Goedemiddag,
Ik heb een vraag omtrent mijn dubbele groepenkast. (Eaton)
Ik ga deze binnenkort uitbreiden met een Alamat voor een laadpaal, ook komen er 3 extra 1 fase Alamat bij voor extra groepen naar de garage.
4 jaar geleden heb ik deze groepenkast samengesteld bij een grote webshop, de hele kast is voorzien van 6mm2 H07V2-K draad. Nu is er voor mij wat onduidelijkheid m.b.t. de draden en kammen aansluiten en wanneer je deze samen mag klemmen of niet.
Zo is de kast geleverd:
Zoals je hierboven kan zien worden de installatie automaten per 4 stuks doorverbonden met de kammen.
Op één van de 4 automaten is er een soepele draad bij geklemd in de kooiklem.
Op deze foto kan je zien dan 2 soepele draden 6mm2 samen in een kooiklem zitten.
Ik had nog de datasheet opgezocht van de installatie automaat en de ALS.
Alleen bij de ALS kon ik dit stukje vinden:
De bijkomende componenten wil ik uiteraard volgens voorschriften aansluiten (NEN1010), wellicht dat mijn username doet vermoeden dat ik iets met elektra doe qua beroep…. Dat klopt niet, wel heb ik in huis alle elektra vernieuwd/aangepast.
Voor deze klus heb ik een ‘degelijke’ 6-kant Adereindhuls tang besteld en dubbele adereindhulzen, enkele heb ik al liggen inclusief 6mm2 soepele draad.
In deze groepenkast is de linker dubbele automaat een kookgroep (en dus op 1 fase aangesloten) dit wil ik ook nog gaan wijzigen, mede door de loadbalancing mogelijkheden van de laadpaal.
De kast die als uitbreiding komt wil ik na de hoofdschakelaar aftakken en zal rechtsonder komen te hangen.
De aftakking wil ik onder op de verdeel blokjes van de nieuwe kast bevestigen en vanuit daar de automaten voeden.
Met kammen en/of draden.
Hierbij nogmaals mijn vraag:
Wat is er bij de Eaton automaten/ALS’en/alamats mogelijk omtrent draden en kammen samen aansluiten?
Bij voorbaat dank.