carefree7 schreef op zondag 2 november 2025 @ 17:26:
[...]

Goede punten, bedankt! Ik begrijp nu pas waarom de mantelbuis rood is 8)7. En ik neem aan dat ik geen merklint nodig heb als ik een mantelbuis maak?
Lees ook ff goed mijn reactie hierop.. het is voor in je tuin geen keiharde verplichting ;) maar inderdaad het is wel geadviseerd om het duidelijk te houden.
[...]

Uit nieuwsgierigheid, waarom zou ik een gietroffen nodig hebben als de kabel gewoon uit de grond en via de mantelbuis rechtstreeks in het Niko stopcontact komt?
Wat @Vliegvlug zegt al en/of wat ik ook zei om evt over te gaan voor de laatste meter de paal in (m.b.t. makkelijkere montage op de wcd's) naar gangbare YMvK.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• Tijn89
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:25
In ons klushuis pakken we alles aan en nu de uitvoer voor verplaatsing en verzwaring van de meterkast aanstaande is wil ik in de groepenkast gaan investeren. Nu heb ik meegelezen in dit topic en erbuiten, maar zit ik toch nog beetje te twijfelen. Situatie is namelijk zo:
Huis met op zolder en op het dakkapel een warmtepomp en mogelijk in de toekomst 4 zonnepanelen.
Achter het huis een garage waar we in de toekomst zonnepanelen en een thuisbatterij willen plaatsen. Verder wil ik alvast rekening houden met de mogelijkheid van het opladen van de auto later vanaf de garage.

De mantelbuis om later de elektra en cat6 kabel te trekken ligt klaar, maar alles moet nog 'getrokken' worden.

Mijn gedachte is nu een nieuwe groepenkast in de meterkast van ABB HAF, dubbele kast; en een tweede verdeler in de garage:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FnbwvjgcZN3iS4MLtZz9o94si3I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sSe6DbitjFZuYnBUBwFslSAW.png?f=fotoalbum_large
Meterkast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wJCjF55kAt5MnFeii1VQZ2FjN7g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lUxCJNbjGW3H67Dbi9NyumEo.png?f=fotoalbum_large

Doe ik er goed aan om 5x6 mm2 van het huis naar de garage te trekken of is dat overdreven?
En klopt de groepenkast een beetje zo?

Bedankt alvast voor het meedenken!

• Verdicampo
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Hoeveel vermogen ben je van plan qua panelen en batterijen in de schuur te plaatsen? En op 3 fasen? Anders kan je wel last van onbalans krijgen. je hebt maar 1 3 fase aardlek in je kast, neem aan voor de krachtgroep, waarom geen alamat? En je aardlekschakelaars voor de 1 fase eindgroepen ontbreken ook?

Eens met Annuk hieronder. Je hebt in je lijstje een C20 en in je plaatje een C16.

[ Voor 13% gewijzigd door Verdicampo op 03-11-2025 09:49 ]

Tijn89 schreef op zondag 2 november 2025 @ 20:17:
In ons klushuis pakken we alles aan en nu de uitvoer voor verplaatsing en verzwaring van de meterkast aanstaande is wil ik in de groepenkast gaan investeren. Nu heb ik meegelezen in dit topic en erbuiten, maar zit ik toch nog beetje te twijfelen. Situatie is namelijk zo:
Huis met op zolder en op het dakkapel een warmtepomp en mogelijk in de toekomst 4 zonnepanelen.
Achter het huis een garage waar we in de toekomst zonnepanelen en een thuisbatterij willen plaatsen. Verder wil ik alvast rekening houden met de mogelijkheid van het opladen van de auto later vanaf de garage.

De mantelbuis om later de elektra en cat6 kabel te trekken ligt klaar, maar alles moet nog 'getrokken' worden.

Mijn gedachte is nu een nieuwe groepenkast in de meterkast van ABB HAF, dubbele kast; en een tweede verdeler in de garage:
[Afbeelding]
Meterkast:
[Afbeelding]

Doe ik er goed aan om 5x6 mm2 van het huis naar de garage te trekken of is dat overdreven?
En klopt de groepenkast een beetje zo?

Bedankt alvast voor het meedenken!
Aangezien je alles al als alamat uitvoert zou ik de kookplaat en de voor-veiligheid naar je onderverdeler ook uitvoeren als alamat. Kookplaat als B16 30mA alamat en voor je onderverdeler inderdaad een C20 of C25 300mA alamat of evt alleen een 300mA selectieve aardlekschakelaar. Dan is de kabel wel veilig gesteld bij graafschade b.v. maar kan je wel (enigszins) selectief afzekeren met normale B/C16 automaten (of alamats) in de onderverdeler.

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 22:15
carefree7 schreef op zondag 2 november 2025 @ 17:26:
[...]

Goed om te weten! Maar in theorie is IP55 bedoeld voor gesloten kranen, toch? Dus als ik de fontein 24/7 wil aansluiten, moet ik er denk ik wel een soort dak overheen bouwen.

[...]

Je hebt helemaal gelijk. Ik had niet door dat het prijsverschil zo klein was. Ik ga toch eerst een rode mantelbuis maken, want ik heb nog maar één dag voordat de tegels gelegd worden, dus ik heb geen tijd om kabel te bestellen, maar de schouw kan ik makkelijk ophalen.

[...]

Goede punten, bedankt! Ik begrijp nu pas waarom de mantelbuis rood is 8)7. En ik neem aan dat ik geen merklint nodig heb als ik een mantelbuis maak?

[...]

Uit nieuwsgierigheid, waarom zou ik een gietroffen nodig hebben als de kabel gewoon uit de grond en via de mantelbuis rechtstreeks in het Niko stopcontact komt?
Inderdaad bij mantelbuis hoef je geen lint te gebruiken.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E BMS: 155, EMS: 216 | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

• PaulieTheKid
  • Registratie: November 2024
  • Nu online
Hallo,

Ik heb een vraag m.b.t. het verzwaren van de elektriciteitsaansluiting door Enexis van 1x25A naar 3x25A.
Wij hebben vorige week een oude boerderij gekocht en daar komt Enexis volgende week de aansluiting verzwaren.
Zelf vermoed ik dat de bestaande 4-polige hoofdschakelaar hiervoor geschikt en Enexis hier zonder problemen of gemekker de 3 fasen op aan wil sluiten. Maar ik ben niet 100% zeker hiervan en Enexis wil dit zelf niet bevestigen, dat moet ik maar een installateur laten doen.

Op hun website staat er ook een voorbeeldafbeelding van exact onze schakelaar.
https://www.enexis.nl/met...meterkast/hoofdschakelaar

Wellicht zijn er Tweakers met ervaring hierin die dit kunnen bevestigen? Als hun monteur het afkeurd gaat hij namelijk weer weg zonder wat aan te sluiten (maar wel kosten natuurlijk).

Hieronder een foto van onze situatie:
(kapje heb ik er zelf even afgeschroefd)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PsJA-XtcywAjQdHUCXTnrgotTsU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W7grjjVdihr8gfy5pYXonma7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NV4euaj8tMDRMaMz6qg5QQBTT5U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yyShNCATAbu1rpF0XoIta4V8.jpg?f=fotoalbum_large

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:40

Reptile209

- gers -

PaulieTheKid schreef op maandag 3 november 2025 @ 11:35:
Hallo,

Ik heb een vraag m.b.t. het verzwaren van de elektriciteitsaansluiting door Enexis van 1x25A naar 3x25A.
Wij hebben vorige week een oude boerderij gekocht en daar komt Enexis volgende week de aansluiting verzwaren.
Zelf vermoed ik dat de bestaande 4-polige hoofdschakelaar hiervoor geschikt en Enexis hier zonder problemen of gemekker de 3 fasen op aan wil sluiten. Maar ik ben niet 100% zeker hiervan en Enexis wil dit zelf niet bevestigen, dat moet ik maar een installateur laten doen.

Wellicht zijn er Tweakers met ervaring hierin die dit kunnen bevestigen? Als hun monteur het afkeurd gaat hij namelijk weer weg zonder wat aan te sluiten (maar wel kosten natuurlijk).

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik ben geen elektrotechnicus, maar volgens mij is dit geen hoofdschakelaar maar een 500 mA aardlekschakelaar. Het zal best kunnen werken als hoofdschakelaar, maar is er niet voor bedoeld. Bovendien is het een aardig oud beestje zo te zien. Doet hij het überhaupt nog als je de testknop indrukt? Geen idee hoe een monteur van de netbeheerder hier over denkt.

Zo scherp als een voetbal!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08:52
Reptile209 schreef op maandag 3 november 2025 @ 12:11:
[...]

Ik ben geen elektrotechnicus, maar volgens mij is dit geen hoofdschakelaar maar een 500 mA aardlekschakelaar. Het zal best kunnen werken als hoofdschakelaar, maar is er niet voor bedoeld. Bovendien is het een aardig oud beestje zo te zien. Doet hij het überhaupt nog als je de testknop indrukt? Geen idee hoe een monteur van de netbeheerder hier over denkt.
Enexis gaat daar niks op aansluiten.

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

• Dylanf97
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 06:12
Reptile209 schreef op maandag 3 november 2025 @ 12:11:
[...]

Ik zou gewoon voor 25 euro een fatsoenlijke, nieuwe hoofdschakelaar plaatsen...
adjego schreef op maandag 3 november 2025 @ 12:14:
[...]

Enexis gaat daar niks op aansluiten.
Al zouden ze het doen, dat moet je zelf toch niet willen als kersverse huiseigenaar. Dan is tijdens werkzaamheden van de netbeheerder hét moment om dat ding te vervangen.

[ Voor 22% gewijzigd door Dylanf97 op 03-11-2025 12:20 ]

https://dylight3dprints.etsy.com

• Verdicampo
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Ik zou inderdaad dit moment aangrijpen om een nieuwe kast te plaatsen. Deze oude aardlek zou ik ook zeker niet alleen maar vervangen door een nieuwe hoofdschakelaar, want dan heb je helemaal geen aardlek meer. Je zou kunnen overwegen om een 3 fasen aardlekautomaat te plaatsen B/C 25A 300mA, maar dat is ook niet gratis.

Inderdaad wel benieuwd, doet de testknop het nog?

[ Voor 7% gewijzigd door Verdicampo op 03-11-2025 12:48 ]

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-11 19:23
Hallo,

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat is ouwe meuk :o, igg van voor 1973 gezien er 'Made in Germany' opstaat en ze van 1973 tot 1990 'Made in W-Germany' (of een variant) gebruikte :Y

Zoals gezegd:
-Dit is geen hoofdschakelaar
-Een nieuwe kast installeren die aan hedendaagse maatstaven voldoet is aan te raden

• PaulieTheKid
  • Registratie: November 2024
  • Nu online
Bedankt voor alle reacties.
De boerderij gaat mogelijk over 1,5 jaar compleet plat dus complete meterkast vervangen gaat hem nu niet worden.

De aardlekautomaat doet nu gewoon goed z'n werk als ik de testknop indruk.

Als ik deze nu vervang voor een 4 polige zekeringautomaat dan heb ik geen aardlek meer. En mogelijk krijg ik die niet in deze ruimte netjes er naast geplaatst (zonder dat ik op m'n flikker krijg van de Enexis monteur)

En als ik deze vervang voor een moderne aardlekautomaat heb ik eigenlijk hetzelfde wat er nu in zit, maar dan moderner.

Zojuist nog even met Enexis hierover gebeld. Ook omdat exact deze schakelaar bij hun zo op de website staat en er niet specifiek bij vermeld staat dat hij afgekeurd wordt.
Hij moet 4 polig zijn en alles er boven spanningsloos maken is de eis. Nou, dat doet deze dus.

Enexis geeft aan dat er geen extra kosten aan verbonden zijn als de monteur dit nu afkeurd. (in tegenstelling tot mijn eerdere betoog). Dus enkel extra doorlooptijd.

Ik denk dat ik het zo laat en dan oordeelt hun monteur volgende week maar. Aan de telefoon willen ze hier geen oordeel over geven.

Ik zal t.z.t. sws hier nog even berichten hoe dit afgelopen is.

• Zerobase
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Via een onderverdeler in de garage heb ik een laadpaal aangesloten (hangt aan een eigen aardlekautomaat in de onderverdeler).

Als de auto staat te laden (3x16A) en ik meet met de warmtebeeldcamera dan is te zien dat de bedrading nauwelijks warm wordt (paar graden boven de omgevingstemperatuur).

De kabel van de meterkast naar de onderverdeler in de garage is beveiligd met een aardlekautomaat en de laadpaal in de garage heeft weer z'n eigen aardlekautomaat.

Alles bedrading is op lengte gestript en schroeven zijn op moment vastgedraaid met een moment-schroevendraaier.

Wat opvalt is dat beide aardlekautomaten lekker warm worden. De schroefaansluitingen van de automaten zelf worden ook wat warmer, maar echt warm wordt het aan de zijkant van de automaten: Ik meet daar temperaturen van 60 gr Celcius.

Is het normaal dat die automaten zo warm worden? Ik heb ze al bewust zoveel mogelijk 'vrije ruimte' gegeven in de kasten, maar stond wel te kijken van de relatief hoge temperatuur.

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
PaulieTheKid schreef op maandag 3 november 2025 @ 12:58:
De boerderij gaat mogelijk over 1,5 jaar compleet plat dus complete meterkast vervangen gaat hem nu niet worden.

Als ik deze nu vervang voor een 4 polige zekeringautomaat dan heb ik geen aardlek meer. En mogelijk krijg ik die niet in deze ruimte netjes er naast geplaatst (zonder dat ik op m'n flikker krijg van de Enexis monteur)

En als ik deze vervang voor een moderne aardlekautomaat heb ik eigenlijk hetzelfde wat er nu in zit, maar dan moderner.

Zojuist nog even met Enexis hierover gebeld. Ook omdat exact deze schakelaar bij hun zo op de website staat en er niet specifiek bij vermeld staat dat hij afgekeurd wordt.
Hij moet 4 polig zijn en alles er boven spanningsloos maken is de eis. Nou, dat doet deze dus.

Enexis geeft aan dat er geen extra kosten aan verbonden zijn als de monteur dit nu afkeurd. (in tegenstelling tot mijn eerdere betoog). Dus enkel extra doorlooptijd.

Ik denk dat ik het zo laat en dan oordeelt hun monteur volgende week maar. Aan de telefoon willen ze hier geen oordeel over geven.

Denk er wel om dat nu 2 fasen contacten gebruikt worden voor de nul en de fase. (omdat de testknop anders niet werkt)
Als de monteur hem volgens het opschrift op de aardlekschakelaar aansluit aan de onderkant dan heb je 380 op je fase en nul.
Dus dan moet je hem aan je eigen kant ook volgens het plaatje aansluiten....

Ik neem aan dat die monteur ook niet onnozel is maar ik wijs er toch even op.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Dylanf97
Zerobase schreef op maandag 3 november 2025 @ 13:04:
Via een onderverdeler in de garage heb ik een laadpaal aangesloten (hangt aan een eigen aardlekautomaat in de onderverdeler).

Als de auto staat te laden (3x16A) en ik meet met de warmtebeeldcamera dan is te zien dat de bedrading nauwelijks warm wordt (paar graden boven de omgevingstemperatuur).

De kabel van de meterkast naar de onderverdeler in de garage is beveiligd met een aardlekautomaat en de laadpaal in de garage heeft weer z'n eigen aardlekautomaat.

Alles bedrading is op lengte gestript en schroeven zijn op moment vastgedraaid met een moment-schroevendraaier.

Wat opvalt is dat beide aardlekautomaten lekker warm worden. De schroefaansluitingen van de automaten zelf worden ook wat warmer, maar echt warm wordt het aan de zijkant van de automaten: Ik meet daar temperaturen van 60 gr Celcius.

Is het normaal dat die automaten zo warm worden? Ik heb ze al bewust zoveel mogelijk 'vrije ruimte' gegeven in de kasten, maar stond wel te kijken van de relatief hoge temperatuur.
Wat zijn het voor aardlekautomaten? Als je die maximaal belast kunnen die inderdaad vrij warm worden.
We hebben tegenwoordig niet voor niks de 80% regel om oververhitting te voorkomen.

• Zerobase
  • Niet online
Van de meterkast naar de garage is een 3F C25 300mA alamat (Hager AFM475G) en in de onderverdeler hangt de laadpaal aan een 3F B20 30mA alamat (Hager ADM420G).

Kabel is YMVK-AS 4x6mm2.
Dylanf97 schreef op maandag 3 november 2025 @ 13:08:
[...]

Wat zijn het voor aardlekautomaten? Als je die maximaal belast kunnen die inderdaad vrij warm worden.
We hebben tegenwoordig niet voor niks de 80% regel om oververhitting te voorkomen.

• Dylanf97
Zerobase schreef op maandag 3 november 2025 @ 13:19:
Van de meterkast naar de garage is een 3F C25 300mA alamat (Hager AFM475G) en in de onderverdeler hangt de laadpaal aan een 3F B20 30mA alamat (Hager ADM420G).

Kabel is YMVK-AS 4x6mm2.

[...]
Daar zit je dan wel goed mee. Die 60 graden is opzich nog niet zo heel zorgwekkend bij die belasting, valt nog binnen de kaders die Hager zelf aangeeft. Hager geeft aan bij omgevingstemperatuur 60 graden dat de nominale belasting 17,2A mag zijn, voor de B20 automaat.

Die bedrading wordt niet warm omdat die tamelijk aan de maat is met een 25A hoofdzekering.

• adjego
Zerobase schreef op maandag 3 november 2025 @ 13:19:

Kabel is YMVK-AS 4x6mm2.

[...]
Wordt in de onderverdeler alleen de aardlekautomaat zo heet, of ook de hoofdschakelaar in de onderverdeler?

• Zerobase
  • Niet online
@adjego Alleen de alamats worden warm. De hoofdschakelaar wordt niet warm.
adjego schreef op maandag 3 november 2025 @ 13:50:
[...]

Wordt in de onderverdeler alleen de aardlekautomaat zo heet, of ook de hoofdschakelaar in de onderverdeler?

• adjego

Maar als het plat gaat draai je toch je nieuwe componenten er weer uit? Dat lijkt me niet zo ingewikkeld ;)

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-11 20:39
Hallo,

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Sowieso moet je een foto van de situatie maken bij de aanvraag voor verzwaring. Laat dan zien dat je een nieuwe hoofdschakelaar hebt klaarliggen.

Heeft je huidige kastje een DIN-rail? Koop dan een 4-polige hoofdschakelaar.

Zo niet, koop een hoofdschakelaar met kastje*, bv:
https://www.sandervunderi...nN-1BIDyGk_xoC2tkQAvD_BwE

en dan klaarleggen. Goede kans dat de monteur hem hierop wil aansluiten.

*verzeker jezelf wel dat er geen asbest achterwand in de meterkast zit, daar gaat niemand in werken voor je.

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:37
Een andere optie, ook omdat het voor slechts 2 jaar is (hoewel, niets zo permanent als tijdelijke oplossingen).
Plaats boven de oude aardlek een nieuw kastje met hoofdschakelaar, 2 aardleks en 6 groepen. Dan kan Enexis op die hoofdschakelaar aansluiten (door het kastje met de oude aardlek heen. Daar zet je een mooie gesloten deksel op.
Kan je het zelf spanningsvrij voorbereiden.

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-11 16:59
Septillion schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 09:38:
@datadevil Zou denk ik wel mogen maar lastig te krijgen. Maar 4 draden waarvan twee 1,5qmm (zwart) trekt echt niet zo lastig tenzij je een dikke knik hebt in de buis. En dan is alles in 1,5qmm geen verschil.

En beste dus alles opnieuw trekken. Trekveer aan een huidige draad maken en erdoor trekken. Dan blauwer erbij of alles nieuwe en terugtrekken.

En dit is het enige moment dat isolatietape/elektriciteitstape handig is, daarmee de knoop tussen trekveer en draden omwikkelen zodat deze glad is.
het is gelukt met een nieuwe trekveer (oude was echt te dik en ruw) en glijmiddel voor kabels, beiden van runpotec.
Nu heb ik wel bijna nog een kilo kabelglijmiddel over en een nogal professionele trekveer, slang camera etc dus moet ik bijna electricien worden om dat ooit nog opgebruikt te krijgen :+

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07:32

;
Wat ik begrijp is dat je de groepenkast niet ga vervangen.
Waarom heb je dan een verzwaring nasr 3 fasen aangevraagd?

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Wat een slechte informatie geeft Enexis zeg!

Exexis foute voorbeelden oude hoofdschakelaar
  1. Die eerste is een ABB 0903-40 wat gewoon een 4-polige hoofdschakelaar is. 8)7
  2. En dat ze zo’n antieke Siemens aardlekschakelaar een hoofdschakelaar durven te noemen |:(
@PaulieTheKid Doe jezelf en de monteur van Enexis die langs komt een plezier en koop een ABB HDL11 kastje met nieuwe 4-polige hoofdschakelaar en aardlekschakelaar en leg die klaar.
Die past namelijk precies op die plek en weet bijna zeker dat die Exexis monteur dat liever even plaatst dan die oude Siemens aardlekschakelaar te laten hangen.

Daarmee voorkom je ook dat hij komt kijken en gelijk weer weg gaat omdat je geen alternatief hebt liggen en hij niet op die oude ALS wil afmonteren.
En mocht hij dan alsnog weg gaan dan heb je alvast een nieuwe hoofdschakelaar en aardlekschakelaar liggen voor het bellen van een electrien die dat voor je moet plaatsen voordat Enexis terug wil komen. ;)

Voor het beeld nog een plaatje van een gevuld ABB HDL11 kastje, waar je op de plek van de overspanningsbeveiliging links even een aardlekschakelaar moet denken. ;)
ABB overspanningsbeveiliging en hoofdschakelaar in HDL11
Vliegvlug schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 08:04:
[...]

Wat een slechte informatie geeft Enexis zeg!

[Afbeelding: Exexis foute voorbeelden oude hoofdschakelaar]
  1. Die eerste is een ABB 0903-40 wat gewoon een 4-polige hoofdschakelaar is. 8)7
  2. En dat ze zo’n antieke Siemens aardlekschakelaar een hoofdschakelaar durven te noemen |:(
@PaulieTheKid Doe jezelf en de monteur van Enexis die langs komt een plezier en koop een ABB HDL11 kastje met nieuwe 4-polige hoofdschakelaar en aardlekschakelaar en leg die klaar.
Die past namelijk precies op die plek en weet bijna zeker dat die Exexis monteur dat liever even plaatst dan die oude Siemens aardlekschakelaar te laten hangen.

Daarmee voorkom je ook dat hij komt kijken en gelijk weer weg gaat omdat je geen alternatief hebt liggen en hij niet op die oude ALS wil afmonteren.
En mocht hij dan alsnog weg gaan dan heb je alvast een nieuwe hoofdschakelaar en aardlekschakelaar liggen voor het bellen van een electrien die dat voor je moet plaatsen voordat Enexis terug wil komen. ;)

Voor het beeld nog een plaatje van een gevuld ABB HDL11 kastje, waar je op de plek van de overspanningsbeveiliging links even een aardlekschakelaar moet denken. ;)
[Afbeelding: ABB overspanningsbeveiliging en hoofdschakelaar in HDL11]
Of pak evt de HLD16, die is iets hoger maar ook 12 modules breed, wil @PaulieTheKid dan en hoofdschakelaar & 3F aardlekschakelaar & overspanningsbeveiliging plaatsen dan kan dat daar direct in

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Annuk schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 09:02:
[...]

Of pak evt de HLD16, die is iets hoger maar ook 12 modules breed, wil @PaulieTheKid dan en hoofdschakelaar & 3F aardlekschakelaar & overspanningsbeveiliging plaatsen dan kan dat daar direct in
Alleen past die niet op de huidige plek en @PaulieTheKid geeft aan dat hij pas over 1,5 jaar zijn huidige oude groepenkast gaat vervangen.
Is wat teveel gevraagd aan de Enexis monteur of hij de huidige oude groepenkast ook even een stukkie omhoog wil verschuiven. ;)
Pagina: 1 ... 47 48 Laatste