Top, dank je wel👍Andrehj schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 17:13:
[...]
Dat is een F-connector met een dubbel female koppelstukje. En dat is inderdaad coax. Zal wel ergens bij een splitter in de meterkast oid uitkomen.
Bij een kennis is bij door de netbeheerder ergens tussen 1930 en 1950 een gasleiding vlak voor de zekeringkast van de netbeheerder aangelegd. Deze zekeringkast (met 3 stoppen erin) kan nu niet goed open.
Er was een electricien langsgeweest om de meterkast te moderniseren maar die was weer vertrokken omdat hij niet goed bij de stoppen kon.
Ik dacht dat een elektricien altijd achter de meter van de netbeheerder werkte en nooit ervoor. Blijkbaar is dat anders? Weet iemand hoe dat zit?
bedankt
Er was een electricien langsgeweest om de meterkast te moderniseren maar die was weer vertrokken omdat hij niet goed bij de stoppen kon.
Ik dacht dat een elektricien altijd achter de meter van de netbeheerder werkte en nooit ervoor. Blijkbaar is dat anders? Weet iemand hoe dat zit?
bedankt
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Spanningsloos werken en zegelrechtBarryH schreef op zondag 19 januari 2025 @ 16:03:
Bij een kennis is bij door de netbeheerder ergens tussen 1930 en 1950 een gasleiding vlak voor de zekeringkast van de netbeheerder aangelegd. Deze zekeringkast (met 3 stoppen erin) kan nu niet goed open.
bedankt
En vermoedelijk zijn inschatting dat hij daar in zijn ogen niet veilig bij kon.
P.s. niet toevallig nog een stalen kast? Want die mag in principe niet meer los gehaald worden namelijk i.v.m. mogelijk asbesthoudende pakking/koord.
Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!
NFI naar @Annuk maar als je deze vraag hebt, snap je de reactie wellicht ook niet.BarryH schreef op zondag 19 januari 2025 @ 16:03:
bedankt
Een elektricien kan zegelrecht hebben, dat betekent dat hij de zegels van de energieaansluitingen van de netbeheerder mag verbreken en er weer nieuwe op mag zetten (wanneer hij klaar is) de zegelnummertjes worden ook bijgehouden/doorgegeven.
Doordat hij dit mag doen kan hij de zekeringen losdraaien en spanningsloos werken, wel zo veilig
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Wordt er dan een heel nieuwe aansluitkast geplaatst als de hoofdzekering zou smelten?Annuk schreef op zondag 19 januari 2025 @ 16:06:
P.s. niet toevallig nog een stalen kast? Want die mag in principe niet meer los gehaald worden namelijk i.v.m. mogelijk asbesthoudende pakking/koord.
Hz vervangen mag nog (noodgeval) maar kast moet daarna zsm gesaneerd worden.Juerd schreef op zondag 19 januari 2025 @ 18:53:
[...]
Wordt er dan een heel nieuwe aansluitkast geplaatst als de hoofdzekering zou smelten?
Maar zolang het dus geen nood is mag de kast niet geopend worden.
Tevens grote kans dat er GPLK kabel in zit met blanke koperen aders.
Korte vraag over mijn groepenkast (ik hoop dat dit de goede plek is): Ik wil een aantal oude smeltzekeringhouders vervangen door modernere automaten. Bij de meeste is aan de onderzijde een lip zichtbaar waarmee de houder gemakkelijk vsn de DIN rail kan halen, maar bij een viertal zie ik niets. Zit deze verborgen of is er een speciaal stukje gereedschap nodig om de houders te verwijderen? Ik wil weten waar ik aan toe ben voordat ik alles los ga gooien. Zie ook bijgevoegde foto van de vier houders (van onderen gefotografeerd).
:strip_exif()/f/image/KnmWvv0T5hmtFLesykbzXQKl.jpg?f=fotoalbum_large)
Waarschijnlijk worden de zekeringhouders met een veer op hun plek gehouden. Door ze naar boven te drukken komen ze aan de bovenkant los van de rail.
Als jullie dit zien ...
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/8dZeEyC4BnueREh5B9hAgEOx.jpg?f=user_large)
... denken jullie dan ook: die derde fasedraad is wss ongebruikt? (Ja, al die groepen zijn 1 fase)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/8dZeEyC4BnueREh5B9hAgEOx.jpg?f=user_large)
... denken jullie dan ook: die derde fasedraad is wss ongebruikt? (Ja, al die groepen zijn 1 fase)
[ Voor 5% gewijzigd door Brent op 20-01-2025 17:02 ]
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Tis een 4 polige aardlek... Dus tis maar net hoe het intern bedraad is.Brent schreef op maandag 20 januari 2025 @ 17:02:
Als jullie dit zien ...
[Afbeelding]
Nee, ik denk dat achter beide 4-polige aardlekschakelaars alle 3 de fasen worden gebruikt.Brent schreef op maandag 20 januari 2025 @ 17:02:
Als jullie dit zien ...
[Afbeelding]
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Al even geleden dat je dit heb gepost, maar mag ik vragen wat je precies wilt meten?rogervdh schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 16:41:
Weet iemand of er kWh meters bestaan met ingebouwde kalender, waarbij het verbruik vervolgens ook op jaarbasis weergegeven kan worden op het display? De kWh meter moet volledig standalone werken, zonder enige connectiviteit (dus Homewizard etc. valt daarmee af). Ik heb al gezocht, maar volgens mij bestaat zoiets niet? Bij mij thuis heb ik Homewizard operationeel, maar bij deze toepassing/locatie is geen Internet voorhanden.
Als je het energieverbruik per dag of maand wilt bijhouden, kan Enelogic een handige oplossing zijn. Je hoeft alleen maar een account aan te maken, waarna de netbeheerder automatisch de energiegegevens (zoals het verbruik en de meterstanden) naar Enelogic stuurt. Deze gegevens kun je vervolgens eenvoudig inzien via de Enelogic-website of -app, zonder dat je een internetverbinding of extra apparatuur nodig hebt. Zo kun je je verbruik op een overzichtelijke manier monitoren.
Hieronder een voorbeeld vanaf de website. Begin en eind meterstanden zijn even weg gehaald:
:strip_exif()/f/image/gjT5qmwPFTIPENyL2ccdVU0M.png?f=user_large)
Op een dag drink je geen bier meer maar drink je Grolsch... My specs
Voor de installatie van een airco heb ik afgesproken zelf de elektra aan te leggen. Bij het aanschaffen van een werkschakelaar valt mij nu op dat er verschillende opties zijn v.w.b. het amperage van de werkschakelaar.
De buitenunit heeft een afzekerwaarde van 16A (traag); wat is dan het juiste type werkschakelaar?
De buitenunit heeft een afzekerwaarde van 16A (traag); wat is dan het juiste type werkschakelaar?
Je werkschakelaar moet minimaal de gezekerde waarde kunnen schakelen. Dus bij een 16A automaat minimaal 16A, bij een 25A automaat minimaal 25, enzovoorts. Traag of snel is niet van belang.
[ Voor 10% gewijzigd door olof op 21-01-2025 07:56 ]
Ja precies, minimaal. Thanks. Alleen 16A werkschakelaars lijken er niet te zijn, dus dan kom ik op minimaal een 25A werkschakelaar. Maar dat lijkt me geen probleem.
En dan nog een vraag: de werkschakelaar komt op een semi-bereikbare plaats in de voortuin.
Ik lees op verschillende plekken dat hij vergrendeld kan worden met een hangslotje, maar hoe ik het interpreteer kan hij alleen vergrendeld worden tijdens uitschakeling, om te voorkomen dat hij aangezet wordt.
Maar ik wil hem juist ook vergrendelen terwijl hij aanstaat, zodat hij niet door kattenkwaad of vandalisme uitgezet kan worden. Kan dit ook?
En dan nog een vraag: de werkschakelaar komt op een semi-bereikbare plaats in de voortuin.
Ik lees op verschillende plekken dat hij vergrendeld kan worden met een hangslotje, maar hoe ik het interpreteer kan hij alleen vergrendeld worden tijdens uitschakeling, om te voorkomen dat hij aangezet wordt.
Maar ik wil hem juist ook vergrendelen terwijl hij aanstaat, zodat hij niet door kattenkwaad of vandalisme uitgezet kan worden. Kan dit ook?
Ik heb inmiddels een (goedkope) 1 fase MID kWh meter gekocht op de Duitse Marktplaats. Uiteraard niet te resetten naar 0 (is immers MID), maar heeft wel een tweede telwerk dat je op nul kunt zetten (voor eigen gebruik). Betreft straatverlichting in een oprit en ik wil graag weten wat die LED armaturen verbruiken (mede omdat ik het verbruik aan iemand anders moet betalen). Ga gewoon precies 1 jaar later kijken en dan hebben we het antwoord. Enelogic ken ik overigens (lezen mijn slimme meter thuis ook uit, ook al lees ik tegenwoordig alles via een P1 meter in Home Assistant in), maar in dit geval helaas niet te gebruiken.Killerbert schreef op maandag 20 januari 2025 @ 21:51:
[...]
Al even geleden dat je dit heb gepost, maar mag ik vragen wat je precies wilt meten?
12340Wp 🌞 - Daikin Altherma 3 8kW 🔥- Atlantic Calypso VM 150L💧- Tesla M3 LR 2019 🚗 - Peblar Home ⛽
PotatoChip schreef op maandag 20 januari 2025 @ 17:08:
[...]
Tis een 4 polige aardlek... Dus tis maar net hoe het intern bedraad is.
Goed opgemerkt, ik had de 4 op de aardlek gemist.Xander schreef op maandag 20 januari 2025 @ 17:09:
[...]
Nee, ik denk dat achter beide 4-polige aardlekschakelaars alle 3 de fasen worden gebruikt.
Ik heb een offerte voor een upgrade. n.a.v. het gaan plaatsen van 2 krachtgroepen (1x panelen, 1x kookplaat, tzt wss meer) en de beperkte ruimte nu. Dit heb ik binnen, lijkt me best scherp als alle groepen idd vervangen worden:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Xh9MyZO8wAcqWLTR52xd1k2w.jpg?f=user_large)
Wat denken jullie? Op zich wilde ik evt het plaatsen van de 3-fasen groep voor de kookplaat zelf proberen, maar omdat spanningsloos-zegelrecht niet kan, denk ik er toch aan het maar aan de pro over te laten. Hoe kan ik echter het beste een extra ader trekken zodat die er ligt voor de upgrade? Zal ik toch eea moeten afkoppelen en van de groep moeten halen.
@Brent Ik vind het best een scherpe prijs! Mis alleen welk merk geplaatst wordt; dat kan nog bepalend zijn of het scherp geprijsd is of niet.
@Ethiron Ik heb net het merk nagevraagd, en ook of het inderdaad wel echt een krachtstroomgroep is, en niet stiekem een 2p+2n kookgroep
Helaas, SEP componenten en inderdaad toch 2p+2n...
Toch raar, in je offerte staat wel degelijk 3P+N oftewel 3 fasen en nul.Brent schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 09:26:
@Ethiron Ik heb net het merk nagevraagd, en ook of het inderdaad wel echt een krachtstroomgroep is, en niet stiekem een 2p+2n kookgroep
Maar ook de krachtautomaat voor je panelen staat er niet bij, dus hij zal nog duurder worden.
Beter laat je een elektra bedrijf met zegelrecht komen, die kan ook een kast voor je bestellen (met eventueel groothandels korting) ben je misschien in totaal hetzelfde kwijt.
Als je niet tevreden bent met het antwoord, dan heb je misschien de vraag verkeerd gesteld.
Als je hem dan toch zelf gaat bestellen, voor 250 minder zou ik dit bij Elektramat bestellen:Serpz0r schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 10:38:
[...]
Toch raar, in je offerte staat wel degelijk 3P+N oftewel 3 fasen en nul.
Maar ook de krachtautomaat voor je panelen staat er niet bij, dus hij zal nog duurder worden.
Beter laat je een elektra bedrijf met zegelrecht komen, die kan ook een kast voor je bestellen (met eventueel groothandels korting) ben je misschien in totaal hetzelfde kwijt.
:strip_exif()/f/image/IkhqnA9bGyF30qFGeaQR14ep.png?f=user_large)
Als je niet tevreden bent met het antwoord, dan heb je misschien de vraag verkeerd gesteld.
De meeste werkschakelaars kunnen ook in de aanstand worden vergrendeld met een hangslot.Ethiron schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 08:02: ik lees op verschillende plekken dat hij vergrendeld kan worden met een hangslotje, maar hoe ik het interpreteer kan hij alleen vergrendeld worden tijdens uitschakeling, om te voorkomen dat hij aangezet wordt.
Is er een specifieke reden dat je een externe werkschakelaar wilt gebruiken? De groepschakelaar in de groepenkast mag ook worden gebruikt als werkschakelaar. Dan moet je wat verder lopen bij onderhoud aan de airco, maar heb je geen last van mensen die 'm voor de lol uitschakelen.Ethiron schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 08:02:
En dan nog een vraag: de werkschakelaar komt op een semi-bereikbare plaats in de voortuin. [...]
16A is er ook gewoon hoor:Ethiron schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 08:02:
Ja precies, minimaal. Thanks. Alleen 16A werkschakelaars lijken er niet te zijn, dus dan kom ik op minimaal een 25A werkschakelaar. Maar dat lijkt me geen probleem.
https://www.elektramat.nl...r-3p-16a-2cma142440r1000/
16 A werkschakelaar :)Navi schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 12:36:
[...]
16A is er ook gewoon hoor:
https://www.elektramat.nl...r-3p-16a-2cma142440r1000/
Staal of gietijzer?Annuk schreef op zondag 19 januari 2025 @ 16:06:
Hier ging zowel in mijn oude appartement (zowel bij slimme meter als verzwaring naar 1x35A) als mijn nieuwe huis (naar 3x25A) de gietijzeren kast gewoon open zonder een opmerking.
Ben je wel aardlekschakelaars met aardlekschakelaars aan het vergelijken.Serpz0r schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 11:01:
[...]
Als je hem dan toch zelf gaat bestellen, voor 250 minder zou ik dit bij Elektramat bestellen:
[Afbeelding]
En gezien zijn quote verwacht ik 1-fase PV.
Zijn quote zegt: Ik heb een offerte voor een upgrade. n.a.v. het gaan plaatsen van 2 krachtgroepen (1x panelen, 1x kookplaat, tzt wss meer) en de beperkte ruimte nuSeptillion schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 14:55:
[...]
Ben je wel aardlekschakelaars met aardlekschakelaars aan het vergelijken.
En gezien zijn quote verwacht ik 1-fase PV.
Dus dan ga ik er vanuit dat hij een krachtgroep wil voor zijn panelen.
En om jouw vraag te beantwoorden:
Zijn offerte bestond uit 10 alamats (aardlekautomaten), dat is in theorie geld weggooien. Want losse automaten met losse aardleks is veel goedkoper.
Een installateur die mechanische werkzaamheden komt verrichten aan een airco verwacht dat de airco ter plaatse veilig gesteld kan worden. Dus met een stekker of werkschakelaar.Juerd schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 12:28:
[...]
Is er een specifieke reden dat je een externe werkschakelaar wilt gebruiken? De groepschakelaar in de groepenkast mag ook worden gebruikt als werkschakelaar. Dan moet je wat verder lopen bij onderhoud aan de airco, maar heb je geen last van mensen die 'm voor de lol uitschakelen.
De werkschakelaar moet in het zicht zitten van de machine waaraan mechanische werkzaamheden worden verricht.
De groepsschakelaar als werkschakelaar gebruiken mag alleen als deze schakelaar te blokkeren is met een slot.
@Serpz0r Je hebt gelijk! Ik keek alleen naar de quote die hij had gekregen 
En ben het niet met je eens
Ik had graag wat extra betaald om elke groep op een alamat te hebben. Maar helaas was de 1-unit brede ABB alamat nog niet uit toen. Maar of je dat waard vindt moet je natuurlijk wel zelf bepalen. Maar voor offertes vergelijke moet je dat dan wel in het achterhoofd houden, anders ben je appels met peren aan het vergelijken.
En ben het niet met je eens
@devriesjande Gelukkig is elke (moderne) ABB automaat te voorzien van LOTO
[ Voor 6% gewijzigd door Septillion op 21-01-2025 15:25 ]
Dat klopt. Maar op andere merken is dat weer niet het geval.Septillion schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 15:24:
Waarom moeilijk doen om 30 Euro te besparen?
Het gaat erom dat de monteur veilig kan werken.
Ja en daarmee kun je voldoen aan LOTOTOSeptillion schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 15:24:
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Een slot is tegenwoordig verplicht op de meterkast, dus dat hoeft niet moeilijk te zijn.devriesjande schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 15:21:
[...]
De groepsschakelaar als werkschakelaar gebruiken mag alleen als deze schakelaar te blokkeren is met een slot.
TIL Elektramat. Checkvraag: iemand met zegelrecht kan dat alleen installeren, toch? Ik denk nu hierover.Serpz0r schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 11:01:
[...]
Als je hem dan toch zelf gaat bestellen, voor 250 minder zou ik dit bij Elektramat bestellen:
[Afbeelding]
De offerte heeft 63A hoofdschakelaar. Jij stelt een 40A voor. Is dat nog iets om aan te passen? Ik denk het eigenlijk niet, want die 3x25A verwacht ik nooit te overschrijden. Maar ik zie ongetwijfeld dingen over het hoofd.
Ook stelt die configurator voor om 300mA / C-kar voor PV te kiezen. Ik heb een krachtgroep voor PV nodig, is het dan ook slim om de 300 mA / C-kar krachtgroep te nemen?
40A hoofdschakelaar is voldoende bij een netaansluiting van 3x25 A.Brent schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 18:39:
[...]
TIL Elektramat. Checkvraag: iemand met zegelrecht kan dat alleen installeren, toch? Ik denk nu hierover.
De offerte heeft 63A hoofdschakelaar. Jij stelt een 40A voor. Is dat nog iets om aan te passen? Ik denk het eigenlijk niet, want die 3x25A verwacht ik nooit te overschrijden. Maar ik zie ongetwijfeld dingen over het hoofd.
Ook stelt die configurator voor om 300mA / C-kar voor PV te kiezen. Ik heb een krachtgroep voor PV nodig, is het dan ook slim om de 300 mA / C-kar krachtgroep te nemen?
Automaat PV hangt af van het merk/type omvormer(s). Welk systeem heb je?
Met een 63A schakelaar wordt de kast intern voorzien van dikkere draden, dat is wel fijn als je netvoeding combineert met PV en/of accu. 25A netvoeding, 15A PV, 10A batterij en je kan over de 40A heen. Uiteraard niet het net op maar wel binnen de kast van/naar alle groepen.Brent schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 18:39:
C is nergens voor nodig. Een B automaat doet afschakelen bij +/- 6x zijn waarde in geval van kortsluiting. een C variant 10x. Dus een 10A B gaat uit bij 60A kortsluiting, een C gaat uit bij 100A kortsluiting. Tenzij het een apparaat is dat soms, en dan ook heel kort, piekt naar 80A red je het makkelijk met de B variant. Zeker PV kan onmogelijk pieken, de omvormer bepaalt het maximale vermogen wat er uit komt.Ook stelt die configurator voor om 300mA / C-kar voor PV te kiezen. Ik heb een krachtgroep voor PV nodig, is het dan ook slim om de 300 mA / C-kar krachtgroep te nemen?
Correctie: een B automaat mag reageren tussen 3 en 5 keer Inominaal maar moet reageren bij 5 keer Inominaal.jadjong schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 19:08:
[...]
Met een 63A schakelaar wordt de kast intern voorzien van dikkere draden, dat is wel fijn als je netvoeding combineert met PV en/of accu. 25A netvoeding, 15A PV, 10A batterij en je kan over de 40A heen. Uiteraard niet het net op maar wel binnen de kast van/naar alle groepen.
[...]
C is nergens voor nodig. Een B automaat doet afschakelen bij +/- 6x zijn waarde in geval van kortsluiting. een C variant 10x. Dus een 10A B gaat uit bij 60A kortsluiting, een C gaat uit bij 100A kortsluiting. Tenzij het een apparaat is dat soms, en dan ook heel kort, piekt naar 80A red je het makkelijk met de B variant. Zeker PV kan onmogelijk pieken, de omvormer bepaalt het maximale vermogen wat er uit komt.
2+2=4-1=3 QUICKMATH
Nog geen, ik heb een offerte voorliggen met een Alpha-ESS SMILE-G3-T5, met het idee er ooit een batterij aan te hangen. Daar kan ik overigens bar weinig over vinden, maar dat is wellicht een ander topicSkubba schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 19:05:
[...]
Automaat PV hangt af van het merk/type omvormer(s). Welk systeem heb je?
Aha, dat weet jij zeker, dat van die interne bedrading? Dat zou een argument kunnen zijn ja. Ik ga wss ±6kWp aan panelen leggen, en idd evt tzt er een batterij aan hangen. Auto's laden nog een hele tijd niet echter.jadjong schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 19:08:
[...]
Met een 63A schakelaar wordt de kast intern voorzien van dikkere draden, dat is wel fijn als je netvoeding combineert met PV en/of accu. 25A netvoeding, 15A PV, 10A batterij en je kan over de 40A heen. Uiteraard niet het net op maar wel binnen de kast van/naar alle groepen.
Maar 300mA wel aan te raden?[...]
C is nergens voor nodig. Een B automaat doet afschakelen bij +/- 6x zijn waarde in geval van kortsluiting. een C variant 10x. Dus een 10A B gaat uit bij 60A kortsluiting, een C gaat uit bij 100A kortsluiting. Tenzij het een apparaat is dat soms, en dan ook heel kort, piekt naar 80A red je het makkelijk met de B variant. Zeker PV kan onmogelijk pieken, de omvormer bepaalt het maximale vermogen wat er uit komt.
300 mA voor PV moet je eigenlijk alleen nemen als je omvormer dat eist en niet met 30 mA uit de voeten kan.Brent schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 18:39:
[...]
TIL Elektramat. Checkvraag: iemand met zegelrecht kan dat alleen installeren, toch? Ik denk nu hierover.
Nee, wat mij betreft hoeft die werkschakelaar niet. Maar ik heb begrepen dat de norm is dat de werkschakelaar zich in het zicht van het apparaat bevindt, zodat de monteur visueel kan vaststellen en borgen dat het apparaat uit staat. Dat kan natuurlijk niet als je de groepschakelaar gebruikt.Juerd schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 12:28:
[...]
Is er een specifieke reden dat je een externe werkschakelaar wilt gebruiken? De groepschakelaar in de groepenkast mag ook worden gebruikt als werkschakelaar. Dan moet je wat verder lopen bij onderhoud aan de airco, maar heb je geen last van mensen die 'm voor de lol uitschakelen.
Of is dat geen harde verplichting?
Edit: wat @devriesjande dus ook zegt.
@Navi klopt, maar dat is dan weer een 3F model. Hoewel je natuurlijk niet verplicht bent om ze alledrie aan te sluiten.
In 1.6.3 van de Machinerichtlijn lees ik dat het of-of is. Of het moet in het zicht, of het moet vergrendelbaar zijn.devriesjande schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 15:21:
Een installateur die mechanische werkzaamheden komt verrichten aan een airco verwacht dat de airco ter plaatse veilig gesteld kan worden. Dus met een stekker of werkschakelaar.
De werkschakelaar moet in het zicht zitten van de machine waaraan mechanische werkzaamheden worden verricht.
Ook de IEC 60204-1 lijkt het in 5.6 prima te vinden als de scheider in een andere ruimte is, als je 'm dan maar kunt vergrendelen.
Heb je een bron voor de veronderstelde verplichting dat de schakelaar in het zicht moet zitten? Ik vind alleen maar dat dat juist niet hoeft.
Elke installatieautomaat is vergrendelbaar. Vrijwel allemaal hebben daar een specifieke voorziening voor (stel je daar niet te veel bij voor, het gaat om 2 gaatjes in plastic), en op de uiterst zeldzame rest kun je zelf een externe vergrendeling aanbrengen.De groepsschakelaar als werkschakelaar gebruiken mag alleen als deze schakelaar te blokkeren is met een slot.
Het ging niet om 30 euro besparen, het ging om de zorg dat kwaadwillenden en lolbroeken je airco uitzetten.devriesjande schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 15:31:
[...]
Dat klopt. Maar op andere merken is dat weer niet het geval.
Waarom moeilijk doen om 30 Euro te besparen?
Voor die 30 euro kun je overigens een mooi simpel lototo-setje kopen voor het geval de aircomonteur dies zaken op dat gebied niet op orde heeft, of voor jezelf. Al zou ik toch hopen dat de monteur zelf zo'n setje heeft, aangezien een installatieautomaat gewoon helemaal kan voldoen aan de eisen voor een werkschakelaar en (last)scheider en het daarom wel vaker voorkomt dat dat de enige manier is om het ding te scheiden.
Zie hierboven. Een vergrendelbare lastscheider mag ook buiten het zicht zitten.Ethiron schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 21:43:
Nee, wat mij betreft hoeft die werkschakelaar niet. Maar ik heb begrepen dat de norm is dat de werkschakelaar zich in het zicht van het apparaat bevindt, zodat de monteur visueel kan vaststellen en borgen dat het apparaat uit staat. Dat kan natuurlijk niet als je de groepschakelaar gebruikt.
Of is dat geen harde verplichting?
Ik heb een vraag, hoop dat jullie mee willen kijken:
er komt een 11kW laadpaal (aanpassing meterkast niet door mij)
daarvoor komt er een 3 fasen aansluiting (door Enexis)
Daarvoor wil ik mijn groepenkast aanpassen, vooral qua bedrading.
Ik ga 6mm VDS (soepele) draad gebruiken, met adereindhulzen (dus netter dan wat zonnepaneelinstallateur heeft gedaan).
Timing:
Groepenkast aanpassen voor Enexis komt: tijdelijk kamrail over 3fasen van hoofdschakelaar die door Enexis dan kan worden verwijderd. (deze?: https://www.groepenkastcompleet.nl/kamrail-sep-3-pins-grijs)
Verdeling over fasen:
Groep van 4 automaten linksboven wil ik verdelen over fase1 en fase2, dus huidige kamrails eraf.
Aardlek:
Voor elke fase wil ik een aparte ALS. Ik wil er een 63A 2P ALS bijplaatsen voor fase1. 63A omdat ook de zonnepanelen-automaat op deze fase zit. (deze: https://www.groepenkastco...akelaar-gacia-63A-30ma-2p)
Als voorbereiding op de 3fase laadpaal-aansluiting, wil ik op fase1 en N van de hoofdschakelaar 3voudige aftakblokken zetten. (https://www.groepenkastco...ftakklem-sep-grijs-3x16mm)
Wat zouden jullie anders doen? Hebben jullie verder advies?
Foto van huidige situatie (niet door mij aangelegd) met plan voor aanpassing:
er komt een 11kW laadpaal (aanpassing meterkast niet door mij)
daarvoor komt er een 3 fasen aansluiting (door Enexis)
Daarvoor wil ik mijn groepenkast aanpassen, vooral qua bedrading.
Ik ga 6mm VDS (soepele) draad gebruiken, met adereindhulzen (dus netter dan wat zonnepaneelinstallateur heeft gedaan).
Timing:
Groepenkast aanpassen voor Enexis komt: tijdelijk kamrail over 3fasen van hoofdschakelaar die door Enexis dan kan worden verwijderd. (deze?: https://www.groepenkastcompleet.nl/kamrail-sep-3-pins-grijs)
Verdeling over fasen:
Groep van 4 automaten linksboven wil ik verdelen over fase1 en fase2, dus huidige kamrails eraf.
Aardlek:
Voor elke fase wil ik een aparte ALS. Ik wil er een 63A 2P ALS bijplaatsen voor fase1. 63A omdat ook de zonnepanelen-automaat op deze fase zit. (deze: https://www.groepenkastco...akelaar-gacia-63A-30ma-2p)
Als voorbereiding op de 3fase laadpaal-aansluiting, wil ik op fase1 en N van de hoofdschakelaar 3voudige aftakblokken zetten. (https://www.groepenkastco...ftakklem-sep-grijs-3x16mm)
Wat zouden jullie anders doen? Hebben jullie verder advies?
Foto van huidige situatie (niet door mij aangelegd) met plan voor aanpassing:
:strip_exif()/f/image/mcATcs5i4jrGO6znoZ9faKoQ.png?f=user_large)
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
@SBL die linker aardlek is 500mA, dat mag helemaal niet in een huisinstallatie. Bovendien zijn beide aardlekschakelaars aardig op leeftijd dus die zou ik sowieso vervangen. De foto is te onscherp om te zien of het nog type AC schakelaars zijn.
Als de kast waar het inzit net zo oud is doe je er verstandig aan de hele boel te vervangen.
En bij merken als SEP, Gacia en Emat zou ik weg blijven, neem liever een gerenommeerd Europees merk, ABB, Eaton, Hager of Schneider, het zit meestal 25 jaar in een kast dus daar moet je niet op bezuinigen.
Als de kast waar het inzit net zo oud is doe je er verstandig aan de hele boel te vervangen.
En bij merken als SEP, Gacia en Emat zou ik weg blijven, neem liever een gerenommeerd Europees merk, ABB, Eaton, Hager of Schneider, het zit meestal 25 jaar in een kast dus daar moet je niet op bezuinigen.
Met vriendelijke groet, William
Die 500mA had ik niet gezien; had alleen bij rechter gelezen en dacht dat ze gelijk waren. Dank!Trilliwilli schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:50:
@SBL die linker aardlek is 500mA, dat mag helemaal niet in een huisinstallatie. Bovendien zijn beide aardlekschakelaars aardig op leeftijd dus die zou ik sowieso vervangen. De foto is te onscherp om te zien of het nog type AC schakelaars zijn.
Dan worden het 3 nieuwe ALS. Dat kunnen voor fase2 en fase3 dan 40A 2P 30mA worden toch, want zon op fase1 zorgt hier niet voor verhoogde stroom?!
Qua merk heeft het geen voordeel om overal Gacia te gebruiken? Dan kan ik een ander merk kiezen.
[ Voor 3% gewijzigd door SBL op 22-01-2025 16:14 ]
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
Nee Gacia (& Emat/Chint/Sep) zijn allen B/C keuze merken, wat @Trilliwilli al zegt pak een van de merken als ABB/Eaton/Hager of Schneider, dan heb je tenminste een algemeen bekend A-merk.SBL schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 15:58:
[...]
Die 500mA had ik niet gezien; had alleen bij rechter gelezen en dacht dat ze gelijk waren. Dank!
Dan worden het 3 nieuwe ALS. Dat kunnen voor fase2 en fase3 dan 40A 2P 30mA worden toch, want zon op fase1 zorgt hier niet voor verhoogde stroom?!
Qua merk heeft het geen voordeel om overal Gacia te gebruiken? Dan kan ik een ander merk kiezen.
Heb even een grof ideetje voor je uitgewerkt, maar geef even uitgewerkt aan hoeveel groepen en wat je nodig bent, kunnen we je hier een paar voorbeelden geven.
:strip_exif()/f/image/LqgGVVMTmVAN0CGdupy1JoID.jpg?f=fotoalbum_medium)
Bedankt voor het meedenken.Annuk schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 16:40:
[...]
Nee Gacia (& Emat/Chint/Sep) zijn allen B/C keuze merken, wat @Trilliwilli al zegt pak een van de merken als ABB/Eaton/Hager of Schneider, dan heb je tenminste een algemeen bekend A-merk.
Heb even een grof ideetje voor je uitgewerkt, maar geef even uitgewerkt aan hoeveel groepen en wat je nodig bent, kunnen we je hier een paar voorbeelden geven.
[Afbeelding]
Waarom kies je voor 3 * 63A terwijl er hooguit 25A op deze fasen (2 en 3) staat; dan is 40A toch ruim genoeg?
(Fase1 wel 63A ivm 25A + 20A Zon)
Is dat niet het aloude “Ik pak 63A zodat er automatisch intern 6 mm2 bedraadt wordt door de webshop.”?SBL schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 17:15:
[...]
Bedankt voor het meedenken.
Waarom kies je voor 3 * 63A terwijl er hooguit 25A op deze fasen (2 en 3) staat; dan is 40A toch ruim genoeg?
Moet bij iemand een groepenkast gaan renoveren en ben nu een bestellijst aanmaken.
Een en ander gesmolten o.a. de houder van een 4p Aansluitblok. Nu voorlopig omzeilt zodat er licht is en wat automaten vervangen.
Weet iemand of er ergens het oude model ABB Haf basisrek 1 rij te bestellen is? Bij vunderinck en elektramat zie ik alleen de nieuwe en zo te zien gaan die niet passen, of weet iemand of ze wel passen.
Twee vragen over adereindhulzen; heb 6mm2 hulzen , maar bij twee ABB bestaande en drie nieuwe ABB automaten ( zitten op een andere rij ) wil ik kijken naar 2 stuks twee polig kamrail om te gebruiken en bij de andere 2x drie polige kamrail, maar in beide rijen moet er in 1 automaat aders van 6mm2 met adereindhuls komen. Gaat dat werken; verdringen de kapjes elkaar?
Als ik een dubbele (twin) adereindhuls neem voor 2x 6mm2 aders welke maat twin huls moet er gebruikt worden? Enkele 6mm hulzen zat gebruikt maar nooit dubbele.
@Xander Aanvulling ABB HAF kast basisboard - de onderkant heeft dat groene omcirkelde deel.
Een en ander gesmolten o.a. de houder van een 4p Aansluitblok. Nu voorlopig omzeilt zodat er licht is en wat automaten vervangen.
Weet iemand of er ergens het oude model ABB Haf basisrek 1 rij te bestellen is? Bij vunderinck en elektramat zie ik alleen de nieuwe en zo te zien gaan die niet passen, of weet iemand of ze wel passen.
Twee vragen over adereindhulzen; heb 6mm2 hulzen , maar bij twee ABB bestaande en drie nieuwe ABB automaten ( zitten op een andere rij ) wil ik kijken naar 2 stuks twee polig kamrail om te gebruiken en bij de andere 2x drie polige kamrail, maar in beide rijen moet er in 1 automaat aders van 6mm2 met adereindhuls komen. Gaat dat werken; verdringen de kapjes elkaar?
Als ik een dubbele (twin) adereindhuls neem voor 2x 6mm2 aders welke maat twin huls moet er gebruikt worden? Enkele 6mm hulzen zat gebruikt maar nooit dubbele.
@Xander Aanvulling ABB HAF kast basisboard - de onderkant heeft dat groene omcirkelde deel.
:gifsicle():strip_exif()/f/image/gDKsz75RxvPK5HzHTAXgQD9v.gif?f=user_large)
[ Voor 12% gewijzigd door Lord Anubis op 22-01-2025 18:29 ]
In mijn badkamer werkt de aarding in mijn stopcontact niet. Het heeft de geel/groene kabel, die prima is aangesloten, maar het werkt niet. Er werd mij verteld dat ik moest kijken waar deze kabel misschien op een andere plek was losgekoppeld. Dus ik heb de meeste lampen en stopcontacten in de buurt bekeken en overal waar de geel/groene kabel zat, werkte hij of was hij aangesloten met een lasdop.
Zijn er andere technieken die ik kan gebruiken om vast te stellen waar het probleem zit?
Zijn er andere technieken die ik kan gebruiken om vast te stellen waar het probleem zit?
@carefree7 Je kan beginnen met kijken waar in de badkamer een aarding punt zit ( radiator, staafje met aardkabel, cv buis met aardings klem), lange ader eraan en dan meten met je ohm meter of ze met elkaar verbonden zijn. Soms na een renovatie in de goede oude tijd gebeurde er vreemde dingen........
Dat oude model ga je niet meer nieuw kunnen kopen natuurlijk. Misschien marktplaats als je het echt wilt?Lord Anubis schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 17:55:
Het nieuwe model basisrek past wel in een oude kast, aangenomen dat deze slechts 1 generatie ouder is, alleen past een oud busboard niet in een nieuw basisrek. Is het wel een busboard kast trouwens, aangezien je het ook over kamrails en 6mm² hulzen hebt?
Heb je een foto toevallig?
Ik snap niet zo goed wat je bedoelt geloof ik. Welk model automaten en kamrails gaat dit überhaupt over?Twee vragen over adereindhulzen; heb 6mm2 hulzen , maar bij twee ABB bestaande en drie nieuwe ABB automaten ( zitten op een andere rij ) wil ik kijken naar 2 stuks twee polig kamrail om te gebruiken en bij de andere 2x drie polige kamrail, maar in beide rijen moet er in 1 automaat aders van 6mm2 met adereindhuls komen. Gaat dat werken; verdringen de kapjes elkaar?
Voor 2x6mm² gebruik je gewoon dubbele hulzen voor 6mm².Als ik een dubbele (twin) adereindhuls neem voor 2x 6mm2 aders welke maat twin huls moet er gebruikt worden? Enkele 6mm hulzen zat gebruikt maar nooit dubbele.
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Oke, en is het niet mogelijk dat er geen aardingsstaaf in de badkamer is? Kan de geel/groene kabel niet gewoon uit een andere kamer komen?Lord Anubis schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 17:59:
@carefree7 Je kan beginnen met kijken waar in de badkamer een aarding punt zit ( radiator, staafje met aardkabel, cv buis met aardings klem), lange ader eraan en dan meten met je ohm meter of ze met elkaar verbonden zijn. Soms na een renovatie in de goede oude tijd gebeurde er vreemde dingen........
Hoe heb je gemeten of de aarding werkt? Waar krijgt het stopcontact zijn voeding vandaan? Daar zou de aarde ook vandaan moeten komen.carefree7 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 17:55:
In mijn badkamer werkt de aarding in mijn stopcontact niet. Het heeft de geel/groene kabel, die prima is aangesloten, maar het werkt niet. Er werd mij verteld dat ik moest kijken waar deze kabel misschien op een andere plek was losgekoppeld. Dus ik heb de meeste lampen en stopcontacten in de buurt bekeken en overal waar de geel/groene kabel zat, werkte hij of was hij aangesloten met een lasdop.
Kan zeker, maar gaf alleen aan wat een volgende stap kon zijn.carefree7 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 18:27:
[...]
Oke, en is het niet mogelijk dat er geen aardingsstaaf in de badkamer is? Kan de geel/groene kabel niet gewoon uit een andere kamer komen?
Anders wordt het uitzoeken waar de andere aders vandaan komen en of daar er een aarde draad bij loopt; eigenlijk zoals grik schreef.
Als ik het goed begrijp moet de bruine draad naar de massapin ~230V zijn en de neutrale draad naar de massapin niets. In mijn geval geven beide scenario's ~6V aan.grlk schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 18:30:
[...]
Hoe heb je gemeten of de aarding werkt? Waar krijgt het stopcontact zijn voeding vandaan? Daar zou de aarde ook vandaan moeten komen.
Oké, naast het stopcontact aan het plafond zitten 3 kleine 3W plafondlampen, dus ik besloot het plafond open te maken en te kijken.Lord Anubis schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 18:33:
[...]
Kan zeker, maar gaf alleen aan wat een volgende stap kon zijn.
Anders wordt het uitzoeken waar de andere aders vandaan komen en of daar er een aarde draad bij loopt; eigenlijk zoals grik schreef.
Ik had niet verwacht dat ik zoveel spullen zou zien. Ik zie ook een zwarte losgekoppelde draad en een geel/groene. Is het veilig om geel/groen te verbinden met de rest van de aardedraden om te zien of dit het probleem verhelpt?
Oh en volgens mij zie ik ook aardedraden! Dus je had gelijk.
:strip_exif()/f/image/v1sB2AJi3e7ssCm92Ao7iobo.gif?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/i62IlTWuh7Y6uJPwdUJjaGpO.gif?f=fotoalbum_large)
Je had het over 63A ALS en dit systeem pakte deze automatisch bij wijziging (deed het via telefoon).SBL schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 17:15:
[...]
Bedankt voor het meedenken.
Tevens wel het punt wat @m.eddy aangeeft, alles wordt in deze wel op 10mm kwadraat uitgelegd.
P.s. als je de optie hebt zet je PV dan om naar 3F
@carefree7 Het is inderdaad nogal een rommeltje. De aardleidingen kan je aan elkaar verbinden, vervang dan ook de driewegstekker door een vaste verbinding. Vonkende elektra en hout zijn geen goede combi.
Waarom? De slimme meter verrekent toch wat er tussen de 3-fasen gebeurd?Annuk schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 19:09:
[...]
P.s. als je de optie hebt zet je PV dan om naar 3F
Netbelasting/scheve belasting...Ethiron schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 19:44:
[...]
Waarom? De slimme meter verrekent toch wat er tussen de 3-fasen gebeurd?
En de grote waarschijnlijkheid dat je tzt semi verplicht wordt naar 3F omvormer omdat er niet meer tussen de fases verrekend gaat worden.
Er moet echt wel wat veranderen om niet meer tussen fases te mogen salderen. Dat zie ik de komende 10 jaar niet gebeuren daar mag je mij op quoten.Annuk schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 20:56:
[...]
Netbelasting/scheve belasting...
En de grote waarschijnlijkheid dat je tzt semi verplicht wordt naar 3F omvormer omdat er niet meer tussen de fases verrekend gaat worden.
Maakt op zich niet veel uit of ze hetzelfde zijn of niet, ze zijn allebei antiek, ongeschikt, en aan vervanging toe. Ze zijn type AC, en om goed beschermd te zijn moet je type A (of beter) hebben. AC mag al sinds 1997 niet bij nieuwbouw toegepast worden, en voor je eigen veiligheid is het goed om ook bestaande te vervangen.SBL schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 15:58:
[...]
Die 500mA had ik niet gezien; had alleen bij rechter gelezen en dacht dat ze gelijk waren. Dank!
In die context vind ik het erg raar dat je een kast hebt met nieuwere onderdelen. Daar heeft dus iemand aan lopen sleutelen, en die heeft die foute aardlekschakelaars laten zitten. Maar dan heeft er dus iemand aan je groepenkast lopen sleutelen, die er geen verstand van heeft?! Klinkt eng. Misschien alles even heel goed (laten) controleren.
Wat ik intern hoor worden daar wel al artikelen voor opgenomen/voorbereid in de a.s. energiewet, dit dus als drijfveer om scheve belasting te minimaliseren.True schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 20:59:
[...]
Er moet echt wel wat veranderen om niet meer tussen fases te mogen salderen. Dat zie ik de komende 10 jaar niet gebeuren daar mag je mij op quoten.
Waar heb je dat vandaan @Annuk ?Annuk schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 20:56:
[...]
Met de huidige kWh meters is dat niet mogelijk.
In het grotere plaatje vallen de 1-fase teruglevering van particuliere woningen helemaal in het niet die zet je gewoon af tegen anderen die dat ook doen (op een andere fase) en als je daardoor in een wijk een scheve belasting hebt, dan heb je als netbeheerder of a) je werk niet gedaan door het netjes te verdelen of b) heel heel heel erg veel pech. En die pech is op te lossen door een data analyst te vragen welke aansluitingen op een andere fase aangesloten moeten worden om het in balans te krijgen.Annuk schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 21:25:
[...]
Wat ik intern hoor worden daar wel al artikelen voor opgenomen/voorbereid in de a.s. energiewet, dit dus als drijfveer om scheve belasting te minimaliseren.
@Annuk Daar heb ik ook echt nog niets voor gezien. Punt is, dat middelt ook wel redelijk uit (en uitmiddelen lost het ook werkelijk op). Dus het probleem is veeeeeeeeeeeeeeeeeeele malen minder dan het net als batterij proberen te gebruiken aka salderen. Want gezien het net geen batterij is zal je dan dus gewoon opwek uit andere bron moeten hebben.
Daarnaast zal dat dus weer een landelijke meterwissel betekenen... Want zo ver ik weet doen de huidige meters geen OTA ivm veiligheid (slimme zet...).
Dus nee, daar ben ik niet zo snel bang voor.
Daarnaast zal dat dus weer een landelijke meterwissel betekenen... Want zo ver ik weet doen de huidige meters geen OTA ivm veiligheid (slimme zet...).
@Septillion Ik heb in een posting hier op tweakers ooit iets gelezen over een meter die geen normale uitlezing meer had en die op afstand in orde werd gemaakt. En ik dacht ook weer plausibele standen weergaf. Zou dat met alleen een reset of zo ook gelukt zijn?
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Interne berichten vanuit netbeheer NL o.a. die zich bezig houden met o.a. de energiewet.devriesjande schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 21:27:
[...]
Waar heb je dat vandaan @Annuk ?
Met de huidige kWh meters is dat niet mogelijk.
Dream on, OTA wordt zeker wel uitgevoerd op de slimme meters, weet niet waar je het weg hebt maar dat gebeurd zeker wel.Septillion schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 21:57:
@Annuk Daar heb ik ook echt nog niets voor gezien. Punt is, dat middelt ook wel redelijk uit (en uitmiddelen lost het ook werkelijk op). Dus het probleem is veeeeeeeeeeeeeeeeeeele malen minder dan het net als batterij proberen te gebruiken aka salderen. Want gezien het net geen batterij is zal je dan dus gewoon opwek uit andere bron moeten hebben.
Het enige wat wel totaal uit de firmware is gesloopt (mede d.m.v. een OTA) is het op afstand kunnen schakelen van de stroomvoorziening bij de eindgebruiker.
In het plafond van mijn badkamer heeft een van de lasdozen waar alles op aangesloten wordt geen afdekking met schroeven en lijkt zelfs niet verwijderd te kunnen worden. Het plastic waar de kabels op aansluiten gaat er helemaal omheen dus het lijkt er niet op dat iemand hier ooit van onderaf bij heeft gekund. Is het mogelijk dat het van bovenaf bereikbaar is, ook al zitten alle kabels beneden?
Iemand een idee hoe ik dit kan openen zonder alles te beschadigen?
:strip_exif()/f/image/ty5WClCvRlLzOriYkIs7zuOV.gif?f=fotoalbum_large)
Ik vermoed van bovenaf of mogelijk de buis-beugels loshalen en de doos naar beneden trekken, aangezien het allemaal flex lijkt moet dat mogelijk zijn.carefree7 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 22:45:
In het plafond van mijn badkamer heeft een van de lasdozen waar alles op aangesloten wordt geen afdekking met schroeven en lijkt zelfs niet verwijderd te kunnen worden. Het plastic waar de kabels op aansluiten gaat er helemaal omheen dus het lijkt er niet op dat iemand hier ooit van onderaf bij heeft gekund. Is het mogelijk dat het van bovenaf bereikbaar is, ook al zitten alle kabels beneden?
[Afbeelding]
@carefree7 Ziet er voor mij ook uit als op zijn kop geplaatst. Dus opening aan de bovenkant. Je zou hem dus wel wat naar beneden kunnen trekken maar lijkt me dat iemand er van boven bij kon toen deze geplaatst is.
Wel alvast even een nieuwe doos halen, met wat moffen en wat verse stukjes flex. Dit is oud en dus kei broos/hard. Als je hier aan gaat wrikken breekt er flex of de centraaldoos zelf waarschijnlijk.Annuk schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 22:58:
[...]
Ik vermoed van bovenaf of mogelijk de buis-beugels loshalen en de doos naar beneden trekken, aangezien het allemaal flex lijkt moet dat mogelijk zijn.
Zolang je even de groep afschakelt is er niet zoveel aan de hand natuurlijk.
Annuk schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 22:58:
[...]
Ik vermoed van bovenaf of mogelijk de buis-beugels loshalen en de doos naar beneden trekken, aangezien het allemaal flex lijkt moet dat mogelijk zijn.
Ik heb alle steunen verwijderd en het zal bijna onmogelijk zijn om hem om te draaien omdat de kabels aan de zijkant vrij strak zitten, maar ik zie dat er een uitsparing in het plafond zit met een deksel erop, dus ik ben er vrij zeker van dat hij van bovenaf is geïnstalleerd. Echt raar, want nu is het daar een attick en geen toegang.Septillion schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 01:23:
@carefree7 Ziet er voor mij ook uit als op zijn kop geplaatst. Dus opening aan de bovenkant. Je zou hem dus wel wat naar beneden kunnen trekken maar lijkt me dat iemand er van boven bij kon toen deze geplaatst is.
Misschien boor ik gewoon een klein gat en gebruik ik een kniptang om de opening van onderaf te knippen. Ik moet het echt openmaken, want de installatie in dit huis is nogal onveilig. Als ik bijvoorbeeld de badkamergroep loskoppel, dan blijft het stopcontact van de badkamer nog steeds onder spanning staan.
Maar hoe stel je voor om deze doos te vervangen als ik niet bij de kabelaansluitingen van onderaf kan. Als ik kabels afknip, zijn ze te kort en moet ik alles opnieuw bedraden.AtomicShockwave schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 07:36:
[...]
Wel alvast even een nieuwe doos halen, met wat moffen en wat verse stukjes flex. Dit is oud en dus kei broos/hard. Als je hier aan gaat wrikken breekt er flex of de centraaldoos zelf waarschijnlijk.
Zolang je even de groep afschakelt is er niet zoveel aan de hand natuurlijk.
Dus ik heb de geel/groene strook aangesloten en nu werkt aarding in stopcontacten in de badkamer, dus dat is mooi!grlk schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 19:34:
@carefree7 Het is inderdaad nogal een rommeltje. De aardleidingen kan je aan elkaar verbinden, vervang dan ook de driewegstekker door een vaste verbinding. Vonkende elektra en hout zijn geen goede combi.
Ik heb ook de bruine strook met de rest van het bruin verbonden, maar ik weet niet zeker of ik dat moet doen, ik heb nog geen verschil gemerkt.
Ook als ik de groep uitschakel, en er is geen stroom in het stopcontact, laat het testen van dat stopcontact tussen bruin en blauw continuïteit zien. Is dit normaal?
Als je alle toevoerleidingen los krijgt. Proberen om de hele centraaldoos omlaag te wrikken. Ram er desnoods een grote schroevendraaier langs. Met geweld dus
Dan kun je er van boven bij. Alle lasdoppen er af. alle leidingen los. En een nieuwe goed installeren.
Dan kun je er van boven bij. Alle lasdoppen er af. alle leidingen los. En een nieuwe goed installeren.
[ Voor 10% gewijzigd door AtomicShockwave op 23-01-2025 08:08 ]
Ik heb een Eastron SDM72D-M 3 fase kWh meter, maar deze is spontaan gestopt met meten. De totale verbruiksstand wordt nog weergegeven, maar verder door het menu heen scrollen meet hij niets - geen voltage, stroom of ander actief gebruik. Ook het IMP lampje blijft uit. De aansluiting (oven) werkt wel gewoon.
Hij is via modbus aangesloten, en deze gaf sinds een week geen metingen meer door, dus ik eerst daar gezocht. Hij doet 1 goede meting van de opgeslagen totaal kWh stand, maar geeft daarna alleen maar fouten. Dus ik eerst in de modbus zitten stoeien voor ik naar de meter zelf ging kijken
De meter is anderhalf jaar oud, en het verbaast me eigenlijk dat een MID-gekeurde meter stopt met werken.
Gevalletje productiefout, of is er iets anders niet goed?
Hij is via modbus aangesloten, en deze gaf sinds een week geen metingen meer door, dus ik eerst daar gezocht. Hij doet 1 goede meting van de opgeslagen totaal kWh stand, maar geeft daarna alleen maar fouten. Dus ik eerst in de modbus zitten stoeien voor ik naar de meter zelf ging kijken
De meter is anderhalf jaar oud, en het verbaast me eigenlijk dat een MID-gekeurde meter stopt met werken.
Gevalletje productiefout, of is er iets anders niet goed?
[ Voor 94% gewijzigd door Zwartoog op 23-01-2025 08:31 ]
Als je tenminste 1 buis kunt volgen naar b.v. een wcd dan kan je daar een duspol in drukken, groep afschakelen, en dan met gepast grof geweld (zoals @AtomicShockwave al zegt) los wrikken, dan is de doos spanningsloos (aanname) en kan je zonder te knippen de boel los koppelen (wel nog even voor de zekerheid testen).carefree7 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 07:55:
[...]
[...]
Ik heb alle steunen verwijderd en het zal bijna onmogelijk zijn om hem om te draaien omdat de kabels aan de zijkant vrij strak zitten, maar ik zie dat er een uitsparing in het plafond zit met een deksel erop, dus ik ben er vrij zeker van dat hij van bovenaf is geïnstalleerd. Echt raar, want nu is het daar een attick en geen toegang.
Misschien boor ik gewoon een klein gat en gebruik ik een kniptang om de opening van onderaf te knippen. Ik moet het echt openmaken, want de installatie in dit huis is nogal onveilig. Als ik bijvoorbeeld de badkamergroep loskoppel, dan blijft het stopcontact van de badkamer nog steeds onder spanning staan.
Daarna de oude flexbuisjes even verlengen met sokjes en stukjes flex (er van uitgaande dat de boel breekt omdat het broos is) en een nieuwe centraaldoos plaatsen met de opening naar beneden.
Wat betreft de badkamer groep loskoppelen en alsnog een wcd hebben waar spanning op blijft staan is niet zo vreemd in oudere woningen, vaak werd er wel "gemixt" (en nog wel) in ruimtes zodat niet alles compleet spanningsloos wordt.
[...]
Maar hoe stel je voor om deze doos te vervangen als ik niet bij de kabelaansluitingen van onderaf kan. Als ik kabels afknip, zijn ze te kort en moet ik alles opnieuw bedraden.
[...]
Dus ik heb de geel/groene strook aangesloten en nu werkt aarding in stopcontacten in de badkamer, dus dat is mooi!
Ik heb ook de bruine strook met de rest van het bruin verbonden, maar ik weet niet zeker of ik dat moet doen, ik heb nog geen verschil gemerkt.
Ook als ik de groep uitschakel, en er is geen stroom in het stopcontact, laat het testen van dat stopcontact tussen bruin en blauw continuïteit zien. Is dit normaal?
Over 4 maanden krijgen wij de sleutel van onze "nieuwe" woning. De woning komt uit 1920 en de electra heeft denk ik al 40-50 jaar geen upgrade meer gehad. Alles gaat er dus uit en wordt opnieuw aangelegd.
De meterkast zit nu in de kelder onder de keuken. Deze is alleen met een luik toegankelijk, trappetje af en je staat in een kelder waar de antieke meterkast staat. Het idee is om de meterkast te verplaatsen naar de bijkeuken, zodat deze beter bereikbaar is voor ons zelf, maar ook eventuele hulpdiensten. Het fysiek verplaatsen van de meter (nog een oude draaischijf overigens) wil ik eigenlijk wat later in de verbouwing doen.
Het idee is om dit op de volgende manier (tijdelijk) op te lossen. De bestaande draaischijf + hoofdschakelaar blijft in de slecht bereikbare kelder. Vanuit daar trekt de aannemer de drie fases door naar de nieuwe locatie voor de meterkast. Daar plaatsen we een tweede hoofdschakelaar en bouwen de meterkast weer opnieuw op. Via mijnaansluiting.nl vraag ik de verplaatsing van de meterkast aan, en hopelijk kunnen zij dan alleen de hoofdkabel verplaatsten en de nieuwe meter plaatsen op de juiste plek.
De vraag is alleen even of deze tijdelijk situatie voldoende veilig is. Gezien de druk op de netbeheerders bestaat het risico dat dit wel een paar maanden zo zal blijven. De aanvraag voor verplaatsten ga ik trouwens snel indienen om die periode zo kort mogelijk te houden.
De meterkast zit nu in de kelder onder de keuken. Deze is alleen met een luik toegankelijk, trappetje af en je staat in een kelder waar de antieke meterkast staat. Het idee is om de meterkast te verplaatsen naar de bijkeuken, zodat deze beter bereikbaar is voor ons zelf, maar ook eventuele hulpdiensten. Het fysiek verplaatsen van de meter (nog een oude draaischijf overigens) wil ik eigenlijk wat later in de verbouwing doen.
Het idee is om dit op de volgende manier (tijdelijk) op te lossen. De bestaande draaischijf + hoofdschakelaar blijft in de slecht bereikbare kelder. Vanuit daar trekt de aannemer de drie fases door naar de nieuwe locatie voor de meterkast. Daar plaatsen we een tweede hoofdschakelaar en bouwen de meterkast weer opnieuw op. Via mijnaansluiting.nl vraag ik de verplaatsing van de meterkast aan, en hopelijk kunnen zij dan alleen de hoofdkabel verplaatsten en de nieuwe meter plaatsen op de juiste plek.
De vraag is alleen even of deze tijdelijk situatie voldoende veilig is. Gezien de druk op de netbeheerders bestaat het risico dat dit wel een paar maanden zo zal blijven. De aanvraag voor verplaatsten ga ik trouwens snel indienen om die periode zo kort mogelijk te houden.
De vraag is of je van de oude draaischijf meter af wilt.koentjuh schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 10:00:
Over 4 maanden krijgen wij de sleutel van onze "nieuwe" woning. De woning komt uit 1920 en de electra heeft denk ik al 40-50 jaar geen upgrade meer gehad. Alles gaat er dus uit en wordt opnieuw aangelegd.
Feitelijk trek je alles helemaal door naar de nieuwe meterkast en plaats je een hoofdschakelaar in de nieuwe MK? Lijkt mij 0,0 probleem om te doen.koentjuh schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 10:00:
Zorg er wel voor dat je alvast rekening houdt met waar de nieuwe meter en nieuwe hoofdzekeringen eventueel gaan komen wat betreft hoogte etc,.
Enige tijd geleden zag ik de vraag omtrent het intern in de meter salderen over de fases. Hier zou geen sprake van zijn (bron: tweaker gebruiker)Annuk schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 20:56:
[...]
Mijns inziens zou het niet gek zijn als dit komt te vervallen i.v.m. scheve belasting.
Volgens mij zat die landelijke meterwissel er al wel aan te komen:Septillion schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 21:57:
https://www.liander.nl/me...den/vervangen-gprs-meters
@koentjuh Zoek even op binnen welke afstand van de voordeur de meterkast tegenwoordig moet zitten...
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Wat @onetime & @FL_ zeggen met maatvoering.koentjuh schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 10:00:
MK binnen 5m van de voordeur, onderkant eigen groepenkast op 160cm.
Zorg voor een vloerplaat met goedgekeurde mantelbuizen door de fundering heen (op juiste diepte).
Let ook op de vereisten voor maatvoering van de MK en evt. ventilatie eisen m.b.t. de MK.
Afhankelijk van hoe en wat m.b.t. je eigen tijdelijke verplaatsing zou ik overwegen om een C25 300mA alamat boven je bestaande meterbord te plaatsten en vanaf daar met voldoende dikke kabel naar je nieuw te plaatsen groepenkast gaat. Als je dan onverhoopt je eigen kabel per ongeluk beschadigd met het klussen kan je misschien/hopelijk op deze manier voorkomen dat je hoofdzekering knapt.
@m.eddy je moet voor 2027 sowieso verplicht van je draaischijfmeter af, dit moet tenminste een digitale meter worden en optioneel een slimme meter.
Dank, die eisen zijn wel een goede om te checken. De bijkeuken heeft een eigen toegangsdeur, maar vermoedelijk is dat dus niet afdoende en moet ik 5 meter van de voordeur rekenen. Dan moet ik het plan gaan omgooien. Of de meter laten zitten waar die zit, maar dat is helemaal onbereikbaar.
Blijft toch altijd bijzonder dat een bestaande situatie nergens aan hoeft te voldoen en nu alle regeltjes om de hoek komen kijken, mijn gasmeter zit ergens in een andere kelder en de coax komt weer ergens anders binnen
Blijft toch altijd bijzonder dat een bestaande situatie nergens aan hoeft te voldoen en nu alle regeltjes om de hoek komen kijken, mijn gasmeter zit ergens in een andere kelder en de coax komt weer ergens anders binnen
[ Voor 29% gewijzigd door koentjuh op 23-01-2025 11:32 ]
Als je bijkeuken als "hoofdtoegang" gebruikt wordt kan je mogelijk een uitzondering krijgen, maar hiervoor zou ik eerst even contact opnemen met je netbeheerder.koentjuh schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 11:28:
Dank, die eisen zijn wel een goede om te checken. De bijkeuken heeft een eigen toegangsdeur, maar vermoedelijk is dat dus niet afdoende en moet ik 5 meter van de voordeur rekenen. Dan moet ik het plan gaan omgooien. Of de meter laten zitten waar die zit, maar dat is helemaal onbereikbaar.
P.S. bij een verbouwing/aanpassing en het is/wordt een flinke verbetering willen ze nog wel eens coulanter zijn m.b.t. de eisen zeker omdat de boel beter bereikbaar wordt gemaakt.
Vroeger waren de regels anders dan tegenwoordig, tegenwoordig willen ze alles op 1 centrale plek, zodat in geval van nood makkelijk op 1 plaats alles veilig gesteld kan worden en ze niet op 3 locaties langs hoeven om water, gas & electra af te sluiten.Blijft toch altijd bijzonder dat een bestaande situatie nergens aan hoeft te voldoen en nu alle regeltjes om de hoek komen kijken, mijn gasmeter zit ergens in een andere kelder en de coax komt weer ergens anders binnen
Wat betreft coax en/of analoog koper en/of glasvezel, dit is allemaal later aangelegd en werd er vaak gekeken waar men het makkelijkste de boel de woning in kon brengen (vanaf de hoofdleiding(en)), tegenwoordig zit dit inderdaad ook meestal centraal in de MK.
Concreet. Als mijn zonnepanelen 5kWh opwekken over 3-fasen in de zomer, en op 1 fase de SWW-run 3kW en wasmachine 2kW afneemt, krijg ik alsnog een factuur voor circa 3,3kWh terugleverkosten en 3,3kWh afname. Lol.elektriekert schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 10:42:
[...]
Enige tijd geleden zag ik de vraag omtrent het intern in de meter salderen over de fases. Hier zou geen sprake van zijn (bron: tweaker gebruiker)
Mijns inziens zou het niet gek zijn als dit komt te vervallen i.v.m. scheve belasting.
Ik ga wel even met ze overleggen inderdaad. Wil eigenlijk de gasaansluiting niet verplaatsen, aangezien ik hoop over 1 a 2 jaar een warmtepomp te hebben staan. Plus dat die kelder goed bereikbaar is via een normale deur. Het gaat dus puur om de electra die dus feitelijk in een soort van veredelde kruipruimte is weggestopt.Annuk schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 11:37:
[...]
Als je bijkeuken als "hoofdtoegang" gebruikt wordt kan je mogelijk een uitzondering krijgen, maar hiervoor zou ik eerst even contact opnemen met je netbeheerder.
P.S. bij een verbouwing/aanpassing en het is/wordt een flinke verbetering willen ze nog wel eens coulanter zijn m.b.t. de eisen zeker omdat de boel beter bereikbaar wordt gemaakt.
[...]
Vroeger waren de regels anders dan tegenwoordig, tegenwoordig willen ze alles op 1 centrale plek, zodat in geval van nood makkelijk op 1 plaats alles veilig gesteld kan worden en ze niet op 3 locaties langs hoeven om water, gas & electra af te sluiten.
Dank voor alle reacties hier. Eerst maar eens wat foto's schieten als ik weer in de woning ben.
Wellicht de wasmachine op een andere fase zetten dan?BiLLY_daKid schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 11:42:
[...]
Concreet. Als mijn zonnepanelen 5kWh opwekken over 3-fasen in de zomer, en op 1 fase de SWW-run 3kW en wasmachine 2kW afneemt, krijg ik alsnog een factuur voor circa 3,3kWh terugleverkosten en 3,3kWh afname. Lol.
Zet je eenheden goed neer. 5kWh per dag? Is de 3kW thermisch of elektrisch vermogen?BiLLY_daKid schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 11:42:
[...]
Concreet. Als mijn zonnepanelen 5kWh opwekken over 3-fasen in de zomer, en op 1 fase de SWW-run 3kW en wasmachine 2kW afneemt, krijg ik alsnog een factuur voor circa 3,3kWh terugleverkosten en 3,3kWh afname. Lol.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
@timovd Dat maakt voor de casus toch niet uit? Ga uit van één uur waarin 5kWh wordt opgewekt over 3 fasen en gelijktijdig 5 kWh wordt afgenomen op 1 fase. Een dergelijk onbalans speelt bij iedereen met een 3-fase aansluiting, omdat (mijn ervaring) rekening wordt gehouden met gelijktijdige maximale belasting maar niet het tijdsaspect.
Ik kan mij niet voorstellen dat een energieleverancier straks gaat afrekenen per fase. In de wet staat een aansluiting met een totale maximale doorlaatwaarde beschreven en (tariefs)verschil benoemt tussen ontvangst of invoeding.
Ik kan mij niet voorstellen dat een energieleverancier straks gaat afrekenen per fase. In de wet staat een aansluiting met een totale maximale doorlaatwaarde beschreven en (tariefs)verschil benoemt tussen ontvangst of invoeding.
Hierbij gaat de wetgever uit van totaal onttrokken electriciteit.Artikel 31c (welke dus vervalt) Voor afnemers als bedoeld in artikel 95a (max 3*80 A), eerste lid, die duurzame elektriciteit invoeden op het net, berekent de leverancier het verbruik ten behoeve van de facturering en inning van de leveringskosten door de aan het net onttrokken elektriciteit te verminderen met de op het net ingevoede elektriciteit, waarbij de vermindering maximaal de hoeveelheid aan het net onttrokken elektriciteit bedraagt.
Nog welBiLLY_daKid schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 12:29:
@timovd Dat maakt voor de casus toch niet uit? Ga uit van één uur waarin 5kWh wordt opgewekt over 3 fasen en gelijktijdig 5 kWh wordt afgenomen op 1 fase. Een dergelijk onbalans speelt bij iedereen met een 3-fase aansluiting, omdat (mijn ervaring) rekening wordt gehouden met gelijktijdige maximale belasting maar niet het tijdsaspect.
[...]
Hierbij gaat de wetgever uit van totaal onttrokken electriciteit.
Als je kijkt naar de slimme meters, je rekent (nu nog) af wat je werkelijke afgenomen vermogen is, maar de netbeheerders anticiperen ook op het blindvermogen, aangezien dat wel over de kabels gaat als belasting maar plat gezegd niet verbruikt wordt.
Dit betekend dus dat als er een slechte arbeidsfactor is (gemiddeld) er b.v. 10kW over de kabels gaat maar er effectief maar 2kW "verbruikt" en afgerekend wordt.
Tevens is er voor de netbeheerders een groot probleem door de scheve belasting, dit komt heel veel voor mede door project-bouw waar de groepenkast zo goedkoop mogelijk in elkaar wordt gezet met 1F PV invoeding als ook door de gemiddelde particulier die een paar tientjes bespaart door alles op 1F te zetten.
Die soep wordt niet zo heet gegeten. De meter is niet jouw eigendom, je kunt alleen het vervangen niet meer tegen houden.Annuk schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 11:05:
[...]
@m.eddy je moet voor 2027 sowieso verplicht van je draaischijfmeter af, dit moet tenminste een digitale meter worden en optioneel een slimme meter.
Vanaf dit jaar gaan mensen een brief krijgen en dan gaan ze vervangen, als er tijd en capaciteit voor is.
https://www.rdi.nl/onderw...-slimme-of-digitale-meter. Ook in 2027 en later zullen er nog veel analoge meters zijn.
Ga nu niet allemaal rare doemscenario's die werkelijk nergens actief worden gepromoot roepen.
Ja, als we met z'n allen enorme vliegwielen in onze kelder zetten en die met zoveel mogelijk blind vermogen gaan opladen. Dan komt er wel wat discussie.
Maar de meeste consumenten electronica is al aardig ok en moet dat ook zijn, vandaar dat die PFC hebben/doen:
https://www.techtarget.co...r-power-factor-controller
De meest bekeken PSU heeft "Interleaved PFC"
https://www.deepcool.com/...r-Supply/2023/17418.shtml
Het tweede is dat er ook nog 'de grote getallen' gelden. Als iedereen op dezelfde fase zit, Jep, dan heb je een probleem. Maar als de wijk verdeeld wordt over de 3 fases is dat probleem er helemaal niet. Bij nieuwbouw gaat dit weleens mis. Zitten alle zonnepanelen op dezelfde fase. De oplossing is dan dus ook simpel, dan breek je 2/3 van de woningen af
(Of je wisselt in die woningen de fases om)
Alle grote jongens (fabrieken e.d) worden trouwens wel afgerekend op blindvermogen en bij dikke onbalans op de fases kun je ook serieus problemen krijgen. Maar de meeste hoog vermogen toepassingen zijn krachtstroom (=3 fases).
Maar kleinverbruikers vallen daar dus niet onder.
Een groter probleem is wanneer alles 3-fasen is en mensen alsnog dezelfde fase kiezen voor hun enkelfase dingen. Bij 3-fasen is jouw L1 in principe dezelfde L1 als die van de buurman, maar mensen zijn slechte PRNGs. Daarom roepen netbeheerders op om warmtepompen en PV op basis van het huisnummer op een bepaalde fase te doen, via https://fasulator.nl/TheGhostInc schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 16:03:
Als iedereen op dezelfde fase zit, Jep, dan heb je een probleem. Maar als de wijk verdeeld wordt over de 3 fases is dat probleem er helemaal niet.
Uiteraard zijn er mensen die hun medewerking pertinent weigeren en vinden dat de netbeheerder dit probleem zelf maar op een andere manier moet oplossen, maar als genoeg installateurs wel netjes de juiste fase kiezen, zou dat het probleem al moeten kunnen beperken.
Niet alleen bij nieuwbouw. Bij ombouw ook; ik heb begrepen dat het best een ding is dat bij overgang van 1 naar 3 fasen de 2 bestaande aardlekschakelaars op L1 en L2 komen, en L3 ongebruikt blijft, en dat L3 dan later voor PV wordt ingezet. Dat kan binnen 1 installatie al spannend zijn met de nulstroom die groter kan worden dan de grootste fasestroom (yay, 4 belaste aders ipv 3, en 1 daarvan >100% van de oorspronkelijke IZ), maar als dat bij een aantal mensen in dezelfde straat gebeurt, krijg je met heel interessante scheve belasting te maken.Bij nieuwbouw gaat dit weleens mis. Zitten alle zonnepanelen op dezelfde fase.
[ Voor 9% gewijzigd door Juerd op 23-01-2025 16:38 ]
Nee ik zei het enigszins gechargeerd klopt, maar het wordt straks wel een verplichting om tenminste de digitale meter te hebben/te accepteren als je het verzoek krijgt van de netbeheerder.MeTooPV schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 13:08:
[...]
Die soep wordt niet zo heet gegeten. De meter is niet jouw eigendom, je kunt alleen het vervangen niet meer tegen houden.
Vanaf dit jaar gaan mensen een brief krijgen en dan gaan ze vervangen, als er tijd en capaciteit voor is.
https://www.rdi.nl/onderw...-slimme-of-digitale-meter. Ook in 2027 en later zullen er nog veel analoge meters zijn.
En er worden al flink wat teams opgetuigd om de meterwissels te gaan uitvoeren, dit i.c.m. netbeheerders en aannemers van hun om dit allemaal uit te gaan voeren.
Het voordeel van de slimme meters is ook grootdeels voor de netbeheerders i.v.m. monitoring van het net.
O.a. vermogens en blindvermogen, maar b.v. ook voor storingen in de wijk, dan krijgen monteurs al een belletje vanuit de "meldkamer" als er een grotere storing is voordat iemand al gebeld heeft.
M.b.t. de vermogens en een zo goed mogelijk beeld daarvan in een wijk kan dat uitpakken in hoger op de ranglijst komen voor een uitgebreide(re) wijk-aanpak en dus resulteren in je PV valt minder of niet meer uit.
Alle kleine beetjes werken mee (of tegen) en maken samen weer 1 grote, maar niet iedereen heeft alles al compleet modern en aan de jongste eisen/generatie.TheGhostInc schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 16:03:
[...]
Ga nu niet allemaal rare doemscenario's die werkelijk nergens actief worden gepromoot roepen.
Ja, als we met z'n allen enorme vliegwielen in onze kelder zetten en die met zoveel mogelijk blind vermogen gaan opladen. Dan komt er wel wat discussie.
Maar de meeste consumenten electronica is al aardig ok en moet dat ook zijn, vandaar dat die PFC hebben/doen:
https://www.techtarget.co...r-power-factor-controller
De meest bekeken PSU heeft "Interleaved PFC"
https://www.deepcool.com/...r-Supply/2023/17418.shtml
Inderdaad als alles en iedereen zich eraan houdt om de verdeling goed te houden, maar ik spreek uit ervaring dat dat meestal niet gebeurd, afgelopen zomer in een wijk geweest waar de transformator zekeringen knapten, iedereen heeft 3F aansluiting, maar alles door 1 aannemer gedaan en letterlijk iedereen die het nog origineel vanuit de bouw heeft zat op dezelfde fase aangesloten met teruglevering, allemaal 1F PV installatie in 3F aansluitingen.Het tweede is dat er ook nog 'de grote getallen' gelden. Als iedereen op dezelfde fase zit, Jep, dan heb je een probleem. Maar als de wijk verdeeld wordt over de 3 fases is dat probleem er helemaal niet. Bij nieuwbouw gaat dit weleens mis. Zitten alle zonnepanelen op dezelfde fase. De oplossing is dan dus ook simpel, dan breek je 2/3 van de woningen af![]()
(Of je wisselt in die woningen de fases om)
Alle grote jongens (fabrieken e.d) worden trouwens wel afgerekend op blindvermogen en bij dikke onbalans op de fases kun je ook serieus problemen krijgen. Maar de meeste hoog vermogen toepassingen zijn krachtstroom (=3 fases).
Maar kleinverbruikers vallen daar dus niet onder.
Vreemd of niet dan dat er om en nabij de 1000A gemeten is op de trafo (piek) en toen dus ook direct de zekering aansprak.
Inderdaad klanten met een grootverbruiker aansluiting of zelfs op het middenspanningsnet die worden actief(er) gemonitord en die krijgen er zeggen van bij te scheve belasting en/of teveel blindvermogen.