Zijn niet alleen de arbeidskosten
(wat voor mij zelf niet relevant is ook want ik doe het zelf) maar ook het makkelijker kunnen aanpassen en uitbreiden daarna.
Hoe vaak in 30 jaar ga je bedrading in je groepenkast aanpassen zeker als je het éénmaal allemaal vernieuwd.
Verrassend vaak moet ik zeggen maar dat hangt ook er vanaf of je daadwerkelijk alles in 1x aanpakt qua verbouwing of gefaseerd.
Ik heb hier eerst de oude groepenkast vervangen 5 jaar terug, daarna aanpassingen gedaan voor de zonnepanelen die een jaar later kwamen, vervolgens de overkapping en daarna de keuken waarbij er veel extra groepen bij kwamen en verder heb ik tussen ook nog de garage afgesplitst van de keukenverlichtingsgriep en op een eigen groep gezet.
En zelfs als je daadwerkelijk alles in een keer kan bekostigen bij een initiële verbouwing zal je na x jaar toch wel eens een nieuwe keuken willen/nodig hebben of komer er aparaten bij en af.
Ik zeg ook niet dat het per se moet dat Flexline maar dat ik zou adviseren dat je als je toch extra geld wilt uitgeven je dat beter daarin kan steken dan alles maar blind van aardlekautomaten voorzien.
Zeker als je het niet zelf doet heb je dat extra geld stuk sneller terugverdiend bij aanpassingen later laten doen bij een flexline groepenkast dan een SN kast vol met aardlekautomaten omdat je dan makkelijker een aardfout kan pinpointen.
Qua aardfout in ik meen 5 jaar 3 keer. Een keer in mijn vorige woning en twee keer bij vrienden waar ik mag komen helpen.
Dat is creatief rekenen en eigenlijk maar 1x in die vijf jaar aangezien het over een enkele installatie gaat.
En ben je daar toen echt dagen zoet mee geweest en had het veel uitgemaakt als je toen een aardlekautomaat had gehad is de vraag?
En was je dat dan ook honderden euro’s extra waard geweest?
Niet vergeten dat het hier een verbouwing betreft en de kans ook aanwezig is dat er qua elektra het één en ander aangepast is en/of gewijzigd en er ook nog een terrasheater aanwezig is. Dat is geen dertien in dozijn meer.
Tijdje terug nog een elektraklusje gehad waarbij de buiten-WCD op de woonkamergroep zat bij een muur van een uitbouw. De uitbouw is de uitgebouwde woonkamer waarbij aan de buitenmuur een WCD is geplaatst. Dat is gewoon vragen om problemen en in dit geval hebben ze op mijn aanbevelen aardlekautomaten genomen.
Maar dan gaat het dus al fout bij de verdeling en indeling van de groepen en is een aardlekautomaat gebruiken slechts symptoombestrijding als pleister op de wond.
Juist als je een grote verbouwing doet is het veel belangrijker om je extra geld te gebruiken om dergelijke problemen fundamenteel aan te pakken door in jouw voorbeeld de buiten elektra op een eigen groep aan te sluiten door daar een nieuwe leiding voor te laten aanleggen zodat het van de woonkamer groep af kan.
Specifiek voor zo’n buitengroep zou ik zeker een aardlekautomaat plaatsen maar om dan gelijk ook maar elke groep in het hele huis zo te doen schiet zijn doel voorbij en is naar mijjn mening zonde van het geld
Terugkomend, het gaat niet om goedpraten, maar om het doen van de juiste afweging. Zijn automaten überhaupt overwogen?
Dat is inderdaad een valide vraag

maar niet wat jij zei; namelijk dat je bij een verbouwing toch al zoveel kosten hebt dat die paar honderd euro om alles in aardlekautomaten uit te voeren toch niet boeit.