Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21-10 23:29
Ik heb helaas geen foto genomen toen de monteur bezig was, maar ze hebben die aardklem voor zover ik mij herinner echt aangesloten. Met een universeelmeter meet ik ook 0 ohm weerstand tussen nul uit stopcontact en aarde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:03

TGEN

Hmmmx_

deejeebv schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 19:34:
Ik lees hier nogal eens discussies over de NEN1010, die vervolgens niet geciteerd mag worden en niet vrij toegankelijk is. Daar komt binnenkort verandering in. Zie https://www.nen.nl/nieuws...an-goedkopere-woningbouw/
Straatfeest!

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:28
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R_NbUSPIpJ1GGoZfyQ3I8YliilM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7rnbSQQEViI5FdIh31I1ah6m.jpg?f=fotoalbum_large

Ik wil de meterkast uit gaan breiden. Kan ik hier gewoon deze onder zetten en het buis invoer stuk weglaten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:54
Zo te zien heb je ABB Haf kasten hangen.
Waarschijnlijk met een AEG sticker.
Je kan dus uitbreiden met ABB Haf kasten.
Die zijn ook in andere afmetingen, zonder buisinvoerstuk, verkrijgbaar.

[ Voor 8% gewijzigd door devriesjande op 20-10-2025 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
Die kan ik online niet zo snel vinden met minimaal 2 din rijen maar zonder buisinvoerstuk.

[ Voor 5% gewijzigd door Frantic op 20-10-2025 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Pizzalucht schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 20:59:
De discussie is op zich interessant maar het wordt er niet duidelijker op :+

De werkschakelaar is voor een hybride omvormer (met eilandmodus), ik heb een TT stelsel. N wel meeschakelen dus? Of kan dat nadelig zijn voor de omvormer?
Werkschakelaar = N meeschakelen.

(Je vroeg waar die aansluitblokjes dan voor dienen. Dus kreeg je daar ook antwoorden op: vooral voor gebruik in andere landen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
Frantic schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 20:11:
Die kan ik online niet zo snel vinden met minimaal 2 din rijen maar zonder buisinvoerstuk.
Is dit wat je zoekt?

ABB Busch-Jaeger lege groepenkast Fix-O-Rail 2-rijen 24 modules met din rail, invoerstuk en afdekstroken 220x390mm | Elektramat https://share.google/feOXezeQI34HXDG9v

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devriesjande
Frantic schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 20:11:
Ik ook niet. Volgens mij is het wel mogelijk om een kast zonder invoerstuk te plaatsen. Je moet dan wel in de gaten houden dat er voldoende aardaansluitingen zijn in de bovenkasten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frantic
tlpeter schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 21:01:
[...]

Is dit wat je zoekt?

ABB Busch-Jaeger lege groepenkast Fix-O-Rail 2-rijen 24 modules met din rail, invoerstuk en afdekstroken 220x390mm | Elektramat https://share.google/feOXezeQI34HXDG9v
Als je die zonder buisinvoerstuk onder zo’n kast kan monteren, dan ja. Dacht deze ook gelinkt te hebben in eerste instantie 😅 ergens foutje gemaakt met copy/paste

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:33
Grappig, wist niet dat er rebranded ABB kasten waren onder de naam AEG.

Wel een stuk goedkoper dan de ABB versie vreemd genoeg.(Opvallend dat de ABB Busch-Jaeger/AEG kast niet vermeldt staat als je op de elektramat site in de breadcrumb één stapje terug gaat naar “ABB” terwijl hij met de directe link daar wel onder wordt geplaatst.)

Apart dat bij de AEG de maat als 220x390mm wordt opgegeven en bij de ABB als 220x330mm.
Komt doordat ze bij de AEG opeens het invoerstuk wel meerekenen terwijl van de ABB alleen de kastmaat wordt vermeld. (Hier staat dezelfde AEG kast wel als 220x330 vermeld.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vliegvlug
Frantic schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 22:17:
[...]

Als je die zonder buisinvoerstuk onder zo’n kast kan monteren, dan ja.
Dat kan, zie bijvoorbeeld deze foto:
4x ABB HLD33 groepenkasten
Vier keer een HLD33 groepenkast, naast en onder elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
Kijk daar heb ik wat aan! Tnx!
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• devriesjande
@Frantic
Misschien heeft het een reden maar ik heb wel een opmerking op de groepenkast.
De foto is niet al te scherp, maar de groep rechtsboven ziet eruit als een kookgroep.
Zo te zien komt er een 3 fase aansluiting.
Waarom is de voeding van je kookplaat niet uitgevoerd als krachtgroep?

Verder is het gebruikelijk dat de beltrafo links of rechts aan de buitenzijde van de groepenkast zit. Daardoor blijft de laagspanning van de bel gescheiden van de 230/400 Volt.
Door het plaatsen van de lege kast rechts is die scheiding nu niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Nu online
Frantic schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 22:17:
[...]

Als je die zonder buisinvoerstuk onder zo’n kast kan monteren, dan ja. Dacht deze ook gelinkt te hebben in eerste instantie 😅 ergens foutje gemaakt met copy/paste
Ow, effe het buisinvoer gedeelte compleet gemist 😁. Maar die buisinvoer kun je er afschuiven dacht ik. Ik zal straks eens kijken aangezien ik deze heb en een tweede lege kast heb voor in de toekomst.

[ Voor 17% gewijzigd door tlpeter op 21-10-2025 07:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Vliegvlug Op die foto staan 2 kookgroepen terwijl het een drie-fase kast is...

@Frantic Het grote kookplaat aansluiten topic Als het kan is het verplicht om de belasting zoveel mogelijk over de fases te verdelen. Dat het vaak goed gaat doet daar niets aan af.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
onetime schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 10:09:
Daarom is het ook een voorbeeld! ;)

Is een willekeurige foto die ik op internet vond en zou haast zeggen dat die kasten ook enkel op die muur zijn geschroefd om een voorbeeld foto te kunnen maken. :)

Want zoveel kasten met zo weinig componenten en ook geen elektra aansluiting er onder. Lijkt me niet heel zinnig.

Edit:
Had in de gauwigheid de buis in het verlengde onder de hoofdschakelaar in de kast rechtsonder over het hoofd gezien die vast naar de electriciteitsmeter gaat, maar blijf het alsnog een bijzondere opstelling vinden, zoveel kasten en zo weinig componenten.
En dan inderdaad ook nog een kookgroep op één fase op een 3-fasen aansluiting :X

[ Voor 25% gewijzigd door Vliegvlug op 21-10-2025 13:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tlpeter
  • Nu online
Frantic schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 09:37:
[Afbeelding]

Ik wil de meterkast uit gaan breiden. Kan ik hier gewoon deze onder zetten en het buis invoer stuk weglaten?
Heb je iets aan deze foto's? Het buisinvoer stuk lijkt los te kunnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s4JMqe-HFFJpFVHzMMZX7ywM-Ko=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aUjCitLD1VKSPTcRpX7ozNkp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MadoOG5yZN8WfDqacDih12cNitc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ed96t9ocIdH2JjdRAAIjTq0i.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
devriesjande schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 07:06:
@Frantic
Misschien heeft het een reden maar ik heb wel een opmerking op de groepenkast.
De foto is niet al te scherp, maar de groep rechtsboven ziet eruit als een kookgroep.
Zo te zien komt er een 3 fase aansluiting.
Waarom is de voeding van je kookplaat niet uitgevoerd als krachtgroep?

Verder is het gebruikelijk dat de beltrafo links of rechts aan de buitenzijde van de groepenkast zit. Daardoor blijft de laagspanning van de bel gescheiden van de 230/400 Volt.
Door het plaatsen van de lege kast rechts is die scheiding nu niet mogelijk.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 6% gewijzigd door Frantic op 21-10-2025 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
tlpeter schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 15:18:
[...]

Heb je iets aan deze foto's? Het buisinvoer stuk lijkt los te kunnen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frantic
onetime schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 10:09:

@Frantic Het grote kookplaat aansluiten topic Als het kan is het verplicht om de belasting zoveel mogelijk over de fases te verdelen. Dat het vaak goed gaat doet daar niets aan af.
Dat lijkt op de foto zo ;) er zitten geen kookgroepen (in wat uiteindelijk opgeleverd is).

Zal vandaag/morgen de deksels er ff af halen. Ben wel benieuwd wat ik daar aan tref en wat jullie ervan zeggen. Van buitenaf vraag ik me namelijk af of de aardrails doorgelust zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door Frantic op 21-10-2025 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/plcnPflHJzE4K-hF8aJvuUIElQ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9MRQ2McnOV1Nxk5J4kNABTwt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Q7sbe_5VMeV82bhzRK3DUEkAb0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AXU1BplWg2hBmYixmVRLEUlo.jpg?f=fotoalbum_large

Roept u maar, bevindingen kan ik meenemen als garantie tickets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Frantic schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 16:56:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Keurig kastje, werkt alles? Zo ja, dan zou ik er tevreden mee zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13:26
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Als je even de kapjes van de buisinvoeren er ook af haalt kan je ook even goed controleren of de aarding ook is doorgekoppeld, verder niet direct iets vreemds te zien in de eerste oogopslag (behalve mogelijk de aarding).

En wat jezelf al zei, omdat beltrafo er toch uit gaat, anders had ik die even verplaatst zodat die bekabeling niet door die 2e kast heen loopt, had deze persoonlijk direct of naar boven of aan de andere zijkant geplaatst en direct daar naar buiten gevoerd.
P.s. voor je videodeurbel ben je mogelijk alsnog een voeding nodig, alleen dan met een ander voltage ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Annuk op 21-10-2025 17:31 ]

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
Prisma16 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 17:26:
[...]

Keurig kastje, werkt alles? Zo ja, dan zou ik er tevreden mee zijn.
Tnx, spreekt dan weer in t voordeel van de installateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
Annuk schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 17:27:
[...]

Als je even de kapjes van de buisinvoeren er ook af haalt kan je ook even goed controleren of de aarding ook is doorgekoppeld, verder niet direct iets vreemds te zien in de eerste oogopslag (behalve mogelijk de aarding).

En wat jezelf al zei, omdat beltrafo er toch uit gaat, anders had ik die even verplaatst zodat die bekabeling niet door die 2e kast heen loopt, had deze persoonlijk direct of naar boven of aan de andere zijkant geplaatst en direct daar naar buiten gevoerd.
P.s. voor je videodeurbel ben je mogelijk alsnog een voeding nodig, alleen dan met een ander voltage ;)
Komt een PoE deurbel ;)

Nog tips om door te lussen vanaf de hoofdschakelaar bij uitbreiden naar meer groepen? Dan evt die ABB blokjes gebruiken die je onderin dat witte frame klikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
Ahh oke duidelijk ;)
Nog tips om door te lussen vanaf de hoofdschakelaar bij uitbreiden naar meer groepen? Dan evt die ABB blokjes gebruiken die je onderin dat witte frame klikt?
Waar wil/moet je nog iets kwijt dan?
Uitgaande van de rechter kast onderin kan je aan de onderkant van 1 v/d krachtgroepen er een fase + nul in steken. Dan hoef je geen verdere koppelblokjes te gebruiken of duo-hulzen.
En wil je meerdere groepen oid kan je iig de nul doorzetten met een kamrail.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WmBTCZNwTbDVlfqgHKNqcl8blKA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j8ZFdVM79XBIniQt4RJ6Jp5B.jpg?f=fotoalbum_medium

Niet de beste foto maar hier zie je rechts onderin de tijdelijke voeding naar de oude groepenkast, zo ongeveer kan je dit ook uitvoeren.

[ Voor 27% gewijzigd door Annuk op 21-10-2025 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
Annuk schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 18:08:
[...]

Ahh oke duidelijk ;)

[...]

Waar wil/moet je nog iets kwijt dan?
Uitgaande van de rechter kast onderin kan je aan de onderkant van 1 v/d krachtgroepen er een fase + nul in steken. Dan hoef je geen verdere koppelblokjes te gebruiken of duo-hulzen.
En wil je meerdere groepen oid kan je iig de nul doorzetten met een kamrail.

[Afbeelding]

Niet de beste foto maar hier zie je rechts onderin de tijdelijke voeding naar de oude groepenkast, zo ongeveer kan je dit ook uitvoeren.
Zoals t er nu naar uit ziet moeten er nog tenminste 3 krachtgroepen (zwembad, subkast garage al dan niet met laadpaal, laadpaal/evt extra zonnepaneel groep) en 3 alamats 16A (zolder, extra droger, extra wasmachine) bij. Daarom dat ik nog een kast met 2 DIN rails onder de rechter kast wil, zodat ik ook dan nog wat uitbreidingsopties daarna heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
Frantic schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 18:28:
[...]

Zoals t er nu naar uit ziet moeten er nog tenminste 3 krachtgroepen (zwembad, subkast garage al dan niet met laadpaal, laadpaal/evt extra zonnepaneel groep) en 3 alamats 16A (zolder, extra droger, extra wasmachine) bij. Daarom dat ik nog een kast met 2 DIN rails onder de rechter kast wil, zodat ik ook dan nog wat uitbreidingsopties daarna heb.
Met je 3 krachtgroepen bij in deze setup zitten je kasten indd al vol ;)
Dan kan je inderdaad nog 2 modules winnen door de beltrafo te verwijderen, maar dan kom je alsnog 1 module te kort (uitgaande van 1 module brede alamats).

Maar principe blijft staan, je kunt op deze manier verder bouwen, en let erop voor jezelf dat je kamrail gebruikt, wordt het al snel een stuk netter van vind ik zelf.

Je zou ook nog kunnen kijken mits je dat wenst om over te gaan naar een dubbele Eaton Medusa kast.
Maar dan moet je in principe alles over bouwen uit deze kasten naar die kast, en je moet deze natuurlijk kwijt kunnen kwa ruimte.
Voordeel van deze kast is wel je zou alle 6 krachtgroepen op 1 rij kwijt kunnen en ook in 1x koppelen met een kamrail, dan moet alleen je bedrading tussen de 1F aardlekschakelaars en de eindgroepen worden vernieuwd ivm lengte (1F eindgroepen op bovenste rij, 2e rij je kracht alamats, 3e rij je hoofdschakelaar + je 1F aardlekschakelaars).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
Frantic schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 17:49:
[...]

Zelf heb ik de splisting voor de voeding van de twee groepenkasten direct aan de bovenkant van de hoofdschakelaar gemaakt met dubbele adereindhulzen:
Groepenkast ABB, 2x HLD33
Had die blokjes voor onderin de kast wel gekocht maar uiteindelijk niet gebruikt.

Zie dat jouw hoofdschakelaar al op dezelfde manier splitst tussen de twee kasten maar aangezien jij die onderste rij nog moet vullen en je er ook nog een kast onder wilt zou ik in jouw geval blokjes in de onderste kast plaatsen en daar de draden die naar de bovenste rij van de rechter kast gaan in overzetten.
Kan je vanaf die blokjes de rijen in de bovenste en onderste kast voeden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Vind die doorverbinding tussen de aardrails van de twee kasten wat knullig. Ik ga er tenminste vanuit dat het die dikkere groengele draad is die tussen de twee kasten loopt. Ziet er ook uit alsof daar tape omheen gewikkeld is om een andere kleur draad om te kleuren.

En dat terwijl ABB daar een heel mooi koppelstukje voor vekoopt: ABB verbindingsstrip voor aardrail (2742.184)
En dan nog een ABB schroef M5x10 erbij kopen om ‘m vast te zetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
[Afbeelding]

Hier een foto van mijn twee ABB HLD33 groepenkasten toen ik ze net binnen had:
Twee stuks ABB HLD33 gevuld

Daarin kan je goed zien dat ze helemaal vlak zijn en met een grote opening zonder de buisinvoerstukken geplaatst, die zie je er boven los liggen en links in de doos het andere buisinvoerstuk.

Helemaal rechts ligt een ABB inzetstuk 175-01 om ook buizen aan de onderkant te kunnen invoeren.
Heb die uiteindelijk niet gebruikt maar ben voor het ABB inzetstuk met wartel 175-M25 gegaan:
ABB inzetstuk met wartel 175-M25

Ik weet niet of je ook iets via de onderkant wilt invoeren maar is meestal wel makkelijker dan helemaal van bovenaf te komen.
En er zijn ook zij-invoerstukken beschikbaar.

Dus is handig om alvast na te denken welke kabels er nog in moeten gaan komen en vanaf welke kant.
Als je ze nog moet aanleggen dan kan je daarbij gelijk de plek waar de ze meterkast in gaan en hoe ze moeten lopen in meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
In mijn meterkast zit een 40A aardlekautomaat met daaraan 3 x 16A installatieautomaat, zie plaatje. Nou klapt de linker aardlekautomaat er wel eens uit (de losse installatieautomaten niet), vrij zeldzaam maar wel irritant. Oorzaak is niet echt makkelijk te vinden, het is duidelijk niet één oorzaak, of die automaat is zelf niet 100%.

Nou vraag ik me af waarom dat een aardlekautomaat is en niet een aardlekschakelaar, aangezien er alleen maar installatieautomaten opzitten. Is dat overbodig, of heeft dat een goede reden? Zit te denken of ik die automaat kan vervangen door een aardlekschakelaar (en hopen dat het die automaat was die gammel was), of misschien zelfs de 3 16A installatieautomaten door 16A aardlekautomaten, dan kan die 40A automaat er helemaal tussenuit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_I57-RYt5jvKgSb-iEvQ-iTqTyE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SvtJOiB7uZBi2oirANpiV8M2.png?f=fotoalbum_large

I mentioned it once, but I think I got away with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
brama schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 22:12:
In mijn meterkast zit een 40A aardlekautomaat met daaraan 3 x 16A installatieautomaat, zie plaatje.
Op het plaatje zie ik gewoon twee 40A aardlekschakelaars. En een B16 aardlekautomaat voor de PV.
Nou vraag ik me af waarom dat een aardlekautomaat is en niet een aardlekschakelaar, aangezien er alleen maar installatieautomaten opzitten. Is dat overbodig, of heeft dat een goede reden?
Het zou een mooie oplossing zijn om te voorkomen dat de verdeelkast wordt overbelast bij parallelle invoeding door de PV.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tzD0Kcz28qZ_EzFQXOaeUhHh7T0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ajnRrzXdvCsQU2T6THDn8DtD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qWk-BReEzII3EJNfr8rJ0Jockxg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jSFbKVTttpILQQ8jChOUqFuC.jpg?f=fotoalbum_large

Maar helaas, dat is dus niet het geval.
of misschien zelfs de 3 16A installatieautomaten door 16A aardlekautomaten, dan kan die 40A automaat er helemaal tussenuit?

[Afbeelding]
Dat laatste kan natuurlijk sowieso. Dan ontdek je ook in welke van de 3 groepen het probleem zit.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Niet online
Xander schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 22:24:
[...]

Op het plaatje zie ik gewoon twee 40A aardlekschakelaars. En een B16 aardlekautomaat voor de PV.
Ah, toch gewoon schakelaars? Dacht dat pxf de schakelaars waren, en dat zijn ze zo te zien *ook*.
Het zou een mooie oplossing zijn om te voorkomen dat de verdeelkast wordt overbelast bij parllelle invoeding door de PV.

Maar helaas, dat is dus niet het geval.
De PV wordt zo te zien ingevoed vóór de hoofdschakelaar? Is dat niet goed? Of slaat de 'helaas' op het feit dat de kast maar 40A aankan?
Dat laatste kan natuurlijk sowieso. Dan ontdek je ook in welke van de 3 groepen het probleem zit.
Dat klinkt wel het meest interessant. Denk dat ik maar eens een elektriciën ga laten langskomen want ik wil ook nog aarde hebben boven en de meterkast zit zó gemonteerd dat de (oude kleurtjes) bekabeling niet doorgetrokken kan worden. En ik kan niet eens vinden of ik wel een aardepen heb ergens (vrijstaand huis) :X

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:59

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@brama Zie ik ook dat je stiekem al 3 fases hebt, maar nog geen 3 fase hoofdschakelaar? Ik zie 2 groene afgedopte aders, lijken verdacht veel op extra fases in de oude kleurstelling. Lijkt me dan wel eens tijd dat er een 3 fase hoofdschakelaar in komt, alleen al om die 2 aders ergens netjes in kwijt te kunnen.

Edit: En wat betreft "helaas" had een aardlekautomaat zichzelf kunnen beschermen tegen mogelijk hoge stromen. De huidige aardlekschakelaar kan max 40A aan, maar als je nog 1x35A hebt + 16A van de zonnepanelen kan er meer dan 40A doorheen. 3x16A = 48A om precies te zijn. Daar is hij niet voor gemaakt.

Mocht je stiekem al 3x25A hebben dan hebben we het over 25A + 16A = 41A, wat door velen hier nog wel wordt geaccepteerd als gerommel in de marge.

[ Voor 42% gewijzigd door Rimco op 22-10-2025 00:00 ]

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Annuk
brama schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 23:21:
[...]

Ah, toch gewoon schakelaars? Dacht dat pxf de schakelaars waren, en dat zijn ze zo te zien *ook*.
Als je even goed kijkt op je eigen foto zie je bij de aardlekautomaat waar het stickertje PV op zit ook staan B16 (net boven de sticker), dat staat niet bij op de aardlekschakelaars links onderin ;)
En door de combinatie B16 en onderop die aardlekautomaat staat dan ook nog 0,03A (of soms 0,3A) verklapt dat het een aardlekautomaat is.
[...]

De PV wordt zo te zien ingevoed vóór de hoofdschakelaar? Is dat niet goed? Of slaat de 'helaas' op het feit dat de kast maar 40A aankan?
Als ik zo kijk gaat vanaf je hoofdschakelaar de bedrading naar de aansluitblokje onderin de kast, en vanaf daar naar de PV en naar je gewone aardlekschakelaars.

En inderdaad deze kast (en de meeste standaard kasten) zijn ontworpen op een maximaal stroom van 40A.
[...]

Dat klinkt wel het meest interessant. Denk dat ik maar eens een elektriciën ga laten langskomen want ik wil ook nog aarde hebben boven en de meterkast zit zó gemonteerd dat de (oude kleurtjes) bekabeling niet doorgetrokken kan worden. En ik kan niet eens vinden of ik wel een aardepen heb ergens (vrijstaand huis) :X
Ik zie inderdaad ook geen binnenkomende aardedraad op je aardrail zitten, weet niet of er ergens onderin je meterkast een aansluit blok oid zit voor de aarde.
Kan mogelijk nog zijn dat er van oudsher de aarding via de waterleiding zit/zat, dat kunnen we zo niet zien, maar sowieso wel geadviseerd om een aardepen te laten slaan en die te koppelen, aangezien steeds meer waterleiding ook van tyleen gebruikt wordt en je zodoende dus geen aarde meer hebt.

Tevens inderdaad het puntje wat @Rimco aangeeft, het lijkt mogelijk dat je al een 3F aansluiting hebt waarvan je er maar 1 gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:51
@brama Daar zat ik ook al naar te kijken. Lasklemmen/Wago's horen überhaupt niet in de meterkast. Maar het is ook gewoon zonde als je 3x25A hebt en daar maar een enkele fase van gebruikt.

En ik kan niet zien waar de PV nu aangesloten zit op de rest. Maar dat zou absoluut niet voor de hoofdschakelaar mogen zijn. De hoofdschakelaar dient echt alles* uit te zetten.

* Bijzondere situaties daargelaten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
@Frantic nog een tip/truuk als je van plan bent veel buizen onderin je nieuwe kast in te voeren, je kan dit ABB buisinvoerstuk 175-04R onderin een ABB groepenkast plaatsen na het wegsnijden van een klein randje plastic.
Zonder dat past het niet vandaar de opmerking “Dit invoerstuk is niet geschikt voor de onderzijde van de HLD22 en HLD33 groepenkasten.” in de productomschrijving. ;)

Let er op dat dit niet het normale buisinvoerstuk 175-05 is maar de renovatie versie 175-04R, die is minder hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
Het meeste is al wel gezegd over je groepenkast maar mij viel dat tweeling snoer links van je groepenkast op, dat is zo te zien vastgezet door er in het midden spijkertjes doorheen te slaan. :X
Zal vast goed gaan als eerst de spijker er doorheen is geprikt maar zou niet mijn keuze zijn, zeker niet als het voor 230V in gebruik is en niet voor iets als een deurbel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Niet online
Annuk schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 07:34:
[...]

Als je even goed kijkt op je eigen foto zie je bij de aardlekautomaat waar het stickertje PV op zit ook staan B16 (net boven de sticker), dat staat niet bij op de aardlekschakelaars links onderin ;)
En door de combinatie B16 en onderop die aardlekautomaat staat dan ook nog 0,03A (of soms 0,3A) verklapt dat het een aardlekautomaat is.
Heel leerzaam, dank je.
Als ik zo kijk gaat vanaf je hoofdschakelaar de bedrading naar de aansluitblokje onderin de kast, en vanaf daar naar de PV en naar je gewone aardlekschakelaars.
De hoofdschakelaarbedrading loopt naar de 2 aardlekschakelaars links onderin. De PV zwart/blauwe bedrading loopt zo te zien naar de schroefterminal onder de hoofdschakelaar (? moet ik nog even bevestigen).
Tevens inderdaad het puntje wat @Rimco aangeeft, het lijkt mogelijk dat je al een 3F aansluiting hebt waarvan je er maar 1 gebruikt.
Event opgezocht, en volgens netbeheerder heb ik 1x35A. Misschien kabels fysiek voorbereid zodat overstappen later makkelijker is?
Vliegvlug schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 10:36:
[...]

Het meeste is al wel gezegd over je groepenkast maar mij viel dat tweeling snoer links van je groepenkast op, dat is zo te zien vastgezet door er in het midden spijkertjes doorheen te slaan. :X
Zal vast goed gaan als eerst de spijker er doorheen is geprikt maar zou niet mijn keuze zijn, zeker niet als het voor 230V in gebruik is en niet voor iets als een deurbel.
Lol, goed gespot, had ik zelf niet eens gezien. Volgens mij is dat oude bedrading naar een beltrafo die er niet meer is. Wel curieus gemonteerd ja..

[ Voor 21% gewijzigd door brama op 22-10-2025 11:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vliegvlug
brama schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 11:24:
[...]

Event opgezocht, en volgens netbeheerder heb ik 1x35A. Misschien kabels fysiek voorbereid zodat overstappen later makkelijker is?
Je kan even meten of er spanning op staat, die wago’s hebben daarvoor een special een ingang aan de dichte kant waar de pen van een multimeter in past.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
[...]

Heel leerzaam, dank je.

[...]

De hoofdschakelaarbedrading loopt naar de 2 aardlekschakelaars links onderin. De PV zwart/blauwe bedrading loopt zo te zien naar de schroefterminal onder de hoofdschakelaar (? moet ik nog even bevestigen).

[...]

[...]

Lol, goed gespot, had ik zelf niet eens gezien. Volgens mij is dat oude bedrading naar een beltrafo die er niet meer is. Wel curieus gemonteerd ja..
Vliegvlug schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 11:33:
[...]

Je kan even meten of er spanning op staat, die wago’s hebben daarvoor een special een ingang aan de dichte kant waar de pen van een multimeter in past.
Aan de meter kun je ook zien of je 1 of 3-fase hebt. Misschien een foto van je meter delen?

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brama
  • Niet online
adjego schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 11:39:
Aan de meter kun je ook zien of je 1 of 3-fase hebt. Misschien een foto van je meter delen?
Kaifa MA105C, 1-fase dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

brama schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 11:49:
[...]

Kaifa MA105C, 1-fase dus.
Kan zijn dat de netbeheer geen meters leverbaar had en dus uit noodzaak er 1 fase van gemaakt heeft? Of vorige bewoner is van 3 naar 1 fase gegaan (raar)? Maar sowieso goed om te kijken wat daar nou precies aan de hand is ;)

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
Nouwja, die draden gaan alleen naar de meter. En als je een 1-fase meter hebt dan heeft deze daar geen aansluiting voor. Dan zouden het dus gewoon losse draden achter het meterbord zijn, dat is niet echt nuttig...

En tweelingsnoer met spijkertjes wel vaker gezien voor de bel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vliegvlug schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 10:36:
[...] Het meeste is al wel gezegd over je groepenkast maar mij viel dat tweeling snoer links van je groepenkast op, dat is zo te zien vastgezet door er in het midden spijkertjes doorheen te slaan. :X
Daar kon je vroeger speciale "vlootjes" voor kopen. Die heb ik lang terug zelf ook nog gebruikt.
Een kunsstof stukje dat met 2 groeven is voorgevormd voor tweelingsnoer, met spijkertje in het midden.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
Septillion schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 12:29:
[...]

Nouwja, die draden gaan alleen naar de meter. En als je een 1-fase meter hebt dan heeft deze daar geen aansluiting voor. Dan zouden het dus gewoon losse draden achter het meterbord zijn, dat is niet echt nuttig...

En tweelingsnoer met spijkertjes wel vaker gezien voor de bel :P
@brama meet met een Duspol (2 polige spanningtester) even in die lasdopjes of er inderdaad geen spanning op staat zoals @Vliegvlug aangeeft, zo nee dan kan je mogelijk deze draden ook voorzichtig achter het meterbord weg trekken, heb je in ieder geval geen overbodige draden + (zwevende) lasklemmen in je kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-10 14:50

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Graag wat advies. Ik heb een lampsysteem met twee draden waartussen drie lampjes (parallel) hangen, zoiets. Het zijn halogeen lampjes (12 V, 20 Watt). Maar er was een stuk dus deze wilde ik vervangen door een led variant. Nu had ik om te testen niet dimbare (2.2 W) en dimbare led lampjes (2 W) gekocht. Als ik er een vervang dan gaat:
  • de niet dimbare lamp flikkeren
  • de dimbare doet helemaal niks.
De trafo kan het niet aan? Ondanks dat er nog twee ouderwetse halogeen lampen op de kabel zitten.
Lijkt me dat ik de trafo moet vervangen? Nu zie ik bijvoorbeeld deze trafo. Maar deze is 20-70 Watt en er staat max 2 meter. Met drie halogeen led lampjes kom ik maar op 6 Watt. En de kabellengte is wel meer dan 2 meter.
Dit misschien een beter alternatief. Maar die kan ik niet meebestellen bij andere bestelling ;)
Kan je dimbare en niet dimbare leds lampen combineren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Welke lampen? Welke trafo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-10 14:50

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Deze lampen:
Osram GU5.3 LED spot | 2700K | Dimbaar | 2.2W (20W)
Osram GU5.3 LED spot | 2700K | 2W (20W)
Trafo weet ik niet, deze zit er al sinds we het huis kochten. Zit ingebouwd..

[ Voor 12% gewijzigd door Mr_gadget op 22-10-2025 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Mr_gadget En als je nog 1 of 2 halogeen eraf haalt? Wat doet de led dan? En wat is de spanning dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Vaak hebben dit soort systemen een minimaal vermogen nodig en LED werkt dan niet goed. Ik had hier ook zoiets en de grote trafo vervangen voor een kleine AC/DC voeding van 12V 1A, lekker simpel. Maar dan moet je er wel bij kunnen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:54

dragonhaertt

@_'.'

Die ledvance trafo's hebben een wattage van de vervangwaarde van halogeen.
Dus als je een 4w halogeen lamp hebt, die een 35w halogeen vervangwaarde heeft, dan kan je die prima aan een 20+ watt trafo hangen.

Ik heb laatst een hele post gemaakt over ledvance halogeen lampen, trafo's en dimmers. Even opzoeken.

Hier staan wat linkjes met meer info: dragonhaertt in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6"

[ Voor 19% gewijzigd door dragonhaertt op 22-10-2025 17:10 ]

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
brama schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 23:21:
[...]

Er zijn tig verschillende modellen aardlekschakelaars. Maar als er geen uitschakelkarakteristiek op staat (B/C/D) dan is het in ieder geval geen aardlekautomaat. ;)
"Helaas" inderdaad omdat de kast maar voor 40A geschikt is en nu dus kan worden overbelast als je 35A uit het net opneemt en meer dan 5A uit de zonnepanelen.

Daar zijn een hoop verschillende oplossingen voor, de aardlekschakelaars vervangen door aardlekautomaten is er daar één van (niet per sé de meest logische). Je vroeg om een goede reden om een aardlekautomaat voor installatieautomaten te plaatsen, vandaar dat ik dit aanhaalde want dit had dus een reden kunnen zijn.

En jouw kast voldoet dus eigenlijk niet bij 1x35A netvoeding + PV.
Rimco schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 23:53:
@brama Zie ik ook dat je stiekem al 3 fases hebt, maar nog geen 3 fase hoofdschakelaar? Ik zie 2 groene afgedopte aders, lijken verdacht veel op extra fases in de oude kleurstelling. Lijkt me dan wel eens tijd dat er een 3 fase hoofdschakelaar in komt, alleen al om die 2 aders ergens netjes in kwijt te kunnen.
Ik vind die draden (en ook de groene en rode draad onder de hoofdschakelaar) wel erg dun ogen trouwens. Die 2 zitten in een wago 2273, geschikt voor maximaal 2,5mm² en de andere draden lijken me van dezelfde doorsnede. Dat is onvoldoende voor 35A...
Septillion schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 12:29:
[...]

Het zou ook kunnen dat deze draden niet naar de meter gingen maar naar een TF boilerrelais, om de boiler te schakelen op daltarief. Dat zou ook verklaren dat het maar 2,5mm² is. Alleen de draden tussen meter en hoofdschakelaar zouden wel wat dikker mogen zijn. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Ik heb een brief van Stedin dat ze binnenkort mijn slimme meter willen vervangen en ik wil dit moment aangrijpen om iets aan mijn groepenkast te veranderen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e4nWNyBSuntBZpeqx9WTW5ICoXY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/1zJwkws6hc3dILV0B7nu7jMK.jpg?f=user_large

Ik wil graag van die 3 zwarte stoppen af en van die zwarte hoofdschakelaar en op die plek een zelfde Hager behuizing als nu plaatsen. Dan heb ik twee dezelfde behuizingen naast elkaar en wat ruimte voor uitbreidingen. Hierin komt dan in eerste instantie een nieuwe hoofdschakelaar en een 3 fase automaat in plaats van die drie stoppen.

Nu zit ik met twee dingen:
1) Is het realistisch om te verwachten dat de stedin monteur op de hoofdschakelaar in de nieuwe kast wil aansluiten?
2) Wat doe ik vervolgens met de huidige hoofdschakelaar in de linker Hager behuizing? Zet ik deze achter de nieuwe hoofdschakelaar of haal ik deze weg?

(Het uitbreidingskastje linksonder wil ik laten zitten)

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • +1 Henk 'm!
fenrir schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 17:52:
1) Is het realistisch om te verwachten dat de stedin monteur op de hoofdschakelaar in de nieuwe kast wil aansluiten?
Het is om te beginnen de vraag of je een monteur van Stedin zelf krijgt, de netbeheerders werken ook vaak met onderaannemers. Wat je wel of niet voor elkaar gaat krijgen kan dus ook wel eens per geval verschillen.

Daarnaast sluit de monteur waarschijnlijk helemaal niets aan op je hoofdschakelaar, deze zal alleen de meter uitwisselen en daar gewoon weer de bestaande draden op aansluiten. Jouw groepenkast hoeft daarvoor niet eens open.

Misschien krijg je de monteur zo ver dat je zelf even dat kastje mag uitwisselen terwijl de boel spanningsloos is. Koffie en worstenbrood helpen misschien. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@fenrir Exact wat @Xander zeg. Meestal als je zorgt dat het netjes is en er koffie + lekkers klaar staat zijn ze meestal super relax en mag je vast de nieuwe kast plaatsen terwijl hij die bak pleur opdrinkt.

En tweede hoofdschakelaar is alleen maar verwarrend, zou ik dus weghalen. Of goedkoper, die verplaatsen naar de nieuwe kast. Gezien je nu ook al dubbele hoofdschakelaar hebt kan je hem dus zelfs nu al eruit halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Dank beide, ik ga zorgen dat ik de spullen heb liggen en zorg voor iets bij de koffie. Mocht hij zoveel haast hebben dat ik geen kast mag ophangen van hem dan vraag ik of hij dan wil aansluiten op de hoofdschakelaar in de hager behuizing. Dan ruim ik hierna de rest wel op :)

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
Ik heb een brief van Stedin dat ze binnenkort mijn slimme meter willen vervangen en ik wil dit moment aangrijpen om iets aan mijn groepenkast te veranderen.
[Afbeelding]

Ik wil graag van die 3 zwarte stoppen af en van die zwarte hoofdschakelaar en op die plek een zelfde Hager behuizing als nu plaatsen. Dan heb ik twee dezelfde behuizingen naast elkaar en wat ruimte voor uitbreidingen. Hierin komt dan in eerste instantie een nieuwe hoofdschakelaar en een 3 fase automaat in plaats van die drie stoppen.
Misschien dat het perspectief vertekend maar heb je al opgemeten of zo’n zelfde Hager kast er wel naast past?
Het lijkt me net te krap qua ruimte zeker met de PVC-buis die daar loopt.
Ken Hager niet maar weet wel dat ze een heel ruime bovenkant hebben wat je waarschijnlijk niet direct nodig hebt daar. Weet echter niet of ze ook wat lagere kasten hebben met evenveel ruimte indien zo’n zelfde kast net te hoog is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
fenrir schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 19:33:
Dank beide, ik ga zorgen dat ik de spullen heb liggen en zorg voor iets bij de koffie. Mocht hij zoveel haast hebben dat ik geen kast mag ophangen van hem dan vraag ik of hij dan wil aansluiten op de hoofdschakelaar in de hager behuizing. Dan ruim ik hierna de rest wel op :)
Juist dat laatste zou ik niet op rekenen. De monteur vervangt de bedrading tussen meter en hoofdschakelaar waarschijnlijk helemaal niet, deze heeft hier misschien niet eens de spullen voor bij. Plus de netbeheerder wil doorgaans aansluiten op een schakelaar recht boven het meterbord, niet 30cm daarnaast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Laatst online: 09:34
Xander schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 20:06:
[...]

Juist dat laatste zou ik niet op rekenen. De monteur vervangt de bedrading tussen meter en hoofdschakelaar waarschijnlijk helemaal niet, deze heeft hier misschien niet eens de spullen voor bij. Plus de netbeheerder wil doorgaans aansluiten op een schakelaar recht boven het meterbord, niet 30cm daarnaast.
Een meterwisselaar heeft bijna altijd spullen bij zich, tijdens het wisselen wil vooral de massieve 6 mm2 wel eens wat afbreken. Of je hem of haar zover krijgt om alles te vervangen naar de nieuwe locatie kun je gokken als de monteur even koffie moet drinken.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eatme
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Vergeet niet koffie te zetten voor de spanning eraf gaat :). Bij mij werkte pepernoten en speculaas om mijn meterbord recht te zetten (2 cm scheef geplaatst |:( bij vorige meterwissel).

NL.1xMT5.12(V153)CT003(V117) 4000Wp . If you think you are smarter than the previous generation, 50 years ago the owners manual of a car showed you how to adjust the valves. Today it warns you not to drink the contents the battery…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
[Afbeelding]

Ik wil graag van die 3 zwarte stoppen af en van die zwarte hoofdschakelaar en op die plek een zelfde Hager behuizing als nu plaatsen.
Dat gaat denk ik niet zo snel gebeuren, het is een meter wisselen en dan komen er niet zomaar automaten in de plaats van smeltzekeringen.
p.s. heb liever smeltzekeringen dan automaten, die houden het namelijk vaak wat langer vol, voordeel van automaten is inderdaad wel dat je zelf makkelijk in & uit kunt schakelen, maar ben ik zelf niet nodig omdat ik voor de netbeheerder bij mij thuis werk ;)
Dan heb ik twee dezelfde behuizingen naast elkaar en wat ruimte voor uitbreidingen. Hierin komt dan in eerste instantie een nieuwe hoofdschakelaar en een 3 fase automaat in plaats van die drie stoppen.

Nu zit ik met twee dingen:
2) Wat doe ik vervolgens met de huidige hoofdschakelaar in de linker Hager behuizing? Zet ik deze achter de nieuwe hoofdschakelaar of haal ik deze weg?

(Het uitbreidingskastje linksonder wil ik laten zitten)
Zou een uitbreidingskast bestellen zonder buis-invoerstuk denk ik, daar de HS in uit de linker kast en die vast klaar hangen/leggen.
En dan op hoop van zegen en goede verzorging (zoals al gezegd met koffie en iets lekkers) vragen of je even snel de oude HS mag verwijderen en de nieuwe kast er ophangen.
Zorg wel dat je je oude HS die er nu hangt al aan de afgaande zijde hebt gedemonteerd, dan is het des te minder werk op dat moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Ze gaan ook niet aan bij 100%? Polariteit wel goed van de lamp die helemaal niets doet?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Annuk schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 08:47:
[...]

Dat gaat denk ik niet zo snel gebeuren, het is een meter wisselen en dan komen er niet zomaar automaten in de plaats van smeltzekeringen.
p.s. heb liever smeltzekeringen dan automaten, die houden het namelijk vaak wat langer vol, voordeel van automaten is inderdaad wel dat je zelf makkelijk in & uit kunt schakelen, maar ben ik zelf niet nodig omdat ik voor de netbeheerder bij mij thuis werk ;)
De smeltzekeringen die weg moeten zijn niet van de netbeheerder. ;)

Als koffie en pepernoten niet werk kan je ook nog de appeltaart die net uit de oven komt in de strijd gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plag
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 12:13
Mijn vader heeft een laadpaal laten aan leggen en ik was dit aan het bekijken en had het zelf ietwat anders gedaan toen ik de eindsituatie bekeek.

Gelegde kabel 4mm² ymvk kabel met het volgende trace:
- meterkast naar kruipruimte naar achtergevel (~ 16 meter)
- door tuin in mantelbuis 50mm door eigen tuin (60cm diep) (~6 meter)
- door mantelbuis onder VVE terrein door tot (persoonlijke) parkeerplaatsen van de huizen (60 cm diep) (~20 meter)

Offerte beschreef expliciet dit:
ymvk 6mm² kabel

Nu is er voor een 3 fase laadpaal over een afstand van ongeveer ~40m een 4mm² ymvk kabel gelegd. (dus al niet conform offerte). Ik had zelf een ymvk-as (5g6-as) grondkabel kabel verwacht/neergelegd voor als iemand er een schop/graafmachine op zet zeker omdat het onder VVE terrein doorligt (wel 60 cm diep - dat was een eis van de VVE). In de gunning heeft mijn vader expliciet om 6mm² gevraagd omdat hij toen nog niet wist of hij 1 fase 32A af zou zekeren of 3 fase 16A. (e.g. verzwaring van de hoofdaansluiting- dit is uiteindelijk wel gebeurd).

Vragen:
- Is het gebruik van een standaard ymvk kabel in mantelbuis conform de normen. E.g. is een grondkabel alleen advies of kun je dat verwachten van een professioneel in deze situatie?
- Ik ken de kabel normen niet zo goed over afstand/verlies etc. Is 4 mm² geschikt in deze situatie of geeft dat potentiële risico's (evt als je een 22KW laadpaal aansluit en weer terug zou gaan naar 1 fase 32A)?

Bedankt voor jullie tijd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 09:42
plag schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 12:43:
Mijn vader heeft een laadpaal laten aan leggen en ik was dit aan het bekijken en had het zelf ietwat anders gedaan toen ik de eindsituatie bekeek.

- door mantelbuis onder VVE terrein door tot (persoonlijke) parkeerplaatsen van de huizen (60 cm diep) (~20 meter)

ymvk 6mm² kabel

Nu is er voor een 3 fase laadpaal over een afstand van ongeveer ~40m een 4mm² ymvk kabel gelegd. (dus al niet conform offerte). Ik had zelf een ymvk-as (5g6-as) grondkabel kabel verwacht/neergelegd voor als iemand er een schop/graafmachine op zet zeker omdat het onder VVE terrein doorligt (wel 60 cm diep - dat was een eis van de VVE). In de gunning heeft mijn vader expliciet om 6mm² gevraagd omdat hij toen nog niet wist of hij 1 fase 32A af zou zekeren of 3 fase 16A. (e.g. verzwaring van de hoofdaansluiting- dit is uiteindelijk wel gebeurd).

Vragen:
- Is het gebruik van een standaard ymvk kabel in mantelbuis conform de normen. E.g. is een grondkabel alleen advies of kun je dat verwachten van een professioneel in deze situatie?
- Ik ken de kabel normen niet zo goed over afstand/verlies etc. Is 4 mm² geschikt in deze situatie of geeft dat potentiële risico's (evt als je een 22KW laadpaal aansluit en weer terug zou gaan naar 1 fase 32A)?

Bedankt voor jullie tijd!
YMVK in mantelbuis mag, mits het een verdikte mantel heeft. Maar onder de grond, zelfs al is het mantelbuis, dan gewoon YMVK-AS. 3x16A (3 fase) over 40M met 4mm2 is geen enkel issue. Wanneer je straks naar 32A wil is het ook geen probleem. Kabeldikte van 4 mag, als het vrij in mantelbuis onder de grond ligt gewoon 36A bij 400V hebben. In een normaal buisje op kamer temperatuur ligt het wat anders. Het heeft te maken met lengte, hoe het toegepast wordt en temperatuur te maken.

8 x 430wp, Huawei SUN2000-3KTL-L1, 2 x Marstek Venus-E (154.215), Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plag
WargamingPlayer schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 14:07:
[...]

YMVK in mantelbuis mag, mits het een verdikte mantel heeft. Maar onder de grond, zelfs al is het mantelbuis, dan gewoon YMVK-AS. 3x16A (3 fase) over 40M met 4mm2 is geen enkel issue. Wanneer je straks naar 32A wil is het ook geen probleem. Kabeldikte van 4 mag, als het vrij in mantelbuis onder de grond ligt gewoon 36A bij 400V hebben. In een normaal buisje op kamer temperatuur ligt het wat anders. Het heeft te maken met lengte, hoe het toegepast wordt en temperatuur te maken.
Bedankt voor het confirmeren van de kabel specificaties qua kabeldikte. Hier had ik ook minder onzekerheid over maar goed om te zien dat dat kan in deze situatie (buis in grond).

De AS (grond)kabel zat eigenlijk mijn grootste zorg in. Met de theorie die ik ken, vind ik het gewoon niet veilig voor iedereen die er wellicht ooit gaat graven. Echter stond het niet op de offerte en ligt het er al. Dus gok dat ik enkel kan adviseren aan mijn pa om het gesprek met zijn installateur aan te gaan. Is de verdikte mantelbuis een eis/norm in deze situatie en zal ik kunnen vragen om dat te bewijzen (e.g. gebruikte mantelbuis voldoet aan de specificaties zoals nen norm xx?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

plag schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 14:26:
[...]

Bedankt voor het confirmeren van de kabel specificaties qua kabeldikte. Hier had ik ook minder onzekerheid over maar goed om te zien dat dat kan in deze situatie (buis in grond).

De AS (grond)kabel zat eigenlijk mijn grootste zorg in. Met de theorie die ik ken, vind ik het gewoon niet veilig voor iedereen die er wellicht ooit gaat graven. Echter stond het niet op de offerte en ligt het er al. Dus gok dat ik enkel kan adviseren aan mijn pa om het gesprek met zijn installateur aan te gaan. Is de verdikte mantelbuis een eis/norm in deze situatie en zal ik kunnen vragen om dat te bewijzen (e.g. gebruikte mantelbuis voldoet aan de specificaties zoals nen norm xx?
Ik kan zelf weinig concreets vinden in de Nen1010 over het toepassen van YMVK-as.
Wat ik wél kan vinden is de installatiemethode die beschrijft: "Basisinstallatiemethode D1, methode 70 van tabel 52.A.3, (meeraderige kabel in een kabelkoker
in de grond) en D2, (meeraderige kabel geschikt om direct in te graven in de grond, zie instructies van
de fabrikant)."

Verder moet de buis voldoen aan NEN-EN-IEC 61386-24 (nu NEN-EN 50626-1) als deze minder dan 50cm diep geplaatst is:
522.8.10 In de grond gelegde kabels, buizen of kokers moeten ofwel zijn beschermd tegen
mechanische beschadiging, ofwel op zodanige diepte ingegraven liggen dat het risico op dergelijke
beschadiging minimaal is. Ingegraven kabels moeten worden gemarkeerd door een kabelafdekking of
een daarvoor geschikt markeringslint. Ingegraven buizen en kokers moeten op een daarvoor geschikte
wijze zijn gemarkeerd.

OPMERKING 1 NEN-EN-IEC 61386-24 is de norm voor ingegraven ondergrondse buizen.

OPMERKING 2 Mechanische bescherming kan worden verkregen door in de grond ingegraven buissystemen
te gebruiken volgens NEN-EN-IEC 61386-24, of door gearmeerde kabels te gebruiken of andere daarvoor
geschikte methoden, zoals het toepassen van afdekplaten.

522.8.10.1 Kabels buiten gebouwen moeten op een sleufdiepte van ten minste 0,5 m zijn
gelegd. Deze bepaling geldt niet [C1>indien maatregelen<C1] tegen mechanische beschadiging zijn
getroffen.
Misschien kan iemand anders meer vinden, maar afgezien van verwijzing naar instructies van de fabrikant bij de installatiemethodes kan ik niks vinden :|

Overigens zou ik wel heel zuur zijn als er 6mm2 op de offerte staat en 4mm2 geinstalleerd is.
Al is het alleen al voor de €150 materiaalkosten verschil.

[ Voor 6% gewijzigd door dragonhaertt op 23-10-2025 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Ik heb weleens gebeld en gevraagd naar het persoonlijke nummer van de elektricien. Dat zouden ze even vragen of hij dat goed vond en hebben ze toen doorgegeven. Toen kon ik even 1:1 overleggen over het extra klusje dat ik wilde doen, en dat lijkt me voor beide prettig vooraf al te kunnen af spreken dat dat OK is.

Indien mogelijk natuurlijk.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WargamingPlayer
plag schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 14:26:
[...]

Gaat niet om de mantelbuis mastboom de mantel van de YMVK kabel zelf. De -AS is geen verplichting en ik kan er ook weinig over terugvinden. Maar zelf zou ik bij losse kabels altijd AS doen, maar in een mantelbuis, niet echt. Zeker niet op 60cm diepte. Op mindere diepte, dan is het een ander verhaal.

8 x 430wp, Huawei SUN2000-3KTL-L1, 2 x Marstek Venus-E (154.215), Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dragonhaertt schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 14:47:
[...]

Ik kan zelf weinig concreets vinden in de Nen1010 over het toepassen van YMVK-as.
[...]
Dat zijn "gearmeerde kabels" en dus één van de toegestane manieren voor mechanische bescherming van een grondkabel.

Dit stuk van de NEN 1010 is overdreven wollig en moeilijk geschreven. Een poging tot een wat overzichtelijkere samenvatting van het deel over mechanische bescherming, waarbij ik voor het gemak ingraven op 0,5 m zie als mechanische bescherming:

In de grond gelegde leidingen moeten mechanisch zijn beschermd door:
  • een diepte van ten minste 0,5 m, of
  • armering (aardscherm), of
  • een mantelbuis die voldoet aan NEN-EN-IEC 61386-24, of
  • afdekplaten, of
  • een andere maatregel die ten minste equivalent is aan een van bovenstaande
Dat je ook zelf een manier voor mechanische bescherming mag verzinnen, blijkt uit de woorden "kan worden verkregen door ... of andere geschikte methoden" wat redelijk willekeurig in de zin gegooid lijkt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WargamingPlayer
[...]

Wat ik wél kan vinden is de installatiemethode die beschrijft: "Basisinstallatiemethode D1, methode 70 van tabel 52.A.3, (meeraderige kabel in een kabelkoker
in de grond) en D2, (meeraderige kabel geschikt om direct in te graven in de grond, zie instructies van
de fabrikant)."

Verder moet de buis voldoen aan NEN-EN-IEC 61386-24 (nu NEN-EN 50626-1) als deze minder dan 50cm diep geplaatst is:

[...]

Misschien kan iemand anders meer vinden, maar afgezien van verwijzing naar instructies van de fabrikant bij de installatiemethodes kan ik niks vinden :|

Overigens zou ik wel heel zuur zijn als er 6mm2 op de offerte staat en 4mm2 geinstalleerd is.
Ik denk ook dat dit de reden is. En het ligt in mantelbuis dus kan gewoon vervangen worden 😜

Eventueel dit er bovenop 😝
https://www.google.com/se...n6aPaPE76fi-gP_-bEkQ4_107

[ Voor 8% gewijzigd door WargamingPlayer op 23-10-2025 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldie127
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 01:08
Mijn zoon heeft een 5 tal extra UTP punten in zijn nieuwbouw laten plaatsen nu is er aan het uiteinde waar ze aan de kast of modem komen . Alleen maar de draden geen stekkers of aansluitpunt. En hij vraagt zich af of zulke oplevering normaal is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Juerd schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 15:07:
[...]

Dat zijn "gearmeerde kabels" en dus één van de toegestane manieren voor mechanische bescherming van een grondkabel.

Dit stuk van de NEN 1010 is overdreven wollig en moeilijk geschreven. Een poging tot een wat overzichtelijkere samenvatting van het deel over mechanische bescherming, waarbij ik voor het gemak ingraven op 0,5 m zie als mechanische bescherming:

• afdekplaten, of
Dat je ook zelf een manier voor mechanische bescherming mag verzinnen, blijkt uit de woorden "kan worden verkregen door ... of andere geschikte methoden" wat redelijk willekeurig in de zin gegooid lijkt te zijn.
Aangezien op andere plekken in de 1010 gepraat worden over óf metalen afscherming óf armering, ging ik er even van uit dat armering anders is dan alleen afscherming zoals -as.
Beide termen zijn niet heel duidelijk gespecificeerd dus het zou kunnen dat -as ook onder gearmeerde kabels valt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

oldie127 schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 15:34:
Mijn zoon heeft een 5 tal extra UTP punten in zijn nieuwbouw laten plaatsen nu is er aan het uiteinde waar ze aan de kast of modem komen . Alleen maar de draden geen stekkers of aansluitpunt. En hij vraagt zich af of zulke oplevering normaal is?
Ja, bij vaste installatie wordt meestal gebruik gemaakt van een patchpaneel en niet direct stekkers op de kabel.
Verder lijkt het me een beetje gissen wat er precies is afgesproken bij 'heeft laten plaatsen'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plag
[...]

de fabrikant)."

[...]

Ik zou ook zuur zijn bij oplevering. Mijn vader is nu ook een beetje zuur want hij geeft uit handen en verleent vertrouwen. De afwijking van 6 naar 4mm was niet het enige opleverpunt er was ook een chint aardlekautomaat geplaatst i.p.v. de geoffreerde aeg. Dus ze komen al terug. Had vanaf de foto's niet gezien dat de kabel ook niet was zoals afgesproken. Totdat ik gisterenavond even koffie ging drinken.

Had al even de materiaalkosten op SanderVunderink vergeleken en al geadviseerd om ze in gebreken te stellen en om herstel te vragen. Dat je eventueel uitkomt op korting (minstens materiaalkosten verschil) is ok maar dat ligt niet bij mij.
[...]

• afdekplaten, of
Bedankt voor de verduidelijking. Ik zou denk ik zelf alsnog een AS kabel leggen als ik de keus had (ook al is het >0.5m diep en in een mantelbuis maar dan is het voor mijn vader denk ik nu goed genoeg. De vertaling van de norm naar deze lijst helpt enorm! Nogmaals dank!

[ Voor 30% gewijzigd door plag op 23-10-2025 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
Dat kun je beter hier vragen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tlpeter
  • Nu online
[Afbeelding]

Hier kun je goed zien dat de buisinvoer er los opgezet wordt. Mijn groepenkast is door deze monteur vervangen,

YouTube: Dutch Electrician - Consumer Unit installation | Groepenkast vervang...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
dragonhaertt schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 15:39:
[...]

Aangezien op andere plekken in de 1010 gepraat worden over óf metalen afscherming óf armering, ging ik er even van uit dat armering anders is dan alleen afscherming zoals -as.
Beide termen zijn niet heel duidelijk gespecificeerd dus het zou kunnen dat -as ook onder gearmeerde kabels valt.
Hm, interessant. Ik dacht dat afscherming was voor EMC-doeleinden en armering voor mechanische bescherming, maar in 522.8.14 worden ze inderdaad beide genoemd als bescherming tegen mechanische beschadiging: "Op plaatsen waar leidingen door vaste afscheidingen voeren, moeten ze worden beschermd tegen mechanische beschadiging, bijvoorbeeld door gebruik te maken van met metaal afgeschermde of gearmeerde kabels, of door gebruik te maken van een buis of doorvoertules." (Context: leidingsystemen onderhevig aan matige of zware trilling, en gezien de beschrijving daarvan in bijlage 51.B, offtopic voor huisinstallaties.)
offtopic:
(Overigens vind ik 522.8.14 problematisch. Ik heb nog nooit gezien dat een YMvK die door beton of baksteen is gelegd, een volledig doorgesleten mantel heeft, maar wel volledig gesleten of zelfs doorgesneden mantels van kabels door het rafelige of scherpe uiteinde van een PVC-buisje. Ik snap de bedoeling van de regel, maar het lijkt dus wel averechts te werken.)
Bij 444.4.2 wordt armering zelfs neergezet als een vorm van afscherming: "Geleidende afschermingen (bijvoorbeeld armering, folies) ...".

Ik heb nu echt geen idee meer wat precies het verschil tussen afscherming en armering is. Maar tabel 52.J.1 categoriseert VG-YMvKasmb en VO-YMvKasmb allebei als "niet-buigzame kabel[...] met armering". (VG is koperdraadjes, staaldraadjes, en spiraalband, VO is vlechtwerk en aardlitze.)

[ Voor 12% gewijzigd door Juerd op 23-10-2025 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:13
plag schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 12:43:

ymvk 6mm² kabel
Die 4 mm² zal technisch misschien nét kunnen voor 32A, maar levert de komende x0 jaar wel meer verliezen op in de kabel. En dat bij je (waarschijnlijk) verreweg grootste stroomverbruiker. Je hebt niet voor niets om 6 mm² gevraagd.
Juridisch sta je ook sterk, want er is niet geleverd wat in de offerte staat.
Ik zou de installateur vriendelijk vragen om alsnog 6 mm² aan te leggen en tot die tijd niet betalen. Als er al wel betaald is kun je de installateur schriftelijk in gebreke stellen.

[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 23-10-2025 17:55 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Laatst online: 09:34
@Juerd @dragonhaertt EMC kabel afscherming ziet er heen anders uit dan een gearmeerde kabel die vaak in de grond gebruikt wordt. Dan is er ook een flink prijsverschil.
emc
Afbeeldingslocatie: https://nl.prysmian.com/sites/nl.prysmian.com/files/2025-01/EMC_510x510_VULTO%20EMC%20Dca.png
"gewone " grondkabel
Afbeeldingslocatie: https://image.allekabels.nl/image/3701052-0/vd-draad-lengte-per-meter

over EMC staat nog wat meer over EMC bepaling 133 en 134 ( lees fabrikant van het apparaat is leidend)

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Laatst online: 11:56
Dat ligt eraan wat hij met de bouwer van zijn huis heeft afgesproken.
Als het goed is staat in de meerwerklijst hoe de afwerking is.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• plag
Andrehj schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 17:54:
[...]

Die 4 mm² zal technisch misschien nét kunnen voor 32A, maar levert de komende x0 jaar wel meer verliezen op in de kabel. En dat bij je (waarschijnlijk) verreweg grootste stroomverbruiker. Je hebt niet voor niets om 6 mm² gevraagd.
Juridisch sta je ook sterk, want er is niet geleverd wat in de offerte staat.
Ik zou de installateur vriendelijk vragen om alsnog 6 mm² aan te leggen en tot die tijd niet betalen. Als er al wel betaald is kun je de installateur schriftelijk in gebreke stellen.
Ik zou hetzelfde doen, en er is nog niet betaald. Echter is mijn vader nogal conflict vermijdend maar dit advies heb ik gegeven. Bedankt voor je input

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Nu online
[...]

• afdekplaten, of
Oh dit is nieuw voor mij, dus als je hem tenminste 50cm diep legt mag normale ymvk los in de grond.. zou ik zelf nooit doen maar dacht dat je altijd as moest gebruiken zonder mantelbuis.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Makrolon schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 19:39:
[...]

Oh dit is nieuw voor mij, dus als je hem tenminste 50cm diep legt mag normale ymvk los in de grond.. zou ik zelf nooit doen maar dacht dat je altijd as moest gebruiken zonder mantelbuis.
Dat moest ook, maar is versoepeld sinds NEN 1010:2020. De Nederlandse bepaling dat mechanische bescherming verplicht is, is vervangen door een bepaling waarbij dat niet meer hoeft als de sleufdiepte ten minste 0,5 meter is.

Overigens is zowel in de oude als de nieuwe versie een markering door kabelafdekking of markeringslint verplicht voor alle ingegraven kabels, een regel die volgens mij vaker wordt genegeerd dan gevolgd. Diverse gangbare elektra-webshops verkopen het niet eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilmardo
  • Laatst online: 12:32
Even ter verificatie (ik kan het in het topic of voorgaande delen niet goed vinden), ik wil twee aardlekautomaten bijplaatsen voor de warmtepomp (compressor en backupheater).

Mag ik een kam en 6mm draad (met adereindhuls) samen in de klem doen? Het gaan om de ABB DS301C
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Bb6d8DqNIl0xlB12bCmS6-UPYI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eAIVdVE12Kx98Der6WdrnymR.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kan in de handleiding alleen vinden dat er tot 16mm2 in de klem mag dus ik denk dat dit wel kan (het gebeurd bij de normale groepen ook maar dan met 2.5mm2 draad + kam).

Tot slot wat is netter, ik lees wel veel over dat doorlussen niet geweldig is maar hoe moet ik dat interpreteren?
Is dit dan netter, vanaf de 3P+N omhoog (ik heb een kam voor de nul zit er nog niet):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zg3Sppi5oYtEsu8fzrguJeIgEMY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3CMel3TzWZ2O5eeeovVsxyhn.jpg?f=fotoalbum_large

Of met een dubbele adereindhuls vanaf de hoofdschakelaar (dus niet doorgelust)?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NfeKTF7hXx1wiwonBIid2ZeblhI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XXtzSYZONTQBB4vn7LZH8VNb.jpg?f=fotoalbum_large

De eerste lijkt me het meest netjes qua cable management, ook als er nog een tweede 3P+N naast komt op een gegeven moment, dan kan ik vanaf daar ook weer netjes naar boven voor de laatste 4 lege plekken. Alleen zit je dan wel met veel vermogen over de kam naar de hoofdschakelaar(?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
wilmardo schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 11:14:
Even ter verificatie (ik kan het in het topic of voorgaande delen niet goed vinden), ik wil twee aardlekautomaten bijplaatsen voor de warmtepomp (compressor en backupheater).

Mag ik een kam en 6mm draad (met adereindhuls) samen in de klem doen? Het gaan om de ABB DS301C
[Afbeelding]

Ik kan in de handleiding alleen vinden dat er tot 16mm2 in de klem mag dus ik denk dat dit wel kan (het gebeurd bij de normale groepen ook maar dan met 2.5mm2 draad + kam).

Tot slot wat is netter, ik lees wel veel over dat doorlussen niet geweldig is maar hoe moet ik dat interpreteren?
Is dit dan netter, vanaf de 3P+N omhoog (ik heb een kam voor de nul zit er nog niet):
[Afbeelding]

Of met een dubbele adereindhuls vanaf de hoofdschakelaar (dus niet doorgelust)?
[Afbeelding]

De eerste lijkt me het meest netjes qua cable management, ook als er nog een tweede 3P+N naast komt op een gegeven moment, dan kan ik vanaf daar ook weer netjes naar boven voor de laatste 4 lege plekken. Alleen zit je dan wel met veel vermogen over de kam naar de hoofdschakelaar(?).
Vraag 1: Dit is volgens mij precies hoe het bedoeld is, ook als je kijkt naar al je huidige situatie bij de andere groepen.
Vraag 2: Ik zou ook gewoon aan de boven kant van de linkse aardlekautomaat de verbinding maken met de twee nieuwe aardlekautomaten. Ik volg al een tijdje "Dutch Electrician" op youtube, en die past die manier echt heel vaak toe, dus dat is geen probleem.

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:31
tlpeter schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 17:00:
[...]

Hier kun je goed zien dat de buisinvoer er los opgezet wordt. Mijn groepenkast is door deze monteur vervangen,

YouTube: Dutch Electrician - Consumer Unit installation | Groepenkast vervang...
De monteur die ook een kookgroep op 1 fase zet bij een 3 fase aansluiting. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@wilmardo Je tekent je kookgroep wel op 2 fasen, moet eigenlijk een 3 fase krachtgroep zijn. maar dit is net voldoende als hij inderdaad echt op 2 fasen zit. Zou je meer mogelijkheden geven bij / als kookplaat.

edit: @wilmardo Ik zou ongeisoleerde adereindhulzen gebruiken, die sluiten beter aan op de kam. Die isolatie rand duwt de boel maar scheef.

edit2: @wilmardo Doe het meteen goed; een 3fase krachtgroep / alamat in de plaats van die kookgroep.
Met kamrail 3x. Natuurlijk ook de rest tot de kookplaat nalopen / aanpassen.

[ Voor 45% gewijzigd door onetime op 24-10-2025 13:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __Dennis__
  • Registratie: Augustus 2019
jeronimo schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 12:01:
[...]

Volgens mij zet hij deze wel op 3 fase maar gebruikt hiervoor de blauwe nul draden (26 min 30). Ik weet niet wat erger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Nu online
jeronimo schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 12:01:
[...]

Ik zou nog eens kijken en luisteren waarom hij doet wat hij doet. Er is nu 1 Fase welke omgezet gaat worden naar 3 fasen. De draden die niet vervangen kunnen worden hebben de verkeerde kleuren welke hij met tape gaat markeren. Deze gast is heel erg goed in zijn werk.
Pagina: 1 ... 45 46 Laatste