Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sven4474
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11-06 07:49
@maartend je linkt een aardlekschakelaar en geen aardlekautomaat. Aardlekautomaten zijn duurder dan aardlekschakelaars over het algemeen. Daarnaast is het een beetje dubbel als je er eerst een aardlekautomaat en daarna groepen in zet normaliter.

De laatste link die je stuurde is inderdaad de hoofdschakelaar en geen 3 fase automaat.

Mocht je gaan vervangen zou ik overwegen om het direct goed te (laten) doen en eventueel ruimte te laten voor zaken als inductiekoken, thuisbatterij, zonnepanelen, laadpaal etc. Veel zal wellicht niet van toepassing zijn dus daar je op aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:18
sven4474 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 08:23:
@maartend je linkt een aardlekschakelaar en geen aardlekautomaat. Aardlekautomaten zijn duurder dan aardlekschakelaars over het algemeen. Daarnaast is het een beetje dubbel als je er eerst een aardlekautomaat en daarna groepen in zet normaliter.

De laatste link die je stuurde is inderdaad de hoofdschakelaar en geen 3 fase automaat.

Mocht je gaan vervangen zou ik overwegen om het direct goed te (laten) doen en eventueel ruimte te laten voor zaken als inductiekoken, thuisbatterij, zonnepanelen, laadpaal etc. Veel zal wellicht niet van toepassing zijn dus daar je op aanpassen.
Dank je ; Ik was idd op zoek of de eerste een gewone ALS was of een aardlekautomaat.
want even voor mijn beeldvorming ; het zou idd stom zijn als ik achter een aardlekautomaat nog een automaat zou zetten, dus als ik ruimte nodig heb kan ik daar winst maken? Door nl de aardlekschakelaar te vervangen door een aardlekautomaat, dan kunnen er (ik vermoed 3) automaten weg?

En ik heb ruimte voor inductie, zonnepaneel en de hele ratseflats. Echter net 1 din te kort heb gewoon net 1 din extra nodig.

ik ga echt die kast openschroeven en kijken wat er binnen allemaal gebeurt.

Als het idd mijn hoofdschakelaar is, dan vraag ik mij af wat er in de oude plastic kast zit die er onder zit en die verzegeld is

p.s. Wat maakt het verschil tussen dat E-norm spul en bijv Schneider?

[ Voor 6% gewijzigd door maartend op 05-06-2025 08:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06:20

timovd

Voorsprong door techniek

@maartend hoofdschakelaar (in je groepenkast) != hoofdzekering (van de netbeheerder)

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-06 18:56
Xander schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 23:29:
[...]

Als er maar één groep in die kast komt zou ik geneigd zijn om de leiding via de bestaande kast in te voeren. Dan zit je ook niet te prullen met een losse buisinvoer en een leiding die je weer apart moet beugelen, die kun je dan zo in het 8-voudige zadel erbij klikken. Ook de aarde kun je dan gewoon op de bestaande rail erbij drukken. Hoef je alleen de fase(n) en nul naar links door te voeren.

Maarja... je koopt vast geen kast van 12 modulen omdat je nooit van plan bent om méér dan 1 groep te plaatsen.
Je laatste aanname is correct, op de foto zie je ook niet er boven de laatste vrije zadel een stopcontact zit, dus die is niet te gebruiken. Ik verwacht binnen 2 jaar wel een thuisaccu te bouwen, dus de voorbereidingen die ik kan doen, doe ik vast. Toch dank voor je suggestie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
timovd schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 08:32:
@maartend hoofdschakelaar (in je groepenkast) != hoofdzekering (van de netbeheerder)
Ok. Dus ik heb wel toegang tot mijn hoofdschakelaar maar niet tot de hoofdzekering.

Maar ook bij met hoofdschakelaar zet ik alles uit? Ik weet dat ik heul vroeger gewoon de hoofdzekering uitdraaide als ik iets moest doen, just to be sure.
Waarom is er dan nog een hoofdzekering?

[ Voor 12% gewijzigd door maartend op 05-06-2025 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Omdat je niet meer dan een bepaalde stroomsterkte door je groepenkast wil hebben. Daarnaast betaal je ook maar voor 3x25. Wil je meer? Dan mag je betalen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 18:41
maartend schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 08:35:
Maar ook bij met hoofdschakelaar zet ik alles uit? Ik weet dat ik heul vroeger gewoon de hoofdzekering uitdraaide als ik iets moest doen, just to be sure.
Waarom is er dan nog een hoofdzekering?
Die hoofdschakelaar kan je alleen met hand bedienen. die schakelt niet als er een te hoge (lek)stroom over de installatie gaat.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
maartend schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 08:27:
ik ga echt die kast openschroeven en kijken wat er binnen allemaal gebeurt.
Misschien een idee eerst hier een foto te posten zodat we je kunnen voorbereiden op wat je kan verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
timovd schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 08:37:
Omdat je niet meer dan een bepaalde stroomsterkte door je groepenkast wil hebben. Daarnaast betaal je ook maar voor 3x25. Wil je meer? Dan mag je betalen.
Ik was even in twijfel omdat ik een 3x40A hoofdschakelaar heb. Maar ik neem idd maar 3x25A af. Moet ik die hoofdschakelaar dan laten vervangen door een 3x25A?
Zo zijn mijn 3 fase ALS ook 3x40A

[ Voor 3% gewijzigd door maartend op 05-06-2025 08:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hvn9HHyP3lgGzdmjYAwHjH35JRY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qbYg1Hzt5x4nRvXq48kRM7B8.jpg?f=fotoalbum_large

Pic op vraag. Ik had uit ander topic begrepen , dat oranje spul is prut, linksboven is goed (daar komt mijn inductie op).
En als ik idd de hoofdschakelaar uit kan zetten durf ik zelf de automaten wel te vervangen die er achter zitten. Hoofdschakelaar kan ik zelf dus niet vervangen ivm de hoofdzekering waar ik niet bij kan.

Nu ik zelf het plaatje zie denk ik dat ik zie wat er gebeurt met die ALS.

de eerste ALS gaat naar de 3 groepen er boven,, nl nr 4,5 en 6.
de 2de ALS gaat naar 7,8 en 9.

dan zit er daarboven (tussen 6 en 7)nog een ongenummerde LeGrand aardlekautomaat, waarvan ik even moet uitvogelen wat die precies schakelt.

Zou dit kunnen kloppen? En zou ik dan 1 ALS en 3 bijbehorende automaten kunnen vervangen door 1 aardlekautomaat?

Sorry voor de chaos vragen, ben maar gewoon in een andere tak werkzaam, de zorg.

[ Voor 32% gewijzigd door maartend op 05-06-2025 08:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 20:31
Als je de kast openmaakt en een foto post, dan kunnen we zien hoe alles loopt. Al verwacht ik niet veel spannends en is het gewoon HS -> Alamat -> ALS -> Automaten.

Oranje spul is inderdaad ‘troep’. Althans, het is niet 1 van de A-merken (bijv ABB, Hager, Eaton) en daardoor loop je wat extra risico. Maar die discussie rakel ik niet opnieuw op want die is hier al regelmatig gevoerd :)

Verder heb je nogal een kleine kast. Is er geen ruimte om een grotere kast neer te hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
JeroenVerweij schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 09:15:
Als je de kast openmaakt en een foto post, dan kunnen we zien hoe alles loopt. Al verwacht ik niet veel spannends en is het gewoon HS -> Alamat -> ALS -> Automaten.

Oranje spul is inderdaad ‘troep’. Althans, het is niet 1 van de A-merken (bijv ABB, Hager, Eaton) en daardoor loop je wat extra risico. Maar die discussie rakel ik niet opnieuw op want die is hier al regelmatig gevoerd :)

Verder heb je nogal een kleine kast. Is er geen ruimte om een grotere kast neer te hangen?
Thnx. Ik ga de discussie ook niet starten. Het werd mij verteld op een andere vraag, ik geloof het dus en wil het vervangen.

En nee, ik heb geen ruimte voor meer ; zeer oud, laag huis, hoofdzekering die al erg hoog zit. Ik zit nu al boven mijn plafond en onder de vloer van daarboven te werken. Vandaar mijn vraag of ik idd 1 ALS en 3 automaten kan vervangen door 1 aardlekautomaat (heb ook pas net van het bestaan van zoiets gehoord ; aardlekautomaat). Want dat zou me de ruimte geven die ik zoek. Mits het idd is ALS -> 3 automaten.

P.s. door jullie hulp leer ik hier veel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenVerweij
1 aardlekautomaat vervangt 1 installatieautomaat + de ALS.

Om 3 installatieautomaten te vervangen. + de ALS, heb je dus 3 aardlekautomaten nodig.

Je moet uiteraard wel weten hoe je die dan goed moet aansluiten. En gezien je posts vraag ik me af of je daar voldoende kennis van hebt (no offense). Als je daarover twijfelt, schakel een elektricien in.

[ Voor 40% gewijzigd door JeroenVerweij op 05-06-2025 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
JeroenVerweij schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 09:49:
1 aardlekautomaat vervangt 1 installatieautomaat + de ALS.

Om 3 installatieautomaten te vervangen. + de ALS, heb je dus 3 aardlekautomaten nodig.

Je moet uiteraard wel weten hoe je die dan goed moet aansluiten. En gezien je posts vraag ik me af of je daar voldoende kennis van hebt (no offense). Als je daarover twijfelt, schakel een elektricien in.
Ik hoor je. weet echter ook dat als iets logisch is ik veel zelf kan. Vandaar mijn doorvragen. En ik vermoed dat het in de kast zelf niet meer is als 1 op 1 vervangen. En als ik het niet vertrouw - elektricien.
Maar ik moet ook zeggen dat ik het leuk vind om dingen uit te vogelen en te leren.

Dus als ik het goed begrijp kan ik idd ruimtewinst maken (mits het idd zo aangesloten is als gedacht) door 1 ALS er uit te knallen en dan de 3 automaten door 3 x 1 aardlekautomaat te vervangen? Want ik zie aardlekautomaten van 1 din breed. Hoewel ik natuurlijk dan ook die 2 din brede leGrand kan wisslen door een 1-din brede? Ik moet uiteindelijk 1 Din ruimte zien te maken.

[ Voor 8% gewijzigd door maartend op 05-06-2025 10:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:05
@maartend Nee, als je 1 ALS + 3 automaten vervangt door 1 ALA (=aardlekautomaat), dan heb je nog maar 1 groep over in plaats van de 3 groepen die je nu hebt.
Je kunt 1 ALS + 3 automaten wel vervangen door 3 ALA. Dan heb je weer 3 groepen. En nog steeds enige ruimtewinst, als je ALA's van 1 module breed neemt.
En dan wordt het weer enigszins complex, want alhoewel er diverse leveranciers zijn van ALA's van 1 module breed, zijn ze niet allemaal geschikt. Veel modellen werken alleen goed als er de spanning voldoende hoog is en dat is nou juist niet altijd gegarandeerd in foutsituaties waarbij dat ding z'n werk moet doen.
Gelukkig is zijn er wel modellen van goede merken die wel een ALA maken die spanningsONafhankekelijk is, zoals bijvoorbeeld deze van ABB.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenVerweij
maartend schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 09:57:
[...]
Dus als ik het goed begrijp kan ik idd ruimtewinst maken (mits het idd zo aangesloten is als gedacht) door 1 ALS er uit te knallen en dan de 3 automaten door 1 aardlekautomaat te vervangen?
Als je bedoelt 3 automaten door 3x1 aardlekautomaat te vervangen: dan ja.

Om jouw foto te gebruiken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4qsf1uD0lTdsRaJrxPwwpA7oISM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pgCuOgkMuUixWAqSA0cE6jei.jpg?f=fotoalbum_large

Het rood omcirkelde kun je vervangen door 3 aardlekautomaten. Wederom mits je weet hoe je ze fatsoenlijk aansluit :) En even er vanuit gaande dat die 3 omcirkelde installatieautomaten zijn aangesloten op de omcirkelde ALS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
Out.of.Control schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 10:18:
@maartend Nee, als je 1 ALS + 3 automaten vervangt door 1 ALA (=aardlekautomaat), dan heb je nog maar 1 groep over in plaats van de 3 groepen die je nu hebt.
Je kunt 1 ALS + 3 automaten wel vervangen door 3 ALA. Dan heb je weer 3 groepen. En nog steeds enige ruimtewinst, als je ALA's van 1 module breed neemt.
En dan wordt het weer enigszins complex, want alhoewel er diverse leveranciers zijn van ALA's van 1 module breed, zijn ze niet allemaal geschikt. Veel modellen werken alleen goed als er de spanning voldoende hoog is en dat is nou juist niet altijd gegarandeerd in foutsituaties waarbij dat ding z'n werk moet doen.
Gelukkig is zijn er wel modellen van goede merken die wel een ALA maken die spanningsONafhankekelijk is, zoals bijvoorbeeld deze van ABB.
Sorry, ik zei het idd verkeerd. Ik bedoel idd 1 ALS er uit en 3 automaten er uit en dat vervangen door 3 aardlekautomaten. Dat ik dan wel de ruimte zou winnen. Thnx.

en bedankt vor de link. Lol, jou link heeft in beschrijving staan : schakelen door leken. Precies van toepassing op mij
Weer iets geleerd ; ALA en spannings onafhankelijke ALA

[ Voor 5% gewijzigd door maartend op 05-06-2025 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
JeroenVerweij schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 10:19:
[...]

Als je bedoelt 3 automaten door 3x1 aardlekautomaat te vervangen: dan ja.

Om jouw foto te gebruiken:
[Afbeelding]

Het rood omcirkelde kun je vervangen door 3 aardlekautomaten. Wederom mits je weet hoe je ze fatsoenlijk aansluit :) En even er vanuit gaande dat die 3 omcirkelde installatieautomaten zijn aangesloten op de omcirkelde ALS.
Ja, dat bedoel ik. En gezien zoasl het aangesloten is, lijkt me dat. Die leGrand die er tussen zit, is dat wel een aardlekautomaat? Die is dan ws rechtsreeks doorverbonden vanaf de hoofdschakelaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenVerweij
maartend schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 10:21:
[...]

Ja, dat bedoel ik. En gezien zoasl het aangesloten is, lijkt me dat. Die leGrand die er tussen zit, is dat wel een aardlekautomaat? Die is dan ws rechtsreeks doorverbonden vanaf de hoofdschakelaar
Het zou helpen als je de kast even openmaakt en een (of een paar) goede foto’s post van de situatie. Is 2 tellen werk en bespaart ons een hoop gegis ook bij eventuele verdere vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
JeroenVerweij schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 10:28:
[...]

Het zou helpen als je de kast even openmaakt en een (of een paar) goede foto’s post van de situatie. Is 2 tellen werk en bespaart ons een hoop gegis ook bij eventuele verdere vragen.
Ok, doen ik. Hoewel ik bang ben te schrikken.Even andere klus afmakenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hA1oxEgEhjTLbXkD0pihtkL3tZQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AtSdtiM8kBarrHY77wISdkZM.jpg?f=fotoalbum_large

Done. Puinhoop van onder is er niet, 3 fase automaat is niet aangesloten, dacht ik al. Ooit aangelegd denk ik voor in schuur of zoiets, gaat nu inductie op. Puinzooi boven is groter.

Maar lijkt volgens mij zoals al eerder beschreven. Dit zou dus netter en kleiner kunnen? Mogelijk is die LeGrand van mijn zonnepanelen, want die lui zijn ook daar bezig geweest staat me bij.

Vraag : mag een ALA naast de hoofdschakelaar zitten of moet daar een afscheiding tussen zitten?

[ Voor 53% gewijzigd door maartend op 05-06-2025 10:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenVerweij
Ja dit kan kleiner.
Ja die LeGrand zal idd van je PV zijn.
Ja een aardlekautomaat mag naast de hoofdschakelaar zitten.

Ik zou je alamat en je LeGrand automaat op de onderste rail zetten en vanuit daar je kast opnieuw inrichten.

Maar ik laat het graag aan de experts hier :)

Bedenk je overigens wel dat aardlekautomaten veeeeeel duurder zijn dan gewone installatieautomaten. Iets om rekening mee te houden. Gaat je een paar 100 euro extra kosten. Maar als je de ruimte nodig hebt snap ik dat je niet anders kunt (als je de kast idd niet kunt uitbreiden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
JeroenVerweij schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 10:58:
Ja dit kan kleiner.
Ja die LeGrand zal idd van je PV zijn.
Ja een aardlekautomaat mag naast de hoofdschakelaar zitten.

Ik zou je alamat en je LeGrand automaat op de onderste rail zetten en vanuit daar je kast opnieuw inrichten.

Maar ik laat het graag aan de experts hier :)

Bedenk je overigens wel dat aardlekautomaten veeeeeel duurder zijn dan gewone installatieautomaten. Iets om rekening mee te houden. Gaat je een paar 100 euro extra kosten. Maar als je de ruimte nodig hebt snap ik dat je niet anders kunt (als je de kast idd niet kunt uitbreiden).
Dank je voor de hulp. Ik zat idd te denken om die Alamat naar benden te trekken (want die zit nog niet aangesloten, dus kabel kan ik net zo lang maken als ik wil) en ik neem dan die LeGrand mee, mijn omvormer zit er knal naast, dus daar zal ik ook nog wat speling hebben op de bedrading. En als ik idd een ALS er uit kan werken, dan heb ik mogelijk nog ruimte voor zonnepanelen, want ik heb daar een paralelle aansluiting op zitten, voor als ik ooit wil uitbrieden. Maar ik dacht me te herinneren dat daar wel een nieuwe automaat voor moest komen (begreep ik uit de uitleg toen).
En al die andere automaten zal ik van de uitgaande bedrading niet veel ruimte meer hebben.

En ja, ik zag dat de prijs een factor 6 hoger ligt, maar ja, kast uitbreiden gaat ook een kapitaal kosten, want dat gaat echt een lastige klus zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 11-06 19:16
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TYOBB-QkVlHL_VZ4J6-mHwiBFQ4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YokLkxhEJaMYHCGWkeYWVORc.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zou even nakijken of dit wel snor zit.
Ik ken zelf 3 opties om meerdere draden in dezelfde aansluiting te krijgen, waar dit misschien de minst nette van is.
1. 1->2 aansluitblokjes. Daarmee kun je 2 draden samenvoegen in 1 aansluiting.
2. Adereindhulzen waar twee draden in passen.
3. Huppatee pats boem smijt er maar bij in.

Op de foto denk ik een optie 3 te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:45

dragonhaertt

@_'.'

DaanTriple7 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 11:37:
[Afbeelding]

Ik ken zelf 3 opties om meerdere draden in dezelfde aansluiting te krijgen, waar dit misschien de minst nette van is.

Veel aardlekschakelaars hebben twee aansluitingen per fase:
Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn1.gstatic.com/shopping?q=tbn:ANd9GcRH3Uf_10CZ_AQtwRx6UawL1G7ZJ-TUN9JJuU35kbOuC-PoWpITetQ8qpBozFJS4tJMZso0QU0BQ0WnHvEW4tReNLxmhaaSRSLyYRcpCUnn

Ik weet niet of dat bij dit merk ook zo is, maar dat is een prima manier van twee draden in één aansluiting te krijgen.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
DaanTriple7 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 11:37:
[Afbeelding]

Het gaat al anders worden, maar wel wat ik wil.

Ik neem contact op met mijn automatenboer, leg hem voor wat ik zoek en mijn vraag, hij vraagt om een foto, waarbij ik de interne doorstuur, hij geeft ook aan ; mwagh niet helemaal conform tegenwoordig, en nu krijg ik voor de prijs van de losse automaten die ik allemaal wil vervangen een compleet nieuwe kast, aangesloten intern zoals het moet. En 4 klemmen om de bedrading uit mijn meter los te koppelen, af te doppen enzovoorts.

En dan hou ik nog 4 din plekken over voor als ik eventueel nog een EV aan wil schaffen

P.s. Dat oranje spul wordt allemaal weg gekieperd, mocht iemand het willen hebben, stuur even een berichtje. Gratis, enkel verzendkosten. DE mensen die me alle info gaven gaan voor.

[ Voor 6% gewijzigd door maartend op 05-06-2025 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04:58
En wie gaat die kast aansluiten?
Om de spanning van de hoofdschakelaar af te halen moeten de hoofdzekeringen eruit.
Daar heb je een installateur met zegelrecht voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
devriesjande schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 12:08:
En wie gaat die kast aansluiten?
Om de spanning van de hoofdschakelaar af te halen moeten de hoofdzekeringen eruit.
Daar heb je een installateur met zegelrecht voor nodig.
Niet.|
Heel voorzichtig. Net als 2 egeltjes. Maar zie daar niet zo tegen op. 1 draad losmaken, dop erop, volgende los, dop er op, enz. Ik heb daar zo veel ruimte om te bewegen, dat vertrouw ik wel.

Tot jaar of wat geleden was mijn hoofdzekering vrij toegankelijk, nu jammer genoeg niet meer. Anders was het nog eenvoudiger.

[ Voor 18% gewijzigd door maartend op 05-06-2025 12:13 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• devriesjande
Succes. Ik hoop dat je je collegas in de zorg niet nodig zal hebben.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:45

dragonhaertt

@_'.'

maartend schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 12:12:
[...]

Niet.|
Heel voorzichtig. Net als 2 egeltjes. Maar zie daar niet zo tegen op. 1 draad losmaken, dop erop, volgende los, dop er op, enz. Ik heb daar zo veel ruimte om te bewegen, dat vertrouw ik wel.

Tot jaar of wat geleden was mijn hoofdzekering vrij toegankelijk, nu jammer genoeg niet meer. Anders was het nog eenvoudiger.
Niet lullig bedoeld, maar als je het verschil tussen een hoofdschakelaar, hoofdzekering en automaat niet weet dan lijkt het me heel onverstandig om onder spanning te werken.

Zelfs met de juiste tools en PBM mag dit van de arbo niet.
Daarmee probeer ik te zeggen dat een professional niet betaald mag worden om onder spanning te werken aan dergelijke installaties.

In theorie mag een hobbyist dat dus wel als vriendendienst of in zijn eigen huis doen, maar dat is nooit aan te raden!

[ Voor 15% gewijzigd door dragonhaertt op 05-06-2025 12:27 ]

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

maartend schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 11:52:
[...]

Het gaat al anders worden, maar wel wat ik wil.

Ik neem contact op met mijn automatenboer, leg hem voor wat ik zoek en mijn vraag, hij vraagt om een foto, waarbij ik de interne doorstuur, hij geeft ook aan ; mwagh niet helemaal conform tegenwoordig, en nu krijg ik voor de prijs van de losse automaten die ik allemaal wil vervangen een compleet nieuwe kast, aangesloten intern zoals het moet. En 4 klemmen om de bedrading uit mijn meter los te koppelen, af te doppen enzovoorts.

En dan hou ik nog 4 din plekken over voor als ik eventueel nog een EV aan wil schaffen

P.s. Dat oranje spul wordt allemaal weg gekieperd, mocht iemand het willen hebben, stuur even een berichtje. Gratis, enkel verzendkosten. DE mensen die me alle info gaven gaan voor.
Ik laat even dat hele werken onder spanning achterwege want dat bericht dat het gewoon ontzettend gevaarlijk en dom is lijkt jou volledig te passeren.

Wat voor merk componenten ga je nu krijgen? Wat dat die E-norm er uit gaat dat snap ik, maar wat krijg je nu terug? Een kast vol met EMAT, CHINT, noARK, SEP of Gacia zou ook mijn voorkeur niet hebben.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
True schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 12:28:
[...]

Ik laat even dat hele werken onder spanning achterwege want dat bericht dat het gewoon ontzettend gevaarlijk en dom is lijkt jou volledig te passeren.

Wat voor merk componenten ga je nu krijgen? Wat dat die E-norm er uit gaat dat snap ik, maar wat krijg je nu terug? Een kast vol met EMAT, CHINT, noARK, SEP of Gacia zou ook mijn voorkeur niet hebben.
Het passeert niet. En nogmaals, als ik mezelf niet vertrouw vraag ik iemand met een zegeltang

ABB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• uaT
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 10-06 22:38

uaT

Je hebt hier met 3 fase te maken, dat is 400V tussen de fasen. Per ongeluk een kortsluiting maken in de kast resulteert al in een flinke knal of erger. Bespaar je die ellende en ga niet de zaak met vertrouwen 'onderzoeken' . Ook als er een foute verbinding in de nul wordt gemaakt zijn de problemen groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
uaT schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 12:45:
Je hebt hier met 3 fase te maken, dat is 400V tussen de fasen. Per ongeluk een kortsluiting maken in de kast resulteert al in een flinke knal of erger. Bespaar je die ellende en ga niet de zaak met vertrouwen 'onderzoeken' . Ook als er een foute verbinding in de nul wordt gemaakt zijn de problemen groot.
Ik zeg het verkeerd. Als ik mezelf niet vertrouw. Maar het is toch nog niet voor nu.
En zit me net te bedenken ; ik trek gewoon die verzegelingen los. Kan hoofdzekering los, kan ik veilig werken. En daarna installateur met zegelrecht laten komen. Of zelfs al om hem door te laten knippen

Maar iedereen bedankt voor de hulp en de zorg. Veel opgestoken.

[ Voor 21% gewijzigd door maartend op 05-06-2025 15:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaanTriple7
dragonhaertt schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 11:51:
[...]

Veel aardlekschakelaars hebben twee aansluitingen per fase:
[Afbeelding]

Ik weet niet of dat bij dit merk ook zo is, maar dat is een prima manier van twee draden in één aansluiting te krijgen.
ABB en Eaton hebben dat ook op hun ALA's, maar ik begreep van een installateur dat juist veel andere merken die luxe niet hebben.
Afijn.. dat is inderdaad een mooie optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:34
Spherix schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 09:59:
De kookplaat is slechts een 2 pitter, maar kan incl boost functie wel 2x 2100Watt trekken. Die is instelbaar terug te schroeven, maar een losse groep is allicht geen overbodige luxe dan. Waarom zou je daar alsnog een 3-fase groep voor gebruiken als de kookplaat dat niet nodig heeft?
Ah, ik ging uit van gewoon minimaal een 7,5kW plaat. Maar die tweepitter kan wel op 1x16A maar zou ik dus wel eigen groep geven en zeker ook andere fase van een oven of boiler.
Na wat verder zoekwerk bedacht ik me het volgende te doen:
- In het woonhuis uitbreiden met een 3x20a automaat in losse kast
Lijkt me op zich prima, maar moet dus een aardlekautomaat zijn als je niet weet of de aardweerstand laag genoeg is.

En let dus op dat waar je het aan knoopt het wel fatsoenlijk is voor de stroom. In huis ook al een (deel) vervangen zou naar mijn idee al handiger zijn.
- Vanaf daar met een YMvK kabel 5x6mm naar het tuinhuis via een mantelbuis (moet toch riolering graven, dus ik leg er 2 stuks bij á 63mm voor de toekomst).
Lijkt me prima als je geen PV plannen hebt.
- In het tuinhuis een eigen groepenkast
- Daarin 3x Aardlekschakelaar 40A 30mA Type A plaatsen (1 per fase)
- Daaronder 2-3 groepen met 16A automaten aansluiten zodat alles mooi verdeeld is over de fases
Je zou dus kunnen overwegen daar alles met alamats uit te voeren ipv losse aardlekschakelaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
Ik heb zelfs een 4-pitter op 16A.
We koken vaak met 2 pannen (vol vermogen beschikbaar). Vanaf 2 pitten op vol vermogen wordt de 3e en evt 4e begrensd. Het was een proef om te kijken of ik wel een nieuwe kabel naar de keuken moest gaan trekken, maar dat ga ik dus niet doen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
maartend schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 13:01:
[...]

Ik zeg het verkeerd. Als ik mezelf niet vertrouw. Maar het is toch nog niet voor nu.
En zit me net te bedenken ; ik trek gewoon die verzegelingen los. Kan hoofdzekering los, kan ik veilig werken.

Maar iedereen bedankt voor de hulp en de zorg. Veel opgestoken.
Ga dit nu asjeblieft NIET doen!
Ga geen zegeltjes verwijderen om je HZ te trekken, dit kan namelijk duiden op fraude en daar wordt je netbeheerder niet zo heel tof van, in het ernstigste geval krijg je tot 100K per fase boete op verdenking van fraude, dit is exclusief de extra kosten.
En de zegels zitten er niet voor niets op, punt 1 zoals genoemd fraude, punt 2 ter bescherming van je eigen veiligheid, er zit geen aardlekschakelaar oid voor je hoofdzekeringen, er zit een dikke >80A (ganbaar is 160A of groter) zekering voor om de buurt/straat te voeden, zonder aardlek beveiliging oid en doe je daar iets fout zijn de gevolgen niet te overzien.

Wat betreft je kast en die mogelijk vernieuwen kan het een idee zijn om b.v. een 2x18 module brede kast te pakken, die heeft de afmetingen van: H38,2 x B38,2 x D12 cm (deurtje kan eruit als je wenst), en als je dan ook nog eens alles vervangt voor aardlekautomaten (alamat's) dan heb je enorm veel uitbreidingsruimte over.

Heb hier even een shoppinglist voor je gemaakt, met een 2x18 module kast + toebehoren, 7 alamats B16 1F+N en een 3F+N alamat B16 voor je kookplaat, ja dit kost ff serieus geld, maar dan heb je wel alles na behoren mijns inziens + flink wat uitbreidingsruimte over (10 modules op de onderste rij als je HS en 3F+N bij elkaar plaatst, en 11 modules op de bovenste rij als je daar alle 1F+N alamats plaatst).

Edit:
Hier trouwens een globaal voorbeeldje van zo'n kast als bovenstaande:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qNjJBuBDCvRTOZ9W3Y0O029PpSs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/KCVF9YvH7b1Gj59yeXpAngJU.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z8Hrl3kDy3Zdgw7nAl-9Lo1bCD0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/KMQH6t2uQQfPglKDL0m5uwXU.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iKf8tb9KBwGV29kCAvaKgHKgynI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Ax7W1JfYqWUm8jzBdiObchJl.jpg?f=user_large

Deze heb ik net opgebouwd voor het lokale buurthuis, voorzien van een 3F+N 40A HS (met bruggetje eronder omdat ze nog een 1x40A HZ hebben), 9x B16 1F+N Alamat, 1x C20 1F+N Alamat, een Shelly Pro1 en een Eaton 40A magneetschakelaar (relais).
De Shelly1 Pro schakelt het relais, waarop enkele elektrische kacheltjes aangesloten zitten, deze zitten dus achter de C20 alamat via het relais.
Waarom de Shelly1 Pro, deze kan mooi bij op de Dinrail en heb je geen losse constructies o.i.d. nodig, op de Shelly wordt nog een puls-schakelaar aangesloten zodat je bij binnenkomst oid ook de verwarming in kan schakelen, er komt ook een (standaard) schema in voor de verwarming + ze kunnen deze straks dus ook remote sturen (er is wel internet aanwezig, maar geen gas).

[ Voor 39% gewijzigd door Annuk op 05-06-2025 15:40 ]

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BierDopjuh
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11-06 11:20
DaanTriple7 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 13:28:
Ik heb zelfs een 4-pitter op 16A.
We koken vaak met 2 pannen (vol vermogen beschikbaar). Vanaf 2 pitten op vol vermogen wordt de 3e en evt 4e begrensd. Het was een proef om te kijken of ik wel een nieuwe kabel naar de keuken moest gaan trekken, maar dat ga ik dus niet doen.
Ik heb ook zo'n plaat met een instelbaar vermogen, begonnen op 1x10a (bijzonder gare elektra toen ik dit huis betrok), later naar 1x16a gezet. 1x10a is bij normaal koken te doen, maar vervelend. Inmiddels zit de plaat netjes op 3x16a aangesloten; alleen vergeet ik steeds om de settings te wijzigen. (Je moet 5x de stroomvoorziening onderbreken, dan wat knopjes indrukken etc). Conclusie na een half jaar: 1x16 was helemaal prima geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
@Annuk
daarom zei ik ook ; of daarvoor. Heb net al een installateur met zegelrecht gevonden.

Thnx voor de zorg.
moet wel zeggen, voor dat men lang geleden de meter plaatste, zaten de zegels niet eens meer op die hoofdzekering. Was heel makkelijk, ding tig keer losgedraaid toen.

Er is idd een 38 hoge kast voor me gemaakt, zit er nu ook in. Maar ik dacht wel 30 breed, want heb niet veul over meer. Maar wel 4 din over nu.
Vindt die 540 best wel meevallen.

Leuk, die shelly in jou setup. Ik draai hier thuis zelf home assistant.

p.s. regel 1 boeit me niet zozeer, maar dat is per definitie mijn instelling. Ik hou in mijn prive niet zo van regeltjes, kom al om in de regeltjes in mijn werk.

[ Voor 43% gewijzigd door maartend op 05-06-2025 17:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
maartend schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 17:10:
@Ann
daarom zei ik ook ; of daarvoor. Heb net al een installateur met zegelrecht gevonden.
Je hebt de verkeerde getagged ;)
Thnx voor de zorg.
moet wel zeggen, voor dat men lang geleden de meter plaatste, zaten de zegels niet eens meer op die hoofdzekering. Was heel makkelijk, ding tig keer losgedraaid toen.

Er is idd een 38 hoge kast voor me gemaakt, zit er nu ook in. Maar ik dacht wel 30 breed, want heb niet veul over meer. Maar wel 4 din over nu.
Vindt die 540 best wel meevallen.
Als je jou kast ombouwt maar met mijn genoemde componenten houd je onderin 4 modules over en bovenin 5 modules, aangezien je nu ook 3F+N aardlekschakelaars hebt kan je evt al winst pakken door deze om te zetten naar 1F+N aardlekschakelaars (3 stuks), dan heb je op de onderste rij al 2 modules winst.
Leuk, die shelly in jou setup. Ik draai hier thuis zelf home assistant.
Ik hier thuis ook inderdaad, mogelijk tzt in het buurthuis ook nog eens maar nu in ieder geval nog niet.
p.s. regel 1 boeit me niet zozeer, maar dat is per definitie mijn instelling. Ik hou in mijn prive niet zo van regeltjes, kom al om in de regeltjes in mijn werk.
Weet niet exact wat je met regel 1 bedoeld, maar toevallig laatst een situatie meegemaakt, particuliere klant en waren we in het verleden al vaak geweest voor hz, meneer des huises wisselde zelf tegenwoordig maar mevrouw belde... Meneer kreeg een factuur van 150+K. Volgende keer wordt ie geknipt en afgesloten.

En wat ik zei het is niet alleen om frauduleuze praktijken hè, het gaat ook om veiligheid, en als nu blijkt dat je draden verkoold zijn, of je porselein is geknapt van de zekeringhouder dan krijg jij de optater en/of vlammen in je gezicht, en dat laatste heb ik van dichtbij gezien en dat is echt niet tof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
@Annuk
Rechtgezet.

Maar zoals gezegd, al geregeld. Ga, als ik hulp kan krijgen geen risico lopen op een elektrisch probleempje voor de buurt, zo gek ben ik ook weer niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik heb een leuk aanbod voor een 24-tal 1 positie aardlekautomaten (Abb).

Zou het verstandig / handig zijn om deze te plaatsen in mijn huidige groepenkast, ter vervanging van een hoop aardlekschakelaars en bijbehorende automaten?

Een flink aantal van de huidige groepen (nog met automaten achter een aardlekschakelaar) doen niet zoveel bijzonders. Is dan bijvoorbeeld een groep voor de stopcontacten en verlichting op een slaapkamer. Of de overloop. Of de eetkamer.

Heeft het waarde om die allemaal achter een aardlekautomaat te zetten? En daarmee dus de hele groepenkast te ontdoen van alle aardlekschakelaars en normale automaten?

Het klinkt in ieder geval wel goed vwb flexibiliteit en netheid. :)

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:34
@Tanuki Ligt aan de prijs en leeftijd van het geheel nu.

Ik heb 2 jaar terug gewoon groepen + 3 aardlekschakelaars geplaatst (+ alamat voor tuin en pv) maar met de 1 unit breede alamat van ABB zou ik nu daar voor gaan. Lekker elk probleem geïsoleerd. Maar zou ik er echt geld voor over hebben het nu te vervangen, nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Septillion schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 21:50:
@Tanuki Ligt aan de prijs en leeftijd van het geheel nu.

Ik heb 2 jaar terug gewoon groepen + 3 aardlekschakelaars geplaatst (+ alamat voor tuin en pv) maar met de 1 unit breede alamat van ABB zou ik nu daar voor gaan. Lekker elk probleem geïsoleerd. Maar zou ik er echt geld voor over hebben het nu te vervangen, nee.
Qua prijs ga ik er op achteruit. Qua ruimte in de meterkast ga ik er op vooruit. Als ik het nu zo laat, dan heb ik minder ruimte in de meterkast (en in de groepenkasten), maar werkt het nog steeds.

Ik kan ook de huidige groepen laten zitten, m.a.w. de "normale" groepen.
En enkel voor de vaste apparaten (oven, wasmachine, was droger, vaatwasser, boiler, ...) de aardlekautomaten gebruiken. M.a.w., 1 groepenkast laten zoals die is en de groepenkast die er pal naast hangt enkel uitrusten met aardlekautomaten.

Dan kan ik mijn recent geplaatste gekoppelde 2 groepenkasten weer opdoeken. :) want ook daar zitten weer aardlekschakelaars in en aparte groepen.

Misschien dan toch nog 1 extra kast houden, ivm een paar 4 polige automaten.

Een ander voordeel zou zijn de "overstap" van flexomaten naar normale schroef verbindingen, meer flexibiliteit en ook de mogelijkheid daar dikkere aders in te kunnen doen.

[ Voor 4% gewijzigd door Tanuki op 05-06-2025 21:57 ]

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-06 17:57

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Annuk schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 15:19:
[...]

Deze heb ik net opgebouwd voor het lokale buurthuis, voorzien van een 3F+N 40A HS (met bruggetje eronder omdat ze nog een 1x40A HZ hebben), 9x B16 1F+N Alamat, 1x C20 1F+N Alamat, een Shelly Pro1 en een Eaton 40A magneetschakelaar (relais).
De Shelly1 Pro schakelt het relais, waarop enkele elektrische kacheltjes aangesloten zitten, deze zitten dus achter de C20 alamat via het relais.
Waarom de Shelly1 Pro, deze kan mooi bij op de Dinrail en heb je geen losse constructies o.i.d. nodig, op de Shelly wordt nog een puls-schakelaar aangesloten zodat je bij binnenkomst oid ook de verwarming in kan schakelen, er komt ook een (standaard) schema in voor de verwarming + ze kunnen deze straks dus ook remote sturen (er is wel internet aanwezig, maar geen gas).
4 polige relais snap ik niet echt in deze opstelling. Ik zie dat je de fase lijkt te splitsen? Verder vraag ik mij af hoe je de kacheltjes aan gaat sluiten, want stopcontacten mogen (dacht ik, in Nederland) op max 16A worden afgezekerd.

Als het te veel kacheltjes zijn zou je met het 4 polige relais 2 groepen kunnen schakelen zodat je 2x16A hebt bijvoorbeeld.

[ Voor 47% gewijzigd door Rimco op 05-06-2025 23:25 ]

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rimco schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 23:24:
[...]

4 polige relais snap ik niet echt in deze opstelling. Ik zie dat je de fase lijkt te splitsen? Verder vraag ik mij af hoe je de kacheltjes aan gaat sluiten, want stopcontacten mogen (dacht ik, in Nederland) op max 16A worden afgezekerd.

Als het te veel kacheltjes zijn zou je met het 4 polige relais 2 groepen kunnen schakelen zodat je 2x16A hebt bijvoorbeeld.
De wens was afstand sturing (duidelijk met de shelly) en 3 of 4 max 2kW kacheltjes te schakelen, ieder voorzien van een eigen wcd en kabel, maar dit werd later pas goed duidelijk.

3 moeten er iig geschakeld worden, eerst ook het idee met een 3F+N C16 alamat, maar ze beschikken nog niet over een 3F aansluiting.
Later kan er nog omgebouwd worden, maar nu wel al voorzien op 4 polig relais, en dit was de enige die bij SV tot 40A max kon schakelen (stukje marge).
Achteraf misschien anders op moeten bouwen maar dit is hoe het nu is, schiet er te kort kan ik nog een automaat bijplaatsen of overgaan op 3F. Als het goed is is er nu ook nog een 1F automaat over maar moet ik even zien in het werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Annuk WCDs afzekeren op 20A is helaas niet zo handig. Dan kan je (zelfs nu met 1F) het verdelen over 2 groepen. Komen die 4 polen alsnog wel van pas en heb je niet het risico dat iemand stiekem 20A door 1 WCD gaat halen.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
Aangezien ik binnenkort een laadpaal ga aansluiten en m'n huidige 2x 12 module kast helemaal vol zit ga ik er 1tje naast plaatsen.
Een collega attendeerde mij erop of ik ook had nagedacht over overspanningsbeveiliging waar ik nu ruimte genoeg voor heb.

Maar in dit topic lees ik maar weinig over overspanningsbeveiliging, dus hoe denkt de tweaker hierover? nuttig? of overbodig? en blijkbaar moet je hem ook regelmatig ( eens in de 3 a 5 jaar ) vervangen.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor4
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10-06 08:36
Ik heb een vraagje over manieren om mijn PV installatie voor te bereiden op aan/af schakelen. Ik heb 2 aparte PV systemen, elk op een 3 fase automaat. AP solar (met een ECU-R 2060xxx) en een Enphase systeem met micro omvormers op een Envoy S-metered hub.
Voor beide systemen kan ik geen acceptabele manier vinden om de systemen geautomatiseerd uit te zetten bij negatieve energieprijzen. Heb nu nog geen dynamisch contract, maar in toekomst wil ik daar wel naartoe.

Heb gekeken naar software oplossingen (grote voorkeur), maar AP systeem lijkt dat mijn mijn ECU versie niet te kunnen. Bij Enphase vragen ze ruim €400 voor een mogelijke oplossing (en wat een ... bedrijf :() . Kortom, ik denk aan een hard shutdown door 2x Shelly pro 1M te plaatsen en die op beide groepen aan te sluiten. Dan zou je in HA iets kunnen programmeren dat bij een energieprijs die onder een drempelwaarde komt (negatieve prijs lager dan energiebelasting) de Shelly afschakelen en zodanig de thuisaccu's tegen die tijd volgeladen worden van het net ipv uit de panelen.

Echter; hoe verstandig en haalbaar is deze oplossing? Het voelt niet enorm slim om met grote regelmaat zulke groepen ineens af te schakelen qua levensduur van de trafo's. Hebben jullie hier gedachten over?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Rimco schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 00:48:
@Annuk WCDs afzekeren op 20A is helaas niet zo handig. Dan kan je (zelfs nu met 1F) het verdelen over 2 groepen. Komen die 4 polen alsnog wel van pas en heb je niet het risico dat iemand stiekem 20A door 1 WCD gaat halen.
I know, scheelt dat de wcd's wel zijn afgesloten zodat er niet zomaar stekkers in en uit kunnen, mogelijk verdeel ik het inderdaad ook nog over 2 groepen maar zal ff in overleg gaan + eerst even goed uitzoeken hoe alles zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tinusvolkel schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 09:52:
Aangezien ik binnenkort een laadpaal ga aansluiten en m'n huidige 2x 12 module kast helemaal vol zit ga ik er 1tje naast plaatsen.
Een collega attendeerde mij erop of ik ook had nagedacht over overspanningsbeveiliging waar ik nu ruimte genoeg voor heb.

Maar in dit topic lees ik maar weinig over overspanningsbeveiliging, dus hoe denkt de tweaker hierover? nuttig? of overbodig? en blijkbaar moet je hem ook regelmatig ( eens in de 3 a 5 jaar ) vervangen.
Bij een 3F aansluiting is een SPD (type 2) wel verstandig inderdaad, maar je moet ook donders goed weten (en dus zeker ook meten) hoe je aarding is.
Zou altijd opteren voor een SPD met verwisselbare cassettes, zodat je niet de gehele installatie hoeft te verwisselen.
Het is namelijk wel een beveiliging tegen een zwevende nul vanaf de netbeheerders zijde, en kan je veel schade en geld besparen, en denk dat de belasting over de nul tegenwoordig best wel een issue is met al die 1F zonnepaneel installaties.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
De mooiste uitleg van krachtstroom / 3 fasen die ik ooit heb gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-06 19:50

Ethirty

Who...me?

Ik heb een type 2 van ABB met verwisselbare cassettes. Zit met een kam direct aan mijn hoofdschakelaar vast. Kost bijna niks en ik hoop het nooit nodig te hebben, maar vond het wel de moeite waard om erbij te plaatsen.

https://www.sandervunderi...iging-4-polig-ovr-t2.html

Enige rare is dat die cassettes minder makkelijk te krijgen zijn dan de hele unit.

Ding hangt wel direct aan de aarde, dus de opmerking van Annuk is wel terecht. Alleen is dat voor de gemiddelde consument niet goed te verifiëren en veel monteurs doen voor mijn gevoel ook maar wat. Dus dan moet je het wel laten nameten.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Nu online
@Annuk / @Ethirty , Heeft een overspanningsbeveiliging dan zwaardere eisen dan "normaal"?
Toen m'n hoofdschakelaar van 1 naar 3 fase is vervangen heeft een monteur met zegelrecht de aarde nagemeten ( dat moet blijkbaar als je nieuwe zegels plaatst ) dus toen ( 2.5 jaar geleden ) was hij goed.

Verder idd goed punt van de zwevende nul, weet dat vroeger de buurman dit ooit heeft gehad en kon toen veel vervangen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tinusvolkel schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 10:50:
@Annuk / @Ethirty , Heeft een overspanningsbeveiliging dan zwaardere eisen dan "normaal"?
Toen m'n hoofdschakelaar van 1 naar 3 fase is vervangen heeft een monteur met zegelrecht de aarde nagemeten ( dat moet blijkbaar als je nieuwe zegels plaatst ) dus toen ( 2.5 jaar geleden ) was hij goed.

Verder idd goed punt van de zwevende nul, weet dat vroeger de buurman dit ooit heeft gehad en kon toen veel vervangen...
In het net van de netbeheerder is de aarde=nul, oftewel vergelijkbaar aan PEN.
Als de nul wegvalt aan de netbeheerder zijde wordt d.m.v. de SPD die gekoppeld is aan een goede EIGEN aarding (dus ook niet aan die van de netbeheerder), dan houd de SPD namelijk het sterpunt op z'n plaats.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Annuk naast SPD heb ik hier ook een grid monitor die wegvallende nul detecteert en met grote contactor het net afschakelt. Is al ooit van pas gekomen omdat hij een slechte verbinding bij de hoofdzekering detecteerde als onbalans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Nu online
Annuk schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 11:02:
[...]

Als de nul wegvalt aan de netbeheerder zijde wordt d.m.v. de SPD die gekoppeld is aan een goede EIGEN aarding (dus ook niet aan die van de netbeheerder), dan houd de SPD namelijk het sterpunt op z'n plaats.
Net even gekeken, m'n aarde zit op een aardepin in de kruipruimte, op dat punt zit ook de metalen waterleiding gekoppeld, dus dat zou dan goed moeten zijn toch?
Er komt hier iig geen aardedraad binnen via de hoofdaansluiting.
Verder lijkt er hier in de wijk van voor 1980 ook een aardenet te lopen, die zag ik net in de kruipruimte zitten maar leek niet te zijn aangesloten, ben deze draad wel al meerdere keren tegen gekomen toen ik in de tuin aan het graven was.

[ Voor 15% gewijzigd door Tinusvolkel op 06-06-2025 11:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Rimco schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 11:12:
@Annuk naast SPD heb ik hier ook een grid monitor die wegvallende nul detecteert en met grote contactor het net afschakelt. Is al ooit van pas gekomen omdat hij een slechte verbinding bij de hoofdzekering detecteerde als onbalans.
Kijk dat zijn de uitgebreide(re) installaties, ben in het werk ook al eens bij iemand geweest die een complete accu-off-grid installatie had + een flinke eigen aggregaat inclusief grid-monitoring en automatische omschakeling, enige wat niet automatisch ging was de aggregaat starten, maar zodra die aan ging schakelden ook automatisch de zonnepanelen af en het accupakket, puur om de aggregaat niet te vernielen.
Meneer had zelfs een nieuwe aardpen erbij laten slaan inclusief meetrapport en alles :D

Tinusvolkel schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 11:32:
[...]

Net even gekeken, m'n aarde zit op een aardepin in de kruipruimte, op dat punt zit ook de metalen waterleiding gekoppeld, dus dat zou dan goed moeten zijn toch?
Er komt hier iig geen aardedraad binnen via de hoofdaansluiting.
Verder lijkt er hier in de wijk van voor 1980 ook een aardenet te lopen, die zag ik net in de kruipruimte zitten maar leek niet te zijn aangesloten, ben deze draad wel al meerdere keren tegen gekomen toen ik in de tuin aan het graven was.
Dat lijkt goed inderdaad, nu bij voorkeur nog eens laten meten voor de zekerheid en een SPD erin.
En wat @Ethirty zegt de cassettes zijn iets minder gangbaar te krijgen, maar tegen de tijd kan je ook overwegen een nieuwe aan te schaffen en de cassettes dan om te wisselen.

weet zo niet of er een "tht" op die cassettes zit of dat er gekeken wordt naar gebruikstijd oid, dat weet @Ethirty misschien zo wel of dus even kijken op de SPD als je die hebt besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flumer
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:25
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YE8a6VGaoth6lJbX6WbW7zp7_8M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QmSFiuS1ds6n0HVaLsrv4AQ6.jpg?f=fotoalbum_large

Tips voor uitbreiding gevraagd.

Ik heb twee kabels getrokken van mijn meterkast naar de tuin. Ik wil mijn meterkast graag uitbreiden met:
1x 16A voor tuinverlichting
1x 32A voor laadpaal

Situatie:
  • 1x35A hoofdaansluiting
  • Merlin gerin groepenkast met onderin 6 slots beschikbaar
  • Laadpaalboer heeft de draad van groep 7 gebruikt voor de zonnepanelen. Deze draad is nu rechtstreeks op de aardlekschakelaar aangesloten, waardoor de B16 van groep 7 niet meer in gebruik is.
De route van de zonnepanelen is: HS 40A --> ALS 40A --> Q-relais --> Alamat B25 --> HS 40A (op zolder) --> ALS 16A --> B16 --> 7 zonnepanelen met micro omvormers

Mijn vraag: waarmee kan ik mijn kast het beste uitbreiden?
a) 1x alamat 32A + 1x alamat 16A
b) 1x alamat 32A + bestaande B16 uit groep 7 gebruiken (5 groepen op één ALS)
c) 1x alamat 32A + bestaande B16 uit groep 7 gebruiken (zonnepanelen rechtstreeks op HS)
d) 1x ALS 40A + B32 + B16
e) anders, namelijk ...

Ik begrijp niet waarom de zonnepanelenboer de zonnepanelen niet via een verdeelblokje op de hoofdaansluiting heeft gemonteerd. De aansluiting wordt dan:
HS 40A --> ALS 40A --> Q-relais --> Alamat B25 --> HS 40A (op zolder) --> ALS 16A --> B16 --> 7 zonnepanelen met micro omvormers

Is dit een goed idee? Dan heeft optie c mijn voorkeur

Optie a is makkelijk, maar later niet meer uitbreidbaar
Optie b is niet handig, want 5 groepen op één ALS
Optie d is later makkelijk B16 toevoegen voor een eventuele extra groep. Ik zie nu nog geen usercase voor een extra groep, maar je weet nooit

Tot slot even ter dubbelcheck:
Ik begrijp dat ik het beste A-merk materiaal kan gebruiken en dat Merlin gerin (nu Schneider Electric) daar niet bij hoort. ABB wordt hier geroemd, dus dat heeft nu mijn voorkeur. Kan ik zonder problemen ABB (SN201L) materiaal gebruiken in deze kast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb hem bij mijn moeder en vriendin ook geplaatst. Bliksem inslag komt niet vaak voor, maar zo verminder of voorkom je schade. En inderdaad helpt het ook bij een zwevende nul. Niet dat het alle schade altijd voorkomt, maar het helpt het probleem beperken.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Flumer schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 15:46:
[Afbeelding]

Tips voor uitbreiding gevraagd.

Ik heb twee kabels getrokken van mijn meterkast naar de tuin. Ik wil mijn meterkast graag uitbreiden met:
1x 16A voor tuinverlichting
1x 32A voor laadpaal

Situatie:
  • 1x35A hoofdaansluiting
  • Merlin gerin groepenkast met onderin 6 slots beschikbaar
  • Laadpaalboer heeft de draad van groep 7 gebruikt voor de zonnepanelen. Deze draad is nu rechtstreeks op de aardlekschakelaar aangesloten, waardoor de B16 van groep 7 niet meer in gebruik is.
De route van de zonnepanelen is: HS 40A --> ALS 40A --> Q-relais --> Alamat B25 --> HS 40A (op zolder) --> ALS 16A --> B16 --> 7 zonnepanelen met micro omvormers
Als ik zo naar je foto kijk en je verhaal lees haal je enkele dingen iets door elkaar, maar het idee is/was goed ;)

Ik vermoed dat je groep 7 rechtstreeks naar boven liep, aangezien die situatie was het voor de zonnepanelenboer makkelijker om boven een PV-verdeler te plaatsen (wat hij heeft gedaan), en in je meterkast het Q-relais + een B25 Alamat als voorbeveiliging voor de draad.
Want de draden die zo te zien boven in de aardlekschakelaar zitten, zitten namelijk aan de voedende kant v/d aardlekschakelaar, en vanuit de onderkant zit er een kamrail naar de afgaande groepen.
c) 1x alamat 32A + bestaande B16 uit groep 7 gebruiken (zonnepanelen rechtstreeks op HS)
e) anders, namelijk ...

Ik begrijp niet waarom de zonnepanelenboer de zonnepanelen niet via een verdeelblokje op de hoofdaansluiting heeft gemonteerd. De aansluiting wordt dan:
HS 40A --> ALS 40A --> Q-relais --> Alamat B25 --> HS 40A (op zolder) --> ALS 16A --> B16 --> 7 zonnepanelen met micro omvormers
Als je evt een nieuwe(re) HS zou kopen, bespaar je al 2 module's ruimte aangezien de huidige 6 modules gebruikt/verbruikt, zou dan wel direct (weer) voor een 3F+N model gaan zodat je voorbereid bent op het overgaan naar 3F.
Voor wat betreft laadpaal lijkt het me ook beter om over te gaan naar 3F, dan ga je je HZ namelijk niet zo overbelasten als wat je nu van plan bent met een 32A alamat, als je dan voluit gaat laden heb je nog ~3A over voor de rest van je huis, dat lijkt me niet heel erg royaal ;)

Wat de zonnepanelen boer nu heeft gedaan is eigenlijk al wat je nu omschrijft, alleen dan zonder de verdeelblokjes onderin de kast maar aan de voedende kant van de ALS.
Is dit een goed idee? Dan heeft optie c mijn voorkeur

Optie b is niet handig, want 5 groepen op één ALS
Optie d is later makkelijk B16 toevoegen voor een eventuele extra groep. Ik zie nu nog geen usercase voor een extra groep, maar je weet nooit

Ik begrijp dat ik het beste A-merk materiaal kan gebruiken en dat Merlin gerin (nu Schneider Electric) daar niet bij hoort. ABB wordt hier geroemd, dus dat heeft nu mijn voorkeur. Kan ik zonder problemen ABB (SN201L) materiaal gebruiken in deze kast?
Zou uiteindelijk dus een 32/25A Alamat pakken voor je laadpaal + een 16A alamat voor je tuinverlichting, dit kan rechtstreeks dan op je HS worden aangesloten.
Merlin Gerin/Schneider is ook wel zeker een gerenomeerd merk, alleen niet veel gebruikt/heel bekend in NL vandaar dat deze niet vaak genoemd/benoemd wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Flumer schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 15:46:
[...]
[/list]

Die kabel voor de PV-installatie zit aan de bovenzijde van de aardlekschakelaar aangesloten, net zoals de draden vanaf de hoofdschakelaar. Dit is dus nog vóór de aardlekschakelaar, oftewel aan de voedende zijde aangesloten. De onderkant van de aardlekschakelaar, oftewel de afgaande zijde is met de 4 groepen verbonden d.m.v. een kamrail.
Dit is natuurlijk wel de mooiste optie. Ook de duurste.
Je hebt dan dus maar 4 groepen op de ALS. Dit is ook een optie, alleen bij aardfouten in de tuinverlichting zal groep 5 t/m 8 uitschakelen, mogelijk vind je dat onwenselijk. Installaties buiten hebben wel een grotere kans op aardfouten natuurlijk (door bijvoorbeeld vocht).

Ik heb hier de tuin wel gewoon achter een aardlekschakelaar met meerdere groepen zitten. Mocht dat een keer fout gaan (ik heb het nu 6 jaar na aanleg nog niet meegemaakt) dan werken ook mijn oven en wasmachine even niet meer, totdat ik naar de meterkast loop, de groep voor de tuin uitschakel en de aardlekschakelaar weer inschakel. Ik kan daar niet zo mee zitten eigenlijk. Maar als het gevolg is dat je 's nachts wakker wordt in een kamer waar de verlichting niet meer werkt, of terugkomt van vakantie en een ontdooide vriezer aantreft, dan is dat wellicht vervelender.
Dit is gelijk aan b), want die groep zit nu al voor de aardlekschakelaar / rechtstreeks achter de hoofdschakelaar.
Dit voldoet niet aan NEN1010, want een autolader zou moeten worden aangesloten achter een eigen aardlekschakelaar.
Dit komt op hetzelfde neer.

Alleen heeft de PV-installateur nu wel 2 (verschillende) draden in dezelfde klem van die aardlekschakelaar gefrot, dit hoort niet. Aansluiten met aftakblokjes, boven de hoofdschakelaar of boven deze aardlekschakelaar, kan en mag wel.
Net zo uitbreidbaar als je andere opties, je kunt altijd nog méér aardlekautomaten plaatsen.
Merlin Gerin / Schneider Electric is gewoon prima spul. Als Merlin Gerin nog zou bestaan dan hoorde het gewoon tot de A-merken. Het is wel ouder en dit soort spul heeft ook geen oneindige levensduur natuurlijk.

Alle merken passen gewoon in deze kast.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Annuk schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 11:02:
[...]

Heb je hier een toelichting bij? Dit hoor ik voor het eerst.

De SPD koppelt nul en aarde toch niet? Behalve kortstondig bij een overspanning op de nul dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flumer
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:25
@Annuk @Xander

Wow, zo snel al twee geweldige reacties. Ik wist inderdaad niet dat de voedende kant van boven komt. Dit maakt het voor mij wel een stuk makkelijker. Ik hoef eigenlijk alleen een alamat 32A te kopen.

De overstap naar 3 fases is voor mij niet nodig, alles licht klaar voor 32A over 1 fase.

Mijn idee is nu om de HS aan te sluiten op de verdeelblokjes rechtsonder en vervolgens beide ALS en de nieuwe alamat aan te sluiten op de verdeelblokjes. De tuin sluit ik aan op de lege groep 7.

Ik denk dat ik dit zelf wel moet kunnen. Ik moet alleen nog ergens een momentschroevendraaier kunnen lenen.

[ Voor 10% gewijzigd door Flumer op 06-06-2025 16:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Xander schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 16:18:
[...]

Heb je hier een toelichting bij? Dit hoor ik voor het eerst.

De SPD koppelt nul en aarde toch niet? Behalve kortstondig bij een overspanning op de nul dan.
In principe is het distributienet alleen geaard (10/20kV), oftewel driehoek-net.
Waar het overgaat in laagspanning ligt de nul aan de aarding om een ster-net te maken.
In principe wordt in elke verbinding de aarde en de nul aan elkaar gekoppeld om zodoende overal (waar mogelijk) een redundant pad naar de aarde-nul te hebben, oftewel vergelijkbaar/gelijk aan een PeN leiding.

En bij mijn weten (en de uitleg die ik er over kreeg) kan een SPD de nul aan de aarde koppelen (als deze meet dat de nul wegvalt) om zodoende het sterpunt te behouden en zo een zwevend nul-punt te voorkomen, waarmee dus mogelijk/hopelijk veel schade wordt voorkomen.

Flumer schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 16:36:
@Annuk @Xander

Wow, zo snel al twee geweldige reacties. Ik wist inderdaad niet dat de voedende kant van boven komt. Dit maakt het voor mij wel een stuk makkelijker. Ik hoef eigenlijk alleen een alamat 32A te kopen.

De overstap naar 3 fases is voor mij niet nodig, alles licht klaar voor 32A over 1 fase.

Mijn idee is nu om de HS aan te sluiten op de verdeelblokjes rechtsonder en vervolgens beide ALS en de nieuwe alamat aan te sluiten op de verdeelblokjes. De tuin sluit ik aan op de lege groep 7.

Ik denk dat ik dit zelf wel moet kunnen. Ik moet alleen nog ergens een momentschroevendraaier kunnen lenen.
Wees aub verstandig en investeer die paar euro extra aan een alamat B16 voor je tuin, je bent niet de eerste en ook zeker niet de laatste die erachter komt dat door een (ver)storing in je tuin elektra erachter komt dat je vriezer is ontdooid.

Toevallig net nog een vriezer leeg gepakt van een kameraad, z'n moeder belde me dat de stroom eraf lag, vriezer ook ontdooid (hij is op vakantie), nu lag dit niet aan tuin elektra, maar het komt met regelmaat voor. Moet je het doen, nee, maar is het geadviseerd, ja, tenzij je heel goed weet wat er allemaal achter die aardlekschakelaar zit wat geen kwaad kan dat het niet doet (vergeet o.a. ook niet je CV als je op wintersport oid bent).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Annuk schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 17:32:
[...]

In principe is het distributienet alleen geaard (10/20kV), oftewel driehoek-net.
Waar het overgaat in laagspanning ligt de nul aan de aarding om een ster-net te maken.
In principe wordt in elke verbinding de aarde en de nul aan elkaar gekoppeld om zodoende overal (waar mogelijk) een redundant pad naar de aarde-nul te hebben, oftewel vergelijkbaar/gelijk aan een PeN leiding.
Dit deel is mij bekend ja. :)
En bij mijn weten (en de uitleg die ik er over kreeg) kan een SPD de nul aan de aarde koppelen (als deze meet dat de nul wegvalt) om zodoende het sterpunt te behouden en zo een zwevend nul-punt te voorkomen, waarmee dus mogelijk/hopelijk veel schade wordt voorkomen.
Maar dit deel niet. Er zit wel overspanningsbeveiligiging op de nul, maar volgens mij doet deze helemaal niets zonder "overspanning" tussen nul en aarde. In het hierboven gelinkte voorbeeld gebeurt er volgens mij helemaal niets bij een spanningsverschil <275V tussen nul en aarde. Dus ook niet bij een zwevende nul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Annuk @Xander Een OSB (/ SPD) (OverSpanningsBeveiliging (/ Serial Presence Detect)) Kan door de maximale spanning die ze proberen te begrenzen met behulp van "kortsluiting" boven een bepaalde spanning (~275V) de nul binnen bepaalde grenzen houden. Als de nul "te ver uit het midden van de driehoek" komt, wordt de spanning t.o.v. (een van) de andere fases te hoog en gaat de OSB geleiden / stroom door laten, waardoor de nul weer meer "in het midden" uitkomt. Maar echt de nul "nul" houden, gaat er niet mee.

edit: en het hangt er ook nog van af of de OSB wel tussen fase-nul of fase-aarde is. Dan doet het niets voor de nul.

[ Voor 9% gewijzigd door onetime op 06-06-2025 21:22 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
onetime schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 21:00:
@Annuk @Xander Een OSB (/ SPD) (OverSpanningsBeveiliging (/ Serial Presence Detect)) Kan door de maximale spanning die ze proberen te begrenzen met behulp van "kortsluiting" boven een bepaalde spanning (~275V) de nul binnen bepaalde grenzen houden. Als de nul "te ver uit het midden van de STER" komt, wordt de spanning t.o.v. (een van) de andere fases te hoog en gaat de OSB geleiden / stroom door laten, waardoor de nul weer meer "in het midden" uitkomt. Maar echt de nul "nul" houden, gaat er niet mee.
Surge Protection Device ;)
OSB is de vertaling, maar is ook een houten plaat :P
Bij de grote fabrikanten zoekt op SPD makkelijker voor datasheets etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Ter check of ik de stappen goed heb:

Ga zelf een 3f 11kW laadpaal installeren.
Situatie: 3x25A, oude ' draai' hoofdschakelaar

Afstand MK tot laadpaal ca. 10 meter.
Kabel: 4x4mm2 YMVK-AS deze komt ''los'' in de kruipruimte. https://asset.eezybridge....5/datasheet_401169461.pdf
Lange betonboor (50cm x 22mm) voor gevelboring. https://www.hornbach.nl/p...450-mm-o-22-0-mm/4049535/
De kabel kan gewoon ''los'' door de gevel, hoeft niet in een mantelbuis of slagvaste buis want gaat als hij de gevel voorbij is direct omhoog langs de buitenmuur.
Paar dichte klemmetjes voor het verticale stuk in de muur en in de MK.

Betreft een Ratio Solar met Wifi. Ik zit te twijfelen of een utp kabel ook zal leggen. Dan moet ik ook weer mantelbuis/pvc gaan leggen en een stuk groter gat boren. Of gewoon los. Ik kom er echter niet achter of deze utp kabel los door de kruipruimte mag (Chatgpt zegt van wel...maarja) https://www.informatique....-ftp-cat6-grijs-100m.html hier heb ik nog een rol van liggen en is S-FTP afgeschermd.

Verder voor installatie in de MK:

Wat draadjes 6mm2 om de connectie van de linker kast naar de rechter even netjes te maken, dit zijn nu losse draden waar ik veel liever de klemmen onderin in het rood gebruik dat is een stukje netter.

Dan een 3f + n alamat met 20A 30mA B of C kar in de Schneider kast:
https://www.elektramat.nl...l-20a-b-kar-30ma-2015b20/ (ik weet chint niet een A merk, maar deze past sowieso want er zit er al een voor de inductieplaat. Anders tips?)

Open vragen dus:
- Gedachten over de Gembird internetkabel
- Alamat B of C karakteristiek (zijn even duur)
- Andere zaken die ik wellicht heb gemist

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AQ6UfcLVyyASTEYNk9gnoYfKcOk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Oe1WkeFP238XiDPyXOHpe2VO.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@FitTiv https://www.informatique....-ftp-cat6-grijs-100m.html is geen netwerkkabel; de standaard vereist puur koper; dit is CCA (copper clad aluminium)

Je inductieplaat heeft alleen korte pieken van hoog vermogen, de laadpaal heeft echt uren lang vol vermogen.
Voor de laadpaal raad ik toch echt een degelijk a-merk aan.
Aardlekautomaten 20A 30mA bij elektramat:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Nu online
onetime schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 17:48:
@FitTiv https://www.informatique....-ftp-cat6-grijs-100m.html is geen netwerkkabel; de standaard vereist puur koper; dit is CCA (copper clad aluminium)

Je inductieplaat heeft alleen korte pieken van hoog vermogen, de laadpaal heeft echt uren lang vol vermogen.
Voor de laadpaal raad ik toch echt een degelijk a-merk aan.
Aardlekautomaten 20A 30mA bij elektramat:
Ah bedankt. Dan toch maar utp grondkabel bestellen. Schneider was net niet beschikbaar maar is ook nog eens goedkoper. Gaan we voor die.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
FitTiv schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 16:57:
Ter check of ik de stappen goed heb:

Ga zelf een 3f 11kW laadpaal installeren.
Situatie: 3x25A, oude ' draai' hoofdschakelaar

Afstand MK tot laadpaal ca. 10 meter.
Kabel: 4x4mm2 YMVK-AS deze komt ''los'' in de kruipruimte. https://asset.eezybridge....5/datasheet_401169461.pdf
Lange betonboor (50cm x 22mm) voor gevelboring. https://www.hornbach.nl/p...450-mm-o-22-0-mm/4049535/
De kabel kan gewoon ''los'' door de gevel, hoeft niet in een mantelbuis of slagvaste buis want gaat als hij de gevel voorbij is direct omhoog langs de buitenmuur.
Paar dichte klemmetjes voor het verticale stuk in de muur en in de MK.

Betreft een Ratio Solar met Wifi. Ik zit te twijfelen of een utp kabel ook zal leggen. Dan moet ik ook weer mantelbuis/pvc gaan leggen en een stuk groter gat boren. Of gewoon los. Ik kom er echter niet achter of deze utp kabel los door de kruipruimte mag (Chatgpt zegt van wel...maarja) https://www.informatique....-ftp-cat6-grijs-100m.html hier heb ik nog een rol van liggen en is S-FTP afgeschermd.

Verder voor installatie in de MK:

Wat draadjes 6mm2 om de connectie van de linker kast naar de rechter even netjes te maken, dit zijn nu losse draden waar ik veel liever de klemmen onderin in het rood gebruik dat is een stukje netter.

Dan een 3f + n alamat met 20A 30mA B of C kar in de Schneider kast:
https://www.elektramat.nl...l-20a-b-kar-30ma-2015b20/ (ik weet chint niet een A merk, maar deze past sowieso want er zit er al een voor de inductieplaat. Anders tips?)

Open vragen dus:
- Gedachten over de Gembird internetkabel
- Alamat B of C karakteristiek (zijn even duur)
- Andere zaken die ik wellicht heb gemist

[Afbeelding]
Doe dan om het netjes te maken:
• Huidige 1F+N alamat naar links (of rechts)
• Chint B16 alamat vervangen voor een Eaton
• Nieuwe gewenste alamat een Eaton
3F+N kamrail tussen de 2 3F+N alamats
• Goede outdoor Cat6 gebruiken wat wel koper is

Je groepenkast is nu compleet bedraad met 4mm2, waarom perse de overgang naar 6mm2, dan eigenlijk de rest ook "even" doen.

Wil je het helemaal netjes doen de Schneider kast ook vervangen voor een Eaton kast om het vlak te trekken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Nu online
Dank voor de tips. Ik was abuis met die 6mm2 denk ik, zat ergens in mn hoofd maar niet gechecked.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan-1986
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 07:28
Xander schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 16:17:
[...]

Die kabel voor de PV-installatie zit aan de bovenzijde van de aardlekschakelaar aangesloten, net zoals de draden vanaf de hoofdschakelaar. Dit is dus nog vóór de aardlekschakelaar, oftewel aan de voedende zijde aangesloten. De onderkant van de aardlekschakelaar, oftewel de afgaande zijde is met de 4 groepen verbonden d.m.v. een kamrail.
Bij mij is dit ook zo aangesloten. Kast met 24 modules HS-ALS-eindgroepen. Daarnaast een kastje met 12 modules en een klemmenstrook. De aardlekautomaten zijn aangesloten op de klemmenstrook, de klemmenstrook op de drie aardlekschakelaars uit de 1e kast (3fase) met twin hulzen.
Is het beter om in de kast met HS een klemmenstrook bij te plaatsen en als volgt aan te sluiten HS-klemmenstroken-ALS? In plaats van door lussen aan de voedende kant.

[ Voor 3% gewijzigd door Johan-1986 op 08-06-2025 08:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Flumer schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 16:36:

Ik zou ook meteen de aftakking naar de PV-installatie fixen als je toch bezig bent, want zo 2 draden in dezelfde klem hoort dus niet. Jammer dat je verdeelblokjes niet 1 positie extra hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Johan-1986 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 08:27:
[...]

Bij mij is dit ook zo aangesloten. Kast met 24 modules HS-ALS-eindgroepen. Daarnaast een kastje met 12 modules en een klemmenstrook. De aardlekautomaten zijn aangesloten op de klemmenstrook, de klemmenstrook op de drie aardlekschakelaars uit de 1e kast (3fase) met twin hulzen.
Is het beter om in de kast met HS een klemmenstrook bij te plaatsen en als volgt aan te sluiten HS-klemmenstroken-ALS? In plaats van door lussen aan de voedende kant.
Zolang de verbindingen maar deugdelijk zijn gemaakt (zoals bij jou blijkbaar het geval is met twinhulzen) maakt het niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:26
Annuk schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 22:12:
[...]

Wil je het helemaal netjes doen de Schneider kast ook vervangen voor een Eaton kast om het vlak te trekken ;)
Dan kun je beter de Eatonkast vervangen door een Schneiderkast, die kosten volgens mij de helft. Maar ik zou het sowieso niet doen: een hoop gedoe en geld alleen voor t oog.🙄

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AtRi schreef op zondag 8 juni 2025 @ 11:43:
[...]

Dan kun je beter de Eatonkast vervangen door een Schneiderkast, die kosten volgens mij de helft. Maar ik zou het sowieso niet doen: een hoop gedoe en geld alleen voor t oog.🙄
Just mijn vraag... Waarom? De linker kast is compleet Eaton... En Nee de kast hoeft niet vervangen hoor, tis hooguit een "netjes alles gelijk" oogpunt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laser286
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 09-06 09:38
Een oude Kia Niro heeft een 1 fase lader die des gewenst 32A op die fase kan laden.
Een 22KW laad paal (BV wallbox) kan dat ook leveren.
Dan is 4mm2 als voeding kabel wellicht aan de lichte kant?
Ik heb het bij mij in ieder geval met 6mm2 gedaan.
Ik denk dat ik de onderverdeling met 6mm2 uitvoeren als er 32a automaten in zitten.

Gr Robert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06:51
Niet zo'n fan van die standaard Schneider kasten. Het deksel gaat dicht met een soort plastic lussen die ergens achter moeten haken en ik krijg dat regelmatig niet lekker pakkend. En sowieso liever een witte kast ipv zwart qua zichtbaarheid als je erin moet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelw1998
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11-06 12:39
We willen graag onze huidige meterkast (nog met ronde stoppen die je moet vervangen als de stop door slaat) vervangen, ook ivm toekomstige laadpaal.

Momenteel hebben we 1 fase en 6 groepen.

Nu is er via-via iemand geweest die bij een netbeheerder werkt en ernaast ook nog zo werkt aan elektra.

Hij raadde aan:
3 fase, 11x installatieautomaat 16A, 3x aardlek 40A 30mA, fornuisgroep 2P+2N 16A, hoofdschakelaar 40A 4P in een kast van 440x360 (2x 220x360).

Beste man heeft het met ons ingevuld op Elektramat. We bestellen het zelf en hij komt het voor een vaste prijs installeren.

Nu komt mijn twijfel: hij geeft aan dat we EMAT kunnen kiezen, en vergelijkt andere merken meer met Mercedes vs een ander goedkoper merk wat ook prima rijdt.

Van iemand die bij netbeheer werkt verwacht ik dat als hij zegt dat EMAT gewoon prima is dat dat ook zo is, maar aangezien velen hier huiverig zijn twijfel ik lichtjes.

Hoe zit dat tegenwoordig?

[ Voor 4% gewijzigd door michaelw1998 op 09-06-2025 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smartbikers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 23:27
Vraagje:

Ik ga naar buiten drie ymvk as kabels moeten trekken aangezien beide heaters en tuinverlichting op een andere groep zitten. De ruimte is wel erg klein om te kunnen boren (zie foto) dus ben van plan de voorbereiding van de elektrische auto te gebruiken (diameter buis 8cm).

Mag ik hier drie ymvk as kabels in doortrekken en ze dan ondergronds via de garage naar de tuin trekken ?

Als dat mag, mag er dan later ook nog een auto
Oplader bij?

Hoe zouden jullie dit regelen ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qe6Q4xqXcP7uRbhRkD-CL-nxc70=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FZaAVZAKtAGmXMIGa59gOkfO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-06 19:34
Als dat allemaal in die buis past is dat prima.
Maar volgens is boren daar ook geen probleem.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06:51
@michaelw1998 3 fase, en dan toch een 1 fase hoofdschakelaar en een kookgroep ipv krachtgroep? En met 11x1 positie en 3+1+1 x 2 posities = 21 posities van de standaard 24 plekjes op 2 dinrails heb je niet eens ruimte over voor een krachtgroep voor een toekomstige laadpaal. Ik zou ff een meer doordacht plan opstellen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@michaelw1998 Annuk in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1" staat ook in de TS gelinkt bij merken groepenkasten,
En een kookgroep in een 3fase kast?: Het grote kookplaat aansluiten topic

En wat @phYzar al schrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelw1998
phYzar schreef op zondag 8 juni 2025 @ 23:55:
@michaelw1998 3 fase, en dan toch een 1 fase hoofdschakelaar en een kookgroep ipv krachtgroep? En met 11x1 positie en 3+1+1 x 2 posities = 21 posities van de standaard 24 plekjes op 2 dinrails heb je niet eens ruimte over voor een krachtgroep voor een toekomstige laadpaal. Ik zou ff een meer doordacht plan opstellen...
Ik ben wat belangrijke details vergeten op dit tijdstip.
Het wordt 440x360, dus als ik het goed zeg 2 kasten naast elkaar.

De hoofdschakelaar is 4P ipv 1P (misschien moet ik dit soort dingen niet ‘s avonds laat gaan overtypen).

Wat fornuisgroep betreft: we hebben momenteel een gasfornuis en een “simpele” inbouw oven. Geen fancy inductiefornuis dus ik denk dat daarom fornuisgroep gekozen is.

[ Voor 11% gewijzigd door michaelw1998 op 09-06-2025 00:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@michaelw1998 Lees Het grote kookplaat aansluiten topic maar, let goed op...

edit: doe het gewoon meteen goed. Meeste flexibiliteit. Nauwelijks meer kosten.

[ Voor 29% gewijzigd door onetime op 09-06-2025 00:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02:38
michaelw1998 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 00:04:
Wat fornuisgroep betreft: we hebben momenteel een gasfornuis en een “simpele” inbouw oven. Geen fancy inductiefornuis dus ik denk dat daarom fornuisgroep gekozen is.
Voor een gasplaat heb je geen stroom nodig. ;)
De e.v.t. elektronische ontsteking trekt nauwelijks vermogen.
Een 'simpele inbouwoven' kan gewoon op één enkele 16A groep.( max 3000 Watt?)
Mocht je in de toekomst elektrisch willen gaan koken, zou ik gewoon een krachtgroep (3 fasen) laten aanleggen richting keuken.

[ Voor 11% gewijzigd door LooneyTunes op 09-06-2025 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 07:34
Goedemorgen,

In onze achtertuin bij de woning wil ik diverse spots gaan aanleggen.
Een deel zal 230V zijn en een deel 12/24V.

Nu ben ik benieuwd welk systeem ik hiervoor het beste kan gebruiken.
Kan ik hiervoor het beste een grondkabel gebruik 5G 2,5 zodat ik hier altijd een schakeldraad mee over houd die alle spots tegelijk kan uitschakelen of kan ik juist beter naar een Paulmann of Inlite systeem gaan kijken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MyhVO2VVNASzhyR_FhEoXAvC1s4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/I8Zs3AP9Nd5qQCu8AbkUU1dQ.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smartbikers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 23:27
Jim423 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 23:52:
Als dat allemaal in die buis past is dat prima.
Maar volgens is boren daar ook geen probleem.
Bedoel je dan links van de buizen boren geen probleem ?

Initiële gedachte was schuin naar buiten te boren en dan zit ik rechts te boren in die 90 graden hoek, daar kan ik amper 3 gaten maken denk ik.

Het open stuk links heb ik geen idee of daar wat onder loopt als ik daar recht naar beneden boor . Tevens heb ik geen kruipruimte waardoor ik dan ook buiten onder het huis moet graven.

Dit is een foto die ik heb je over lucht en water leidingenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hDhc49yr_TXq_nmNXdZJkNUd3fQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bX1RZTaVxpSeD0c122oaJu9x.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door Smartbikers op 09-06-2025 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelw1998
onetime schreef op maandag 9 juni 2025 @ 00:00:
@michaelw1998 Annuk in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1" staat ook in de TS gelinkt bij merken groepenkasten,
En een kookgroep in een 3fase kast?: Het grote kookplaat aansluiten topic

En wat @phYzar al schrijft.
Die video is al 12 jaar oud, zou EMAT er in de tussentijd niks op verzonnen hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
BaBoK schreef op maandag 9 juni 2025 @ 08:34:
Kan ik hiervoor het beste een grondkabel gebruik 5G 2,5 zodat ik hier altijd een schakeldraad mee over houd die alle spots tegelijk kan uitschakelen.
5G 2,5 is geen grondkabel.
Voor 12 of 24 V mag je elke kabel in de grond stoppen.
Maar bij 230V moet je een kabel met aardscherm gebruiken. Bijv. YmvKas 4x2,5.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@michaelw1998 En de tekst? https://gathering.tweaker...message/64817654#64817654
Weet dat hier in de buurt een projectbouw overal Emat oid was geplaatst maar binnen 2 jaar alles in die woningen is vervangen.
Aangezien er binnen die tijd 4x meterkast brand was geweest die volledig te wijten was aan de componenten van de verdeler.

[ Voor 3% gewijzigd door onetime op 09-06-2025 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
Smartbikers schreef op zondag 8 juni 2025 @ 23:37:
De ruimte is wel erg klein om te kunnen boren (zie foto)

[...]

Hoe zouden jullie dit regelen ?
Als je dat (verf?)bakje weghaalt is er plek zat om te boren, daar kan zeker voor 25 YVMK kabels nog wel een gat maken.

Ook zit er nog zo te zien nog aardig wat ruimte tussen (de pur van ) de huidige buizen die de vloer in gaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LigeTRy
Kleine update mbt het klassieke "keukenverhaal" (LigeTRy in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3"), inmiddels hoort die discussie misschien iets meer thuis in Het grote kookplaat aansluiten topic, maartoch. De projectmanager van de keuken gaf aan niet zoveel van elektra te weten, en had mijn vraag doorgezet naar de elektricien.

Vrijdagavond werd ik door hem rond etenstijd gebeld en werd een beetje overvallen door zijn verhaal, hij was van zijn verhaal overtuigd en gaf aan dat hij het ook nog met collega's had gecheckt dat dit de meest normale manier van aansluiten is voor een 7kW kookplaat. Waar op ik zei dat als hij het heeft gecheckt, en dan wel zo zal zijn. Ik had ondertussen ook nog wat reviews van de elektricien bekeken en deze waren allemaal positief, waardoor ik over mijzelf ging twijfelen.

Nu heb ik dat even op me laten inzinken en zit het me niet lekker, dus ga ik hem een mail schrijven met wat info die uit het grote kookplaat topic heb opgedaan. Vooral dat hij een perfect zittende automaat heeft weggehaald snap ik niet.
Ik heug me wel dat hij toentertijd nog vroeg of ik m wou hebben, waarbij ik zei: jullie hebben er meer aan dan ik, dus neem maar mee (niet weten de wat zo'n ding kost), enfin, we gaan nog even door..

Enfin, wordt vervolgd, maar waarschijnlijk in het kookplaat draadje.

Edit: oja, hij gaf in het belletje aan: We sluiten eigenljk altijd op 1 fase aan, anders zou je voor 1 apparaat van 7kW, 2 aardlekschakelaars moeten plaatsen :? :? Maar daar is precies die 3 fase alamat toch voor bedoeld??? 8)7 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door LigeTRy op 09-06-2025 11:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 00:17
@LigeTRy Als ik jou was zou ik niet eens de moeite nemen om een lange mail te schrijven. Stuur hem maar de betreffende posts toe zodat hij en zijn "collegas" het zelf kunnen lezen.

Het enige wat ik nog zou vragen is waarom hij blijft ontkennen dat hij een fout heeft gemaakt. Het antwoord daarop zal boekdelen spreken en als hij weigert toe te geven dan zit er maar één ding op, en dat is name and shame. Overal waar je kan slechte reviews achterlaten, ook van de keukenboer. Indien mogelijk ook brancheverenigingen waar hij is aangesloten aanschrijven. Dit kan anno nu écht niet meer en is gewoon te belachelijk voor woorden.

Ik zie nu ook je edit. Wat een gevaarlijke randdebiel. Ik vraag me af wat hij nog meer loopt te beunen. Zo iemand zou gewoon een beroepsverbod moeten krijgen. Het wordt hier meestal niet gewaardeerd maar wat mij betreft mag je benoemen over wie het gaat, want dit is nu gewoon een kwestie van andere mensen beschermen tegen een oplichter.

[ Voor 21% gewijzigd door jordje op 09-06-2025 11:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PotatoChip
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 11-06 19:45
LigeTRy schreef op maandag 9 juni 2025 @ 11:27:
Kleine update mbt het klassieke "keukenverhaal" (LigeTRy in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3"), inmiddels hoort die discussie misschien iets meer thuis in Het grote kookplaat aansluiten topic, maartoch. De projectmanager van de keuken gaf aan niet zoveel van elektra te weten, en had mijn vraag doorgezet naar de elektricien.

Vrijdagavond werd ik door hem rond etenstijd gebeld en werd een beetje overvallen door zijn verhaal, hij was van zijn verhaal overtuigd en gaf aan dat hij het ook nog met collega's had gecheckt dat dit de meest normale manier van aansluiten is voor een 7kW kookplaat. Waar op ik zei dat als hij het heeft gecheckt, en dan wel zo zal zijn. Ik had ondertussen ook nog wat reviews van de elektricien bekeken en deze waren allemaal positief, waardoor ik over mijzelf ging twijfelen.

Nu heb ik dat even op me laten inzinken en zit het me niet lekker, dus ga ik hem een mail schrijven met wat info die uit het grote kookplaat topic heb opgedaan. Vooral dat hij een perfect zittende automaat heeft weggehaald snap ik niet.
Ik heug me wel dat hij toentertijd nog vroeg of ik m wou hebben, waarbij ik zei: jullie hebben er meer aan dan ik, dus neem maar mee (niet weten de wat zo'n ding kost), enfin, we gaan nog even door..

Enfin, wordt vervolgd, maar waarschijnlijk in het kookplaat draadje.

Edit: oja, hij gaf in het belletje aan: We sluiten eigenljk altijd op 1 fase aan, anders zou je voor 1 apparaat van 7kW, 2 aardlekschakelaars moeten plaatsen :? :? Maar daar is precies die 3 fase alamat toch voor bedoeld??? 8)7 8)7
Dus dan heb je 1 groep die achter 2 aardlekschakelaars zit... Nee dat is lekker overzichtelijk. Een kookgroep zou kunnen maar dan wel achter een 3 fase aardlek. Beste blijft een krachtgroep/alamat. Zeker als dat al in de kast aanwezig was... Waarom sloop je dat er in godsnaam uit. Dit klinkt een beetje als dit doen we altijd zo en we weten niet beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LigeTRy
jordje schreef op maandag 9 juni 2025 @ 11:45:
@LigeTRy Als ik jou was zou ik niet eens de moeite nemen om een lange mail te schrijven. Stuur hem maar de betreffende posts toe zodat hij en zijn "collegas" het zelf kunnen lezen.

Het enige wat ik nog zou vragen is waarom hij blijft ontkennen dat hij een fout heeft gemaakt. Het antwoord daarop zal boekdelen spreken en als hij weigert toe te geven dan zit er maar één ding op, en dat is name and shame. Overal waar je kan slechte reviews achterlaten, ook van de keukenboer. Indien mogelijk ook brancheverenigingen waar hij is aangesloten aanschrijven. Dit kan anno nu écht niet meer en is gewoon te belachelijk voor woorden.

Ik zie nu ook je edit. Wat een gevaarlijke randdebiel. Ik vraag me af wat hij nog meer loopt te beunen. Zo iemand zou gewoon een beroepsverbod moeten krijgen. Het wordt hier meestal niet gewaardeerd maar wat mij betreft mag je benoemen over wie het gaat, want dit is nu gewoon een kwestie van andere mensen beschermen tegen een oplichter.
Dank voor je reactie.

Het blijft voor mij een beetje een dubbel verhaal, verder zijn we eigenlijk enorm tevreden over de keuken en hoe het hele proces verlopen is, het is jammer dat het dan zo'n nare nasmaak krijgt.

Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:53
Zijn AEG Fix-O-Rail kasten hetzelfde als ABB haf kasten?

[ Voor 9% gewijzigd door Frantic op 09-06-2025 12:07 ]

Pagina: 1 ... 29 30 Laatste