Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Dylanf97
  • Registratie: April 2013
  • Nu online
True schreef op maandag 24 november 2025 @ 14:05:
Een klein vraagstukje:

Groepenkast met een System55 kast en Eaton onderdelen, gewenst is om dit te vernieuwen en er wordt gevraagd om volledig ABB. Huidig 1-fase (35A), verzwaring naar 3-fase is voor nu geen reden tot, maar toekomst EV of uitbreiding PV is niet uitgesloten, hierom kijk ik gelijk hoe het vernieuwen ook direct geschikt zou kunnen zijn voor een 3-fase aansluiting zonder dat er weer (veel) onderdelen van de groepenkast vervangen zouden moeten worden.
Situatie huidig voor inductiekookplaat:
  • kookgroep/fornuisgroep
  • aardlekschakelaar
Nu heb ik even niet scherp welk elektrocomponent ik kan toepassen voor een 1-fase aansluiting om 2F & 2N richting een kookplaat te sturen die ook geschikt is voor 3-fase met bijv. een 2 of 3-fase kookplaat.
Gezien het nu een 1-fase aansluiting is, verwacht ik dat de kookplaat nu ook twee aparte circuits heeft (goh). Maar bij een verzwaring is een 11 kW kookplaat ook niet uitgesloten en dan gaat een dubbele aardlekautomaat met een brug ook niet werken.

Misschien zie ik iets over het hoofd.
Ik heb bij onze verhuizing gelijk een 4P hoofdschakelaar laten plaatsen en daar een brug ingestoken aan de onderkant. Bij overgang naar 3F heeft Enexis die er gewoon uitgehaald en bedraad aan de onderkant.
Daarna heb ik de hele installatie alvast gemaakt op 3F.

https://dylight3dprints.etsy.com

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17:47
True schreef op maandag 24 november 2025 @ 14:05:
Een klein vraagstukje:

Groepenkast met een System55 kast en Eaton onderdelen, gewenst is om dit te vernieuwen en er wordt gevraagd om volledig ABB. Huidig 1-fase (35A), verzwaring naar 3-fase is voor nu geen reden tot, maar toekomst EV of uitbreiding PV is niet uitgesloten, hierom kijk ik gelijk hoe het vernieuwen ook direct geschikt zou kunnen zijn voor een 3-fase aansluiting zonder dat er weer (veel) onderdelen van de groepenkast vervangen zouden moeten worden.
Situatie huidig voor inductiekookplaat:
  • kookgroep/fornuisgroep
  • aardlekschakelaar
Nu heb ik even niet scherp welk elektrocomponent ik kan toepassen voor een 1-fase aansluiting om 2F & 2N richting een kookplaat te sturen die ook geschikt is voor 3-fase met bijv. een 2 of 3-fase kookplaat.
Gezien het nu een 1-fase aansluiting is, verwacht ik dat de kookplaat nu ook twee aparte circuits heeft (goh). Maar bij een verzwaring is een 11 kW kookplaat ook niet uitgesloten en dan gaat een dubbele aardlekautomaat met een brug ook niet werken.

Misschien zie ik iets over het hoofd.
Zou direct een complete 3F kast bestellen (SN201L uitvoering) + een bruggetje voor de onderkant van de HS.
En dan de kookgroep direct uitvoeren als B16 alamat, maar dan even niet aan de HS koppelen met een kamrail, maar even 2x fase + 2x nul uitbedraden (of evt de fase onderling met kamrail alsook de nul), en zorgen dat je in ieder geval alles hebt om de kast direct om te kunnen bouwen naar 3F.

Of toch direct wel pushen naar het aanvragen voor een 3F aansluiting, tis nu sowieso goedkoper dan in de toekomst....

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• Ethiron
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Annuk schreef op maandag 24 november 2025 @ 14:18:
[...]

Zou direct een complete 3F kast bestellen (SN201L uitvoering) + een bruggetje voor de onderkant van de HS.
En dan de kookgroep direct uitvoeren als B16 alamat, maar dan even niet aan de HS koppelen met een kamrail, maar even 2x fase + 2x nul uitbedraden (of evt de fase onderling met kamrail alsook de nul), en zorgen dat je in ieder geval alles hebt om de kast direct om te kunnen bouwen naar 3F.

Of toch direct wel pushen naar het aanvragen voor een 3F aansluiting, tis nu sowieso goedkoper dan in de toekomst....
Even voor mijzelf: waarom niet wel meteen de alamat voeden met een 3P+N kamrail en vervolgens aan de uitgaande kant alleen L1, L2 en 2x N aansluiten?

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18:10
Lekker dan, net bezig geweest met het voorbereiden van de groepenkast voor de balans accu die ze woensdag komen installeren... Haal ik de EMAT hoofdschakelaar over, iets van een kraak geluid bij het overzetten. En tegelijk dit geluid (in het echt is het minder hard, boven hoor ik het nu niet). Aan het eind zet ik de groepen via de aardlekschakelaar uit, als er geen stroom loopt, ook geen geluid. Bij elk van de fases maakt hij geluid... Dus ik zou haast zeggen dat het aan de nul ligt...
Ik heb een nieuwe hoofdschakelaar liggen, Eaton die ik woensdag erin wou laten zetten... Aangezien ik smeltzekeringen heb, vind ik het vrij risicovol om dit zelf te doen, dus laat het liever nog even zo.

Alleen geen idee wat er aan de hand zou kunnen zijn? Ik heb mijn kracht groepen in elk geval maar even uitgezet, geen zin in kapotte omvormers e.d.

Oplossing gevonden... Het lag dus niet aan de hoofdschakelaar, maar aan de CT klemmen die ik tijdelijk had afgedopt...Ja dan gaan die klemmen zoemen... 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door jeeedeee op 24-11-2025 16:43 ]

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:50
@jeeedeee Als je al echt 3-fase hebt zou ik hem absoluut niet meer vertrouwen zo. Zal überhaupt dan lekker warm worden en als de N echt los gaat kan je heel wat apparaten naar de recycling brengen...

• Septillion
Aanvulling :+

Aan de indicator te zien is het vooral fase 2 die niet volledig om is. Maar zou er dus echt niets van vertrouwen. Toevallig overgehaald onder belasting? Daar zijn ze namelijk niet voor bedoeld behalve in nood. En mja, blijft B-keuze.

Ik zou er dus zeker niet tot woensdag gebruik van durven maken. Dus zou:
- Of toch vervangen
- Of huis spanningsloos laten tot woensdag
- Of toch iemand laten komen

• Annuk
Ethiron schreef op maandag 24 november 2025 @ 14:59:
[...]

Even voor mijzelf: waarom niet wel meteen de alamat voeden met een 3P+N kamrail en vervolgens aan de uitgaande kant alleen L1, L2 en 2x N aansluiten?
Dat kan mogelijk ook, maar als je bv wel al 3F hebt/krijgt tzt maar nog niet direct de mogelijkheid om het wcd en/of de kookplaat aan te passen heb je de kans dat er een volledige kortsluiting wordt veroorzaakt en dan kan je je kookplaat weg gooien.

• jeeedeee
Probleem opgelost!

@Septillion dank ik was daar ook heel bang voor. Ik ben erachter waar het geluid vandaan kwam, net boven de hoofdschakelaar zaten de CT spoelen van Enphase. Die had ik in afwachting van verlenging naar de garage in een kabeldoos met Wagos afgedopt....

Nu de Enphase metered weer in de garage aangesloten en het geheel werkt weer zonder geluid... Excuses voor de post, hopelijk leert iemand weer van deze beginnersfout 8)7

• Septillion
@jeeedeee Nouwja, het feit dat de indicator op L2 niet helemaal om wil zou mij ook niet heel gerust maken.. Gelukkig dat hij wordt vervangen.

• Annuk
jeeedeee schreef op maandag 24 november 2025 @ 16:40:
Probleem opgelost!

@Septillion dank ik was daar ook heel bang voor. Ik ben erachter waar het geluid vandaan kwam, net boven de hoofdschakelaar zaten de CT spoelen van Enphase. Die had ik in afwachting van verlenging naar de garage in een kabeldoos met Wagos afgedopt....

Nu de Enphase metered weer in de garage aangesloten en het geheel werkt weer zonder geluid... Excuses voor de post, hopelijk leert iemand weer van deze beginnersfout 8)7
Tip voor jou en anderen, zulke spoelen kan je wel afkoppelen maar dan moet je ze kortsluiten, heb je die optie niet dan verwijderen van de te bemeten bekabeling totdat je klaar bent met je werkzaamheden.
Ze gaan bij meer stroom des te harder "zoemen" en ze kunnen uiteindelijk uit elkaar spateren.

oftewel als die bedrading open eind heeft ze beide in dezelfde wago doen, bij een stekker oid mogelijk een stukje draad erin doen als kortsluit brug

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:52
onetime schreef op zondag 23 november 2025 @ 17:14:
Vervangen groepenkast; Daarbij geldt wel dat ook direct het hele huis gedaan moet worden omdat overal (waar dat nog niet aanwezig is/was) aarde naartoe getrokken moet worden en aangesloten. onetime: is dit echt zo? graag professioneel commentaar; zou een reden zijn om de groepenkast ook te laten voor wat het is.
@Juerd weet jij hier meer van? Mij lijkt het vreemd, alleen een probleem met een gebroken schakelaar in een oude groepenkast, en dan zou meteen je hele huis overhoop moeten? Geloof er niks van.

Ik heb op deze vraag nooit commentaar gehad. Nu uit de TS gehaald.
Ik las dit ook online dus vraag me af of het wel verplicht is of niet.

"Vanaf 1996 is het namelijk al verplicht om alle wandcontactdozen/ stopcontacten bij renovatie of nieuwbouw te voorzien van randaarde."
"Volgens het bouwbesluit dien je bij het aanpassen van de installatie deze naar de laatste eisen toe aan te passen."
"De NEN 1010 is niet wettelijk verplicht, het Bouwbesluit wel en deze verwijst voor vervaardigen en aanpassen van elektrische installaties naar de NEN 1010 wat deze dus een soort van wettelijk verplicht maakt."

Nu is er recent bij mij de groepenkast compleet vervangen en hebben ze wat extra groepen aangelegd maar in de slaapkamers en woonkamer zit ik nog steeds zonder randaarde. vraag me af of het nu wel of niet veplicht is.

• jeeedeee
Annuk schreef op maandag 24 november 2025 @ 16:48:
[...]

Tip voor jou en anderen, zulke spoelen kan je wel afkoppelen maar dan moet je ze kortsluiten, heb je die optie niet dan verwijderen van de te bemeten bekabeling totdat je klaar bent met je werkzaamheden.
Ze gaan bij meer stroom des te harder "zoemen" en ze kunnen uiteindelijk uit elkaar spateren.

oftewel als die bedrading open eind heeft ze beide in dezelfde wago doen, bij een stekker oid mogelijk een stukje draad erin doen als kortsluit brug
Bedankt voor de tip, dat doe ik dan in het vervolg. Stom, ik had daar nog over nagedacht maar was juist bang dat ze daar kapot van gingen 🙄. Maar dan weet ik wat mij vanavond te doen staat als ik alles netjes ga maken.

• Annuk
jeeedeee schreef op maandag 24 november 2025 @ 17:01:
[...]

Bedankt voor de tip, dat doe ik dan in het vervolg. Stom, ik had daar nog over nagedacht maar was juist bang dat ze daar kapot van gingen 🙄. Maar dan weet ik wat mij vanavond te doen staat als ik alles netjes ga maken.
Test het even uit met 1 voordat je ze wel sloopt, maar voor ons werk gebruiken we vaak meetspoelen van Eleq (TQ-50E of TQ-50L) in verschillende varianten, en deze sluiten we altijd aan op rijgklemmen waarop per setje van 2 rijgklemmen altijd zo'n kortsluitcontact op zit, zit er aan de andere kant nog niets aangesloten kunnen we wel al de meetspoelen plaatsen en de transformator in productie zetten, en zitten de spoelen ook al goed.

• Ethiron
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Annuk schreef op maandag 24 november 2025 @ 16:37:
[...]

Dat kan mogelijk ook, maar als je bv wel al 3F hebt/krijgt tzt maar nog niet direct de mogelijkheid om het wcd en/of de kookplaat aan te passen heb je de kans dat er een volledige kortsluiting wordt veroorzaakt en dan kan je je kookplaat weg gooien.
Als je de kookplaat op de ‘kookgroep’ manier aangesloten laat op de alamat, dus L1 en L2 aangesloten, L3 loos laten en 2x N in de dubbele kooien zou er ook na de overstap naar 3-fasen niks mogen kortsluiten?

Of de alamat nou gevoed wordt door 3 unieke fasen of door 1 fase welke op de HS is doorgelust naar 3 polen.

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:38
Ethiron schreef op maandag 24 november 2025 @ 17:33:
Als je de kookplaat op de ‘kookgroep’ manier aangesloten laat op de alamat, dus L1 en L2 aangesloten, L3 loos laten en 2x N in de dubbele kooien zou er ook na de overstap naar 3-fasen niks mogen kortsluiten?
Je krijgt dan wel maximaal 32A door de N vd alamat, zolang alles op 1 fase is aangesloten.
Pagina: 1 ... 50 51 Laatste