Ik wil even jullie mening en advies over een aantal zaken. Heb wel twee rechterhanden, maar niet veel kennis van elektra, ik wil het echter wel begrijpen en daarom mijn idee met jullie toetsen.
Binnenkort wordt er een nieuwe schuur gebouwd op mijn perceel. Hier wil ik uiteraard ook elektra hebben. Op dit moment ligt er een 2x2.5mm2 YMvK-AS kabel richting de schuur, maar hiervoor wil ik een dikkere kabel gaan trekken door de tuin met meer aders.
Als eerst even een schets van de huidige situatie;
We hebben een woning, met daarop 4500wp aan zonnepanelen en een inductie kookplaat. Dat zijn de 'bijzondere' componenten. Voor de rest zit er een vrij recente groepenkast in het huis, maar deze groepenkast (3x25A aansluiting) zit nog na een setje van drie ouderwetse 63A smeltzekeringen met een ferrarismeter.
In deze 'hoofd'groepenkast (hierna: kast 1) zit ook een onderverdeling naar het souterrain. Dat zit achter een eigen aardlekautomaat in kast 1 (een 4P 20A B-Kar Hager AFM420G) en heeft zijn eigen (antieke, 35 jaar oud) verdeelkast (hierna: kast 2).
In kast 2 vinden we 1 aardlekschakelaar 40A en 4x 16A installatieautomaat met smeltzekeringen. 3 vd 4 zijn voor het souterrain (1x wasmachine, 1x droger (gebruiken we niet), 1x verlichting + stopcontacten) en één groep is voor die eerder genoemde 2x2.5mm2 YMvK-AS kabel naar de schuur.
Tot zover de bestaande situatie.
Wat wil ik in de (volledig geisoleerde) schuur gaan doen;
Een waterdichte verdeelkast (hierna: kast 3) met 24 modules
Daarin;
1x Hoofdschakelaar (40A)
1x 3F Aardlekautomaat (voor 400V krachtstroom)
5x Installatieautomaat
2x Aardlekschakelaar
(5x AlaMat kan evt ook als dat beter is)
Daar voorzie ik de volgende verdeling;
Groep 1: Linkerkant garage (16A, C-Kar ivm mogelijkheid lasapparaat)
10x LED lichtbalk (met 2x hotelschakelaar, hoef niet gelijk álle lichtbalken aan als ik een schroevendraaier wil pakken en vanaf 2 plekken kunnen schakelen)
3x dubbel StoCo
1x dubbel StoCo (buiten)
Groep 2: Rechterkant garage (16A, C-Kar ivm mogelijkheid compressor/lasapparaat)
5x dubbel StoCo
1x Enkel StoCo (tbv sectionaaldeur)
Groep 3: Overkapping (16A, B-Kar)
3x dubbel StoCo (buiten)
8x LED spotjes (schakelbaar)
Groep 4: Krachtstroom (25A, 3P+N, C-Kar AlaMat)
1x 400V StoCo
Groep 5: Tuinverlichting (16A, B-Kar)
10x LED spot gevel (achter schakelaar)
8-12x LED padverlichting achter (hotel)schakelaar
Elektrisch hek
Groep 6 (optioneel): laadpaal // airco
nog niet voorbereid, wil wel ruimte in de kast ervoor
Waar zitten mijn vragen of verwacht ik tegenaan te lopen;
- De groep in kast 1 waarachter kast 2 zit is weliswaar 4-polig, maar slechts 20A B-Kar. Daarmee verwacht ik dat ik in kast 3 in de knel kan komen, en dat dit dus minimaal een 4P 25A C-Kar zou moeten zijn om met de krachtstroom & laadpaal om te kunnen gaan in de toekomst? Is het dan een probleem dat de hoofdschakelaar in Kast 3 40A zou worden, moet dit minder worden?
- De 16A groep in kast 2 is eveneens ondermaats (16A B-Kar met smeltzekering). Dus deze moet geupgrade worden naar een 4P groep om naar kast 3 te gaan. Is dit het moment om de hele kast te vernieuwen of hoeft dat (nog) niet? Zou wel schelen als het niet hoeft, maar ik denk dat ik het antwoord wel weet.
- De kabel van kast 1 naar kast 2 is dénk ik dunner dan 5x6mm2. Deze loopt echter door een PVC pijp dus een dikkere kabel ga ik daar niet zomaar doorheen getrokken krijgen en ik ga het plafond/muur niet open trekken. Is het riskant om maar gewoon een dikke kabel te leggen en voor te bereiden op dat er in de verre toekomst misschien een dikkere kabel van kast 1 naar 2 komt te liggen?
- Verwachten jullie dat ik met deze opzet alles kan gebruiken in de garage zoals gepland? 230v lasapparaatje, een brug en een compressor voornamelijk? Paar LED spotjes en stopcontacten ben ik niet zo bang voor, dat komt wel goed
- Is de onderverdeling in de garage qua groepen volgens jullie logisch of zouden jullie iets veranderen?
NB: ik ga zelf niks fysiek vervangen, hiervoor schakel ik een elektricien in. Ik ga wel de buizen, kabels + stopcontacten etc in de garage zelf aanleggen, maar niet aansluiten.
63A smeltzekeringen
Overzicht kast 1 (rechtsonder de groep die naar kast 2 gaat)
Ingaand groep naar kast 2
Uitgaand groep naar kast 2
5-aderige kabel naar kast 2
[
Voor 18% gewijzigd door
Broabander op 23-05-2025 16:59
]