Flumer schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 15:46:
[...]
• Laadpaalboer heeft de draad van groep 7 gebruikt voor de zonnepanelen. Deze draad is nu rechtstreeks op de aardlekschakelaar aangesloten, waardoor de B16 van groep 7 niet meer in gebruik is.
[/list]
De route van de zonnepanelen is: HS 40A --> ALS 40A --> Q-relais --> Alamat B25 --> HS 40A (op zolder) --> ALS 16A --> B16 --> 7 zonnepanelen met micro omvormers
Die kabel voor de PV-installatie zit aan de bovenzijde van de aardlekschakelaar aangesloten, net zoals de draden vanaf de hoofdschakelaar. Dit is dus nog vóór de aardlekschakelaar, oftewel aan de voedende zijde aangesloten. De onderkant van de aardlekschakelaar, oftewel de afgaande zijde is met de 4 groepen verbonden d.m.v. een kamrail.
Mijn vraag: waarmee kan ik mijn kast het beste uitbreiden?
a) 1x alamat 32A + 1x alamat 16A
Dit is natuurlijk wel de mooiste optie. Ook de duurste.
b) 1x alamat 32A + bestaande B16 uit groep 7 gebruiken (5 groepen op één ALS)
Je hebt dan dus maar 4 groepen op de ALS. Dit is ook een optie, alleen bij aardfouten in de tuinverlichting zal groep 5 t/m 8 uitschakelen, mogelijk vind je dat onwenselijk. Installaties buiten hebben wel een grotere kans op aardfouten natuurlijk (door bijvoorbeeld vocht).
Ik heb hier de tuin wel gewoon achter een aardlekschakelaar met meerdere groepen zitten. Mocht dat een keer fout gaan (ik heb het nu 6 jaar na aanleg nog niet meegemaakt) dan werken ook mijn oven en wasmachine even niet meer, totdat ik naar de meterkast loop, de groep voor de tuin uitschakel en de aardlekschakelaar weer inschakel. Ik kan daar niet zo mee zitten eigenlijk. Maar als het gevolg is dat je 's nachts wakker wordt in een kamer waar de verlichting niet meer werkt, of terugkomt van vakantie en een ontdooide vriezer aantreft, dan is dat wellicht vervelender.
c) 1x alamat 32A + bestaande B16 uit groep 7 gebruiken (zonnepanelen rechtstreeks op HS)
Dit is gelijk aan b), want die groep zit nu al voor de aardlekschakelaar / rechtstreeks achter de hoofdschakelaar.
d) 1x ALS 40A + B32 + B16
Dit voldoet niet aan NEN1010, want een autolader zou moeten worden aangesloten achter een
eigen aardlekschakelaar.
Ik begrijp niet waarom de zonnepanelenboer de zonnepanelen niet via een verdeelblokje op de hoofdaansluiting heeft gemonteerd. De aansluiting wordt dan:
HS 40A --> ALS 40A --> Q-relais --> Alamat B25 --> HS 40A (op zolder) --> ALS 16A --> B16 --> 7 zonnepanelen met micro omvormers
Dit komt op hetzelfde neer.
Alleen heeft de PV-installateur nu wel 2 (verschillende) draden in dezelfde klem van die aardlekschakelaar gefrot, dit hoort niet. Aansluiten met aftakblokjes, boven de hoofdschakelaar of boven deze aardlekschakelaar, kan en mag wel.
Optie a is makkelijk, maar later niet meer uitbreidbaar
Net zo uitbreidbaar als je andere opties, je kunt altijd nog méér aardlekautomaten plaatsen.
Tot slot even ter dubbelcheck:
Ik begrijp dat ik het beste A-merk materiaal kan gebruiken en dat Merlin gerin (nu Schneider Electric) daar niet bij hoort. ABB wordt hier geroemd, dus dat heeft nu mijn voorkeur. Kan ik zonder problemen ABB (SN201L) materiaal gebruiken in deze kast?
Merlin Gerin / Schneider Electric is gewoon prima spul. Als Merlin Gerin nog zou bestaan dan hoorde het gewoon tot de A-merken. Het is wel ouder en dit soort spul heeft ook geen oneindige levensduur natuurlijk.
Alle merken passen gewoon in deze kast.