Ik heb een vervangingsklus welke ik nog
even kort tegen jullie aan wil leggen.
PS het blijkt toch een behoorlijk verhaal te zijn toen ik klaar was met typen, ik waardeer de extra ogen ontzettend!
Huidig is er dit aanwezig:
Mijn wichelroede schiet natuurlijk al helemaal in de wisselspanning van die unidirectionele B20 EMAT welke natuurlijk te herleiden is naar een 4800W één fase omvormer voor de PV-installatie.
Anyway de casus is als volgt, mijn vrienden gaan verhuizen en het installeren van de laadpaal (EVSE) en het upgraden van 1-fase naar 3-fase kost natuurlijk een rib uit je lijf als je dit laat doen. Zij hebben het geluk dat ze een automaat hebben van de netbeheerder - dus ik kan spanningsloos werken zonder dat de netbeheerder twee keer moet langskomen. Het installeren van de EVSE gaat mij ook wel lukken dus leek het mij mooi om dit voor hen te installeren.
Huidig:
- 2x ALS
- 7x B16 installatieautomaat
- met 1x WCD in groepenkast en beltrafo 8V
- 1x B20 30mA aardlekautomaat voor 4800W 1-fase PV-installatie.
Waarom 3 fasen?
Ze willen een EVSE, ze willen op korte termijn een inductiekookplaat, ze willen op termijn een warmtepomp (ik verwacht direct FE) en ze willen op termijn twee airco's.
Gezien hun auto's (één 1-fase boordlader en één 1-fase boordlader (7,4kW) (die ook 11 kW en zelfs 22 kW op 3-fase kan)) zouden ze nog niet per se hoeven te upgraden naar 3 fasen mits de EVSE ook op 1-fase 7,4 kW doet. Inductie zou dan met een kookgroep kunnen en er moet dan rekening gehouden worden met de totale stromen die over een ALS kunnen lopen.
Optie 1 - behouden 1-fase (1x40A):
PV:
EMAT B20 30mA vervangen voor een 1-DIN ABB B20 30mA aardlekautomaat ÓF een 2-DIN ABB B25 30mA aardlekautomaat - waarbij die tweede gezien (clear sky vermogen met de oost/west opstelling is op 21 juni tussen 12.30 en 15.30 4 kW+ met een maximum van 4,4 kW stel de spanning is 235 Volt dan is dit 19A met de 80% regel een 25A moet zijn. Met de 80% regel zouden ze voor 12.00u en na 16.00u ook weg kunnen komen met een B20 (NB die 1-DINs doen het beter met warmteopwekking dan de 2-DINs dus daar zit nog wel wat discussieruimte).
Laadpaal / EVSE:
Zappi 2.1 op één fase met een Harvi voor remote CT-klemmen zonder extra kabel. Komt een 5x4mm2 voor zodat toekomst 3x22kW ook mogelijk is indien dat voor vervanging van de Zappi aan de orde zal zijn (afstand minder dan 5 meter aan kabellengte).
Probleem is selectiviteit i.c.m. de 80% regel voor warmteontwikkeling. Met 7,4 kW is dit 32A dat maakt met 80% dat we hier een 40A aardlekautomaat nodig hebben, maar die is niet selectief t.o.v. de 40A automaat van de netbeheerder. Mijn voorkeur is een 2DIN 40A 30 mA aardlekautomaat, niet selectief, maar zelf op te lossen. I.c.m. met loadbalancing van de Zappi moet dit wel goed gaan, zo niet harde limiet op de Zappi instellen (zeer onwaarschijnlijk gezien de Zappi op 1-fase maar 7,4 kW / 32A kan).
WCD + beltrafo:
Mijn voorkeur is om deze beiden uit de groepenkast te halen, met bijv. de
ABB 3611W2 S of de
ABB 3640W4 in de meterkast. Beltrafo moet vanwege een privacyonvriendelijke deurbel vervangen worden voor een 12 of 24V model. I.v.m. warmteontwikkeling van de beltrafo zou ik die in zo'n kastje:
Hager mini met
deurtje willen plaatsen - ik had eerder zo'n opbouwdoosje voor een beltrafo gevonden bij een Hornbach/Bauhaus maar die lijken niet meer verkocht te worden. Krijg ik dit een beetje netjes in zo'n Hager mini doosje?
40A netbeheerder + PV-invoer:
Volgens mij zitten we hier dan wel met het probleem dat door gebruik van ALS'en van 40A en de tot 19A PV-invoer + de 40A netbeheerder automaat dat we potentieel met 59A zitten achter de hoofdschakelaar ik zou hier dan ook een REM automaat moeten toepassen, correct? Ik heb zelf geen praktische ervaring met een REM automaat.
Resumé:
- -2 DIN WCD
- -2 DIN beltrafo
- +1 DIN installatieautomaat WCD + beltrafo (achter bestaande ALS)
- +2 DIN kookgroep
- +2 DIN ALS kookgroep
- -1 DIN EMAT
- +2 DIN PV 20B 30mA aardlekautomaat
- +2 DIN EVSE 40B 30mA aardlekautomaat
- ~ WCD opbouw buiten groepenkast
- ~ beltrafo opbouw buiten groepenkast
- +2 DIN REM automaat (?)
Dat maakt dan het volgende (let even niet op de Eaton voor de PV + EVSE dat zal waarschijnlijk wel ABB worden):
:strip_exif()/f/image/iXVUMka1tEHWCxH1jD6AHvrC.png?f=user_large)
*ik heb hierboven in de afbeelding een 32A voor de EVSE terwijl ik hierboven uit ga van een 40A - die was enkel niet beschikbaar als keuze in deze configurator
Voordelen:
- relatief goedkoop,
- geen nieuwe kast,
- hergebruik bestaande componenten
Nadelen:
- kast is vol,
- geen ruimte voor uitbreidingen,
- bij WP is 3-fase alsnog nodig,
- geen ruimte voor groepen voor bijv. airco's,
- geen mogelijkheid kracht inductiekookplaat (11kW)
Optie 2 - 3-fasen (1x25A):
- Twee nieuwe ABB kasten
- Huidige groepen vervangen voor 1-DIN ABBs
- PV EMAT automaat vervangen voor ABB automaat
- EVSE Zappi 2.1 op 3-fase aansluiten (iets trager laden van de 1-fase EV, iets sneller laden van de 3-fase EV)
- krachtaardlekautomaat voor inductie
- WCD uit de kast
- Beltrafo uit de kast - of gezien de ruimte toch in de kast houden warmteontwikkeling is minder een probleem
Dan kom ik hierop uit:
:strip_exif()/f/image/P85EZB2TnwQ6MwUJjRZ6Svc7.png?f=user_large)
*edit, ik had hier eerst 2x een B16 3P+1N zitten, maar ik moet er één vervangen voor een B20 gezien het 11 kW laden en de 80% regel m.b.t. warmteontwikkeling voor de EVSE, de vorige afb. is
hier nog te vinden.
Voordelen:
- toekomst bestendiger (ruimte voor 4DIN automaat voor een warmtepomp)
- ruimte voor automaten voor airco's
- ruimte voor kWh meters om home automation meer mee te sturen
- geen REM automaat nodig door alleen gebruik van aardlekautomaten
Nadelen:
- stukje duurder
- neemt wat meer ruimte in beslag (die ruimte is er in de meterkast overigens wel)
Conclusie
1-fase kan, maar is niet toekomstbestendig met de de verwachting dat ze een warmtepomp binnen enkel jaren zullen gaan plaatsen zullen ze dan de groepenkast wederom op de kop moeten zetten. Huidig is de installatie met de EMAT én zonder een REM automaat onveilig, dit moet bij behouden van de ALS'en opgelost worden met een REM automaat (correcte aanname?). Het wordt wel een beetje een rommeltje in één standaard kast met dit diverse scala aan elektrocomponenten.
3-fase kan, maar is simpelweg een stuk duurder (zeker als ik de 1-DIN ABBs zou adviseren) dit is wel een stuk toekomstbestendiger met vrijwel plug+play voor toekomstige uitbreidingen. Door de keuze voor twee kasten is er ook meer ruimte (ondanks dat 3-fase componenten logischerwijs groter zijn) en zitten de grote verbruikers/opwekkers niet strak tegen elkaar warmte te genereren.
Side note: het lijkt dat op de huidige groep 1 + 3 er meer is aangesloten bij de keuze voor 3-fase is het mogelijk dit los te halen en dit op eigen groepen te zetten indien dit gewenst is (bij de 7e installatieautomaat is de beltrafo bij aangesloten).
Bij mijzelf thuis zou ik voor de 3-fase gaan, wel een stuk duurder, maar dan kun je er ook weer 30 jaar tegenaan. Helaas betekent dat wel dat de relatief nieuwe Eaton componenten er dan wel uit moeten - wellicht dat die nog een paar tientjes opbrengen op marktplaats.
Zie ik nog zaken over het hoofd?
Zijn er zaken die jullie absoluut anders zouden doen?
Edit:
Ik heb:
ABB KENNISDOCUMENT Voorkom grote problemen bij het aansluiten van PV-panelen nog eens doorgelezen. Zoals ik het nu interpreteer kan ik de 1 fase oplossing veilig maken door een twin draad van na de hoofdschakelaar naar de PV-automaat én een nieuwe B40 installatieautomaat te laten gaan ná de nieuwe B40 installatieautomaat wordt de rest van de installatie gevoed. Door het feit dat die op 40A afschakelt is dat deel beveiligd tegen de 40A van de netbeheerder PLUS de 19A van de PV-installatie. Niet zo mooi als alles aardlekautomaten, maar het is een oplossing.
[
Voor 5% gewijzigd door
True op 29-06-2025 15:56
]