beste elektra-kenners, voor mijn volgende bouwproject ga ik een woning aardgasvrij maken en dat betekent dingen als elektrisch koken/warmtepomp en ik heb ook nog een laadpaal etc. Nu heb ik een eerste lijstje gemaakt van wat ik door een bevriende elektricien wil laten plaatsen maar zit nog met een paar vragen. Iemand suggesties/aanvullingen?
Uitgangspunten: ik wil een groepenkast waar ik jaren mee vooruit kan. Ik verwacht 12-14 x een "gewone" 1P 16A B installatieautomaat nodig te hebben voor dingen als oven/quooker/verdieping 1/2/BG/vaatwasser/Warmtepomp/warmtepompboiler en daarnaast nog een 3fase 16A groep voor een laadpaal en 1 voor de kookplaat (die ga ik dus niet op een kookgroep met een bruggetje doen). ik reken op minimaal 34-36 plaatsen nodig en wil in de toekomst vast meer dus wil een groepenkast met minstens 48 plekken. toekomstig komt er vast nog wel eens een sauna oid bij.
Ik twijfel over de volgende dingen:
- is het beter/handiger om voor die 2 3-fase groepen aardlekautomaten te doen of beter 1 3F aardlek en dan 2 3F installatieautomaten? Voor zover ik kan zien is optie 1 compacter maar duurder en optie 2 goedkoper maar 4 slots extra in de groepenkast
- ik heb nu eerst een 1F PV-omvormer bedacht maar in de toekomst misschien naar 3 fases. Is dat nog slim te combineren met de groep voor de laadpaal bijvoorbeeld?
- is het aan te raden al 10mm2 te gebruiken (laten installateren dus, doe ik niet zelf) of kan deze "huis-tuin en keuken installatie" nog wel op 6mm2?
- Is het beter/handiger om in 1x een groepenkast zoals
deze te kopen en daar nog een tweetal 3F installatieautomaten in toe te voegen OF
dit en daar dan
deze nog naast te laten monteren (hoe moeilijk is het oversteken naar een kast er naast?). de tweede optie is voor minder dan 370 euro klaar (moeten nog wel diezelfde 2 x 3f groepen bij).
edit: een andere optie is nog deze, ik heb hier voor 2x een 3F alamat gekozen want dat was de enige optie in de config-wizard
[
Voor 10% gewijzigd door
Fr33z op 26-10-2025 21:16
]