Acties:
  • +3 Henk 'm!

• uaT
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 13:22

uaT

VD draden mogen nooit los, ook niet op plafond. Moeten altijd in buis en afgemonteerd op centraaldoos of lasdoos,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:30
Septillion schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 13:13:
@LigeTRy Ik zit nu nog eens te denken, en het is eigenlijk helemaal raar dat ze dit gedaan hebben. Want de losse 2P aardlekschakelaar + 2x P+N is net zo breed als die 3P+N alamat die er zat... Ze hadden dus gewoon werk kunnen besparen door hem te laten zitten. Alleen de kabel had er op aangesloten hoeven te worden en waren ze klaar geweest!
Nu je het zegt ja, ik heb de keukenleverancier een mail gestuurd met de vraag om uitleg en het te komen fixen volgens de voorgeschreven normen. Ik ben benieuwd naar de uitleg/reden.

en ja bovenste rail is inderdaad busboard enkelfase, dat maakt het verbinden van installatiedraden naar de uitbreidingskast trouwens ook een stuk gemakkelijker, nu kan ik de draden daarvoor op de rail onderin aansluiten in plaats van direct in de hoofdschakelaar

[ Voor 13% gewijzigd door LigeTRy op 30-05-2025 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passie-m
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
uaT schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 14:46:
VD draden mogen nooit los, ook niet op plafond. Moeten altijd in buis en afgemonteerd op centraaldoos of lasdoos,
Dit leek mij helaas ook. Is er zover je weet documentatie om dit “hard” te maken? Want zie dat NEN handleidingen niet “openbaar” zijn. En dan verwijzen ze dit al snel naar het land er fabelen zonder bindend argument/ bewijs. “Dit doen wij altijd zo” “en kan geen kwaad” heb ik al vaker gehoord. Kan er wel een expert bij betrekken, maar probeer liever eerst zelf voordat ik ze weer op de kast jaag ;-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Passie-m schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 16:27:
[...]

Dit leek mij helaas ook. Is er zover je weet documentatie om dit “hard” te maken? Want zie dat NEN handleidingen niet “openbaar” zijn. En dan verwijzen ze dit al snel naar het land er fabelen zonder bindend argument/ bewijs. “Dit doen wij altijd zo” “en kan geen kwaad” heb ik al vaker gehoord. Kan er wel een expert bij betrekken, maar probeer liever eerst zelf voordat ik ze weer op de kast jaag ;-)
Nouja NEN1010 dus, maar deze is zoals je zegt niet openbaar.
quote: NEN1010:2015
526.5 Aansluitingen van leidingen (niet alleen de eindaansluitingen, maar ook tussenverbindingen) mogen alleen worden gemaakt in daarvoor geschikte omhullingen, bijvoorbeeld verbindingsdozen, aansluitdozen, of in materieel, indien de fabrikant hiervoor ruimte heeft voorzien. In dit geval moet materieel worden gebruikt waar vaste aansluitvoorzieningen aanwezig zijn, of waar voorzieningen zijn getroffen voor het installeren van verbindingsmaterieel. De leidingen moeten eindigen in een omhulling.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remc0_
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 10:19
Even ter interesse, hoe zou je dit dan wel juist aansluiten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Remc0_ schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 17:02:
Ik ben zelf zo'n idioot die voor dit soort dingen Wieland GST18 spul zou gebruiken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BKXBPSBLfvdR0ekF8xV1dGRae-s=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/J9LpwtFIkJQl9mTY8J8WmYvD.png?f=user_large
Met de juiste koppelsnoeren, splitters en aansluitsnoeren klik je alles zo aan elkaar en dit mag los boven het plafond liggen. Je spotjes worden er wel 2x zo duur van maarja.

En anders de verbindingen gewoon in een lasdoos of centraaldoos maken en met een stukje soepel snoer naar de spot toe.

Veel GU10 fittingen komen met een dergelijk aansluitdoosje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0TQHh5HSvBEx6vLTq-IPr8wHEK0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/nO6msZPxaRIcZlskwXC5TiAq.jpg?f=user_large
Dat is natuurlijk ook bedoeld om snoer in te voeren, een (flex)buis met draad krijg je daar helemaal niet in.

Een extra uitdaging is wel dat verbindingen bereikbaar moeten blijven, dus een doos onbereikbaar boven een verlaagd plafond mag ook niet. Een centraaldoos met blinddeksel in het plafond tussen je spotjes vinden de meeste mensen dan weer niet mooi. ;) Dus dit vereist al in een eerder stadium een goede planning (zoals een centraaldoos daar waar je een plafondlamp wilt plaatsen, of in een andere ruimte, o.i.d. Om het aantal dozen / verbindingen te verminderen zou je bij de spots kunnen doorlussen naar de volgende spot, op de afbeelding hierboven kun je ook 2 snoeren aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passie-m
  • Nu online
Ja een flexibelsnoer zit er wel aan bij de spot. Als hij deze met een wago dus in een doos had gedaan en de VD met (flex)buis eruit aan de andere kant klopte het dus wel begrijp ik. En zo had ik het ook verwacht. Denk dat deze dacht lekker snel/goedkoop/ makkelijk. En omdat ik er niet altijd bij was en het plafond ook snel dicht was is dit mij dus niet opgevallen. Tot ik met een inspectiecamera ging kijken nadat ik dit stukje draden circus zag. Denk niet dat ze even het hele stucplafond eruit halen… a 18m2. Zucht…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SVs0Z2PE3ElpUy99LrT_H5w3EZo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/au2ZotBHx0AZ9Sz1sWVSgYLP.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb het opgelost met een centraal doos in de wand dat leek mij wat netter. Je zette mij aanmeet denken @Vliegvlug . Het enige dat ik vreemd blijf vinden hoe je met holle wand dozen goed kan beugelen. Op veel plekken is geen bevestiging mogelijk, maar volgens mij is het prima zo.

Als je van de centraal doos naar een wcd er direct onder gaat, blijft dat dan zitten als je het niet beugelt ? Ik heb er nu een vreemde bocht in maar dat was de enige mogelijkheid om hem met een krammetje vast te zetten.

@True de loze leidingen heb ik nog geen bestemming voor. Ik laat ze in de koof zo zitten. Als we dan nog extra zonnepanelen willen of een airco of data dan kan ik nog alle kanten op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-05 23:01
Passie-m schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 16:27:
[...]

Een VD draad is maar enkelvoudig geïsoleerd en moet altijd in een gesloten buis verwerkt worden. Open bochten of losse draden zijn niet toegestaan.
Wil je bedrading los over een plafond leggen dan gebruik je een 2-voudig geïsoleerde kabel Zoals een XMvK, YMvK of een VMvL zou ook nog mogen.
Maar ook voor dit type bekabeling geldt dat ze netjes in een lasdoos met elkaar verbonden moeten worden.
Mensen willen de bedrading nogal eens te lang aanstrippen als ze deze in een lasklem steken, die wil je niet met je klauwen vastpakken als je boven het plafond aan het vissen bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passie-m
  • Nu online
205Gutmann schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 20:17:
[...]

Een VD draad is maar enkelvoudig geïsoleerd en moet altijd in een gesloten buis verwerkt worden. Open bochten of losse draden zijn niet toegestaan.
Wil je bedrading los over een plafond leggen dan gebruik je een 2-voudig geïsoleerde kabel Zoals een XMvK, YMvK of een VMvL zou ook nog mogen.
Maar ook voor dit type bekabeling geldt dat ze netjes in een lasdoos met elkaar verbonden moeten worden.
Mensen willen de bedrading nogal eens te lang aanstrippen als ze deze in een lasklem steken, die wil je niet met je klauwen vastpakken als je boven het plafond aan het vissen bent.
Dankjewel. Helemaal duidelijk. En tegelijk treurig dat ze dit dan gewoon weer niet netjes doen vanuit een toch wel groot installatiebedrijf hier in de buurt…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PotatoChip
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 16:26
Waypoint schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 19:21:
[Afbeelding]

Ik heb het opgelost met een centraal doos in de wand dat leek mij wat netter. Je zette mij aanmeet denken @Vliegvlug . Het enige dat ik vreemd blijf vinden hoe je met holle wand dozen goed kan beugelen. Op veel plekken is geen bevestiging mogelijk, maar volgens mij is het prima zo.

Als je van de centraal doos naar een wcd er direct onder gaat, blijft dat dan zitten als je het niet beugelt ? Ik heb er nu een vreemde bocht in maar dat was de enige mogelijkheid om hem met een krammetje vast te zetten.

@True de loze leidingen heb ik nog geen bestemming voor. Ik laat ze in de koof zo zitten. Als we dan nog extra zonnepanelen willen of een airco of data dan kan ik nog alle kanten op.
Hangt er vanaf waarmee je beugelt... spijkerclips trek je de buis zo uit als een beetje goed je best doet.. In plafonds gebruik ik zelf altijd die rode U-zadels... Daar krijg je nooit een buis weer uit getrokken. Holle wanddozen blijft gewoon beroerd. Wil je daar echt alles goed beugelen maak je eerst de installatie in de wanden (met HW50-G bijvoorbeeld) en later het gips er tegen aan waarbij je om alle dozen heen moet werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Remc0_ schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 17:02:
De makkelijkste en goedkoopste optie is een minilasdoosje en wat tiewraps als trekontlasting. Dan moet je wel snoeren/kabels gebruiken in plaats van installatiedraden.

Soms is zo'n enkelgeïsoleerd drama met de beste bedoelingen gemaakt. Helaas denken veel mensen dat alles dat vaste installatie is, met installatiedraad moet. Je mag die spotjes gewoon met PVC-snoeren ("VMvL") aansluiten (minimaal 0,75 mm², maar ik zou voor wat dikker gaan), alleen even opletten dat je lasklemmen gebruikt die voor soepel draad geschikt zijn. Het snoer vanuit de centraaldoos is vaak makkelijk aan het centraaldoosdekseltje te bevestigen, ook weer met een tiewrap (metalen haakje eruit, tiewrap erin). Lelijk, maar het zit toch uit het zicht, en het is goedkoop en goed genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:01
We zijn bezig met het bouwen van onze berging. Die staat op een aparte kavel en daar moet dus ook een eigen elektra aansluiting naar toe. Die gaan we vervolgens delen met de buren omdat die bergingen allemaal geschakeld zitten. Maar we willen de meterkast wel voor iedereen toegankelijk houden. Zouden jullie dan een aparte speciale buitenkast installeren tegen de wand of zelf de berging aanpassen en een extra deur erin zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
walletje-w schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 07:44:
We zijn bezig met het bouwen van onze berging. Die staat op een aparte kavel en daar moet dus ook een eigen elektra aansluiting naar toe. Die gaan we vervolgens delen met de buren omdat die bergingen allemaal geschakeld zitten. Maar we willen de meterkast wel voor iedereen toegankelijk houden. Zouden jullie dan een aparte speciale buitenkast installeren tegen de wand of zelf de berging aanpassen en een extra deur erin zetten?
Afhankelijk van met hoeveel buren je dit gaat delen en hoe goed je iedereen kent... Zou ik toch opteren voor een buitenkast of een meterkast die van buiten toegankelijk is.
Dan hoef je geen mensen in je berging/schuur te laten en hoef je ook niet perse altijd thuis te zijn als er iets is of als de buren ergens mee bezig willen.

Advies om één ieder z'n eigen alamat (of meerdere) te geven en evt de boel te bemeten zodat de kosten na rato verdeeld worden.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:01
Annuk schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 07:56:
[...]

Afhankelijk van met hoeveel buren je dit gaat delen en hoe goed je iedereen kent... Zou ik toch opteren voor een buitenkast of een meterkast die van buiten toegankelijk is.
Dan hoef je geen mensen in je berging/schuur te laten en hoef je ook niet perse altijd thuis te zijn als er iets is of als de buren ergens mee bezig willen.

Advies om één ieder z'n eigen alamat (of meerdere) te geven en evt de boel te bemeten zodat de kosten na rato verdeeld worden.
Ja dan heeft die buitenkast wel m’n voorkeur. Er zijn bijvoorbeeld kasten zoals deze: https://www.buitenkast.nl...-Kunststof-DIN0-basis.pdf

Maar we zouden ook zelf een kast kunnen bouwen met deze afmetingen. De rest van de berging bouwen we tenslotte ook zelf. Heeft iemand ervaring met of de netbeheerder daar moeilijk over doet of willen ze dan liever zo’n buitenkast?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
walletje-w schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 08:03:
[...]

Ja dan heeft die buitenkast wel m’n voorkeur. Er zijn bijvoorbeeld kasten zoals deze: https://www.buitenkast.nl...-Kunststof-DIN0-basis.pdf

Maar we zouden ook zelf een kast kunnen bouwen met deze afmetingen. De rest van de berging bouwen we tenslotte ook zelf. Heeft iemand ervaring met of de netbeheerder daar moeilijk over doet of willen ze dan liever zo’n buitenkast?
Ik kom dergelijke kasten nog wel eens tegen, meestal bij (semi) vakantiehuisjes of b.v. bij woonboten oid. Maar je komt het pas te weten als je contact op gaat nemen met je netbeheerder en daar de vragen stellen.
minimale eis bij plaatsing van de hoofdaansluiting is sowieso wind en waterdicht

Afhankelijk wat je gaat bouwen kan je ook gewoon een kast maken die met een goede buitendeur rechtstreeks vanaf daar toegankelijk is, je krijgt dan wel een soort koofje in 1 van de bergingen, maar je kunt wel direct op hoogte de kabels doorvoeren naar de andere bergingen.
Vraag is alleen (net als met zo'n kast) wie heeft de deur/kast in z'n tuin oid.

P.s. weet niet wat jullie gaan bouwen (welke materialen) maar wees evt verstandig om achter de houtenplaat waar de installatie op komt eerst balkjes te plaatsen en dan evt weer hout als binnenwand/afwerking in het schuurtje, zo schroeft niet iemand per ongeluk achter in de hoofdaansluiting of in de groepenkast (in geval van verwerkt in de bergingen).

[ Voor 3% gewijzigd door Annuk op 31-05-2025 08:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:46
Mensen, ik heb weer wat bijzonders vermoed ik. Nieuwbouwwoning van 2008, waar ik van gas naar elektrisch koken ben gegaan. Ik was aangenaam verrast dat er op tekening twee loze leidingen naar het kookeiland liepen, leek dus voorbereid op een extra boiler (een loze leiding kwam uit bij kraan) en op een elektrische kookplaat (loze leiding onder fornuis). In de meterkast kwamen deze buizen uit de grond en tot mijn grote vreugde waren ze 19mm.
Dus alle spullen gekocht, inclusief installatiedraad en aan de slag gegaan. Helaas kwam ik er na uitbouw van het schot onder het kookeiland achter dat de andere kant van deze leidingen 16mm was. Heel bijzonder.
Heb er toch maar 5x 2,5mm2 doorgetrokken met wat talkpoeder en twee mensen en dat ging eigenlijk heel soepel. Een meter of drie extra voor in de meterkast door de hele leiding getrokken (vanaf eiland) en die is onbeschadigd. Het heeft nooit klem gezeten tijdens het trekken.

Vraag nu is natuurlijk: Zo laten? Het is natuurlijk geen NEN 1010, en ik heb geen idee waar het van 19 naar 16 gaat, maar het trok er echt heel soepel doorheen. Mijn neiging is gewoon laten zitten, maar de logica van de aannemer ontgaat me volledig hier.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
@__fred__ Gewoon laten zitten zo. De bekende "regels" over hoeveel draden je in welke buis mag trekken zijn eigenlijk geen regels, maar praktijkrichtlijnen. Bovendien zijn deze alleen bedoeld om het goed intrekken van draden mogelijk te maken, ze zijn er niet vanwege redenen zoals warmte-ontwikkeling ofzo. En aangezien het draad trekken je nou juist al is gelukt... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:46
Xander schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 09:29:
@__fred__ Gewoon laten zitten zo. De bekende "regels" over hoeveel draden je in welke buis mag trekken zijn eigenlijk geen regels, maar praktijkrichtlijnen. Bovendien zijn deze alleen bedoeld om het goed intrekken van draden mogelijk te maken, ze zijn er niet vanwege redenen zoals warmte-ontwikkeling ofzo. En aangezien het draad trekken je nou juist al is gelukt... ;)
Ja dit was mijn neiging ook, ik verwacht geen half gestripte draden in de buis als het zo soepel ging. Moet alleen mijn OCD onderdrukken om het netjes te willen doen. Anyway, anders had de vloer eruit gemoeten en een leiding gefreesd, dit is het me niet waard.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:38
Waypoint schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 19:21:
[Afbeelding]

Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit een grote chaos vind en het zelf nooit op deze manier zou hebben aangelegd, het begint al met die zwanenhals van de grijze flex uit de vloer die de centraaldoos voedt. :X
En dan al die s-bochten en overal flexpijp die nauwelijks vast zit. Als je daar ooit nog wat anders in wil trekken gaat dat heel lastig worden of niet lukken en grote kans dat de flexbuizen los komen uit de dozen.
Ik zou harde pvc buizen hebben gebogen en aan wat dwarslatjes hebben vastgezet, vast pvc buis heeft ook minder verankeringspunten nodig dan flex.

Vraag me ook echt af waarom er zoveel in die doos bij elkaar moet komen, ik vermoed dat het ook anders qua verdeling en trajecten had gekund om tot een mindere brei te komen. Alle buizen van de centraaldoos lopen ook naar rechts dus qua plek is dit waarschijnlijk niet de beste locatie.

Dacht eigenlijk dat je initiele vraag sloeg op de pvc buizen die recht uit de grond kwamen, dus daar ging mijn antwoord over.
Wat is die losse doos op de vloer eigenlijk?

Qua vastzetten van dozen in de holle wanden gebruik ik de ABB dozen die ik pas plaats nadat het gips erop is gezet.
Holle wand dozen zetten zichzelf vast op het gips dus die hoef je niet los te beugelen, wel zorgen dat de buizen die er naar lopen vast zitten en zo goed mogelijk uitkomen op de plek waar de dozen moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LigeTRy
Hi All,

Wat raden jullie aan qua momentschroevendraaier? Ik heb de spullen voor m'n uitbreiding binnen maar kwam erachter dat ik geen (correcte) momentschroevendraaier heb, de ABB Alamat wil op 2,8nm vastgedraaid worden. Online kom ik veel verschillende sets tegen, maar ik vind 80 euro voor 2 handjes vol schroefjes aandraaien best wel duur, maar wat moet dat moet.

Nog geen bericht terug vanuit de keukenleverancier trouwens ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

LigeTRy schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 11:54:
Hi All,

Wat raden jullie aan qua momentschroevendraaier? Ik heb de spullen voor m'n uitbreiding binnen maar kwam erachter dat ik geen (correcte) momentschroevendraaier heb, de ABB Alamat wil op 2,8nm vastgedraaid worden. Online kom ik veel verschillende sets tegen, maar ik vind 80 euro voor 2 handjes vol schroefjes aandraaien best wel duur, maar wat moet dat moet.

Ik heb destijds deze gekocht: WIHA 2872T13 momentschroevendraaierset TorqueVario voor €155.

Als je in Twente woont wil ik ze wel komen aandraaien.

Mijn redenatie destijds was als ik het laat doen kost het mij al met al iets van €800 en als ik het zelf doe én de juiste gereedschappen haal blijf ik hier ruim onder.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LigeTRy
True schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 12:03:
[...]

Ik heb destijds deze gekocht: WIHA 2872T13 momentschroevendraaierset TorqueVario voor €155.

Als je in Twente woont wil ik ze wel komen aandraaien.

Mijn redenatie destijds was als ik het laat doen kost het mij al met al iets van €800 en als ik het zelf doe én de juiste gereedschappen haal blijf ik hier ruim onder.
Zuid Holland, dus dat is iets te ver ;) Ik zit ook in dezelfde redenatie, maar 150 euro is wel ineens een fikse hap uit wat ik over zou houden, ziet er wel uit als een mooie set, dank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16:16
Als je niet onder spanning werkt (wat je toch al niet zou moeten doen) ben je voor de helft van het geld klaar.
Voor 35 euro heb je zelfs een model van Wiha dat op een vaste waarde staat, dus niet instelbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-05 23:01
Je moet er dan nog wel even het juiste bitje bij bestellen, de meeste automaten moet je aandraaien met SL PZ2 bitjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:44

dragonhaertt

@_'.'

Ik heb een proxxon microclick moment schroevendraaier.
Top ding met een degelijk bereik.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uaT

uaT

De Wera 7400 is ook een fijne momentschroevendraaier, er kunnen standaard bits in, in de WIHA kan dat niet.
Als je geen geld uit wil geven kan je de automaten 'goed' aandraaien en de aardlekschakelaars 'iets vaster' ;) . Alles met gevoel natuurlijk maar je moet dat wel een beetje weten. 1,2 Nm vind ik met de momentschroevendraaier strakker aanvoelen dan dat ik het op het gevoel zou doen.
Op moment aandraaien is ideaal maar gelukkig zit er wat marge in die kooiklemmen. Problemen ontstaan pas als er iets helemaal niet is aangedraaid of zo strak dat de kooimoer en schroef vervormd is.

[ Voor 16% gewijzigd door uaT op 31-05-2025 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
Hi All,

Ik heb deze Wera Kraftform Kompakt VDE 16 Torque 1,2-3,0 Nm extra slim 1, 16‑delig (05135906001):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TC-ENHdTapNITctayt3eRsnuaeA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PPWqtfpenm67mo1tlQnXyxvx.jpg?f=user_large
En die bevalt prima. (y)

Achteraf had ik misschien beter de eerder genoemde WIHA 2872T13 kunnen kopen vanweg het grotere bereik van 0,8-5,0Nm en daardoor wat ruimer toepasbaar.
Maar destijds niet bij stil gestaan waarschijnlijk of hij was duurder, weet het niet meer.
Waarschijnlijk vanwege het extra lange weekend en daardoor juist drukker bij de keukenzaak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LigeTRy
Dank allen voor de snelle reacties, heb voor nu de Wiha TorqueVario gekocht https://www.amazon.nl/dp/B001JGEADM met los bitje, voor nu even voldoende denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PotatoChip
Hi All,

Gebruik zelf een Wera momentschroevendraaier... deze gebruik ik ook professioneel en qua instellingen is deze makkelijk te gebruiken. Als het om een paar schroeven gaat zou ik niet zo snel een momentschroevendraaier aanschaffen maar gewoon met de hand goed vast aandraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
205Gutmann schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 12:30:
Je moet er dan nog wel even het juiste bitje bij bestellen, de meeste automaten moet je aandraaien met SL PZ2 bitjes.
Dat dacht ik ook, maar de praktijk heeft me wat anders geleerd. SL/PZ2 is een niet-gestandaardiseerde kop en de bitjes passen soms verrassend slecht. Bijvoorbeeld bij ABB kun je echt beter een normale PZ2 gebruiken. Dat ligt niet aan ABB, maar aan de schroevendraaierfabrikant die een non-standaard schroefbit op de markt heeft gebracht. De fabrikanten van automaten geven in hun handleidingen volgens mij ook nooit SL/PZ2 aan, maar altijd gewoon PZ2.

PZ2 is wel gestandaardiseerd en heel geschikt voor aandraaien op moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
uaT schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 12:38:
De Wera 7400 is ook een fijne momentschroevendraaier, er kunnen standaard bits in, in de WIHA kan dat niet.
Als je geen geld uit wil geven kan je de automaten 'goed' aandraaien en de aardlekschakelaars 'iets vaster' ;) . Alles met gevoel natuurlijk maar je moet dat wel een beetje weten. 1,2 Nm vind ik met de momentschroevendraaier strakker aanvoelen dan dat ik het op het gevoel zou doen.
Op moment aandraaien is ideaal maar gelukkig zit er wat marge in die kooiklemmen.
"Iets vaster" = gokken.

"Op gevoel" = gokken.

Er zit wat marge in, maar de eerste persoon die dat betrouwbaar op gevoel altijd binnen die marge kan doen, moet volgens mij nog worden gevonden. Er zijn misschien mensen die heel veel geoefend hebben en dit kunnen, maar juist iemand die nog nooit een momentschroevendraaier heeft gebruikt zal echt nauwelijks een idee hebben.

Het gaat overigens niet zozeer om de kooiklem, maar om de schroef. Die moet genoeg uitrekken om veel druk te zetten (om betrouwbaar aangedraaid te blijven en om het microscopisch contactoppervlak te maximaliseren), maar niet zo veel dat het metaal z'n elasticiteit verliest. Te hard aandraaien verpest het schroefdraad onherstelbaar en dat is makkelijker dan menigeen denkt, vooral bij kleine schroeven!
Problemen ontstaan pas als er iets helemaal niet is aangedraaid of zo strak dat de kooimoer en schroef vervormd is.
Bron?

[ Voor 24% gewijzigd door Juerd op 31-05-2025 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uaT

uaT

Ik ben regelmatig automaten tegengekomen die handvast waren geschroefd (ze konden nog een stuk strakker) en waar bv 20 jaar een wasmachine opzat. Er was niets te zien aan de contacten. Ik ben wel benieuwd naar metingen van de relatie tussen overgangsweerstand/aandraaimoment
Juerd schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 14:44:
[...]

Dat dacht ik ook, maar de praktijk heeft me wat anders geleerd. SL/PZ2 is een niet-gestandaardiseerde kop en de bitjes passen soms verrassend slecht. Bijvoorbeeld bij ABB kun je echt beter een normale PZ2 gebruiken. Dat ligt niet aan ABB, maar aan de schroevendraaierfabrikant die een non-standaard schroefbit op de markt heeft gebracht. De fabrikanten van automaten geven in hun handleidingen volgens mij ook nooit SL/PZ2 aan, maar altijd gewoon PZ2.

PZ2 is wel gestandaardiseerd en heel geschikt voor aandraaien op moment.
Dat klopt inderdaad, in ABB automaten past de SL/PZ1 ook beter.

[ Voor 58% gewijzigd door uaT op 31-05-2025 16:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@uaT Helaas zijn persoonlijke ervaringen met dingen die goed zijn gegaan nauwelijks een indicatie van dat 't ook goed genoeg is. Er wordt heel wat aangeprutst en meestal gaat het goed. Dat geldt voor al 't prutswerk: enkelgeïsoleerde draden, soepel draad in normale lasklemmen, te hard of te zacht vastgeschroefd, geen adereindhulzen waar ze wel nodig zijn, stugge kabels die niet ondersteund worden en dus doorhangen, te dunne geleiders of te hoge afzekering, aardlekschakelaars van het verkeerde type, verkeerde aderkleuren gebruikt, aarde niet aangesloten, etc, etc.

In de overgrote meerderheid van de gevallen, gaat het goed. Alleen wie een ontzettend groot aantal installaties tegenkomt, of juist op zoek gaat naar (de gevolgen van) fouten, ziet dat 't ook wel eens verkeerd gaat. En dan nog kun je het idee krijgen dat 't niet zo belangrijk is, omdat dat vaak een combinatie van factoren is.

Maar de gevolgen, zoals brand en elektrocutie, zijn zo ernstig, dat bijvoorbeeld een hoog klinkend getal percentage zoals 99,99% niet goed genoeg is: je zou niet willen dat bij 1 op de 10000 elektrische installaties sprake is van brand of elektrocutie.

Bovendien is er best veel bekend over veel van de mogelijke oorzaken, en hoe je die kunt voorkomen. Schroeven op het voorgeschreven moment aandraaien is één van de makkelijke (maar dure) maatregelen die je kunt treffen om de kans op brand weer te verkleinen en bovendien verplicht gesteld in de norm (voor zover de fabrikant de instructie geeft).
uaT schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 16:32:
Ik ben wel benieuwd naar metingen van de relatie tussen overgangsweerstand/aandraaimoment
Een recent voorbeeld: een wcd in een gebouw uit 1988, waarschijnlijk aanwezig sinds de bouw. Veel gebruikt en voor zover bekend nooit problemen. Maar bij meting met een installatietester bleek de Zi (impedantie fase-nul) bijna 1 Ω. De schroeven zijn iets vaster aangedraaid (zonder momentschroevendraaier, dus op de gok) en de Zi zakte met de helft. De resulterende waarde paste wel goed bij de lengte en doorsnede van de bedrading.

Oftewel de losse schroeven, die nog geen probleem hadden gegeven, veroorzaakten samen een extra overgangsweerstand van ongeveer 0,5 Ω. Bij een belasting van 10 A geeft dat een verlies en dus opwarming van 50 W verspreid over die 2 schroefcontacten. Bij 16 A is het alweer 128 W.

Een ander gebouw, bouwjaar 1982, origineel opbouwstopcontact op zolder: ruim 0,85 Ω. Schroeven aangedraaid (op basis van de diameter ingeschat op 2,0 Nm) en nog maar 0,55 Ω over met de installatietester. Die 300 mΩ te hoge contactweerstand vertaalt zich naar 30 W bij 10 A en ruim 75 W bij 16 A.

Is dat acceptabel omdat het al zo'n 40 jaar zonder problemen functioneert, of is het een probleem omdat met meting is aangetoond dat het een slecht contact geeft? Ontzettend veel mensen, zelfs heel wat professionals, zijn geneigd te denken dat 't prima is omdat het al heel lang goed gaat. Dat stopcontact heeft zich onderhand wel bewezen, als het niet goed was, dan zou 't al lang zijn opgemerkt.

Het is natuurlijk niet bekend of dit langer goed zou zijn gegaan als de schroeven destijds op een door de fabrikant onderzocht en voorgeschreven moment waren aangedraaid, maar aan de hand van wat ik weet over schroefverbindingen, zou ik denken van wel.

En dan nog zou ik, zeker bij kleine klemmen, veel liever goede veerklemmen hebben. Die hebben aanvankelijk een wat hogere overgangsweerstand, maar trillen niet los en winnen het op de lange termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Vliegvlug schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 10:04:
[...]

Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit een grote chaos vind en het zelf nooit op deze manier zou hebben aangelegd, het begint al met die zwanenhals van de grijze flex uit de vloer die de centraaldoos voedt. :X
En dan al die s-bochten en overal flexpijp die nauwelijks vast zit. Als je daar ooit nog wat anders in wil trekken gaat dat heel lastig worden of niet lukken en grote kans dat de flexbuizen los komen uit de dozen.
Ik zou harde pvc buizen hebben gebogen en aan wat dwarslatjes hebben vastgezet, vast pvc buis heeft ook minder verankeringspunten nodig dan flex.

Vraag me ook echt af waarom er zoveel in die doos bij elkaar moet komen, ik vermoed dat het ook anders qua verdeling en trajecten had gekund om tot een mindere brei te komen. Alle buizen van de centraaldoos lopen ook naar rechts dus qua plek is dit waarschijnlijk niet de beste locatie.

Dacht eigenlijk dat je initiele vraag sloeg op de pvc buizen die recht uit de grond kwamen, dus daar ging mijn antwoord over.
Wat is die losse doos op de vloer eigenlijk?

Qua vastzetten van dozen in de holle wanden gebruik ik de ABB dozen die ik pas plaats nadat het gips erop is gezet.
Holle wand dozen zetten zichzelf vast op het gips dus die hoef je niet los te beugelen, wel zorgen dat de buizen die er naar lopen vast zitten en zo goed mogelijk uitkomen op de plek waar de dozen moeten komen.
Je mag eerlijk zijn hoor, zeker als je het dan ook opbouwend doet zoals jij ;) .

De s bochten haal ik er nog uit dat is een goede tip , ook de zwanenhals. De centraal doos is daar voor 75% van de etage dus de positie maakt dan ook niet veel meer uit . Het is de enige rechte wand dus vandaar dat hier veel binnenkomt.

De lastigheid met een holle wand vind ik dat je tussen de regels niks kunt vastmaken als je verticaal gaat. De bekabeling moet tussen de regels blijven ivm het gips. Vandaar dat ik soms wat bochten erin heb zodat ze wel aan het regelwerk heb vastgezet. Zoals bij de gele buis rechts. Maar als je een tip hebt sta ik er natuurlijk voor open !

De doos op de grond heb ik even tijdelijk gemaakt. Vanuit de etage eronder komt de bedrading voor de hotelschakeling maar de elektricien heeft daar niet lang genoeg draad in gezet. Dus in die doos komt de lamp bedrading en beide schakelaars uit. Uiteindelijk komt die tegen de wand aan in de koof (het wordt een kastenwand).

Ps.
Ik ken de afkeer op tweakers voor flex buis , maar zie maar een elektricien te vinden die nog zonder werkt. Ik heb in m’n 20jarige woon carrière nog nooit een ander bekabeling er door heen moeten jagen en als ik al wat moest was dat bij een grote verbouwing waar toch alles al aangepast werd.

[ Voor 14% gewijzigd door Waypoint op 31-05-2025 17:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PotatoChip
Waypoint schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 17:32:
[...]
De lastigheid met een holle wand vind ik dat je tussen de regels niks kunt vastmaken als je verticaal gaat. De bekabeling moet tussen de regels blijven ivm het gips. Vandaar dat ik soms wat bochten erin heb zodat ze wel aan het regelwerk heb vastgezet. Zoals bij de gele buis rechts. Maar als je een tip hebt sta ik er natuurlijk voor open !
Gaatjesband of een U-beugel wat scheef wegschroeven... Tevens hoeft vaste buis niet heel vast vast te zitten. Zolang het bij de centraaldoos en sokjes maar goed vast zit met U beugels ofzo... dan blijft het wel zitten zelfs als er nog draad in getrokken moet worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:06
Vliegvlug schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 10:12:
[...]
Is het misschien een opgedeeld pand waardoor het nu per ongeluk op de meter van een ander appartement zit?
Buckle up, it's story time met Ome Uberprutser!

De gemeentelijke portiekverlichting (die al 20 jaar is afgesloten) deelde de aardpin met het huis 2 deuren ernaast. Die loopt over het dak, via de achterkant van het huis naar beneden, door de kruipruimte waar ie op de aardpen zat (wie bedenkt dat?). Daarnaast zat hier in de jaren 80 een radiopiraat die stroom tapte van dezelfde portiekverlichting.

Samengevat: De aarde en fase van de portiekverlichting die op de straat van het verlichtingnet zou moeten zijn afgesloten, lekte op de aardpen van de huizen ernaast. De portiekverlichting is vanmiddag afgesloten op de straat door de netbeheerder en de "historische" bekabeling (daar kom ik nog een keer op terug) gaan we binnenkort weghalen.

Meer mensen hadden rare issues met electra afgelopen tijd aan die kant van de straat en hiermee vielen de puzzelstukjes samen.

Wat betreft de groepenkast; die gaat vervangen worden en nieuwe bekabeling zodat de wasmachine echt een eigen groep heeft, net als de oven.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
@Uberprutser Wat een verhaal zeg!
Doet me beetje denken aan het huis wat mijn schoonouders jaren geleden kochten met een schuurtje voorzien van electriciteit in de tuin.
Bij het compleet afschakelen van de groepenkast bleef daar gewoon de stroom werken. Onduidelijk was waarom tot jaren later de schuur vervangen werd. Bij het volgen van de elektra kabel kwamen ze bij de dichtstbijzijnde lantaarnpaal van de stoep achter het huis uit! :o
Bleek dat een vorige bewoner de stroom in zijn schuur creatief gesjeft had. >:)

Draaide die badkamer van jouw buurvrouw dan trouwens nog op de portiekverlichting of was dat alleen een lek?

Wel goed nieuws dat de groepenkast helemaal vervangen gaat worden.
Waarom heeft die huisbaas nu toch het licht gezien? :?

[ Voor 8% gewijzigd door Vliegvlug op 31-05-2025 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:27

Ethirty

Who...me?

Vliegvlug schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 20:48:
Wel goed nieuws dat de groepenkast helemaal vervangen gaat worden.
Waarom heeft die huisbaas nu toch het licht gezien? :?
Dat bleef branden? :+

Maar wat een verhaal zeg :o

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LigeTRy
Het is zondag, dus waarom ook niet, nog steeds in aanloop naar m'n laadpaalinstallatie ben ik vandaag nog wat dingen na gaan lopen/labellen. Ik vond het namelijk erg vreemd dat mijn PV waarschuwingsstickertje bij de hoofdzekering van mn linker/1e fase zat en de PV alamat op de busboard linksboven (waar m'n groepen van fase2 zitten). Snelle test, hoofdzekering Fase 1 eraf, en alles bleef nog draaien, ook even getest door het PV systeem uit te schakelen (want de zon schijnt en ben aan het terugleveren). Conclusie

Fase 1 is m'n 2fase ( :+ ) kookplaat
Fase 2 is mn busboard linksboven (slaapkamergroepen/oven etc, inclusief PV die niet op het busboard is aangesloten, maar los op deze fase na de hoofdschakelaar)
Fase 3 is mn busboard rechtsboven (Wasmachine/droger/warmptepomp)

Kijk ik naar m'n aansluitblokjes na hoofdschakelaar ziet het er dan zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a3Cqit7PEYkyKKPryTtqx-srH1Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sNOVAYx27cdMmri7qHwveHf1.png?f=fotoalbum_large

mooi shiny koper ook....

Je zou toch denken: houd fase 1 links en 3 rechts voor de logica (en gebruik gekleurde fasedraden), maar die ontbrak bij de installatie van mijn kast. Nu woon ik (nog niet zo lang) in dit nieuwbouwproject en zijn er misschien wel 45 woningen die verkeerd gelabeld zijn. Of de elektromonteur aangestuurd door de keukenleverancier moet dit omgewisseld hebben, maar ik zou niet weten waarom hij dat zou doen, en de draad die hij heeft gebruikt heeft andere adereindhulzen

The story continues...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

LigeTRy schreef op zondag 1 juni 2025 @ 12:06:
Het is zondag, dus waarom ook niet, nog steeds in aanloop naar m'n laadpaalinstallatie ben ik vandaag nog wat dingen na gaan lopen/labellen. Ik vond het namelijk erg vreemd dat mijn PV waarschuwingsstickertje bij de hoofdzekering van mn linker/1e fase zat en de PV alamat op de busboard linksboven (waar m'n groepen van fase2 zitten). Snelle test, hoofdzekering Fase 1 eraf, en alles bleef nog draaien, ook even getest door het PV systeem uit te schakelen (want de zon schijnt en ben aan het terugleveren). Conclusie

Fase 1 is m'n 2fase ( :+ ) kookplaat
Fase 2 is mn busboard linksboven (slaapkamergroepen/oven etc, inclusief PV die niet op het busboard is aangesloten, maar los op deze fase na de hoofdschakelaar)
Fase 3 is mn busboard rechtsboven (Wasmachine/droger/warmptepomp)

[Afbeelding]

mooi shiny koper ook....

Je zou toch denken: houd fase 1 links en 3 rechts voor de logica (en gebruik gekleurde fasedraden), maar die ontbrak bij de installatie van mijn kast. Nu woon ik (nog niet zo lang) in dit nieuwbouwproject en zijn er misschien wel 45 woningen die verkeerd gelabeld zijn. Of de elektromonteur aangestuurd door de keukenleverancier moet dit omgewisseld hebben, maar ik zou niet weten waarom hij dat zou doen, en de draad die hij heeft gebruikt heeft andere adereindhulzen

The story continues...
Gaat deze achter de hoofdschakelaar langs of onderin de hoofdschakelaar?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wnf1o6jUag4HkiW4ZyZfCacruEA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/2j9a9bLhKzsX1hyRE69nXkU7.png?f=user_large

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!
LigeTRy schreef op zondag 1 juni 2025 @ 12:06:

[Afbeelding]
Kijk eens naar de volgorde waarop de draden uit het meterbord komen, en vervolgens de volgorde waarop ze op de hoofdschakelaar zijn aangesloten. Dat verklaart alles al lijkt het. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LigeTRy
Xander schreef op zondag 1 juni 2025 @ 12:15:
[...]

Kijk eens naar de volgorde waarop de draden uit het meterbord komen, en vervolgens de volgorde waarop ze op de hoofdschakelaar zijn aangesloten. Dat verklaart alles al lijkt het. ;)
Zeer scherp :) waarom zou je dit doen.. blijft dan de vraag

[ Voor 6% gewijzigd door LigeTRy op 01-06-2025 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LigeTRy
True schreef op zondag 1 juni 2025 @ 12:14:
[...]

Gaat deze achter de hoofdschakelaar langs of onderin de hoofdschakelaar?
[Afbeelding]
Die krult terug naar beneden en is de meest linker draad in het linker aansluitblokje, maar ik kan begrijpen dat het lijkt alsof die de hoofdschakelaar in gaat, dat zou niet best zijn geweest 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmwgozer
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 14:43
Meteen de stofzuiger pakken als je toch bezig bent. Lijkt ook of iemand de hoofdschakelaar er helemaal uitgehaald heeft, want volgens mij zit die niet vast geklikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
LigeTRy schreef op zondag 1 juni 2025 @ 12:16:
[...]

Misschien gewoon complete desinteresse en random aangesloten... het is niet alsof de fasevolgorde of het draaiveld veel uitmaken in de gemiddelde woning.

Misschien is het bewust omdat alle groepenkasten in het nieuwbouwproject hetzelfde zijn ingericht om toch de PV-installaties over de verschillende fasen te verdelen. https://www.netbeheernede...panningsnet/faseverdeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
LigeTRy schreef op zondag 1 juni 2025 @ 12:16:
[...]

Denk dat de meeste electriciens zich er niet mee bezig houden en gewoon een volgorde pakken, maakt in principe ook niet zoveel uit natuurlijk.

Bij projectbouw en één fase aansluiting per huis werd er steeds gealterneerd en ook voor een 3-fase aansluiting is het van belang omdat anders de zware gebruikers allemaal op dezelfde fase terecht zouden komen.
Zie bijvoorbeeld dit artikel Netbeheerder vraagt aandacht installateur
Staat ook de gebruikte rekenmethode in om de fasen te verdelen.
edit:
Zie net dat het linkje in dat artikel naar de fase calculator, de fasulator, niet meer werkt, is nu https://fasulator.nl/

Is die L1, L2 en L3 markering in jouw plaatje ook wat er overeenkomt met wat je electriciteitsmeter zegt?

Ik had zelf in eerste instantie de fout gemaakt dat ik er vanuit ging dat de volgorde op de onderkant van de hoofdschakelaar 1-2-3 zou zijn maar dat bleek achteraf toch niet het geval. Zeer waarschijnlijk doordat de huizen waar ik woon ook alternerend zijn aangesloten.

[ Voor 5% gewijzigd door Vliegvlug op 01-06-2025 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LigeTRy
bmwgozer schreef op zondag 1 juni 2025 @ 12:23:
Meteen de stofzuiger pakken als je toch bezig bent. Lijkt ook of iemand de hoofdschakelaar er helemaal uitgehaald heeft, want volgens mij zit die niet vast geklikt?
Zit wel vast, de ruimte ertussen komt omdat er een schedingsplaatje tussen de hoofdschakelaar en ALS zit, zie ook foto: LigeTRy in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LigeTRy
Vliegvlug schreef op zondag 1 juni 2025 @ 12:33:
[...]

Is die L1, L2 en L3 markering in jouw plaatje ook wat er overeenkomt met wat je electriciteitsmeter zegt?
Yup, zo heb ik ze zelf geïdentificeerd (doormiddel van grote verbruikers aan te zetten) en te kijken of ie ook uit gaat als ik de zekering van de fase uitzet.
[...]
Bij projectbouw en één fase aansluiting per huis werd er steeds gealterneerd en ook voor een 3-fase aansluiting is het van belang omdat anders de zware gebruikers allemaal op dezelfde fase terecht zouden komen.
edit:
Zie net dat het linkje in dat artikel naar de fase calculator, de fasulator, niet meer werkt, is nu https://fasulator.nl/
Als het een bewussie was geweest had ie de PV sticker ook wel bij de juiste fase neergehangen denk ik dan. Volgens de fasulator had de PV op fase 3 moeten zitten.

Even naar de voltages kijkende per fase, zit er niet zoveel verschil in, fase 2 (waar ik op teruglever) soms ietsie lager dan de rest.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BOqWPNhODOp7w586jGpyIKTZy90=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SXxTeof4od0eKGZXPFIiD3vM.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 60% gewijzigd door LigeTRy op 01-06-2025 13:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Denk dat de meeste electriciens zich er niet mee bezig houden en gewoon een volgorde pakken, maakt in principe ook niet zoveel uit natuurlijk.

edit:

Ik had zelf in eerste instantie de fout gemaakt dat ik er vanuit ging dat de volgorde op de onderkant van de hoofdschakelaar 1-2-3 zou zijn maar dat bleek achteraf toch niet het geval. Zeer waarschijnlijk doordat de huizen waar ik woon ook alternerend zijn aangesloten.
Als het goed is hoort de monteur van/namens de netbeheerder voor de hoofdzekeringen te draaien, zodat vanaf de hoofdzekering naar boven alles als "rechte lijn" naar boven gaat, dit voor de duidelijkheid op zowel de meter (de markeringen voor L1/L2/L3) als voor de installateur die ermee bezig is/gaat/moet.

Het is namelijk niet de bedoeling dat iedereen "zelfstandig" gaat draaien en zo mogelijk de beoogde fase verdeling zelf gaat aanpassen ivm mogelijke scheve belasting over de kabels en/of transformatoren etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmwgozer
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 14:43
LigeTRy schreef op zondag 1 juni 2025 @ 13:19:
[...]

Zit wel vast, de ruimte ertussen komt omdat er een schedingsplaatje tussen de hoofdschakelaar en ALS zit, zie ook foto: LigeTRy in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3"
Bedoelde het plastic clipje aan de onderkant, die zit voor mijn gevoel meestal hoger ingedrukt. Maar heb weinig ervaring met ABB misschien zijn die gewoon langer. Maakt verder ook niet uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Annuk schreef op zondag 1 juni 2025 @ 13:21:
[...]

Als het goed is hoort de monteur van/namens de netbeheerder voor de hoofdzekeringen te draaien, zodat vanaf de hoofdzekering naar boven alles als "rechte lijn" naar boven gaat, dit voor de duidelijkheid op zowel de meter (de markeringen voor L1/L2/L3) als voor de installateur die ermee bezig is/gaat/moet.

Het is namelijk niet de bedoeling dat iedereen "zelfstandig" gaat draaien en zo mogelijk de beoogde fase verdeling zelf gaat aanpassen ivm mogelijke scheve belasting over de kabels en/of transformatoren etc.
Dit is niet mijn ervaring in Enexis gebied, daar sluit men overal gewoon Rood, Geel, Blauw aan. En het gaat ook lijnrecht in tegen wat de netbeheerders schrijven op https://www.netbeheernede...panningsnet/faseverdeling en https://fasulator.nl/. En bijvoorbeeld nieuwsartikelen als "Netbeheerder vraagt aandacht installateur".

Als de netbeheerder voor de hoofdzekeringen of meter al de fasevolgorde wisselt, dan is het niet zo slim om de installateur op te roepen om de PV-installatie op een fase volgens de fasulator aan te sluiten. Dan zou de netbeheerder moeten vragen om de PV altijd op (bijvoorbeeld) fase L1 aan te sluiten. Als zowel de netbeheerder als de installateur hier rekening mee gaan houden dan zit straks alsnog alles op dezelfde fase.

edit:
Nog een tool voor werkzaamheden door/namens de netbeheerder: https://faserekentool.netbeheernederland.nl/

Die spreekt wel van een draading door/namens de netbeheerder maar dan wel pas tussen de kWh-meter en de hoofdschakelaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NDlX0gGg96-jpU5XKcLdqYPQLZ8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QOibCpqb6motYo0LHxqgkuXX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door Xander op 01-06-2025 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Xander schreef op zondag 1 juni 2025 @ 14:55:
[...]
Als zowel de netbeheerder als de installateur hier rekening mee gaan houden dan zit straks alsnog alles op dezelfde fase.
Zolang ze dat allebei stelselmatig doen, gaat het nog steeds goed qua faseverdeling.

huisnummerdoordraaienfasulatorgecombineerde correctie
1+0+0+0
2+1+1+2
3+2+2+4 (= +1)
4+0+0+0
5+1+1+2
6+2+2+4 (= +1)
7+0+0+0
8+1+1+2
9+2+2+4 (= +1)

Er moet geen 3e correctie bijzitten, want dan is het cirkeltje wel weer rond.

[ Voor 10% gewijzigd door Juerd op 01-06-2025 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LigeTRy
Xander schreef op zondag 1 juni 2025 @ 14:55:
[...]

edit:
Nog een tool voor werkzaamheden door/namens de netbeheerder: https://faserekentool.netbeheernederland.nl/
Ook deze tool hebben ze niet gebruikt, want die geeft aan dat er niet gewisseld moet worden bij mijn woning. Ook nog even gekeken of ze bij het aansluiten niet het bouwnummer hadden gepakt in plaats van het huisnummer, maar helaas 8)7, dan had het 3,1,2 moeten zijn, en niet 2,3,1

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Juerd schreef op zondag 1 juni 2025 @ 15:18:
[...]

Zolang ze dat allebei stelselmatig doen, gaat het nog steeds goed qua faseverdeling.

huisnummerdoordraaienfasulatorgecombineerde correctie
1+0+0+0
2+1+1+2
3+2+2+4 (= +1)
4+0+0+0
5+1+1+2
6+2+2+4 (= +1)
7+0+0+0
8+1+1+2
9+2+2+4 (= +1)

Er moet geen 3e correctie bijzitten, want dan is het cirkeltje wel weer rond.
Hm inderdaad, als ik beide tools gebruik komt het uiteindelijk ook goed.

huisnummeraansluiting netbeheerderfasulatordaadwerkelijke fase
1L2, L3, L11L2
2L3, L1, L22L1
3L1, L2, L33L3
4L2, L3, L11L2
5L3, L1, L22L1
6L1, L2, L33L3
7L2, L3, L11L2
8L3, L1, L22L1
9L1, L2, L33L3

Maar duidelijker wordt het er niet van. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
Waypoint schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 17:32:
[...]

Je mag eerlijk zijn hoor, zeker als je het dan ook opbouwend doet zoals jij ;) .
De s bochten haal ik er nog uit dat is een goede tip , ook de zwanenhals. De centraal doos is daar voor 75% van de etage dus de positie maakt dan ook niet veel meer uit . Het is de enige rechte wand dus vandaar dat hier veel binnenkomt.
Fijn dat je het zo positief opvat (y)
En goed te horen dat je de zaken op die punten nog aanpakt.

Dat veel van die etage daarop uitkomt had ik al wel een beetje verwacht gezien de hoeveelheid afgaande buizen uit die centraaldoos maar de plaatsing ervan had ik meer in het midden gedaan, maar je heb het daar dus bewust geplaatst vanwege de rechte wand.
Dunne latjes zodat je er nog voorbij kan of wat Potatochip al aandroeg
De doos op de grond heb ik even tijdelijk gemaakt. Vanuit de etage eronder komt de bedrading voor de hotelschakeling maar de elektricien heeft daar niet lang genoeg draad in gezet. Dus in die doos komt de lamp bedrading en beide schakelaars uit. Uiteindelijk komt die tegen de wand aan in de koof (het wordt een kastenwand).
Als deze draden te kort zijn, is langer draad trekken dan niet een betere oplossing als je daarmee deze doos niet nodig hebt?
Lijkt mij te verkiezen boven een extra lasdoos.
Ps.
Ik ken de afkeer op tweakers voor flex buis , maar zie maar een elektricien te vinden die nog zonder werkt.
Oh, ik dacht dat je dit helemaal zelf had aangelegd maar dit is door een elektricien gedaan :?

Het meeste qua elektra in mijn vorige en huidige huis heb ik zelf gedaan, maar 5 jaar geleden wel een elektricien over de vloer gehad tijdens de grote verbouwing voor wat buizen in de nieuw te storten vloer en in het vernieuwde plafond wat geïsoleerd werd en hij werkte wel primair met vaste buis. *O*
Was er ook erg geoefend in, hij boog die buizen zodanig soepel en ook zo op het oog waarna het meteen paste dat je kon zien dat hij het erg vaak deed.

Zelf ook veel pvc gebogen maar het blijft bij mij toch altijd passen en meten om de bochten op de juiste plek te krijgen en met de juiste radius. Moet af en toe ook wel eens over dus kost me flink wat tijd en moeite.
Snap wel dat de meeste electriciens voor flexbuis kiezen want lekker makkelijk en snel en bovendien zijn zij meestal niet degene die er last van hebben.
Hoewel, nu haast iedere collega het ook gebruikt zullen ze er ook vaker tegenaan lopen bij aanpassingen in bestaande installaties. ;)
Ik heb in m’n 20jarige woon carrière nog nooit een ander bekabeling er door heen moeten jagen en als ik al wat moest was dat bij een grote verbouwing waar toch alles al aangepast werd.
Zelf heb ik toch best wel vaak zaken in mijn huizen op het gebied van elektra draden aangepast waarbij ik blij was met vaste buis ipv flex. Groot gedeelte van de keren dat ik tegen problemen aan liep was het toch door gebruik van flexbuis.
Maar je hebt gelijk dat de gemiddelde bewoner er geen last van heeft want die gaat het niet zelf aanpassen omdat ze het niet willen of kunnen en laten dan iemand komen of zoeken simpelweg een andere oplossing.
Pagina: 1 ... 27 28 Laatste