Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

elektriekert schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 15:40:
[Afbeelding]

Heeft iemand nog tips om de M25 gaten uit een Eaton Systeem 55 makkelijk weg te halen?

Ik kan me vaag herinneren dat ik 4 jaar geleden een paar kleinere gaten in het 'uitbreek' rondje had geboord om er vervolgens met een waterpomptang de rest eruit te breken.

Ik vermoed dat met een goede schroevendraaier en een hamer een paar keer tikken ook zou lukken maar ik wil niet meer afbreken dan nodig.
Een tik tussen die 2 opstaande randjes
Je breedste platte schroevendraaier tussen de twee ribbeltjes zetten, een flinke tik met je hand op het handvat dan vanuit binnen naar buiten drukken, vastpakken met een tang, draaien, trekken en los.
Eventueel nog even met een mes het uitbreekdeel iets insnijden als je het heel zeker heel precies wilt doen.

[ Voor 5% gewijzigd door True op 08-01-2025 15:42 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 16:14
ALs je er bij kunt misschien een stappenboor? Ik vind die uitbreek dingen in bijv. die ABB werkschakelaars echt niet te doen eerlijk gezegd.

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Mag ik een ABB Lasdoos 3611 S i.c.m. met een ABB Dubbele wandcontactdoos 3611W2 S rechtstreeks op hout monteren?
https://www.sandervunderink.nl/abb-lasdoos-3611-s.html
https://www.sandervunderi...-voor-lasdoos-3611-s.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

timpel_800 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 15:43:
ALs je er bij kunt misschien een stappenboor? Ik vind die uitbreek dingen in bijv. die ABB werkschakelaars echt niet te doen eerlijk gezegd.
Helemaal eens dat die eigenlijk niet te doen zijn, maar dat is wel andere koek dan die Eaton 55 kasten. Ik heb beiden en omdat ik de eerste keer zo heb zitten vloeken op de ABB werkschakelaar heb ik voor een tweede werkschakelaar een stappenboortje gekocht :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:57
timpel_800 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 15:43:
Die zijn inderdaad op de schaal van slecht ook wel het allerberoerdst. Die heb ik allemaal helemaal rondom vrij moeten boren met een 1.5 mm boortje. Veel werk. Als ik installateur zou zijn zou ik naar een alternatief gaan zoeken.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FL_
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11-09 15:21

FL_

battler schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 12:55:
Iemand ervaring met het geluidsdichte hollewand inbouwdozen? Voor een verdieping die we op onze woning gaan zetten wil ik zelf de elektra gaan doen maar twijfel of de we moeten kiezen voor geluidsdichte inbouwdozen. Heeft dit echt toegevoegde waarde of is dit meer voor bedrijfspanden bedoelt?

https://www.elektramat.nl...z85mwYZ04gmwaAhYaEALw_wcB
Ik heb deze zelf ook gebruikt, voor mijn gevoel helpt het wel iets, maar het is natuurlijk heel moeilijk vergelijken aangezien ik de muren bij ons niet ken zonder deze inbouwdozen, zelf zou ik het altijd gebruiken wanneer het kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-09 21:30
True schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 15:43:
Mag ik een ABB Lasdoos 3611 S i.c.m. met een ABB Dubbele wandcontactdoos 3611W2 S rechtstreeks op hout monteren?
https://www.sandervunderink.nl/abb-lasdoos-3611-s.html
https://www.sandervunderi...-voor-lasdoos-3611-s.html
Voor zover ik weet wel, ik heb deze oa. in de meterkast geplaatst om een aantal WCD's voorhanden te hebben. Idem in de schuur boven de werkbank.

14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Vliegvlug schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 12:13:
[...]

Dan zou ik het opbouwstopcontact gewoon vervangen door een opbouwstopcontact met schakelaar:
[Afbeelding]
Dan kan je de schakelaar gebruiken om de MV box uit en aan te zetten en mogelijk heb je dan ook nog net genoeg ruimte voor de Shelly energie meter.
Dat is mogelijk nog een idee :) , maar zal tegen die tijd eerst aan de monteurs vragen een stekker te gebruiken, wie weet werken ze mee.
‘s Nachts je mechanische ventilatiesysteem uitzetten is trouwens geen goed idee. Deze moet eigenlijk altijd draaien.
Zie reactie helemaal onderaan ;)
Uit je eerdere linkjes van de ClimaRad producten haal ik dat er beneden in de woonkamer een stand-alone WTW box komt en dat de box boven zorgt voor afzuiging in de natte ruimtes waarbij de frisse lucht moet komen van roosters boven de ramen in de slaapkamers.
Voor zover ik het kon bepalen (nooit met zo'n systeem te maken gehad) is het ding achter de radiator in de woonkamer de aanvoer, in de schuur en op zolder afvoer. Die in de schuur voor toilet en keuken ook geloof ik, die op zolder keuken en badkamer. De ventilator in de badkamer gaat er dan uit.
In dat geval is het gewoon een kwestie van het rooster in de betreffende slaapkamer dichtzetten bij stankoverlast en hoeft niet de hele ventilatie box uit.
Maar doe dat rooster in je slaapkamer zo min mogelijk dicht in de nacht.
Als dat ding mij (net als de CV-ketel) wakker houd gaat ie 's nachts wel uit. De ketel is makkelijk, gewoon thermostaat eind omlaag zetten voor het naar bed gaan, om te voorkomen dat ie aanslaat en ik rechtop in bed zit :/
JackBol schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 12:17:
[...]

Vooral s'nachts, aangezien je 8 uur lang in 1 kamer met z'n tweeën ligt te slapen, bouwt CO2 snel op. Je kan beter je MV op een lagere stand zetten. Koop een CO2 meter om te zien welke stand voldoende ventileert om onder de 800ppm te blijven.
Als dat een reactie voor mij was (thanks voor de tag/mention @Vliegvlug ;) ), de CV-ketel is al erg genoeg als we het over verstoren van nachtrust hebben, als het ventilatiesysteem hetzelfde gaat doen (reviews geven aan dat ClimaRad als luidruchtig bekend staat) dan gaat die toch echt 's nachts uit.

In de slaapkamers zal dat niet zo erg zijn, in de modelwoning zijn de ramen voorzien van ventilatieroosters.

CO2 sensors heb ik al liggen (voor aan ESP's) en het ClimaRad systeem wordt aangestuurd door een CO2 sensor, geen idee of die uitgelezen kan worden. Maar afgaand op https://community.home-as...by-home-assistant/761472/ lijkt er wel een mogelijkheid te zijn, tegen die tijd maar eens kijken of dat werkt.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:21
Raven schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 17:44:
[...]
Dat is mogelijk nog een idee :) , maar zal tegen die tijd eerst aan de monteurs vragen een stekker te gebruiken, wie weet werken ze mee.
Dat is inderdaad makkelijker om eerst te proberen, als ze meewerken ben je er ook! :)
offtopic:
Voor zover ik het kon bepalen (nooit met zo'n systeem te maken gehad) is het ding achter de radiator in de woonkamer de aanvoer
offtopic:
Dat is een systeem wat zowel aan als afvoer doet met warmteterugwinning (wtw), zie je eerdere linkje en dan iets naar beneden scrollen voor het plaatje
offtopic:
in de schuur en op zolder afvoer. Die in de schuur voor toilet en keuken ook geloof ik, die op zolder keuken en badkamer. De ventilator in de badkamer gaat er dan uit.

Als dat ding mij (net als de CV-ketel) wakker houd gaat ie 's nachts wel uit. De ketel is makkelijk, gewoon thermostaat eind omlaag zetten voor het naar bed gaan, om te voorkomen dat ie aanslaat en ik rechtop in bed zit :/
offtopic:
Wat je noemt zijn de afzuigpunten en doordat ze daar afzuigen trekken ze lucht door de roosters boven de ramen in de slaapkamers, wat dus toevoerpunten zijn.

Ik heb ook een dergelijk afvoersysteem (type C is dat) en mijn ventilatie box hangt op zolder en deze hoor ik echt niet in mijn slaapkamer, wel een beetje in mijn badkamer en toiletten waar wordt afgezogen doordat daar de afzuigventielen zitten.
offtopic:
Als dat een reactie voor mij was (thanks voor de tag/mention @Vliegvlug ;) ), de CV-ketel is al erg genoeg als we het over verstoren van nachtrust hebben, als het ventilatiesysteem hetzelfde gaat doen (reviews geven aan dat ClimaRad als luidruchtig bekend staat) dan gaat die toch echt 's nachts uit.

In de slaapkamers zal dat niet zo erg zijn, in de modelwoning zijn de ramen voorzien van ventilatieroosters.
offtopic:
Enkel de roosters open zal niet zo veel doen normaal gesproken zeker als er nog gordijnen voor hangen omdat de ventilatie box voor de aanzuiging zorgt.
Enkel als het vrij hard waait en zowel aan de voorkant en achterkant roosters openstaan zal je enige significante luchtverplaatsing krijgen als je je MV box uitzet.

Probeer het vooral eerst zou ik zeggen. Voordeel van een MV box itt een CV ketel is dat deze een continue geluid produceert en niet af een toe een geluid.
Voor de meeste mensen is dat meestal geen probleem. Zelf merk ik dat ook; ‘s avonds zet ik vaak de wasdroger aan en daarbij kan ik prima in slaap vallen omdat het een continue eentonig geluid is hoewel je het toch duidelijk hoort.
Is de droogfase echter over en hij in de anti-kreuk fase gaat (wat betekent stil staan, dan twee rondjes draaien en dan weer een tijdje stil staan) en ik ben nog niet in slaap dan wordt ik daar echt gestoord van en kan ik niet meer in slaap vallen en moet ik er echt uit om de droger uit te zetten. ;)

Voor meer info over ventilatie boxen kan je beter je eigen topic openen. Er is wel een algemeen topic over WTW ventilatie maar niet over type C voor zover ik kon vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23:15
True schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 15:41:
[...]

Je breedste platte schroevendraaier tussen de twee ribbeltjes zetten, een flinke tik met je hand op het handvat dan vanuit binnen naar buiten drukken, vastpakken met een tang, draaien, trekken en los.
Eventueel nog even met een mes het uitbreekdeel iets insnijden als je het heel zeker heel precies wilt doen.
Goed om te lezen dat ik niet de enige ben die ze vervloekt.

Dus ik moet net niet te hard beuken dat ik door de 3F installatieautomaat heen sla:
check :+

Scheelt dat ik toch deels de automaten ga her-organiseren voor de laadpaal en die kookgroep ga opsplitsen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-09 12:11
Dat zijn alleen lampjes.
Daar moet ook wat omheen als je halogeenspotjes afwijken.
En afhankelijk wat de huidige spotjes zijn kan je dat zo duur en goedkoop maken als je wilt.
Vorige week nog op zoek geweest naar een vervanger voor een E27 inbouwspot met een gat-diameter van 12 cm (mechanisch defect). Dan kom je er niet met €3.75 voor een lampje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:34
Over elektra in huis gesproken, ik heb 2 AAA batterijtjes in mijn kamerthermostaatjes. Het gekke is dat het thermostaatje knipperend aangeeft dat de batterij bijna op is, maar mijn "HEMA battery tester" (jawel) slaat uit precies op de grens tussen "weak" (oranje) en "good" (groen).

Is dat elektrotechnisch te verklaren? Hij slaat namelijk niet uit naar "bad" (rood), dus waarom piept die kamerthermostaat dan? Zit er te weinig voltage, ampère, watt in de batterijen?

Heb er nu maar "good" batterijtjes ingedaan, maar voelt een beetje als verspilling. De batterijtjes hebben er wel vrij lang ingezeten overigens (bijna 2 jaar).

Bij voorbaat excuses indien dit in enige mate offtopic is, maar ik had geen beter idee waar dit anders te posten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:20

Reptile209

- gers -

Atomius schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 14:40:
Over elektra in huis gesproken, ik heb 2 AAA batterijtjes in mijn kamerthermostaatjes. Het gekke is dat het thermostaatje knipperend aangeeft dat de batterij bijna op is, maar mijn "HEMA battery tester" (jawel) slaat uit precies op de grens tussen "weak" (oranje) en "good" (groen).

Is dat elektrotechnisch te verklaren? Hij slaat namelijk niet uit naar "bad" (rood), dus waarom piept die kamerthermostaat dan? Zit er te weinig voltage, ampère, watt in de batterijen?

Heb er nu maar "good" batterijtjes ingedaan, maar voelt een beetje als verspilling. De batterijtjes hebben er wel vrij lang ingezeten overigens (bijna 2 jaar).

Bij voorbaat excuses indien dit in enige mate offtopic is, maar ik had geen beter idee waar dit anders te posten.
Voor batterijen is de grens tussen "good" en "bad" niet zo zwart/wit te trekken. Stel dat een nieuwe batterij begint op 1,5 V (en dan moet je eigenlijk nog onderscheid maken tussen het belaste en onbelaste voltage). De tester zal dan bij 1,4V misschien "weak" zeggen en onder de 1,3V "bad". Het is dan heel afhankelijk van het apparaat wat die verwacht aan spanning. Als dat erg aan de hoge kant ligt (dichter bij 1,5 V dus), dan zal hij eerder klagen over lege batterijen dan bij een toepassing waar dat minder kritisch ligt. Het eerste zijn dingen met veel electronica (thermostaat), het tweede bijvoorbeeld een zaklamp.
Ook andere omstandigheden (belasting, temperatuur) hebben invloed op de spanning van de batterij. Zelfs de warmte van je handen als je de batterijen er uit haalt en vast houdt om te testen, zouden net een effect op de spanning kunnen hebben (waardoor de tester hem hoger inschaalt dan eigenlijk terecht is). En daarom gaat je rookmelder ook altijd in de nacht af als de batterij bijna leeg is: in een koud huis (nachttemperatuur) levert de batterij minder oomphf dan in een warm huis.

Bottom line: als een batterijtester minder dan "good" aangeeft, dan is het geen beste batterij meer. Doe er dan gewoon een nieuwe in.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
Reptile209 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 15:09:
[...]

Voor batterijen is de grens tussen "good" en "bad" niet zo zwart/wit te trekken. Stel dat een nieuwe batterij begint op 1,5 V (en dan moet je eigenlijk nog onderscheid maken tussen het belaste en onbelaste voltage). De tester zal dan bij 1,4V misschien "weak" zeggen en onder de 1,3V "bad". Het is dan heel afhankelijk van het apparaat wat die verwacht aan spanning. Als dat erg aan de hoge kant ligt (dichter bij 1,5 V dus), dan zal hij eerder klagen over lege batterijen dan bij een toepassing waar dat minder kritisch ligt. Het eerste zijn dingen met veel electronica (thermostaat), het tweede bijvoorbeeld een zaklamp.
Ook andere omstandigheden (belasting, temperatuur) hebben invloed op de spanning van de batterij. Zelfs de warmte van je handen als je de batterijen er uit haalt en vast houdt om te testen, zouden net een effect op de spanning kunnen hebben (waardoor de tester hem hoger inschaalt dan eigenlijk terecht is). En daarom gaat je rookmelder ook altijd in de nacht af als de batterij bijna leeg is: in een koud huis (nachttemperatuur) levert de batterij minder oomphf dan in een warm huis.

Bottom line: als een batterijtester minder dan "good" aangeeft, dan is het geen beste batterij meer. Doe er dan gewoon een nieuwe in.
Heel helder. Dank voor dit uitgebreide antwoord!!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vliegvlug
@Atomius Dat je het zonde vindt om de batterij van de thermostaat voortijdig te vervangen kan ik me wel voorstellen dus als je je niet stoort aan het knipperen kan je ze er natuurlijk ook gewoon in laten zitten. Een thermostaat is niet kritisch op zich.

Had ik hier paar weken geleden toevallig, we vonden het al een dagje best fris in huis en toen ging ik eens op de thermostaat kijken en bleek die uit te staan vanwege lege batterijen. Nieuwe batterijen erin en toen gaf hij als temperatuur 17,5°C aan. In de gas monitoring bleek er al bijna 48 uur niet meer gestookt te worden.
Dus zowel de batterijen volledig op gebruikt als gas bespaart, win-win zou ik zeggen! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
offtopic:
@Atomius Je kunt die batterijen nog wat langer laten zitten, of ze nu al in minder vragende toepassing gaan gebruiken.

@Vliegvlug Ideetje om de thermostaat nu op 18-19 graden te zetten? Lekker besparen. :) Sorry, kan het niet laten.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
onetime schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 20:59:
offtopic:
@Vliegvlug Ideetje om de thermostaat nu op 18-19 graden te zetten? Lekker besparen. :) Sorry, kan het niet laten.
offtopic:
Hij staat al op 19,5°C, was eerst 19 maar dat werd na een tijdje toch te laag bevonden door mijn wederhelft, dus dit is het compromis ;)

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• MarkyB
  • Niet online

MarkyB

The original

In 2014 was dit de vintage meterkast toen ik nog nergens verstand van had qua elektra.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VcDDayzKztmIIR8ge6AA97ESGhM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qrqr07zOCYaMZWvTSVNXIx8y.jpg?f=fotoalbum_large

Daarna kwam er in 2023 een PV installatie op het dak waar ik samen met iemand de groepenkast heb vervangen voor onderstaand exemplaar met gelijktijdig een uitbreiding van 1 naar 3 fasen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7utZPm13OAd_Zji65BJWAulHqXc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yPkaFW84SAdFyFM2PERolIfX.jpg?f=fotoalbum_large

Dit jaar staat er een nieuwe keuken op de planning met een elektrisch fornuis en een aparte groep voor de oven. Dat ging niet passen in de vernieuwde kast dus heb ik een nieuwe kast gekocht van Hager waar alles wél in past. En gelijk rekening gehouden als er ooit een elektrische auto mocht komen, er is nog ruimte voor een krachtgroep voor een auto lader 8)

Omdat ik deze vervanging helemaal zelf ging doen heb ik ruim de tijd genomen om de meterkast helemaal netjes te maken en overbodige lassen en leidingen te verwijderen. Ik moest 2x nieuwe draden trekken omdat ze te kort waren om rechtstreeks in de groepenkast aan te sluiten, maar ik ben erg blij met het eindresultaat!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dXo2Q35HxD01zKgspi0uyDMIWnI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/APidZq7YmT7x8up3xRu3UfkV.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H4mhnCHiI9NJZyHbqG9HjFfpJ4A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qeLsGqasLpuh1BMRuJFeF3vR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogervdh
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:58

rogervdh

Gasloos sinds 11-2024

Weet iemand of er kWh meters bestaan met ingebouwde kalender, waarbij het verbruik vervolgens ook op jaarbasis weergegeven kan worden op het display? De kWh meter moet volledig standalone werken, zonder enige connectiviteit (dus Homewizard etc. valt daarmee af). Ik heb al gezocht, maar volgens mij bestaat zoiets niet? Bij mij thuis heb ik Homewizard operationeel, maar bij deze toepassing/locatie is geen Internet voorhanden.

12340Wp 🌞 - Daikin Altherma 3 8kW 🔥- Atlantic Calypso VM 150L💧- Tesla M3 LR 2019 🚗 - Peblar Home ⛽

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:40

timovd

Voorsprong door techniek

@MarkyB wat is het doel van die (PV-)werkschakelaar? Je hebt in de groepenkast toch een automaat?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Had vandaag een klusje bij de grootouders van mijn vrouw. Ze roken al een tijdje (meerdere keren verschillende dagen) een brandlucht en konden dit niet plaatsen. Toevallig zag mevrouw des huizes een vlammetje terwijl ze op de zolder was (dat was van een handleiding die dubbelgevouwen tussen de WCD en het schuine dak zat geklemd). Ze heeft toen de wasmachine losgekoppeld van de tweede aansluiting (die niet zwart is).

Ik had gezegd dat ik het wel zou oplossen wat ik vandaag gedaan heb, tijdens demonteren bleek dat de nul volledig door was. Iemand een idee waar dit door komt?
Ik denk dat het een slecht contact was tussen de nul-aansluiting op de rechter WCD en de linker WCD hierdoor een hoge contactweerstand en warmteontwikkeling. Het groene lijkt mij koperoxidatie, komt dat ook door warmteontwikkeling of is dat (ooit) water geweest?

Als oplossing heb ik zo'n 15 centimeter verderop de buis doorgesneden, de aders waren daar nog goed. Flink voor het gesmolten/verbrandde deel aders afgeknipt en een nieuwe WCD geplaatst (die ABB Haf Hafobox 3611 + WCD opbouw combi). Ondanks het feit dat bij demontage leek alsof de nul volledig door was, had ik nog wel een stroomkring voor demonteren.

opbouw wcd doorgebrand
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YcuuPvYDxaM1LBNr6Fa3vH7DSd8=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8SE33qMK68upiHFJl4lL2DzB.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aPjACxX9YrH2qUO0VIjPorHIERY=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xMhj46nvDw4ztBj8WKg5xa5c.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xsDMN9JmdjZfVBB6KcSikZi8xCk=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wqUXXklm3Y0xTN2WLKw1qpJg.jpg?f=fotoalbum_small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F9zs0yOiEPz4b5lQosbP_GIgStQ=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ir4O7CoaJBXOrYeTiPr9lS6Y.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cqoCnV0XmMLOzOMB5IOpWNijV5E=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IC8Qx2Yf0eqfsqG90GGfKOlT.jpg?f=fotoalbum_small

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23:15
True schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 17:29:
Had vandaag een klusje bij de grootouders van mijn vrouw. Ze roken al een tijdje (meerdere keren verschillende dagen) een brandlucht en konden dit niet plaatsen. Toevallig zag mevrouw des huizes een vlammetje terwijl ze op de zolder was (dat was van een handleiding die dubbelgevouwen tussen de WCD en het schuine dak zat geklemd). Ze heeft toen de wasmachine losgekoppeld van de tweede aansluiting (die niet zwart is).

Ik had gezegd dat ik het wel zou oplossen wat ik vandaag gedaan heb, tijdens demonteren bleek dat de nul volledig door was. Iemand een idee waar dit door komt?
Ik denk dat het een slecht contact was tussen de nul-aansluiting op de rechter WCD en de linker WCD hierdoor een hoge contactweerstand en warmteontwikkeling. Het groene lijkt mij koperoxidatie, komt dat ook door warmteontwikkeling of is dat (ooit) water geweest?

Als oplossing heb ik zo'n 15 centimeter verderop de buis doorgesneden, de aders waren daar nog goed. Flink voor het gesmolten/verbrandde deel aders afgeknipt en een nieuwe WCD geplaatst (die ABB Haf Hafobox 3611 + WCD opbouw combi). Ondanks het feit dat bij demontage leek alsof de nul volledig door was, had ik nog wel een stroomkring voor demonteren.

opbouw wcd doorgebrand
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Zo had ik ook ooit een brommende stopcontact in mijn studiootje die ik huurde.
Elke keer als ik de waterkoker had aanstaan hoorde ik een brom.
Na openen kwam ik gecodeerde draden tegen die ook niet heel vast zaten.
Maar meteen aangepakt.
Had nog net genoeg lengte om ze nog vast te zetten nadat ik de lengte met oxidatie had verwijderd.
Dit was ook in een keukentje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baxke
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 08-09 21:35
rogervdh schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 16:41:
Weet iemand of er kWh meters bestaan met ingebouwde kalender, waarbij het verbruik vervolgens ook op jaarbasis weergegeven kan worden op het display? De kWh meter moet volledig standalone werken, zonder enige connectiviteit (dus Homewizard etc. valt daarmee af). Ik heb al gezocht, maar volgens mij bestaat zoiets niet? Bij mij thuis heb ik Homewizard operationeel, maar bij deze toepassing/locatie is geen Internet voorhanden.
Wellicht te prijzig, maar de een ABB SCU 200 is met een laptop uit te lezen.

https://library.e.abb.com...XzUNmCQy1%2bJdpfEO2WzboZj

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
@True Zou inderdaad zeggen dat de N gewoon niet goed vast gezeten heeft, zeker gezien het schroef is. Of nog leuker, de kabel onder de 'kooi' weten te drukken. En die vormt gewoon een doorlussing naar linker / tweede wcd dus gaat alle stroom door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarkyB
  • Niet online

MarkyB

The original

timovd schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 17:06:
@MarkyB wat is het doel van die (PV-)werkschakelaar? Je hebt in de groepenkast toch een automaat?
Je hebt gelijk, 2 jaar geleden was het een misvatting op de verplichting van een werkschakelaar waardoor ik dus een werkschakelaar tussen de groep en de panelen heb geplaatst.
Ik zou deze dus kunnen verwijderen omdat de groep prima de stroom kan afschakelen, echter moet ik hiervoor een nieuwe gietmof onder de dakpannen plaatsen waar vandaan de kabel naar de meterkast loopt. Hier heb ik niet zo'n zin in, ook omdat ik dan dus de kabels onder de dakpannen moet inkorten. Als het echt moet dan kan het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 23:56
Met een oude mobiel kun je toch een mobile-hotspot opzetten, en daar mee de homewizard uitlezen?
Wat ik begrijp wil je maar 1x per jaar je opbrengst of verbruik weten?
Dus door daar een oude mobiel te gebruiken voor 24/7, of 1 keer per jaar langs gaan en met je mobiel tijdelijk een hot-spot op zetten lijkt mijn niet moeilijk.

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:32
True schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 17:29:

opbouw wcd doorgebrand
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Het zou ook mogelijk nog een slecht contact in de stekker kunnen zijn. Hierdoor ontstaat er op het verbindingscontact een zeer hoge temperatuur. Echter doordat de nul draad dermate is aangetast ga ik hier uit van een overgangsweerstand door een slechte verbinding, mogelijk doordat de schroefverbinding niet goed aangedraaid was.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@RemmyB83 Volgens mij slaat de HW niets op en staat dat jaar gewoon in de cloud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
MarkyB schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 16:59:

Omdat ik deze vervanging helemaal zelf ging doen heb ik ruim de tijd genomen om de meterkast helemaal netjes te maken en overbodige lassen en leidingen te verwijderen. Ik moest 2x nieuwe draden trekken omdat ze te kort waren om rechtstreeks in de groepenkast aan te sluiten, maar ik ben erg blij met het eindresultaat!
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ziet er netjes uit maar valt me wel op dat het lijkt er een half open kabelgoot tussen meterbord en groepenkast zit.
Ik dacht begrepen te hebben dat de groepenkast altijd direct op het meterbord moest aansluiten of dat er wel een verbindingskastje tussen kon maar dat die wel volledig afgesloten moet zijn.

Kan zijn dat de voorkant van de kabelgoot over een dicht kastje loopt wat er nog onder zit maar als het enkel die goot is vraag ik me af of dit zo mag.
Ik tag @Annuk even, dacht dat hij zelf bij een netbeheerder werkt en dit soort aansluitingen plaatst of er op zijn minst veel vanaf weet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarkyB
  • Niet online

MarkyB

The original

Vliegvlug schreef op zondag 12 januari 2025 @ 09:47:
[...]

Ziet er netjes uit maar valt me wel op dat het lijkt er een half open kabelgoot tussen meterbord en groepenkast zit.
Ik dacht begrepen te hebben dat de groepenkast altijd direct op het meterbord moest aansluiten of dat er wel een verbindingskastje tussen kon maar dat die wel volledig afgesloten moet zijn.

Kan zijn dat de voorkant van de kabelgoot over een dicht kastje loopt wat er nog onder zit maar als het enkel die goot is vraag ik me af of dit zo mag.
Ik tag @Annuk even, dacht dat hij zelf bij een netbeheerder werkt en dit soort aansluitingen plaatst of er op zijn minst veel vanaf weet.
Scherp! De kabelgoot loopt links en rechts TOT het meterbord, alleen de deksel loopt er overheen om een UTP kabel te verbergen. Het is niet zo dat er ruimte zit tussen het meterbord en de groepenkast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/txQYXxqTAU-98HYxWANtyKA0TLQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/kt0FIIqRUa5k3j73CPwVwz6u.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
MarkyB schreef op zondag 12 januari 2025 @ 10:06:
[...]

Scherp! De kabelgoot loopt links en rechts TOT het meterbord, alleen de deksel loopt er overheen om een UTP kabel te verbergen. Het is niet zo dat er ruimte zit tussen het meterbord en de groepenkast.

[Afbeelding]
Top, dan heb ik niets gezegd! :)
Slim idee om die deksel van de kabelgoot door te laten lopen voor het verbergen van de netwerkkabel naar de Enphase envoy (y)
(die je daarvoor ook ondersteboven hebt gemonteerd zie ik ;))

[ Voor 5% gewijzigd door Vliegvlug op 12-01-2025 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 23:56
Septillion schreef op zondag 12 januari 2025 @ 09:20:
@RemmyB83 Volgens mij slaat de HW niets op en staat dat jaar gewoon in de cloud.
Als mid-meter slaat hij natuurlijk het totale verbruik op. Maar de details zijn idd alleen in de cloud te zien en niet zonder internet. Vraag is ook welke gegevens wil hij precies zien. En zou een mobiele hotspot een optie zijn, waar hij zelf niet aan heeft gedacht. Het is geen antwoord op zijn vraag, maar misschien wel een oplossing waar hij zelf niet aan had gedacht.

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
Ik heb geen technische oplossing voor je maar misschien gewoon pragmatisch om 1 keer per jaar in de agenda te zetten om de meterstand te noteren op 1 januari of 31 december.
Het zal over een jaar gezien ook erg weinig uitmaken dat je dat niet precies op de jaarwisseling uitleest.

Zo heb ik dat vroeger een tijd lang ook gedaan; mijn elektra- en watermeter maandelijks uitgelezen om een enigszins een indruk te krijgen van hoeveel er nou verbruikt werd.
Was al weer jaren geleden voordat er allerlei elektronische mogelijkheden waren en op een gegeven moment zat het wel in mijn systeem om dat maandelijks te noteren. :P
Maar mijn huidige metingen via de youless en Enelogic is natuurlijk wel een stuk makkelijker en nauwkeuriger :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15:59
Vliegvlug schreef op zondag 12 januari 2025 @ 09:47:
[...]

Klopt, moet officieel afgesloten zijn, mag evt met draad in buis, en zie heel soms ook wel eens kabel voorbij komen tussen meterbord en HV, maar dat is beide in oude(re) situaties. Tegenwoordig is het meterbord strak tegen verdelerkast aan.
Wat evt een optie is/zou zijn is een 22x11 kastje bovenop het meterbord met een HS, alles wat je namelijk daarna doet is eigen installatie ;)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eatme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-09 07:32
Ik heb pas mijn keuken opgeknapt en hierbij heb ik 2 dubbele inbouwdozen (ABB H251) in de muur geboord en met cement vastgezet. Nadat er gestuct en geverfd is blijkt dat één van de 2 dozen niet helemaal waterpas zit. De schroeven zitten boven/onder in plaats van links-rechts zonder draaibare ring, zodat ik de hoogte van de WCD's niet kan stellen. Heeft iemand hier een goede truc/oplossing voor? Liefst zonder de doos uit te breken en hoger te zetten :)

Het gaat om deze dozen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dmfxLkHEXJ0ysn6tVWFKVGgZFA0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/zQrGcXxIc1em6YN2oXAED8VA.png?f=user_large

[ Voor 22% gewijzigd door eatme op 14-01-2025 08:21 ]

NL.1xMT5.12(V153)CT003(V117) 4000Wp . If you think you are smarter than the previous generation, 50 years ago the owners manual of a car showed you how to adjust the valves. Today it warns you not to drink the contents the battery…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
  • Laatst online: 12-09 20:25
Zucht, na tijden wachten waren we eindelijk aan de beurt voor de 3-fase aansluiting. Nou is de situatie dat op dit moment bij ons de stroom binnenkomt voor 3 huizen en vanaf ons gaat het weer naar de buren. Nou moeten de buren dus ook een nieuwe aansluiting krijgen. Toen de Stedin medewerker kwam voor de schouw is dit ook netjes verteld aan de buren, maar nu krijg ik mail van Stedin dat één van de buren niet mee wil werken. Ik zal dus met de buren het gesprek aan moeten gaan. Iemand toevallig enig idee wat de opties/mogelijkheden zijn als de buren toch blijven weigeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Phoolie waar moeten de buren aan meewerken? Moeten ze ook naar 3 fase? Dan snap ik dat ze niet extra willen betalen voor iets wat jij wil. Of moeten ze alleen toegang verlenen?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
timovd schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 09:26:
@Phoolie waar moeten de buren aan meewerken? Moeten ze ook naar 3 fase? Dan snap ik dat ze niet extra willen betalen voor iets wat jij wil. Of moeten ze alleen toegang verlenen?
Nee, die krijgen alleen een nieuwe/eigen kabel. Maar er zijn voor haar geen extra kosten aan verbonden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Phoolie heb je ze zelf al gesproken? Ik zou eerst even langs gaan of een kop koffie aanbieden, want dit zou ik op een nette manier oplossen met overleg vooraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
timovd schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 09:39:
@Phoolie heb je ze zelf al gesproken? Ik zou eerst even langs gaan of een kop koffie aanbieden, want dit zou ik op een nette manier oplossen met overleg vooraf.
Dat gesprek ga ik ook zeker aan. Ik ben alleen benieuwd naar wat de mogelijkheden nog zijn als de buurvrouw niet mee werkt. De kabel naar haar huis komt nu vanuit mijn meterkast (aftakking/hoofzekeringen van de 3 woningen zitten voor onze hoofdschakelaar), dus zonder dat zij een nieuwe kabel/aansluiting heeft, kan de Stedin bij mij niks doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizzalucht
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:31

Pizzalucht

Snotneus.

Bijzonder dat de optie er überhaupt is om niet mee te werken. Ze moeten die kabel toch gewoon kunnen vervangen als het nodig is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:31
Het staat en valt natuurlijk met overleg vooraf. Ik had ook zo'n doortikker. Alleen kwam mijn kabel vanaf een buurman en ging door naar mijn andere buur.
Enexis heeft mij eerst gevraagd om namen en telefoonnummers van de buren om te contacten. Dat heb ik natuurlijk in overleg gedaan met de buren. Daarna verder geen problemen. De ene buurman is een kabel kwijt in de meterkast. De andere buurman heeft gratis automaten gekregen en nieuwe slimme meters.
Wel heel veel graafwerk voor de nieuwe kabels, maar dat is allemaal netjes opgelost. Dat kan natuurlijk de reden zijn dat buurvrouw geweigerd heeft.

Ik vind het vreemd dat het niet mogelijk zou zijn om de doortikkersituatie te laten bestaan.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizzalucht

Pizzalucht

Snotneus.

Gerardus1956 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 10:20:
Ik vind het vreemd dat het niet mogelijk zou zijn om de doortikkersituatie te laten bestaan.
Dat zal eerder beleid zijn ipv dat het niet mogelijk is. wat ik op zich wel begrijp, als er ooit weer iets moet gebeuren zit je weer met hetzelfde gezeik.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Pizzalucht schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 10:44:
[...]

Dat zal eerder beleid zijn ipv dat het niet mogelijk is. wat ik op zich wel begrijp, als er ooit weer iets moet gebeuren zit je weer met hetzelfde gezeik.
Ik vind het wel bijzonder dat de netbeheerder dit dan door de buurman (@Phoolie) laat afstemmen. Het is hun installatie, ze hebben het zelf ooit zo aangelegd en het is hun eigen beleid om dit aan te passen, laat ze het dan ook zelf regelen?

Gewoon een brief van de netbeheerder op de mat met de strekking van "uw huidige voedingskabel wordt op datum verwijderd, wilt u nog elektriciteit? dan..." werkt misschien sneller dan dat de buurman mag uitleggen waarom hij zo nodig naar 3 fasen wilt. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizzalucht

Pizzalucht

Snotneus.

Xander schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 10:58:
[...]

Ik vind het wel bijzonder dat de netbeheerder dit dan door de buurman (@Phoolie) laat afstemmen. Het is hun installatie, ze hebben het zelf ooit zo aangelegd en het is hun eigen beleid om dit aan te passen, laat ze het dan ook zelf regelen?

Gewoon een brief van de netbeheerder op de mat met de strekking van "uw huidige voedingskabel wordt op datum verwijderd, wilt u nog elektriciteit? dan..." werkt misschien sneller dan dat de buurman mag uitleggen waarom hij zo nodig naar 3 fasen wilt. ;)
Helemaal mee eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
Xander schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 10:58:
[...]

Ja, ik ben het me je eens, dat het volgens mij de verantwoording van Stedin is. Maar ik ga het gesprek wel aan met de buurvrouw, als dat kan helpen.

Al vind ik zo'n gedeelde aansluiting uberhaupt maar een vreemde constructie, wij hebben van 3 woningen een hoofdzekering. Als nu tijdens mijn vakantie de hoofdzekering van de buren stuk gaat, moeten ze wachten tot ik terug ben of ik moet terug komen van vakantie. Dat is toch totaal onwenselijk? Denk dat ik dat verhaal ook maar eens tegen de buurvrouw aan ga houden.
Gerardus1956 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 10:20:
[...]
Ik vind het vooral vreemd dat de hoofdzekering van de buren in mijn meterkast zit. Waarom zou je dat willen laten bestaan?

[ Voor 13% gewijzigd door Phoolie op 14-01-2025 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
Phoolie schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 11:48:
[...]

Ja, ik ben het me je eens, dat het volgens mij de verantwoording van Stedin is. Maar ik ga het gesprek wel aan met de buurvrouw, als dat kan helpen.
Dat klopt inderdaad wel, maar vaak werkt het beter als een bekende aan de deur komt dan een wildvreemde.

Vraag hen ook waar ze "bang" voor zijn dat ze dit niet willen.
Al vind ik zo'n gedeelde aansluiting uberhaupt maar een vreemde constructie, wij hebben van 3 woningen een hoofdzekering. Als nu tijdens mijn vakantie de hoofdzekering van de buren stuk gaat, moeten ze wachten tot ik terug ben of ik moet terug komen van vakantie. Dat is toch totaal onwenselijk? Denk dat ik dat verhaal ook maar eens tegen de buurvrouw aan ga houden.

[...]

Ik vind het vooral vreemd dat de hoofdzekering van de buren in mijn meterkast zit. Waarom zou je dat willen laten bestaan?
Weet je dat wel zeker dat de hoofdzekering van je buren bij jou zit?
Het komt wel eens voor, maar meestal is de kabel doorgelust onder de zekering en zit de betreffende hoofdzekering in de woning zelf.

Als het wel het geval is dat alle HZ bij jou in huis zitten en je bent er niet en niet in de mogelijkheid om te komen wordt er gewoon politie + slotenmaker gebeld en wordt je huis geopend, en met een beetje pech kan je dan als je weer thuis komt van je vakantie je woning niet in (ander slot).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-09 22:05
Phoolie schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 11:48:
[...]

[...]

Misschien moet je de hoofdzekering uitschakelen (kan dat?). En even niet bereikbaar zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
Annuk schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 12:22:
[...]

Dat klopt inderdaad wel, maar vaak werkt het beter als een bekende aan de deur komt dan een wildvreemde.

Vraag hen ook waar ze "bang" voor zijn dat ze dit niet willen.
Ja, ik ga haar ook gewoon vragen wat exact de reden is om niet akkoord te gaan.
[...]

Weet je dat wel zeker dat de hoofdzekering van je buren bij jou zit?
Het komt wel eens voor, maar meestal is de kabel doorgelust onder de zekering en zit de betreffende hoofdzekering in de woning zelf.

Als het wel het geval is dat alle HZ bij jou in huis zitten en je bent er niet en niet in de mogelijkheid om te komen wordt er gewoon politie + slotenmaker gebeld en wordt je huis geopend, en met een beetje pech kan je dan als je weer thuis komt van je vakantie je woning niet in (ander slot).
Ja, dat weet ik heel zeker. De kabel die binnenkomt gaat naar een afgesloten/verzegelde kast waar 3 grote zekeringen in zitten en van daaruit gaan er 2 kabel naar de zijkant (voor de buren) en 1 omhoog naar mijn meterkast.

Dat laatste deel van je verhaal wist ik niet, maar dat hoef ik de buurvrouw natuurlijk niet te vertellen ;)
ahbart schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 12:28:
[...]

Misschien moet je de hoofdzekering uitschakelen (kan dat?). En even niet bereikbaar zijn ;)
Nee, die kast is verzegeld. Daarnaast zou dat ook wel een allerlaatste redmiddel zijn. Maar voor die tijd leg ik de bal gewoon weer bij Stedin, al hoop ik dat het niet zover hoeft te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Civil
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-09 09:03
Phoolie schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 13:32:
[...]
Ja, dat weet ik heel zeker. De kabel die binnenkomt gaat naar een afgesloten/verzegelde kast waar 3 grote zekeringen in zitten en van daaruit gaan er 2 kabel naar de zijkant (voor de buren) en 1 omhoog naar mijn meterkast.
Dat wil nog niet zeggen dat jouw netzekeringen ook de afgaande kabels afzekeren. Die kabels kunnen ook voor de zekering al afgetakt zijn. De zekeringen kunnen dus ook pas bij de buren in de meterkast aanwezig zijn. Jullie krijgen allemaal afzonderlijk voor het gemak 40A (neem ik even aan omdat het om een 1 fase aansluiting gaat) en niet dat jullie die 40A met elkaar moeten delen.

[ Voor 4% gewijzigd door Civil op 14-01-2025 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
Phoolie schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 13:32:
[...]
Ja, ik ga haar ook gewoon vragen wat exact de reden is om niet akkoord te gaan.

[...]

Dat laatste deel van je verhaal wist ik niet, maar dat hoef ik de buurvrouw natuurlijk niet te vertellen ;)
Ik durf het te betwijfelen, het kan zeker wel hoor, maar vaak zitten er wel 3 zekeringhouders in een aansluitkast, inclusief 3 smeltpatroon-houders, maar is er maar 1 in gebruik bij jou, die andere blijven zitten op reserve. En je buren zijn (normaal gesproken) onder de zekering afgetakt/doorgelust.

Dus tenzij je de ervaring hebt dat bij je buren de HZ eruit lag en men bij jou binnen moest zijn om te vervangen geloof ik er nog niet echt in (gezien mijn eigen ervaring).
[...]

Nee, die kast is verzegeld. Daarnaast zou dat ook wel een allerlaatste redmiddel zijn. Maar voor die tijd leg ik de bal gewoon weer bij Stedin, al hoop ik dat het niet zover hoeft te komen.
Zou ik inderdaad niet doen, grote kans dat op het moment U het niet doorgaat als de schouwer fotos heeft gemaakt etc en nu missen de zegels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik heb eindelijk nieuwe zonnepanelen. :) Super fijn!

Meterkast voorheen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zZTvZnMRMvMvx2FmNGIvQfmd954=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4ZU17wzXiuHtMsiZ5RBGo7Y8.jpg?f=fotoalbum_large

Meterkast na:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J2Z9mnRdwnmqFYuebE1qWzPKdS4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S1ZjKOMG3tODtEWuhtC5WqSq.jpg?f=fotoalbum_large

Nu begin ik me toch een aantal dingen af te vragen; situatie voorheen was relatief simpel. Hoofdschakelaar => kWh meter voor het huis => alle aardlekautomaten. En dan zat de b16 1f automaat (de Teco op de foto, helemaal rechts in de rechterkast) achter een van de aardlekschakelaars.

De nieuwe situatie lijkt wat complexer: Er is gekozen om de aardlekautomaat voor de zonnepanelen (nieuw geplaatst) af te takken vanaf de hoofdschakelaar.

Dus nu is het:
Hoofdschakelaar =>
1. Aardlekautomaat zonnepanelen 3f => kWh meter 3f = zonnepanelen
2. kWh meter 3f => "rest van het huis"

Nu gaat dus de oude kWh meter niet meer alles meten. In feite doet mijn energiemeter van Enexis dit ook al natuurlijk.

De vragen:
1. Klopt deze setup zo? Of moet ik dat toch anders willen?
2. Zijn er mensen met een Growatt omvormer? Want daar kun je namelijk ook een kWh meter (modbus of ct klemmen) koppelen, om de omvormer op de hoogte te stellen van het verbruik / teruglevering. Het lijkt erop(?) dat die kWh meter ook de zonnepanelen "achter zich" moet hebben, wat nu dus niet het geval is.
3. Is er een betere manier om dit aan te sluiten?

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Tanuki met welk doel wil je meten? De netbeheerder meet de som van beiden, dus die gaat niet meer gelijk lopen met de meter naar je eindgroepen. Met de nieuwe setup weet je dus wat je echte verbruik in huis is en niet wat er door de meter gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensherman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16:55
Ik ben bezig met een pv verdeler te plaatsen. Ik wil mijn pv panelen uitbreiden en geen extra kabel trekken. Nu heb ik een pv verdeler gekocht maar er zit geen aansluitschema bij.

Volgens mij komt de kabel van de omvormer bovenin de middelste zekering. Links blauw en rechts bruin.

Onderin de kabel vanuit de bestaande groep. Ook links blauw en rechts bruin.

Vanuit de onderste kabel de geel/groene naar de aarde linksboven. En daarop ook de omvormer aardkabel. Alleen moet de aarde vanuit de wcd dan ook met de aarde links verbonden worden?

Alvast bedankt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lpCZh_4AAgctwiRajAEyD3-QD4g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H41QfmhCpLoQ5VAhlGH5BvFe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
timovd schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 18:03:
@Tanuki met welk doel wil je meten? De netbeheerder meet de som van beiden, dus die gaat niet meer gelijk lopen met de meter naar je eindgroepen. Met de nieuwe setup weet je dus wat je echte verbruik in huis is en niet wat er door de meter gaat.
Nouja, dat is denk ik het punt: De digitale meter van Enexis meet idd de som van beiden. Eigenlijk een meting met te weinig details, gezien je daar niet uit haalt wat je intern binnen je groepenkast hebt gesaldeerd.

Daarom heb ik een meter geïnstalleerd tussen de aardlekautomaat en de zonnepanelen, dan zie je in ieder geval wat de zonnepanelen opbrengen.

Daarom heb ik nog een meter tussen de hoofdschakelaar en "al het andere" (vroeg incl zonnepanelen), die "alles" meet. Eigenlijk een kopie van wat de netbeheerder meet. En dan vermoedelijk met andere afwijkingen enz.

Op zich vind ik de huidige setup zoals die er nu in zit niet eens zo verkeerd, ik snap wel waarom het zo gedaan is. Maar volgens mij wil Growatt de meting inclusief hun eigen teruglevering weten. Dus eigenlijk een kWh meter variant (modbus signaal) van wat de digitale meter van Enexis al doet.
Wat dus betekent dat de Growatt omvormer graag een meter tussen hoofdschakelaar en al het andere zou zien. Waarbij al het andere inclusief hemzelf is.

offtopic:
(Ik zal sowieso ook eens posten in het Growatt topic.)

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21:24
Bensherman schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 19:04:
Ik ben bezig met een pv verdeler te plaatsen. Ik wil mijn pv panelen uitbreiden en geen extra kabel trekken. Nu heb ik een pv verdeler gekocht maar er zit geen aansluitschema bij.

Volgens mij komt de kabel van de omvormer bovenin de middelste zekering. Links blauw en rechts bruin.

Onderin de kabel vanuit de bestaande groep. Ook links blauw en rechts bruin.

Vanuit de onderste kabel de geel/groene naar de aarde linksboven. En daarop ook de omvormer aardkabel. Alleen moet de aarde vanuit de wcd dan ook met de aarde links verbonden worden?

Alvast bedankt

[Afbeelding]
Het lijkt erop dat er rechtsboven een klein aardrailtje zit, waar ook de aarde van de wcd al op is aangesloten.
Daarop moet dan ook de aarde van de voedende kabel en van de omvormer op worden aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensherman
Out.of.Control schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 19:11:
[...]

Het lijkt erop dat er rechtsboven een klein aardrailtje zit, waar ook de aarde van de wcd al op is aangesloten.
Daarop moet dan ook de aarde van de voedende kabel en van de omvormer op worden aangesloten.
Ja klopt, alleen zit hij zowel links als rechts…ik zou denken dat ik nog een draadje tussen beide moet maken zodat ze allemaal connecten zeg maar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XkmaZODgPYkU3FEOLEACaXARssA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5EXn4YFKpg7oEYsu9juXrcMa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Bensherman Correct, alleen zelf geen fan van gedeelde aardlekschakelaar. En de omvormer moet dus ook overweg kunnen met 30mA.

Daarnaast moet de boel beneden dus ook wel op orde zijn. Dus is alles beetje up to date? Aardlekschakelaars overal? En indien 1x40A netaansluiting, remautomaat aanwezig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensherman
Septillion schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 19:35:
@Bensherman Correct, alleen zelf geen van van gedeelde aardlekschakelaar. En de omvormer moet dus ook overweg kunnen met 30mA.

Daarnaast moet de boel beneden dus ook wel op orde zijn. Dus is alles beetje up to date? Aardlekschakelaars overal? En indien 1x40A netaansluiting, remautomaat aanwezig?
Wat bedoel je met “alleen geen van van gedeelde aardlekschakelaar?

Huis is uit 2005, lijkt me prima.
De omvormer staat hieronder….

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8hN1dWAif7XbVfEPAC4itomhzx4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FJUAz25uHwwNeE4CFzoYGvOp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ccLU60ccnRqLhRiMPxDE-f_a7KY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mJKokEJq4U8hZqyKs7K8Ta1l.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/knghjO0SPIfBU6KB9mHPy2kfMuE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/98DTOMq5MwVz4J0qNc0lj5ji.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@Bensherman Uhhh, mooie typo :+

Maar dat als je een omvormer en een verbruiker op dezelfde aardlekschakaar hangt dat er dan meer lekstroom kan zijn omdat deze van de PV komt. Ook ben je dan afhankelijk van de beveiliging van de omvormer. En PV is wat gevoeliger voor een aardfout dus dan trekt het ook de verbruiker mee. Bij alleen een wasmachine niet zo spannend maar bij grotere onderverdelers wel irritant. Het mag volgens de NEN wel maar dus geen fan.

Qua je installatie, ik zie 3-fase met een 3kW omvermoer dus qua totale stroom zit het dan wel goed, geen REM-automaat nodig. Maar je toont van je eigen installatie alleen je hoofdschakelaar dus hoe up to date je installatie is durf ik niet te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensherman
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nY9B8q95P_SxEbSYCHNCBQj-Z3s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/p7nUIlNOeKBLoOfFjKUilvqw.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sEY4yeHLPNRTUkUGC6CKrAviACM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oGroxOXwRokzx8SaBaWK8KC8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WjuAvfqMvbWZ-yTOQn_Q-uP9LBE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HTJzt5FvEqgaJNe4cV9Vu93n.jpg?f=fotoalbum_large

Heb het nu zo opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Deze aardlekautomaten zijn waarschijnlijk unidirectioneel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OKmR6btqlRptKFEoANx1njB3KHY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/P57vJaGT7msrZra1hkiG3mxq.jpg?f=user_large

Te zien aan de pijlen die bij de contacten staan. Mits jij inderdaad dezelfde hebt dan.

Voor PV mag je alleen bidirectionele aardlekautomaten gebruiken. In het vorige deel van deze topicreeks is daarveel over geschreven, bijvoorbeeld: Juerd in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensherman
Xander schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 21:05:
[...]

Deze aardlekautomaten zijn waarschijnlijk unidirectioneel.

[Afbeelding]

Te zien aan de pijlen die bij de contacten staan. Mits jij inderdaad dezelfde hebt dan.

Voor PV mag je alleen bidirectionele aardlekautomaten gebruiken. In het vorige deel van deze topicreeks is daarveel over geschreven, bijvoorbeeld: Juerd in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2"
Ik zie alleen pijlen naar 2 kanten op de schakelaar staan bij mij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sEY4yeHLPNRTUkUGC6CKrAviACM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oGroxOXwRokzx8SaBaWK8KC8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c8bxDkApOAQ2Ab2HKGcoBrb_bCM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/C9ua8XhRiHPKiJsjBy34Y46e.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door Bensherman op 14-01-2025 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bensherman schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 21:39:
[...]

Ik zie alleen pijlen naar 2 kanten op de schakelaar staan bij mij.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik had het over de andere kast (zie de foto in de quote).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensherman
Xander schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 21:57:
[...]

Ik had het over de andere kast (zie de foto in de quote).
Ah ok…dacht dat je het over “mijn” kast had. 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
Annuk schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 17:02:
[...]

Ik durf het te betwijfelen, het kan zeker wel hoor, maar vaak zitten er wel 3 zekeringhouders in een aansluitkast, inclusief 3 smeltpatroon-houders, maar is er maar 1 in gebruik bij jou, die andere blijven zitten op reserve. En je buren zijn (normaal gesproken) onder de zekering afgetakt/doorgelust.

Dus tenzij je de ervaring hebt dat bij je buren de HZ eruit lag en men bij jou binnen moest zijn om te vervangen geloof ik er nog niet echt in (gezien mijn eigen ervaring).
Toen ik er in 2004 kwam wonen heb ik die ervaring inderdaad gehad. Nou is daarna wel de meter vervangen, dus misschien is het wel aangepast daarna, dat durf ik niet te zeggen. Maar tijdens de schouw zaten er iig nog wel 3 zekeringen in.
[...]

Zou ik inderdaad niet doen, grote kans dat op het moment U het niet doorgaat als de schouwer fotos heeft gemaakt etc en nu missen de zegels.
Nee, als ik er echt zelf niet uit ga komen, leg ik de bal gewoon weer bij Stedin. Ik ga iig zelf niet lopen kloten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Bensherman schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 22:08:
[...]

Ah ok…dacht dat je het over “mijn” kast had. 👍
Ja dit is toch jouw kast? :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nY9B8q95P_SxEbSYCHNCBQj-Z3s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/p7nUIlNOeKBLoOfFjKUilvqw.png?f=fotoalbum_large

Achter die aardlekautomaten mag je dus (hoogstwaarschijnlijk, als ik de goede voor me heb) geen PV aansluiten. Ook niet met een PV-verdeler ertussen.

[ Voor 12% gewijzigd door Xander op 15-01-2025 11:01 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Je kan voor een paar tientjes een tang en wat aderhulzen kopen en dit netjes afwerken.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarkyB
  • Niet online

MarkyB

The original

JackBol schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 10:05:
[...]

Je kan voor een paar tientjes een tang en wat aderhulzen kopen en dit netjes afwerken.
Dat viel mij direct ook op inderdaad.
Zelf gebruik ik deze set, werkt gewoon goed!

https://nl.aliexpress.com/item/1005006134266908.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MarkyB schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 23:25:
[...]

Dat viel mij direct ook op inderdaad.
Zelf gebruik ik deze set, werkt gewoon goed!

https://nl.aliexpress.com/item/1005006134266908.html
Voor wie dichter bij huis wil bestellen kan ik deze van de Lidl aanraden; voor zover ik kon meten (met dit speelgoed) zijn de verbindingen heel goed.

Voor de meeste toepassingen vind ik zelf een vierkantpersing overigens prettiger dan een hexagonale, al zijn ze allebei goed bruikbaar. Vierkant past beter bij kooiklemmen en wago's, en je komt bij Nederlandse huisinstallaties niet snel tegen dat je hexagonaal nodig hebt in een rond gat, omdat de gaten in het algemeen veel dikkere draden aankunnen dan we gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Xander schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 21:05:
[...]
Onlangs zocht ik mijn eigen post daarover, om daar naar te linken. Toen viel het me op dat het de eerste post was met het woord "unidirectioneel", en de eerste post over met "bidirectioneel" in de context van RCDs. En dat was in deel 2, terwijl deel 1 ongeveer 6 jaar bestrijkt. Ik ben een beetje trots dat ik het onderwerp hier blijkbaar heb kunnen introduceren, maar ik vind het ook wel raar dat het eerder niet aan bod was gekomen, en dat het überhaupt nog steeds zo onbekend is. Zeker als je bedenkt dat unidirectionele aardlekautomaten letterlijk al zo lang bestaan als de originele Alamat (die inderdaad ook unidirectioneel (en spanningsafhankelijk) was), en PV ook niet zo heel nieuw is, zou je toch denken dat 't al eerder algemeen bekend moest zijn dat deze combinatie niet veilig kan zijn.

Ik ben een nieuwkomer bij dit hobby-/vakgebied en heb het geleerd vanuit nieuwsgierigheid. Pijlen en "load" en "line" trokken mijn aandacht, zeker omdat het herkennen van een stroomverschil toch wel intrinsiek bidirectioneel moet zijn. Al snel vond ik youtubefilmpjes met uitleg, en dat in het VK regelgeving in de maak was om dit extra onder de aandacht te brengen.

Die Britse regelgeving is er inmiddels van kracht, wat apart is aangezien de BS 7671 net als de NEN 1010 al de regel bevatte dat je montage-instructies van de fabrikant moet opvolgen. Als dat geldt voor aandraaimomenten, dan lijkt me dat het al helemaal geldt voor de stroomrichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_star
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:54
We hebben een tijd geleden een woning gekocht met bestaande zonnepanelen. Er ligt een lus op het schuine dak en een op het platte dak (14x400w).

Met het vernieuwen van het platdak zijn we erachter gekomen dat het wellicht niet helemaal kosher is. Wat is er aan de hand?

De kabels zijn voor het schuin dak door de hemelwaterafvoer doorgevoerd (die nu vervangen moet worden). Nu wil ik deze eruit trekken en in een 19mm buis gaan leggen op de gevel, minder mooi maar wel veiliger.

Daarnaast gaan alle vijf de kabels (1x aarde, 2x plus, 2x min) door een dakdoorvoer van het platte dak naar de omvormer.

Mijn vragen:
  1. Is het nu wel of niet officieel dat deze kabels niet door de hemelwaterafvoer mag?
  2. Is het aangeraden om de kabels per lus of per type te verdelen in een 19mm buis? In het dak en de doorvoer komen ze namelijk allemaal weer samen.
  3. Hebben jullie tips hoe de kabels op het plat dak kan leggen? Nu liggen ze los op het dak wat ik een beetje eng vind. Mijn idee was een gat boren in betontegels en daar een klip voor 19mm op te zetten en zo een stijve verbinding te maken die niet continu in het water ligt.
  4. Met het demonteren van de mc4 koppelingen heb ik het lipje van de klem hier en daar beschadigd. Kan ik deze gewoon herbruiken of beter een nieuwe monteren van een willekeurig merk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
1) Niet expliciet verboden.
2) Per type, ok in de doorvoer en op het dak.
3) Daar zijn buishouder voor.
4) Geen stekkers van willekeurige merken mixen, niet alle Chinezen hanteren dezelfde maatvoering en dan heb je stekker die niet lekker contact maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
J_star schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 07:21:
• Is het nu wel of niet officieel dat deze kabels niet door de hemelwaterafvoer mag?
Dat mag inderdaad niet:

528.3.3 Wanneer elektrische voorzieningen worden geïnstalleerd in de nabijheid van niet-elektrische voorzieningen, moeten deze zo worden aangebracht dat bij werkzaamheden aan de andere voorzieningen de elektrische voorziening hiervan geen nadelige invloeden ondervindt, of omgekeerd.
• Met het demonteren van de mc4 koppelingen heb ik het lipje van de klem hier en daar beschadigd. Kan ik deze gewoon herbruiken of beter een nieuwe monteren van een willekeurig merk?
Helaas is er bijkbaar genoeg fout gegaan dat in de rubriek over PV (712) specifiek is toegevoegd dat je geen willekeurige merken moet combineren:

712.526.1 (...) Het combineren van stekers en contrastekers van verschillende fabricaten is alleen toegelaten indien beide fabrikanten de compatibiliteit van de steker-contrastekercombinatie onderschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Laatst online: 00:20

Reptile209

- gers -

Juerd schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 12:08:
[...]
Dat mag inderdaad niet:

528.3.3 Wanneer elektrische voorzieningen worden geïnstalleerd in de nabijheid van niet-elektrische voorzieningen, moeten deze zo worden aangebracht dat bij werkzaamheden aan de andere voorzieningen de elektrische voorziening hiervan geen nadelige invloeden ondervindt, of omgekeerd.
[...]
Ik ben geen expert, maar dat lijkt me nogal een vaag stukje om "dat mag niet" op te baseren. Want wat is "geen nadelige invloeden"? Als je een gat in de muur boort voor je kabel, heeft de muur daar dan last van (draagkracht, waterkering, isolatie, estetisch)? En kan je je panelen dan wel op een dak leggen, want je zal ooit je dakbekleding een keer moeten vervangen! Als je nou voorstelt om de kabel door een open raam naar binnen te doen, dan lijkt me dat de functie van het raam redelijk verloren gaat en dat niet wenselijk is.

Het vervangen van je hemelwaterafvoer doe je niet heel regelmatig als het goed is, dus puur met dit argument zou ik zeggen: boeien! Wel is er minder ruimte in je regenpijp (door de kabels) om water af te voeren en/of blad door te laten. Dus meer kans op verstopping.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Trilliwilli
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 03-05 13:27
Los van het feit of het mag of niet vind ik het geen sjieke oplossing.
We mopperen vaak op de lage kwaliteit van professionele installateurs en dan vinden we dit ineens wel goed.

Praktisch gezien denk ik dat het niet mag omdat de kabel niet deugdelijk met zadels vast zit.
En de buis is te groot om te zeggen dat die daar netjes omheen zit, los naast de dubbele functie om ook water te transporteren.

Met vriendelijke groet, William

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Reptile209 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 16:31:
[...]

Ik ben geen expert, maar dat lijkt me nogal een vaag stukje om "dat mag niet" op te baseren. Want wat is "geen nadelige invloeden"?
Als je extra werk hebt aan onderhoud aan de andere voorziening, dan lijkt mij dat een nadelige invloed op die werkzaamheden.
Als je een gat in de muur boort voor je kabel
Een muur heeft geen onderhoud nodig, dus er zijn ook geen nadelige invloeden op de werkzaamheden.

Verder vind ik het best vergezocht om de muur hier te zien als voorziening.
En kan je je panelen dan wel op een dak leggen, want je zal ooit je dakbekleding een keer moeten vervangen!
Strikt genomen: nee. Maar er bestaat natuurlijk zoals als algemeen geaccepteerde compromissen. Bovendien: de PV-installatie zal nu eenmaal daar moeten, terwijl de kabel echt niet in de hemelwaterafvoer hoeft.
Als je nou voorstelt om de kabel door een open raam naar binnen te doen, dan lijkt me dat de functie van het raam redelijk verloren gaat en dat niet wenselijk is.
Lees het geciteerde deel nog eens. Dit deel ging over nadelige invloeden op de werkzaamheden over en weer.
Het vervangen van je hemelwaterafvoer doe je niet heel regelmatig als het goed is, dus puur met dit argument zou ik zeggen: boeien! [...]
Dat dacht die installateur destijds waarschijnlijk ook. Ik vind het een afschuwelijke keuze. Ik zal zelf voor tijdelijke dingen heus wel eens een kabel door een dakgoot leggen, bijvoorbeeld, maar niet voor iets permanents.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:08

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Een kabel waar soms tot wel 500V DC @ 10A doorheengaat zonder extra mantel laten bungelen door een HWA. Geen Zekering, Geen aardlek, ZON = Dodelijk.

En dan over 10 jaar lekker de vastgelopen bladeren er uit proberen te poeren met een roestige schroevendraaier.

Ik vind dat er wel wat meer respect mag zijn voor dit soort kabel trace's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Penait1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23:54
Binnenkort gaan wij verhuizen en laten we een nieuwe keuken plaatsen waarvoor we een nieuwe groep nodig hebben, huidige situatie is gas. Volgens mij is er echter geen ruimte meer hiervoor in de groepenkast. Zou dat makkelijk in een apart kastje kunnen net als de zonnepanelen of moet de groepenkast hiervoor vervangen worden? Dat zou mij wel een uitdaging lijken want op de gebruikelijke plek tussen de leidingen uit het plafond en de meter is weinig verticale ruimte. De dikke grijze buis die naar beneden loopt links van de meter is volgens mij van de laadpaal maar daar is in theorie nog wel plek.

De foto is helaas een beetje wazig.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 6% gewijzigd door Penait1 op 17-01-2025 09:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Penait1 Zeeën aan ruimte. Je kunt buisjes inkorten en de wcd verplaatsen of de linker kast vervangen voor een kast van 2 rijen hoog en dan de bovenste rij laten aansluiten op de rij van de kast boven de meter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Trek die zooi van de zonnepanelen er af en bouw dat samen met de nieuwe groep in een nieuwe mooie kast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Boven en onder de linker kast is ruimte genoeg voor uitbreiding.
De foto is inderdaad niet echt scherp.
Ik denk dat er links een automaat en aardlekschakelaar zitten t.b.v. de laadpaal. Dit kan je ook combineren in een aardlekautomaat. En dan heb je ruimte voor een aardlekautomaat t.b.v. je kookplaat.

[ Voor 65% gewijzigd door devriesjande op 17-01-2025 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:32

Sebazzz

3dp

Offerte bij de lokale electroboer uitgevraagd om onze (moderne, dat wel) 1-fase meterkast om te laten bouwen naar 3-fase. En dan een driefase kookgroep te laten aanleggen.

700 euro voor de ombouwing, 200 voor de kookgroep. Prima.
Vervolgens bij Stedin om de aansluiting naar 3-fase te laten omzetten: 500 euro :(

Totaal niet in verhouding.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizzalucht

Pizzalucht

Snotneus.

Sebazzz schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 17:09:
Offerte bij de lokale electroboer uitgevraagd om onze (moderne, dat wel) 1-fase meterkast om te laten bouwen naar 3-fase. En dan een driefase kookgroep te laten aanleggen.

Vervolgens bij Stedin om de aansluiting naar 3-fase te laten omzetten: 500 euro :(

Mwah, ligt er erg aan hoeveel werk het is, bij mij waren ze met 2 man ongeveer even lang bezig om 3 fasen naar binnen te krijgen als 1 man om de meterkast te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:32

Sebazzz

3dp

Pizzalucht schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 17:13:
[...]

Mwah, ligt er erg aan hoeveel werk het is, bij mij waren ze met 2 man ongeveer even lang bezig om 3 fasen naar binnen te krijgen als 1 man om de meterkast te vervangen.
Ik weet vrij zeker dat de juiste hoofdkabel al in dit huis aanwezig is (1987) dus dat het een kwestie is van slimme meter vervangen en twee extra zekeringen erin te draaien.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:27
Sebazzz schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 17:09:

De netbeheerder heeft geen concurrentie en werkt met gemiddelde prijzen voor standaard klussen. Kan dus bij de ene klant kan het mee vallen en bij de andere tegenvallen. En werkvoorbereiding, planning e.d. kost ook geld.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Inderdaad, je betaalt dat ook als ze onvoorzien drie dagen moeten graven met zes man.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:09
Ik volg dit topic al tijden met interesse en wil nu een klus gaan starten. :)
Mag hier niet verder direct op ingaan heb ik begrepen dus geïnteresseerden verwijs ik naar:
https://tweakers.net/aanb...oor-groepenkast-klus.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin M
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 09-09 12:25
Eaton heeft twee verschillende 1-fase aardlekschakelaars voor huis-, tuin- en keukengebruik:

https://www.elektramat.nl...ig-40a-30ma-type-a-274040
https://www.elektramat.nl...g-40a-30ma-type-a-1742424

Na een lang traject van het raadplegen van data sheets, het stellen van vragen aan leveranciers, veel ontwijkende kastje-naar-de-muur ervaringen ben ik er achter wat het verschil is (de gegevens op de website van Elektramat zijn recentelijk bijgewerkt naar aanleiding van mijn vragen).

De eerste, goedkopere heeft een verliesvermogen van 7,8 Watt.
De tweede, duurdere heeft een verliesvermogen van 0 Watt.

Edit: dit blijkt niet waar te zijn, zie verdere berichten.

Ik vind 7,8 Watt verliest enorm voor een aardlekschakelaar. Ik heb er twee, voor 8 reguliere groepen. Dat zou 2 x 7,8 x 24 = 374 Wh per etmaal betekenen. En dat is nog zonder twee zonnegroepen en de 3 fase aardlekschakelaars van de kookgroep en de buitengroep.

Omdat ik er maar niet achter kon komen wat het verschil was ben ik voor de goedkopere gegaan maar daar heb ik nu spijt van. Dit is meer dan een beetje sluipverbruik.

Is die 7,8 Watt inderdaad absoluut, onafhankelijk van de belasting? Begrijp ik dit wel goed? Ik wil het niet geloven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Nee, die is bij max vermogen.
Rated operational current for specified heat dissipation (In)
40 A
Is het verschil dat je bij de ene draadjes krijgt en bij de andere niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin M
jadjong schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 22:09:
Is het verschil dat je bij de ene draadjes krijgt en bij de andere niet?
Nee dat is die "flex" lijn. Voor extra draadjes betaal je minder (?!). En die sloop je er vervolgens zelf weer af want het is 4 mm² en als je je hele kast met 6 mm² uitvoert wil je dat niet.

Maar bedankt, als het bij 40 A belasting is en het is min of meer lineair dan ben ik helemaal gerustgesteld. Wel raar dat ze dat dan niet in W/W opgeven.

[ Voor 4% gewijzigd door Martin M op 17-01-2025 22:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
Martin M schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 22:29:
[...]

Nee dat is die "flex" lijn. Voor extra draadjes betaal je minder (?!). En die sloop je er vervolgens zelf weer af want het is 4 mm² en als je je hele kast met 6 mm² uitvoert wil je dat niet.

Maar bedankt, als het bij 40 A belsting is en het is min of meer lineair dan ben ik helemaal gerustgesteld. Wel raar dat ze dat dan niet in W/W opgeven.
Dieper in de datasheets van Eaton gedoken, beide tot 5,8W hitte dispensatie afhankelijk van de Amperes (tot 40A dus en daarbij ongeveer 5,8W).
Oftewel zelfde dispensatie dus gewoon de goedkoopste pakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin M
Annuk schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 22:41:
Dieper in de datasheets van Eaton gedoken, beide tot 5,8W hitte dispensatie afhankelijk van de Amperes (tot 40A dus en daarbij ongeveer 5,8W).
Ik neem aan dat je dissipatie bedoelt :) . Heb je een linkje? Ik kreeg van Elektramat uiteindelijk een geknipt en geplakt tabelletje in een email met typenummers die wel overeenkwamen met de fabrikantnummers van die dingen. De bron was onduidelijk maar zij hebben dat vast ook niet zelf verzonnen. Daarin stond ook die respectievelijke 7,8 en 0 W verliesvermogen.

Als jij de juiste gegevens hebt gezien blijft de vraag wat het verschil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
Martin M schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 23:04:
[...]

Ik neem aan dat je dissipatie bedoelt :) . Heb je een linkje? Ik kreeg van Elektramat uiteindelijk een geknipt en geplakt tabelletje in een email met typenummers die wel overeenkwamen met de fabrikantnummers van die dingen. De bron was onduidelijk maar zij hebben dat vast ook niet zelf verzonnen. Daarin stond ook die respectievelijke 7,8 en 0 W verliesvermogen.

Als jij de juiste gegevens hebt gezien blijft de vraag wat het verschil is.
https://www.eaton.com/nl/nl-nl/skuPage.274040.html

Die had ik nog open staan, de ander was al weer weg, maar stond ook 5,8W

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Martin M Op de site van Elektramat zijn ze in ieder geval allebei met dezelfde nummertjes op de foto's...

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Trilliwilli
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 03-05 13:27
Martin M schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 21:51:
Eaton heeft twee verschillende 1-fase aardlekschakelaars voor huis-, tuin- en keukengebruik:

https://www.elektramat.nl...ig-40a-30ma-type-a-274040
https://www.elektramat.nl...g-40a-30ma-type-a-1742424

Na een lang traject van het raadplegen van data sheets, het stellen van vragen aan leveranciers, veel ontwijkende kastje-naar-de-muur ervaringen ben ik er achter wat het verschil is (de gegevens op de website van Elektramat zijn recentelijk bijgewerkt naar aanleiding van mijn vragen).

De eerste, goedkopere heeft een verliesvermogen van 7,8 Watt.
De tweede, duurdere heeft een verliesvermogen van 0 Watt.

Ik vind 7,8 Watt verliest enorm voor een aardlekschakelaar. Ik heb er twee, voor 8 reguliere groepen. Dat zou 2 x 7,8 x 24 = 374 Wh per etmaal betekenen. En dat is nog zonder twee zonnegroepen en de 3 fase aardlekschakelaars van de kookgroep en de buitengroep.

Omdat ik er maar niet achter kon komen wat het verschil was ben ik voor de goedkopere gegaan maar daar heb ik nu spijt van. Dit is meer dan een beetje sluipverbruik.

Is die 7,8 Watt inderdaad absoluut, onafhankelijk van de belasting? Begrijp ik dit wel goed? Ik wil het niet geloven.
Als ik de typenummers van Eaton op de Eaton website invoer kom ik op dezelfde aardlekschakelaar uit, namelijk de PFIM-40-2-003-A-MB.
Alleen de 274040 is zonder draden, de 1742424 is met draden en dan is het typenummer PFIM-40-2-003-A-MB-FLO, dus alleen de toevoeging FLO vanwege de draden.

Als Elektramat een verliesvermogen van 0 opgeeft zou ik dit sowieso wantrouwen want dat kan helemaal niet. Dan zitten ze zelf te knoeien met de gegevens.

Gewoon de goedkoopste bestellen (274040) bij Sander Vunderink, daar is die hetzelfde geprijsd.

Met vriendelijke groet, William

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@Trilliwilli Met je eens, zijn volgens mij dezelfde unit maar dan met of zonder kabels.

Maar denk dat de verwarring komt omdat de specs van de PFIM-40-2-003-A-MB-FLO bij Eaton ook niet compleet zijn. Die noemt alleen "Power loss" waar het bij de PFIM-40-2-003-A-MB uitgesplitst staat in "Heat dissipation per pole" en "Equipment heat dissipation" die 0W en 5,8W respectievelijk zijn. Bij de FLO lijkt dus alleen het verlies over de contacten overgenomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin M
Trilliwilli schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 08:50:
dus alleen de toevoeging FLO vanwege de draden.

Als Elektramat een verliesvermogen van 0 opgeeft zou ik dit sowieso wantrouwen want dat kan helemaal niet. Dan zitten ze zelf te knoeien met de gegevens.

Gewoon de goedkoopste bestellen (274040) bij Sander Vunderink, daar is die hetzelfde geprijsd.
Er is ook een FLN variant. De O en N zouden staan voor onder en naast. Ik heb deze webshop gevonden die alle varianten biedt voor een exorbitante prijs (wel in de aanbieding, sterk afgeprijsd, wees er snel bij) maar voor dat geld wel hele duidelijke plaatjes heeft die de verschillen goed illustreren:

https://www.klusspullen.n...n/eaton-aardlekschakelaar

Als je doorklikt krijg je ook een tekening van een praktische montagesituatie te zien.

De conclusie (die @Annuk ook al trok) moet dan zijn dat je extra betaalt voor 4 voorgemonteerde draadjes die voor de FLN iets langer zijn dan voor de FLO. En dat het verlies meevalt omdat dit evenredig is met de stroom die er loopt. Ik heb de waarde 5,8 in de data sheet gezien. Nergens staat 7,8. Misschien heeft de mevrouw van Elektramat de getallen van boven doorgekregen of stond haar bril niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remtronica
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19:19
Kwam in ons huis een oude inbouwdoos tegen met vermoedelijk een oude kabel erin. Weet iemand of dit een oude coax kabel oid met connector is? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VtWFuqPn3_wGZ2wgBdsuwRIh1B8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QFcJiLcY4PNt3HsJkVQUknOh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Laatst online: 17:57
Remtronica schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 17:07:
Kwam in ons huis een oude inbouwdoos tegen met vermoedelijk een oude kabel erin. Weet iemand of dit een oude coax kabel oid met connector is? [Afbeelding]
Dat is een F-connector met een dubbel female koppelstukje. En dat is inderdaad coax. Zal wel ergens bij een splitter in de meterkast oid uitkomen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Pagina: 1 ... 7 ... 41 Laatste