Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Annuk schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 17:44:

Inderdaad als alles en iedereen zich eraan houdt om de verdeling goed te houden, maar ik spreek uit ervaring dat dat meestal niet gebeurd, afgelopen zomer in een wijk geweest waar de transformator zekeringen knapten, iedereen heeft 3F aansluiting, maar alles door 1 aannemer gedaan en letterlijk iedereen die het nog origineel vanuit de bouw heeft zat op dezelfde fase aangesloten met teruglevering, allemaal 1F PV installatie in 3F aansluitingen.
Vreemd of niet dan dat er om en nabij de 1000A gemeten is op de trafo (piek) en toen dus ook direct de zekering aansprak.
En nu zitten die mensen zonder stroom en weet de netbeheerder niet meer wat te doen?

Dit is ongeveer het meest eenvoudige onderdeel van de energietransitie om te fixen.
En anders laat de netbeheerder gewoon de spanning wat verder oplopen. Gaat al die PV vanzelf uit en zelfs de meest hardnekkige & hardleerse knurft zal dan ineens willen meewerken als het 'geld' kost.
(Of een monteur draait wat kabels om, kloppen de fases misschien niet officieel, maar hoeft hij niet meer terug te komen)

Overigens is het jammer dat de 3 fases aardlekschakelaar met 4 eindgroepen niet meer wordt aangeraden. Had je automagische spreiding over de fase. Met een 3F kamrail zijn mijn aardlekautomaten alvast mooi gespreid, met 3F PV & kookgroep.

En nu weer terug naar groepenkasten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:51

timovd

Voorsprong door techniek

Juerd schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 16:37:
[...]

Een groter probleem is wanneer alles 3-fasen is en mensen alsnog dezelfde fase kiezen voor hun enkelfase dingen. Bij 3-fasen is jouw L1 in principe dezelfde L1 als die van de buurman, maar mensen zijn slechte PRNGs. Daarom roepen netbeheerders op om warmtepompen en PV op basis van het huisnummer op een bepaalde fase te doen, via https://fasulator.nl/

...
Ik zat oorspronkelijk op fase 2 volgens de formule en genoemde link. Met 3-fase komt op mijn hoofdschakelaar L2-L3-L1 binnen. Is dit een foutje van de (installateur van de) netbeheerder of bewust zo gedaan?

Mijn WP zit intern dus op L3, maar op de meter (van de netbeheerder) op L2.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21:55
timovd schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 18:47:
[...]

Ik zat oorspronkelijk op fase 2 volgens de formule en genoemde link. Met 3-fase komt op mijn hoofdschakelaar L2-L3-L1 binnen. Is dit een foutje van de (installateur van de) netbeheerder of bewust zo gedaan?

Mijn WP zit intern dus op L3, maar op de meter (van de netbeheerder) op L2.
Bedoel je dan niet aan netbeheerders zijde op L1?

Persoonlijk probeer ik altijd onder de meter door te draaien, dus voor de eindgebruiker lijkt L1 gewoon L1 te zijn, maar voor de hoofdzekering is dat dan bv. L2 of L3 in plaats van L1.

meestal/normaliter wordt er met rechts draaiveld onder de HS aangesloten of dit nu L1-L2-L3 is, of L2-L3-L1 of L3-L1-L2 is maakt voor de eindgebruiker niet uit, maar (vind ik) wel zo netjes om dat dus voor de zekering en meter te doen zodat het voor de eindgebruiker wel "in 1 lijn naar boven" gelijk is, dus niet tussen HZ en en HS (met tussenkomst van de meter) kruisen.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:04
@timovd Naar mijn ervaring mag je al blij zijn als je een rechtsdraaiend veld hebt. Enige waar de installateurs naar keken was of fase in fase ging, meer niet. Zeg dus niet dat er geen installateur naar kijkt maar genoeg nemen niet de moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:16
Annuk schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 19:26:
[...]

Bedoel je dan niet aan netbeheerders zijde op L1?

Persoonlijk probeer ik altijd onder de meter door te draaien, dus voor de eindgebruiker lijkt L1 gewoon L1 te zijn, maar voor de hoofdzekering is dat dan bv. L2 of L3 in plaats van L1.

meestal/normaliter wordt er met rechts draaiveld onder de HS aangesloten of dit nu L1-L2-L3 is, of L2-L3-L1 of L3-L1-L2 is maakt voor de eindgebruiker niet uit, maar (vind ik) wel zo netjes om dat dus voor de zekering en meter te doen zodat het voor de eindgebruiker wel "in 1 lijn naar boven" gelijk is, dus niet tussen HZ en en HS (met tussenkomst van de meter) kruisen.
Zelfs monteurs vd netbeheerders zelf bieden vaak al geen rechts draaiveld aan is mijn ervaring...

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
Makrolon schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 21:07:
[...]

Zelfs monteurs vd netbeheerders zelf bieden vaak al geen rechts draaiveld aan is mijn ervaring...
Is bij ons min of meer verplicht bij nieuwe aansluitingen en upgrades van 1F naar 3F.
De klant is verder zelf verantwoordelijk voor het feit dat hij ergens een links draaiveld nodig is.

P.s. in sommige gebieden is links inderdaad de meest gebruikte standaard van oudsher en wordt dat inderdaad ook aangeboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-09 01:46
Annuk schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 17:44:
O.a. vermogens en blindvermogen, maar b.v. ook voor storingen in de wijk, dan krijgen monteurs al een belletje vanuit de "meldkamer" als er een grotere storing is voordat iemand al gebeld heeft.
M.b.t. de vermogens en een zo goed mogelijk beeld daarvan in een wijk kan dat uitpakken in hoger op de ranglijst komen voor een uitgebreide(re) wijk-aanpak en dus resulteren in je PV valt minder of niet meer uit.
Met een monitoring interval van 15 minuten is dat wel heel erg grofmazig.
Zet je je hoofdzekering (automaat) om, denkt de netbeheerder dat er een storing is!

Kan je beter per verdeelkast real-time meten.
Dan mis je ook niet die DHZ-er wiens zware compressor steeds aanslaat na het meetmoment.
En al die eigenwijze k*t bewoners die een domme (digitale) meter hebben.

Wat een kul.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:16
Annuk schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 21:35:
[...]

Is bij ons min of meer verplicht bij nieuwe aansluitingen en upgrades van 1F naar 3F.
De klant is verder zelf verantwoordelijk voor het feit dat hij ergens een links draaiveld nodig is.

P.s. in sommige gebieden is links inderdaad de meest gebruikte standaard van oudsher en wordt dat inderdaad ook aangeboden.
Ik plaats veel laadpalen die een rechts draaiveld nodig hebben, en ik sta er versteld van hoe weinig kennis er is bij sommige monteurs van de netbeheerders. Sommige weten het verschil nieteens tussen rechts en links draaiveld. Dan vraagt de klant bij omzetting van 1 naar 3 fase op mijn instructies uitdrukkelijk om een rechts veld en word het gewoon links aangesloten.

Kan ik er weer langs om 2 draden om te wisselen voor een goed werkend laadstation...

Of de klant belt, ja mn lader werkt opeens niet meer goed. Goh, is er iets veranderd in de aansluiting? Ja de voedingskabel van mn huis is wel vernieuwd. Dan is er dus gewoon niet gekeken naar het draaiveld...

Frustraties frustraties :+

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
LooneyTunes schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 21:43:
[...]

Met een monitoring interval van 15 minuten is dat wel heel erg grofmazig.
Zet je je hoofdzekering (automaat) om, denkt de netbeheerder dat er een storing is!

Kan je beter per verdeelkast real-time meten.
Dan mis je ook niet die DHZ-er wiens zware compressor steeds aanslaat na het meetmoment.
En al die eigenwijze k*t bewoners die een domme (digitale) meter hebben.

Wat een kul.
Het is ook niet alleen maar de slimme meters hè ;)
Het is een En En....
Combinatie van slimme meters en slim distributienet oftewel vanuit de verdeel-stations en in sommige gevallen mogelijk zelfs de kleine verdeelkasten.

En het is ook niet zo dat zodra er op een slimme meter geen spanning is dat er dan direct een melding komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carefree7
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 18-09 10:17
Annuk schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 08:39:
[...]

Als je tenminste 1 buis kunt volgen naar b.v. een wcd dan kan je daar een duspol in drukken, groep afschakelen, en dan met gepast grof geweld (zoals @AtomicShockwave al zegt) los wrikken, dan is de doos spanningsloos (aanname) en kan je zonder te knippen de boel los koppelen (wel nog even voor de zekerheid testen).
Daarna de oude flexbuisjes even verlengen met sokjes en stukjes flex (er van uitgaande dat de boel breekt omdat het broos is) en een nieuwe centraaldoos plaatsen met de opening naar beneden.

Wat betreft de badkamer groep loskoppelen en alsnog een wcd hebben waar spanning op blijft staan is niet zo vreemd in oudere woningen, vaak werd er wel "gemixt" (en nog wel) in ruimtes zodat niet alles compleet spanningsloos wordt.

[...]
Bedankt, ik denk dat ik een andere weg insla en het houd zoals het is, aangezien het werkt.
Ik heb nog een paar laatste vragen:
1) Aangezien twee van mijn hotelschakelaars nog steeds niet weten waar ze naartoe leiden, zou ik het volgende kunnen doen: beide schakelaars met wago in de muur verbergen en philips hue dimmer erop zetten. Daarna slimme lamp installeren. Dat zou goed zijn, toch?
2) Mijn badkamer plafondverlichting gebruikt momenteel 3 mr16 lampen met een transformator. Aangezien het een stekkertransformator is, moet ik daar vanaf, en aangezien ik toch liever slimme lampen heb, neem ik aan dat ik gewoon 3x GU10-lampen kan kopen en die rechtstreeks op een schakeldraad kan aansluiten zonder transformator? Zoiets als schakeldraden in wago en van daaruit 3 aparte dubbele draden elk in een GU10 fitting (alles in de Kabelbuis).
3) Al deze elektriciteitsinstallaties maken me ongerust in de verborgen houten ruimte in het plafond. Bestaat er een soort 'brandwerende' spray of iets dergelijks die ik kan aanbrengen voor het geval er een verbinding doorbrandt of is het geen probleem zolang alle draden netjes in Kabelbuis zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:44
Septillion schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 19:46:
@timovd Naar mijn ervaring mag je al blij zijn als je een rechtsdraaiend veld hebt. Enige waar de installateurs naar keken was of fase in fase ging, meer niet. Zeg dus niet dat er geen installateur naar kijkt maar genoeg nemen niet de moeite.
De installateur is voor het draaiveld afhankelijk van de netbeheerder. Er zijn gebieden, zoals volgens mij het Westland, waar een links draaiveld de standaard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@devriesjande is natuurlijk maar manier van aansluiten / nummeren. Maar laat ook wel zien dat we in Nederland geen garantie erop hebben.

Maar volgens mij kijken de meeste installateurs er gewoon niet naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trilliwilli
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 03-05 13:27
Het is ook zeer recent dat we in woningen zware driefase verbruikers zoals laadpalen installeren die van de draaiveldrichting afhankelijk zijn.

Bij ons op werk hebben we standaard links draaiveld, een installateur die zijn werkzaamheden moet doen zal bij bedrijven en instellingen veel sneller zijn draaiveld controleren voordat die aan het werk gaat.

Een beetje installateur die bij iemand thuis komt zal heus wel een draaiveld kunnen meten, maar het is nooit noodzaak geweest. Als het gebruik van de huisinstallatie veranderd moeten de werkzaamheden daarop aangepast worden, zoiets kost helaas tijd en ook niet alle installateurs zijn goed op de hoogte van de laatste ontwikkelingen, kijk maar naar het krullen in de groepenkast wat we niet meer doen, zat oude rotten in het vak die zonder de bijscholing dat nog steeds als “best practice” toepassen.

Met vriendelijke groet, William

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Trilliwilli Heb je het specifiek over de laadpaal of de on board lader? Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat die laatste afhankelijk is van het draaiveld.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swelson
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17-09 19:40
We laten een stuk of 10 buizen met elektra zo'n 5 meter door een koof lopen. De koof is binnenin 7 cm breed en 16 cm hoog. In de koof is de bovenkant een hollebaksteen plafond. De ene zijde is een houten frame. De andere zijde is PIR plaat met aluminiumcoating (moet luchtdicht blijven). De onderkant is nu nog open, maar er komt gips onder.

Hoe beugel je de buizen in zo'n situatie? Want standaard beugeltjes passen hier simpelweg niet naast elkaar.

Om de 40 cm vastzetten met band?

Wat ik zelf al had bedacht: moffen tapen met goede kwaliteit tape zodat ze niet losschieten.

Er komen ook waterleidingen door de koof (warm water ongeïsoleerde buis bovenin de koof, koud water geïsoleerde buis onderin de koof). Als ik iets goed wil beugelen, dan zijn het wel die waterleidingen (vanwege waterslag). Dus het liefst zet ik als eerste die warm water leiding met beugels vast in het hollebaksteen plafond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trilliwilli
  • Laatst online: 03-05 13:27
timovd schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 07:59:
@Trilliwilli Heb je het specifiek over de laadpaal of de on board lader? Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat die laatste afhankelijk is van het draaiveld.
Dat is naar aanleiding van @Makrolon zijn bericht: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/81419626

Zelf doe ik niks met laadpalen, de CNC machines op werk hebben gelukkig een slimme aansluiting tegenwoordig, die kan met links en rechts overweg, dan maakt het niet meer uit.

Met vriendelijke groet, William

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Swelson Kan je hier iets mee? : https://www.sandervunderi...adel-stapelbaar-z8-s.html
Desnoods een stuk afzagen en gestapeld plaatsen.

edit: even puzzelen en je waterleiding kan er ook in.

[ Voor 15% gewijzigd door onetime op 24-01-2025 14:19 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethiron
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Ha Tweakers,

De afgelopen weken heb ik meerdere lossen vragen gesteld in dit topic. Nu komt het allemaal samen en sta ik op het punt om een bestelling te plaatsen bij Sander Vunderink. Maar ik hoor graag nog jullie feedback.

Waar om gaat is dat ik de volgende zaken wil verrichten:
  • Extra HLD33 plaatsen, links van mijn bestaande HLD33 om ruimte te creëren voor de toekomst
  • Hoofdschakelaar alvast vervangen voor een 3F variant, om voorbereid te zijn op een omzetting (nog geen concrete plannen voor)
  • 1-fase busboard alvast vervangen voor de 3-fase, 3 ALS variant
  • PV aardlekautomaat en remautomaat vervangen voor ABB componenten en in de ABB kast monteren
  • Aardlekautomaat voor airco installeren
  • Aardlekautomaat voor buitengroep installeren
  • Leidingwerk in de meterkast fatsoeneren en deels onder invoeren in de nieuwe HLD33
Dit is mijn huidige groepenkast:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0PAetj_eZWqrmFKioRq8q61v_JE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aaCeieLyyqw5WsyWRVf4Juay.jpg?f=fotoalbum_large

EN dit is mijn plan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WrlVh7dRIiFlCvKtQQXGTHN_voM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bT97vfcFTkWuVAtLKYqBx74x.png?f=fotoalbum_large

Let op: type hoofdschakelaar, remautomaat en aardlekautomaten in de afbeelding zijn niet de juiste, omdat die niet voorkomen in de generator. Ik wil deze hoofdschakelaar kopen.

Qua bedrading heb ik het volgende in gedachten:
  1. Vanuit de hoofdschakelaar vanaf 1 fase en nul met 6mm draad naar de PV aardlekautomaat
  2. Vanuit de hoofdschakelaar de fase met PV met 6mm draad naar de remautomaat en vandaar naar één van de ALS'en
  3. Vanuit de hoofdschakelaar de overige 2 fasen met 6mm draad direct op de andere 2 ALS'en
  4. Vanuit de remautomaat 1 fase naar een verdeelblokje in de linkerkast
  5. Vanuit de overige 2 ALS'en de andere 2 fasen naar verdeelblokjes in de linkerkast
  6. Vanuit de hoofdschakelaar de nul naar een verdeelblokje in de linkerkast
  7. Vanaf de verdeelblokjes, afhankelijk van de faseverdeling, de componenten in de linkerkast voeden
Wat vinden jullie van deze aanpak?

Punten waar ik al van op de hoogte ben:
  1. Ja, er zit nog een fornuisgroep in. Die blijft voorlopig ook nog; die automaat wil ik pas vervangen tegen de tijd dat ik echt naar 3-fasen ga (nog niet concreet op de planning).
  2. Idem dito voor elektrisch rijden: nu nog niet in scope, maar voldoende ruimte voor in de toekomst.
  3. Beltrafo ontbreekt in de afbeelding, maar komt er wel in.
  4. Ik weet dat men geen enorme fan is van busboards, maar omdat alle automaten al busboard varianten zijn die pas een jaar oud zijn, vervang ik die liever niet. Er moet dus gewisseld worden naar een 3-fasen busboard.
Waar ik nog even mee worstel, is dat er verschillende lijnen van ABB nu door elkaar worden gebruikt. Volgens mij maakt dat het lastig om compatibele kamrails te vinden. Klopt dat? Vandaar dat ik namelijk alles bedraad (behalve het busboard).

En welke kamrail heb ik nodig om de hoofdschakelaar tijdelijk aan de onderkant door te verbinden?

Dit is mijn winkelmandje bij Sander Vunderink: https://www.sandervunderi...3e9e397a2da1045182fef4a6b

Onwijs bedankt voor jullie feedback! _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door Ethiron op 24-01-2025 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swelson
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17-09 19:40
onetime schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 14:18:
@Swelson Kan je hier iets mee? : https://www.sandervunderi...adel-stapelbaar-z8-s.html
Desnoods een stuk afzagen en gestapeld plaatsen.

edit: even puzzelen en je waterleiding kan er ook in.
Ze zijn te smal ben ik bang. Ik zat ook al naar de versie van Eaton te kijken. Die kun je inkorten aan weerszijden. Echter volgens mij is die standaard al zo'n 20 cm breed.

Doel van beugelen lijkt vooral dat de buizen niet los mogen schieten waardoor draden bloot komen te liggen. Dus misschien is het ook heel best als ik aan het begin + eind van de koof de buizen stevig vastzet. En in de koof zelf de loze ruimte om de 40 cm opvul met een blokje hout oid. Dan liggen de buizen ook muurvast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:07
@Ethiron ik mis deze ABB verbindingsstrip voor aardrail 2742.184 en deze ABB schroef M5x10 voor verbindingsstrip aardrail nog voor het doorverbinden van de aardrails van de twee kasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plag
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 19-09 11:20
Ethiron schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 14:36:
Ha Tweakers,

De afgelopen weken heb ik meerdere lossen vragen gesteld in dit topic. Nu komt het allemaal samen en sta ik op het punt om een bestelling te plaatsen bij Sander Vunderink. Maar ik hoor graag nog jullie feedback.

Waar om gaat is dat ik de volgende zaken wil verrichten:
  • Extra HLD33 plaatsen, links van mijn bestaande HLD33 om ruimte te creëren voor de toekomst
  • Hoofdschakelaar alvast vervangen voor een 3F variant, om voorbereid te zijn op een omzetting (nog geen concrete plannen voor)
  • PV aardlekautomaat en remautomaat vervangen voor ABB componenten en in de ABB kast monteren
  • Aardlekautomaat voor airco installeren
  • Aardlekautomaat voor buitengroep installeren
  • Leidingwerk in de meterkast fatsoeneren en deels onder invoeren in de nieuwe HLD33
Dit is mijn huidige groepenkast:

[Afbeelding]

EN dit is mijn plan:

[Afbeelding]

Let op: type hoofdschakelaar, remautomaat en aardlekautomaten in de afbeelding zijn niet de juiste, omdat die niet voorkomen in de generator. Ik wil deze hoofdschakelaar kopen.

Qua bedrading heb ik het volgende in gedachten:
  1. Vanuit de hoofdschakelaar vanaf 1 fase en nul met 6mm draad naar de PV aardlekautomaat
  2. Vanuit de hoofdschakelaar de fase met PV met 6mm draad naar de remautomaat en vandaar naar één van de ALS'en
  3. Vanuit de hoofdschakelaar de overige 2 fasen met 6mm draad direct op de andere 2 ALS'en
  4. Vanuit de remautomaat 1 fase naar een verdeelblokje in de linkerkast
  5. Vanuit de overige 2 ALS'en de andere 2 fasen naar verdeelblokjes in de linkerkast
  6. Vanuit de hoofdschakelaar de nul naar een verdeelblokje in de linkerkast
  7. Vanaf de verdeelblokjes, afhankelijk van de faseverdeling, de componenten in de linkerkast voeden
Wat vinden jullie van deze aanpak?

Punten waar ik al van op de hoogte ben:
  1. Ja, er zit nog een fornuisgroep in. Die blijft voorlopig ook nog; die automaat wil ik pas vervangen tegen de tijd dat ik echt naar 3-fasen ga (nog niet concreet op de planning).
  2. Idem dito voor elektrisch rijden: nu nog niet in scope, maar voldoende ruimte voor in de toekomst.
  3. Beltrafo ontbreekt in de afbeelding, maar komt er wel in.
  4. Ik weet dat men geen enorme fan is van busboards, maar omdat alle automaten al busboard varianten zijn die pas een jaar oud zijn, vervang ik die liever niet. Er moet dus gewisseld worden naar een 3-fasen busboard.
Waar ik nog even mee worstel, is dat er verschillende lijnen van ABB nu door elkaar worden gebruikt. Volgens mij maakt dat het lastig om compatibele kamrails te vinden. Klopt dat? Vandaar dat ik namelijk alles bedraad (behalve het busboard).

En welke kamrail heb ik nodig om de hoofdschakelaar tijdelijk aan de onderkant door te verbinden?

Dit is mijn winkelmandje bij Sander Vunderink: https://www.sandervunderi...3e9e397a2da1045182fef4a6b

Onwijs bedankt voor jullie feedback! _/-\o_
Ik heb deze (tijdelijke) kamrail onder mijn ABB hoofdschakelaar zitten:
https://www.sandervunderi...-voudig-steek-17-8mm.html

Weet niet hoe je de inzetstukken wil gebruiken maar ben ervan bewust dat deze https://www.sandervunderi...tstuk-met-wartel-m20.html niet aan de bovenkant van de kast gebruikt kan worden. de wartelring past niet zoals in de beschrijving staat. Dan kun je beter de verhoogde gebruiken: https://www.sandervunderi...af-inzetstuk-65-1m25.html

Je hebt nu de verbindingstukken voor de kast, je mist de aardrail verbindingstukken. Ben je ervan bewust dat deze: ABB koppelstuk voor groepenkast 2010.027 er van de onderkant in gaat dus dan moet je ook je huidige kast losschroeven.

Ook lijkt er een schroef te missen in je huidige aardrail van de kast is die nu links gebruikt om de aarddraad aan vast te maken?

Als je een tientje wilt besparen en de benzine voor lief neemt heb ik deze nog liggen: ABB Haf inzetstuk draaibare buisinvoer 19mm haaks 65-119H in de gemeente midden delfland.Toch een andere indeling gekozen dus ligt nu op zolder. Ook de aansluitblokken en kapjes heb ik niet gebruikt. Die kun je evt gratis op komen halen. Doe dan maar even een DM. (ook evt. https://www.sandervunderi...af-inzetstuk-65-1m25.html)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ethiron schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 14:36:
Welke wil je precies plaatsen? Je hebt nu toch al de juiste voor 3x 2-polige aardlekschakelaars?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Swelson schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 15:28:
[...] Ze zijn te smal ben ik bang. Ik zat ook al naar de versie van Eaton te kijken. Die kun je inkorten aan weerszijden. Echter volgens mij is die standaard al zo'n 20 cm breed.

Doel van beugelen lijkt vooral dat de buizen niet los mogen schieten waardoor draden bloot komen te liggen. Dus misschien is het ook heel best als ik aan het begin + eind van de koof de buizen stevig vastzet. En in de koof zelf de loze ruimte om de 40 cm opvul met een blokje hout oid. Dan liggen de buizen ook muurvast.
Je hebt toch wel meegekregen dat je deze kunt stapelen? Je wil 12 pijpen kwijt, 10 elektra, 2 water.
2x gestapeld kan je er 16 kwijt. 3x -> 24. Bij inkorten -en- "plafond" montage om-en-om plaatsen.
Bij muur montage de bevestiging boven.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PotatoChip
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 17:59
Swelson schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 09:29:
We laten een stuk of 10 buizen met elektra zo'n 5 meter door een koof lopen. De koof is binnenin 7 cm breed en 16 cm hoog. In de koof is de bovenkant een hollebaksteen plafond. De ene zijde is een houten frame. De andere zijde is PIR plaat met aluminiumcoating (moet luchtdicht blijven). De onderkant is nu nog open, maar er komt gips onder.

Hoe beugel je de buizen in zo'n situatie? Want standaard beugeltjes passen hier simpelweg niet naast elkaar.

Om de 40 cm vastzetten met band?

Wat ik zelf al had bedacht: moffen tapen met goede kwaliteit tape zodat ze niet losschieten.

Er komen ook waterleidingen door de koof (warm water ongeïsoleerde buis bovenin de koof, koud water geïsoleerde buis onderin de koof). Als ik iets goed wil beugelen, dan zijn het wel die waterleidingen (vanwege waterslag). Dus het liefst zet ik als eerste die warm water leiding met beugels vast in het hollebaksteen plafond.
Ipv sokjes schuifbuis gebruiken... past om 3/4 dan schuift de boel nooit uit elkaar. Voor de rest gewoon netjes bundelen en vastzetten met gaatjesband. Als je de waterleidingen eerst doet dan kan je zelfs alle elektra aan elkaar tapen met pvc tape... Gebeurd nooit weer wat mee. Soms moet je wel een beetje Macgyver uithangen ipv alles heel netjes willen. Leidingen op stokeinden aan het plafond kan ook nog... Heb je er tussen nog ruimte voor buizen met band.

[ Voor 5% gewijzigd door PotatoChip op 24-01-2025 16:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethiron
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Dank, toegevoegd aan mijn mandje! Ik dacht dat dit moest met 6mm snoer, maar die heb ik nu vervangen door de klem. d:)b
plag schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 16:10:
[...]

Ik heb deze (tijdelijke) kamrail onder mijn ABB hoofdschakelaar zitten:
https://www.sandervunderi...-voudig-steek-17-8mm.html

Weet niet hoe je de inzetstukken wil gebruiken maar ben ervan bewust dat deze https://www.sandervunderi...tstuk-met-wartel-m20.html niet aan de bovenkant van de kast gebruikt kan worden. de wartelring past niet zoals in de beschrijving staat. Dan kun je beter de verhoogde gebruiken: https://www.sandervunderi...af-inzetstuk-65-1m25.html

Je hebt nu de verbindingstukken voor de kast, je mist de aardrail verbindingstukken. Ben je ervan bewust dat deze: ABB koppelstuk voor groepenkast 2010.027 er van de onderkant in gaat dus dan moet je ook je huidige kast losschroeven.

Ook lijkt er een schroef te missen in je huidige aardrail van de kast is die nu links gebruikt om de aarddraad aan vast te maken?

Als je een tientje wilt besparen en de benzine voor lief neemt heb ik deze nog liggen: ABB Haf inzetstuk draaibare buisinvoer 19mm haaks 65-119H in de gemeente midden delfland.Toch een andere indeling gekozen dus ligt nu op zolder. Ook de aansluitblokken en kapjes heb ik niet gebruikt. Die kun je evt gratis op komen halen. Doe dan maar even een DM. (ook evt. https://www.sandervunderi...af-inzetstuk-65-1m25.html)
Thanks, aarde koppelstuk, kamrail en aarde schroefjes heb ik toegevoegd aan mijn mandje.

M.b.t. het wartelinzetstuk: ik ben inderdaad van plan om hem onderin te gebruiken. Voornaamste reden om deze te nemen is omdat het klembereik van een M25 te groot is voor 3x2,5 YMVK. M20 past beter.

Thanks voor het aanbod, heel sympathiek! Wordt gewaardeerd. _/-\o_

Helaas ben ik de komende tijd niet mobiel ivm tijdelijk geen auto, en de afstand is ook op het randje om rendabel te zijn. Maar misschien een andere Tweaker?
Xander schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 16:16:
[...]

Welke wil je precies plaatsen? Je hebt nu toch al de juiste voor 3x 2-polige aardlekschakelaars?
Eeuh… ik was van plan deze te plaatsen:

https://www.sandervunderi...laars-2-polig-120313.html

Dat is toch de goede voor een 3-fase kast met 3 ALS’en? Maar jouw inschatting is dus dat die er al in zit? Kan ik natuurlijk wel controleren morgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Ethiron je zou de kookgroep al 3 plekjes naar rechts kunnen doen. Dan zit hij bij 3-fase direct over 2 fases verdeeld.

En ja, dat is volgens mij het goede busboard, maar dat zou ook de versie moeten zijn die je nu hebt.

Plaatsen van 4p hoofdschakelaar en deze onder doorlussen kan alleen niet zo makkelijk nu je een REM-automaat hebt. Zolang je op 1-fase zit moeten alle ALS achter de REM-automaat komen.

Dan zou ik zelf nu gewoon een 2P hoofdschakelaar houden en alles al splis-klaar maken. Leg je de 4P in de kast voor als de monteur langs komt. Hoef je nu ook niet onder spanning te werken als je geen automaten als hoofdzekering hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethiron
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

@Septillion Goede tip van de fornuisgroep. Alleen denk ik dat ik hem bij een upgrade meteen vervang voor een krachtgroep.

Fijn om te horen dat het busboard waarschijnlijk de goede is. Zal het nog even controleren.

4P Hoofdschakelaar plaatsen is dan nu inderdaad niet zo handig… dus ik volg je advies.

Ik heb overigens wel een automaat als hoofdzekering, dus dat scheelt!

Met betrekking tot die koppelstukjes voor de ABB kasten: zijn die echt nodig? Je kan de kast toch er toch ook gewoon strak naast vastschroeven? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
Ethiron schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 09:20:
@Septillion Goede tip van de fornuisgroep. Alleen denk ik dat ik hem bij een upgrade meteen vervang voor een krachtgroep.

Fijn om te horen dat het busboard waarschijnlijk de goede is. Zal het nog even controleren.

4P Hoofdschakelaar plaatsen is dan nu inderdaad niet zo handig… dus ik volg je advies.

Ik heb overigens wel een automaat als hoofdzekering, dus dat scheelt!

Met betrekking tot die koppelstukjes voor de ABB kasten: zijn die echt nodig? Je kan de kast toch er toch ook gewoon strak naast vastschroeven? :?
Je kunt natuurlijk nu ook alvast je kookplaat uit-bedraden vanaf een 4p alamat... Krijg je daar nu alleen dubbel nul en dubbel fase, en dit icm een 4p HS.

De koppelstukken zijn niet perse nodig, maar dmv die dingen weet je wel 100% zeker dat je perfect uitgelijnd bent, en voor die paar centen die ze kosten zou ik ze erbij doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@Ethiron Echt nodig zijn de koppelstukken + klemveer niet. Ze maken het wel makkelijk om de boel netjes op te hangen. Maar zal je de huidige wel wat van de muur moeten halen. Je zou kunnen overwegen om alleen de veren te plaatsen.

En die voor de aardrail zou je ook met draad kunnen doen maar ook de strip maakt het veel makkelijker. Zelf met 2 schroeven besteld, dan kon ik op beide kasten de klem handhaven.

En vergeet dus geen bodem te bestellen. Zelf de M25 wartelplaat gepakt. En in M25 past prima 3x2,5 YMVK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theo66
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 16-09 22:30

theo66

NIBE S1155-6

Op verzoek van @onetime verplaats naar een eigen topic.

Zie link: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2284478

[ Voor 91% gewijzigd door Septillion op 25-01-2025 15:37 ]

0523 BJ 1994 | NIBE S1155-6PC | Alfen Eve Single Pro | SMA SB4000TL20 4230Wp Z | SE3680H 5920 Wp O/W | Zonneboiler 120l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Routepr0bleem
  • Laatst online: 03-09 16:34
Goedendag,

Ik wil 2 wandlampen aansluiten bij ons in de badkamer. Er zijn 2 van deze punten ik wil de tegel niet boren. Hoe kan ik hier 2 lampen monteren zonder te boren zonde van de tegels namelijk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nqELpOLIekPQlqF4Kew8ivte86k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H5sLz4Jxz565xaSsRGoZSRYF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
@Routepr0bleem kijken op welke gaatjes van de deksel er schroeven gemonteerd kunnen worden, hier zitten dan busjes achter.
Alsnog uitkijken dat je niet te lange schroeven pakt.

En niet te zware lampen gebruiken want het geheel hangt aan de twee boutjes waarmee de deksel dicht zit.
Let ook op de armaturen, deze moeten wel gaten hebben die overeenkomen met het deksel of zelf te boren zijn op die plekken.

Te grote lampen die niet in het midden kunnen worden bevestigd maar meer aan de onderkant zou ik ook niet doen, die gaan waarschijnlijk zichtbaar scheef hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Routepr0bleem
  • Laatst online: 03-09 16:34
Vliegvlug schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 15:54:
@Routepr0bleem kijken op welke gaatjes van de deksel er schroeven gemonteerd kunnen worden, hier zitten dan busjes achter.
Alsnog uitkijken dat je niet te lange schroeven pakt.

En niet te zware lampen gebruiken want het geheel hangt aan de twee boutjes waarmee de deksel dicht zit.
Let ook op de armaturen, deze moeten wel gaten hebben die overeenkomen met het deksel of zelf te boren zijn op die plekken.

Te grote lampen die niet in het midden kunnen worden bevestigd maar meer aan de onderkant zou ik ook niet doen, die gaan waarschijnlijk zichtbaar scheef hangen.
Hoi dank,

Wat bedoel je met Let ook op de armaturen, deze moeten wel gaten hebben die overeenkomen met het deksel of zelf te boren zijn op die plekken.

Kan ik dat controleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
Routepr0bleem schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 17:06:
[...]

Hoi dank,

Wat bedoel je met Let ook op de armaturen, deze moeten wel gaten hebben die overeenkomen met het deksel of zelf te boren zijn op die plekken.

Kan ik dat controleren?
Simpelweg of de gaten waarmee je de lampen aan de muur bevestigd wel overeenkomen met de gaten in het deksel van de elektradoos.
Bij bijv. plafonnieres is het vaak zo dat de gaten veel wijder uit elkaar zitten.

Dus bekijk de lamp voor je ‘m koopt of kijk of er ergens technische tekeningen van de lamp te vinden zijn, maar dat laatste is vaak lastig.

[ Voor 12% gewijzigd door Vliegvlug op 25-01-2025 17:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:05
Onlangs achter gekomen dat de netspanning af en toe onder de grenswaarde van 207 Volt komt. Soms valt dit samen met een hoog piekverbruik, zoals te zien is op bijgaande grafieken.
Ook over langere perioden lijkt er een verband te zitten tussen spanning en verbruik.

Ik meet dit m.b.v. Home Assistant en de P1 sensor direct bij de stroommeter na de hoofdzekering en voor de hoofdschakelaar in de groepenkast.
Mijn netaansluiting is 1 fase, 32 A hoofdzekering.

Volgens Enexis ligt het aan de huisinstallatie. Dat lijkt mij echter onwaarschijnlijk, vooral omdat ik dit spanningsverloop overal in huis meet bij diverse smart plugs en schakelaars verdeeld over verschillende groepen.
Ook nog gecontroleerd met mijn multimeter Gossen Metrawatt DM41 en die meet dezelfde waarden.

Ik ben van mening dat er vanaf de verdeelkast in de straat tot mijn huisaansluiting een slechte verbinding zit. Vooropgesteld dat in de verdeelkast wel netjes 230 Volt is.

Ik zie het dan als een spanningsdeler met 2 weerstanden:
230V - kabel in de straat - meetpunt 205 V - huisinstallatie - 0 V

Enexis heeft aangeraden om een elektromonteur te vragen om mijn huisinstallatie door te meten.
Nu wil ik dat best doen als dat ook nut heeft. Alleen daar ben ik niet van overtuigd.

Lang verhaal korte vraag: heeft het zin om te laten meten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MtHRxrlx4te3-qTBN9YcdwJmODQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NGmGrQA04EKs7aiek2B6bblJ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xRxSnoP05bME7g3MdICvP5zXK5c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ngXTOneC0y9RUDPYUhWwwvzY.png?f=fotoalbum_large

Overigens is de netspanning over een langere periode maar zelden 230 V. Meestal schommelt het tussen 220 - 225 V. Ik woon in een buitengebied en netverzwaring zit er de komende 10 jaar of langer niet in.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03:10
JukeboxBill schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 19:03:
Onlangs achter gekomen dat de netspanning af en toe onder de grenswaarde van 207 Volt komt. Soms valt dit samen met een hoog piekverbruik, zoals te zien is op bijgaande grafieken.
Ook over langere perioden lijkt er een verband te zitten tussen spanning en verbruik.

Ik meet dit m.b.v. Home Assistant en de P1 sensor direct bij de stroommeter na de hoofdzekering en voor de hoofdschakelaar in de groepenkast.

Volgens Enexis ligt het aan de huisinstallatie. Dat lijkt mij echter onwaarschijnlijk, vooral omdat ik dit spanningsverloop overal in huis meet bij diverse smart plugs en schakelaars verdeeld over verschillende groepen.
Ook nog gecontroleerd met mijn multimeter Gossen Metrawatt DM41 en die meet dezelfde waarden.

Ik ben van mening dat er vanaf de verdeelkast in de straat tot mijn huisaansluiting een slechte verbinding zit. Vooropgesteld dat in de verdeelkast wel netjes 230 Volt is.

Enexis heeft aangeraden om een elektromonteur te vragen om mijn huisinstallatie door te meten.
Nu wil ik dat best doen als dat ook nut heeft. Alleen daar ben ik niet van overtuigd.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Overigens is de netspanning over een langere periode maar zelden 230 V. Meestal schommelt het tussen 220 - 225 V. Ik woon in een buitengebied en netverzwaring zit er de komende 10 jaar of langer niet in.
Ik lees even mee :P Zie dit zelf ook (totaal andere regio, wel Enexis). Vooral leuk als bij het avondeten (ook als zelf "geen" elektrische apparaten aan zijn (dus geen oven, friteuse, of andere zware verbruikers) de LED spotjes zichtbaar fors dimmen, en na een minuutje of zo weer feller gaan branden en uiteindelijk wel weer "terug gaan" naar de "normale" intensiteit. Vaak check ik dan ook even HA waarbij ik de voltages uit de omvormer kan inzien (helaas wel een wat langer traject) en dan schommelt het ook rond de 205V.

Mijn vermoeden is dat op basis van een te hoge netspanning in de zomer de boel iets is "terug gedraaid" (dus overdag zeg die 220 - 225 die jij ook ziet). Heb dat wel eens in dit of een PV topic gezien, dat dat soms gedaan wordt, om dus wat extra ruimte aan de bovenkant te hebben als er veel wordt opgewerkt / teruggeleverd (op zonnige dagen klappert mijn omvormer als een malle op de 253V grens). Maar dat nu het winter is de spanning weer te laag wordt bij een fors hoge afname.

Mijn gevoel zegt dan ook "speelt bij iedereen in de straat / wijk, en niet in de huisinstallatie" en verder heb ik er niks mee gedaan. Maar ik lees dus even mee wat de experts er van zeggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Ben het met je eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18-09 22:19

ViezeVis

Sample Text

Weet iemand een ABB-alternatief voor de EMAT EGN16-32 C20? Type flexomaat. Dit is een automaat die voor de PV wordt gebruikt bij ons, alleen ik vind het een lelijke unit in de ABB kast. Bovendien wil ik de stickers opnieuw plakken aangezien er sindsdien veel is veranderd (getallen kloppen niet, boekje niet etc - dat wil ik dus corrigeren). Leek me een mooie combinatie om dat tegelijk mee te nemen.

Sander Vunderink heeft wel c-karren te koop maar geen 20A.
https://www.sandervunderi...or-machines-0025-062.html

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xnWhucVF7Uy_PbxcCbOX_5f3jsA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ziqNjOnx7Tt0sO13KOMDueZV.png?f=fotoalbum_large

Overigens is de installatie bij de PV zelf ook nog apart afgezekerd met een 40A hoofdzekering.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bf4GqajdBySpYkI2E8PnQFbpaK0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/3WSNT7pJpcmrNMF8SRTTPUqn.png?f=user_large

[ Voor 36% gewijzigd door ViezeVis op 25-01-2025 19:45 ]

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
Dat zal 35A zijn in geval van smeltzekering en 40A in geval van een automaat.
Volgens Enexis ligt het aan de huisinstallatie.
En toen heb je nog een keer gezegd dat dit de P1 data is? Dat is nog niet in jouw installatie dus kan daar ook het probleem niet liggen....

Of mja, daar kan ook een probleem liggen dat het nog minder maakt. Maar wat je niet binnen krijgt kan je ook niet verliezen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
ViezeVis schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 19:40:
Weet iemand een ABB-alternatief voor de EMAT EGN16-32 C20? Type flexomaat. Dit is een automaat die voor de PV wordt gebruikt bij ons, alleen ik vind het een lelijke unit in de ABB kast. Bovendien wil ik de stickers opnieuw plakken aangezien er sindsdien veel is veranderd (getallen kloppen niet, boekje niet etc - dat wil ik dus corrigeren). Leek me een mooie combinatie om dat tegelijk mee te nemen.

Sander Vunderink heeft wel c-karren te koop maar geen 20A.
https://www.sandervunderi...or-machines-0025-062.html
Eindgroepen zijn toch maar 16A dus je zou ook gewoon voor een C16 kunnen gaan. Zelfs een B16 is nog prima. Maar dan geen flexomaat, dat zal het nu ook niet zijn: https://www.sandervunderi...p-n-traag-sn-201-c16.html
Overigens is de installatie bij de PV zelf ook nog apart afgezekerd met een 40A hoofdzekering.
[Afbeelding]
Dat is geen automaat, dat is een hoofdschakelaar, zoals het hoort :)

Maar van alle componenten zou ik eerder de spanningsafhankelijke alamats in de onderverdeler vervangen. ABB vervanger: https://www.sandervunderi...t-1p-n-30ma-1-module.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!
ViezeVis schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 19:40:

[Afbeelding]
Snel afleren om alles waarop een getal met een A achter staat, te zien als zekering. Dat gaat nog eens heel erg fout. Vaak, zoals hier, is het een maximum, en moet het dus eerder op die waarde of lager zijn beveiligd.

Is die PV-verdeler nou voorzien van de "oude" EMAT EA16-32, die ongeschikt is voor PV? Ik vermoed dat op basis van hoe het eruit ziet. Als je het deksel eraf haalt, kun je zien of er bij de schroeven "Line" en "Load" staat. Zo ja, dan is het ongeschikt en onveilig voor gebruik met een PV-omvormer en heeft het niks in een PV-verdeler te zoeken. Helaas zijn er wel beunhazen (waaronder een grote webshop die veel met EMAT doet) die het zo gebouwd hebben en zich blijkbaar nergens voor schamen. Ik weet niet helemaal zeker of het hier zo zal zijn, je kunt 't pas zeker weten met de kap eraf.

Als je trouwens in je hoofdverdeler die EMAT vervangt door een ABB flexomaat op busboard, ga je 'm dan niet heel onhandig achter een aardlekschakelaar van de normale eindgroepen zetten? Misschien toch voor een SN201 gaan.

[ Voor 11% gewijzigd door Juerd op 25-01-2025 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Septillion schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 19:57:
[...]

Eindgroepen zijn toch maar 16A dus je zou ook gewoon voor een C16 kunnen gaan. Zelfs een B16 is nog prima. Maar dan geen flexomaat, dat zal het nu ook niet zijn: https://www.sandervunderi...p-n-traag-sn-201-c16.html

[...]

Dat is geen automaat, dat is een hoofdschakelaar, zoals het hoort :)

Maar van alle componenten zou ik eerder de spanningsafhankelijke alamats in de onderverdeler vervangen. ABB vervanger: https://www.sandervunderi...t-1p-n-30ma-1-module.html
Even voor de zekerheid; de onderverdeler is dus dat 'blok' wat bij de PV hangt toch? Ofwel pv-verdeler. Dus vanaf je meterkast gezien verdeelt die de stroom weer onder een aantal andere groepen. Tenminste, zo heb ik dat begrepen. Maakt het dan in deze niet uit dat de alamats bij de onderverdeler een B16 en C16 zijn? Als ik namelijk kijk naar de typenummers van EMAT en op zoek ga naar de EA16-32 kom ik bij de specs een nominale stroom van 32A tegen. De gelinkte alamat van jou is 16A ( https://www.sandervunderi...t-1p-n-30ma-1-module.html).

Overigens zijn de eindgroepen in de mk wel flexomaten. Slechts 2 voor de inductie zijn flexomaat :+. Ik zou deze dus voor een B16 installatieautomaat kunnen vervangen? Ben gewoon nieuwsgierig waarom er in 1e instantie dan een C20 in is gezet. Misschien met het idee dat de piekstroom hoger is? Zie foto's hieronder. Beantwoord ook wat vragen van @Juerd
Juerd schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 21:02:
[...]

Snel afleren om alles waarop een getal met een A achter staat, te zien als zekering. Dat gaat nog eens heel erg fout. Vaak, zoals hier, is het een maximum, en moet het dus eerder op die waarde of lager zijn beveiligd.

Is die PV-verdeler nou voorzien van de "oude" EMAT EA16-32, die ongeschikt is voor PV? Ik vermoed dat op basis van hoe het eruit ziet. Als je het deksel eraf haalt, kun je zien of er bij de schroeven "Line" en "Load" staat. Zo ja, dan is het ongeschikt en onveilig voor gebruik met een PV-omvormer en heeft het niks in een PV-verdeler te zoeken. Helaas zijn er wel beunhazen (waaronder een grote webshop die veel met EMAT doet) die het zo gebouwd hebben en zich blijkbaar nergens voor schamen. Ik weet niet helemaal zeker of het hier zo zal zijn, je kunt 't pas zeker weten met de kap eraf.

Als je trouwens in je hoofdverdeler die EMAT vervangt door een ABB flexomaat op busboard, ga je 'm dan niet heel onhandig achter een aardlekschakelaar van de normale eindgroepen zetten? Misschien toch voor een SN201 gaan.
De EA16-32 alamats in de pv-verdeler zijn idd de versies met L Load en N... vrij nieuwe installatie van 2022. Toch maar ff goed dus dat ik foto's post hier. Kan ik dus meegaan met het advies van @Septillion door deze alamats voor ABB B-kar alamats te vervangen? Zo te zien zit de EMAT ook al achter de aardlek nu.

ps. ik zie nu op de foto's bij de pv-verdeler ook dat de wcd met, mogelijk flexibele draden is aangesloten met flexibele kern. Misschien lijkt dat zo, maar daar had dan zéker een adereindhulsje op gemoeten dacht ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WRE7T5n8P_KgKgRNgyF7g2AKBKQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CFioVPhfMAjPwzNgp0pKEu6Y.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/foK9cokrZTw0dpTqpYkLvcp3Z4A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zyRDxJO2lIUT78Cujxj7WLaz.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZB-cwKFXFqecT77LWU8_jFGghPc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bpZXHsO0OUHQJedjSc1Z24y0.jpg?f=fotoalbum_tile

/Edit
als ik dan toch bezig ben kan ik net zo goed die Schneider hoofdschakelaar vervangen voor een van ABB toch? Dan ben ik ook van de gehele verzameling af.

https://www.sandervunderi...ijn-2-p-40a-sd202-40.html

/Edit 2
Juerd in "EMAT aardlekautomaat aanlsuiting" - context ook al gevonden. Hoor graag wat ik voor wat kan gaan vervangen ter bevestiging. Dan doe ik dat zsm.

[ Voor 4% gewijzigd door ViezeVis op 25-01-2025 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carefree7
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 18-09 10:17
Ik heb een paar van deze GU10 fittingen om GU10 smartlampen in het plafond te installeren. Op de foto zie je de gevlochten kabels, maar er zitten adereindhulzen op. Met huls lijkt de diameter vergelijkbaar met standaard 2,5mm draad. Kan ik deze kabels gewoon verbinden met de rest van de elektrische draden met behulp van wago of is dat in strijd met de code?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Kh2rdXLjOEsux-kcmwRz2by8gk=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/7DpKyMcZ9dClV00orPzGAcL4.gif?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Laatst online: 00:39
In een Wago mogen geen adereindhulzen, dus die moet je afknippen. Dan 10mm strippen en een keer aandraaien.
Aanvulling op mogen: bepaalde metalen zijn niet toegestaan in de Wago ivm corosie.

[ Voor 28% gewijzigd door BiLLY_daKid op 25-01-2025 22:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@ViezeVis Een PV-verdeler is een type onderverdeler. EA16-32 is de serie, eronder staat het type.

En je kan kijken in de handleiding van je omvormer maar ik kan er geen noemen die een c-karakteristiek vereist. Dus tenzij de handeling er specifiek over is zou ik in de onderverdeler ook een B16 Alamat drukken voor de PV. Zou je ook ABB hoofdschakelaar kunnen doen maar Schneider is wel prima merk.

In de meterkast zit de onderverdeler nu in ieder geval niet op busboard want dat is een ABB ding. En zou er ook geen flexomaat voor terug plaatsen zelfs als je busboard hebt. Dan ga je in ieder geval geen aardlek delen tussen PV en gebruikersgroepen.

En er zijn wel automaten die met flex mogen maar zal je op moeten zoeken. Hulsje kan dus geen kwaad. Maar zou ook kunnen dat het ultrasoon gelaste draden zijn maar dat zie je pas als je ze los haalt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
@carefree7 Ja, dat kan. Maar de Wago's horen wel in een lasdoos je.

En natuurlijk niet aan een geel/groene draad :+

@BiLLY_daKid Wago's zijn juist zo leuk omdat er alles in mag, ook adereindhulzen zelfs in het push in type (2773). Als deze maar net zo lang is als de afstriplengte.

[ Voor 30% gewijzigd door Septillion op 25-01-2025 22:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@JukeboxBill Je hebt gelijk met je spanningsdeler. Kan je het verband tussen jouw afgenomen stroom en de spanningsdaling bepalen? V/I=R R is dan de (interne) weerstand van het net. Als je dit met P1 data kunt, kan je die ook goed gebruiken richting netbeheerder. (@RobertMe)

edit: je moet zeker onder de 1Ω uitkomen, heel waarschijnlijk onder de 0,5Ω , liefst nog veel lager. Anders kom je bij maximale stroomafname onder de minimaal te leveren netspanning.

Als jij reproduceerbaar met hoge / maximale belasting de netspanning op je meter zelf (of bij de hoofdschakelaar) onder het "wettelijk" (netcode) minimum (207V? zoek even op) weet te krijgen heb je reden om een onderzoek van de netbeheerder aan te vragen.

[ Voor 44% gewijzigd door onetime op 25-01-2025 23:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Septillion schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 22:41:
@ViezeVis Een PV-verdeler is een type onderverdeler. EA16-32 is de serie, eronder staat het type.

En je kan kijken in de handleiding van je omvormer maar ik kan er geen noemen die een c-karakteristiek vereist. Dus tenzij de handeling er specifiek over is zou ik in de onderverdeler ook een B16 Alamat drukken voor de PV. Zou je ook ABB hoofdschakelaar kunnen doen maar Schneider is wel prima merk.

In de meterkast zit de onderverdeler nu in ieder geval niet op busboard want dat is een ABB ding. En zou er ook geen flexomaat voor terug plaatsen zelfs als je busboard hebt. Dan ga je in ieder geval geen aardlek delen tussen PV en gebruikersgroepen.

En er zijn wel automaten die met flex mogen maar zal je op moeten zoeken. Hulsje kan dus geen kwaad. Maar zou ook kunnen dat het ultrasoon gelaste draden zijn maar dat zie je pas als je ze los haalt.
In mijn omvormer handleiding staat een 'ac-stroomkringonderbreker' van het type A RCD van 300mA, 25A. (Omvormer is Nominaal AC 2500W ... lijkt 25A wel heel veel).

Dus in dit geval beide alamats in de PV-onderverdeler vervangen voor een alamat B16.
https://www.sandervunderi...6-1p-n-30ma-1-module.html

En wat doe ik dan met die EMAT in de meterkast? Kan ik toch wel vervangen voor een ABB installatieautomaat die NIET op het busboard zit? Dus de SN201.
https://www.sandervunderi...-b16-1p-n-sn-201-b16.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
ViezeVis schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 23:07:
In mijn omvormer handleiding staat een 'ac-stroomkringonderbreker' van het type A RCD van 300mA, 25A. (Omvormer is Nominaal AC 2500W ... lijkt 25A wel heel veel).
25A is dan ook het maximale wat ervoor mag. Dus B16 lijkt me helemaal prima.

Maar eigenlijk geven ze dus aan dat het een 300mA aardlek zou moeten zijn. Maar als je nu geen problemen gehad hebt zou ik ook wel een 30mA durven plaatsen.
Dus in dit geval beide alamats in de PV-onderverdeler vervangen voor een alamat B16.
https://www.sandervunderi...6-1p-n-30ma-1-module.html
Ja
En wat doe ik dan met die EMAT in de meterkast? Kan ik toch wel vervangen voor een ABB installatieautomaat die NIET op het busboard zit? Dus de SN201.
https://www.sandervunderi...-b16-1p-n-sn-201-b16.html
Zeker, het blijft gewoon een Din-rail, dat is juist het leuke. Vandaar dat nu ook de Emat past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Septillion schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 23:22:
[...]

25A is dan ook het maximale wat ervoor mag. Dus B16 lijkt me helemaal prima.

Maar eigenlijk geven ze dus aan dat het een 300mA aardlek zou moeten zijn. Maar als je nu geen problemen gehad hebt zou ik ook wel een 30mA durven plaatsen.

[...]

Ja

[...]

Zeker, het blijft gewoon een Din-rail, dat is juist het leuke. Vandaar dat nu ook de Emat past.
Ik heb laatst een kookgroep geplaatst waarbij ik wat verward raakte van de Din-/niet-din rail geschikte automaten. Dus het koste me even weer een opfrisbeurt :). Mooi dat het zo kan allemaal, ga direct de hele bende eruit halen.

Mijn dank is groot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@ViezeVis Kijk even in dit topic of je nog ergens iets moet doen: Het grote kookplaat aansluiten topic Bij vragen daarover zien we je daar wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

onetime schreef op zondag 26 januari 2025 @ 00:26:
@ViezeVis Kijk even in dit topic of je nog ergens iets moet doen: Het grote kookplaat aansluiten topic Bij vragen daarover zien we je daar wel.
Ik weet zeker dat deze goed zit, destijds al eens uitgebreid gecheckt daar _/-\o_. Zo ook die Merten doos daar gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ViezeVis schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 21:48:
Overigens zijn de eindgroepen in de mk wel flexomaten. Slechts 2 voor de inductie zijn flexomaat :+.
De rest zijn ook "flexomaten", maar dan wat een ouder model. Dat is te zien aan het gebrek aan bedrading of kamrails aan de onderkant; ze worden gevoed via het busboard.

Edit: stukje over adereindhulzen weggehaald, ik zag pas te laat dat dat specifiek over het wcd ging.
[TD][Afbeelding][/TD]
Hey, 40 A aardlekschakelaars in een 1-fase-kast met PV. Goede kans dat die overbelast kunnen worden. Misschien moet daar nog wat gebeuren, zoals een remautomaat of 63 A aardlekschakelaars.
als ik dan toch bezig ben kan ik net zo goed die Schneider hoofdschakelaar vervangen voor een van ABB toch? Dan ben ik ook van de gehele verzameling af.
Kan, maar er is niks mis met Schneider.
/Edit 2
Juerd in "EMAT aardlekautomaat aanlsuiting" - context ook al gevonden. Hoor graag wat ik voor wat kan gaan vervangen ter bevestiging. Dan doe ik dat zsm.
De DS301C ligt voor de hand als je graag ABB wilt.

[ Voor 24% gewijzigd door Juerd op 26-01-2025 01:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Is dit zo'n foto waar je steeds meer op ziet als je langer blijft kijken?

De 3e automaat vanaf links heeft bloot koper en lijkt een zwarte 1,5 mm² als nuldraad te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Juerd schreef op zondag 26 januari 2025 @ 01:18:

Hey, 40 A aardlekschakelaars in een 1-fase-kast met PV. Goede kans dat die overbelast kunnen worden. Misschien moet daar nog wat gebeuren, zoals een remautomaat of 63 A aardlekschakelaars.
Ik heb nog nooit gemerkt dat de ALS omflipt o.i.d. Zou je alleen beide aardlekschakelaars vervangen naar 64A 0,03A? Of voorlopig niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Juerd schreef op zondag 26 januari 2025 @ 01:30:
[...]

Is dit zo'n foto waar je steeds meer op ziet als je langer blijft kijken?

De 3e automaat vanaf links heeft bloot koper en lijkt een zwarte 1,5 mm² als nuldraad te hebben.
Zal die automaten eens langslopen op koperzichtbaarheid. Zie wel op meer plekken koper. Dat mogelijk zwarte nuldraad lijkt bij bijzonder vreemd en ook best wel gevaarlijk eigenlijk.

/Edit
Lol :+ fasedraad (zwart) aangesloten op nuldraad (blauw). Waarbij de zwarte draad hier dient als nuldraad en dus zo ook naar de installatieautomaat loopt. En inderdaad, 1.5mm dikte. **GELUKKIG** alleen het traject tussen de WCD in de meterkast en de automaat dus eenvoudig vervangbaar. Heel chique is dat niet. Komt nog wat tegen als je die kast opentrekt. En dat terwijl je er al 2 jaar woont. Zal dat deze ochtend al eens even gaan vervangen en herstellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hfcy-c936kl_nsGHhNfCWsvSjfw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/kA6LBpCbPMscP1yhND48OYjI.png?f=user_large

[ Voor 40% gewijzigd door ViezeVis op 26-01-2025 02:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ViezeVis schreef op zondag 26 januari 2025 @ 01:44:
[...]

Ik heb nog nooit gemerkt dat de ALS omflipt o.i.d. Zou je alleen beide aardlekschakelaars vervangen naar 64A 0,03A? Of voorlopig niet?
Het gaat niet om trippen van de aardlekschakelaars, maar om de dikte van de interne geleider. Die aardlekschakelaars mogen 40 A hebben, maar doordat je PV hebt kun je de stroom van de hoofdzekering PLUS wat je omvormer kan opwekken tegelijkertijd gebruiken. Hoewel dat niet snel zal gebeuren, is het wel mogelijk en zou waarschijnlijk het juist op het slechtst mogelijke moment gebeuren (hoge omgevingstemperatuur, want zon), en moet het sowieso beveiligd worden.

Dus de vraag is: hoeveel A is je hoofdzekering en hoeveel stroom kan er uit je omvormer komen? Voor dat laatste is het wat controversieel of je mag uitgaan van het typeplaatje van de omvormer, of dat het moet op basis van de beveiliging (16 A). Als de som van deze getallen groter is dan 40, is een 40 A aardlekschakelaar dus niet goed genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@ViezeVis dat zelfde geldt ook voor een hoofdschakelaar, werkschakelaar, etc. die trippen niet (het zijn tenslotte geen automaten) bij overbelasting, maar de rating is voor wat er maximaal doorheen mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21:49
[...]

Ik zat hier nog wat over na te denken en ik probeer te begrijpen wat nu precies de beperking is van unidirectionele aardlekschakelaars.
Zit het hem in de kant waarvan de voeding komt (of anders gezegd, de kant waarvan de spanning wegvalt als hij tript) of zit het hem in de richting van de belasting?

Het laatste kan ik me maar moeilijk voorstellen. De fasehoek tussen spanning en stroom bepaalt in welke richting de energie vloeit (en zal bij PV dus 180 graden gedraaid zijn ten opzichte van een belasting), maar ik kan me maar moeilijk voorstellen dat de fasehoek van de verschilstroom ten opzichte van de voedingsspanning van invloed is op de werking van een ALS. Als dat toch zo is, dan kan ik nog wel meer scenario's bedenken waarbij de ALS mogelijk niet tript terwijl er wel een verschilstroom is, ook zonder PV.
Dat de kant waarvan de elektronica gevoed wordt invloed heeft kan ik me wel voorstellen, maar dan zie ik geen probleem met het toepassen van een unidirectionele ALS bij PV. Als je de LINE zijde maar aan de juiste zijde aansluit, uiteraard. Dan blijft de LINE zijde immers
ook gewoon onder spanning staan als hij tript of uitgeschakeld is.

Kennelijk mis ik iets, of het loopt toch niet zo'n vaart bij het gebruik van deze dingen bij PV. Heeft er iemand wellicht een bron met meer informatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 03:02

pvg

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wat voor hoofdzekering heb je? Automaten? Dan moet je die misschien een paar keer heen en weer halen (er zou wat vuil tussen kunnen zitten). Als je smeltpatronen hebt, Enexis bellen (mogelijk staat ie op doorbranden). Of op een geschikt moment een keer de hoofdzekering maximaal belasten 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Juerd schreef op zondag 26 januari 2025 @ 03:07:
[...]

Het gaat niet om trippen van de aardlekschakelaars, maar om de dikte van de interne geleider. Die aardlekschakelaars mogen 40 A hebben, maar doordat je PV hebt kun je de stroom van de hoofdzekering PLUS wat je omvormer kan opwekken tegelijkertijd gebruiken. Hoewel dat niet snel zal gebeuren, is het wel mogelijk en zou waarschijnlijk het juist op het slechtst mogelijke moment gebeuren (hoge omgevingstemperatuur, want zon), en moet het sowieso beveiligd worden.

Dus de vraag is: hoeveel A is je hoofdzekering en hoeveel stroom kan er uit je omvormer komen? Voor dat laatste is het wat controversieel of je mag uitgaan van het typeplaatje van de omvormer, of dat het moet op basis van de beveiliging (16 A). Als de som van deze getallen groter is dan 40, is een 40 A aardlekschakelaar dus niet goed genoeg.
Op internet staat een maximale omvormer output van 12A en de hoofdaansluiting is 40A. Dus met een ALA van 63A heb je wel ruim voldoende. Moeten dan ook de installatie draden van de ALA’s vervangen worden en vervang je dan ook de hoofdschakelaar van de PV-verdeler en van de hoofdverdeler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

timovd schreef op zondag 26 januari 2025 @ 07:39:
@ViezeVis dat zelfde geldt ook voor een hoofdschakelaar, werkschakelaar, etc. die trippen niet (het zijn tenslotte geen automaten) bij overbelasting, maar de rating is voor wat er maximaal doorheen mag.
Ah check! Logisch ergens ook wel :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:09
pvg schreef op zondag 26 januari 2025 @ 09:50:
Wat voor hoofdzekering heb je? Automaten? Dan moet je die misschien een paar keer heen en weer halen (er zou wat vuil tussen kunnen zitten). Als je smeltpatronen hebt, Enexis bellen (mogelijk staat ie op doorbranden). Of op een geschikt moment een keer de hoofdzekering maximaal belasten 😉
Daar kan het natuurlijk nooit aan liggen. Als je 20V spanningsval over je hoofdzekering of -automaten hebt, dan waren die al lang uitgebrand.
Is iets met P = U * I ...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

ViezeVis schreef op zondag 26 januari 2025 @ 11:13:
[...]

Op internet staat een maximale omvormer output van 12A en de hoofdaansluiting is 40A. Dus met een ALA van 63A heb je wel ruim voldoende. Moeten dan ook de installatie draden van de ALA’s vervangen worden en vervang je dan ook de hoofdschakelaar van de PV-verdeler en van de hoofdverdeler?
Een aardlek automaat? Dan moet je de kabels ook afzekeren voor 63A, anders zijn die eerder doorgebrand dan de zekering. Bedoel je soms een ALS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

timovd schreef op zondag 26 januari 2025 @ 13:37:
[...]

Een aardlek automaat? Dan moet je de kabels ook afzekeren voor 63A, anders zijn die eerder doorgebrand dan de zekering. Bedoel je soms een ALS? Incl. bekabeling tot zover mogelijk?
Correct, ALS idd. Sorry, verwarrend soms.

Dus mijn hoofdaansluiting is nu 40A. Maximale omvormer output 12A (=52A totaal). Moet ik dan beide ALS'en vervangen voor 63A in de hoofdverdeler? maar óók in de PV-verdeler hier zit geen ALS

--

Ik heb zojuist ook de bekabeling van de WCD vervangen in de meterkast. Gelukkig was dit geen 1,5 mm2 maar wel gewoon 2,5 mm2. Er is een restant XMvK gebruikt denk ik.

Heb nu alle automaten ook even nagezien op losliggend koper en dat is nu ook iets ingekort.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LYPQlHGJD0_NuQArBAnZjw0ckqE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aF9ZY5AnN8Uzo8jS5NVLLpwi.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 44% gewijzigd door ViezeVis op 26-01-2025 15:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@ViezeVis ik heb niet je hele draadje gevolgd. dat is 1 fase, neem ik aan? Dat moet dan voor alle ALS's, want die kunnen allemaal stroom afnemen van beide bronnen (net + PV). Maar dan opnieuw; dan moet je interne bedrading van de groepenkast daar ook op voorbereid zijn. Bij voorkeur gebruik je 10mm² kammen edit: busboard, dus ben je verbonden aan de meegeleverde draadjes Juerd weet vast beter welke bedrading ook nog mag toegepast worden.

[ Voor 9% gewijzigd door timovd op 26-01-2025 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

timovd schreef op zondag 26 januari 2025 @ 13:50:
@ViezeVis ik heb niet je hele draadje gevolgd. dat is 1 fase, neem ik aan? Dat moet dan voor alle ALS's, want die kunnen allemaal stroom afnemen van beide bronnen (net + PV). Maar dan opnieuw; dan moet je interne bedrading van de groepenkast daar ook op voorbereid zijn. Bij voorkeur gebruik je 10mm² kammen. Juerd weet vast beter welke bedrading ook nog mag toegepast worden.
1 fase idd. Er wordt nu gebruik gemaakt van een abb busboard. Volgens mij deze.

Draden tussen hoofdaansluiting - hoofdschakelaar: 6mm
Draden tussen hoofdschakelaar - aardlekschakelaar: 4 à 5mm
Draden tussen aardlekschakelaar - busboard: 4mm

Nou weet ik niet of er van die busboards beschikbaar zijn met dikkere draden. Mijn vermoeden is dat het busboard met max 63A dus gewoon kan blijven zitten, maar ik wel de aansluitdraden tussen de toekomstige ALS van 63A en de 'verdeler' (waar de PV en hoofdschakelaar ook op zit) moet vervangen.

/edit
Ik zie nu ook jouw edit. Misschien dat @Juerd idd weet hoe of wat. Het gaat nu al +/- 3 jaar goed, maar dat zou geen reden moeten zijn om het niet te vervangen imo.

[ Voor 26% gewijzigd door ViezeVis op 26-01-2025 15:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
ViezeVis schreef op zondag 26 januari 2025 @ 14:14:
Nou weet ik niet of er van die busboards beschikbaar zijn met dikkere draden.
Volgens mij niet. Maar ABB geeft ze ook een In van 63A.

Ik kan het hele artikel alleen niet vinden in ABB Connect :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Septillion schreef op zondag 26 januari 2025 @ 14:22:
[...]

Volgens mij niet. Maar ABB geeft ze ook een In van 63A.

Ik kan het hele artikel alleen niet vinden in ABB Connect :/
Geen enkel busboard staat erin van dit type idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 03:02

pvg

Andrehj schreef op zondag 26 januari 2025 @ 13:24:
[...]

Daar kan het natuurlijk nooit aan liggen. Als je 20V spanningsval over je hoofdzekering of -automaten hebt, dan waren die al lang uitgebrand.
Is iets met P = U * I ...
Waar, maar het zou een deel van het probleem kunnen zijn.

Als ik naar de grafiekjes kijk, zou het ook kunnen zijn dat er bij 1 van de buren een zware belasting zit: 's nachts correleert de spanning netjes met eigen belasting, maar overdag zakt de spanning verder in. Zit tata om de hoek? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 00:00
[...]

Zo heb ik laatst mijn kookgroep uit mijn 3F Eaton kast gehaald en vervangen voor een 3p+n automaat.
Kookgroep op 1 fase uiteraard en ik kwam erachter dat de kookgroep geen metalen pinnetje door de 2 schakelaars heen had om een brug te vormen, volgens mij is dat wel een eis.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
@ViezeVis @timovd @Septillion Volgens deze brochure van ABB mag je volstaan met 6 mm². Zonder zo'n garantie van de fabrikant zou het met 52 A alweer 10 mm² moeten zijn (disclaimers uit die post zijn van toepassing).

De busboarddraden zelf zijn overigens AWM Style 1015 en mogen 105 °C worden; het busboard is incl. bedrading gerated op 63 A volgens de FAQ van ABB.

Dan blijft over dat de voedende draden van de aardlekschakelaars waarschijnlijk H07V2-K zijn en "maar" 90 °C mogen hebben. Waarom zegt ABB dan in hun brochure dat het met 56 A goed is met slechts 6 mm², terwijl uit mijn tabel 10 mm² komt? Het verschil zit 'm vermoedelijk in de 80%-regel. Als ABB het thermisch heeft getest, hoeft de 80%-regel niet te worden toegepast, en dan kom je uit op 55 A voor 6 mm² in plaats van de 44 A die je zou moeten hanteren als je zelf een kast ontwerpt. Het verschil tussen 55 en 56 is misschien een kwestie van afronding en anders vast wel binnen de kniesoormarge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Juerd schreef op zondag 26 januari 2025 @ 17:36:
@ViezeVis @timovd @Septillion Volgens deze brochure van ABB mag je volstaan met 6 mm². Zonder zo'n garantie van de fabrikant zou het met 52 A alweer 10 mm² moeten zijn (disclaimers uit die post zijn van toepassing).

De busboarddraden zelf zijn overigens AWM Style 1015 en mogen 105 °C worden; het busboard is incl. bedrading gerated op 63 A volgens de FAQ van ABB.

Dan blijft over dat de voedende draden van de aardlekschakelaars waarschijnlijk H07V2-K zijn en "maar" 90 °C mogen hebben. Waarom zegt ABB dan in hun brochure dat het met 56 A goed is met slechts 6 mm², terwijl uit mijn tabel 10 mm² komt? Het verschil zit 'm vermoedelijk in de 80%-regel. Als ABB het thermisch heeft getest, hoeft de 80%-regel niet te worden toegepast, en dan kom je uit op 55 A voor 6 mm² in plaats van de 44 A die je zou moeten hanteren als je zelf een kast ontwerpt. Het verschil tussen 55 en 56 is misschien een kwestie van afronding en anders vast wel binnen de kniesoormarge.
Aha! Heel erg waardevol. Dit verklaart dus ook waarom de busboards voor 63A geschikt zijn. Het enige wat ik nog wel vreemd vind is dat als ik mijn schuifmaat op de kabel zet, ik 4-5mm meet en dus geen 6-7mm. Mogelijk is deze setup dus initieel echt gericht op een 40A-setup. Ik heb SanderVunderink en een aantal andere elektrazaken gemaild of zij de diameter weten van de busboards die zij hebben liggen. Mijn vermoeden is dat er meerdere versies van busboards zijn en ik dus het hele busboard moet vervangen.

Dat is vooralsnog niet duidelijk. Eigenlijk staan er dus een aantal dingen op de ToDo:
- Vervangen busboard (naar ALS) voor variant met 6 mm2.
- Vervangen draden ALS naar verdeler voor 10 mm2 (de 'standaard' conform tabel)

Draden van hoofdschakelaar naar verdeler zijn nu ook +/- 4 à 5 mm2, maar vervang ik naar 6mm2.

Denk dat ik er dan wel aardig ben, naast het vervangen van die EMAT units.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Out.of.Control schreef op zondag 26 januari 2025 @ 09:11:
Ik zat hier nog wat over na te denken en ik probeer te begrijpen wat nu precies de beperking is van unidirectionele aardlekschakelaars.
Zit het hem in de kant waarvan de voeding komt (of anders gezegd, de kant waarvan de spanning wegvalt als hij tript) of zit het hem in de richting van de belasting?
Het zit 'm in de kant waar nog spanning op staat na het trippen.
Dat de kant waarvan de elektronica gevoed wordt invloed heeft kan ik me wel voorstellen, maar dan zie ik geen probleem met het toepassen van een unidirectionele ALS bij PV. Als je de LINE zijde maar aan de juiste zijde aansluit, uiteraard. Dan blijft de LINE zijde immers
ook gewoon onder spanning staan als hij tript of uitgeschakeld is.
Wat is de juiste zijde? Beide kanten kunnen voeden! De omvormer moet weliswaar uitschakelen als de voeding wegvalt, maar mag dat relatief traag doen en moet bovendien eerst detecteren dat de spanning is weggevallen, waar door ie altijd later zal zijn. En het zou wel eng zijn om er maar van uit te gaan dat de omvormer altijd exact doet wat ie hoort te doen.
Kennelijk mis ik iets, of het loopt toch niet zo'n vaart bij het gebruik van deze dingen bij PV. Heeft er iemand wellicht een bron met meer informatie?
Ik heb wat links naar filmpjes verzameld in deze post. In de youtubefilmpjes kun je goed zien wat de gevolgen kunnen zijn van verkeerd om aansluiten. En met PV is het altijd verkeerd om omdat op beide kanten spanning kan blijven staan na het trippen.

Qua de vaart die het loopt: in het VK worden al jaren standaard unidirectionele aardlekautomaten (RCBO's) gebruikt en heeft het kennelijk zoveel problemen opgeleverd dat er inmiddels een aanvulling op de BS 7671 (de Britse NEN 1010) is uitgebracht. Blijkbaar hebben ze het algemene artikel dat je de instructies van de fabrikant moet volgen, niet duidelijk genoeg gevonden.

EMAT heeft inmiddels de EA16-32 stilletjes vervangen door een bidirectioneel ding. Die schakelt de elektronica wel af bij het trippen. Het is jammer en laakbaar dat ze hier niks over hebben gepubliceerd en dat een verschillend product wordt verkocht met hetzelfde modelnummer, waardoor je het verschil pas kunt zien als je de groepenkast open maakt. Ik vermoed dat er nog veel EMAT EA16-32's in gebruik zijn voor PV-omvormers, niet in de laatste plaats omdat Elektramat blijkbaar PV-verdelers (!) heeft verkocht met unidirectionele EMAT aardlekautomaten.

Het brandt pas intern door als de aardlek tript en de omvomer niet ook razendsnel zou uitschakelen. Aan de buitenkant zie je daar niks van, behalve dat ie niet meer reageert op de testknop. Het gaat helemaal fout als je daarna een keer echte aardlek zou hebben en het ding niet meer tript.

(En dan is er nog het probleem dat het overstroom-gedeelte van de aardlekautomaat niet geschikt is als foutbeveiliging in menig huis met hoge ZS, en het dus behalve kans op elektrocutie bij aardlek ook gewoon brand zou kunnen veroorzaken bij foutstroom. Ze mogen omdat ze spanningsafhankelijk zijn niet gebruikt worden als foutstroombeveiliging, maar dezelfde installateurs die "Load" en "Line" negeren weten dat wellicht ook niet.)

Acties:
  • +3 Henk 'm!
ViezeVis schreef op zondag 26 januari 2025 @ 17:49:
[...]

Aha! Heel erg waardevol. Dit verklaart dus ook waarom de busboards voor 63A geschikt zijn. Het enige wat ik nog wel vreemd vind is dat als ik mijn schuifmaat op de kabel zet, ik 4-5mm meet en dus geen 6-7mm.
mm² gaat niet over de diameter, maar over het oppervlak van de kerndoorsnede. Daarom is het ook mm² en niet mm.

6 mm² geeft dus een diameter van 2 × √(6 / pi) ≈ 2,76 mm.

Dat gaat uit van een bepaalde zuiverheid van het koper: de daadwerkelijke kerndoorsnede mag kleiner zijn bij zuiverder koper en moet groter zijn bij minder zuiver koper. Bovendien zul je bij stranded draad ook nog lucht tussen de strands hebben waar je schuifmaat geen rekening mee kan houden, en is een draad niet altijd perfect rond. Met een schuifmaat zul je dus nooit de berekende maat meten.

En als je 4-5 mm meet... heb je dan gemeten met de plastic isolatie erbij?

De geleiders binnenin het busboard zijn op sommige punten nog kleiner (ca. 4 mm² als ik het me goed herinner). Maar die liggen in polycarbonaat, een kunststof dat erg hoge temperaturen aankan en ook nog eens zeer moeilijk brandt. Het koper zelf is zelden het probleem, het gaat om hoe heet de isolatie mag worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Juerd schreef op zondag 26 januari 2025 @ 18:12:
[...]

mm² gaat niet over de diameter, maar om het oppervlak van de kerndoorsnede.

6 mm² geeft dus een diameter van 2 × √(6 / pi) ≈ 2,76 mm.

Dat gaat het uit van een bepaalde zuiverheid van het koper: de daadwerkelijke kerndoorsnede mag kleiner zijn bij zuiverder koper en moet groter zijn bij minder zuiver koper. Bovendien zul je bij stranded draad ook nog lucht tussen de strands hebben waar je schuifmaat geen rekening mee kan houden, en is een draad niet altijd perfect rond. Met een schuifmaat zul je dus nooit de berekende maat meten.

En als je 4-5 mm meet... heb je dan gemeten met de plastic isolatie erbij?

De geleiders binnenin het busboard zijn op sommige punten nog kleiner (ca. 4 mm² als ik het me goed herinner). Maar die liggen in polycarbonaat, een kunststof dat erg hoge temperaturen aankan en ook nog eens zeer moeilijk brandt. Het koper zelf is zelden het probleem, het gaat om hoe heet de isolatie mag worden.
Ik had dat gemeten idd met plastic isolatie. Dat van die mm2 wist ik niet. Dan heb ik waarschijnlijk mij druk gemaakt om iets wat niet hoeft :+. Laatst maakte je een opmerking over een draad wat 1,5 mm2 leek, maar dat was een 2,5 mm2 dus isolatie maakt ook nog een verschil idd. Hoe kom ik er het beste achter of ik bedrading zou moeten vervangen?

Ik leer deze dingen graag en vind het oprecht leuk om te doen, heb ook eens overwogen om naast mijn beroep als IT'er te leren. Op een of andere manier word ik er rustig van haha.

/Edit
Ik ben er al achter denk.
10AWG staat op die kabels. Dat is dus 6mm2. Busboard zit wel goed dus. Denk dat ik dan voor de zekerheid wel de draden van de ALS naar de verdeler vervang volgens de tabel in OP wanneer er 63A ALS'en inkomen.

[ Voor 7% gewijzigd door ViezeVis op 26-01-2025 18:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Om onnodig dubbel werk te voorkomen, ter informatie: @ViezeVis is ook op /r/klussers actief over dezelfde verdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Juerd schreef op zondag 26 januari 2025 @ 18:48:
Om onnodige dubbel werk te voorkomen, ter informatie: @ViezeVis is ook op /r/klussers actief over dezelfde verdeler.
Excuus. Laat mij voorop stellen dat ik niet verschillende platformen wil vermoeien. Ik maak mij ergens ook zorgen om de installatie, daar waar ik zsm wil zien te voorkomen dat er verkeerde diktes of automaten worden gebruikt. Niet om de tijd van iedereen te verdoen, vooral om ook meerdere bronnen uit te nutten.

Ik heb op /r/klussers gelinkt in OP naar deze posts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Septillion schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 19:49:
[...]

Dat zal 35A zijn in geval van smeltzekering en 40A in geval van een automaat.
Het is een smeltzekering. De installateur heeft de waarde opgevraagd toen ik de nieuwe groepenkast liet plaatsen.
Het huis is van 1957 en de netaansluiting ook. In mijn vorige woning uit 1983 was het ook maar 32A.
[...]

En toen heb je nog een keer gezegd dat dit de P1 data is? Dat is nog niet in jouw installatie dus kan daar ook het probleem niet liggen....
Ik had een contactformulier ingevuld op de website van Enexis en heb daar duidelijk bij geschreven dat het een meting uit HA van de P1 poort is.
Later werd ik opgebeld maar kreeg de technische dienst zelf niet aan de lijn.
Of mja, daar kan ook een probleem liggen dat het nog minder maakt. Maar wat je niet binnen krijgt kan je ook niet verliezen :+
pvg schreef op zondag 26 januari 2025 @ 09:50:
[...]

Enexis heb ik gevraagd maar die komen niet in beweging want die beweren dat het aan de huisinstallatie ligt.

De hoofdschakelaar zit in mijn groepenkast dus zit buiten het gebied dat ik verdenk.
Dat advies om de hoofdzekering er dan maar uit te branden ben ik al vaker tegengekomen. Maar wat als het ergens anders gaat smeulen?

=====================================
Ik kan misschien een installateur laten komen om vast te stellen dat er niets mis is met mijn huisinstallatie en daarmee Enexis tot actie te laten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
JukeboxBill schreef op zondag 26 januari 2025 @ 19:17:
[...]

Het is een smeltzekering. De installateur heeft de waarde opgevraagd toen ik de nieuwe groepenkast liet plaatsen.
Het huis is van 1957 en de netaansluiting ook. In mijn vorige woning uit 1983 was het ook maar 32A.

[...]

Ik had een contactformulier ingevuld op de website van Enexis en heb daar duidelijk bij geschreven dat het een meting uit HA van de P1 poort is.
Later werd ik opgebeld maar kreeg de technische dienst zelf niet aan de lijn.

[...]

[...]

Enexis heb ik gevraagd maar die komen niet in beweging want die beweren dat het aan de huisinstallatie ligt.

De hoofdschakelaar zit in mijn groepenkast dus zit buiten het gebied dat ik verdenk.
Dat advies om de hoofdzekering er dan maar uit te branden ben ik al vaker tegengekomen. Maar wat als het ergens anders gaat smeulen?

=====================================
Ik kan misschien een installateur laten komen om vast te stellen dat er niets mis is met mijn huisinstallatie en daarmee Enexis tot actie te laten komen.
Als ik alles zo lees van je, lijkt het erop dat je inderdaad op een oud(er) net zit, mogelijk op het einde van de kabel (buitengebied), en wat eerder al gezegd werd mogelijk invloed van buren die zware/zwaardere machines aanzetten (boerderijen?) en daardoor dus spanningsval veroorzaken.

Je kunt mogelijk met je/een installateur overleggen voor een schrijvende meting of dit aanvragen bij Enexis.
Als ik het goed heb is het bij Enexis schrijvende meting gratis mits het probleem aan de netbeheerder kant zit, anders zijn de kosten voor jezelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mithrandir
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:11
Bij onze verbouwing zijn er een heleboel wandcontactdozen ver/geplaatst. Sommige wandcontactdozen zitten daardoor vrij diep in de muur: 12mm spaanplaat + 12mm gips + 2mm stuc = 26mm diep!

Is het nodig om al deze inbouwdozen op te hogen door middel van ringen? Ik ben bang dat ik daardoor meer in het stuc kapot moet snijden dan nodig, en ik vraag me af of dat mooi wordt. Wat is wijsheid?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VI1P3WmsoYmOyJ-bBZQhUY-CMlQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MenW3m721Rl1zYkDthbmTGGd.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UmESYUfrIm6tEZw-6Fjl9rpVLtc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OkZ1ZPeL4XCHRB3jLWhFT7Ph.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uIKalJ8mRAq-nve2I8rdSRMZdjM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iJKfF2DXULkyJjXQLxd9mIsE.jpg?f=fotoalbum_tile

Verbouwing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Mithrandir langere schroeven gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
Mithrandir schreef op zondag 26 januari 2025 @ 20:43:
Bij onze verbouwing zijn er een heleboel wandcontactdozen ver/geplaatst. Sommige wandcontactdozen zitten daardoor vrij diep in de muur: 12mm spaanplaat + 12mm gips + 2mm stuc = 26mm diep!

Is het nodig om al deze inbouwdozen op te hogen door middel van ringen? Ik ben bang dat ik daardoor meer in het stuc kapot moet snijden dan nodig, en ik vraag me af of dat mooi wordt. Wat is wijsheid?

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Zou ik wel doen, anders grote kans dat je je wcd's (of wat je er ook plaatst) te diep aan trekt en dan:
A. Niet mooi aansluiten met je muren (gapende gaten).
B. Je mogelijk nog meer je stucwerk verpest.
C. Je schakelmateriaal zit niet fijn en stevig vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mithrandir
Dat moet sowieso...
Annuk schreef op zondag 26 januari 2025 @ 20:47:
[...]

Zou ik wel doen, anders grote kans dat je je wcd's (of wat je er ook plaatst) te diep aan trekt en dan:
A. Niet mooi aansluiten met je muren (gapende gaten).
B. Je mogelijk nog meer je stucwerk verpest.
C. Je schakelmateriaal zit niet fijn en stevig vast.
Helder, ik denk dat ik maar wat doosjes opvulringen bestel dan :)

Verbouwing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Laatst online: 22:23
Mithrandir schreef op zondag 26 januari 2025 @ 20:51:
[...]

Dat moet sowieso...

[...]

Jammer dat de stukadoor en electrician niet communiceren.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mithrandir
John245 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 21:02:
[...]

Wat zou de juiste gang van zaken zijn?

Verbouwing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
John245 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 21:02:
[...]

Je mist mogelijk nog de timmerman... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
Mithrandir schreef op zondag 26 januari 2025 @ 21:03:
[...]

Bij voorkeur de electricien voorbereiden, timmerman bij plaatsen van de wanden de gaten laten boren/zagen zodat daarna de electricien de hollewand dozen plaatst met de bedrading.
Stucdeksels erop en dan laten stuccen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Laatst online: 22:23
Mithrandir schreef op zondag 26 januari 2025 @ 21:03:
[...]

Electrician plaats de dekseltjes zodanig dat deze gelijk liggen met de muur (in jou geval zijn dar dus opvulringen voor nodig. De stukadoor doet zijn werk en vertelt je dat het heel goed te zien is waar de dekseltjes zitten zodat je deze kan verwijderen voordat het stucwerk helemaal droog is.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
Mithrandir schreef op zondag 26 januari 2025 @ 20:43:

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Ik denk dat die ringen sowieso nodig zijn om de ruimte waar de elektra componenten en draden in zitten af te schermen van de spaanplaat.
Net zoals je ook geen opbouwstopcontacten direct op hout mag monteren als ze een open achterkant hebben maar je er een plastic plaat tussen moet plaatsen.
Dit in verband met brandgevaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Annuk schreef op zondag 26 januari 2025 @ 19:35:
[...] Als ik alles zo lees van je, lijkt het erop dat je inderdaad op een oud(er) net zit, mogelijk op het einde van de kabel (buitengebied), en wat eerder al gezegd werd mogelijk invloed van buren die zware/zwaardere machines aanzetten (boerderijen?) en daardoor dus spanningsval veroorzaken.

Je kunt mogelijk met je/een installateur overleggen voor een schrijvende meting of dit aanvragen bij Enexis.
Als ik het goed heb is het bij Enexis schrijvende meting gratis mits het probleem aan de netbeheerder kant zit, anders zijn de kosten voor jezelf.
En het probleem zit aan de netbeheerders kant zodra de spanning voor - bij de hoofdschakelaar onder de limiet zit bij maximaal een belasting van / binnen de eigen hoofdzekering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Annuk schreef op zondag 26 januari 2025 @ 19:35:
[...]

Als ik alles zo lees van je, lijkt het erop dat je inderdaad op een oud(er) net zit, mogelijk op het einde van de kabel (buitengebied), en wat eerder al gezegd werd mogelijk invloed van buren die zware/zwaardere machines aanzetten (boerderijen?) en daardoor dus spanningsval veroorzaken.
Zit inderdaad in een buitengebied met wat boerenbedrijven en een transformatorhuisje op 750 m en een andere op 950 meter. En alles is oud spul om mij heen.
Enig idee wat zo'n meting kost? Want Enexis wil niet komen, dus moet ik het zelf betalen.
En kan je uit zo'n meting ook de oorzaak halen? Ik doe nu zelf al schrijvende metingen in HA, maar daar kan ik Enexis niet mee overtuigen. Alhoewel een formele meting van een specialistisch bedrijf zal wel meer overtuigingskracht hebben.
Maar misschien moet ik een formele klacht indienen. Nu heb ik ze alleen geïnformeerd over mijn metingen.

[ Voor 7% gewijzigd door JukeboxBill op 26-01-2025 22:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Annuk
JukeboxBill schreef op zondag 26 januari 2025 @ 22:36:
[...]

Enig idee wat zo'n meting kost? Want Enexis wil niet komen, dus moet ik het zelf betalen.
En kan je uit zo'n meting ook de oorzaak halen? Ik doe nu zelf al schrijvende metingen in HA, maar daar kan ik Enexis niet mee overtuigen. Alhoewel een formele meting van een specialistisch bedrijf zal wel meer overtuigingskracht hebben.
Maar misschien moet ik een formele klacht indienen. Nu heb ik ze alleen geïnformeerd over mijn metingen.
Ik durf het zo niet te zeggen, misschien kan je iets in de tsriefbladen vinden van hun, en anders bij de installateur opvragen.

Je hebt indd al een P1 logging dus zou inderdaad een formele klacht indienen, wat ze dan verder doen durf ik niet te zeggen, als het goed is of een schrijvende meting ophangen en/of misschien de transformator al aanpassen in tapstand (hoger voltage op de kabel).

onetime schreef op zondag 26 januari 2025 @ 22:06:
[...]

En het probleem zit aan de netbeheerders kant zodra de spanning voor - bij de hoofdschakelaar onder de limiet zit bij maximaal een belasting van / binnen de eigen hoofdzekering?
Zodra ze voor de meter inderdaad 230V nominaal +/- 10% meten.
Durf niet precies te zeggen wat ze verder allemaal en hoe nog meer meten maar daar kom je achter als je de meting krijgt.

Kan misschien morgen wel eens navraag doen hoe zo'n meting in elkaar zit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:01

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

JukeboxBill schreef op zondag 26 januari 2025 @ 22:36:
[...]

Zit inderdaad in een buitengebied met wat boerenbedrijven en een transformatorhuisje op 750 m en een andere op 950 meter. En alles is oud spul om mij heen.

[...]

Tussen 1 en 3 kan je mooi zien dat ~2kW ~= 10A extra verbruik zorgt voor ~5V spanningsval. Gegeven dat dat allebei metingen zijn op P1 en je dus niet je huisinstallatie aan het meten bent heb je al een netimpedantie van 0,5 Ω. Met een kabel van 35 mm² haal je dat al na 500m, dus dat zou best kunnen kloppen.

Met P1 metingen in de hand kan je prima de stap van de installateur overslaan (of bluffen dat je dat al hebt gedaan). Volgens het stappenplan van Enexis kan je via het storingsnummer uitkomen op zo'n meting.

Als je tijdens zo'n meting dan genoeg verbruikt kunnen ze bij Enexis ook prima zien dat het niet (meer) aan de eisen voldoet. Als je bijv. 30A zou verbruiken zit je al 15V lager dan het transformatorhuisje. Aan de andere kant helpt het wel dat het huisje blijkbaar laag staat afgesteld (onder 230V bij weinig verbruik), mocht je ooit veel PV aan willen sluiten ;)

Ik kan de kosten niet vinden, maar op basis van andere tarieven ligt dat waarschijnlijk tussen 100 en 200 euro. Als ze überhaupt al iets in rekening brengen.

Als het gewoon een lange kabel is en je verder nergens last van hebt kan je het ook gewoon zo laten. Het is echter wel moeilijk om zelf te bepalen of het een lange (dunne) kabel is of dat je te maken hebt met een hoofdzekering/aansluiting met een slecht contact. Toen dat bij ons ooit het geval was (slecht contact bij smeltzekering) kon je wel duidelijk een bromtoon horen vanaf de hoofdzekering onder hoge belasting. Op basis daarvan hebben ze toen ook een stukje (half gesmolten) kabel vervangen.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21:49
Juerd schreef op zondag 26 januari 2025 @ 18:00:
[...]

Het zit 'm in de kant waar nog spanning op staat na het trippen.

[...]

Wat is de juiste zijde? Beide kanten kunnen voeden! De omvormer moet weliswaar uitschakelen als de voeding wegvalt, maar mag dat relatief traag doen en moet bovendien eerst detecteren dat de spanning is weggevallen, waar door ie altijd later zal zijn. En het zou wel eng zijn om er maar van uit te gaan dat de omvormer altijd exact doet wat ie hoort te doen.

[...]

Ik heb wat links naar filmpjes verzameld in deze post. In de youtubefilmpjes kun je goed zien wat de gevolgen kunnen zijn van verkeerd om aansluiten. En met PV is het altijd verkeerd om omdat op beide kanten spanning kan blijven staan na het trippen.
Dank voor de informatie. Dat was dus het stukje kennis dat ik miste.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:57
Mithrandir schreef op zondag 26 januari 2025 @ 20:51:
[...]

Dat moet sowieso...

[...]

Maar wel lekker extra diep voor plaatsen home automation dingetjes *O*

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjo
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-09 13:13
Hoi allemaal,

Klein vraagje over een meterkast: ik vroeg me af welke kamrails ik nodig had voor EMAT componenten (pin of vork) (Ben er inmiddels achter dat het waarschijnlijk vork is, gezien deze foto op de emat website: https://www.emat.nl/stora...rge/6029/401165373-5.webp

Maar toen ik dit in de chat vroeg bij een van de bekende webwinkels, vroegen ze wat ik er precies mee wilde doen, wat het volgende is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lec92UVlLUhNDf-KxWXCvGoOJrI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wpDAFYrmwJEMwbQIj8zS94FM.png?f=fotoalbum_large
Dus HS --> ALS --> Krachtgroep. Voeden van onder of boven maakt voor zover ik weet niet uit ( zie hier), dus ik dacht dat gewoon moet kunnen.

Echter volgens de mensen achter de chat zou ik met kamrails alleen dezelfde componenten met elkaar mogen verbinden (dus meerdere ALSen of meerdere groepen aan elkaar), maar geen HS --> ALS of ALS --> Groep. Nu heb ik dit volgens mij veelvuldig in de praktijk gezien, en ik kan zelf ook nog niet bedenken waarom het niet zo kunnen, tenzij bijv. de hoogte van de ingangen voor de vorkjes verschillend zijn?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v8Q-3vW8VwDHEL_KJ31sCUMFzxA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ZckFbfgJdpYKY6BLkYKkBmM1.png?f=user_large

Volgens de mevrouw in de chat mag het echter niet volgens de NEN1010 (maar ze kon geen specifiek artikel noemen).

Is er iemand die uitsluitsel kan geven, mag dit gewoon? En als ik dit met EMAT componenten doe, heb ik dan 2voudig 4 polig vorkjes of pinnetjes kamrails nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Wat een lulverhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PotatoChip
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 17:59
Arjo schreef op maandag 27 januari 2025 @ 14:33:
Hoi allemaal,

Klein vraagje over een meterkast: ik vroeg me af welke kamrails ik nodig had voor EMAT componenten (pin of vork) (Ben er inmiddels achter dat het waarschijnlijk vork is, gezien deze foto op de emat website: https://www.emat.nl/stora...rge/6029/401165373-5.webp

Maar toen ik dit in de chat vroeg bij een van de bekende webwinkels, vroegen ze wat ik er precies mee wilde doen, wat het volgende is:
[Afbeelding]
Dus HS --> ALS --> Krachtgroep. Voeden van onder of boven maakt voor zover ik weet niet uit ( zie hier), dus ik dacht dat gewoon moet kunnen.

Echter volgens de mensen achter de chat zou ik met kamrails alleen dezelfde componenten met elkaar mogen verbinden (dus meerdere ALSen of meerdere groepen aan elkaar), maar geen HS --> ALS of ALS --> Groep. Nu heb ik dit volgens mij veelvuldig in de praktijk gezien, en ik kan zelf ook nog niet bedenken waarom het niet zo kunnen, tenzij bijv. de hoogte van de ingangen voor de vorkjes verschillend zijn?
[Afbeelding]

Volgens de mevrouw in de chat mag het echter niet volgens de NEN1010 (maar ze kon geen specifiek artikel noemen).

Is er iemand die uitsluitsel kan geven, mag dit gewoon? En als ik dit met EMAT componenten doe, heb ik dan 2voudig 4 polig vorkjes of pinnetjes kamrails nodig?
Als die contacten netjes op één lijn liggen na monteren op de dinrail zie ik eigenlijk niet in waarom dit niet zo mogen. Als dit niet zo is trek je de kamrail krom wat uiteraard niet zo verstandig is... Eaton verkoopt ook gewoon kamrails om met 1 aardlek 4 groepen te voeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinkerer84
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19:55
Juerd schreef op zondag 26 januari 2025 @ 18:00:

EMAT heeft inmiddels de EA16-32 stilletjes vervangen door een bidirectioneel ding. Die schakelt de elektronica wel af bij het trippen. Het is jammer en laakbaar dat ze hier niks over hebben gepubliceerd en dat een verschillend product wordt verkocht met hetzelfde modelnummer, waardoor je het verschil pas kunt zien als je de groepenkast open maakt. Ik vermoed dat er nog veel EMAT EA16-32's in gebruik zijn voor PV-omvormers, niet in de laatste plaats omdat Elektramat blijkbaar PV-verdelers (!) heeft verkocht met unidirectionele EMAT aardlekautomaten.

Het brandt pas intern door als de aardlek tript en de omvomer niet ook razendsnel zou uitschakelen. Aan de buitenkant zie je daar niks van, behalve dat ie niet meer reageert op de testknop. Het gaat helemaal fout als je daarna een keer echte aardlek zou hebben en het ding niet meer tript.

(En dan is er nog het probleem dat het overstroom-gedeelte van de aardlekautomaat niet geschikt is als foutbeveiliging in menig huis met hoge ZS, en het dus behalve kans op elektrocutie bij aardlek ook gewoon brand zou kunnen veroorzaken bij foutstroom. Ze mogen omdat ze spanningsafhankelijk zijn niet gebruikt worden als foutstroombeveiliging, maar dezelfde installateurs die "Load" en "Line" negeren weten dat wellicht ook niet.)
Ik heb hier ook een Emat EA16-32 E3 waar zonnepanelen achter zitten. Deze is dus unidirectioneel en potentieel gevaarlijk?

Zonnepanelen zijn in 2023 geïnstalleerd, maar ik verwacht er niet zo veel van als ik hier de installateur op aanspreek..
Pagina: 1 ... 9 ... 42 Laatste