Out.of.Control schreef op zondag 26 januari 2025 @ 09:11:
Ik zat hier nog wat over na te denken en ik probeer te begrijpen wat nu precies de beperking is van unidirectionele aardlekschakelaars.
Zit het hem in de kant waarvan de voeding komt (of anders gezegd, de kant waarvan de spanning wegvalt als hij tript) of zit het hem in de richting van de belasting?
Het zit 'm in de kant waar nog spanning op staat
na het trippen.
Dat de kant waarvan de elektronica gevoed wordt invloed heeft kan ik me wel voorstellen, maar dan zie ik geen probleem met het toepassen van een unidirectionele ALS bij PV. Als je de LINE zijde maar aan de juiste zijde aansluit, uiteraard. Dan blijft de LINE zijde immers
ook gewoon onder spanning staan als hij tript of uitgeschakeld is.
Wat is de juiste zijde? Beide kanten kunnen voeden! De omvormer moet weliswaar uitschakelen als de voeding wegvalt, maar mag dat relatief traag doen en moet bovendien eerst detecteren dat de spanning is weggevallen, waar door ie altijd later zal zijn. En het zou wel eng zijn om er maar van uit te gaan dat de omvormer altijd exact doet wat ie hoort te doen.
Kennelijk mis ik iets, of het loopt toch niet zo'n vaart bij het gebruik van deze dingen bij PV. Heeft er iemand wellicht een bron met meer informatie?
Ik heb wat links naar filmpjes verzameld in
deze post. In de youtubefilmpjes kun je goed zien wat de gevolgen kunnen zijn van verkeerd om aansluiten. En met PV is het altijd verkeerd om omdat op beide kanten spanning kan blijven staan na het trippen.
Qua de vaart die het loopt: in het VK worden al jaren standaard unidirectionele aardlekautomaten (RCBO's) gebruikt en heeft het kennelijk zoveel problemen opgeleverd dat er inmiddels een
aanvulling op de BS 7671 (de Britse NEN 1010) is uitgebracht. Blijkbaar hebben ze het algemene artikel dat je de instructies van de fabrikant moet volgen, niet duidelijk genoeg gevonden.
EMAT heeft inmiddels de EA16-32 stilletjes vervangen door een bidirectioneel ding. Die schakelt de elektronica wel af bij het trippen. Het is jammer en laakbaar dat ze hier niks over hebben gepubliceerd en dat een verschillend product wordt verkocht met hetzelfde modelnummer, waardoor je het verschil pas kunt zien als je de groepenkast open maakt. Ik vermoed dat er nog veel EMAT EA16-32's in gebruik zijn voor PV-omvormers, niet in de laatste plaats omdat Elektramat blijkbaar PV-verdelers (!)
heeft verkocht met unidirectionele EMAT aardlekautomaten.
Het brandt pas intern door als de aardlek tript en de omvomer niet ook razendsnel zou uitschakelen. Aan de buitenkant zie je daar niks van, behalve dat ie niet meer reageert op de testknop. Het gaat helemaal fout als je daarna een keer echte aardlek zou hebben en het ding niet meer tript.
(En dan is er nog het probleem dat het overstroom-gedeelte van de aardlekautomaat niet geschikt is als foutbeveiliging in menig huis met hoge Z
S, en het dus behalve kans op elektrocutie bij aardlek ook gewoon brand zou kunnen veroorzaken bij foutstroom. Ze mogen omdat ze spanningsafhankelijk zijn niet gebruikt worden als foutstroombeveiliging, maar dezelfde installateurs die "Load" en "Line" negeren weten dat wellicht ook niet.)