Vliegvlug schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 12:13:
[...]
Dan zou ik het opbouwstopcontact gewoon vervangen door een opbouwstopcontact met schakelaar:
[
Afbeelding]
Dan kan je de schakelaar gebruiken om de MV box uit en aan te zetten en mogelijk heb je dan ook nog net genoeg ruimte voor de Shelly energie meter.
Dat is mogelijk nog een idee

, maar zal tegen die tijd eerst aan de monteurs vragen een stekker te gebruiken, wie weet werken ze mee.
Zie reactie helemaal onderaan

Uit je eerdere linkjes van de ClimaRad producten haal ik dat er beneden in de woonkamer een stand-alone WTW box komt en dat de box boven zorgt voor afzuiging in de natte ruimtes waarbij de frisse lucht moet komen van roosters boven de ramen in de slaapkamers.
Voor zover ik het kon bepalen (nooit met zo'n systeem te maken gehad) is het ding achter de radiator in de woonkamer de aanvoer, in de schuur en op zolder afvoer. Die in de schuur voor toilet en keuken ook geloof ik, die op zolder keuken en badkamer. De ventilator in de badkamer gaat er dan uit.
In dat geval is het gewoon een kwestie van het rooster in de betreffende slaapkamer dichtzetten bij stankoverlast en hoeft niet de hele ventilatie box uit.
Maar doe dat rooster in je slaapkamer zo min mogelijk dicht in de nacht.
Als dat ding mij (net als de CV-ketel) wakker houd gaat ie 's nachts wel uit. De ketel is makkelijk, gewoon thermostaat eind omlaag zetten voor het naar bed gaan, om te voorkomen dat ie aanslaat en ik rechtop in bed zit

JackBol schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 12:17:
[...]
Vooral s'nachts, aangezien je 8 uur lang in 1 kamer met z'n tweeën ligt te slapen, bouwt CO2 snel op. Je kan beter je MV op een lagere stand zetten. Koop een CO2 meter om te zien welke stand voldoende ventileert om onder de 800ppm te blijven.
Als dat een reactie voor mij was (thanks voor de tag/mention @
Vliegvlug 
), de CV-ketel is al erg genoeg als we het over verstoren van nachtrust hebben, als het ventilatiesysteem hetzelfde gaat doen (reviews geven aan dat ClimaRad als luidruchtig bekend staat) dan gaat die toch echt 's nachts uit.
In de slaapkamers zal dat niet zo erg zijn, in de modelwoning zijn de ramen voorzien van ventilatieroosters.
CO2 sensors heb ik al liggen (voor aan ESP's) en het ClimaRad systeem wordt aangestuurd door een CO2 sensor, geen idee of die uitgelezen kan worden. Maar afgaand op
https://community.home-as...by-home-assistant/761472/ lijkt er wel een mogelijkheid te zijn, tegen die tijd maar eens kijken of dat werkt.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde