Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:17

Reptile209

- gers -

JT schreef op zondag 16 november 2025 @ 22:29:
Ik moet door een ellendige 19mm leiding met UTP. [...]
Out-of-the-box: als je nou de bestaande UTP laat liggen en er aan het eind een switch aan knoopt. Kan je dan niet vermijden dat je een tweede UTP nodig hebt? Zit je wel met gedeelde snelheid op de kabel, maar afhankelijk van je toepassing hoeft dat geen bezwaar te zijn... :)

Zo scherp als een voetbal!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-11 22:04

JT

VETAK y0

Reptile209 schreef op maandag 17 november 2025 @ 10:29:
[...]

Out-of-the-box: als je nou de bestaande UTP laat liggen en er aan het eind een switch aan knoopt. Kan je dan niet vermijden dat je een tweede UTP nodig hebt? Zit je wel met gedeelde snelheid op de kabel, maar afhankelijk van je toepassing hoeft dat geen bezwaar te zijn... :)
Zoals reeds vermeld zit er niks meer in door mijn poging de trekveer er doorheen te trekken met die ene netwerkkabel. 1 zou wel heel mager zijn, het is namelijk voor een tweetal accesspoints plus netwerk op de zolder. Ik wou elk in ieder geval 1 UTP geven. Maar goed, als ik de trekveer er ooit nog doorheen krijg en 2 blijkt een onmogelijkheid dan zal ik ermee moeten dealen :)

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Reptile209

Reptile209

- gers -

JT schreef op maandag 17 november 2025 @ 11:16:
[...]

Zoals reeds vermeld zit er niks meer in door mijn poging de trekveer er doorheen te trekken met die ene netwerkkabel. 1 zou wel heel mager zijn, het is namelijk voor een tweetal accesspoints plus netwerk op de zolder. Ik wou elk in ieder geval 1 UTP geven. Maar goed, als ik de trekveer er ooit nog doorheen krijg en 2 blijkt een onmogelijkheid dan zal ik ermee moeten dealen :)
Voor een lege buis: stukje stof aan een rol dun garen vastknopen en met een stofzuiger door de buis heen zuigen. Dan een dikker touw aan het garen en dat er doorheen trekken. Met het touw direct je kabel(s) proberen, of desnoods eerst nog je trekveer (maar is dan iha niet meer nodig).

En voor je netwerk boven is het niet persé het aantal AP's of clients dat je moet verbinden, maar vooral hoe zwaar ze (samen) je kabel zouden belasten. Als dat alleen voor surfen/email/beetje streamen is, is het geen punt. Als je met 3 clients tegelijk probeert om zware dingen te downloaden of minimale pings nodig hebt, dan is het mogelijk een ander verhaal.

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:12
[...]

Een trekveer er doorheen krijgen terwijl er een kabel in zit, dat is onmogelijk.

• Reptile209

Reptile209

- gers -

leonbong schreef op maandag 17 november 2025 @ 11:45:
[...]

Een trekveer er doorheen krijgen terwijl er een kabel in zit, dat is onmogelijk.
Dat was dus: trekveer aan netwerkkabel vastmaken, kabel er uit trekken, zodat trekveer in de buis zit, zie hieronder. ;)
[...]

Zoals reeds vermeld zit er niks meer in door mijn poging de trekveer er doorheen te trekken met die ene netwerkkabel. [...]

• JT

JT

VETAK y0

Reptile209 schreef op maandag 17 november 2025 @ 12:06:
[...]

Dat was dus: trekveer aan netwerkkabel vastmaken, kabel er uit trekken, zodat trekveer in de buis zit, zie hieronder. ;)

[...]
Ik heb het zelfs beide geprobeerd, ik heb wel vaker een trekveer in een niet al te volle en niet al te bochtige buis gedrukt, dat ging prima. Dus dat was stap 1. Maar dat werkte niet, waarna ik de trekveer aan de UTP-kabel vastmaakte, wat dus halverwege de buis ofzo fout ging :(

Jouw tip van de garen is misschien ook wel de moeite waard.

[ Voor 5% gewijzigd door JT op 17-11-2025 12:11 ]

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:07
Reptile209 schreef op maandag 17 november 2025 @ 11:21:
[...]

Voor een lege buis: stukje stof aan een rol dun garen vastknopen en met een stofzuiger door de buis heen zuigen. Dan een dikker touw aan het garen en dat er doorheen trekken.
Zo heb ik door elke buis, ook een met vier haakse hoeken en aan de weerstand te voelen weggesleten pvc, kabels weten te krijgen. Je wil niet weten door hoeveel buizen mijn rolletjes dun vlas en regulier sisal draad al hebben doorkruist ;) Netwerk, 3 fasen, alles. Bij die laatste is wat glijmiddel wel handig, 5x2,5mm2 is toch een best dikke en stugge bundel. Altijd met zijn 2'en doen, en de duwer de meeste kracht laten leveren, zodat je niet stuk of eraf trekt.

[ Voor 14% gewijzigd door Brent op 17-11-2025 12:16 ]

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15:13
@JT je hebt je domste fout wat dat betreft al begaan met je kabel aan je trekveer knopen, en dat is door dit met een ty-rap te doen.

Altijd gewoon de losse aders door het trekoog halen (of een trekkous gebruiken) en nooit gaan lopen hannessen met tape of ty-raps dit is namelijk gedoemd om mis te gaan, zoals je zelf al hebt ondervonden.

Beste: nu je kabel eruit zien te trekken, dan de trekveer erdoorheen krijgen (kan wat moeite kosten mogelijk), en dan aan de trekveer de kabels monteren, dit kan met een trekkous of volgens onderstaande principe:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RPv2Ym3ebuRkIybAsXuNfStjvPs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/NiwLmqAUplBD0xb0Bd9Mgt0b.png?f=user_large

en dan maar kijken of je er 2 of 3 doorheen krijgt, ligt ook aan het tracé en welke kabels je wilt gaan gebruiken.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• JT

JT

VETAK y0

Annuk schreef op maandag 17 november 2025 @ 13:28:
@JT je hebt je domste fout wat dat betreft al begaan met je kabel aan je trekveer knopen, en dat is door dit met een ty-rap te doen.

Altijd gewoon de losse aders door het trekoog halen (of een trekkous gebruiken) en nooit gaan lopen hannessen met tape of ty-raps dit is namelijk gedoemd om mis te gaan, zoals je zelf al hebt ondervonden.
Lekker direct :+ Aders door het oog had ik ook al geprobeerd, ging los. Mogelijk heb ik het lang niet zo strak gedaan als in jouw afbeelding ;) Dus met een tiewrap was een beetje alles of niets met ingecalculeerd risico.
Beste: nu je kabel eruit zien te trekken, dan de trekveer erdoorheen krijgen (kan wat moeite kosten mogelijk), en dan aan de trekveer de kabels monteren, dit kan met een trekkous of volgens onderstaande principe:
[Afbeelding]

en dan maar kijken of je er 2 of 3 doorheen krijgt, ligt ook aan het tracé en welke kabels je wilt gaan gebruiken.
Buis is al helemaal leeg en de trekveer krijg ik er nu dus niet doorheen. Daar zit nu het probleem.

[ Voor 3% gewijzigd door JT op 17-11-2025 13:36 ]

Ecodan warmtepomp

• Annuk
Zachte heelmeesters maken stinkende wonden 8) :9
Aders door het oog had ik ook al geprobeerd, ging los. Mogelijk heb ik het lang niet zo strak gedaan als in jouw afbeelding ;) Dus met een tiewrap was een beetje alles of niets met ingecalculeerd risico.

[...]

Buis is al helemaal leeg en de trekveer krijg ik er nu dus niet doorheen. Daar zit nu het probleem.
Heb je de trekveer ook al vanaf de andere kant geprobeerd?
En inderdaad een goede trekveer doet wonderen, heb hier een Wymefa met binnenveer van 20m, heeft me nog nooit in de steek gelaten, en heb er ook al met m'n volle gewicht aan gehangen (royale 100kG).

Het is me tot dusverre ook altijd nog oldschool gelukt, met de trekveer en wat lompe/brute kracht, zonder pompen, touwtjes etc. het enige wat wel eens gebruikt wordt is een tube kabel glijmiddel.
Talkpoeder kan soms helpen, maar ga aub geen dreft oid gebruiken, dit droogt uit, wordt hard en wordt praktisch lijm in de buis.

• JT

JT

VETAK y0

Annuk schreef op maandag 17 november 2025 @ 13:47:
[...]

Zachte heelmeesters maken stinkende wonden 8) :9

[...]

Heb je de trekveer ook al vanaf de andere kant geprobeerd?
En inderdaad een goede trekveer doet wonderen, heb hier een Wymefa met binnenveer van 20m, heeft me nog nooit in de steek gelaten, en heb er ook al met m'n volle gewicht aan gehangen (royale 100kG).

Het is me tot dusverre ook altijd nog oldschool gelukt, met de trekveer en wat lompe/brute kracht, zonder pompen, touwtjes etc. het enige wat wel eens gebruikt wordt is een tube kabel glijmiddel.
Talkpoeder kan soms helpen, maar ga aub geen dreft oid gebruiken, dit droogt uit, wordt hard en wordt praktisch lijm in de buis.
De obstructie zit wel meters ver in de buis, heeft glijmiddel dan nog wel zin?

Ecodan warmtepomp

• Annuk
JT schreef op maandag 17 november 2025 @ 14:55:
[...]

De obstructie zit wel meters ver in de buis, heeft glijmiddel dan nog wel zin?
Kom je van beide kanten ongeveer op hetzelfde punt uit?
En ging de kabel opzich er wel redelijk vlot doorheen?

Als beide ja zou ik eerst eens proberen met een rolletje sisaltouw ofzo met een paar knoopjes of een boterhamzakje aan het uiteinde geknoopt en proberen met een stofzuiger erdoorheen te zuigen, dan de trekveer eraan knopen en er doorheen (terug) trekken, dan aan de trekveer de kabels knopen.

• tomk94
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:30

tomk94

Developer

Vandaag is mijn volledige groepenkast vervangen door een electricien ingehuurd door mijn verhuurder. Ik heb nu een ABB groepenkast. En een kookgroep. Het valt mij op dat van de kookgroep de witte koppel hendel de zwarte schakelaars in zijn geheel niet raakt. Hij beweegt er in zijn geheel overheen. Dit zou er juist toch voor moeten zorgen dat beide zwarte schakelaars tegelijkertijd aan en uit gaan? Ik kan de zwarte schakelaars los van elkaar aan en uit zetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iQyY6Fl2eSfCxMOEyK3C-vBsv1M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1bmeH4hGtSDpzK3RK0OQa5iZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uCSZDa_EEG0VEO_fd_4-4cDBaEY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HZwm0r1im0ZG7LnQlTRh2EpO.jpg?f=fotoalbum_large

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:57
@tomk94 Denk dat hij de verkeerde hendel gebruikt heeft. Terug laten komen dus.

En je hebt geen 3-fase netaansluiting?

• tomk94

tomk94

Developer

Septillion schreef op maandag 17 november 2025 @ 19:01:
@tomk94 Denk dat hij de verkeerde hendel gebruikt heeft. Terug laten komen dus.

En je hebt geen 3-fase netaansluiting?
Bedankt voor je reactie. Lekker dan. Morgen even bespreken met aannemer.

Nee we blijven helaas op 1 fase

• Septillion
@tomk94 Overigens kan je met de juiste hendel de delen nog steeds individueel aan of uit zetten. Maar als je de hendel naar beneden beweegt moeten beide uitschakelen.

• tomk94

tomk94

Developer

Septillion schreef op maandag 17 november 2025 @ 19:07:
@tomk94 Overigens kan je met de juiste hendel de delen nog steeds individueel aan of uit zetten. Maar als je de hendel naar beneden beweegt moeten beide uitschakelen.
Aha ik dacht dat ze altijd tegelijkertijd moeten afschakelen als een van de twee overbelast?

Sowieso is het beter dan eerst, want groepenkast was jaar eerder al vervangen door andere partij. Maar die heeft geen enkele aardlek (en geen aardlek automaten) geplaatst.... Enkel eentje die niet was aangesloten

[ Voor 3% gewijzigd door tomk94 op 17-11-2025 19:20 ]

• Septillion
@tomk94 Nee, je bent niet de eerste die het denkt maar dat is geen eis. De eis is dat ze standaard "in een enkele handeling te schakelen zijn".

En dat is wel heel slecht, asociaal zelfs :/
JT schreef op maandag 17 november 2025 @ 10:18:
[...] Hoe zou je dat moeten doen dan? Zo laag mogelijk gat in de steenblokken waar het huis op staat in de kruipruimte, hopen dat er geen puin zit, 25mm pvc buis er zoveel mogelijk in drukken van 130cm ofzo en dan met een hamer en stuk hout klappen erop in de hoop dat het er doorheen komt ofzo?
Dat kan je voorzichtig proberen, maar met water de grond aan het eind van de pijp wegspoelen. Dat zou ruimte moeten kunnen maken. Grote stenen natuurlijk niet.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13:32
Door een aangetrilde puinlaag slaan zal niet meevallen. De meeste kans heb je door het zand onder het puin door. Stalen buis kan je beter erdoor slaan dan pvc. Als staal gelukt eventueel vervangen door pvc.

[ Voor 29% gewijzigd door Erwin_83 op 17-11-2025 20:31 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• PaulieTheKid
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 11:09
Vliegvlug schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 08:04:
[...]

Wat een slechte informatie geeft Enexis zeg!

[Afbeelding: Exexis foute voorbeelden oude hoofdschakelaar]
  1. Die eerste is een ABB 0903-40 wat gewoon een 4-polige hoofdschakelaar is. 8)7
  2. En dat ze zo’n antieke Siemens aardlekschakelaar een hoofdschakelaar durven te noemen |:(
@PaulieTheKid Doe jezelf en de monteur van Enexis die langs komt een plezier en koop een ABB HDL11 kastje met nieuwe 4-polige hoofdschakelaar en aardlekschakelaar en leg die klaar.
Die past namelijk precies op die plek en weet bijna zeker dat die Exexis monteur dat liever even plaatst dan die oude Siemens aardlekschakelaar te laten hangen.

Daarmee voorkom je ook dat hij komt kijken en gelijk weer weg gaat omdat je geen alternatief hebt liggen en hij niet op die oude ALS wil afmonteren.
En mocht hij dan alsnog weg gaan dan heb je alvast een nieuwe hoofdschakelaar en aardlekschakelaar liggen voor het bellen van een electrien die dat voor je moet plaatsen voordat Enexis terug wil komen. ;)

Voor het beeld nog een plaatje van een gevuld ABB HDL11 kastje, waar je op de plek van de overspanningsbeveiliging links even een aardlekschakelaar moet denken. ;)
[Afbeelding: ABB overspanningsbeveiliging en hoofdschakelaar in HDL11]
Afgelopen week is enexis langs geweest. Ik had zelf wat spullen besteld, waaronder de ABB HDL11 (die inderdaad mooi op de plek van het oude bakalieten kastje past) en zekeringautomaat en aardlekschakelaar e.d.
Nog niet geplaatst, want kreeg het zelf niet spanningsloos. Dus onder het motto van "met een jofele monteur komt dit wel goed"

Monteur zou tussen 8 en 10h komen. Was zelf maar alvast aan wat andere klusjes begonnen, waaronder op de stoep bladblazeren.
Monteur komt even later aangereden, ziet mij met de bladblazer in de weer, stapt uit en zegt: Oh da hadege allemol nie hoeve doen!
(Voor de niet brabanders onder on: Oh dat had je niet hoeven doen)
De toon was gezet, jofele vent.

Meterkast geen probleem. Hij trekt even die steekzekering er uit. Ik kan zelf ff aan de slag en hij haalt ondertussen nog wat meer spullen uit z'n bus. (ook meteen nieuwe stroom en gas meter)
Dacht zelf dat de achterwand van de meterkast hout o.i.d. was. Bleek toch steen te zijn. Zelf beter naar moeten kijken 8)7 Want had m'n klopboormachine niet meegenomen. Maar niet getreurd, gewoon die van de enexis monteur even gebruikt haha.

Dit is het voor nu geworden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/abbWx7MJq8_clQldjvAZibIjHfg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/MnDROEi0Oji9OZLy54gshcaj.png?f=user_large

De vijf groepen zitten voor nu nog op een fase achter de 30mA ALS.
Zo zat het oorspronkelijk ook, maar dan met 500mA ALS.

T.z.t. wanneer het nodig is wil ik dit nog wat uitbreiden. En wanneer de verbouw / nieuwbouw plannen klaar zijn gaat dit er compleet uit (componenten hergebruiken waar mogelijk natuurlijk)

Bedankt allen voor de info.

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:59
@PaulieTheKid Goed om te horen dat het allemaal gelukt is en fijn dat die monteur zo relaxt was! (y)

Heb je die B25 automaat nu puur om je hoofdzekering te beschermen?
En waarom dan 4-polig, of heb je daar later nog plannen mee als je je groepenkast gaat vervangen?
Want anders had je ook een 2-polige kunnen nemen, was 1/3 van de kosten geweest ;)

• PaulieTheKid
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 11:09
Vliegvlug schreef op maandag 17 november 2025 @ 23:25:
@PaulieTheKid Goed om te horen dat het allemaal gelukt is en fijn dat die monteur zo relaxt was! (y)

Heb je die B25 automaat nu puur om je hoofdzekering te beschermen?
En waarom dan 4-polig, of heb je daar later nog plannen mee als je je groepenkast gaat vervangen?
Want anders had je ook een 2-polige kunnen nemen, was 1/3 van de kosten geweest ;)
Ja die is puur om de hoofdzekering te beschermen. En op deze manier kan ik hem ook gebruiken als blijkt dat die ene 30mA ALS het bij deze oude installatie niet uithoudt, om de 5 groepen dan toch op 2 of 3 fasen te zetten met ieders een aparte ALS.

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:59
PaulieTheKid schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 09:41:
[...]

Ja die is puur om de hoofdzekering te beschermen. En op deze manier kan ik hem ook gebruiken als blijkt dat die ene 30mA ALS het bij deze oude installatie niet uithoudt, om de 5 groepen dan toch op 2 of 3 fasen te zetten met ieders een aparte ALS.
Maar als je het toch over de fasen gaat verdelen heb je die B25 automaat ook niet meer nodig ;)
Dus dan was een 2-polige B25 nog steeds goedkoper geweest :)

Of twee keer zo’n 2-polige B25 als je echt bang bent om ook na verdeling over twee fasen een van je hoofdzekeringen eruit te blazen.
Had ook als voordeel gehad dat het dan allemaal in die HDL11 had gepast.

Of je moet echt een gebruik voor die 4-polige B25 hebben in je toekomstige groepenkast, dan heb ik niets gezegd.

[ Voor 15% gewijzigd door Vliegvlug op 18-11-2025 09:57 ]

• -elw00d
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15:49
Ik ben bezig met een nieuw ontwerp voor mijn MK (3x 25A aansl). Bestaande woning uit 2006 waar door vorige bewoner veel (slordig) is uitgebreid. De huidige verdeling over 3 fasen werkt wel goed, dus die neem ik zoveel mogelijk over (met wat uitbreiding).

Het is nu een ABB Busboard kast met 2x DIN12 (21 modules in gebruik) + losse 4p HS in een klein ABB kastje eronder.
Ik wil naar 4x DIN12, zodat ik alles veel overzichtelijker kan opbouwen (2 kasten naast elkaar). Als ik weer kies voor (deels) ABB Busboard dan zou ik 14 Flexomaats en 3 ALS-en kunnen hergebruiken. Maargoed, die dingen zijn ook al weer een kleine 20 jr oud en ik ben nu toch bezig. Ik zie niet echt voordelen van zo'n Busboard als je in een normale situatie vaak een kamrail kan toepassen.

Vraag 1: Wat zouden jullie doen? Wat is het fijnste / mooiste systeem om mee te werken? Eaton Systeem 55? Ik heb 9 groepen die van onder komen dus die wil ik graag het liefste van onder of zijkant invoeren. Slechts 5 groepen komen van boven.
Vraag 2: Allemaal losse alamats of toch weer 3x ALS met 4 automaten per ALS en een paar losse alamats (voor bijv tuin en PV)? Ik wil ook 2x een B16 3-fase automaat erbij (koken + auto laden). Achter 1 ALS of ook alamats?
Vraag 3: Bestaande ABB 4p 40A HS (zo'n grote draaiknop) laten hangen, of ook gelijk vervangen? De 3x 25A automaten van de netbeheerder kan ik omzetten, dus ik kan de HS spanningsvrij vervangen.

Verder heb ik een 1-fase omvormer (Omnik) op zolder, daar loopt nu rechtstreeks een 3x2.5mm2 kabel naar toe vanaf de MK (zal +/- 12m kabel zijn). En die hangt aan een B16 automaat met nog 3 andere B16 automaten op een ALS 40A / 30mA. Redelijk standaard. Deze situatie werkt goed, die ALS klapt er nooit uit.

In het nieuwe MK ontwerp ga ik de PV groep aanpassen. Ik ga een PV verdeler op zolder plaatsen, zodat ik gelijk een extra zolder groep heb voor een airco of andere grootverbruiker. Ik lees alleen tegenstrijdige zaken wat de beste oplossing hiervoor is.

Na wat onderzoek lijkt mij het beste:
  • Nieuwe Alamat B16 in de MK. In de documentatie van de omvormer staat ALS groter of gelijk aan 100mA. Dus dat zou dan bijv een Alamat B16 met een 300mA aardlek beveiliging zijn, maar ik zou toch liever weer voor een 30mA gaan (conform huidige situatie waarop het zelfs goed werkt met een 30mA beveiliging met 3 andere groepen erbij).
  • PV verdeler met een B16 automaat tbv omvormer en een B16 alamat (30mA) voor de zolder groep. En een 40A HS uiteraard. Vanaf de PV verdeler naar omvormer en zolder groep alles standaard 3x2.5mm2 bedraad.
Paar vragen die ik hier nog over heb:

Vraag 4: Is mijn voorstel de beste oplossing? Ik zie ook uitvoeringen waarbij de PV groep alleen op B16 automaat in de MK wordt gezet en dat die pas op een B16 Alamat in de PV verdeler wordt beveiligd. Maar dan heb je geen aardlek beveiliging in het stuk kabel tussen MK en PV verdeler. Waarom zou je hiervoor kiezen? Aarde wordt in onze MK aangeboden vanuit de netbeheerder (TN-stelsel) dus zou aardlek beveiliging voor de omvormer helemaal niet nodig zijn. Dat zou niet mijn voorkeur hebben.

Vraag 5: Heeft het nog zin om de omvormer in de PV verdeler nogmaals te beveiligen op een B16 alamat, als er al een B16 alamat in de MK op de PV groep wordt toegepast. Mijn inziens voegt het niks toe qua veiligheid en maakt het juist verwarrend?

Sorry voor het 'lange' verhaal en dank alvast voor het meedenken! _/-\o_

[ Voor 0% gewijzigd door -elw00d op 18-11-2025 16:42 . Reden: Typefout ]

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:27
@-elw00d
Ik denk dat je de documentatie van de omvormer nog eens moet doorlezen. De aardlekschakelaar zal waarschijnlijk kleiner of gelijk aan 100mA moeten zijn. En dan kan een 30mA schakelaar prima.

[ Voor 3% gewijzigd door devriesjande op 18-11-2025 22:27 ]

• Septillion
@devriesjande Nee, meeste omvormers geven een minimale waarde aan. Groter of gelijk dus.

• devriesjande
Als groter dan 100mA mag, kan het dan ook een aardlek van 5A zijn? Ze; bestaan niet maar in feite mag je de aardlek dus weglaten.

[ Voor 39% gewijzigd door devriesjande op 19-11-2025 00:55 ]

@devriesjande 5 A zou inderdaad soms mogen, als je er eentje kunt vinden :). Dat wil nog niet vanzelf zeggen dat je 'm mag weglaten.

Of je een aardlekschakelaar mag weglaten, ligt aan een aantal factoren. Voor de meeste dingen is 30 mA (of minder) verplicht. Dat beschermt mensen en is daarom verplicht gesteld voor alle verlichting in verblijfsruimten en alle stopcontacten voor algemeen gebruik, maar ook voor laadpalen en nog wat andere specifieke toepassingen. Wanneer 30 mA niet verplicht is, worden aardlekschakelaars in het algemeen alleen gebruikt als foutbescherming.

Meestal wordt dan 300 mA gebruikt. Hoe hoog je mag gaan, ligt aan hoe goed de aarding is. Bij de worst-case aardweerstand van 167 Ω (daarboven mag überhaupt niet in Nederland) mag je niet hoger dan 300 mA gebruiken. Dat zal zijn waarom 300 mA het meest gebruikt wordt en het makkelijkst te verkrijgen is: bij elke installatie die qua aarding überhaupt voldoet, is dit geschikt voor de foutbescherming. Hoe beter de aarding is, hoe hoger de IΔn van de aardlekschakelaar mag zijn. De 5 A die je noemt mag bijvoorbeeld bij 10 Ω of lager. De NEN 1010 geeft in tabel 531.1 zelfs als voorbeeld de aardlekschakelaar van 20 A bij RA van 2,5 Ω of lager.

De formule is RA × IΔn ≤ 50 V. Dus terugrekenend voor de installatie met slechte aarding die nog net legaal is: IΔn max = 50 V / 167 Ω = 300 mA. AC-spanningen onder 50 V worden gezien als aanraakveilig; dan hoeft de foutbescherming niet te werken. (Dit is ook waarom spanningsafhankelijke aardlekbeveiligingen niet toegestaan zijn voor foutbescherming!)

(Ik vraag me overigens nog steeds af waarom dit gebaseerd is op RA en niet ZS aan het einde van de keten. Mocht iemand dat kunnen ophelderen, dan heel graag!)

Als de functie van foutbescherming echter al wordt vervuld door een installatieautomaat, kan de aardlekschakelaar helemaal worden weggelaten. Dat is het geval als de impedantie van het foutstroomcircuit zo laag is, dat de foutstroom zo hoog is, dat de installatieautomaat snel genoeg uitschakelt. Hierbij mag wel uitgegaan worden van de nominale spanning ipv 50 V (maar waarom?). Bij een B16 is dat het geval bij 5 × In = 5 × 16 A = 80 A, oftewel ZS max = 230 V / 80 A ≈ 2,8 Ω. Als het lukt om daar onder te blijven, mag de aardlekschakelaar meestal worden weggelaten voor groepen voor specifieke apparaten. Bij TN-stelsels zal dat in het algemeen goed gaan, bij TT vaak niet. Zonder installatietester heb je geen idee wat je ZS en RA zijn en kun je maar beter voor de zekerheid altijd aardlekbeveiliging toepassen, en dan dus de worst-case oftewel 300 mA. Er lijken niet echt veel redenen te zijn om lager te gaan. In theorie is 100 mA wel veiliger dan 300 mA maar het is nog ruim boven 30 mA en dus niet veilig genoeg om je leven te redden, en bij foutstroom zal de stroom die gaat lopen in het algemeen toch wel een groot veelvoud zijn; maakt het dan nog veel uit?

De reden dat makers van omvormers aangeven dat bijv. 100 mA of hoger nodig is, is simpel: ze lekken onder normale omstandigheden meer dan 9 mA (misschien niet als de installatie nieuw is, maar pas na 20 jaar aan slijtage) waardoor een 30 mA aardlekschakelaar niet zou gaan.

Daarom zijn dus 30 mA en 300 mA zowat de enige waarden die worden gebruikt, ook al bestaan er ook nog andere waarden. 300 mA wanneer alleen foutbescherming nodig is, 30 mA voor foutbescherming en aanvullende bescherming of alleen aanvullende bescherming. Andere waarden zijn, voor zover ze al bestaan of bestonden, zeldzaam.

(Er zijn speciale regels voor aardlekschakelaars voor plaatsen met een verhoogd risico op brand.)

[ Voor 8% gewijzigd door Juerd op 19-11-2025 03:40 ]

• devriesjande
Dank voor je verhaal @Juerd .
Een aardlekschakelaar met een maximale foutstroom van 5A blijkt toch te koop.
De omschrijving dat er voor de omvormer een aardlekschakelaar van 100 mA of meer moet worden geplaatst blijft vaag
Zie: https://vello.nl/eaton/ea...hakelaar-pfr-5-30-5000ma/

[ Voor 3% gewijzigd door devriesjande op 19-11-2025 08:02 ]

• streafer
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Korte vraag,

Wil naar buiten toe een kabel leggen voor 3fase laadpaal.
Daarnaast moet ik buiten nog stroom hebben voor een rolluik.

Liefst heb ik geen 2 kabels naar buiten dus dan is de vraag wat is het mooiste.
3 Fase automaat in meterkast - > kabel naar buiten - > 1 fase in Wago (of iets anders) en splitsen ?
Meterkast - kabel 3 fase naar buiten -> hier 3fase automaat + 1 groep om te splitsen?

Of ben ik nu veel te gecompliceerd aan het denken?

• DanielvE
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 15:44
Een laadpaal moet eigenlijk altijd op een eigen groep.

Het splitsen van een fase van een krachtgroep is niet toegestaan.

Een onderverdeler buiten zou in theorie kunnen, maar ik denk dat twee kabels naar buiten brengen veel makkelijker een mooier is.
+Met een onderverdeler en een laadpaal is het in een thuissituatie niet te doen om selectiviteit te halen.

[ Voor 10% gewijzigd door DanielvE op 19-11-2025 14:40 ]

Pagina: 1 ... 49 50 Laatste