ID4.1M Honey Yellow. WP: PUZ-SWM60VAA+ERST30F-VM2EE (cylinder unit)
Naast je EV aardlekautomaat een 3-fase aardlekautomaat plaatsen voor de kookplaatReseT schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 09:27:
[...]
Nu snap het probleem die ik heb. Onze meterkast was oorspronkelijk 1 fase. Dus ik heb geen 3-fase busboard. ijn ALS'en zijn dus 3 losse 1-fase modules verspreid over twee kasten. Wat zou dan de meest handige route zijn om de meterkast in z'n geheel 3-fase te maken en klaar voor een 3-fase kookgroep?
[Afbeelding]
Wat doet die meest rechtse niet ABB-aardlek nog in deze kast?
[ Voor 4% gewijzigd door adjego op 09-10-2025 09:48 ]
Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024
Dat is vanuit de nieuwbouw/BAM gedaan omdat ze erachterkwamen dat je een aardlekautomaat nodig hebt voor zonnepanelen. Inderdaad doorn in het oog maar heeft ook geen haast. Zal het meenemen met de kookplaatgroep in de vorm van een DS201S wat vergelijkbaar is met de EATON.adjego schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 09:46:
[...]
Naast je EV aardlekautomaat een 3-fase aardlekautomaat plaatsen voor de kookplaat
Wat doet die meest rechtse niet ABB-aardlek nog in deze kast?
ID4.1M Honey Yellow. WP: PUZ-SWM60VAA+ERST30F-VM2EE (cylinder unit)
Ik zie ook vaak echt die nummering alle kanten op gaanReseT schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 09:56:
[...]
Dat is vanuit de nieuwbouw/BAM gedaan omdat ze erachterkwamen dat je een aardlekautomaat nodig hebt voor zonnepanelen. Inderdaad doorn in het oog maar heeft ook geen haast. Zal het meenemen met de kookplaatgroep in de vorm van een DS201S wat vergelijkbaar is met de EATON.
Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024
Inderdaad, een B16 3P+N 0,03A aardlekautomaat.adjego schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 09:46:
Naast je EV aardlekautomaat een 3-fase aardlekautomaat plaatsen voor de kookplaat
Wel zoals eerder gezegd de bedrading, perilex aansluiting en aansluiting van de kookplaat nalopen want dat zal nu als 2P+2N aangesloten zitten.
Als je het dan toch netjes aan het maken bent, een nieuw stickervel doet wonderenadjego schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 10:07:
Ik zie ook vaak echt die nummering alle kanten op gaanHoe krijgen ze dit altijd voor elkaar. Nieuwe indeling is nieuwe nummering zou ik zeggen
9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023
idealo.deVliegvlug schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 07:10:
[...]
De DSX301C Flexline aardlekautomaten kost inderdaad €54 daar.
Is de nieuwste productlijn van ABB dus vind dat daarom ook niet heel gek.
Maar jij kan ‘m ergens goedkoper krijgen?
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
15 min. modeleer tijd, 1 uur print tijd maar er is een zwart M20x19mm invoerstukje

De schroefdraad kan ik niet testen, kwam alleen nog M25 tegen in mijn electra bak.
droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst
Ik zie langskomen
- Hager Vision
- Eaton Medusa
Zijn dit goede opties? of zijn er betere?
https://www.toolstation.be/jsl-buisinvoer/p37254Wuursj schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 13:02:
[...]
15 min. modeleer tijd, 1 uur print tijd maar er is een zwart M20x19mm invoerstukje
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De schroefdraad kan ik niet testen, kwam alleen nog M25 tegen in mijn electra bak.
Ik denk dat jij mijn post niet goed gelezen hebt: Vliegvlug in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3"
Want daar heb ik het precies over dat ding
Waarna @Wuursj zo aardig was dit voor te stellen:Wuursj in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3"
Gaat, ziet er super uit! Bedankt voor het printenWuursj schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 13:02:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb mijn hele leven in huis nog geen storing gehad, dus wat betreft loopt dat wel los. Dat extra geld is mij het niet waard. Niet dat ik de aanbeveling niet waardeer hoor.True schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 19:34:
[...]
Ik zou persoonlijk overstappen op de één-DIN aardlekautomaten van ABB (de spanningsonafhankelijke óf niet spanningsafhankelijke (beide termen worden wel eens genoemd): https://www.sandervunderi...6-1p-n-30ma-1-module.html ) kost je wel een paar honderd euro meer, maar je zit voor 30 jaar goed, hebt meer ruimte over én als je ergens een aardlek hebt is het niet zoeken naar een speld in een hooiberg. Die paar honderd euro is m.i. op de kosten van een verbouwing peanuts en je gaat nú bezig met de groepenkast.
Edit: ik zou persoonlijk ook direct de aanvraag inschieten, dat kan zomaar nog een paar maand duren voordat ze langs kunnen komen en met één belletje herplan je je afspraak een paar weken later als het je te vroeg komt.
Het aanvraag riedeltje al eens doorlopen en kon binnen twee weken iemand over de vloer verwachten voor de omzet, maar moet dus een foto van de kast uploaden.
Flexline kan ik niet samenstellen bij Emat en ga zelf zo'n kast niet bedraden. Het systeem ziet er leuk uit, maar ook hier zie ik de toegevoegde waarde niet echt voor een huis tuin en keuken meterkast. Zou ik er tien moeten monteren dan uiteraard wel.Vliegvlug schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 20:31:
[...]
Edit:
@sjufke En als je toch voor de oudere domestic ABB lijn gaat kies dan eerder voor SN dan met busboard, dat laatste is minder flexibel en heb al een keer een geblakerde Flexomaat automaat gehad, iets wat ik vaker gehoord heb.
Dus in mijn nieuwe huis voor SN gekozen, Flexline bestond toen nog niet anders was ik daar voor gegaan.
@True @Annuk @Vliegvlug
Installatietechnisch is het allemaal in orde. De woonkamer is intact gebleven. Alleen wat verplaatste wcd's. Uiteraard nieuwe draad er in. De keuken is in algemeen gebruik nu gesplits vd woonkamer. Nieuwe voedingen voor alle grootverbruikers. Twee kabels naar buiten voor terrasverwarming en schuurtje + tuinverlichting. Volgens jullie dus aan te raden om iig deze twee groepen op aardlekautomaten aan te sluiten?
Wat betreft uitbreidingen zie ik niet veel problemen. Enige wat ik nog zou kunnen bedenken is een warmtepomp. Laadpaal gaat niet (geen oprit).
Uiteindelijk gaat mijn vraag een beetje verloren onder alle aanbevelingen en tips. Uiteindelijk was mijn vraag waarom ABB en niet Hager of Schneider Electric?
PSN: bollsie
Werk persoonlijk vrijwel nooit met Schneider maar de ervaringen die ik er mee heb vind ik het k*tkasten om mee te werken.sjufke schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 16:36:
[...]
Uiteindelijk gaat mijn vraag een beetje verloren onder alle aanbevelingen en tips. Uiteindelijk was mijn vraag waarom ABB en niet Hager of Schneider Electric?
ABB is op het moment veelal goedkoper, en blijft alsnog een A-merk net als Hager.
Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!
Het kan zijn dat er een gevaarlijke spanning op staat. Maar zoals gezegd, je kan 't pas zeker weten als je met de juiste apparatuur meet. Je spanningzoeker-schroevendraaier en multimeter zijn allebei niet geschikt om het zeker te weten.busscherski schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 07:46:
[...]
Met alle andere groepen uit en niets aangesloten aan de UIT zijde meet ik 230V. Voldoende om een schok te krijgen. Is het mogelijk dat die alamats goed zijn? Dat is toch niet veilig?
Schakelaars kunnen stuk zijn, dat is zo. Dat is een van de redenen om altijd te testen op spanningsloosheid.
Over jouw situatie valt, met de informatie die we hebben, niks te zeggen. Het kan fout zijn, het kan goed zijn.
Het zijn overigens spanningsafhankelijke aardlekautomaten. Die mogen sowieso niet meer vanaf NEN 1010:2020 en onder oudere edities mochten ze niet als foutbescherming. Of ze voor foutbescherming nodig zijn, ligt aan de ZS en da's ook weer zoiets dat je alleen met betere apparatuur kunt meten; omdat je dat niet zelf kan (je zal geen installatiester hebben en die dingen zijn duur) is het beter om überhaupt geen spanningsafhankelijke aardlekautomaten te gebruiken.
[ Voor 23% gewijzigd door Juerd op 09-10-2025 17:21 ]
Bedankt voor je reactie. Ik heb het 1x gevoeld en het prikte echt eventjes, echt schrikken. Het was niet echt een klap stroom zoals ik een keer van het prikkeldraad heb gehad. Bij gebrek aan betere apparatuur had ik geen motivatie om het nog eens wat beter te gaan voelen.Juerd schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 17:17:
[...]
Het kan zijn dat er een gevaarlijke spanning op staat. Maar zoals gezegd, je kan 't pas zeker weten als je met de juiste apparatuur meet. Je spanningzoeker-schroevendraaier en multimeter zijn allebei niet geschikt om het zeker te weten.
Schakelaars kunnen stuk zijn, dat is zo. Dat is een van de redenen om altijd te testen op spanningsloosheid.
Over jouw situatie valt, met de informatie die we hebben, niks te zeggen. Het kan fout zijn, het kan goed zijn.
Het zijn overigens spanningsafhankelijke aardlekautomaten. Die mogen sowieso niet meer vanaf NEN 1010:2020 en onder oudere edities mochten ze niet als foutbescherming. Of ze voor foutbescherming nodig zijn, ligt aan de ZS en da's ook weer zoiets dat je alleen met betere apparatuur kunt meten; omdat je dat niet zelf kan (je zal geen installatiester hebben en die dingen zijn duur) is het beter om überhaupt geen spanningsafhankelijke aardlekautomaten te gebruiken.
Ik weet er niet zoveel van maar wat mij betreft is elke voelbare spanning gevaarlijk omdat je er van kunt schrikken en er dan ongelukken kunnen ontstaan. Dat verwacht ik niet van een aardlekautomaat die uit staat.
Ondertussen heb ik er 2 x ABB DS301C B16 A3 in gezet. Die zijn niet spanningsafhankelijk.
edit: maar begrijp ik nu goed dat ze vanaf NEN 1010:2020 en dus 23 april 2021 uberhaubt helemaal nergens niet meer gebruikt mogen worden in Nederland? Waarom zijn ze nog te koop?
[ Voor 4% gewijzigd door busscherski op 09-10-2025 17:47 ]
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Sowieso een mooie upgradebusscherski schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 17:42:
Ondertussen heb ik er 2 x ABB DS301C B16 A3 in gezet. Die zijn niet spanningsafhankelijk.
Je mag je vrijwillig houden aan de NEN 1010:2020, maar het Bbl wijst nog de oude :2015 aan. Omdat er ook versoepelingen zijn, kan het aantrekkelijk zijn om voor de :2020 te kiezen.edit: maar begrijp ik nu goed dat ze vanaf NEN 1010:2020 en dus 23 april 2021 uberhaubt helemaal nergens niet meer gebruikt mogen worden in Nederland? Waarom zijn ze nog te koop?
Maar sowieso geldt het moment van bouwen (formeel, als ik het me goed herinner, de datum dat de bouwvergunning is afgegeven) voor welke versie van de NEN 1010 je moet hanteren. Daarom zijn ongeaarde stopcontacten helaas ook nog te koop, terwijl je die in huizen vanaf 1997 toch echt niet mag installeren.
[ Voor 5% gewijzigd door Juerd op 09-10-2025 17:53 ]
Ah oke, ik dacht dat je bij ingrijpende werkzaamheden aan de groepenkast (zoals het plaatsen van een aardlekschakelaar of aardlekautomaat) alles naar de huidige normen moet brengen (hoofdschakelaar plaatsten bijvoorbeeld).Juerd schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 17:53:
[...]
Sowieso een mooie upgrade
[...]
Je mag je vrijwillig houden aan de NEN 1010:2020, maar het Bbl wijst nog de oude :2015 aan. Omdat er ook versoepelingen zijn, kan het aantrekkelijk zijn om voor de :2020 te kiezen.
Maar sowieso geldt het moment van bouwen (formeel, als ik het me goed herinner, de datum dat de bouwvergunning is afgegeven) voor welke versie van de NEN 1010 je moet hanteren. Daarom zijn ongeaarde stopcontacten helaas ook nog te koop, terwijl je die in huizen vanaf 1997 toch echt niet mag installeren.
Moraal van het verhaal: ook als NEN 1010:2020 niet gevolgd wordt zul je, ook in een woning met bouwjaar 1800, met een installatietester moeten meten of een spanningsafhankelijke aardlekautomaat toegepast mag worden?
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Eerder in het topic suggereerde @Juerd een https://www.eleshop.nl/uni-t-ut18c-voltage-tester-3517.html# als betaalbare middenmotor. Ik moet leren werken met een Duspol maar vind het moeilijk in te schatten of ik hiermee een tool aanschaf waarmee ik op een veilige manier spanning kan meten en bijvoorbeeld aarding kan testen. Mis ik iets met dit model waardoor ik beter een duurdere aan kan schaffen?
Liever een ongeaard stopcontact installeren dan een stopcontact dat er geaard uitziet maar geen aarde heeft.. dat zie je in oude huizen helaas ook als de stopcontacten voor het oog worden vervangen door iets mooiersJuerd schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 17:53:
[...]
Daarom zijn ongeaarde stopcontacten helaas ook nog te koop, terwijl je die in huizen vanaf 1997 toch echt niet mag installeren.
De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Ik vond ze allebei wel lekker ruim en fijn werken voor renovatie, zeker de Hager heeft dan veel loze ruimte voor bestaande bedrading boven bij de buisinvoer. Ik heb ook ABB Hafonorm gebruikt, maar dat is dan toch een stuk krapper en onhandiger mbt hun buisinvoer (al ben ik wel fan van de ABB onderdelen verder). Als je ruimte hebt en wilt maak je met de Medusa grote stappen. Heb in 1 meterkast 2 dubbele + 2 enkele om op 144 posities uit te komen. Volgens mij is Hager wel een stukje goedkoper, maar ik vind de deurtjes wel mooi.mcied schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 14:10:
Ik ben bezig met een nieuwbouwhuis en nu is mijn vraag wat is nu een groepenkast waar je goed veel ruimte hebt om in te werken? Ik heb al wel gezocht maar overal andere meningen
Ik zie langskomen
- Hager Vision
- Eaton Medusa
Bij de Hager heb je vooral meer ruimte bovenin om de kabels in te voeren en bij de Medusa heb je net wat meer ruimte tussen elke rij (en de ruimte bij de buisinvoer is dan "normaal").
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW
Juerd schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 17:53:
[...] Daarom zijn ongeaarde stopcontacten helaas ook nog te koop, terwijl je die in huizen vanaf 1997 toch echt niet mag installeren.
En dan zijn er nog plaatsen waar je gewoon alleen 2 gaatjes wilt zien in een "vlakke" plaat, zo midden op de muur.pietje63 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 22:35:
[...] Liever een ongeaard stopcontact installeren dan een stopcontact dat er geaard uitziet maar geen aarde heeft.. dat zie je in oude huizen helaas ook als de stopcontacten voor het oog worden vervangen door iets mooiers
En niet die lelijke kraters met groffe randen. De meeste stekkers zijn toch https://tweakers.net/camo...ctricity-tiles-type-C.jpg
Jammer dat https://tweakers.net/camo...ctricity-tiles-type-J.jpg niet de standaard is.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
En realiseer je dat je eigenlijk niet de groepenkast niet VOL kunt zetten. Alamat's of groepen produceren warmte als ze tegen hun limiet aan zitten en een kast heeft ruimte nodig om deze warmte kwijt te raken. We beginnen groepen steeds zwaarder te belasten tegen hun limiet aan maar de NL (of europeese) richtlijnen houden er helemaal geen rekening mee dat die warmte ook afgevoerd moet worden.mcied schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 14:10:
Ik ben bezig met een nieuwbouwhuis en nu is mijn vraag wat is nu een groepenkast waar je goed veel ruimte hebt om in te werken? Ik heb al wel gezocht maar overal andere meningen
Ik zie langskomen
- Hager Vision
- Eaton Medusa
Dus plan ruimte rondom zwaar belastte groepen (PV, WP of EV).
Cedo Nulli
kammen zijn vaak 10mm2, terwijl draad binnen de groepenkast 6mm2 is, dus dat scheelt wat in warmteproductie
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Dat van die kammen is een goede tip. Even voor het complete plaatje. Dit is de Hoofdmeterkast voor een woning met inwoning. In de hoofdmeterkast komen de hoofdgroepen voor een aantal onderverdelers en de gezamelijke verbruikers zoals warmtepomp en airco.timovd schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 12:04:
@mcied Als je de ruimte er voor hebt, zou ik een dubbele Medusa plaatsen, omdat je flexibeler bent in het plaatsen van componenten. Met een Vision kun je maar 3x 4 module-brede automaten achter één kam plaatsen. En kammen werken echt een stuk fijner dan draden, want die zijn nodig als je meer naast elkaar wil plaatsen.
kammen zijn vaak 10mm2, terwijl draad binnen de groepenkast 6mm2 is, dus dat scheelt wat in warmteproductie
Wij hebben ook 27 kWp aan zonnepanelen en de 1e elektrische auto is er ook al. Ik wou de hoofdmeterkast dus ook helemaal uitvoeren in 10mm2 draad en kammen.
Daarnaast wou ik ook voldoende ruimte overlaten voor toekomstige uitbreidingen zoals een Accu
De hoofdaansluiting is 3x25A maar door de kast zelf kan wel tot 50A lopen
[ Voor 3% gewijzigd door mcied op 10-10-2025 14:34 ]
Toch wel: de richtlijnen geven aan dat je binnen de gespecificeerde omgevingstemperatuur moet blijven.BCM schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 10:19:
[...]
En realiseer je dat je eigenlijk niet de groepenkast niet VOL kunt zetten. Alamat's of groepen produceren warmte als ze tegen hun limiet aan zitten en een kast heeft ruimte nodig om deze warmte kwijt te raken. We beginnen groepen steeds zwaarder te belasten tegen hun limiet aan maar de NL (of europeese) richtlijnen houden er helemaal geen rekening mee dat die warmte ook afgevoerd moet worden.
Hoe de ontwerper van de kast dat doet, is inderdaad niet voorgeschreven: dat zou innovatie onnodig beperken.
Als ik dit zo lees zou ik inderdaad ook een dubbele medusa kast pakken.mcied schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 14:00:
[...]
Dat van die kammen is een goede tip. Even voor het complete plaatje. Dit is de Hoofdmeterkast voor een woning met inwoning. In de hoofdmeterkast komen de hoofdgroepen voor een aantal onderverdelers en de gezamelijke verbruikers zoals warmtepomp en airco.
Wij hebben ook 27 kWp aan zonnepanelen en de 1e elektrische auto is er ook al. Ik wou de hoofdmeterkast dus ook helemaal uitvoeren in 10mm2 draad en kammen.
Daarnaast wou ik ook voldoende ruimte overlaten voor toekomstige uitbreidingen zoals een Accu
De hoofdaansluiting is 3x25A maar door de kast zelf kan wel tot 50A lopen
Evt ene zijde voor alles richting onderverdelers en andere zijde voor een deel van het woonhuis oid.
En ook al gebruik je een Eaton kast ken je die natuurlijk ook vol hangen met b.v. ABB
Dat lijkt me een goed idee, maar voor zover ik heb kunnen nagaan is het niet verplicht. Dat wordt wel vaak beweerd, maar ik heb niet kunnen vinden op welke regelgeving dat gebaseerd zou zijn.busscherski schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 20:20:
[...]
Ah oke, ik dacht dat je bij ingrijpende werkzaamheden aan de groepenkast (zoals het plaatsen van een aardlekschakelaar of aardlekautomaat) alles naar de huidige normen moet brengen (hoofdschakelaar plaatsten bijvoorbeeld).
Voor een woning uit 1800 waar later geen nieuwe bouwvergunning voor afgegeven is, geldt als ik het goed begrijp als minimum de 2e druk van de NEN 1010, uit 1962. En daar staat volgens mij niks in over spanningsafhankelijkheid van aardlekschakelaars, waardoor je ze mag gebruiken.Moraal van het verhaal: ook als NEN 1010:2020 niet gevolgd wordt zul je, ook in een woning met bouwjaar 1800, met een installatietester moeten meten of een spanningsafhankelijke aardlekautomaat toegepast mag worden?
Of dat ook verstandig is, kun je zelf bedenken. Als regels strikter worden is dat in het algemeen met een goede reden. Als je aarding niet goed genoeg is (ZS te hoog), kan er in het geval van fase-aarde-kortsluiting een onvoldoende foutstroom lopen om de beveiliging tegen overstoom aan te spreken, en ben je dus afhankelijk van de aardlekbeveiliging voor de foutbescherming. Als die het ook niet doet, riskeer je brand. En die doet het niet, als de N niet meer verbonden is. De kans daarop is weliswaar heel klein, maar waarom zou je het risico nemen? Ik zou liever kijken naar een bepaald veiligheidsniveau dan naar het bouwjaar. En wat dat betreft denk ik dat de NEN 1010:2007 een goed minimumniveau voor alle huizen zou zijn. Toen werden aardlekschakelaars verplicht voor alle wcd's voor algemeen gebruik, alle verplaatsbare buitenapparatuur, en alles in badkamers.
Nee, die zijn er echt niet. Ik wil geen ongeaarde stopcontacten, en al helemaal niet inleveren op elektrische veiligheid ten faveure van esthetiek. Ik snap dat mensen verschillende prioriteiten hebben, maar ik snap niet hoe iemand met verstand van zaken vanwege "lelijke" geaarde en verdiepte stopcontacten dan maar voor ongeaarde vlakke gaat omdat dat "mooier" zou zijn. (Misschien bij een dubbel stopcontact op een enkelvoudige inbouwdoos omdat opbouwdiepte onpraktisch kan zijn.)onetime schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 23:34:
[...]
[...]
En dan zijn er nog plaatsen waar je gewoon alleen 2 gaatjes wilt zien in een "vlakke" plaat, zo midden op de muur.
En niet die lelijke kraters met groffe randen.
Ik kan er begrip voor opbrengen dat iemand een bestaande situatie laat zoals die is zolang dat is toegestaan, maar ik ben voorstander van een verplichting om bestaande woningen en kantoren langzaamaan eens naar een moderner veiligheidsniveau te moeten tillen. Volgend jaar is de NEN 1010:1996 alweer 30 jaar oud. Daarin werden geaarde stopcontacten algemeen verplicht voor nieuwbouw. In België deden ze dat al in de jaren '70 en hebben ze ze in 2023 ook voor bestaande bouw verplicht.
De meeste wel, maar niet alle. Vroeg of laat gaat iemand een strijkijzer, waterkoker, (mobiele) airco, stoomreiniger, laserprinter, vrieskist, hogedrukspuit, of ander apparaat met geaarde stekker erop aansluiten. Zulke apparaten zijn allemaal lastig dubbelgeïsoleerd te maken en hebben dus de aarding nodig voor de veiligheid. Of wat te denken van een geaarde stekkerdoos, met vervolgens meerdere klasse I apparaten waarvan één een aardfout heeft: nu staat er ook een spanning op de behuizingen van de andere aangesloten apparaten.De meeste stekkers zijn toch [ongeaard].
Mee eens. Dat is een erg goed ontwerp. Ik vind het ontzettend jammer dat die stekker gepolariseerd is en er niet ondersteboven in past, wat vooral met haakse stekkers erg snel erg irritant wordt, maar het is verder zo'n goed ontwerp dat ik dat een prima compromis zou vinden.Jammer dat [type J] niet de standaard is.
Het zou in Europa echter alleen voor Denemarken, Zwitserland, en Italië echt een noemenswaardig verschil maken. De rest gebruikt al type E of F, en is dus veilig bruikbaar met de gangbare hybride geaarde 7/7-stekkers. En dan zou het nieuwe stopcontact wel verplicht moeten worden, want in Denemarken zie je dat er praktisch geen beweging is richting de inmiddels toegestane penaarde of randaarde, en het drama met verschillende stekkers dus voortduurt.
De irritantste stekkers zijn die van het VK en Ierland, maar die zullen niet meekunnen naar die kleine driepins, omdat de Britse ringgroepen voor de veiligheid afhankelijk zijn van een zekering in elke stekker, en Ierland meer waarde hecht aan compatibiliteit met de stopcontacten van het VK en daarom (als enige land ooit?) van schuko is afgestapt.
[ Voor 6% gewijzigd door Juerd op 11-10-2025 18:03 ]
De kwaliteit van de aarding kun je er niet mee testen, maar je kunt met een duspol met RCD-knop wel testen of de aarde wel buiten de aardlekschakelaar om is aangesloten. Dan weet je dat de aarde is aangesloten, en waarschijnlijk ook daadwerkelijk geaard (en niet bijv. alleen is aangesloten op de nul van dezelfde groep). Gezien hoeveel fouten daarmee worden gemaakt, is dat al best een nuttige test.habbekrats schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 22:44:
@chielmi Met een duspol kun je niet echt aarding meten/testen.
Wat betreft het testen van aarding om te bepalen of je spanningsafhankelijke aardlekautomaten mag gebruiken: gewoon altijd spanningsonafhankelijke gebruiken is sowieso een makkelijkere oplossing
Vanuit IEC 61439 heb je die ontwerpvrijheid alleen als je het ook verifieert met tests. Die tests zijn moeilijk en duur om te doen. Een alternatief is de bekende 80%-regel (eigenlijk 125%-regel) die in diezelfde norm staat beschreven. In dat geval mag je je baseren op berekeningen in plaats van tests.arievz schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 14:34:
[...]
Toch wel: de richtlijnen geven aan dat je binnen de gespecificeerde omgevingstemperatuur moet blijven.
Hoe de ontwerper van de kast dat doet, is inderdaad niet voorgeschreven: dat zou innovatie onnodig beperken.
Nog nooit gezien dat het niet zou klemmen op 2.5mm2. Zit de draad wel aan de goede kant van de klem en welk merk/type hebben we het over? Foto?Evo X schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 11:48:
Elektravraag:
Ik hang in de schuur een tweede kleine meterkast op. Deze wordt gevoed vanaf het huis met een buitenkabel met aders van 2.5mm2.
De hoofdschakelaar in deze tweede meterkast is 40A (zekeringen en selectiviteit heb ik verder goed overna gedacht).. Dus de 40A opening is voor veel dikker draad dan 2,5mm, welke dus niet klemt nu.
Ik kan de draad wel met lusje eraan vouwen, ik zou ook met wago stukje 6mm2 als verloop er tussen kunnen maken.. Of is er nog een andere gebruikelijke truuc? Heel fraai zijn deze opties allemaal niet, maar een hoofdschakelaar in die kast laten zitten is wel makkelijk voor tijdens het monteren vd overige groepen en werkzaamheden
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW
Merk eaton. Uitgaand zit met 6mm2 flexibele kern en hulsjes vast, dat gaat prima.Rimco schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 12:03:
[...]
Nog nooit gezien dat het niet zou klemmen op 2.5mm2. Zit de draad wel aan de goede kant van de klem en welk merk/type hebben we het over? Foto?
:strip_exif()/f/image/0yy3byE4UxfQF2pRRPYp7ixv.jpg?f=fotoalbum_large)
Sterker nog. In de NEN 1010 uit 1962 wordt de aardlekschakelaar volgens mij niet genoemd.Juerd schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 17:36:
Voor een woning uit 1800 waar later geen nieuwe bouwvergunning voor afgegeven is, geldt als ik het goed begrijp als minimum de 2e druk van de NEN 1010, uit 1962. En daar staat volgens mij niks in over spanningsafhankelijkheid van aardlekschakelaars, waardoor je ze mag gebruiken.
Dat komt pas bij de aanvulling in 1975.
https://www.eaton.com/con...ries-ca019015en-en-us.pdf pagina 3 zegt 2.5 - 50 mm2. Het moet dus gewoon "normaal" kunnen.Evo X schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 14:57:
[...]
Merk eaton. Uitgaand zit met 6mm2 flexibele kern en hulsjes vast, dat gaat prima.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Volgens mij kan je ook nog iets onder de schroefkop klemmen, maar volgens mij mag dat alleen met een vork.
Klopt! In die van 1962 wordt wel wat gezegd over de gestelsluitingsschakelaar, een gevaarlijke voorloper van de aardlekschakelaar.devriesjande schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 15:02:
[...]
Sterker nog. In de NEN 1010 uit 1962 wordt de aardlekschakelaar volgens mij niet genoemd.
Dat komt pas bij de aanvulling in 1975.
Waar in dat document zie jij de Eaton LSC 40.2 staan?Rimco schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 15:13:
[...]
https://www.eaton.com/con...ries-ca019015en-en-us.pdf pagina 3 zegt 2.5 - 50 mm2. Het moet dus gewoon "normaal" kunnen.
Ik kom alleen de IS-40 tegen en dat is een andere, nieuwere schakelaar.
Van de Eaton LSC 40.2 kan ik geen specificaties vinden maar het is ook al een oude ding.
Artikelnummer is 1713910
Die kom ik tegen op deze conversie lijst Systeem 55 en Medusa:
https://es-assets.eaton.c...t_Systeem55_oud_nieuw.pdf
Waar dit nummer in voorkomt als oud met omschrijving “Lastscheider 2P 40A FLEX” en vervangen door artikelnummer 1742150 met typenummer IS-40-2-FL
Helaas geen datum of jaartal ergens in dat document te vinden.
De beschrijving van dat document geeft wel een aanwijzing:
Gelijktijdig met de introductie van nieuw Systeem 55 zijn de laagspanningsverdeelsystemen Systeem 55 en Medusa voorzien van nieuwe artikel- en typenummers. In deze conversielijst vindt u snel de juiste nieuwe artikel- en typenummers.
En als ik dan zoek naar “nieuw Systeem 55” kom ik deze brochure tegen ”Nieuw Systeem 55 special” en die is al uit 2011.
Vermoed dat ouderdom van die schakelaar de reden is dat de specs niet te vinden zijn en zou zo maar kunnen dat die pas vanaf 4 of 6 mm2 klemt.
Valt me namelijk op dat de kooiklemmen van de LSC 40.2 in de foto van @Evo X heel rond zijn
:strip_exif()/f/image/0yy3byE4UxfQF2pRRPYp7ixv.jpg?f=fotoalbum_large)
en die van de nieuwe IS-40 schakelaar maar een lichte boog maken wat al aangeeft dat het niet dezelfde kooiklemmen zijn, en andere specs ook voor de hand liggen.
Tijdelijk zit het nu wel vast (en kom ik nog andere onverklaarbare problemen tegen met aardlek..) maar fraai is het zeker niet
Wat @Rimco ook al zegt, bestel even een nieuwe anders.Evo X schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 21:51:
Met een stukje test 6mm2 is er geen vuiltje aan de lucht, maar ook met een lusje of beetje dubbel gevouwen draad wil die 2,5mm2 eigenlijk echt niet.
Tijdelijk zit het nu wel vast (en kom ik nog andere onverklaarbare problemen tegen met aardlek..) maar fraai is het zeker niet
Voor dit geld kan je em prima vervangen.
Dankjulliewel
Nu nog het probleem dat de aardlek er meteen uit knalt & dat de hoofdmeterkast in huis geen hoofdschakelaar blijkt te hebben. Ga zelf daar dus geen groep tussen plaatsen onder spanning.
Nooit opgevallen. Maar dat zijn zorgen voor morgen..
Nu had ik op 1 groep 3 x (N+P) binnenkomen. Volgens de papieren: woonkamer, verdieping en zolder. Deze wilde ik verdelen over de fases, zodat mocht er 1 aardlek uitvliegen, ik nog wel licht heb op 1 van de andere verdiepingen. Nu blijkt dat van de 3 kabelparen, 1 kabelpaar voor de woonkamer is, 1 voor de verdieping+zolder, en 1 voor ???. Ik heb geen idee waar die andere naar toe loopt. Nu heb ik de woonkamer op een andere fase gehangen, de zolder en verdieping op een losse groep, en het "vraagtekenpaar" ook maar op een losse groep gezet. Met alle stroom erop en de "vraagtekengroep" uit, zie ik niks wat niet werkt echter....zo maar even gelaten voor de zekerheid.
Hetzelfde heb ik voor een andere groep. Daar hing onder: keuken, garage en bijkeuken. Daar liepen 2 kabelparen naar toe. Echter, toen ik ging meten welk paar voor wat bestemt was, bleek er dus 1 te zijn voor alle 3 de ruimtes. De ander kon ik ook niet meteen plaatsen. Echter, ik zat wat in tijdsnood dus heb die maar weer onder dezelffde groep terug geplaatst. Beetje jammer, want ik wilde de keuken+bijkeuken liever op fase 3 zetten.
Nu de vraag: kan het mogelijk zijn dat beiden aderparen van de keuken/garage/bijkeuken aan elkaar gelust zijn? Om zo een soort van dikkere kabel te realiseren dan 2.5mm2? En dat ze zo ook iets hebben gedaan met mijn "vraagtekenkabel", i.e. die dient dan ook voor OF woonkamer OF zolder+verdieping? De kast was aangesloten tijdens de bouw (2008). Ik weet niet of er dat soort dingen gedaan werden?
Dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk, is ook heel ongebruikelijk.Yaldair schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 19:57:
Nu de vraag: kan het mogelijk zijn dat beiden aderparen van de keuken/garage/bijkeuken aan elkaar gelust zijn? Om zo een soort van dikkere kabel te realiseren dan 2.5mm2? En dat ze zo ook iets hebben gedaan met mijn "vraagtekenkabel", i.e. die dient dan ook voor OF woonkamer OF zolder+verdieping? De kast was aangesloten tijdens de bouw (2008). Ik weet niet of er dat soort dingen gedaan werden?
Maar waar komen die aderparen precies vandaan en waar komen ze samen?
Zat toch niet allemaal met een 3-voudig aftakblokje boven in dezelfde automaat ga ik vanuit.
Hoe komen ze je meterkast binnen?
Kan me haast niet voorstellen dat die aderparen via één pvc buis in het plafond je meterkast binnenkomen.
Ik had hier thuis ook meerdere ruimtes gekoppeld op 1 groep maar die kwamen dan bijv. via 3 buizen binnen en werden in een lasdoos net boven de groepenkast samengevoegd tot één L+N aderpaar richting de automaat.
Dat is lekker makkelijk splitsen over meerdere groepen.
Tegelijkertijd had ik ook meerdere ruimtes op 1 groep die via de centraaldozen werden doorgekoppeld en waarvoor dus maar één pvc buis de meterkast binnenkwam met maar één L+N aderpaar.
Dat is een stuk lastiger splitsen.
Zo zat de keuken en garage hier bijvoorbeeld aan elkaar.
Die heb ik van elkaar losgekoppeld door de onderlinge verbinding via de centraaldozen te verbreken en voor de garage een nieuwe eigen route naar de meterkast te maken.
[ Voor 3% gewijzigd door Vliegvlug op 15-10-2025 21:50 ]
Wat @fabudop zegt...Yaldair schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 19:57:
Ik heb vandaag een aantal groepen opgesplitst om mijn fase-verdeling wat te verbeteren. (Bij mij werd fase 3 niet gebruikt).
Nu had ik op 1 groep 3 x (N+P) binnenkomen. Volgens de papieren: woonkamer, verdieping en zolder. Deze wilde ik verdelen over de fases, zodat mocht er 1 aardlek uitvliegen, ik nog wel licht heb op 1 van de andere verdiepingen. Nu blijkt dat van de 3 kabelparen, 1 kabelpaar voor de woonkamer is, 1 voor de verdieping+zolder, en 1 voor ???. Ik heb geen idee waar die andere naar toe loopt. Nu heb ik de woonkamer op een andere fase gehangen, de zolder en verdieping op een losse groep, en het "vraagtekenpaar" ook maar op een losse groep gezet. Met alle stroom erop en de "vraagtekengroep" uit, zie ik niks wat niet werkt echter....zo maar even gelaten voor de zekerheid.
Of gewoon dat laatste aderpaar los laten hangen, ff meten of je geen "terugvoeding" krijgt op dat aderpaar.
Terugvoeding als in, er komt geen spanning op het losliggende aderpaar komt te staan als je de andere 2 ader-paren wel aansluit.
En dan gewoon kijken/testen waar je geen spanning op hebt te staan.
Ook hier testen of je geen "terugvoeding" krijgt, op 1 van beide aderparen als de andere wel aangesloten is, lijkt me namelijk sterk dat ze 2 setjes hebben getrokken om deze "dikker" uit te voeren.Hetzelfde heb ik voor een andere groep. Daar hing onder: keuken, garage en bijkeuken. Daar liepen 2 kabelparen naar toe. Echter, toen ik ging meten welk paar voor wat bestemt was, bleek er dus 1 te zijn voor alle 3 de ruimtes. De ander kon ik ook niet meteen plaatsen. Echter, ik zat wat in tijdsnood dus heb die maar weer onder dezelffde groep terug geplaatst. Beetje jammer, want ik wilde de keuken+bijkeuken liever op fase 3 zetten.
Ik laat de losse maar eventjes zo zitten (in een automaat maar uit). Kijken of ik ooit tegen kom waar die eigenlijk naar gaat. Misschien dat er wel iets dichtgestuct is o.i.d.
Voor de schuur/keuken/bijkeuken ga ik nog wat verder uitzoeken als ik de stroom er weer ff af kan halen (vakantie, kids + vrouw thuis etc.).
Je zou ook nog eens naar het KNX topic kunnen kijken. Daar komen soms ook wat verdeelkasten langs die meer inhoud hebben dan een standaard ABB, Eaton of Hager groepenkast. Even filteren op 'Posts met afbeeldingen' en er komt je zo een hele lijst tegemoetmcied schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 14:10:
Ik zie langskomen
- Hager Vision
- Eaton Medusa
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
Maar iets als een Hager Vega/Volta/Vector achtige oplossing is wellicht wel een idee.
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
@mciedFreeaqingme schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 09:06:
[...]
Je zou ook nog eens naar het KNX topic kunnen kijken. Daar komen soms ook wat verdeelkasten langs die meer inhoud hebben dan een standaard ABB, Eaton of Hager groepenkast. Even filteren op 'Posts met afbeeldingen' en er komt je zo een hele lijst tegemoet
Dergelijke kasten heb ik opzettelijk niet benoemd, maar dit noemen ze b.v. veld verdelers, over het algemeen niet direct relevante kasten denk ik in "normale" huisinstallaties
Voorbeeldje van een ABB, er zijn natuurlijk nog vele merken meer die dergelijke "veldverdelers" ook leveren, maar dan kom je meer in de professionele markten terecht over het algemeen.
Evt. hier heb je nog meer dergelijke kasten:
https://www.elektramat.nl/groepenkasten/paneelbouw/
[ Voor 5% gewijzigd door Annuk op 16-10-2025 09:34 ]
Bovendien problematisch als je aarding niet goed genoeg is (ZS laag genoeg). Komt een fase in aanraking met je geaarde kast, dan moet er wel genoeg stroom gaan lopen om de hoofdzekering snel genoeg aan te spreken. Uitgaande van 1 seconde (wat brand voorkomt maar de bedrading mogelijk al niet meer kan redden) moet er ruim 200 A kunnen lopen voor een 35 A smeltzekering, oftewel een maximale ZS van ongeveer 1 Ω en dat is nog met nauwelijks veiligheidsmarge. Met een plastic kast mag de ZS (of eigenlijk de RA-component daarvan) maximaal 166 Ω zijn omdat je die ziet als (equivalent aan) dubbelgeïsoleerd.Ethirty schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 09:30:
Een metalen kast van vele 100en euro's is voor de meeste huis-elektra enorm overkill
[...]
Er is een reden dat je zo weinig metalen hoofdverdelers ziet in Nederland. Voor een onderverdeler kun je de distributiegroep beveiligen met een aardlekschakelaar en wel makkelijk een metalen kast toepassen.
https://www.facebook.com/share/p/1BMYPecnxn/
Screenshot voor wie geen Facebook heeft.
10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh
Dat was dan niet het enige, want die linker Gacia aardlekschakelaar is rechtsonder bij de L invoer ook gesmolten, incl bedrading.harrr schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 15:23:
Naast dat de meterkast 3 merken gebruikt die ik nooit zou inzetten (links is ook nog duidelijk een Chint 3P automaat) lijkt me dit een gevalletje: groepen bijgeplaatst op kamrail en kamrail niet goed aangedraaid.
Is dat niet gewoon gesmolten rommel dat naar beneden is gevallen? Mogelijk nog heet, waardoor die draad bij die aardlekschakelaar ook is gesprongen.vinniefireman schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 15:36:
[...]
Dat was dan niet het enige, want die linker Gacia aardlekschakelaar is rechtsonder bij de L invoer ook gesmolten, incl bedrading.
Kan wel beiden zijn natuurlijk. Het zit op elkaar aangesloten...
10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh
Had deze vandaag inderdaad ook gezien.harrr schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 15:23:
Ik kwam vandaag deze tegen op Facebook van Brandweer de Meern. Naast dat de meterkast 3 merken gebruikt die ik nooit zou inzetten (links is ook nog duidelijk een Chint 3P automaat) lijkt me dit een gevalletje: groepen bijgeplaatst op kamrail en kamrail niet goed aangedraaid.
[Afbeelding]
Laten we ff voorop stellen dat ik persoonlijk geen liefhebber ben van Gacia/Chint/Emat/etc. maar kwam gisteren met het werk bij een klant waar ze een enorme lastscheider van Chint hadden hangen tussen de 1000kVA transformator en de afgaande kabels.
En zit net beetje op de website van Chint Global te kijken, als ik dat zo zie lijken ze toch wel aardig mee te doen in de wereld van elektra transport en distributie.
Weet dan Alfen (laadpalen & transformator stations o.a.) ook veel van Chint en hun submerk NoArk hanteert.
HomeWizard gebruikt ook Chint, wat voor mij een grote twijfel is om hun kWh meters in te zetten. Wellicht hebben andere mensen hier ook ervaring mee.Annuk schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 15:49:
[...]
Had deze vandaag inderdaad ook gezien.
Laten we ff voorop stellen dat ik persoonlijk geen liefhebber ben van Gacia/Chint/Emat/etc. maar kwam gisteren met het werk bij een klant waar ze een enorme lastscheider van Chint hadden hangen tussen de 1000kVA transformator en de afgaande kabels.
En zit net beetje op de website van Chint Global te kijken, als ik dat zo zie lijken ze toch wel aardig mee te doen in de wereld van elektra transport en distributie.
Weet dan Alfen (laadpalen & transformator stations o.a.) ook veel van Chint en hun submerk NoArk hanteert.
Zijn de HomeWizard kWh meters niet Eastron?harrr schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 15:52:
HomeWizard gebruikt ook Chint, wat voor mij een grote twijfel is om hun kWh meters in te zetten. Wellicht hebben andere mensen hier ook ervaring mee.
[ Voor 8% gewijzigd door vinniefireman op 16-10-2025 16:27 ]
Yupvinniefireman schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 16:24:
[...]
Zijn de HomeWizard kWh meters niet Eastron?
Zo naast elkaar is het wel duidelijk uit welke fabriek die EMAT-automaten komen
[ Voor 3% gewijzigd door Juerd op 16-10-2025 17:57 ]
@9man en misschien een kamrail erbijRimco schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 23:26:
@9man Zonder kabels moet hem ook wel lukken: https://www.sandervunderi...lekautomaat-3p-n-b16.html. En ja, ik zou hem ook liever dit ding in zijn handen duwen dan opgezadeld te worden met Chint.
Ik heb toen van tevoren aangegeven dat mijn hele kast Eaton is en dat ik dat ook graag voor de laadpaal zou willen. Hebben ze ook gewoon gedaan zonder meerprijs. Maar al zou het iets meer zijn, zou ik het bijleggen. Later overigens zelf weer vervangen door 20A exemplaar.9man schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 23:04:
Nu het toch over merken gaat… vanuit m’n werkgever wordt binnenkort een Zaptec Go 2 geplaatst. Navraag leert dat hier een aardlekautomaat in de vorm van een Chint aardlekautomaat, model B16 30mA 3-fase (3P+N) 6kA (2015B16) in de meterkast geplaatst gaat worden. Ik geef de voorkeur aan een Eaton aardlekautomaat omdat de rest van de groepenkast ook van Eaton. Kan ik de monteur ook deze Eaton geven om te plaatsen? https://www.elektramat.nl...-30ma-b-kar-flex-1742431/ overigens betreft het een woning met 3 fase aansluiting, warmtepomp en zonnepanelen.
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
Kan ook losgetrild zijn. Hier tijdens de verbouwing veel (muren) geschuurd, gebeiteld, gehakt, etc. Kon na 6 maanden alle schroeven in de groepenkast opnieuw aandraaien. Gelukkig waren de groepen nauwelijks belast omdat we er niet woonden, maar stond er toch van te kijken. Bij vervanging van de meter de electriciën van de netbeheerder dat het sowieso een goed idee is om elk jaar de boel te controleren aangezien we langs een drukkere weg wonen. Lijkt gelukkig mee te vallen.harrr schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 15:23:
Ik kwam vandaag deze tegen op Facebook van Brandweer de Meern. Naast dat de meterkast 3 merken gebruikt die ik nooit zou inzetten (links is ook nog duidelijk een Chint 3P automaat) lijkt me dit een gevalletje: groepen bijgeplaatst op kamrail en kamrail niet goed aangedraaid.
[Afbeelding]
Wat al gezegd is, vergeet niet dat je WG gewoon betaald voor die Chint dus of in mindering brengen op de factuur of achter laten.9man schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 23:04:
Nu het toch over merken gaat… vanuit m’n werkgever wordt binnenkort een Zaptec Go 2 geplaatst. Navraag leert dat hier een aardlekautomaat in de vorm van een Chint aardlekautomaat, model B16 30mA 3-fase (3P+N) 6kA (2015B16) in de meterkast geplaatst gaat worden. Ik geef de voorkeur aan een Eaton aardlekautomaat omdat de rest van de groepenkast ook van Eaton. Kan ik de monteur ook deze Eaton geven om te plaatsen? https://www.elektramat.nl...-30ma-b-kar-flex-1742431/ overigens betreft het een woning met 3 fase aansluiting, warmtepomp en zonnepanelen.
Zet dat ding op MP en trakteer daarna op werk, die levert je al snel weer een euro of 40 op, iedereen blij.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Helaas wordt dit vanuit de leverancier niet gedaan. Ik verwacht wel dat de monteur het geen probleem gaat vinden als ik een ander type in z'n handen druk. Heeft het voor mij zin om direct door een 20A te vervangen? Ik heb 20 zonnepanelen maar wel in 10 om 10 oost en west opstelling met piekvermogen 410watt per stuk (vanuit de bouw zo aangelegd).Himalaya schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 07:42:
[...]
Ik heb toen van tevoren aangegeven dat mijn hele kast Eaton is en dat ik dat ook graag voor de laadpaal zou willen. Hebben ze ook gewoon gedaan zonder meerprijs. Maar al zou het iets meer zijn, zou ik het bijleggen. Later overigens zelf weer vervangen door 20A exemplaar.
Ik ben naar 20A gegaan om bij langdurig laden op 11kW de automaat maar maximaal 80% te belasten. Scheelt aanzienlijk in de warmteontwikkeling. Maar dat is hier een beetje een heet hangijzer9man schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 10:48:
[...]
Helaas wordt dit vanuit de leverancier niet gedaan. Ik verwacht wel dat de monteur het geen probleem gaat vinden als ik een ander type in z'n handen druk. Heeft het voor mij zin om direct door een 20A te vervangen? Ik heb 20 zonnepanelen maar wel in 10 om 10 oost en west opstelling met piekvermogen 410watt per stuk (vanuit de bouw zo aangelegd).
Op de 16A automaten (twee laadpalen) had ik het om de warmte binnen de perken te houden teruggeschroefd naar 13A op de laders. Maar nu dus beide palen op een 20A aardlekautomaat (en de palen gelimiteerd op 16A) zodat ik in mijn dynamische contract zo snel mogelijk kan laden op de goedkope momenten.
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
Het is weer duidelijk dat Emat automaten gelijk zijn aan Gacia automaten (en volgens mij ook gelijk aan SEPP "Europe").harrr schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 15:23:
[Afbeelding]
Al zet ik in op dat de automaten niet eens zo slecht waren maar denk ik ook dat de boel niet op het juiste moment is aangedraaid.
En kleine kastjes bijplaatsen is vaak haastwerk.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Scheelt een paar tientjes, maar vooral als ik de HLD22 kan gebruiken samen met HLD11 voor hetzelfde resultaat wat mij betreft prima.
11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S
Beetje afhankelijk van wat je wilt en moet, zou ik opteren (mits je de ruimte ervoor hebt) om zelfs een HLD33 bovenop de HLD22 te zetten, heb je direct 36 modules totaal aan ruimteFreakie1NL schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 13:00:
Weet iemand of je van een ABB HLD22 netjes kan uitbreiden met een HLD11, of beter de HLD22 geheel te vervangen voor HLD33.
Scheelt een paar tientjes, maar vooral als ik de HLD22 kan gebruiken samen met HLD11 voor hetzelfde resultaat wat mij betreft prima.
Maar volgens mij kan je de HLD11 wel onder de HLD22 zetten, maar andersom niet, i.v.m. de buisinvoeren bovenop de HLD22.
PS. let erop dat de HLD11 maar 10 modules ruimte heeft hè, wil je wel 12 posities moet je evt de HLD16 pakken.
Sorry niet duidelijk. Nieuw huis, huidige groepenkast bestaat uit 1 HLD33, rechts daarnaast 1 HLD22. De onderkant zijn gelijk aan elkaar, ik wil dus een HLD11 op de HLD22 plaatsen zodat de 22+11 gelijk lijken aan de 33. Mochten er iets minder DIN beschikbaar zijn is dat geen groot probleem.Annuk schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 14:18:
[...]
Beetje afhankelijk van wat je wilt en moet, zou ik opteren (mits je de ruimte ervoor hebt) om zelfs een HLD33 bovenop de HLD22 te zetten, heb je direct 36 modules totaal aan ruimte
Maar volgens mij kan je de HLD11 wel onder de HLD22 zetten, maar andersom niet, i.v.m. de buisinvoeren bovenop de HLD22.
PS. let erop dat de HLD11 maar 10 modules ruimte heeft hè, wil je wel 12 posities moet je evt de HLD16 pakken.
11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S
Dan geld nog steeds wat ik hierboven zei, de buisinvoer die bovenop de HLD22 zit past niet op de HLD11, dus zal je de HLD22 naar boven moeten plaatsen en de HLD11 aan de onderkant, of toch iets inderdaad direct een HLD33 bestellen voor de mooiste uitlijning.Freakie1NL schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 14:24:
[...]
Sorry niet duidelijk. Nieuw huis, huidige groepenkast bestaat uit 1 HLD33, rechts daarnaast 1 HLD22. De onderkant zijn gelijk aan elkaar, ik wil dus een HLD11 op de HLD22 plaatsen zodat de 22+11 gelijk lijken aan de 33. Mochten er iets minder DIN beschikbaar zijn is dat geen groot probleem.
De IS40/2 moet aangedraaid worden met een moment van 2,5 - 5 Nm; daarvoor moet je in de productcatalogus kijken
De PXF40/2/003-A moet met een moment van 2 2- ,4 Nm, daarvoor hebben ze een apart handleiding gemaakt, met een heel zoekwerk door alle plaatjes die er staan van verschillende groepen.
De PLN6-B16/1N moet met een moment tussen de 1,2-1,5Nm; dat staat in dezelfde handleiding als waar je de informatie kunt vinden over de PXF40/2.
Ik begrijp niet waarom Eaton het niet standaard op de site zet onder de product specificaties. Of nog beter op de zijkant van de groepen.
[ Voor 3% gewijzigd door BladeSlayer1000 op 17-10-2025 23:26 ]
IK heb jarenlang Chint zonnepanelen omvormer verkocht, daar was echt nooit wat mee. We plaatsten toen olkk Chint groepen in meterkast, ook nooit wat mee. Ik snap niet waar de aversie voor Chint vandaan zou komen.Annuk schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 15:49:
[...]
Had deze vandaag inderdaad ook gezien.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Wikipedia: Chint Group
Hmmmm, zie hieronder
[ Voor 46% gewijzigd door Hermarcel op 18-10-2025 12:06 ]
Bij ons hangen een aantal “gehuurde” bedrijfspanden vol met Chint. En ik moet zeggen… gevaarlijk spul.No Hands schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 09:40:
[...]
IK heb jarenlang Chint zonnepanelen omvormer verkocht, daar was echt nooit wat mee. We plaatsten toen olkk Chint groepen in meterkast, ook nooit wat mee. Ik snap niet waar de aversie voor Chint vandaan zou komen.
Paar maanden geleden was een muis of iets dergelijks een nest aan het maken in een goot. Bam stoom weg over 4 verschillende groepen. Facilitair komt naar ons toe of wij weten waar de groepenkast hangt. Wij lopen naar ruimte met groepenkast “deze kennen wij wel, maar daar zitten die vier groepen niet op”. “Hoezo niet?”, “Hier liggen er geen groepen uit.”
En inderdaad, geen enkele ALAMAT uit.
Bekend met dat Chint spul pak ik even wat metaals uit de stelling en begin even op iedere automaat te kloppen. En toen waren er 3 automaten gevonden, 1 voor 1 sprongen ze naar beneden. De 4e konden we niet vinden.
Kortom, Chint is gevaarlijk onbetrouwbaar spul. En dit is niet de eerste keer dat in dit mee maak met deze automaten. Ze lijken ingeschakeld maar toch zijn ze dat niet.
Uiteindelijk bleek de 4e automaat enkel fase ontkoppelt te hebben en daarom ook niet naar beneden te springen. Volgens de monteur van de gebouwen had hij dit nog nooit gezien en waren wij de eerste. 6 weken later op andere verdieping exact het zelfde.
Ik kan me het gebruik wel voorstellen. Bij ons zitten er per vleugel en verdieping iets van 4 * 24 =96 alamats dan maakt €25 per stuk best wel wat uit ook omdat ze maar 1 positie breed zijn.
☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E BMS: 155, EMS: 216 | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8
Als de schakelaar als hoofdschakelaar wordt ingezet (werkschakelaar en hoofdschakelaar zijn beide lastscheiders) in een TN-stelsel, mag de N (eigenlijk PEN) niet worden geschakeld. Aangezien de splitsing bij ons (tegenwoordig) praktisch altijd wordt gemaakt vóór de hoofdschakelaar, we zelden dit soort schakelaars als hoofdschakelaar inzetten, en sowieso de meeste aansluitingen TT zijn, blijft het bij theorie en zul je het in de praktijk nooit nodig hebben. Er zijn ook nog situaties in TN-stelsels waarbij de N onder voorwaarden niet hoeft te worden geschakeld, maar ik zou niet weten waarom je dat ooit zou overslaan als je toch een 4P-schakelaar hebt liggen.Pizzalucht schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 08:46:
Ik heb een 4P werkschakelaar, naast de aansluitingen voor de 3 fases en N, heb je aan de zijkant ook nog 2 aansluitblokjes: aarde (logisch) en N. In welk geval zou je de N niet mee willen schakelen met de werkschakelaar?
[ Voor 12% gewijzigd door Juerd op 18-10-2025 13:37 ]
Dat klinkt als goed nieuws.deejeebv schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 19:34:
Ik lees hier nogal eens discussies over de NEN1010, die vervolgens niet geciteerd mag worden en niet vrij toegankelijk is. Daar komt binnenkort verandering in. Zie https://www.nen.nl/nieuws...an-goedkopere-woningbouw/
Omdat bij inschakeling van een 4P schakelaar het ongedefinieerd is in welke volgorde de polen contact maken. Met name bij gebruik als hoofdschakelaar met een mix van zaken erachter, kan daardoor kortstondig sprake zijn van een flink zwevende nul, waardoor 't een of ander kapot kan gaan.*Juerd schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 13:35:
Er zijn ook nog situaties in TN-stelsels waarbij de N onder voorwaarden niet hoeft te worden geschakeld, maar ik zou niet weten waarom je dat ooit zou overslaan als je toch een 4P-schakelaar hebt liggen.
Indien toegestaan in zo'n situatie de nul dus niet schakelen. En als 't toch moet, een schakelaar gebruiken die specifiek de nul als eerste koppelt (maar die zijn natuurlijk iets duurder).
*Een van de redenen waarom een hoofdschakelaar in de meterkast meestal ingeschakeld wordt met alle groepen uit.
[ Voor 6% gewijzigd door Gwaihir op 18-10-2025 20:11 ]
Apparatuur moet daar tegen kunnen, zo kort als dat duurt. De norm schrijft voor dat het "vrijwel gelijktijdig" moet gebeuren (530.4.2 NEN 1010). De nul mag wel later openen en eerder sluiten, maar dat hoeft niet. Het hoeft niet, omdat het voor die heel korte tijd niet erg zou moeten zijn.Gwaihir schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 20:10:
[...]
Omdat bij inschakeling van een 4P schakelaar het ongedefinieerd is in welke volgorde de polen contact maken.
Met name bij gebruik als hoofdschakelaar met een mix van zaken erachter, kan daardoor kortstondig sprake zijn van een flink zwevende nul, waardoor 't een of ander kapot kan gaan.*
Komt het ooit daadwerkelijk voor, dat apparatuur stuk gaat van een zwevende nul gedurende enkele tientallen milliseconden tijdens het uit- of inschakelen van een lastscheider?
Daar gaat 't niet om. Het gaat specifiek om de beschikbaarheid van de PE, daarom speelt dit alleen bij TN. Dat blijkt ook uit de tekst van 461.2.Indien toegestaan in zo'n situatie de nul dus niet schakelen.
Overigens is dit off-topic voor huisinstallaties. In huisinstallaties moet de nul altijd worden gescheiden (want niet onder toezicht van VP of VOP), en zal de splitsing van de PEN voor zover van toepassing dus voor de hoofdschakelaar moeten plaatsvinden zodat dat kan.
Een TN stelsel is onderverdeeld in 3 stelsels.Juerd schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 13:35:
[...]
Als de schakelaar als hoofdschakelaar wordt ingezet (werkschakelaar en hoofdschakelaar zijn beide lastscheiders) in een TN-stelsel, mag de N (eigenlijk PEN) niet worden geschakeld. Aangezien de splitsing bij ons (tegenwoordig) praktisch altijd wordt gemaakt vóór de hoofdschakelaar, we zelden dit soort schakelaars als hoofdschakelaar inzetten, en sowieso de meeste aansluitingen TT zijn, blijft het bij theorie en zul je het in de praktijk nooit nodig hebben. Er zijn ook nog situaties in TN-stelsels waarbij de N onder voorwaarden niet hoeft te worden geschakeld, maar ik zou niet weten waarom je dat ooit zou overslaan als je toch een 4P-schakelaar hebt liggen.
TN stelsels hebben in gemeen dat de aarde en nu bij de trafo zijn gekoppeld.
Als je de PE en N geleider combineert, spreek je van een TN-C stelsel, als deze verderop in de installatie worden gesplitst, wordt het een TN-CS stelsel.
Bij TN-C gebruik je een 3-polige hoofdschakelaar omdat je de PEN niet mag schakelen, deze moet ook als PEN gemarkeerd zijn. Als je de PEN zou schakelen, heeft de achterliggende installatie geen aarde meer.
Bij het TN-S en TN-CS stelsel mag de N gewoon geschakeld worden.
Wat bedoel je met: "Daar gaat het niet om?" Het lijkt erop dat jij je gedachten en lezen hard tot aarde en lastscheiders beperkt, waar ik expliciet verwees naar het gebruik als hoofdschakelaar. Hierover wordt bijvoorbeeld gesproken bij omschakeling van een heel huis van / naar UPS.Juerd schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 23:32:
Komt het ooit daadwerkelijk voor, dat apparatuur stuk gaat van een zwevende nul gedurende enkele tientallen milliseconden tijdens het uit- of inschakelen van een lastscheider?
Daar gaat 't niet om. Het gaat specifiek om de beschikbaarheid van de PE, daarom speelt dit alleen bij TN.
Stel, een fase maakt als eerste contact. Er hangen flinke ohmse lasten aan, zoals een elektrische boiler, oven, kachel, en ouderwetste gloeilampen. De nul is nog niet verbonden, dus deze zal direct de fase volgen. Een volgende fase maakt contact. Tussen die nieuw op spanning gebrachte fase en de nul staat nu 400V. Er hangt een gloeilampje aan. Ik denk dat de kans groot is dat 't kapot springt.
Je vergelijk tussen de norm, die alles uiteraard keurig wil hebben, en je 'heb je dat ooit meegemaakt'-achtige oproep vind ik krom. Als een behoorlijk aantal van ons dat met zekerheid meegemaakt zou hebben, zijn we al veel te ver van huis. De normen e.d. zijn er zodat vrijwel niemand het ooit mee hoeft te maken. Daarnaast is 'stuk' niet zo zwart/wit. De koppelingsplaten in m'n auto gaan ook niet bij de eerste onbenullig actie stuk. Maar de levensduur gaat wel met 'n sprong achteruit.
Je mag natuurlijk zelf strengere eisen stellen dan de norm als je je daar prettiger bij voelt.
Bedankt voor de aanvulling. Bij vaste aansluitingen wordt in Nederland daarvan alleen TN-C-S gebruikt en daarom heb ik de gewoonte dat af te korten tot TN (dit is immers het topic over huisinstallaties), maar je hebt natuurlijk gelijk dat er meerdere varianten van bestaan.205Gutmann schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 12:03:
[...]
Een TN stelsel is onderverdeeld in 3 stelsels.
Klopt. Voor de volledigheid: bij TN-C-S mag in het TN-C-gedeelte de PEN niet worden geschakeld of gescheiden.Bij het TN-S en TN-CS stelsel mag de N gewoon geschakeld worden.
In een huisinstallatie heb je, omdat de N gescheiden moet kunnen worden en de splitsing van PEN naar PE+N dus voor de hoofdschakelaar moet zitten, alleen te maken met het TN-S-gedeelte.
[ Voor 3% gewijzigd door Juerd op 19-10-2025 14:51 ]
De originele vraag was in de trant van 'wat is het nut van het niet scheiden van de nul'. Ik denk dat 'in sommige gevallen beter voor je apparatuur' daar zeker bij hoort.Juerd schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 14:38:
Maar het is normaal voor apparaten om zoiets kortstondig te ondervinden, mede omdat de meeste hoofdschakelaars nu eenmaal meestal zo werken.
Je mag natuurlijk zelf strengere eisen stellen dan de norm als je je daar prettiger bij voelt.
Persoonlijk denk ik dat ik inderdaad voor het kleine prijsverschil t.z.t. zo eentje met nul eerst/laatst laat installeren, wanneer het huis-UPS er komt. Het is net zo normaal dat fabrikanten hun schouders ophalen en simpelweg een in mijn ogen erg korte levensduur als normaal aangeven. Tegelijkertijd zal het aantal apparaten dat er een klap van oploopt vast wel gestaag afnemen, dat ben ik dan ook wel weer met je eens.
En inderdaad kijk ik streng. Ik verwacht op dat moment ook overspanningsbeveiliging te gaan installeren (m.b.t. naburige blikseminslag). Dat is ook boven standaard.
[ Voor 8% gewijzigd door Gwaihir op 19-10-2025 15:05 ]
Isolatie eisen uit specifieke product veiligheidstaandaarden om aan de laagspanningsrichtlijn te voldoen is natuurlijk wel iets heel anders dan een kortstondige 400V piek bedrijfsspanning.Juerd schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 14:38:
@Gwaihir Die 400 V gedurende zo'n extreem korte tijd zou geen probleem moeten zijn. De isolatie moet 5 seconden lang 1200 V meer dan z'n nominale waarde aan moet kunnen en langdurig nog steeds 250 V meer. Normale apparatuur valt in overspanningscategorie II en moet enkele milliseconden 4000 V aankunnen. Waar precies staat dat 400 V gedurende enkele tientallen milliseconden goed moet gaan zonder de apparatuur stuk te maken, of wat de exacte getallen zijn, kan ik zo snel niet terugvinden. Maar het is normaal voor apparaten om zoiets kortstondig te ondervinden, mede omdat de meeste hoofdschakelaars nu eenmaal meestal zo werken.
Bij aansluitingen tot 250 ampère heb je juist vaak te maken met een TT stelsel. Bij huis- en kleinzakelijke aansluitingen wordt de aarde zelden door de netbeheerder meegeleverd en wordt vrijwel altijd een aarde geslagen. In sommige nieuwbouwwijken wordt wel eens een TN-S aansluiting geleverd, maar dat is eerder uitzondering dan de regel.Juerd schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 14:50:
[...]
Bedankt voor de aanvulling. Bij vaste aansluitingen wordt in Nederland daarvan alleen TN-C-S gebruikt en daarom heb ik de gewoonte dat af te korten tot TN (dit is immers het topic over huisinstallaties), maar je hebt natuurlijk gelijk dat er meerdere varianten van bestaan.
[...]
Klopt. Voor de volledigheid: bij TN-C-S mag in het TN-C-gedeelte de PEN niet worden geschakeld of gescheiden.
In een huisinstallatie heb je, omdat de N gescheiden moet kunnen worden en de splitsing van PEN naar PE+N dus voor de hoofdschakelaar moet zitten, alleen te maken met het TN-S-gedeelte.
Het ging over TN-stelsels hè, daarvan kom je in Nederland vooral TN-C-S tegen.205Gutmann schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 18:29:
[...]
Bij aansluitingen tot 250 ampère heb je juist vaak te maken met een TT stelsel. Bij huis- en kleinzakelijke aansluitingen wordt de aarde zelden door de netbeheerder meegeleverd en wordt vrijwel altijd een aarde geslagen. In sommige nieuwbouwwijken wordt wel eens een TN-S aansluiting geleverd, maar dat is eerder uitzondering dan de regel.
Een TT-stelsel bij een aansluiting groter dan 3x80A is wel zeldzaam hoor. Ze kwamen vroeger inderdaad voor, maar tegenwoordig als het goed is niet meer. Zie ook de Netcode Elektriciteit:
2.32 4 In afwijking van het eerste tot en met het derde lid wordt bij nieuwe aansluitingen met een doorlaatwaarde groter dan 3x80A altijd een TN-systeem toegepast en biedt de netbeheerder de aangeslotene een aardingsvoorziening aan.
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
De werkschakelaar is voor een hybride omvormer (met eilandmodus), ik heb een TT stelsel. N wel meeschakelen dus? Of kan dat nadelig zijn voor de omvormer?
Ik heb alleen geen sticker dat de netbeheerder aarde aanbied dus formeel TT stelsel en informeel TN-CS?
Ik snap het niet meer helemaal geloof ik.
Huisinstallatie, dus waar een scheider verplicht is, moet die ook verplicht de N scheiden.Pizzalucht schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 20:59:
De discussie is op zich interessant maar het wordt er niet duidelijker op
De werkschakelaar is voor een hybride omvormer (met eilandmodus), ik heb een TT stelsel. N wel meeschakelen dus? Of kan dat nadelig zijn voor de omvormer?
Staat hierboven verstopt in de rest van het geneuzel, maar ik kan me goed voorstellen dat je daar overheen gelezen hebt
Als ik het goed begrepen heb: als de PE en N in de verzegelde huisaansluitkast aan elkaar zitten, en de aarding van je huis zit daarop aangesloten, heb je TN (specifiek: TN-C-S, waarvan je zelf alleen te maken hebt met het TN-S-gedeelte). Dat je daarbij ook een elektrode hebt, maakt het nog geen TT.wlmpie schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 21:50:
Ik heb een aardpen: TT stelsel dus. Maar mijn aarde zit in de hoofdzekeringkast ook gekoppeld aan de N (vorig jaar vervangen vanwege kortsluiting), dan heb ik dus ook TN-CS?
Als je de aarding van de netbeheerder niet gebruikt (er zijn situaties waarbij dat niet mag), moet je een aardelektrode hebben en heb je TT.
Is het oud? Die stickers plakten ze vroeger niet.Ik heb alleen geen sticker dat de netbeheerder aarde aanbied dus formeel TT stelsel en informeel TN-CS?
Ik snap het niet meer helemaal geloof ik.
Nee juist recent, maar gedaan door de stedin storingsdienst nadat bij het vervangen van de meter de monteur kortsluiting maakte doordat zijn tangetje door de isolatie heen ging van de aanvoerkabel naar de hoofdzekeringkast. Op deze kabel stond zoveel spanning dat hij uit de wartel van de kast was getrokken. Stedin heeft de hele kabel en hoofdzekeringkast vervangen en ik heb nu een automaat als hoofdzekering.Juerd schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 22:08:
[...]
Als ik het goed begrepen heb: als de PE en N in de verzegelde huisaansluitkast aan elkaar zitten, en de aarding van je huis zit daarop aangesloten, heb je TN (specifiek: TN-C-S, waarvan je zelf alleen te maken hebt met het TN-S-gedeelte). Dat je daarbij ook een elektrode hebt, maakt het nog geen TT.
Als je de aarding van de netbeheerder niet gebruikt (er zijn situaties waarbij dat niet mag), moet je een aardelektrode hebben en heb je TT.
Is het oud? Die stickers plakten ze vroeger niet.
[ Voor 22% gewijzigd door wlmpie op 19-10-2025 22:28 ]
:strip_exif()/f/image/zduIEmW2nE4qwNJnY7ldhgAr.jpg?f=fotoalbum_medium)