Advies 3 fase groepenkast - zonnepanelen-kookgroep

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theo66
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 23:40

theo66

NIBE S1155-6

Topicstarter
Ik wil graag wat advies over de groepenkast van mijn broer. Over de afgelopen jaren zijn 3 enkelfase zonnepanelen installaties geplaatst, een inductiekookplaat, hybride warmtepomp, een hybride auto, en parallel ook de groepenkast en aansluiting naar 3 fase, 3 * 25A. Zonnepanelen zijn verdeeld over de 3 fasen. De zonnepanelen zitten op normale B16 automaten tussen de andere huisgroepen.

Een van de zonnepanelen installaties doet bij vochtig weer soms de aardlek er uit springen. Dan zijn er ook 3 huisgroepen weg, waaronder de CV ketel. Vervelend als je net niet thuis bent. Daarnaast is de aansluiting van de inductiekookplaat ook niet conform de regels van het "Grote kookplaat aansluiten topic"
https://gathering.tweaker...message/81402564#81402564

Het zit er nu zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aCnh1jkYxGZJl9Hq5oCFOe84_5U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bzti0HIjHyBd6Mj5z3CVb3Gc.jpg?f=fotoalbum_large

De inductiekookplaat (aansluitwaarde 7,4kW) zit nu op 2 (losse) automaten op positie 3, niet eens een kookgroep, en wel op één fase. Daarvoor denk ik aan een oplossing met een 4 polige aardlekschakelaar en een kookgroep. Middelste optie "voldoende" uit het Kookplaat aansluiten topic.

De zonnepanelen zitten op automaten 1, 4 en 8. Op 10 zit een stopcontact buiten voor de granny charger. De uitval van de aardlek wordt veroorzaakt door groep 4, daar zit een omvormer op van 3kW. Daar zou denk ik een alamat de oplossing zijn, wellicht een C20, 300mA ? De andere omvormers zijn wat lichter en daar zou denk ik een B16 30mA alamat voldoen.
Het is een wat ouder huis, met een erg krappe meterkast. Naast de groepenkast is nog net plaats voor een 11*22cm uitbreidingskast verticaal met 6 posities. Daarin zou de oplossing voor de inductieplaat passen, en dan kunnen in de bestaande kast twee alamats geplaatst worden voor de zonnepanelen, maar nog geen drie.
Andere oplossing is wellicht hoofdschakelaar naar rechts, op de onderste rij een aardlek vervangen door een 4 polige, op de bovenste rij een kookgroep en de uitbreidingskast met 3 alamats voor de zonnepanelen.

Maar misschien zit ik wel helemaal mis, en zijn er andere / betere oplossingen. Als ik globaal de lijn heb moet de kast maar eens open om te zien hoe het aangesloten is zodat de details er bij komen.
Graag advies

Even creatief geschoven ipv timestamps

[ Voor 182% gewijzigd door Septillion op 25-01-2025 15:36 ]

0523 BJ 1994 | NIBE S1155-6PC | Alfen Eve Single Pro | SMA SB4000TL20 4230Wp Z | SE3680H 5920 Wp O/W | Zonneboiler 120l

Beste antwoord (via theo66 op 27-01-2025 23:07)

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:05
@theo66 Opzich vind ik een onderverdeler nog niet eens zo'n heel gek idee, als dat relatief eenvoudig haalbaar is (het terughalen v/d kabels vanuit de huidige verdeler).
Ben zelf meer liefhebber van centraal houden, maar vind een onderverdeler lang niet gek.
Dan kan je mogelijk ook nog eenvoudig(er) later alsnog verder uitbreiden (in de inpandige garage), mogelijk al wijsheid om nu een voldoende ruime kast te bestellen zodat je t.z.t. niet direct aan een extra kast(en) zit.

Dingen om in ieder geval in je achterhoofd te houden (vind ik persoonlijk belangrijk):
• Goede voorbeveiliging in de hoofdverdeler (b.v. een C25 300mA alamat 3F)
• Voldoende (royaal) dikke kabel van HVK(HoofdVerdeelKast) naar OVK(OnderVerdeelKast), dit om spanningsval en mogelijk knipperende lampen te voorkomen
• Elke PV installatie achter zijn eigen Alamat, oftewel niets combineren (zoals nu bij je broer het geval is).
• Buiteninstallaties altijd achter een eigen Alamat, je bent namelijk niet de eerste en ook zeker niet de laatste die thuis komt v/d vakantie en een ontdooide vriezer aantreft
• OVK moet in principe voldoen aan dezelfde regels als een HVK, oftewel een Hoofdschakelaar + aardlekschakelaars + eindgroepen (of die laatste 2 gecombineerd in Alamat's)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 00:16
Je doet het volledig, of je doet het minimaal. Minimaal is inderdaad de probleem gevende PV groep verzetten op een eigen alamat. Gewoon 16A B kar. Die zijn bij Eaton wel 2 breed, dus ik zou er eentje naast de hoofdschakelaar plaatsen en dan blijft groep 4 gewoon ongebruikt.
Als je echt los wil gaan (waarom, als alles nu naar wens werkt). Dan kom je op een 3 fase laadpaal, andere aansluiting kookplaat, grotere kast etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:50
Of alle automaten vervangen door ABB 1-moduul alamats, dan kunnen de aardlekschakelaars eruit en krijg je ruimte. Dan kan je de kookautomaat vervangen door een 4p-alamat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
@theo66 als je b.v. voor de optie gaat wat @AtRi zegt zou je ongeveer op onderstaande uitkomen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/APPI-6Cv_r7aX4bjmYNFUuW-k6E=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/HjQy9IfXUNnUtjG10uve9FUM.png?f=fotoalbum_medium

Bovenin 9x alamat B16 voor algemeen gebruik (kan 6 worden volgens mij als ik goed tel)
Onderin de HS + alamat B16 3F+N voor de kookplaat, en 3x C16/20 alamat 1F+N voor ze PV installaties.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/elHwu5x2Xf_qEqOB3gc1uIrTd04=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/RcO9VGpupjzloegLDVZZIH7p.png?f=fotoalbum_medium

Dit dus met 6x B16 alamat (links boven)
3x C16/20 alamat voor de PV (rechts boven)
3F+N voor de kookplaat + een HS

[ Voor 26% gewijzigd door Annuk op 25-01-2025 13:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
theo66 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 13:19:
Ik wil graag wat advies over de groepenkast van mijn broer. Over de afgelopen jaren zijn 3 enkelfase zonnepanelen installaties geplaatst, een inductiekookplaat, hybride warmtepomp, een hybride auto, en parallel ook de groepenkast en aansluiting naar 3 fase, 3 * 25A. Zonnepanelen zijn verdeeld over de 3 fasen. De zonnepanelen zitten op normale B16 automaten tussen de andere huisgroepen.

Een van de zonnepanelen installaties doet bij vochtig weer soms de aardlek er uit springen. Dan zijn er ook 3 huisgroepen weg, waaronder de CV ketel. Vervelend als je net niet thuis bent. Daarnaast is de aansluiting van de inductiekookplaat ook niet conform de regels van het "Grote kookplaat aansluiten topic"
https://gathering.tweaker...message/81402564#81402564

Het zit er nu zo uit:
[Afbeelding]

De inductiekookplaat (aansluitwaarde 7,4kW) zit nu op 2 (losse) automaten op positie 3, niet eens een kookgroep, en wel op één fase. Daarvoor denk ik aan een oplossing met een 4 polige aardlekschakelaar en een kookgroep. Middelste optie "voldoende" uit het Kookplaat aansluiten topic.

De zonnepanelen zitten op automaten 1, 4 en 8. Op 10 zit een stopcontact buiten voor de granny charger. De uitval van de aardlek wordt veroorzaakt door groep 4, daar zit een omvormer op van 3kW. Daar zou denk ik een alamat de oplossing zijn, wellicht een C20, 300mA ? De andere omvormers zijn wat lichter en daar zou denk ik een B16 30mA alamat voldoen.
Het is een wat ouder huis, met een erg krappe meterkast. Naast de groepenkast is nog net plaats voor een 11*22cm uitbreidingskast verticaal met 6 posities. Daarin zou de oplossing voor de inductieplaat passen, en dan kunnen in de bestaande kast twee alamats geplaatst worden voor de zonnepanelen, maar nog geen drie.
Andere oplossing is wellicht hoofdschakelaar naar rechts, op de onderste rij een aardlek vervangen door een 4 polige, op de bovenste rij een kookgroep en de uitbreidingskast met 3 alamats voor de zonnepanelen.

Maar misschien zit ik wel helemaal mis, en zijn er andere / betere oplossingen. Als ik globaal de lijn heb moet de kast maar eens open om te zien hoe het aangesloten is zodat de details er bij komen.
Graag advies
Om ook even hier te posten om de boel makkelijker bij elkaar te houden ;)

Maak als je wilt eens een overzichtsfoto vanaf afstand (met evt even een duimstok over de kast heen, zodat we breedte makkelijk(er) kunnen inschatten).
En mogelijk even een foto van hoe het intern zo ongeveer zit.

Mogelijk kan je de bestaande kast zover mogelijk naar links schuiven (tegen de zijwand?) en dat je op die manier extra ruimte creëert aan de rechter kant om daar ook nog een volwaardige kast naast te plaatsen, dan moet je hooguit je HS uiterst rechts in de linker kast schuiven (wat zo te zien mogelijk is) en dan kom je daar waarschijnlijk wel mee weg.
Probleem zit hem dan natuurlijk "bovenin" met de bedrading, maar dat kan je dan misschien ook schuiven over beide kasten heen.

Of andere optie is dat je misschien een enkel rails kastje als opzetstuk bovenop de bestaande kast zet.

Advies om alle PV installaties op een eigen alamat te plaatsen, kookgroep bij voorkeur inderdaad direct op 3F alamat.

Uitgaande van een 3 rails kast zou dit mogelijk kunnen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2IpeEbP_DYrxhb9OOBconxcZ0-M=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/8jn5bhRFVUgK8ZonE0aW0HKy.png?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
@theo66 als je b.v. voor de optie gaat wat @AtRi hier zegt zou je ongeveer op onderstaande uitkomen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/APPI-6Cv_r7aX4bjmYNFUuW-k6E=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/HjQy9IfXUNnUtjG10uve9FUM.png?f=fotoalbum_medium

Bovenin 9x alamat B16 voor algemeen gebruik (kan 6 worden volgens mij als ik goed tel)
Onderin de HS + alamat B16 3F+N voor de kookplaat, en 3x C16/20 alamat 1F+N voor ze PV installaties.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/elHwu5x2Xf_qEqOB3gc1uIrTd04=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/RcO9VGpupjzloegLDVZZIH7p.png?f=fotoalbum_medium

Dit dus met 6x B16 alamat (links boven)
3x C16/20 alamat voor de PV (rechts boven)
3F+N voor de kookplaat + een HS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@theo66 De optie van @Annuk is de goedkoopste want hergebruik bestaand.

Maar met een andere, minder fraaie indeling, en meer schuiven met bestaand kom je er ook:

Op de bovenste rij steeds een aardlek met zijn 2 groepen ernaast. 3x. Vol.
Op de onderste rij de hoofdschakelaar en de kook-krachtgroep (ABB of Eaton), en drie 1u ABB alamats. Nog 1u vrij.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theo66

theo66

NIBE S1155-6

Topicstarter
Ik heb vandaag wat foto's gemaakt voor een completer beeld. Het wordt er daardoor niet eenvoudiger op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q8oeS-onEveUJK4NbgySzFD99b4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/9oEM56TlSnvGauSRGskO6ZRg.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/goY5ScS7TAHbbERpWy7VmRy9kAY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/YbxkwN1ZIjCAMuAdwI5H6znI.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ANZzVGe_RYnJFSP5TrxA8M7U_wE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/f3PUXjvF9j6doHvwasKd6lxe.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EgAL1ryzQhjszrakfByIsnUC88Q=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ANUwK9jkAfZ315XgKcVKWeIG.jpg?f=user_large

De ruimte is erg krap, links was iets meer ruimte maar daar ligt een gasleiding, omdat recent de gasmeter in de meterkast is geplaatst. Die zat onder de CV ketel en dat mocht niet (meer) van de netbeheerder. Rechts is er ook weinig ruimte. Die buis en de aarddraad zijn te verplaatsen, maar het blijft krap.
Naar boven wordt ook erg lastig, zoals je ziet zit het nu al boven het deurtje.

Mijn broer is geen tweaker, dus overnieuw beginnen in een groepenkast die voor hem net nieuw is.. dat gaat niet snel gebeuren. Maar wellicht zijn er nog andere opties.

Een Eaton alamat op de onderste rij voor de zonnepanelen met problemen is een goede basis wijziging om één probleem op te lossen.

Hoe ernstig is het dat de inductieplaat op één fase zit en dat er geen kookgroep is toegepast maar twee losse groepen. Mag dat uberhaupt wel, je kan nu de helft van de inductiekookplaat uitschakelen en de andere helft niet...
Bij de omschrijving v.d. groep staat: 3- links, kookplaat linker helft, rechts volledige kookplaat...?

@Annuk stelde voor de kast wat te verschuiven. Mag dat, ik heb ergens begrepen dat de kast recht boven het meterbord moet zitten.

@onetime stelde voor met hergebruik de aardlekschakelaars naar boven te plaatsen. Ook een interessante optie, wel alles opnieuw bedraden denk ik

Er is een Intergas Extend hybride warmptepomp geplaatst, niet op een aparte groep. Groep word gedeeld met de CV ketel en 1 wandcontactdoos. Ook niet ideaal.

Met een 3-fase laadpaal hoeft geen rekening te worden gehouden. De groepenindeling in huis is wel matig, zou nog beter kunnen, bijv. Oven apart, keuken/bijkeuken en schuur beter scheiden, etc. Dus ruimte voor 1-2 groepen zou nog fijn zijn.

Graag advies, ook t.a.v. wat is echt niet veilig, niet volgens de regels en hoe zou je dat kunnen oplossen. Elke hulp wordt gewaardeerd.

[ Voor 3% gewijzigd door theo66 op 26-01-2025 22:40 ]

0523 BJ 1994 | NIBE S1155-6PC | Alfen Eve Single Pro | SMA SB4000TL20 4230Wp Z | SE3680H 5920 Wp O/W | Zonneboiler 120l

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Kan je dit kwijt? https://www.sandervunderi...epenkast-11x33cm-hnl.html
Als je dit van het zelfde merk kunt vinden wat er al zit is dat beter. Als het past.

Anders moet je terug vallen op zoiets: https://www.sandervunderi...penkast-2-10-modules.html Niet echt netjes maar technisch voldoende. Voor de kookkrachtgroep en de solar apart.

En dan 2x op de bovenste rij en 1x op de onderste rij naast de hoofdschakelaar: aardlek met zijn <=4 groepen.
Met ruimte voor 2x 1u alamat voor schuur / tuin op onderste rij. Of 1x 2u alamat, al aanwezig.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
@theo66 normaal hoort de groepenkast inderdaad recht boven het meterbord, dit omdat het meterbord van bovenaf dan afgesloten is (uitgaande van een enkele kast).
Als je een dubbele kast plaatst kan/mag je wel iets schuiven, en zo te zien zijn je aansluit draden lang genoeg.

Ik zie op je foto met de rolmaat 13cm rechts van de kast, als je links nog 9cm hebt tot de gasbuis (of die mogelijk zelfs nog iets kunt verplaatsen), kan je de huidige kast 11cm naar links doen, 2e kast er rechts naast en heb je een volle kast erbij :)

Sowieso moet je dan de probleem PV achter een eigen alamat plaatsen, maar bij voorkeur alle PV sets op een eigen alamat, vanuit oogpunt ruimte kan je overwegen de ABB alamats dan te gebruiken, minder mooi dan alles Eaton, maar je blijft wel bij een A-merk.

Dan kan je de rest nog even verder uit puzzelen, en bv de warmtepomp ook een eigen groep geven als dat gewenst is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 10-09 19:25
Kan je niet met twee latjes en een plankje een soort brug maken die je over de gasleiding heen doet. En dan op die plank schroef je de nieuwe kast. (Graag goeie maat schroeven gebruiken). Hij steekt dan wel uit, ze liggen niet level naast elkaar maar is dat erg?

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theo66

theo66

NIBE S1155-6

Topicstarter
Dank voor jullie input, helpt me weer een stap verder.
Annuk schreef op maandag 27 januari 2025 @ 06:55:
@theo66 normaal hoort de groepenkast inderdaad recht boven het meterbord, dit omdat het meterbord van bovenaf dan afgesloten is (uitgaande van een enkele kast).
Als je een dubbele kast plaatst kan/mag je wel iets schuiven, en zo te zien zijn je aansluit draden lang genoeg.

Ik zie op je foto met de rolmaat 13cm rechts van de kast, als je links nog 9cm hebt tot de gasbuis (of die mogelijk zelfs nog iets kunt verplaatsen), kan je de huidige kast 11cm naar links doen, 2e kast er rechts naast en heb je een volle kast erbij :)

Sowieso moet je dan de probleem PV achter een eigen alamat plaatsen, maar bij voorkeur alle PV sets op een eigen alamat, vanuit oogpunt ruimte kan je overwegen de ABB alamats dan te gebruiken, minder mooi dan alles Eaton, maar je blijft wel bij een A-merk.

Dan kan je de rest nog even verder uit puzzelen, en bv de warmtepomp ook een eigen groep geven als dat gewenst is.
Scherp gezien, gaat inderdaad richting een hele mooie oplossing. Ik ga nog wat beter meten om te zien of dit een kans maakt. Ik ben bang dat het lastig blijft maar als het past ... dan zou dat echt iets zijn.
onetime schreef op maandag 27 januari 2025 @ 00:17:
Als je dit van het zelfde merk kunt vinden wat er al zit is dat beter. Als het past.

Anders moet je terug vallen op zoiets: https://www.sandervunderi...penkast-2-10-modules.html Niet echt netjes maar technisch voldoende. Voor de kookkrachtgroep en de solar apart.

En dan 2x op de bovenste rij en 1x op de onderste rij naast de hoofdschakelaar: aardlek met zijn <=4 groepen.
Met ruimte voor 2x 1u alamat voor schuur / tuin op onderste rij. Of 1x 2u alamat, al aanwezig.
Ik kan van Eaton alleen 11*33 vinden met 6 posities.

Ik bedacht zelf na al het gepuzzel van gisteravond nog een heel andere richting. Meterkast blijft krap, groepenkast te vol en voor goede oplossingen is er meer ruimte nodig. Waarom geen onderverdeler?

Die nieuwe gebruikers zijn veelal aangesloten met YMvK en het trace van de kabels is zo dat je ze ook terug zou kunnen trekken naar de (inpandige) garage en daar een onderverdeler plaatsen met een 3fase indeling. Dan met een kabel 5*6mm2 (of is 4mm2 voldoende?) van de meterkast naar de garage, een 4P schakelaar in de meterkast en één in de garage en verder werken met Alamats voor alle groepen die je wilt verplaatsen. Van de huidige 10 groepen op de bovenste rij zou ik zo minstens 6 kunnen verplaatsen, en ruimte maken voor verdere uitbreiding in de onderverdeler en voor optimalisatie in de meterkast. Heb ik goed begrepen dat je dan voor dit deel de aardlek in de onderverdeler mag plaatsen en niet in de meterkast, en hoe beoordelen jullie zo'n oplossing?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@theo66 Als je met een onderverdeler gaat werken moet er in de hoofd-kast een automaat, liefst een selectieve (waarschijnlijk dan ook 300mA) Alamat, en in de onder verdeler inderdaad een (sub)hoofdschakelaar.

Maar: wat Annuk in "Advies 3 fase groepenkast - zonnepanelen-kookgroep" schrijft of:
lijkt mij beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theo66

theo66

NIBE S1155-6

Topicstarter
onetime schreef op maandag 27 januari 2025 @ 00:17:
Die ABB zal er wel in te passen zijn en helaas, Eaton heeft dit niet. Die gaan tot 11*22 cm, 1 rij met 6 posities. Met ABB Alamats in dit kastje is het wel netjes te maken al schrik ik er nog een beetje voor terug dat je dan heel veel los moet bedraden. (alleen dinrail zo te lezen, geen aardrail.
Nog even puzzelen dus, en uiteindelijk moet de eigenaar (broer) beslissen.

Als het met schuiven passend te maken is dan zou een volledige Eaton kast mooier zijn.
Dat geeft me dan drie opties, in volgorde van voorkeur
1) Genoeg ruimte door te schuiven; dan een Eaton kast er bij; 2 * 12 posities
2) Krap, dan een ABB kastje 11*33 met 2 rijen en totaal 12 posities
3) Eventueel een onderverdeler in de garage

Dank voor het meedenken en de mooie suggesties. Ik puzzel nog even verder. Wordt vervolgd.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
@theo66 Opzich vind ik een onderverdeler nog niet eens zo'n heel gek idee, als dat relatief eenvoudig haalbaar is (het terughalen v/d kabels vanuit de huidige verdeler).
Ben zelf meer liefhebber van centraal houden, maar vind een onderverdeler lang niet gek.
Dan kan je mogelijk ook nog eenvoudig(er) later alsnog verder uitbreiden (in de inpandige garage), mogelijk al wijsheid om nu een voldoende ruime kast te bestellen zodat je t.z.t. niet direct aan een extra kast(en) zit.

Dingen om in ieder geval in je achterhoofd te houden (vind ik persoonlijk belangrijk):
• Voldoende (royaal) dikke kabel van HVK(HoofdVerdeelKast) naar OVK(OnderVerdeelKast), dit om spanningsval en mogelijk knipperende lampen te voorkomen
• Elke PV installatie achter zijn eigen Alamat, oftewel niets combineren (zoals nu bij je broer het geval is).
• Buiteninstallaties altijd achter een eigen Alamat, je bent namelijk niet de eerste en ook zeker niet de laatste die thuis komt v/d vakantie en een ontdooide vriezer aantreft
• OVK moet in principe voldoen aan dezelfde regels als een HVK, oftewel een Hoofdschakelaar + aardlekschakelaars + eindgroepen (of die laatste 2 gecombineerd in Alamat's)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theo66

theo66

NIBE S1155-6

Topicstarter
Annuk schreef op maandag 27 januari 2025 @ 19:01:

Dat is een heel mooi kastje, dat zou zo volgens mij een hele mooie oplossing kunnen worden. :D

Pagina: 1