Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 10:51
jordje schreef op maandag 9 juni 2025 @ 11:45:
@LigeTRy Als ik jou was zou ik niet eens de moeite nemen om een lange mail te schrijven. Stuur hem maar de betreffende posts toe zodat hij en zijn "collegas" het zelf kunnen lezen.

Het enige wat ik nog zou vragen is waarom hij blijft ontkennen dat hij een fout heeft gemaakt. Het antwoord daarop zal boekdelen spreken en als hij weigert toe te geven dan zit er maar één ding op, en dat is name and shame. Overal waar je kan slechte reviews achterlaten, ook van de keukenboer. Indien mogelijk ook brancheverenigingen waar hij is aangesloten aanschrijven. Dit kan anno nu écht niet meer en is gewoon te belachelijk voor woorden.

Ik zie nu ook je edit. Wat een gevaarlijke randdebiel. Ik vraag me af wat hij nog meer loopt te beunen. Zo iemand zou gewoon een beroepsverbod moeten krijgen. Het wordt hier meestal niet gewaardeerd maar wat mij betreft mag je benoemen over wie het gaat, want dit is nu gewoon een kwestie van andere mensen beschermen tegen een oplichter.
Wat? Iemand helemaal kapot maken en een gevaarlijke randdebiel noemen omdat iemand een fornuisgroep ipv een kracht groep heeft geplaatst voor een fornuis? Of mis ik iets in het verhaal?

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12:29
Makrolon schreef op maandag 9 juni 2025 @ 12:10:
[...]

Wat? Iemand helemaal kapot maken en een gevaarlijke randdebiel noemen omdat iemand een fornuisgroep ipv een kracht groep heeft geplaatst voor een fornuis? Of mis ik iets in het verhaal?
Nee, omdat diegene zich elektriciën noemt, maar duidelijk niks van de materie snapt. Dat blijkt onder andere uit zijn opmerkingen over de kookgroep en de twee aardlekschakelaars. Blijkbaar wil deze persoon niet leren van zijn fouten en is extreem koppig. Zijn uiteindelijke antwoord komt neer op "zo doe ik het altijd al" en daar heb ik een broertje dood aan. Zijn argumenten neigen naar het leugenachtige toe.

Daarnaast heeft hij op misleidende wijze ("Deze heb je toch niet meer nodig, zal ik hem anders weggooien?") een mooie, dure krachtaardlekautomaat gestolen en er een boutmerk aardlekschakelaar voor teruggeplaatst.

Nee, als je op zo'n manier een loopje neemt met je werk waarbij letterlijk het leven van anderen in je handen kan liggen, moet je misschien maar ander werk zoeken. Geloof jij nu nog dat dit een uitzondering was en dat dit de enige fouten zijn die deze vent heeft gemaakt? In mijn ervaring zijn dit namelijk dezelfde mensen die bij een ouderwetse kookgroep twee nuldraden onder dezelfde klem schroeven, schroeven 'op gevoel' aandraaien of aders te kort of te lang afstrippen.

Hij is blijkbaar al zeker dertig jaar niet meer op de hoogte van de geldende normen en weigert bij te leren. Walgelijke figuren dit...

[ Voor 6% gewijzigd door jordje op 09-06-2025 12:34 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

jordje schreef op maandag 9 juni 2025 @ 12:23:
Daarnaast heeft hij op misleidende wijze ("Deze heb je toch niet meer nodig, zal ik hem anders weggooien?") een mooie, dure krachtaardlekautomaat gestolen en er een boutmerk aardlekschakelaar voor teruggeplaatst.
Wat een onzin, dit is toch al ontkracht:
LigeTRy schreef op maandag 9 juni 2025 @ 11:27:
Ik heug me wel dat hij toentertijd nog vroeg of ik m wou hebben, waarbij ik zei: jullie hebben er meer aan dan ik, dus neem maar mee (niet weten de wat zo'n ding kost), enfin, we gaan nog even door..
Houd het bij de feiten, er hebben al genoeg bedrijven last van onterechte op onderbuik gevoede reviews.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Makrolon
jordje schreef op maandag 9 juni 2025 @ 12:23:
[...]

Nee, omdat diegene zich elektriciën noemt, maar duidelijk niks van de materie snapt. Dat blijkt onder andere uit zijn opmerkingen over de kookgroep en de twee aardlekschakelaars. Blijkbaar wil deze persoon niet leren van zijn fouten en is extreem koppig. Zijn uiteindelijke antwoord komt neer op "zo doe ik het altijd al" en daar heb ik een broertje dood aan. Zijn argumenten neigen naar het leugenachtige toe.

Nee, als je op zo'n manier een loopje neemt met je werk waarbij letterlijk het leven van anderen in je handen kan liggen, moet je misschien maar ander werk zoeken. Geloof jij nu nog dat dit een uitzondering was en dat dit de enige fouten zijn die deze vent heeft gemaakt? In mijn ervaring zijn dit namelijk dezelfde mensen die bij een ouderwetse kookgroep twee nuldraden onder dezelfde klem schroeven, schroeven 'op gevoel' aandraaien of aders te kort of te lang afstrippen.

Hij is blijkbaar al zeker dertig jaar niet meer op de hoogte van de geldende normen en weigert bij te leren. Walgelijke figuren dit...
Ik ken het hele verhaal niet, staat ook niet echt overzichtelijk bij elkaar om terug te lezen. Maar wat ik snel lees wilde hij de componenten achter laten en zei de tweakers toen neem maar mee, ik heb er toch niks meer aan?

En waar ik een broertje dood aan heb en waarom ik reageerde is dat veel tweakers de helft weten, of elkaar na praten, en dan een professional helemaal door het slijk halen hier. Soms terecht, maar vaak ook niet.

Je kan op iemands werk altijd wel iets aanmerken. En als ik dan lees dat iemand een gevaarlijke gek word genoemd en dat er slechte reviews geschreven moeten worden, en het gemeld moet worden bij brancheorganisaties omdat hij een fornuisgroep plaatst ipv een aardlekautomaat dan triggert dat mij, want dat is niet gevaarlijk, en gaat in 95 procent van de situaties gewoon goed ookal klopt het op papier niet.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jordje
True schreef op maandag 9 juni 2025 @ 12:48:
[...]

Wat een onzin, dit is toch al ontkracht:

[...]

Houd het bij de feiten, er hebben al genoeg bedrijven last van onterechte op onderbuik gevoede reviews.
Hoezo ontkracht? Dat is toch gewoon op zijn minst dwaling wanneer een professional aangeeft dat je iets niet nodig hebt terwijl dat wél zo is? Of hij dat opzettelijk of uit onwetendheid doet doet niet ter zake. En dan niet eens effe netjes zeggen "weet je het zeker? Die dingen zijn duur hoor!". Dat is namelijk wel hoe ik met anderen om ga.
Makrolon schreef op maandag 9 juni 2025 @ 12:53:
[...]
Je kan op iemands werk altijd wel iets aanmerken. En als ik dan lees dat iemand een gevaarlijke gek word genoemd en dat er slechte reviews geschreven moeten worden, en het gemeld moet worden bij brancheorganisaties omdat hij een fornuisgroep plaatst ipv een aardlekautomaat dan triggert dat mij, want dat is niet gevaarlijk, en gaat in 95 procent van de situaties gewoon goed ookal klopt het op papier niet.
Je hebt helemaal gelijk, iedereen maakt fouten, dat is ook mij niet vreemd. Als je vervolgens bij hoog en laag gaat ontkennen dat je een fout hebt gemaakt en je klant onzin gaat vertellen heb je het bij mij verpest. Waarom lees je steeds om dat punt heen? Sign of the times denk ik maar, tegenwoordig lijkt iedereen maar harder te gaan liegen en te draaien wanneer ze iets fout doen.

Edit: Oh ja, en je laatste opmerking is precies de kern van het probleem. In die laatste vijf procent waarbij het wel fout gaat zijn er potentieel mensenlevens in gevaar. Ik hecht er waarschijnlijk meer waarde aan dat ik een professional kan vertrouwen, want als hij dit al niet snapt, wat doet hij dan nog meer verkeerd?

[ Voor 9% gewijzigd door jordje op 09-06-2025 13:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@iedereen ; Iemand hoort zijn vak te kennen, en bekende fouten moeten gewoon !- stoppen -!.
Voor wie het geen goed idee vind om naming-and-shaming toe te passen;
Hoe wordt het dan in de toekomst voorkomen ?

Ik ben al 10-20 jaar met de gas netbeheerders zaak bezig; mijn geduld wordt minder en minder met "professionals" die (door tijd gebrek?) niet doen wat ze moeten doen.

Je hebt knoeiers: dat verklaart zichzelf
Je hebt professionals: die hebben / krijgen niet de tijd om het goed te doen
Je hebt amateurs: die nemen de tijd om het goed te doen (het is meestal ook voor hen zelf of voor bekenden)
Je hebt amateurs die er hun vak van hebben gemaakt.

Helaas is het onderscheid tussen knoeiers en amateurs niet altijd duidelijk,
net als dat het onderscheid tussen vak-amateurs en professionals niet makkelijk te maken is.
En ja, ik noem hier "de uitersten van de schaal".

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jordje
onetime schreef op maandag 9 juni 2025 @ 14:21:
@iedereen ; Iemand hoort zijn vak te kennen, en bekende fouten moeten gewoon !- stoppen -!.
Voor wie het geen goed idee vind om naming-and-shaming toe te passen;
Hoe wordt het dan in de toekomst voorkomen ?
Prachtig verwoord! Normaal geef ik iemand wel het voordeel van de twijfel, maar ik kan echt woedend worden van die brutale installateurs die keer op keer dezelfde fout maken en nul introspectie hebben.

Het forum hier staat er vol mee en de keren dat de fout wordt hersteld zijn op één hand te tellen. Meestal gaan de hakken in het zand en komen er allemaal kul-argumenten dat ze het altijd zo doen, of dat zij het als professional wel beter weten.

Aanbieden om de fout te herstellen en krijg je tegengas, name and shame!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Makrolon schreef op maandag 9 juni 2025 @ 12:53:
[...]

Welke valide reden kan je bedenken om een bestaande lege krachtgroep er uit te slopen zodat je daarna een fornuisgroep er in schroeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
jadjong schreef op maandag 9 juni 2025 @ 15:55:
[...]

Welke valide reden kan je bedenken om een bestaande lege krachtgroep er uit te slopen zodat je daarna een fornuisgroep er in schroeft?
Nogmaals, ik heb het hele verhaal niet gelezen. De reactie waarop je reageert is ook meer in t algemeen.
En alsnog geen reden om iemand online met de grond gelijk te gaan maken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Makrolon schreef op maandag 9 juni 2025 @ 18:57:
[...]

Nogmaals, ik heb het hele verhaal niet gelezen. De reactie waarop je reageert is ook meer in t algemeen.
Als je het hele verhaal niet hebt gelezen doe je toch ongeveer hetzelfde als wat je bij anderen niet zo netjes vindt? :+

TLDR:
Chefke post foto van ABB groepenkast met daar in een Emat aardlekschakelaar, twee onafhankelijke automaten als kookgroep en daar onder een stel kamrails waar de plastic behuizing de overtocht niet heeft gehaald. Daarna weet chefke nog een foto boven water te toveren van de groepenkast voordat de keukenleverancier langs is geweest. Daar zit een mooie 3P B16/30mA in en als extra hint heeft de originele installateur er zelfs een sticker "kookgroep"onder geplaatst. Kat in het bakkie voor de professional die kleur op kleur monteert....
Nu je wel de info hebt, welke reden kan een installateur hebben om het bestaande spul te vervangen voor iets wat minder goed voldoet en ook nog eens belabberd aangesloten is?

[ Voor 3% gewijzigd door jadjong op 09-06-2025 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
jadjong schreef op maandag 9 juni 2025 @ 19:51:
[...]

Als je het hele verhaal niet hebt gelezen doe je toch ongeveer hetzelfde als wat je bij anderen niet zo netjes vindt? :+

TLDR:
Chefke post foto van ABB groepenkast met daar in een Emat aardlekschakelaar, twee onafhankelijke automaten als kookgroep en daar onder een stel kamrails waar de plastic behuizing de overtocht niet heeft gehaald. Daarna weet chefke nog een foto boven water te toveren van de groepenkast voordat de keukenleverancier langs is geweest. Daar zit een mooie 3P B16/30mA in en als extra hint heeft de originele installateur er zelfs een sticker "kookgroep"onder geplaatst. Kat in het bakkie voor de professional die kleur op kleur monteert....
Nu je wel de info hebt, welke reden kan een installateur hebben om het bestaande spul te vervangen voor iets wat minder goed voldoet en ook nog eens belabberd aangesloten is?
Nee natuurlijk kan daar geen reden voor zijn. Maar dan nog vind ik iemands bedrijf zwart maken online heel zwaar om te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@LigeTRy Wat waren eigenlijk alle werkzamheden waarvoor de elektricien is ingeschakeld? Heeft deze behalve aanpassingen aan de groepenkast ook nog leidingen moeten leggen, contactdozen moeten (ver)plaatsen etc.?

Wat ik ook kwalijk vind aan dit verhaal is dat je nu dus hebt betaald voor onnodige werkzaamheden. Er had niets aan de groepenkast veranderd moeten worden, maar hier heb je nu wellicht wel honderden euro's voor betaald.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18-09 22:42
Xander schreef op maandag 9 juni 2025 @ 20:44:
@LigeTRy Wat waren eigenlijk alle werkzamheden waarvoor de elektricien is ingeschakeld? Heeft deze behalve aanpassingen aan de groepenkast ook nog leidingen moeten leggen, contactdozen moeten (ver)plaatsen etc.?

Wat ik ook kwalijk vind aan dit verhaal is dat je nu dus hebt betaald voor onnodige werkzaamheden. Er had niets aan de groepenkast veranderd moeten worden, maar hier heb je nu wellicht wel honderden euro's voor betaald.
Ik wil de vlam eigenlijk niet nog meer voeden voordat ik reactie heb van de elektricien op mijn laatste mail, maargoed.

Maar het antwoord is ja, we hebben een nieuwbouwwoning en we hebben de keuken niet op de "standaard ingetekende" plek laten plaatsen. Vanuit het bouwbesluit mocht de aannemer de aansluitingen niet op een andere plek plaatsen (of dat kul is kon ons even niks schelen, bij een nieuwbouwhuis komt al zoveel kijken, dus we namen het maar voor lief).

Vanuit de keukenleverancier zijn een loodgieter en elektricien aangestuurd om zowel de waterleidingen als elektra te verplaatsen, dit is vooraf bekeken/ingemeten door de keukenleverancier (ze hadden een foto van de meterkast, misschien hebben ze die gedeeld met de elektricien). Denk hierbij aan het verplaatsen/aanleggen elektra voor de kookplaat/oven/vaatwasser/vriezer/koelvriescombi. In de offerte staat "uitgaande dat juiste groepen al aanwezig zijn in de meterkast". Uiteindelijk is er 1 groep bijgeplaatst voor de koelkast/vriezer, wat logisch is i.v.m. de locatie van de apparaten (hier heb ik niet voor betaald, nja misschien indirect door die automaat niet te houden :9 ). Nu lopen de installatiedraden van de koelkast/vriezer groep en ovengroep een stukje door dezelfde flexbuis zodat ze maar 1 gat hebben hoeven boren in de grond op die locatie.

Nu ik dat typ lijkt me eigenlijk ook niet dat dat de bedoeling mag zijn, maargoed, dat ga ik nu voor lief nemen want ik ga niet m'n keuken en gietvloer vernaggelen, maar het is wel weer typerend voor het hele verhaal.

Zo leer je toch een boel....

En nog maar weer een editje, ik heb de installatievoorschriften van mijn kookplaat er maar eens bij gepakt, hierin staat de volgende aansluitmogelijkheid (als 2e van de 3)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y48NTCc-gZ7r90JO-bkrnQ6VtsM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Px2kiGR1LMjagXT3iqytKQF6.png?f=user_large

(hele document)

Zou de reden dat de 3P+N krachtgroep vervangen is door de 2 automaten omdat er 2 nullen gebruikt worden? Dit praat het natuurlijk nog lang niet goed, maar dit zou de enige waarom kunnen zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door LigeTRy op 09-06-2025 22:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:58
@LigeTRy Die methode is alleen in Nederland gangbaar geworden omdat we alles met 2,5qmm wilde doen met 16A afzekering op een enkele 40A aansluiting. Dan hou je nog enige selectiviteit. In buurlanden had je al snel een grotere aansluiting of was 3-fase al meer gemeengoed in huizen.

En deze methode is ook niet fout, mits je dus een 1-fase aansluiting hebt. Het is geen verplichting ofzo.

Dus ja, die ene 3-fase alamat was dus beter en het enige dat je nodig had.

[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 10-06-2025 13:09 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!
LigeTRy schreef op maandag 9 juni 2025 @ 21:12:
Nu lopen de installatiedraden van de koelkast/vriezer groep en ovengroep een stukje door dezelfde flexbuis zodat ze maar 1 gat hebben hoeven boren in de grond op die locatie.

Nu ik dat typ lijkt me eigenlijk ook niet dat dat de bedoeling mag zijn, maargoed, dat ga ik nu voor lief nemen want ik ga niet m'n keuken en gietvloer vernaggelen, maar het is wel weer typerend voor het hele verhaal.
You've guessed it, dit mag inderdaad niet.
En nog maar weer een editje, ik heb de installatievoorschriften van mijn kookplaat er maar eens bij gepakt, hierin staat de volgende aansluitmogelijkheid (als 2e van de 3)
[Afbeelding]

(hele document)

Zou de reden dat de 3P+N krachtgroep vervangen is door de 2 automaten omdat er 2 nullen gebruikt worden? Dit praat het natuurlijk nog lang niet goed, maar dit zou de enige waarom kunnen zijn.
Er staan meerdere mogelijkheden in de handleiding, waaronder dus ook deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0iTSZtXR6DaBtXFWWOBJt26q-K8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/759uZmEiHOzIdYzoKfogsWE5.jpg?f=user_large

Die had dus prima gekund met de oude 3P+N aardlekautomaat.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jordje
Makrolon schreef op maandag 9 juni 2025 @ 18:57:
[...]

Ga je schamen man, mij een beetje hypocriet lopen betichten van wat je zelf aan het doen bent.

En sinds wanneer staat anderen waarschuwen voor een beunhaas gelijk aan "iemand met de grond gelijk maken" of "iemands bedrijf zwart maken"? Blijkt nu ook nog dat die vent twee groepen door 1 buis heeft getrokken. Waar ligt dan volgens jou in hemelsnaam de grens om wel een negatieve review achter te laten?

Ik zal het voor het gemak nog een keer opsommen waar het bij deze man mis gaat:
- Onnodige werkzaamheden uitgevoerd en gefactureerd
- Meerdere zaken verkeerd uitgevoerd
- Klanten die twijfels hebben over het uitgevoerde werk afpoeieren met onzin
- Weigeren om fouten te herstellen
- Denken dat de alternatieve oplossing bestaat uit twee aardlekschakelaars en daarmee enorme onkunde demonstreert
- Onder twijfelachtige omstandigheden materiaal van de klant meegenomen (twijfelachtig vanwege verschil kenninsiveau leek vs. professional)

Deze vent heeft niks te zoeken in een groepenkast. Waarom voel je zo'n noodzaak dit figuur te moeten verdedigen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jordje schreef op maandag 9 juni 2025 @ 11:45:
Wat een gevaarlijke randdebiel.
Hoewel het volgens mij duidelijk een prutser is, vind ik dit echt te hard verwoord. We zien een aantal fouten, maar ervan uitgaande dat 't verder goed contact maakt (met het juiste moment aangedraaid en zo), hebben we volgens mij niet echt een reden om aan te nemen dat het ook gevaarlijk is.

Kookgroep in een 3-fase-installatie: prutswerk, hoort niet, kan problemen geven bij zeer zwaar gebruik van de kookplaat, maar niet gevaarlijk. Het is helaas ontzettend gangbaar.

2 groepen in 1 buis: prutswerk, mag niet zomaar, en kan gevaarlijk zijn als een andere prutser niet op spanningsloosheid controleert bij werkzaamheden. Het is hierbij denk ik nuttig om op te merken dat in veel landen 2 groepen in dezelfde buis wel zonder meer is toegestaan. In Nederland overigens ook, als het gekoppeld wordt (kookgroep) of als het aangegeven wordt met waarschuwingsborden (oftewel labeltjes) bij de lasdozen e.d..

Kookgroep niet gekoppeld: identiek aan vorige item, want een kookgroep is niet meer dan 2 gekoppelde groepen in een buis. Makkelijk op te lossen met een simpel stukje plastic van een paar euro.

Kamrail doorgezaagd: prutswerk, hoort niet, maar niet gevaarlijker dan ander bloot koper, en ook dat wordt normaliter niet gevaarlijk genoemd. Ook hierbij geldt dat het pas een probleem wordt als een 2e prutser aan die installatie gaat werken, die onder spanning werkt waar dat echt niet nodig is.
Ik vraag me af wat hij nog meer loopt te beunen.
Dat vraag ik me ook af, en ik heb enorme twijfels bij de expertise van de persoon. Maar dan nog vind ik de omschrijving "gevaarlijke randdebiel" wel heel ver gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door Juerd op 10-06-2025 13:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jadjong schreef op maandag 9 juni 2025 @ 19:51:
[...]

TLDR:
Chefke post foto van ABB groepenkast [...] daar onder een stel kamrails waar de plastic behuizing de overtocht niet heeft gehaald.
Dit type kamrails heeft geen plastic behuizing er omheen, maar heeft een bruine isolerende coating. Het ding is nu niet meer aanraakveilig, maar vooralsnog mag dat.
Simpel, die mooie aardlekautomaat is best duur en die kan ie nu aan 'n andere klant verkopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Juerd schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 04:01:
[...]

Dit type kamrails heeft geen plastic behuizing er omheen, maar heeft een bruine isolerende coating. Het ding is nu niet meer aanraakveilig, maar vooralsnog mag dat.
Hager heeft er wel eindkapjes voor: https://hager.com/nl/cata...ndkap-1p-kamrail-10-stuks

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jordje
@Juerd Ik noemde hem pas een gevaarlijke randdebiel toen deze aanvulling aan het licht kwam:
LigeTRy schreef op maandag 9 juni 2025 @ 11:27:
Edit: oja, hij gaf in het belletje aan: We sluiten eigenljk altijd op 1 fase aan, anders zou je voor 1 apparaat van 7kW, 2 aardlekschakelaars moeten plaatsen :? :?
Ik blijf daarom bij mijn mening dat hij een gevaarlijke randdebiel is. Deze vent doet maar gewoon wat en hoort niet bij een groepenkast in de buurt te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:12
Frantic schreef op maandag 9 juni 2025 @ 12:07:
Zijn AEG Fix-O-Rail kasten hetzelfde als ABB haf kasten?
Ik vond op google intussen een hit dat als bijschrift iets had als in ABB heeft AEG overgenomen, de verwijzende pagina geeft een 404 helaas. De hafonorm kasten lijken ook haast 1 op 1 op de AEG fix-o-rail die bij mij hangt.

Wellicht dat iemand dit nog kan bevestigen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Frantic Ik heb ook even gekeken, ik kan op de naam na geen verschillen ontdekken. Aan de buitenkant.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Nu online
Beste tweakers,

Willen jullie eens meekijken voor het vernieuwen van mijn meterkast? Deze is nogal organisch gegroeid de afgelopen jaren.

Ik ben nu van plan een thuisbatterij aan te schaffen en daarvoor heb ik extra ruimte nodig, maar die heb ik in de huidige situatie niet (genoeg). Daarnaast zou ik het niet erg vinden om de boel te fatsoeneren en alles netjes in een grote kast te hebben.

Mijn aansluiting is 3 x 50A (ik heb een hobby bakkerij met prof. oven in de garage staan). Deze wordt direct vanaf de hoofdschakelaar gepakt en gaat naar een onderverdeelkast in de garage. Dit werkt en behoeft volgens mij geen extra vernieuwing.

Echter wil ik (misschien) de oven loszetten van de thuisaccu, zodat deze niet in 5 minuten de accu leegtrekt.

Mijn idee was om een Eaton 440x550 kast te kopen. Deze past er netjes in en hopelijk past alles daar in.
Ik heb in de configurator nu even een 63A hoofdschakelaar gezet omdat hoger alleen per offerte kan. (er zit nu een 100A in)
Ik wilde de Aardlekschakelaars allemaal laten vervallen en alle automaten vervangen door Aardlekautomaten.

De krachtgroepen zijn voor:
PV omvormer 1
PV omvormer 2
PV omvormer 3
Warmtepomp
Kookplaat
Laadpaal (3 fase Zappi) (32A)
Thuisbatterij

Hebben jullie hier tips of aanmerkingen op?
Mochten jullie meer info nodig hebben laat maar weten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5BSisMK44L707w9STiwKO8H-vwo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/2h0QXg93chRck3YQeP8uWKSW.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WWbFt__IoBOEcro4zYqO8sOfXAE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C36kQ9Si10z5y1asPBZy7tnW.jpg?f=fotoalbum_large

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@timpel_800 Schneider, Hager en Eaton zijn prima merken.
SEP en Gacia hebben we dan wel vraagtekens bij, vervang die.
Vervang de linker 1x 12 Schneidrer kast door een 2x 12. Bij 50A is 63A schakelaar helemaal prima.
Handhaaf de prima merken en vul aan met deze merken. Veel goedkoper.
Je hebt toch geen reden om te denken dat er defecte spullen tussen zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Frantic schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 10:02:
[...]

Ik vond op google intussen een hit dat als bijschrift iets had als in ABB heeft AEG overgenomen, de verwijzende pagina geeft een 404 helaas. De hafonorm kasten lijken ook haast 1 op 1 op de AEG fix-o-rail die bij mij hangt.

Wellicht dat iemand dit nog kan bevestigen?
Heb je foto's van die AEG kast van jou zonder deksel? Met de ABB kasten ben ik wel voldoende bekend om je de eventuele verschillen aan te wijzen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
  • Nu online
Ja, de linkerkast vervangen door een dubbele is een goed idee en dan alles wat chinees is gewoon vervangen door eaton/hager. Klinkt wel als een goeie deal. Alles werkt hoor.

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:01
@timpel_800 Je hebt nu nog een "distributiegroep", is die niet meer nodig in de nieuwe opzet?

in de tekst beschrijf je 7 krachtgroepen, in het plaatje staan er 9.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@timpel_800 Mocht je alsnog voor alamats willen gaan; dan wil ik onderstaande onder je aandacht brengen:
https://www.sandervunderi...6-1p-n-30ma-1-module.html
Eventueel voor de toekomst als je toch nog ruimte te kort komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
  • Nu online
FredvZ schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 13:19:
@timpel_800 Je hebt nu nog een "distributiegroep", is die niet meer nodig in de nieuwe opzet?

in de tekst beschrijf je 7 krachtgroepen, in het plaatje staan er 9.
Goed punt, is hij wel (is voor een andere onderverdeelkast).
Krachtgroepen beetje uitgeschoten zie ik ja. Maar er passen er in ieder geval genoeg in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:12
Xander schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 13:10:
[...]

Heb je foto's van die AEG kast van jou zonder deksel? Met de ABB kasten ben ik wel voldoende bekend om je de eventuele verschillen aan te wijzen. ;)
Ga ik ff op zoeken, kom ik op terug (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:07
@timpel_800

Dr hoofdschakelaar van 63A is prima als de hoofdzekeringen 50A zijn.

Het is volgens mij verstandig om de oude kast te vervangen. Er is nu een probleem met de aardlekschakelaars. Die mogen maximaal 40A schakelen. Dient de distributiegroep als voorbeveiliging.?
En is de voeding naar de bakkerij niet gezekerd, maar rechtstreeks afgetakt van de hoofdschakelaar?

Ik zou toch wel kijken of je niet een bredere kast kan plaatsen. Met deze compacte kast krijg je problemen met de invoer van de kabels die van onder worden ingevoerd.

[ Voor 16% gewijzigd door devriesjande op 10-06-2025 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@timpel_800 Wat @devriesjande schrijft over 40A had ik even gemist. Dan heb je òf een REM-automaat nodig, of toch over naar alamats. Dan zit je altijd goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
  • Nu online
devriesjande schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 15:00:
@timpel_800

Dr hoofdschakelaar van 63A is prima als de hoofdzekeringen 50A zijn.

Het is volgens mij verstandig om de oude kast te vervangen. Er is nu een probleem met de aardlekschakelaars. Die mogen maximaal 40A schakelen. Dient de distributiegroep als voorbeveiliging.?
En is de voeding naar de bakkerij niet gezekerd, maar rechtstreeks afgetakt van de hoofdschakelaar?

Ik zou toch wel kijken of je niet een bredere kast kan plaatsen. Met deze compacte kast krijg je problemen met de invoer van de kabels die van onder worden ingevoerd.
In de garage hangen twee verdeelkasten. 1 voor alles behalve de oven (koelkasten/kneedmachine/vriezer/verlichting). Deze zit achter de 'distributiegroep'. Later is er omwille van een grotere oven nog een verdeelkast geplaatst met een aparte kabel daarnaar toe, die dus vanaf de hoofdschakelaar is gepakt.
Hier een foto van de verdeelkast van de oven in de garage.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VKExek2k7xJatxovASVzwaQ8jqU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DaKNoOZRiMmbpKWQdw9BCAdX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
Dank je.
Ik begrijp dat de voeding van deze verdeler onbeveiligd van de hoofdschakelaar afkomt,
Dat is niet verstandig. Zeker met een automaat van 50A is er ook geen enkele selectiviteit.
Wat is het opgenomen vermogen van de oven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
  • Nu online
rond de 30kW

Maar zoals ik het begrijp is in deze onderverdeelkast nogmaals een 100A alamat geplaatst. Waarvoor dient die dan?

Dit idee heeft de installateur bedacht en uitgevoerd trouwens.

[ Voor 115% gewijzigd door timpel_800 op 10-06-2025 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@timpel_800 Dat is geen alamat maar alleen een aardlekschakelaar. (edit: waar 100A doorheen mag)
En die C50, als de oven fabrikant dat niet voorschrijft had dat gewoon een B50 moeten zijn.
Gebruikt die oven echt bijna 3x 50A? edit: meer 3x ~40A

[ Voor 10% gewijzigd door onetime op 10-06-2025 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
  • Nu online
onetime schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 16:18:
@timpel_800 Dat is geen alamat maar alleen een aardlekschakelaar. (edit: waar 100A doorheen mag)
En die C50, als de oven fabrikant dat niet voorschrijft had dat gewoon een B50 moeten zijn.
Gebruikt die oven echt bijna 3x 50A? edit: meer 3x ~40A
Aansluitwaarde volgens het boekje is 38,5kW edit: 37,4kW. Maar in de praktijk wordt dit nooit gehaald (ik kan dit natuurlijk gewoon zien via mijn HW P1 meter. De pieken liggen dus rond de 30kW. (Dit komt omdat de oven bestaat uit 4 losse modules, die ik afzonderlijk van elkaar aanschakel, en met tussenpozen van 15 minuten achter elkaar aanzet, zodat de piek dus niet zo hoog is. Zijn de ovens eenmaal warm, zit het verbruik rond de 15-25kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
30kW is ongeveer 43A per fase.
Dat is niet selectief te krijgen.
Er zullen bij het inschakelen van de oven waarschijnlijk geen grote stroompieken zijn. Het zijn immers weerstanden die worden ingeschakeld.
Ik adviseer je om in je groepenkast een B50 automaat te plaatsen voor de voeding naar de oven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uaT
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 31-08 10:29

uaT

-

[ Voor 100% gewijzigd door uaT op 10-06-2025 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
  • Nu online
devriesjande schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 16:36:
30kW is ongeveer 43A per fase.
Dat is niet selectief te krijgen.
Er zullen bij het inschakelen van de oven waarschijnlijk geen grote stroompieken zijn. Het zijn immers weerstanden die worden ingeschakeld.
Ik adviseer je om in je groepenkast een B50 automaat te plaatsen voor de voeding naar de oven.
Dus je bedoeld dan?:
Hoofdschakelaar 100A --> B50 automaat -----------------> kabel naar verdeelkast -> 100A aardlekautomaat [edit: aardlekschakelaar] -> C50A automaat ---> oven.

[ Voor 3% gewijzigd door timpel_800 op 10-06-2025 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@timpel_800 gemist? :
Dat is geen alamat maar alleen een aardlekschakelaar. (edit: waar 100A doorheen mag)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijnwuyts
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 24-08 17:45
Hoi,
Ik heb een vraag over de aansluiting van LED-drivers zoals Mean Well LCM-25-DA2. Ik zou graag verschillende van deze drivers (voor verschillende groepen lampen/strips) naast mekaar op een apart bord plaatsen vlak tegen een kabelgoot, zoals o.a. hier te zien:
https://www.jecon.be/refe...&utm_campaign=partnersite

Is het de bedoeling om die drivers telkens apart te voeden vanuit een zekering (of vanuit reeks rijgklemmen op dezelfde zekering)? Het lijkt me handiger om enkel de eerste driver rechtstreeks te voeden en dan door te lussen naar de volgende drivers die op dezelfde zekering staan, dat scheelt veel kabels van/naar de zekeringkast. Maar die Mean Well drivers lijken daar niet voor bedoeld (slechts 1 paar aansluitklemmen).

Bedankt alvast!

Stijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Stijnwuyts En wat denk je van een lokaal doosje om de draden bij elkaar te laten komen? Niet doorlussen en toch maar één draad naar de groepenkast. Wago221?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
timpel_800 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 18:41:
[...]

Dus je bedoeld dan?:
Hoofdschakelaar 100A --> B50 automaat -----------------> kabel naar verdeelkast -> 100A aardlekautomaat [edit: aardlekschakelaar] -> C50A automaat ---> oven.
De hoofdschakelaar van 100A begrijp ik niet. Er komt toch een 63A hoofdschakelaar in de nieuwe groepenkast? De automaat in de onderverdeler is dan in feite overbodig. Maar kan je gebruiken als hoofdschakelaar.

[ Voor 10% gewijzigd door devriesjande op 10-06-2025 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijnwuyts
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 24-08 17:45
onetime schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 20:57:
@Stijnwuyts En wat denk je van een lokaal doosje om de draden bij elkaar te laten komen? Niet doorlussen en toch maar één draad naar de groepenkast. Wago221?
Ja, was ik ook aan het denken, maar dat is natuurlijk niet zo mooi. En ik zie het ook nergens zo gedaan, op geen enkele foto (zoals de foto die ik linkte) die ik tot nu toe op forums zag staan. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17:21

Wokschotel

Op 6 wielen

Een vraag van een andere orde. Ik heb inmiddels een uitgebreide huisinstallatie opgebouwd, met naast de standaard groepenkast meerdere onderverdelers, domotica en nog meer (voor derden) ingewikkelde zaken. Ik snap (ongeveer) nog wel hoe het is opgebouwd, maar wil de boel goed documenteren voor het geval ik tegen een boom rij ofzo. Ik denk aan het opbouwen van documentatie in de vorm van van diagrammen/schema's en tekst. Ik kom een aardig eind in Visio, maar misschien dat iemand hier een tip heeft voor (freeware) software die ik hiervoor goed zou kunnen gebruiken?

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Wokschotel Is LibrePCB iets? Ik heb het hier op Linux Mint geïnstalleerd staan. Nog niet echt gebruikt.
Te veel te doen, teveel ideeen en te weinig tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wpm
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:05

wpm

Beste tweakers,

Ik zoek advies. Ik heb een oude Mastervolt Mass combi (schip vaart niet meer) die ik in de schuur gebruik in combinatie met accu's.

Momenteel komt vanuit de groepenkast huis de kabel richting de schuur, direct in de AC-IN van de Mastervolt en heeft een pass-through naar de rest van de schuur. De Mastervolt schakelt automatisch naar de batterijen als er geen spanning is op de AC-IN.

Nu wil ik deze "slim" maken door gebruik te maken van de Shelly Pro 2PM, met wel de mogelijkheid om de mastervolt zelf te bypassen (apparaat is in standby niet zuinig).

De Shelly pro 2PM hebben 2 ingangen en uitgangen die via HomeAssistant aangestuurd kunnen worden.
Nu was mijn idee om 2 Shelly Pro 2PM voor te gebruiken maar hier creeer ik wel een risico als alle 2 de relais aanstaan. (Wat ik wil voorkomen is dat zowel de Shelly 1 vanuit het net en de Shelly 2 vanuit de Mastervolt "open" staan.)

De mogelijkheden die ik wil gebruiken is:
's avonds of wanneer de energie prijs hoog is > Batterij.
Wanneer de batterij leeg dreigt te raken in de avond/hoge prijs > Net
Wanneer de batterij leeg dreigt te raken / leeg is overdag / lage prijs > Mastervolt

De omschakeling van de Mastervolt zelf is 0,5 ms.
De computer is aangesloten op een UPC, de vriezer en overige niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3XIV9rXTQ_fXfMO4F823FMsBc48=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0ruod08xmuBzZx7GT19i5arx.png?f=fotoalbum_large

Hoe kan ik ervoor zorgen dat er een veilige situatie is?

[ Voor 21% gewijzigd door wpm op 11-06-2025 16:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@wpm Gebruik 2 wissel-relais.

edit: heb me teveel door jouw plaatje laten leiden.

Gebruik wat je wilt om de Mastervolt wel/niet met het net te verbinden.
Gebruik een wissel relais om de load of met het net of met de Mastervolt te verbinden. Wel met een relais dat tijdens het overschakelen even geen verbinding heeft. Anders maak je tijden het overschakelen even sluiting.

[ Voor 84% gewijzigd door onetime op 11-06-2025 15:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:21
Wokschotel schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 13:04:
Een vraag van een andere orde. Ik heb inmiddels een uitgebreide huisinstallatie opgebouwd, met naast de standaard groepenkast meerdere onderverdelers, domotica en nog meer (voor derden) ingewikkelde zaken. Ik snap (ongeveer) nog wel hoe het is opgebouwd, maar wil de boel goed documenteren voor het geval ik tegen een boom rij ofzo. Ik denk aan het opbouwen van documentatie in de vorm van van diagrammen/schema's en tekst. Ik kom een aardig eind in Visio, maar misschien dat iemand hier een tip heeft voor (freeware) software die ik hiervoor goed zou kunnen gebruiken?
Misschien is dit iets voor je
https://www.drawio.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-09 19:05

Wuursj

want worst is al bezet

Wokschotel in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3".
Ik denk aan het opbouwen van documentatie in de vorm van van diagrammen/schema's en tekst. Ik kom een aardig eind in Visio, maar misschien dat iemand hier een tip heeft voor (freeware) software die ik hiervoor goed zou kunnen gebruiken?
Ik vind draw.io wel aardig werken. Gebruik direct uit google drive en kan qua electrische schema's net wat meer dan Visio.

Voorbeeldje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Cjc9D3ugQNLhlUhfZBctHiclNs=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/P5dt2c9v0IN7tH4HcsdTuaT2.png?f=fotoalbum_small

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wpm

wpm

onetime schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 15:31:
@wpm Gebruik 2 wissel-relais.

edit: heb me teveel door jouw plaatje laten leiden.

Gebruik wat je wilt om de Mastervolt wel/niet met het net te verbinden.
Gebruik een wissel relais om de load of met het net of met de Mastervolt te verbinden. Wel met een relais dat tijdens het overschakelen even geen verbinding heeft. Anders maak je tijden het overschakelen even sluiting.
@onetime Dank voor je antwoord, excuus als de plaat niet duidelijk was.

De Shelly pro 2PM hebben 2 ingangen en uitgangen die via HomeAssistant aangestuurd kunnen worden. Wat ik wil voorkomen is dat zowel de Shelly 1 vanuit het net en de Shelly 2 vanuit de Mastervolt "open" staan.

De mogelijkheden die ik wil gebruiken is:
's avonds of wanneer de energie prijs hoog is > Batterij.
Wanneer de batterij leeg dreigt te raken in de avond/hoge prijs > Net
Wanneer de batterij leeg dreigt te raken / leeg is overdag / lage prijs > Mastervolt

De omschakeling van de Mastervolt zelf is 0,5 ms.

De computer is aangesloten op een UPC, de vriezer en overige niet.

Alvast dank voor het mee denken.
mvg, wpm

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@wpm Alleen een aan-uit naar de Mastervolt input.
Het net rechtstreeks en de Mastervolt output naar het load wissel relais.

Als je het wissel relais met 2 enkele relais maakt, dan moet je eerst uitschakelen voordat je inschakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smartbikers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 16:57
Bij de attema aardlekautomaten. Komt de fase en nul aan de onderkant binnen van de hoofdschakelaar / verdeelblokjes ?

Dat geeft de handleiding die ik op een forum zie aan, maar je sluit toch de fase en nul op 2-n aan en vanaf 1-n gaat er een 2.5mm2 draad naar je verbruiker , heater In dit geval. ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H-dnTHZsUgLT7V81i0HkOP16RGE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SB1B59Opc7wOUDLOVBXPY1V7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door Smartbikers op 11-06-2025 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Smartbikers Wat ik recent begon te begrijpen, als ik het goed heb, is dat de "1" de voeding is, en de "2" de gebruikers kant. En is het nu zo dat deze dus ook niet geschikt is voor een solar groep?

edit: deze Attema zijn als het goed is relabeled Siemens. Die lijken wel 1/2 en 2/1 bij de aansluitingen te hebben.

[ Voor 23% gewijzigd door onetime op 11-06-2025 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smartbikers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 16:57
onetime schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 18:53:
@Smartbikers Wat ik recent begon te begrijpen, als ik het goed heb, is dat de "1" de voeding is, en de "2" de gebruikers kant. En is het nu zo dat deze dus ook niet geschikt is voor een solar groep?
Kan dat ook verschillen per merk?

Als je naar mijn attema kast kijkt zie je installatiegroep 1 naar verbruikers.

Aardlekschakelaar 1 naar verbruikers (installatieautomaat)

Voeding aardlek en installatie automaat op 2

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LA6x3wQg4IyoHHGmCOfKeWdheJc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JVGS7ao7qDtIA0QuwnkwfO48.png?f=fotoalbum_large

Als ik dan met ChatGPT zoek wat dit pijltje betekent krijg ik het volgende
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0pa8jl9sLFl4mDrfDgBI3xZRblQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hEvPPVzwDxPvNb1YwrdLxahO.jpg?f=fotoalbum_large

Het pijltje dat je ziet op de RCBO (Residual Current Breaker with Overcurrent protection) wijst omlaag en betekent het volgende:

➡️ Betekenis van het pijltje:

Het geeft de richting van de correcte stroomdoorvoer aan, oftewel hoe de automaat aangesloten moet worden. Bij dit type automaat (vaak van toepassing op RCBO’s zoals deze) moet de voeding (line-in) aan de bovenkant worden aangesloten, en de afgaande belasting (line-out) aan de onderkant.

[ Voor 37% gewijzigd door Smartbikers op 11-06-2025 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:00

Ethirty

Who...me?

Wokschotel schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 13:04:
Ik kan de web service stromlaufplan.de aanraden. Heeft veel mogelijkheden en opties en gericht op elektra en domotica schema’s.

Het is niet perfect maar imo wel gebruiksvriendelijk.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +14 Henk 'm!
Smartbikers schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 18:58:
[...]

Als ik dan met ChatGPT zoek wat dit pijltje betekent krijg ik het volgende

[...]
ChatGPT vragen om hulp bij elektra is levensgevaarlijk. Dat moet je echt niet doen.

(En los van het gevaar: het is vreselijk vermoeiend voor mensen die wel wat weten, om de hele dag de bullshit van ChatGPT (en andere tekstgeneratoren) te weerleggen. Dus liever ook niet eerst aan ChatGPT vragen en dan voor de veiligheid hier controleren of de output van de chatbot ergens op slaat -- het kost voor iedereen veel minder energie als je gewoon de vraag meteen hier stelt.)
Het pijltje dat je ziet op de RCBO (Residual Current Breaker with Overcurrent protection) wijst omlaag en betekent het volgende: [bullshit]
Er bestaan pijltjes die aansluitrichting aangeven, maar die staan niet op dit ding. Dit dubbele pijltje geeft gewoon aan dat het hendeltje omhoog moet voor aan, en omlaag voor uit.

[ Voor 11% gewijzigd door Juerd op 11-06-2025 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Smartbikers Zie ik nu ook nog een kookgroep in een 3 fase kast? Het grote kookplaat aansluiten topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wpm

wpm

onetime schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 17:24:
@wpm Alleen een aan-uit naar de Mastervolt input.
Het net rechtstreeks en de Mastervolt output naar het load wissel relais.

Als je het wissel relais met 2 enkele relais maakt, dan moet je eerst uitschakelen voordat je inschakelt.
@onetime Ter bevestiging, zoals onderstaande tekening?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kapsuq-h8gp5zHu70_1tk8OHCzw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/78Sf1oP2UTe69z1UDMDaCV5h.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uaT
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 31-08 10:29

uaT

DIe Attema/Siemens alamat kan bi-directioneel worden aangesloten. Bij alamats waar dat niet kan staat er altijd 'line' en 'load' op, meestal de goedkopere merken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14:07
Hier gisteren een 'bijzondere situatie', vrouw was druk bezig in de tuin met de heggeschaar, en plots stroom eruit...Een harde kortsluiting omdat ze per ongeluk een stroomdraad doorknipte. Wat bleek, zowel de zekeringsautomaat van de groep(Merlin Gering B16), alsmede de B40 remautomaat van Hager waren eruit geklopt. Gelukkig niet de hoofdzekering (smelt, D25 neem ik aan, maar kan ik niet controleren want zit in een dichte kast), hieronder een schema van de situatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jze5oHj7F9v5SlCR-0mxaMGGsqI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Sp093Mg2KF8JCQhXutdofHQZ.png?f=fotoalbum_large

Ik was even benieuwd naar jullie mening, hoe ik dit zou kunnen voorkomen, en wat zou de reden hiervan zijn dat dit gebeurd. De Hager upgraden naar C40 zou kunnen, maar wel zonde van de investering. In elk geval toont dit aan dat selectiviteit lastig is te realiseren in een thuissituatie lijkt mij? In ja ik weet dat de aardlekschakelaars van EMAT zijn; die zijn door een installateur aangelegd toen ik hier kwam wonen 7 jaar geleden, ga ik nog wel een keer vervangen... Alles wat ik nu zelf aanschaf is Eaton/Hager.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@jeeedeee Je bent dus niet kortsluit-selectief, maar wel overbelasting-selectief.
Je moet echt de grafieken gaan vergelijken om dat ook kortsluit-selectief te krijgen.
Maar werd er op andere groepen niets gebruikt? Dat beïnvloed het gedrag zeker ook.

De foto is van emat, maar je schrijft Eaton?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
@jeeedeee Bij een harde sluiting is selectiviteit erg lastig, zoals je zelf ook al opmerkt. Misschien als de REM automaat een C40 was geweest was het wel goed gegaan maar blijft lastig bij een harde sluiting. Dus persoonlijk zou ik het nu gewoon zo laten.

[ Voor 10% gewijzigd door Septillion op 12-06-2025 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeeedeee
@onetime excuus, de aardlekautomaat is inderdaad EMAT, fout in mijn diagram wat ik had gemaakt. Er was vrij weinig verbruik, gelukkig ook geen opwek, was na net na 10 en in de avond.. @Septillion zit er ook aan te denken om het zo te laten, al is het wel vervelend als dit op vakantie gebeurd; hele huis inclusief koelkast, vriezer en CV lag eruit.. Maar gelukkig hebben buren wel een sleutel als ik wat langer van huis ben en dit is wel te zien op de Zappi die er niet uitlag, want deze zit parallel met de remautomaat. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mMhTLvKWVdv8J-x30KL8XAqxbkQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pT5WucelbUxYGmeWjnb37BrR.png?f=fotoalbum_large

Voor de mensen die nog een remautomaat willen aanschaffen, misschien toch een reden om voor een C40 te gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:18
Een C40 automaat gaat je niet helpen bij een dergelijke sluiting.
De boel klapt er waarschijnlijk alsnog uit.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:51
jeeedeee schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 10:08:
Hier gisteren een 'bijzondere situatie', vrouw was druk bezig in de tuin met de heggeschaar, en plots stroom eruit...Een harde kortsluiting omdat ze per ongeluk een stroomdraad doorknipte. Wat bleek, zowel de zekeringsautomaat van de groep(Merlin Gering B16), alsmede de B40 remautomaat van Hager waren eruit geklopt. Gelukkig niet de hoofdzekering (smelt, D25 neem ik aan, maar kan ik niet controleren want zit in een dichte kast), hieronder een schema van de situatie.

[Afbeelding]

Ik was even benieuwd naar jullie mening, hoe ik dit zou kunnen voorkomen, en wat zou de reden hiervan zijn dat dit gebeurd. De Hager upgraden naar C40 zou kunnen, maar wel zonde van de investering. In elk geval toont dit aan dat selectiviteit lastig is te realiseren in een thuissituatie lijkt mij? In ja ik weet dat de aardlekschakelaars van EMAT zijn; die zijn door een installateur aangelegd toen ik hier kwam wonen 7 jaar geleden, ga ik nog wel een keer vervangen... Alles wat ik nu zelf aanschaf is Eaton/Hager.
Voorkomen? Tja heggenschaar met accu gebruiken.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
jeeedeee schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 10:32:
Voor de mensen die nog een remautomaat willen aanschaffen, misschien toch een reden om voor een C40 te gaan...
In jouw geval, als je dan toch de Emat aardlekschakelaars (op termijn) wilt vervangen, upgrade deze dan naar geschikt voor 63A, dan kun je de remautomaat weghalen. Natuurlijk ook nog de bedrading nalopen of dat ook geschikt is.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeeedeee
@blackd ja bedankt, zal dan allemaal naar 10mm2 moeten ivm PV invoeding van max zo'n 18kW. Aangezien het om 14 automaten gaat en 4 aardleks dit nog maar even op de lange termijn geschoven... Dan kan ik tegelijk de kookgroep vervangen voor een nette 3 fase automaat ipv de huidige die op 1 fase zit. 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:28

dragonhaertt

@_'.'

leonbong schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 10:36:
Inderdaad.
Bij echte kortsluiting gaat zowel B/C/D karakteristiek bijna instantaan. Ook tussen 16 en 20A is er dan geen verschil meer.

Het enige wat dan wél nog echt traag is, is een zekering die puur thermisch is (zoals een smeltpatroon)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q3hGESgiayI4Lv5u0k9qKWPGPR0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/LxpMiD6OAGOXNuJam7hI1vfv.png?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door dragonhaertt op 12-06-2025 11:24 ]

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jeeedeee schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 10:08:
Hier gisteren een 'bijzondere situatie', vrouw was druk bezig in de tuin met de heggeschaar, en plots stroom eruit...Een harde kortsluiting omdat ze per ongeluk een stroomdraad doorknipte.

[...] hoe ik dit zou kunnen voorkomen, [...]
Het verdient aanbeveling om het snoer uit de buurt te houden van het snijdende gedeelte van de heggenschaar.

Bij kortsluiting horen de beveiligingen in te grijpen en dan kan het wel eens gebeuren dat er meerdere tegelijk gaan: volledige selectiviteit tussen automaten is zelden haalbaar. Wees blij dat er niemand gewond is geraakt en dat er niks in de fik gevlogen is: de automaten hebben hun werk gedaan. Het voorkomen dat automaten afschakelen bij kortsluiting is moeilijk en vaak niet nodig omdat kortsluiting zeldzaam is; voorkom liever de kortsluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
leonbong schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 10:36:
Kan best helpen, al is het moeilijk te garanderen. Bij een B40 heb je maar 120 A nodig om 'm te laten trippen, bij een C40 heb je 200 A nodig. Maar meestal zitten de grenzen meer richting de respectievelijk 160 A en 300 A; bij gebruik van een verlengsnoer in de tuin kan het best eens zijn dat de kortsluitstroom onder de 300 A blijft.

Overigens hoeft een remautomaat alleen maar tegen overbelasting te beveiligen, de karakteristiek van de magnetische beveiliging mag dus heel lomp zijn. Je kan ook een D40 nemen of een selectieve 40 A als je echt selectiviteit wilt t.o.v. je B16's. Of een smeltzekering... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@jeeedeee Snap dat het niet fijn is, maar lastig dus echt te voorkomen. Je hoofdzekering kan er net zo goed door klappen. Maar naar mijn idee komen zulke harde kortsluitingen niet veel spontaan voor maar net als nu vaker door ons toedoen :+

Persoonlijk zou ik me meer zorgen maken om het delen van de aardlek tussen tuin en andere zaken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leonbong
Ach ik deel a 16 jaar een aardlek van woonkamer en enkele slaapkamers met de schuur en tuinverlichting.
In die periode is de aardlek er twee keer ongepland uitgeslagen door een probleem met de tuinverlichting.

Dat is wat mij betreft acceptabel weinig.

[ Voor 9% gewijzigd door leonbong op 12-06-2025 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-09 19:05

Wuursj

want worst is al bezet

Mijn overbuurman (op zich geen domme jongen ;) ) had laatst de boel laten klappen door twee draadjes van een lamp in 1 wago klem te doen waarvan hij dacht dat het doorverbinders waren. Na het terug zetten van de groep vond ie het gek dat het halve huis nog zonder prik bleef. Wist hij veel dat ie ook nog hoofdzekeringen bestaan 8)7

Voor sommige mensen is selectieviteit dus wel van belang. Maar die moeten eigenlijk gewoon van de elektra af blijven :P

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Een dikke kortsluiting is bijna niet selectief te maken met automaten. Het wordt wel makkelijker met smeltzekeringen.

[ Voor 9% gewijzigd door leonbong op 12-06-2025 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeeedeee
Allen bedankt voor jullie input! Goed om te horen dat de Hager B40 remautomaat gewoon kan blijven zitten en ik in het geval van dikke kortsluiting kan vertrouwen op dat mijn hoofdzekering (smelt) er waarschijnlijk niet zo snel uit zal gaan. Wel een goed punt voor de aardlekschakelaar van buiten, daar zit ook een vriezer op, dus die groep gaan we een keer omhangen...

En we gaan maar niet meer de heg snoeien als het al wat donker wordt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan-1986
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 17:01
Heb ik ook gehad met een gloeilamp die kapot sprong met een flinke knal en sluiting. De groep uit en de hoofdzekering van die fase (automaat) uit. Vrijwel niet te voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@jeeedeee Als je het helemaal mooi zou willen doen neem je alleen alamats, voor iedere groep.
Geen aardlek of rem-automaat meer. Simpel en overzichtelijk alles individueel beveiligd.
Heeft al langer mijn voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:07

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Ik heb een Hager meterkast en ik heb een losse groep (F10) voor alles wat buiten het huis zit, dat is de tuinverlichting voor, achter, de buiten WCD's en de schuur. Echter zit die groep samen met de kookplaat onder één aardlekschakelaar. Niet zo handig dus.

Nu heb ik hier al vaker gelezen dat het handig is om die groep onder een losse aardlekautomaat te stoppen, dus nu ben ik dat van plan. Echter ik twijfel even of dat een 30mA of 300mA aardlekautomaat moet worden. Wat zouden jullie aanraden?

Verder kom ik de ADA916G en de ADS916D tegen en ik zie dat de ADS916D in ieder geval bij Amazon een heel stuk goedkoper is dan de ADA916G, bij Elektramat maar naar mijn idee doen ze hetzelfde.

Daarnaast als ik toch meterkast onder handen neem, mijn meterkast ziet er nu zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YNjsb23ojHwgOoyDPR16Cx7mwvU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OPPsbYhyf7LYF9MS77pGUlzR.jpg?f=fotoalbum_large

Achter Q3 zit nu de drie fase kookgroep (F9) en 2 losse 1 fase groepen (F10/F11). Nu mag er achter een aardlekschakelaar 4 groepen zitten, betekent dus dat ik daar nog één groep bij mag maken?

[ Voor 15% gewijzigd door rens-br op 13-06-2025 14:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

rens-br schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 13:50:
Ik heb een Hager meterkast en ik heb een losse groep (F10) voor alles wat buiten het huis zit, dat is de tuinverlichting voor, achter, de buiten WCD's en de schuur. Echter zit die groep samen met de kookplaat onder één aardlekschakelaar. Niet zo handig dus.

Nu heb ik hier al vaker gelezen dat het handig is om die groep onder een losse aardlekautomaat te stoppen, dus nu ben ik dat van plan. Echter ik twijfel even of dat een 30mA of 300mA aardlekautomaat moet worden. Wat zouden jullie aanraden?

Verder kom ik de ADA916G en de ADS916D tegen en ik zie dat de ADS916D in ieder geval bij Amazon een heel stuk goedkoper is dan de ADA916G, bij Elektramat maar naar mijn idee doen ze hetzelfde.

Daarnaast als ik toch meterkast onder handen neem, mijn meterkast ziet er nu zo uit:

[Afbeelding]

Achter Q3 zit nu de drie fase kookgroep (F9) en 2 losse 1 fase groepen (F10/F11). Nu mag er achter een aardlekschakelaar 4 groepen zitten, betekent dus dat ik daar nog één groep bij mag maken?
Dat moet een 30mA worden, gezien 300mA simpelweg onveilig is en alleen gebruikt mag worden voor specifieke doeleindes. Groepen buiten vallen niet onder die specifieke doeleindes en zal vielig achter een 30mA moeten.

Je foto is onscherp en niet te gebruiken - om je andere vragen goed in de juiste context te zetten en te beantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

True schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 14:03:
[...]

Dat moet een 30mA worden, gezien 300mA simpelweg onveilig is en alleen gebruikt mag worden voor specifieke doeleindes. Groepen buiten vallen niet onder die specifieke doeleindes en zal vielig achter een 30mA moeten.

Je foto is onscherp en niet te gebruiken - om je andere vragen goed in de juiste context te zetten en te beantwoorden.
Helder en duidelijk verhaal. 30mA it is. :)

Ik heb de foto geüpdatet, er ging wat mis met de upload denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

rens-br schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 14:06:
[...]

Helder en duidelijk verhaal. 30mA it is. :)

Ik heb de foto geüpdatet, er ging wat mis met de upload denk ik.
NFI, maar een goede foto is een foto waarbij de tekst op de componenten afleesbaar is.
Een betere foto is een foto waarbij de kap verwijderd is, maar dit moet je alleen doen als je dit met vertrouwen kunt dit is niet helemaal zonder gevaar - gevaarlijk hoeft het niet te zijn, maar het is zonder kap mogelijk wel gevaarlijk om aan te raken. Ik kan niet voor je oordelen of je bekwaam genoeg bent om dat te doen.

Ik zie EMAT en PV dat is altijd een risico m.b.t. de uiterst gewaardeerde serie die unidirectioneel is (nog los van het feit dat het een huismerk is in een kast die verder bestaat uit puik A-merk) NB 'uiterst gewaardeerde' is sarcastisch. Zie: Juerd in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

True schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 14:10:
[...]

NFI, maar een goede foto is een foto waarbij de tekst op de componenten afleesbaar is.
Geupload in betere kwaliteit. Bij deze :)
Een betere foto is een foto waarbij de kap verwijderd is,
Die kan ik ook zeker maken, maar dat wordt vanavond. Maar zo'n foto maakt voor de originele vraagstelling in principe niet zoveel uit, toch?

Mag er een 4e groep aangesloten worden op een 3-fase aardlekschakelaar als daar al twee 1-fase groepen en een 3-fase groep op zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:00

Ethirty

Who...me?

De haren van velen hier zullen gaan kriebelen van het Emat spul voor je PV in een verder netjes ogende Hager kast. ;)

Ik ben zelf ook wel eens in de type aanduiding van Hager gedoken, maar sommige zijn echt ondoorgrondelijk. Het enige dat ik er soms van kon maken is dat het ene type bij ons wordt verkocht en het andere bij de oosterburen.

Over het aantal groepen achter een 3-fase aardlek durf ik niet veel te zeggen, die zie ik niet heel veel langskomen hier. Wat wel interessant is, is de groep/fase verdeling die er nu achter de kap verscholen gaat.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

rens-br schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 14:15:
[...]

Geupload in betere kwaliteit. Bij deze :)

[...]

Die kan ik ook zeker maken, maar dat wordt vanavond. Maar zo'n foto maakt voor de originele vraagstelling in principe niet zoveel uit, toch?
Om deze vraag: "Daarnaast als ik toch meterkast onder handen neem" goed te beantwoorden is dat wel handig, zoals hier boven genoemd wordt zie je dan ook de verdeling qua bedrading voor de fases terug. En je kunt zien of het een matige EMAT betreft of een matige EMAT die ook nog eens volledig ongeschikt is voor PV-installaties.
En we kunnen zien of het überhaupt aan te raden is om er als leek aan te werken bijv. aftakkingen vóór hoofdschakelaar, zichtbare aders, slechte contacten etc. etc.
Mag er een 4e groep aangesloten worden op een 3-fase aardlekschakelaar als daar al twee 1-fase groepen en een 3-fase groep op zit?
Dat kan vast iemand vertellen die inzage heeft in de juiste NEN - ik helaas niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@rens-br De buitengroep zit bij je kookplaat, niet je koelkast. Niet direct een probleem, als is apart beter.
(je hebt geen regelmatige afschakeling, toch?) Ik zie Emat als een groter probleem.
Ja er mag nog een 1 fase groep achter een 3 fase aardlek. Beter is 1 fase achter 1 fase aardlek, bij 3 fase aardlek bestaat de mogelijkheid dat lekstroom van de ene fase de lekstroom van de andere fase onzichtbaar maakt voor de aardlekschakelaar. Het is in mijn beleving ongebruikelijk om 1 en 3 fase automaten achter dezelfde aardlek te zetten.

Je hebt nu een keurige kwaliteitsgroepenkast met alleen dat slechtere Emat wat nogal uit de toon valt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:28

dragonhaertt

@_'.'

onetime schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 15:21:

Je hebt nu een keurige kwaliteitsgroepenkast met alleen dat slechtere Emat wat nogal uit de toon valt.
Ik snap niet dat er nog zelf-respecterende elektriciens zijn die standaard EMAT plaatsen.

Een ABB aardlekschakelaar kost maar een paar euro meer...

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

onetime schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 15:21:
@rens-br
(je hebt geen regelmatige afschakeling, toch?)
Ik heb geen last van afschakeling gelukkig. Woon hier inmiddels al dik 4 jaar en 0 problemen verder. Maar ik ga een vijver aanleggen en er komt meer verlichting bij in de voortuin. Kortom meer punten waar eventueel kortsluiting kan ontstaan. Dus om echt op safe te spelen wilde ik het eigenlijk scheiden. Ook de granny charger van de auto zit regelmatig op deze groep.
Ja er mag nog een 1 fase groep achter een 3 fase aardlek. Beter is 1 fase achter 1 fase aardlek, bij 3 fase aardlek bestaat de mogelijkheid dat lekstroom van de ene fase de lekstroom van de andere fase onzichtbaar maakt voor de aardlekschakelaar. Het is in mijn beleving ongebruikelijk om 1 en 3 fase automaten achter dezelfde aardlek te zetten.
Jammer dat daar dan zo'n 4 jaar geleden voor gekozen is. Ik heb dat deel van de kast zo gekocht bij een electricien, dus ik laat dat verder zo. Als ik dus de buitengroep los trek en een nieuwe automaat plaats bij Q3 heb ik twee groepen spare. Wel zo prettig.
Ja mee eens. Ziet er wat slordig en jammer uit zo. Wat voor iets heb ik nodig om dat ook te vervangen voor Hager spul? Zijn dat dezelfde aardlekautomaten, dus de ADA916G of ADS916D?

Verder is het wel jammer dat die van hager twee units innemen ipv 1.

Blijft de vraag wat het verschil is tussen ADA916G en de ADS916D nog open.

[ Voor 6% gewijzigd door rens-br op 13-06-2025 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

True schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 15:06:
Om deze vraag: "Daarnaast als ik toch meterkast onder handen neem" goed te beantwoorden is dat wel handig, zoals hier boven genoemd wordt zie je dan ook de verdeling qua bedrading voor de fases terug. En je kunt zien of het een matige EMAT betreft of een matige EMAT die ook nog eens volledig ongeschikt is voor PV-installaties.
En we kunnen zien of het überhaupt aan te raden is om er als leek aan te werken bijv. aftakkingen vóór hoofdschakelaar, zichtbare aders, slechte contacten etc. etc.
Bij deze de foto's zonder klep:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uQPxn73kEnseW8l2Lf-k21C3dkw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XFWZDqxokPyRup5siyNc5ziZ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kid56ougtv0LWLxYwtoYFpDheW0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TXkvn0IYYCd35Sd1PmiEZuRl.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1MpoyrhBdxvQmq6vyQGfh2d5MlM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KZljrRA4djUXV0PjHmNXlqIF.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15:26
Die 3 EMAT's zou je echt moeten (laten) vervangen. Dit type (met line/load bij de terminals) is uni-directioneel en niet geschikt voor PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Wat al gezegd is boven mij, die linker EMAT is ongeschikt (niet veilig) voor terugleverende stromen: dus PV maar ook bijv. een thuisbatterij. Die rechter twee EMAT durf ik zo snel niet te zeggen.

Je kunt ze niet voor die ADA916G of ADS916D vervangen - dat zou sowieso de ADA916G moeten worden gezien dat een aardlekautomaat is, maar dit betreft hier een 300mA, 100mA en 100mA aardlek. Dit is niet standaard en waarschijnlijk gekozen voor de desbetreffende omvormer i.c.m. panelen en PV-installatie.
Als je documentatie zoekt van de omvormer kun je wel vinden wat voor aardlekschakelaar zij adviseren.
Mij mij thuis wordt een 300mA geadviseerd vanuit de fabrikant van de omvormer, maar heb nog niets zien uitschakelen met een 30mA aardlekautomaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@rens-br Volgens mij zijn dat dezelfde alamats maar is de ADS916D met streek verbinding (Quick connect) op de uitgang ipv schroef.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@rens-br
Aardlekautomaat 1-p+N 16 A B-kar. 6 kA, 30 mA klasse A-G, quickconnect ADS916G
Fehlerstrom-Leitungsschutzschalter, FI/LS-Schalter, 1P+N 6kA B-16A 30mA Typ A ADS916D

edit:
Wikipedia: Fehlerstrom-Schutzschalter – Einteilung_nach_Art_der_Fehlerstromform
Wikipedia: Fehlerstrom-Schutzschalter – Kontaktfolge
Wikipedia: Fehlerstrom-Schutzschalter – Störfestigkeit :
mit dem Symbol G oder KV und der Verwendung des Begriffs kurzzeitverzögert

Type (types of leakage current detected)
IEC Standard 60755 (General requirements for residual current operated protective devices) defines the following types of RCD depending on the waveforms and frequency of the fault current:[11]

Type AC RCD type AC symbol
These trip on alternating sinusoidal residual current, suddenly applied or smoothly increasing.
Type A RCD type A symbol
These trip on both alternating sinusoidal residual current and residual pulsating direct current, suddenly applied or smoothly increasing.
Type F RCD type F symbol part 1 RCD type F symbol part 2
These trip in the same conditions as Type A, and additionally:

For composite residual currents, whether suddenly applied or slowly rising, intended for circuit supplied between line and neutral, or line and earthed middle conductor;
For residual pulsating direct currents superimposed on smooth direct current.

Type B RCD type B symbol part 1 RCD type B symbol part 2 RCD type B symbol part 3
These trip in the same conditions as Type F, and additionally:

For residual sinusoidal alternating currents up to 1 kHz;
For residual alternating currents superimposed on a smooth direct current;
For residual pulsating direct currents superimposed on a smooth direct current;
For residual pulsating rectified direct current which results from two or more phases;
For residual smooth direct currents, whether suddenly applied or slowly increased, independent of polarity.

The BEAMA RCD Handbook notes that types F and B have been introduced because some designs of types AC and A can be disabled if a DC current is present that saturates the core of the detector.[12]

[ Voor 86% gewijzigd door onetime op 14-06-2025 01:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Out.of.Control schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 18:21:
Die 3 EMAT's zou je echt moeten (laten) vervangen. Dit type (met line/load bij de terminals) is uni-directioneel en niet geschikt voor PV.
Mmm. Lekker dan. Al dat emat spul kwam met de panelen mee, echt fijn dat je dat dus niet mag gebruiken voor pv panelen. Ik ga in ieder geval de leverancier even mailen om te kijken of ik in ieder geval mijn geld terug krijg voor alamats die er niet in mogen.

Om een sluitend verhaal te maken richting de leverancier. Die dingen zijn dus uni-diredtioneel, dus er mag alleen verbruik aangesloten worden en geen teruglevering, want ze werken maar één kant op, begrijp ik daaruit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

True schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 18:40:
[...]
Die rechter twee EMAT durf ik zo snel niet te zeggen.
Hoe kunnen we dat bevestigen of uitsluiten? De linkse komt van leverancier één af en rechter twee van leverancier 2.
Je kunt ze niet voor die ADA916G of ADS916D vervangen - dat zou sowieso de ADA916G moeten worden gezien dat een aardlekautomaat is,
Beide zijn toch aardlekautomaten?
maar dit betreft hier een 300mA, 100mA en 100mA aardlek. Dit is niet standaard en waarschijnlijk gekozen voor de desbetreffende omvormer i.c.m. panelen en PV-installatie.
Als je documentatie zoekt van de omvormer kun je wel vinden wat voor aardlekschakelaar zij adviseren.
Mij mij thuis wordt een 300mA geadviseerd vanuit de fabrikant van de omvormer, maar heb nog niets zien uitschakelen met een 30mA aardlekautomaat.
Ik zal eens in de documentatie kijken. De linker is een GoodWe GW3000-XS, midden een Growatt MIC 2500X
en rechts zit een Growatt MIN 3600TL-XH hybride aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

onetime schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 19:38:
@rens-br
Aardlekautomaat 1-p+N 16 A B-kar. 6 kA, 30 mA klasse A-G, quickconnect ADS916G
Fehlerstrom-Leitungsschutzschalter, FI/LS-Schalter, 1P+N 6kA B-16A 30mA Typ A ADS916D
Vergeef me mijn noobisme.. Maar als ik zoek op type kom ik vooral de uitschakelkarakteristiek tegen. Ik weet niet zo goed wat dit type nog betekent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

rens-br schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 00:33:
[...]

Hoe kunnen we dat bevestigen of uitsluiten? De linkse komt van leverancier één af en rechter twee van leverancier 2.
Door deze grondig door te lezen en te vergelijken: Juerd in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2"
Maar in alle eerlijkheid, je hebt een kwalitatief hoogwaardige Hager kast met Hager componenten, vervang ze gewoon alle drie (voor Hager, ABB, Eaton of SE).
[...]

Beide zijn toch aardlekautomaten?
Correct ik was te snel met mijn Google-fu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

True schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 00:51:
[...]

Door deze grondig door te lezen en te vergelijken: Juerd in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2"
Maar in alle eerlijkheid, je hebt een kwalitatief hoogwaardige Hager kast met Hager componenten, vervang ze gewoon alle drie (voor Hager, ABB, Eaton of SE).
Mee eens hoor. Mocht ik echter bij de leverancier willen klagen over de spullen. Dan wil ik wel een sluitend verhaal hebben. Ik zal de link eens bekijken.

Edit: inmiddels de link bekeken en op alle drie mijn alamts staat E3, daarmee voldoen ze dus alle drie niet volgens de uitleg. Ik ga maandag er eens een mailtje aan wagen.

Inmiddels de datasheets bekeken en bijzonder genoeg is de GoodWe te laag afgezekerd, de handleiding geeft 20A aan. Beide Growatt moeten, als ik het goed begrijp met 300mA afgezekerd worden, terwijl dat nu 100mA is en ook de Growatt 3600TL is afgezekerd op 16A, terwijl dat volgens de handleiding 20A zou moeten zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9gjqp4uhe31gkzzaxkRjV1-3JBA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WXz98MpBN6loYEodB3mAr403.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UvAAAougwPlxNOXcm0OrXIvJAdQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vpaCv4qgqjPtFR4xqvdAtfpb.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ye7HyunNTVSDxd6W1A0rr1KK9so=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iZ3Fuy1PtN6bQhvtHgSDy4jz.jpg?f=fotoalbum_tile

Naar mijn idee heb ik dan ook 2x 20A 300mA nodig en 1x 16A 300mA aardlekautomaat. Vreemd genoeg lijkt Hager die alleen niet te verkopen in B-karakteristiek: https://hager.com/nl/cata...ePoleProtection[0]=1P%2BN

Kom alleen C-karakteristiek tegen:
- https://hager.com/nl/cata...6-a-c-kar-300-ma-klasse-a
- https://hager.com/nl/cata...0-a-c-kar-300-ma-klasse-a

En die zijn ook serieus aan de prijs moet ik zeggen. Pff. 117 en 137 euro per stuk.

[ Voor 12% gewijzigd door rens-br op 14-06-2025 01:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
rens-br schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 00:45:
[...] Vergeef me mijn noobisme.. Maar als ik zoek op type kom ik vooral de uitschakelkarakteristiek tegen. Ik weet niet zo goed wat dit type nog betekent.
Vorige reactie aangevuld. Moet nog iets mee voor de TS. Het staat er nog niet in.

Pagina: 1 ... 30 ... 42 Laatste