• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
carefree7 schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 11:59:
Als ik geen kinderbeveiliging op de stopcontacten heb, kan ik dan zoiets gebruiken?

Dit betekent natuurlijk dat de stekker er minder ver in past, dus ik vraag me af of dat een probleem is.
Dergelijke dingen in het verleden wel gebruikt en geen last gehad dat de stekkers geen goed contact maakten.
Wel wat irritant in gebruik omdat je de stekker een stukje moet draaien om de openingen open te krijgen.
carefree7 schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 11:59:
Als ik geen kinderbeveiliging op de stopcontacten heb, kan ik dan zoiets gebruiken?

Dit betekent natuurlijk dat de stekker er minder ver in past, dus ik vraag me af of dat een probleem is.
Het kan, maar ik zou het niet doen. Zoals je al beseft, gaat de stekker er minder diep in. Een ander probleem is dat er doorgaans een metalen veer in zit, die na beschadiging van het plastic kortsluiting kan veroorzaken tussen de twee pinnen van de stekker. Tot slot blijven eurostekkers (platte tweepolige stekkers) er vaak achter hangen bij het uittrekken.

Staar je sowieso niet blind op de contactdozen. Ook wat je er in steekt, kan gevaarlijk zijn. Betrouwbare aardlekschakelaars lijken mij veel belangrijker. Zit alles achter een type A 30 mA aardlekschakelaar, en test je die regelmatig?

Als je wilt voorkomen dat kinderen langwerpige dunne dingen in het stopcontact proppen, neem dan contactdozen met ingebouwde klepjes. En zorg dat dat verdiepte stopcontacten zijn, zoals randaardestopcontacten, want anders heb je er helemaal niks aan als een stekker half uit het stopcontact getrokken is en de pinnen daarvan bloot liggen maar nog wel contact maken.

En laat geen dunne metalen stokjes (e.g. breinaalden) rondslingeren in huis :)

• Vliegvlug
  • Nu online
Iemand hier die weet of je in Nederland m20 buisinvoeren kunt kopen waar 19mm pvc buis in past in de kleur zwart?

Bij Toolstation in Belgie hebben ze deze Buisinvoer M20 voor buis 16-20MM zwart - MIBR1620Black
Buisinvoer M20 voor buis 16-20MM zwart - MIBR1620Black
Maar bij de Nederlandse tak hebben ze die niet, ook niet ergens anders kunnen vinden.

Kwam wel deze Attema KBI Kabel-/buisinvoer Ø 19 mm zwart (AT2299.01 / EAN: 8712259603469) tegen:
Attema KBI Kabel-/buisinvoer Ø 19 mm zwart
Maar ook niet makkelijk verkrijgbaar helaas.

Iemand die een degelijk ding weet wat wel verkrijgbaar is bij liefst een fysieke winkel of amazon.nl want heb er maar 4 nodig en dan loopt het nogal op vanwege de verzendkosten.

Desnoods anders gekleurd, dan maak ik ‘m zelf wel zwart :)

• carefree7
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 18:06
Vliegvlug schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 13:13:
[...]

Dergelijke dingen in het verleden wel gebruikt en geen last gehad dat de stekkers geen goed contact maakten.
Wel wat irritant in gebruik omdat je de stekker een stukje moet draaien om de openingen open te krijgen.
Juerd schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 13:26:
[...]

Het kan, maar ik zou het niet doen. Zoals je al beseft, gaat de stekker er minder diep in. Een ander probleem is dat er doorgaans een metalen veer in zit, die na beschadiging van het plastic kortsluiting kan veroorzaken tussen de twee pinnen van de stekker. Tot slot blijven eurostekkers (platte tweepolige stekkers) er vaak achter hangen bij het uittrekken.

Staar je sowieso niet blind op de contactdozen. Ook wat je er in steekt, kan gevaarlijk zijn. Betrouwbare aardlekschakelaars lijken mij veel belangrijker. Zit alles achter een type A 30 mA aardlekschakelaar, en test je die regelmatig?

Als je wilt voorkomen dat kinderen langwerpige dunne dingen in het stopcontact proppen, neem dan contactdozen met ingebouwde klepjes. En zorg dat dat verdiepte stopcontacten zijn, zoals randaardestopcontacten, want anders heb je er helemaal niks aan als een stekker half uit het stopcontact getrokken is en de pinnen daarvan bloot liggen maar nog wel contact maken.

En laat geen dunne metalen stokjes (e.g. breinaalden) rondslingeren in huis :)
Geweldige tips, bedankt allebei!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 19:42
blackd schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 10:00:
[...]

Ik begrijp dat het theoretisch bij alle gelijkrichters zonder bepaalde scheiding kan plaatsvinden (zie onderstaand artikel), maar deze uitleg vind ik te vaag. Ik triggerde op de uitleg van @Juerd wat bij mij overkwam als: gij zult altijd Type B toepassen, tenzij een 6mA verklaring of tenzij een Type A is aangegeven door de fabrikant. Ik ben benieuwd hoe dat zich uit in de normen.

Overigens zou ik @ReseT adviseren de kookgroep om te bouwen naar 3 fasen (goed oppassen met aansluiting kookplaat en bedrading) maar zeker ook de BUH en WP groepen over verschillende fases te verdelen. Het lijkt nu namelijk allemaal achter dezelfde aardlekschakelaar te zitten (de bestickering is niet heel duidelijk) als ik uitga dat groepen 6, WP, 1 en 4 achter ALS1 zitten.
@ReseT
Bij Viessmann staat in de handleiding "u zult 6mA DC beveiliging toepassen".
En Buiten en binnen hebben daar nog een aparte groep nodig, die WEL op dezelfde fase moeten zitten.
Mocht je B moeten toepassen, ik heb hem achter de B16A automaat gezet. Dan kon ik een aardlek 16A type B gebruiken ipv 63A type B. Dat scheelt enorm in de kosten ondanks dat ik er 2 nodig had.
Dus als de handleiding/installatiehandboek er niks van vindt, zou ik de makkelijke weg kiezen.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
@Dapdodo Heb je typenummers? Want kan eigenlijk geen 16A aardlekschakelaars. Dus ben je niet B-karakteristiek (voor de automaat) met Type B (voor de aardlekschakelaar) aan het verwarren?

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:59
Voor een Vaillant Arotherm Plus warmtepomp staat type B zelfs expliciet in de handleiding:
Voor de elektrische beveiliging moeten trage zekeringen met karakteristiek C worden gebruikt. [...] Voor de bescherming van personen moeten voor de installatieplaats voorgeschreven, voor alle stromen gevoelige aardlekschakelaars type B worden gebruikt.
In mijn beperkte ervaring installeren installateurs dit massaal op simpele B16 aardlekautomaten. En heel eerlijk: het is ook gedoe. B.v. Sander Vunderink heeft niet eens een enkelfasige type B aardlek, laat staan aardlekautomaat. Ik vind ze van ABB alleen voor €350. Een losse type B aardlek kost natuurlijk ook weer veel ruimte, naast geld. In het Vaillant Arotherm Plus-topic hier op Tweakers is het een paar keer ter vrage gekomen, maar niemand lijkt echt werkelijk een type B aardlekschakelaar geïnstalleerd te hebben.

Ik vraag me af of het volgens de regels kan voldoen als de aardverspreidingsweerstand klein genoeg is, en er dus geen aardlekschakelaar vanuit de norm vereist is. Of is het dan: fabrikant schrijft het voor, dus alsnog verplicht?

Er is natuurlijk meer apparatuur wat in theorie DC-lekstromen kan maken. Denk aan een computervoeding. Geaard, schakelende elektronica. Zou prima 6 mA DC kunnen maken in theorie. Is dat dan eigenlijk wel oké?

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:22
@marcop23 Wat b-merken hebben wel wat in het programma
https://123groepenkast.nl...lekschakelaar-25A-2P-30mA
https://www.vekto.nl/aard...lig-30ma-type-b-10ka-rcd1

en een aardlek automaat https://www.vekto.nl/aard...type-b-30ma-6ka-45mm-rcmb

[ Voor 21% gewijzigd door habbekrats op 05-10-2025 20:16 ]

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• Dapdodo
Septillion schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 17:25:
@Dapdodo Heb je typenummers? Want kan eigenlijk geen 16A aardlekschakelaars. Dus ben je niet B-karakteristiek (voor de automaat) met Type B (voor de aardlekschakelaar) aan het verwarren?
Aardlekschakelaar:
SEP RCDB type B 25A dIn 0,03A 240Vac 50/60Hz
https://sep-europe.com/mo...0ma-type-b-10ka-54mm.html
Automaat:
SEP INS18 B16 240Vac 50/60Hz
Omdat mijn kast 40A is kon ik deze niet voor de automaat zetten, dus daarom erachter.
https://sep-europe.com/mo...st-1p-n-b16-6ka-18mm.html
Eerste foto is B06 maar de andere foto's zijn B16
Dus poster zoals hierboven, maar in 2022 kon ik die aardlekautomaat nog niet vinden.

Edit: Deze aardleks nog niet op weigeren kunnen betrappen. Emat heeft al geweigerd tot 2x toe en is dit voorjaar vervangen voor SEP.

[ Voor 12% gewijzigd door Dapdodo op 05-10-2025 20:24 . Reden: Merkkeuze is B klopt, maar hoeft niet direct slecht te zijn ]

• Gwaihir
  • Niet online
Dapdodo schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 20:17:
Automaat:
SEP INS18 B16 240Vac 50/60Hz
Omdat mijn kast 40A is kon ik deze niet voor de automaat zetten, dus daarom erachter.
https://sep-europe.com/mo...st-1p-n-b16-6ka-18mm.html
Eerste foto is B06 maar de andere foto's zijn B16
Dus poster zoals hierboven, maar in 2022 kon ik die aardlekautomaat nog niet vinden.

Edit: Deze aardleks nog niet op weigeren kunnen betrappen. Emat heeft al geweigerd tot 2x toe en is dit voorjaar vervangen voor SEP.
:? Dit is een (installatie)automaat, geen aardlekautomaat.

• Dapdodo
Gwaihir schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 20:33:
[...]

:? Dit is een (installatie)automaat, geen aardlekautomaat.
klopt maar deze heb ik in serie staan. Alleen in omgekeerde volgorde wegens 25A max. afschakelstroom. En de meeste meterkasten zijn 40A of 63A met remautomaat
marcop23 schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 19:22:

Ik vraag me af of het volgens de regels kan voldoen als de aardverspreidingsweerstand klein genoeg is, en er dus geen aardlekschakelaar vanuit de norm vereist is. Of is het dan: fabrikant schrijft het voor, dus alsnog verplicht?
Je moet je volgens de NEN 1010 ook houden aan wat de fabrikant voorschrijft, dus ja, sowieso alsnog verplicht als de fabrikant het onvoorwaardelijk opschrijft. Het verschil kan heel subtiel zijn: "aardlekbeveiliging moet type B zijn" betekent niet hetzelfde als "er moet aardlekbeveiliging type B zijn".
Er is natuurlijk meer apparatuur wat in theorie DC-lekstromen kan maken. Denk aan een computervoeding. Geaard, schakelende elektronica. Zou prima 6 mA DC kunnen maken in theorie. Is dat dan eigenlijk wel oké?
Nee, dat is ook niet ok als het meer dan 6 mA lekt en achter een aardlekschakelaar zit die daar niet mee kan omgaan. Maar een kleine inverter lekt veel minder dan een grote inverter. Wanneer heb je voor het laatst gewerkt met een computer, koelkast, of mobiele airco met een opgenomen vermogen van 2,5 kW? :).

[ Voor 4% gewijzigd door Juerd op 05-10-2025 21:02 ]

Dapdodo schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 20:43:
[...]

klopt maar deze heb ik in serie staan. Alleen in omgekeerde volgorde wegens 25A max. afschakelstroom.
Het werkt prima in omgekeerde volgorde en het is slim bedacht, maar het had eventueel ook met de aardlekschakelaar eerst gemogen als er maar één ding (één installatieautomaat) achter zit, omdat er dan geen aftakkingen zijn (433.2.2 NEN 1010).

• Vliegvlug
  • Nu online
In navolging van mijn zoektocht naar een manier om een 19mm PVC buis op een M20 wartel aansluiting aangesloten te krijgen ben ik met wat omdenken op een creatief idee gekomen!

Na het erbij pakken van een M20 wartel die ik hier heb liggen en een 19mm pvc buis blijkt er maar een klein diameter verschil te zijn, iets wat ik me op basis van de benamingen ook had kunnen realiseren maar het werkt voor mij toch altijd beter om dingen gewoon in handen te hebben. :P
Het moet volgens mij mogelijk zijn een 19mm pvc buis direct op een M20 wartelaansluiting te monteren. Kwestie van schroefdraad in de buitenkant van de 19mm pvc buis tappen :*)

Nu heb ik hier helaas geen draadtap liggen en ga er ook geen hiervoor kopen aangezien die nogal prijzig zijn maar ik vermoed dat het met een wartelmoer ook moet lukken.
Uiteraard niet de kunststof varianten die ik hier heb liggen maar er zijn ook metalen wartels:
Hummel wartel M20 messing vernikkelt met O-ring 6-12 mm (1609200050)
Met bijbehorende metalen wartelmoeren:
Hummel GMMS MOER M20 Messing
Ga er daar een van bestellen en kijken of ik daar een functioneel schroefdraad op een 19mm PVC buis mee getapt krijg. :)

• Dapdodo
Vliegvlug schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 21:20:
In navolging van mijn zoektocht naar een manier om een 19mm PVC buis op een M20 wartel aansluiting aangesloten te krijgen ben ik met wat omdenken op een creatief idee gekomen!

Na het erbij pakken van een M20 wartel die ik hier heb liggen en een 19mm pvc buis blijkt er maar een klein diameter verschil te zijn, iets wat ik me op basis van de benamingen ook had kunnen realiseren maar het werkt voor mij toch altijd beter om dingen gewoon in handen te hebben. :P
Het moet volgens mij mogelijk zijn een 19mm pvc buis direct op een M20 wartelaansluiting te monteren. Kwestie van schroefdraad in de buitenkant van de 19mm pvc buis tappen :*)

Nu heb ik hier helaas geen draadtap liggen en ga er ook geen hiervoor kopen aangezien die nogal prijzig zijn maar ik vermoed dat het met een wartelmoer ook moet lukken.
Uiteraard niet de kunststof varianten die ik hier heb liggen maar er zijn ook metalen wartels:
[Afbeelding: Hummel wartel M20 messing vernikkelt met O-ring 6-12 mm (1609200050)]
Met bijbehorende metalen wartelmoeren:
[Afbeelding: Hummel GMMS MOER M20 Messing]
Ga er daar een van bestellen en kijken of ik daar een functioneel schroefdraad op een 19mm PVC buis mee getapt krijg. :)
Volgens mij is de boormaat M20 dus 17,5mm en 19mm met 2x1mm buiswand is 17mm Iets in mij zegt dat dit net niet goed gaat.

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-12 10:33

Wuursj

want worst is al bezet

Vliegvlug schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 21:20:
een andere tweaker had ook een oplossing

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• Vliegvlug
  • Nu online
Dapdodo schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 22:25:
[...]

Volgens mij is de boormaat M20 dus 17,5mm en 19mm met 2x1mm buiswand is 17mm Iets in mij zegt dat dit net niet goed gaat.
Ai, kom nou niet mijn creatieve idee torpederen. :'(
Heb net even mijn schuifmaat erbij gepakt en de wanddikte van de 19mm PVC buis is met ~1,48mm wel wat dikker gelukkig.
De binnendiameter van de wartelmoer is 18,6mm dus dat houdt nog wel wat vlees over voor het schroefdraad van de lasdoos in de buis zonder er helemaal doorheen te komen.
Dus ben nog steeds wel positief dat het zou moeten kunnen.

Wat ik me wel afvraag is of de messing moer sterk genoeg is om het schroefdraad in de buis te trekken, want het is natuurlijk geen snijden zoals je met een echte draaisnijder zou doen.

• Vliegvlug
  • Nu online
(y) Dat is wel een mooie oplossing ja:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-mR8mwYXjpRHhnNp7BqXFbl62TI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ce76cSVZW4RRNz5RbQqjXgi5.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cUA54Ch3MBun-8hJaKh-LMynWjU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M5GlF7vDyHxaC1C2ZVASjVgk.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jKjhG2Nx2Q1D8WbamHcKnXP9bCQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/0TF6xTLxwGFNhCaJ5mKJIjHU.png?f=fotoalbum_tile

Lijkt erg op de versie die ik bij de Belgische Toolstation had gevonden:
Buisinvoer M20 voor buis 16-20MM zwart - MIBR1620Black

Helaas heb ik geen 3D printer en ken wel iemand die er een heeft maar dan krijg ik de kleur die er op dat moment op zit en acht de kans dat dat net zwart is erg klein...

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Vliegvlug schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 23:16:
[...]
Helaas heb ik geen 3D printer en ken wel iemand die er een heeft maar dan krijg ik de kleur die er op dat moment op zit en acht de kans dat dat net zwart is erg klein...
Als je de 3D file bij die tweaker kan bemachtigen, krijg je van mij de zwarte ;)

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• Vliegvlug
  • Nu online
Wuursj schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 23:18:
[...]

Als je de 3D file bij die tweaker kan bemachtigen, krijg je van mij de zwarte ;)
Dat is top, bedankt! _/-\o_

Ging er vanuit dat de bestanden al in zijn linkje stonden maar daar mist inderdaad de M20x19mm, die heeft hij alleen in 16mm staan, van de 19mm staan enkel de M22,5 en M25 er.
Ik ga vragen of hij de M20 versie ook heeft :)

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

@Vliegvlug Als hij een Step file oid heeft van de M20x16mm lukt het ook wel om daar een 19mm van te maken. Misschien verder maar via PB doen?

• Vliegvlug
  • Nu online
Wuursj schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 23:35:
@Vliegvlug Als hij een Step file oid heeft van de M20x16mm lukt het ook wel om daar een 19mm van te maken. Misschien verder maar via PB doen?
Dank, PB gestuurd!

Ik realiseer me nu wel dat er waarschijnlijk geen M20 versie is omdat een M20 schroefdraad een binnendiameter heeft die kleiner is dan 19mm, mogelijk zelfs rond de 16mm en dat dan een 19mm buis niet echt zin heeft. :X

Edit:
Oh, toch wel, was even vergeten dat een 16mm pvc maar een diameter heeft van een ruime 13mm, dan is 16mm alsnog een stuk beter en precies de binnendiameter van een 19mm pvcbuis ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Vliegvlug op 06-10-2025 00:45 ]

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Vliegvlug schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 23:56:
[...]

Dank, PB gestuurd!

Ik realiseer me nu wel dat er waarschijnlijk geen M20 versie is omdat een M20 schroefdraad een binnendiameter heeft die kleiner is dan 19mm, mogelijk zelfs rond de 16mm en dat dan een 19mm buis niet echt zin heeft. :X
Met een Step kan er eenvoudig wel wat gespeeld worden aan het 'inschuif' stuk:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/DAo6WOM.png

De doorvoer van het schroef-draad stuk zal niet groter worden nee.
Dus een stukje 16mm buis in een 19mm buis lijmen, helpt waarschijnlijk ook :P

[ Voor 13% gewijzigd door Wuursj op 06-10-2025 00:03 ]

• Vliegvlug
  • Nu online
Wuursj schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 00:02:
[...]

Met een Step kan er eenvoudig wel wat gespeeld worden aan het 'inschuif' stuk:
[Afbeelding]

De doorvoer van het schroef-draad stuk zal niet groter worden nee.
Dus een stukje 16mm buis in een 19mm buis lijmen, helpt waarschijnlijk ook :P
Dank voor dat plaatje, ik kon zelf niets zien aan die STL file.
Maar ik maak hieruit op dat die opening bij het schroefdraad nog kleiner is dan 16mm, waarschijnlijk ~15mm, omdat de rechterkant wel 16 mm moet zijn aangezien daar de buis in komt.

Die 19mm buis heb ik gekozen op basis van het feit dat er 3x 2,5mm2 en 2x 1,5mm2 draden in moet komen en dat is geen probleem bij 19mm welke een binnendiameter van ruim 16mm heeft.
Is wel even de vraag of dat veilig door een 19mm pvc buis met 2x een ~15mm vernauwing heen past. Ik vermoed van wel want scheelt niet zo heel veel.
Ik ga even van ~15mm als krapste binnendiameter uit omdat die vernauwing in het midden die in de 16mm variant zit wel weg kan lijkt me bij een 19mm versie. Die zit er om de 16mm buis goed tegen te houden denk ik, wat niet meer nodig is als er 19mm buis gebruikt wordt.

Een 16m buis is een stuk krapper met een ruime 13mm binnendiameter, dus gelukkig heeft een M20x19mm adapter alsnog nog wel nut.
Maar een stukje 16mm buis in een 19mm buis doen om op de 16mm adapter aan te sluiten doet dat natuurlijk teniet. :)

[ Voor 8% gewijzigd door Vliegvlug op 06-10-2025 00:25 ]

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:58
@Vliegvlug
Kan je niet eenvoudig een kabel gebruiken ?

• Vliegvlug
  • Nu online
devriesjande schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 07:12:
@Vliegvlug
Kan je niet eenvoudig een kabel gebruiken ?
Niet zo praktisch doen hè. ;)
Oog wil ook wat, plus ik kwam er achter dat ik ook nog een klein stukje traject heb waar 6 aders nodig zijn en die zijn niet (makkelijk) in kabel te krijgen, kon het niet zo snel vinden in elk geval met massieve kern.

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:17
Vliegvlug schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 09:22:
[...]

Niet zo praktisch doen hè. ;)
Oog wil ook wat, plus ik kwam er achter dat ik ook nog een klein stukje traject heb waar 6 aders nodig zijn en die zijn niet (makkelijk) in kabel te krijgen, kon het niet zo snel vinden in elk geval met massieve kern.
https://www.elektrobode.n...en-kabel/installatiekabel

Daar kan je filteren en ook op meer aders en per meter te krijgen

edit:
Bijvoorbeeld deze:
https://www.elektrobode.n...6-1kv-gy-6g2-5-mm2-835528

Hier het overzicht:
https://www.elektrobode.n...e=7899&aantal_aders=15574

Het is dan groen/geel incl. een aantal genummerde zwarte aders, dus mogelijk even gekleurde krimpkous aanschaffen daarvoor

[ Voor 27% gewijzigd door Annuk op 06-10-2025 11:03 ]

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-12 10:37
Vliegvlug schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 23:11:
[...]

Ai, kom nou niet mijn creatieve idee torpederen. :'(
Heb net even mijn schuifmaat erbij gepakt en de wanddikte van de 19mm PVC buis is met ~1,48mm wel wat dikker gelukkig.
De binnendiameter van de wartelmoer is 18,6mm dus dat houdt nog wel wat vlees over voor het schroefdraad van de lasdoos in de buis zonder er helemaal doorheen te komen.
Dus ben nog steeds wel positief dat het zou moeten kunnen.

Wat ik me wel afvraag is of de messing moer sterk genoeg is om het schroefdraad in de buis te trekken, want het is natuurlijk geen snijden zoals je met een echte draaisnijder zou doen.
Waarom wil je per se zwarte? Grijze zijn gewoon te koop in NL:
https://www.elektrototaal...um9-Nuk4d9vcaAnW9EALw_wcB

Is wel 16 mm. Ik heb dit toen opgelost door een klein stukje 16 mm buis in de schuiven, en de 19 mm eroverheen. Dan sluit het mooi aan. En een klein stukje waar de draden iets dichter op elkaar zitten lijkt me geen probleem.

Ik zal ook eens kijken of ik ze nog thuis heb liggen, en of de 19 mm misschien gewoon over dat ding past.

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Zwartoog schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 10:08:
[...]

Waarom wil je per se zwarte? Grijze zijn gewoon te koop in NL:
https://www.elektrototaal...um9-Nuk4d9vcaAnW9EALw_wcB

Is wel 16 mm. Ik heb dit toen opgelost door een klein stukje 16 mm buis in de schuiven, en de 19 mm eroverheen. Dan sluit het mooi aan. En een klein stukje waar de draden iets dichter op elkaar zitten lijkt me geen probleem.
In NL kun je ze ook wel in 19mm variant kopen, maar de kleur is dan idd niet zwart (maar beetje verf doet ook wonderen)
https://www.klusspullen.nl/spelsberg-rst-m20-19-454090.html

Of deze, welk zwart
https://pitshop.nl/attema-cable-mate-kabel-buisinvoerstuk-8

[ Voor 4% gewijzigd door jj85 op 06-10-2025 10:18 ]

• Vliegvlug
  • Nu online
Annuk schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 09:27:
[...]

https://www.elektrobode.n...en-kabel/installatiekabel

Daar kan je filteren en ook op meer aders en per meter te krijgen

edit:
Bijvoorbeeld deze:
https://www.elektrobode.n...6-1kv-gy-6g2-5-mm2-835528

Hier het overzicht:
https://www.elektrobode.n...e=7899&aantal_aders=15574

Het is dan groen/geel incl. een aantal genummerde zwarte aders, dus mogelijk even gekleurde krimpkous aanschaffen daarvoor
Bedankt, dergelijks kabels had ik nog niet gevonden maar met “het oog wil ook wat” bedoelde ik in de kleur zwart. ;)
En zo’n kabel past ook niet door de zwarte M20 wartels die ik hier heb liggen. Dan wordt de zoektocht weer verlegd naar een bredere zwarte wartel…

• Vliegvlug
  • Nu online
Zwartoog schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 10:08:
[...]

Waarom wil je per se zwarte?
Omdat ik dat er mooier uit vind zien. 8)
Die was ik ook al tegengekomen en zijn gekke dingen want eigenlijk helemaal niet bedoeld om 16mm pvc buis in te stoppen, het zijn snelbevestigingsschroeven:
Deze AKB 16 snelbevestigingsschroef van Attema is voor de montage van een AK2 doos op een stalen montageplaat voor kabelgoten. Deze schroef heeft metrische schroefdraad van M20. De tuit is na montage afbreekbaar.

En ook verkrijgbaar in zwart: AKB 16 Snelbevestigingsschroef zwart

Waarschijnlijk kwam iemand er achter dat er precies een 16mm buis in past en zie dan ze ook voor dat gebruik aangeprezen worden zoals hier bij Sander Vunderink
Vraag me ook af hoe stevig dat is aangezien de tuit gemaakt is om afbreekbaar te zijn.

Dit is de officiële M20 16mm invoer van Attema: KBI Kabel-/buisinvoer Ø 16 mm zwart

Is het kleiner broertje van deze 19mm die ik eerder hier postte:
Attema KBI Kabel-/buisinvoer Ø 19 mm zwart
Dan wordt het een opening van 13mm ipv 16mm wat toch een flink verschil maakt en kan ik net zo goed de hele buis in 16mm pvc uitvoeren.
Ik zal ook eens kijken of ik ze nog thuis heb liggen, en of de 19 mm misschien gewoon over dat ding past.
Het ljkt me sterk want de 16mm pvc buis hoort er in te vallen lijkt me; dan past de 19mm pvc buis er nooit overheen want die gaat strak over een 16mm pvc buis heen.

[ Voor 6% gewijzigd door Vliegvlug op 07-10-2025 00:12 ]

Vliegvlug schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 23:52:

Dan wordt het een opening van 13mm ipv 16mm wat toch een flink verschil maakt en kan ik net zo goed de hele buis in 16mm pvc uitvoeren.
Als dat ook kan, waarom zou je het dan niet doen? Met een kort recht stuk zal het vast lukken.

In tegenstelling tot wat vaak wordt beweerd, is er niet echt een maximum aantal draden dat in een buis mag.

Je had het over 6 aders. Dat is niet standaard, en het aantal belaste aders kan wel uitmaken voor de warmte-ontwikkeling. Waar zijn deze 6 aders voor?

• Ethiron
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

[...]

Omdat ik dat er mooier uit vind zien. 8)

[...]

Die was ik ook al tegengekomen en zijn gekke dingen want eigenlijk helemaal niet bedoeld om 16mm pvc buis in te stoppen, het zijn snelbevestigingsschroeven:
Deze AKB 16 snelbevestigingsschroef van Attema is voor de montage van een AK2 doos op een stalen montageplaat voor kabelgoten. Deze schroef heeft metrische schroefdraad van M20. De tuit is na montage afbreekbaar.

En ook verkrijgbaar in zwart: AKB 16 Snelbevestigingsschroef zwart

Waarschijnlijk kwam iemand er achter dat er precies een 16mm buis in past en zie dan ze ook voor dat gebruik aangeprezen worden zoals hier bij Sander Vunderink
Vraag me ook af hoe stevig dat is aangezien de tuit gemaakt is om afbreekbaar te zijn.

Dit is de officiële M20 16mm invoer van Attema: KBI Kabel-/buisinvoer Ø 16 mm zwart

Is het kleiner broertje van deze 19mm die ik eerder hier postte:
[Afbeelding: Attema KBI Kabel-/buisinvoer Ø 19 mm zwart]

[...]

[...]

Het ljkt me sterk want de 16mm pvc buis hoort er in te vallen lijkt me; dan past de 19mm pvc buis er nooit overheen want die gaat strak over een 16mm pvc buis heen.
Hé wat grappig, ik heb die invoeren inderdaad bij SV besteld om 16mm buis in te voeren en ik moet zeggen dat het inderdaad perfect past.

Voor wat betreft het afbreken: ik heb er inderdaad twee keer een beschadigd, maar dat weet ik op dat moment vooral aan het te hard aandraaien van de moer met een sleuteltang.

De beschadiging viel overigens heel erg mee: de tuit brak niet af, maar spleet/barstte gedeeltelijk in de lengterichting.

Met beleid zijn ze prima te gebruiken en als het zit dan zit het, dus als je ze nog eens voor 16mm wil gebruiken kan dat m.i. prima. d:)b

Op deze foto zie je er zes in de praktijk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9L2s-H_o2ltlk8DCUZuf7UPyf34=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sKaudQ7tT4HdACWLMlgZ85O5.jpg?f=fotoalbum_large

• Vliegvlug
  • Nu online
Juerd schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 01:22:
[...]

Als dat ook kan, waarom zou je het dan niet doen? Met een kort recht stuk zal het vast lukken.
Er moet wel een S-bocht in komen.
In tegenstelling tot wat vaak wordt beweerd, is er niet echt een maximum aantal draden dat in een buis mag.
Ben ik bekend mee.
Je had het over 6 aders. Dat is niet standaard, en het aantal belaste aders kan wel uitmaken voor de warmte-ontwikkeling. Waar zijn deze 6 aders voor?
4x 2,5mm2 en 2x 1,5mm2 draden, betreft een stopcontact voor algemeen gebruik en de rest is om led lampen te schakelen dus zal op het stopcontact na nauwelijks belast worden. En voor het stopcontact verwacht ik ook geen zwaar gebruik.
Is vooral het proppen in zo’n buisje waar het dus om gaat :)

• Vliegvlug
  • Nu online
Ethiron schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 07:37:
[...]

Hé wat grappig, ik heb die invoeren inderdaad bij SV besteld om 16mm buis in te voeren en ik moet zeggen dat het inderdaad perfect past.

Voor wat betreft het afbreken: ik heb er inderdaad twee keer een beschadigd, maar dat weet ik op dat moment vooral aan het te hard aandraaien van de moer met een sleuteltang.

De beschadiging viel overigens heel erg mee: de tuit brak niet af, maar spleet/barstte gedeeltelijk in de lengterichting.

Met beleid zijn ze prima te gebruiken en als het zit dan zit het, dus als je ze nog eens voor 16mm wil gebruiken kan dat m.i. prima. d:)b

Op deze foto zie je er zes in de praktijk:

[Afbeelding]
Dank voor het delen van de foto en je ervaringen met die invoerstukken! (y)

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Klopt het dat die electra kastjes metrisch fijne draad hebben in M20 etc?
@Vliegvlug Ik ben zelf maar aan het modelleren gegaan en het voorbeeld lijkt die draad te hebben.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/RDu7AkbENYQhv4VLoqaaKEcm.jpg

• Vliegvlug
  • Nu online
Wuursj schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 10:40:
Geen idee eigenlijk. Heb helaas ook geen normale M20 moer liggen om op een wartel te draaien.
Ben nu ook niet thuis anders kon ik nog de spoed van een wartel opmeten met mijn schuifmaat.
@Vliegvlug Ik ben zelf maar aan het modelleren gegaan en het voorbeeld lijkt die draad te hebben.
[Afbeelding]
Ziet er goed uit! (y)

• habbekrats
  • Laatst online: 20:22
Wuursj schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 10:40:
[Afbeelding]
Schroefdraad wartels is M20 x 1,5 ( Standaard M20 Bouten zijn M20 x 2)

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• harrr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22-12 05:55
Wie kan mij helpen met het onderstaande. Ik wil graag 10mm2 voeren in mijn meterkast van de hoofdschakelaar naar de stroommeter. Dit omdat binnen de meterkast zelf grid (25A 4P) + solar (2 x 16A B16 3P+N op kamrail) kan lopen.

Het gaat om een 3 fasen installatie en EATON componenten. Nu wil ik graag op de hoofdschakelaar de solar en de stroommeter aansluiten. Maar de meter moet op 10mm2 en de solar op 10mm2 of 6mm2.

De verdeelblokken onderin de kast zijn allemaal vol, dus die kan ik niet gebruiken om de solar en grid samen te brengen naar de hoofdschakelaar en dus zijn de opties:
- Aftakblokken gebruiken, maar die mogen wel 10mm2 voeren maar ik dacht niet meer dan 40A verwerken.
- Twee draden onder een klem van de hoofdschakelaar. Maar 2 x 10mm2 mag volgensmij niet bij een IS-63 of de 3P+N B16 solar componenten.
- 2 x 10mm2 in adereindhuls persen en die onder de klem, maar dit mag volgensmij ook niet onder een klem van een normale Eaton component.
- De hoofdschakelaar heeft een dubbele klem, onder de normale klem de meter koppelen en onder de kamrails klem de solar op een aftakblok, maar mag dit wel?

Extra verdeelblokken los in de meterkast is geen optie en had ik anders zelf al overwogen. Maar hier is geen ruimte voor..

Iemand een idee wat kan en wat mag?

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20:01
[...]
Een föhn (of verfbrander) kan hier helpen.

• MrN86
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 18:55
Ik ga binnenkort van start met het bekabelen van mijn zekeringkast (huishoudelijke installatie met Loxone). Om de zekeringkast mooi te monteren en alles overzichtelijke te houden wil ik met rijgklemmen gaan werken.

Ik lees positieve zaken over de Wago Topjob S rijgklemmen en de Phoenix Contact klemmen. Zijn er mensen die met beide ervaring hebben en een bepaald merk aanraden? Of is het verschil klein tussen beide en kies ik gewoon de goedkoopste?

• pletter
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:45
@Vliegvlug waarom vergroot je niet de invoer M20 naar M25 zwarte wartel zijn er alleen in Atex vorm . deze wartel met grotere doorgang zijn ook in atex zwart
https://www.elektrototaal...0L_O6AAwXowwaAt3zEALw_wcB

• pletter
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:45
@MrN86 sja wat wil wil je er mee in jou geval duidelijk groepen kast.
Ik zelf industueel elektromonteur prefereer ik Wago wel schroef klemmen. Geen met drukplaatje.
Vanaf 0,8 tot 1.5 Kan je bv deze geruiken. https://www.elektramat.nl...cpc&utm_campaign=Mid+high|performance+max|Elektramat|NL&&utm_id=21253581548&utm_term=_&utm_content=&bg_source=ga&bg_campaign=21253581548&bg_kw=-mi-9214030-pi-401324445-ppi-&bg_source_id=&gad_source=1&gad_campaignid=21246993795&gbraid=0AAAAAD5RVIejs2ocknw-YEiZU7Sosm8p8&gclid=Cj0KCQjw9JLHBhC-ARIsAK4Phcr-ENOQjSOkFSga1c5st-pUXTqvyilm8PMcIfvgsg_oYFsB7Pi58b0aAsBYEALw_wcB

ook al staat er 4 mm bv.
Vanaf 2,5mm draad ga ik persoonlijk voor Wago klem schroef, is mijn mening

• PotatoChip
  • Registratie: September 2015
  • Nu online
Vliegvlug schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 00:17:
[...]

Dank voor dat plaatje, ik kon zelf niets zien aan die STL file.
Maar ik maak hieruit op dat die opening bij het schroefdraad nog kleiner is dan 16mm, waarschijnlijk ~15mm, omdat de rechterkant wel 16 mm moet zijn aangezien daar de buis in komt.

Die 19mm buis heb ik gekozen op basis van het feit dat er 3x 2,5mm2 en 2x 1,5mm2 draden in moet komen en dat is geen probleem bij 19mm welke een binnendiameter van ruim 16mm heeft.
Is wel even de vraag of dat veilig door een 19mm pvc buis met 2x een ~15mm vernauwing heen past. Ik vermoed van wel want scheelt niet zo heel veel.
Ik ga even van ~15mm als krapste binnendiameter uit omdat die vernauwing in het midden die in de 16mm variant zit wel weg kan lijkt me bij een 19mm versie. Die zit er om de 16mm buis goed tegen te houden denk ik, wat niet meer nodig is als er 19mm buis gebruikt wordt.

Een 16m buis is een stuk krapper met een ruime 13mm binnendiameter, dus gelukkig heeft een M20x19mm adapter alsnog nog wel nut.
Maar een stukje 16mm buis in een 19mm buis doen om op de 16mm adapter aan te sluiten doet dat natuurlijk teniet. :)
Attema invoerstuk gebruiken... daar past een sokje 19 op, kan je dan verder met buis 19.

• MrN86
pletter schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 17:57:
@MrN86 sja wat wil wil je er mee in jou geval duidelijk groepen kast.
Ik zelf industueel elektromonteur prefereer ik Wago wel schroef klemmen. Geen met drukplaatje.
Vanaf 0,8 tot 1.5 Kan je bv deze geruiken. https://www.elektramat.nl...cpc&utm_campaign=Mid+high|performance+max|Elektramat|NL&&utm_id=21253581548&utm_term=_&utm_content=&bg_source=ga&bg_campaign=21253581548&bg_kw=-mi-9214030-pi-401324445-ppi-&bg_source_id=&gad_source=1&gad_campaignid=21246993795&gbraid=0AAAAAD5RVIejs2ocknw-YEiZU7Sosm8p8&gclid=Cj0KCQjw9JLHBhC-ARIsAK4Phcr-ENOQjSOkFSga1c5st-pUXTqvyilm8PMcIfvgsg_oYFsB7Pi58b0aAsBYEALw_wcB

ook al staat er 4 mm bv.
Vanaf 2,5mm draad ga ik persoonlijk voor Wago klem schroef, is mijn mening
Bedankt voor het inzicht!

Hoofdzakelijk zou het voor het gebruik zijn van
- Wago 2003-7646 of
- Phoenix Contact PTI 2,5-PE/L/N

• Annuk
MrN86 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 18:33:
[...]

Bedankt voor het inzicht!

Hoofdzakelijk zou het voor het gebruik zijn van
- Wago 2003-7646 of
- Phoenix Contact PTI 2,5-PE/L/N
Houd in beide gevallen rekening mee dat je din-rail in je kast van metaal (lees: geleidend materiaal) moet zijn, en je er tenminste 1 aard-klem bij moet hebben om je aarding door te zetten.

• MrN86
Annuk schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 18:39:
[...]

Houd in beide gevallen rekening mee dat je din-rail in je kast van metaal (lees: geleidend materiaal) moet zijn, en je er tenminste 1 aard-klem bij moet hebben om je aarding door te zetten.
Als de din-rail en kast van metaal is. Is de aarding dan niet in orde als de kast correct geaard is of is een aardklem toch een must? Is voor België.

• Annuk
MrN86 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 19:07:
[...]

Als de din-rail en kast van metaal is. Is de aarding dan niet in orde als de kast correct geaard is of is een aardklem toch een must? Is voor België.
Uit mijn herinnering is het zo met dergelijke kasten dat elk metalen "los" onderdeel zelfstandig geaard moet worden, weet niet hoe dat in België zit, maar misschien weet @pletter hier meer over.

Wat ik eerder moest doen was:
Hoofdaarding op passende klem op din-rail
Vanaf daar meerdere aftakkingen naar alle losse metalen/geleidende onderdelen, oftewel montageplaat, vaste kast & deur.
Doordat de aardklem met hoofdaarding op de din-rail zat en de andere aardklemmen ook hoefde daar geen extra aarding op de din-rail.
Zo was altijd alles geaard/vereffend, in geval van metalen wartels werd ook zelfs iedere wartel een aardedraad naar toe gemaakt.

• Vliegvlug
  • Nu online
pletter schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 17:41:
@Vliegvlug waarom vergroot je niet de invoer M20 naar M25 zwarte wartel zijn er alleen in Atex vorm . deze wartel met grotere doorgang zijn ook in atex zwart
https://www.elektrototaal...em-ex-verloopring-4177569
Is me niet helemaal duidelijk wat de bedoeling van dat verloop is.
Of past er precies een 19mm pvc buis in zo'n M25 gat?

• Vliegvlug
  • Nu online
Annuk schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 18:39:
[...]

Waarom is dat?
Zal toch niet zijn om de aardeaansluitingen in de klem door te verbinden, dat zit neem ik aan in de rijgklemmen zelf?

Betekent dit dan ook dat je dergelijke klemmen dan niet in een kast mag gebruiken met een kunststof din rail?
Zoals de veel gebruikte ABB Hafonorm of SN kasten.

Heb zelf een ABB Mistral kastje gekocht met metalen din rail voor in mijn schuurtje:
ABB Mistral kastje met toebehoren

Moet ik daarvan dan de dinrail verbinden met dat groen gekleurd aardeblok? Ook als ik daar geen rijgklemmen op ga gebruiken?
En wat is het nut, aangezien die rail met niets anders van metaal verbonden is.

• Vliegvlug
  • Nu online
Ik kreeg vandaag onderstaande aansluitkam binnen:
Aansluitkam pen 8-voudig, steek 17,8mm (elkutec.com via Sander Vunderink)
Betreft Aansluitkam pen 8-voudig, steek 17,8mm

Vind het erg vreemd dat het kunststof zo ver doorloopt na de laatste pen, er zou nog makkelijk een 9de bij kunnen maar dat aantal kan je vreemd genoeg niet bestellen. De volgende stap is 10 en dat past dan weer niet, dus daar moet een langere huls omheen zitten.

Is ook erg onpraktisch met plaasen als er al een component strak naast zit of als je er later nog een component strak naast wilt plaatsen, want het kunststof steekt nog bijna een module breedte uit waardoor je op die plek niets meer kwijt kan.
En dan heb ik al rekening gehouden met het feit dat je het kunststof ten op zichte van de pennen kan verschuiven en dat je dan maximaal laat overlappen met de eerste automaat.

Ik heb ook een 5-voudige kam met steek 35,6mm besteld en die heeft precies dezelfde lengte qua kunststof en daar komt het het wel netjes uit met de pennen. Lijkt erop dat ze deze kunststof huls hergebruiken voor die 8-voudig kam met steek 17,8mm.

Dacht eerst dat het een productie fout was en ze per ongeluk de verkeerde huls hadden toegepast maar op de productfoto op de website is ook zichtbaar dat de huls te lang is:
Aansluitkam pen 8-voudig, steek 17,8mm, productfoto Sander Vunderink
Al valt het daar in eerste instantie wat minder op omdat de linker pen niet helemaal aan het begin van de huls geplaatst is.
Snap echt niet hoe dit een kloppend product kan zijn 8)7

• Annuk
Vliegvlug schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 00:22:
[...]

Waarom is dat?
Zal toch niet zijn om de aardeaansluitingen in de klem door te verbinden, dat zit neem ik aan in de rijgklemmen zelf?

Betekent dit dan ook dat je dergelijke klemmen dan niet in een kast mag gebruiken met een kunststof din rail?
Zoals de veel gebruikte ABB Hafonorm of SN kasten.

Heb zelf een ABB Mistral kastje gekocht met metalen din rail voor in mijn schuurtje:
[Afbeelding: ABB Mistral kastje met toebehoren]

Moet ik daarvan dan de dinrail verbinden met dat groen gekleurd aardeblok? Ook als ik daar geen rijgklemmen op ga gebruiken?
Weet niet of of de klemmen kent en/of je de afbeeldingen uit de schema's uit @MrN86 goed hebt bekeken (of uit mijn linkje van de aardklem).

Maar de aard-contacten hebben een metalen deel wat contact maakt met de din-rail waar je deze op klikt, zodoende kan je ze op die manier veilig koppelen, de fase en nul aansluitingen zijn altijd volledig geïsoleerd. Die zou je kunnen koppelen met een brug, dit is voor de aarde dus geen vereiste mits je een metalen/geleidende Din-rail hebt.
Heb je b.v. in een standaard groepenkast dergelijke klemmen dan moet je inderdaad wel met bruggen werken i.v.m. kunststoffen din-rail.

In het geval van jou kast is de din-rail wel van metaal, maar de rest is volledig geïsoleerd, hier hoef je dus niet perse de din-rail te aarden/vereffenen, maar wat ik hierboven al zei over het aarden/vereffenen is/was meer van toepassing op industriële omgevingen van waaruit ik het ken.

edit:
Zie hier ook rijgklemmen in een vergelijkbare kast (ook Mistral kast), hier zit wel een bruggetje in de aardklemmen omdat er toevallig toch 1 teveel was geleverd, maar was niet nodig geweest.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cYLl-lR12pFsfA0JZUHbk9tSeMQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q0bfszPj54p4n65HN4BVcCI6.jpg?f=fotoalbum_medium

En zal even kijken of ik hier nog ergens een aard-klem heb, dan kan ik daar misschien even wat betere fotos van maken ter verduidelijking :)

[ Voor 15% gewijzigd door Annuk op 08-10-2025 07:19 ]

• Annuk
Vliegvlug schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 00:22:
[...].

[Afbeelding: ABB Mistral kastje met toebehoren]

Is dit trouwens je eigen kast of online afbeelding?
Want in principe ben je geen nul-aansluitblok nodig lijkt mij, aangezien we in Nederland alles 2 polig (fase & nul) aansluiten op de automaten, b.v. in Duitsland wordt wel veel 1 polig aangesloten, en daar worden de nullen inderdaad wel zo op zo'n blok aangesloten.

• Vliegvlug
  • Nu online
Annuk schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 07:09:
[...]

Weet niet of of de klemmen kent en/of je de afbeeldingen uit de schema's uit @MrN86 goed hebt bekeken (of uit mijn linkje van de aardklem).
Ik had de afbeeldingen en schema’s bekeken en zag inderdaad het metalen deel wat met de Din rail contact maakt.
Maar de aard-contacten hebben een metalen deel wat contact maakt met de din-rail waar je deze op klikt, zodoende kan je ze op die manier veilig koppelen,
Maar dat is dan meer gemak dus, dan dat het per se moet, die indruk kreeg ik namelijk .
Dus je kan die dingen dus ook gewoon op een kunststof din rail gebruiken (y)
de fase en nul aansluitingen zijn altijd volledig geïsoleerd. Die zou je kunnen koppelen met een brug,
Dat is toevallig! :)
Was naar die dingen op zoek, serieus 5 dagen geleden nog een email naar Sander Vunderink gestuurd om te vragen wat dit was en of ze dat hadden nadat ik die brugjes op deze foto tegenkwam:
WAGO bevestigingsadapter dinrail voor lasklemmen van de 2273 serie (artikelnummer 2273-500)
Toen aan ze gevraagd of ze wisten wat die ‘ministeck’ doorverbinders waren :P
Tot nu toe geen antwoord gehad trouwens

De reden dat ik doe foto tegenkwam was omdat ik ze eerder al gemaild had dat er foutieve informatie op hun website staat voor de Wago 2273 lasklemadapter: “De 2,3,4 en 5-voudige lasklemmen uit de 2273 zijn geschikt om te gebruiken. De 8-voudige lasklem is te dik voor de adapter en daarom niet geschikt.
Maar die dikkere lasklemmen passen er wel degelijk in want de adapter is uitschuifbaar: YouTube: PREZENTACJA ADAPTERA WAGO 2273-500 ELEKS ;)
Op die email kreeg ik dezelfde dag nog reactie dat ze naar hun magazijn waren gegaan om het te proberen en dat het inderdaad kon en ze bedankten me voor het doorgeven.
Het staat nu echter nog steeds foutief op hun website, misschien dat het aanpassen wat meer tijd kost ofzo.
dit is voor de aarde dus geen vereiste mits je een metalen/geleidende Din-rail hebt.
Heb je b.v. in een standaard groepenkast dergelijke klemmen dan moet je inderdaad wel met bruggen werken i.v.m. kunststoffen din-rail.
Leek me ook niet meer dan logisch en denk dat ik het bij een kast met metalen din rails ook gedaan zou hebben voor de zekerheid.
In het geval van jou kast is de din-rail wel van metaal, maar de rest is volledig geïsoleerd, hier hoef je dus niet perse de din-rail te aarden/vereffenen, maar wat ik hierboven al zei over het aarden/vereffenen is/was meer van toepassing op industriële omgevingen van waaruit ik het ken.
Ah, oke op die manier. In dergelijke omgevingen zijn de kasten zelf meestal ook van metaal ga ik vanuit.

edit:
Zie hier ook rijgklemmen in een vergelijkbare kast (ook Mistral kast), hier zit wel een bruggetje in de aardklemmen omdat er toevallig toch 1 teveel was geleverd, maar was niet nodig geweest.
[Afbeelding]
Duidelijk (y)
Kan geen kwaad het altijd wel te doen lijkt me, dat het in je systeem zit, want is niet zo best het een keer te vergeten als er wel een kunststof rail is.
Of je moet de extra aansluitingen nodig hebben maar dan kan je op dat moment de bewuste beslissing nemen om ze weg te halen indien er een metalen din rail is.
En zal even kijken of ik hier nog ergens een aard-klem heb, dan kan ik daar misschien even wat betere fotos van maken ter verduidelijking :)
Dat is goed.
Dat is zo’n Wago 2002-1207 aardklem die je eerder linkte toch?
Foto zou zeker helpen want is me eerlijk gezegd niet helemaal duidelijk wat je met dit ding doet aangezien hij maar 2 aansluitingen heeft. Is vast niet enkel als draadverlenger bedoeld :P

• Annuk
Vliegvlug schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 11:02:
[...]

Dat is toevallig! :)
Was naar die dingen op zoek, serieus 5 dagen geleden nog een email naar Sander Vunderink gestuurd om te vragen wat dit was en of ze dat hadden nadat ik die brugjes op deze foto tegenkwam:
[Afbeelding: WAGO bevestigingsadapter dinrail voor lasklemmen van de 2273 serie (artikelnummer 2273-500)]
Toen aan ze gevraagd of ze wisten wat die ‘ministeck’ doorverbinders waren :P
Tot nu toe geen antwoord gehad trouwens
Ahh deze ken ik niet als koppel-adapters, zie ze ook niet bij Wago zelf op de website in hun product-portfolio van de 2273-serie.
Als ik zo moet doorkoppelen pak ik meestal een stukje VD-draad in de kloppende kleur ;)
[...]

Dat is goed.
Dat is zo’n Wago 2002-1207 aardklem die je eerder linkte toch?
Foto zou zeker helpen want is me eerlijk gezegd niet helemaal duidelijk wat je met dit ding doet aangezien hij maar 2 aansluitingen heeft. Is vast niet enkel als draadverlenger bedoeld :P
Bijna ;) ik heb op de foto de 2002-1407 gebruikt, met 4 aansluitingen per klem.
Dit ook gebruikt omdat er toen (in Nederland/of voor mezelf) niet bekend was dat er din-rail adapters waren voor de lasklemmen, en ja als je dan wilt "dooverbinden/lassen" in een kast moet je rijgklemmen gebruiken.
Deze kast is voor mij in gebruik in tuinhuis/schuur met een astro-tijdklok erbij voor de verlichting.

edit: toevoeging van NIET n.a.v. opmerking van @Vliegvlug

• Vliegvlug
  • Nu online
Annuk schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 07:27:
[...]

Is dit trouwens je eigen kast of online afbeelding?
Want in principe ben je geen nul-aansluitblok nodig lijkt mij, aangezien we in Nederland alles 2 polig (fase & nul) aansluiten op de automaten, b.v. in Duitsland wordt wel veel 1 polig aangesloten, en daar worden de nullen inderdaad wel zo op zo'n blok aangesloten.
Dat is inderdaad een afbeelding die ik online gevonden heb, van een Poolse webshop als ik me het goed herinner.
Was nav het feit dat ik op zoek was naar zo’n klein blauw ABB blokje voor in mijn Mistral kastje en waar ik die kon kopen: Vliegvlug in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3"

Inmiddels maar afgezien van zo’n blokje bemachtigen en in plaats daarvan zo’n Wago adapter voor 2273 lasklemmen aangeschaft om de draden daarmee te gaan doorverbinden. Moest ook nog bruin doorverbinden en dat is sowieso stukje compacter dan twee van die ABB blokjes.

Vervolgens bedacht ik me dat ik die Wago adapter ook niet ga gebruiken en de lassen wel maak met 2-voudig aftakblokje bovenop de automaat die ik toch heb liggen en de rest doe in de lasdoos die er een meter hoger toch al moet gaan komen, kostte me maar één extra draad door de buis richting de lasdoos.

Dan zit ik niet met zo’n onhandige adapter in het Mistral kastje die er ook nog eens niet goed uit ziet en een plek inneemt op de din rail. Of ik moet ‘m helemaal aan de zijkant van de rail plaatsen waar toch geen opening in de kap zit, dan kost het geen nuttige ruimte maar moeten de draden wel weer langer om bij de automaat uit te komen wat ook niet handig is.

• Vliegvlug
  • Nu online
Annuk schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 11:18:
[...]

Ahh deze ken ik niet als koppel-adapters, zie ze ook niet bij Wago zelf op de website in hun product-portfolio van de 2273-serie.
Oh, dacht dat dat die wago brugjes waren waar jij naar linkte maar die zitten waarschijnlijk te dicht op elkaar om ze bij de 2273 te kunnen gebruiken.
Ben wel benieuwd welke dat op mijn foto zijn dan.
Als ik zo moet doorkoppelen pak ik meestal een stukje VD-draad in de kloppende kleur ;)
Dat leek me ook de manier totdat ik ze op de foto zag, ziet er wel strak uit en lekker makkelijk ook.
Bijna ;) ik heb op de foto de 2002-1407 gebruikt, met 4 aansluitingen per klem.
Ah, ik had je verkeerd begrepen, dacht dat je nog een foto zou plaatsen maar de foto was de edit na jouw opmerking dat je nog een foto zou plaatsen :P

Zie niet in waarom men dan ooit een tweevoudig rijgklem zou kopen als de 4-voudige even groot is.
Dit ook gebruikt omdat er toen (in Nederland/of voor mezelf) bekend was dat er din-rail adapters waren voor de lasklemmen, en ja als je dan wilt "dooverbinden/lassen" in een kast moet je rijgklemmen gebruiken.
Ik vermoed dat hier de ‘niet’ ontbreekt. Dat het jou toen niet bekend was. ;)
Deze kast is voor mij in gebruik in tuinhuis/schuur met een astro-tijdklok erbij voor de verlichting.
Die Mistral kast van mij is ook voor in de schuur en zat ook al te denken zo’n astroklok te plaatsen maar me er verder nog niet in verdiept.
Ben nog druk bezig met überhaupt de elektra aan te sluiten in de schuur, zie Vliegvlug in "Elektra en netwerk naar en in overkapping aan leggen".
En daarna ga ik eerst de verlichting en stopcontacten in de overkapping aanpakken, vervolgens het netwerk en daarna pas beginnen met de tuinverlichting, zal op zijj vroegst pas het voorjaar zijn verwacht ik.

Maar dat is wel een aanrader dus?

• Annuk
Vliegvlug schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 11:42:
[...]

Oh, dacht dat dat die wago brugjes waren waar jij naar linkte maar die zitten waarschijnlijk te dicht op elkaar om ze bij de 2273 te kunnen gebruiken.
Ben wel benieuwd welke dat op mijn foto zijn dan.
Nee dat niet, maar misschien zou je ze er wel voor kunnen ge/mis-bruiken ;)
[...]

Dat leek me ook de manier totdat ik ze op de foto zag, ziet er wel strak uit en lekker makkelijk ook.

[...]

Ah, ik had je verkeerd begrepen, dacht dat je nog een foto zou plaatsen maar de foto was de edit na jouw opmerking dat je nog een foto zou plaatsen :P

Zie niet in waarom men dan ooit een tweevoudig rijgklem zou kopen als de 4-voudige even groot is.
Nee, de breedte op de din-rail is wel hetzelfde, maar zoals je op mijn foto kunt zien zit er wel hoogte/lengte verschil in de verschillende klemmen, rechts zijn 4-voudige rijgklemmen, links naast de klok zijn 3-voudige klemmen, ze verschillen dus zeker wel in lengte/hoogte.

De foto waar ik op doel(de) is een duidelijk detail van de metalen klemmen die op de din-rail klemmen bij de aard-klemmen waardoor deze zegmaar ook doorkoppelen ;)
[...]

Ik vermoed dat hier de ‘niet’ ontbreekt. Dat het jou toen niet bekend was. ;)
klopt, is aangepast ;)
[...]

Die Mistral kast van mij is ook voor in de schuur en zat ook al te denken zo’n astroklok te plaatsen maar me er verder nog niet in verdiept.
Ben nog druk bezig met überhaupt de elektra aan te sluiten in de schuur, zie Vliegvlug in "Elektra en netwerk naar en in overkapping aan leggen".
En daarna ga ik eerst de verlichting en stopcontacten in de overkapping aanpakken, vervolgens het netwerk en daarna pas beginnen met de tuinverlichting, zal op zijj vroegst pas het voorjaar zijn verwacht ik.

Maar dat is wel een aanrader dus?
Astro klok is leuk/handig, maar achteraf (voortschrijdend inzicht) zou ik er iets als een Shelly2 Pro geplaatst hebben denk ik, zodat ik ook die verlichting kan aansturen vanuit Home-Assistant, en als jij met iets dergelijks actief bent zou ik zeker een Shelly (of e.v.t. ander merk met evt. Zigbee/Zwave ondersteuning gebruiken), al dan niet ondersteunt (veiligheidshalve) met 1 of 2 (of meer) relais.

Heb m'n WCD's in de tuin die vanuit de schuur komen allemaal uit-bedraad met 4/5-aderige kabel waarbij ik 1 WCD (van het duo) vaste spanning heb gegeven, en de andere via de klok (iets met vrouwen en sierverlichting op de tuintafel en/of kerst 8)7 ).

Hoop volgend jaar ook de tuin uitgebreid aan te pakken, dan zal de gehele installatie allicht anders gaan worden, vanuit de hoofdverdeler een 4x6mm2-as richting tuin, en daar eigen HS + paar groepjes, en dan ook direct met iets als Shelly o.i.d. bezig, zodat ik evt. de verlichting ook op de huidige Hue-bewegings-sensoren kan laten mee-schakelen.

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18:17
Ik begrijp dat er regels zijn hoor, maar ik kan nu niet eens mijn eigen aangeschafte Easee charge up laadstation installeren, omdat ik geen officiële installateur ben. Ik heb netjes alles met een momentschroevendraaier aangesloten en exact zoals het hoort. Ik ben geen amateur en in het verleden elektrotechnisch opgeleid. Daar kom je dan pas achter als het al tegen de muur geschroefd zit en geen installateur die je wil helpen, omdat zij het niet geleverd hebben.

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:57

TGEN

Hmmmx_

tlpeter schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 13:05:
Ik begrijp dat er regels zijn hoor, maar ik kan nu niet eens mijn eigen aangeschafte Easee charge up laadstation installeren, omdat ik geen officiële installateur ben. Ik heb netjes alles met een momentschroevendraaier aangesloten en exact zoals het hoort. Ik ben geen amateur en in het verleden elektrotechnisch opgeleid. Daar kom je dan pas achter als het al tegen de muur geschroefd zit en geen installateur die je wil helpen, omdat zij het niet geleverd hebben.
Je hebt er nu niet veel aan, maar bij Alfen laadpalen is dit niet het geval.

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

• Annuk
Kom je steeds meer en vaker tegen, b.v. ook met omvormers voor panelen zo ik begreep.

Maar kan je leverancier van je lader je niet verder helpen? Die zou ik als eerste benaderen, zij moeten je in principe verder kunnen helpen tenzij ze iets op de website hebben vermeld daarover of je hebt het via niet particuliere kanalen gekocht, dan kan het lastiger zijn.
Voor een installateur moet het ook net zijn dat ze dat merk voeren natuurlijk, en dan de vraag willen ze dit zo doen (iets met verantwoordelijkheid) of alleen met flinke kosten mogelijk daarvoor.

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:38

Reptile209

- gers -

Als je alles al zelf gedaan hebt, voor wie of wat wil je dan nog een installateur hebben? M.a.w. wie zegt er dat dat moet? Aangenomen dat het op eigen terrein is en je veilig achter een hoofdschakelaar kan werken?

Zo scherp als een voetbal!

• tlpeter
Reptile209 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 16:20:
[...]

Als je alles al zelf gedaan hebt, voor wie of wat wil je dan nog een installateur hebben? M.a.w. wie zegt er dat dat moet? Aangenomen dat het op eigen terrein is en je veilig achter een hoofdschakelaar kan werken?
De Easee moet via de installer app ingesteld worden. Wanneer dit niet is gedaan dan kun je er niks mee. Die installer app vereist een installateur.

• tlpeter
Reptile209 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 16:20:
[...]

Die verwijzen mij naar Easee. @Elektramat is in dit geval waar ik hem gekocht heb. Via whatsapp kom ik niet verder. @Elektramat hoe nu verder?

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:38

Reptile209

- gers -

tlpeter schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 16:21:
[...]

De Easee moet via de installer app ingesteld worden. Wanneer dit niet is gedaan dan kun je er niks mee. Die installer app vereist een installateur.
Ah, zo. Ik dacht dat het op de hardware zou hangen. Dat is wel naadje inderdaad. En stom dat je dan wel de lader als particulier kunt kopen, maar vervolgens toch nog een soort van vendor-lock in hebt. :(

Wordt vast verdedigd (en misschien niet helemaal onterecht) dat ze zo de kwaliteit en veiligheid beter kunnen borgen. Minder kans op negatieve publiciteit omdat Handige Harry z'n huis laat afbranden omdat hij er toch niet zo veel verstand van had :X. Maar als je wel weet wat je doet, zit je gelijk klem.

[ Voor 24% gewijzigd door Reptile209 op 08-10-2025 16:26 ]

Zo scherp als een voetbal!

• Prisma16
  • Niet online
tlpeter schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 16:23:
[...]

Die verwijzen mij naar Easee. @Elektramat is in dit geval waar ik hem gekocht heb. Via whatsapp kom ik niet verder. @Elektramat hoe nu verder?
Ook op de website van Elektramat kan ik nergens vinden dat er installateur nodig is. Ik zou dat ding maar snel van de muur halen en retourneren (kan bij Elektramat binnen een termijn van 90 dagen) onder het mom van "onbruikbaar".

• tlpeter
Prisma16 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 16:31:
[...]

Ook op de website van Elektramat kan ik nergens vinden dat er installateur nodig is. Ik zou dat ding maar snel van de muur halen en retourneren (kan bij Elektramat binnen een termijn van 90 dagen) onder het mom van "onbruikbaar".
Die 90 dagen zijn dus echt net voorbij, aangezien ik het mee had besteld met andere benodigdheden. Ik ben een huis aan het verbouwen en heb pas een paar weken geleden tijd gehad.

• Annuk
tlpeter schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 16:37:
[...]

Die 90 dagen zijn dus echt net voorbij, aangezien ik het mee had besteld met andere benodigdheden. Ik ben een huis aan het verbouwen en heb pas een paar weken geleden tijd gehad.
En ook al geprobeerd zelf een installateur account te krijgen bij Easee?

Anderzijds is @Elektramat alsnog verplicht lijkt mij om je een deugdelijke en goed werkend product te verschaffen dus zijn zij in principe verantwoordelijk voor de activering van, en anders kun je als goed is onder non-conformiteit alsnog retourneren lijkt me.
(Zou wel makkelijk zijn, alles verkopen maar er zelf geen werk meer van willen hebben in dergelijke dingen, dit horen ze op z'n minst te vermelden op de website lijkt mij).

En misschien domme vraag maar wat werkt er wel en/of niet dan als deze nog niet is geactiveerd?
P.s. ook al gezocht of er hier en topic over die laders is en of iemand daar je misschien kan helpen?

• tlpeter
Annuk schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 16:43:
[...]

En ook al geprobeerd zelf een installateur account te krijgen bij Easee?

Anderzijds is @Elektramat alsnog verplicht lijkt mij om je een deugdelijke en goed werkend product te verschaffen dus zijn zij in principe verantwoordelijk voor de activering van, en anders kun je als goed is onder non-conformiteit alsnog retourneren lijkt me.
(Zou wel makkelijk zijn, alles verkopen maar er zelf geen werk meer van willen hebben in dergelijke dingen, dit horen ze op z'n minst te vermelden op de website lijkt mij).

En misschien domme vraag maar wat werkt er wel en/of niet dan als deze nog niet is geactiveerd?
P.s. ook al gezocht of er hier en topic over die laders is en of iemand daar je misschien kan helpen?
Voor een installateurs account moet je een KvK invullen. Ik ben haast geneigd om mezelf in te schrijven :9
Om überhaupt iets mee te kunnen moet de lader zijn toegewezen aan mij. Ik na hem ook niet als product toevoegen, dus ik kan er helemaal niks mee. Ik juist voor deze gekozen om de functionaliteit.
Ik zal eens crossposten in dat andere topic.

• Annuk
@Vliegvlug @MrN86 hier paar fotos van zo'n aarde-rijgklem

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8S40C6yBWOxoPRKIt6wgDeNn7cc=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jQe4R4V8sgChCEw6myDE10Hy.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bhfvWA1CtWBnKZSy3qJCWiIrKag=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/utmEdDK6Ntg5KgPk1TmrplNQ.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nQC1QPVwhP3y4J704sGS8gagfX8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XZMOnXMRA20WcRUYXx1A9b8W.jpg?f=fotoalbum_medium

Dit is toevallig een Phoenix Contact die ik nog in de bus had liggen, maar principe is overal gelijk van die klemmen.
Maken rechtstreeks contact op de din-rail en kunnen evt ook nog met een brug gekoppeld worden (kan b.v. ook bij een PEN leiding, nul en aarde beide wel in een eigen klem maar wel gekoppeld).

• Vliegvlug
  • Nu online
@Annuk Dank voor de foto’s, had niet verwacht dat de zijkant ook echt zo open zou zijn. Had het al wel op de foto’s van de wago klem op hun website gezien maar ging er vanuit dat dat opengewerkt was om het goed te kunnen laten zien.
Dat lijkt me niet echt aanraakveilig als dit ook zo voor de fasenklemmen is.

• Annuk
Vliegvlug schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 17:18:
@Annuk Dank voor de foto’s, had niet verwacht dat de zijkant ook echt zo open zou zijn. Had het al wel op de foto’s van de wago klem op hun website gezien maar ging er vanuit dat dat opengewerkt was om het goed te kunnen laten zien.
Dat lijkt me niet echt aanraakveilig als dit ook zo voor de fasenklemmen is.
Ja dat zijn ze inderdaad, half open, maar doordat je ze telkens met de dichte kant tegen een open kant aan zet normaal gesproken zijn ze onderling gescheiden, alleen bij een maat-verschil of bij de laatste zet je er een passende afsluitplaat op (deze is voor de 2-voudige rijgklemmen).

Als je kijkt op mijn eerdere foto met die rijgklemmen zie je er af en toe ook iets oranje tussen zitten, dat zijn zulke afdekplaten, je kunt zelf uiteindelijk kiezen natuurlijk hoe je het doet.
Je kunt ook b.v. voor elke fase sowieso een eigen kleur nemen
• 2002-1401 = grijs
• 2002-1402 = oranje
• 2002-1403 = rood
• 2002-1404 = blauw
• 2002-1405 = zwart
• 2002-1406 = geel
• 2002-1407 = groen/geel (aardklem)
• 2002-1408 = wit

B.v. rood = L1, zwart = L2 , grijs = L3, Blauw = Nul, G/G = aarde en evt nog een andere kleur erbij voor een X-functie waar dat nodig is.

• Vliegvlug
  • Nu online
Annuk schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 12:50:
[...]

Nee, de breedte op de din-rail is wel hetzelfde, maar zoals je op mijn foto kunt zien zit er wel hoogte/lengte verschil in de verschillende klemmen, rechts zijn 4-voudige rijgklemmen, links naast de klok zijn 3-voudige klemmen, ze verschillen dus zeker wel in lengte/hoogte.
Dat is wel zo inderdaad maar niet dat je daar echt nuttige ruimte mee wint voor mijn gevoel maar ik zie vast iets over het hoofd aangezien jij naast 4-voudige ook 3-voudige rijgklemmen hebt. ;)
Astro klok is leuk/handig, maar achteraf (voortschrijdend inzicht) zou ik er iets als een Shelly2 Pro geplaatst hebben denk ik, zodat ik ook die verlichting kan aansturen vanuit Home-Assistant, en als jij met iets dergelijks actief bent zou ik zeker een Shelly (of e.v.t. ander merk met evt. Zigbee/Zwave ondersteuning gebruiken)
Dat is goed om te weten.
Heb inderdaad Home Assistent en in het kastje in de schuur komt sowieso een Shelly Pro Dimmer 2PM voor de verlichting in de overkapping.

Zal eens naar die Shelly Pro 2 kijken, klinkt goed.
Wil alles qua Smart Home het liefst zo hebben dat het ook nog werkt als HA down is.
Ik kan bij mijn shelly dimmer 2 gewoon een shedule instellen dat ik bijv gebruik als ik op vakantie ga om de lampen automatisch aan en uit te laten gaan. Dat blijft dan ook zonder HA gewoon werken. Moet nog kijken of dat op de Pro ook kan.

Nadeel is waarschijnlijk wel dat dat echt een vast schema is, met zo’n astroklok wordt er natuurlijk rekening gehouden met de licht en donker tijden van de betreffende dag.
, al dan niet ondersteunt (veiligheidshalve) met 1 of 2 (of meer) relais.
Ontkoppeld de Shelly Pro de contacten niet volledig dat je zo’n relais gebruikt als extra veiligheidsvoorziening?
Heb m'n WCD's in de tuin die vanuit de schuur komen allemaal uit-bedraad met 4/5-aderige kabel waarbij ik 1 WCD (van het duo) vaste spanning heb gegeven, en de andere via de klok (iets met vrouwen en sierverlichting op de tuintafel en/of kerst 8)7 ).
Heb ik al een beetje op voorgesorteerd door naar de ene kant een 4-aderige te leggen en naar de andere hoek een 5-aderige. Naar de laatste hoek ligt een mantelbuis dus daar kan ik nog alle kanten mee op maar heb daar al wel een 3 aderige kabel voor klaar liggen omdat ik daar geen stopcontact voorzie maar enkel verlichting.
Hoop volgend jaar ook de tuin uitgebreid aan te pakken, dan zal de gehele installatie allicht anders gaan worden, vanuit de hoofdverdeler een 4x6mm2-as richting tuin, en daar eigen HS + paar groepjes, en dan ook direct met iets als Shelly o.i.d. bezig, zodat ik evt. de verlichting ook op de huidige Hue-bewegings-sensoren kan laten mee-schakelen.
Zoiets ga ik ook doen, dit is mijn setup:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nwSV59jNZSz5Pt67xZ2gIw-Kn3Y=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/URiEm6w1xpxs3LyWjRyYYQ8c.png?f=user_large
Alles in de groepenkast zit al aangesloten en de kabel ligt er ook al (een paar jaar al :P ), nu het overkapping gedeelte nog :)

• Vliegvlug
  • Nu online
Annuk schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 17:43:
[...]

alleen bij een maat-verschil of bij de laatste zet je er een passende afsluitplaat op (deze is voor de 2-voudige rijgklemmen).

Als je kijkt op mijn eerdere foto met die rijgklemmen zie je er af en toe ook iets oranje tussen zitten, dat zijn zulke afdekplaten, je kunt zelf uiteindelijk kiezen natuurlijk hoe je het doet.
(y)
Die oranje streepjes er tussen waren me al wel opgevallen ja maar verder niet afgevraagd waar ze eigenlijk voor dienden. :D

• Annuk
Vliegvlug schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 17:47:
[...]

Dat is wel zo inderdaad maar niet dat je daar echt nuttige ruimte mee wint voor mijn gevoel maar ik zie vast iets over het hoofd aangezien jij naast 4-voudige ook 3-voudige rijgklemmen hebt. ;)
Prijs ;)
En inkomende/uitgaande fase/nul/aarde zijn 4-voudig en de 2x 2stuks 3-voudige klemmen zijn de geschakelde contacten van de klok (klok met 2 geschakelde kanalen ).
[...]

Dat is goed om te weten.
Heb inderdaad Home Assistent en in het kastje in de schuur komt sowieso een Shelly Pro Dimmer 2PM voor de verlichting in de overkapping.

Zal eens naar die Shelly Pro 2 kijken, klinkt goed.
Wil alles qua Smart Home het liefst zo hebben dat het ook nog werkt als HA down is.
Ik kan bij mijn shelly dimmer 2 gewoon een shedule instellen dat ik bijv gebruik als ik op vakantie ga om de lampen automatisch aan en uit te laten gaan. Dat blijft dan ook zonder HA gewoon werken. Moet nog kijken of dat op de Pro ook kan.
De Shelly Pro 1 kan je gewoon z'n eigen (astro) programma geven, zal met de Pro2 niet anders zijn neem ik aan.
Dus je kunt sturen met H.A. of stand-alone, evt met een pulsdrukker aangesloten op het schakel contact zodat je ook handmatig zo in of uit kunt schakelen.
Nadeel is waarschijnlijk wel dat dat echt een vast schema is, met zo’n astroklok wordt er natuurlijk rekening gehouden met de licht en donker tijden van de betreffende dag.

[...]

Ontkoppeld de Shelly Pro de contacten niet volledig dat je zo’n relais gebruikt als extra veiligheidsvoorziening?
Klopt maar als je iets wilt gaan schakelen wat best wel ampères (>10A) gaat verbruiken zou ik met een Shelly een relais schakelen (heb ik b.v. ook gedaan voor een buurthuis waar meerdere elektrische kachels staan, 4-polig relais, elke pool z'n eigen alamat ervoor en erachter rechtstreeks naar een stopcontact waar het kacheltje in geplugd zit).
[...]

Heb ik al een beetje op voorgesorteerd door naar de ene kant een 4-aderige te leggen en naar de andere hoek een 5-aderige. Naar de laatste hoek ligt een mantelbuis dus daar kan ik nog alle kanten mee op maar heb daar al wel een 3 aderige kabel voor klaar liggen omdat ik daar geen stopcontact voorzie maar enkel verlichting.

[...]

Zoiets ga ik ook doen, dit is mijn setup:
[Afbeelding]
Alles in de groepenkast zit al aangesloten en de kabel ligt er ook al (een paar jaar al :P ), nu het overkapping gedeelte nog :)

edit:
Als je alles als "ster" uitvoert in je tuin naar je wcd's en dit dus doet met 4/5 aderige kabel en je hebt evt royaal de ruimte met rijgklemmen voor vaste spanning, kan je natuurlijk ook heel makkelijk zeggen van hé dat geschakelde stopcontact daar is nu niet meer nodig, ik gebruik de huidig aangesloten zwarte ader nu ook (tijdelijk) bij in de vaste spanning.
Pré is dan wel elke kabel goed documenteren ;) wil je later toch weer 1 v/d wcd's geschakeld prik je die weer om en ben je klaar.

[ Voor 8% gewijzigd door Annuk op 08-10-2025 18:05 ]

• sjufke
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22-12 23:56
Wij zijn hier thuis ver onderweg met de verbouwing. Een van de dingen die ook aangepakt dient te worden is de meterkast. Huidige volstaat simpelweg niet.

Ik heb onderstaand samengesteld. Zal er een kleine toelichting bij geven:

De aardlekautomaat is voor de zonnepanelen. Voor de rest een aantal groepen voor terrasverwarming, airco, ovens, Quooker en Bora. Deze uiteraard verdelen over de verschillende aardlekschakelaars.

Vraag is vooral waarom Hager en waarom bijvoorbeeld niet Schneider, scheelt €130 of Eaton, scheelt enkele tientjes. Bij dee Eaton kan ik vooral gebrek aan ruimte voorstellen. Die oogt erg krap. De Vision kast oogt verder erg net.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fwRWYWDiZ4-q9R5uAfSN6xJwY-U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S5xVPENJOxRGo1kQasus8imG.jpg?f=fotoalbum_large

Na plaatsen kast gaat een 3-fase aansluiting aangevraagd worden.

[ Voor 3% gewijzigd door sjufke op 08-10-2025 18:19 ]

PSN: bollsie

• Annuk
sjufke schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 18:17:
Wij zijn hier thuis ver onderweg met de verbouwing. Een van de dingen die ook aangepakt dient te worden is de meterkast. Huidige volstaat simpelweg niet.

Ik heb onderstaand samengesteld. Zal er een kleine toelichting bij geven:

De aardlekautomaat is voor de zonnepanelen. Voor de rest een aantal groepen voor terrasverwarming, airco, ovens, Quooker en Bora. Deze uiteraard verdelen over de verschillende aardlekschakelaars.

Vraag is vooral waarom Hager en waarom bijvoorbeeld niet Schneider, scheelt €130 of Eaton, scheelt enkele tientjes. Bij dee Eaton kan ik vooral gebrek aan ruimte voorstellen. Die oogt erg krap. De Vision kast oogt verder erg net.

[Afbeelding]

Na plaatsen kast gaat een 3-fase aansluiting aangevraagd worden.
Zelfde kast en indeling maar dan van ABB (SN201L serie) kost je €757 bij elektramat.
Maar zou de 3 fase aardlekschakelaar + automaat vervangen voor een 3 fase aardlekautomaat, dat scheelt je wat betreft ruimte in ieder geval weer 4 modules, wordt dan wel iets duurder (€40 bij EM).
En kijk ook eens bij SanderVunderink, die is meestal nog goedkoper :)

Als ik daar alles beetje bij elkaar klik en wat aanvul kom ik op ongeveer €600 uit totaal, moet je het laatste deel alleen zelf even monteren.
Deze 600 is inclusief een 3 fase aardlekautomaat

• sjufke
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22-12 23:56
Annuk schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 18:56:
[...]

Zelfde kast en indeling maar dan van ABB (SN201L serie) kost je €757 bij elektramat.
Maar zou de 3 fase aardlekschakelaar + automaat vervangen voor een 3 fase aardlekautomaat, dat scheelt je wat betreft ruimte in ieder geval weer 4 modules, wordt dan wel iets duurder (€40 bij EM).
En kijk ook eens bij SanderVunderink, die is meestal nog goedkoper :)

Als ik daar alles beetje bij elkaar klik en wat aanvul kom ik op ongeveer €600 uit totaal, moet je het laatste deel alleen zelf even monteren.
Deze 600 is inclusief een 3 fase aardlekautomaat
Goede tip over de 3-fase aardlek. Als ik bij ABB de boel invul kom ik aan €660 incl de 3-fase aardlek. Wat is het verschil tussen de reguliere ABB (€870) serie en de SN20L (€660)?

PSN: bollsie

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

sjufke schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 19:22:
[...]

Goede tip over de 3-fase aardlek. Als ik bij ABB de boel invul kom ik aan €660 incl de 3-fase aardlek. Wat is het verschil tussen de reguliere ABB (€870) serie en de SN20L (€660)?
Ik zou persoonlijk overstappen op de één-DIN aardlekautomaten van ABB (de spanningsonafhankelijke óf niet spanningsafhankelijke (beide termen worden wel eens genoemd): https://www.sandervunderi...6-1p-n-30ma-1-module.html ) kost je wel een paar honderd euro meer, maar je zit voor 30 jaar goed, hebt meer ruimte over én als je ergens een aardlek hebt is het niet zoeken naar een speld in een hooiberg. Die paar honderd euro is m.i. op de kosten van een verbouwing peanuts en je gaat nú bezig met de groepenkast.

Edit: ik zou persoonlijk ook direct de aanvraag inschieten, dat kan zomaar nog een paar maand duren voordat ze langs kunnen komen en met één belletje herplan je je afspraak een paar weken later als het je te vroeg komt.

[ Voor 11% gewijzigd door True op 08-10-2025 19:46 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• Annuk
@sjufke @True ze willen bij mijn weten eerst een foto van een geplaatste hoofdschakelaar.
En toevallig weet ik dat het in bepaalde regios geen 2 weken duurt tussen aanvragen en de daadwerkelijke plaatsing.

Weet dat iemand afgelopen maandagavond namelijk heeft aangevraagd en is a.s. maandag al aan de beurt voor de ombouw.

@True als ik voor @sjufke een complete ABB alamat kast bij elkaar klik kom ik uit op een plus-minus €1100 compleet (19x B16 1P+N alamat + 3P+N alamat + 2 kasten + HS + klein materiaal)

@sjufke het verschil tussen de "gewone" ABB en de SN201L is dat de "gewone" met busboard werkt en de SN201L serie de klassieke is met draad en kam-rails

[ Voor 13% gewijzigd door Annuk op 08-10-2025 20:09 ]

• jj85
  • Nu online
Annuk schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 20:06:
@sjufke @True ze willen bij mijn weten eerst een foto van een geplaatste hoofdschakelaar.
En toevallig weet ik dat het in bepaalde regios geen 2 weken duurt tussen aanvragen en de daadwerkelijke plaatsing.
offtopic:
En op weer ander plekken doen ze de komende tijd uberhaupt geen omzettingen naar 3f meer, vanwege overbelasting in de wijk... dan moet eerst de boel op de schop, kom over 2 a 3 jaar maar weer terug 8)7
(deze week van de buren vernomen, die de meterkast net omgebouwd hebben...)

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Annuk schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 20:06:
Dat hoefde bij mij niet en recent bij een vriend in Enexis (Enschede) ook niet.
Weet dat iemand afgelopen maandagavond namelijk heeft aangevraagd en is a.s. maandag al aan de beurt voor de ombouw.
Dat is wel echt donders snel, maar niemand schaft natuurlijk nu nog een EV aan, PV of een WP met het huidige twijfelachtige regeren :X

• Vliegvlug
  • Nu online
True schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 19:34:
[...]

Ik zou persoonlijk overstappen op de één-DIN aardlekautomaten van ABB (de spanningsonafhankelijke óf niet spanningsafhankelijke (beide termen worden wel eens genoemd): https://www.sandervunderi...6-1p-n-30ma-1-module.html ) kost je wel een paar honderd euro meer, maar je zit voor 30 jaar goed, hebt meer ruimte over én als je ergens een aardlek hebt is het niet zoeken naar een speld in een hooiberg. Die paar honderd euro is m.i. op de kosten van een verbouwing peanuts en je gaat nú bezig met de groepenkast.
Zo kan je alles wel goedpraten. :P
Ben het met je eens dat die smalle aardlekautomaten mooie dingen zijn maar ga dan gelijk ook voor het nieuwe Flexline systeem van ABB, erg mooi spul!
Zie ook dit document: FlexLine® Het nieuwe, schroefloze energiedistributiesysteem,

De DSX301C Flexline aardlekautomaten zijn ook maar een kleine €12 duurder dan de reguliere. ;)
Toevallig net twee van aangeschaft, snel schroefloos aan te sluiten, zowel aan de onder- als bovenkant, erg handig. (y)

Maar zonder gekheid, hoe vaak heb jij lopen zoeken naar aardlekfouten als een speld in een hooiberg?
Ik nog nooit en ben zeker niet de jongste meer.
Dus om daar dan maar een paar honderd euro extra tegenaan te gooien vind ik zonde van het geld.

Als je toch meer wilt uitgeven zou mijn keuze zijn om wel voor het ABB Flexline systeem te gaan maar dan niet all the way met allemaal losse aardlekautomaten, maar gewoon met reguliere automaten en losse aardlekschakelaars.

Edit:
@sjufke En als je toch voor de oudere domestic ABB lijn gaat kies dan eerder voor SN dan met busboard, dat laatste is minder flexibel en heb al een keer een geblakerde Flexomaat automaat gehad, iets wat ik vaker gehoord heb.
Dus in mijn nieuwe huis voor SN gekozen, Flexline bestond toen nog niet anders was ik daar voor gegaan.

[ Voor 7% gewijzigd door Vliegvlug op 08-10-2025 20:47 ]

• jj85
  • Nu online
Vliegvlug schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 20:31:
[...]
De DSX301C Flexline aardlekautomaten zijn ook maar een kleine €12 duurder dan de reguliere. ;)
Toevallig net twee van aangeschaft, snel schroefloos aan te sluiten, zowel aan de onder- als bovenkant, erg handig. (y)
Zeker mooi spul. En je moet met die aardlekautomaten ook wel even gaan shoppen, zeker als je er 18 nodig hebt. Prijzen gaan soms alle kanten op.
Vaak ook wel ergens zo rond de 35 euro/stuk te krijgen (DS301C, dus niet de fancy ;) )
https://www.elektrototaal...m-aardlekautomaat-4183127

(scheelt een hoop met de elektramat en SV prijzen)

• Vliegvlug
  • Nu online
jj85 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 20:36:
[...]
Zeker mooi spul. En je moet met die aardlekautomaten ook wel even gaan shoppen, zeker als je er 18 nodig hebt. Prijzen gaan soms alle kanten op.
Vaak ook wel ergens zo rond de 35 euro/stuk te krijgen (DS301C, dus niet de fancy ;) )
https://www.elektrototaal...m-aardlekautomaat-4183127
(scheelt een hoop met de elektramat en SV prijzen)
Goede prijs inderdaad! (y)
Gelukkig verkopen ze de DSX301C daar niet voor flink minder anders zou ik me toch een beetje bekocht voelen aangezien ik er net twee bij SV heb aangeschaft. ;)

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

[...]

Ben het met je eens dat die smalle aardlekautomaten mooie dingen zijn maar ga dan gelijk ook voor het nieuwe Flexline systeem van ABB, erg mooi spul!
Zie ook dit document: FlexLine® Het nieuwe, schroefloze energiedistributiesysteem,

Maar zonder gekheid, hoe vaak heb jij lopen zoeken naar aardlekfouten als een speld in een hooiberg?
Dus om daar dan maar een paar honderd euro extra tegenaan te gooien vind ik zonde van het geld.

Als je toch meer wilt uitgeven zou mijn keuze zijn om wel voor het ABB Flexline systeem te gaan maar dan niet all the way met allemaal losse aardlekautomaten, maar gewoon met reguliere automaten en losse aardlekschakelaars.

Edit:
@sjufke En als je toch voor de oudere domestic ABB lijn gaat kies dan eerder voor SN dan met busboard, dat laatste is minder flexibel en heb al een keer een geblakerde Flexomaat automaat gehad, iets wat ik vaker gehoord heb.
Dus in mijn nieuwe huis voor SN gekozen, Flexline bestond toen nog niet anders was ik daar voor gegaan.
FlexLine is m.i. vooral goed voor de grotere projecten, verlaagd arbeidskosten die meestal behoorlijk zijn. Hoe vaak in 30 jaar ga je bedrading in je groepenkast aanpassen zeker als je het éénmaal allemaal vernieuwd.
Qua aardfout in ik meen 5 jaar 3 keer. Een keer in mijn vorige woning en twee keer bij vrienden waar ik mag komen helpen. Niet vergeten dat het hier een verbouwing betreft en de kans ook aanwezig is dat er qua elektra het één en ander aangepast is en/of gewijzigd en er ook nog een terrasheater aanwezig is. Dat is geen dertien in dozijn meer.
Tijdje terug nog een elektraklusje gehad waarbij de buiten-WCD op de woonkamergroep zat bij een muur van een uitbouw. De uitbouw is de uitgebouwde woonkamer waarbij aan de buitenmuur een WCD is geplaatst. Dat is gewoon vragen om problemen en in dit geval hebben ze op mijn aanbevelen aardlekautomaten genomen.

Terugkomend, het gaat niet om goedpraten, maar om het doen van de juiste afweging. Zijn automaten überhaupt overwogen?

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:20
Ik kreeg vandaag een schok tijdens het aansluiten van een werkschakelaar. Gelukkig aan het eind van 20 meter YmvK 2.5 mm2. Blijkt dat er bij allebei deze twee ETI aardlekautomaten 230 V op de neutraal staat als de aardlekautomaat uitgeschakeld is. Ook als aan de bovenkant geen draden aangesloten zijn. Morgen even ABB aardlekautomaten uitproberen. (ik koop normaal altijd Eaton, ABB of Hager maar deze had iemand voor me gekocht)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oQeBExQ_3gqzuZEf_OzasFB0rws=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kxR9k3k08ORNuyWMUQNUaibl.jpg?f=fotoalbum_large

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

busscherski schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 21:11:
Ik kreeg vandaag een schok tijdens het aansluiten van een werkschakelaar. Gelukkig aan het eind van 20 meter YmvK 2.5 mm2. Blijkt dat er bij allebei deze twee ETI aardlekautomaten 230 V op de neutraal staat als de aardlekautomaat uitgeschakeld is. Ook als aan de bovenkant geen draden aangesloten zijn. Morgen even ABB uitproberen. (ik koop normaal altijd Eaton, ABB of Hager maar deze had iemand voor me gekocht)

[Afbeelding]
Met een spanningszoeker kun je niet aantonen dat ergens 230V op staat. Daar heb je een tweepolige spanningstester voor nodig.

• busscherski
True schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 21:15:
[...]

Met een spanningszoeker kun je niet aantonen dat ergens 230V op staat. Daar heb je een tweepolige spanningstester voor nodig.
Ik heb later ook met een multimeter gemeten (maar geen foto van want heb maar 2 handen). Voltage tov 1 van de fasen was 10 V. Voltage tov aarde 230 V. Het probleem was er nog steeds als alle groepen uit waren. Het voltage op de nul aan de bovenkant van de alamats verdween als ze aangezet waren (maar niets aangesloten). En het verdween uiteraard ook als de hoofschakelaar uit ging.
De nul aan de onderkant was normaal.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Vliegvlug
  • Nu online
True schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 20:57:
[...]

FlexLine is m.i. vooral goed voor de grotere projecten, verlaagd arbeidskosten die meestal behoorlijk zijn.
Zijn niet alleen de arbeidskosten (wat voor mij zelf niet relevant is ook want ik doe het zelf) maar ook het makkelijker kunnen aanpassen en uitbreiden daarna.
Hoe vaak in 30 jaar ga je bedrading in je groepenkast aanpassen zeker als je het éénmaal allemaal vernieuwd.
Verrassend vaak moet ik zeggen maar dat hangt ook er vanaf of je daadwerkelijk alles in 1x aanpakt qua verbouwing of gefaseerd.

Ik heb hier eerst de oude groepenkast vervangen 5 jaar terug, daarna aanpassingen gedaan voor de zonnepanelen die een jaar later kwamen, vervolgens de overkapping en daarna de keuken waarbij er veel extra groepen bij kwamen en verder heb ik tussen ook nog de garage afgesplitst van de keukenverlichtingsgriep en op een eigen groep gezet.

En zelfs als je daadwerkelijk alles in een keer kan bekostigen bij een initiële verbouwing zal je na x jaar toch wel eens een nieuwe keuken willen/nodig hebben of komer er aparaten bij en af.
Ik zeg ook niet dat het per se moet dat Flexline maar dat ik zou adviseren dat je als je toch extra geld wilt uitgeven je dat beter daarin kan steken dan alles maar blind van aardlekautomaten voorzien.

Zeker als je het niet zelf doet heb je dat extra geld stuk sneller terugverdiend bij aanpassingen later laten doen bij een flexline groepenkast dan een SN kast vol met aardlekautomaten omdat je dan makkelijker een aardfout kan pinpointen.
Qua aardfout in ik meen 5 jaar 3 keer. Een keer in mijn vorige woning en twee keer bij vrienden waar ik mag komen helpen.
Dat is creatief rekenen en eigenlijk maar 1x in die vijf jaar aangezien het over een enkele installatie gaat.
En ben je daar toen echt dagen zoet mee geweest en had het veel uitgemaakt als je toen een aardlekautomaat had gehad is de vraag?
En was je dat dan ook honderden euro’s extra waard geweest?
Niet vergeten dat het hier een verbouwing betreft en de kans ook aanwezig is dat er qua elektra het één en ander aangepast is en/of gewijzigd en er ook nog een terrasheater aanwezig is. Dat is geen dertien in dozijn meer.
Tijdje terug nog een elektraklusje gehad waarbij de buiten-WCD op de woonkamergroep zat bij een muur van een uitbouw. De uitbouw is de uitgebouwde woonkamer waarbij aan de buitenmuur een WCD is geplaatst. Dat is gewoon vragen om problemen en in dit geval hebben ze op mijn aanbevelen aardlekautomaten genomen.
Maar dan gaat het dus al fout bij de verdeling en indeling van de groepen en is een aardlekautomaat gebruiken slechts symptoombestrijding als pleister op de wond.

Juist als je een grote verbouwing doet is het veel belangrijker om je extra geld te gebruiken om dergelijke problemen fundamenteel aan te pakken door in jouw voorbeeld de buiten elektra op een eigen groep aan te sluiten door daar een nieuwe leiding voor te laten aanleggen zodat het van de woonkamer groep af kan.
Specifiek voor zo’n buitengroep zou ik zeker een aardlekautomaat plaatsen maar om dan gelijk ook maar elke groep in het hele huis zo te doen schiet zijn doel voorbij en is naar mijjn mening zonde van het geld
Terugkomend, het gaat niet om goedpraten, maar om het doen van de juiste afweging. Zijn automaten überhaupt overwogen?
Dat is inderdaad een valide vraag (y) maar niet wat jij zei; namelijk dat je bij een verbouwing toch al zoveel kosten hebt dat die paar honderd euro om alles in aardlekautomaten uit te voeren toch niet boeit. ;)

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Vliegvlug schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 21:36:
[...]

Zijn niet alleen de arbeidskosten (wat voor mij zelf niet relevant is ook want ik doe het zelf) maar ook het makkelijker kunnen aanpassen en uitbreiden daarna.

[...]

Verrassend vaak moet ik zeggen maar dat hangt ook er vanaf of je daadwerkelijk alles in 1x aanpakt qua verbouwing of gefaseerd.

Ik heb hier eerst de oude groepenkast vervangen 5 jaar terug, daarna aanpassingen gedaan voor de zonnepanelen die een jaar later kwamen, vervolgens de overkapping en daarna de keuken waarbij er veel extra groepen bij kwamen en verder heb ik tussen ook nog de garage afgesplitst van de keukenverlichtingsgriep en op een eigen groep gezet.

En zelfs als je daadwerkelijk alles in een keer kan bekostigen bij een initiële verbouwing zal je na x jaar toch wel eens een nieuwe keuken willen/nodig hebben of komer er aparaten bij en af.
Ik zeg ook niet dat het per se moet dat Flexline maar dat ik zou adviseren dat je als je toch extra geld wilt uitgeven je dat beter daarin kan steken dan alles maar blind van aardlekautomaten voorzien.

Zeker als je het niet zelf doet heb je dat extra geld stuk sneller terugverdiend bij aanpassingen later laten doen bij een flexline groepenkast dan een SN kast vol met aardlekautomaten omdat je dan makkelijker een aardfout kan pinpointen.

[...]

Dat is creatief rekenen en eigenlijk maar 1x in die vijf jaar aangezien het over een enkele installatie gaat.
En ben je daar toen echt dagen zoet mee geweest en had het veel uitgemaakt als je toen een aardlekautomaat had gehad is de vraag?
En was je dat dan ook honderden euro’s extra waard geweest?

[...]

Maar dan gaat het dus al fout bij de verdeling en indeling van de groepen en is een aardlekautomaat gebruiken slechts symptoombestrijding als pleister op de wond.

Juist als je een grote verbouwing doet is het veel belangrijker om je extra geld te gebruiken om dergelijke problemen fundamenteel aan te pakken door in jouw voorbeeld de buiten elektra op een eigen groep aan te sluiten door daar een nieuwe leiding voor te laten aanleggen zodat het van de woonkamer groep af kan.
Specifiek voor zo’n buitengroep zou ik zeker een aardlekautomaat plaatsen maar om dan gelijk ook maar elke groep in het hele huis zo te doen schiet zijn doel voorbij en is naar mijjn mening zonde van het geld

[...]

Dat is inderdaad een valide vraag (y) maar niet wat jij zei; namelijk dat je bij een verbouwing toch al zoveel kosten hebt dat die paar honderd euro om alles in aardlekautomaten uit te voeren toch niet boeit. ;)
Ik heb het nog even nagerekend en kom uit op een prijsverschil van zo'n €311 wat zeker wel een overweging waard is.

Persoonlijk vind ik het wel waard, een probleem komt altijd op een ongelegen moment en ik wil klussen graag leuk houden. Daarbij kijk in in zulke gevallen naar het grotere plaatje. Die €300 is niets als je net verbouwd hebt in je droomhuis en verwacht hier nog 30 jaar te blijven wonen.

M.b.t. uitbreiden het was wel duidelijk dat er inmiddels een divers scala aan keukenapparaten aangesloten was en een keer iets aansluiten op een automaat is ook de moeite niet daarbij precies wat jij zegt, wij betalen voor onszelf geen arbeidskosten dus waarom voor FlexLine gaan thuis?

Maar we hebben beiden onze eigen mening en dat is prima, ik denk dat beide kanten en overwegingen goed belicht zijn en het is aan de verbouwer om zijn keuzes te maken.
Als laatste noot kan ik wel zeggen als iemand in mijn vriendenkring om mijn advies vraagt en ik ze netjes beide opties voorleg en ze gaan voor de goedkopere waarbij ik duidelijk uitleg dat problemen oplossen ook meer tijd zal kosten, mogen ze een elektricien bellen als ze een vervelend probleem hebben. >:)

busscherski schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 21:20:
[...]

Ik heb later ook met een multimeter gemeten (maar geen foto van want heb maar 2 handen). Voltage tov 1 van de fasen was 10 V. Voltage tov aarde 230 V. Het probleem was er nog steeds als alle groepen uit waren. Het voltage op de nul aan de bovenkant van de alamats verdween als ze aangezet waren (maar niets aangesloten). En het verdween uiteraard ook als de hoofschakelaar uit ging.
De nul aan de onderkant was normaal.
Zegt nog steeds niet alles. Multimeter is ook geen geschikt instrument, want te hoogohmig. Die pikt een geïnduceerde spanning ook op. Je hebt een duspol met testknop nodig, die een last bijschakelt, om zeker te weten dat het geen spookspanning is.

• Vliegvlug
  • Nu online
True schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 22:39:
[...]

Ik heb het nog even nagerekend en kom uit op een prijsverschil van zo'n €311 wat zeker wel een overweging waard is.

Persoonlijk vind ik het wel waard, een probleem komt altijd op een ongelegen moment en ik wil klussen graag leuk houden. Daarbij kijk in in zulke gevallen naar het grotere plaatje. Die €300 is niets als je net verbouwd hebt in je droomhuis en verwacht hier nog 30 jaar te blijven wonen.

M.b.t. uitbreiden het was wel duidelijk dat er inmiddels een divers scala aan keukenapparaten aangesloten was en een keer iets aansluiten op een automaat is ook de moeite niet daarbij precies wat jij zegt, wij betalen voor onszelf geen arbeidskosten dus waarom voor FlexLine gaan thuis?

Maar we hebben beiden onze eigen mening en dat is prima, ik denk dat beide kanten en overwegingen goed belicht zijn en het is aan de verbouwer om zijn keuzes te maken.
Als laatste noot kan ik wel zeggen als iemand in mijn vriendenkring om mijn advies vraagt en ik ze netjes beide opties voorleg en ze gaan voor de goedkopere waarbij ik duidelijk uitleg dat problemen oplossen ook meer tijd zal kosten, mogen ze een elektricien bellen als ze een vervelend probleem hebben. >:)
Vind 300 euro een flink bedrag (zeker als die kast zonder tussen de 600 á 900 euro kost, is flink percentage meer) en als je jouw redenatie op alles in een verbouwing gaat toepassen zit je zo 10K duurder want het telt hard op. ;)
En zie nog steeds niet die grote meerwaarde er van.

Flexline gaat me voornamelijk om de flexibiliteit en het gemak, ik betaal me zelf natuurlijk niet maar wat je zegt; het klussen moet wel leuk blijven. Even een automaatje erbij kopen inprikken en draden aansluiten zonder enig gereedschap is toch een stuk makkelijker dan toch een dubbele adereindhuls ergens aan moeten zetten om een extra draad te realiseren voor het aansluiten en alles weer nadraaien met de momentschroevendraaier.

Maar let’s agree to disagree :)
Het laatste punt wat je zegt is het belangrijkste, goede en objectieve voorlichting geven, dan kan men zelf een keuze maken op basis van budget en wensen. (y)

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 16:47
[...]

Edit:
Voor die 8012542418658 durven ze echt euro 54 te vragen?

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

• Vliegvlug
  • Nu online
John245 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 06:45:
[...]

Voor die 8012542418658 durven ze echt euro 54 te vragen?
De DSX301C Flexline aardlekautomaten kost inderdaad €54 daar.
Is de nieuwste productlijn van ABB dus vind dat daarom ook niet heel gek.
Maar jij kan ‘m ergens goedkoper krijgen?

• tlpeter
tlpeter schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 16:49:
[...]
Voor een installateurs account moet je een KvK invullen. Ik ben haast geneigd om mezelf in te schrijven :9
Om überhaupt iets mee te kunnen moet de lader zijn toegewezen aan mij. Ik na hem ook niet als product toevoegen, dus ik kan er helemaal niks mee. Ik juist voor deze gekozen om de functionaliteit.
Ik zal eens crossposten in dat andere topic.
@Annuk Het is gelukt. Ik heb mijzelf als installateur "aangemeld" en hiervoor gewoon een nummer ingevuld bij het KvK veld. In het EV laden topic was dit een week of twee terug ook al voorbij gekomen.
Lader en equalizer zijn aangemaakt en toegewezen aan mijzelf (ander account).

• busscherski
Juerd schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 00:05:
[...]

Zegt nog steeds niet alles. Multimeter is ook geen geschikt instrument, want te hoogohmig. Die pikt een geïnduceerde spanning ook op. Je hebt een duspol met testknop nodig, die een last bijschakelt, om zeker te weten dat het geen spookspanning is.
Met alle andere groepen uit en niets aangesloten aan de UIT zijde meet ik 230V. Voldoende om een schok te krijgen. Is het mogelijk dat die alamats goed zijn? Dat is toch niet veilig?

[ Voor 4% gewijzigd door busscherski op 09-10-2025 07:48 ]

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22-12 21:52
Ik zou de draden eens uit de afgaande kant halen, je kan dan meten of de spanning op de alamat of de kabel staat.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• busscherski
Jim423 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 08:31:
Ik zou de draden eens uit de afgaande kant halen, je kan dan meten of de spanning op de alamat of de kabel staat.
De draden waren van de afgaande kant losgehaald tijdens de metingen en foto.

Pagina: 1 ... 44 ... 56 Laatste