Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:57

timovd

Voorsprong door techniek

jadjong schreef op woensdag 12 november 2025 @ 09:39:
Dat is de zekering van de netbeheerder, op zich werkt dat ook, maar bij een nieuwe kast moet er in de kast ook een schakelaar.
Is dat echt zo? De eis is dat de gehele installatie in één handeling uitgezet moet kunnen worden en met een automaat als hoofdzekering kan dat.
Automaat van de netbeheerder schakelt geen N.

[ Voor 6% gewijzigd door timovd op 12-11-2025 18:16 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

timovd schreef op woensdag 12 november 2025 @ 16:09:
[...]

Is dat echt zo? De eis is dat de gehele installatie in één handeling uitgezet moet kunnen worden en met een automaat als hoofdzekering kan dat.
Is de gehele installatie uitgeschakeld met één handeling als je enkel de fase schakelt met de automaat van de netbeheerder? :>

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

timovd schreef op woensdag 12 november 2025 @ 16:09:
[...]

Ja, dat is echt zo want ook de nul moet worden gescheiden (iig in tot woning bestemde gebouwen volgens NEN1010:2015 536.1.2 of NEN1010:2020 461.2).

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14:13
@timovd & @True om nog even de nul buiten beschouwing te laten zoals @Xander al aangeeft, zou dit alleen opgaan bij een 1F installatie, bij een 3F installatie heb je al 3 losse stotzen/automaten die je niet in 1 handeling gelijktijdig uit kunt schakelen. ;)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Annuk schreef op woensdag 12 november 2025 @ 18:21:
@timovd & @True om nog even de nul buiten beschouwing te laten zoals @Xander al aangeeft, zou dit alleen opgaan bij een 1F installatie, bij een 3F installatie heb je al 3 losse stotzen/automaten die je niet in 1 handeling gelijktijdig uit kunt schakelen. ;)
Ik zal de volgende keer mijn sarcasme iets duidelijker maken. :9

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:28
Wil hier een extra 3F groepenkast (3e groepenkast) gaan plaatsen in de berging aan huis ten behoeve van een thuisaccu en zonnepanelen. Ik wil uiteindelijk 16A groepen ter beschikking hebben in deze 3e groepenkast. De huidige leidingen zijn hier helaas niet toereikend, dus het handigst is met een YMVK-as (in slagvaste buis onder de tegels) langs het huis. Het gaat om een kabel van een meter of 7. Ik zit te denken aan 4mm2 of zelfs 6mm2 indien nodig.

Ik heb al:
3F 25A hoofdaansluiting -> 3F 40A hoofdschakelaar naar verdeelblokjes. Aan deze 4 verdeelblokjes zit al het volgende:
1) ALS + gewone groepen voor in huis in de hoofdgroepenkast.
2) in 2e groepenkast (gekoppeld aan de hoofdgroepenkast): 3F 16A aardlekautomaat ten behoeve van EV lader.

In de 2e groepenkast heb ik nog ruimte voor de YMVKas kabel voor de 3e groepenkast .

plan A:
1) 25A 3F aardlekautomaat in de 2e groepenkast. (op de huidige 4 verdeelblokjes). Hieraan gaat dan de YMVKas kabel.
2) 16A 3F hoofdschakelaar in de 3e groepenkast waar dan de 16A groepen komen. (maar dat gaat niet goed met selectiviteit in de 3e groepenkast?)

plan B:
1) 3F ALS in de 2e groepenkast (op de huidige 4 verdeelblokjes) Hieraan gaat dan de YMVKas kabel. (dus geen automaat erbij vanaf de 40A hoofdschakelaar)
2) 25A 3F hoofdschakelaar in de 3e groepenkast waar dan de 16A groepen komen. (selectiviteit in orde?)

Welke is correct? Of beide niet? :+ Moet ik nog aan andere zaken denken?

[ Voor 6% gewijzigd door savale op 13-11-2025 11:45 ]

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16:46
@savale een hoofdschakelaar doet niks met selectiviteit, die schakelt alleen maar. Bij 3x25a is selectiviteit lastig. Ik heb zelf een C25 installatieautomaat in de hoofdmeterkast, en dan 16A automaten in de onderverdelers. Ongeveer zoals het volgende schema:

net > 3x25A D smeltzekeringen --> 63 A hoofdschakelaar --> 25A (C-karakteristiek)/300mA aardlekautomaat --> kabel --> 3x63A hoofdschakelaar onderverdeler --> 16A (B-karakteristiek)/30 mA aardlekautomaat in de onderverdeler.

Kreeg laatst een harde kortsluiting, zowel de 16A als de 25C installatieautomaat gingen eruit...

[ Voor 6% gewijzigd door jeeedeee op 13-11-2025 12:34 ]

• savale
jeeedeee schreef op donderdag 13 november 2025 @ 11:59:
@savale een hoofdschakelaar doet niks met selectiviteit, die schakelt alleen maar. Bij 3x25a is selectiviteit lastig. Ik heb zelf een C25 installatieautomaat in de hoofdmeterkast, en dan 16A automaten in de onderverdelers. Ongeveer zoals het volgende schema:

net > 3x25A D smeltzekeringen --> 63 A hoofdschakelaar --> 25A (C) installatieautomaat --> kabel --> 3x63A hoofdschakelaar onderverdeler --> 16A installatieautomaten in de onderverdeler.

Kreeg laatst een harde kortsluiting, zowel de 16A als de 25C installatieautomaat gingen eruit...
Ahh leerpunt wat betreft de hoofdschakelaars. Dan is mijn plan A dus de beste, maar moet ik in de 3e groepenkast dus een zwaardere hoofdschakelaar zetten. Mis bij jouw situatie de ALS? Op welke plek is dat het handigst?

Dit wordt hem dan: plan C:
1) 25A 3F aardlekautomaat in de 2e groepenkast. (op de huidige 4 verdeelblokjes). Hieraan gaat dan de YMVKas kabel naar de berging
2) 40 of 63A 3F hoofdschakelaar in de 3e groepenkast waar dan de 16A groepen komen.

[ Voor 12% gewijzigd door savale op 13-11-2025 12:11 ]

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16:46
@savale sorry ik was te snel, er moet inderdaad of een aardlekschakelaar tussen of je moet gebruik maken van aardlekautomaten.

• savale
jeeedeee schreef op donderdag 13 november 2025 @ 12:31:
@savale sorry ik was te snel, er moet inderdaad of een aardlekschakelaar tussen of je moet gebruik maken van aardlekautomaten.
Het meest veilig is die ALS of aardlekschakelaar in de meterkast (2e groepenkast bij mij) te plaatsen lijkt me, zodat als je met een schop de aardkabel zou raken de aardlek eruit klapt? Een ALS in de 3e groepenkast hoeft dan niet meer lijkt me?

• Just-Be
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 14:55
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jvZGOsRmxUdu9smBPgk7HqA_xmI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vpiI4OK7lUVa106wAyxeF7xj.jpg?f=fotoalbum_large
Het moment waarop je beseft dat er meer op de kookgroep is aangesloten dan je verwacht had...
Betreft een keuken uit de jaren 90 in een jaren 70 woning.
  • 3fase aanvoer in een kleine flexbuis...
  • Wasmachine/droger bijkeuken
  • Krachtgroep doorlus naar stekkerdoos in bijkeuken
  • 3 fase Kookplaat
  • Afzuigkap
  • Stopcontacten werkblad en vaatwasser
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vQtLbkxWBZSAlVRtEuldu90jsJU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QZNP1kbcnYsBaXSmzahHJQUU.jpg?f=fotoalbum_large
Altijd handig krachtstroom in de bijkeuken maar hier gaan we niks meer op aansluiten...

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 13-11 21:55
Afzuigkapje erbij zal je krachtgroep wel kunnen hebben toch? Ik ken die krachtstroomaansluiting niet, zal wel van voor mijn tijd zijn 😵

Je zou wellicht de draden naar die doos kunnen vervangen voor dikkere exemplaren, en die doos kunnen vervangen voor een kleine onderverdeler met automaten voor de kookplaat, wasmachine, droger.

[ Voor 41% gewijzigd door DaanTriple7 op 13-11-2025 19:48 ]

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14:13
savale schreef op donderdag 13 november 2025 @ 11:29:
Wil hier een extra 3F groepenkast (3e groepenkast) gaan plaatsen in de berging aan huis ten behoeve van een thuisaccu en zonnepanelen. Ik wil uiteindelijk 16A groepen ter beschikking hebben in deze 3e groepenkast. De huidige leidingen zijn hier helaas niet toereikend, dus het handigst is met een YMVK-as (in slagvaste buis onder de tegels) langs het huis. Het gaat om een kabel van een meter of 7. Ik zit te denken aan 4mm2 of zelfs 6mm2 indien nodig.

Ik heb al:
3F 25A hoofdaansluiting -> 3F 40A hoofdschakelaar naar verdeelblokjes. Aan deze 4 verdeelblokjes zit al het volgende:
1) ALS + gewone groepen voor in huis in de hoofdgroepenkast.
2) in 2e groepenkast (gekoppeld aan de hoofdgroepenkast): 3F 16A aardlekautomaat ten behoeve van EV lader.

In de 2e groepenkast heb ik nog ruimte voor de YMVKas kabel voor de 3e groepenkast .

plan A:
1) 25A 3F aardlekautomaat in de 2e groepenkast. (op de huidige 4 verdeelblokjes). Hieraan gaat dan de YMVKas kabel.
2) 16A 3F hoofdschakelaar in de 3e groepenkast waar dan de 16A groepen komen. (maar dat gaat niet goed met selectiviteit in de 3e groepenkast?)

plan B:
1) 3F ALS in de 2e groepenkast (op de huidige 4 verdeelblokjes) Hieraan gaat dan de YMVKas kabel. (dus geen automaat erbij vanaf de 40A hoofdschakelaar)
2) 25A 3F hoofdschakelaar in de 3e groepenkast waar dan de 16A groepen komen. (selectiviteit in orde?)

Welke is correct? Of beide niet? :+ Moet ik nog aan andere zaken denken?
Plaats ten eerste eens even een globaal schema hoe en wat je wilt, en bij voorkeur ook ondersteunt met fotos van je huidige verdelers (zonder deksels).

Persoonlijk zou ik de verdeelblokjes laten vallen en zoveel mogelijk met kam-rails doen daar waar dat mogelijk is, houd namelijk je kast(en) ook iets netter en overzichtelijker.

Dan je hoofd schakelaar zou ik uit voorzorg mogelijk ook vervangen naar een 63A model, en dan een aardlekschakelaar 300mA (selectief) of een C25A 300mA aardlekautomaat plaatsen als beveiliging voor je kabel naar je onderverdeler.
In je onderverdeler kan je denk ik wel af met een 40A hoofdschakelaar, afhankelijk van je accupakket wat je wilt plaatsen.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• Klusser0182
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 09:05
Beste mede tweakers,

Ik heb een korte vraag: mag ik de bestaande aardlekschakelaar (3fase) die gebruikt wordt voor de kookplaat ook gebruiken voor de nog aan te sluiten laadpaal?
Het betreft een aardlekschakelaar met lekstroom van 30mA type A. De laadpaal is zelf voorzien van een DC-lekstroom beveiliging.

Uiteraard krijgen zowel de kookplaat als de laadpaal een eigen zekering.

Ik weet dat er normaal 4 groepen achter 1 aardlekschakelaar mogen zitten maar is dit ook het geval bij een laadpaal of gelden hier andere normen?

Helaas is er geen ruimte in de groepenkast voor zowel een extra aardlekschakelaar als zekering. En aardlekautomaten zijn flink prijzig.

Mooie voor het grote topic

[ Voor 2% gewijzigd door Septillion op 13-11-2025 21:25 ]

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-11 21:16
Just-Be schreef op donderdag 13 november 2025 @ 18:25:Het moment waarop je beseft dat er meer op de kookgroep is aangesloten dan je verwacht had...
Mooie, al zijn er sommige tweakers in dit topic die ook niet vies zijn van zo'n constructie :+
De 16mm flex mag niet maar misschien kun je er een onderverdeler van maken.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• fabudop
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 17:44
savale schreef op donderdag 13 november 2025 @ 12:36:
[...]

Het meest veilig is die ALS of aardlekschakelaar in de meterkast (2e groepenkast bij mij) te plaatsen lijkt me, zodat als je met een schop de aardkabel zou raken de aardlek eruit klapt? Een ALS in de 3e groepenkast hoeft dan niet meer lijkt me?
Lijkt mij van wel. Die aardlek in de meterkast haalt de stroom van de kabel vanuit het net als jij met je schop erin prikt. Maar jouw thuisaccu en zonnepanelen staan aan de andere kant van die kabel, en blijven gewoon stroom leveren, tot ze een keer door krijgen dat ze geen netvoeding meer krijgen. Maar dat gaat vast niet snel genoeg, en heb jij al met een beetje pech een hartstilstand gekregen.

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 13-11 21:55
@fabudop
Enphase (even als voorbeeld) geeft geen exacte reactietijd op in de specificaties, maar zegt dat de micro's 'vrijwel gelijk' stoppen met produceren bij stroomuitval.

Dat klinkt niet als iets waar ik m'n hand voor in het vuur durf te steken. Aan de andere kant, 230v heeft me vaker geprikt (vooral in schuren waar N en L waren ongedraaid) maar nog nooit echt zeer gedaan.

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:03

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

onetime schreef op maandag 10 november 2025 @ 16:29:
@twain4me Gebruik krimpkous... ik heb wel eens groene ptt hulsjes gebruikt, uit het POTS tijdperk.
@onetime Ha! De bekende aloude ‘groentjes’. Ik heb er nog een half doosje van liggen. Net als de ‘zilvertjes’. 8)
[/nostalgie]

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• savale
Annuk schreef op donderdag 13 november 2025 @ 20:00:
[...]

Plaats ten eerste eens even een globaal schema hoe en wat je wilt, en bij voorkeur ook ondersteunt met fotos van je huidige verdelers (zonder deksels).

Persoonlijk zou ik de verdeelblokjes laten vallen en zoveel mogelijk met kam-rails doen daar waar dat mogelijk is, houd namelijk je kast(en) ook iets netter en overzichtelijker.

Dan je hoofd schakelaar zou ik uit voorzorg mogelijk ook vervangen naar een 63A model, en dan een aardlekschakelaar 300mA (selectief) of een C25A 300mA aardlekautomaat plaatsen als beveiliging voor je kabel naar je onderverdeler.
In je onderverdeler kan je denk ik wel af met een 40A hoofdschakelaar, afhankelijk van je accupakket wat je wilt plaatsen.
Ik zal het hele schema nog eens tekenen. Wat is de gedachte van een 300mA ALS/Aardlekautomaat in plaats van 30mA? Ik kan inderdaad de huidige 40A hoofdschakelaar wel in de nieuwe groepenkast plaatsen en een nieuwe 63A in de hoofdgroepenkast.
Goede tip ook van de kamrails! Het begint inderdaad al snel onoverzichtelijk te worden...

@fabudop heeft al toegelicht waarom er ook een ALS in de 3e groepenkast moet:
fabudop schreef op donderdag 13 november 2025 @ 21:28:
[...]

Lijkt mij van wel. Die aardlek in de meterkast haalt de stroom van de kabel vanuit het net als jij met je schop erin prikt. Maar jouw thuisaccu en zonnepanelen staan aan de andere kant van die kabel, en blijven gewoon stroom leveren, tot ze een keer door krijgen dat ze geen netvoeding meer krijgen. Maar dat gaat vast niet snel genoeg, en heb jij al met een beetje pech een hartstilstand gekregen.
Belangrijk detail inderdaad. _/-\o_

[ Voor 24% gewijzigd door savale op 14-11-2025 09:08 ]

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:21
@savale De 300mA zodat de kans dat je die eruit trekt kleiner is. Hij zit er immers alleen ter bescherming van de kabel. De eindgroepen krijgen dan gewoon netjes 30mA die dan hopelijk eerder uit gaat. Zeg hopelijk, want bij harde sluiting naar PE zal ook die 300mA waarschijnlijk gaan. Mooiste zou dus een 300mS Type S (vertraagd) zijn.

Met verbruikers en levering op de kabel is 6qmm wel minimaal daar de N stroom dus veel hoger kan worden dan de L. Of 6qmm dik genoeg is hangt af van hoeveel PV/accu gaat plaatsen, hoeveel eindgroepen en of dat 1 of 3 fase wordt.

Hoofdschakelaar lekker laten zitten, zolang je de netaansluiting niet verzwaard heeft dat 0 zin.

En PV of accu hebben instant door dat de kabel ontkoppeld is. Dit omdat het dan instant niet meer mogelijk is de stroom de kabel op te drukken en dan de spanning direct oploopt waarna deze dus gelijk uitschakelt. Alleen als een systeem eilandbedrijf ondersteund kan het zelf de spanning stabiel houden.

[ Voor 18% gewijzigd door Septillion op 14-11-2025 09:20 ]

• Nickname27
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
Ik was eens een beetje op funda aan het rondkijken, kwam ik dit tegen..
Wat vinden we van een omvormer in de douche? 😂

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YAYAoxx8NJmr6lNzmbLknbolGFA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sPRvP2f5YTYjdX2koHOMmZ9s.webp?f=fotoalbum_large

• Verdicampo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:53
Nickname27 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 10:58:

[Afbeelding]
if it fits, I sits! 8)7 hoe verzin je het. Sommige omvormers zijn misschien geschikt om buiten/in vochtige ruimtes te hangen, maar ik zou dit zelf toch echt niet willen, los van dat het lelijk is en misschien ook nog wel herrie maakt :F

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:45

pietje63

RTFM

[Afbeelding]
En wat is de aansluiting onder de wastafel? Is dat de aarde?

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Verdicampo schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 11:13:
[...]

if it fits, I sits! 8)7 hoe verzin je het. Sommige omvormers zijn misschien geschikt om buiten/in vochtige ruimtes te hangen, maar ik zou dit zelf toch echt niet willen, los van dat het lelijk is en misschien ook nog wel herrie maakt :F
Growatt omvormers voldoen aan IP65 en mogen dus in een badkamer. Een echte Tweaker wil al zijn technische speeltjes natuurlijk maximaal in het zicht hebben om er optimaal van te kunnen genieten. Dus ik begrijp de Tweaker die dit op deze wijze heeft geïnstalleerd heel goed.

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

pietje63 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 11:41:
[...]

En wat is de aansluiting onder de wastafel? Is dat de aarde?
Een Centraal Aardpunt (CAP). Zit in iedere badkamer. O.a. om je stalen radiator (met stalen buizen) mee te vereffenen.

Een omvormer kan meestal buiten geinstalleerd worden, dus in een douche verwacht ik geen problemen voor de omvormer zelf. Ik zou dit alleen nooit zo doen met gelijkstroom in je badkamer.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16:38
Vraagje, mag ik 2 ABB alamats met een ABB fornuisgroep koppelen tot fornuisgroep?
@DjoeC Heb je 1fase of 3fase netaansluiting? Bij 3fase moet je volgens de netcode een 3fase kook/krachtgroep plaatsen. Voor 1fase kan het wel. Zie het grote kookplaat topic

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• DjoeC
onetime schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 12:49:
@DjoeC Heb je 1fase of 3fase netaansluiting? Bij 3fase moet je volgens de netcode een 3fase kook/krachtgroep plaatsen. Voor 1fase kan het wel. Zie het grote kookplaat topic
3-fase, 2 fasen nodig. Ik begrijp dus dat het antwoord: "nee" is en dat een 3 fase (waarvan 2 te gebruiken) gebruikt moet worden.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:21
@DjoeC Wat wil je aansluiten?

Op zich kan je het wel gebruiken mits je spreid over twee fases. Ook kan je met een alamat ook de N niet meer combineren dus moet wat je gaat voeden ook 2xN hebben.

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Klusser0182 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 20:28:
Beste mede tweakers,

Ik heb een korte vraag: mag ik de bestaande aardlekschakelaar (3fase) die gebruikt wordt voor de kookplaat ook gebruiken voor de nog aan te sluiten laadpaal?
Het betreft een aardlekschakelaar met lekstroom van 30mA type A. De laadpaal is zelf voorzien van een DC-lekstroom beveiliging.

Uiteraard krijgen zowel de kookplaat als de laadpaal een eigen zekering.

Ik weet dat er normaal 4 groepen achter 1 aardlekschakelaar mogen zitten maar is dit ook het geval bij een laadpaal of gelden hier andere normen?

Helaas is er geen ruimte in de groepenkast voor zowel een extra aardlekschakelaar als zekering. En aardlekautomaten zijn flink prijzig.

[Mbr]Mooie voor het grote topic [/]
Een laadpaal heeft een eigen ALS nodig, dus die mag je niet ook nog gebruiken voor een kookgroep. De juiste oplossing weet je gelukkig zelf al wel.

• Dylanf97
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17:24
DjoeC schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 12:41:
Vraagje, mag ik 2 ABB alamats met een ABB fornuisgroep koppelen tot fornuisgroep?
Ik heb dat ook zo gedaan bij de overgang van 1 naar 3 fase aansluiting.
Puur omwille van de beschikbare ruimte.

https://dylight3dprints.etsy.com

• MazzHead
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 17:12

[Afbeelding]
Badkamer(bij)verwarming door omvormerverliezen. Uitermate duurzaam :+

• DjoeC
Septillion schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 13:04:
@DjoeC Wat wil je aansluiten?

Op zich kan je het wel gebruiken mits je spreid over twee fases. Ook kan je met een alamat ook de N niet meer combineren dus moet wat je gaat voeden ook 2xN hebben.
Ja, ik kan splitsen over 2 fasen. Dubbele N is beschikbaar en ook conform aansluitschema. Dan kan het dus wel ;) Ik wil een extra 3 fasen aardlek voorkomen (ruimte in de meterkast).

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:11
Twee aardlekschakelaars of Alamats op verschillende fasen kan alleen als de twee circuits in de kookplaat volledig van elkaar zijn gescheiden.

• DjoeC
devriesjande schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 15:46:
Twee aardlekschakelaars of Alamats op verschillende fasen kan alleen als de twee circuits in de kookplaat volledig van elkaar zijn gescheiden.
Volgens het aansluitschema is dat het geval. G-N-N-L1-L2 bij 220-240V.
DjoeC schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 12:41:
Er zijn winkels die het als set aanbieden: https://www.sandervunderi...ardlekautomaat-2p-2n.html

Zoals gezegd werkt dit niet met iedere kookplaat, bovenstaande winkel waarschuwt hier ook voor en heeft zelfs een compatibiliteitslijst erbij staan.

Jij linkt de verkeerde brug, je hebt deze nodig. De C16 automaten lijken me ook niet voor de hand liggend, B16 is prima voor een kookplaat. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Xander op 14-11-2025 17:04 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Pagina: 1 ... 48 49 Laatste