Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 20:59
@onetime

In de basis mee eens, maar ik heb zelf wel 2 1000w omvormers op dezelfde groep. Dat was eerst een B16 30mA, nu een C16 30mA vanwege het wel eens uitklappen van de alamat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-05 17:15

Milmoor

Footsteps and pictures.

onetime schreef op maandag 26 mei 2025 @ 15:53:
@Milmoor Het is slim om iedere omvormer op zijn eigen alamat te zetten. Net als alle "vochtige" groepen.
Mee eens, daarom ben ik ook onderzoek aan het doen wat voor karakteristiek deze moeten hebben. Blijkbaar in 30 mA voor de Soladin, ervan uitgaande dat de installateur indertijd wel kon vinden wat voorgeschreven wordt door de fabrikant. Voor de Fronius is het nog gokken. Hij heeft er nu geen?!

Technische specificaties
https://www.fronius.com/n...primo/fronius-primo-3-6-1

[ Voor 25% gewijzigd door Milmoor op 26-05-2025 20:56 ]

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Milmoor Op die pagina in de rechter "kolom" extra links downloads:
edit: eerst stond er mijn locale link na de download... @#%$#$%&$%%#
https://www.fronius.com/~...plication_30mA_RCD_EN.pdf

[ Voor 103% gewijzigd door onetime op 26-05-2025 22:31 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Milmoor Die Soladin is een "HF-transformer" model, die hebben in principe geen lekstroom naar aarde.
(nou ja, die is er wel, maar misschien niet eens meetbaar.)

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

@onetime Dank, je kan beter zoeken dan ik. Duidelijk…

Ik heb dus een omvormer achter een aardlekschakelaar die dat niet nodig heeft (Soladin). En een die dat wel nodig heeft, maar niet achter een aardlekschakelaar zit (Fronius). Onduidelijk…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
@Milmoor

Ho, dat is een overhaaste conclusie.

Al je groepen/apparaten moeten achter aardlekschakelaars zitten, of aardlekautomaten (installatieautomaat+aardlekschakelaar in 1).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

@DaanTriple7 Fijn, dat geeft toch weer wat meer vertrouwen in de installatiewereld. De 30 mA zal voor de Soladin dus geen probleem zijn.

De Fronius moet nog wel achter een aardlek, die zit nu puur achter een B20 automaat. Dat kan een alamat worden van 30 mA, als ik de instelling in de Fronius maar goed heb staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:31
DaanTriple7 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 08:14:
@Milmoor

Ho, dat is een overhaaste conclusie.

Al je groepen/apparaten moeten achter aardlekschakelaars zitten, of aardlekautomaten (installatieautomaat+aardlekschakelaar in 1).
Dat kan je zo niet zeggen. Dat hoeft niet zo te zijn, er zijn situaties waarbij een aardlek niet vereist is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
Dat wist ik niet. Kun je daar een voorbeeld van geven? Het lijkt me heel onlogisch/onveilig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FL_
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 28-05 11:33

FL_

DaanTriple7 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 08:27:
Dat wist ik niet. Kun je daar een voorbeeld van geven? Het lijkt me heel onlogisch/onveilig.
Er zijn mensen die je veel meer details kunnen geven, maar het principe is volgens mij dat als je zeker bent dat wanneer je aardweeerstand lager is dan waarde X er situaties zijn dat het niet vereist is, maar daar gelden ook weer andere situaties en voorwaarden voor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-05 13:27
DaanTriple7 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 08:27:
Een aardlek meet stroom tussen fase en nul. Als er 10 ampere door de fase stroomt, maar slechts negen terug vloeit via de nul lekt er ergens stroom weg en zou de aardlek af moeten slaan. Aardlek is in deze een raar woord want die stroom hoeft niet naar de aardedraad weg te lekken, het kan ook jouw voorhoofd zijn. :+
Bij vast gemonteerde apparaten is de kans op het aanraken van stroomgeleidende delen minder groot en als het goed is zijn apparaten met een metalen behuizing voorzien van aarding aan de behuizing. Dus als... er een draadje intern los gaat komt deze tegen de behuizing en maak je kortsluiting.
Als die behuizing goed geaard is naar een stabiel aardpunt met een voldoende lage weerstand dan zal je bij de minste hoeveelheid kortsluiting al de zekering in de groepenkast activeren en mag je in dat geval de aardlek achterwege laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaEs
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 23:26
Ik ben van plan om het komende jaar een plug in battery (stekker batterij) te kopen. Het gaat om de Zendure 2400 AC met 3x3kWh batterij. Maximale in- en output 2400W. Zit alleen nog wat te dubben over de aansluiting. Ik heb het volgende bedacht maar vraag me af of dit veilig. In de TS lees ik iets over een zwevende N maar geen idee of dat hier speelt.

Op het schuurtje liggen 3 sets van 4 stekker zonnepanelen. Die zijn met 3 stekkers (eentje per set) aangesloten op 3 stopcontacten. Die 3 stopcontacten zijn in de meterkast aangesloten op één 3-fase installatieautomaat. Elk van de drie stopcontacten is aangesloten op andere fasedraad maar ze zijn uiteindelijk dus aangesloten op één 3-fase installatieautomaat.
Nu is de makkelijkste oplossing door 1 van de 3 stopcontacten door te lussen naar een 4e, nieuw te plaatsen, stopcontact en hier de batterij aan te hangen. Gelet op de maximale output (batterij + 1 set van 4 zonnepanelen) zal de grens van 3600W nooit kunnen worden overschreden. Wel is het zo dat de fase belasting over de 3 fasen zal gaan verschillen terwijl deze zijn aangesloten op één 3 fase installatie automaat. Is dat erg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@KaEs Je laat een belangrijk punt weg: welke omvormers zijn er in gebruikt voor de zonnepanelen; welk vermogen zetten ze maximaal op het net? Je loopt het risico op een overbelaste nul, maar ook daarvan is niet duidelijk genoeg hoe dat is aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaEs
onetime schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 14:46:
@KaEs Je laat een belangrijk punt weg: welke omvormers zijn er in gebruikt voor de zonnepanelen; welk vermogen zetten ze maximaal op het net? Je loopt het risico op een overbelaste nul, maar ook daarvan is niet duidelijk genoeg hoe dat is aangesloten.
De 3 sets met stekker zonnepanelen hebben een maximale output van 1200W per set. Dit betekent dus 1200W per fase maar dus wel op één 3 fase installatieautomaat. Als ik de auto op maximaal niveau (11kW) ga laden, en uiteraard zit die op een eigen groep, dan kan op de zonnepanelen groep de volgende situatie ontstaan;

L1: 1200W (zonnepanelen) + 2000W (terugleveren batterij
L2: 1200W (zonnepanelen)
L3: 1200W (zonnepanelen).

Kortom een ongelijke fasebelasting achter één installatieautomaat. Is dat erg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broabander
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:05
Broabander schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 16:54:
Ik wil even jullie mening en advies over een aantal zaken. Heb wel twee rechterhanden, maar niet veel kennis van elektra, ik wil het echter wel begrijpen en daarom mijn idee met jullie toetsen.

Binnenkort wordt er een nieuwe schuur gebouwd op mijn perceel. Hier wil ik uiteraard ook elektra hebben. Op dit moment ligt er een 2x2.5mm2 YMvK-AS kabel richting de schuur, maar hiervoor wil ik een dikkere kabel gaan trekken door de tuin met meer aders.

Als eerst even een schets van de huidige situatie;

We hebben een woning, met daarop 4500wp aan zonnepanelen en een inductie kookplaat. Dat zijn de 'bijzondere' componenten. Voor de rest zit er een vrij recente groepenkast in het huis, maar deze groepenkast (3x25A aansluiting) zit nog na een setje van drie ouderwetse 63A smeltzekeringen met een ferrarismeter.

In deze 'hoofd'groepenkast (hierna: kast 1) zit ook een onderverdeling naar het souterrain. Dat zit achter een eigen aardlekautomaat in kast 1 (een 4P 20A B-Kar Hager AFM420G) en heeft zijn eigen (antieke, 35 jaar oud) verdeelkast (hierna: kast 2).

In kast 2 vinden we 1 aardlekschakelaar 40A en 4x 16A installatieautomaat met smeltzekeringen. 3 vd 4 zijn voor het souterrain (1x wasmachine, 1x droger (gebruiken we niet), 1x verlichting + stopcontacten) en één groep is voor die eerder genoemde 2x2.5mm2 YMvK-AS kabel naar de schuur.

Tot zover de bestaande situatie.

Wat wil ik in de (volledig geisoleerde) schuur gaan doen;

Een waterdichte verdeelkast (hierna: kast 3) met 24 modules
Daarin;
1x Hoofdschakelaar (40A)
1x 3F Aardlekautomaat (voor 400V krachtstroom)
5x Installatieautomaat
2x Aardlekschakelaar
(5x AlaMat kan evt ook als dat beter is)

Daar voorzie ik de volgende verdeling;

Groep 1: Linkerkant garage (16A, C-Kar ivm mogelijkheid lasapparaat)
10x LED lichtbalk (met 2x hotelschakelaar, hoef niet gelijk álle lichtbalken aan als ik een schroevendraaier wil pakken en vanaf 2 plekken kunnen schakelen)
3x dubbel StoCo
1x dubbel StoCo (buiten)

Groep 2: Rechterkant garage (16A, C-Kar ivm mogelijkheid compressor/lasapparaat)
5x dubbel StoCo
1x Enkel StoCo (tbv sectionaaldeur)

Groep 3: Overkapping (16A, B-Kar)
3x dubbel StoCo (buiten)
8x LED spotjes (schakelbaar)

Groep 4: Krachtstroom (25A, 3P+N, C-Kar AlaMat)
1x 400V StoCo

Groep 5: Tuinverlichting (16A, B-Kar)
10x LED spot gevel (achter schakelaar)
8-12x LED padverlichting achter (hotel)schakelaar
Elektrisch hek

Groep 6 (optioneel): laadpaal // airco
nog niet voorbereid, wil wel ruimte in de kast ervoor

Waar zitten mijn vragen of verwacht ik tegenaan te lopen;
- De groep in kast 1 waarachter kast 2 zit is weliswaar 4-polig, maar slechts 20A B-Kar. Daarmee verwacht ik dat ik in kast 3 in de knel kan komen, en dat dit dus minimaal een 4P 25A C-Kar zou moeten zijn om met de krachtstroom & laadpaal om te kunnen gaan in de toekomst? Is het dan een probleem dat de hoofdschakelaar in Kast 3 40A zou worden, moet dit minder worden?
- De 16A groep in kast 2 is eveneens ondermaats (16A B-Kar met smeltzekering). Dus deze moet geupgrade worden naar een 4P groep om naar kast 3 te gaan. Is dit het moment om de hele kast te vernieuwen of hoeft dat (nog) niet? Zou wel schelen als het niet hoeft, maar ik denk dat ik het antwoord wel weet.
- De kabel van kast 1 naar kast 2 is dénk ik dunner dan 5x6mm2. Deze loopt echter door een PVC pijp dus een dikkere kabel ga ik daar niet zomaar doorheen getrokken krijgen en ik ga het plafond/muur niet open trekken. Is het riskant om maar gewoon een dikke kabel te leggen en voor te bereiden op dat er in de verre toekomst misschien een dikkere kabel van kast 1 naar 2 komt te liggen?
- Verwachten jullie dat ik met deze opzet alles kan gebruiken in de garage zoals gepland? 230v lasapparaatje, een brug en een compressor voornamelijk? Paar LED spotjes en stopcontacten ben ik niet zo bang voor, dat komt wel goed ;)
- Is de onderverdeling in de garage qua groepen volgens jullie logisch of zouden jullie iets veranderen?

NB: ik ga zelf niks fysiek vervangen, hiervoor schakel ik een elektricien in. Ik ga wel de buizen, kabels + stopcontacten etc in de garage zelf aanleggen, maar niet aansluiten.

63A smeltzekeringen
[Afbeelding]

Overzicht kast 1 (rechtsonder de groep die naar kast 2 gaat)
[Afbeelding]

Ingaand groep naar kast 2
[Afbeelding]

Uitgaand groep naar kast 2
[Afbeelding]

5-aderige kabel naar kast 2
[Afbeelding]
Inmiddels iets verder dankzij jullie tips en adviezen hier! Ik heb 1 groep toegevoegd aan het totaal om de tuinverlichting te splitsen in twee, en de binnenverlichting los getrokken van de andere groepen.

Daardoor nu de volgende onderverdeling;

Groep 1: Verlichting (16A B-Kar)
8x LED lichtbalk (met 2x hotelschakelaar)
2x LED lichtbalk (met bewegingsensor + wisselschakelaar)
Groep 2: Linkerkant garage (16A C-Kar ivm mogelijkheid brug/lasapparaat)
4x dubbel WCD
1x dubbel WCD (buiten)
Groep 3: Rechterkant garage (16A C-Kar ivm mogelijkheid compressor/lasapparaat)
4x dubbel WCD
1x Enkel WCD (tbv sectionaaldeur)
Groep 4: Overkapping (16A B-Kar)
3x dubbel WCD (buiten)
8x LED spot (schakelbaar)
Groep 5: Tuinverlichting achter (16A B-Kar)
8x LED padverlichting achter (hotel)schakelaar/bewegingssensor
1x enkel WCD (buiten)
Elektrisch hek
Groep 6: Tuinverlichting voor (16A B-Kar)
6x LED padverlichting achter (hotel)schakelaar/schemersensor
1x enkel WCD (buiten)
Groep 7: Krachtstroom (20A 3P+N C-Kar)
1x 400V WCD
Groep 8: Laadpaal (16A 3P+N B-Kar)
nog niet voorbereid

Nu heb ik een ABB kast (36 modules) op basis van bovenstaande samengesteld bij Elektramat en kom ik uit op +/-450 euro resp +/- 700 euro (excl groep 8 ) indien ik kies voor installatie-automaten resp alamats.

Vervolgens zag ik bij Sander Vunderink de volgende voorgemonteerde ABB kast met 6 groepen en 2 krachtgroepen;

https://www.sandervunderi...-hoofdschakelaar-4-p.html

Als ik hiervan 2 vd 6 groepen laat omwisselen naar C-kar, en 1 vd 2 krachtgroepen wisselen naar een 20A C-kar voor de krachtstroomgroep (7), dan ben ik gelijk voorbereid op de laadpaal (groep 8 ) en ben ik wel klaar voor kast 3 toch? En nog ruimte om evt in de toekomst extra module(s) te plaatsen ivm 36 ipv 24.

Door te kiezen voor max 20A krachtgroep in kast 3 ipv de eerder genoemde 25A zou ik in elk geval niet geheel 'niet-selectief' worden richting Kast 1 en 2. Direct doorlussen van 1 naar 3 en nieuwe kabel trekken zou echt teveel werk worden, constructief gezien. In kast 1 en 2 zit nu allebei 3x25A smeltzekering dus daar ga ik met 20A niet overheen. Niet dat ik verwacht op die groep ooit echt 25A continu te gaan gebruiken.

Overigens zit ik te denken of ik de 3x25A smeltzekeringen van kast 2 niet weg kan laten halen? Hoe zien jullie dit? Nu heb ik zowel als hoofdzekering bij kast 1 als bij de kabel van kast 1 naar kast 2 een 3x25A smeltzekering. Maar als de groep in kast 1 (naar 2) een 20A Alamat is dan gaan deze smeltzekeringen toch ook nooit getriggered worden vóórdat die alamat in kast 1 uit slaat, dus hebben dan uberhaupt geen nut?

Kast 2 wil ik dan eigenlijk vervangen voor een modernere simpele kast met een hoofdschakelaar van 40A en 4 groepen; 3x 16A B-kar voor de bestaande groepen (bestaande groepen 1:1 overzetten) en 1x 20A C-kar 3P+N groep waarvan die laatste 4P voor de schuur is, en 2x ALS (2P en 4P).

Dan heb ik wél in kast 1, 2 en 3 een opeenvolgende 20A C-Kar groep, dus in hoeverre is dat dan selectief? Of moet ik hem dan alsnog pogen selectief te maken door kast 1 naar kast 2 en kast 2 naar kast 3 een 20A (C-Kar) te gebruiken en dan in kast 3 maximaal een 16A (C-Kar) groep aan te houden? Of moet ik van kast 1 naar kast 2 nog iets van selectiviteit toepassen, en zo ja hoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@KaEs Met die vermogens gaat het goed.
Als het ooit meer wordt moet je gaan opletten; L2 en L3 terugleveren en de panelen op L1 uit en de accu maximaal laden. En dan vooral als die stopcontacten aan één 3fase kabel zitten.
Als het 3 1fase kabels naar de 3fase automaat zijn die echt IN de automaat bij elkaar komen gaat het ook goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaEs
onetime schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 15:36:
@KaEs Met die vermogens gaat het goed.
Als het ooit meer wordt moet je gaan opletten; L2 en L3 terugleveren en de panelen op L1 uit en de accu maximaal laden. En dan vooral als die stopcontacten aan één 3fase kabel zitten.
Als het 3 1fase kabels naar de 3fase automaat zijn die echt IN de automaat bij elkaar komen gaat het ook goed.
Ik begrijp het graag dus kun je ook aangeven waarom het dan misgaat in die situatie die jij beschrijft. Klopt het dat jij met de accu de accu van de auto bedoelt en niet de batterij? Zo ja, dan beschrijf jij de volgende situatie in de zonnepanelengroep;

- fase 1: 2000W teruglevering door batterij + 0W door zonnepanelen
- fase 2: 1200W teruglevering door zonnepanelen
- fase 3: 1200W teruglevering door zonnepanelen.

Waar ik mij dus wat zorgen over maak is een verschil in belasting van de fasen binnen één groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GabrielZ
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 28-05 20:11
Goedemiddag mede tweakers,

Vraagje :
Situatie is als volgt 3x25 hoofdaansluiting
15x 370wp zuid (3 graden helling) op een 3 fase Growatt 5000w omvormer. (Max 4200 opbrengst)

10x 440wp noordoost
5x 440wp Zuidwest, dit zit op een 1 fase 4200wp 4mm2 kabel 12m omvormer afgezekerd op 16a30ma aardlekautomaat. (Deze is er vorige week een keer uit geklapt)

Ik had een 1 fase omvormer genomen ivm de netspanning, mocht de andere omvormer eruit klappen omdat deze 3 fase is gaat de 1 fase omvormer mooi door.

Ik wil geen risico lopen dat mijn hoofdzekering eruit klapt maar nu lever ik soms 5600w terug op de eerste fase.

Kan dit zo allemaal of moeten er aanpassingen gedaan worden??

Bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Laatst online: 29-05 09:38
Maximaal op 1 fase 5600W / 240V = 23,3 A , dat zou goed moeten gaan.
De 4200 wp omvormer levert 4200/240 = 17,5 A, dan kan een 16A eruit klappen. Ik zou deze vervangen door een 20A versie.
Is de Growatt beperkt tot 4200 W?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GabrielZ
MeTooPV schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 16:54:
Maximaal op 1 fase 5600W / 240V = 23,3 A , dat zou goed moeten gaan.
De 4200 wp omvormer levert 4200/240 = 17,5 A, dan kan een 16A eruit klappen. Ik zou deze vervangen door een 20A versie.
Is de Growatt beperkt tot 4200 W?
Ja de Growatt 4200 XH is beperkt tot 4200.
De aardlekautomaat 16a30ma is er vorige voor het eerst uitgeklapt, vreemde is dat dit gebeurde om 18:10 terwijl hij de hele dag op vol vermogen gedraaid had, je zou toch verwachten dat dit dan gebeurt terwijl er lang meer dan 16a doorheen gaat?
Zou je dan een 20a 30ma adviseren of een 100ma of zelfs 300ma?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iiqdMAENZNivYU-rFje8WT_XXgI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YsRe2vUn2x5PwdyhQ5aojtkY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door GabrielZ op 27-05-2025 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Broabander schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 15:36:
[...]

Inmiddels iets verder dankzij jullie tips en adviezen hier! Ik heb 1 groep toegevoegd aan het totaal om de tuinverlichting te splitsen in twee, en de binnenverlichting los getrokken van de andere groepen.

Daardoor nu de volgende onderverdeling;

Groep 1: Verlichting (16A B-Kar)
8x LED lichtbalk (met 2x hotelschakelaar)
2x LED lichtbalk (met bewegingsensor + wisselschakelaar)
Overweeg om deze 2 LED balkjes mee te laten schakelen met je gewone verlichting d.m.v. een relais.. dan vergeet je deze 2 losse lampen minder snel uit te zetten..
Groep 2: Linkerkant garage (16A C-Kar ivm mogelijkheid brug/lasapparaat)
4x dubbel WCD
1x dubbel WCD (buiten)
Groep 3: Rechterkant garage (16A C-Kar ivm mogelijkheid compressor/lasapparaat)
4x dubbel WCD
1x Enkel WCD (tbv sectionaaldeur)
Groep 4: Overkapping (16A B-Kar)
3x dubbel WCD (buiten)
8x LED spot (schakelbaar)
Groep 5: Tuinverlichting achter (16A B-Kar)
8x LED padverlichting achter (hotel)schakelaar/bewegingssensor
1x enkel WCD (buiten)
Elektrisch hek
Wat voor elektrisch hek bedoel je? Is deze makkelijk te openen zonder stroomvoorziening oid? Anders zou ik deze namelijk sowieso op een eigen alamat willen hebben, en absoluut niet gemixt met verlichting (en zeker geen verlichting in het straatwerk/laag bij de gronds), die lopen namelijk het snelst vol water en heb je dus het eerste problemen mee.
Groep 6: Tuinverlichting voor (16A B-Kar)
6x LED padverlichting achter (hotel)schakelaar/schemersensor
1x enkel WCD (buiten)
Groep 7: Krachtstroom (20A 3P+N C-Kar)
1x 400V WCD
Groep 8: Laadpaal (16A 3P+N B-Kar)
nog niet voorbereid

Nu heb ik een ABB kast (36 modules) op basis van bovenstaande samengesteld bij Elektramat en kom ik uit op +/-450 euro resp +/- 700 euro (excl groep 8 ) indien ik kies voor installatie-automaten resp alamats.

Vervolgens zag ik bij Sander Vunderink de volgende voorgemonteerde ABB kast met 6 groepen en 2 krachtgroepen;

https://www.sandervunderi...-hoofdschakelaar-4-p.html

Als ik hiervan 2 vd 6 groepen laat omwisselen naar C-kar, en 1 vd 2 krachtgroepen wisselen naar een 20A C-kar voor de krachtstroomgroep (7), dan ben ik gelijk voorbereid op de laadpaal (groep 8 ) en ben ik wel klaar voor kast 3 toch? En nog ruimte om evt in de toekomst extra module(s) te plaatsen ivm 36 ipv 24.
Ik heb even dit in het winkelwagentje gegooid op basis van een 2x18 kast, gescheiden alamat voor je elektrische hek, en rest ook alamats, incl. een C20 3F+N en een B16 3F+N (beide 30mA).
Daarin heb ik nu mijns inziens alles meegenomen aan materialen om de kast netjes op te bouwen (kam-rails + draad + buisinvoer en afwerking v/d kast etc). Dan kom ik hier op ~€681 uit..
Bij Elektramat moet je even heel goed opletten, die gebruiken namelijk nog de oude(re) spannings-AFhankelijke alamats van 1 module breed, die zijn een stukje goedkoper aan te komen normaal gesproken.
Door te kiezen voor max 20A krachtgroep in kast 3 ipv de eerder genoemde 25A zou ik in elk geval niet geheel 'niet-selectief' worden richting Kast 1 en 2. Direct doorlussen van 1 naar 3 en nieuwe kabel trekken zou echt teveel werk worden, constructief gezien. In kast 1 en 2 zit nu allebei 3x25A smeltzekering dus daar ga ik met 20A niet overheen. Niet dat ik verwacht op die groep ooit echt 25A continu te gaan gebruiken.

Overigens zit ik te denken of ik de 3x25A smeltzekeringen van kast 2 niet weg kan laten halen? Hoe zien jullie dit? Nu heb ik zowel als hoofdzekering bij kast 1 als bij de kabel van kast 1 naar kast 2 een 3x25A smeltzekering. Maar als de groep in kast 1 (naar 2) een 20A Alamat is dan gaan deze smeltzekeringen toch ook nooit getriggered worden vóórdat die alamat in kast 1 uit slaat, dus hebben dan uberhaupt geen nut?

Kast 2 wil ik dan eigenlijk vervangen voor een modernere simpele kast met een hoofdschakelaar van 40A en 4 groepen; 3x 16A B-kar voor de bestaande groepen (bestaande groepen 1:1 overzetten) en 1x 20A C-kar 3P+N groep waarvan die laatste 4P voor de schuur is, en 2x ALS (2P en 4P).

Dan heb ik wél in kast 1, 2 en 3 een opeenvolgende 20A C-Kar groep, dus in hoeverre is dat dan selectief? Of moet ik hem dan alsnog pogen selectief te maken door kast 1 naar kast 2 en kast 2 naar kast 3 een 20A (C-Kar) te gebruiken en dan in kast 3 maximaal een 16A (C-Kar) groep aan te houden? Of moet ik van kast 1 naar kast 2 nog iets van selectiviteit toepassen, en zo ja hoe?
Weet je zeker dat het 25A smeltzekeringen zijn in kast 2? En niet houders (Coups) geschikt tot 25A?
En ik zou je (nogmaals volgens mij) adviseren om vanuit kast 1 te werken, minder points of failure.. ja het zal een puist meer werk zijn, maar je zit mijns inziens wel een stukje veiliger al met al, en je kan mits je vanaf daar goed aanlegt (kast 1 > kast 3) ook beter je belasting gebruiken/verbruiken..
Hoe jij het wilt gaan rijgen kan wel, maar je selectiviteit is dan al 1000% overboord, en je gaat je kabeltje van kast 1 naar 2 vermoedelijk al snel veel te veel overbelasten waardoor je mogelijke ellende krijgt.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Broabander Er gaat nooit ergens solar invoeding komen?
3P+N =/= 4P; bij 4P zijn alle 4 de polen bewaakt op overstroom.
Bij 3P+N is de N een onbewaakte mee schakelende pool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
KaEs schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 16:29:
[...] Ik begrijp het graag dus kun je ook aangeven waarom het dan misgaat in die situatie die jij beschrijft. Klopt het dat jij met de accu de accu van de auto bedoelt en niet de batterij? Zo ja, dan beschrijf jij de volgende situatie in de zonnepanelengroep;

- fase 1: 2000W teruglevering afname door batterij + 0W door zonnepanelen
- fase 2: 1200W teruglevering door zonnepanelen
- fase 3: 1200W teruglevering door zonnepanelen.

Waar ik mij dus wat zorgen over maak is een verschil in belasting van de fasen binnen één groep.
Op deze manier loopt er maximaal 2k + 1k2 = 3k2 door de nul. Geen probleem voor de standaard 2.5mm2.
Dus als je 3k6 op de ene fase teruglevert, en 3k6 afneemt op de andere loopt er maximaal 7k2 door de nul.
Dat is teveel. Dat komt door de 120° fase verschuiving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@GabrielZ "De Growatt" slaat op de 5000, van de 4200 had je niet aangegeven wat het was. Ook Growatt dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 29-05 12:29
Hopelijk het goede topic:) ik wil in mijn tuin elektra gaan leggen. Kan ik daarvoor de grondkabel gewoon in de tuin leggen over een lengte van 20 meter of adviseren jullie dit in een mantelbuis te leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:00
@BaBoK Als je YMVK-as neemt dan kan deze zo de grond in. Ook al zou ik nog steeds proberen deze niet dwars door een border te trekken ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 29-05 12:29
@Septillion, hoe later herinneren dat daar een kabel zit mocht je later een border willen aanleggen?:) Lees over 5 jaar bijvoorbeeld.. Of je vrouw heeft in eens het idee om ergens viooltjes te planten..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theuno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:53

Theuno

Da Devil Crew

BaBoK schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 22:15:
Of je vrouw heeft in eens het idee om ergens viooltjes te planten..
Die kabel leg je wel wat dieper als een schepje voor viooltjes te planten...

Theuno - Da Devil Crew - Een programmeur is iemand die koffie omzet in software...
Nu nog betere koffie...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@BaBoK In ieder geval diep genoeg leggen, met viooltjes planten zou je er geen last van moeten hebben. En als je er echt bang voor bang voor bent dan een lint ofzo er boven ingraven.

Een -as kabel heeft wel bescherming maar je kunt hem wel beschadigen. Net als een mantelbuis of zelfs een PVC buis als je gewoon domweg je schep in de grond zet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-05 22:07

Wuursj

want worst is al bezet

Het is fijn dat YMvK-as in de grond mag liggen, met een schop raak je met een beetje mazzel de litze en klapt de boel er uit en ben je veilig. Maar je kabel is dan nog steeds stuk.

Ik heb de boel dan toch maar in een mantelbuis gelegd. Dan wordt je nog een soort van gewaarschuwd als je aan het scheppen bent.

Normaliter ligt de boel op 60cm diep dus met de viooltjes kom je het niet zo snel tegen. Toen ik de HWA leidingen in de tuin ging vervangen, kwam ik de kabel naar de schuur wel tegen.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaEs
Eerder vandaag stelde ik hier een vraag over de eventuele gevaren van een ongelijke belasting van de fasen binnen één 3 fasen groep. Toch ook even op chatgpt geprobeerd. Het volgende resultaat.

“ Dank je, nu is het duidelijk. Je beschrijft een thuissituatie waarbij je drie sets stekkerzonnepanelen én een batterij op verschillende fasen hebt aangesloten, allemaal via één 3-fase installatieautomaat. Je vraagt je af of die ongelijke belasting (vooral omdat de batterij én een zonnepaneelset op fase 1 zitten) een probleem is.

Analyse van jouw situatie
Fase 1: Zonnepanelen (max 1200 W) + batterij (max 2400 W in/out)
Fase 2: Zonnepanelen (max 1200 W)
Fase 3: Zonnepanelen (max 1200 W)
De belasting is hier duidelijk scheef verdeeld, want fase 1 heeft potentieel tot 3600 W aan vermogen dat verwerkt wordt, terwijl de andere fasen elk maar 1200 W aan vermogen kunnen leveren.

Is dat erg?
1. Technisch gezien in een thuissituatie:

Niet per se gevaarlijk, zolang de stroom op fase 1 onder de limiet van de installatieautomaat blijft (bijvoorbeeld 16A per fase = max 3680 W bij 230V).
De 3-fase automaat bewaakt per fase apart, dus als je de grens op fase 1 overschrijdt, zal alleen die fase afschakelen.
Nulgeleiderbelasting neemt toe bij scheefbelasting, maar in huishoudelijke installaties is die meestal voldoende gedimensioneerd.

2. Efficiëntie en netbalans:

Voor een particulier huishouden is onbalans zoals deze niet verboden, maar het is ook niet ideaal.
Netbeheerders stellen meestal pas eisen als je >3.7 kW per fase teruglevert of als er structurele problemen ontstaan in de wijk.
Bij ongelijke teruglevering (zoals hier) kun je minder efficiënt salderen of terugleveren, omdat één fase misschien "vol" zit en de andere nog niet.

3. Batterijfunctie:

De batterij op fase 1 verhoogt het verschil nog meer, vooral als die tegelijkertijd laadt en je zonnepanelen ook produceren.
Slimme sturing van de batterij zou kunnen helpen (zoals laden wanneer er overschot is op andere fasen), maar met stekkersystemen is dat meestal niet mogelijk.

Advies
Niet direct een probleem, maar hou de belasting van fase 1 goed in de gaten.
Als je regelmatig dicht bij de 16A komt op fase 1, kun je overwegen:
De batterij naar een andere fase te verplaatsen;
Of een aparte installatieautomaat voor de batterij te gebruiken.
Controleer of je omvormers en batterij teruglevering per fase goed registreren (voor salderen).
Overweeg op termijn een 3-fase batterij of energiemanagementsysteem als je verder uitbreidt.”

Bovenstaand dus de reactie van chatgpt. Best duidelijk. Voelt niet helemaal lekker om alleen op chatgpt te vertrouwen. Hebben echte deskundigen er een andere mening over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 00:20

pvg

KaEs schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 23:12:
Eerder vandaag stelde ik hier een vraag over de eventuele gevaren van een ongelijke belasting van de fasen binnen één 3 fasen groep. Toch ook even op chatgpt geprobeerd. Het volgende resultaat.

“ Dank je, nu is het duidelijk. Je beschrijft een thuissituatie waarbij je drie sets stekkerzonnepanelen én een batterij op verschillende fasen hebt aangesloten, allemaal via één 3-fase installatieautomaat. Je vraagt je af of die ongelijke belasting (vooral omdat de batterij én een zonnepaneelset op fase 1 zitten) een probleem is.

Analyse van jouw situatie
Fase 1: Zonnepanelen (max 1200 W) + batterij (max 2400 W in/out)
Fase 2: Zonnepanelen (max 1200 W)
Fase 3: Zonnepanelen (max 1200 W)
De belasting is hier duidelijk scheef verdeeld, want fase 1 heeft potentieel tot 3600 W aan vermogen dat verwerkt wordt, terwijl de andere fasen elk maar 1200 W aan vermogen kunnen leveren.

Is dat erg?
1. Technisch gezien in een thuissituatie:

Niet per se gevaarlijk, zolang de stroom op fase 1 onder de limiet van de installatieautomaat blijft (bijvoorbeeld 16A per fase = max 3680 W bij 230V).
De 3-fase automaat bewaakt per fase apart, dus als je de grens op fase 1 overschrijdt, zal alleen die fase afschakelen.
Nulgeleiderbelasting neemt toe bij scheefbelasting, maar in huishoudelijke installaties is die meestal voldoende gedimensioneerd.

2. Efficiëntie en netbalans:

Voor een particulier huishouden is onbalans zoals deze niet verboden, maar het is ook niet ideaal.
Netbeheerders stellen meestal pas eisen als je >3.7 kW per fase teruglevert of als er structurele problemen ontstaan in de wijk.
Bij ongelijke teruglevering (zoals hier) kun je minder efficiënt salderen of terugleveren, omdat één fase misschien "vol" zit en de andere nog niet.

3. Batterijfunctie:

De batterij op fase 1 verhoogt het verschil nog meer, vooral als die tegelijkertijd laadt en je zonnepanelen ook produceren.
Slimme sturing van de batterij zou kunnen helpen (zoals laden wanneer er overschot is op andere fasen), maar met stekkersystemen is dat meestal niet mogelijk.

Advies
Niet direct een probleem, maar hou de belasting van fase 1 goed in de gaten.
Als je regelmatig dicht bij de 16A komt op fase 1, kun je overwegen:
De batterij naar een andere fase te verplaatsen;
Of een aparte installatieautomaat voor de batterij te gebruiken.
Controleer of je omvormers en batterij teruglevering per fase goed registreren (voor salderen).
Overweeg op termijn een 3-fase batterij of energiemanagementsysteem als je verder uitbreidt.”

Bovenstaand dus de reactie van chatgpt. Best duidelijk. Voelt niet helemaal lekker om alleen op chatgpt te vertrouwen. Hebben echte deskundigen er een andere mening over.
Chatgpt droomt/hallucineert iig bij punt 1:
1) bij een 3 fasen automaat schakelen alle fases af als er 1 overbelast wordt.
2) als je gaat terugleveren en verbruiken op een 3 fasen groep/kast kan de nulstroom maximaal 2x de maximale fasestroom worden. Bijv: Bij een 16A groep kan de nulstroom dus 32A worden. (Zet 3 vectoren onder 120 graden en wissel er 1 of 2 van teken. Vervolgens de vectoren optellen.)

Het probleem in dit geval is dat de panelen/batterij met stekkers zijn aangesloten (ipv vast zonder wcds). Dan kun je er niet vanuit gaan dat deze situatie altijd zo is. Ff snel 2 frietpannen op L2/3 hangen bij een feestje oid en een 2.5mm2 kabel krijgt het heel warm door de teruglevering op L1.

[ Voor 4% gewijzigd door pvg op 28-05-2025 06:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@pvg Punt 1 hoeft niet altijd. Fases mogen ook los gezekerd zijn en dat is bijvoorbeeld het geval bij een krachtgroep van ABB flexomaten.

Verder eens dat het leveren en terugleveren op een kabel gemist wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 00:20

pvg

Septillion schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 07:19:
@pvg Punt 1 hoeft niet altijd. Fases mogen ook los gezekerd zijn en dat is bijvoorbeeld het geval bij een krachtgroep van ABB flexomaten.

Verder eens dat het leveren en terugleveren op een kabel gemist wordt.
Tot nu toe alleen nog maar gezien bij kookgroepen. Niet bij normale installatieautomaten. Doorgaans wil je dat niet (een 3 fasen motor op 2 fasen laten lopen bijv…). Maar als het kan, kan het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:18
KaEs schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 23:12:
Het klopt wel aardig, maar zorgwekkend is dat ChapGPT de hele nulstroom niet meeneemt in de overweging.
Die wordt in jouw geval alsnog niet te hoog, maar dat is in zo'n geval wel het eerste waar je op hoort te letten.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
Tijd voor een DC net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaEs
pvg schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 06:14:
[...]

Chatgpt droomt/hallucineert iig bij punt 1:
1) bij een 3 fasen automaat schakelen alle fases af als er 1 overbelast wordt.
2) als je gaat terugleveren en verbruiken op een 3 fasen groep/kast kan de nulstroom maximaal 2x de maximale fasestroom worden. Bijv: Bij een 16A groep kan de nulstroom dus 32A worden. (Zet 3 vectoren onder 120 graden en wissel er 1 of 2 van teken. Vervolgens de vectoren optellen.)

Het probleem in dit geval is dat de panelen/batterij met stekkers zijn aangesloten (ipv vast zonder wcds). Dan kun je er niet vanuit gaan dat deze situatie altijd zo is. Ff snel 2 frietpannen op L2/3 hangen bij een feestje oid en een 2.5mm2 kabel krijgt het heel warm door de teruglevering op L1.
Je hebt hier wel een punt. Dat het in deze configuratie goed kan gaan wil niet zeggen dat het verstandig is. Gelet op de plek van de stopcontacten (boven inde schuur) en de 4mm2 kabel verwacht ik niet dat de situatie van overbelasting zich voor zal doen. Ik denk ook aan de eventuele volgende bewoners van het huis. Die moeten ook een betrouwbare situatie aantreffen. Toch maar even kijken of ik toch maar niet een nieuwe kabel ga trekken of in de huidige setting alle stekkers eraf haal en alles in de centraaldoos met lasklemmen vastzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaEs
Andrehj schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 08:52:
[...]

Het klopt wel aardig, maar zorgwekkend is dat ChapGPT de hele nulstroom niet meeneemt in de overweging.
Die wordt in jouw geval alsnog niet te hoog, maar dat is in zo'n geval wel het eerste waar je op hoort te letten.
Dat staat bij punt 1 wel genoemd. Ze stellen dat dit in een huiselijke setting vaak geen probleem is. Dit hadden ze misschien iets beter uit kunnen werken (bijvoorbeeld dikte van de kabels noemen).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 29-05 07:29
Hier krijg je toch jeuk van |:(

Hoe bereken je de stroomcapaciteit?
.....
Elk apparaat heeft een bepaalde ‘aansluitwaarde’. Dit staat bij grote apparaten vaak op de sticker waar ook het modelnummer op staat vermeld. Een oven verbruikt bijvoorbeeld 2,6 kWh, maar een inductiekookplaat kan wel tot 7 kWh vragen.
....
Het vermogen van je aansluiting bereken je door het aantal ampère te vermenigvuldigen met 230 volt. Heb je een 1-fase aansluiting van 40 ampère dan heb je voldoende vermogen om een inductiekookplaat aan te sluiten (40A x 230 volt = 9200 kWh).
Heb je een 3-fase aansluiting van 25 Ampère dan kun je tot 17.250 kWh verbruiken. „Moderne woningen hebben over het algemeen 3-fase nodig”, zegt Geerts. „Installeer je zonnepanelen dan kan dat vaak nog wel op de bestaande aansluiting. Maar heb je een grote woning met een zwaardere warmtepomp, laadpaal voor elektrische auto, elektrische kookplaat en een jacuzzi, dan kun je zelfs drie keer 35 Ampère nodig hebben. Een installateur kan dat precies voor je berekenen.”

*knip*

(https://www.ad.nl/wonen/n...roomaansluiting~a24f35d4/)

[ Voor 6% gewijzigd door twain4me op 28-05-2025 11:37 . Reden: paywall omzeilen ]

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaanTriple7
adjego schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 09:38:
Hier krijg je toch jeuk van |:(

Hoe bereken je de stroomcapaciteit?
.....
Elk apparaat heeft een bepaalde ‘aansluitwaarde’. Dit staat bij grote apparaten vaak op de sticker waar ook het modelnummer op staat vermeld. Een oven verbruikt bijvoorbeeld 2,6 kWh, maar een inductiekookplaat kan wel tot 7 kWh vragen.
....
Het vermogen van je aansluiting bereken je door het aantal ampère te vermenigvuldigen met 230 volt. Heb je een 1-fase aansluiting van 40 ampère dan heb je voldoende vermogen om een inductiekookplaat aan te sluiten (40A x 230 volt = 9200 kWh).
Heb je een 3-fase aansluiting van 25 Ampère dan kun je tot 17.250 kWh verbruiken. „Moderne woningen hebben over het algemeen 3-fase nodig”, zegt Geerts. „Installeer je zonnepanelen dan kan dat vaak nog wel op de bestaande aansluiting. Maar heb je een grote woning met een zwaardere warmtepomp, laadpaal voor elektrische auto, elektrische kookplaat en een jacuzzi, dan kun je zelfs drie keer 35 Ampère nodig hebben. Een installateur kan dat precies voor je berekenen.”

Bron: http://archive.today/0Wpuy

(https://www.ad.nl/wonen/n...roomaansluiting~a24f35d4/)
Ik heb alles wat daar genoemd wordt, behalve een jacuzzi.
Ik doe dat nu op 1x35A.

(Inductie, EV, boiler, keukenboiler, warmtepomp, airco)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GabrielZ
GabrielZ schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 17:01:
[...]

Ja de Growatt 4200 XH is beperkt tot 4200.
De aardlekautomaat 16a30ma is er vorige voor het eerst uitgeklapt, vreemde is dat dit gebeurde om 18:10 terwijl hij de hele dag op vol vermogen gedraaid had, je zou toch verwachten dat dit dan gebeurt terwijl er lang meer dan 16a doorheen gaat?
Zou je dan een 20a 30ma adviseren of een 100ma of zelfs 300ma?

[Afbeelding]
Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
4200/230 = 18,26A. Hij zit op een te kleine zekering. Waarom dit rond 1800 gebeurde zal met lekstroom te maken hebben.

Wel wordt er bij apparatuur die grote vermogens in en afschakelen (pv, ev lader) geadviseerd om een automaat met C karakteristiek te nemen ipv een B.
30mAh is bij mijn weten een veiligere afzekering dan een 300mA, dus ik heb mijn twee sets panelen onder elk een C automaat.
De C karakteristiek zegt alleen iets over het vermogen en niet over de lekstroom.

Het kan zijn dat jouw set zoveel naar aarde lekt dat je een 300mAh automaat nodig hebt, wat veel voorkomt bij PV installaties.
Een B20 300mA zou het moeten oplossen.

[ Voor 15% gewijzigd door DaanTriple7 op 28-05-2025 12:39 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

DaanTriple7 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 11:10:
[...]

4200/230 = 18,26A. Hij zit op een te kleine zekering. Waarom dit rond 1800 gebeurde zal met lekstroom te maken hebben.

Wel wordt er bij apparatuur die grote vermogens in en afschakelen (pv, ev lader) geadviseerd om een automaat met C karakteristiek te nemen ipv een B.
30mAh is bij mijn weten een veiligere afzekering dan een 300mAh, dus ik heb mijn twee sets panelen onder elk een C automaat.
De C karakteristiek zegt alleen iets over het vermogen en niet over de lekstroom.

Het kan zijn dat jouw set zoveel naar aarde lekt dat je een 300mAh automaat nodig hebt, wat veel voorkomt bij PV installaties.
Een B20 300mAh zou het moeten oplossen.
Er is echt totaal geen noodzaak voor een C-kar bij een PV of EVSE dat is reinste onzin. Een C-kar in een woning is alleen relevant bij zware apparatuur voor de hobby zoals een 3-fasen kolomboor of een vandiktebank. Een degelijk aangelegde PV-installatie, een EVSE of een full electric WP kunnen allemaal prima op de juiste B-kar worden aangesloten.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Andrehj
Huh? Dat geldt alleen voor een grote inschakelpiek, zoals grote spoelen (zitten in trafo's en elektromotoren) die veroorzaken.
PV-omvormers en EV-laders hebben zo'n grote inschakelpiek juist totaal niet en kunnen dus gewoon op een B-karakteristiek automaat.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:19
[...]

30mAh is bij mijn weten een veiligere afzekering dan een 300mAh, dus ik heb mijn twee sets panelen onder elk een C automaat.

Een B20 300mAh zou het moeten oplossen.
Dit heeft niets met een lekstroom te maken maar met het feit dat de automaat langdurig overbelast wordt.
Als de automaat in de groepenkast strak tussen twee andere automaten zit ingebouwd dan warmt dit in de loop van de dag lekker op.
En maak van die mAh alsjeblieft mA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Mag ik een B20 toepassen voor een 3x2,5mm2 XMvK-kabel vanaf de groepenkast naar een keuken (max ~10m) om daar op een dubbele WCD (achter de plint dus niet echt te gebruiken voor iets anders) 2x een 2000W apparaat aan te sluiten (vaatwasser en boiler)?
Het is zeer waarschijnlijk dat beiden een keer op vol vermogen aanstaan en dat wil ik niet op een 16A groep hebben. Verdelen over twee groepen is een alternatief, maar minder praktisch in dit scenario.

Ik weet dat het voor wasmachine aansluitingen vaak gedaan wordt, maar dan zou ik (netjes) een onderverdeler verwachten voor 2x 16A - wat overigens ook lang niet altijd gedaan wordt. Zonder NEN1010 toegang kan ik niet goed vinden of dit wel of niet zou mogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
devriesjande schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 12:12:
[...]

Dit heeft niets met een lekstroom te maken maar met het feit dat de automaat langdurig overbelast wordt.
Als de automaat in de groepenkast strak tussen twee andere automaten zit ingebouwd dan warmt dit in de loop van de dag lekker op.
Excuses

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GabrielZ
devriesjande schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 12:12:
[...]

20a 300ma van maken dan ipv de 16a 30ma?

Dit gaat wel gewoon goed met een 5000w 3 fase omvormer (4200w max belasting)
1 fase 4200w Growatt (max 4200w belasting)
Wil geen risico dat de hoofdzekering eruit klapt omdat ik teveel teruglevering op een fase heb.
Dat is waar ik me nu even zorgen om maak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

True schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 12:20:
Mag ik een B20 toepassen voor een 3x2,5mm2 XMvK-kabel vanaf de groepenkast naar een keuken (max ~10m) om daar op een dubbele WCD (achter de plint dus niet echt te gebruiken voor iets anders) 2x een 2000W apparaat aan te sluiten (vaatwasser en boiler)?
Behalve dat de vorige NEN1010 voor elk apparaat van >2000w een eigen groep voorschreef, zou het moeten kunnen. Die aanbeveling is in de huidige nen1010 geschrapt? Je selectiviteit gaat wel aan de haal met een 20A achter een 25A hoofdzekering. Ik zou wel beide echt een eigen stopcontact geven en niet gewoon een dubbele doos. Zie punt over WCD van @Xander . Of je moet met >20A CEE stekkers willen gaan werken.

Je kunt ook beter een energieverdeler onder de plint leggen, die boiler kan wel even uit als de vaatwasser zijn element aan het gebruiken is. Minder pieken voor het net en nog goedkoper ook :) Dan kan je gewoon bij een 16A blijven. Die energieverdeler is ook wat je vaak ziet bij wasmachine en droger combinaties.

[ Voor 22% gewijzigd door Wuursj op 28-05-2025 14:26 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• svenie3000
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:27
Wuursj schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 13:29:
[...]

Behalve dat de vorige NEN1010 voor elk apparaat van >2000w een eigen groep voorschreef, zou het moeten kunnen. En die aanbeveling is in de huidige nen1010 geschrapt?

Je kunt ook een energieverdeler onder de plint leggen, die boiler kan wel even uit als de vaatwasser zijn element aan het gebruiken is. Minder pieken voor het net en nog goedkoper ook :)
Als het een Quooker is dan zou ik de officiële Quooker aanraden, die schakelt hem niet helemaal af, maar zorgt dat je wel nog warm water kunt krijgen. Er wordt enkel geen nieuw warm water gemaakt. Bij een normale is het vaak niet mogelijk om dan nog warm water te tappen uit de Quooker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

@svenie3000 Goede aanvulling, ik was idd van een gewone boiler uit gegaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
True schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 12:20:
Het is zeer waarschijnlijk dat beiden een keer op vol vermogen aanstaan en dat wil ik niet op een 16A groep hebben. Verdelen over twee groepen is een alternatief, maar minder praktisch in dit scenario.

Ik weet dat het voor wasmachine aansluitingen vaak gedaan wordt, maar dan zou ik (netjes) een onderverdeler verwachten voor 2x 16A - wat overigens ook lang niet altijd gedaan wordt. Zonder NEN1010 toegang kan ik niet goed vinden of dit wel of niet zou mogen.
Nee, je WCD is rated voor 16A en mag dus ook niet zwaarder dan 16A worden voorbeveiligd (tenzij je het in België vraagt).

Hoe bedoel je dat dit voor wasmachineaansluitingen vaak wordt gedaan? Ik heb dit letterlijk nog nooit gezien. Of je moet bedoelen wanneer de wasmachineaansluiting wordt vervangen door een PV-verdeler.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Wuursj schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 13:29:
[...]

Behalve dat de vorige NEN1010 voor elk apparaat van >2000w een eigen groep voorschreef, zou het moeten kunnen. Die aanbeveling is in de huidige nen1010 geschrapt? Je selectiviteit gaat wel aan de haal met een 20A achter een 25A hoofdzekering. Ik zou wel beide echt een eigen stopcontact geven en niet gewoon een dubbele doos. Zie punt over WCD van @Xander . Of je moet met >20A CEE stekkers willen gaan werken.

Je kunt ook beter een energieverdeler onder de plint leggen, die boiler kan wel even uit als de vaatwasser zijn element aan het gebruiken is. Minder pieken voor het net en nog goedkoper ook :) Dan kan je gewoon bij een 16A blijven. Die energieverdeler is ook wat je vaak ziet bij wasmachine en droger combinaties.
Die meer dan 2000W een eigen groep was toch een advies, geen eis? (ik meen mij dat te herinneren)
NB dit betreft een 1x 35A dus een B20 gaat prima selectief zijn. CEE stekkers gaat alleen werken als we dan de stekkers van de apparaten loshalen en er een CEE op gaan zetten, dat is ook niet wenselijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Xander schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 13:49:
[...]

Nee, je WCD is rated voor 16A en mag dus ook niet zwaarder dan 16A worden voorbeveiligd (tenzij je het in België vraagt).

Hoe bedoel je dat dit voor wasmachineaansluitingen vaak wordt gedaan? Ik heb dit letterlijk nog nooit gezien. Of je moet bedoelen wanneer de wasmachineaansluiting wordt vervangen door een PV-verdeler.
De apparatuur zal natuurlijk nooit meer dan 16A (of eigenlijk zelfs 2000W/230= <9A) vragen behalve bij een harde kortsluiting.
Maakt het nog uit als we opteren voor 2x een enkele WCD van 16A met een gebruiker van 2000W?

Ik ben maar een hobbybob met een bovengemiddelde interesse (en handigheid) voor elektra, maar heb het sowieso al twee keer gezien dat er een B20 in de groepenkast zit op een enkele kabel naar zolder voor een wasmachine+droger die beiden op een WCD zitten die vanaf die enkele kabel komt zonder dat hier nog een PV-verdeler (achtige) oplossing tussen zit. Dat kan natuurlijk ook wel gewoon gebeund zijn hè dat sluit ik zeker niet uit - maar ik heb het meermaals gezien.
NB tegenwoordig gaat dit met een standaard wasmachine + warmtepompdroger wel goed op 16A gezien dat meestal 2000W + 1000W aansluitwaarde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steyn_E
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 29-05 11:21
In Nederland? Ik heb zelden een 20A verbruiksgroep gezien; als je al een 20A of meer tegenkomt is dat voor PV of een werkplaatsje met een verdeler.
Qua aderdoorsnede kan het prima (in BE doen ze niet anders) maar voor die 2 tientjes aan extra kabel zou ik er mooi aparte groepen van maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Xander schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 13:49:
Hij bedoelt een automatische wasmachine / drogerschakelaar, die vroeger vaak werd gebuikt om zowel een een droger als een wasmachine op hetzelfde stopcontact aan te sluiten. Zolang die een mechanische klokbesturing hadden ging dat goed. Als de een dan te veel stroom vroeg, werd de ander even uit gezet.

Zijn nog steeds te koop. Deze van Itho-Daalderop is zelfs speciaal voor de veel voorkomende combi van vaatwasser en close-in boiler: https://www.warmteservice...30V-16A-3500W-/p/18158010

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Steyn_E schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 15:26:
In Nederland? Ik heb zelden een 20A verbruiksgroep gezien; als je al een 20A of meer tegenkomt is dat voor PV of een werkplaatsje met een verdeler.
Qua aderdoorsnede kan het prima (in BE doen ze niet anders) maar voor die 2 tientjes aan extra kabel zou ik er mooi aparte groepen van maken.
Jij doet de aanname dat dit gemakkelijk te doen is, dat is juist het probleem als het kon had ik al lang en breed een extra groep geplaatst, veel gemakkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Andrehj schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 15:44:
[...]

Hij bedoelt een automatische wasmachine / drogerschakelaar, die vroeger vaak werd gebuikt om zowel een een droger als een wasmachine op hetzelfde stopcontact aan te sluiten. Zolang die een mechanische klokbesturing hadden ging dat goed. Als de een dan te veel stroom vroeg, werd de ander even uit gezet.

Zijn nog steeds te koop. Deze van Itho-Daalderop is zelfs speciaal voor de veel voorkomende combi van vaatwasser en close-in boiler: https://www.warmteservice...30V-16A-3500W-/p/18158010
Het is inderdaad goed mogelijk dat dat soort schakelaars gebruikt worden, maar bij mijn n=2 had er eentje dat sowieso niet bij de andere heb ik dat niet gecontroleerd/hoeven te controleren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
True schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 14:52:
[...]

De apparatuur zal natuurlijk nooit meer dan 16A (of eigenlijk zelfs 2000W/230= <9A) vragen behalve bij een harde kortsluiting.
Oh, dan kun je de beveiliging tegen overbelasting wel geheel achterwege laten. :+
Maakt het nog uit als we opteren voor 2x een enkele WCD van 16A met een gebruiker van 2000W?
Het zal vast wel goed gaan, in België doet men het ook omdat ze van mening zijn dat de karakteristiek van een C20 automaat gelijkwaardig is aan die van een gG16 smeltpatroon o.i.d. Maar het is dus niet volgens de Nederlandse normen.
Andrehj schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 15:44:
[...]

Nee, hij bedoelt een 20A automaat voor de wasmachine.

Die combiregelaar ken ik, maar juist als je die toepast ga je natuurlijk niet ook nog een automaat groter dan 16A plaatsen.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broabander
  • Laatst online: 21:05
Annuk schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 18:28:
Overweeg om deze 2 LED balkjes mee te laten schakelen met je gewone verlichting d.m.v. een relais.. dan vergeet je deze 2 losse lampen minder snel uit te zetten..
Slimme optie, wordt wel even technisch puzzelen dan. Bewegingssensor + wisselschakelaar op twee lampen, hotelschakeling op 10, relais ertussen voor die twee lampen...
Wat voor elektrisch hek bedoel je? Is deze makkelijk te openen zonder stroomvoorziening oid? Anders zou ik deze namelijk sowieso op een eigen alamat willen hebben, en absoluut niet gemixt met verlichting (en zeker geen verlichting in het straatwerk/laag bij de gronds), die lopen namelijk het snelst vol water en heb je dus het eerste problemen mee.
Nog niets aangeschaft want moet nog eea worden verbouwd in de tuin, dus weet nog niet of hij makkelijk te openen wordt zonder stroom, maar dit is wel een eye-opener ja. En de andere tuin-groepen op dezelfde aardlek als 'binnen' moet ik dus ook niet doen.
Ik heb even dit in het winkelwagentje gegooid op basis van een 2x18 kast, gescheiden alamat voor je elektrische hek, en rest ook alamats, incl. een C20 3F+N en een B16 3F+N (beide 30mA).
Daarin heb ik nu mijns inziens alles meegenomen aan materialen om de kast netjes op te bouwen (kam-rails + draad + buisinvoer en afwerking v/d kast etc). Dan kom ik hier op ~€681 uit..
Bij Elektramat moet je even heel goed opletten, die gebruiken namelijk nog de oude(re) spannings-AFhankelijke alamats van 1 module breed, die zijn een stukje goedkoper aan te komen normaal gesproken.
Dank voor het samenstellen, dan is de samengestelde kast van Vunderink best een goede optie toch? Weliswaar geen alamats maar kost wel de helft.. Eventueel de variant met 8 groepen en 3 ALS voor 50 euro extra. Genoeg budget en ruimte in de kast om dan nog twee alamats toe te voegen voor de buitenverlichting?
Weet je zeker dat het 25A smeltzekeringen zijn in kast 2? En niet houders (Coups) geschikt tot 25A?
En ik zou je (nogmaals volgens mij) adviseren om vanuit kast 1 te werken, minder points of failure.. ja het zal een puist meer werk zijn, maar je zit mijns inziens wel een stukje veiliger al met al, en je kan mits je vanaf daar goed aanlegt (kast 1 > kast 3) ook beter je belasting gebruiken/verbruiken..
Hoe jij het wilt gaan rijgen kan wel, maar je selectiviteit is dan al 1000% overboord, en je gaat je kabeltje van kast 1 naar 2 vermoedelijk al snel veel te veel overbelasten waardoor je mogelijke ellende krijgt.
Ja weet ik zeker, deze heb ik namelijk wel in mijn handen gehad (hoofdzekeringen kan ik niet bij, deze natuurlijk wel).

Helder vwb 1 naar 3 doorlussen, ik zal dit Hemelvaartsweekend nog eens kijken of ik kan achterhalen hoe die kabel loopt. Heb het huis gekocht zonder documentatie over waar welke leidingen lopen en met diverse verbouw/aanbouwen over de jaren is het er allemaal niet logischer op geworden.
onetime schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 20:38:
@Broabander Er gaat nooit ergens solar invoeding komen?
3P+N =/= 4P; bij 4P zijn alle 4 de polen bewaakt op overstroom.
Bij 3P+N is de N een onbewaakte mee schakelende pool.
Ik heb op dit moment al 13 panelen op het dak van het huis liggen en daarmee een redelijk overschot dus verwacht dat op de schuur niet nodig te hebben/aan te leggen. Maar, je weet nooit wat de toekomst brengt (warmtepomp, batterij, auto), dus wellicht het overwegen waard om de 3P+N groepen in te wisselen voor 4P inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Xander schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 17:24:
[...]

Oh, dan kun je de beveiliging tegen overbelasting wel geheel achterwege laten. :+

[...]

Het zal vast wel goed gaan, in België doet men het ook omdat ze van mening zijn dat de karakteristiek van een C20 automaat gelijkwaardig is aan die van een gG16 smeltpatroon o.i.d. Maar het is dus niet volgens de Nederlandse normen.

[...]

Nee, hij bedoelt een 20A automaat voor de wasmachine.

Die combiregelaar ken ik, maar juist als je die toepast ga je natuurlijk niet ook nog een automaat groter dan 16A plaatsen.
Aangenomen dat je eerste zin ironisch bedoelt is (de vrijdagmiddag borrel is naar woensdag verschoven en ik ben die ruimschoots voorbij) - zal dit het dan niet worden. Het moet ook ooit een keer met deze keuken verkocht worden en het moet wel netjes zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Broabander schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 17:50:
[...]

Slimme optie, wordt wel even technisch puzzelen dan. Bewegingssensor + wisselschakelaar op twee lampen, hotelschakeling op 10, relais ertussen voor die twee lampen...
De wisselschakeling die de rest van je lampen aan zet (afgaande draad dus) moet je doorkoppelen naar het A1 contact van je relais, enige voorwaarde is mogelijk dat je bewegingsmelder ook "stroom" accepteert op z'n geschakelde uitgang.
[...]

Nog niets aangeschaft want moet nog eea worden verbouwd in de tuin, dus weet nog niet of hij makkelijk te openen wordt zonder stroom, maar dit is wel een eye-opener ja. En de andere tuin-groepen op dezelfde aardlek als 'binnen' moet ik dus ook niet doen.

[...]

Dank voor het samenstellen, dan is de samengestelde kast van Vunderink best een goede optie toch? Weliswaar geen alamats maar kost wel de helft.. Eventueel de variant met 8 groepen en 3 ALS voor 50 euro extra. Genoeg budget en ruimte in de kast om dan nog twee alamats toe te voegen voor de buitenverlichting?
Nou nee, aangezien je eigenlijk al tenminste 2x buiten alamat moet hebben + alamat voor je hek, en je wilt liever geen 4P aardlekschakelaars hebben voor je 1F groepen + de krachtgroepen moeten ook geheel separaat gezet worden omdat daar een laadpaal komt, die wil (en mag?) je namelijk niet mixen met verdere groepen, moet je de kast alsnog zoveel verbouwen dat je duurder uit gaat zijn.

(Doe de 2 krachtgroepen die je wilt (B16 & C20) als alamat maar eens ff toevoegen aan die kast die je zelf had opgezocht, dan schiet je al €250 omhoog, en dan kom je al heel dicht weer in de buurt bij de bedragen hoe ik de kast samenstelde, als je dan ook nog "even" 3x een 1F+N alamat B16 toevoegt omdat je dat ook gescheiden wilt, is alsnog een keer + €127, en dan ga je al bijna over het bedrag heen ;) want je moet ook nog wat extra aansluitmateriaal er evt. bij bestellen dan)
[...]

Ja weet ik zeker, deze heb ik namelijk wel in mijn handen gehad (hoofdzekeringen kan ik niet bij, deze natuurlijk wel).

Helder vwb 1 naar 3 doorlussen, ik zal dit Hemelvaartsweekend nog eens kijken of ik kan achterhalen hoe die kabel loopt. Heb het huis gekocht zonder documentatie over waar welke leidingen lopen en met diverse verbouw/aanbouwen over de jaren is het er allemaal niet logischer op geworden.
Aangezien ik/we je woning + terrein + toekomstige plaatsing(en)/wensen niet kennen natuurlijk, ga je het juist ook duidelijker en overzichtelijker maken als je je onderverdeling uit kast 1 doet, dit ook voor mogelijke toekomst. Ja je zult mogelijk wat meer werk hebben en mogelijk wat meer kabel nodig hebben, maar het gaat het allemaal wel logischer en duidelijker maken mijns inziens. En natuurlijk alles zoveel en zo goed mogelijk documenteren.
[...]

Ik heb op dit moment al 13 panelen op het dak van het huis liggen en daarmee een redelijk overschot dus verwacht dat op de schuur niet nodig te hebben/aan te leggen. Maar, je weet nooit wat de toekomst brengt (warmtepomp, batterij, auto), dus wellicht het overwegen waard om de 3P+N groepen in te wisselen voor 4P inderdaad.
3P+N = 4P in principe ;)
Verschil is/kan zijn dat met 3P+N de nul iets later afschakelt/eerder inschakelt dan een 4P model, en dat is dan om een zwevende nul te voorkomen.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:31
Nee een 3P-n is 3 polen beveiligd n schakelt mee.
4p is 4 polen beveiligd.

Op een 4 polig automaat maakt het dus ook niks uit waar je nul of fase aansluit. Alle aansluitingen voldoen.

[ Voor 42% gewijzigd door leonbong op 29-05-2025 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Annuk 3P+N =/=> 4P, 4P --> 3P+N.

edit:
... 3P+N = 4P in principe ;)
Verschil is/kan zijn dat met 3P+N de nul iets later afschakelt/eerder inschakelt dan een 4P model, en dat is dan om een zwevende nul te voorkomen.
Hoe de nul schakelt zou dan in principe wel het geval kunnen zijn. En inderdaad wenselijk.

[ Voor 81% gewijzigd door onetime op 29-05-2025 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

leonbong schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 10:59:
Nee een 3P-n is 3 polen beveiligd n schakelt mee.
4p is 4 polen beveiligd.

Op een 4 polig automaat maakt het dus ook niks uit waar je nul of fase aansluit. Alle aansluitingen voldoen.
Bij een vergelijkbare prijs is er een reden om een 3P+N te nemen boven een 4P?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Nee, juist niet, 4P is net iets veiliger. Zeker En veel veilger als er op een hiermee beveiligde kabel ongelijk over de fases verdeelde afname en teruglevering kan zijn. edit: omdat ook overstroom op de nul wordt voorkomen.

[ Voor 20% gewijzigd door onetime op 29-05-2025 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04:19
Hi All,

Leuk draadje hier, ik ben aan het nadenken over het uitbreiden van mijn meterkast omdat ik wat ruimte te kort kom voor mijn Laadpaal. Meerdere offertes gehad, maar of ze vroegen 400 euro (ex btw) voor 23m 5x6mm2 kabel of er zat wel iets anders geks in of reageren überhaupt niet meer na een kritische vraag. Nu ben ik (al zeg ik het zelf) technisch aangelegd en heb ik me nogal ingelezen. Hoe meer ik er over las hoe leuker ik het begon te vinden eigenlijk, dus ik ben inmiddels aan het googlen naar (avondcursussen/deeltijd) elektrotechniek om in ieder geval in en om het huis werkzaamheden uit te kunnen voeren, over een paar jaar wil ik ook een thuisbatterij i.v.m. salderen, ik verwacht dezelfde offertehel als nu met de laadpaal, enfin.

Mocht iemand nog een goede cursus/opleiding weten voor het bovenstaande, let me know, ben HBO geschoold met technische achtergrond (bijv soldeerprojects, apparaten repareren, nu is dat niet te vergelijken, maar geeft wel de interesse aan). Wellicht ga ik het zo leuk vinden dat ik op ten duur wel wat bij wil gaan klussen naast m'n kantoorbaan, maar first things first..

Nu het meterkastprojectje, ik hoop dat jullie dit willen tegenlezen/meedenken voor mij:

3Fase komt binnen op de hoofdschakelaar en gaat nu naar de 3 ALS toe voor m'n gebruiksgroepen en kookgroep. Deze kast zit nu vol, dus ik moet gaan uitbreiden, dit ga ik doen door een lege 2x12 rijen groepenkast (en aardrail, hier kom ik later nog op terug) links van m'n huidige kast te plaatsen (24 aan de linkerkant past niet ivm leidingen die naar beneden lopen, rechts moet ik een langere afstand overbruggen met m'n fasedraden)

De draden uit de hoofdschakelaar ga ik splitsen, dit wil je niet onder dezelfde schroef doen, dus maak ik op elke fase (en de nul) gebruik van een aftakblokje. per blokje 1 draad (bestaande) draad naar de (bestaande) ALS, de andere (nieuwe 6mm2) draad (met eindaderhulzen) door de zijkant van de doos heen naar de nieuwe doos.

Hier zit meteen een vraag, de bestaande 3 draden zijn op het moment allemaal bruin gelegd, wil je dit niet splitsen in kleur? Ook zie ik op Elektramat fancy aansluitdraden met soepele kernen en geperste uiteinden, maar deze kom ik alleen in blauw of zwart tegen, volgens mij is soepele installatiedraad met een mooie eindaderhuls ook prima. Mijn plan is nu om in ieder geval naar de nieuwe kast, de kleuren Bruin (L1), Zwart (L2), Grijs (L3) te gebruiken ter identificatie van de fase.

Door met het plannejte, de aardlekautomaat 3P+0 16A b kar 30mA komt op de onderste rail van de nieuwe kast, en daar gaat dan weer de 5x6 YMvK kabel in die boven uit de kast komt, netjes langs de muur naar beneden gaat en door de mantelbuis in de vloer naar de laadpaal gaat, die kernen zijn massief dus hebben geen eindaderhulzen nodig.

De Aardedraad loopt op het moment rechts van de meterkast, op de groepenkast die ik ga gebruiken om uit te breiden zit geen Aard-verbindingsblok. Hier moet ik nog wat op bedenken. Als ik een 24 module kast ophang (met een aarde-verbindingsblok) zou het mij een oplossing zoeken schelen en ben ik ook toekomstbestendiger (Thuisaccu, herverdeling fases, kan ook beter). Dan moet ik wel de aardedraad die de grond in gaat omleggen, en worden de draden vanuit hoofdschakelaar > 2e kast wat langer.

Hier een foto van de huidige situatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gMfgd6T1_OSI-IXMxUWAwOd_a9k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JY7rPyP5BPE4WkUL58YfjHOQ.jpg?f=fotoalbum_large

Wellicht dat ik ook wel een keer die emat ALS van de kookgroep vervang, mijn OCD vindt dat niet zo mooi staan.

Mocht je hier zijn gekomen met lezen, dank voor je tijd :) hopelijk zien jullie nog een tip of trick, dan ga ik ondertussen weer dit draadje doorspitten.

PS, dit hele verhaal ga ik pas uitvoeren zodra ik zeker genoeg ben van m'n zaak, bij enige twijfel zal ik toch een elektricien vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@LigeTRy Je bent op de goede weg. Maar het is nu voor mij teveel om op alles te reageren.
Houdt 3fase en 1fase apart. Alamats vind ik een goed idee.
Weg met die emat. (zie TS) Verder aanvullen met ABB, (al vind ik Hager het mooist / lijkt mij het degelijkst.)

Ik ben ook voorstander om de fases met de juiste kleuren te markeren.

Ik had een keer mazzel, ik was oud metaal wegbrengen en daar stond een container met 1m3 resten 6mm2 flex in de 3fase kleuren. Ik heb een vuist dikke bundel van +/- 1m tegen oud metaalprijs meegenomen.
Ik had meer mee moeten nemen, maar ik heb nog wel even genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@LigeTRy Je hebt geen kookgroep, staat niet op de foto. Als je die 2 SN201 bedoeld, dat zijn gewoon 2 losse automaten. En nog op dezelfde fase ook nog... Het grote kookplaat aansluiten topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

onetime schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 23:55:
@LigeTRy Je hebt geen kookgroep, staat niet op de foto. Als je die 2 SN201 bedoeld, dat zijn gewoon 2 losse automaten. En nog op dezelfde fase ook nog... Het grote kookplaat aansluiten topic
Dat weet je toch niet? Ze kunnen ook op verschillende ALS'en zitten, dat is op de foto niet te achterhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:36
LigeTRy schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 22:10:
De draden uit de hoofdschakelaar ga ik splitsen, dit wil je niet onder dezelfde schroef doen,
Waarom niet?
Ik zou dan gewoon twee draden gebruiken bij elkaar gestoken in een dubbele adereindhuls en die in de hoofdschakelaar terminals steken.
Veel mooier dan zo’n aftakblokje, neemt minder ruimte in, en je hebt één contactovergang minder per draad.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Pagina: 1 ... 26 27 Laatste