Zonnepanelen: eigen groep, kan mag daar echt niks anders op?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spiny Norman
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-09-2024
Mijn vraag

Zonnepanelen dienen op hun eigen groep aangesloten te worden. Kan daar ook niet één TL-balkje bij?

Situatie: Ik heb een carport met een schuur.
Daar gaan zonnepanelen op.
De schuur is een eigen groep. Dus tot zover alles eigenlijk goed.

Maar wel met een TL-balkje en een stopcontact. Wat kan er mis gaan, als je die op dezelfde groep laat zitten?
Of moet daar zo'n zgn. PV-verdeler tussen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
het electriciteitsnet

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
het internet

This is not a signature.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-07 13:33
Hoeveel panelen zijn het? Ik heb een setje van 3 met een stekker omvormer op de zelfde groep als de wasser en droger.

https://f1nerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiny Norman
Nee, dit is wel echt een set van 10.

This is not a signature.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:43
Dat tl-balkje zal in de praktijk geen enkel probleem veroorzaken. Of het verzekeringstechnisch handig is is discutabel.

Stopcontact zou ik dan weer niet doen, al helemaal niet op een serieuze installatie. Straks drukt iemand daar een apparaat met een verbruik van 3000 watt in op een mooie zonnige dag. Je zekering vindt dat best, je bedrading een stuk minder.

Ik zou sowieso een pv verdelertje ophangen. Kost geen drol op het geheel en veel veiliger

[ Voor 11% gewijzigd door delpit op 24-04-2022 16:50 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:30

Osxy

Holy crap on a cracker

Spiny Norman schreef op zondag 24 april 2022 @ 16:27:
Mijn vraag

Zonnepanelen dienen op hun eigen groep aangesloten te worden. Kan daar ook niet één TL-balkje bij?

Maar wel met een TL-balkje en een stopcontact. Wat kan er mis gaan, als je die op dezelfde groep laat zitten?
Wat er mis kan gaan is dat je lamp kortsluiting kan hebben en vanuit je PV flinke voeding krijgt. Zekering heeft niets door (want gaan niet langs hem) en je hebt brand.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:02

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
het mag niet, dus ja, er moet een pv verdeler tussen. uiteraard is het je eigen keus of je ook iets aantrekt van die regels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Kan je de groep terugbrengen naar 10A in de meterkast? Hoeveel Wp / omvormer / oriëntatie komt er dus op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiny Norman
Osxy schreef op zondag 24 april 2022 @ 16:48:
[...]

Wat er mis kan gaan is dat je lamp kortsluiting kan hebben en vanuit je PV flinke voeding krijgt. Zekering heeft niets door (want gaan niet langs hem) en je hebt brand.
Dank jullie.

Eigenlijk ook wel logisch nu je het zo uitlegt. Bij een lekker zonnetje zou dat kunnen gebeuren.

Is een PV kastje dan eigenlijk niet gewoon niets anders dan een extra stop/zekering, om precies dit te voorkomen wat je beschreef?
De aanwezige verbruikers zitten dan achter die extra zekering, dus, gaat mijn TL balk boven de 16 ampere dan slaat-die uit, zeg ik dat goed? (En dan blijft de omvormer "alleen" achter op die groep?)

Vraag 1.1: De kabel die van mijn meterkast door de tuin loopt is een standaard grondkabel, met metalen afscherming, van ca. 1 cm dik.
Is dat voldoende, of gaat die smelten als het zonnetje schijnt?

(Ik heb er wel op gegoogled hoor, maar hoog scorende hits zijn niet per se het antwoord op exact de vraag die je stelde.)

This is not a signature.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:40

JvS

Ik heb hem zelf ook

Spiny Norman schreef op zondag 24 april 2022 @ 17:27:
[...]
Dank jullie.

Eigenlijk ook wel logisch nu je het zo uitlegt. Bij een lekker zonnetje zou dat kunnen gebeuren.

Is een PV kastje dan eigenlijk niet gewoon niets anders dan een extra stop/zekering, om precies dit te voorkomen wat je beschreef?
De aanwezige verbruikers zitten dan achter die extra zekering, dus, gaat mijn TL balk boven de 16 ampere dan slaat-die uit, zeg ik dat goed? (En dan blijft de omvormer "alleen" achter op die groep?)
Het zijn twee extra "zekeringen". Je hebt er dus drie totaal. Een in je meterkast, een naar je panelen en een naar de TL balk/het stopcontact.
Vraag 1.1: De kabel die van mijn meterkast door de tuin loopt is een standaard grondkabel, met metalen afscherming, van ca. 1 cm dik.
Is dat voldoende, of gaat die smelten als het zonnetje schijnt?

(Ik heb er wel op gegoogled hoor, maar hoog scorende hits zijn niet per se het antwoord op exact de vraag die je stelde.)
De dikte van de kabel ca 1cm zegt niets. Als het gewoon 2,5mm2 per ader aan koperkern is, kan je er 16A doorheen laten gaan en gaat het goed. Als het heel lang en 1,5mm kabels zijn, wordt het wat kritischer.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:03

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

ymoona schreef op zondag 24 april 2022 @ 16:42:
Hoeveel panelen zijn het? Ik heb een setje van 3 met een stekker omvormer op de zelfde groep als de wasser en droger.
Ook dat mag inmiddels niet meer zo worden aangesloten volgens NEN1010 (2015) Onlangs een aantal keer langsgekomen op Tweakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiny Norman
Mijn omvormer heeft als specificatie:
"AC-nom. / max. 3000 W"

Ik neem aan, dat we het over ca. 230 volt hebben, en VxA=W, dus dan zit je aan de 13 A (maximaal dan).
Dus dat is nog ruim binnen de marge, toch?

Dat zo'n PV-kastje drie kanten op gezekerd is lijkt mij eigenlijk een beetje overbodig. Er zit immers toch aan het uiteinde, d.w.z. in de meterkast, al een zekering? Alleen de verbruikers, die moeten beveiligd worden, lijkt me. Maar goed, misschien zie ik een risico over het hoofd nu.

This is not a signature.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-07 22:29
Spiny Norman schreef op zondag 24 april 2022 @ 18:02:
Mijn omvormer heeft als specificatie:
"AC-nom. / max. 3000 W"

Ik neem aan, dat we het over ca. 230 volt hebben, en VxA=W, dus dan zit je aan de 13 A (maximaal dan).
Dus dat is nog ruim binnen de marge, toch?

Dat zo'n PV-kastje drie kanten op gezekerd is lijkt mij eigenlijk een beetje overbodig. Er zit immers toch aan het uiteinde, d.w.z. in de meterkast, al een zekering? Alleen de verbruikers, die moeten beveiligd worden, lijkt me. Maar goed, misschien zie ik een risico over het hoofd nu.
Met 1 zekering van 16A kun je bij je lamp 13A krijgen van je panelen (max vermogen) plus 16A van de groepenkast. Zonder dat de beveiliging wordt getript.
Dan gaat er ergens iets smelten. En 2 automaatjes van €30 zijn goedkoper dan je huis laten afbranden.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElMacaroni
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11-07 08:32

ElMacaroni

Laat de zon maar komen!

RocketKoen schreef op zondag 24 april 2022 @ 18:06:
[...]
Dan gaat er ergens iets smelten. En 2 automaatjes van €30 zijn goedkoper dan je huis laten afbranden.
Precies. 50€ voor zo'n DATIA2W1 verdeler.

SE2200+14xSF170S & SE1500M+4xTSM-375

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiny Norman
Jawel, maar voor zover ik kan beredeneren, zou 1 extra zekering voldoende zijn, en zo'n kastje schijnt er drie te hebben (zegt de productinformatie).

This is not a signature.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:41
Spiny Norman schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 21:50:
Jawel, maar voor zover ik kan beredeneren, zou 1 extra zekering voldoende zijn, en zo'n kastje schijnt er drie te hebben (zegt de productinformatie).
In zo'n kastje zitten maar 2 automaten, de 3e automaat zit al in de hoofdverdeler. Wel zit er in zo'n kastje een hoofdschakelaar, want iedere verdeler moet met 1 handeling uit te schakelen zijn.

Dit is nu eenmaal hoe PV-verdelers zijn opgebouwd.

Ik zou je ook niet durven vertellen wat de automaat voor de omvormer nog toevoegt. Stel dat de omvormer ineens meer dan 16A gaat leveren? Daartegen zou je in jouw geval niet zijn beveiligd, als er op de contactdoos nog een zware verbruiker is aangesloten. Theoretisch zou de omvormer 32A kunnen opwekken, zou je via de contactdoos 16A kunnen opnemen en stroomt er maar 16A richting de groepenkast, waardoor de beveiligingen niet zullen aanspreken. Met de extra automaat zijn daadwerkelijk alle installatiedelen beveiligd tegen een stroom groter dan 16A.

(Ik zie niet hoe een omvormer meer stroom gaat leveren dan IAC MAX zoals vermeld op het typeplaatje, maargoed. Volgens mij moet dan a) je omvormer defect zijn en b) moeten er spontaan extra panelen op het dak liggen.)

Maar de enige relevante antwoorden zijn denk ik: Dit is nu eenmaal hoe PV-verdelers in de normen zijn beschreven. Dit is de geaccepteerde oplossing als je geen extra kabel wilt aanleggen.

[ Voor 7% gewijzigd door Xander op 30-04-2022 22:07 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:16
@Xander een omvormer kan natuurlijk ook gewoon defect raken en kortsluiting maken.

Weer beveiligen elektriciteit niet alleen voor veel voorkomende problemen, ook voor de onwaarschijnlijke incidenten.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22:25
@Spiny Norman
Als je omvormer een 300mA aardlek nodig heeft. Wil je dat echt niet op je WCD.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
Ronald schreef op zondag 1 mei 2022 @ 08:01:
@Xander een omvormer kan natuurlijk ook gewoon defect raken en kortsluiting maken.
Dan schakelt de beveiliging in de hoofdverder toch af?
Dapdodo schreef op zondag 1 mei 2022 @ 08:30:
@Spiny Norman
Als je omvormer een 300mA aardlek nodig heeft. Wil je dat echt niet op je WCD.
Die 300mA beveiliging kun je in de hoofdverdeler plaatsen, met daar achter een 30mA beveiliging voor de WCD.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Xander schreef op zondag 1 mei 2022 @ 08:46:
[...]

Dan schakelt de beveiliging in de hoofdverder toch af?
Correct, maar de eis is ook eigen eindgroep. Zonder de extra afzekering is de kabel gedeeld met de wcd groep.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Ronald schreef op zondag 1 mei 2022 @ 08:55:
[...]

Correct, maar de eis is ook eigen eindgroep. Zonder de extra afzekering is de kabel gedeeld met de wcd groep.
Ik ben het dan ook helemaal met je eens dat hij er hoort te zitten.

Maar @Spiny Norman was aan het beredeneren wat deze automaat precies toevoegt, waarom je niet een PV verdeler met één automaat kunt plaatsen welke de aftakkingen naar de WCD beveiligt. Ik zou het niet kunnen vertellen. Jij wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Dus puur omdat de omvormer dan niet aan een eigen eindgroep hangt, wat dus van de normen moet.

Heeft het netto zin zonder enige vorm van selectiviteit, daar is zeker over te discussiëren... Maar ik ga die discussie met een verzekeraar niet aan voor een automaat van een tientje of alamat van 3 tientjes.

[ Voor 4% gewijzigd door Ronald op 01-05-2022 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Ronald schreef op zondag 1 mei 2022 @ 09:12:
Dus puur omdat de omvormer dan niet aan een eigen eindgroep hangt, wat dus van de normen moet.
Dat is duidelijk.
Heeft het netto zin zonder enige vorm van selectiviteit, daar is zeker over te discussiëren... Maar ik ga die discussie met een verzekeraar niet aan voor een automaat van een tientje of alamat van 3 tientjes.
Ik ook niet.

Maar dat wil niet zeggen dat ik de discussie op zich niet interessant vind. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B4llistic
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 29-06-2022
Wanneer een apparaat op de zelfde groep kortsluiting maakt, dan zal hij ook maximaal vermogen door de groepenkast heen trekken en alsnog de zekering laten springen.
Een zonnepaneel installatie op de zelfde groep als grootverbruikers (wasmachine, oven, droger, warmtepomp) is een ongelukkige combinatie en moet je niet doen. Andere groepen zie ik niet als problematisch zolang er enkel kleine verbruikers op zitten.
Officieel mag het niet volgens de NEN specs, maar problemen gaat het ook niet opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15:39
Spiny Norman schreef op zondag 24 april 2022 @ 16:27:
Mijn vraag

Of moet daar zo'n zgn. PV-verdeler tussen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
het electriciteitsnet

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
het internet
De reden waarom dit niet "mag" is omdat je dan theoretisch meer dan 16A door een aansluiting/device/ding kunt trekken dan waar het voor gespecificeerd is. Bijvoorbeeld een standaard stopcontact/eurostekker is gemaakt om max 16A doorheen te trekken.

Bij het bijsluiten van zonnepanelen op een standaard 16A groep kun je theoretisch meer dan 16A door je standaard stopcontact/stekker heen trekken, en kan deze oververhitten/smelten.

In welke situaties kan dit gebeuren?
- user error: e.g. 3x 2000W straalkacheltjes op een verdeeldoos van de Action
- kortsluiting

In het geval van kortsluiting is er weinig gevaar. Dan trek je heel kort (orde-grootte milliseconden) 32A+ door het stopcontact. Maar die loopt er sowieso ook al in het geval van een afgezonderde groep (automaat heeft tijd nodig om af te schakelen).
User error is een groter probleem, en je wilt voorkomen dat iemand het per-ongeluk fout KAN doen. Daarom vind ik een enkele lamp minder een probleem, dan een stopcontact op diezelfde groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-07 11:51
Hier zitten de zonnepanelen op dezelfde groep / kabel naar zolder als de wasmachine. Alleen op zolder hebben ze een klein kastje gemaakt met twee aparte schakelaars, een voor de zonnepanelen en een voor de wasmachine. Misschien is dat een nette oplossing voor je :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:15
delpit schreef op zondag 24 april 2022 @ 16:47:

Stopcontact zou ik dan weer niet doen, al helemaal niet op een serieuze installatie. Straks drukt iemand daar een apparaat met een verbruik van 3000 watt in op een mooie zonnige dag. Je zekering vindt dat best, je bedrading een stuk minder.
voor de bedrading maakt dit geen klap uit... Door de zonnepanelen zal de stroom van de zonnepanelen een deel van het apparaat voeden, en de rest komt vanuit het lichtnet, er lopen geen hoge(re) stromen.
Als je advies geeft, doe het dan wel goed.

Het probleem is dat theoretisch de bedrading in de schuur overbelast kan worden.
Je kan 16A trekken vanuit huis, EN het volle vermogen van de panelen bij mooi weer. Dat kan in zeer uitzonderlijke gevallen een probleem opleveren.

[ Voor 17% gewijzigd door ybos op 01-05-2022 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delpit
ybos schreef op zondag 1 mei 2022 @ 13:34:
[...]

voor de bedrading maakt dit geen klap uit... Door de zonnepanelen zal de stroom van de zonnepanelen een deel van het apparaat voeden, en de rest komt vanuit het lichtnet, er lopen geen hoge(re) stromen.
Als je advies geeft, doe het dan wel goed.

Het probleem is dat theoretisch de bedrading in de schuur overbelast kan worden.
Je kan 16A trekken vanuit huis, EN het volle vermogen van de panelen bij mooi weer. Dat kan in zeer uitzonderlijke gevallen een probleem opleveren.
Eerst zeg je dat het voor de bedrading geen klap uitmaakt en daarna zeg je dat er een theoretisch probleem met de bedrading kan zijn?

Over goede adviezen gesproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:15
delpit schreef op zondag 1 mei 2022 @ 13:57:
[...]

Eerst zeg je dat het voor de bedrading geen klap uitmaakt en daarna zeg je dat er een theoretisch probleem met de bedrading kan zijn?

Over goede adviezen gesproken.
Het geval dat jij beschrijft -> apparaat van 3000watt aansluiten maakt dit geen klap uit.
Als datzelfde apparaat stuk gaat (motor loopt veel zwaarder door bijvoorbeeld verrotte lagers, en gaat ipv 3000 -> 4500watt trekken, kán dat een probleem opleveren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delpit
ybos schreef op zondag 1 mei 2022 @ 14:00:
[...]

Het geval dat jij beschrijft -> apparaat van 3000watt aansluiten maakt dit geen klap uit.
Als datzelfde apparaat stuk gaat (motor loopt veel zwaarder door bijvoorbeeld verrotte lagers, en gaat ipv 3000 -> 4500watt trekken, kán dat een probleem opleveren)
Mijn eindconclusie dat een PV verdeler ertussen een goed idee is deel je dus? Daar gaat het volgens mij om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:40

JvS

Ik heb hem zelf ook

delpit schreef op zondag 1 mei 2022 @ 14:04:
[...]

Mijn eindconclusie dat een PV verdeler ertussen een goed idee is deel je dus? Daar gaat het volgens mij om.
Ik denk dat jullie het eens zijn, alleen is je voorbeeld technisch niet helemaal correct :P. Jullie punt is hetzelfde (en ik deel het): Zet er een PV verdeler tussen :)

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiny Norman
Iets anders dat me nog opviel: De Gamma verkoopt geen PV-kastje, want dat mag alleen door professionele electriciens aangebracht worden.

Maar ja, ik denk dan: stroom eraf. Goed aansluiten, je hoofd gebruiken en alle rechterhanden die je hebt. En dan is het goed. Groep weer onder stroom zetten en voilà!

Of niet?

This is not a signature.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:02

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Spiny Norman schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 14:57:
Iets anders dat me nog opviel: De Gamma verkoopt geen PV-kastje, want dat mag alleen door professionele electriciens aangebracht worden.

Maar ja, ik denk dan: stroom eraf. Goed aansluiten, je hoofd gebruiken en alle rechterhanden die je hebt. En dan is het goed. Groep weer onder stroom zetten en voilà!

Of niet?
Uhm, nee, in nederland mag je praktisch gezien aan alles zitten na de hoofdschakelaar. groepen weg halen of bijzetten kabbels trekken en aansluiten en ook verdelers plaatsen (wat een pv verdeler is) zorg er altijd voor dat het volgens de regels gebeurd en je spanningsloos kan werken.

gamma heeft ook jaren geen metalstud in het arsortiment gehad en ook dat mocht je gewoon zelf plaatsen ;)

[ Voor 6% gewijzigd door twain4me op 10-05-2022 16:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spiny Norman
Overigens iedereen mijn complimenten over de kwaliteit van de antwoorden.

Elders op het grote internet krijg je meestal hooguit een goed antwoord... maar op een ándere vraag dan je stelde.

This is not a signature.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Dijkstra
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 01-04-2024
Stel mijn panelen wekken 2 Kw. op ca 10 A. Tegelijker tijd staat op dezelfde groep een apparaat van 2 Kw. aan
Beide op de zelfde leiding, groep en zekering.

Wat is dan de de eventuele kortsluitstroom over het apparaat bij SLUITING ? Moet ik het optellen 4kw =25 A door het apparaat, of zijn het tegen gestelde stromen. Hoe groot is de kortsluitstroom in deze situatie??
En wat geldt er bij 1 Kw. opwekken van de panelen en 2 Kw.van het zelfde apparaat.
Wat is dan de eventuele kortsluitstroom???
In dit geval gaat NIET de zekering eruit dus gevaarlijk.
Klopt dit wat ik opmerk.
Dank

[ Voor 12% gewijzigd door Jan Dijkstra op 07-02-2024 12:03 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Dijkstra
Sorry correctie boven staand 4Kw/220V = 18 A

[ Voor 4% gewijzigd door Jan Dijkstra op 07-02-2024 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Dijkstra
a

[ Voor 100% gewijzigd door Jan Dijkstra op 07-02-2024 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:30

Osxy

Holy crap on a cracker

Jan Dijkstra schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 11:59:
Stel mijn panelen wekken 2 Kw. op ca 10 A. Tegelijker tijd staat op dezelfde groep een apparaat van 2 Kw. aan
Beide op de zelfde leiding, groep en zekering.

Wat is dan de de eventuele kortsluitstroom over het apparaat bij SLUITING ? Moet ik het optellen 4kw =25 A door het apparaat, of zijn het tegen gestelde stromen. Hoe groot is de kortsluitstroom in deze situatie??
En wat geldt er bij 1 Kw. opwekken van de panelen en 2 Kw.van het zelfde apparaat.
Wat is dan de eventuele kortsluitstroom???
In dit geval gaat NIET de zekering eruit dus gevaarlijk.
Klopt dit wat ik opmerk.
Dank
De kortsluitstroom zou maximaal het maximale amperage van groep + opwek van panelen zijn.

Dus ja een opwekker plus verbruikers op zelfde groep zonder pv verdeler is gevaarlijk.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22:25
Xander schreef op zondag 1 mei 2022 @ 09:17:
[...]

Dat is duidelijk.

[...]

Ik ook niet.

Maar dat wil niet zeggen dat ik de discussie op zich niet interessant vind. ;)
Even buiten de norm stappen proberen te denken
uitgangssituatie:
- Alamat in zekeringskast 300mA B16A
- Alamat in aftakking van deze groep 30mA B16A met WCD en TL-lampje
- Omvormer 3000W invoedend

1. Stop dit in de meterkast, mag het dan wel?
Nee, want dan is je 300mA alamat een rem-automaat en is de omvormer niet gezekerd.
2. Andersom, als je elke WCD (glaszekering in de lasdoos) apart zekert en je hele huis in 10mm2 aanlegt heb je dan nog een meterkast nodig. Tenslotte is dan elke lasdoos een subverdeler. Kan toch?

Dus je moet het zoeken in:
- Kabelberekening volgens richtlijnen klopt dan niet meer. Je moet dan met 29A tot 63A rekenen. Daarom versimpelen tot afgaande groepen moeten beveiligd zijn.
- Wil je zoveel grof geweld in je huis? Denk gezien wat de mensen nu al doen je dit niet echt wilt.

Gelukkig hebben we daarom toch wel een norm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Jan Dijkstra schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 11:59:
Wat is dan de de eventuele kortsluitstroom over het apparaat bij SLUITING ?
De simplistische benadering is optellen:
Dus 16A voor de groep en dan 10A voor je PV is samen 26A.

Maar er is sprake van een karakteristiek, dus hoe lang je kortsluiting houdt is afhankelijk van de hoogte van de stroom.
Afbeeldingslocatie: https://123groepenkast.nl/Files/10/222000/222295/FileBrowser/images/bofc-karakteristiek.png
En daar zit het gevaar.
Stel je hebt een kortsluiting van 3x de nominale stroom, dan moet je B16A automaat in 0,1 seconden afslaan.
Maar nu levert je PV 10A en daardoor is je kortsluitstroom ineens nog maar ~2x de nominale stroom en duurt het 10 seconden!! voordat hij doorslaat.

Dus het gevaar zit veel meer aan die kant. Een kortsluiting kan altijd brand/gevaar veroorzaken, maar door de PV neemt dat risico toe.

Aan de andere kant moet je ook meenemen dat de PV omvormer mogelijk in storing gaat. Zo'n omvormer meet namelijk het stroomnet en mag maar binnen bepaalde marges terugleveren. Als er een kortsluiting ontstaat kan de gemeten spanning te laag worden en stopt de omvormer.

Dussss.... iets complexer dan optellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Dijkstra
[Vgl de 1e wet van kirchhof is de som van toevloeiende stromen gelijk aan de afvloeiende stromen in een knooppunt.
Stel er is een belasting van 12 A en de cellen wekken 10A op dat zijn tegen gestelde stromen.
Theoretisch gaat er van de 10 A van de cellen naar de belasting en 2 A komt uit het net.
Dus niet optellen. Ze heffen mekaar voor een deel op. Dus van overbelaste bedrading is hier geen sprake van
lijkt mij..
Is wel beter natuurlijk om eigen groep te gebruiken ivm kortsluiting
dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-07 22:23
Volgens mij is het legaal om na de meterkast nog een andere groepenkast te plaatsen. De kabel van je groepenkast in de schuur (sommigen noemen dat een PV-verdeler, maar je kunt dit ook doen als je geen PV hebt) is dan niet gezekerd, maar voor de zekerheid kun je deze ook in de meterkast nog beveiligen met een alamat. In de extra groepenkast plaats je dan 2 alamats, een voor de PV en een voor de overige afnemers. Op die manier is alles goed gezekerd:
  • De PV is gezekerd met een eigen groep, zoals het hoort
  • De kabel tussen de groepenkasten is gezekerd EN beveiligd tegen aardlek door de alamat in de meterkast
  • De afnemende groep is gezekerd door z'n eigen automaat
  • De PV groep is ook beveiligd tegen aardlek door de alamats in de extra groepenkast
De situatie dat je afnemende groep een storing veroorzaakt en daardoor het volle vermogen uit de PV EN het volle vermogen uit de meterkast kan trekken is daarmee ook voorkomen. Volgens mij is dat de juiste oplossing voor de situatie dat je geen extra kabel naar je schuur wil trekken. Uiteraard moet die kabel wel bestand zijn tegen de maximale stroom die kan vloeien als je PV macimaal opwekt, maar dat hangt af van je geinstalleerde PV-capaciteit.

[ Voor 5% gewijzigd door PhilipsFan op 10-03-2024 17:55 ]

Pagina: 1