• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

blackshelve schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 14:54:
[...]

Grote fan van dutch electrician, maar het is nooit zeker of hij de groepenkasten onder spanning vervangt of niet. Althans zag 'm nooit zegeltjes plaatsen.
In de video van de post die je quote kun je zien dat hij van oude draden v.a. de meter ineens nieuwe draden heeft dus óf er is heel toevallig ineens iemand bij die daar wel bij mag óf hij mag daar bij óf hij mag daar niet bij maar doet het toch (zeer onwaarschijnlijk).
Ik verwacht dat hij gewoon zegelrecht heeft. :>
Edit: kijk maar naar deze timestamp en 5 seconden later: YouTube: Dutch Electrician - Consumer Unit installation | Groepenkast vervang...

[ Voor 19% gewijzigd door True op 24-10-2025 15:40 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 25-12 22:02
blackshelve schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 15:02:
[...]

Heb wel op een paar videos gezien dat de meter nog aan staat en de hoofdtoevoer draden afgedopt zijn met de dikkere wago's zoals op jouw video. Dus weet het niet zeker. Verder is hij heel kundig in zijn werk inderdaad.
Heb hem wel eens die wago’s er met blote handen op zien zetten. Dat doe je niet onder spanning.
Er is ook een video waar hij samen met een jonge gozer twee huizen doet, daar zegt hij dat hij voor die gozer de kast stroomloos maakt.
Dus ik vermoed dat hij zegelrecht heeft.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E BMS: 155, EMS: 216 | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:20
blackshelve schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 14:54:
[...]

Grote fan van dutch electrician, maar het is nooit zeker of hij de groepenkasten onder spanning vervangt of niet. Althans zag 'm nooit zegeltjes plaatsen.
Deze man heeft gewoon zegelrecht.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• Verdicampo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:22
Volg hem ook al een tijdje. Maar inderdaad hij licht op een gegeven moment toe dat het prima is om een kookgroep in een 3 fase kast te gebruiken, die vond ik niet zo sterk.
Maar heb hem ook een keer met isolerende handschoenen in een museumstuk gezien, maar vroeg me ook al af of hij het wel echt spanningsloos doet.

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:19
Verdicampo schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 22:17:
Volg hem ook al een tijdje. Maar inderdaad hij licht op een gegeven moment toe dat het prima is om een kookgroep in een 3 fase kast te gebruiken, die vond ik niet zo sterk.
Maar heb hem ook een keer met isolerende handschoenen in een museumstuk gezien, maar vroeg me ook al af of hij het wel echt spanningsloos doet.
En dat is eigenlijk het enige wat ik op hem aan te merken heb, de beruchte kook groep. Zijn eindresultaat ziet altijd strak uit.

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09:44
Verdicampo schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 22:17:
Volg hem ook al een tijdje, maakt mooie kasten enzo indd, hij kan alleen niet goed tegen onderbouwd commentaar over de kookgroep op 1F (die hij ook zelf als nieuw plaatst), heeft nu al een aantal keren onderbouwd commentaar verwijderd daarover.

Ik geloof trouwens wel dat hij ook zegelrecht heeft ;) ligt me iets van bij dat hij dat ergens in z'n vlogs wel eens heeft uitgelegd en iets over heeft laten zien.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• Kapotto
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
Vraagje over een ABB groep, ik zie dat er bij elke groep twee L en twee N aansluitmogelijkheden zijn. Ik heb een aparte groep voor stopcontacten en ik wil op diezelfde groep (van de stopcontacten) ook de deurbel transfo aansluiten. Kan ik die vrije L en N aansluitklem van die groep gebruiken?

[ Voor 4% gewijzigd door Kapotto op 25-10-2025 16:16 ]

• Theuno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-12 12:09

Theuno

Da Devil Crew

Kapotto schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 16:16:
Kan ik die vrije L en N aansluitklem van die groep gebruiken?
Ja

Theuno - Da Devil Crew - Een programmeur is iemand die koffie omzet in software...
Nu nog betere koffie...

• Kapotto
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
Dankje, beltrafo werkt :)

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:38

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

onetime schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 16:31:
@Mr_gadget En als je nog 1 of 2 halogeen eraf haalt? Wat doet de led dan? En wat is de spanning dan?
Dank voor het meedenken. Heb nog even zitten testen. En wat blijkt..de schroeven waarmee je de lampjes kan stellen zaten los. Deze aandraaien en alles werkte weer :) Gelijk maar alles vervangen voor LED en dat werkt prima :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cg8_YbF2jh35s0RuzFH98GGSEpk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/SjbTXq0e2G7zUysT5gM0DDn9.jpg?f=user_large
Nu nog iets bedenken waar ik deze beun oplossing van de vorige bewoner mee ga vervangen zonder alle draden los te hoeven halen..

• Verdicampo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:22
Mr_gadget schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 20:31:
[...]

Dank voor het meedenken. Heb nog even zitten testen. En wat blijkt..de schroeven waarmee je de lampjes kan stellen zaten los. Deze aandraaien en alles werkte weer :) Gelijk maar alles vervangen voor LED en dat werkt prima :)

[Afbeelding]
Nu nog iets bedenken waar ik deze beun oplossing van de vorige bewoner mee ga vervangen zonder alle draden los te hoeven halen..
Fijn dat het werkt! Maar jeetje, wat een beun oplossing inderdaad. Misschien kan je iets met prikkabel onderdelen, of iets van radiatorklemmen? Beetje overkill misschien, maar dan hoef je de kabels niet helemaal los te halen.

Trouwens, de Dutch electrician heeft z’n leven gebeterd :D
YouTube: Dutch Electrician - Consumer Unit installation | Groepenkast vervang...
Vanaf 00:35.

• jeronimo
Verdicampo schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 22:39:
[...]

Fijn dat het werkt! Maar jeetje, wat een beun oplossing inderdaad. Misschien kan je iets met prikkabel onderdelen, of iets van radiatorklemmen? Beetje overkill misschien, maar dan hoef je de kabels niet helemaal los te halen.

Trouwens, de Dutch electrician heeft z’n leven gebeterd :D
YouTube: Dutch Electrician - Consumer Unit installation | Groepenkast vervang...
Vanaf 00:35.
Eerst maar eens kijken of hij dat vol blijft houden

• MrBas
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21-12 08:25
Annuk schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 10:33:
[...]

Volg hem ook al een tijdje, maakt mooie kasten enzo indd, hij kan alleen niet goed tegen onderbouwd commentaar over de kookgroep op 1F (die hij ook zelf als nieuw plaatst), heeft nu al een aantal keren onderbouwd commentaar verwijderd daarover.

Ik geloof trouwens wel dat hij ook zegelrecht heeft ;) ligt me iets van bij dat hij dat ergens in z'n vlogs wel eens heeft uitgelegd en iets over heeft laten zien.
Als hij zegelrecht heeft, waarom dopt hij de bedrading aan de onderzijde af???

2+2=4-1=3 QUICKMATH

• Annuk
MrBas schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 12:20:
[...]

Als hij zegelrecht heeft, waarom dopt hij de bedrading aan de onderzijde af???
Moet je denk ik toch gelijk geven ;)
Heb even in de InstallQ overzichten gezocht maar hij komt er niet naar boven (ook via m'n werkgever gezocht).
Wilde eerst zeggen "better safe than sorry" maar dat gaat niet op in deze :-(

5:25 "Kast is spanningsvrij. Ik heb alles nagemeten."
12:12 Ineens wago's op de voedende draden.
18:42 Zegel rechtsboven zit nog op HAK.
21:44 Zegel linksonder zit nog op HAK.
44:28 Draden uit meterbord zijn vervangen (langer, soepel, adereindhulzen, fasedraad zwart ipv bruin).

Ik denk dat de kast bij 5:25 niet daadwerkelijk volledig spanningsloos was, hooguit alleen het deel ná de hoofdschakelaar, en dat oude korte stugge draden vanuit het meterbord dus zijn afgedopt onder spanning. Ik neem aan dat ie daarbij de draden uit de hoofdschakelaar heeft getrokken met de mooie volledig plastic Knipex-tang die je rond 19:00 in beeld ziet.
tlpeter schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 14:56:
[...]

Hij haalt buiten beeld de spanning eraf. Hij wil niet dat kijkers zien hoe je dat doet.
Had graag in beeld gezien dat ie met een duspol de spannigsloosheid controleerde aan de voedende kant van de hoofdschakelaar. Dat is een onderdeel van veilig werken en zou juist heel goed zijn om in beeld te brengen. Maar ja, dat kan je natuurlijk niet laten zien als de spanning er niet af is :)

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Juerd schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 15:12:

5:25 "Kast is spanningsvrij. Ik heb alles nagemeten."
12:12 Ineens wago's op de voedende draden.
18:42 Zegel rechtsboven zit nog op HAK.
21:44 Zegel linksonder zit nog op HAK.
44:28 Draden uit meterbord zijn vervangen (langer, soepel, adereindhulzen, fasedraad zwart ipv bruin).

Ik denk dat de kast bij 5:25 niet daadwerkelijk volledig spanningsloos was, hooguit alleen het deel ná de hoofdschakelaar, en dat oude korte stugge draden vanuit het meterbord dus zijn afgedopt onder spanning. Ik neem aan dat ie daarbij de draden uit de hoofdschakelaar heeft getrokken met de mooie volledig plastic Knipex-tang die je rond 19:00 in beeld ziet.

[...]

Had graag in beeld gezien dat ie met een duspol de spannigsloosheid controleerde aan de voedende kant van de hoofdschakelaar. Dat is een onderdeel van veilig werken en zou juist heel goed zijn om in beeld te brengen. Maar ja, dat kan je natuurlijk niet laten zien als de spanning er niet af is :)
Maar, ik gok dat jij ook elektricien bent? Ik denk dat elke elektricien het wel eens heeft gedaan? Het is ook een kunstje van niets en het kan niet makkelijk fout gaan, met geïsoleerd gereedschap en allerlei andere maatregelen.

"Soms ben je gewoon te bang" komt wel vaak in me op als ik wat aan het doen ben. En dan ben ik dat netjes met beleid aan het doen. Gaat prima.

Los van dat ben ik ook van mening dat stroom eraf natuurlijk het allerbeste is.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Tanuki schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 15:17:
[...]

Maar, ik gok dat jij ook elektricien bent?
Ik ben geen elektricien.

• Annuk
[...]

Maar, ik gok dat jij ook elektricien bent? Ik denk dat elke elektricien het wel eens heeft gedaan? Het is ook een kunstje van niets en het kan niet makkelijk fout gaan, met geïsoleerd gereedschap en allerlei andere maatregelen.

"Soms ben je gewoon te bang" komt wel vaak in me op als ik wat aan het doen ben. En dan ben ik dat netjes met beleid aan het doen. Gaat prima.

Los van dat ben ik ook van mening dat stroom eraf natuurlijk het allerbeste is.
Je vergeet 1 belangrijk ding, voor de aardlekschakelaars zit er nergens in het net een persoonsbeveiliging om zo te zeggen, het komt rechtstreeks vanaf de trafo via een laagspannings-rek afgezekerd met b.v. 250A je woning binnen, dan zitten daar je hoofdzekering(en) van 25A en dan komt eindelijk iets van persoonsbeveiliging d.m.v. aardlekschakelaars.
En afhankelijk van de dikte van de kabel en afstand tot de trafo kan het heel lang duren voor zo'n zekering knapt, als ie dat al doet.

P.s. je wilt niet weten hoe vaak wij moeten langs komen omdat een (geoefend) electricien toch sluiting heeft gemaakt voor de HS en wij dus de HZ moeten komen vervangen.

[ Voor 7% gewijzigd door Annuk op 26-10-2025 15:27 ]

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 10:42
[...]
"Soms ben je gewoon te bang" komt wel vaak in me op als ik wat aan het doen ben.
Hmm, soms is eerst nadenken veel beter. Bang zijn kan ook levens kosten door verkeerde keuzes. Je moet bang alleen niet verwarren met "het even niet gebruiken van je gezond verstand of kennis".

Zo heb ik na de eerste keer rommelen aan een dakrand op 70 meter hoog dat nooit meer gedaan zonder (dubbele) zekering. Da's niet vanwege "bang" maar na "een leermoment" waar ik me realiseerde dat het wel een heel eind was naar beneden.

• Annuk
Juerd schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 15:12:
.
Nog een puntje wat hij sws niet mag doen als hij geen zegelrecht heeft...
Ben heel benieuwd hoe hij dat fixt, als malafide "beunhaas" en de zegels soort van terug hangen op de meter.
Of dat hijzelf belt of de klant laat bellen naar het landelijke storingsnummer en vraagt om nieuwe zegels....

P.s. nieuwe bedrading vanaf de meter is tegenwoordig normaal gesproken 10mm2 soepel of 6mm2 massief, en niet wat hij hier gebruikt met 6mm2 soepel.
Natuurlijk zijn er andere gevallen maar dit is nu de "standaard".

@Annuk Wellicht een samenwerking met iemand die wel zegelrecht heeft. Hoewel ik dan zou verwachten dat je dan ook wel veilig spanningsloos kan werken, als er toch iemand komt om de zegels te vervangen.

• blackshelve
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01:07
Annuk schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 16:30:
[...]

Nog een puntje wat hij sws niet mag doen als hij geen zegelrecht heeft...
Ben heel benieuwd hoe hij dat fixt, als malafide "beunhaas" en de zegels soort van terug hangen op de meter.
Of dat hijzelf belt of de klant laat bellen naar het landelijke storingsnummer en vraagt om nieuwe zegels....

P.s. nieuwe bedrading vanaf de meter is tegenwoordig normaal gesproken 10mm2 soepel of 6mm2 massief, en niet wat hij hier gebruikt met 6mm2 soepel.
Natuurlijk zijn er andere gevallen maar dit is nu de "standaard".
Bij een klant van me in Duiven waar ik een zaptec go had geinstalleerd had de netbeheerder 6mm2 soepel gebruikt bij de verzwaring van 1 fase naar 3 fase. Dat was 4 weken geleden. Liander.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8KdazUZWoedvTrbwU9kPNDvGCXY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QE9kA25iCAXwvQ0dZm9XhX20.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door blackshelve op 26-10-2025 18:45 ]

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-12 08:41

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@blackshelve Daar moeten ze ook mee oppassen als iemand een SAP heeft, je kan dan zo goed als zonder beperkingen hoge stromen door de meter krijgen, meer dan waar 6mm² voor geschikt is. Ik heb er hier speciaal op gelet dat het wel minimaal 10mm² was.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:56
Annuk schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 16:30:
[...]
P.s. nieuwe bedrading vanaf de meter is tegenwoordig normaal gesproken 10mm2 soepel of 6mm2 massief
Waarom dit 'verschil'? 6mm2 soepel of 6mm2 massief is dan niet gelijkwaardig dan?

ps. @blackshelve hier (omgeving Zutphen) is van 1 naar 3 fase verzwaring ook 'gewoon' gedaan met soepel 6mm2 (Liander)

[ Voor 15% gewijzigd door jj85 op 26-10-2025 19:22 ]

10 mm² massief is echt erg vervelend om mee te werken.

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:56
Juerd schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 19:50:
Snap ik, maar ik begrijp de opmerking van @Annuk niet denk ik
nieuwe bedrading vanaf de meter is tegenwoordig normaal gesproken 10mm2 soepel of 6mm2 massief, en niet wat hij hier gebruikt met 6mm2 soepel.
Voor mij als leek haal ik hier uit dat 10mm2 soepel en 6mm2 massief gelijkwaardig aan elkaar zijn. En dat 6mm2 soepel anno 2025 liever niet gebruikt wordt. Maar mogelijk interpreteer ik het volledig verkeerd ;)
Dus wat is dan het verschil tussen 6mm2 massief vs 6mm2 soepel?

• Annuk
jj85 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 20:06:
[...]

Snap ik, maar ik begrijp de opmerking van @Annuk niet denk ik

[...]

Voor mij als leek haal ik hier uit dat 10mm2 soepel en 6mm2 massief gelijkwaardig aan elkaar zijn. En dat 6mm2 soepel anno 2025 liever niet gebruikt wordt. Maar mogelijk interpreteer ik het volledig verkeerd ;)
Dus wat is dan het verschil tussen 6mm2 massief vs 6mm2 soepel?
Dit klopt grof gezegd wel, er zit een correctiefactor in bedrading, waarbij globaal inderdaad 10 soepel vergelijkbaar is aan 6 massief en 6 soepel minder mag hebben.

@Annuk Heel interessant. Maar heb je daar nog een bron voor of andere onderbouwing?
We hebben het hier niet over luidsprekerkabel die van 20-20.000 Hz (tien octaaf) zich gelijk moet blijven gedragen, en skin effect is voor 50Hz netspanning toch niet van belang? (en ik ga nu ook even zoeken)

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Annuk schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 20:19:
[...]

Dit klopt grof gezegd wel, er zit een correctiefactor in bedrading, waarbij globaal inderdaad 10 soepel vergelijkbaar is aan 6 massief en 6 soepel minder mag hebben.
Echt? De NEN 1010 maakt zover ik kan vinden geen onderscheid tussen soepel en stug voor de toegestane stroom, en verder heb ik ook geen definitieve info kunnen vinden online, alleen wat debunked beweringen beide kanten op ("soepel mag meer hebben" en "stug mag meer hebben" worden beide beweerd). Soms een tabel waar inderdaad verschillen in staan, maar steeds zonder bronvermelding, en ook daarbij geldt weer dat het verschilt welke soort wint.

Door de jaren heen krijg ik steeds meer het vermoeden dat er vaak ongelijke isolatiesoorten met elkaar vergeleken worden. Zo mag H07V-U installatiedraad bijvoorbeeld minder hebben dan H07V2-K soepel draad, maar dat is geen eerlijke vergelijking...

[ Voor 25% gewijzigd door Juerd op 26-10-2025 20:46 ]

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:06
beste elektra-kenners, voor mijn volgende bouwproject ga ik een woning aardgasvrij maken en dat betekent dingen als elektrisch koken/warmtepomp en ik heb ook nog een laadpaal etc. Nu heb ik een eerste lijstje gemaakt van wat ik door een bevriende elektricien wil laten plaatsen maar zit nog met een paar vragen. Iemand suggesties/aanvullingen?

Uitgangspunten: ik wil een groepenkast waar ik jaren mee vooruit kan. Ik verwacht 12-14 x een "gewone" 1P 16A B installatieautomaat nodig te hebben voor dingen als oven/quooker/verdieping 1/2/BG/vaatwasser/Warmtepomp/warmtepompboiler en daarnaast nog een 3fase 16A groep voor een laadpaal en 1 voor de kookplaat (die ga ik dus niet op een kookgroep met een bruggetje doen). ik reken op minimaal 34-36 plaatsen nodig en wil in de toekomst vast meer dus wil een groepenkast met minstens 48 plekken. toekomstig komt er vast nog wel eens een sauna oid bij.

Ik twijfel over de volgende dingen:
- is het beter/handiger om voor die 2 3-fase groepen aardlekautomaten te doen of beter 1 3F aardlek en dan 2 3F installatieautomaten? Voor zover ik kan zien is optie 1 compacter maar duurder en optie 2 goedkoper maar 4 slots extra in de groepenkast
- ik heb nu eerst een 1F PV-omvormer bedacht maar in de toekomst misschien naar 3 fases. Is dat nog slim te combineren met de groep voor de laadpaal bijvoorbeeld?
- is het aan te raden al 10mm2 te gebruiken (laten installateren dus, doe ik niet zelf) of kan deze "huis-tuin en keuken installatie" nog wel op 6mm2?
- Is het beter/handiger om in 1x een groepenkast zoals deze te kopen en daar nog een tweetal 3F installatieautomaten in toe te voegen OF dit en daar dan deze nog naast te laten monteren (hoe moeilijk is het oversteken naar een kast er naast?). de tweede optie is voor minder dan 370 euro klaar (moeten nog wel diezelfde 2 x 3f groepen bij).

edit: een andere optie is nog deze, ik heb hier voor 2x een 3F alamat gekozen want dat was de enige optie in de config-wizard :+ Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K9oUL2Rhp5eVRxf7_429lVO4x7A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oDxeKwWHTJZOPCvmnN5BeTrq.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Fr33z op 26-10-2025 21:16 ]

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
@Fr33z Nog nagedacht over splitsen? b.v een onderverdeler in de schuur of op zolder?
Hier 20 1f groepen, klein deel aardlekautomaat, meeste automaten achter aardlek

Full electric huishouden met 1f laadpaal, 4 1f omvormers, 1f 9kW warmtepomp
en dan de droger en wasmachine nog samen op 1 groep en ook geen aparte groep voor de tuin of schuur

En: groepen met langdurige belasting (laadpaal, warmtepomp, PV) beetje ruimte geven naast de modules

[ Voor 73% gewijzigd door BarryH op 26-10-2025 21:21 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

@Fr33z Kijk hier eens naar: https://www.sandervunderi...t-4-lichtgroepen-b16.html ik vindt deze indeling het duidelijkst. Hoeft niet dit merk te zijn en eigenlijk ben ik voorstander van alleen alamats, maar ik begrijp als er om de kosten deze sets worden gebruikt.
En als het om de kosten gaat: https://www.sandervunderi...18-modules-res18x320.html deze heb ik 3x gekocht en er al 2 van geplaatst bij bekenden.

edit: en er passen 3 van die setjes per rij.

[ Voor 4% gewijzigd door onetime op 26-10-2025 21:17 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Fr33z schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 20:54:
- is het beter/handiger om voor die 2 3-fase groepen aardlekautomaten te doen of beter 1 3F aardlek en dan 2 3F installatieautomaten? Voor zover ik kan zien is optie 1 compacter maar duurder en optie 2 goedkoper maar 4 slots extra in de groepenkast
Aardlekautomaten zijn op zich beter omdat je installatie er minder storingsgevoelig van wordt, maar of het ook de extra kosten waard is, ligt aan hoe je het gebruikt en wat je er voor over hebt.

De soorten apparaten op krachtgroepen zijn in het algemeen essentiëel om te kunnen gebruiken en niet voorzien van een stekker waarmee je ze onderling even op een andere groep kunt pluggen met een verlengsnoer. Als er eentje stuk gaat en aardlek geeft is dat irritant genoeg zonder dat er ook nog andere groepen op dezelfde aardlekschakelaar mee uit gaan.

Zodoende kom ik erop uit dat krachtdingen meestal wel een aardlekautomaat verdienen, terwijl normale enkelfase groepjes met stopcontacten meestal prima met een aantal tegelijk achter een aardlekschakelaar kunnen. (Hoewel ik voor buitendingen dan toch weer voor een aardlekautomaat zou gaan.)
- ik heb nu eerst een 1F PV-omvormer bedacht maar in de toekomst misschien naar 3 fases. Is dat nog slim te combineren met de groep voor de laadpaal bijvoorbeeld?
Wat bedoel je met slim?
- is het aan te raden al 10mm2 te gebruiken (laten installateren dus, doe ik niet zelf) of kan deze "huis-tuin en keuken installatie" nog wel op 6mm2?
6 mm² is in het algemeen dik genoeg tot iets boven de 40 A. Dikker kan nodig zijn als het gaat om significante lengtes, of voor de hoofdbedrading in de groepenkast als je omvormer heel veel kan terugleveren (> 16 A, want 25 A + 16 A nadert de grens van wat in de groepenkast door 6 mm² mag).

(Bij kant-en-klare groepenkasten kunnen er dunnere draden worden gebruikt als de fabrikant het thermisch heeft beproefd. Als je daar zelf dingen aan toevoegt moeten die dunne draden mogelijk vervangen worden door dikkere.)

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:30
Fr33z schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 20:54:
Uitgangspunten: ik wil een groepenkast waar ik jaren mee vooruit kan. Ik verwacht 12-14 x een "gewone" 1P 16A B installatieautomaat nodig te hebben voor dingen als oven/quooker/verdieping 1/2/BG/vaatwasser/Warmtepomp/warmtepompboiler en daarnaast nog een 3fase 16A groep voor een laadpaal en 1 voor de kookplaat (die ga ik dus niet op een kookgroep met een bruggetje doen). ik reken op minimaal 34-36 plaatsen nodig en wil in de toekomst vast meer dus wil een groepenkast met minstens 48 plekken.
Voor de warmtepomp zou ik uitgaan van een 3fase groep voor de binnen unit en een 1fase groep voor de buitenunit.
Hier is het opgelost met 3fasen aardlekautomaten. Eigenlijk wel zo prettig dat een aardlek in je laadpaal niet direct de verwarming in je huis kan uitschakelen. En dat geld wat je er extra voor uit geeft is een druppel op een gloeiende plaat in vergelijking met de rest van de kosten die je gaat maken.
Ik zou direct voor een 3fase omvormer gaan. Die moet weer op zijn eigen op 3fasen groep.
Dikker is altijd beter, echt noodzakelijk is het niet.
- Is het beter/handiger om in 1x een groepenkast zoals deze te kopen en daar nog een tweetal 3F installatieautomaten in toe te voegen dit en daar dan deze nog naast te laten monteren (hoe moeilijk is het oversteken naar een kast er naast?). de tweede optie is voor minder dan 370 euro klaar (moeten nog wel diezelfde 2 x 3f groepen bij).
Ik zou niet voor een dubbeltje op de eerste gaan zitten. Hier hangt een Eaton Medusa voor 15x 1 fase groepen, 4x 1fase aardleks en 3x 3fase aardlekautomaten. Met nog voldoende uitbreidingsruimte zonder alles dicht op elkaar zit gepropt.

Spel en typfouten voorbehouden

Dikker is moeilijker om mee te werken en als het te dik is, past het niet.

10 mm² kan al lastig zijn om samen met een kam in een smalle automaat te krijgen.

• Fr33z
@BarryH Ja wel over nagedacht maar het schiet niet echt op. Op zolder hangt alleen de pv-omvormer en anders eigenlijk niks. In de meterkast zit in de hal van het huis (ja waar niet...) en de meeste stroom moet naar de keuken (1x de muur door dus makkie) OF het zit in de garage die ongeveer 3m van de hal zit. In de garage zijn o.a. de warmtepomp -groepen 1 en 2 + warmtepompboiler en misschien ook wel die van de vaatwasser. Zou het helpen daar een onderverdeler te maken dan?

@onetime die mistral-groepenkast kost niet veel maar ben ik dan niet net zoveel geld kwijt aan het laten bedraden van alles dat ik wil? want dan zit ik op bijv. 3x 100 euro voor die eerste die je linkte, dan nog wat geld voor een aarderail, invoerstukken en een hoofdschakelaar en dan moet ik de 3F-automaten nog. Kom je toch ook aardig richting de 500+ euro's. wel zeeeen van ruimte :)

@FredvZ
ik ga voor de warmtepomp niet naar 3 fase want ik heb een 7kW pana monoblock op het oog en die heeft genoeg aan een 16A 1F groep voor de compressor en dan nog een keer 16A 1F voor de backup heater die bijna nooit aanstaat. Tenzij er een reden is toch naar een 3-fase alamat te gaan en dan gewoon 1 fase niet aan te sluiten maar dat lijkt me zonde EN onbalans op de nul-lijn veroorzaken toch?

omvormer blijft ook 1 fase want die heb ik al liggen en ga pas over paar jaar weer kijken naar meer PV. Maar omdat ik mogelijk in de toekomst er wel iets mee ga. Terecht punt wel over welke groep welk ander ding uit kan schakelen, daar moet ik met de aardleks(/ken?) rekening mee houden inderdaad.

@Juerd met slim bedoel ik iets als een pv-verdeler maar dan voor laadpaal + omvormer ipv wasmachine+omvormer. Gezien het 1 alleen maar stroom levert en t ander enkel stroom vraagt dacht ik mss hier iets te combineren. Ik ga de laadpaal aansturen met EVCC dus die moet zoveel mogelijk op zonnestroom werken.

[ Voor 8% gewijzigd door Fr33z op 26-10-2025 21:56 ]

• DavidZH
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11:09
Juerd schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 19:50:
* cries in "4g120mm2 klasse 2 sectorvormig uit 19kruik" *

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:21
ik wil een blauwe draad naar een schakelaar tbv van een Shelly. Nu wil ik de draden opnieuw trekken van daar naar het lichtpunt maar het zijn er al 3 (bruin, zwart en zwart, dubbele schakelaar) en de 4e wilde er niet goed bij.
Alle 4 opnieuw met een nieuwe trekveer en glijmiddel helpt hopelijk, maar kan ik eventueel ook de blauwe en bruine draad in 1.5mm2 uitvoeren omdat het om lichtschakelaars gaat?
Dit is in Nederland, voor België lijkt het te mogen maar ik lees heel wisselende dingen voor NL.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:24
@datadevil Zou denk ik wel mogen maar lastig te krijgen. Maar 4 draden waarvan twee 1,5qmm (zwart) trekt echt niet zo lastig tenzij je een dikke knik hebt in de buis. En dan is alles in 1,5qmm geen verschil.

En beste dus alles opnieuw trekken. Trekveer aan een huidige draad maken en erdoor trekken. Dan blauwer erbij of alles nieuwe en terugtrekken.

En dit is het enige moment dat isolatietape/elektriciteitstape handig is, daarmee de knoop tussen trekveer en draden omwikkelen zodat deze glad is.

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
FredvZ schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 21:17:
[...]
Ik zou direct voor een 3fase omvormer gaan. Die moet weer op zijn eigen op 3fasen groep.
Ik weet natuurlijk niet hoe de situatie bij @Fr33z in de wijk is. Maar als daar regelmatig hoge spanningen op het net voorkomen, is het dan geen optie om 1F omvormers over de fases te verdelen? Dan valt alleen de omvormer uit op de fase die op dat moment een hoge spanning voert.
Wat vinden jullie daarvan?

• Annuk
DavidZH schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 21:30:
[...]

* cries in "4g120mm2 klasse 2 sectorvormig uit 19kruik" *
I feel the pain... Of 4x240mm2-sas in aluminium.

@Fr33z Als die laadpaal en omvormer bij elkaar in de buurt zitten op enige afstand van de groepenkast is dat zeker een overweging waard. Doe het meteen goed, later veranderen slurpt een fors deel van het extra voordeel af.
En blijft de hoofd groepenkast wat leger. Denk eraan, bij solar invoeding, als de som van max zonnestroom + netzekering boven de 40A komt, je aan een rem-automaat moet gaan denken, of alleen alamats.

• DavidZH
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11:09
Annuk schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 10:03:
[...]
I feel the pain... Of 4x240mm2-sas in aluminium.
Dat wil maar één kant op: rechtdoor…

• HobbeS
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-12 22:40
onetime schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 11:03:
@Fr33z Als die laadpaal en omvormer bij elkaar in de buurt zitten op enige afstand van de groepenkast is dat zeker een overweging waard. Doe het meteen goed, later veranderen slurpt een fors deel van het extra voordeel af.
En blijft de hoofd groepenkast wat leger. Denk eraan, bij solar invoeding, als de som van max zonnestroom + netzekering boven de 40A komt, je aan een rem-automaat moet gaan denken, of alleen alamats.
Hoe doe je dit praktisch gezien op een goede manier? Als je een 3x25A hoofdaansluiting hebt en je wil vanaf je groepenkast in de meterkast naar bijvoorbeeld een groepenkast in een tuinhuis; plaats je dan in de groepenkast in de meterkast alleen een zekering zonder dat daarvoor een aardlekschakelaar zit?
Dus bijvoorbeeld 3x25A -> 3p20A --4x6mm2-as--> 3p16A 30mA? (plus eventueel andere groepen bijv. 1p 16A 30mA enz..)
Het is dan eigenlijk niet selectief maar dan komt het nog een beetje in de buurt.. Of zijn er betere methoden?

• Gwaihir
  • Niet online
@HobbeS Ik dacht alleen een (300mA) aardlek.

(Dat 'beetje in de buurt' leest in de praktijk vermoedelijk meer als 'willekeurig resultaat' (ongewenst dus).)

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online

ChillPascal

In the end...

Dag heren. Wij zijn in de opstartfase met plannen voor een nieuwbouwwoning. In de komende periode staan gesprekken met de installateur gepland. Naast de 'standaard' E- en W-installaties willen wij ook enkele voorbereidingen treffen voor audio. Zo zouden wij graag plafondspeakers willen in de keuken en, afhankelijk van de kosten, ook in de woonkamer. Hierover heb ik enkele vragen en ben benieuwd naar de ervaringen hier.

Het betreft een breedplaatvloer en de backbox zal dus ingestort moeten worden. Ik heb ervaring met inbouw speakers van Bowers and Wilkens, daarvoor heb ik dezebackbox gebruikt. Echter is deze niet geschikt voor het instorten. Op internet kom ik enkele deze tegen van B-systems. Hoe hebben jullie dit opgelost/aangepakt?

Daarnaast willen wij ook de kabels van de surround speakers netjes weggewerkt hebben. Logischerwijs zouden we deze dus in de muur frezen. Zouden jullie hiervoor een wandcontactdoos afwerken met luidspreker aansluitingen of zou je enkel een leiding naar buiten laten gaan, zonder doos? Op dit moment staan er Dali Zensor 3's als surround, maar wellicht worden deze nog vervangen.

• Fr33z
onetime schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 11:03:
dankje voor de suggestie maar de laadpaal staat beneden vlakbij de groepenkast en de zonnepanelen hangen juist op zolder dus verder weg. Ik ga wel even naar die rem-automaat kijken want daar ga ik wel tegenaan lopen, ik wil op sommige momenten misschien wel de auto opladen met 20A ipv 16A en dan is dat wel nodig.

Die omvormer (ik heb er maar 1, 3600W dus max 16A) is voorlopig gewoon 1 fase. Voltages in de wijk weet ik nog niet dus dat gaan we wel zien.

Ik neig nu naar aardlekautomaten voor de 2 3F-groepen en verder gewoon recht-toe-recht-aan een mooie groepenkast kant en klaar bestellen. Kom nu op zoiets uit: https://www.sandervunderi...-hoofdschakelaar-4-p.html mist ik dan nog iets belangrijks of is dit een mooie kast voor een prima prijs?

en is die Mistral-lijn van ABB nou goedkoper omdat t kan of mist er echt iets t.o.v. de duurdere componenten?

[ Voor 10% gewijzigd door Fr33z op 27-10-2025 19:53 ]

• dirkblok
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21-12 13:14
Ik ben op zoek naar de regels omtrent het "kruisen" van de hoofdkabel van de netbeheerder in de ruimte waar de groepenkast hangt.

Situatie:
Oud huisje uit 1910. De kabel van de netbeheerder komt binnen via de kelder en loopt via het plafond van de kelder omhoog richting de trap. Meter van de netbeheerder is vrij hoog geplaatst onder de trap. Hierdoor is er (te) weinig ruimte voor een fatsoenlijke kast direct boven de meter. Het idee is dus een losse hoofdschakelaar boven de meter te plaatsen, en daar vandaan met een ymvk kabel 5x6mm2 naar een losse groepenkast te gaan.

Ivm de minimale buigradius van mijn kabel zit ik een beetje te stoeien hoe ik van de losse hoofdschakelaar naar de losse groepenkast kom.

Is het (onder voorwaarden) toegestaan om de hoofdkabel van de netbeheerder te kruisen? Met voldoende afstand lijkt het mij mogelijk de kabel van de netbeheerder te allen tijden bereikbaar?

Optie 1 was eerst het plan, maar dit past uiteindelijk niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6AM3Z4pKnZf6auCwIiAVwhG10R0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SyX0k4H0pSz4F8D7QVPKuuOR.jpg?f=fotoalbum_large

Optie 2 zou de kabel van de netbeheerder moeten kruisen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wGHmNIdVevnLvnh8Z0-tdkatduY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bjJdm1iHXjAzkDOJemYdfXV6.jpg?f=fotoalbum_large

Foto van de ruimte:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BzmJ4RVTahGcWA_SdIC2Pgd8Juw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T1vwVehWavXaOOuo2wJa3WkA.jpg?f=fotoalbum_large
@dirkblok Waarom voer je die kabel niet gewoon vanaf de bovenzijde in de groepenkast in?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• dirkblok
@Xander Bedankt voor je reactie. Ik heb een ABB buisinvoerstuk 175-05 aan de bovenzijde. Mag ik hier gewoon een ymvk kabel invoeren? Ik dacht dat ik hiervoor een wartel aansluiting moest gebruiken (ivm trekontlasting), vandaar dat ik via de onderzijde wilde binnenkomen via een ABB inzetstuk met wartel 175-M25.

Maar ik "mag" ook gewoon die ymvk kabel binnen laten komen via de bovenkant (of in een kort stukje buis 19mm?)

• Vliegvlug
  • Laatst online: 12:59
HobbeS schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 13:21:
[...]

Hoe doe je dit praktisch gezien op een goede manier? Als je een 3x25A hoofdaansluiting hebt en je wil vanaf je groepenkast in de meterkast naar bijvoorbeeld een groepenkast in een tuinhuis; plaats je dan in de groepenkast in de meterkast alleen een zekering zonder dat daarvoor een aardlekschakelaar zit?
Dus bijvoorbeeld 3x25A -> 3p20A --4x6mm2-as--> 3p16A 30mA? (plus eventueel andere groepen bijv. 1p 16A 30mA enz..)
Het is dan eigenlijk niet selectief maar dan komt het nog een beetje in de buurt.. Of zijn er betere methoden?
Klinkt prima als een aardig begin, zie opmerking van @Xander hieronder over de aardlekbeveiliging van de kabel zelf.

zo heb ik het gedaan richting mijn overkapping:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nwSV59jNZSz5Pt67xZ2gIw-Kn3Y=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/URiEm6w1xpxs3LyWjRyYYQ8c.png?f=user_large

Is een beetje in het midden van onderstaande plaatje wat ik ooit heb neergepend van ‘fancy’ naar ‘basic’
Elektra verbinding met de schuur van fancy tot basic
Waarbij de lastscheider in het losse kastje trouwens niet optioneel is, die moet in één handeling uit te schakelen zijn.
(moet dit plaatje nog steeds een keer omzetten in een digitale tekening maar is zoveel werk met paint :P )

Maar waarom 6mm2, komt er een laadpaal aan of accu in je tuinhuis?

[ Voor 5% gewijzigd door Vliegvlug op 27-10-2025 22:19 ]

dirkblok schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 21:35:
@Xander Bedankt voor je reactie. Ik heb een ABB buisinvoerstuk 175-05 aan de bovenzijde. Mag ik hier gewoon een ymvk kabel invoeren? Ik dacht dat ik hiervoor een wartel aansluiting moest gebruiken (ivm trekontlasting), vandaar dat ik via de onderzijde wilde binnenkomen via een ABB inzetstuk met wartel 175-M25.

Maar ik "mag" ook gewoon die ymvk kabel binnen laten komen via de bovenkant (of in een kort stukje buis 19mm?)
Kabel in een buisinvoer is eigenlijk niet de bedoeling. Maar inderdaad: Steek het in een 19mm buis en er is niets aan de hand.

HobbeS schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 13:21:
[...]

Die grondkabel moet wel worden beveiligd tegen aardfouten, bij sluiting naar aarde moet er een beveiliging aanspreken. Met een lage circuitimpedantie (zoals in een TN-stelsel) zal een installatieautomaat snel genoeg aanspreken, maar met een hogere circuitimpedantie (zoals in een TT-stelsel) niet. Je zult dan toch (selectieve) aardlekbeveiliging moeten toepassen om de kabel te beveiligen.

Kortom je hebt meer info nodig over het aardingsstelsel en indien van toepassing de aardverspreidingsweerstand, om hier iets zinnigs over te kunnen zeggen.
Vliegvlug schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 21:43:
[...]

Klinkt prima, zo heb ik het gedaan richting mijn overkapping:
[Afbeelding]

Is een beetje in het midden van onderstaande plaatje wat ik ooit heb neergepend van ‘fancy’ naar ‘basic’
[Afbeelding: Elektra verbinding met de schuur van fancy tot basic]
Niet hetzelfde, jij hebt wel aardlekbeveiliging in de hoofdverdeler. ;)

• Vliegvlug
Xander schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 21:57:
[...]

Niet hetzelfde, jij hebt wel aardlekbeveiliging in de hoofdverdeler. ;)
Je hebt gelijk, overheen gekeken oeps. :|
(edit: Eerdere post aangepast)

[ Voor 8% gewijzigd door Vliegvlug op 27-10-2025 22:22 ]

ChillPascal schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 15:23:
Dag heren. Wij zijn in de opstartfase met plannen voor een nieuwbouwwoning. In de komende periode staan gesprekken met de installateur gepland. Naast de 'standaard' E- en W-installaties willen wij ook enkele voorbereidingen treffen voor audio. Zo zouden wij graag plafondspeakers willen in de keuken en, afhankelijk van de kosten, ook in de woonkamer. Hierover heb ik enkele vragen en ben benieuwd naar de ervaringen hier.

Het betreft een breedplaatvloer en de backbox zal dus ingestort moeten worden. Ik heb ervaring met inbouw speakers van Bowers and Wilkens, daarvoor heb ik dezebackbox gebruikt. Echter is deze niet geschikt voor het instorten. Op internet kom ik enkele deze tegen van B-systems. Hoe hebben jullie dit opgelost/aangepakt?

Daarnaast willen wij ook de kabels van de surround speakers netjes weggewerkt hebben. Logischerwijs zouden we deze dus in de muur frezen. Zouden jullie hiervoor een wandcontactdoos afwerken met luidspreker aansluitingen of zou je enkel een leiding naar buiten laten gaan, zonder doos? Op dit moment staan er Dali Zensor 3's als surround, maar wellicht worden deze nog vervangen.
Wat ik als luidspreker kabel zou gebruiken past niet door een 16mm pijp, neem dus minstens 19mm.
Geen ervaring met inbouw, maar Bowers and Wilkins en Dali zijn geen prutmerken.
En mijn ervaring met luidspreker kabel is dat goede kabel een groot verschil kan maken. [/ot]

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:47

Reptile209

- gers -

dirkblok schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 21:25:
Ik ben op zoek naar de regels omtrent het "kruisen" van de hoofdkabel van de netbeheerder in de ruimte waar de groepenkast hangt.

Situatie:
Oud huisje uit 1910. De kabel van de netbeheerder komt binnen via de kelder en loopt via het plafond van de kelder omhoog richting de trap. Meter van de netbeheerder is vrij hoog geplaatst onder de trap. Hierdoor is er (te) weinig ruimte voor een fatsoenlijke kast direct boven de meter. Het idee is dus een losse hoofdschakelaar boven de meter te plaatsen, en daar vandaan met een ymvk kabel 5x6mm2 naar een losse groepenkast te gaan.

Ivm de minimale buigradius van mijn kabel zit ik een beetje te stoeien hoe ik van de losse hoofdschakelaar naar de losse groepenkast kom.

Is het (onder voorwaarden) toegestaan om de hoofdkabel van de netbeheerder te kruisen? Met voldoende afstand lijkt het mij mogelijk de kabel van de netbeheerder te allen tijden bereikbaar?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Foto van de ruimte:
[Afbeelding]
Of plaats je nieuwe kast op een plankje ter dikte van de kabel, en laat de kabel boven (of achter) de kast langs naar links open en dan met ruime bochtjes naar de onderkant.

Zo scherp als een voetbal!

• Annuk
Fr33z schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 19:51:
[...]

Ik neig nu naar aardlekautomaten voor de 2 3F-groepen en verder gewoon recht-toe-recht-aan een mooie groepenkast kant en klaar bestellen. Kom nu op zoiets uit: https://www.sandervunderi...-hoofdschakelaar-4-p.html mist ik dan nog iets belangrijks of is dit een mooie kast voor een prima prijs?
Let op dat deze kast dus met een 3F aardlekschakelaar is en daarachter 2 eindgroepen, denk dat je op een losse kast (linker) uitkomt, en dan een 2e kast bijbestellen met 2x een 3F aardlekautomaat + kamrail + een bodemplaat voor de 2e kast, en wat losse draden voor richting de 2e kast.

Evt kan je deze bestellen: https://www.sandervunderi...-hoofdschakelaar-4-p.html
En dan met een kamrail + 2x aardlekautomaat 3F, dan heb je 4x een eindgroep in de bonus, of die Verwijder je en heb je je kasten en bedrading wel in orde en hoef je zelf niet te prutsen.
en is die Mistral-lijn van ABB nou goedkoper omdat t kan of mist er echt iets t.o.v. de duurdere componenten?
De mistral lijn (of officieel de SN201L) is klassiek opgebouwd met draden en kamrails, de andere kasten zijn opgebouwd met een busboard systeem, dat systeem is duurder want "instalatie gemak".

• Annuk
dirkblok schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 21:25:

Situatie:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Foto van de ruimte:
[Afbeelding]
Wat @Xander zegt, maar je hebt links van je meterbord ook verdomd weinig ruimte voor een 22x33 kast, mede door je gasmeter, is het evt geen idee om je groepenkast elders te plaatsen met meer ruimte?

Dan zou je kunnen overwegen een klein kastje met HS en een C25 300mA alamat boven je meterbord en vanaf daar naar elders voor een groepenkast

• dirkblok
Bedankt allen voor jullie reactie. Met een kabel via de bovenkant in een buisje 19mm moet dit gaan passen. Evt zou er later zelfs nog een 22x22 kastje naast passen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wVXvqGKiUELDnWkMIjKSc3KYM70=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aZtdjO4isHx89rk57j1odTBF.jpg?f=fotoalbum_large

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:24
@dirkblok Al groepen en faseverdeling gemaakt? Want je laatste aardlekschakelaar voedt nu namelijk helemaal niets :+

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-12 08:41

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Annuk schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 07:09:
[...]
Dan zou je kunnen overwegen een klein kastje met HS en een C25 300mA alamat boven je meterbord en vanaf daar naar elders voor een groepenkast
Ik snap je laatste suggestie niet helemaal, ik zou zeggen:
1. Gewoon een hoofdschakelaar, zolang je traject tussen de kasten dubbel geïsoleerd heb je verder niks nodig.
2. Als je echt bang bent dat iemand die kabel door gaat bijten, pak een aardlekschakelaar van 300mA die direct als HS dient, net als bij onze zuiderburen.

Beide varianten zijn eerder in dit topic besproken en wat een C25 automaat in deze keten moet toevoegen na de hoofdzekeringen kan ik dan echt niet plaatsen.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• dirkblok
@Septillion haha scherp. Nee heb enkel het kastje maar opgehangen om te kijken of het past. Moet de indeling nog maken, was zo geleverd.

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-12 15:02
Voor een nieuwe oven plaatste ik vorige week een nieuwe aarlekautomaat in een kastje van een soort-van-tiny-house-avant-la-lettre waarin een klein Holec kastje hangt met al vijf alamats (verder niets). Het huisje is een soort elektra-installatiehel, waarin allerlei figuren die echt de ballen verstand hebben van installatiewerk door de jaren heen allerlei "creatieve dingen hebben gedaan met stroom" :-(

Ik zal jullie de details besparen, maar deze wil ik wel even oplossen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TFliKG009d4IYWR9zKCayjgFf18=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wbCEG8AHO2eYveAQS7D0yacQ.jpg?f=fotoalbum_large

Mij is ooit door een elektro-installateur verteld dat deze niet meer mogen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NZxYcoXInZe8VbTbPLMJGFfd8a0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/1w5cbyW8hNGYUK5JbWc4WHsZ.jpg?f=user_large

...maar dat bleek complete onzin te zijn. Ik ben het wel eens dat het niet een heel fraaie oplossing is, maar soms breekt nood (of ruimtegebrek) wet. Die linker alamat, met twee draden van gelijke dikte in één klem zou (als de fabrikant in de specs aangeeft dat het mag) overigens wel mogen. Maar die in elkaar gedraaide, dammit... hoe haal je het in je hoofd?

Mijn vraag is: vaak zijn deze aftakblokjes er speciaal voor voor en achter, omdat bij veel gewone automaten de kooiklemmen verspringend zitten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/75AlbZiI3CwTXexB7VQYYvjYOz4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/4Btde1RiQb2chBxk5NkJcaiv.jpg?f=user_large

...zal ik hiervoor "universeel" pakken, "voor" of "achter"? Of heeft iemand nog een beter idee? En nee, er is geen ruimte meer voor rijgklemmen, en lasdozen buiten de kast plaatsen wordt ook zeuren.

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 00:01
Ik wil 3 stuks van deze https://www.eaton.com/nl/nl-nl/skuPage.1742431.html#tab-2 3-fase aardlekautomaten inbouwen ter vervanging van 1 enkele (ook 3-fase), maar kan geen bevestiging vonden dat de AC invoer vanaf onder moet komen, of ook vanaf boven mag (zo zit het op dit moment)

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Dat is inderdaad onduidelijk @hannibal2206
Als ik naar de nummering van de klemmen kijk (1,3,5,N) dan komt de voeding aan de bovenkant.

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:37
hannibal2206 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 13:21:
Ik wil 3 stuks van deze https://www.eaton.com/nl/nl-nl/skuPage.1742431.html#tab-2 3-fase aardlekautomaten inbouwen ter vervanging van 1 enkele (ook 3-fase), maar kan geen bevestiging vonden dat de AC invoer vanaf onder moet komen, of ook vanaf boven mag (zo zit het op dit moment)
Bij mijn groepenkast (ABB) is vanaf de hoofdschakelaar naar 2 aardlekautomaten (3 fasen) de voeding van boven met een kamrail ondanks dat de nummering is zoals jouw voorbeeld. Het zou niet uit moeten maken.

[ Voor 3% gewijzigd door tlpeter op 29-10-2025 14:51 ]

• jeronimo
Die vraag is hier vaker gesteld, onderstaand link geeft je meer info.
https://installo.nl/van-b...-groepenkast-componenten/

[ Voor 6% gewijzigd door jeronimo op 29-10-2025 17:07 . Reden: link fix ]

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

jeronimo schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 15:40:
[...]

Die vraag is hier vaker gesteld, onderstaand link geeft je meer info.
https://installo.nl/van-b...ponenten/#Aardlekautomaat
Je link is stuk.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• Annuk
Ja deze mag je van boven en onderen voeden.
Enige is dat deze automaten alleen aan de onderkant een extra aansluiting voor kamrails hebben en aan de bovenkant niet.

Als je even kijkt naar de "niet" flex lijn (zijn dezelfde alleen niet voor bedraad, kan je er wel meer gegevens over vinden en een installatie handleiding.

[ Voor 12% gewijzigd door Annuk op 29-10-2025 15:46 ]

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:42
Volgens deze foto`s zou bovenin een vorkrail moeten kunnen:
https://www.google.com/ac...HMQ9aACKAB6BAgKEBE&adurl=

• Hermarcel
  • Niet online
Ik heb een automaat waarbij het ok is, volgens de specificaties, om twee massieve draden per klem te plaatsen. Gelden twee fijnaderige draden met twee adereindhulzen als massief in deze context? Fysiek past het prima, maar ik weet niet of het veilig is.

• Soepknook
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 19-12 10:24
Hermarcel schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 15:03:
Ik heb een automaat waarbij het ok is, volgens de specificaties, om twee massieve draden per klem te plaatsen. Gelden twee fijnaderige draden met twee adereindhulzen als massief in deze context? Fysiek past het prima, maar ik weet niet of het veilig is.
Waarom niet 2 draden in 1 ''twin'' aderhuls? Ziet netter uit en je klemming zal beter zijn. Desondanks zie ik geen problemen met 2 aderhulsjes.

• Hermarcel
  • Niet online
@Soepknook
Het gaat om tweemaal 10mm2. Mijn tang kan daarvoor geen dubbele hulzen aan.

• habbekrats
  • Laatst online: 12:20
@TCMR Die getwiste draden in een automaat is not done. Ligt er soms ook aan wat er door heen gaat aan stroom en kab best lang goed gaan. Het ligt aan de automaat merk/type of er 2 in mogen en anders zijn er de aftakblokjes. De aftakblokjes ben ik ook geen fan van. Overigens werken die Holec alamats nog wel, kjk bij testen velen werken niet en geven een luide plof door de ploffende testweerstand.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• WargamingPlayer
Hermarcel schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 16:01:
@Soepknook
Het gaat om tweemaal 10mm2. Mijn tang kan daarvoor geen dubbele hulzen aan.
Zolang het om exact de zelfde hulsjes gaat en exact de zelfde diameter is er wat voor te zeggen. Maar wanneer mensen bijvoorbeeld 6mm2 en 2.5mm2 gaan mixen dan heb je de kans dat de ene wel goed vast zit op moment en de ander maar "net" vast zit en een slechte overgang krijgt, met alle gevolgen van dien.
Zelfs 10A op 230V kan iets goed heet laten worden bij een slecht contact.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E BMS: 155, EMS: 216 | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

• Annuk
Even naar aanleiding van het bericht van @AtRi... En nog ff doorklikken kom ik bij deze uit, en daar zie je op de fotos duidelijk zowel boven als onder wel extra openingen voor de kamrails, dus ik corrigeer mezelf even met m'n vorige bericht en kijk eens naar de fotos ;)
Ik weet uit de specs dat deze sowieso wel van beide zijden gevoed mag worden.

• Hermarcel
  • Niet online
WargamingPlayer schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 16:24:
[...]

Zolang het om exact de zelfde hulsjes gaat en exact de zelfde diameter is er wat voor te zeggen. Maar wanneer mensen bijvoorbeeld 6mm2 en 2.5mm2 gaan mixen dan heb je de kans dat de ene wel goed vast zit op moment en de ander maar "net" vast zit en een slechte overgang krijgt, met alle gevolgen van dien.
Zelfs 10A op 230V kan iets goed heet laten worden bij een slecht contact.
Snap ik. Beide draden komen van één rol. Hulzen zijn ook identiek. Beiden worden met dezelfde tang gekrompen door dezelfde persoon. Momentschroevedraaier maakt ook deel uit van de PSU.

[ Voor 8% gewijzigd door Hermarcel op 30-10-2025 17:05 ]

Hermarcel schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 15:03:
Als ze vers en exact hetzelfde gekrimpt zijn, dan wel. Ze worden dan samen voor het eerst en op dezelfde manier platgedrukt bij het aandraaien (uiteraard met het voorgeschreven moment), zodat ze ook hetzelfde blijven. De kraagjes kunnen elkaar wel in de weg zitten, mogelijk moet je die eraf halen.

Als een van de twee al eerder is gebruikt, of op een andere manier gekrimpt is, afknippen en opnieuw beginnen, want er mag geen hoogteverschil zijn.

• WargamingPlayer
Juerd schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 17:42:
[...]

Als ze vers en exact hetzelfde gekrimpt zijn, dan wel. Ze worden dan samen voor het eerst en op dezelfde manier platgedrukt bij het aandraaien (uiteraard met het voorgeschreven moment), zodat ze ook hetzelfde blijven. De kraagjes kunnen elkaar wel in de weg zitten, mogelijk moet je die eraf halen.

Als een van de twee al eerder is gebruikt, of op een andere manier gekrimpt is, afknippen en opnieuw beginnen, want er mag geen hoogteverschil zijn.
Je kan ze ook zonder kraag knijpen. Alleen zelf vind ik het prettig dat ik de kleur van kraag zie, dan weet ik gelijk waar ik mee te maken heb. (Al zijn er personen die even een grotere maat erop zetten want ze hadden de kleine niet meer).

• Annuk
WargamingPlayer schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 19:36:
[...]

Je kan ze ook zonder kraag knijpen. Alleen zelf vind jongetje prettig dat ik de kleur zie van kraag, dan weet ik gelijk waar ik mee te maken heb. (Al zijn er personen die even een grotere maat erbij zetten want ze hadden dienkleine niet meer.
Of dat ze afwijkende kleuren gebruiken ;)

• WargamingPlayer
Annuk schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 21:20:
[...]

Ja een 10mm gebruiken in plaats van een dubbele 4mm omdat ze dat net even makkelijker vinden.

• Hermarcel
  • Niet online
Annuk schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 21:20:
[...]

Grappig dat je dat zegt. Ik woon in Portugal en de kleuren zijn hier dus anders dan in NL. Schijnt dat er meerdere standaarden zijn...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g7DbvOBqT_LnITOm3tnu7ES0XUM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5FVujhwE1HRafSl69AKR9TYv.png?f=fotoalbum_large
Bron

Andrew Tanenbaum zei het al...

• WargamingPlayer
Hermarcel schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 22:04:
[...]

Grappig dat je dat zegt. Ik woon in Portugal en de kleuren zijn hier dus anders dan in NL. Schijnt dat er meerdere standaarden zijn...

[Afbeelding]
Bron

Andrew Tanenbaum zei het al...
Hier in Nederland houden wij gewoon de DIN standaard aan volgens mij als ik zo snel de kleuren afzet tegen de doorsnee.

• Hermarcel
  • Niet online
@WargamingPlayer
Hier in Portugal krijg je de Franse standaard als je bij een lokale leverancier inkoopt. Koop je bij een internationaal bedrijf dan is het meestal DIN. Zelfs als dat internationale bedrijf een franse oorsprong heeft, zoals Leroy Merlin. :+

• Annuk
WargamingPlayer schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 10:04:
[...]

Hier in Nederland houden wij gewoon de DIN standaard aan volgens mij als ik zo snel de kleuren afzet tegen de doorsnee.
Meestal wel, maar niet altijd, kom ze ook wel eens in andere kleuren tegen hoor.

En weet dat sommige automatiseerders b.v. ook nog wel eens andere kleuren hanteren dan de DIN standaard waar b.v. ook 24VDC bij in de kast zit met 230/400 VAC.
B.v. de 230/400 wel met DIN kleuren en de DC spanningen met afwijkende kleuren.

• WargamingPlayer
Annuk schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 17:48:
[...]

Meestal wel, maar niet altijd, kom ze ook wel eens in andere kleuren tegen hoor.

En weet dat sommige automatiseerders b.v. ook nog wel eens andere kleuren hanteren dan de DIN standaard waar b.v. ook 24VDC bij in de kast zit met 230/400 VAC.
B.v. de 230/400 wel met DIN kleuren en de DC spanningen met afwijkende kleuren.
Voor elektronica hobby heb ik ook andere kleuren, ook omdat ik daar soms met hele andere diameters werk en graag rood, zwart, geel gebruik voor gelijkspanning.

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-12 15:02
habbekrats schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 16:09:
@TCMR Die getwiste draden in een automaat is not done.
Juist, daarom wil ik dat oplossen.
Overigens werken die Holec alamats nog wel, kjk bij testen velen werken niet en geven een luide plof door de ploffende testweerstand.
Ja, een paar keer getest vorige week, doen het goed. Eens dat dit er wel wat oudbakken uitziet. Durf ook niet te denken aan hoe het gesteld is met de aardspreidingsweerstand bij deze installatie. Ik wil die getwiste draden eruit hebben, dan vind ik het wel even mooi.

• Vliegvlug
Als vervolg op mijn eerdere posts
  1. Vliegvlug in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3"
  2. Vliegvlug in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3"
  3. Vliegvlug in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3"
ABB Mistral groepenkastje opgehangen in mijn overkapping en de grondkabels er naartoe gebracht en vastgezet:
Kastjes opgehangen en kabels ingevoerd
(Meer foto's en tekst hier)

Voor het beeld ook alvast de hoofdschakelaar en de groepen erin geklikt.
Moet nog wel het aansluitblok voor de aarde naar beneden verplaatsen aangezien de meest rechter kabel te kort bleek om 'm te bereiken.

[ Voor 21% gewijzigd door Vliegvlug op 01-11-2025 21:48 ]

• carefree7
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 23-12 18:06
Hallo, ik wil een paar stopcontacten in mijn tuin plaatsen (voor een fontein). Dat betekent dat ik ongeveer 8 meter kabel onder de grond moet leggen. Een deel komt onder de tegels en een deel onder de grond.

Mijn plan is om een ​​PVC-buis van 32 mm ongeveer 40-50 cm onder de grond te leggen met een hoek van 45 graden en de YMVK-kabel daar doorheen te leiden. Waar ik me zorgen over maak, is dat de plek waar de PVC-buis uit de grond komt (naar boven gericht) water kan verzamelen. Moet ik dan gaten in de PVC-buis boren voor de afwatering of is dat geen probleem?

In de tuin wil ik zoiets als dit stopcontact plaatsen. Het probleem hierbij is dat het een IP44-classificatie heeft, en waarschijnlijk alleen als het nergens op aangesloten is. De meeste vergelijkbare apparaten hebben vreemd genoeg een IP44-classificatie. Ik zou het liefst willen dat het 24/7 aangesloten is, in ieder geval in de zomer.

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:17

Ethirty

Who...me?

carefree7 schreef op zondag 2 november 2025 @ 09:39:
Mijn plan is om een ​​PVC-buis van 32 mm ongeveer 40-50 cm onder de grond te leggen met een hoek van 45 graden en de YMVK-kabel daar doorheen te leiden. Waar ik me zorgen over maak, is dat de plek waar de PVC-buis uit de grond komt (naar boven gericht) water kan verzamelen. Moet ik dan gaten in de PVC-buis boren voor de afwatering of is dat geen probleem?
Geen buis gebruiken en gewoon grondkabel leggen. Daar is het voor gemaakt.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:59

Asteroid9

General Failure

In de tuin wil ik zoiets als dit stopcontact plaatsen. Het probleem hierbij is dat het een IP44-classificatie heeft, en waarschijnlijk alleen als het nergens op aangesloten is. De meeste vergelijkbare apparaten hebben vreemd genoeg een IP44-classificatie. Ik zou het liefst willen dat het 24/7 aangesloten is, in ieder geval in de zomer.
Pak dan liever iets als Niko new hydro, dat is in elk geval IP55.

https://www.niko.eu/nl-nl...9c-4f83-8bb5-27fcb316396b

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

• Annuk
Hallo, ik wil een paar stopcontacten in mijn tuin plaatsen (voor een fontein). Dat betekent dat ik ongeveer 8 meter kabel onder de grond moet leggen. Een deel komt onder de tegels en een deel onder de grond.

Je zou evt een soort van dak-doorvoer kunnen maken, oftewel omhoog en dan een bocht naar beneden zodat de boel niet kan inwateren doordat je een stuk open buis naar boven hebt.

Maar beste is gewoon grondkabel (dus ymvk-as) te gebruiken en rechtstreeks aan te sluiten, evt d.m.v. een paar grond-mofjes.
Dit is niet meer dan een stopcontact op een paaltje, dit zou je zelf b.v. ook van hout kunnen maken, de oplossing van @Asteroid9 is inderdaad iets netter.

• carefree7
Ethirty schreef op zondag 2 november 2025 @ 10:06:
[...]

Geen buis gebruiken en gewoon grondkabel leggen. Daar is het voor gemaakt.
Dat is ook een optie, maar dan heb ik een YMVK-AS-kabel nodig en die is duurder.
Asteroid9 schreef op zondag 2 november 2025 @ 10:26:
[...]

Pak dan liever iets als Niko new hydro, dat is in elk geval IP55.

https://www.niko.eu/nl-nl...9c-4f83-8bb5-27fcb316396b
Deze zijn inderdaad mooi, maar kosten wel 150 euro voor een versie met één stopcontact en meer dan 200 euro voor een versie met twee stopcontacten. Er zijn er ook zonder paal, maar ik weet niet zeker of ik die zomaar aan mijn eigen houten paal kan bevestigen. De kabels komen om de een of andere reden van bovenaf, dus daar zijn ze waarschijnlijk niet voor bedoeld.

• Annuk
carefree7 schreef op zondag 2 november 2025 @ 11:04:
[...]

Dat is ook een optie, maar dan heb ik een YMVK-AS-kabel nodig en die is duurder.

[...]

Deze zijn inderdaad mooi, maar kosten wel 150 euro voor een versie met één stopcontact en meer dan 200 euro voor een versie met twee stopcontacten. Er zijn er ook zonder paal, maar ik weet niet zeker of ik die zomaar aan mijn eigen houten paal kan bevestigen. De kabels komen om de een of andere reden van bovenaf, dus daar zijn ze waarschijnlijk niet voor bedoeld.
De onderbak is verticaal 180 graden draaibaar, oftewel die dubbele wartel kan zowel boven als beneden ;)

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:57
[...]

[...]

Deze gebruik ik ook in de tuin, kun je prima op je eigen paal plaatsen. En super flexibel in gebruik, diverse onderbakken voor te krijgen, horizontaal en verticaal en altijd 180 graden draaibaar zodat je onder of boveninvoer kunt realiseren.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• Vliegvlug
[...]

Je geeft aan dat je 8m onder de grond nodig hebt dus ben voor het gemak van 10m uitgegaan voor de totale kabel, wat je 10 euro meer kost als je YMvK-as neemt ipv YMvK.
Ben je dat al niet bijna kwijt aan pvc plus het extra gedoe om pvc aan te leggen, te verlijmen en bovengronds af te werken?

Ik zou het wel weten. ;)

• WargamingPlayer
[...]

Ten eerste ben je sowieso verplicht om dat te leggen wanneer je minder dan 50cm diep zit. Daarnaast is een echte mantelbuis ook veel geschikter en niet eens zo duur.
Tevens moet je ook nog een markeer lint leggen, zeker op die diepte.

Wanneer het om levensreddende maatregelen gaat dan is veiligheid niet iets om op te bezuinigen.

En je hebt het over 8 meter, wat gaat dat schelen in aanschaf? Kan mij niet voorstellen dat je oplossing met PvC pijpen goedkoper is. Daarnaast verwacht niemand ooit een electriciteitskabel in een PVC buis. Je maakt een gevaarlijke oplossing. Mantelbuis is niet voor niets rood. Rood = let op hier zit wat gevaarlijks in!

[ Voor 23% gewijzigd door WargamingPlayer op 02-11-2025 13:49 ]

• Annuk
WargamingPlayer schreef op zondag 2 november 2025 @ 13:45:
[...]

Ten eerste ben je sowieso verplicht om dat te leggen wanneer je minder dan 50cm diep zit. Daarnaast is een echte mantelbuis ook veel geschikter en niet eens zo duur.

Wanneer het om levensreddende maatregelen gaat dan is veiligheid niet iets om op te bezuinigen.

En je hebt het over 8 meter, wat gaat dat schelen in aanschaf? Kan mij niet voorstellen dat je oplossing met PvC pijpen goedkoper is. Daarnaast verwacht niemand ooit een electriciteitskabel in een PVC buis. Je maakt een gevaarlijke oplossing. Mantelbuis is niet voor niets rood. Rood = let op hier zit wat gevaarlijks in!
Volgens mij zie je 1 belangrijk ding over het hoofd...
Deze eisen zijn allemaal geschreven met het oog op openbare grond, en transport en distributie leidingen.

Voor @carefree7 zijn deze eisen allemaal niet keihard van toepassing, maar inderdaad wel geadviseerd.
@carefree7 ik zou voor die paar euro verschil sowieso grondkabel gebruiken i.c.m. evt gietmoffen onder de paaltjes, dan kan je evt voor het aansluitgemak wel met gewone ymvk de wcd's aansluiten.

• carefree7
Himalaya schreef op zondag 2 november 2025 @ 11:11:
[...]

Deze gebruik ik ook in de tuin, kun je prima op je eigen paal plaatsen. En super flexibel in gebruik, diverse onderbakken voor te krijgen, horizontaal en verticaal en altijd 180 graden draaibaar zodat je onder of boveninvoer kunt realiseren.
Goed om te weten! Maar in theorie is IP55 bedoeld voor gesloten kranen, toch? Dus als ik de fontein 24/7 wil aansluiten, moet ik er denk ik wel een soort dak overheen bouwen.
Vliegvlug schreef op zondag 2 november 2025 @ 11:27:
[...]

Je geeft aan dat je 8m onder de grond nodig hebt dus ben voor het gemak van 10m uitgegaan voor de totale kabel, wat je 10 euro meer kost als je YMvK-as neemt ipv YMvK.
Ben je dat al niet bijna kwijt aan pvc plus het extra gedoe om pvc aan te leggen, te verlijmen en bovengronds af te werken?

Ik zou het wel weten. ;)
Je hebt helemaal gelijk. Ik had niet door dat het prijsverschil zo klein was. Ik ga toch eerst een rode mantelbuis maken, want ik heb nog maar één dag voordat de tegels gelegd worden, dus ik heb geen tijd om kabel te bestellen, maar de schouw kan ik makkelijk ophalen.
WargamingPlayer schreef op zondag 2 november 2025 @ 13:45:
[...]

Goede punten, bedankt! Ik begrijp nu pas waarom de mantelbuis rood is 8)7. En ik neem aan dat ik geen merklint nodig heb als ik een mantelbuis maak?
Annuk schreef op zondag 2 november 2025 @ 14:24:
[...]

Volgens mij zie je 1 belangrijk ding over het hoofd...
Deze eisen zijn allemaal geschreven met het oog op openbare grond, en transport en distributie leidingen.

Voor @carefree7 zijn deze eisen allemaal niet keihard van toepassing, maar inderdaad wel geadviseerd.
@carefree7 ik zou voor die paar euro verschil sowieso grondkabel gebruiken i.c.m. evt gietmoffen onder de paaltjes, dan kan je evt voor het aansluitgemak wel met gewone ymvk de wcd's aansluiten.
Uit nieuwsgierigheid, waarom zou ik een gietroffen nodig hebben als de kabel gewoon uit de grond en via de mantelbuis rechtstreeks in het Niko stopcontact komt?

• Vliegvlug
carefree7 schreef op zondag 2 november 2025 @ 17:26:

[...]

Uit nieuwsgierigheid, waarom zou ik een gietroffen nodig hebben als de kabel gewoon uit de grond en via de mantelbuis rechtstreeks in het Niko stopcontact komt?
Waarschijnlijk dacht @Annuk aan meerdere stroompunten en/of verlichting op dezelfde kabel en daarom aan afsplitsingen in een gietmof. Hij geeft ook aan "eventueel". ;)
Als er twee wartels in die Niko Hydro dozen kunnen kan je ook daarin doorverbinden.

Edit:
Dubbel wartels bij Niko Hydro bestaat :)
EnkelDubbel

[ Voor 43% gewijzigd door Vliegvlug op 02-11-2025 17:47 ]

Pagina: 1 ... 47 ... 56 Laatste