of shoulder-fired anti-tank guided missiles, the blogger wrote.
Dit is een groot contrast in vergelijking met de begindagen:
The Ukrainians’ purported tank advantage as the wider war grinds toward its fourth year represents a reversal since 2022. Back then, Ukrainian brigades “rarely used direct fire with tanks” owing to Russia’s huge advantage in artillery and air power. Tiny drones and drone jammers hadn’t yet transformed the battlefield and tilted the tank advantage toward Ukraine.
Overigens heeft Rusland ook goede drone operators met fiber optic drones, maar die zitten voornamelijk in Koersk:
The exception to this alleged new dynamic is in Kursk Oblast in western Russia, where a strong Ukrainian force is fighting to retain control of 250 square miles of Russian soil it seized back in August. The Kremlin has supplied its regiments and brigades in Kursk with the best fiber-optic drones, which are controlling via signals traveling through thin cables—and can’t be jammed by traditional means.

But the Kremlin only supplies the new drones to “priority sectors” including Kursk, the blogger explained. That leaves units in other sectors to make do with drones that often don’t work—and when they do work, are promptly grounded by Ukrainian jamming.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:01
Standeman schreef op maandag 13 januari 2025 @ 10:50:
[...]

Dat is ook de reden dat ik het niet ok vind dat ze herkenbaar in beeld zijn gebracht.
Artikel 13, Derde Geneefse Conventie.
Allemaal oorlogscriminelen daar in Kyiv, zou een goede buur iets aan moeten doen… :+

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
YakuzA schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 09:10:
Field trial ;) voor de Lynx gestart:
[Bluesky]
Alsook field trial voor een nieuwe 155mm howitzer:

❗️The first new 🇩🇪German 155-mm wheeled self-propelled howitzer RCH 155 was transferred to 🇺🇦Ukraine

🪖MilitaryNewsUA🇺🇦 (@militarynewsua.bsky.social) 13 januari 2025

Afbeeldingslocatie: https://cdn.bsky.app/img/feed_fullsize/plain/did:plc:vdkutau3xlw4p5jgj7cihr3i/bafkreiakbbsw53uzt6g7mwrubwwwvktlz7cxnj52voqqek63bamepfrecu@jpeg

Artikel van vorige week over deze nieuwe howitzer:

Germany to hand over first RCH 155 to Ukraine next week

[ Voor 3% gewijzigd door XWB op 13-01-2025 15:42 ]

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Deze meneer had men m.i. niet moeten interviewen. Ik vraag me af wat hij er voor terug heeft gekregen. Ik betwijfel sterk dat het een goede deal voor hem is geweest. Door kenbaar te maken dat hij gevangen is genomen maakt hij zichzelf chantabel (zoals al eerder gezegd door anderen). Dus dat was niet in zijn voordeel, en eenieder met een beetje kennis over Noord-Korea weet dat het zo werkt. Zuid-Koreanen, bijvoorbeeld, weten dat ook. De medische behandeling die hij krijgt in Oekraïne als gevangene is beter dan de medische behandeling van een Noord-Koreaan in Noord-Korea.

Kijk, ik kan wel wat bedenken. Als ik een goede band zou hebben met een gevangengenomen maatje, en die zou ongeschonden naar Zuid-Korea mogen gaan als zijnde vermist terwijl ik (ook met de nodige afleiding) gewond terug zou moeten naar Noord-Korea, dan heeft diegene een vrij leven, en andersom zou ik zo iemand eeuwig dankbaar zijn. Maar dat is misschien meer iets voor een goed boek (The Aquariums of Pyongyang). Geld of spionage lijkt me allebei ook heel sterk want hij zal worden gegrild/gefileerd (als hij al gaat overleven) en foreign geld heb je aldaar vrij weinig aan. Iedereen let ook op elkaar, of is een mogelijk onderdeel van de autoriteiten, vergeet dat niet (bij DDR was dat uiteindelijk 1 op de 3!). Voor Oekraïne zijn er genoeg winsten uit te behalen, en vanuit hun oogpunt is het een 'necessary evil'. Hun bestaansrecht staat immers op het spel. Anderzijds kun je deze man ook wegcijferen omdat hij uit een autoritair land kwam. Maar probleem van beide is wel dat je willens en wetens met het leven speelt van een individu en zijn familie.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
XWB schreef op maandag 13 januari 2025 @ 15:40:
[...]
Alsook field trial voor een nieuwe 155mm howitzer:

[Bluesky]

[Afbeelding]

Artikel van vorige week over deze nieuwe howitzer:

Germany to hand over first RCH 155 to Ukraine next week
De eerste levering(en) zullen in Duitsland blijven voor training lijkt het:

Anyway, Minister of Defence Boris Pistorius has confirmed my assumption from Friday, which I had stated in my article, that the now handed over RCH 155 will stay in Germany for the time being and will be used to train the Ukrainian troops. 2/2 deaidua.org/news/2025/01...

German Aid to Ukraine (@deaidua.org) 13 januari 2025

Echte field trials duren nog een paar maanden denk ik dus.

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
@YakuzA Ja, dat staat ook in het artikel wat ik erbij geplaatst had. Uiteraard moeten de Oekraïners getraind worden, maar dat de RCH 155 naar Oekraïne gaat staat vast. Oekraïne krijgt uiteindelijk 54 stuks.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
XWB schreef op maandag 13 januari 2025 @ 15:48:
@YakuzA Ja, dat staat ook in het artikel wat ik erbij geplaatst had. Uiteraard moeten de Oekraïners getraind worden, maar dat de RCH 155 naar Oekraïne gaat staat vast. Oekraïne krijgt uiteindelijk 54 stuks.
In het artikel staat het ook zijdelings als mogelijkheid beschreven idd:
However, it is quite possible that this is not a delivery to the Ukrainian army the way most people would imagine, but that it is only being formally transferred into Ukrainian ownership so that Ukrainian soldiers can start their training on the system here in Germany, which would be standard practice.
Had em net nog niet doorgeklikt idd :)

PSN

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
De AFU heeft een Russische soldaat kunnen pakken die Oekraïense POW's heeft neergeschoten:

Russian soldier Yevgeny Ulantsov,who took part in the shooting of Ukrainian prisoners of war,has been captured in Russia's Kursk region He signed a contract less than a month ago.He said that it was commanders who gave orders to shoot POWs. So this is a deliberate policy of the Russian leadership

Anton Gerashchenko (@antongerashchenko.bsky.social) 13 januari 2025

March of the Eagles

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:52
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IKejkMx_EAQTj-gly1GFNEFCt6Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6LWuCGtC2JBM1zNqIow71xbU.jpg?f=fotoalbum_large

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Plaatje van een NASAMS decoy:

❗️🇷🇺Russian FPV drone on fiber optics a second before hitting a 🇺🇦Ukrainian decoy air defense system "NASAMS" in the Kursk direction

🪖MilitaryNewsUA🇺🇦 (@militarynewsua.bsky.social) 14 januari 2025

Afbeeldingslocatie: https://cdn.bsky.app/img/feed_fullsize/plain/did:plc:vdkutau3xlw4p5jgj7cihr3i/bafkreicznbwyaflilj2jn44lpr6hejffuxvjqog7xdfz3a2r7zfcri5fti@jpeg

[ Voor 37% gewijzigd door XWB op 14-01-2025 11:04 ]

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Mooie decoy, zelfs op een drone zonder aardappel om te filmen ziet die er aardig echt uit.

Moet zeggen dat die fiber drones idd goed beeld geven.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:37

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Ik blijf het opvallend vinden dat er zo nu en dan dit soort info naar buiten komt,dit zijn toch wel fiks scherpe beelden van een decoy (zoals @YakuzA al opmerkt terwijl ik aan het typen ben :+ )

Zeker zo'n EW-bestendige RU-drone kan dan toch eerst even dubbelchecken of de hit het waard is? Of is zo'n drone met een optic fiber al niet meer te repatriëren door terug te vliegen doordat die blijft hangen?

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Fraggert schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 11:09:
[...]

Ik blijf het opvallend vinden dat er zo nu en dan dit soort info naar buiten komt,dit zijn toch wel fiks scherpe beelden van een decoy (zoals @YakuzA al opmerkt terwijl ik aan het typen ben :+ )
Die fiber optic drones maken veel scherpere beelden omdat de kabel hoge bandbreedte biedt.

Ik denk dat de drone operator niet veel tijd heeft om een beslissing te maken, als de drone te lang blijft hangen wordt die misschien uit de lucht geschoten. Maar dit is een mooie use case voor AI: de beelden kunnen gebruikt worden om de AI te trainen en decoys te leren herkennen.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Beter dat je alsnog ook even de decoy vernietigd. Scheelt weer verwarring in de toekomst. Zo duur zijn die drones ook immers niet.

[ Voor 18% gewijzigd door Yakolev op 14-01-2025 11:15 ]

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:28
Volgens mij heb je die decoy zo van een paar nieuwe stukken plaatstaal voorzien en ergens anders neergezet. Mis ik even de </sarcasm> ?

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:04
Je kunt bovendien niet terugvliegen met je drone. Zodra hij is opgestegen is hij "op". Het zijn letterlijk wegwerpdingen. De káns om een echte NASAMS te raken is het al waard om de decoy gewoon aan te vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Fraggert schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 11:09:
[...]

Zeker zo'n EW-bestendige RU-drone kan dan toch eerst even dubbelchecken of de hit het waard is? Of is zo'n drone met een optic fiber al niet meer te repatriëren door terug te vliegen doordat die blijft hangen?
Voor elke meter dat het vliegt, wordt een meter fiber afgerold en 10km fiber weegt al wat.

Gewicht van een rolletje fiber:
During flight, the cable unwinds from a special 10 km spool, which weighs about 1.3 kg (or 20 km and 2.2 kg).
De afgelegde weg van een fiber drone is door de fiber lengte gelimiteerd. Dan is terugvliegen geen optie.

Voor de veiligheid laat je een drone met paar kg explosieven niet terugvliegen. Je zoekt een loslopende doel en smijt het ertegenaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Ik denk dat deze drones eerder opzoek gaan naar loslopende Oekraïners.

Shahed statistieken zijn ook weer omhoog na een mindere December. Ze raken echter steeds minder vaak hun doelwit (althans, dat is wat de Oekraïense Luchtmacht zegt). De Russen lijken echter sinds kort de drones veel lager bij de grond te laten vliegen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lEF2ilPB2LeXbZXKA6S6s5JwIg0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eVGcNJpmvMOyULmLwzOjRXHd.png?f=fotoalbum_large
toon volledige bericht
Video van laagvliegende Shahed drones.

[ Voor 8% gewijzigd door Yakolev op 14-01-2025 12:58 ]

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Kyiv bezoeken is natuurlijk een brug te ver voor Fico.
Moskou bezoeken is geen enkel probleem:

🤡Slovak PM Fico won't visit Zelenskyy in Kyiv, confirmed Deputy Speaker Tibor Gaspar. Fico invited Zelenskyy for talks, but Zelenskyy requested a Kyiv meeting on Friday, which Gaspar, currently in Moscow, called impossible.

WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated.bsky.social) 14 januari 2025

PSN

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:56

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

Russisch gemopper over hun Luchtverdediging, geen oorlog met de NAVO deze keer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QPZG40QsPwK7AfakWUHaeOYla_0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lpW5potPkIAwLuciTEClGQ5v.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YSXsjDlaqeze4FUekZ4X-XlSUAQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uAHjvtn0mTYiEAX6i6ejOhca.jpg?f=fotoalbum_large

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

XWB schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 18:56:
Een lange rij van vernietigd Russisch materieel:

[Twitter]
Dit vraagt uiteraard om commentaar en dronefilmpjes van de legendarische Magyar.

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Хробачий тур дорогою смерті- ван вей тікет. Погляд від першої особини. Ну і наші пруфи. (CC)

De Engelstalige ondertiteling is meegeleverd en je kan het aanzetten. Ervaar dit stukje weg in multi-camera en replay in FPV-, bomber- en/of overzichtsdrone perspectieven.

De vijand maakte filmpjes en doen goed achteraf intel werk op de grond. Dat is de beste illustratie van de effectiviteit van Magyar Birds.

In 4 minuten wordt de rus op een quad/ATV door een kleine artilleriestuk beschoten en bereikt niet de volgende paar honderd meters waar de volgende 40 wrakken liggen die ook door deze drone-eenheid afgebrand zijn. Aan het einde van het filmpje laat hij zien wat er verder nog te zien is.

Na de inleidende uitleg begint het op 0:55.

Een Loaf heeft geen parkeergeld betaald. De "nachtdokter" komt 's nachts langs (om dikke pillen te droppen). Daar hebben ze mijnen naast een tank gedropt en een andere voertuig rijdt erop.

De rus stapte van de quad af en ging te voet terug. Als hij nog verder ging, dan zou hij de echte "burnt collapse of the armor" zien. Zijn filmpje is light edition, voorgerecht.

Op deze weg heeft Magyar Birds in 26 dagen tijd 122 vijandelijke doelen vernietigd of beschadigd. 85 stukken materiaal en 37 vijandelijke troepen gesloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:29

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:Inhoudelijke discussie over Drones verder voeren in Wapens en wapensystemen.

Niet hier.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Om nog even in het thema van decoys te blijven, ik zag net deze Leopard 2A4 decoy voorbij komen:

Afbeeldingslocatie: https://cdn.bsky.app/img/feed_fullsize/plain/did:plc:eozjr7fxeeuuac5qrce6qov3/bafkreiclrik4tfaxbvauh7ph5mwcwl47c2unlrejug3wvikyfiseizjiqa@jpeg

Decoy of a Leopard 2A4 in the Kursk region.

The hedgehog (@the-hedgehog.bsky.social) 14 januari 2025

March of the Eagles

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15:11

arie_papa

Running on Ubuntu

Er brand weer wat in Rusland. Vanavond Tambov.

In the Tambov region in Russia, a local distillery was reportedly hit by drones. A fire started after the arrival and smoke can be seen.

NOELREPORTS (@noelreports.com) 14 januari 2025

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PowerFlower
  • Laatst online: 19:25

PowerFlower

être diable et jouer fleur

Er is een boel (en terechte) kritiek vanuit de Oekraïne, over hoe ze dingen doen. Maar ik krijg toch sterk de indruk dat er veel ruimte voor creativiteit en inventiviteit is aan die kant -- terwijl de Russen nog steeds stevig vastzitten in WWII dogmatiek en daar moeilijk uit komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Een paar weken geleden verscheen er een video online waarin Russen een Australische man hadden gevangen genomen en aan het ondervragen waren. De beste man sprak een paar woorden Russisch of Oekraïens voor zover ik kon inschatten en daardoor gaf hij antwoord op wat vragen die ze stelden.
Nu blijkt het lichaam van de man (Oscar Jenkings) gevonden te zijn, waarschijnlijk dus in Russische gevangenschap vermoord.

Link: https://www.news.com.au/w...c9b09ef4bb3cd9f552ebe36e5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brunniepoo
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
PowerFlower schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 21:52:
Er is een boel (en terechte) kritiek vanuit de Oekraïne, over hoe ze dingen doen. Maar ik krijg toch sterk de indruk dat er veel ruimte voor creativiteit en inventiviteit is aan die kant -- terwijl de Russen nog steeds stevig vastzitten in WWII dogmatiek en daar moeilijk uit komen.
Niet per se WWII, meer in zijn algemeenheid een mentaliteit van top-down leidinggeven, waarbij van onderliggende lagen strikte uitvoering verwacht wordt.

Oekraïense officieren zijn de afgelopen jaren meer op Westerse leest geschoeid. Probleem is wel dat inmiddels behoorlijk wat van die officieren uitgeschakeld zijn en dat de vervanging deels weer teruggrijpt op de oude Sovjetstijl.

Maar dat gezegd hebbende: creativiteit wordt er wel beloond en het voordeel van een relatief statisch front is dat je de ruimte hebt voor die creativiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brunniepoo
  • Nu online
Had iemand deze analyse trouwens al gedeeld?

https://militairespectato...en-uit-de-oorlog-oekraine

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Zelensky heeft bevolen dat luchtmacht specialisten en techneuten niet meer als infanterie gebruikt mogen worden. Lichtelijk schokkend dat het heeft kunnen gebeuren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Video over de laatste aanval van Oekraïne op Rusland, waarbij 200 drones zijn gebruikt. Ze hebben hiervoor een nieuw soort drone gebruikt, een kopie / reverse-engineered Shahed drones.

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Massive Drone Strike Featuring Over 200 Drones Hits Russia -- New Ukrainian Shahed Variant Used!

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• beany
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aI_S72gwFld__63WJObQ_33e1-o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xNYsYYEWhHHSjXmtwilvHWPB.jpg?f=fotoalbum_large

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Yakolev schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 22:47:
Zelensky heeft bevolen dat luchtmacht specialisten en techneuten niet meer als infanterie gebruikt mogen worden. Lichtelijk schokkend dat het heeft kunnen gebeuren.

[Twitter]
[Twitter]
Waren het dus alleen Mig29 technici die niks meer te doen hadden omdat er niet genoeg vliegtuigen waren?
Afgaande op die 2e tweet?

Hadden ze inderdaad veel beter om kunnen scholen naar de F16 of die nieuwe Franse.

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PASware
  • Laatst online: 07:29
koudepinda schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 05:04:
[...]

Als de bron een hoop stinkende prut was dan was die van dit topic verwijderd. De oorlog en dit topic zijn inmiddels bijna 4 jaar oud.
En er zijn vele regels omtrent bron gebruik.

Ook wat betreft het eerdere drone gerelateerde bericht. Is dit een opzettelijke methode om op een vriendelijk wijze allang bekende en algemeen geaccepteerde informatie in twijfeland te plaatsen? Voelt een beetje "flat earth" aan "maar heb Jij de kromming wel gezien dan?"

Verder de Oekraïne. Blijf daar de voor plakken en je papagaait letterlijk russische propaganda dat Oekraïne niet een "land" is.

De verhoudingen van hoeveel heen en weer is niet bekend, maar ook niet echt relevant. Gezien de russen veelal civiele doelen bestoken en Oekraïne alleen op militaire doelen mikt. Afzwaaiers daargelaten.

Ik durf dus wel te stellen dat Oekraïne efficiënter omspringt met het materiaal dat ze hebben. Of het uiteindelijk effect militair gezien gelijk staat is niet te zeggen. Maar gezien dit pas een recenter uitstapje is voor Oekraïne en de russen dit al jaren doen, denk ik dat Oekraïne nog wat in te halen heeft op behaald effect.
toon volledige bericht
Volgens mij is er niet veel mis met het vragen naar een bron, toch? Volgens mij is de vraag van PowerFlower helemaal niet zo gek. Ik zie in zijn bericht niks wat wijst op Russische propaganda. "de Oekraine" klinkt wellicht wat gek, mja niet iedereen heeft de taal even goed onder knie (in mijn berich zitten vast ook een hoop grammaticale Vouten). Net zoals dat de oorlog niet bijna 4 jaar oud is, maar bijna 3 jaar, nouja eigenlijk al bijna 11 jaar.

Het is ook wel logisch dat Oekraine een gevangen Shahed drone helemaal compleet uit elkaar haalt en er mogelijk wat van leert, of juist afleert! Beiden zijden houden elkaar nauwlettend in de gaten en goede oplossingen worden masaal gekopieerd, zoals de fiber optic drones.

Dat Oekraine meer/betere middelen zou hebben dan Iran geloof ik direct. Logische ook wel, omdat ze relatief vrije toegang hebben tot westerse spullen, die doorgaans beter zijn dan Russische/Chinese spullen waar Iran weer makkelijk aan kan komen.
En efficienter omspringen...ook logisch ja, Oekraine heeft veel minder productie capaciteit/voorraad dan de Russen, dus beter vernietig je hun wapenmateriaal dan ziekenhuizen.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:39
PASware schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 08:31:
[...]
Volgens mij is er niet veel mis met het vragen naar een bron, toch?
Even hierop inhaken. Ik post ook geregeld materiaal en er zijn mensen die dan gaan vragen om een bron. Ik heb het ook maar ergens gevonden, of het kwam toevallig in mijn Youtube feed terecht. Ik post het daarna hier omdat het iets interessants is, of een andere blik geeft op de oorlog. De bron is dat wat ik heb gedeeld. Als ik de bron vertrouw dan deel ik het. Als ik de bron niet zo vertrouw dan kijk ik of ik het nieuws ook ergens anders kan vinden. Zo ja, dan zet ik dat erbij.

Nu volg ik Suchomimus al tijden en in mijn opinie is Suchomimus een betrouwbare bron. Als Sucho niet zeker van zijn zaak is meldt hij dat ook netjes. Trustworthy dus ;) .

Dan heb je in de journalistiek nog zoiets als bronbescherming. Net als dat een dokter een ander niet mag vertellen waarom iemand een bezoek bracht, heeft een jourmalist het recht om te zwijgen over hoe hij aan de informatie is gekomen. Het is wel netjes als de journalist zelf verificatie bij een 2e bron doet.

Om terug te komen op de mogelijke kopie van de Shahed, ook China heeft ze al. Ze heten daar Sunflower-200 en zijn een kleinere kopie van de Shahed drones. Ik vind de naam Sunflower in dit geval wat luguber, Oekraïne staat bekend om hun velden met zonnebloemen. Anyway, als een zwaar gesanctioneerd land als Iran ze massaal kan produceren dan kunnen anderen het zeker.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PASware
  • Laatst online: 07:29
asing schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 09:17:
[...]

Even hierop inhaken. Ik post ook geregeld materiaal en er zijn mensen die dan gaan vragen om een bron. Ik heb het ook maar ergens gevonden, of het kwam toevallig in mijn Youtube feed terecht. Ik post het daarna hier omdat het iets interessants is, of een andere blik geeft op de oorlog. De bron is dat wat ik heb gedeeld. Als ik de bron vertrouw dan deel ik het. Als ik de bron niet zo vertrouw dan kijk ik of ik het nieuws ook ergens anders kan vinden. Zo ja, dan zet ik dat erbij.
Goed punt, zo had ik er nog niet over gedacht! Het risico van bronnen vragen is dat er een stortvloed kan komen aan verzoeken tot vragen naar bronnen.
Om terug te komen op de mogelijke kopie van de Shahed, ook China heeft ze al. Ze heten daar Sunflower-200 en zijn een kleinere kopie van de Shahed drones. Ik vind de naam Sunflower in dit geval wat luguber, Oekraïne staat bekend om hun velden met zonnebloemen. Anyway, als een zwaar gesanctioneerd land als Iran ze massaal kan produceren dan kunnen anderen het zeker.
Tja de chinesen staan bekend om kopieren, maar dit is wel fout. Volgens mij is het bouwen van een drone zoals een Shahed niet eens zo 'extreem' moeilijk. Ik vermoed dat een team van studenten van TU delft ook wel een Shahed-achtige drone kunnen bouwen, zal qua moeilijkheid niet veel verschillen van een solar race auto die ze elke 2 jaar bouwen.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Laatst online: 16:35
asing schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 09:17:
[...]
Ik vind de naam Sunflower in dit geval wat luguber, Oekraïne staat bekend om hun velden met zonnebloemen.
offtopic:
Ik denk dat je daar teveel achter zoekt, of eigenlijk vanuit een verkeerd perspectief naar kijkt.

In Chinese culture, the sunflower represents good luck and longevity. Giving sunflowers at the start of a new business or graduation is considered auspicious.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
PASware schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 09:24:
[...]

Goed punt, zo had ik er nog niet over gedacht! Het risico van bronnen vragen is dat er een stortvloed kan komen aan verzoeken tot vragen naar bronnen.
Discussies over bronnen zijn soms alsnog waardevol. Iemand kan aangeven zelf de broncontrole te doen voor het posten, maar vragen hoe die broncontrole tot stand is gekomen of vragen over de bron zelf zouden alsnog gewoon mogelijk moeten zijn.

Het is niet meer gestickied, maar je zou het originele bericht in onderstaande topic kunnen quoten om daar over de bron te praten en vragen.

[UKR] Betrouwbare Bronnen Discussietopic

Ik vind bijvoorbeeld Suchomimus zeer biased, en omdat hij op youtube publiceert is hij niet vies van generaliserende statements en ook clickbait titels die waarschijnlijk zijn om de engagement op zijn videos
te verhogen. Op Bluesky en X staan wat mij betreft veel betere OSINTers die de beelden bekijken en analyseren, die daar veel minder last van hebben.

Maar ik zou hem wel als betrouwbaar noteren, mits je alleen naar zijn informatie luistert. Maar zoals gezegd, dit soort discussies zijn voor bovenstaande topic (en de mod mag dit bericht wat mij betreft ook verplaatsen).

[ Voor 11% gewijzigd door Yakolev op 15-01-2025 09:49 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12:03
Blijft toch wel bizar zo'n inkijkje met overlappend beeldmateriaal. Ik moet wel zeggen dat ik me een beetje stoor aan het 'gamende youtuber' commentaar. Zo makkelijk praten en grapjes maken over mensenlevens :N .

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
YakuzA schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 08:19:
[...]

Waren het dus alleen Mig29 technici die niks meer te doen hadden omdat er niet genoeg vliegtuigen waren?
Afgaande op die 2e tweet?

Hadden ze inderdaad veel beter om kunnen scholen naar de F16 of die nieuwe Franse.
Wat extra informatie vanuit verscheidene Oekraïense bronnen.

Troops from Ukraine's 114th Tactical Aviation Brigade released a video today saying almost all their unit’s technical support personnel have been or will be sent to infantry units, with 250 troops already transferred in 2024 and 218 more planned this year per an order received on Jan 11.

Ukrainska Pravda reported that more than 5,000 Air Force personnel from various units would be transferred to the Ground Forces under that order. It reported that in addition to 114th Brigade, seven other anti-aircraft missile, tactical aviation, and radio-technical brigades are each set to lose over 200 troops. The outlet cited a senior Air Force officer who said “our units [частин]” have fallen to “about 50%” strength and will decline to 40% if the order (reportedly from CinC Syrskyi) is implemented.

The outlet Militarnyi reported that the troops set to be transferred include maintenance and operator personnel for SAM and radar systems, including some trained abroad. It also reported that the Jan 11 order will reduce some anti-aircraft missile units to below 40% strength. The MPs Maryana Bezuhla and Oleksii Honcharenko likewise said radar operators and instructors and personnel from mobile counter-UAS teams are being transferred in addition to support personnel.

After the news broke, the General Staff and Air Force denied plans to transfer scarce specialists (including Western-trained personnel) to infantry units, but said some troops from the Air Force and other branches would be transferred due to an urgent shortage of infantry. Zelenskyy addressed the issue in his nightly broadcast, saying he ordered the Air Force commander not to reduce the "number of specialists needed by the Air Force to carry out combat missions – for our aviation, air defence and mobile fire groups."
toon volledige bericht
Het ziet er dus voornamelijk uit dat het naast MiG-29 techneuten ook luchtverdediging personeel bevat. Het kan zijn dat Oekraïne waarschijnlijk door de intrede van Westerse wapens denkt dat minder specialisten nodig zijn. Ik kan zelf daar geen oordeel over vellen, behalve dat het mij zelf niet slim lijkt om dat soort specialistische mensen een loopgraaf in te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:53

pro_6or

amateur_60r

De laatste dagen weer hogere artillerie verliezen. Elke zondag post iemand de ‘einddatum’ van de oorlog op Twitter en afgelopen 2 zondagen is deze ook weer dichterbij gekomen (de laatste tijd liep deze steeds wat verder op). Wordt gebaseerd op de 25000 artillerie systemen die Rusland zou hebben. Ik weet even zijn Twitter handle niet meer maar wel geinig om te volgen.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:52

Fanta

FordPerformance™️

Yakolev schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 10:17:
[...]

Wat extra informatie vanuit verscheidene Oekraïense bronnen.

[Twitter]

[...]

Het ziet er dus voornamelijk uit dat het naast MiG-29 techneuten ook luchtverdediging personeel bevat. Het kan zijn dat Oekraïne waarschijnlijk door de intrede van Westerse wapens denkt dat minder specialisten nodig zijn. Ik kan zelf daar geen oordeel over vellen, behalve dat het mij zelf niet slim lijkt om dat soort specialistische mensen een loopgraaf in te sturen.
Aan de andere kant.. Als je door een gebrek aan personeel moet kiezen tussen een snackbar eigenaar of iemand met militaire ervaring, wie stuur je dan liever naar het front?

Hiermee keur ik het niet 100% goed wat er gebeurd zou zijn, maar er zijn wellicht nog vele nuances die wij niet weten. Zo is er ook nog een groot verschil tussen 'naar het front gestuurd worden' en 'een loopgraaf in gestuurd worden'.

Daily driver | Ford Fanta | 280PK | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:11
https://www.mirror.co.uk/...planes-scrambled-34482527

Is dit al eens eerder gebeurd of is dit clickbait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seraphin
  • Laatst online: 15:42

Seraphin

Meep?

Dat NAVO straaljagers scrambled om te (kunnen) reageren is bijna dagelijkse kost.
De inzet van TU-22's is ook niet nieuw.

Ik heb niet eerder gezien dat er TU-95's zijn ingezet (dat ding is even oud als de B-52), maar wellicht heb ik dat eerder gewoon gemist.

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Seraphin schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 14:22:
[...]

Dat NAVO straaljagers scrambled om te (kunnen) reageren is bijna dagelijkse kost.
De inzet van TU-22's is ook niet nieuw.

Ik heb niet eerder gezien dat er TU-95's zijn ingezet (dat ding is even oud als de B-52), maar wellicht heb ik dat eerder gewoon gemist.
TU-95 Bear wordt normaal juist gebruikt door rusland voor dit soort vluchten (bijv boven de noordzee), omdat die zo oud is dat een vlieguur minder effort en geld kost :P

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 19:38

steveman

Comfortabel ten onder

Bears worden toch om de haverklap onderschept?

*update* situatie is hier anders.

[ Voor 31% gewijzigd door steveman op 16-01-2025 10:02 ]

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Weer een gevangenruil, deze keer wat kleiner:

25 Ukrainians have returned home. A prisoner exchange took place between Ukraine and Russia with the support of the UAE.

WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated.bsky.social) 15 januari 2025

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
pro_6or schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 12:20:
De laatste dagen weer hogere artillerie verliezen. Elke zondag post iemand de ‘einddatum’ van de oorlog op Twitter en afgelopen 2 zondagen is deze ook weer dichterbij gekomen (de laatste tijd liep deze steeds wat verder op). Wordt gebaseerd op de 25000 artillerie systemen die Rusland zou hebben. Ik weet even zijn Twitter handle niet meer maar wel geinig om te volgen.
Mortieren vallen ook onder artillerie systemen. Dat is soms niet meer dan een schietbuis met poten. Een leger van een miljoen man heeft dat soort simpele systemen in de tienduizenden liggen.

Het enige echt interessante is vanaf 80-100mm, waarmee je gepantserde voertuigen kunt uitschakelen en waarmee je zelf buiten bereik kunt blijven van het meeste.

Tot nu toe nog weinig indicatie gezien dat daar de bodem echt in zicht komt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FrambozenTaart
  • Registratie: Maart 2024
  • Niet online
virtualJac schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 10:12:
[...]

Blijft toch wel bizar zo'n inkijkje met overlappend beeldmateriaal. Ik moet wel zeggen dat ik me een beetje stoor aan het 'gamende youtuber' commentaar. Zo makkelijk praten en grapjes maken over mensenlevens :N .
Nuance hierin is wel dat de man van de voiceover in een andere realiteit leeft dan jij en ik.

Gedwongen blootgesteld aan een onmenselijke hoeveelheid geweld, destructie, dood en verderf doordat je autocratische buurland besloot agressief binnen te vallen en de meest gruwelijke oorlogsmisdaden te plegen.

Ik kan me goed voorstellen dat je er harder van wordt.

A man who fears suffering is already suffering from what he fears.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seraphin
  • Laatst online: 15:42

Seraphin

Meep?

YakuzA schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 14:31:
[...]

TU-95 Bear wordt normaal juist gebruikt door rusland voor dit soort vluchten (bijv boven de noordzee), omdat die zo oud is dat een vlieguur minder effort en geld kost :P
steveman schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 14:32:
Bears worden toch om de haverklap onderschept?
Ik vermoed dat jullie beiden denken aan de inzet van Bears door Rusland bij het "NAVO-pesten"; waar ze inderdaad om de haverklap worden ingezet en onderschept.

Het artikel benoemt echter de inzet van Bears bij aanvallen op doelen in Oekraïne, waaronder Kyiv. Hoewel we ons daar ook niet te veel bij voor moeten stellen (het lanceren van een KH-22 is wat anders dan over een stad heenvliegen en bommen droppen), is het voor zover ik weet wel een nieuwe ontwikkeling.

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Seraphin schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 14:56:
[...]

[...]

Ik vermoed dat jullie beiden denken aan de inzet van Bears door Rusland bij het "NAVO-pesten"; waar ze inderdaad om de haverklap worden ingezet en onderschept.

Het artikel benoemt echter de inzet van Bears bij aanvallen op doelen in Oekraïne, waaronder Kyiv. Hoewel we ons daar ook niet te veel bij voor moeten stellen (het lanceren van een KH-22 is wat anders dan over een stad heenvliegen en bommen droppen), is het voor zover ik weet wel een nieuwe ontwikkeling.
Nee, Bears worden hier continu voor gebruikt, al sinds dag 1 van de oorlog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Seraphin schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 14:56:
[...]

[...]

Ah zo :)

Ik heb ze ook wel vaker langs zien komen bij kruisraketten die richting Ukraine gaan.
bijv: https://www.thebarentsobs...om-murmansk-active/165910

Dacht dat die 8 kruisraketten per stuk konden meenemen oid?

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 15-01-2025 15:02 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steveman

steveman

Comfortabel ten onder

@Seraphin oh juist, ja daar zeg je wat!
Teken dat ze wellicht door langeafstandswapens heen raken?
Of dat er een gat in de luchtverdediging van Ukraine is geslagen? :/

Als het klopt dat ze conventioneel bombarderen.

[ Voor 12% gewijzigd door steveman op 15-01-2025 15:07 ]

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Laatst online: 16:12
steveman schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 15:06:
@Seraphin oh juist, ja daar zeg je wat!
Teken dat ze wellicht door langeafstandswapens heen raken?
Of dat er een gat in de luchtverdediging van Ukraine is geslagen? :/

Als het klopt dat ze conventioneel bombarderen.
Dat doen ze niet, want dan zouden ze heel snel uit de lucht worden geschoten. Deze bakken worden gebruikt om van afstand te schieten.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

TheGhostInc schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 14:38:
[...]

Mortieren vallen ook onder artillerie systemen. Dat is soms niet meer dan een schietbuis met poten. Een leger van een miljoen man heeft dat soort simpele systemen in de tienduizenden liggen.

Het enige echt interessante is vanaf 80-100mm, waarmee je gepantserde voertuigen kunt uitschakelen en waarmee je zelf buiten bereik kunt blijven van het meeste.

Tot nu toe nog weinig indicatie gezien dat daar de bodem echt in zicht komt.
Jompy/highmarsed en kornuiten zien die indicatie wel. Storage van juist dat soort systemen raakt echt leeg. Het in gebruik nemen van die 130mm kanonnen uit de jaren 50 en importeren van noord Koreaanse eigenbouw 170 mm self propelled howitzers zijn ook vrij duidelijke indicatoren.

Maargoed, dat account is natuurlijk inderdaad maar een gedachte experiment. Elke zondag kijk ik trouw even.

een treffende spreuk

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

Vandaag weer raak?

💥 Russia: Oil depot struck by several Ukrainian drones in Voronezh region.

Igor Sushko (@igorsushko.bsky.social) 15 januari 2025

Confirmed.

Confirmed, another Russian oil depot has been successfully struck. According to claims in Telegram it is the oil depot in Liski, Voronezh region, Russia. Clearly, there is a campaign ongoing to mortally wound Russia’s oil, gas and fuel industry, including its exports.

(((Tendar))) (@tendar.bsky.social) 15 januari 2025

[ Voor 31% gewijzigd door arie_papa op 15-01-2025 22:19 ]

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/rp2co74wkade1.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12:03
FrambozenTaart schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 14:46:
[...]

Nuance hierin is wel dat de man van de voiceover in een andere realiteit leeft dan jij en ik.

Gedwongen blootgesteld aan een onmenselijke hoeveelheid geweld, destructie, dood en verderf doordat je autocratische buurland besloot agressief binnen te vallen en de meest gruwelijke oorlogsmisdaden te plegen.

Ik kan me goed voorstellen dat je er harder van wordt.
Klopt. Daar ben ik me terdege van bewust. Zelf ook meegemaakt dat mijn opa en oma een redelijke haat tegen Duitsers hadden.

Maar ondanks dat ik zelf wellicht 'partij' kies, is het alsnog hard om te horen dat iemand zit te juichen en lachen om een 'kill' alsof hij COD aan het spelen is.

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Laatst online: 20:47
Zelensky:
Ukrainian President Volodymyr Zelensky claimed that Kyiv's army is now larger than Moscow's during a joint press conference with Polish Prime Minister Donald Tusk on Wednesday. He said that Ukraine's military now has 880,000 soldiers, while Russia's forces are comprised of 600,000 troops.
https://www.newsweek.com/...rger-russias-kyiv-2015916

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tens

Tens

niet helemaal dus:
"Russian contingent in Ukraine numbers 600,000 soldiers, Ukrainian army - 880,000." - Zelensky.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
*knip*Prima om zo'n decreet te delen maar er bij zoiets moet zeker een bronvermelding toegevoegd worden waar de info vandaan is gehaald. Die bron mist hier.

Ik vraag me af waar deze training plaats gaat vinden. Op veilige afstand of in Kursk of zelfs Donetsk als verkapte vernieuwde mobilisatie

[ Voor 72% gewijzigd door teacup op 17-01-2025 10:49 ]

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• beany
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ao7vyx-bHQ2MGvuV-fradmJrtpA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WSrmPdLW9fffLj3Z4cM3SErF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:Vragen over drones graag verder beantwoorden in Wapens en wapensystemen. Hier nu over naar andere onderwerpen.

Edit: 1 post Wapens en wapensystemen naar verplaatst, 7 naar [ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3.

[ Voor 34% gewijzigd door teacup op 17-01-2025 21:38 ]

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

Oekraine raakt weer een olie opslag. Ze blijven lekker bezig.

Another Russian oil depot targeted by drones in Lyudinovo, Kaluga region of Russia. 180km from the frontline. (53.8517994, 34.4554344)

🦋Special Kherson Cat🐈🇺🇦 (@specialkhersoncat.bsky.social) 17 januari 2025

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
De Noord Koreaanse artillerie die op transport in Rusland is gezien in December 2024 (Forbes - More Of North Korea’s Giant Howitzers Roll Into Russia) lijkt inmiddels al aan het front te staan. Forbes schetste een maand terug wat er plaatsvond:
The Russian army went to war in Ukraine in February 2022 with around 2,000 tracked howitzers. In 34 months of brutal combat, the army has lost no fewer than 800 of these self-propelled artillery pieces to Ukrainian action. Hundreds more have been sidelined by a shortage of fresh gun barrels.
At the same time, production of new howitzers has fallen well short of demand. And Russia’s once vast stocks of old Cold War howitzers may have declined by half as engineers scour storage yards for intact guns—or intact pieces of otherwise rusted guns.
Dit samengevat is Rusland nog meer afhankelijk aan het worden van Noord-Korea.
It’s apparent the Russians are running low on mobile artillery. And that helps explain why, for the second time in six weeks, North Korean self-propelled howitzers have been spotted rolling through Russia on train cars.
Die afhankelijkheid wordt nog wat verder aangezet. Noord Korea is misschien niet erg pro-Westers, het Vendor Lock In principe heeft het goed begrepen. De Noord-Koreaanse artillerie gebruikt 170mm munitie. Voor de Russen is dat geen standaard kaliber (meer). Die moeten die munitie dus bekomen uit..... Noord Korea:
The North Korean-made M1989 howitzers fire 170-millimeter shells. That’s “an unusual caliber for the Russians,” Estonian analyst Artur Rehi noted, as most Russian guns fire 122- or 152-millimeter shells. North Korea has shipped potentially millions of these rounds to Russia to keep Russia’s pre-war guns firing away at a combined rate of potentially 10,000 or more shells a day.
Voor dit kaliber is Rusland dus exclusief afhankelijk van Noord-Korea.

Die artillerie lijkt nu aan het front te verschijnen, althans volgens een uitspraak van Ants Kiviselg, head of the Estonian Defense Forces (EDF) Intelligence Centr.:
The EDF colonel also the appearance of North Korean artillery systems in Russian units on the front line. "This demonstrates Russia's increasingly critical situation regarding indirect fire capabilities and its dependence on imported weapons," he added.
Ook gebruiken Russen al Noord-Koreaanse luchtverdediging, dit hebben ze goed geheim kunnen houden tot ze zelf een SA-15 systeem vernield hebben met een drone: euromaidanpress - Russians destroy their own North Korean-made SAM system, claiming it was “Western-made radar”. De bron, een Russisch kanaal gelinked aan de Russische militairen interpreteerde dat een westers radarsysteem was geraakt.
The incident, which occurred in Russia’s Kursk Oblast, was first publicized through Russian military-linked channels, specifically “Povernutye na Voynie” on 10 January, who shared low quality blurry video footage of the strike.
Analysis of the footage revealed that the destroyed equipment closely resembles a North Korean analog of the Russian Tor short-range SAM system, known in NATO designation as the SA-15. The system was mounted on a semi-trailer with missiles positioned in its middle section.
De aanwezigheid van een dergelijk Noord-Koreaans systeem onderstreept de afhankelijkheid van de Russen voor ook hun luchtverdediging.

Dit zijn natuurlijk nog maar eerste aarzelende berichten. Meer nieuws over Noord-Koreaanse wapens zal nu wel vaker zijn te verwachten. Dit zijn de eerste getuigen van Ruslands' steeds groter wordende afhankelijkheid van externe factoren.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• beany
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tzl8VQw5Xz9DgXaB5hxte0-NIgE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ms8KFcKSpACWzY76ytEsF2ir.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saikol
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:48
teacup schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 23:14:
De Noord Koreaanse artillerie die op transport in Rusland is gezien in December 2024 (Forbes - More Of North Korea’s Giant Howitzers Roll Into Russia) lijkt inmiddels al aan het front te staan. Forbes schetste een maand terug wat er plaatsvond:

[...]

[...]

Dit samengevat is Rusland nog meer afhankelijk aan het worden van Noord-Korea.

[...]

Die afhankelijkheid wordt nog wat verder aangezet. Noord Korea is misschien niet erg pro-Westers, het Vendor Lock In principe heeft het goed begrepen. De Noord-Koreaanse artillerie gebruikt 170mm munitie. Voor de Russen is dat geen standaard kaliber (meer). Die moeten die munitie dus bekomen uit..... Noord Korea:

[...]

Voor dit kaliber is Rusland dus exclusief afhankelijk van Noord-Korea.

Die artillerie lijkt nu aan het front te verschijnen, althans volgens een uitspraak van Ants Kiviselg, head of the Estonian Defense Forces (EDF) Intelligence Centr.:

[...]

Ook gebruiken Russen al Noord-Koreaanse luchtverdediging, dit hebben ze goed geheim kunnen houden tot ze zelf een SA-15 systeem vernield hebben met een drone: euromaidanpress - Russians destroy their own North Korean-made SAM system, claiming it was “Western-made radar”. De bron, een Russisch kanaal gelinked aan de Russische militairen interpreteerde dat een westers radarsysteem was geraakt.

[...]

[...]

De aanwezigheid van een dergelijk Noord-Koreaans systeem onderstreept de afhankelijkheid van de Russen voor ook hun luchtverdediging.

Dit zijn natuurlijk nog maar eerste aarzelende berichten. Meer nieuws over Noord-Koreaanse wapens zal nu wel vaker zijn te verwachten. Dit zijn de eerste getuigen van Ruslands' steeds groter wordende afhankelijkheid van externe factoren.
toon volledige bericht
Dat het een indicatie aan tekorten kan ik zeker in meegaan maar afhankelijkheid vind ik wel de meest optimistische blik. Het kan ook zo zijn dat RU de eigen artillerierounds en AA munitie niet genoeg kan produceren en dus om tekorten aan munitie aan te vullen NK ammo importeert. Welke op zijn beurt weer niet in russisch geschut past waardoor ze ook dat materieel importeren.

We kijken vanuit het westen vaker te positief naar de russische uitputting..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
saikol schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 08:29:
[...]

Dat het een indicatie aan tekorten kan ik zeker in meegaan maar afhankelijkheid vind ik wel de meest optimistische blik. Het kan ook zo zijn dat RU de eigen artillerierounds en AA munitie niet genoeg kan produceren en dus om tekorten aan munitie aan te vullen NK ammo importeert. Welke op zijn beurt weer niet in russisch geschut past waardoor ze ook dat materieel importeren.

We kijken vanuit het westen vaker te positief naar de russische uitputting..
NK produceert ook gewoon 152mm.

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tens

Tens

saikol schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 08:29:
Het kan ook zo zijn dat RU de eigen artillerierounds en AA munitie niet genoeg kan produceren en dus om tekorten aan munitie aan te vullen NK ammo importeert.
Dat is toch zo'n beetje de definitie van afhankelijkheid :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brecht_vb
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:05
Tens schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 09:07:
[...]

Dat is toch zo'n beetje de definitie van afhankelijkheid :?
Afhankelijkheid is al een sterk woord. Dat NK materiaal gaat ook niet op de kritieke punten ingezet worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-03 09:43
Welk punt is er niet kritiek aan de hele grens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brecht_vb
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:05
Caelorum schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 13:41:
Welk punt is er niet kritiek aan de hele grens?
Het zal niet in polrovsk worden ingezet. Eerder aan het water waar Oekraïne al moeilijk kan oversteken, of andere natuurlijke hindernissen heeft.

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• beany
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hkjrzf0mkyvrXF24ZxoWoyj80Ek=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eCyk1PbUxEO2YbnxV1o4DC2e.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens

Tens

brecht_vb schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 13:12:
Dat NK materiaal gaat ook niet op de kritieke punten ingezet worden.
durf het bijna niet te vragen, maar wie heeft jou dat verteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Tens schreef op zondag 19 januari 2025 @ 10:55:
[...]

durf het bijna niet te vragen, maar wie heeft jou dat verteld?
Ik denk deductie. Als je die Noord Koreaanse artillerie inzet op een punt waar het er hevig aan toe gaat dan wordt die artillerie ook door drones aangevallen en uitgeschakeld. Nu is er wel een filmpje van Noord Koreaans spul wat opgeblazen wordt, maar dat was een gevalletje friendly fire.

Ik heb verder geen filmpjes gezien die claimen dat Oekraïne een stuk Noord Koreaanse artillerie te grazen heeft genomen. Artur Rehi en Suchomimus hadden dat vast ergens vermeld.

Wat ook zomaar kan is dat ze die artillerie laten bedienen door Noord Koreanen, dat scheelt training. Dan zie je die dingen ook alleen maar daar waar Noord Koreanen ook actief zijn.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
asing schreef op zondag 19 januari 2025 @ 11:17:
[...]
Ik heb verder geen filmpjes gezien die claimen dat Oekraïne een stuk Noord Koreaanse artillerie te grazen heeft genomen. Artur Rehi en Suchomimus hadden dat vast ergens vermeld.
Nee geen concrete bewijzen inderdaad. Het enige wat we hebben in die uitspraak van die Estse intelligence man. Dat dat luchtdoelgeschut is gemeld is op zijn best indirect bewijs. Met wat we weten leid ik dan het volgende af:
  • In December is materieel uit Noord-Korea in Rusland getransporteerd. Nemen we aan dat dat luchtdoelgeschut deel heeft uitgemaakt van die toen getransporteerde batch dan is dat een indicatie dat die spullen rond dit moment hun beoogde plekken bereiken.
  • Waar de informatie van Est op is gebaseerd? Vanuit zijn functie wil ik hem graag op zijn woord geloven maar welke informatie tot die uitspraak heeft geleid weten we niet. Voordat ik die post vrijdag plaatste heb ik best een tijd rondgezocht of ik een tweede bron kon vinden die hetzelfde aangaf. Die zoekactie leide tot het best ludieke verhaal van die SA-15. Mooie bijvangst maar eigenlijk niet wat ik zocht.
Die informatie over Noord-Koreaanse artillerie is dun. De transporten en het uitdunnen van de Russische stukken maken het aannemelijk dat we NK spul in de verlieslijsten gaan zien. En dat we daarop alert moeten zijn.
Dat de Russen zich in de kaart laten kijken als ze dit spul inzetten lees ik dan zo dat vervanging door eigen materieel niet meer houdbaar is en ze daarom geen keuze. Ik besef dat dit een manier is om er naar te kijken.

Keek net nog even opnieuw. Geen concrete verliezen maar wel iets meer over de aantallen die vanuit Noord-Korea op transport zijn gezet (ap news)
The Financial Times, citing Ukrainian intelligence assessments, reported Sunday that North Korea in recent weeks sent some 50 domestically produced 170mm self-propelled howitzers and 20 240mm multiple launch rocket systems to Russia.
Het is dus maar de vraag of dat op de strijd ook maar einige impact gaat geven, waardoor het met die dunne spoeling ook voor ons ook lastig vast te stellen is. Rusland jaagt die 50 artillerie systemen er in drie dagen doorheen.

[ Voor 17% gewijzigd door teacup op 19-01-2025 13:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Oeps

Ik bedoel, we zijn net de 20.000 stuks oorlogstuig verlies gepasseerd maar het blijft toch elke keer weer :o

een treffende spreuk

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• beany
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1_uUcTPnXjStR5HR2q6jV7ynvIk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qnLA0471ElU5rfVPlq5Fof5e.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

Vandaag Omsk

Omsk. Fire at the Oskiy Kauchuk plant Distance to Ukraine 2400 km 1/ ⬇️⬇️⬇️

Evgen Istrebin 🇺🇦 (@evgen-istrebin.bsky.social) 20 januari 2025

En Kazan vanacht.

BAVOVNA in Kazan 🔥💥

MAKS 24 👀🇺🇦 (@maks23.bsky.social) 20 januari 2025

[ Voor 33% gewijzigd door arie_papa op 20-01-2025 09:04 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-05 13:03
Dit lijkt een aanval op een vliegveld / vliegtuig reparatie plant te zijn, de strategische bommenwerpers die genoemd worden zijn eigenlijk niet te vervangen.

Good morning Dear World ✊ 🔥 The Kazan Aircraft Plant, where Tu-160 and Tu-22M3M/Tu-22M3 are manufactured and repaired, was attacked.

MAKS 24 👀🇺🇦 (@maks23.bsky.social) 20 januari 2025

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Andersom ook drone aanvallen op Oekraïne. Volgens de UA generale staff zou welgeteld een enkele Shahed zijn doel hebben bereikt (van de 141). Een Iskander bereikte ook zijn doel.

X embed werkt verschrikkelijk.

[ Voor 8% gewijzigd door Yakolev op 20-01-2025 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakertje
  • Laatst online: 28-04 10:22

Freakertje

PC schopt kont, ik nog niet...

Als ik het goed begrijp is dit een rubber fabriek. Is er dan ook bewijs voor een drone aanval, want ik zie niet direct de waarde ervan als doelwit.
De sirene hoeft niet direct te betekenen dat er een aanval was, theoretisch kan er ook een medewerker een peuk achteloos hebben weggegooid en dit de manier zijn om de brandweer van de fabriek op te roepen en de rest te waarschuwen. Je ziet in het filmpje de mensen naar de brand TOE lopen en ze lijken nu ook niet echt in paniek (wat je zou verwachten bij een aanval).
Dus ik wil eerst aanvullend bewijs zien voor ik dit een aanval wil noemen. Als het wél zo is, dan is dit volgens mij het record qua afstand?

Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Freakertje schreef op maandag 20 januari 2025 @ 12:49:
[...]

Als ik het goed begrijp is dit een rubber fabriek. Is er dan ook bewijs voor een drone aanval, want ik zie niet direct de waarde ervan als doelwit.
De sirene hoeft niet direct te betekenen dat er een aanval was, theoretisch kan er ook een medewerker een peuk achteloos hebben weggegooid en dit de manier zijn om de brandweer van de fabriek op te roepen en de rest te waarschuwen. Je ziet in het filmpje de mensen naar de brand TOE lopen en ze lijken nu ook niet echt in paniek (wat je zou verwachten bij een aanval).
Dus ik wil eerst aanvullend bewijs zien voor ik dit een aanval wil noemen. Als het wél zo is, dan is dit volgens mij het record qua afstand?
Waar staat dat het een aanval is ? :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
[...]

Het kan natuurlijk zo zijn dat deze fabriek onderdelen maakt die voor de oorlog bedoeld zijn. Dat maakt het dan een legitiem doel. Dat gaan ze uiteraard niet op Wikipedia publiceren, maar dat lekt wel via kanalen van de geheime diensten.

Hetzelfde gebeurde met die bunker waar ze 12 Storm Shadows in stuurden. Dat was op papier ook iets heel anders, maar onder de grond zat een commando bunker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:49

AvK

Ready Set Go

[...]

Rubber is met name binnen de Defensie industrie een heel belangrijk component. Dus die brand, hoe die ook is ontstaan, is zeer nadelig voor Rusland.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

[...]

Rubber is een klassieke grondstof van de wereldoorlogen.

De Duitsers konden navertellen hoe het was om in jaren geen enkele waterdichte laars gezien hebben en logistieke voertuigen reden op metalen wielen die de wegen kapot maakten. Het herstellen van wegen hield veel mensen bezig.

In een voertuig zijn er veel rubberen onderdelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4zc_YpJgLICCmRB3mgE4EJqVhEU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4dl4FgoZeZQ0MDAsADY9wN8M.png?f=fotoalbum_large

Normaal gezien zou je zeggen dat legervoertuigen een gespecialiseerde discipline in de automotive industrie is, maar deze oorlog rijdt de vijand in busjes, auto's, SUV's, golfkarren, motorfietsen,... naar het front.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zwcjBFgjptD9cr8KWLDVS1Occ5A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/z6XBB8UsHY4pgH4vtCRYR84k.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

[...]

in augustus is in Omsk een Gazprom plant geraakt, vermoedelijk door drones, daar sprak men zelfs over 2700-3000km van de grens met UA in berichtgevingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• steveman

steveman

Comfortabel ten onder

rapture schreef op maandag 20 januari 2025 @ 16:06:
[...]

Rubber is een klassieke grondstof van de wereldoorlogen.

De Duitsers konden navertellen hoe het was om in jaren geen enkele waterdichte laars gezien hebben en logistieke voertuigen reden op metalen wielen die de wegen kapot maakten. Het herstellen van wegen hield veel mensen bezig.

In een voertuig zijn er veel rubberen onderdelen.

[Afbeelding]

Normaal gezien zou je zeggen dat legervoertuigen een gespecialiseerde discipline in de automotive industrie is, maar deze oorlog rijdt de vijand in busjes, auto's, SUV's, golfkarren, motorfietsen,... naar het front.

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Opvallend dat de banden van de pantserwagen niet aangemerkt zijn in het plaatje. Wellicht een te open deur?

In WO2 waren kogellagerfabrieken ook erg geliefde/gevreesde doelwitten, de plaatsnaam Schweinfurt komt daarbij in me op.

[ Voor 5% gewijzigd door steveman op 20-01-2025 17:02 ]

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• beany
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fa6FlTD14Xw_c8kGit7yed4R4Ig=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g7HC3dOWd7W2dOknberc0B9G.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:36

_Eend_

🌻🇺🇦

*knip* offtopic

[ Voor 96% gewijzigd door teacup op 21-01-2025 19:35 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

Vannacht was het weer een druk nachtje in RU.

💥✊ Russia at night: BAVOVNA were heard in the Voronezh, Saratov, Kursk, Bryansk and Belgorod regions.

MAKS 24 👀🇺🇦 (@maks23.bsky.social) 21 januari 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steveman

steveman

Comfortabel ten onder

*knip* offtopic

[ Voor 93% gewijzigd door teacup op 21-01-2025 19:37 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
In onderstaande video een succesvolle interceptie van een UA drone door Russische Pantsir AA.
Ik ben benieuwd wat de schade is daar van het “debris”

https://www.reddit.com/r/CombatFootage/s/DWZLBdVYHy

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
De raket van de Pantsir raakt geen drone, maar een appartementengebouw.

Analyse van jullie favoriete kanaal: (Suchonimus)
YouTube: Pantsir Intercepts an Apartment and Drones Hit a Missile Factory in ...

[ Voor 66% gewijzigd door Yakolev op 21-01-2025 11:42 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• asing
Voor de mensen zonder Reddit account :

Bekijk op YouTube
Pantsir Intercepts an Apartment and Drones Hit a Missile Factory in Smolensk

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Yakolev schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 11:41:
De raket van de Pantsir raakt geen drone, maar een appartementengebouw.

Analyse van jullie favoriete kanaal: (Suchonimus)
YouTube: Pantsir Intercepts an Apartment and Drones Hit a Missile Factory in ...
Ik dacht al, die klap van de raket tegen zijn doel deed vermoeden dat er iets geraakt was dat massiever is dan een drone.

Wat een faal actie weer zeg.
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:

De situatie in Rusland zelf mag in: De situatie binnen Rusland

Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid