Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReseT
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
blackd schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 11:34:
[...]

Door toepassing van dit busboard zitten de drie gekoppelde automaten op verschillende fases.

[...]

Dat snap ik wel, maar dan zou ik minder stellig zeggen dat Type B noodzakelijk is, tenzij. :)
Nu snap het probleem die ik heb. Onze meterkast was oorspronkelijk 1 fase. Dus ik heb geen 3-fase busboard. ijn ALS'en zijn dus 3 losse 1-fase modules verspreid over twee kasten. Wat zou dan de meest handige route zijn om de meterkast in z'n geheel 3-fase te maken en klaar voor een 3-fase kookgroep?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GbbH5PlxKa2KUggwdl-yQy1IlFQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zduIEmW2nE4qwNJnY7ldhgAr.jpg?f=fotoalbum_medium

ID4.1M Honey Yellow. WP: PUZ-SWM60VAA+ERST30F-VM2EE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:21
ReseT schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 09:27:
[...]

Nu snap het probleem die ik heb. Onze meterkast was oorspronkelijk 1 fase. Dus ik heb geen 3-fase busboard. ijn ALS'en zijn dus 3 losse 1-fase modules verspreid over twee kasten. Wat zou dan de meest handige route zijn om de meterkast in z'n geheel 3-fase te maken en klaar voor een 3-fase kookgroep?

[Afbeelding]
Naast je EV aardlekautomaat een 3-fase aardlekautomaat plaatsen voor de kookplaat 8)
Wat doet die meest rechtse niet ABB-aardlek nog in deze kast?

[ Voor 4% gewijzigd door adjego op 09-10-2025 09:48 ]

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReseT
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
adjego schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 09:46:
[...]

Naast je EV aardlekautomaat een 3-fase aardlekautomaat plaatsen voor de kookplaat 8)
Wat doet die meest rechtse niet ABB-aardlek nog in deze kast?
Dat is vanuit de nieuwbouw/BAM gedaan omdat ze erachterkwamen dat je een aardlekautomaat nodig hebt voor zonnepanelen. Inderdaad doorn in het oog maar heeft ook geen haast. Zal het meenemen met de kookplaatgroep in de vorm van een DS201S wat vergelijkbaar is met de EATON.

ID4.1M Honey Yellow. WP: PUZ-SWM60VAA+ERST30F-VM2EE

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:21
ReseT schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 09:56:
[...]

Dat is vanuit de nieuwbouw/BAM gedaan omdat ze erachterkwamen dat je een aardlekautomaat nodig hebt voor zonnepanelen. Inderdaad doorn in het oog maar heeft ook geen haast. Zal het meenemen met de kookplaatgroep in de vorm van een DS201S wat vergelijkbaar is met de EATON.
Ik zie ook vaak echt die nummering alle kanten op gaan |:( Hoe krijgen ze dit altijd voor elkaar. Nieuwe indeling is nieuwe nummering zou ik zeggen ;)

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
adjego schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 09:46:
Inderdaad, een B16 3P+N 0,03A aardlekautomaat.

Wel zoals eerder gezegd de bedrading, perilex aansluiting en aansluiting van de kookplaat nalopen want dat zal nu als 2P+2N aangesloten zitten.
adjego schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 10:07:
Ik zie ook vaak echt die nummering alle kanten op gaan |:( Hoe krijgen ze dit altijd voor elkaar. Nieuwe indeling is nieuwe nummering zou ik zeggen ;)
Als je het dan toch netjes aan het maken bent, een nieuw stickervel doet wonderen :)

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
Vliegvlug schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 07:10:
[...]

De DSX301C Flexline aardlekautomaten kost inderdaad €54 daar.
Is de nieuwste productlijn van ABB dus vind dat daarom ook niet heel gek.
Maar jij kan ‘m ergens goedkoper krijgen?
idealo.de

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:17

Wuursj

want worst is al bezet

Vliegvlug schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 23:16:
[...]
(y) Dat is wel een mooie oplossing ja:
15 min. modeleer tijd, 1 uur print tijd maar er is een zwart M20x19mm invoerstukje :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/AlRonH2vxMi58vM0yPOzWGwd.png
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/IqyQd7eqZEhZURjESfHijfGf.png
De schroefdraad kan ik niet testen, kwam alleen nog M25 tegen in mijn electra bak.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcied
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:18
Ik ben bezig met een nieuwbouwhuis en nu is mijn vraag wat is nu een groepenkast waar je goed veel ruimte hebt om in te werken? Ik heb al wel gezocht maar overal andere meningen

Ik zie langskomen
- Hager Vision
- Eaton Medusa

Zijn dit goede opties? of zijn er betere?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:03
Wuursj schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 13:02:
[...]

15 min. modeleer tijd, 1 uur print tijd maar er is een zwart M20x19mm invoerstukje :P
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De schroefdraad kan ik niet testen, kwam alleen nog M25 tegen in mijn electra bak.
https://www.toolstation.be/jsl-buisinvoer/p37254

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Wuursj schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 13:02:
[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Gaat, ziet er super uit! Bedankt voor het printen d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjufke
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09-10 20:39
True schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 19:34:
[...]

Ik zou persoonlijk overstappen op de één-DIN aardlekautomaten van ABB (de spanningsonafhankelijke óf niet spanningsafhankelijke (beide termen worden wel eens genoemd): https://www.sandervunderi...6-1p-n-30ma-1-module.html ) kost je wel een paar honderd euro meer, maar je zit voor 30 jaar goed, hebt meer ruimte over én als je ergens een aardlek hebt is het niet zoeken naar een speld in een hooiberg. Die paar honderd euro is m.i. op de kosten van een verbouwing peanuts en je gaat nú bezig met de groepenkast.

Edit: ik zou persoonlijk ook direct de aanvraag inschieten, dat kan zomaar nog een paar maand duren voordat ze langs kunnen komen en met één belletje herplan je je afspraak een paar weken later als het je te vroeg komt.
Ik heb mijn hele leven in huis nog geen storing gehad, dus wat betreft loopt dat wel los. Dat extra geld is mij het niet waard. Niet dat ik de aanbeveling niet waardeer hoor.

Het aanvraag riedeltje al eens doorlopen en kon binnen twee weken iemand over de vloer verwachten voor de omzet, maar moet dus een foto van de kast uploaden.
Vliegvlug schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 20:31:
[...]

Edit:
@sjufke En als je toch voor de oudere domestic ABB lijn gaat kies dan eerder voor SN dan met busboard, dat laatste is minder flexibel en heb al een keer een geblakerde Flexomaat automaat gehad, iets wat ik vaker gehoord heb.
Dus in mijn nieuwe huis voor SN gekozen, Flexline bestond toen nog niet anders was ik daar voor gegaan.
Flexline kan ik niet samenstellen bij Emat en ga zelf zo'n kast niet bedraden. Het systeem ziet er leuk uit, maar ook hier zie ik de toegevoegde waarde niet echt voor een huis tuin en keuken meterkast. Zou ik er tien moeten monteren dan uiteraard wel.

@True @Annuk @Vliegvlug
Installatietechnisch is het allemaal in orde. De woonkamer is intact gebleven. Alleen wat verplaatste wcd's. Uiteraard nieuwe draad er in. De keuken is in algemeen gebruik nu gesplits vd woonkamer. Nieuwe voedingen voor alle grootverbruikers. Twee kabels naar buiten voor terrasverwarming en schuurtje + tuinverlichting. Volgens jullie dus aan te raden om iig deze twee groepen op aardlekautomaten aan te sluiten?

Wat betreft uitbreidingen zie ik niet veel problemen. Enige wat ik nog zou kunnen bedenken is een warmtepomp. Laadpaal gaat niet (geen oprit).

Uiteindelijk gaat mijn vraag een beetje verloren onder alle aanbevelingen en tips. Uiteindelijk was mijn vraag waarom ABB en niet Hager of Schneider Electric?

PSN: bollsie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19:29
sjufke schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 16:36:
[...]

Uiteindelijk gaat mijn vraag een beetje verloren onder alle aanbevelingen en tips. Uiteindelijk was mijn vraag waarom ABB en niet Hager of Schneider Electric?
Werk persoonlijk vrijwel nooit met Schneider maar de ervaringen die ik er mee heb vind ik het k*tkasten om mee te werken.

ABB is op het moment veelal goedkoper, en blijft alsnog een A-merk net als Hager.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
busscherski schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 07:46:
[...]

Met alle andere groepen uit en niets aangesloten aan de UIT zijde meet ik 230V. Voldoende om een schok te krijgen. Is het mogelijk dat die alamats goed zijn? Dat is toch niet veilig?
Het kan zijn dat er een gevaarlijke spanning op staat. Maar zoals gezegd, je kan 't pas zeker weten als je met de juiste apparatuur meet. Je spanningzoeker-schroevendraaier en multimeter zijn allebei niet geschikt om het zeker te weten.

Schakelaars kunnen stuk zijn, dat is zo. Dat is een van de redenen om altijd te testen op spanningsloosheid.

Over jouw situatie valt, met de informatie die we hebben, niks te zeggen. Het kan fout zijn, het kan goed zijn.

Het zijn overigens spanningsafhankelijke aardlekautomaten. Die mogen sowieso niet meer vanaf NEN 1010:2020 en onder oudere edities mochten ze niet als foutbescherming. Of ze voor foutbescherming nodig zijn, ligt aan de ZS en da's ook weer zoiets dat je alleen met betere apparatuur kunt meten; omdat je dat niet zelf kan (je zal geen installatiester hebben en die dingen zijn duur) is het beter om überhaupt geen spanningsafhankelijke aardlekautomaten te gebruiken.

[ Voor 23% gewijzigd door Juerd op 09-10-2025 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:33
Juerd schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 17:17:
[...]

Het kan zijn dat er een gevaarlijke spanning op staat. Maar zoals gezegd, je kan 't pas zeker weten als je met de juiste apparatuur meet. Je spanningzoeker-schroevendraaier en multimeter zijn allebei niet geschikt om het zeker te weten.

Schakelaars kunnen stuk zijn, dat is zo. Dat is een van de redenen om altijd te testen op spanningsloosheid.

Over jouw situatie valt, met de informatie die we hebben, niks te zeggen. Het kan fout zijn, het kan goed zijn.

Het zijn overigens spanningsafhankelijke aardlekautomaten. Die mogen sowieso niet meer vanaf NEN 1010:2020 en onder oudere edities mochten ze niet als foutbescherming. Of ze voor foutbescherming nodig zijn, ligt aan de ZS en da's ook weer zoiets dat je alleen met betere apparatuur kunt meten; omdat je dat niet zelf kan (je zal geen installatiester hebben en die dingen zijn duur) is het beter om überhaupt geen spanningsafhankelijke aardlekautomaten te gebruiken.
Bedankt voor je reactie. Ik heb het 1x gevoeld en het prikte echt eventjes, echt schrikken. Het was niet echt een klap stroom zoals ik een keer van het prikkeldraad heb gehad. Bij gebrek aan betere apparatuur had ik geen motivatie om het nog eens wat beter te gaan voelen.

Ik weet er niet zoveel van maar wat mij betreft is elke voelbare spanning gevaarlijk omdat je er van kunt schrikken en er dan ongelukken kunnen ontstaan. Dat verwacht ik niet van een aardlekautomaat die uit staat.

Ondertussen heb ik er 2 x ABB DS301C B16 A3 in gezet. Die zijn niet spanningsafhankelijk.

edit: maar begrijp ik nu goed dat ze vanaf NEN 1010:2020 en dus 23 april 2021 uberhaubt helemaal nergens niet meer gebruikt mogen worden in Nederland? Waarom zijn ze nog te koop?

[ Voor 4% gewijzigd door busscherski op 09-10-2025 17:47 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
busscherski schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 17:42:
Ondertussen heb ik er 2 x ABB DS301C B16 A3 in gezet. Die zijn niet spanningsafhankelijk.
Sowieso een mooie upgrade :)
edit: maar begrijp ik nu goed dat ze vanaf NEN 1010:2020 en dus 23 april 2021 uberhaubt helemaal nergens niet meer gebruikt mogen worden in Nederland? Waarom zijn ze nog te koop?
Je mag je vrijwillig houden aan de NEN 1010:2020, maar het Bbl wijst nog de oude :2015 aan. Omdat er ook versoepelingen zijn, kan het aantrekkelijk zijn om voor de :2020 te kiezen.

Maar sowieso geldt het moment van bouwen (formeel, als ik het me goed herinner, de datum dat de bouwvergunning is afgegeven) voor welke versie van de NEN 1010 je moet hanteren. Daarom zijn ongeaarde stopcontacten helaas ook nog te koop, terwijl je die in huizen vanaf 1997 toch echt niet mag installeren.

[ Voor 5% gewijzigd door Juerd op 09-10-2025 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:33
Juerd schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 17:53:
[...]

Sowieso een mooie upgrade :)

[...]

Je mag je vrijwillig houden aan de NEN 1010:2020, maar het Bbl wijst nog de oude :2015 aan. Omdat er ook versoepelingen zijn, kan het aantrekkelijk zijn om voor de :2020 te kiezen.

Maar sowieso geldt het moment van bouwen (formeel, als ik het me goed herinner, de datum dat de bouwvergunning is afgegeven) voor welke versie van de NEN 1010 je moet hanteren. Daarom zijn ongeaarde stopcontacten helaas ook nog te koop, terwijl je die in huizen vanaf 1997 toch echt niet mag installeren.
Ah oke, ik dacht dat je bij ingrijpende werkzaamheden aan de groepenkast (zoals het plaatsen van een aardlekschakelaar of aardlekautomaat) alles naar de huidige normen moet brengen (hoofdschakelaar plaatsten bijvoorbeeld).

Moraal van het verhaal: ook als NEN 1010:2020 niet gevolgd wordt zul je, ook in een woning met bouwjaar 1800, met een installatietester moeten meten of een spanningsafhankelijke aardlekautomaat toegepast mag worden?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chielmi
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:21
De laatste paar pagina's in dit topic hebben me er van overtuigd dat ik een Duspol aan moet schaffen, en op moet houden met geköt met multimeter en spanningstester uit de grabbelbak van de bouwmarkt :+

Eerder in het topic suggereerde @Juerd een https://www.eleshop.nl/uni-t-ut18c-voltage-tester-3517.html# als betaalbare middenmotor. Ik moet leren werken met een Duspol maar vind het moeilijk in te schatten of ik hiermee een tool aanschaf waarmee ik op een veilige manier spanning kan meten en bijvoorbeeld aarding kan testen. Mis ik iets met dit model waardoor ik beter een duurdere aan kan schaffen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:47

pietje63

RTFM

[...]
Daarom zijn ongeaarde stopcontacten helaas ook nog te koop, terwijl je die in huizen vanaf 1997 toch echt niet mag installeren.
Liever een ongeaard stopcontact installeren dan een stopcontact dat er geaard uitziet maar geen aarde heeft.. dat zie je in oude huizen helaas ook als de stopcontacten voor het oog worden vervangen door iets mooiers

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:52
@chielmi Met een duspol kun je niet echt aarding meten/testen.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

mcied schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 14:10:
Ik ben bezig met een nieuwbouwhuis en nu is mijn vraag wat is nu een groepenkast waar je goed veel ruimte hebt om in te werken? Ik heb al wel gezocht maar overal andere meningen

Ik zie langskomen
- Hager Vision
- Eaton Medusa

Ik vond ze allebei wel lekker ruim en fijn werken voor renovatie, zeker de Hager heeft dan veel loze ruimte voor bestaande bedrading boven bij de buisinvoer. Ik heb ook ABB Hafonorm gebruikt, maar dat is dan toch een stuk krapper en onhandiger mbt hun buisinvoer (al ben ik wel fan van de ABB onderdelen verder). Als je ruimte hebt en wilt maak je met de Medusa grote stappen. Heb in 1 meterkast 2 dubbele + 2 enkele om op 144 posities uit te komen. Volgens mij is Hager wel een stukje goedkoper, maar ik vind de deurtjes wel mooi.

Bij de Hager heb je vooral meer ruimte bovenin om de kabels in te voeren en bij de Medusa heb je net wat meer ruimte tussen elke rij (en de ruimte bij de buisinvoer is dan "normaal").

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...] Daarom zijn ongeaarde stopcontacten helaas ook nog te koop, terwijl je die in huizen vanaf 1997 toch echt niet mag installeren.
pietje63 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 22:35:
[...] Liever een ongeaard stopcontact installeren dan een stopcontact dat er geaard uitziet maar geen aarde heeft.. dat zie je in oude huizen helaas ook als de stopcontacten voor het oog worden vervangen door iets mooiers
En dan zijn er nog plaatsen waar je gewoon alleen 2 gaatjes wilt zien in een "vlakke" plaat, zo midden op de muur.
En niet die lelijke kraters met groffe randen. De meeste stekkers zijn toch https://tweakers.net/camo...ctricity-tiles-type-C.jpg
Jammer dat https://tweakers.net/camo...ctricity-tiles-type-J.jpg niet de standaard is.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BCM
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:21

BCM

mcied schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 14:10:

Ik zie langskomen
- Hager Vision
- Eaton Medusa

En realiseer je dat je eigenlijk niet de groepenkast niet VOL kunt zetten. Alamat's of groepen produceren warmte als ze tegen hun limiet aan zitten en een kast heeft ruimte nodig om deze warmte kwijt te raken. We beginnen groepen steeds zwaarder te belasten tegen hun limiet aan maar de NL (of europeese) richtlijnen houden er helemaal geen rekening mee dat die warmte ook afgevoerd moet worden.
Dus plan ruimte rondom zwaar belastte groepen (PV, WP of EV).

Cedo Nulli

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:11

timovd

Voorsprong door techniek

@mcied Als je de ruimte er voor hebt, zou ik een dubbele Medusa plaatsen, omdat je flexibeler bent in het plaatsen van componenten. Met een Vision kun je maar 3x 4 module-brede automaten achter één kam plaatsen. En kammen werken echt een stuk fijner dan draden, want die zijn nodig als je meer naast elkaar wil plaatsen.
kammen zijn vaak 10mm2, terwijl draad binnen de groepenkast 6mm2 is, dus dat scheelt wat in warmteproductie

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcied
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:18
timovd schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 12:04:
@mcied Als je de ruimte er voor hebt, zou ik een dubbele Medusa plaatsen, omdat je flexibeler bent in het plaatsen van componenten. Met een Vision kun je maar 3x 4 module-brede automaten achter één kam plaatsen. En kammen werken echt een stuk fijner dan draden, want die zijn nodig als je meer naast elkaar wil plaatsen.
kammen zijn vaak 10mm2, terwijl draad binnen de groepenkast 6mm2 is, dus dat scheelt wat in warmteproductie
Dat van die kammen is een goede tip. Even voor het complete plaatje. Dit is de Hoofdmeterkast voor een woning met inwoning. In de hoofdmeterkast komen de hoofdgroepen voor een aantal onderverdelers en de gezamelijke verbruikers zoals warmtepomp en airco.
Wij hebben ook 27 kWp aan zonnepanelen en de 1e elektrische auto is er ook al. Ik wou de hoofdmeterkast dus ook helemaal uitvoeren in 10mm2 draad en kammen.
Daarnaast wou ik ook voldoende ruimte overlaten voor toekomstige uitbreidingen zoals een Accu

De hoofdaansluiting is 3x25A maar door de kast zelf kan wel tot 50A lopen

[ Voor 3% gewijzigd door mcied op 10-10-2025 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20:45
BCM schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 10:19:
[...]
En realiseer je dat je eigenlijk niet de groepenkast niet VOL kunt zetten. Alamat's of groepen produceren warmte als ze tegen hun limiet aan zitten en een kast heeft ruimte nodig om deze warmte kwijt te raken. We beginnen groepen steeds zwaarder te belasten tegen hun limiet aan maar de NL (of europeese) richtlijnen houden er helemaal geen rekening mee dat die warmte ook afgevoerd moet worden.
Toch wel: de richtlijnen geven aan dat je binnen de gespecificeerde omgevingstemperatuur moet blijven.
Hoe de ontwerper van de kast dat doet, is inderdaad niet voorgeschreven: dat zou innovatie onnodig beperken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19:29
mcied schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 14:00:
[...]

Dat van die kammen is een goede tip. Even voor het complete plaatje. Dit is de Hoofdmeterkast voor een woning met inwoning. In de hoofdmeterkast komen de hoofdgroepen voor een aantal onderverdelers en de gezamelijke verbruikers zoals warmtepomp en airco.
Wij hebben ook 27 kWp aan zonnepanelen en de 1e elektrische auto is er ook al. Ik wou de hoofdmeterkast dus ook helemaal uitvoeren in 10mm2 draad en kammen.
Daarnaast wou ik ook voldoende ruimte overlaten voor toekomstige uitbreidingen zoals een Accu

De hoofdaansluiting is 3x25A maar door de kast zelf kan wel tot 50A lopen
Als ik dit zo lees zou ik inderdaad ook een dubbele medusa kast pakken.
Evt ene zijde voor alles richting onderverdelers en andere zijde voor een deel van het woonhuis oid.
En ook al gebruik je een Eaton kast ken je die natuurlijk ook vol hangen met b.v. ABB

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Pagina: 1 ... 44 45 Laatste