Tanuki schreef op zondag 5 januari 2025 @ 18:19:
[...]
Aansluiting = 3x 25A
Hoofd schakelaar = ? Weet ik even niet uit mijn hoofd
Aardlekschakelaars = 40A (sommige 1F, sommige 3F)
Zonnepanelen aardlekautomaat = 16A 3F
Groepen zijn 16A
Lijkt me behoorlijk selectief toch? Behalve dat die aardlekschakelaars 40A aan kunnen.
Als ik die 3F kabel naar zolder trek, en die beveilig in de meterkast met een 3F aardlekschakelaar, dan doe ik toch in feite hetzelfde?
Of ik zet daar een aardlekautomaat ipv aardlekschakelaar. Dan ben ik niet selectief. Zeker als die aardlekautomaat geen 40A is maar 25A is bijvoorbeeld.
Of zie ik dit nu helemaal verkeerd?
Je hoofdschakelaar doet niets met selectiviteit. Die schakelt alleen als je 'm zelf bedient.
Ook de aardlekschakelaar doet niets met selectiviteit, althans niet als het gaat om overbelasting of kortsluiting. (Wel met lekstromen, daarover later meer.)
En verder is selectiviteit met automaten minder eenvoudig dan met smeltpatronen. De vuistregel van 1,6 is afkomstig uit de hoek van de smeltpatronen. Automaten werken heel anders en dan heb je een veel grotere afstand nodig om selectief te zijn (bij kortsluiting).
Als je automaten hebt voor zowel de eindgroepen als de hoofdzekering en je hebt een botte sluiting, dan is de kans heel groot dat ze beide eruit vliegen. En als het een sluiting naar aarde is, gaat de aardlek ook nog mee.
Dan zou je kunnen zeggen: als de lengte en diameter van de kabel zodanig zijn dat je 'm met 25A kunt afzekeren, dan heb ik geen aparte automaat meer nodig, want m'n hoofdzekering is ook 25A.
Maar dan heb je nog wel een aantal zaken om rekening mee te houden:
- De hoofdzekeringen zijn 3 losse enkelpolige automaten. Bij een sluiting gaat er dus 1 fase uit, de andere 2 blijven in. Dat kan tot gevaarlijke situaties leiden. Als het licht uitvalt denk je (of iemand anders die de situatie niet zo goed kent) dat de onderverdeler spanningsloos is, terwijl dat dus niet zo is.
- Bij werkzaamheden aan de kabel of de onderverdeler wil je dat deel (en niet meer dan dat) ook spanningsloos kunnen maken. Niet handig als dat alleen maar kan door de 3 hoofdzekeringen uit te zetten.
Vandaar mijn eerdere advies om 'm toch met een aparte aardlekautomaat te beveiligen.
En dan wel een 300mA aardlek, zodat kleine aardlekstromen worden afgeschakeld door de aardlekbeveiliging van de eindgroepen in de onderverdeler. Maar een sluiting naar aarde in de kabel wordt dan altijd afgeschakel in de hoofdgroepenkast.