Hi All,
Leuk draadje hier, ik ben aan het nadenken over het uitbreiden van mijn meterkast omdat ik wat ruimte te kort kom voor mijn Laadpaal. Meerdere offertes gehad, maar of ze vroegen 400 euro (ex btw) voor 23m 5x6mm2 kabel of er zat wel iets anders geks in of reageren überhaupt niet meer na een kritische vraag. Nu ben ik (al zeg ik het zelf) technisch aangelegd en heb ik me nogal ingelezen. Hoe meer ik er over las hoe leuker ik het begon te vinden eigenlijk, dus ik ben inmiddels aan het googlen naar (avondcursussen/deeltijd) elektrotechniek om in ieder geval in en om het huis werkzaamheden uit te kunnen voeren, over een paar jaar wil ik ook een thuisbatterij i.v.m. salderen, ik verwacht dezelfde offertehel als nu met de laadpaal, enfin.
Mocht iemand nog een goede cursus/opleiding weten voor het bovenstaande, let me know, ben HBO geschoold met technische achtergrond (bijv soldeerprojects, apparaten repareren, nu is dat niet te vergelijken, maar geeft wel de interesse aan). Wellicht ga ik het zo leuk vinden dat ik op ten duur wel wat bij wil gaan klussen naast m'n kantoorbaan, maar first things first..
Nu het meterkastprojectje, ik hoop dat jullie dit willen tegenlezen/meedenken voor mij:
3Fase komt binnen op de hoofdschakelaar en gaat nu naar de 3 ALS toe voor m'n gebruiksgroepen en kookgroep. Deze kast zit nu vol, dus ik moet gaan uitbreiden, dit ga ik doen door een lege
2x12 rijen groepenkast (en aardrail, hier kom ik later nog op terug) links van m'n huidige kast te plaatsen (24 aan de linkerkant past niet ivm leidingen die naar beneden lopen, rechts moet ik een langere afstand overbruggen met m'n fasedraden)
De draden uit de hoofdschakelaar ga ik splitsen, dit wil je niet onder dezelfde schroef doen, dus maak ik op elke fase (en de nul) gebruik van een
aftakblokje. per blokje 1 draad (bestaande) draad naar de (bestaande) ALS, de andere (
nieuwe 6mm2) draad (met eindaderhulzen) door de zijkant van de doos heen naar de nieuwe doos.
Hier zit meteen een vraag, de bestaande 3 draden zijn op het moment allemaal bruin gelegd, wil je dit niet splitsen in kleur? Ook zie ik op Elektramat fancy aansluitdraden met soepele kernen en geperste uiteinden, maar deze kom ik alleen in blauw of zwart tegen, volgens mij is soepele installatiedraad met een mooie eindaderhuls ook prima. Mijn plan is nu om in ieder geval naar de nieuwe kast, de kleuren Bruin (L1), Zwart (L2), Grijs (L3) te gebruiken ter identificatie van de fase.
Door met het plannejte, de
aardlekautomaat 3P+0 16A b kar 30mA komt op de onderste rail van de nieuwe kast, en daar gaat dan weer de
5x6 YMvK kabel in die boven uit de kast komt, netjes langs de muur naar beneden gaat en door de mantelbuis in de vloer naar de laadpaal gaat, die kernen zijn massief dus hebben geen eindaderhulzen nodig.
De Aardedraad loopt op het moment rechts van de meterkast, op de groepenkast die ik ga gebruiken om uit te breiden zit geen Aard-verbindingsblok. Hier moet ik nog wat op bedenken. Als ik een 24 module kast ophang (met een aarde-verbindingsblok) zou het mij een oplossing zoeken schelen en ben ik ook toekomstbestendiger (Thuisaccu, herverdeling fases, kan ook beter). Dan moet ik wel de aardedraad die de grond in gaat omleggen, en worden de draden vanuit hoofdschakelaar > 2e kast wat langer.
Hier een foto van de huidige situatie:
Wellicht dat ik ook wel een keer die emat ALS van de kookgroep vervang, mijn OCD vindt dat niet zo mooi staan.
Mocht je hier zijn gekomen met lezen, dank voor je tijd

hopelijk zien jullie nog een tip of trick, dan ga ik ondertussen weer dit draadje doorspitten.
PS, dit hele verhaal ga ik pas uitvoeren zodra ik zeker genoeg ben van m'n zaak, bij enige twijfel zal ik toch een elektricien vragen.