Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:16
carefree7 schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 11:59:
Als ik geen kinderbeveiliging op de stopcontacten heb, kan ik dan zoiets gebruiken?

Dit betekent natuurlijk dat de stekker er minder ver in past, dus ik vraag me af of dat een probleem is.
Dergelijke dingen in het verleden wel gebruikt en geen last gehad dat de stekkers geen goed contact maakten.
Wel wat irritant in gebruik omdat je de stekker een stukje moet draaien om de openingen open te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
carefree7 schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 11:59:
Als ik geen kinderbeveiliging op de stopcontacten heb, kan ik dan zoiets gebruiken?

Dit betekent natuurlijk dat de stekker er minder ver in past, dus ik vraag me af of dat een probleem is.
Het kan, maar ik zou het niet doen. Zoals je al beseft, gaat de stekker er minder diep in. Een ander probleem is dat er doorgaans een metalen veer in zit, die na beschadiging van het plastic kortsluiting kan veroorzaken tussen de twee pinnen van de stekker. Tot slot blijven eurostekkers (platte tweepolige stekkers) er vaak achter hangen bij het uittrekken.

Staar je sowieso niet blind op de contactdozen. Ook wat je er in steekt, kan gevaarlijk zijn. Betrouwbare aardlekschakelaars lijken mij veel belangrijker. Zit alles achter een type A 30 mA aardlekschakelaar, en test je die regelmatig?

Als je wilt voorkomen dat kinderen langwerpige dunne dingen in het stopcontact proppen, neem dan contactdozen met ingebouwde klepjes. En zorg dat dat verdiepte stopcontacten zijn, zoals randaardestopcontacten, want anders heb je er helemaal niks aan als een stekker half uit het stopcontact getrokken is en de pinnen daarvan bloot liggen maar nog wel contact maken.

En laat geen dunne metalen stokjes (e.g. breinaalden) rondslingeren in huis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:16
Iemand hier die weet of je in Nederland m20 buisinvoeren kunt kopen waar 19mm pvc buis in past in de kleur zwart?

Bij Toolstation in Belgie hebben ze deze Buisinvoer M20 voor buis 16-20MM zwart - MIBR1620Black
Buisinvoer M20 voor buis 16-20MM zwart - MIBR1620Black
Maar bij de Nederlandse tak hebben ze die niet, ook niet ergens anders kunnen vinden.

Kwam wel deze Attema KBI Kabel-/buisinvoer Ø 19 mm zwart (AT2299.01 / EAN: 8712259603469) tegen:
Attema KBI Kabel-/buisinvoer Ø 19 mm zwart
Maar ook niet makkelijk verkrijgbaar helaas.

Iemand die een degelijk ding weet wat wel verkrijgbaar is bij liefst een fysieke winkel of amazon.nl want heb er maar 4 nodig en dan loopt het nogal op vanwege de verzendkosten.

Desnoods anders gekleurd, dan maak ik ‘m zelf wel zwart :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carefree7
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 18:19
Vliegvlug schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 13:13:
[...]

Dergelijke dingen in het verleden wel gebruikt en geen last gehad dat de stekkers geen goed contact maakten.
Wel wat irritant in gebruik omdat je de stekker een stukje moet draaien om de openingen open te krijgen.
Juerd schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 13:26:
[...]

Het kan, maar ik zou het niet doen. Zoals je al beseft, gaat de stekker er minder diep in. Een ander probleem is dat er doorgaans een metalen veer in zit, die na beschadiging van het plastic kortsluiting kan veroorzaken tussen de twee pinnen van de stekker. Tot slot blijven eurostekkers (platte tweepolige stekkers) er vaak achter hangen bij het uittrekken.

Staar je sowieso niet blind op de contactdozen. Ook wat je er in steekt, kan gevaarlijk zijn. Betrouwbare aardlekschakelaars lijken mij veel belangrijker. Zit alles achter een type A 30 mA aardlekschakelaar, en test je die regelmatig?

Als je wilt voorkomen dat kinderen langwerpige dunne dingen in het stopcontact proppen, neem dan contactdozen met ingebouwde klepjes. En zorg dat dat verdiepte stopcontacten zijn, zoals randaardestopcontacten, want anders heb je er helemaal niks aan als een stekker half uit het stopcontact getrokken is en de pinnen daarvan bloot liggen maar nog wel contact maken.

En laat geen dunne metalen stokjes (e.g. breinaalden) rondslingeren in huis :)
Geweldige tips, bedankt allebei!
Pagina: 1 ... 43 44 Laatste