Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Juerd schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 13:11:
[...]

Maar gooi de gestelsluitingsschakelaar alsjeblieft niet weg, ik zou 'm tegen betaling van de verzendkosten graag willen hebben om eens te bekijken. Ik heb er wel van gehoord en erover gelezen, maar er nog nooit eentje uit 'n Nederlandse installatie gezien. Zo ben ik erg geïnteresseerd in hoe groot de weerstand over de spoel nou precies is, en hoe groot het probleem omtrent de aanraakspanning van geaarde dingen dus kan worden.
Bedankt voor je hele heldere uitleg! Helaas (of gelukkig) heeft mijn collega vanochtend ook gelijk al actie ondernomen door advies in te winnen bij een elektricien, en heeft diezelfde elektricien rond het middaguur al de groepenkast + gestelsluitingsschakelaar vervangen. Kosten waren relatief laag, dus was een nobrainer. Ik heb nog voor je nagevraagd of de oude spullen wellicht zijn blijven liggen, maar die heeft de elektricien helaas meegenomen.

Sorry, ik had hem graag aan je willen geven. ;(

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Frantic schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 12:54:
Ik wil in m’n garage een onderverdeler plaatsen. M’n hoofdzekering is 3x25A, wordt misschien nog 3x35 in de toekomst. Ik wil met 3 fasen naar de garage.

Als ik een B20A automaat in de meterkast doe, en onderverdeel met aardlekautomaten in de garage (16A of minder) zit ik dan goed?
Met de eerdere antwoorden zit je goed als je alleen afname over die kabel hebt.
Bij afname gecombineerd met teruglevering ligt het gecompliceerder.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:27
onetime schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 17:16:
[...]

Met de eerdere antwoorden zit je goed als je alleen afname over die kabel hebt.
Bij afname gecombineerd met teruglevering ligt het gecompliceerder.
Tnx. Mochten er extra zonnepanelen op de garage komen dan trek ik daar via de kruipruimte een aparte kabel voor rechtstreeks naar de meterkast Zodat deze groep bij de reeds aanwezige panelen zit. Brandtechnisch ook wat fijner. Eveneens voor een eventuele laadpaal zal er een aparte kabel getrokken worden.

De onderverdeler zal alleen voor verbruikers ingezet worden. Laders van de e-bikes, gereedschap e.d. en buitenverlichting.

[ Voor 25% gewijzigd door Frantic op 27-06-2025 17:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21:32
MeTooPV schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 13:38:
[...]

Ja. Je hebt de kabel naar de schuur beveiligd. Een 2,5mm2 kabel kan 20A aan. En de eindgroepen blijven ook een soort van selectief t.o.v. de hoofdzekering.
Klein voorbehoud, als jouw garage 50+ m bij je huis vandaan staat kunnen er andere zaken gaan spelen.
Volgens mij is dat iets te kort door de bocht. Zonder kennis van het stelsel (TN of TT) weet je niet of de kabel ook voldoende is beveiligd tegen een aansluiting naar aarde.
Met een TN stelsel zit je een automaat waarschijnlijk goed, maar met een TT stelsel kun je beter een aardlekautomaat nemen. Dat kan er één van 300 mA zijn. Of nog mooier: een selectieve aardlekbeveiliging, dan ben je selectief (vertraagd) in geval van een aardfout in één van de eindgroepen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:36
Selectieve automaten in woonhuis opstelling is wat mij betreft echt overbodig.
Ik zou zo’n distributiegroep gewoon een normaal 30mA aardlekautomaat toepassen en dan in onderverdeler geen aardlekschakelaars toepassen. Het voldoet dan prima aan de eis dat algemeen gebruik groepen aardlekbeveiligd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aVo0m.
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 22:48
Vliegvlug schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 00:39:
Mijn tuin is helemaal aangepakt waarbij ik de bestaande mantelbuis voor de elektra en ethernet kabels vanuit het huis naar het schuurtje via een betere route heb gelegd en daarnaast nog twee YMvK-as kabels en een extra mantelbuis erbij heb gelegd zodat ik in elke hoek van de tuin elektriciteit heb. Het schuurtje zelf staan namelijk ook op een hoek. ;)

Maar dan heb je opeens 4 dingen die uit de grond komen waar je wat mee moet:
[Afbeelding: Mantelbuizen en kabels uit de grond in de schuur]

Op de zwarte wand moet een klein verdeel-/meterkastje komen grofweg op ooghoogte en de elektra kabels wil ik daarnaartoe brengen via de paal die links in beeld is.
Maar hoe krijg je die daar allemaal netjes op gemonteerd is de vraag?

Wil ze namelijk zoveel mogelijk aan de binnenkant van de paal plaatsen omdat je van links het schuurtje binnenkomt en dan is het niet zo handig als er allemaal buizen en kabels op zitten die uitsteken.
En de zwarte wand is op veel plekken vrij dun dus lastig daar wat op te bevestigen.

Eerst begonnen de kabels en grote mantelbuis naar links richting paal te brengen:
[Afbeelding: Kabels en grote mantelbuis naar links verplaatst]
Als test de dikkere 50mm mantelbuis met een 50mm pvc beugel vast gezet, klemt goed op de buis en laat aan de rechterkant tussen buis en wand precies genoeg ruimte voor de 40mm mantelbuis dus dat komt perfect uit! :*)

Deze daarom verder gebeugeld en de dunnere buis ook meer naar links gebracht en er naast vastgezet met tyraps:
[Afbeelding: Mantelbuizen en kabels uit de grond gedeeltelijk vastgezet]
Met die tyraps ben ik alleen niet erg tevreden want de kleinere buis kan nu om de grotere buis heen draaien aangezien ze beiden rond zijn. :/
En ziet er ook niet mooi uit dus dat moet anders! ;)
Ik heb wel wat ideetjes om het weer met pvc vast te zetten :P

Heb trouwens ook nog overwogen om de mantelbuizen in te korten en dan enkel de kabels via de paal omhoog te brengen maar besloten om dat niet te doen. Je kan ze namelijk niet te kort maken want dan loopt er zand in en je wilt ze ook niet los laten uitsteken dus moet je ze toch vastzetten, ook al is het maar een klein stukje, en dan kan je net zo goed door omhoog gaan.

Plus er komt al 3 kabels uit die dikke mantelbuis, een 4x4+4mm2 YMvK-as kabel plus 2 cat7 SFTP outdoor netwerkkabels. Als je die allemaal individueel moet gaan vast zetten is dat meer werk en kost dat ook nog eens meer ruimte.
En ik weet ook nog niet precies hoeveel kabels er in de kleinere mantelbuis gaan komen want die moet ik nog gaan bedenken en trekken. Dan zouden het nog meer losse kabels worden. :X

Het idee voor de twee losse grondkabels is om deze vast te zetten links van de dikke buis, op het hout waar ook de pvc beugels op zitten of het gedeelte van de dikke paal wat daar haaks op staat.
Nog even kijken wat het best past en hoe dat vast te zetten.

Wordt vervolgd…
Ik zou het als volgt doen. De mantelbuizen inkorten en dan een rode (zelfde maat in mm) speciedeksel omgekeerd erop doen. Hiermee sluit je de mantelbuis af. Dan nog even tape erom heen en dan kan er geen water of zand inkomen. In het dekseltje iets kleiner gat boren dan de dikte van de kabel.

Het dekseltje is flexibel dus je trekt hem strak om de kabels heen. Daarna begraaf je de mantelbuis in de grond. Je laat enkel de kabels eruit komen en trek die door in die grijze pvc leidingen en die trek je strak naast elkaar door naar je verdeelkast.

Het ziet er dan heel strak uit. Ik heb het niet in het zicht, wand mijn wand is dubbelwandig. Mijn kabels zie je een heel klein stukje uit de grond komen en gaat dan gelijk de wand naar binnen.

Maar zo zou ik het gedaan hebben in jouw geval.

Speciedeksel kost 70 cent bij de bouwmarkt. Ik zat ook lang na te denken hoe ik die mantelbuis netjes zou dichtmaken totdat ik na lang zoeken een YouTube filmpje zag van iemand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-06 10:50
Vliegvlug schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 00:39:

En ziet er ook niet mooi uit dus dat moet anders! ;)
Ik heb wel wat ideetjes om het weer met pvc vast te zetten :P

Heb trouwens ook nog overwogen om de mantelbuizen in te korten en dan enkel de kabels via de paal omhoog te brengen maar besloten om dat niet te doen.
Kan je geen vierkante/rechthoekige kabelgoot tegen de paal aan schroeven?

Of bij Hornbach.
Afbeeldingslocatie: https://media.hornbach.nl/hb/packshot/as.46402005.jpg?dvid=7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik heb 2x thuisaccu besteld. 1 mag op een gedeelde groep, maar voor 2 moet je 2 verschillende groepen hebben, of natuurlijk een eigen groep.
Nu zit ik dat alvast door te denken hoe en wat.

1: Nu komen ze in de schuur te staan, die heeft al een eigen groep.
Mijn idee is om in het schuurtje een kleine onderverdeling te maken, met bijv. 2x 10A (glaszekering of automaat) voor de accu's, en 1 voor de WCD+verlichting aldaar. Dan hoeft er alleen nog een hoofdschakelaar in om het netjes opgelost te hebben, toch? Vergelijkbaar met een PV verdeler, maar dan met 2x accu ipv 1x PV.

1B: in de meterkast zit het tuinhuisje nu op een B16 eindgroep achter een ALS, maar ik heb evt nog een aardlekautomaat liggen, want die was met 30mA net te licht voor de PV. Misschien wel prettig, ivm de wat grotere kans op aardfouten in de tuin en met de thuisaccu's.

2: Dan twijfel ik alleen nog een beetje of ik de boel achter de rem automaat zet, of net als de PV er voor. Want het is tenslotte zowel invoeding alsook afname.

Bij het ontladen is het logisch om hem er voor te hebben, net als de PV. Dan kunnen ook de grootste stromen lopen.

Maar bij het opladen kan het weer handiger zijn om hem er achter te hebben, zodat die automaat beschermt tegen te hoge stroom door de hoofdzekering. Die kan ik niet zelf resetten namelijk.
Nu heb ik wel eens hoge pieken als de WP aan staat en we bijvoorbeeld gaan koken. En die kunnen dus nog hoger worden als de accu's staan te laden. Al valt eea hopelijk snel genoeg af te schakelen op basis van een automatisering in Home Assistant.

Met 3x eindgroep per ALS verwacht ik ook niet echt dat er meer dan 40A door een ALS zou gaan lopen, want dan moet je via 3 verschillende groepen zwaar belasten, maar het is nu eenmaal iets theoretisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@_ferry_ Je hebt een 1 fase netaansluiting? Anders de accu's op verschillende fases.
Bij 1fase 1B.
Aansluiten tussen de hoofdschakelaar en de remautomaat en de accu's (en andere zaken) temmen met HA.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

onetime schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 11:09:
@_ferry_ Je hebt een 1 fase netaansluiting? Anders de accu's op verschillende fases.
Bij 1fase 1B.
Aansluiten tussen de hoofdschakelaar en de remautomaat en de accu's (en andere zaken) temmen met HA.
Klopt, 1 fase, met het oog op de toekomst (oprit, dus ev laden voor de deur) zal er nog wel een keer 3 fase komen, maar voorlopig kan ik er mee vooruit.
Dan doe ik het voor nu met de onderverdeler en aansluiten tussen hoofdschakelaar en remautomaat.

De pieken zijn er niet vaak, eigenlijk vooral op zondag, als de WP zijn legionellarun doet gaat er daar bijna 4kW naartoe (elektrisch element schakelt bij). En dan komt er bijvoorbeeld nog een wasmachine en Quooker bij. Maar als alles goed werkt, dan kan de accu dat juist in de basis opvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik zit toch nog een beetje te brainfarten over bovenstaande.
Stel dat ik de bestaande groep heb (met wat verbruikers en wat lampjes), en nog 1 dedicated groep extra kan aanleggen zonder al te veel gedoe.

Hebben beide accus dan een "eigen" groep als ik ze op die 2e groep aansluit, en mag ik dus het max vermogen omhoog zetten? Ik zou stellen van niet, omdat er uiteindelijk een andere gebruiker (accu)aan diezelfde groep hangt.
Maar dan denk ik ook even aan micro omvormers die elk maar een paar honderd watt doen, maar bij elkaar wel op 1 kabel/groep zitten.

Maar wordt het weer anders, als ik die groep vervolgens onderverdeeld door er een hoofdschakelaar en 2 (aardlek)automaten van bijvoorbeeld 8A er achter te zetten? Dan hebben ze wel hun eigen groep... En mag het vermogen dus omhoog?

De 2*800watt samen op 1 eigen groep is overigens prima voor ons, dus het is niet dat ik per se een hoger vermogen wil.
Andere optie is de ene accu op de ene groep, begrensd, en de andere accu zonder begrenzing op de aparte groep. Maar mijns inziens is dat om de normen heen werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@_ferry_ "Er zit ruimte in de normen", een draad kan iets meer hebben dan 16A bijvoorbeeld.
Daarom kan een begrensde accu op een gewone groep erbij.
(edit: dit is wel een beetje om de normen heen werken)

En als je een automaat van 6A of 10A neemt geef je respectievelijk 10A of 6A ruimte voor een andere voedingsbron op dezelfde groep. (bij dezelfde bedrading)

Neem die micro-omvormers. die leveren alleen terug. Die accu's kunnen terugleveren en afnemen.
Als je die groep onderverdeeld met 2 automaten zijn alle kabels en draden beveiligd voor alle situaties.

Nee, dat is niet om normen heen werken.

[ Voor 4% gewijzigd door onetime op 29-06-2025 09:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Kortom, 2 accu's die begrensd zijn op 800watt (of misschien zelfs 3*800) op 1 "accugroep" is mogelijk, maar niet ideaal/wenselijk.

Op die groep een onderverdeling maken, maakt het OK om er 2 accu's op aan te sluiten die elk meer dan 800watt terugleveren, mits rekening houdend met max belasting van de kabel, invoer op de groepenpast (rem automaat) en dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:05
Het is inderdaad een risico voor de tweede accu als hij samen zit met nog een accu op een dedicated groep.
Toch zou ik dit liever doen dan een accu aansluiten op een lichtgroep. Een onderverdeling maken is dan een nette oplossing. (soort van PV verdeler).

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ma3d1um
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:09
Vraagje: bij een vriend is zo'n ABB 2x6 3f busboard (LINK) gebruikt voor 12 gewone automaten op 2 aardleks, dus 6 groepen per aardlek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2kT6ievdw_buoc-z9iuof6LBY80=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1bUBjVW1EL7yeM0o13WuMYBO.jpg?f=fotoalbum_large

Van een andere elektricien kregen zij (natuurlijk) de opmerking dat hun groepenkast niet correct was omdat er max 4 groepen per aardlek mogen. Het punt is dat zij brand hebben gehad door een vlamboog ergens anders in huis en daardoor nu erg onzeker zijn over elektra en eigenlijk gewoon 100% willen voldoen aan de regels...

Zijn jullie het met me eens dat ze in dat geval de beide 3f aardleks zouden moeten laten omruilen voor drie gewone aardleks + boven een 3x4 1f busboard?

Ik twijfel alleen of dit niet overdreven is voor een kast die er verder eigenlijk goed uitziet. Gezien de discussie over de "hardheid" van max-groepen-regel en dat het niet zozeer een veiligheidskwestie is maar meer gaat over het beperken van de kans op ongewenst aanspreken van de aardlek.

Dank voor het meedenken!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:58
@ma3d1um Was die regel van max 4 groepen per aardlek niet recent vervallen? Iemand die de laatste versie van de NEN 1010 goed kent?
Verder vind ik het er ook best netjes uitzien. Een paar kleinigheden zijn er altijd wel, maar dit is zeker niet een kast waar alle alarmbellen afgaan.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Andrehj schreef op zondag 29 juni 2025 @ 11:03:
@ma3d1um Was die regel van max 4 groepen per aardlek niet recent vervallen? Iemand die de laatste versie van de NEN 1010 goed kent?
Verder vind ik het er ook best netjes uitzien. Een paar kleinigheden zijn er altijd wel, maar dit is zeker niet een kast waar alle alarmbellen afgaan.
In NEN1010:2020 en C1:2024 staat inderdaad geen harde limiet meer. Nu zou je moeten berekenen dat het totaal van de lekstromen wat je bij normale werking van de aangesloten belasting kunt verwachten niet meer is dan 0,3x de aanspreekstroom van de aardlekschakelaar. Leuker wordt het niet met dit soort normen, ook niet makkelijker. :+

Overigens mag deze kast zo toch niet van NEN1010:2020+C1:2024, want:
134.1.1 De elektrische installatie moet worden aangelegd volgens goed vakmanschap, geleverd door vakkundig personeel, en met het gebruik van de juiste materialen. Elektrisch materieel moet worden geïnstalleerd volgens de instructies van de fabrikant van het materieel.
en:
Er mogen maximaal 4 installatieautomaten achter een aardlekschakelaar worden geplaatst.
ma3d1um schreef op zondag 29 juni 2025 @ 10:59:
Ik twijfel alleen of dit niet overdreven is voor een kast die er verder eigenlijk goed uitziet. Gezien de discussie over de "hardheid" van max-groepen-regel en dat het niet zozeer een veiligheidskwestie is maar meer gaat over het beperken van de kans op ongewenst aanspreken van de aardlek.
Mogelijk gevolg is inderdaad ongewenst aanspreken. Brand zul je hier niet van krijgen.

Trouwens wel een gemiste kans dat ze in een kast met 4-polige aardlekschakelaars alsnog een kookgroep op 1 fase hebben weten te knutselen.
edit:
En hoe zit die kookgroep eigenlijk aangesloten? Is bruin als 2e nuldraad gebruikt? :? Op de foto lijkt het net of er geen 2e nuldraad is. Dat lijkt me eerder reden om (terecht) bang te zijn voor brand.

[ Voor 5% gewijzigd door Xander op 29-06-2025 11:28 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Het is meer een veiligheidskwestie omdat er 4 polige aardlekschakelaars worden gebruikt voor 2 polige eindgroepen. Ook verdient de kookgroep op 1-fase geen schoonheidsprijs, deze moet eigenlijk op 2-fasen maar liever op 3-fasen, in het laatste geval moet de automaat vervangen worden.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:54
Ik zie geen kookgroep, wel twee Hager automaten waar een brug tussen zou moeten zitten.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmoorman
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22:16
Beste Tweakers,
Ik ben bezig een accu systeem aan te leggen met 3 identieke goodwe battery omvormers.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WvoeUSm0qQJay_YUy6bRIAHi0LI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/13uegaG68tLD111ApsBTs7jh.jpg?f=fotoalbum_large
GW5000-BT enkel fase 5000W.
Voor de AC aansluiting heb ik nog 5G6 kabel liggen. Echter ben er niet zeker van aangezien de omvormers dan niet individueel een aparte nuldraad hebben naar de meterkast.
Mij lijkt het op zich geen probleem aangezien de omvormers op het 3 fase netaansluiting komen. In meterkast komen toch alle nuldraden aan één. ik ga geen aardlek gebruiken en was van plan om elke omvormer apart te zekeren met 40A.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
FredvZ schreef op zondag 29 juni 2025 @ 11:34:
Ik zie geen kookgroep, wel twee Hager automaten waar een brug tussen zou moeten zitten.
Beter kijken, dan zie je wel een kookgroep. ;)

Niet ieder merk werkt met zo'n brak los bruggetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucas321
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 29-06 13:17
Iemand ‘n idee van merk van deze lasklemmen /doppen?

Er staat PC232 op. Ik ben namelijk opzoek naar de specificaties.

In onze nieuwbouwwoning zaten deze in een lasdoos waar de grondkabel van de laadpaal 5x4mm2 naar flexibele installatiedraad ging van 6mm2.

Bij het meten van de temperatuur viel op dat deze blokjes 60°C aantikte terwijl de rest van het circuit en componenten niet boven de 40°C kwam. Bij belasting van 3x16amp.

Inmiddels door Wago 221 613 vervangen, probleem opgelost.

Maar wil even kijken of dit op het lijstje van prutswerk erbij kan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9419wB2OgR2vmpWAx0LM6uoy6JA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a11y1g3ZxmDNgcv4Bp0ddyCm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BsO1-bhyP_NNCtc1rRaT2gXsbHM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zP77E45jRbjOfIURgKP0r6oX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ma3d1um
Dank voor de uitgebreide reacties, hier kan ik wel wat mee naar hun toe.
Xander schreef op zondag 29 juni 2025 @ 11:17:
Trouwens wel een gemiste kans dat ze in een kast met 4-polige aardlekschakelaars alsnog een kookgroep op 1 fase hebben weten te knutselen.
...tja, ik heb zelf thuis ook m'n koekgroep ingewisseld voor een 3f alamat nadat ik overging op 3 fasen (vooral voor een betere faseverdeling), maar ik heb toch de indruk dat de helft van het elektro-vakgebied dit maar geneuzel vindt (helaas).
Xander schreef op zondag 29 juni 2025 @ 11:17:

edit:
En hoe zit die kookgroep eigenlijk aangesloten? Is bruin als 2e nuldraad gebruikt? :? Op de foto lijkt het net of er geen 2e nuldraad is. Dat lijkt me eerder reden om (terecht) bang te zijn voor brand.
Hmmnee toch - bedoel je ingaand? Dit lijkt me gewoon goed:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oue8VhH2dNkRY9sUcHwFkHk3ytY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ya1BYp2fLNmnY83LpqelPzso.png?f=user_large

Of bedoel je uitgaand -- dat is niet goed te zien. Maar daar zou het kunnen zijn dat de perilex op een 3f manier is aangesloten (blauw-bruin-zwart-grijs vanaf linksboven) maar wel als kookgroep wordt gebruikt met de beide nullen bovenaan. Dan is bruin inderdaad de 2e nul -- niet netjes, maar ook weer een logisch gevolg van de perilex-hel.
Jim423 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 11:18:
Het is meer een veiligheidskwestie omdat er 4 polige aardlekschakelaars worden gebruikt voor 2 polige eindgroepen.
Ja, dat dacht ik aanvankelijk ook, maar ik zie dat bv. Sander Vunderink dit standaard, voorbedraad verkoopt: https://www.sandervunderi...-40a-had3333-44k-h44.html
FredvZ schreef op zondag 29 juni 2025 @ 11:34:
Scherp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:09

Illusion

(the art of)

bmoorman schreef op zondag 29 juni 2025 @ 11:35:
Beste Tweakers,
Ik ben bezig een accu systeem aan te leggen met 3 identieke goodwe battery omvormers.
[Afbeelding]
Voor de AC aansluiting heb ik nog 5G6 kabel liggen. Echter ben er niet zeker van aangezien de omvormers dan niet individueel een aparte nuldraad hebben naar de meterkast.
Mij lijkt het op zich geen probleem aangezien de omvormers op het 3 fase netaansluiting komen. In meterkast komen toch alle nuldraden aan één. ik ga geen aardlek gebruiken en was van plan om elke omvormer apart te zekeren met 40A.
Dat ligt er vooral aan of je kan garanderen (dat is wat anders dan verwachten) dat óf ze alledrie leveren, óf ze alledrie verbruiken.
Want, worst-case: Als er 2 5kW leveren, en 1 5kW verbruikt, dan heb je 10kW door je nuldraad = 43,5A.
Daar zal je dan de kabel op moeten uitrekenen. Of je kan een 4P (ipv 3P+N) automaat plaatsen die ook de nul beveiligd.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Laatst online: 01:06
Erwin_83 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 09:27:
[...]

Of laatste stuk doen met pvc, 2 stuks of 1 grote met alles erin. Wellicht zelfs in zwart te krijgen.
Dat zou ook nog kunnen ja, heb ik wel de uitdaging hoe ik de overgang van 2 mantelbuizen naar een grotere pvc buis moet maken.
En later zit ik met het probleem dat draden trekken in die kleinere mantelbuis wel erg lastig wordt wanneer alles naar die grote pvc buis gaat, want dan zitten er al 3x een YMvk-as kabel en 2x een netwerkkabel in en moet ik onderin nog de juiste mantelbuis raken.

De kleur vind ik niet zo heel belangrijk in het schuurtje, denk dat rood juist wel lekker opvalt en mijn gezinsleden er daardoor hopelijk aan herinnerd worden op te passen met de trappers van hun fietsen ;)
Maar pvc is in dat opzicht wel beter ja.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
lucas321 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 11:45:
Iemand ‘n idee van merk van deze lasklemmen /doppen?

Er staat PC232 op. Ik ben namelijk opzoek naar de specificaties.

In onze nieuwbouwwoning zaten deze in een lasdoos waar de grondkabel van de laadpaal 5x4mm2 naar flexibele installatiedraad ging van 6mm2.

Bij het meten van de temperatuur viel op dat deze blokjes 60°C aantikte terwijl de rest van het circuit en componenten niet boven de 40°C kwam. Bij belasting van 3x16amp.

Inmiddels door Wago 221 613 vervangen, probleem opgelost.

Maar wil even kijken of dit op het lijstje van prutswerk erbij kan.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Lijkt op Conex CH 2213? Op zich ook geen prul, Conex gaat al ff mee, misschien ken je ze nog van de ouderwetse draailasdoppen. ;)

Maar 6mm² in lasklemmen voor max 4mm² mag natuurlijk wel op het lijstje van prutswerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

bmoorman schreef op zondag 29 juni 2025 @ 11:35:
Beste Tweakers,
[Afbeelding]
Ik weet niet of 40A afzekeren heel veel nut heeft, afhankelijk van je aansluiting en de maximale belasting van overige componenten. Volgens mij kun je met 25A af bij 5000W
Ik _denk_ dat je ze alle 3 in bijvoorbeeld een lasdoos op de kabel mag aansluiten, mits er een 4 polige automaat gebruikt wordt. Waarbij ze dus wel alle 3 uit gaan als er 1 de mist in gaat. Anders zou je een onderverdeler moeten gebruiken, maar dan kom je met zulke vermogens wel weer lastig uit qua selectiviteit. Kijk ook even welke waarde de aardlek moet zijn.
Illusion schreef op zondag 29 juni 2025 @ 11:50:
[...]

Dat ligt er vooral aan of je kan garanderen (dat is wat anders dan verwachten) dat óf ze alledrie leveren, óf ze alledrie verbruiken.
Want, worst-case: Als er 2 5kW leveren, en 1 5kW verbruikt, dan heb je 10kW door je nuldraad = 43,5A.
Daar zal je dan de kabel op moeten uitrekenen. Of je kan een 4P (ipv 3P+N) automaat plaatsen die ook de nul beveiligd.
Goed punt, ze kunnen ook laden...
Al zit je dan met de fase verschuiving waardoor de stroom door de nul niet gewoon optelbaar/aftrekbaar is.

[ Voor 18% gewijzigd door _ferry_ op 29-06-2025 12:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ma3d1um schreef op zondag 29 juni 2025 @ 11:48:]]

Of bedoel je uitgaand -- dat is niet goed te zien. Maar daar zou het kunnen zijn dat de perilex op een 3f manier is aangesloten (blauw-bruin-zwart-grijs vanaf linksboven) maar wel als kookgroep wordt gebruikt met de beide nullen bovenaan. Dan is bruin inderdaad de 2e nul -- niet netjes, maar ook weer een logisch gevolg van de perilex-hel.
Ik bedoel uitgaand, inderdaad.

Best case is bruin inderdaad aangesloten als 2e nul, inderdaad niet netjes qua kleurgebruik. Maar worst case is bruin helemaal niet aangesloten en is er maar 1 nuldraad? :?

Zoals je zegt: het is niet goed te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ma3d1um
Ik ga het zeker nog bij ze checken!
Xander schreef op zondag 29 juni 2025 @ 11:58:
[...]

Ik bedoel uitgaand, inderdaad.

Best case is bruin inderdaad aangesloten als 2e nul, inderdaad niet netjes qua kleurgebruik. Maar worst case is bruin helemaal niet aangesloten en is er maar 1 nuldraad? :?

Zoals je zegt: het is niet goed te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik heb een vervangingsklus welke ik nog even kort tegen jullie aan wil leggen.
PS het blijkt toch een behoorlijk verhaal te zijn toen ik klaar was met typen, ik waardeer de extra ogen ontzettend!

Huidig is er dit aanwezig:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pc1a_-AJFtsbo2Gvt-GTBSPMuAo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pDuetmCzl5Ezrm6ui5Y7DrAs.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn wichelroede schiet natuurlijk al helemaal in de wisselspanning van die unidirectionele B20 EMAT welke natuurlijk te herleiden is naar een 4800W één fase omvormer voor de PV-installatie. })

Anyway de casus is als volgt, mijn vrienden gaan verhuizen en het installeren van de laadpaal (EVSE) en het upgraden van 1-fase naar 3-fase kost natuurlijk een rib uit je lijf als je dit laat doen. Zij hebben het geluk dat ze een automaat hebben van de netbeheerder - dus ik kan spanningsloos werken zonder dat de netbeheerder twee keer moet langskomen. Het installeren van de EVSE gaat mij ook wel lukken dus leek het mij mooi om dit voor hen te installeren.

Huidig:

• 2x ALS
  • 7x B16 installatieautomaat
  • met 1x WCD in groepenkast en beltrafo 8V
  • 1x B20 30mA aardlekautomaat voor 4800W 1-fase PV-installatie.
Waarom 3 fasen?
Ze willen een EVSE, ze willen op korte termijn een inductiekookplaat, ze willen op termijn een warmtepomp (ik verwacht direct FE) en ze willen op termijn twee airco's.

Gezien hun auto's (één 1-fase boordlader en één 1-fase boordlader (7,4kW) (die ook 11 kW en zelfs 22 kW op 3-fase kan)) zouden ze nog niet per se hoeven te upgraden naar 3 fasen mits de EVSE ook op 1-fase 7,4 kW doet. Inductie zou dan met een kookgroep kunnen en er moet dan rekening gehouden worden met de totale stromen die over een ALS kunnen lopen.

Optie 1 - behouden 1-fase (1x40A):

PV:
EMAT B20 30mA vervangen voor een 1-DIN ABB B20 30mA aardlekautomaat ÓF een 2-DIN ABB B25 30mA aardlekautomaat - waarbij die tweede gezien (clear sky vermogen met de oost/west opstelling is op 21 juni tussen 12.30 en 15.30 4 kW+ met een maximum van 4,4 kW stel de spanning is 235 Volt dan is dit 19A met de 80% regel een 25A moet zijn. Met de 80% regel zouden ze voor 12.00u en na 16.00u ook weg kunnen komen met een B20 (NB die 1-DINs doen het beter met warmteopwekking dan de 2-DINs dus daar zit nog wel wat discussieruimte).

Laadpaal / EVSE:
Zappi 2.1 op één fase met een Harvi voor remote CT-klemmen zonder extra kabel. Komt een 5x4mm2 voor zodat toekomst 3x22kW ook mogelijk is indien dat voor vervanging van de Zappi aan de orde zal zijn (afstand minder dan 5 meter aan kabellengte).
Probleem is selectiviteit i.c.m. de 80% regel voor warmteontwikkeling. Met 7,4 kW is dit 32A dat maakt met 80% dat we hier een 40A aardlekautomaat nodig hebben, maar die is niet selectief t.o.v. de 40A automaat van de netbeheerder. Mijn voorkeur is een 2DIN 40A 30 mA aardlekautomaat, niet selectief, maar zelf op te lossen. I.c.m. met loadbalancing van de Zappi moet dit wel goed gaan, zo niet harde limiet op de Zappi instellen (zeer onwaarschijnlijk gezien de Zappi op 1-fase maar 7,4 kW / 32A kan).

WCD + beltrafo:
Mijn voorkeur is om deze beiden uit de groepenkast te halen, met bijv. de ABB 3611W2 S of de ABB 3640W4 in de meterkast. Beltrafo moet vanwege een privacyonvriendelijke deurbel vervangen worden voor een 12 of 24V model. I.v.m. warmteontwikkeling van de beltrafo zou ik die in zo'n kastje: Hager mini met deurtje willen plaatsen - ik had eerder zo'n opbouwdoosje voor een beltrafo gevonden bij een Hornbach/Bauhaus maar die lijken niet meer verkocht te worden. Krijg ik dit een beetje netjes in zo'n Hager mini doosje?

40A netbeheerder + PV-invoer:
Volgens mij zitten we hier dan wel met het probleem dat door gebruik van ALS'en van 40A en de tot 19A PV-invoer + de 40A netbeheerder automaat dat we potentieel met 59A zitten achter de hoofdschakelaar ik zou hier dan ook een REM automaat moeten toepassen, correct? Ik heb zelf geen praktische ervaring met een REM automaat.

Resumé:
  • -2 DIN WCD
  • -2 DIN beltrafo
  • +1 DIN installatieautomaat WCD + beltrafo (achter bestaande ALS)
  • +2 DIN kookgroep
  • +2 DIN ALS kookgroep
  • -1 DIN EMAT
  • +2 DIN PV 20B 30mA aardlekautomaat
  • +2 DIN EVSE 40B 30mA aardlekautomaat
  • ~ WCD opbouw buiten groepenkast
  • ~ beltrafo opbouw buiten groepenkast
  • +2 DIN REM automaat (?)
Dat maakt dan het volgende (let even niet op de Eaton voor de PV + EVSE dat zal waarschijnlijk wel ABB worden):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WCc08x8R15WJV60WOTr43WZf50E=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/iXVUMka1tEHWCxH1jD6AHvrC.png?f=user_large
*ik heb hierboven in de afbeelding een 32A voor de EVSE terwijl ik hierboven uit ga van een 40A - die was enkel niet beschikbaar als keuze in deze configurator

Voordelen:
  • relatief goedkoop,
  • geen nieuwe kast,
  • hergebruik bestaande componenten
Nadelen:
  • kast is vol,
  • geen ruimte voor uitbreidingen,
  • bij WP is 3-fase alsnog nodig,
  • geen ruimte voor groepen voor bijv. airco's,
  • geen mogelijkheid kracht inductiekookplaat (11kW)

Optie 2 - 3-fasen (1x25A):

• Twee nieuwe ABB kasten
  • Huidige groepen vervangen voor 1-DIN ABBs
  • PV EMAT automaat vervangen voor ABB automaat
  • EVSE Zappi 2.1 op 3-fase aansluiten (iets trager laden van de 1-fase EV, iets sneller laden van de 3-fase EV)
  • krachtaardlekautomaat voor inductie
  • WCD uit de kast
  • Beltrafo uit de kast - of gezien de ruimte toch in de kast houden warmteontwikkeling is minder een probleem
Dan kom ik hierop uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tlF2v9Pn-ct2VwduOsuFUtTNMw0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/P85EZB2TnwQ6MwUJjRZ6Svc7.png?f=user_large
*edit, ik had hier eerst 2x een B16 3P+1N zitten, maar ik moet er één vervangen voor een B20 gezien het 11 kW laden en de 80% regel m.b.t. warmteontwikkeling voor de EVSE, de vorige afb. is hier nog te vinden.

Voordelen:
  • toekomst bestendiger (ruimte voor 4DIN automaat voor een warmtepomp)
  • ruimte voor automaten voor airco's
  • ruimte voor kWh meters om home automation meer mee te sturen
  • geen REM automaat nodig door alleen gebruik van aardlekautomaten
Nadelen:
  • stukje duurder
  • neemt wat meer ruimte in beslag (die ruimte is er in de meterkast overigens wel)

Conclusie

1-fase kan, maar is niet toekomstbestendig met de de verwachting dat ze een warmtepomp binnen enkel jaren zullen gaan plaatsen zullen ze dan de groepenkast wederom op de kop moeten zetten. Huidig is de installatie met de EMAT én zonder een REM automaat onveilig, dit moet bij behouden van de ALS'en opgelost worden met een REM automaat (correcte aanname?). Het wordt wel een beetje een rommeltje in één standaard kast met dit diverse scala aan elektrocomponenten.

3-fase kan, maar is simpelweg een stuk duurder (zeker als ik de 1-DIN ABBs zou adviseren) dit is wel een stuk toekomstbestendiger met vrijwel plug+play voor toekomstige uitbreidingen. Door de keuze voor twee kasten is er ook meer ruimte (ondanks dat 3-fase componenten logischerwijs groter zijn) en zitten de grote verbruikers/opwekkers niet strak tegen elkaar warmte te genereren.

Side note: het lijkt dat op de huidige groep 1 + 3 er meer is aangesloten bij de keuze voor 3-fase is het mogelijk dit los te halen en dit op eigen groepen te zetten indien dit gewenst is (bij de 7e installatieautomaat is de beltrafo bij aangesloten).

Bij mijzelf thuis zou ik voor de 3-fase gaan, wel een stuk duurder, maar dan kun je er ook weer 30 jaar tegenaan. Helaas betekent dat wel dat de relatief nieuwe Eaton componenten er dan wel uit moeten - wellicht dat die nog een paar tientjes opbrengen op marktplaats.

Zie ik nog zaken over het hoofd?
Zijn er zaken die jullie absoluut anders zouden doen?

Edit:
Ik heb: ABB KENNISDOCUMENT Voorkom grote problemen bij het aansluiten van PV-panelen nog eens doorgelezen. Zoals ik het nu interpreteer kan ik de 1 fase oplossing veilig maken door een twin draad van na de hoofdschakelaar naar de PV-automaat én een nieuwe B40 installatieautomaat te laten gaan ná de nieuwe B40 installatieautomaat wordt de rest van de installatie gevoed. Door het feit dat die op 40A afschakelt is dat deel beveiligd tegen de 40A van de netbeheerder PLUS de 19A van de PV-installatie. Niet zo mooi als alles aardlekautomaten, maar het is een oplossing.

[ Voor 5% gewijzigd door True op 29-06-2025 15:56 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plag
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:53
True schreef op zondag 29 juni 2025 @ 13:29:
Ik heb een vervangingsklus welke ik nog even kort tegen jullie aan wil leggen.
PS het blijkt toch een behoorlijk verhaal te zijn toen ik klaar was met typen, ik waardeer de extra ogen ontzettend!

Huidig is er dit aanwezig:
[Afbeelding]

Mijn wichelroede schiet natuurlijk al helemaal in de wisselspanning van die unidirectionele B20 EMAT welke natuurlijk te herleiden is naar een 4800W één fase omvormer voor de PV-installatie. })

Anyway de casus is als volgt, mijn vrienden gaan verhuizen en het installeren van de laadpaal (EVSE) en het upgraden van 1-fase naar 3-fase kost natuurlijk een rib uit je lijf als je dit laat doen. Zij hebben het geluk dat ze een automaat hebben van de netbeheerder - dus ik kan spanningsloos werken zonder dat de netbeheerder twee keer moet langskomen. Het installeren van de EVSE gaat mij ook wel lukken dus leek het mij mooi om dit voor hen te installeren.

Huidig:

• 2x ALS
  • 7x B16 installatieautomaat
  • met 1x WCD in groepenkast en beltrafo 8V
  • 1x B20 30mA aardlekautomaat voor 4800W 1-fase PV-installatie.
Waarom 3 fasen?
Ze willen een EVSE, ze willen op korte termijn een inductiekookplaat, ze willen op termijn een warmtepomp (ik verwacht direct FE) en ze willen op termijn twee airco's.

Gezien hun auto's (één 1-fase boordlader en één 1-fase boordlader (7,4kW) (die ook 11 kW en zelfs 22 kW op 3-fase kan)) zouden ze nog niet per se hoeven te upgraden naar 3 fasen mits de EVSE ook op 1-fase 7,4 kW doet. Inductie zou dan met een kookgroep kunnen en er moet dan rekening gehouden worden met de totale stromen die over een ALS kunnen lopen.

Optie 1 - behouden 1-fase (1x40A):

PV:
EMAT B20 30mA vervangen voor een 1-DIN ABB B20 30mA aardlekautomaat ÓF een 2-DIN ABB B25 30mA aardlekautomaat - waarbij die tweede gezien (clear sky vermogen met de oost/west opstelling is op 21 juni tussen 12.30 en 15.30 4 kW+ met een maximum van 4,4 kW stel de spanning is 235 Volt dan is dit 19A met de 80% regel een 25A moet zijn. Met de 80% regel zouden ze voor 12.00u en na 16.00u ook weg kunnen komen met een B20 (NB die 1-DINs doen het beter met warmteopwekking dan de 2-DINs dus daar zit nog wel wat discussieruimte).

Laadpaal / EVSE:
Zappi 2.1 op één fase met een Harvi voor remote CT-klemmen zonder extra kabel. Komt een 5x4mm2 voor zodat toekomst 3x22kW ook mogelijk is indien dat voor vervanging van de Zappi aan de orde zal zijn (afstand minder dan 5 meter aan kabellengte).
Probleem is selectiviteit i.c.m. de 80% regel voor warmteontwikkeling. Met 7,4 kW is dit 32A dat maakt met 80% dat we hier een 40A aardlekautomaat nodig hebben, maar die is niet selectief t.o.v. de 40A automaat van de netbeheerder. Mijn voorkeur is een 2DIN 40A 30 mA aardlekautomaat, niet selectief, maar zelf op te lossen. I.c.m. met loadbalancing van de Zappi moet dit wel goed gaan, zo niet harde limiet op de Zappi instellen (zeer onwaarschijnlijk gezien de Zappi op 1-fase maar 7,4 kW / 32A kan).

WCD + beltrafo:
Mijn voorkeur is om deze beiden uit de groepenkast te halen, met bijv. de ABB 3611W2 S of de ABB 3640W4 in de meterkast. Beltrafo moet vanwege een privacyonvriendelijke deurbel vervangen worden voor een 12 of 24V model. I.v.m. warmteontwikkeling van de beltrafo zou ik die in zo'n kastje: Hager mini met deurtje willen plaatsen - ik had eerder zo'n opbouwdoosje voor een beltrafo gevonden bij een Hornbach/Bauhaus maar die lijken niet meer verkocht te worden. Krijg ik dit een beetje netjes in zo'n Hager mini doosje?

40A netbeheerder + PV-invoer:
Volgens mij zitten we hier dan wel met het probleem dat door gebruik van ALS'en van 40A en de tot 19A PV-invoer + de 40A netbeheerder automaat dat we potentieel met 59A zitten achter de hoofdschakelaar ik zou hier dan ook een REM automaat moeten toepassen, correct? Ik heb zelf geen praktische ervaring met een REM automaat.

Resumé:
  • -2 DIN WCD
  • -2 DIN beltrafo
  • +1 DIN installatieautomaat WCD + beltrafo (achter bestaande ALS)
  • +2 DIN kookgroep
  • +2 DIN ALS kookgroep
  • -1 DIN EMAT
  • +2 DIN PV 20B 30mA aardlekautomaat
  • +2 DIN EVSE 40B 30mA aardlekautomaat
  • ~ WCD opbouw buiten groepenkast
  • ~ beltrafo opbouw buiten groepenkast
  • +2 DIN REM automaat (?)
Dat maakt dan het volgende (let even niet op de Eaton voor de PV + EVSE dat zal waarschijnlijk wel ABB worden):
[Afbeelding]
*ik heb hierboven in de afbeelding een 32A voor de EVSE terwijl ik hierboven uit ga van een 40A - die was enkel niet beschikbaar als keuze in deze configurator

Voordelen:
  • relatief goedkoop,
  • geen nieuwe kast,
  • hergebruik bestaande componenten
Nadelen:
  • kast is vol,
  • geen ruimte voor uitbreidingen,
  • bij WP is 3-fase alsnog nodig,
  • geen ruimte voor groepen voor bijv. airco's,
  • geen mogelijkheid kracht inductiekookplaat (11kW)

Optie 2 - 3-fasen (1x25A):

• Twee nieuwe ABB kasten
  • Huidige groepen vervangen voor 1-DIN ABBs
  • PV EMAT automaat vervangen voor ABB automaat
  • EVSE Zappi 2.1 op 3-fase aansluiten (iets trager laden van de 1-fase EV, iets sneller laden van de 3-fase EV)
  • krachtaardlekautomaat voor inductie
  • WCD uit de kast
  • Beltrafo uit de kast - of gezien de ruimte toch in de kast houden warmteontwikkeling is minder een probleem
Dan kom ik hierop uit:
[Afbeelding]

Voordelen:
  • toekomst bestendiger (ruimte voor 4DIN automaat voor een warmtepomp)
  • ruimte voor automaten voor airco's
  • ruimte voor kWh meters om home automation meer mee te sturen
  • geen REM automaat nodig door alleen gebruik van aardlekautomaten
Nadelen:
  • stukje duurder
  • neemt wat meer ruimte in beslag (die ruimte is er in de meterkast overigens wel)

Conclusie

1-fase kan, maar is niet toekomstbestendig met de de verwachting dat ze een warmtepomp binnen enkel jaren zullen gaan plaatsen zullen ze dan de groepenkast wederom op de kop moeten zetten. Huidig is de installatie met de EMAT én zonder een REM automaat onveilig, dit moet bij behouden van de ALS'en opgelost worden met een REM automaat (correcte aanname?). Het wordt wel een beetje een rommeltje in één standaard kast met dit diverse scala aan elektrocomponenten.

3-fase kan, maar is simpelweg een stuk duurder (zeker als ik de 1-DIN ABBs zou adviseren) dit is wel een stuk toekomstbestendiger met vrijwel plug+play voor toekomstige uitbreidingen. Door de keuze voor twee kasten is er ook meer ruimte (ondanks dat 3-fase componenten logischerwijs groter zijn) en zitten de grote verbruikers/opwekkers niet strak tegen elkaar warmte te genereren.

Side note: het lijkt dat op de huidige groep 1 + 3 er meer is aangesloten bij de keuze voor 3-fase is het mogelijk dit los te halen en dit op eigen groepen te zetten indien dit gewenst is (bij de 7e installatieautomaat is de beltrafo bij aangesloten).

Bij mijzelf thuis zou ik voor de 3-fase gaan, wel een stuk duurder, maar dan kun je er ook weer 30 jaar tegenaan. Helaas betekent dat wel dat de relatief nieuwe Eaton componenten er dan wel uit moeten - wellicht dat die nog een paar tientjes opbrengen op marktplaats.

Zie ik nog zaken over het hoofd?
Zijn er zaken die jullie absoluut anders zouden doen?
Goede plannen, het lijken mij 2 uiterste opties. wellicht als derde optie een (goedkopere) hybride variant van je huidige 2 opties waarbij je wel naar 3 fase gaat en een tweede eaton kast tegen de huidige kast schroeft. Nieuwe hoofdschakelaar (4P) en wat alamats voor de nieuwe krachtgroepen en PV van eaton/abb in de nieuwe kast. Nadeel dat nu niet alles een alamat wordt wat ik wel elegant vind in je huidige optie 2. Maar dan heb je iets minder kosten maar wel 3 fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

plag schreef op zondag 29 juni 2025 @ 14:05:
[...]

Goede plannen, het lijken mij 2 uiterste opties. wellicht als derde optie een (goedkopere) hybride variant van je huidige 2 opties waarbij je wel naar 3 fase gaat en een tweede eaton kast tegen de huidige kast schroeft. Nieuwe hoofdschakelaar (4P) en wat alamats voor de nieuwe krachtgroepen en PV van eaton/abb in de nieuwe kast. Nadeel dat nu niet alles een alamat wordt wat ik wel elegant vind in je huidige optie 2. Maar dan heb je iets minder kosten maar wel 3 fase.
Dat is ook nog een optie, wel goed voor de warmteontwikkeling (doordat er wat meer ruimte is), maar dan moet ik wel nog steeds met een REM automaat gaan werken.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmoorman
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22:16
Illusion schreef op zondag 29 juni 2025 @ 11:50:
[...]

Bedankt voor deze headsup dat het ongebalanceerd 3 fase kan zijn. Idd als je de vectoren die 120 graden verschoven zijn bijelkaar optelt kan het dubbel de max stroom door 1 fase worden.
Wist niet dat verschil in 3P+N en 4P automaten. Ga dus ook afzekeren die nuldraad!
_ferry_ schreef op zondag 29 juni 2025 @ 11:58:
[...]

Ik weet niet of 40A afzekeren heel veel nut heeft, afhankelijk van je aansluiting en de maximale belasting van overige componenten. Volgens mij kun je met 25A af bij 5000W
Ik _denk_ dat je ze alle 3 in bijvoorbeeld een lasdoos op de kabel mag aansluiten, mits er een 4 polige automaat gebruikt wordt. Waarbij ze dus wel alle 3 uit gaan als er 1 de mist in gaat. Anders zou je een onderverdeler moeten gebruiken, maar dan kom je met zulke vermogens wel weer lastig uit qua selectiviteit. Kijk ook even welke waarde de aardlek moet zijn.

[...]

Goed punt, ze kunnen ook laden...
Al zit je dan met de fase verschuiving waardoor de stroom door de nul niet gewoon optelbaar/aftrekbaar is.
Wat betreft de zekering: Dit staat in de installatiehandleiding van die dingen! Dit is geen drukfout of zo want ik heb meerdere merken omvormers geraadpleegd. Eigenlijk moet het 50A zijn volgens boekje maar kon die niet krijgen. Ik denk dat redenering is dat stromen binnenshuis groter dan de 25A hoofdzekering kunnen worden. Trouwens hoofdzekering is een trage variant die wel 40A aankan. Tegenwoordig wat minder geloof ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Laatst online: 01:06
aVo0m. schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 21:58:
[...]

Ik zou het als volgt doen. De mantelbuizen inkorten en dan een rode (zelfde maat in mm) speciedeksel omgekeerd erop doen. Hiermee sluit je de mantelbuis af. Dan nog even tape erom heen en dan kan er geen water of zand inkomen. In het dekseltje iets kleiner gat boren dan de dikte van de kabel.

Het dekseltje is flexibel dus je trekt hem strak om de kabels heen. Daarna begraaf je de mantelbuis in de grond. Je laat enkel de kabels eruit komen en trek die door in die grijze pvc leidingen en die trek je strak naast elkaar door naar je verdeelkast.

Het ziet er dan heel strak uit. Ik heb het niet in het zicht, wand mijn wand is dubbelwandig. Mijn kabels zie je een heel klein stukje uit de grond komen en gaat dan gelijk de wand naar binnen.

Maar zo zou ik het gedaan hebben in jouw geval.

Speciedeksel kost 70 cent bij de bouwmarkt. Ik zat ook lang na te denken hoe ik die mantelbuis netjes zou dichtmaken totdat ik na lang zoeken een YouTube filmpje zag van iemand.
Een speciedeksel zat ik zelf ook al aan te denken om de insecten buiten te houden, er kwam al een dikke mot uit de mantelbuis zetten toen ik er mee bezig was eerder. :P

Bij mij is de wand inderdaad niet dubbel en dan moet ik elke kabel los gaan vastzetten dus dat is best veel werk en ziet het er minder strak uit dan de kabels in de mantelbuis houden.
Plus de mantelbuizen dichtmaken en onder de grond zie ik niet echt zitten ben huiverig dat er alsnog zand in komt maar het belangrijkste is dat ik er dan niet meer bij kan. Moet in de kleinere mantelbuis nog de kabels gaan trekken maar dat ga ik pas later doen dus die zou ik dan al niet kunnen begraven tot ik dat gedaan heb.

Maar het speciedeksel idee ga ik zeker doen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:41

Milmoor

Footsteps and pictures.

Onze Fronius Primo 3.6-1 is indertijd zonder aardlekschakelaar geplaatst, hij zit puur achter een automaat. Met dank aan deze thread weet ik dat 30 mA voldoet. Ik was van plan voor deze alamat te gaan, maar zie nu dat dat type B (of C) en niet A is. De Fronius kan achter een A. Is B dan bezwaarlijk?

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:49
Milmoor schreef op zondag 29 juni 2025 @ 19:39:
[...]

Onze Fronius Primo 3.6-1 is indertijd zonder aardlekschakelaar geplaatst, hij zit puur achter een automaat. Met dank aan deze thread weet ik dat 30 mA voldoet. Ik was van plan voor deze alamat te gaan, maar zie nu dat dat type B (of C) en niet A is. De Fronius kan achter een A. Is B dan bezwaarlijk?
De vermelding A/B/C slaat in deze context op de zekeringswaarde. 16 ampere A betekend dat de zekering uit gaat bij een korte piek van rond de 40A, een B variant gaat uit bij een korte piek van 80A en de C variant kan pieken weerstaan van bijna 100A voordat die uit gaat.
Dit zegt niets over de aardlek-gevoeligheid waar A/B iets zegt over de mogelijk om naast 230V AC wisselstroom ook DC gelijkstroom te kunnen detecteren.
Jouw Fronius is getest en zal geen DC gelijkstroom van de panelen naar het AC gedeelte lekken, daarom is een type A aardlek voldoende. Een type B aardlek kan ook DC lekstroom detecteren, maar dat is in jouw geval niet nodig.
Je zoekt dus een 16A zekering, de B-variant met daarbij een A-variant aardlek. Of gecombineerd een B16-30mA-typeA aardlekautomaat.
Elektriciteit is net de belastingdienst; makkelijker kunnen we het niet maken, wel leuker. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hsmade
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 23:08
Ik ben bezig met het verplaatsen en vervangen van mijn PV omvormer. Tbv een thuisbatterij.
Nu heb ik een ontwerp gemaakt, en ik heb wat vragen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I075-eBVdBKOkuBVmV0HyfyXkDE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YZPL4ctfVrPq17UioMyyVbLM.png?f=fotoalbum_large

Context:
  • de nieuwe omvormer komt in de (houten) schuur te hangen, achter in de tuin
  • de bestaande PV DC kabels kan ik niet vervangen. Ik kan er niet bij en niet op het dak (anders had ik ze vervangen voor dikkere)
  • ik heb een 35A hoofdzekering
  • aan de uitgang (die noodstroom kan voorzien), hang ik wat kleine verbruikers, maar als het mogelijk is zou ik later de rest van het huis er op willen hangen.
  • de 2 keer 4 groepen zijn bestaande groepen in het huis
  • voor de 2 10mm2 kabels wil ik een ymvk-as-2 gebruiken, twee maal dus
  • ik wil de batterijen ook gaan gebruiken om terug te leveren aan het net, icm een variabel energiecontract
  • de zonnepanelen leveren max 210V (open klem spanning) en 12 A (max current bij 180V), per string
  • aarde heb ik niet ingetekend, maar alles wordt geaard
Nu de vragen die ik heb:
  • de pv en de ymvk-as kabels komen door de tuin te liggen, niet ingegraven (past niet, vanwege een heg me t flinke wortels). Kan ik deze door een mantelbuis leggen? Of mag dat niet omdat de PV 2 strings zijn?
  • Aangezien mijn hoofdzekering 35A is, mag ik dan wel 32A automaten gebruiken? Kan ik überhaupt wel meer dan 35/1.6=21A terugleveren?
  • zijn er dingen die beter anders kan doen, of moet verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:33
Ik heb twee oude koperen CV leidingen (22mm) die vanuit de meterkast naar de garage gaan. In de garage zit het al afgedopt, in de meterkast nog niet maar is wel de bedoeling om dat te gaan doen.

Dan blijf ik twee loze leidingen houden met een zwarte flexibele pvc pijp, met daarin een 22mm koperen leiding houden tussen de garage en de meterkast (gok iets van 19mm diameter). Aangezien op de gehele beneden verdieping inclusief garage vloerverwarming ligt is gaten boren niet meer mogelijk, maar zou ik wat met die loze leidingen kunnen? Is het bijvoorbeeld toegestaan om een YMVK of XMVK kabel doorheen te trekken?

Gaat om een afstand van ongeveer 4 meter per leiding.

[ Voor 4% gewijzigd door Antonl91 op 29-06-2025 21:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:24
@hsmade Qua terugleveren op 1-fase ben je gebonden aan de max 5kW fase-onbalans.

Die "verdeeldoos" is een onderverdeler, moet dus ook hoofdschakelaar in. En wil je voor het hele huis de optie hebben zou ik dat nu al uitdenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baxke
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 21:48
ma3d1um schreef op zondag 29 juni 2025 @ 10:59:
Vraagje: bij een vriend is zo'n ABB 2x6 3f busboard (LINK) gebruikt voor 12 gewone automaten op 2 aardleks, dus 6 groepen per aardlek.

[Afbeelding]

Van een andere elektricien kregen zij (natuurlijk) de opmerking dat hun groepenkast niet correct was omdat er max 4 groepen per aardlek mogen. Het punt is dat zij brand hebben gehad door een vlamboog ergens anders in huis en daardoor nu erg onzeker zijn over elektra en eigenlijk gewoon 100% willen voldoen aan de regels...

Zijn jullie het met me eens dat ze in dat geval de beide 3f aardleks zouden moeten laten omruilen voor drie gewone aardleks + boven een 3x4 1f busboard?

Dank voor het meedenken!
Het lijkt erop dat er op groepen 6 en 8 geen bedrading is aangesloten? Deze eruit halen? En eventueel een paar aardlekautomaatjes van 1 module breed erin zetten, daarmee kan je het aantal groepen achter een aardlekschakelaar ook beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hsmade
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 23:08
Septillion schreef op zondag 29 juni 2025 @ 21:39:
@hsmade Qua terugleveren op 1-fase ben je gebonden aan de max 5kW fase-onbalans.
Nu kan die omvormer ook niet meer dan dat. Maar hoe kan ik 'm het beste afzekeren dan?
Ik zie bij elektramat opties van 20A (minder dan 5kW) en 25A, wat weer meer is dan die 35/1.6.
Ik kan natuurlijk gewoon die 20A nemen, en 'm af en toe iets overbelasten?
Septillion schreef op zondag 29 juni 2025 @ 21:39:
Die "verdeeldoos" is een onderverdeler, moet dus ook hoofdschakelaar in. En wil je voor het hele huis de optie hebben zou ik dat nu al uitdenken.
Ik dacht aan gewoon zo'n geel potje. Maar dat moet zeker met HAF omdat de voeding 'van buiten komt'?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:49
hsmade schreef op zondag 29 juni 2025 @ 21:16:

zijn er dingen die beter anders kan doen, of moet verbeteren?
Het grijze gedeelte met de omschrijving meterkast moet voldoen aan de optelling van netvoeding en PV/batterijvoeding. Dus 35A+32A. Makkelijkste manier is de hele kast met 10mm2 draad bekabel en de acht groepen voorzien van aardlekautomaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:44
Ben op zoek naar een dinrail installatierelais 2pol (nul en lijn) met een werkspanning 5vdc, zoiets als de HC-2520 van gacia maar dan voor 3,3 - 5vdc?
Voorbeeld
Maar kan niets vinden voor zo’n lage stuur spanning.

Wel dit; de Finder 40.52.9.005.0000 (2x wissel, 5 VDC spoel, 10 A bij 250 VAC) met een DIN-rail voet: Finder 95-serie (zoals 95.p5). Vind dat weer wat te grof en 10A net/nep nipt te weinig.

Het is voor een distributie/schakelkast voor buiten waarin enkele geschakelde DIN contact dozen.

Maar liever iets zoal de Cacia vorm. Of nog liever een contactdoos met relay erin. Ooit zo een in mijn handen gehad en was volgens mij van Siemens maar ja wie bewaard die heeft wat, maar wie weggegooid heeft niets.

Iemand suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Weidmuller misschien: Allgemeine Bestelldaten
Typ TRS 5VDC 1CO 16A
Best.-Nr. 1479650000

Hoe kom je aan deze 5vdc? Misschien is het beter om een relaiskaart hierachter te zetten om de installatierelais met 24Vdc of 230Vac te bekrachtigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:51
Wat is de toepassing? Je kunt misschien ook 2 van die SSR mounts pakken en parallel zetten? https://www.automation24....95-rif-0-opt-24dc-230ac-1 (zoiets maar dan een SSR geschikt voor je situatie erin steken)
Pagina: 1 ... 32 33 Laatste