Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aziona schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 19:11:
De hoofdkabels (40A, 1-fase) die uit mijn meter komen zijn niet lang genoeg om langs een Eastron kWh meter te leiden, mag ik die verlengen met een Klauke 6mm2 of 10mm2 (weet de size niet) stooverbinder?

Wil liever geen rijgklemmen gebruiken aangezien ik dan een dubbele din plek moet opgeven en het ziet er juist zo netjes uit met al die alamats op een rijtje.
Die zijn ongeïsoleerd. Hoe zie je dat dan voor je?

Maar het antwoord is sowieso nee, lassen in een verdeler moeten vast zitten en kosten dus ruimte op je dinrail als je kast geen verbindingsklemmen heeft. En in beginsel moet zoiets op een bedoelde manier, dus zelf tiewrappen is er niet bij.

Maar de standaard Nederlandse groepenkasten van de bekende merken hebben allemaal een mogelijkheid om onderaan schroefklemmen vast te klikken in daarvoor bedoelde houdertjes. Welke kast heb je?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-09 20:24
Aziona schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 19:11:
De hoofdkabels (40A, 1-fase) die uit mijn meter komen zijn niet lang genoeg om langs een Eastron kWh meter te leiden, mag ik die verlengen met een Klauke 6mm2 of 10mm2 (weet de size niet) stooverbinder?

Wil liever geen rijgklemmen gebruiken aangezien ik dan een dubbele din plek moet opgeven en het ziet er juist zo netjes uit met al die alamats op een rijtje.
Waarom zet je die kWh-meter niet gewoon na de hoofdschakelaar? Dan kun je de hoofdschakelaar toch mooi gebruiken om de draden te "verlengen"?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:48
@Aziona Volgens de bijbel NEN1010 volgt na de de meter van de netbeheerder de hoofdschakelaar en daarna pas de rest van je installatie.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• thaMini
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:31

thaMini

Tool !!

Kan iemand even meekijken? Naar aanleiding van een post eerder in dit topic ben ik nog een keer de handleiding van MCB's van Eaton gaan lezen.
Ik zie meerdere manieren om aan te sluiten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7GFgCDaZVeyuWplO_5WbmA-slVw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/k6VbOIG423rNOqMCVmxMyXlv.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VrBWIx1PobdYOQP6KazhzXDOqqg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/hjqFDsDMoxT95kS5IBtdb5j5.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bnq9MAHPBU1pz20FwVB0Id2QMr8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/hrIPXT7m2GHUNG0HUxjUhG87.png?f=fotoalbum_tile
Willen ze nou wel of geen eindhuls bij flexibel? Zoals ik het lees bij simpele MCB's niet. En bij de grotere hoofdschakelaar niet en zelfs getwist.
Iemand een ander inzicht?

Dit zou overigens ook twin eindhulzen niet meer mogelijk maken, klopt dat?

Be small, act BIG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
thaMini schreef op woensdag 24 september 2025 @ 11:34:
Willen ze nou wel of geen eindhuls bij flexibel?
Correct! Dit soort klemmen mogen worden gebruikt met adereindhulzen of zonder.
en zelfs getwist.
Als je flexibele draad gebruikt zonder adereindhuls, altijd twisten zodat het bij elkaar blijft. Niet te strak, niet te los. Als het bij het vastschroeven in elkaar blijft, is het goed.
Dit zou overigens ook twin eindhulzen niet meer mogelijk maken, klopt dat?
Je mag sowieso nooit twee draden in één kooiklem steken, als er een verschil is tussen die twee draden. Dus als de ene een huls heeft, moet de andere dat ook hebben. De dikte moet ook hetzelfde zijn, evenals de samenstelling. Bij flexibele draden moeten ze op exact dezelfde manier getwist zijn.

Twee flexibele draden in een klem kan, als de fabrikant aangeeft dat de klem ervoor geschikt is. Het wordt vaak afgeraden wegens slechte ervaringen. Het is moeilijk om goed te doen. Als je de ene draad strakker twist dan de andere draad, dan zijn ze niet meer even dik, en zal een van de draden minder goed geklemd kunnen worden. Een goed aangeperste twinhuls lost dat op.

• thaMini

thaMini

Tool !!

Fijn dat je het verduidelijkt.

Ok, maar hoe dan om te gaan met een twin adereindhuls? Deze gebruik ik op een aantal plekken.

Of is het dan beter om over te stappen op een etageklem?

[ Voor 19% gewijzigd door thaMini op 24-09-2025 14:54 ]

Be small, act BIG.

marcop23 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 09:10:
[...]

Beetje offtopic, maar er kan nog een derde reden zijn:
Bij nieuwe netten worden soms dikke 630 mm2 kabels gebruikt, van aluminium. Deze zijn echter zo stug dat ze lastig in te voeren zijn in de transformatorhuisjes. Daarom kunnen er tegenwoordig 400 mm2 koperkabels gebruikt worden voor de laatste meters, met een mof buiten het station. Die kabels hebben ongeveer dezelfde geleidbaarheid en belastbaarheid, maar zijn doordat ze dunner zijn een stuk makkelijker in te voeren.
630mm2 wordt eigenlijk alleen gebruikt tussen transport-verdeelstations & tennnet/netbeheerder-stations naar de transport-verdeelstations als "transportkabel", of in sommige gevallen van zo'n transport-verdeel station naar een enorme klant-installatie (met eigen transformatoren etc).
In de distributie (dus daar waar ook de 10kV wordt omgevormd naar de 230/400V voor de huisaansluitingen) wordt vrijwel nooit 630mm2 gebruikt, dit (en ook 400mm2) past namelijk niet in de 10kV schakelaars die in die stations staan.
(Dus wat betreft de transport-kabels heb je wel gelijk, voor de distributie de wijk(en) in niet ;) )

P.S. persoonlijk heb ik liever 630mm2 aluminium voor montage dan 400mm2 koper, aluminium is namelijk nog een beetje te verwerken (lees: buigzaam) en koper is vrijwel niet te buigen in die formaten.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

thaMini schreef op woensdag 24 september 2025 @ 14:50:
Ok, maar hoe dan om te gaan met een twin adereindhuls? Deze gebruik ik op een aantal plekken.
Wat bedoel je met "omgaan"?

• thaMini

thaMini

Tool !!

Ik kan op basis van de handleiding van Eaton niet goed bepalen of een twin adereindhuls nou is toegestaan of niet. Of überhaupt een eindhuls.

Maar twin hulzen zijn wel verdraaid makkelijk in drukke groepenkasten.

Be small, act BIG.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@thaMini Twinhulzen zijn altijd toegestaan waar adereindhulzen zijn toegestaan: vanuit het perspectief van de klem is het gewoon een dikkere draad. Dan resteert de vraag of adereindhulzen überhaupt zijn toegestaan: ja, al doen de plaatjes die je deelde erg hun best om verwarring te veroorzaken. In een schroefklem mag in het algemeen elk soort draad zolang het goed past.

In dit geval is het ook nog eens heel gebruikelijk om twinhulzen te gebruiken. Ik denk dat het, mits aangeperst met de juiste krimptang en aangedraaid met het juiste moment, de meest betrouwbare verbinding van twee gelijke flexibele draden zal zijn die je met een schroefklem kunt maken.
Pagina: 1 ... 42 43 Laatste