Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

rens-br schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 01:14:
[...]

Mee eens hoor. Mocht ik echter bij de leverancier willen klagen over de spullen. Dan wil ik wel een sluitend verhaal hebben. Ik zal de link eens bekijken.

Edit: inmiddels de link bekeken en op alle drie mijn alamts staat E3, daarmee voldoen ze dus alle drie niet volgens de uitleg. Ik ga maandag er eens een mailtje aan wagen.

Inmiddels de datasheets bekeken en bijzonder genoeg is de GoodWe te laag afgezekerd, de handleiding geeft 20A aan. Beide Growatt moeten, als ik het goed begrijp met 300mA afgezekerd worden, terwijl dat nu 100mA is en ook de Growatt 3600TL is afgezekerd op 16A, terwijl dat volgens de handleiding 20A zou moeten zijn:

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Naar mijn idee heb ik dan ook 2x 20A 300mA nodig en 1x 16A 300mA aardlekautomaat. Vreemd genoeg lijkt Hager die alleen niet te verkopen in B-karakteristiek: https://hager.com/nl/cata...ePoleProtection[0]=1P%2BN

Kom alleen C-karakteristiek tegen:
- https://hager.com/nl/cata...6-a-c-kar-300-ma-klasse-a
- https://hager.com/nl/cata...0-a-c-kar-300-ma-klasse-a

En die zijn ook serieus aan de prijs moet ik zeggen. Pff. 117 en 137 euro per stuk.
Aanname: vanaf de EMATs lopen de draden rechtstreeks naar de omvormers, correct?
Je kunt met https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/index.html berekenen hoeveel je sets opbrengen dat delen door 230V en dan weet je wat je minimaal als afzekering moet hebben - ik verwacht dat je gewoon met een 16A uit de voeten kunt.
Die 300mA is i.v.m. lekstroom bij PV-installaties, maar een 100mA is veiliger en een 30mA is nog veiliger - maar 300mA is niet onveilig als het puur, enkel en alleen de omvormer is die er op is aangesloten. De kans is prima aanwezig dat je ook met een 30mA aardlekbeveiliging uit de voeten kunt.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:07

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
True schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 02:11:
[...]

Aanname: vanaf de EMATs lopen de draden rechtstreeks naar de omvormers, correct?
Je kunt met https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/index.html berekenen hoeveel je sets opbrengen dat delen door 230V en dan weet je wat je minimaal als afzekering moet hebben - ik verwacht dat je gewoon met een 16A uit de voeten kunt.
Die 300mA is i.v.m. lekstroom bij PV-installaties, maar een 100mA is veiliger en een 30mA is nog veiliger - maar 300mA is niet onveilig als het puur, enkel en alleen de omvormer is die er op is aangesloten. De kans is prima aanwezig dat je ook met een 30mA aardlekbeveiliging uit de voeten kunt.
In alle drie de gevallen zit er direct een omvormer aangesloten ja. En mocht 30mA volstaan dan zou driemaal een ADS916D prima zijn denk ik?

[ Voor 4% gewijzigd door rens-br op 14-06-2025 07:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19:02
rens-br schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 00:24:
[...]

Mmm. Lekker dan. Al dat emat spul kwam met de panelen mee, echt fijn dat je dat dus niet mag gebruiken voor pv panelen. Ik ga in ieder geval de leverancier even mailen om te kijken of ik in ieder geval mijn geld terug krijg voor alamats die er niet in mogen.

Om een sluitend verhaal te maken richting de leverancier. Die dingen zijn dus uni-diredtioneel, dus er mag alleen verbruik aangesloten worden en geen teruglevering, want ze werken maar één kant op, begrijp ik daaruit?
Die vraag had ik een tijdje geleden ook en daar heeft @Juerd een mooi antwoord op gedicht.
Korte versie: ze zijn onbetrouwbaar als de load zijde na het afschakelen niet direct spanningsloos is. En die kans is aanwezig met PV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Broabander
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20-08 22:04
rens-br schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 01:14:
[...]

Mee eens hoor. Mocht ik echter bij de leverancier willen klagen over de spullen. Dan wil ik wel een sluitend verhaal hebben. Ik zal de link eens bekijken.

Edit: inmiddels de link bekeken en op alle drie mijn alamts staat E3, daarmee voldoen ze dus alle drie niet volgens de uitleg. Ik ga maandag er eens een mailtje aan wagen.

Inmiddels de datasheets bekeken en bijzonder genoeg is de GoodWe te laag afgezekerd, de handleiding geeft 20A aan. Beide Growatt moeten, als ik het goed begrijp met 300mA afgezekerd worden, terwijl dat nu 100mA is en ook de Growatt 3600TL is afgezekerd op 16A, terwijl dat volgens de handleiding 20A zou moeten zijn:

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Naar mijn idee heb ik dan ook 2x 20A 300mA nodig en 1x 16A 300mA aardlekautomaat. Vreemd genoeg lijkt Hager die alleen niet te verkopen in B-karakteristiek: https://hager.com/nl/cata...ePoleProtection[0]=1P%2BN

Kom alleen C-karakteristiek tegen:
- https://hager.com/nl/cata...6-a-c-kar-300-ma-klasse-a
- https://hager.com/nl/cata...0-a-c-kar-300-ma-klasse-a

En die zijn ook serieus aan de prijs moet ik zeggen. Pff. 117 en 137 euro per stuk.
Voor 20A B-Kar 300mA heb ik een Hager AFM420G in de kast zitten, is dat niet wat je zoekt?

https://hager.com/nl/cata...20a-b-kar-300-ma-kl-a-6ka

EDIT: nvm je zoekt een 1P+N ipv 4P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Conclusie. Die duurdere A-G type lijkt op meer momenten af te schakelen? Maar ik kan uit de tekst niet helemaal opmaken of dat nu beter is in mijn situatie of dat ik dit 30 euro per alamat gewoon in mijn zak kan houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@rens-br Ik maak er uit op dat A-G mogelijk een vertraagd type is, dat net iets minder snel afschakelt bij het inschakelen van apparaten, maar dat moet je voor nu zelf verder uitzoeken als je dat wilt, maar omdat het voor je solar-omvormer is, is het volgens mij niet nodig. Tenzij de fabrikant daarvan het voorschrijft.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flumer
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 30-08 15:14
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QmrpJBbK765yfXo2zncaKefQ4uI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dABvyKpPZOqmLXUi1Kwa4nGK.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb deze drie gaten gemaakt in de vloer van mijn meterkast naar de kruipruimte. Wat is jullie advies om dit af te dichten? Ik twijfel tussen pur of grijze acrylaatkit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eatme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:35
Ik zou het met cement doen, of anders grijze kit.

NL.1xMT5.12(V153)CT003(V117) 4000Wp . If you think you are smarter than the previous generation, 50 years ago the owners manual of a car showed you how to adjust the valves. Today it warns you not to drink the contents the battery…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• uaT
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 31-08 10:29

uaT

Advies is om in de vloer een stuk buis te zetten en daar de kabels doorheen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Flumer En die gaten buizen dan langs de achterkant of zijkant van de kast, niet meteen achter de deur.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:41
uaT schreef op zondag 15 juni 2025 @ 08:55:
Wat voor buis? En moet die door het gat heen? Ik zie meestal dat de kabel zonder buis door het gat gaat, en dat hij dan met een pvc-buis naar de groepenkast wordt geleid.

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Eerste de kabels beter beschermen. Ik ga er vanuit dat er netspanning op één of meerdere kabels staat.

Bijvoorbeeld door doorvoeren te printen en te monteren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y5-T-b7wq0DObOqDjyMyLxYo7lo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/OdUXmKIFxI3W5KCaVLCXJVZ2.webp?f=user_large

https://www.thingiverse.com/thing:4826585

[ Voor 9% gewijzigd door Prisma16 op 15-06-2025 18:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
manusjevanalles schreef op zondag 15 juni 2025 @ 09:28:
[...]

Wat voor buis? En moet die door het gat heen? Ik zie meestal dat de kabel zonder buis door het gat gaat, en dat hij dan met een pvc-buis naar de groepenkast wordt geleid.
????

Kabel gaat nooit onbeschermd door steen/beton, zit als het goed is altijd een mantelbuis omheen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• manusjevanalles
Prisma16 schreef op zondag 15 juni 2025 @ 09:30:
[...]

????

Kabel gaat nooit onbeschermd door steen/beton, zit als het goed is altijd een mantelbuis omheen.
Ik heb het zelden zo gezien. Ook bij aanleg van een laadpaal wordt de ymvk-kabel zonder buis door de fundering gelegd, idem in de meterkast zo door de vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
manusjevanalles schreef op zondag 15 juni 2025 @ 09:35:
[...]

Ik heb het zelden zo gezien. Ook bij aanleg van een laadpaal wordt de ymvk-kabel zonder buis door de fundering gelegd, idem in de meterkast zo door de vloer.
Het is jouw huis, jouw veiligheid en jouw verzekeringsmaatschappij. Dus waarom stel je dan de vraag hier?
Succes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• manusjevanalles
Prisma16 schreef op zondag 15 juni 2025 @ 09:41:
[...]

Het is jouw huis, jouw veiligheid en jouw verzekeringsmaatschappij. Dus waarom stel je dan de vraag hier?
Succes.
Rustig aan hoor. Ik ben helemaal niets van plan, maar ik haak aan op een vraag van een ander om er zelf van te leren. Wat voor buis zou je aanraden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:54
@manusjevanalles
Hostaliet pijp.
@Flumer Boor die gaten achterin of aan de zijkant van de kast zoals @onetime al schreef.

[ Voor 18% gewijzigd door devriesjande op 15-06-2025 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flumer
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 30-08 15:14
De dikste kabel past er maar net door. Ik heb geen grotere boor om ruimte voor een buis te maken. Ik zal die andere wel even door een buisje laten lopen.

Overigens: Ik zie een stukje verder (buiten het zicht van de foto) ook grondkabel rechtstreeks door de vloer gaan. Daar is cement gebruikt om het af te dichten.
Prisma16 schreef op zondag 15 juni 2025 @ 09:28:
Eerste de kabels beter beschermen.

Bijvoorbeeld door doorvoeren te printen en te monteren.

[Afbeelding]

https://www.thingiverse.com/thing:4826585
Klinkt goed, maar ik heb geen 3d printer. Wellicht gaat deze oplossing wat ver voor mij.
devriesjande schreef op zondag 15 juni 2025 @ 10:14:
@manusjevanalles
Hostaliet pijp.
@Flumer Boor die gaten achterin of aan de zijkant van de kast zoals @onetime al schreef.
De vloer is van onderen geïsoleerd met tonson. Dit was het enige plekje waar ik veilig kon boren en waar de gasmeter niet in de weg zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mauritio
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:49
Nieuw in dit topic maar niet mijn eerste installatie klusje maar toch kom ik er op de een of andere manier bij hotelschakelingen niet goed uit...

Situatie: Elektra nieuw aangelegd in het hele huis door een elektricien, helaas het verhaal dat hij niet alles heeft afgemaakt. Dus nu zelf aan de slag in deze laatste kamer, zoals aangegeven niet mijn eerste elektra klus (WP/dradentrekken, aansluitingen e.t.c zijn mij niet vreemd). Dit is meer een hobby klusje dus voorkeur heeft om het zelf te doen.

De kamer waar het om draait heeft op 2 wanden 2x wand lampen zitten.
Deze willen we aansturen met een hotelschakel dimmer, gebruik nu de ION Master/Slaves.

Echter kom ik er niet uit hoe ik dit moet aansluiten, internet geeft mij weinig wijsheid en de handleiding van ION is vrij karig. Omdat het een grote kabel spagetti was heb ik met mijn Uni-T UT25CL alle kabels nagelopen en kom ik op onderstaand schema uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gtbmkYI34HaSG4fkZXUfekn-0gU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9TX2YqZCAoJaCK3tBU8vDyxZ.jpg?f=fotoalbum_large

De WCD's werken prima dus er is stroom naar de andere wand. Ook krijg ik de onderste lampen met de master-dimmer prima gedimd/uit/aan maar de andere lampen (bovenin) en de slave krijg ik niet aan de praat.

Nu zal ik vast echt iets oersimpels over het hoofd zien maar ik zie dus door de bomen het bos niet meer.

Heeft iemand een verlossend antwoord voor mij? Mocht er nog meer nodig zijn qua foto's e.t.c dan hoor ik het graag!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17:31
Mauritio schreef op zondag 15 juni 2025 @ 11:27:
Nieuw in dit topic maar niet mijn eerste installatie klusje maar toch kom ik er op de een of andere manier bij hotelschakelingen niet goed uit...

Situatie: Elektra nieuw aangelegd in het hele huis door een elektricien, helaas het verhaal dat hij niet alles heeft afgemaakt. Dus nu zelf aan de slag in deze laatste kamer, zoals aangegeven niet mijn eerste elektra klus (WP/dradentrekken, aansluitingen e.t.c zijn mij niet vreemd). Dit is meer een hobby klusje dus voorkeur heeft om het zelf te doen.

De kamer waar het om draait heeft op 2 wanden 2x wand lampen zitten.
Deze willen we aansturen met een hotelschakel dimmer, gebruik nu de ION Master/Slaves.

Echter kom ik er niet uit hoe ik dit moet aansluiten, internet geeft mij weinig wijsheid en de handleiding van ION is vrij karig. Omdat het een grote kabel spagetti was heb ik met mijn Uni-T UT25CL alle kabels nagelopen en kom ik op onderstaand schema uit:

[Afbeelding]

De WCD's werken prima dus er is stroom naar de andere wand. Ook krijg ik de onderste lampen met de master-dimmer prima gedimd/uit/aan maar de andere lampen (bovenin) en de slave krijg ik niet aan de praat.

Nu zal ik vast echt iets oersimpels over het hoofd zien maar ik zie dus door de bomen het bos niet meer.

Heeft iemand een verlossend antwoord voor mij? Mocht er nog meer nodig zijn qua foto's e.t.c dan hoor ik het graag!
Ervan uitgaande dat je op 2 plekken alle lampen wilt kunnen bedienen/dimmen in deze situatie.
Heb je iets aan dit filmpje?
YouTube: ION Master/Slave LED Dimmer

En kan je daarbij iets met dit schema:
Afbeeldingslocatie: https://www.elektroschakelmateriaal.nl/spree/products/48318/large/Edit_2022-07-07_1.jpg?1657186728

Volgens mij als ik zo kijk is het weinig anders dan een gewone wisselschakeling, en moet je alle verlichting achter elkaar zetten (parallel) net zoals je 1 lamp zou aansluiten op de dubbele dimmer.

[ Voor 4% gewijzigd door Annuk op 15-06-2025 11:41 ]

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
Flumer schreef op zondag 15 juni 2025 @ 07:27:
[Afbeelding]

Ik heb deze drie gaten gemaakt in de vloer van mijn meterkast naar de kruipruimte. Wat is jullie advies om dit af te dichten? Ik twijfel tussen pur of grijze acrylaatkit.
Had persoonlijk liever de gaten achter elkaar gehad langs de zijwand (kan ook prima iets schuin), en wat ook al gezegd is bij voorkeur door een buisje, ook ivm grind en wapeningsstaal wat in je betonvloer zit, dit kan je mantel beschadigen.

Je kunt evt ook overwegen mits mogelijk 1 wat groter gat te maken met een grotere buis er door als verzamel-doorvoer.

Afkitten zou ik persoonlijk doen met zuurvrije siliconen kit. Of nog mooier indd een kabelwartel dop zoals @Prisma16 aangeeft.
Ook wel eens gezien een buis 120 als verzamelbuis, gewone pvc dop erop met gaten erin gemaakt voor de kabels, die dan even beetje afkitten ter afsluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mauritio
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:49
Annuk schreef op zondag 15 juni 2025 @ 11:39:
[...]

Ervan uitgaande dat je op 2 plekken alle lampen wilt kunnen bedienen/dimmen in deze situatie.
Heb je iets aan dit filmpje?
YouTube: ION Master/Slave LED Dimmer

En kan je daarbij iets met dit schema:
[Afbeelding]

Volgens mij als ik zo kijk is het weinig anders dan een gewone wisselschakeling, en moet je alle verlichting achter elkaar zetten (parallel) net zoals je 1 lamp zou aansluiten op de dubbele dimmer.
Thanks Annuk, ja deze had ik al gevonden maar dat zou betekenen dat ik de schakeldraad van de lampen bij de slave eigenlijk moet verbinden naar de master en dan 1 draad terug naar de slave vanaf de master?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
Flumer schreef op zondag 15 juni 2025 @ 11:05:
[...]

De dikste kabel past er maar net door. Ik heb geen grotere boor om ruimte voor een buis te maken. Ik zal die andere wel even door een buisje laten lopen.

Overigens: Ik zie een stukje verder (buiten het zicht van de foto) ook grondkabel rechtstreeks door de vloer gaan. Daar is cement gebruikt om het af te dichten.

[...]

Klinkt goed, maar ik heb geen 3d printer. Wellicht gaat deze oplossing wat ver voor mij.

[...]

De vloer is van onderen geïsoleerd met tonson. Dit was het enige plekje waar ik veilig kon boren en waar de gasmeter niet in de weg zat.
Bescherm de kabels dan wel tegen beschadiging. Zet er bijv. een metalen kap overheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Flumer Je kon niet langs het muurtje boren? Mag ook schuin: lange boren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PotatoChip
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 19-09 17:59
devriesjande schreef op zondag 15 juni 2025 @ 12:15:
[...]

Bescherm de kabels dan wel tegen beschadiging. Zet er bijv. een metalen kap overheen.
in ieder geval een stuk slagvaste buis om heen... Is of was dacht ik ook ergens een regeltje voor... xx cm uit de vloer moet slagvaste buis zijn. Als de boor niet groot genoeg is voor buis dan gewoon grotere boor halen/huren.
onetime schreef op zondag 15 juni 2025 @ 12:39:
@Flumer Je kon niet langs het muurtje boren? Mag ook schuin: lange boren
Of een stukje dekvloer er uit halen zodat je met een gebogen verzetje dichter op de wand uitkomt.

[ Voor 29% gewijzigd door PotatoChip op 15-06-2025 12:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
Mauritio schreef op zondag 15 juni 2025 @ 12:00:
[...]

Thanks Annuk, ja deze had ik al gevonden maar dat zou betekenen dat ik de schakeldraad van de lampen bij de slave eigenlijk moet verbinden naar de master en dan 1 draad terug naar de slave vanaf de master?
Klopt, het is in principe niets anders dan een simpele wisselschakeling, dus 1 dimmer de fase in, en 2 draden naar de andere dimmer, vanuit die dimmer 1 draad uit naar de lamp(en), dus ja je moet een draad naar de andere kant brengen. Of je zou de separaat moeten aansluiten en dus ook separaat bedienen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Dat wordt in de NEN 1010 inderdaad als voorbeeld gegeven: "522.8.14 Op plaatsen waar leidingen door vaste afscheidingen voeren, moeten ze worden beschermd tegen mechanische beschadiging, bijvoorbeeld door gebruik te maken van met metaal afgeschermde of gearmeerde kabels, of door gebruik te maken van een buis of doorvoertules."

Maar het lijkt mij dat vastkitten ook voor die bescherming kan zorgen. Als de kabel niet meer kan bewegen ten opzichte van het gat, is het toch ook goed?

Ik heb overigens nog nooit gezien dat een YMvK significant beschadigd was doordat ie zonder buis door een muur of vloer gestoken zat, en ze worden inderdaad heel vaak zonder verdere bescherming, ook zonder vast te kitten, door baksteen en beton gestoken. De mantel van een YMvK-kabel is behoorlijk taai. Die kun je gerust minutenlang onder z'n eigen gewicht laten rusten op de zijkant van een rustig ronddraaiende HSS-boor en is dan maar zeer minimaal beschadigd.

Wat ik wel heb gezien, is dat de scherpe rand van een afgezaagde buis na tientallen jaren een significante snee in een mantel had weten te maken; ik ben er dus niet van overtuigd dat een stukje buis echt beter is dan vastkitten.

Voor het kitten zou ik een stugge kit gebruiken, bijv. een MS-polymeerkit zoals Poly Max.

[ Voor 3% gewijzigd door Juerd op 15-06-2025 22:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:33

Milmoor

Footsteps and pictures.

Ik wil de klemmen van mijn Shelly Pro 3EM graag naar voor, i.p.v. achter de hoofdschakelaar verplaatsen. Het zijn kleinere vervangende klemmen, ipv de standaard grote joekels, dus daarbij kom er geen significante druk op de draden. Als ik de hoofdstoppen uit klik, dan kan dat naar mijn idee veilig. Klopt dat?

Ietwat verouderde foto met de grote klemmen, en hoofdstoppen zichtbaar. Inmiddels is er een kam voor de rechter twee aardlekschakelaars, en dat wordt een kam over 12 units na verplaatsen van de klemmen (en omdraaien richting aardlekschakelaars). Dit met veel dank aan dit topic.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tZO01FVDdf5w1VBEr4Tm_Be8Xls=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7l4wVBfG7d3KGsaWL8o87UTc.jpg?f=fotoalbum_small

[ Voor 53% gewijzigd door Milmoor op 15-06-2025 21:11 ]

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
Klopt maar officieel moet je ook nog spanningsloosheid aantonen. (Met bijv. een duspol voor en na het uitschakelen).

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:03

pietje63

RTFM

@Milmoor ik zie ook panelen. Ben geen expert, maar die zou ik ook even extra uitzetten in je meterkast

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Milmoor schreef op zondag 15 juni 2025 @ 21:04:
Inmiddels is er een kam voor de rechter twee aardlekschakelaars, en dat wordt een kam over 12 units na verplaatsen van de klemmen (en omdraaien richting aardlekschakelaars). Dit met veel dank aan dit topic.
[Afbeelding]
Past die kamrail wel op jouw hoofdschakelaar? Ik weet dat bijvoorbeeld de ABB SD204/40 (dubbele) aansluitklemmen vergelijkbaar met jouw aardlekschakelaars heeft, maar dit is volgens mij de ABB E204/40R (?) en die heeft toch andere klemmen? Lijnt dat allemaal wel lekker uit dan?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:13
Prisma16 schreef op zondag 15 juni 2025 @ 09:41:
[...]

Succes.
Overdrijven is ook een kunst. Ze hebben half jaar geleden hier een nieuwe kabel gelegd naar de MK in opdracht van de netbeheerder en dat zonder mantelbuis EN dat in de hele wijk. Het staat ook niet in de NEN. Er mag een kabel van het type YMVK etc zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:18
Prisma16 schreef op zondag 15 juni 2025 @ 09:30:
[...]

????

Dat is helemaal geen eis.
YMVK en XMVK zijn geschikt om zonder mantelbuis door een muur te doen.

in DLD doen ze heel veel kabels zonder mantelbuizen direct in stuckwerk of beton.
Handig is het niet maar het mag wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Xander schreef op maandag 16 juni 2025 @ 08:34:
[...]

Past die kamrail wel op jouw hoofdschakelaar? Ik weet dat bijvoorbeeld de ABB SD204/40 (dubbele) aansluitklemmen vergelijkbaar met jouw aardlekschakelaars heeft, maar dit is volgens mij de ABB E204/40R (?) en die heeft toch andere klemmen? Lijnt dat allemaal wel lekker uit dan?
Ga ik bekijken. https://www.sandervunderi...ansluitingen-12x-pen.html. Werkt het niet, dan gebruik ik de kam voor twee groepen en verbind ik de hoofdschakelaar net als nu met 6 mm draad (maar wel wat korter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

pietje63 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 08:15:
@Milmoor ik zie ook panelen. Ben geen expert, maar die zou ik ook even extra uitzetten in je meterkast
Dat is altijd verstandig. Ze zouden zichzelf af moeten koppelen, maar waarom risico's nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Milmoor schreef op maandag 16 juni 2025 @ 10:06:
[...]

Ga ik bekijken. https://www.sandervunderi...ansluitingen-12x-pen.html. Werkt het niet, dan gebruik ik de kam voor twee groepen en verbind ik de hoofdschakelaar net als nu met 6 mm draad (maar wel wat korter).
Je ziet dit vaak (ook in dit topic) met de SD204 schakelaar, deze heeft dus dezelfde klemmen die je van jouw aardlekschakelaars kent:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ybu0U1j05StnNKuLLS--s53_ID4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pfiO9WHsayPDjcDhCbqJTsDX.jpg?f=fotoalbum_large

Jouw schakelaar heeft andere klemmen, zoals op deze foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N40cBj6F9kIAb8fM_DQZOttaAIE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z6EhsH05YlPrtUDgTed1Azs8.jpg?f=fotoalbum_large
(Dit zijn 2-polige componenten maar dat maakt hiervoor niet uit)

Wellicht dat deze klemmen netjes uitlijnen met de achterste klemmen van de aardlekschakelaar. Ik heb het nooit geprobeerd, maar het lijkt alsof het zou kunnen passen. Zorg wel dat alles recht en spanningsvrij gemonteerd zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EMAT
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 27-06 18:02

EMAT

Bedrijfsaccount EMAT
Beste @Juerd,

We willen namens EMAT graag reageren op jouw aannames van 10 juni 2025.

We zijn benieuwd waar de aannames over brandoorzaak vandaan komen. Er zijn namelijk genoeg onderzoeken te vinden welke de montage aanwijzen als oorzaak, maar zelden is het component de oorzaak.
Gelukkig kun je het waarderen dat wij datasheets hebben. Deze hebben we inderdaad vorig jaar gepubliceerd, waarin we de 2Nm hebben aangepast naar 1,2Nm, het was een menselijke fout vanuit de fabriek wat kan voorkomen. Ook de spelfout ‘uitschakelkarraktestiek’ is een foutje geweest. Gelukkig hebben we deze al na 2 weken aangepast.
Als laatste begrijpen we niet wat je bedoeld over de EA16-32, dit product heeft een ‘facelift’ gehad (en is geüpgrade naar bi-directioneel). De PV-verdelers werden en worden samengebouwd, daar is het merk EMAT niet verantwoordelijk voor.

Recent hebben wij ook al gereageerd op een topic met aannames waarin je aangaf dat jouw doel vooral is om anderen te informeren. Wij hechten veel waarde aan correcte informatievoorziening. Wanneer er onjuistheden of aannames worden gedeeld die niet kloppen, kan dat leiden tot een verkeerd beeld van ons merk. Dat vinden wij jammer en dat willen we graag voorkomen. Wij stellen het dan ook op prijs als je vóór het plaatsen van inhoudelijke of technische kritiek contact met ons opneemt. Wij staan altijd open voor toelichting of technische uitleg over onze producten. Je kunt ons eenvoudig bereiken via binnendienst@emat.nl of telefonisch via +31(0)88 511 16 90.

Dank voor het begrip,

Met vriendelijke groet,

Team EMAT

Interessante discussie, maar niet hier =schopje

[ Voor 2% gewijzigd door Septillion op 19-06-2025 15:36 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-09 15:34
EMAT schreef op maandag 16 juni 2025 @ 10:56:
... Wij stellen het dan ook op prijs als je vóór het plaatsen van inhoudelijke of technische kritiek contact met ons opneemt.
Ammehoela, dat is niet hoe een forum werkt. Maar het staat je vrij om te reageren zoals jullie nu hiermee doen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Als laatste begrijpen we niet wat je bedoeld over de EA16-32, dit product heeft een ‘facelift’ gehad (en is geüpgrade naar bi-directioneel).
Zo te zien snappen jullie precies wat hij bedoelt? Het is een ander product geworden (bi-directioneel) maar heeft nog steeds hetzelfde typenummer en volgens mij zelfs EAN-nummer.

Als ik een bi-directionele automaat wil hebben en besluit om jullie EA16-32 te bestellen bij een reseller dan weet ik dus niet van te voren of ik het facelift exemplaar zal krijgen. Misschien heeft de reseller nog wel oude voorraad liggen. Dat is toch op zijn minst verschrikkelijk onhandig?

Acties:
  • +13 Henk 'm!
Beste @Juerd,

We willen namens EMAT graag reageren op jouw aannames van 10 juni 2025.
Bedoel je deze post?
We zijn benieuwd waar de aannames over brandoorzaak vandaan komen. Er zijn namelijk genoeg onderzoeken te vinden welke de montage aanwijzen als oorzaak, maar zelden is het component de oorzaak.
De onderdelen in een groepenkast beschermen tegen elektrocutie en tegen brand. Dus als zo'n onderdeel niet naar behoren werkt, is dit een mogelijke uitkomst.

NB: Ik heb in die post volgens mij niet gezegd dat EMAT-onderdelen daadwerkelijk slechter zouden zijn, alleen dat je dat aan de hand van 10 jaar garantie niet kunt vaststellen en waarom ik het moeilijk vind om EMAT te vertrouwen.
Gelukkig kun je het waarderen dat wij datasheets hebben. Deze hebben we inderdaad vorig jaar gepubliceerd, waarin we de 2Nm hebben aangepast naar 1,2Nm, het was een menselijke fout vanuit de fabriek wat kan voorkomen. Ook de spelfout ‘uitschakelkarraktestiek’ is een foutje geweest. Gelukkig hebben we deze al na 2 weken aangepast.
Iedereen maakt wel eens fouten, daarom is de kwaliteitscontrole zo belangrijk.

Aangepast? Het document met de fouten staat nog steeds online op jullie website. Haal die eens offline dan. Edit: is inmiddels offline; goed bezig! Voor wie de oude, foute, datasheet nog wil lezen, heeft web.archive.org een kopietje.)
Als laatste begrijpen we niet wat je bedoeld over de EA16-32, dit product heeft een ‘facelift’ gehad (en is geüpgrade naar bi-directioneel).
Oftewel je begrijpt het prima.

Die upgrade zonder dat het typenummer is aangepast, geeft verwarring, zeker omdat je daardoor aan de buitenkant van een groepenkast niet kunt zien of het ding wel geschikt is voor bidirectioneel gebruik, en omdat zoals @Xander al aangaf, je niet weet wat je krijgt als je 'm bestelt. (Al is dat voor mij niet zo'n probleem, want ik denk niet dat ik 'm zou bestellen.)
De PV-verdelers werden en worden samengebouwd, daar is het merk EMAT niet verantwoordelijk voor.
In dat geval was het Elektramat, niet EMAT, die deze fout gemaakt heeft. Als je 2 bedrijven met een erg gelijkende naam hebt op hetzelfde adres, moet je niet raar opkijken als ze door elkaar worden gehaald. Al helemaal als op werkenbijelektramat.nl het e-mailadres sollicitatie@emat.nl staat.
Recent hebben wij ook al gereageerd op een topic met aannames waarin je aangaf dat jouw doel vooral is om anderen te informeren.
Daarmee bedoel je deze post, denk ik?
Wij hechten veel waarde aan correcte informatievoorziening. Wanneer er onjuistheden of aannames worden gedeeld die niet kloppen, kan dat leiden tot een verkeerd beeld van ons merk.
In dat geval is het misschien handig om geen onjuistheden te publiceren in je datasheets.
Dat vinden wij jammer en dat willen we graag voorkomen. Wij stellen het dan ook op prijs als je vóór het plaatsen van inhoudelijke of technische kritiek contact met ons opneemt.
Lol, nee.
<naam verwijderd>
<functietitel verwijderd> EMAT
Edit: oorspronkelijk werd de post van EMAT afgesloten met voornaam, achternaam, en functie. Dat is vervangen door "Team EMAT". Ik maak daaruit op dat die medewerker er niet meer persoonlijk mee geassocieerd wil worden, en heb daarom ook uit bovenstaande quote dies naam verwijderd. Omdat de functietitel redelijk makkelijk tot de persoon te herleiden is, heb ik die ook verwijderd.

Aangezien je volgens LinkedIn daarnaast ook <identieke functietitel verwijderd> van Elektramat bent: kun je dan misschien ook eens namens Elektramat reageren op de PV-verdelers met unidirectionele aardlekautomaten?

[ Voor 14% gewijzigd door Juerd op 16-06-2025 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 15:44
Mijn tuinverlichtings- en elektraplan is inmiddels klaar en ik heb een aantal vragen en opmerkingen waar ik graag jullie visie op hoor:

1. Verlichting voorzijde/zijkant tuin:
De 4 staande buitenlampen en de 2 prikspots in de voortuin wil ik graag gezamenlijk laten schakelen via de astroklok.
Het is op dit moment nog niet duidelijk of de staande buitenlampen geleverd worden met een stekker of dat ze aangesloten moeten worden in een mof. Is dit iets waar ik flexibel mee kan omgaan?

2. Fietsenschuur:
In de fietsenschuur wil ik graag een lamp met een schakelaar en een aantal stroompunten laten aanleggen.

3. Robotmaaier:
Jullie zien al een stroompunt voor de robotmaaier – deze is inderdaad nodig en mag continu spanning hebben.

4. Achter in de tuin (zwembad/springkussen):
Hier wil ik enkele stroompunten voor onder andere de zwembadpomp/filter (opbouwzwembad) en een springkussen (dat zal alleen gebruikt worden buiten het zwemseizoen). Deze dienen altijd onder spanning te staan (vaste 230V).

5. Terras aan huis:
De stroompunten op het terras aan huis dienen altijd onder spanning te staan (vaste 230V).

6. *Vraag* over stroompunt in grind/border bij vuurschaal:
Wat is jullie advies voor het stroompunt in de grind/border (bij de vuurschaal)?
Mijn idee is:

* In de winter zou hier een lichtslang kunnen liggen (dus dan meeschakelen met de astroklok).
* In de zomer kan het juist handig zijn als extra stroompunt bij het terras (dan zou continue spanning beter zijn).
Wat is jullie overweging hierin?

7. *Kleine terras achter in de tuin:*
Hier zijn ook stroompunten gepland, maar het gebruik is op dit moment nog niet duidelijk.
Hebben jullie een voorkeur om deze standaard op de astroklok te zetten of liever continu spanning?

8. *Bomen/laurierhaag:*
De stroompunten hier wil ik graag ook via de astroklok laten schakelen.

Ik hoor graag jullie advies over de hierboven genoemde punten, zodat alles direct goed kan worden aangelegd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7s7-yTLO-0gsG8VeEbAtjUziuro=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QTR4Oenb7qI1zobQa1GDuZBx.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door BaBoK op 17-06-2025 11:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Laatst online: 18:33
@BaBoK Qua permenent of astro hoeft geen of-of te zijn. Al je er een 4-aderige kabel (of 3 aderige YMVK-as) naartoe legt zou je een permenenten en een (astro) geschakelde fase kunnen voorzien. Kan je altijd later besluiten of gewoon twee stopcontacten kunnen plaatsen.

Qua stekker of direct voor de palen, als je genoeg lengte laat is dat natuurlijk de de tijd prima te bepalen.

En met zoveel buiten zou ik zeker hiervoor een losse aardlekautomaat in de meterkast gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
@BaBoK
Aanvullend; Koop wel de juiste kabel. 3 Aderig YmvK-as is leverbaar met een grijze of blauwe ader. Die met de blauwe ader moet je hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bakvis
  • Registratie: Augustus 2004

bakvis

Tweakers.Nerd

Septillion schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 13:02:
@BaBoK Qua permenent of astro hoeft geen of-of te zijn. Al je er een 4-aderige kabel (of 3 aderige YMVK-as) naartoe legt zou je een permenenten en een (astro) geschakelde fase kunnen voorzien. Kan je altijd later besluiten of gewoon twee stopcontacten kunnen plaatsen.

Qua stekker of direct voor de palen, als je genoeg lengte laat is dat natuurlijk de de tijd prima te bepalen.

En met zoveel buiten zou ik zeker hiervoor een losse aardlekautomaat in de meterkast gebruiken.
Deze moeten dan qua afzekering natuurlijk wel op de zelfde zekerautomaat geplaatst worden, daar je geen 2 verschillend gezekerde voedingen binnen de zelfde isolatie mag laten lopen.

Mijn Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Naar aanleiding van de discussie hier over de Emat alamats in combinatie met zonnepanelen ben ik deze nu aan het vervangen voor Hager ADS916D met quick connect aansluitingen. Nu zijn de panelen echter aangesloten met 6mm2 draad in plaats van 4mm2 en dat past dus niet in de ADS916D. Nu kan ik met Wago's natuurlijk heel eenvoudig van 6 mm 4 mm maken, maar het lijkt me dat dit verboden om dat zo in een meterkast te maken.

Nu kan ik een doosje boven de meterkast maken, waar ik de 6mm draad op laat binnen komen, daar de wago's in maak en deze dan aansluit op de ADS916D. Maar zijn er mooiere oplossingen te verzinnen?

[ Voor 7% gewijzigd door rens-br op 17-06-2025 21:37 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kieskes
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Ik zou 'm persoonlijk vervangen door een versie met schroefklemmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
rens-br schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 21:35:
Maar zijn er mooiere oplossingen te verzinnen?
Ja. Gewoon een passende alamat met schroefklemmen gebruiken. Al het andere is prutswerk. Quickconnect is bedoeld voor standaard 2.5 mm² installatiedraad. Waarom heb je die automaat eigenlijk gekocht?
Deze heb je nodig: https://www.eibabo.nl/hag...b16-0-03a-a...-eb15705134

[ Voor 20% gewijzigd door Andrehj op 17-06-2025 22:13 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-09 22:07

JT

VETAK y0

Ik zou een grondkabel in de tuin graag willen gebruiken om wat lampen aan te sluiten. Hier zitten echter al de nodige zonnepanelen op. Omdat de kabel ondergronds ligt kan ik niet zomaar een pv-verdeler en een tweede kabel aansluiten. Ik zou dan de hele tuin inclusief bestrating open moeten trekken, dat vind ik wat ver gaan. Nu heb ik het volgende topic gevonden en gelezen: Zonnepanelen: eigen groep, kan mag daar echt niks anders op?

Ik snap helemaal dat als een verbruiker sluiting maakt (of teveel verbruikt) dat er dan veel teveel stroom gaat lopen over de aders. Maar kun je dit niet simpelweg afvangen door het opbrengstdeel van de kabel met een automaat te scheiden van het verbruiksdeel? Dus:
Meterkast B16 --------------- Zonnepanelen --------------- Extra B16 --------------- Verbruikers (zoals lampen)

Dan kunnen de verbruikers toch nooit teveel stroom over de aders trekken?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Andrehj schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 22:07:
[...]

Ja. Gewoon een passende alamat met schroefklemmen gebruiken. Al het andere is prutswerk. Quickconnect is bedoeld voor standaard 2.5 mm² installatiedraad. Waarom heb je die automaat eigenlijk gekocht?
Deze heb je nodig: https://www.eibabo.nl/hag...b16-0-03a-a...-eb15705134
Ik koop express een verkeerde alamat puur zodat ik hier een post kan maken, zodat jullie mij kunnen vertellen hoe dom ik ben. 8)7 :+

Uiteraard kom ik er bij het wisselen achter dat de aders 6mm2 zijn en niet 2.5 mm2. Maar bedankt voor de juiste alamat. Prijs valt me ook mee. Dus die gaan we eens bestellen. Kan die andere terug.

[ Voor 7% gewijzigd door rens-br op 17-06-2025 23:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Peetz0r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:06
Oh oh oh @EMAT toch...
Er zijn namelijk genoeg onderzoeken te vinden welke de montage aanwijzen als oorzaak, maar zelden is het component de oorzaak.
Gelukkig kun je het waarderen dat wij datasheets hebben. Deze hebben we inderdaad vorig jaar gepubliceerd, waarin we de 2Nm hebben aangepast naar 1,2Nm, het was een menselijke fout vanuit de fabriek wat kan voorkomen.
Hoe lang is dit product zonder datasheet op de markt geweest? En hoe lang met de incorrecte datasheet?

Je kan installateurs de schuld geven van foute montage. Maar als ze allemaal jarenlang niet aan de juiste informatie kunnen komen en een deel van die tijd expliciet foute informatie krijgen, dan gaat het toch echt mis aan jullie kant.
Als een product functioneel veranderd is en andere specificaties heeft, dan noem je dat niet een 'facelift'. Dan moet je het product gewoon een nieuw typenummer geven zodat er geen verwarring kan ontstaan. Winkels en installateurs gaan zo oude en nieuwe door elkaar hebben in hun voorraad, en dat gaat fout.
Wij stellen het dan ook op prijs als je vóór het plaatsen van inhoudelijke of technische kritiek contact met ons opneemt.
Serieus? Echt? Wat?

Jullie PR is niet belangrijker dan de veiligheid van de talloze mensen die dit spul in huis hebben.

Je verkoopt veiligheidskritische producten. Je moet je shit op orde hebben. Je moet je kwaliteitscontrole en informatievoorziening degelijk opbouwen zodat je fouten kunt voorkomen ipv het achteraf fiksen.

Als je dit fout doet dan vliegen er huizen in de fik of worden mensen geëlektrocuteerd. Natuurlijk niet elke keer, maar jullie spul wordt enorm veel verkocht. De kansen zijn onacceptabel. Dit is geen speelgoed.

Het soort foutjes dat jullie maken kan je niet recht zetten met "excuses voor het ongemak" en/of geld terug. Je moet proactief dingen fiksen.

Doe beter.

[ Voor 6% gewijzigd door Peetz0r op 18-06-2025 03:27 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
JT schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 22:26:
Ik snap helemaal dat als een verbruiker sluiting maakt (of teveel verbruikt) dat er dan veel teveel stroom gaat lopen over de aders. Maar kun je dit niet simpelweg afvangen door het opbrengstdeel van de kabel met een automaat te scheiden van het verbruiksdeel? Dus:
Meterkast B16 --------------- Zonnepanelen --------------- Extra B16 --------------- Verbruikers (zoals lampen)

Dan kunnen de verbruikers toch nooit teveel stroom over de aders trekken?
Je hebt bij deze een PV-verdeler uitgevonden. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
jadjong schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 05:22:
[...]

En plaats je niet in je huis maar in je tuin/garage/schuur/hondenhok/volière...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

jadjong schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 05:22:
[...]

Oh really :+ Ik zie in pv verdelers altijd 2 automaten zitten die dan toegevoerd worden aan een groep, in mijn geval is dat er maar 1. Ik dacht altijd dat PV-verdelers het volgende deden?:

code:
1
2
3
Meterkast B16 ---------|--B16-----------PV
                       |
                       |--B16-----------Verbruikers

Wat er weer anders uit ziet dan
code:
1
Meterkast B16 ---------- Zonnepanelen ---------- Extra B16 ---------- Verbruikers

Maar waarmee je volgens mij dezelfde veiligheid bereikt?

[ Voor 20% gewijzigd door JT op 18-06-2025 09:58 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17:28
Prisma16 schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 09:28:
[...]

En plaats je niet in je huis maar in je tuin/garage/schuur/hondenhok/volière...
Want?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Daar ben ik ook benieuwd naar. Dé use case die altijd aangehaald wordt is een wasmachine/droger op de groep waar ook PV op zit. Misschien dat in zijn woonplaats het normaal is om die te plaatsen in de tuin/garage/schuur/hondenhok/volière maar ik denk ik het merendeel van Nederland niet :P

Overigens zou in mijn geval de beveiliging buiten komen te hangen dus dan moet ik op zoek naar de kleinste weerbestendige kast waar een automaat en 2 kabels in kunnen :)

[ Voor 17% gewijzigd door JT op 18-06-2025 10:03 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@JT Ik begrijp uit je ASCI-art niet zo goed waarom een conventionele PV-verdeler geen optie is? Op de plek waar de kabel wordt afgetakt naar de PV-installatie kun je deze toch gewoon onderbreken en de PV-verdeler plaatsen?

Of zijn het meerdere PV-installaties die op verschillende plekken van dezelfde kabel zijn afgetakt ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
Dan hoeft er geen extra kabel door de tuin getrokken worden. De PV verdeler in de tuin/schuur zorgt dat er nooit meer dan 16A door de bestaande kabel kan lopen.

[ Voor 21% gewijzigd door Prisma16 op 18-06-2025 10:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:55
JT schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 09:55:
[...]

Oh really :+ Ik zie in pv verdelers altijd 2 automaten zitten die dan toegevoerd worden aan een groep, in mijn geval is dat er maar 1. Ik dacht altijd dat PV-verdelers het volgende deden?:

code:
1
2
3
Meterkast B16 ---------|--B16-----------PV
                       |
                       |--B16-----------Verbruikers

Wat er weer anders uit ziet dan
code:
1
Meterkast B16 ---------- Zonnepanelen ---------- Extra B16 ---------- Verbruikers

Maar waarmee je volgens mij dezelfde veiligheid bereikt?
De kabels zijn inderdaad nog steeds goed beveilig tegen te hoge stromen.
In geval van storingen ben je wel langer aan het zoeken naar de oorzaak.

In theorie kan je in de situatie komen dat wanneer je de meterkast B16 uitschakelt er nog steeds spanning op het circuit staat (tot aan de gebruikers), bijv door een defect aan je omvormer.

[ Voor 11% gewijzigd door FredvZ op 18-06-2025 10:51 ]

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

@jadjong @Xander @Prisma16

Ik heb een plaatjes gemaakt van de huidige situatie, zoals ik denk dat je een pv-verdeler zou moeten gebruiken en mijn bedachte oplossing:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YHFfz8h7Y_426Zch39bKAyptsyc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/AGPxhpgeBHLzNBESRhWcPi6V.png?f=user_large

Gestreepte blauwen lijnen is wat ondergronds ligt. Als ik de gestreepte rode lijn zou trekken, wat nodig is om van de pv-verdeler op het punt te komen waar ik de verbruikers wil, dan moet bijna het hele terras eruit en moeten we alles inclusief de puinlaag uitgraven. Dat zie ik echt niet zitten. Alles ligt mooi stabiel zoals het nu is. Dus kwam mijn hoofd met dat andere idee.

[ Voor 6% gewijzigd door JT op 18-06-2025 10:56 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +2 Henk 'm!
JT schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 10:53:
@jadjong @Xander @Prisma16

Ik heb een plaatjes gemaakt van de huidige situatie, zoals ik denk dat je een pv-verdeler zou moeten gebruiken en mijn bedachte oplossing:
[Afbeelding]
Ahja, dus inderdaad méér dan 1 omvormer en die zitten niet bij elkaar. Dan snap ik het probleem.

Jouw oplossing is wellicht voldoende veilig, maar het voldoet niet aan NEN1010.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uaT

uaT

Ik vind het wel een elegante oplossing, ook geen hoofdschakelaar nodig want in 1 handeling uit te schakelen.
Het is inderdaad volgens NEN1010 verplicht om de overstroombeveiliging te plaatsen tussen omvormer en het net.

[ Voor 31% gewijzigd door uaT op 18-06-2025 13:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Xander Het voldoet niet aan een "dit betekent dat"-opmerking, en in dit geval twijfel ik eraan of die opmerking bij 551.7.1 überhaupt wel klopt. En is een opmerking wel normatief?

"551.7.1 Wanneer een opwekeenheid wordt gebruikt als een aanvullende voedingsbron parallel aan een andere bron moeten de bescherming tegen thermische effecten volgens hoofdstuk 42 en de bescherming tegen overstroom volgens hoofdstuk 43 onder alle omstandigheden effectief blijven.
Een dergelijke opwekeenheid moet zijn geïnstalleerd aan de voedende zijde van alle beveiligingstoestellen voor de eindgroepen van de installatie, behalve wanneer een ononderbroken voeding (UPS) is voorzien om specifieke apparaten te voeden binnen de eindgroep waarmee deze is verbonden.
[nlb>OPMERKING Dit betekent dat ook PV-installaties moeten worden aangesloten op aparte eindgroepen.<nlb]"

Aparte eindgroepen voor PV-installaties zijn volgens mij niet de enige manier om aan deze eisen te voldoen; @JT's manier lijkt hetzelfde te bereiken. Sterker nog, die opmerking is denk ik niet compatible met de definitie van "eindgroep", die luidt: "elektrische stroomketen bestemd om rechtstreeks elektrische stroom te leveren aan elektrische toestellen of contactdozen". Een groep speciaal voor een opwekeenheid kan, volgens die definitie, niet eens een eindgroep zijn, want daar is voor het leveren van stroom aan toestellen of contactdozen weinig rechtstreeks meer aan.

De opmerking negerend, voldoet de opstelling van @JT volgens mij wel aan de eis dat het aan de voedende zijde van de eindgroep zit. De groep met de omvormers en de extra B16 is geen eindgroep meer, maar een distributiegroep. Of de omvormers dan rechtstreeks op de distributiegroepen zitten, of dat de aftakkingen zonder verdere beveiliging "eindgroepen" zijn, is dan hooguit nog een leuke filosofische vraag. Het gebrek aan verdere beveiliging voor die aftakkingen lijkt me in orde te zijn, omdat er in de groepenkast wel een automaat zit.

Ik vraag me af hoeveel waarde je moet hechten aan een opmerking, helemaal een opmerking die niet lijkt te kloppen.

Of mis ik nog een andere bepaling, of klopt mijn interpretatie niet? Of moet die opmerking toch letterlijk worden gevolgd?

(De praktische oplossing om alsnog te voldoen aan de letterlijke opmerking (negerend dat die niet compatible is met de definitie van "eindgroep") is natuurlijk om die lasdozen bij de omvormers te vervangen door nog meer kastjes met een automaat.)

[ Voor 5% gewijzigd door Juerd op 18-06-2025 13:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Booster.
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 01:02
Door een beschadiging (kortsluiting) aan de kabel, tussen de laatste las doos en de nieuwe kast met B16 (rood), kan in theorie 16A van het net + de stroom vanuit de zonnepanelen lopen.
En zo wordt (een gedeelte van) de kabel overbelast (er van uitgaande dat er de standaard 2,5mm² wordt gebruikt).

Zelfs in de huidige situatie kan, op die manier in de kabel vanaf de eerste lasdoos naar de laatste zonnepanelen, een stoom groter dan 16A lopen.
Dus hoop dat daar wel rekening mee is gehouden.

Wat je zou kunnen doen is bij beide PV units ook automaten plaatsen.
Voor deze automaten zou je kunnen kiezen voor een lagere ampèrage.
En dan met de juiste aansluit materiaal een dikkere kabel plaatst tussen de laatste las doos en de nieuwe kast met B16 (rood).
Of dit wel aan de NEN1010 voldoet geen idee.
Maar hiermee zorg je er wel voor dat de kabels niet (zwaar) kunnen worden overbelast.

Bijvoorbeeld zo:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uco-9f8kOul2xHg__vSrsktnoE8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/2NZSOhpRVJIIe6aSMEcPXHED.png?f=user_large

[ Voor 9% gewijzigd door Booster. op 18-06-2025 13:57 . Reden: afbeelding toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bumpy_NL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16:07
Ik heb een vraagje over het aansluiten van een dubbel stopcontact. Ik heb GIRA dubbele stopcontacten gehaald die passen in een enkele doos. Het gaat hier om een doos met zowel links, rechts boven en onder een schroefdraad om materiaal te kunnen bevestigen. In het dubbele stopcontact komt zit de aansluiting voor het aarde draad precies voor deze schroefdraden. Nu lukt het om wel om een stopcontact te monteren, maar je houdt eigenlijk niets over om het stopcontact te richten. De kabel is dan al strak gevouwen. Is er iets dat ik kan/mag doen om dit eenvoudig te verbeteren of is dit gewoon zoals het is? Mogelijke oplossingen waar ik aan dacht:

1. Schroefdraad uit de doos knippen/vijlen, maar dat ik wat bewerkelijk.
2. Aarde kabel iets verder strippen zodat je het nog iets strakker kunt vouwen. Dit levert maar marginale bewegingsvrijheid op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrBas
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19-09 18:12
Juerd schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 13:37:
@Xander Het voldoet niet aan een "dit betekent dat"-opmerking, en in dit geval twijfel ik eraan of die opmerking bij 551.7.1 überhaupt wel klopt. En is een opmerking wel normatief?

"551.7.1 Wanneer een opwekeenheid wordt gebruikt als een aanvullende voedingsbron parallel aan een andere bron moeten de bescherming tegen thermische effecten volgens hoofdstuk 42 en de bescherming tegen overstroom volgens hoofdstuk 43 onder alle omstandigheden effectief blijven.
Een dergelijke opwekeenheid moet zijn geïnstalleerd aan de voedende zijde van alle beveiligingstoestellen voor de eindgroepen van de installatie, behalve wanneer een ononderbroken voeding (UPS) is voorzien om specifieke apparaten te voeden binnen de eindgroep waarmee deze is verbonden.
[nlb>OPMERKING Dit betekent dat ook PV-installaties moeten worden aangesloten op aparte eindgroepen.<nlb]"

Aparte eindgroepen voor PV-installaties zijn volgens mij niet de enige manier om aan deze eisen te voldoen; @JT's manier lijkt hetzelfde te bereiken. Sterker nog, die opmerking is denk ik niet compatible met de definitie van "eindgroep", die luidt: "elektrische stroomketen bestemd om rechtstreeks elektrische stroom te leveren aan elektrische toestellen of contactdozen". Een groep speciaal voor een opwekeenheid kan, volgens die definitie, niet eens een eindgroep zijn, want daar is voor het leveren van stroom aan toestellen of contactdozen weinig rechtstreeks meer aan.

De opmerking negerend, voldoet de opstelling van @JT volgens mij wel aan de eis dat het aan de voedende zijde van de eindgroep zit. De groep met de omvormers en de extra B16 is geen eindgroep meer, maar een distributiegroep. Of de omvormers dan rechtstreeks op de distributiegroepen zitten, of dat de aftakkingen zonder verdere beveiliging "eindgroepen" zijn, is dan hooguit nog een leuke filosofische vraag. Het gebrek aan verdere beveiliging voor die aftakkingen lijkt me in orde te zijn, omdat er in de groepenkast wel een automaat zit.

Ik vraag me af hoeveel waarde je moet hechten aan een opmerking, helemaal een opmerking die niet lijkt te kloppen.

Of mis ik nog een andere bepaling, of klopt mijn interpretatie niet? Of moet die opmerking toch letterlijk worden gevolgd?

(De praktische oplossing om alsnog te voldoen aan de letterlijke opmerking (negerend dat die niet compatible is met de definitie van "eindgroep") is natuurlijk om die lasdozen bij de omvormers te vervangen door nog meer kastjes met een automaat.)
Vergeet je nu niet het feit dat een omvormer eerst elektrische stroom nodig dient te hebben (in Nederland zo bepaald) voordat deze stroom kan gaan leveren? Het is dus nog steeds een eindgroep in het beginsel.

De definitie van een distributiegroep (NEN 1010: 2.14.02) is een elektrische stroomketen welke een of meerdere verdelers voedt.

De definitie van een eindgroep (NEN 1010: 2.14.03) is elektrische stroomketen bestemd om rechtstreeks elektrische stroom te leveren aan elektrische toestellen of contactdozen

Opmerking a bij de term: Dit houdt o.a. in dat in een eindgroep geen schakel- en verdeelinrichting voorkomt.

De PV groep kan dus nooit een distributiegroep zijn. Een omvormer wordt namelijk niet gezien als een “schakel of verdeelinrichting”.

[ Voor 0% gewijzigd door MrBas op 18-06-2025 15:17 . Reden: Aanpassing ]

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Inmiddels heb ik besloten toch maar die ABB DS301C te gaan gebruiken. :D 1-positie 1P+N aardlekautomaat.
Er zijn er 24 onderweg. :)

Nu zoek ik eigenlijk nog betaalbare nuttige kamrails. Ik zag een 3 fase kamrail, maar die kost zowat 40 EUR. Zijn er mooiere manieren om deze aardlekautomaten aan te sluiten?

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Tanuki schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 15:58:
Inmiddels heb ik besloten toch maar die ABB DS301C te gaan gebruiken. :D 1-positie 1P+N aardlekautomaat.
Er zijn er 24 onderweg. :)

Nu zoek ik eigenlijk nog betaalbare nuttige kamrails. Ik zag een 3 fase kamrail, maar die kost zowat 40 EUR. Zijn er mooiere manieren om deze aardlekautomaten aan te sluiten?
Een mooiere manier om aardlekautomaten aan te sluiten dan kamrails?
Nee.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
True schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 15:58:
[...]

Een mooiere manier om aardlekautomaten aan te sluiten dan kamrails?
Nee.
Nee, een betaalbaardere kamrail / aansluitmethode. :) Ik zie bijvoorbeeld:
De reguliere schroefversieproducten van de SN201 en DS301C zijn compatibel met de FlexLine®-doorverbindingskam.
Dus misschien is dat een optie. :)
18 EUR voor een kam ipv 30+. Dat is al beter. :)

[ Voor 13% gewijzigd door Tanuki op 18-06-2025 16:07 ]

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@JT Ik zou jouw idee uitvoeren, maar documenteer dit goed voor een eventuele volgende koper, en informeer hier over voor de koop. Zo van: zo is de situatie, accepteer of ik moet de gebruikers loskoppelen / verwijderen.

Zo van: Het is wel veilig, maar mogelijk niet volgens de norm. Kies hoe jullie het willen hebben, voor kopers rekening en risisco. Om het risico van verborgen gebrek met kosten voor jou te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Tanuki 1 nul-kamrail, en per fase een kleinere losse kamrail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Tanuki schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 16:06:
Dat is een hele mooie kam om 12 modules door te verbinden. Maar dat levert wel direct twee vragen op:
1. Past die op de DS301C alamats?
2. Kun je dan op die alamats ook nog tegelijk de drie fasedraden + nul aansluiten?
Bij Hager kun je vaak tegelijk een kamrail én nog draden aansluiten aan de onderkant van een module, maar kan dat bij ABB ook? Ik kan nergens een plaatje van de onderkant van een DS301C vinden.

[ Voor 5% gewijzigd door Andrehj op 18-06-2025 16:33 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Soms zit het mee, soms zit het tegen. Ik heb in de rechterkast de richting over de aardlekschakelaars omgedraaid zodat ik een kam over alle drie de units kan gebruiken. Dat ziet er een stuk strakker uit. Ook is er nu meer ruimte voor de Shelly Pro 3EM-3ct63's. Die zaten eerst boven de aardlekschakelaars en dat pastte niet lekker. Alleen blijken de kabels van het busboard erg krap te zijn. Rechts lukt, maar op de middelste aardlek werd toch echt te krap. Ik weet niet of de electricien ze destijds ingekort heeft, of dat ze domweg uit zichzelf aan de korte kant zijn. De draadeindhulzen zitten er in ieder geval niet netjes omheen. Het is een eromheen gevouwen plaatje dat niet helemaal sluit, waardoor er losse koperdraaidjes zijn. Niet genoeg om onveilig te zijn, maar wel genoeg om niet mooi te vinden. Zijn er busboards met wat meer lengte qua draden? Sander Snuverink lijkt ze niet te hebben, dat is one size fits all. Maar dankzij de Shelly's heb ik natuurlijk net wat meer lengte nodig dan standaard.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OZp2vRLbdTOiFycFR-nx3cCEsHI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q6YELxsrvzKwWNUf6HvluLrZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uaT

uaT

@Milmoor Die zijn dan ingekort want standaard zijn de busboarddraden lang genoeg om ze van de onderkant aan te sluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Juerd Je stelt een hoop vragen waar ik je helaas ook het antwoord op schuldig moet blijven. ;)

Maar dit...
Juerd schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 13:37:
Booster. schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 13:45:
Wat je zou kunnen doen is bij beide PV units ook automaten plaatsen.
... vind ik wel een mooie oplossing waarmee je volgens mij alle discussie doodslaat. Volgens mij staat nergens dat een distributiegroep maar één verdeelinrichting mag voeden, dus dan maak je toch gewoon bij iedere omvormer een verdeelinrichting waarbij je bij de laatste een extra eindgroep toevoegt voor verbruikers? @JT

Acties:
  • +1 Henk 'm!
uaT schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 17:37:
@Milmoor Die zijn dan ingekort want standaard zijn de busboarddraden lang genoeg om ze van de onderkant aan te sluiten
Dat zijn ze zo te zien ook (het zit toch aangesloten op de foto?), alleen past die Shelly stroomspoel er nu niet meer tussen.

@Milmoor Denk in oplossingen, niet in problemen. Red je het als je de hoofdschakelaar en aardlekschakelaar van plek wisselt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
[...]

[...]

Of deze voor de nul, en deze voor de fases.

De nul kan je totaal doorkoppelen en de fases per fase verdelen, kan je ook mooi de fases bij elkaar houden, volgens mij doet die flexiline telkens L1, L2, L3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Xander schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 17:41:
[...]

Dat zijn ze zo te zien ook (het zit toch aangesloten op de foto?), alleen past die Shelly stroomspoel er nu niet meer tussen.

@Milmoor Denk in oplossingen, niet in problemen. Red je het als je de hoofdschakelaar en aardlekschakelaar van plek wisselt?
De vierde Shelly hoort er nog wel tussen. Het verplaatsen van de hoofdschakelaar zou kunnen, maar dat onderdeel van de meterkast zit ik het liefst zo min mogelijk aan. De draden er naar toe hebben dan ook niet meer de juiste lengte. Maar je hebt gelijk, dat zou het oplossen.
Ik ga eens kijken of ik het met een vervangende busboard wel redt. Die is wel wat prijzig, maar dat is dan maar zo. De ingekorte versie zet ik dan door naar links zodat ik daar een keer de laatste restjes niet ABB materiaal mooi kan vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

uaT schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 17:37:
Ik haal het, maar niet met ook de Shelly. Ik zag bij Sander Snuverink dat ze geschikt zijn voor twee rijen, maar geen idee met hoeveel speling dat dan is.

[ Voor 17% gewijzigd door Milmoor op 18-06-2025 18:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Annuk
Milmoor schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 18:37:
[...]

De vierde Shelly hoort er nog wel tussen. Het verplaatsen van de hoofdschakelaar zou kunnen, maar dat onderdeel van de meterkast zit ik het liefst zo min mogelijk aan. De draden er naar toe hebben dan ook niet meer de juiste lengte.
Wat denk je dat er normaal gebeurd met die draden? ;)
Die worden terug in/achter het meterbord gedrukt... Oftewel dat kan je zelf ook doen met beleid.

Die aansluit-draden worden affabriek geleverd en moet alleen nog een huls op 1 uiteinde, maar die is al voor gestript... Praktisch niemand maakt ze daar precies op lengte, vroeger met massieve draad nog wel eens maar meestal ook met speling erop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Milmoor schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 18:37:
[...]

Het verplaatsen van de hoofdschakelaar zou kunnen, maar dat onderdeel van de meterkast zit ik het liefst zo min mogelijk aan. De draden er naar toe hebben dan ook niet meer de juiste lengte. Maar je hebt gelijk, dat zou het oplossen.
Je kunt het toch gewoon spanningsloos maken met de automaten van de netbeheerder? En de extra lengte schuif je zo naar beneden het meterbord in.
Ik ga eens kijken of ik het met een vervangende busboard wel redt. Die is wel wat prijzig, maar dat is dan maar zo. De ingekorte versie zet ik dan door naar links zodat ik daar een keer de laatste restjes niet ABB materiaal mooi kan vervangen.
Ik denk niet dat het is ingekort. Waarschijnlijk zijn de draden aan dat prijzige vervangende busboard ook precies te kort. Die draden zijn lang genoeg om de onderkant van een aardlekschakelaar te bereiken, of de verdeelblokjes onderin een HAF kast, maar met andere scenario's zoals stroomspoelen heeft ABB natuurlijk geen rekening gehouden.

[ Voor 11% gewijzigd door Xander op 18-06-2025 19:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Booster. schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 13:45:
Door een beschadiging (kortsluiting) aan de kabel, tussen de laatste las doos en de nieuwe kast met B16 (rood), kan in theorie 16A van het net + de stroom vanuit de zonnepanelen lopen.
En zo wordt (een gedeelte van) de kabel overbelast (er van uitgaande dat er de standaard 2,5mm² wordt gebruikt).
Het is hier nodig om onderscheid te maken tussen overbelasting en kortsluiting.

Bij kortsluiting gaat er heel veel meer dan 16 A lopen. Sterker nog, er moet bij een B16 minstens 5 × 16 A = 80 A kunnen lopen, anders werkt de magnetische beveiliging van de automaat niet gegarandeerd. Een kortsluitstroom op een groep van 16 A is doorgaans een paarhonderd ampère en een PV-omvormer kan dat helemaal niet leveren. Voor kortsluiting gaat het dus in beginsel alleen om stroom vanuit het net, en aan die kant zit een automaat (links op de tekening).

Overbelasting, dus normaal gebruik maar boven de 16 A, wordt hier beveiligd door de automaat aan de rechterkant van de tekening. Die zit gezien vanuit de voedingsbron (omvormers) weliswaar niet aan het begin van de stroomketen, maar dat mag: als de kabel beschermd is tegen kortsluiting (en dat is ie), mag de bescherming tegen overbelasting volgens 433.2.2 eventueel ook verderop in de leiding zijn aangebracht. Er mogen dan geen aftakkingen zijn in dat stuk, maar die zijn er in dit geval niet.

Het is daardoor in deze situatie niet nodig om naar 4 mm² te upgraden. Zou je wel aftakkingen hebben (bijv. 2 automaten met daarachter verbruikers), dan wel.
Zelfs in de huidige situatie kan, op die manier in de kabel vanaf de eerste lasdoos naar de laatste zonnepanelen, een stoom groter dan 16A lopen.
Oei, die is wel interessant. Doordat er twee omvormers zijn, zijn er aftakkingen, en zou daar inderdaad nog een automaat... tussen...?! moeten? Of dat ene stukje tussen de twee lasdozen dikker uitvoeren. (Indien nodig; 2,5 mm² YMvK mag bijvoorbeeld significant meer dan 16 A hebben, dat wordt nogal eens vergeten.)

[ Voor 19% gewijzigd door Juerd op 18-06-2025 20:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
MrBas schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 15:16:
[...]

Vergeet je nu niet het feit dat een omvormer eerst elektrische stroom nodig dient te hebben (in Nederland zo bepaald) voordat deze stroom kan gaan leveren? Het is dus nog steeds een eindgroep in het beginsel.
Dat moet je wel vergeten, om aan de eis te voldoen dat de opwekeenheid aan de voedende kant van elke eindgroep zit, als je tenminste vindt dat zo'n groep een eindgroep kan zijn.

Maar dit is vooral een definitiekwestie, en die definitiekwestie wordt heel moeilijk gemaakt doordat de meeste regels in de NEN 1010 überhaupt niet over groepen gaan, maar over stroomketens.
De definitie van een distributiegroep (NEN 1010: 2.14.02) is een elektrische stroomketen welke een of meerdere verdelers voedt.

De definitie van een eindgroep (NEN 1010: 2.14.03) is elektrische stroomketen bestemd om rechtstreeks elektrische stroom te leveren aan elektrische toestellen of contactdozen

Opmerking a bij de term: Dit houdt o.a. in dat in een eindgroep geen schakel- en verdeelinrichting voorkomt.

De PV groep kan dus nooit een distributiegroep zijn. Een omvormer wordt namelijk niet gezien als een “schakel of verdeelinrichting”.
Maar er staat niet dat een distributiegroep uitsluitend verdelers voedt. Logica gebiedt dat wel, maar ik heb niet kunnen vinden dat dat verplicht is. Ik vind het op zich ook niet logisch om de groep in kwestie een distributiegroep te noemen, maar aan de hand van de NEN 1010 lijkt die term wel van toepassing.

Dit is de "filosofische vraag", waar ik het over had... Volgens de opmerking bij 551.7.1 moet het een eindgroep zijn, maar de definitie van een eindgroep is niet compatible met PV-omvormers. Het kan een distributiegroep zijn als er een verdeler mee wordt gevoed, maar gevoelsmatig lijkt die term meer te moeten gaan over een groep die uitsluitend verdelers voedt. En dan zou het dus noch een eindgroep, noch een distributiegroep zijn. Kan dat? Ja, d'r staat ook nergens (zover ik heb kunnen vinden) dat elke stroomketen een distributie- of eindgroep moet zijn.

Enfin, oplossingen genoeg, en de vraag of het binnen de NEN 1010 kan ligt puur aan je interpretatie van de definities; de veiligheid lijkt hier prima in orde, vooropgesteld dat de draden dik genoeg zijn op het stuk dat de gecombineerde overbelastingsstroom te verduren kan krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plag
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 16:35
[...]

[...]

en ter info
Andrehj schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 16:31:
[...]

Dat is een hele mooie kam om 12 modules door te verbinden. Maar dat levert wel direct twee vragen op:
2. Kun je dan op die alamats ook nog tegelijk de drie fasedraden + nul aansluiten?
Bij Hager kun je vaak tegelijk een kamrail én nog draden aansluiten aan de onderkant van een module, maar kan dat bij ABB ook? Ik kan nergens een plaatje van de onderkant van een DS301C vinden.
Die kam past op de automaten maar je kunt dan niet meer bij de aansluiting hij is bedoeld voor de flexline versie die aansluitpoorten aan de voorkant heeft (DSX301C).

Foto van Sander Vunderink. Ik had zelf deze kamrail voor die kast samengesteld en toen kwam deze foto terug toen ik vroeg of dat werkte aangezien de documentatie zegt dat het past.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gSdLXaJYKslnDF3w_c1sYIX3msY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XV4QzBjGVr0NRmH0XCR3Hrbt.png?f=fotoalbum_large

DSX flexline product guide zie je dat de onderkant nog een kapje heeft vooraan welke open kan voor nog een draad aansluiting.
https://search.abb.com/li...mentPartId=&Action=Launch

[ Voor 36% gewijzigd door plag op 18-06-2025 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trevortjes
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 11-08 18:53

trevortjes

Embedded Hardware Engineer

Een vraag omtrent de combinatie van zonnepanelen, 3 fase en EV (die op 3 fase kan laden, 11kW).

Ik neem aan wanneer je je EV wil laden met je zonnepanelen, je deze moet voorzien van een 3 fase omvormer? En dan deze aansluit op het 3 fase netwerk waar ook de laadpaal op zit.
En dan neem ik aan stel, de zon wekt 3kW op, dat de overige 8kW van het net komt?

Maar wat als je een 1 fase omvormer hebt. Kan deze uberhaupt deelnemen aan het 3 fase netwerk voor de lader? Dan zou er 1 fase van het zonnepaneel komen en 2 van buitenaf? Of zal het vermogen van de zonnepanelen deels 1 fase voor zijn kiezen nemen en deels aanvullen van buitenaf. Mag en kan dit mix en matchen van fases zomaar?

En stel je wil uitsluitend laden op zonne-energie, zelfs als deze niet altoereikend 11 kW is. Moet je dan dynamic load balancing hebben die ingesteld is op de opwekking van de panelen en dit aanbied aan de paal?

Trevor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
Dit heeft niet echt met elektra huisinstallaties te maken.
Maar om antwoord te geven op je vraag: het maakt niets uit. Je mag 3-fase laden met 1-fase PV. Je mag ook 1-fase laden met 3-fase PV. Uiteindelijk zal de rekening exact hetzelfde zijn tussen beide versies.
Technisch gezien pakt hij inderdaad maar op 1-fase stroom vanaf de panelen, de rest komt van het net, maar dit maakt voor de energierekening niets uit. Wil je uitsluitend zonne-energie gebruiken moet je inderdaad de laadpaal knijpen naar opwek van de zonnepanelen maar dit lijkt me vanzelfsprekend.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@trevortjes 1-fase PV + 3-fase laden is geen probleem, afrekentechnisch dan. Het gaat om wat netto je huis in of uit gaat. Dus ja, misschien gaat er dan PV op een fase je huis uit en neem jij dit uit het net op. Maar dan gaat dit wel naar de volgende. Spreiding over de fases is veeeeeeel minder een issue dan spreiding over reen jaar aka salderen. Tuurlijk is het handiger als je zelf ook wat gebalanceerd probeert te belasten. Maar als je maar 3kW PV hebt is dat eigenlijk toch niet goed te doen op 3-fase.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Gelukt. @Annuk en @Xander, zonder jullie aanwijzigen had ik de kabels niet zo terug in de onderste kast durven duwen. Dat ging wat stug, maar verder prima. /cheer. De shellies passen er nu onder. Er is effectief geen speling, maar het is ook niet alsof ze er uit getrokken worden. Prima dus.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EojiNWhSgIJyN5rurXeS6memgLg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NLexNJmLTP1u2YHHT9KpmZYo.jpg?f=fotoalbum_large

@Xander, de kam past netjes. Jij vroeg je af of dat wel ging werken. Ja dus. Fijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_9HIS_LxmeD6c37nhNoOXQjYV3w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/exC43du83W50zBab2hrY1p5C.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Milmoor op 18-06-2025 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
trevortjes schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 20:47:
En stel je wil uitsluitend laden op zonne-energie, zelfs als deze niet altoereikend 11 kW is. Moet je dan dynamic load balancing hebben die ingesteld is op de opwekking van de panelen en dit aanbied aan de paal?
Let er op dat auto's niet altijd traploos laden. Er is een minimum vermogen nodig en dat gaat vervolgens in stappen naar de 11kW. Heb je 3kW uit PV, netjes uit een 3 fase omvormer, dan kan het zijn dat de auto toch op 4.8kW aan het laden is omdat die minimaal 1.6kW per fase trekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 17:42

pvg

jadjong schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 21:26:
[...]

Let er op dat auto's niet altijd traploos laden. Er is een minimum vermogen nodig en dat gaat vervolgens in stappen naar de 11kW. Heb je 3kW uit PV, netjes uit een 3 fase omvormer, dan kan het zijn dat de auto toch op 4.8kW aan het laden is omdat die minimaal 1.6kW per fase trekt.
Het minimum is 6A per fase en daarboven kan het traploos naar 11/22kW (afhankelijk van lader en auto).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:48
[...]

Ik was er ook eind vorig jaar ook al tegenaan gelopen dat ik in eerste instantie geen plaatje van de onderkant van de DS301C kon vinden (zie Vliegvlug in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3") maar heb ik uiteindelijk wel degelijk gevonden:
ABB DS301C aardlekautomaat aansluitingen aan onder- en bovenkant
Hier geen aparte aansluiting voor een kamrail en dan nog losse draden.
Bij de nieuwe ABB DSX301C FlexLine kan dat overigens wel maar die is wel duurder. Zie deze FlexLine brochure voor foto’s van de onderkant, de schroefterminals zijn normaal gesproken afgedekt door een plastic kapje wat je eruit moet wippen.

Bovenstaande foto van de DS301C komt uit dit mooie ABB document: FAQ Residual Current Circuit Breakers with Overcurrent Protection (RCBOs) DS301C
Op pagina 15 staat die foto van zowel boven- als onderkant netjes naast elkaar! :)
En er staan nog meer mooie foto’s in zoals dwarsdoorsnedes van twee kanten en andere interessante informatie.

[ Voor 14% gewijzigd door Vliegvlug op 18-06-2025 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
[...]

Inderdaad, een praktisch probleem(pje):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0ukhjV9aX2l0G5qstQY3IZFS_zY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0Yhv3Fa7xeWDUL3MJ8moqMUV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p676PByeZ5v4BJDOjt-pzWdh7cQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jRFgq7is3woiarpoEpPjkxlk.jpg?f=fotoalbum_large

Dan zou je inderdaad een kam of iets moeten hebben waar ook een draad ingevoerd kan worden, of je zou bij een van de aardlekautomaten niet alleen de kam, maar ook een draad onder de schroef moeten doen. Dat laatste vind ik eigenlijk wat minder aantrekkelijk, want zit dat dan goed vast enz? Mag dat? Als de kam achter zit en de draad vooraan, dan zou in ieder geval de kam exact op dezelfde plaats zitten voor alle aardlekautomaten naast elkaar en dan zou de draad (met adereindhuls) er aan de voorkant "op" zitten.

Wat zou het beste zijn in deze?

Ik ken inderdaad de automaten met 2 series aan contacten, zodat je bijvoorbeeld kunt doorverbinden met draad zonder een twin huls te gebruiken, maar ook om daar dan bijvoorbeeld een kam in te gebruiken.
Is wel een mooie oplossing.

In zo'n compacte 1 positie aardlekautomaat zullen ze daar de ruimte niet voor hebben gehad, of dat toch in ieder geval hebben gedacht tijdens het ontwerpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 19-09 06:44
Mijn vraag staat onder de anekdote.

[Anekdote]
Context: woon sinds medio januari in dit jaren 50 huis. Ik heb weinig hands-on elektra ervaring.

Van de week gingen de 2 spotjes in onze badkamer nagenoeg tegelijk stuk. Ik ff gekeken. Moest met fitting en al vervangen worden (spotjes uit het jaar kruik). Blauwe en bruine bedrading uit t plafond dus dat wordt een simpel klusje… Nieuwe spotjes besteld.

Nieuwe spotjes 2 dagen later geleverd dus aan de slag! Oude spotjes verwijderd, nieuwe aangesloten, geen licht. “Verhuispeertje” aangesloten om te testen waar t aan ligt, die doet t ook niet… Das gek.

Zolder op (bij ~30 graden) om bij t stuk boven de badkamer te komen. Hey, wat ligt hier:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ui9hwLbCCfl2jKviR3AnKFYzOLk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NTUnPhh9zhDEBimaWrGGnGCV.jpg?f=fotoalbum_large

Een oude transformator. Leuk, die moet er tussenuit (nieuwe spotjes moeten gewoon op 230V). Centraaldoos open en aan de slag. Hmmmm, die centraaldoos is ook wel gepruts:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2J62PGnoGVrTyfzeO4Z7ZMftjU8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wfDUdURmQavgISpE9kLq8Ej7.jpg?f=fotoalbum_large

Vanuit de de centraaldoos liep een blauwe draad en zwarte (schakel) draad de transformator in. Die liepen los de centraaldoos uit, niet via een PVC buis. De transformator + uitgaande draden lagen ook los op het steenwol.

Aangezien ik geen PVC had liggen, de bouwmarkt inmiddels dicht was en we toch licht nodig hadden, heb ik t maar even “provisorisch opgelost”. 2x blauw en 2x bruin nieuw getrokken vanuit de centraaldoos, met/op lasklemmen verbonden, lampen aangesloten en klaar.
[/Anekdote]

Ik wil dit uiteraard netjes oplossen.
Mijn vragen:
  1. Idealiter vervang ik de bestaande lasdoos door een wat grotere. Het is nu wel erg gepruts met draden en lasklemmen erin drukken. Kan dit gewoon? Zo ja, is er een specifieke doos die jullie aanraden? Hij ligt dus op zolder, schuin boven de badkamer.
  2. De bedrading hoort toch gewoon altijd in een PVC buis te lopen? Of zijn daar nog uitzonderingen in?
  3. Moet er uit het plafond naast 2x blauw niet gewoon 2x zwart (sckakel) draad komen voor de spotjes? Nu gaat het in de centraaldoos van bruin naar zwart naar bruin.
Dank wederom!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remc0_
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14:17
JeroenVerweij schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 07:19:
Mijn vragen:
  1. Idealiter vervang ik de bestaande lasdoos door een wat grotere. Het is nu wel erg gepruts met draden en lasklemmen erin drukken. Kan dit gewoon? Zo ja, is er een specifieke doos die jullie aanraden? Hij ligt dus op zolder, schuin boven de badkamer.
  2. De bedrading hoort toch gewoon altijd in een PVC buis te lopen? Of zijn daar nog uitzonderingen in?
  3. Moet er uit het plafond naast 2x blauw niet gewoon 2x zwart (sckakel) draad komen voor de spotjes? Nu gaat het in de centraaldoos van bruin naar zwart naar bruin.
Dank wederom!
Vraag 1: Kan altijd, wordt misschien even pielen met de buizen er dan weer in krijgen. Als je zorgt dat de doos groter is dan de huidige zou dat makkelijker moeten gaan. Misschien heeft iemand anders direct een idee voor een vervanging.
Vraag 2: Draad moet in een buis, of in ieder geval dus een dubbele isolatie hebben, kabel hoeft niet.
Vraag 3: bruin naar zwart naar bruin is niet heel netjes (vooral van wss 1,5 naar 2,5 kwadraat is nogal lelijk), maar ik ben erger tegen gekomen (bruin als aarde, etc.). Maar er is een stukje terug een heel mooi antwoord op mijn vraag gegeven over hoe je netjes spotjes kan installeren: walletje-w in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
@Remc0_ Dank voor de antwoorden en de link naar de eerdere post (al bedoelde je volgens mij de post van oa Xander een pagina eerder)! Toen wel voorbij zien komen maar nu niet meer aan gedacht.

Het is idd van 2.5 naar 1.5 naar 2.5. Ik ga dat gewoon rechttrekken, al is het maar dat het gewoon weer klopt. Of voor mezelf, of voor een eventuele volgende bewoner.

De centraaldoos ga ik uiteraard ook zelf naar kijken maar mocht iemand anders nog een goede tip hebben, dan hou ik me aanbevolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
JeroenVerweij schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 07:57:

De centraaldoos ga ik uiteraard ook zelf naar kijken maar mocht iemand anders nog een goede tip hebben, dan hou ik me aanbevolen.
Het is natuurlijk gewoon een lasdoos en geen centraaldoos ;)
Dat gezegd hebbende zou ik kijken voor deze of deze.

Verschil is natuurlijk de prijs, maar de ABB heeft de mogelijkheid om ook 19mm buis in te voeren, en dat heeft de Attema niet.
En persoonlijk vind ik de ABB het fijnste werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
Annuk schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 08:43:
[...]

Het is natuurlijk gewoon een lasdoos en geen centraaldoos ;)
Dat gezegd hebbende zou ik kijken voor deze of deze.

Verschil is natuurlijk de prijs, maar de ABB heeft de mogelijkheid om ook 19mm buis in te voeren, en dat heeft de Attema niet.
En persoonlijk vind ik de ABB het fijnste werken.
Dank voor de linkjes!!! Ik ga de ABB halen. Die 70 cent extra moet wel lukken :). En dank voor de correctie qua terminologie. Weer wat geleerd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-09 20:44
JeroenVerweij schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 09:24:
[...]

Dank voor de linkjes!!! Ik ga de ABB halen. Die 70 cent extra moet wel lukken :). En dank voor de correctie qua terminologie. Weer wat geleerd :)
Daarnaast kun je altijd zou dat nodig zijn of kunnen op de ABB nog een stopcontact zo erop monteren: https://www.gamma.nl/asso...tdoos-voor-3611/p/B127659

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
JeroenVerweij schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 09:24:
[...]

Vergeet trouwens niet het deksel bij mee te nemen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
adjego schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 09:30:
[...]

Daarnaast kun je altijd zou dat nodig zijn of kunnen op de ABB nog een stopcontact zo erop monteren: https://www.gamma.nl/asso...tdoos-voor-3611/p/B127659
Voor dat geld kan je nog beter dat deksel bij SanderVunderink bestellen, inclusief verzendkosten is die dan nog goedkoper dan bij de Gamma 8)7 :+
Nadeel is alleen dat je dan even moet wachten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-09 20:44
Ja ik zag het ook hoe duur deze bij de Gamma is! Bizar verschil!

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Pagina: 1 ... 31 ... 42 Laatste