Acties:
  • +1 Henk 'm!
adjego schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 09:30:
[...]

Daarnaast kun je altijd zou dat nodig zijn of kunnen op de ABB nog een stopcontact zo erop monteren: https://www.gamma.nl/asso...tdoos-voor-3611/p/B127659
Als ik al het stof op die foto zie, dan zou ik niet zo'n WCD monteren met de contacten omhoog gericht.

Tenzij er altijd 2 stekkers in zitten dan. Dat is misschien wel meteen een fraaie manier voor @JeroenVerweij om de spots aan te sluiten, met 2 prefab aansluitsnoeren.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
jadjong schreef op maandag 9 juni 2025 @ 19:51:
[...]

Als je het hele verhaal niet hebt gelezen doe je toch ongeveer hetzelfde als wat je bij anderen niet zo netjes vindt? :+

TLDR:
Chefke post foto van ABB groepenkast met daar in een Emat aardlekschakelaar, twee onafhankelijke automaten als kookgroep en daar onder een stel kamrails waar de plastic behuizing de overtocht niet heeft gehaald. Daarna weet chefke nog een foto boven water te toveren van de groepenkast voordat de keukenleverancier langs is geweest. Daar zit een mooie 3P B16/30mA in en als extra hint heeft de originele installateur er zelfs een sticker "kookgroep"onder geplaatst. Kat in het bakkie voor de professional die kleur op kleur monteert....
Nu je wel de info hebt, welke reden kan een installateur hebben om het bestaande spul te vervangen voor iets wat minder goed voldoet en ook nog eens belabberd aangesloten is?
Daar ben ik weer, ik heb me expres een beetje onthouden van bij elke scheet een update plaatsen, ik merkte dat dat mijn gemoedstoestand niet ten goede kwam.

Er is redelijk wat heen en weer gemaild met de keukenboer, maar vanochtend werd ik gebeld door de elektricien.
Die gaf aan dat de keukenboer wou aanbieden om een keuring te laten uitvoeren door een 3e partij om te laten zien dat het allemaal wel goed zou zijn zo, maar hij had zelf ook het licht gezien. Dat het wellicht veel makkelijker is om gewoon die krachtgroep er terug in te schroeven en verder gedoe/discussie achterwege te laten, een uur later stond hij op de stoep, en nog een uurtje was ik van de emat troep af:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cMxfwUjZhJqXkRoFEhpWqD--3x8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pys7gdRO33WNeWC44Y1f0RjA.jpg?f=fotoalbum_large

Wat een gedoe, ben blij dat het voorbij is :)
Dank allemaal voor het meekijken/adviezen, we zijn weer een flink stuk wijzer (en ouder) geworden

edit: nevermind....

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-09 20:44
LigeTRy schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 11:32:
[...]

Daar ben ik weer, ik heb me expres een beetje onthouden van bij elke scheet een update plaatsen, ik merkte dat dat mijn gemoedstoestand niet ten goede kwam.

Er is redelijk wat heen en weer gemaild met de keukenboer, maar vanochtend werd ik gebeld door de elektricien.
Die gaf aan dat de keukenboer wou aanbieden om een keuring te laten uitvoeren door een 3e partij om te laten zien dat het allemaal wel goed zou zijn zo, maar hij had zelf ook het licht gezien. Dat het wellicht veel makkelijker is om gewoon die krachtgroep er terug in te schroeven en verder gedoe/discussie achterwege te laten, een uur later stond hij op de stoep, en nog een uurtje was ik van de emat troep af:

[Afbeelding]

Wat een gedoe, ben blij dat het voorbij is :)
Dank allemaal voor het meekijken/adviezen, we zijn weer een flink stuk wijzer (en ouder) geworden
Ik wil niet heel vervelend zijn maar dit is geen aardlekautomaat. Dit is dus niet degene die hij er zelf uit heeft geschroefd.

Kijk naar het verschil in je eigen foto die je had geplaatst:

[Afbeelding]

[ Voor 9% gewijzigd door adjego op 19-06-2025 11:37 ]

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LigeTRy
  • Nu online
adjego schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 11:36:
[...]

Ik wil niet heel vervelend zijn maar dit is geen aardlekautomaat. Dit is dus niet degene die hij er zelf uit heeft geschroefd.

Kijk naar het verschil in je eigen foto die je had geplaatst:

[Afbeelding]
ugh.... idd een installatiautomaat 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 direct na de hoofdschakelaar.

Thanks voor het scherpe oog..

Meteen even gebeld, en hij gaf aan dat dit mag bij vaste apparaten (al kan ik me voorstellen dat je het wel gewoon wilt). Het is niet de automaat die er in zat, maar ik ben er eigenlijk even helemaal klaar mee. Ik ga binnen enkele jaren toch de meterkast opnieuw laten doen ivm een 3 fase thuisaccu, dan ga ik me hier wel weer druk om maken

[ Voor 23% gewijzigd door LigeTRy op 19-06-2025 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 19-09 06:44
Xander schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 10:40:
[...]

Als ik al het stof op die foto zie, dan zou ik niet zo'n WCD monteren met de contacten omhoog gericht.

Tenzij er altijd 2 stekkers in zitten dan. Dat is misschien wel meteen een fraaie manier voor @JeroenVerweij om de spots aan te sluiten, met 2 prefab aansluitsnoeren.
WCD gaat daar idd niet komen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Annuk
  • Laatst online: 17:31
LigeTRy schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 11:39:
[...]

ugh.... idd een installatiautomaat 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 direct na de hoofdschakelaar.

Thanks voor het scherpe oog..

Meteen even gebeld, en hij gaf aan dat dit mag bij vaste apparaten (al kan ik me voorstellen dat je het wel gewoon wilt). Het is niet de automaat die er in zat, maar ik ben er eigenlijk even helemaal klaar mee. Ik ga binnen enkele jaren toch de meterkast opnieuw laten doen ivm een 3 fase thuisaccu, dan ga ik me hier wel weer druk om maken
Volgens mij mag dat alleen als ze kunnen aantonen met een meetrapport dat je aard-weerstand laag genoeg is, zo niet ten tijde dus een aardlekautomaat. (En er zit maar een slordige €80 verschil in prijs bij SV tussen de alamat en de gewone automaat).

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Afhankelijk van de circuitimpedantie is deze oplossing potentieel véél gevaarlijker dan wat er hiervoor zat. Als de circuitimpedantie niet voldoende laag is om bij sluiting naar aarde de automaat tijdig te laten trippen, kan een defect in de kookplaat er voor zorgen dat je hele aardingsinstallatie onder spanning komt te staan.

Ik kan het op je eerdere foto's net niet zien, maar steekt er toevallig een aardklem uit de rechter zijkant van je hoofdzekeringenkast en is deze aangesloten? Dan heb je een TN-stelsel (aarding geleverd door de netbeheerder) en zal het wel goed zitten met de circuitimpedantie. Anders in een TT-stelsel zou ik er niet gerust om zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AudioHome
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19:10
JeroenVerweij schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 07:19:
Mijn vraag staat onder de anekdote.

[Anekdote]
Context: woon sinds medio januari in dit jaren 50 huis. Ik heb weinig hands-on elektra ervaring.

Van de week gingen de 2 spotjes in onze badkamer nagenoeg tegelijk stuk. Ik ff gekeken. Moest met fitting en al vervangen worden (spotjes uit het jaar kruik). Blauwe en bruine bedrading uit t plafond dus dat wordt een simpel klusje… Nieuwe spotjes besteld.

Nieuwe spotjes 2 dagen later geleverd dus aan de slag! Oude spotjes verwijderd, nieuwe aangesloten, geen licht. “Verhuispeertje” aangesloten om te testen waar t aan ligt, die doet t ook niet… Das gek.

Zolder op (bij ~30 graden) om bij t stuk boven de badkamer te komen. Hey, wat ligt hier:
[Afbeelding]

Een oude transformator. Leuk, die moet er tussenuit (nieuwe spotjes moeten gewoon op 230V). Centraaldoos open en aan de slag. Hmmmm, die centraaldoos is ook wel gepruts:
[Afbeelding]

Vanuit de de centraaldoos liep een blauwe draad en zwarte (schakel) draad de transformator in. Die liepen los de centraaldoos uit, niet via een PVC buis. De transformator + uitgaande draden lagen ook los op het steenwol.

Aangezien ik geen PVC had liggen, de bouwmarkt inmiddels dicht was en we toch licht nodig hadden, heb ik t maar even “provisorisch opgelost”. 2x blauw en 2x bruin nieuw getrokken vanuit de centraaldoos, met/op lasklemmen verbonden, lampen aangesloten en klaar.
[/Anekdote]

Ik wil dit uiteraard netjes oplossen.
Mijn vragen:
  1. Idealiter vervang ik de bestaande lasdoos door een wat grotere. Het is nu wel erg gepruts met draden en lasklemmen erin drukken. Kan dit gewoon? Zo ja, is er een specifieke doos die jullie aanraden? Hij ligt dus op zolder, schuin boven de badkamer.
  2. De bedrading hoort toch gewoon altijd in een PVC buis te lopen? Of zijn daar nog uitzonderingen in?
  3. Moet er uit het plafond naast 2x blauw niet gewoon 2x zwart (sckakel) draad komen voor de spotjes? Nu gaat het in de centraaldoos van bruin naar zwart naar bruin.
Dank wederom!
Ik zie niet of dit al gemeld is:
In de badkamer lampjes op laagspanning vervangen door lampjes op netspanning is niet altijd een goed idee.
Soms is er voor de veiligheid gekozen voor laagspanning.
Zijn de nieuwe lampjes / armaturen van de juiste IP klasse (waterdichtheid)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 19-09 06:44
AudioHome schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 13:08:
[...]

Ik zie niet of dit al gemeld is:
In de badkamer lampjes op laagspanning vervangen door lampjes op netspanning is niet altijd een goed idee.
Soms is er voor de veiligheid gekozen voor laagspanning.
Zijn de nieuwe lampjes / armaturen van de juiste IP klasse (waterdichtheid)?
Goede aanvulling, dat had ik idd niet gemeld. Maar ze zijn van de juiste IP klasse inderdaad

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]
Meteen even gebeld, en hij gaf aan dat dit mag bij vaste apparaten (al kan ik me voorstellen dat je het wel gewoon wilt).
Een vast aangesloten apparaat, of iets met een contactdoos voor specifiek gebruik, mag inderdaad zonder aardlekbeveiliging worden aangesloten, maar alleen als de ZS laag genoeg is en de automaat de foutbescherming kan verzorgen. Is die waarde boven een bepaalde grens, dan moet er een aardlekbeveiliging bij voor de foutbescherming (die mag dan eventueel 300 mA zijn ipv 30 mA).

Misschien heeft de elektricien dat gemeten... Maar het is moeilijk om iemand te vertrouwen die een ding t.w.v. 115 € van je wegneemt, en dan na veel moeite een ding van 27 € teruggeeft en doet alsof dat hetzelfde is. Ik snap wel dat je helemaal klaar bent met zo'n figuur.

Overigens kan een 30 mA aardlekschakelaar je leven redden, ook als die niet verplicht is.

[ Voor 13% gewijzigd door Juerd op 19-06-2025 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LigeTRy
  • Nu online
Juerd schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 14:44:
[...]

Misschien heeft de elektricien dat gemeten... Maar het is moeilijk om iemand te vertrouwen die een ding t.w.v. 115 € van je wegneemt, en dan na veel moeite een ding van 27 € teruggeeft en doet alsof dat hetzelfde is. Ik snap wel dat je helemaal klaar bent met zo'n figuur.
Nja dit dus, toen hij vanochtend belde vroeg hij nog 2x of ik de alamat nog had liggen, want hij lag niet in zijn bus. Paar keer aangegeven dat ik hem had meegegeven omdat ik op dat moment niet de waarde wist en "jullie er meer aan hebben dan ik". Uiteindelijk was het een "ik regel wel wat", eentje die hem 80 piek heeft opgeleverd dus.

Ik heb er niet naast gestaan dus weet ook niet of er is gemeten. Even kort onderzoek gedaan en als ik een ruimte schatting maak heb ik nog geen 25m draad (retour) naar de kookplaat, als ik verschillende LLM's hiernaar vraag (en daarna zelf verifieer) zit de foutstroom op het circuit ruim boven de uitschakelgrens van de B16 automaat.

De laatste beerput dan, de draad naar de kookplaat lijkt erg op 1,5mm2 draad. toen ie op 2 fase aangesloten zat had ie mooi 3800 watt per draad gepakt. Dat is nu op 3 fase een stuk beter (2533 vind ik alsnog veel voor 1,5mm2, maar is een stuk beter). De momenten dat ik alle pitten voluit gebruik zal amper/nooit voorkomen, maar had daar ff 2,5mm2 neergelegd denk ik dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LigeTRy
  • Nu online
Juerd schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 14:44:
[...]
Overigens kan een 30 mA aardlekschakelaar je leven redden, ook als die niet verplicht is.
En natuurlijk dit, best practice is blijkbaar niet alleen in de IT (mijn werkveld) een wassen neus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
LigeTRy schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 15:51:

Ik heb er niet naast gestaan dus weet ook niet of er is gemeten. Even kort onderzoek gedaan en als ik een ruimte schatting maak heb ik nog geen 25m draad (retour) naar de kookplaat, als ik verschillende LLM's hiernaar vraag (en daarna zelf verifieer) zit de foutstroom op het circuit ruim boven de uitschakelgrens van de B16 automaat.
LLM's vragen om hulp bij elektra is levensgevaarlijk. Je kan helemaal niet zomaar het antwoord verifiëren als je zelf de kennis niet hebt.

In Nederland zijn TT-stelsels gebruikelijk. Onderdeel van het foutstroomcircuit is dan de verbinding met de daadwerkelijke aarde (ja, de planeet), die gemaakt wordt met een aardelektrode. Daar komt inderdaad de bedrading nog bovenop, maar je moet wel erg riant wonen voordat dat een probleem wordt qua lengte bij een B16.

Het is bij TT onmogelijk om een goed beeld van de Zs te krijgen met een berekening. Alleen met een meting (van de aardelektrode of het gehele circuit) kom je tot het juiste getal. Helaas gaat dat niet met een multimeter, maar heb je een dure installatietester nodig.

Als je toevallig op een TN-aansluiting zit, dan kun je er zonder meting van uitgaan dat 't goed zit, omdat de verwachte foutstroom dan gelijk is aan de verwachte kortsluitstroom. (Uitgaande van de Nederlandse situatie met aardedraad net zo dik als de fasedraad.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LigeTRy
  • Nu online
Juerd schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 16:30:
[...]

LLM's vragen om hulp bij elektra is levensgevaarlijk. Je kan helemaal niet zomaar het antwoord verifiëren als je zelf de kennis niet hebt.

In Nederland zijn TT-stelsels gebruikelijk. Onderdeel van het foutstroomcircuit is dan de verbinding met de daadwerkelijke aarde (ja, de planeet), die gemaakt wordt met een aardelektrode. Daar komt inderdaad de bedrading nog bovenop, maar je moet wel erg riant wonen voordat dat een probleem wordt qua lengte bij een B16.

Het is bij TT onmogelijk om een goed beeld van de Zs te krijgen met een berekening. Alleen met een meting (van de aardelektrode of het gehele circuit) kom je tot het juiste getal. Helaas gaat dat niet met een multimeter, maar heb je een dure installatietester nodig.

Als je toevallig op een TN-aansluiting zit, dan kun je er zonder meting van uitgaan dat 't goed zit, omdat de verwachte foutstroom dan gelijk is aan de verwachte kortsluitstroom. (Uitgaande van de Nederlandse situatie met aardedraad net zo dik als de fasedraad.)
Dank voor je zorgen, voor de volledigheid, ik heb een TN stelsel (werd eerder ook al gevraagd), vandaar dat ik er met deze berekeningen wel vanaf kwam. Met TT had ik dat natuurlijk niet zo kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-08 11:59
Allen bedankt zo ver, het is me duidelijk de brug in de nullen moet eruit voordat dit uberhaubt kan werken.

Alternatief is toch nog steeds om toch naar 3 fasen te gaan en dan ook met 3fase aardlekautomaat te doen

to be updated ik ben zaterdag weer pas thuis dan kan ik het even proberen..

In de tussentijd, Friet Pizza etc ;-)

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tanuki schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 07:05:
[...]

Inderdaad, een praktisch probleem(pje):
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dan zou je inderdaad een kam of iets moeten hebben waar ook een draad ingevoerd kan worden, of je zou bij een van de aardlekautomaten niet alleen de kam, maar ook een draad onder de schroef moeten doen. Dat laatste vind ik eigenlijk wat minder aantrekkelijk, want zit dat dan goed vast enz? Mag dat? Als de kam achter zit en de draad vooraan, dan zou in ieder geval de kam exact op dezelfde plaats zitten voor alle aardlekautomaten naast elkaar en dan zou de draad (met adereindhuls) er aan de voorkant "op" zitten.

Wat zou het beste zijn in deze?

Ik ken inderdaad de automaten met 2 series aan contacten, zodat je bijvoorbeeld kunt doorverbinden met draad zonder een twin huls te gebruiken, maar ook om daar dan bijvoorbeeld een kam in te gebruiken.
Is wel een mooie oplossing.

In zo'n compacte 1 positie aardlekautomaat zullen ze daar de ruimte niet voor hebben gehad, of dat toch in ieder geval hebben gedacht tijdens het ontwerpen.
Als ik het goed zie, plaats je helemaal niets onder een schroef, maar klem je de draden in een "opgehesen kooi".
Als de kam en draad dan maar goed op elkaar liggen en goed aangetrokken worden zie ik geen probleem.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
onetime schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 19:26:
[...]

Als ik het goed zie, plaats je helemaal niets onder een schroef, maar klem je de draden in een "opgehesen kooi".
Als de kam en draad dan maar goed op elkaar liggen en goed aangetrokken worden zie ik geen probleem.
Inderdaad, ik wist niet hoe ik het moest verwoorden, het is geen schroefje maar precies wat jij omschrijft. :)

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@onetime @Tanuki Wel oppassen dat de draad moet aan de kant van het bewegende deel van de kooi, anders trek je de kam krom. De kam blijft dan druk de verkeerde kant op uitoefenen, wat ten koste gaat van de contactdruk. De draad moet hier dus aan de achterkant van de kam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Juerd Dat had @Tanuki al eerder aangegeven; dwz dat hij de kam recht wilde houden.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Poelruitje
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 17-09 22:23
Flumer schreef op zondag 15 juni 2025 @ 07:27:
[Afbeelding]

Ik heb deze drie gaten gemaakt in de vloer van mijn meterkast naar de kruipruimte. Wat is jullie advies om dit af te dichten? Ik twijfel tussen pur of grijze acrylaatkit.
Bostik H777 aquablock..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:12
Kennen jullie een wandgoot systeem wat binnenhoeken tot 153 graden aan kan?

Vind maximaal 95 of 110 graden tot nu toe.

[ Voor 23% gewijzigd door Frantic op 21-06-2025 12:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Frantic schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 12:11:

Ik zou dan m'n afkort/verstekzaag uit de schuur pakken, en dan zaag ik die hoek zelf wel ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
RaZ schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 12:34:
[...]

Ik zou dan m'n afkort/verstekzaag uit de schuur pakken, en dan zaag ik die hoek zelf wel ;)
Was mijn gedacht ook hoor.. Maar als het bestaat, dan dikke prima 🤓

Wil in mn garage langs de hele wand een wandgoot maken met voldoende stopcontacten. Alleen 2 grote hoeken, want schuine muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:11
Vraagje

Onderstaande vraag kan ik testen door bedrading bij ALA los te maken, maar ding is 40 km verder.

Mijn dochters vriendje heeft tijdens het snoeien een kabel naar de schuur doorgeknipt. Aardlek slaat natuurlijk in. De hele kabel is losgemaakt uit de doos die er voor zit. Toch blijft de ALA er uit klappen.

Kan het slopen van die kabel de ALA hebben gesloopt? Want ik ga er binnenkort naar hoe om eea te repareren, maar dan neem ik er 1 mee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PotatoChip
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 19-09 17:59
Frantic schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 12:11:

Volgens mij heeft Legrand GWO 6 zo'n binnenhoek binnen het assortiment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

maartend schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 15:35:
Vraagje

Onderstaande vraag kan ik testen door bedrading bij ALA los te maken, maar ding is 40 km verder.

Mijn dochters vriendje heeft tijdens het snoeien een kabel naar de schuur doorgeknipt. Aardlek slaat natuurlijk in. De hele kabel is losgemaakt uit de doos die er voor zit. Toch blijft de ALA er uit klappen.

Kan het slopen van die kabel de ALA hebben gesloopt? Want ik ga er binnenkort naar hoe om eea te repareren, maar dan neem ik er 1 mee
Alles kan stuk gaan als het aangesproken wordt. Of het ook de oorzaak is, is een tweede.
Ik vraag mij eerder af (omdat je 40km verderop zit) of wat er gedaan is: de kabel loshalen uit de doos ervoor, wel inderdaad correct gedaan is. Ik kan je onder mijn vrienden, familie, kennissen en collega's zo tien aanwijzen waar 'troubleshooten' op afstand in enige vorm zeer expliciet gedaan moet worden. Men zit vol met aannames, mijn aanname is hier dat jij dit probleem ook op afstand hebt aangehoord en zelf nog niet gezien hebt of de juiste kabel is losgehaald ;)

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
True schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 15:45:
[...]

Alles kan stuk gaan als het aangesproken wordt. Of het ook de oorzaak is, is een tweede.
Ik vraag mij eerder af (omdat je 40km verderop zit) of wat er gedaan is: de kabel loshalen uit de doos ervoor, wel inderdaad correct gedaan is. Ik kan je onder mijn vrienden, familie, kennissen en collega's zo tien aanwijzen waar 'troubleshooten' op afstand in enige vorm zeer expliciet gedaan moet worden. Men zit vol met aannames, mijn aanname is hier dat jij dit probleem ook op afstand hebt aangehoord en zelf nog niet gezien hebt of de juiste kabel is losgehaald ;)
Fotoos gezien van die doos. Kabel is idd helemaal los. andere draden zijn goed afgekoppeled. 1 draad 1 dop. 3 draden, 3 doppen.
Dus die geloof ik absoluut. Lang leve whatsapp.

Maar omdat je aangeeft dat het idd kan, ik neem een nieuwe ALA mee

[ Voor 3% gewijzigd door maartend op 21-06-2025 17:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:19

Reptile209

- gers -

maartend schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 15:35:
Vraagje

Kan er nog een hoofdzekering meegegaan zijn? Want ik heb me ook wel eens druk zitten maken om een aardlekschakelaar die niet meer aan wilde, bleek de hoofdschakelaar nog/ook uit te staan :)

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackshelve
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:26
Vandaag een klus gedaan voor een klant, buiten wandcontactdoos op een eaton 16C aardlekautomaat die gebruikt wordt voor een granny charger. Bij het monteren van de alamat kwam ik een heel raar constructie tegen. Bij een recente uitbreiding heeft een ander elektricien wat extra groepen toegevoegd voor elektrisch koken en vaatwasser. Wat ik raar vond is dat er een 16B aardlekautomaat gebruikt wordt als aardlekschakelaar die dan 4 16C automaatjes voedt waarbij 2 automaatjes met een bruggetje omgetoverd zijn tot een fornuisgroep.

Iemand dit wel eens tegen gekomen? Schijnt een elektricien die ze op facebook vonden. Ik heb ze aangeraden om die alamat te vervangen voor een normale eaton aardlekschakelaar. Betreft de hager groepenkast links.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CtBSt6tKqkwjZFXg7VdACZV8NDw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nu3eFsOr2fy16IyJEP9DoVQI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kE0ojCj3KAG2Cv2I_U-HvAuPRuA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/84QBBOqEdxJPRxOLFvEAbDTV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door blackshelve op 21-06-2025 20:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ah, Beun de Haas was vergeten materialen te bestellen en dit vond hij op het laatste moment nog in zijn bus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14:03
Wat een treurige kast. Maar goed, ik neem aan dat deze klant niet zit te wachten op mensen die zeggen dat het te ver verouderd is. Ook dan moet je zelf natuurlijk wel goed werk blijven leveren. Die aardlekautomaat gaat niet vervangen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBas
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19-09 18:12
blackshelve schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 20:39:
Vandaag een klus gedaan voor een klant, buiten wandcontactdoos op een eaton 16C aardlekautomaat die gebruikt wordt voor een granny charger. Bij het monteren van de alamat kwam ik een heel raar constructie tegen. Bij een recente uitbreiding heeft een ander elektricien wat extra groepen toegevoegd voor elektrisch koken en vaatwasser. Wat ik raar vond is dat er een 16B aardlekautomaat gebruikt wordt als aardlekschakelaar die dan 4 16C automaatjes voedt waarbij 2 automaatjes met een bruggetje omgetoverd zijn tot een fornuisgroep.

Iemand dit wel eens tegen gekomen? Schijnt een elektricien die ze op facebook vonden. Ik heb ze aangeraden om die alamat te vervangen voor een normale eaton aardlekschakelaar. Betreft de hager groepenkast links.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja, deze ken ik inderdaad ook. Heb deze situatie al eens eerder gehad bij een zwager van me, echter dan met EMAT onderdelen...

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
Reptile209 schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 20:38:
[...]

Kan er nog een hoofdzekering meegegaan zijn? Want ik heb me ook wel eens druk zitten maken om een aardlekschakelaar die niet meer aan wilde, bleek de hoofdschakelaar nog/ook uit te staan :)
Nee, rest werkt gewoon, enkel deze klapt er uit. Maar ik ga volgend wknd kijken en neem een ala mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
PotatoChip schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 15:36:
[...]

Volgens mij heeft Legrand GWO 6 zo'n binnenhoek binnen het assortiment.
Klopt!

Gevonden, bedankt!

https://www.legrand.nl/nl...351203?category_id=843716

Dure hobby wel zo'n stalen goot. Nog even overdenken. Denk dat het dan OBO wordt en dan zelf aan de gang met de verstekzaag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Kijk nou, een EMAT EA16-32 en EMAT 63 A schakelaars in een verdeler met verder andere merken. Geïnstalleerd door een PV-installateur, toevallig? Oftewel, is deze unidirectionele EA16-32 voor de PV-groep? Zo ja, weet dan dat deze daar ongeschikt voor is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
BaBoK schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 11:35:
Mijn tuinverlichtings- en elektraplan is inmiddels klaar en ik heb een aantal vragen en opmerkingen waar ik graag jullie visie op hoor:

1. Verlichting voorzijde/zijkant tuin:
De 4 staande buitenlampen en de 2 prikspots in de voortuin wil ik graag gezamenlijk laten schakelen via de astroklok.
Het is op dit moment nog niet duidelijk of de staande buitenlampen geleverd worden met een stekker of dat ze aangesloten moeten worden in een mof. Is dit iets waar ik flexibel mee kan omgaan?

2. Fietsenschuur:
In de fietsenschuur wil ik graag een lamp met een schakelaar en een aantal stroompunten laten aanleggen.
Dit lijkt a.d.h.v. de je tekening allemaal voor het huis, ik zou opteren om een meeraderige kabel vanuit de woning naar je fietsenschuurtje leggen (3/4 aderige YMVK-As) leggen en vanuit daar alle verlichting + stroompunten voor het huis/die kant van het voorhuis in stervorm aan te sluiten.
Oftewel in een centrale doos in het schuurtje van waaruit je de vaste spanning voor het schuurtje + de verlichting aldaar kunt aansluiten, en dan de extra ader vanaf de astro-klok in de woning naar de lampen.
Je kunt ook zeggen een 2-aderige YMVK-as kabel met constante voeding naar het schuurtje, en daar een astro-klok plaatsen (+ evt. een by-pass schakelaar?) en vanuit daar al je lampen aansluiten.

Als je in beide gevallen je verlichting allemaal rechtstreeks (ondergronds de kabels verlengd) naar het schuurtje legt, als er dan in 1 v/d lampen een fout zit kan je makkelijk vrij zetten in het fietsen schuurtje en zal de rest het nog wel blijven doen.

Verschil in beide is dus waar plaats je de astro klok?
3. Robotmaaier:
Jullie zien al een stroompunt voor de robotmaaier – deze is inderdaad nodig en mag continu spanning hebben.

4. Achter in de tuin (zwembad/springkussen):
Hier wil ik enkele stroompunten voor onder andere de zwembadpomp/filter (opbouwzwembad) en een springkussen (dat zal alleen gebruikt worden buiten het zwemseizoen). Deze dienen altijd onder spanning te staan (vaste 230V).

5. Terras aan huis:
De stroompunten op het terras aan huis dienen altijd onder spanning te staan (vaste 230V).

6. *Vraag* over stroompunt in grind/border bij vuurschaal:
Wat is jullie advies voor het stroompunt in de grind/border (bij de vuurschaal)?
Mijn idee is:

* In de winter zou hier een lichtslang kunnen liggen (dus dan meeschakelen met de astroklok).
* In de zomer kan het juist handig zijn als extra stroompunt bij het terras (dan zou continue spanning beter zijn).
Wat is jullie overweging hierin?
Ook hier een meeraderige kabel en een dubbel wcd, 1 wcd met vaste spanning, 1 wcd wat meeschakelt op je astroklok, ben je van beide gemakken voorzien.
7. *Kleine terras achter in de tuin:*
Hier zijn ook stroompunten gepland, maar het gebruik is op dit moment nog niet duidelijk.
Hebben jullie een voorkeur om deze standaard op de astroklok te zetten of liever continu spanning?

8. *Bomen/laurierhaag:*
De stroompunten hier wil ik graag ook via de astroklok laten schakelen.

Ik hoor graag jullie advies over de hierboven genoemde punten, zodat alles direct goed kan worden aangelegd.

[Afbeelding]
Afhankelijk van wat je wilt, zou ik de stroompunten aan huis (en de ledstrips?) "rechtstreeks" vanuit huis voeden, vanuit praktische overwegingen.
Ik ga ervan uit dat je (bovenkant tekening) geen doorgang meer hebt van voor het huis naar achter aan die kant.
Zou zowel voor het huis als achter het huis scheiden op een alamat en evt. ook scheiden op astroklok (of een klok met dubbel schakelmogelijkheid), zodat je voor het huis en achter kunt scheiden wat tijden betreft, want je zult mogelijk langer achter het huis op het terras blijven zitten als dat de voorkant verlicht moet blijven.
Wil je je fietsenschuur perse met schakelaar voor de verlichting, of wil je daar een sensor zodat deze niet vergeten kan worden?

Zou de verlichting bij voorkeur allemaal naar een centraal bovengronds (en afgedekt) punt brengen wat betreft het voedende deel, dit met oog op storingen (verlichting die (half) ondergronds is geeft eerder/vaker storing dan compleet bovengronds (b.v. wandarmaturen aan de woning).

De astro klokken zijn vrij duur, als je b.v. voor en achter wel (deels) gelijktijdig wilt laten schakelen en/of maar op 1 punt een (meervoudige) astroklok wilt plaatsen kan je als je de boel wel opdeelt over verschillende alamats/fases gebruik maken op de andere plek(ken) van een simpel relais wat de schakelvoeding wel van de astroklok krijgt, dan maak je wel een scheiding tussen de alamats/fases maar kan je wel meerdere dingen gelijktijdig van 1 punt laten schakelen.

Bedenk ook of je voor je verlichting (deels) handmatig makkelijk wilt overrulen met een schakelaar om b.v. je tuinverlichting achter het huis (of voor) aan te kunnen zetten omdat je er langer zit en/of omdat je b.v. bezoek hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackshelve
Juerd schreef op zondag 22 juni 2025 @ 14:28:
[...]

Kijk nou, een EMAT EA16-32 en EMAT 63 A schakelaars in een verdeler met verder andere merken. Geïnstalleerd door een PV-installateur, toevallig? Oftewel, is deze unidirectionele EA16-32 voor de PV-groep? Zo ja, weet dan dat deze daar ongeschikt voor is.
Er is wel meer wat mis is. Ben bang dat ze niet hier geld aan willen besteden. Het werkt al 3 jaar goed volgens hun...

Acties:
  • +3 Henk 'm!
blackshelve schreef op zondag 22 juni 2025 @ 18:09:
[...]

Er is wel meer wat mis is. Ben bang dat ze niet hier geld aan willen besteden. Het werkt al 3 jaar goed volgens hun...
Het kan z'n veiligheidsfunctie niet betrouwbaar uitvoeren, als die aardlekautomaat die ongeschikt is voor PV, inderdaad voor PV is gebruikt.

Het werkt nu wellicht zo goed als een versleten klimtouw. Je merkt daar helemaal niks van, zolang je niet valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
blackshelve schreef op zondag 22 juni 2025 @ 18:09:
[...]

Ze kunnen ook de groepenkast verwijderen dan, en gewoon de draden splitsen en klaar. Ook dat zal 3 jaar prima kunnen werken. Maar als je die beveiliging nodig hebt blijkt die ineens toch wel "handig" te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Ik heb zo’n OBO t100 doos die aan de binnenzijde condens heeft. Hij staat buiten maar moet ip 66 zijn. Er is toch geen condens gaatje die je moet doorprikken? Zover ik kan zien zit de doos goed dicht.

Andere soortgelijke vraag.
Ik begrijp dat overigens bij de Busch jager ocean serie niet goed . Ik voer de kabel in via de opening, maar aan de andere zijde (de bovenkant) zie ik vervolgens de opening die je moet maken voor de condens afvoer . Maar die moet toch altijd aan de onderzijde zijn? Ik kan er anders van de week wel eens een foto van maken.

[ Voor 4% gewijzigd door Waypoint op 22-06-2025 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Waypoint schreef op zondag 22 juni 2025 @ 21:49:
Ik heb zo’n OBO t100 doos die aan de binnenzijde condens heeft. Hij staat buiten maar moet ip 66 zijn. Er is toch geen condens gaatje die je moet doorprikken? Zover ik kan zien zit de doos goed dicht.

Andere soortgelijke vraag.
Ik begrijp dat overigens bij de Busch jager ocean serie niet goed . Ik voer de kabel in via de opening, maar aan de andere zijde (de bovenkant) zie ik vervolgens de opening die je moet maken voor de condens afvoer . Maar die moet toch altijd aan de onderzijde zijn? Ik kan er anders van de week wel eens een foto van maken.
Condensafvoer moet uiteraard niet aan de bovenkant zitten. :p Totally doesn't make sense. Staat er op de achterkant niet iets van "OBEN" (welke kant boven moet)?

Soms heb je een doos die gewoon echt helemaal dicht is, dan is dat prima.
Soms hang je een doos op aan de muur en dan kun je eigenlijk al bedenken waar het water zal blijven staan en als je dan ook nog van boven een kabel invoert, dan moet je het vertrouwen maar hebben dat het echt helemaal dicht is. Dan wordt er vaak een gaatje aan de onderkant geopend (of geprikt), zodat water gewoon weg kan vloeien.

Meer is het niet. :p

Alsnog benieuwd naar de foto enz!

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 19:55
Ik zou graag een vraag stellen over de gewenste kabeldikte voor een thuisbatterij.

Situatie: er moet een kabel van de meterkast naar de thuisaccu. 40kW/h accu, 20kW omvormer. Volgens de datasheet is de max output current 33,4A
De kabel zal iets minder dan 30 meter zijn.

Als ik https://www.vekto.nl/info/kabelberekening hier kijk en dan bijv. 63A (wat al bijna het dubbele is van wat ik nodig als ik het goed begrijp) doe, dan zit ik op 10mm2. Ook de installatiegids van de omvormer zegt 10mm2.
Maar ik twijfel of ik niet beter een maatje groter, naar 16mm2 kan gaan. Het is een eind graven en ik doe het liever gelijk in een keer goed :)

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:10
timpel_800 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 16:43:
Ik zou graag een vraag stellen over de gewenste kabeldikte voor een thuisbatterij.

Situatie: er moet een kabel van de meterkast naar de thuisaccu. 40kW/h accu, 20kW omvormer. Volgens de datasheet is de max output current 33,4A

Als ik https://www.vekto.nl/info/kabelberekening hier kijk en dan bijv. 63A (wat al bijna het dubbele is van wat ik nodig als ik het goed begrijp) doe, dan zit ik op 10mm2. Ook de installatiegids van de omvormer zegt 10mm2.
Maar ik twijfel of ik niet beter een maatje groter, naar 16mm2 kan gaan. Het is een eind graven en ik doe het liever gelijk in een keer goed :)
Het is niet nodig, en hoe vaak ga je uberhaupt de max pakken, dan zit je al op 0,5C. Maar aan de andere kant, als het je een prettig gevoel geeft pak je lekker 16mm2. Ik ben met een 35kWh accu en 3 x Multiplus 5000 en 25m lengte naar 10mm2 gegaan terwijl daar 6mm2 ook voldoende zou zijn. Mijn reden was overigens dat 6mm2 niet in soepel te krijgen is en 10mm2 wel en dat werkt wel zo lekker.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smartbikers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 20:04
Hoi,

Wij hebben een keukenlamp binnen gekregen waarbij een dim module zit.
De huidige keukenlamp heeft twee schakelaars, eentje wanneer je binnenkomt en eentje in de keuken zelf.

Nu wilt mijn vrouw het volgende:
1) de schakelaar bij binnenkomst moet de lamp alleen uit en aan kunnen doen
2) De schakelaar in de keuken zelf moet kunnen dimmen.

Ik zou het zelf overigens gewoon op beide knoppen willen kunnen doen. Ik begrijp alleen iets niet vanuit de installatietekening.

1) Kan dit? dus door twee dimschakelaars te monteren met een fase en schakeldraad?

Figuur 2E (zie volledige installatie) https://dam.flos.net/damf...ENTS_SMALL_ROSE_34286.pdf
1) Komen de draden van de schakelaars? en 2) welke draden zijn dit (los van de fase/ nul en aarde die we al aan hebben gesloten).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pfaZr72MNjb7F85nyQAwDtlXRsU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ojOON6quB2r254DzgzkbOdgB.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 74% gewijzigd door Smartbikers op 23-06-2025 20:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
timpel_800 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 16:43:

Kan ook wel op 6mm2 dus gewoon 10mm2 nemen, 16 is echt overdreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:58
Smartbikers schreef op maandag 23 juni 2025 @ 19:14:
Hoi,

Wij hebben een keukenlamp binnen gekregen waarbij een dim module zit.
De huidige keukenlamp heeft twee schakelaars, eentje wanneer je binnenkomt en eentje in de keuken zelf.

Nu wilt mijn vrouw het volgende:
1) de schakelaar bij binnenkomst moet de lamp alleen uit en aan kunnen doen
2) De schakelaar in de keuken zelf moet kunnen dimmen.

Ik zou het zelf overigens gewoon op beide knoppen willen kunnen doen. Ik begrijp alleen iets niet vanuit de installatietekening.

1) Kan dit? dus door twee dimschakelaars te monteren met een fase en schakeldraad?

Figuur 2E (zie volledige installatie) https://dam.flos.net/damf...ENTS_SMALL_ROSE_34286.pdf
1) Komen de draden van de schakelaars? en 2) welke draden zijn dit (los van de fase/ nul en aarde die we al aan hebben gesloten).

[Afbeelding]
Je moet de bedrading anders aansluiten. Er zitten nu 2 schakelaars aangesloten als 'hotelschakelaars'.
Als je geluk hebt loopt alle bedrading richting schakelaars via de centraaldoos boven de lamp.
Als je nog een keer geluk hebt zit er op de schakelaar 'bij binnenkomst' een bruine en twee zwarte aders Eén van de zwarte aders vervalt en de andere zwarte gebruik je om de lamp te schakelen..
De andere schakelaar moet je vervangen door een pulsschakelaar. Eén van de drie zwarte aders vervalt. De andere twee zwarte aders sluit je aan op de contacten P1 en P2 van de lamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carefree7
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 18-09 10:17
Hallo, mijn vriend vertelde me net een verhaal waarin hij aan een elektriciteitsschakelaar zat te sleutelen en per ongeluk kortsluiting veroorzaakte. Daarna werkte de elektriciteit nog steeds niet in meerdere groepen, zelfs niet nadat alle schakelaars in de meterkast weer waren omgezet.
Dus belde ze de elektricien, die uitlegde dat Stedin de hoofdzekering moest vervangen of inschakelen, en ook stelde hij voor om de aardlekschakelaar en 4 van de installatieautomaten te vervangen, voor een prijs van 700 euro. De elektricien beweerde dat de huidige opstelling niet veilig was. Als ik online kijk, lijkt het erop dat de onderdelen die ze hebben vervangen samen ongeveer 100 euro kosten.

Een paar jaar geleden, toen ik een andere elektricien belde, stelde die ook voor om een stroomonderbreker of aardlekschakelaar te vervangen en vroeg daarvoor 250 euro, ook al werkte die prima. Hij beweerde dat er iets verkeerds was geïnstalleerd.

Is dit een veelvoorkomende zwendel van deze elektriciens? Heb je enig advies hoe een leek kan controleren of dit allemaal echt nodig is? Zonder enige kennis is het natuurlijk erg moeilijk om te bepalen of ze onzin verkopen of dat er daadwerkelijk iets vervangen moet worden. Het feit dat ze een stroomonderbreker van 8 euro verkopen voor 60 euro lijkt me al erg vreemd, maar ik wilde het even bij je navragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:25
carefree7 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 09:00:
Hallo, mijn vriend vertelde me net een verhaal waarin hij aan een elektriciteitsschakelaar zat te sleutelen en per ongeluk kortsluiting veroorzaakte. Daarna werkte de elektriciteit nog steeds niet in meerdere groepen, zelfs niet nadat alle schakelaars in de meterkast weer waren omgezet.
Dus belde ze de elektricien, die uitlegde dat Stedin de hoofdzekering moest vervangen of inschakelen, en ook stelde hij voor om de aardlekschakelaar en 4 van de installatieautomaten te vervangen, voor een prijs van 700 euro. De elektricien beweerde dat de huidige opstelling niet veilig was. Als ik online kijk, lijkt het erop dat de onderdelen die ze hebben vervangen samen ongeveer 100 euro kosten.

Een paar jaar geleden, toen ik een andere elektricien belde, stelde die ook voor om een stroomonderbreker of aardlekschakelaar te vervangen en vroeg daarvoor 250 euro, ook al werkte die prima. Hij beweerde dat er iets verkeerds was geïnstalleerd.

Is dit een veelvoorkomende zwendel van deze elektriciens? Heb je enig advies hoe een leek kan controleren of dit allemaal echt nodig is? Zonder enige kennis is het natuurlijk erg moeilijk om te bepalen of ze onzin verkopen of dat er daadwerkelijk iets vervangen moet worden. Het feit dat ze een stroomonderbreker van 8 euro verkopen voor 60 euro lijkt me al erg vreemd, maar ik wilde het even bij je navragen.
Daar is geen zinnig woord over te zeggen zonder meer details.
En als leek is dat inderdaad lastig in te schatten.

En een component van 8 euro laten plaatsen wat €60 kost is niet gek als je voorrijkosten, uurloon en winstmarge meeneemt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@carefree7 Je kan als leek niet zomaar checken of de elektricien gelijk heeft, maar in het algemeen kun je ervan uitgaan dat een installatie van voor circa 1997 sowieso niet voldoet aan de huidige veiligheidsnormen. Bovendien hebben de componenten niet het eeuwig leven, en is na 15 à 30 jaar preventief vervangen geen gek idee. Tot slot is het vaak makkelijker en daarom goedkoper om de hele kast te vervangen dan alleen een paar onderdelen en gelden bepaalde garanties alleen als je alle onderdelen uit dezelfde serie hebt.

Je geeft veel te weinig informatie om inhoudelijk te kunnen oordelen. We kunnen bijvoorbeeld niet checken welke prijzen jij hebt gevonden en of die redelijk zijn voor wat je krijgt. Heb je online kwaliteitsmerken of B-merken gevonden? Het is gebruikelijk dat een elektricien een marge rekent voor de garantie aan huis die die levert, bovenop prijzen die je zelf zou kunnen vinden.

Post anders eens wat foto's van voor en na de wijziging, voor een inhoudelijke second opinion.

[ Voor 21% gewijzigd door Juerd op 24-06-2025 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carefree7
Vliegvlug schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 09:37:
[...]

Daar is geen zinnig woord over te zeggen zonder meer details.
En als leek is dat inderdaad lastig in te schatten.

En een component van 8 euro laten plaatsen wat €60 kost is niet gek als je voorrijkosten, uurloon en winstmarge meeneemt.
Juerd schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 09:48:
@carefree7 Je kan als leek niet zomaar checken of de elektricien gelijk heeft, maar in het algemeen kun je ervan uitgaan dat een installatie van voor circa 1997 sowieso niet voldoet aan de huidige veiligheidsnormen. Bovendien hebben de componenten niet het eeuwig leven, en is na 15 à 30 jaar preventief vervangen geen gek idee. Tot slot is het vaak makkelijker en daarom goedkoper om de hele kast te vervangen dan alleen een paar onderdelen en gelden bepaalde garanties alleen als je alle onderdelen uit dezelfde serie hebt.

Je geeft veel te weinig informatie om inhoudelijk te kunnen oordelen. We kunnen bijvoorbeeld niet checken welke prijzen jij hebt gevonden en of die redelijk zijn voor wat je krijgt. Heb je online kwaliteitsmerken of B-merken gevonden? Het is gebruikelijk dat een elektricien een marge rekent voor de garantie aan huis die die levert, bovenop prijzen die je zelf zou kunnen vinden.

Post anders eens wat foto's van voor en na de wijziging, voor een inhoudelijke second opinion.
Goed om te weten dat het misschien legitiem is. Hij heeft deze 4 schakelaars geïnstalleerd en inclusief 1 uur werk kostte dat 700 euro. Ik heb geen foto van de oude opstelling.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/58nHBeTk3Q7KfoJXGIIjZ85467A=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ZHy0x3YzDI9tTujtjjP0uVaF.jpg?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door carefree7 op 24-06-2025 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@carefree7 In de bestaande kast? Da's stevig aan de prijs dan, als dit alles is. Voor 700 € zou ik een compleet nieuwe groepenkast verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
carefree7 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 10:56:
[...]

[...]

Goed om te weten dat het misschien legitiem is. Hij heeft deze 4 schakelaars geïnstalleerd en inclusief 1 uur werk kostte dat 700 euro. Ik heb geen foto van de oude opstelling.

[Afbeelding]
Wat een bedrag joh! Dit zijn inderdaad meer bedragen voor een volledige kast dan alleen maar wat componenten vervangen of toevoegen.

Even ter beeldvorming kwa huidige prijzen:
- Aardlekschakelaar: 27 euro (meest linkse)
- Automaten 4x: 8,50 euro per stuk.

Totale kosten aan materiaal: 61 euro |:(

[ Voor 11% gewijzigd door adjego op 24-06-2025 11:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
@Juerd dat vind ik ook maar voor een complete groepenkast vervangen juist goedkoop.

Gelukkig is het met ABB wel een degelijk merk, geen EMAT of consorten! (y) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Laatst online: 16:18
[...]

[...]

[Afbeelding]
Hoop geld (eigenlijk te veel) maar er is gelukkig geen troep geleverd.

Waarschijnlijk geen beun haas aangezien het kenmerk van beun hazen is goedkoop en troep leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
[...]

[...]

[Afbeelding]
80 Euro materiaal
75 Euro voorrijkosten
545 uurloon
Ik ga me laten omscholen :)

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devriesjande
John245 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 11:51:
[...]

80 Euro materiaal
75 Euro voorrijkosten
545 uurloon
Ik ga me laten omscholen :)
Je vergeet het 'Klein materiaal'.🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carefree7
Bedankt allemaal. Gezien hun oneerlijke prijsstelling heb ik niet echt veel vertrouwen in hun bewering dat dit überhaupt vervangen moest worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
devriesjande schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 12:01:
[...]

Ik doe er voor jou 10 euro bij. :)

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackshelve
[...]

[...]

[Afbeelding]
Dat is wel afzetterij. Ik zou 250 inclusief btw berekent hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackshelve
devriesjande schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 12:01:
[...]

Montagedraad en (twin)adereindhulsen moeten ook aangeschaft worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:23
Was het alleen vervangen, of zat er ook storing zoeken in de uren verwerkt ? En avond/weekend spoed werk of reguliere werktijden.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-09 14:23
adjego schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 11:13:
[...]

Even ter beeldvorming kwa huidige prijzen:
- Aardlekschakelaar: 27 euro (meest linkse)
- Automaten 4x: 8,50 euro per stuk.

Totale kosten aan materiaal: 61 euro |:(
Bij Sander V kost een ABB Aardlekschaklaar net geen €50 en een automaat net geen €15

Dus ik weet niet waar je jouw prijzen vandaan haalt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
AtRi schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 17:03:
[...]

Bij Sander V kost een ABB Aardlekschaklaar net geen €50 en een automaat net geen €15

Dus ik weet niet waar je jouw prijzen vandaan haalt.
Nou sandervunderink.nl dus bijvoorbeeld.

Aardlekschakelaar €26,50: https://www.sandervunderi...-30ma-f202-a-40-0-03.html

Automaat €8,41: https://www.sandervunderi...-b16-1p-n-sn-201-b16.html

Misschien is het meer de vraag waar jij je prijzen vandaan haalt? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
carefree7 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 09:00:
Dus nu heb je nog steeds iets verkeerds geïnstalleerd?

Dat een elektricien bij jouw vriend woekerprijzen rekent, betekent natuurlijk niet dat deze andere geen gelijk had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uaT
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 31-08 10:29

uaT

@carefree7 Was dat bij een electricien die bovenaan in google staat met een 085 nummer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carefree7
Erwin_83 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 14:49:
Was het alleen vervangen, of zat er ook storing zoeken in de uren verwerkt ? En avond/weekend spoed werk of reguliere werktijden.
Het was zondag. Behalve dat hij uitlegde hoe onveilig dit hele systeem is, was hij zo'n 40 minuten bezig met het vervangen van die 4 schakelaars.
Xander schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 17:30:
[...]

Dus nu heb je nog steeds iets verkeerds geïnstalleerd?

Dat een elektricien bij jouw vriend woekerprijzen rekent, betekent natuurlijk niet dat deze andere geen gelijk had.
Destijds zei hij dat de schakelaar niet geschikt was voor mijn huidige installatie. Ik geloof dat hij zei dat ik een driefasige schakelaar had, terwijl mijn huis slechts eenfasig is. Dat is alweer een tijdje geleden en ik heb nu wel driefasig in mijn huis.

Ik kan het helemaal mis hebben, maar op basis van mijn zeer beperkte steekproef van willekeurig gebelde elektriciens via internet krijg ik de indruk dat ze vaak voorstellen om dingen te vervangen, ook al werken ze nog prima.
uaT schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 17:48:
@carefree7 Was dat bij een electricien die bovenaan in google staat met een 085 nummer?
Het zou me niet verbazen als het inderdaad een van de eerste resultaten op Google was.
Maar hoe moet een willekeurig persoon dan een goede elektricien vinden? Meestal vind je goede mensen via aanbevelingen van mensen die je kent. Want zelfs op plaatsen als Werkspot heb je soms mensen met veel goede recensies, maar dan is het toch niet echt een positieve ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uaT
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 31-08 10:29

uaT

Als je hier nou een foto van je hele groepenkast (zonder deksel) plaatst krijg je gratis advies van experts! :)

Electricien gewoon in de buurt zoeken, genoeg betrouwbare bedrijven

[ Voor 25% gewijzigd door uaT op 24-06-2025 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smartbikers
devriesjande schreef op maandag 23 juni 2025 @ 23:32:
[...]

Je moet de bedrading anders aansluiten. Er zitten nu 2 schakelaars aangesloten als 'hotelschakelaars'.
Als je geluk hebt loopt alle bedrading richting schakelaars via de centraaldoos boven de lamp.
Als je nog een keer geluk hebt zit er op de schakelaar 'bij binnenkomst' een bruine en twee zwarte aders Eén van de zwarte aders vervalt en de andere zwarte gebruik je om de lamp te schakelen..
De andere schakelaar moet je vervangen door een pulsschakelaar. Eén van de drie zwarte aders vervalt. De andere twee zwarte aders sluit je aan op de contacten P1 en P2 van de lamp.
Het is op dit moment als volgt aangesloten
Links
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R2gJtq5-1XorJadSRkoFGJEUmmE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m3MDN8eS48dWRxj1JsTFaEXW.jpg?f=fotoalbum_large
Rechts
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ddCu5S5D0_On_H-jeZJ2yjzS9wE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/16WSuVYxe6tnQFJj9366DWXT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bCyUwHe2H_3V9N4PQrxwlR-4Fls=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O5uRgT1LHMVDqmk0iNd8WUls.jpg?f=fotoalbum_large

En ik heb een flos onderdeel met fase nul en aarde aansluiting
En de dimmodule met de volgende aansluitingen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gahUkngIPoAg3fO2SJElf2aRZ_U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V829SwEfwKj36QgyLNNp4Jdk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GGxiODroR4VLwPHw7Pi1VGErNU4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e8uObBO3tWjUYNfJP5W8fbT4.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik twee dimmers wil hoe kan ik dit het best aansluiten ?
Fase, aarde en nul op kroonblokje, maar pak ik die uit de lasklem of ? en wat daarna? Welke draden moeten naar de dim module ?

[ Voor 20% gewijzigd door Smartbikers op 24-06-2025 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
Op twee plaatsen dimmen kan ook. Dan moet je de lamp rechtstreeks op de spanning aansluiten. En twee pulsschakelaars monteren. Volgens je tekening loopt de bedrading tussen de twee schakelaars niet via de centraaldoos boven de lamp.Je moet daarom vanaf de centraaldoos twee aders naar elke schakelaar trekken. En parallel aansluiten op P1 en P2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-09 14:23
Xander schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 17:29:
[...]

Nou sandervunderink.nl dus bijvoorbeeld.

Aardlekschakelaar €26,50: https://www.sandervunderi...-30ma-f202-a-40-0-03.html

Automaat €8,41: https://www.sandervunderi...-b16-1p-n-sn-201-b16.html

Misschien is het meer de vraag waar jij je prijzen vandaan haalt? ;)
Ik heb duidelijk niet goed genoeg gekeken, blijkbaar alleen de duurste ABB automaten gezien de Flexline en Flexomaat. 😞

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
carefree7 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 18:18:
[...]

Het was zondag. Behalve dat hij uitlegde hoe onveilig dit hele systeem is, was hij zo'n 40 minuten bezig met het vervangen van die 4 schakelaars.

[...]

Destijds zei hij dat de schakelaar niet geschikt was voor mijn huidige installatie. Ik geloof dat hij zei dat ik een driefasige schakelaar had, terwijl mijn huis slechts eenfasig is. Dat is alweer een tijdje geleden en ik heb nu wel driefasig in mijn huis.

Ik kan het helemaal mis hebben, maar op basis van mijn zeer beperkte steekproef van willekeurig gebelde elektriciens via internet krijg ik de indruk dat ze vaak voorstellen om dingen te vervangen, ook al werken ze nog prima.

[...]

Het zou me niet verbazen als het inderdaad een van de eerste resultaten op Google was.
Maar hoe moet een willekeurig persoon dan een goede elektricien vinden? Meestal vind je goede mensen via aanbevelingen van mensen die je kent. Want zelfs op plaatsen als Werkspot heb je soms mensen met veel goede recensies, maar dan is het toch niet echt een positieve ervaring.
Helaas is dit precies waar die cowboys op inspringen. Er is over het algemeen altijd een bepaalde spoed bij dit soort problemen in huis, dus zorgen ze voor zichtbaarheid op google. Probeer altijd een lokale partij te vinden, en bel deze rechtstreeks, dat is de enige tip die ik kan geven.

Daarnaast ben ik eigenlijk wel benieuwd wat hier eerst in zat in de groepenkast. Want om zomaar ineens 4 extra groepen te plaatsen, geeft mij ook wel een vreemd gevoel sowieso al.

Ik weet niet of je nog foto's hebt van de situatie hiervoor? Altijd interessant wat die cowboys dan ook weer aan componenten eruit schroeven en meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smartbikers
devriesjande schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 21:02:
Op twee plaatsen dimmen kan ook. Dan moet je de lamp rechtstreeks op de spanning aansluiten. En twee pulsschakelaars monteren. Volgens je tekening loopt de bedrading tussen de twee schakelaars niet via de centraaldoos boven de lamp.Je moet daarom vanaf de centraaldoos twee aders naar elke schakelaar trekken. En parallel aansluiten op P1 en P2.
Ik denk toch dat ik maar 1 draaiknop neem en 1 drukknop. Als ik bij de drukknop zou willen draaien dan moet ik om de hoek kijken om te zien wat er gebeurt met de lamp, dat vind de vrouw achteraf gezien ook niet handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09 08:56
Vraag. Ik ga een vriend helpen met stroom/verlichting in de tuin. De tuin is vrij groot. Totale perceel is 1500m2. het perceel is een vierkant/rechthoek met in 1 hoek de woning en dan 3 randen van 40/50 meter rondom.

Er liggen 2 groepen van 2.5m kwadraat maar vanwege spanningsverlies kan ik niet alleen maar met 2.5m kwadraat werken. 4mm dik werkt tot 75 meter vanaf de meterkast en 100 meter dan heb ik al 10mm kwadraat nodig.

Momenteel zet ik in op een tracé/backbone van 6mm kwadraat die vanaf de eerste kabeldoos die gevoed wordt met de 2.5mm2 kwadraat (deze afstand is binnen 25 meter). Vandaaruit dus 6mm naar 3 a 4 strategische kabeldozen.

Nu ben ik opzoek naar een goede oplossing. Ik kan een IP66 kabeldoos met wartels op een plank monteren met afdakje. Dat is dan bestand tegen waterstralen maar niet tegen onderdompeling. Nadeel de dozen staan verticaal en daarmee steken zichtbaar uit boven de keerwanden.

Andere oplossing is een waterdichte IP67 doos die plat ligt, alleen vind ik die niet echt bij elektramat of een andere elektronica boer.

En daaropvolgend, ga ik met wago's/lasklemmen in de weer, of kan ik het beter op een rails zetten en zo verdelen. Het idee is dat de backbone er nu in komt te liggen nu men bezig is het met grondwerk en men later dan flexibel genoeg is om af te takken voor wcd's en verlichting waar nodig.

aanvullend de aanvoer van 2.5mm2 ligt al in de beton onder het terras door, geplaatst door de installateur bij opleveren woning. Hier iets anders van maken (idealiter 5x4mm2 of 5x6mm2) is niet mogelijk.

[ Voor 7% gewijzigd door loewie1984 op 25-06-2025 16:10 ]

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@loewie1984 Waarom is het spanningsverlies van belang? Wat komt er meer dan alleen een led lampje?
Die 2,5mm2 in het beton ligt niet in een pijp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loewie1984
onetime schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 16:35:
@loewie1984 Waarom is het spanningsverlies van belang? Wat komt er meer dan alleen een led lampje?
Die 2,5mm2 in het beton ligt niet in een pijp?
Die 2.5mm ligt in een pijp tot waar die de woning verlaat. Alleen toen hebben ze er een terras op gegooid.
Wat er meer op komt dan een led lamp? Nu geen idee. Misschien een heater, misschien een warmtepomp voor een zwembad/jacuzi, you name it.

De nen1010 is toch duidelijk: Volgens NEN 1010 mag het spanningsverlies in een elektrische installatie niet meer dan 5% bedragen tussen het begin van de installatie en de aansluitpunten

Je kan maar 1 keer geld uitgeven aan een goede kabel. Dus 150 meter xmvk-as 2x6 kost 760 eu in de btw of je gaat goedkoper maar achteraf aanpassen is lastig. Ik wil vooruit anticiperen op wat komen gaat. En m'n maat kan ook niet in de toekomst kijken. Ze hebben het over een overkapping, een zwembad eventueel.

Je kan ook zeggen bij dergelijke investeringen moet je dan maar accepteren dat je je tuin in een later stadium gaat openbreken om alsnog 5x6mm uit de meterkast te krijgen.

Feit blijft dat ze van dat tracé wel de vruchten plukken als je flexibel wilt zijn. Ik heb geen zin om om de 10 meter met een gietmof te gaan werken, extra lussen voor als er toch nog ergens een kabel in moet en een nieuwe mof gezet moet worden.

[ Voor 9% gewijzigd door loewie1984 op 25-06-2025 16:43 ]

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Tja, als er 'n heel bijgebouw (of dergelijks) aan komt te hangen, dan gaat het wellicht ergens over. Aan de andere kant maakte die andere installateur zich er dus ook niet druk over, @loewie1984.

Hier ligt 2,5mm2 naar een afdak waar ik onlangs PV op heb gelegd met zo'n 800W oplossing én een opbrengstmeter die ook voltage meet (MID gecertificeerd). Ik weet het exacte tracé niet (van vorige bewoners) maar 't moet toch zeker 50 meter zijn. En ik zie weinig spannends (P1 vs. die nieuwe meter).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@loewie1984 De meterkast zit toch ergens vlak bij de voordeur? Dicht bij de buitenkant van de woning?
Is het geen optie om om het huis heen te gaan met de kabel? Het huis is toch geen 50m breed? Heb je die 2x 2,5mm voor het terras. Is de belasting van de kabel helemaal naar achteren ook weer lager, want het terras is al voorzien. En meer verdeeld over verschillende groepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 20:34

pvg

loewie1984 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 16:05:
Vraag. Ik ga een vriend helpen met stroom/verlichting in de tuin. De tuin is vrij groot. Totale perceel is 1500m2. het perceel is een vierkant/rechthoek met in 1 hoek de woning en dan 3 randen van 40/50 meter rondom.

Er liggen 2 groepen van 2.5m kwadraat maar vanwege spanningsverlies kan ik niet alleen maar met 2.5m kwadraat werken. 4mm dik werkt tot 75 meter vanaf de meterkast en 100 meter dan heb ik al 10mm kwadraat nodig.

Momenteel zet ik in op een tracé/backbone van 6mm kwadraat die vanaf de eerste kabeldoos die gevoed wordt met de 2.5mm2 kwadraat (deze afstand is binnen 25 meter). Vandaaruit dus 6mm naar 3 a 4 strategische kabeldozen.

Nu ben ik opzoek naar een goede oplossing. Ik kan een IP66 kabeldoos met wartels op een plank monteren met afdakje. Dat is dan bestand tegen waterstralen maar niet tegen onderdompeling. Nadeel de dozen staan verticaal en daarmee steken zichtbaar uit boven de keerwanden.

Andere oplossing is een waterdichte IP67 doos die plat ligt, alleen vind ik die niet echt bij elektramat of een andere elektronica boer.

En daaropvolgend, ga ik met wago's/lasklemmen in de weer, of kan ik het beter op een rails zetten en zo verdelen. Het idee is dat de backbone er nu in komt te liggen nu men bezig is het met grondwerk en men later dan flexibel genoeg is om af te takken voor wcd's en verlichting waar nodig.

aanvullend de aanvoer van 2.5mm2 ligt al in de beton onder het terras door, geplaatst door de installateur bij opleveren woning. Hier iets anders van maken (idealiter 5x4mm2 of 5x6mm2) is niet mogelijk.
Als er alleen een paar led lampjes op komen: 2.5mm2 verlengen en dan afzekeren met een 6A automaat?
Als ze het gaan hebben over laadpalen, jucuzzi’s, accu’s enz., moet de tuin toch open om een 3fasen onderverdeler in garage/bijgebouw oid te hangen…

Je hebt in de bouwmarkt gewoon lasdozen met giethars. Die kun je ingraven buiten het zicht. (Wel eerst testen of alles goed zit…)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@loewie1984 Wat @pvg al opbrengt: 3fasen is wel een goed idee als je grotere vermogens over langere afstand moet transporteren; neem een 3fase kabel naar een onderverdeler en je kan waarschijnlijk met een 4x 2,5mm2 YMVK-as toe. Moet de belasting (/ teruglevering bij panelen / accu) wel over de fasen te verdelen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 18:55
loewie1984 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 16:05:

Hoeveel scenarios wil je afdekken? Je spanningsval berekening gaat zo te zien uit van een belasting van 16 ampere enkelfasig. Moet er achter in de tuin een heater komen? Of komt die bij huis? Voor een hottub zou je eigenlijk al 3 fasen willen hebben liggen misschien dus is een enkelfase 10mm2 ook al niet optimaal. Laadpaal ooit?
Als het er echter omgaat dat er een lampje op de oprit komt en een stopcontact voor de heggenschaar achter in de tuin en je zou maar 4 ampere trekken dan is 2,5mm2 voldoende (en zou zelfs 1,5 mm2 kunnen als de afstand onder de 74 meter blijft)
Dus je vriend moet bedenken wat hij waar ooit wil hebben en of hij daarvoor het geld nu over heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loewie1984
Ja we hebben gisteravond de knoop doorgehakt. Blijven voor nu bij 2.5 kwadraat. Dat is dan goed voor telefoon/laptop adapters en het station van een grasmaaier.
Ik leg wel een trace rondom achter de keerwanden met 4 kabeldozen en dan kan van daaruit strategisch afgetakt worden.

Als die jacuzi of zwembad er ooit komt gaat de schop erin.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
@loewie1984 Niet de mooiste en goedkoopste optie, maar als ik je zo hoor denk ik dat je je vriend moet aangeven dat het terras er (deels) uit moet.
Zorg dat je een royale mantelbuis vanuit de fundering in ieder geval tot voorbij dat terras krijgt (120/150 oid).
Dan kan je vanuit daar alsnog iig je stroomvoorziening in 4x6mm2 YMvK-as gelegd worden, en kan er mogelijk ook datakabel etc. gelegd worden naar de toekomstige overkapping.

Het mooiste is en blijft in stervorm de boel uitleggen, evt. zelfs extreem als in een onderverdeler/verdeling in de toekomstige overkapping.

edit:
Dan kan je evt. dus vanuit je overkapping ofzo verder uitleggen in ster-verdeling, of dus vanuit de woning.
Maar is het terras geheel rondom de woning gelegd ofzo dat je dat zo aangeeft, of is er toch met een kleine omweg wel ergens iets mogelijk om die doorvoer te maken?
Want zeker als je mogelijk jacuzzi etc wilt gaan plaatsen daar dan ben je alles wel nodig.

P.S. mantelbuizen (flexibel?) naar tactische plekken leggen in die tuin voordat er verdere werkzaamheden gaan gebeuren lijkt me wel heel handig, al is het b.v. maar naar alle uiterste hoeken zodat je evt vanaf daar verder kunt werken.

[ Voor 34% gewijzigd door Annuk op 26-06-2025 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
@Annuk ik waardeer dat je mee denkt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ugaRVwqNamYxIM6ZM87KBB-5H9A=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/moKIPMXJaXJp70xV4xnJI5By.png?f=user_large

De rode bolletjes daar komt 2.5mm m2 naarboven. De zwarte lijnen zijn de keerwanden, daar ga ik het tracé achterleggen.

Het grijze vlak is het terras.
De kabels komen allemaal boven bij net (zeg 6 maanden geleden) aangelegd terras. Het is geokeramiek en ligt dus op een bed van zand/cement. Daar kan men niet meer bij. Enige wat nu nog kan is met een mantelbuis naar de garage, maar hij zegt nu zelf dat dit van latere zorg is. Er zijn nu grondwerkers iedere dag voor 2 weken lang bezig in zijn tuin dus het is ook een gevalletje op tijd vooruit kijken en een plan maken ipv op het moment zelf een plan maken.

Daar kan ik weinig meer aan veranderen.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
loewie1984 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 11:05:
@Annuk ik waardeer dat je mee denkt.
[Afbeelding]

De rode bolletjes daar komt 2.5mm m2 naarboven. De zwarte lijnen zijn de keerwanden, daar ga ik het tracé achterleggen.

Het grijze vlak is het terras.
De kabels komen allemaal boven bij net (zeg 6 maanden geleden) aangelegd terras. Het is geokeramiek en ligt dus op een bed van zand/cement. Daar kan men niet meer bij. Enige wat nu nog kan is met een mantelbuis naar de garage, maar hij zegt nu zelf dat dit van latere zorg is. Er zijn nu grondwerkers iedere dag voor 2 weken lang bezig in zijn tuin dus het is ook een gevalletje op tijd vooruit kijken en een plan maken ipv op het moment zelf een plan maken.

Daar kan ik weinig meer aan veranderen.
Pak die 2,5mm2 achter het huis (in de schaduw op je foto) voor inderdaad daar beetje rondom huis (neem aan dat dat je genoemde terras is daar??)

Vervang die rode stip aan de "onderkant" van het huis (neem aan bij de garage) nu direct voor 6mm2, evt direcht doorleggen naar de hoek rechts onder (daar komt terras???)
en gooi evt. vanaf daar (of vanaf de garage) aangezien er nu grondwerkers etc. zijn direct naar de andere hoeken een mantelbuis, daar prijzen jullie jezelf later heel gelukkig mee.
Want als ik je verhaal goed begrijp wordt nu de tuin aangelegd, en dan wil je over een X tijd niet je halve mooi aangelegde tuin overhoop halen omdat er toch nog kabel/leiding X ergens naartoe wilt.

Misschien een idee (ook al wordt het nu nog niet gebruikt) direct tyleen slang te leggen naar het mogelijke punt waar de/een overkapping komt, als je daar stromend water wilt (voor b.v. buitenkeuken oid?) dan ligt dat er ook al namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
Annuk schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 11:24:
[...]

Pak die 2,5mm2 achter het huis (in de schaduw op je foto) voor inderdaad daar beetje rondom huis (neem aan dat dat je genoemde terras is daar??)
Nee ik doelde op het grijs gearceerde vlak wat ik met paint getekend heb rechtsonderin op de foto. Daar komt nu een nieuw terras.

Maar je tips zijn waardevol. Ik zal kijken of het nog lukt die andere kabel te laten vervangen. Ben er bang voor.

discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smartbikers
Hoi,
Ik heb weer het e.e.a. uitgezocht mbt het kunnen dimmen en de volgende tekenen gemaakt.

We hebben een Floss arrangement lamp waar de leddimmer kit (1-10v) in de kap zit en ook een fase/nul/aarde naar een powersupply kit.

We willen:
1) 1 schakelaar hebben met een 1 en uit knop
2) 1 dimmer hebben in de keuken waarmee we de lamp (net als bij 1) ook aan en uit kunnen zetten maar ook kunnen dimmen.

Ik kom nu op het volgende schema uit en wil dit graag bij jullie valideren. Is dit logisch of maak ik ergens een denkfout (twijfel zit vooral bij de twee schakeldraden bij de dimmer waar die heen moeten en de bruine fase draad.
Bovenaan zitten diverse lasklemmen fase, nul en aarde.

Alvast dank voor het meedenken Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u4UqxkBhbtIFJdSy_Y9FZjNVoLw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lcH9DS4j1TPsfmO9D4GGOYsb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:38
@Smartbikers Dat gaat niet werken zo. De middelste twee pinnen vormen puur een aan-uit schakelaar bedoelt om de L naar de driver mee te schakelen. Plaatje uit de handleiding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IZrsQmpg-hnVDmk-L-xkbjnMLls=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/KjNlRVPdxqndkgJFQUBW0DH9.png?f=user_large

De Gira oplossing is dat je voor de versie gaat met toetsfunctie (0308 00) aan een stroomstootschakelaar waar je dan ook een extra pulsdrukker op aan kunt sluiten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M-e19eYp9PV6lNEzQqp7uxOfAzw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WINm3UVNq2mbUhaB2D4LngFc.png?f=fotoalbum_large

Als alternatief zou je gewoon de wisselschakeling kunnen houden en de 0-10V Potentiometer er naast plaatsen. Indrukken heeft dan alleen geen functie.

[ Voor 7% gewijzigd door Septillion op 27-06-2025 13:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• devriesjande
@Smartbikers
Ik heb je vraag eerder al beantwoord.
Je moet naar de schakelaar een zwarte draad trekken rechtstreeks naar de lamp. In plaats van de dimmer kan je het beste een pulsschakelaar plaatsen. En met twee aders op de klemmen P1 en P2 aansluiten.

[ Voor 80% gewijzigd door devriesjande op 27-06-2025 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
Mijn tuin is helemaal aangepakt waarbij ik de bestaande mantelbuis voor de elektra en ethernet kabels vanuit het huis naar het schuurtje via een betere route heb gelegd en daarnaast nog twee YMvK-as kabels en een extra mantelbuis erbij heb gelegd zodat ik in elke hoek van de tuin elektriciteit heb. Het schuurtje zelf staan namelijk ook op een hoek. ;)

Maar dan heb je opeens 4 dingen die uit de grond komen waar je wat mee moet:
Mantelbuizen en kabels uit de grond in de schuur

Op de zwarte wand moet een klein verdeel-/meterkastje komen grofweg op ooghoogte en de elektra kabels wil ik daarnaartoe brengen via de paal die links in beeld is.
Maar hoe krijg je die daar allemaal netjes op gemonteerd is de vraag?

Wil ze namelijk zoveel mogelijk aan de binnenkant van de paal plaatsen omdat je van links het schuurtje binnenkomt en dan is het niet zo handig als er allemaal buizen en kabels op zitten die uitsteken.
En de zwarte wand is op veel plekken vrij dun dus lastig daar wat op te bevestigen.

Eerst begonnen de kabels en grote mantelbuis naar links richting paal te brengen:
Kabels en grote mantelbuis naar links verplaatst
Als test de dikkere 50mm mantelbuis met een 50mm pvc beugel vast gezet, klemt goed op de buis en laat aan de rechterkant tussen buis en wand precies genoeg ruimte voor de 40mm mantelbuis dus dat komt perfect uit! :*)

Deze daarom verder gebeugeld en de dunnere buis ook meer naar links gebracht en er naast vastgezet met tyraps:
Mantelbuizen en kabels uit de grond gedeeltelijk vastgezet
Met die tyraps ben ik alleen niet erg tevreden want de kleinere buis kan nu om de grotere buis heen draaien aangezien ze beiden rond zijn. :/
En ziet er ook niet mooi uit dus dat moet anders! ;)
Ik heb wel wat ideetjes om het weer met pvc vast te zetten :P

Heb trouwens ook nog overwogen om de mantelbuizen in te korten en dan enkel de kabels via de paal omhoog te brengen maar besloten om dat niet te doen. Je kan ze namelijk niet te kort maken want dan loopt er zand in en je wilt ze ook niet los laten uitsteken dus moet je ze toch vastzetten, ook al is het maar een klein stukje, en dan kan je net zo goed door omhoog gaan.

Plus er komt al 3 kabels uit die dikke mantelbuis, een 4x4+4mm2 YMvK-as kabel plus 2 cat7 SFTP outdoor netwerkkabels. Als je die allemaal individueel moet gaan vast zetten is dat meer werk en kost dat ook nog eens meer ruimte.
En ik weet ook nog niet precies hoeveel kabels er in de kleinere mantelbuis gaan komen want die moet ik nog gaan bedenken en trekken. Dan zouden het nog meer losse kabels worden. :X

Het idee voor de twee losse grondkabels is om deze vast te zetten links van de dikke buis, op het hout waar ook de pvc beugels op zitten of het gedeelte van de dikke paal wat daar haaks op staat.
Nog even kijken wat het best past en hoe dat vast te zetten.

Wordt vervolgd…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smartbikers
devriesjande schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 23:45:
@Smartbikers
Ik heb je vraag eerder al beantwoord.
Je moet naar de schakelaar een zwarte draad trekken rechtstreeks naar de lamp. In plaats van de dimmer kan je het beste een pulsschakelaar plaatsen. En met twee aders op de klemmen P1 en P2 aansluiten.
Wat bedoel
Je met zwarte draad rechtstreeks naar de lamp?
Ik heb op de lamp een power module die ik aansluit met fase nul en aarde.
Ik heb ook een dimmodule. En vanaf daar horen draden naar de lamp te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Een collega van mij woont in een oud huis. Hij heeft een installatie met 2 installatieautomaten, 4 ouderwetse smeltzekeringen en alles is aangesloten op een "gestelsluitingsschakelaar" die vervolgens weer aangesloten zit op de meter.

Ik kan er bijzonder weinig over vinden op internet, maar lees wel dat het anders werkt dan een aardlekschakelaar. Ik begrijp alleen niet zo goed het verschil met een normale aardlekschakelaar en hoe veilig deze oplossing nog is hedendaags. Is er hier wellicht iemand die nog ervaring heeft met een dergelijke schakelaar? Zou je dit nog 5 jaar kunnen laten zitten (tot een grote verbouwing) of is advies om dit zo snel mogelijk te vervangen?

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@Smartbikers Hij bedoelt dat je dimmermodule ook al een ingang heeft voor een pulsdrukker. Die naar twee plekken brengen is ook een optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@BastiaanN Ken het niet, maar wat ik vind is dat het de stroom door de PE monitort. Dus dan beveiligt het niet voor aanraking door een persoon. Dus iets veilig dan niets maar mijlen ver achter een moderne kast met gewoon type A aardlekbeveiliging.

Gezien het er al even zit kan je het ook nog wel even laten zitten. Maar op zich is de boel vervangen redelijk op zichzelf staand. Dus ik zou het lekker nu vervangen voor iets toekomstbestendigs. (Ofwel, genoeg kastruimte en eventueel al loze automaten.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devriesjande
@Smartbikers
Wat ik bedoel is het volgende:
Op 1 van de huidige schakelaars zit een bruine draad. Vanaf deze schakelaar gaan 2 zwarte draden naar de andere schakelaar. Volgens je tekening lopen deze draden niet via de lasdoos boven de lamp maar rechtstreeks tussen de twee schakelaars. Ze zijn daardoor niet te gebruiken in de nieuwe situatie. Er moet vanaf de schakelaar waar de bruine ader op zit een nieuwe zwarte draad komen die je aansluit op klem L van de lamp. Zo kan je de lamp aan en uit zetten.
Om de lamp te dimmen heb je een dimmodule gekocht.
Deze dimmer kan je via twee aders aansluiten op de 0-10 volt contacten van de lamp.
Wat ook kan is het plaatsen van een terugverende pulsschakelaar. Door deze schakelaar in te drukken kan je de lamp dimmen. Van deze schakelaar moeten twee draden lopen naar de aansluitingrn P1 en P2 van de lamp.

[ Voor 14% gewijzigd door devriesjande op 27-06-2025 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:23
Vliegvlug schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 00:39:
Mijn tuin is helemaal aangepakt waarbij ik de bestaande mantelbuis voor de elektra en ethernet kabels vanuit het huis naar het schuurtje via een betere route heb gelegd en daarnaast nog twee YMvK-as kabels en een extra mantelbuis erbij heb gelegd zodat ik in elke hoek van de tuin elektriciteit heb. Het schuurtje zelf staan namelijk ook op een hoek. ;)

Maar dan heb je opeens 4 dingen die uit de grond komen waar je wat mee moet:
[Afbeelding: Mantelbuizen en kabels uit de grond in de schuur]

Op de zwarte wand moet een klein verdeel-/meterkastje komen grofweg op ooghoogte en de elektra kabels wil ik daarnaartoe brengen via de paal die links in beeld is.
Maar hoe krijg je die daar allemaal netjes op gemonteerd is de vraag?

Wil ze namelijk zoveel mogelijk aan de binnenkant van de paal plaatsen omdat je van links het schuurtje binnenkomt en dan is het niet zo handig als er allemaal buizen en kabels op zitten die uitsteken.
En de zwarte wand is op veel plekken vrij dun dus lastig daar wat op te bevestigen.

Eerst begonnen de kabels en grote mantelbuis naar links richting paal te brengen:
[Afbeelding: Kabels en grote mantelbuis naar links verplaatst]
Als test de dikkere 50mm mantelbuis met een 50mm pvc beugel vast gezet, klemt goed op de buis en laat aan de rechterkant tussen buis en wand precies genoeg ruimte voor de 40mm mantelbuis dus dat komt perfect uit! :*)

Deze daarom verder gebeugeld en de dunnere buis ook meer naar links gebracht en er naast vastgezet met tyraps:
[Afbeelding: Mantelbuizen en kabels uit de grond gedeeltelijk vastgezet]
Met die tyraps ben ik alleen niet erg tevreden want de kleinere buis kan nu om de grotere buis heen draaien aangezien ze beiden rond zijn. :/
En ziet er ook niet mooi uit dus dat moet anders! ;)
Ik heb wel wat ideetjes om het weer met pvc vast te zetten :P

Heb trouwens ook nog overwogen om de mantelbuizen in te korten en dan enkel de kabels via de paal omhoog te brengen maar besloten om dat niet te doen. Je kan ze namelijk niet te kort maken want dan loopt er zand in en je wilt ze ook niet los laten uitsteken dus moet je ze toch vastzetten, ook al is het maar een klein stukje, en dan kan je net zo goed door omhoog gaan.

Plus er komt al 3 kabels uit die dikke mantelbuis, een 4x4+4mm2 YMvK-as kabel plus 2 cat7 SFTP outdoor netwerkkabels. Als je die allemaal individueel moet gaan vast zetten is dat meer werk en kost dat ook nog eens meer ruimte.
En ik weet ook nog niet precies hoeveel kabels er in de kleinere mantelbuis gaan komen want die moet ik nog gaan bedenken en trekken. Dan zouden het nog meer losse kabels worden. :X

Het idee voor de twee losse grondkabels is om deze vast te zetten links van de dikke buis, op het hout waar ook de pvc beugels op zitten of het gedeelte van de dikke paal wat daar haaks op staat.
Nog even kijken wat het best past en hoe dat vast te zetten.

Wordt vervolgd…
Of laatste stuk doen met pvc, 2 stuks of 1 grote met alles erin. Wellicht zelfs in zwart te krijgen.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smartbikers
devriesjande schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 09:20:
@Smartbikers
Wat ik bedoel is het volgende:
Op 1 van de huidige schakelaars zit een bruine draad. Vanaf deze schakelaar gaan 2 zwarte draden naar de andere schakelaar. Volgens je tekening lopen deze draden niet via de lasdoos boven de lamp maar rechtstreeks tussen de twee schakelaars. Ze zijn daardoor niet te gebruiken in de nieuwe situatie. Er moet vanaf de schakelaar waar de bruine ader op zit een nieuwe zwarte draad komen die je aansluit op klem L van de lamp. Zo kan je de lamp aan en uit zetten.
Om de lamp te dimmen heb je een dimmodule gekocht.
Deze dimmer kan je via twee aders aansluiten op de 0-10 volt contacten van de lamp.
Wat ook kan is het plaatsen van een terugverende pulsschakelaar. Door deze schakelaar in te drukken kan je de lamp dimmen. Van deze schakelaar moeten twee draden lopen naar de aansluitingrn P1 en P2 van de lamp.
Dankje! Ik ga even wat uittekenen om te checken of ik het goed begrijp. Lijkt me goed om uit de pulsschakelaar te gebruiken ipv een dimmer zo te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
Ik wil in m’n garage een onderverdeler plaatsen. M’n hoofdzekering is 3x25A, wordt misschien nog 3x35 in de toekomst. Ik wil met 3 fasen naar de garage.

Als ik een B20A automaat in de meterkast doe, en onderverdeel met aardlekautomaten in de garage (16A of minder) zit ik dan goed?

Acties:
  • +6 Henk 'm!
BastiaanN schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 09:06:
Een collega van mij woont in een oud huis. Hij heeft een installatie met 2 installatieautomaten, 4 ouderwetse smeltzekeringen en alles is aangesloten op een "gestelsluitingsschakelaar" die vervolgens weer aangesloten zit op de meter.

Ik kan er bijzonder weinig over vinden op internet, maar lees wel dat het anders werkt dan een aardlekschakelaar. Ik begrijp alleen niet zo goed het verschil met een normale aardlekschakelaar en hoe veilig deze oplossing nog is hedendaags. Is er hier wellicht iemand die nog ervaring heeft met een dergelijke schakelaar? Zou je dit nog 5 jaar kunnen laten zitten (tot een grote verbouwing) of is advies om dit zo snel mogelijk te vervangen?
Zo snel mogelijk vervangen. Gestelsluitingsschakelaars zijn rond de jaren '70 (of misschien al '60?) uit de mode geraakt omdat aardlekschakelaars veel veiliger zijn. En met "uit de mode" bedoel ik: naarstig vervangen want doodeng. Ik was er niet bij (ik was nog niet geboren) maar heb erover gehoord en gelezen.

Het meest logische moment voor vervanging door aardlekschakelaars was zo'n 50 jaar geleden, maar dat is blijkbaar niet gelukt. Dat vind ik zelf geen goede reden om nog langer te wachten, omdat deze dingen echt gevaarlijk zijn.

Een gestelsluitingsschakelaar werkt zoals @Septillion al zei op basis van de stroom door de aardedraad. Daarvoor zet het een spoel in serie met de aarde, waardoor de impedantie naar de aarde enorm is en de kwaliteit van de aarding dus veel slechter wordt dan zonder dat ding.

Met een aardlekschakelaar en aarding samen werkt de aarde in veel situaties als backup als de aardlekschakelaar niet heeft gewerkt. Met een gestelsluitingsschakelaar ben je veel afhankelijker van de werking van de gestelsluitingsschakelaar. Je haalt namelijk al snel niet meer de veilige aanraakspanning voor geaarde apparaten met fout, als de gestelsluitingsschakelaar om een of andere reden niet zou werken - wat ook nog eens een bekend probleem is: net als een aardlekschakelaar kan het ding "blijven plakken". Als de gestelsluitingsschakelaar niet werkt, kan er een gevaarlijke spanning op alle geaarde dingen in het huis blijven staan: niet alleen op het apparaat dat de foutstroom veroorzaakt, omdat alle aardedraden aan elkaar geknoopt zijn.

Het ding heeft dan ook een testknop, en moet regelmatig worden getest om 'm gangbaar te houden en om op tijd te ontdekken wanneer ie niet meer werkt. De kans dat zo'n ding 50 jaar later nog goed werkt, is klein. Zelfs al slaat ie nog af, mogelijk doet ie dat net te traag. Het schijnt ook wel eens te gebeuren dat ze exploderen bij het afslaan na vele jaren (dat gebeurt ook wel eens bij antieke aardlekschakelaars/-automaten).

Bovendien kan een gestelsluitingsschakelaar fouten die niet door de aardedraad gaan, niet herkennen, zoals alle fouten achter ongeaarde stopcontacten. Denk daarbij niet alleen aan herkenbare ongeaarde stopcontacten, maar ook aan dingen waarbij de aardedraad los is geraakt. Dan gaat de stroom immers mogelijk volledig door je lichaam (dodelijk) in plaats van door de aardedraad. En omdat de gestelsluitingsschakelaar werkt op basis van de stroom door de aardedraad, reageert die dan helemaal niet.

Tot slot is een gestelsluitingsschakelaar gebouwd voor het herkennen van gestelsluiting, oftewel kortsluiting tussen fase en het geaarde gestel (de metalen behuizing) van een apparaat. Kleinere lekstromen, die wel dodelijk kunnen zijn, worden niet herkend.

Een aardlekschakelaar is veel veiliger; het verschil is echt heel groot. Die werkt op basis van de verschilstroom tussen fase en nul. De naam "aardlekschakelaar" doet het ding dus geen eer aan, de Belgische term differentieelstroombeschermingsinrichting of de Duitse term foutstoombeschermingsschakelaar (Fehlerstromschutzschalter) geeft beter aan wat 't ding doet: de stroom hoeft niet per se via de aarde te gaan. Een aardlekschakelaar is niet eens aangesloten op de aarde; daardoor vermindert ie de werking van de aarding ook niet, en heb je daarin een zinnige backup voor een aantal situaties waarbij de aardlekschakelaar zou falen. Bovendien kan een aardlekschakelaar van 30 mA ook je leven redden bij kleine lekstromen die lang niet in de buurt komen van de foutstroom door gestelsluiting (fase-aarde-kortsluiting).

Maar gooi de gestelsluitingsschakelaar alsjeblieft niet weg, ik zou 'm tegen betaling van de verzendkosten graag willen hebben om eens te bekijken. Ik heb er wel van gehoord en erover gelezen, maar er nog nooit eentje uit 'n Nederlandse installatie gezien. Zo ben ik erg geïnteresseerd in hoe groot de weerstand over de spoel nou precies is, en hoe groot het probleem omtrent de aanraakspanning van geaarde dingen dus kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14:03
Frantic schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 12:54:
Ik wil in m’n garage een onderverdeler plaatsen. M’n hoofdzekering is 3x25A, wordt misschien nog 3x35 in de toekomst. Ik wil met 3 fasen naar de garage.

Als ik een B20A automaat in de meterkast doe, en onderverdeel met aardlekautomaten in de garage (16A of minder) zit ik dan goed?
Ja. Je hebt de kabel naar de schuur beveiligd. Een 2,5mm2 kabel kan 20A aan. En de eindgroepen blijven ook een soort van selectief t.o.v. de hoofdzekering.
Klein voorbehoud, als jouw garage 50+ m bij je huis vandaan staat kunnen er andere zaken gaan spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
MeTooPV schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 13:38:
[...]

Ja. Je hebt de kabel naar de schuur beveiligd. Een 2,5mm2 kabel kan 20A aan. En de eindgroepen blijven ook een soort van selectief t.o.v. de hoofdzekering.
Klein voorbehoud, als jouw garage 50+ m bij je huis vandaan staat kunnen er andere zaken gaan spelen.
Tnx,

Garage is gewoon aangebouwd en er liggen loze leidingen 👌
Pagina: 1 ... 32 ... 42 Laatste