Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.
Aanval op commandocentrum van het 29e leger in volnovakha, (Donetsk)
met bewegend beeld:
💥👀 Strike on Russian command post in Volnovakha pic.twitter.com/sHzco82C3s
— MAKS 24 🇺🇦👀 (@Maks_NAFO_FELLA) 21 januari 2025
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Voor mij is het meer aannemelijk dat de drone wordt geraakt en dat brokstukken van de raket of drone het gebouw in brand zetten.

Opmerkelijk: 60 stuks artillerie en een verhoogd aantal Personnel sinds een tijd weer.
[ Voor 44% gewijzigd door Fraggert op 22-01-2025 07:39 ]
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
En ook echt heel veel voertuigen!Fraggert schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 07:13:
[Afbeelding]
Opmerkelijk: 60 stuks artillerie en een verhoogd aantal Personnel sinds een tijd weer.
Ben benieuwd of we de komende dagen weer een verhoging gaan zien.
Verhoogd inderdaad, maar geen aantallen die we niet kort geleden niet eerder hebben gezien.gustaveau schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 11:43:
[...]
En ook echt heel veel voertuigen!
Ben benieuwd of we de komende dagen weer een verhoging gaan zien.
Personnel lag een hele tijd flink beneden "verwachting". Aangezien we na de aankomst van NK-troepen al 3 dagen >2K Personnel hadden met als klapper 2200.
De UAV hits laten de periodieke aanvallen van RU goed weergeven en zo nu een dan een fikse colonne die ook de boel flink kan laten pieken.
Er is een Twitter account welke de statistieken doorrekent naar de toekomst en ook bijvoorbeeld de ratio’s tussen soldaat uitgeschakeld vs/per tank/APC
:strip_exif()/f/image/TUa3TZFjwiwXhcz8OEl7rFdy.jpg?f=fotoalbum_large)
We zien als eerste artillerie erop staan dat mogelijk schaars gaat worden, dus dat valt ook samen met het feit dat we meer en meer stukken uit NK zien komen
[ Voor 10% gewijzigd door gise op 22-01-2025 13:23 ]
Wat informatie vanuit een lokale bron.
Local news outlets report that a process tank exploded at the Poliom polypropylene facility. https://t.co/PQcT2rULjO pic.twitter.com/ZOUsXDVCnN
— OSINTtechnical (@Osinttechnical) 20 januari 2025
:strip_exif()/f/image/GirdnKwCLw0ABzlJgk7jtHm2.jpg?f=fotoalbum_large)
Niet heel boeiend dus..
Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.
Onder de aanname dat het lokale nieuws in Rusland niet teveel propaganda bevatYakolev schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:26:
Gezien het meest gelezen artikel op de regionale nu.nl van Omsk een bericht is over het geven van onderscheidingen aan de nog levende veteranen van WO2, kan ik ergens stellen dat het wel meeviel qua schade.
[Twitter]
[Afbeelding]
Niet heel boeiend dus..
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
we hebben het toch over dit?:YakuzA schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 17:32:
[...]
Onder de aanname dat het lokale nieuws in Rusland niet teveel propaganda bevat
:strip_exif()/f/image/MIb3HHVRtJ2pmx41RQmRj45B.jpg?f=fotoalbum_large)
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Nee joh, dat is echt 1m3. Dat zeggen ze toch!
Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu
Alleen is 1000l brandend spul niet zoveel. Hier is echt wel iets meer beschadigd, al zal het ook weer niet een hele grote klapper zijn geweest.Yakolev schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 22:23:
Knap dat jullie dat kunnen zien aan wat zwarte rook, en niet buitengewoon veel ook.
[...]
Ook is 1m3 in potentie 1000 Liter aan zeer brandend spul.
[removed]
OK, thanks, het geheel aan beelden verklaart ook wel een beetje waarom ik kon Omsk namelijk ook gisteren nog steeds niet als rode vlek kon terugvinden op FIRMS.Yakolev schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:26:
Gezien het meest gelezen artikel op de regionale nu.nl van Omsk een bericht is over het geven van onderscheidingen aan de nog levende veteranen van WO2, kan ik ergens stellen dat het wel meeviel qua schade.
[Twitter]
[Afbeelding]
Niet heel boeiend dus..
Wel wat geraakt maar in verhouding tot eerdere hits hier geen enorme biem.
Die andere grote brandhaarden vind je goed terug.
[ Voor 4% gewijzigd door Fraggert op 23-01-2025 07:07 ]
Als je kijkt naar die foto van Tens, dan is de bron van de rook een veel grotere oppervlakte dan de oppervlakte die je verwacht bij een volume van 1m3Yakolev schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 22:23:
Knap dat jullie dat kunnen zien aan wat zwarte rook, en niet buitengewoon veel ook.
[...]
Ook is 1m3 in potentie 1000 Liter aan zeer brandend spul.
Today's rather sharp statement from Trump has been interpreted by Russian radicals not only as an ultimatum but also as a direct insult. They are convinced that their patron Putin would never agree to any concessions, which in their eyes means Trump is deliberately sabotaging the negotiations.
— WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated.bsky.social) 22 januari 2025
PSN
Wat mij betreft goed nieuws. Dit zou ervoor kunnen zorgen dat Putin nog harder zijn hakken in het zand gaat zetten met potentieel nog negatievere gevolgen voor Rusland.YakuzA schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 08:47:
De Russische achterban is nu ook onder de indruk van onberekenbare Trump:
[Bluesky]
Wat mij betreft steigert en weigert Rusland zo lang mogelijk zo veel mogelijk. Des te dieper het graf zal zijn.
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Ik was een beetje aan hopen Trump die groots uitpakt, en puntje bij paaltje kan zeggen: "ik zet putin op zijn plaats, wat de democraten niet konden".PASware schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 09:14:
[...]
Wat mij betreft goed nieuws. Dit zou ervoor kunnen zorgen dat Putin nog harder zijn hakken in het zand gaat zetten met potentieel nog negatievere gevolgen voor Rusland.
Wat mij betreft steigert en weigert Rusland zo lang mogelijk zo veel mogelijk. Des te dieper het graf zal zijn.
(ik denk dat we hier off-topic gaan en geschopt gaan worden).
[ Voor 5% gewijzigd door brecht_vb op 23-01-2025 09:34 ]
https://www.ukrinform.net...-ukraine-intel-chief.htmlThis year, North Korea will transfer 150 more KN-23 short-range ballistic missiles to Russia.
The head of the Defense Ministry's Main Intelligence Directorate, Kyrylo Budanov, told The War Zone, Ukrinform reports.
According to him, Pyongyang is expected to send another 150 KN-23 short-range ballistic missiles to Moscow in 2025.
Vergelijkbaar met vorig jaar:
He added that last year the DPRK handed over 148 such missiles to Russia.
[ Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 23-01-2025 11:25 ]
PSN
Niet dat het nog erg boeit wat betreft de discussie, maar beschadigde tanks kunnen lekken / exploderen waardoor de inhoud (hoewel gelimiteerd) over een grote oppervlakte verspreid wordt.servies schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 08:47:
[...]
Als je kijkt naar die foto van Tens, dan is de bron van de rook een veel grotere oppervlakte dan de oppervlakte die je verwacht bij een volume van 1m3
Ik werk zelf in de synthetische rubber industrie, en ik weet hoeveel rookvorming er kan ontstaan bij het ontvlammen van sommige stoffen. Een duidelijke vlam is niet te zien, en zelfs de brandweerlieden lijken relatief relaxt erbij te staan.
Vergelijk het maar eens met branden op Chemelot, Dormagen of gewoon bij de andere talloze aanvallen op Russische petro-chemische infrastructuur. Dit viel echt reuze mee. (zoals ik al gewoon gelijk stelde) Dat er naderhand weinig is geschreven door mensen op X, lokale nieuws zegt mij meer dan genoeg over het resultaat.
De oorzaak is mij echter niet duidelijk, hoewel ik neig naar een ongeluk (wellicht door nalatigheid).
Alweer sprake dat Russen overgegeven Oekraïense soldaten executeren.
Yet another video emerged today of the murder of Ukrainian prisoners of war by Russian soldiers.
— Jimmy Rushton (@JimmySecUK) 23 januari 2025
At least six Ukrainian unarmed captives taken and shot in the back, one by one, by Russian troops. An unequivocal war crime.
Vanaf 2024 lijkt het aantal oorlogsmisdaden (voornamelijk aan Russische kant) erg hard gestegen te zijn. Barbaase acties, en ze maken het zich zelf nog moeilijker doordat troepen minder geneigd zullen zijn zich over te geven.
Heb de video gezien.. 6 UA soldaten liggen op de grond, een voor een moeten ze opstaan om 5 meter verderop neergeschoten te worden.Yakolev schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 11:51:
In ander nieuws;
Alweer sprake dat Russen overgegeven Oekraïense soldaten executeren.
[Twitter]
Vanaf 2024 lijkt het aantal oorlogsmisdaden (voornamelijk aan Russische kant) erg hard gestegen te zijn. Barbaase acties, en ze maken het zich zelf nog moeilijker doordat troepen minder geneigd zullen zijn zich over te geven.
De eerste weet natuurlijk niet wat er gaat gebeuren, maar nadat de eerste is neergeschoten weet de rest natuurlijk wel al welk lot hun wacht, wat verschrikkelijk.
Ik hoef dat soort barbaarse daden dus echt niet te zien. Het lezen geeft me al rillingen genoeggise schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 12:59:
[...]
Heb de video gezien.. 6 UA soldaten liggen op de grond, een voor een moeten ze opstaan om 5 meter verderop neergeschoten te worden.
De eerste weet natuurlijk niet wat er gaat gebeuren, maar nadat de eerste is neergeschoten weet de rest natuurlijk wel al welk lot hun wacht, wat verschrikkelijk.

XXXVI
Eén van de verrotte zaken op X; de één post het filmpje met content warning, de ander plempt het filmpje gewoon op het platformephymerous schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 14:20:
[...]
Ik hoef dat soort barbaarse daden dus echt niet te zien. Het lezen geeft me al rillingen genoeg

Daily driver; MB R171 SLK280
Tenzij het maar een paar pixels groot is, hoef ik het ook niet te zien. Daar ga ik namelijk van wakker liggen en heb ik over het algemeen een klote dag of zelfs week.ephymerous schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 14:20:
[...]
Ik hoef dat soort barbaarse daden dus echt niet te zien. Het lezen geeft me al rillingen genoeg
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.
https://www.nytimes.com/2...rea-soldiers-ukraine.htmlGen. Oleksandr Syrsky, Ukraine’s top military commander, said this week that North Korean losses continued to climb, estimating that almost half those sent had been either injured or killed, but he warned that they were “highly motivated, well-trained” and “brave.”
Reinforcements are expected “within the next two months,” according to one senior U.S. defense official.
Als NK gewoon elke keer weer de verliezen aanvult gaat het heel moeilijk worden voor UA, dan wordt het mankracht capaciteit probleem nog groter (zeker als NK troepen ook buiten Kursk ingezet gaan worden).
Kan Oëkraine geen private military contractors in grote getalen inhuren om mee te vechten in UA? Ik begrijp dat andere landen geen troepen willen sturen van hun leger, maar kan UA niet gewoon commercieel versterkingen kopen?
Buiten het feit dat dit al behoorlijk niet ok is, en wie weet wat de volgende stappen zijn, moet ik vooral ook niet denken aan het feit dat deze waarschijnlijk niet nieuw uit een verpakking komt.russian atrocities and war crimes continue. russian soldiers sexually harass a Ukrainian POW, forcing him to suck on a dildo
[UKR] Betrouwbare Bronnen Discussietopic.
En dan graag argumentatie waarom je de vraag stelt.
[ Voor 91% gewijzigd door teacup op 23-01-2025 19:55 ]
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HR 36/30 met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
[ Voor 95% gewijzigd door teacup op 23-01-2025 19:56 ]
[Twitter: https://x.com/pstyle0ne1/status/1882526640150094165?s=61&t=kMJNzBiLE-vmobMJNWxRNQ]
De Russische 45mm is een afgeleide van de pak36.
[ Voor 17% gewijzigd door pro_6or op 24-01-2025 00:29 ]
een treffende spreuk
Deze kwam ik tegen. De Oekraïense techneuten hebben een methode gevonden om drone beelden vertraagd door te sturen.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Waarom zou je dit willen doen? Als je controle over de stream hebt dan kun je deze toch ook gewoon op zwart zetten? Net zo effectief lijkt me?asing schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 08:49:
https://www.dronewatch.nl...raagde-weergave-fpv-feed/
Deze kwam ik tegen. De Oekraïense techneuten hebben een methode gevonden om drone beelden vertraagd door te sturen.
PSN: DutchTrickle PVoutput
Als je de stream verstoort weet de drone operator dat de stream verstoord wordt en dat er EW actief is. Door het te vertragen zou de operator de illusie kunnen hebben dat er ongestoord aangevallen kan worden.Maverick schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 08:53:
[...]
Waarom zou je dit willen doen? Als je controle over de stream hebt dan kun je deze toch ook gewoon op zwart zetten? Net zo effectief lijkt me?
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Maar dat merkt die operator toch ook gelijk? Je ziet de drone op het beeld dan ook pas later een beweging maken. Hooguit dat die operator dan het idee heeft dat er iets anders mis gaat, maar dat werkt alleen zolang het systeem nog niet bekend is. En dat is nu dus wel het geval.asing schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 09:00:
[...]
Als je de stream verstoort weet de drone operator dat de stream verstoord wordt en dat er EW actief is. Door het te vertragen zou de operator de illusie kunnen hebben dat er ongestoord aangevallen kan worden.
Hoe dan ook wel knap dat ze dit zo vooral elkaar kunnen krijgen.
[removed]
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
Trump issues executive order suspending all foreign aid to Ukraine, including military - Politico confirmed
It looks like, negotiations with Russia are beginning.
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HR 36/30 met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Waar is dit gemeld? Een bron is altijd fijn.TeslaNerd schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 23:38:
BREAKING:
Trump issues executive order suspending all foreign aid to Ukraine, including military - Politico confirmed
It looks like, negotiations with Russia are beginning.
https://www.politico.eu/a...gy-prices-war-in-ukraine/
“I’ve always had a businesslike, pragmatic and even trusting relationship with the current president,” Putin said according to The Moscow Times. “And I can’t help but agree that if his victory hadn’t been stolen in 2020, the crisis in Ukraine might not have emerged in 2022,” he added about the full-scale invasion he himself ordered.
De gegeven bronnen zijn van Politico. Hier is het officiële document : https://www.whitehouse.go...nited-states-foreign-aid/
Let wel, Oekraïne wordt nergens genoemd. De oorlog ook niet. Wel is er een regel (3e) waarmee een uitzondering gemaakt kan worden.
Het lijkt erop dat Trump wat wij noemen "ontwikkelingshulp" wil stoppen, waar het de hulp betreft die niet in lijn is met het gevoerde (of te voeren) buitenlandse beleid. Is dat vreemd? Niet echt. Nederland spendeert 7.2 miljard aan ontwikkelingshulp. Het kabinet Schoof wil dat met 2.4 miljard verlagen.
Dus ik denk dat Politico iets zoekt wat er niet is.
Dat waar je daar naar linkt is een decreet (executive order) van POTUS. Die is van 20 Jan.asing schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 00:29:
[...]
De gegeven bronnen zijn van Politico. Hier is het officiële document : https://www.whitehouse.go...nited-states-foreign-aid/
Let wel, Oekraïne wordt nergens genoemd. De oorlog ook niet. Wel is er een regel (3e) waarmee een uitzondering gemaakt kan worden.
Het lijkt erop dat Trump wat wij noemen "ontwikkelingshulp" wil stoppen, waar het de hulp betreft die niet in lijn is met het gevoerde (of te voeren) buitenlandse beleid. Is dat vreemd? Niet echt. Nederland spendeert 7.2 miljard aan ontwikkelingshulp. Het kabinet Schoof wil dat met 2.4 miljard verlagen.
Dus ik denk dat Politico iets zoekt wat er niet is.
Dat wat Politico meldt is van 24 Jan, en is van Secretary of State Marco Rubio.
Politico zoekt ook niets. Ze zeggen appear.Secretary of State Marco Rubio halted spending Friday on most existing foreign aid grants for 90 days. The order, which shocked State Department officials, appears to apply to funding for military assistance to Ukraine.
Ze hebben dus drie bronnen van beide politieke partijen die het als zodanig uitleggen.[...]
Still, the document leaves room for interpretation and does provide some exceptions. It specifies that foreign military financing for Egypt and Israel will continue and allows emergency food assistance and “legitimate expenses incurred prior to the date of this” guidance “under existing awards.” At points, it also says the decisions need to be “consistent with the terms of the relevant award.”
One current State Department official, plus two former Biden administration officials, said the pause appears to stop aid to key allies such as Ukraine, Jordan and Taiwan. They, and others, were granted anonymity to discuss sensitive internal government documents.
[...]
Bovenstaande, indien waar (en drie bronnen leggen het als zodanig uit), verzwakt de onderhandelingspositie van Oekraïne. Precies waar we voor vreesden lijkt hier te gebeuren.
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Afgelopen dinsdag schreef Politico dat een significant deel van het geld veilig zou staan en buiten de 90-dagen-stop zou vallen. Het zou primair om geld voor wapens gaan.
quote: Politico, 21-01-2025“In terms of budget funding, we’re secured. [Former President Joe] Biden's administration transferred all the funds under the ERA initiative [$50 billion] to the World Bank,” Roksolana Pidlasa, head of the budget committee in the Ukrainian parliament, told POLITICO.
Ukraine’s military aid will also not be affected as Trump’s executive order applies to international assistance under the “development programs” of United Nations agencies, peacekeeping initiatives and refugee support programs, the Ukrainian State Disinformation Countering Center said in a statement Tuesday.
bron: https://www.politico.eu/a...e-war-in-ukraine-weapons/quote: Politico, 21-01-2025It added that all department and agency heads with responsibility for foreign development assistance programs have to "immediately pause new obligations and disbursements" for 90 days while the aid is reviewed for an "assessment of programmatic efficiencies and consistency with United States foreign policy."
Trump's order seems to be mainly aimed at programs run by USAID, responsible for handing out $22 billion in civilian and development aid.
That also harms Ukraine as it includes initiatives like restoring bombed energy facilities and demining, said Maksym Samoiliuk, a monetary and fiscal policy expert at the Centre for Economic Strategy, a Kyiv-based think tank.
*knip* trollingJerie schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 02:32:
[...]
Ze hebben dus drie bronnen van beide politieke partijen die het als zodanig uitleggen.
Bovenstaande, indien waar (en drie bronnen leggen het als zodanig uit), verzwakt de onderhandelingspositie van Oekraïne. Precies waar we voor vreesden lijkt hier te gebeuren.
[ Voor 16% gewijzigd door polthemol op 25-01-2025 13:33 ]
[ Voor 91% gewijzigd door polthemol op 25-01-2025 13:35 ]
The US State Department's aid suspension does not apply to military support for Ukraine, Pentagon correspondent Ostap Yarysh reports. The 90-day funding pause affects other foreign aid programs but excludes Ukraine’s military assistance. Previously, Politico reported that aid to… pic.twitter.com/AgXOtqgYlS
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 25 januari 2025
U.S. military aid to Ukraine continues, including previously approved assistance packages, says Andriy Kovalenko, Head of the Center for Countering Disinformation.
[ Voor 47% gewijzigd door Tens op 25-01-2025 13:26 ]
Ukrainian long-range drones set off uninvited fireworks at the Ryazan oil refinery in russia last night. The refinery's reaction was reportedly explosive - literally - with several "secondary surprises" lighting up the scene. It looks like hard times are upon russia's refineries
— Meanwhile in Ukraine (@meanwhileua.bsky.social) 26 januari 2025
En voor wie bingo leuk vind, er is zelfs een heuze bingokaart gemaakt, te zien als je doorklikt:
I really liked this picture! Friends, how about you? By the way, there was a similar bingo with ships of the Russian Black Sea Fleet not long ago.
— Anton Gerashchenko (@antongerashchenko.bsky.social) 25 januari 2025
[ Voor 23% gewijzigd door consolefreak op 26-01-2025 08:31 ]
Blijkbaar hebben Oekraïense troepen in Kursk na een hevige strijd om een bepaald gebied een terugtrekkende beweging gemaakt en zodra Russische troepen in het vacuüm daarvan zich naar een tree line had verplaatst hebben ze daarop clustermunitie ingezet en daarna weer aangevallen om het gebied weer in te nemen.
Link, incl de video: https://www.forbes.com/si...evastating-himars-ambush/
Heeft iemand een analyse gezien wat de impact is van die aanvallen op de olie/gas infra van Rusland? Ik juig het van harte toe maar ben benieuwd naar de impact.consolefreak schreef op zondag 26 januari 2025 @ 08:27:
Oekraïne blijft maar de energie sector aanvallen van Rusland, het lijkt erop dat niets nog veilig is! Nu is er weer een belangrijke raffinaderij getroffen, er zijn secundaire explosies gemeld. Denk dat deze wel even offline blijft..
[Bluesky]
En voor wie bingo leuk vind, er is zelfs een heuze bingokaart gemaakt, te zien als je doorklikt:
[Bluesky]
10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Gecontroleerd laten affikken waarschijnlijk.Hansieo schreef op zondag 26 januari 2025 @ 15:42:
Hij heeft in ieder geval een lááánge pauze zo te zien... staat er relaxed bij.... of is al wat gewend..
Het lijkt dus een trend te zijn dat de nieuwe brigades van de 15X serie heel veel organisatorische, mankracht , materiaal en moraal problemen hebben.
Article by @HromadskeUA about similar problems in Ukraine's 157th Mechanized Brigade, which its commander and public affairs officer acknowledged. These include many soldiers who went AWOL, a lack of collective unit training before deploying to the front line, lack of… pic.twitter.com/NtlC5yQVGY
— Rob Lee (@RALee85) 25 januari 2025
Yuriy Butusov says the 153rd Mechanized Brigade has suffered similar problems to the 155th, including a large number of AWOL cases after the brigade returned from Germany, a lack of UAVs and C-UAS systems, lack of experienced commanders, insufficient training, soldiers were… pic.twitter.com/baDpCqxrgl
— Rob Lee (@RALee85) 26 januari 2025
Is natuurlijk de vraag staat het voor een hit of echt uitgeschakeld.consolefreak schreef op zondag 26 januari 2025 @ 08:27:
[Bluesky]
Lijkt er toch wel op dat de drone niet tegen de terminal gevlogen is, maar ernaast terecht is gekomen.gise schreef op zondag 26 januari 2025 @ 15:27:
[Afbeelding]
Ik weet niet welke locatie, maar de terminal cope-cages hebben in ieder geval niet geholpen in de praktijk
Afhankelijk van lading, buizen wat ernaast liggen en tijd is het een kwestie of de terminal wel of geen schade oploopt.
🔥💥 Units of the Air Force of AFU struck the warehouses for storing attack UAVs of the Russian occupiers in the Oryol region, - General Staff
— MAKS 24 🇺🇦👀 (@Maks_NAFO_FELLA) 26 januari 2025
❗️Concrete structures were hit, where thermobaric warheads were stored. More than 200 "Shaheds" destroyed. pic.twitter.com/6eTmXxqCY2
Activiteit in de regio net westelijk van waar de Oekraïeners de Kursk regio binnenvielen
According to Russian sources, there is activity near Tetkino, Kursk region: "Last night, intense artillery fire targeted our positions, with one stronghold almost completely destroyed. Ukrainian heavy equipment movement detected, but no confirmed advance. In general, the… pic.twitter.com/ujQ6RUmev5
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 26 januari 2025
:strip_exif()/f/image/giJo2VNLWa8jQLHvTJovA8UR.jpg?f=fotoalbum_large)
PSN
Daar hebben ze het bij de initiële inval in Kursk ook geprobeerd, maar toen is niet het gelukt of was het een afleiding. Gezien de loop van de Seym rivier lijkt dit toch een voor de russen lastig te verdedigen plaatje te zijn.Tens schreef op zondag 26 januari 2025 @ 19:29:
Russsian sources say:
Activiteit in de regio net westelijk van waar de Oekraïeners de Kursk regio binnenvielen
[Twitter]
[Afbeelding]
Het lijkt niet de meest voor de hand liggende plek, gezien de vernietigde bruggen even verderop.SiErRa schreef op maandag 27 januari 2025 @ 08:33:
[...]
Daar hebben ze het bij de initiële inval in Kursk ook geprobeerd, maar toen is niet het gelukt of was het een afleiding. Gezien de loop van de Seym rivier lijkt dit toch een voor de russen lastig te verdedigen plaatje te zijn.
https://mil.in.ua/en/news...zed-by-israel-in-lebanon/Israel may have started the process of transferring to Ukraine Russian and Soviet-made weapons captured during the fighting in Lebanon.
This is suggested by the OSINTdefender project, which has detected flights of U.S. Air Force C-17 military transport aircraft from Israel to Poland.
Ook secundaire bron bij de Telegraph:
https://www.telegraph.co....-from-lebanon-to-ukraine/
Israel is considering sending Soviet and Russian-made weapons captured in Lebanon to Ukraine, with signs transfers may be under way.
Israel reportedly met with Ukrainian diplomats on Tuesday to discuss a weapons transfer. Since then, US military cargo planes have been tracked flying from Israel to an airbase in eastern Poland.
[ Voor 37% gewijzigd door YakuzA op 27-01-2025 17:54 ]
PSN
Er vonden enkele explosies plaats bij de aanval. Svitlana Onyshchuk, hoofd van het Militair bestuur van de Ivano-Frankivsk Oblast :
Als gevolg van de aanval zouden twee vuren zijn ontstaan:"A series of explosions were heard in Prykarpattia. The enemy attacked the oblast multiple times last night, using strike drones. Critical infrastructure facilities were targeted. A fire was reported. Emergency services are working at the scene."
Dankzij een grote inzet van brandweer was het vuur om kwart over elf in de ochtend geblust. Brandweer, als stile kracht op de achtergrond:The State Emergency Service reported later that fires had broken out at two locations of one of the infrastructure facilities in the Ivano-Frankivsk district. One of the two fires covered an area of 100 sq. m and the other an area of 500 sq. m.
Luchtverdediging lijkt in functie te zijn geweest, hoeveel drones zijn neergehaald was nog niet gedeeld:Fifty-eight firefighters and 25 firefighting appliances were involved in the process.
De energie infrastructuur is in deze Oblast is eerder geraakt geweest, op 24 September 2024, op 26 Augustus 2024. De Russen hebben dus de Oekraïense energie-infrastructuur nog steeds als hun strategie. Om dit nog maar weer vast te stellen.Ivano-Frankivsk Mayor Ruslan Martsinkiv mentioned that air defence systems were responding in the city.
Edit: Als aanvulling. The Kyiv Independent meldde dat op 15 januari de oblast samen met andere doelen is aangevallen met raketten die onder anderen vanaf een Tupolev Tu-95MS vliegend vanaf Olenya airfield (Moermansk) zijn gelanceerd.
De Oekraïense luchtafweer heeft echt nog verder versterking nodig. In het artikel van 15 januari werd gesteld dat een aantal gedane toezeggingen nog niet waren uitgevoerd:
"We constantly need to strengthen the existing capabilities of the Ukrainian air shield. Our partners at the NATO summit in Washington and in the Ramstein format made promises that have not yet been fully realized."
[ Voor 16% gewijzigd door teacup op 28-01-2025 05:45 ]
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
PSN
This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.
Blijft toch verbazend om te lezen.Suicidal tendencies and ’80s battlefield tactics: How North Korean soldiers are operating in Russia’s war on Ukraine
Detonating a grenade under the chin rather than being captured. Using a fellow soldier to lure out attack drones. Removing body armor plates and helmets to enable faster attacks on foot. Writing pledges of allegiance to North Korea’s Supreme Leader Kim Jong Un.
These are the brutal and near-suicidal tactics of North Korean soldiers, who have, since November, been deployed to repel Ukraine’s incursion in the southern Russian border region of Kursk.
Up to 12,000 North Korean soldiers have been sent to Russia, according to Western intelligence reports, which say around 4,000 troops have been killed or injured.
Ze krijgen wel weer de top of the line equipment uitgereikt?
Amur said the North Koreans appear to have the more modern versions of Russian standard issue equipment, with most in possession of around 10 magazines, 5-10 grenades, machine gun ammunition and mines. The North Korean soldier was carrying an AK-12 assault rifle – the newer model of the standard issue AK-47, Amur said.
[ Voor 18% gewijzigd door YakuzA op 28-01-2025 10:27 ]
PSN
Rusland heeft nu het 3e sterkste leger in RuslandYakuzA schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 10:26:
Een item van CNN over de inzet van de Noord Koreanen aan het front:
[...]
Blijft toch verbazend om te lezen.
[...]
Is dat niet gewoon Koreaans materieel? NK zal best een kopie hebben van Russisch materieel.YakuzA schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 10:26:
Ander nieuws/gerucht over Koreanen:
Sky News reports that North Korean soldiers have temporarily retreated from the front line in Kursk and have suffered heavy losses.
Dat zou ook nog wel kunnen inderdaad.Tens schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 16:01:
[...]
Is dat niet gewoon Koreaans materieel? NK zal best een kopie hebben van Russisch materieel.
Ander nieuws/gerucht over Koreanen:
[...]
Blijkbaar is de grote leider vrij recent gefotografeerd met iets dat op een AK12 clone lijkt:
https://www.reddit.com/r/...th_korean_ak12/?rdt=52815
PSN
Roeslan hep geen leger, die hep alleen ma burgerasdfqwerty schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 11:42:
[...]
Rusland heeft nu het 3e sterkste leger in Rusland
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
https://www.axios.com/202...t-missiles-ukraine-israel
The U.S. military transferred around 90 Patriot air defense interceptors from storage in Israel to Poland this week in order to deliver them to Ukraine, three sources with knowledge of the operation tell Axios.
The system became less relevant as Israel developed its own air defense systems, and most Patriot batteries were used for training or left in storage.
The sources tell Axios that after the IDF announced the decommissioning, Ukrainian officials approached the U.S. and Israel with an idea: Israel would give those missiles back to the U.S. to be refurbished and sent on to Ukraine

The Lukoil refinery of Kstovo, Nizhny Novgorod, in Russia has been severely hit by UAVs. Flames are consuming large parts of the facility, which processes annually 15 million tons of crude oil. It is the forth largest refinery in Russia in terms of production.
— (((Tendar))) (@tendar.bsky.social) 29 januari 2025
Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel
Zouden het dezelfde zijn als deze?arie_papa schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 07:24:
Het was weer goed raak vannacht, nu Kstovo.
[Bluesky]
Locals report a large number of buzzing UFOs spotted over the city of Lipny in the Oryol region of Russia. The target of the attack could be the local oil refinery. This is not the first time drones have been observed in the city—in 2024, drones have repeatedly flown over and struck various targets.
— WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated.bsky.social) 28 januari 2025
of is dat weer heel ergens anders?
Kstovo lijkt idd aardig geraakt:
[ Voor 16% gewijzigd door YakuzA op 29-01-2025 09:25 ]
PSN
Ruim 800 km van de grens, maar Russian sources:YakuzA schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 08:56:
[...]
Zouden het dezelfde zijn als deze?
[Bluesky]
of is dat weer heel ergens anders?
Kstovo lijkt idd aardig geraakt:
[YouTube: HUGE Drone Strike at Kstovo Oil Refinery: Multiple Fires]
🔥👀 The Russians posted this photo that as of this morning, smoke was observed at the Kstovo refinery after the drone attack.
— MAKS 24 🇺🇦👀 (@Maks_NAFO_FELLA) 29 januari 2025
Hmm… 😅 Either the photo is old, or the Russians are hiding something :) pic.twitter.com/4UXVscEy4y
In elk geval sneeuw te zien.
:strip_exif()/f/image/MO0HXZFzp0w9dgV6O5VkJr3K.jpg?f=fotoalbum_large)
https://t.me/noel_reports/23587In Zaozerne, occupied Crimea, heavy machine gun fire is heard from the direction of Yevpatoriya near the RT-70 radio telescope, close to Kalamiitsky Bay. Something is happening in Crimea tonight...
Zaozerne ligt zo'n 100km boven Sebastopol.
En mogelijk gaan er nog Russische wapens naar Oekraïne, daarover wordt momenteel onderhandeld:Oekraïne krijgt voor het eerst Amerikaanse Patriot-luchtafweerraketten van Israël, met de goedkeuring van de nieuwe Amerikaanse regering. President Donald Trump blijft Kiev voorlopig welgezind.
De levering van de Patriots aan Oekraïne gebeurt met de goedkeuring van de nieuwe Amerikaanse regering. Het Amerikaanse leger zou zelfs actief hebben meegewerkt aan de overbrenging van de raketten naar Polen, vanwaar ze naar Oekraïne vertrekken. Ook dat is niet onbelangrijk. Voorlopig stelt president Donald Trump zich eerder welwillend op tegenover Oekraïne. Volgens president Zelensky is de militaire hulp vanuit de VS niet stilgevallen.
Tel Aviv overweegt ook Russische wapens die het in Libanon in beslag heeft kunnen nemen naar Oekraïne te zenden. Het gaat om geweren, mortieren, antitankraketten en raketlanceerders die het Israëlische leger heeft kunnen buitmaken op de Hezbollah-milities. De Oekraïense ambassadeur in Tel Aviv en de Israëlische viceminister van Defensie onderhandelen over de levering van die wapens. Oekraïne wijst er daarbij graag op dat Rusland die wapens via Iran aan Hezbollah heeft geleverd en dat ze dus dezelfde vijand delen.
🇬🇧🤝🇺🇦 Military aid from UK to Ukraine updated with: 18 L119 105mm Towed Howitzers
— MAKS 24 👀🇺🇦 (@maks23.bsky.social) 30 januari 2025
PSN
Nu Rusland (vrijwel) uit Syrie is, lijkt het aan Israelische kant wat makkelijker te worden.XWB schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 11:27:
Oekraïne krijgt Patriot raketten van Israël (alleen raketten, geen systemen):
[...]
En mogelijk gaan er nog Russische wapens naar Oekraïne, daarover wordt momenteel onderhandeld:
[...]
PSN
[ Voor 94% gewijzigd door teacup op 30-01-2025 21:07 ]
[ Voor 88% gewijzigd door teacup op 30-01-2025 21:16 ]
[ Voor 95% gewijzigd door teacup op 30-01-2025 21:16 ]
Bloomberg: “Oil flows through Russia’s Baltic Sea port of Ust-Luga appeared to pause, backing up Ukrainian claims of a successful drone strike on a pumping station.” The flow of oil at the port has dropped to zero. The last tanker left Ust-Luga on the morning of January 29.
— 🦋Special Kherson Cat🐈🇺🇦 (@specialkhersoncat.bsky.social) 30 januari 2025
Deze dus:
Tonight, Ukrainian drones hit the Novozybkov oil pumping station of the Druzhba pipeline in Bryansk Oblast, russia, causing a fire. This is the second strike in days—on Dec 30, Ukraine hit the same site with the Peklo missile-drone.
— Meanwhile in Ukraine (@meanwhileua.bsky.social) 30 januari 2025
[ Voor 20% gewijzigd door arie_papa op 30-01-2025 20:58 ]
Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel
[ Voor 85% gewijzigd door teacup op 30-01-2025 21:38 ]
https://nos.nl/l/2553921
Maar helaas zal de associatie met de Duitse V1 natuurlijk weer opgepakt worden door de Russische propaganda als bewijs dat het vecht tegen Nazi's.Deze low-budget-raket moet 'Rusland compleet overrompelen'
De Oekrainers bestoken grote delen van Rusland met drones. Maar ze hebben ook eigen raket programmas. Kleine uitvinders en ondernemers werd hard mee aan het minder afhankelijk maken van hun land van buitenlandse wapens. Zoals Serhii Birjoekov.
Voor de meer visueel ingestelden:duvekot schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 07:33:
Ze blijven iig niet stil zitten in Oekraïne:
https://nos.nl/l/2553921
[...]
Maar helaas zal de associatie met de Duitse V1 natuurlijk weer opgepakt worden door de Russische propaganda als bewijs dat het vecht tegen Nazi's.
:strip_exif()/f/image/61BwVUUpdKPdq0C85SIFDJLl.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik snap deze niet zo. Het wapen kan 20 kilo springstof 87 mijl ver brengen. Dat is zo'n 140 km. Met een HIMARS kom je verder en heb je meer payload.Tens schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 08:41:
[...]
Voor de meer visueel ingestelden:
[Afbeelding]
Ik denk dat de crux hem zit in het niet afhankelijk willen / kunnen zijn van de amerikaanse leveringen, en daarnaast is deze ongeveer 3500 dollar kostprijs.asing schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 08:54:
[...]
Ik snap deze niet zo. Het wapen kan 20 kilo springstof 87 mijl ver brengen. Dat is zo'n 140 km. Met een HIMARS kom je verder en heb je meer payload.
(tenmiste dat haalde ik uit het NOS filmpje)
Maar daar heb je niets aan als die HIMARS niet meer geleverd gaat worden ....asing schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 08:54:
[...]
Ik snap deze niet zo. Het wapen kan 20 kilo springstof 87 mijl ver brengen. Dat is zo'n 140 km. Met een HIMARS kom je verder en heb je meer payload.
Of restricties heeft waar het ingezet mag worden....
En deze zijn stukken goedkoper dan een HIMARS ...
Wacht maar tot je het prijskaartje & levertijden gaat vergelijken.asing schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 08:54:
De puls jet ligt er los op en zo'n ding vlieg je met een veredelde Raspberry Pi.
Dit topic is gesloten.
De situatie in Rusland zelf mag in: De situatie binnen Rusland
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:UKR: Topic wegwijzer
Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid