Acties:
  • +1 Henk 'm!
Vliegvlug schreef op maandag 10 maart 2025 @ 08:13:
[...]

De fitting is inderdaad kunststof maar er zit wel weer een aluminium huls omheen en de kabel loopt wel zowel boven als onderaan de ketting door dat metalen oog waar de ketting aan bevestigd is.
Ik zal vanavond even een foto maken van de opbouw van de lamp, zodat je het goed kan zien.

Zou schelen als er geen aarding op de lamp zelf nodig is! :)
Want ik was er nog niet helemaal uit hoe die te bevestigen aan de metalen delen van het hangende deel van de lamp.
Zolang snoer langs die metalen delen loopt is er nog niets aan de hand.

Zijn het aders zoals op de foto van dat plafondkapje, dan wordt het een ander verhaal.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 28-06 16:56
Vliegvlug schreef op zondag 9 maart 2025 @ 16:12:
Is daar gewoon niet over nagedacht door de fabrikant en zou het verstandig zijn de aarde alsnog naar het hang deel van de lamp door te trekken?
Ik neem aan dat de armatuur een CE-markering heeft. De fabrikant neemt daarmee verantwoordelijkheid voor de productveiligheid (voor het beoogde gebruik).

Ga je de interne bedrading van de armatuur vervangen, dan maak je jezelf tot fabrikant en draag jij die verantwoordelijkheid. Keuzes...

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Geen vraag, maar show-and-tell.

In het algemeen zou ik liever de hele groepenkast vervangen, maar soms zijn de omstandigheden er niet naar. Gisteren hebben we de inhoud van oude Holec-kasten vervangen door moderner spul. De wens was was 2 extra groepen en aardlekschakelaars. De oude kast had wel 2 extra zekeringhouders (de meest rechter, zonder glaasje...), maar het was met het oude materieel onpraktisch om de 2 nieuwe groepen op L1 en L2 te doen, en er was niet echt fatsoenlijk ruimte voor aardlekschakelaars.

Voor:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sj9ijXCirKCxCShRk-CUJwy8iNU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hsu1KFDdXa5SZpFCpXs6wCP3.jpg?f=fotoalbum_large

Na:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FPxY7CkoFH-6nkCPZ7cTMJHzpfg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0pCSEoF8QVmyMaMMUBeIotmM.jpg?f=fotoalbum_large

De krachtgroep met smeltzekeringen is niet in gebruik en er zitten geen zekeringen in, maar voor de volledigheid hebben we die weer aangesloten.

Wat me opvalt aan deze oude Holec-kastjes (jaren '80) is dat er geen doorvoeren zijn voor draden van twee kasten naast elkaar. Bovenaan zat wel een gaatje voor de aardedraad. De overige draden gaan horizontaal via de onderste kasten, net als in de oude situatie.

Het was echt lastig om de bedrading boven de groepen netjes te krijgen in de vrije 3,5 cm ruimte tussen de onderkant van de buisinvoeren (achter de aardrail) en de bovenkant van de automaten. Ik wilde daarbij niet zoals in de oude situatie de overlengte horizontaal wegproppen vanwege warmte-ontwikkeling. Maar verticaal is de ruimte enorm beperkt, de spacing van de aardrail is anders dan van de buisinvoeren, en de aardedraden steken omhoog terwijl de rest omlaag steekt. Aargh. Ik wilde wel een beetje overlengte houden, dus waar dat ging zit er een beetje achter de automaten gestopt. Sommige draden waren al zo erg beschadigd dat ik toch de hele overlengte heb opgeofferd om de beschadiging weg te knippen. Om dan nog een beetje een consistent uiterlijk te maken (het gaat om de techniek, maar het oog wil ook wat), vond ik knap lastig. Het is uiteindelijk nog best goed gelukt, al zeg ik het zelf.

Rechts zit een nogal dikke aardedraad, die uit het meterbord komt. Onder de hoofdzekeringenkast zit een externe aardedraad samen met de voedende kabel in de zadels (De vertinde draad rechtsboven lijkt alleen voor vereffening te zijn). Zi = ZS dus vermoedelijk TN. De aardleiding zat zo aangesloten dat ie over een andere schroef heen zat, en de kabelschoen was onnodig verbogen. We hadden geen gereedschap om die joekel van 'n aardedraad opnieuw te termineren, dus hebben we 'm alleen maar aan de kant gebogen. Helemaal achter de dinrail was misschien mooier geweest, maar de kans dat hier later nog groepen bij komen is heel klein.

Alles is op moment aangedraaid. Voor de moderne componenten geen probleem, maar de rest moesten we gokken. Na wat speurwerk in diverse tabellen hebben we voor de sleufschroeven van de hoofdschakelaar, aardrail, en krachtgroep hebben we 2,4 Nm gegokt. Omdat het oud en hergebruikt spul is, een stukje lager dan wat het waarschijnlijk kan hebben.

We hadden ook een installatietester tot onze beschikking. Daarmee vonden we dat de aardlekschakelaar op L1 niks doet. Die moet dus nog vervangen worden; de groep met stopcontacten voor algemeen gebruik is daarom nog even gescheiden en afgeplakt. Afslaan bij 30, 150, 300, of 500 mA doet ie niet, ook niet diagonaal tussen fase en nul. Ook met de RCD-knoppen van m'n duspol geeft die aardlekschakelaar geen sjoege. Maar de testknop doet 't wel. Dan vraag ik me toch af hoeveel stroom de testknop veroorzaakt! Zodra ik er weer ben, ga ik de testweerstand nameten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bqo7gDPB3f2ffQj48HwMdoJnq7E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hab3r6aePpw7jTsOL71NOSTP.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JWi-fnEjFyt8Oe5wvjZZRZDbpJM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m51H4hcLvoory7n6l5MQ2MFM.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 9% gewijzigd door Juerd op 10-03-2025 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:31
Die kracht groep met smeltzekeringen. Zitten daar wel zekeringhouders in? Want zonder zekeringhouders kun je daar toch gewoon je vingers insteken en wordt je geëlektrocuteerd? Hoe werkt dat eigenlijk? Of zit het in een gesloten kast?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@wimpie De zekeringhouders moeten eruit om de kap eraf te kunnen halen. Maar dat zit natuurlijk netjes met (lege) zekeringhouders terug zoals het hoort, anders zou het inderdaad nogal gevaarlijk zijn.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-06 11:26
Bij gebrek aan een topic voor antieke elektra huisinstallaties, een crosspost uit het huizen-te-koop topic.

Zo oud heb ik ze nog nooit gezien, zowel de grote hendel links, losse bedraging vanaf de hoofdmeter, als het bord met stoppen en dito bedrading op de rechterfoto. Lijkt een beetje op de manier van bedragen in oude Amerikaanse woningen, toen elektra net werd uitgerold:
Afbeeldingslocatie: https://cloud.funda.nl/valentina_media/204/815/855_1440.jpg

Dankzij @Bitzer Bitzer in "Wat er nou weer voor een pand te koop staat... Jaargang 2025"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:10
Xander schreef op zondag 9 maart 2025 @ 23:50:
[...]

Best kans dat het hanggedeelte helemaal dubbel geïsoleerd is, het is waarschijnlijk niet meer dan een dubbel geïsoleerde aansluitleiding door een kunststof wartel naar een kunststof fitting. Dit hoeft dan niet te worden geaard.

In de voet lopen ontmantelde aders zonder verdere isolatie in die holle draadstang. Plus je maakt er natuurlijk de aansluitingen op de installatiedraad. Dit is niet dubbel geïsoleerd, dus moet het worden geaard. Precies wat er is gedaan.

Dus ja, dit is effectief. Maar nee, ik verwacht niet dat het nodig is om aarde naar het hanggedeelte mee te trekken. Als je de voet niet gebruikt blijft er waarschijnlijk niets over wat geaard zou moeten worden.
Hier de foto’s van de gedemonteerde lamp:
Gedemonteerde hanglamp, K=kunsstof, M=metaal
Het grote ronde ding bestaat van buiten uit aluminium en van binnen zit er een kunststof bak in. Ik heb de 3 schroeven waarmee deze aan elkaar vast te lijken te zitten los geschroefd maar zelfs dan zijn beide delen niet uit elkaar te krijgen.

Closeup van het bovenste deel van de fitting:
Closeup gedemonteerde fitting van de hanglamp
De metalen deel steekt door het plastic de fitting in.

En zo is het met de kabel er doorheen:
Gedemonteerde hanglamp met kabel er doorheen
Waarbij ik de grote plastic met aluminium kap waar de glazen stolp in vastgedraaid wordt en de aluminium huls die om de fitting heen zit niet op de draad heb mee genomen omdat het anders niet meer goed te zien is.
Ze liggen wel ter hoogte van waar ze zouden moeten zitten, de moer op het metalen busje met schroefdraad zit tussen deze beide delen in.
De glazen stolp heb ik niet op de foto gezet overigens.

Het plastic kapje met ribbels wat helemaal rechts op de foto in de ring zit is trouwens geen wartel maar enkel een afdekkapje. Het voorkomt wel dat de kabel de rand van het metalen busje met schroefdraad wat aan de fitting vast zit kan raken maar het sluit niet strak rond de kabel aan.
Er is rondom nog ruimte:
Hanglamp kabelinvoer naar fitting

Moet zeggen dat ik dat erg vreemd vind voor een buitenlamp want water kan nu ongehinderd van buiten direct naar binnen in de fitting lopen tussen draad en metalen busje.
Dat kan toch niet de bedoeling zijn :?

Ze hebben wel moeite gestoken in de moer die de aluminium huls op de fitting vastzet helemaal in te kitten.
Dat lijkt echter geen functie te hebben in het weren van water want dat loopt aan de binnenkant maar mogelijk is dit puur om de huls te fixeren ten op zichte van de fitting zodat het ding niet draait als je er een nieuwe lamp in wilt schroeven. Want dat zou onhandig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:18

M-ThijZ

Riding on Rails

Tijdens een schouwing voor het plaatsen van zonnepanelen kreeg ik de opmerking dat ik eigenlijk een extra aardlekschakelaar nodig heb. Nu heb ik twee aardlekschakelaars, waarbij er achter elke schakelaar zes groepen zitten.

Er is voorgesteld om de hoofdschakelaar, alle groepen en aardlekschakelaars te vervangen en een extra aardlekschakelaar te plaatsen (in de bestaande groepenkast).

Hier zit natuurlijk een kostenplaatje aan verbonden, dus nu is mijn vraag of ik moet laten doen vanwege (brand-)veiligheid of dat ik het zo kan laten? Uiteraard zal de PV-installatie op een eigen groep komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OwzgxTUunPT7quAD6ZrwB6Pi-xs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UT5pUEGDYisJuCsHmkwXwVYS.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Zwartoog schreef op maandag 10 maart 2025 @ 20:07:
Bij gebrek aan een topic voor antieke elektra huisinstallaties, een crosspost uit het huizen-te-koop topic.

Zo oud heb ik ze nog nooit gezien, zowel de grote hendel links, losse bedraging vanaf de hoofdmeter, als het bord met stoppen en dito bedrading op de rechterfoto. Lijkt een beetje op de manier van bedragen in oude Amerikaanse woningen, toen elektra net werd uitgerold:
[Afbeelding]

Dankzij @Bitzer Bitzer in "Wat er nou weer voor een pand te koop staat... Jaargang 2025"
Wow. Ik ben sprakeloos. Aan de ene kant echt geweldig dat zoiets bewaard is gebleven. Aan de andere kant best eng dat dit niet in een museum was, maar nog gewoon in gebruik.

En dan die moderne kWh-meters eronder. Een prachtig anachronisme.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
M-ThijZ schreef op maandag 10 maart 2025 @ 21:41:
Tijdens een schouwing voor het plaatsen van zonnepanelen kreeg ik de opmerking dat ik eigenlijk een extra aardlekschakelaar nodig heb. Nu heb ik twee aardlekschakelaars, waarbij er achter elke schakelaar zes groepen zitten.
Heeft ie ook gezegd waarom je een extra aardlekschakelaar nodig zou hebben?

Ik vermoed dat het gaat om het aantal groepen per aardlekschakelaar. Tot voorkort was er in Nederland de regel dat er maximaal 4 groepen achter een aardlekschakelaar mochten. Daar voldoet dit niet aan. Maar de nieuwste NEN 1010 heeft die bepaling niet meer, dus het is nu een beetje raar om hier nog moeilijk over te doen. Het is nog steeds niet onbeperkt, maar afhankelijk van hoeveel er op aangesloten zit, is 6 groepen achter een aardlekschakelaar mogelijk best acceptabel.

Als de PV-installatie aardlekbeveiligd moet worden (sowieso een goed idee), is een aardlekautomaat logischer dan een extra aardlekschakelaar. Een aardlekautomaat is een installatieautomaat en aardlekschakelaar gecombineerd.
Hier zit natuurlijk een kostenplaatje aan verbonden, dus nu is mijn vraag of ik moet laten doen vanwege (brand-)veiligheid of dat ik het zo kan laten? Uiteraard zal de PV-installatie op een eigen groep komen.

[Afbeelding]
Er is wel een ander probleem met je aardlekschakelaars, wat nogal een impact heeft op de veiligheid. Ze werken niet betrouwbaar. Deze aardlekschakelaars zijn van het verouderde type AC, dat sinds 1997 niet nieuw geïnstalleerd mag worden. Als je ze gebruikt met bepaalde hedendaagse elektronische apparaten, kunnen ze "verblind" raken en niet meer afschakelen bij lekstroom.

De regelgeving omtrent veiligheid van elektrische installaties is nogal maf, en komt erop neer dat je oude zooi ongeveer eeuwig mag laten zitten (zie die prachtige post van antieke elektra hierboven). De nieuwe regels gelden in het algemeen alleen voor nieuwe installaties. Maar in het geval van jouw meterkast valt er wel veiligheid terug te winnen door de aardlekschakelaars te vervangen door exemplaren van type A.

Het kan overigens ook zijn dat aardlekschakelaars (en bedrading) in een groepenkast bij de installatie van PV vervangen moeten worden vanwege het vermogen van de omvormer. De installateur zou hierover moeten kunnen adviseren (maar helaas zijn er ook een aantal die dit allemaal niet weten, en gewoon brandgevaarlijke situaties opleveren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:21

dragonhaertt

@_'.'

Matrox001 schreef op zondag 9 maart 2025 @ 11:48:
[...]

Ok, bedankt voor je antwoord. Elektricien heeft met geen woord gerept over noodzaak (of advies) kast te vervangen. Had wel veel bedrading vervangen door dikkere draden. Heb hier zo’n € 350 voor betaald met natuurlijk ook nog de kosten voor aanpassing door de netbeheerder. Maar als ik het goed begrijp is de hele actie met het huidige resultaat dus weggegooid geld geweest en heb ik als enig tastbaar resultaat vaker uitvallende zonnepanelen (buiten aardlek problemen als ‘s-winters beide ovens aan staan en de verlichting in de woonkamer voluit aan is, ook iets waar ik voorheen geen last van had).

Ik zie alleen een wirwar van draden waar ik niks van maak. Hoe kan ik nagaan op welke fase die loze groepen zitten?
Is het verstandig om de grootverbruikers (bijkeuken en garage) naar dezelfde fase als de zonnepanelen te laten zetten? En de ovens op een andere fase als de woonkamer?
Of los ik daar helemaal niets mee op?

Kun je groepen ook splitsen zodat bijv. woonkamer en werkkamer een eigen groep krijgen of moet dan de hele bedrading in huis overhoop gehaald worden?
Weggegooid geld niet perse, je hebt nu wel een nieuwe hoofdschakelaar waardoor vervangen een stuk makkelijker is.

Maar ja, als hij toch bezig was... Dan had hij beter meteen een grotere kast kunnen ophangen.

Het splitsen van een groep is niet heel makkelijk. Je moet dan ook een nieuwe buis aanleggen, omdat je niet twee groepen door één buis mag leggen.

[ Voor 3% gewijzigd door dragonhaertt op 11-03-2025 08:21 ]

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matrox001
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 20-06 15:24
Op www.nzu.nl lees ik:

“Wanneer er een 3 x 25A hoofdzekering aanwezig is, is het aan te raden om uw zonnepanelen op een eigen fase aan te sluiten.”

Denk dat mijn electriciën dat advies gevolgd heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011

dragonhaertt

@_'.'

Matrox001 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 10:40:
Op www.nzu.nl lees ik:

“Wanneer er een 3 x 25A hoofdzekering aanwezig is, is het aan te raden om uw zonnepanelen op een eigen fase aan te sluiten.”

Op die website staat ook:
KWh is de afkorting die gebruikt wordt voor kilowatthour, in het Nederlands is dit kilowattuur. 1 kWh staat gelijk aan 1000 Watt over een periode van 1 uur. Dus heeft u een stofzuiger die 1 kWh verbruikt waarmee u 15 minuten stofzuigt dan heeft u 250 Watt verbruikt.
8)7

Waar die tekst staat die jij quote kan ik niet zo snel vinden, maar ik ben wel benieuwd waarom dat er staat.
Dat heb ik nog nooit eerder gehoord.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matrox001
https://www.nzu.nl/kennis...uiksgroepen%20niet%20uit.
onder het kopje ‘Over kortsluiting”.

Maar dit klopt dus niet en ik kan gewoon de zonnepanelen op dezelfde fase laten zetten als mijn grootverbruikers?

[ Voor 22% gewijzigd door Matrox001 op 11-03-2025 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Jouw idee is 13x beter dan dat van NZU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:02

Reptile209

- gers -

Matrox001 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 12:13:
https://www.nzu.nl/kennis...uiksgroepen%20niet%20uit.
onder het kopje ‘Over kortsluiting”.

Maar dit klopt dus niet en ik kan gewoon de zonnepanelen op dezelfde fase laten zetten als mijn grootverbruikers?
Het klopt wel, maar let op de nuance in de tekst: het gaat hier om een 3x25 A hoofdzekering, en een omvormer die ook op 25 A gezekerd is. Als dan de omvormer kortsluiting/overbelasting geeft, gaat zowel de groepszekering als de hoofdzekering er uit. Er is namelijk geen selectiviteit. En dán is het slim om de omvormer op een aparte fase te hebben, want dan voorkom je verdere uitval.
Als je omvormer op 16A gezekerd is achter een 25A hoofdzekering zou er voldoende selectiviteit moeten zijn dat de hoofdzekering, en dus de andere groepen op die fase, er geen last van hebben.

In het algemeen wil je idd juist je verbruikers op dezelfde fase als de omvormer hebben, zodat je je opwek direct kunt gebruiken.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matrox001
Tsja, die nuance ontgaat me als leek.
Hoe weet ik nu hoe mijn omvormer gezekerd is? Op de schakelaar waar hij op zit staat niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-06 19:49

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Reptile209 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 12:27:
[...]

Het klopt wel, maar let op de nuance in de tekst: het gaat hier om een 3x25 A hoofdzekering, en een omvormer die ook op 25 A gezekerd is. Als dan de omvormer kortsluiting/overbelasting geeft, gaat zowel de groepszekering als de hoofdzekering er uit. Er is namelijk geen selectiviteit. En dán is het slim om de omvormer op een aparte fase te hebben, want dan voorkom je verdere uitval.
Als je omvormer op 16A gezekerd is achter een 25A hoofdzekering zou er voldoende selectiviteit moeten zijn dat de hoofdzekering, en dus de andere groepen op die fase, er geen last van hebben.

In het algemeen wil je idd juist je verbruikers op dezelfde fase als de omvormer hebben, zodat je je opwek direct kunt gebruiken.
Ja maar een enkelfasige 25A pv installatie komt toch niet voor in een woonhuis? boven de 3kWp moet je sowieso al gaan denken aan driefasige omvormers.

Inderdaad zoals al gezegd is, bijpikken op de meest belaste fase, die ene met de koelkasten en diepvriezen. Zodat je het zoveel mogelijk _echt_ zelf op maakt.

Nu wordt stroom uit op L1 en in op L2 nog netjes met elkaar verrekend. Maar je weet niet wat de toekomst brengt.
Matrox001 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 12:36:
Tsja, die nuance ontgaat me als leek.
Hoe weet ik nu hoe mijn omvormer gezekerd is? Op de schakelaar waar hij op zit staat niets.
De werkschakelaar die er aan zit is geen zekering. Hij moet ergens de meterkast in gaan. En daar zit de zekering.

[ Voor 12% gewijzigd door AtomicShockwave op 11-03-2025 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matrox001
De werkschakelaar die er aan zit is geen zekering. Hij moet ergens de meterkast in gaan. En daar zit de zekering.
Dank u.
Probeer hier mijn totale gebrek aan kennis omtrent dit onderwerp op te vijzelen maar had geen idee dat ik zó weinig wist :?

Maar bedoelen we hetzelfde? Ik heb het over deze.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zbXcsCyyyc7TgOjry3Adbwdx4bI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/V2CF4q4l12LRG3mrly0nwxfu.png?f=user_large

[ Voor 29% gewijzigd door Matrox001 op 11-03-2025 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matrox001
dragonhaertt schreef op zondag 9 maart 2025 @ 06:51:
[...]
Herverdelen is het makkelijkst door de draden bovenin de groepen anders aan te sluiten, daar heb je gelukkig nog wat lengte over.
Is het echt zo simpel? Dus dat zou ik ev. ook zelf kunnen?
Hoe kan ik in deze kluwen van draden zien op welke fase mijn loze groepen zitten? Of is dat zo niet te zien?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• thaMini
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:05

thaMini

Tool !!

Reptile209 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 13:26:
[...]
Breek 'm open als je de nieuwe hebt, altijd leuk! ;)
Zo gezegd, zo gedaan.
Ik heb vannacht het apparaat destructief onderzocht. Niet echt iets gevonden aan vastgelaste contactpuntjes. Wel erg leuk de werking kunnen bekijken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/myWfB_vbVBw7PT0Il8aWkb3sFDE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CGrN0rBCmxAt52ayu4vtcA4v.jpg?f=fotoalbum_large
Overzicht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z2UaJOoI5FH7TOM8ny6FGmSwlmg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nJsIzKJsb4LBFB7HkInAVv4u.jpg?f=fotoalbum_large
Dit is volgens mij het component dat moet zorgen voor afschakelen bij aardlek. Niks aan kunnen zien verder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GE7FPNsWYQUK_snr97VSSVp01gE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OR9hlYjwRUiWj0HWLfjV2IMt.jpg?f=fotoalbum_large
Dit is een overzicht van het installatieautomaat gedeelte. Met linksonder de bluskamer, de spoel erboven voor (magnetisch) uitschakelen op kortsluiting en rechts bijna verticaal het bimetaal voor de (thermische) uitschakeling op overbelasting. Direct onder het zwarte scharnierpunt een van de twee contactpunten, de andere zit tegen de spoel.

Inschakelen en uitschakelen.

Uitschakelen door bimetaal.

Be small, act BIG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Nu online
Matrox001 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 13:33:
[...]

Dank u.
Probeer hier mijn totale gebrek aan kennis omtrent dit onderwerp op te vijzelen maar had geen idee dat ik zó weinig wist :?

Maar bedoelen we hetzelfde? Ik heb het over deze.
[Afbeelding]
Daar staat B16 op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matrox001
Ja, zie het. Op alle andere schakelaars staat 16A en die zien er ook anders uit. Ging er niet klakkeloos vanuit dat met B16 hetzelfde bedoeld wordt. Maar stapje voor stapje komen we er wel.

[ Voor 4% gewijzigd door Matrox001 op 11-03-2025 15:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Op www.nzu.nl lees ik:

Dat is niet het enige slechte advies daar.
Als je die teksten moet geloven weten ze gewoon echt niet waar ze het over hebben.
Vermijden deze beunhazen.

edit: en hun drie adressen zijn in bedrijfsverzamelgebouwen / brievenbus- / office rentals.

[ Voor 9% gewijzigd door onetime op 11-03-2025 23:19 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:23
onetime schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 20:48:
[...]

Dat is niet het enige slechte advies daar.
Als je die teksten moet geloven weten ze gewoon echt niet waar ze het over hebben.
Vermijden deze beunhazen.

edit: en hun drie adressen zijn in bedrijfsverzamelgebouwen / brievenbus- / office rentals.
En nog een leuke:
Ik durf er geld op te zetten dat op die site álle “fotos” waar mensen (van het bedrijf) op staan, allemaal met AI gegenereerd zijn!

het AI sausje druipt er vanaf! Gewoon de stijl is al overduidelijk herkenbaar, zeker als je hier het AI showtopic wel eens in de gaten houdt.

of anders hebben ze daar tien verschillende bedrijfs-shirts met allemaal de knoopjes op een net andere onhandige plaats en andere kleurtjes :+
En zonnepanelen met een asymmetrisch steepjescodepatroon als topzijde geleiderstrips heb ik ook nog nooit gezien :P

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vliegvlug schreef op maandag 10 maart 2025 @ 21:32:
Closeup van het bovenste deel van de fitting:
[Afbeelding: Closeup gedemonteerde fitting van de hanglamp]
De metalen deel steekt door het plastic de fitting in.

En zo is het met de kabel er doorheen:
[Afbeelding: Gedemonteerde hanglamp met kabel er doorheen]
Door die nippelbuis die in de fitting steekt lijkt mij dat dit deel niet dubbel geïsoleerd is. Dit zou geaard moeten zijn, bijvoorbeeld met een ringkabelschoen net zoals in de plafondkap. Wel bijzonder dat dit nu niet zo is.
Het plastic kapje met ribbels wat helemaal rechts op de foto in de ring zit is trouwens geen wartel maar enkel een afdekkapje. Het voorkomt wel dat de kabel de rand van het metalen busje met schroefdraad wat aan de fitting vast zit kan raken maar het sluit niet strak rond de kabel aan.
Er is rondom nog ruimte:
[Afbeelding: Hanglamp kabelinvoer naar fitting]

Moet zeggen dat ik dat erg vreemd vind voor een buitenlamp want water kan nu ongehinderd van buiten direct naar binnen in de fitting lopen tussen draad en metalen busje.
Dat kan toch niet de bedoeling zijn :?
Dat lijkt niet bepaald (spat)waterdicht nee. Welke IP-waarde zou dit moeten hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Op www.nzu.nl lees ik:

Ik lees daar ook:
3-fase hoofdaansluitingen moeten worden aangesloten op een 3-fase omvormer. Hierdoor wordt de stroom van de zonnepanelen verdeeld over deze 3 fasen. Voorkom om vermogens van hoger dan 5000 Wp op één van de 3 fasen aan te sluiten. In dit geval worden enkel de apparaten die op dezelfde fase aangesloten zijn van stroom voorzien en wordt er te veel stroom teruggeleverd aan het net. Dit is onwenselijk want de vergoeding voor teruglevering kan zakken op de langere termijn.
Dus heel consequent zijn ze niet. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Juerd schreef op maandag 10 maart 2025 @ 22:28:
[...]

Heeft ie ook gezegd waarom je een extra aardlekschakelaar nodig zou hebben?

Ik vermoed dat het gaat om het aantal groepen per aardlekschakelaar. Tot voorkort was er in Nederland de regel dat er maximaal 4 groepen achter een aardlekschakelaar mochten. Daar voldoet dit niet aan. Maar de nieuwste NEN 1010 heeft die bepaling niet meer, dus het is nu een beetje raar om hier nog moeilijk over te doen.
Ik snap precies wat je zegt, maar je geeft hier mijns inziens een verkeerd advies.

Aangezien de nieuwste NEN1010 nog nergens is doorgevoerd/aangewezen als nieuwe norm en het nu dus plat gezegd alleen nog concept is moet je je nog steeds aan de geldende NEN1010 houden, en dat is nog steeds max 4 eindgroepen achter een aardlekschakelaar.

voordat de nieuwste NEN1010 aangewezen wordt als norm, kunnen er nog wel tig wijzigingen/wijzigingsbladen gemaakt worden

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
Xander schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 06:24:
[...]

Door die nippelbuis die in de fitting steekt lijkt mij dat dit deel niet dubbel geïsoleerd is. Dit zou geaard moeten zijn, bijvoorbeeld met een ringkabelschoen net zoals in de plafondkap.
Dat idee had ik zelf ook al een beetje ja.
Wel bijzonder dat dit nu niet zo is.
Als dat wel zou moeten is dat wel apart ja.
[...]

Dat lijkt niet bepaald (spat)waterdicht nee. Welke IP-waarde zou dit moeten hebben?
Goede vraag, gaat om deze lamp: Hanglamp 73889 - Landelijke buitenlamp
Op de webpagina zelf kan ik het niet vinden maar in de handleiding staat: Afdichtingsklasse - IP 44 spatwaterdicht

Edit: IP klasse staat ook op de website , ik moest “Toon meer” aanklikken. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Vliegvlug op 12-03-2025 10:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Annuk schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 08:02:
[...]

Ik snap precies wat je zegt, maar je geeft hier mijns inziens een verkeerd advies.

Aangezien de nieuwste NEN1010 nog nergens is doorgevoerd/aangewezen als nieuwe norm en het nu dus plat gezegd alleen nog concept is moet je je nog steeds aan de geldende NEN1010 houden, en dat is nog steeds max 4 eindgroepen achter een aardlekschakelaar.

voordat de nieuwste NEN1010 aangewezen wordt als norm, kunnen er nog wel tig wijzigingen/wijzigingsbladen gemaakt worden
Het is geen advies, maar een mening, en ik sta er achter.

Ik vind het oprecht raar om op de valreep nog even moeilijk te doen over een situatie die waarschijnlijk al 25 jaar meegaat, die in alle landen om ons heen heel normaal zou zijn, en waarbij de specifieke Nederlandse bepaling die het overtreedt met enige bombarie is geschrapt in de nieuwste versie van de NEN 1010.

Meer groepen achter een aardlekschakelaar levert geen enkel elektrisch gevaar op, het zal hooguit wat vaker onbedoeld storing geven. Maar de kans daarop is met 6 groepen in een normaal woonhuis nog altijd heel klein. Boven de 6 groepen wordt het een ander verhaal, althans volgens diverse Duitstalige bronnen.

Dan nog over het juridische: het houden aan de NEN 1010:2020 is nog niet verplicht in nieuwbouw, omdat die versie nog niet is aangewezen in het Bbl. Verplicht voor bestaande bouw zal ie sowieso niet worden, tenzij de manier van regelgeving enorm op de schop gaat en ik heb geen indicaties gezien dat dat gaat gebeuren. Dan resteert de vraag of de nieuwe norm vrijwillig toegepast mag worden, en het NEN zegt daarop ja: "Zeker, de norm kan worden toegepast. De wet gaat uit van de stand der techniek: het is verstandig om de laatste stand van de techniek te volgen door de laatste norm toe te passen. Een nieuwere versie van een aangewezen norm mag worden toegepast, de wetgever gaat ervan uit dat de veiligheid altijd toeneemt." (bron)

Die laatste zin is interessant, trouwens, want het aantal groepen achter een aardlekschakelaar heeft natuurlijk niet of nauwelijks met veiligheid te maken. Het wordt niet veiliger met 6 ipv 4 groepen per aardlekschakelaar, maar ook niet minder veilig. Desalniettemin staan volgens mij alle seinen op groen om 6 in plaats van 4 groepen achter een aardlekschakelaar te hebben, al helemaal in een bestaande situatie waarvan waarschijnlijk al is aangetoond dat het geen problemen oplevert. Het is verantwoord en het is toegestaan. Dat de :2020 nog niet is aangewezen in het Bbl verandert daar niks aan, en als de regel toch terugkomt, kun je de aanpassing daarna alsnog maken.

Als je toch rekening zou willen houden met dat de 4-groepen-regel heel misschien toch nog terugkomt, dan zou ik het logischer vinden om dat afwachten en het in de tussentijd lekker laten zitten zoals het zit, omdat het erg onlogisch zou zijn dat dat die regel weer terugkomt. De regel was immers altijd al afwijkend van de rest van de wereld, voor de veiligheid irrelevant, en voor de beschikbaarheid van de installatie onnodig strikt, en in het algemeen streeft het NEN ernaar nieuwere versies van de NEN 1010 steeds meer op de HD 60364 te laten lijken met steeds minder Nederlandse uitzonderingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisDCT
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-06 20:36
Ik ben vanuit het homewizard batterij topic hierheen verwezen. Ik heb een vraag en heb even vluchtig de ts gelezen. Maar het is enorm veel (mooi maar niet mijn specifieke vraag denk ik:

Ik heb naar mijn garage een dikke 5 aderige kabel liggen welke nu 2 gescheiden groepen geeft volgens eletra man. Ik heb daar op de ene een hybride pomp (quatt) en de andere een airco.

Nu wil ik een 2e warmtepomp op een 3e groep en wil ik de batterij op groep 4. Zodat ik bij aanschaffen van 2e batterij de volledige beschikbaarheid hebt (boven de 800w ontladen) de batterijen moeten dan op een eigen groep.

Nu de vraag gesteld aan electra man en die zegt:

nieuwe kabel hoeft niet maar dan moet er een kastje in de garage en een zwaardere groep in de meterkast.

Kan dit? 🫣

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:07
DennisDCT schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 19:28:
Ik ben vanuit het homewizard batterij topic hierheen verwezen. Ik heb een vraag en heb even vluchtig de ts gelezen. Maar het is enorm veel (mooi maar niet mijn specifieke vraag denk ik:

Ik heb naar mijn garage een dikke 5 aderige kabel liggen welke nu 2 gescheiden groepen geeft volgens eletra man. Ik heb daar op de ene een hybride pomp (quatt) en de andere een airco.
Dat mag al niet, want er mogen niet twee groepen door één kabel lopen. Deze kabel moet je met één enkele automaat beveiligen.
Nu wil ik een 2e warmtepomp op een 3e groep en wil ik de batterij op groep 4. Zodat ik bij aanschaffen van 2e batterij de volledige beschikbaarheid hebt (boven de 800w ontladen) de batterijen moeten dan op een eigen groep.

Nu de vraag gesteld aan electra man en die zegt:

nieuwe kabel hoeft niet maar dan moet er een kastje in de garage en een zwaardere groep in de meterkast.
Elektraman heeft gelijk. Je moet die kabel in de meterkast zoals reeds gezegd met één automaat beveiligen, en dan in de garage een onderverdeler met hoofdschakelaar en automaten plaatsen.
Hoe groot die automaat in de meterkast moet zijn hangt van de dikte van de kabel af. En omdat je die niet vermeldt is niet aan te geven of er idd een grotere automaat voor kan.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Andrehj schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 19:37:
[...]

Dat mag al niet, want er mogen niet twee groepen door één kabel lopen. Deze kabel moet je met één enkele automaat beveiligen.
Meerdere groepen in één kabel mag tegenwoordig wel. Vanaf de NEN 1010:2020 mogen er meerdere groepen in één kabel. Bij de plek waar beide groepen in een omhulsel (bijv. lasdoos) zitten, moet je dan wel een waarschuwing plaatsen die wijst op die omstandigheid, en de noodzaak beide groepen te scheiden. (Het lijkt me overigens nog steeds geen geweldig idee.)

Een andere, m.i. betere, manier waarop je binnen de regels met 2 automaten één 5-aderige kabel kunt gebruiken, is een "kookgroep", oftewel 2 automaten met een onderlinge vergrendeling waarmee je ze tegelijkertijd kunt scheiden. Daar hoeft niet per se een kooktoestel achter; de NPR 5310 geeft als voorbeeld een kookgroep met daarop een wasmachine en een droger. Je hoeft bij deze oplossing zelfs geen waarschuwing te plaatsen: het plastic beugeltje over de schakelaars spreekt boekdelen.

Een kookgroep mag zowel binnen de oude als de nieuwe regels.

[ Voor 4% gewijzigd door Juerd op 12-03-2025 19:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-06 23:30

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Juerd Sla alsjeblieft die kookgroep over en adviseer gewoon een 3-fase distributiegroep.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Rimco Waarom? Voor de omschreven situatie (de bestaande situatie van @DennisDCT waarbij een airco en een andere warmtepomp op 2 automaten zitten), die door @Andrehj werd afgekeurd, zou dat ik dat een keurige oplossing vinden.

NB: ik ben dus niet @DennisDCT's vraag aan het beantwoorden, maar @Andrehj's "dat mag niet" aan het nuanceren.

[ Voor 91% gewijzigd door Juerd op 12-03-2025 19:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Er van uitgaande dat het om een 3-fase aansluiting gaat krijg je met een kookgroep alleen maar meer verliezen en ben je beperkt tot 2 groepen.

Met een dikke 3 fase kabel, de juiste zekering en een nette onderverdeler kan je naar hartelust groepen toevoegen.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisDCT
Andrehj schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 19:37:
[...]

[...]

Elektraman heeft gelijk. Je moet die kabel in de meterkast zoals reeds gezegd met één automaat beveiligen, en dan in de garage een onderverdeler met hoofdschakelaar en automaten plaatsen.
Hoe groot die automaat in de meterkast moet zijn hangt van de dikte van de kabel af. En omdat je die niet vermeldt is niet aan te geven of er idd een grotere automaat voor kan.
Dat is inderdaad wel handig om te vermelden. Het gaan om een 2.5 dikte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@DennisDCT Afhankelijk van de lengte en wijze van leggen kan dat 3x16A of 3x20A worden. Als je dan de verbruikers verdeelt over die 3 fasen kan je accu het beste op de fase die dan nog het minste wordt gebruikt. Wel alle 4 een eigen groep in de onderverdeler dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DennisDCT schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 19:55:
[...]

Dat is inderdaad wel handig om te vermelden. Het gaan om een 2.5 dikte.
2,5 mm² is al snel te weinig voor een stroombron zoals PV of batterij, vanwege de spanningsval. Die wordt in dat geval geadviseerd om onder de 1% te houden, wat bij bijvoorbeeld bij 2,5 mm² en 10 A neerkomt op een maximum van slechts ongeveer 7 meter.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Andrehj
Rimco schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 19:57:
@DennisDCT Afhankelijk van de lengte en wijze van leggen kan dat 3x16A of 3x20A worden. Als je dan de verbruikers verdeelt over die 3 fasen kan je accu het beste op de fase die dan nog het minste wordt gebruikt. Wel alle 4 een eigen groep in de onderverdeler dus.
Let wel op de nulstroom! Met verbruik én terugleveren op dezelfde kabel (die ook nog met 20A beveiligd is, wat wat mij betreft te veel is voor 2.5 mm²) kan die zomaar te hoog worden.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dan is zo'n kookgroep, met dus 2 losse nuladers, niet meer zo'n gek idee ;). Dan heb je tenminste niet dat de nulstroom groter wordt dan de fasestroom.

(Ik zou het overigens niet daadwerkelijk doen, een kookgroep voor verbruiken en terugleveren, puur omdat het hartstikke onoverzichtelijk wordt, en berekeningen voor 4 belaste aders lastig zijn. Dat gezegd hebbend, 4× 20 A (2× fase + 2× nul) kan met YMvK 5G2,5 volgens 52.B.5 en een correctiefactor van 0,86 wel als de kabel niet in thermische isolatie ligt. Zelf zou ik waarschijnlijk voor meerdere kabels gaan en alles in de hoofdverdeler onderbrengen. Een onderverdeler is een prima oplossing maar geeft weer ander gedoe (selectiviteit en zo) t.o.v. vaak maar een kleine kostenbesparing.)

[ Voor 16% gewijzigd door Juerd op 12-03-2025 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisDCT
Juerd schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 19:59:
[...]

2,5 mm² is al snel te weinig voor een stroombron zoals PV of batterij, vanwege de spanningsval. Die wordt in dat geval geadviseerd om onder de 1% te houden, wat bij bijvoorbeeld bij 2,5 mm² en 10 A neerkomt op een maximum van slechts ongeveer 7 meter.
De zonnenpanelen zitten op de 3fase verdeeld in de meterkast. Stel ik koop 2 homewizard batterijen dan kan deze 2x800 opladen en 2x800 ontladen mits ze dus op een aparte groep zitten. Als dat niet zo is laden ze wel 2x800 op, maar ontladen ze max 800 totaal. Wat soms onvoldoende kan zijn als je een vraag van 1500watt hebt.

Jij zegt dat met een grondkabel van 2.5 mm 5 aderig het niet volstaat? De kabel is laten we zeggen 7 meter, onder schuimbeton

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Rimco schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 19:57:
Niet mee eens; liever op de zwaarst belaste fase(s), dan wordt de kabel het minst belast.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@onetime Het irritante is dat het niet zo makkelijk is als PV waar ik hetzelfde zou hebben gezegd. Maar zo'n accu kan zowel laden en ontladen. Idealiter laden op de minst belaste groep en ontladen op de meest belaste groep.

Maar om nou dat ding telkens op de andere fase te gooien is ook wat overdreven :+ (Kan technisch wel natuurlijk.)

[ Voor 11% gewijzigd door Rimco op 12-03-2025 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

DennisDCT schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 20:16:
[...]

De zonnenpanelen zitten op de 3fase verdeeld in de meterkast. Stel ik koop 2 homewizard batterijen dan kan deze 2x800 opladen en 2x800 ontladen mits ze dus op een aparte groep zitten. Als dat niet zo is laden ze wel 2x800 op, maar ontladen ze max 800 totaal. Wat soms onvoldoende kan zijn als je een vraag van 1500watt hebt.

Jij zegt dat met een grondkabel van 2.5 mm 5 aderig het niet volstaat? De kabel is laten we zeggen 7 meter, onder schuimbeton
Neem een 3-fase thuisaccu en je hebt direct minder problemen ;) Dan krijg je ook geen scheve belasting (en hogere stroom door de nul). Is per kWh aan opslag ook al gauw goedkoper dan zo'n ding van HomeWizard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DennisDCT schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 20:16:
[...]

Jij zegt dat met een grondkabel van 2.5 mm 5 aderig het niet volstaat?
Nee, dat zei ik niet. Ik gaf een specifieke situatie op, uitgaande van 10 A, als voorbeeld. Bij 800 W, oftewel ongeveer 3,5 A, is op 7 meter een spanningsval van minder dan 0,2% te verwachten, en dat is keurig.
De kabel is laten we zeggen 7 meter, onder schuimbeton
De kabel ligt toch niet alleen onder schuimbeton? De meeste kabels beginnen en eindigen bovengronds. Het gehele traject kan uitmaken voor of een kabel overbelast wordt of niet, dus je moet rekenen met de worst case. Met op 20 A afgezekerd 4-aderig belast YMvK is 2,5 mm² een twijfelgeval: het is vaak prima, maar soms ook niet. Dat hangt ervan af of de kabel z'n warmte aan de omgeving kan afstaan. Wel wordt zo'n kabel bij volle belasting nogal heet. Niet brandgevaarlijk heet, wel vervelend om beet te pakken. De relatief dunne kabel mag zo veel stroom hebben, omdat ie 90 °C mag worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisDCT
Juerd schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 20:49:
[...]

Nee, dat zei ik niet. Ik gaf een specifieke situatie op, uitgaande van 10 A, als voorbeeld. Bij 800 W, oftewel ongeveer 3,5 A, is op 7 meter een spanningsval van minder dan 0,2% te verwachten, en dat is keurig.

[...]

De kabel ligt toch niet alleen onder schuimbeton? De meeste kabels beginnen en eindigen bovengronds. Het gehele traject kan uitmaken voor of een kabel overbelast wordt of niet, dus je moet rekenen met de worst case. Met op 20 A afgezekerd 4-aderig belast YMvK is 2,5 mm² een twijfelgeval: het is vaak prima, maar soms ook niet. Dat hangt ervan af of de kabel z'n warmte aan de omgeving kan afstaan. Wel wordt zo'n kabel bij volle belasting nogal heet. Niet brandgevaarlijk heet, wel vervelend om beet te pakken. De relatief dunne kabel mag zo veel stroom hebben, omdat ie 90 °C mag worden...
Nee, niet geheel. Vanuit de meterkast is het 2meter omlaag onder het schuimbeton naar garage waar hij 1,5 meter uit de vloer komt. Dat maakt het 10,5 meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Rimco schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 20:41:
@onetime Het irritante is dat het niet zo makkelijk is als PV waar ik hetzelfde zou hebben gezegd. Maar zo'n accu kan zowel laden en ontladen. Idealiter laden op de minst belaste groep en ontladen op de meest belaste groep.

Maar om nou dat ding telkens op de andere fase te gooien is ook wat overdreven :+ (Kan technisch wel natuurlijk.)
Ik had begrepen dat de accu's voor peak shaving zouden worden gebruikt. Dan is het ook het beste.
Al heb je een mooi idee met dat automatisch van fase wisselen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dotternetta
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11:11
Voor de accu-knopers: we hebben hier op het werk 6 230V laadpunten gemaakt, eigen verdeler op de spanningsrail. Vanochtend stonden er voor het eerst 4 auto's te laden dus hebben we even gekeken hoe warm alles werd. 1 auto was al klaar, 3 auto's laden nog op 13A.

Dit is na 2 uren laden op 16A brede automaten! Moet je nagaan wat er in je meterkast gebeurd als alle accu's de hele dag bezig zijn!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A7UgkH1yzsbJMxZOYWcVJL18iOI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mUg9d722xs61Y4yCJ1ZQKedb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ed9vZSGTMeqqTdjNpxZY1ETbvsM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1KiwSgPKcZbnS9Cr09DsPjO7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
@dotternetta Nu hebben die Hager ADA566G ook 0,7W meer verlies dan een ABB DS201 en zelfs bijna het dubbele verlies dan een ABB DS301C. Dus automaatkeuze is nog wel echt een ding.

[ Voor 13% gewijzigd door Septillion op 14-03-2025 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Niet online
Bij hoge continue belasting kun je beter wat ruimte tussen de modules laten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-06 21:12
dotternetta schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 10:10:
Voor de accu-knopers: we hebben hier op het werk 6 230V laadpunten gemaakt, eigen verdeler op de spanningsrail. Vanochtend stonden er voor het eerst 4 auto's te laden dus hebben we even gekeken hoe warm alles werd. 1 auto was al klaar, 3 auto's laden nog op 13A.

Dit is na 2 uren laden op 16A brede automaten! Moet je nagaan wat er in je meterkast gebeurd als alle accu's de hele dag bezig zijn!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je gebruikt nu 3 automaten niet. Is dat wel de verwachting op korte termijn?
Ik vermoed van wel, anders zou je de kast niet zo laten maken.
Anders zou je nog kunnen opteren om die weg te halen en de automaten wat meer uit elkaar te plaatsen.

Bij grote vermogensvraag zal alles opwarmen, zoals al eerder genoemd zitten er wat dat betreft best nog wat verschillen in type automaten.

Let wel als je straks alle automaten gaat gebruiken en dus 9 voertuigen gaat laden dat het hele kastje flink op zal warmen.

Persoonlijk had ik een wat grotere kast gebruikt.
Als de verdeelkast binnen is geplaatst zou je nog kunnen kijken naar ventilatie, maar hier lijkt hij buiten geplaatst te zijn dus is dat geen optie.

[ Voor 6% gewijzigd door pickboy op 14-03-2025 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
pickboy schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 11:25:
[...]

Je gebruikt nu 3 automaten niet. Is dat wel de verwachting op korte termijn?
Ik vermoed van wel, anders zou je de kast niet zo laten maken.
Anders zou je nog kunnen opteren om die weg te halen en de automaten wat meer uit elkaar te plaatsen.

Bij grote vermogensvraag zal alles opwarmen, zoals al eerder genoemd zitten er wat dat betreft best nog wat verschillen in type automaten.

Let wel als je straks alle automaten gaat gebruiken en dus 9 voertuigen gaat laden dat het hele kastje flink op zal warmen.

Persoonlijk had ik een wat grotere kast gebruikt.
Als de verdeelkast binnen is geplaatst zou je nog kunnen kijken naar ventilatie, maar hier lijkt hij buiten geplaatst te zijn dus is dat geen optie.
We gaan binnenkort alles veranderen, misschien nemen we de laadgroepen dan wel mee in de nieuwe kast.
Ik zal het overleggen met de kastbouwer.

Deze kast staat binnen, ventilatie zou kunnen maar het moet IP40 blijven dus dat gaat niet lukken met deze kast.

[ Voor 5% gewijzigd door dotternetta op 14-03-2025 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@dotternetta Had je deze temperatuur verwacht, of vind je het heet? Ik vind het niet heel bijzonder, eigenlijk.

Ik vind het wel dapper om die aardlekautomaten strak tegen elkaar te plaatsen, als verwacht kan worden dat ze allemaal langdurig zwaar belast zullen worden. Voor 6 tegen elkaar geplaatste specificeert Hager een correctiefactor van 0,85, en vanuit IEC 61439 zou je 125% moeten overdimensioneren, wat betekent dat je hieruit eigenlijk maar 0,8 × 0,85 × 16 A = 10,9 A zou moeten trekken. Die 13 A die je noemt suggereert dat met die 125% wel rekening is gehouden, maar niet met de correctiefactor die de fabrikant opgeeft, of andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
Juerd schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 12:32:
@dotternetta Had je deze temperatuur verwacht, of vind je het heet? Ik vind het niet heel bijzonder, eigenlijk.

Ik vind het wel dapper om die aardlekautomaten strak tegen elkaar te plaatsen, als verwacht kan worden dat ze allemaal langdurig zwaar belast zullen worden. Voor 6 tegen elkaar geplaatste specificeert Hager een correctiefactor van 0,85, en vanuit IEC 61439 zou je 125% moeten overdimensioneren, wat betekent dat je hieruit eigenlijk maar 0,8 × 0,85 × 16 A = 10,9 A zou moeten trekken. Die 13 A die je noemt suggereert dat met die 125% wel rekening is gehouden, maar niet met de correctiefactor die de fabrikant opgeeft, of andersom.
Ik had het wel verwacht. We hadden hier ook een Zoe die alleen op 16A wilde laden, dat werd nog veel warmer (mag nu niet meer)

Ik heb dit gepost voor de leken en de Homewizard accu's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
  • Laatst online: 27-06 16:42
Ik weet niet helemaal of ik hier goed zit. Maar ik ben al een hele tijd (vanaf april 2024) bezig om een 3 fase aansluiting te krijgen. Eerst was er een buurvrouw die niet mee wou werken. Dat probleem is nu opgelost. Begin februari van een medewerker van Stedin per mail te horen gekregen dat ze het intern gaan oppakken omdat dit sneller gaat en dat ik binnen een paar werkdagen een aansluitdatum zou krijgen. Al 2 keer achteraan gebeld en er wordt steeds een terugbelverzoek gedaan aan die medewerker, maar tot op heden nog niks gehoord. Nou willen we eind van de maand weer terug naar onze woning, maar we kunnen nu de kookplaat niet aansluiten en we hebben nog een gat voor de deur, waar de invoerbocht de woning binnen gaat, die ik van Stedin aan moest (laten) brengen.

Nou hebben we ondertussen maar een eenvoudig inductie kookplaatje als noodoplossing er bij gekocht. Maar ik ben hier een beetje klaar mee. Iemand een idee wat ik nog meer zou kunnen doen dan er maar achteraan blijven bellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:26
Is er op dit moment helemaal geen aansluiting? Of heb je een 1 fase aansluiting?
Als je met bellen niet verder komt dan zou ik een brief sturen naar Stedin.
Overigens kan vrijwel elke kookplaat ook op 1 fase worden aangesloten .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 12:50
Phoolie schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 14:36:
Ik weet niet helemaal of ik hier goed zit. Maar ik ben al een hele tijd (vanaf april 2024) bezig om een 3 fase aansluiting te krijgen. Eerst was er een buurvrouw die niet mee wou werken. Dat probleem is nu opgelost. Begin februari van een medewerker van Stedin per mail te horen gekregen dat ze het intern gaan oppakken omdat dit sneller gaat en dat ik binnen een paar werkdagen een aansluitdatum zou krijgen. Al 2 keer achteraan gebeld en er wordt steeds een terugbelverzoek gedaan aan die medewerker, maar tot op heden nog niks gehoord. Nou willen we eind van de maand weer terug naar onze woning, maar we kunnen nu de kookplaat niet aansluiten en we hebben nog een gat voor de deur, waar de invoerbocht de woning binnen gaat, die ik van Stedin aan moest (laten) brengen.

Nou hebben we ondertussen maar een eenvoudig inductie kookplaatje als noodoplossing er bij gekocht. Maar ik ben hier een beetje klaar mee. Iemand een idee wat ik nog meer zou kunnen doen dan er maar achteraan blijven bellen?
Als jou kookplaat een normale 7-8 kilowatt 4 pit uitvoering is, kan deze veelal op 1 fase dmv van een kookgroep worden aangesloten, zo'n kookgroep word in dit Topic de grond ingeboord, maar zolang jij geen 3 fase kan krijgen is dit de oplossing.
Kijk ook hier eens: Het grote kookplaat aansluiten topic

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andrehj
natural colour schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 09:03:
Als jou kookplaat een normale 7-8 kilowatt 4 pit uitvoering is, kan deze veelal op 1 fase dmv van een kookgroep worden aangesloten, zo'n kookgroep word in dit Topic [i]de grond ingeboord,
Dat is niet waar. Een kookgroep is sowieso de juiste oplossing voor een 1-fase hoofdaansluiting, en als je deze achter een 3-fasen aardlek toepast ook nog acceptabel op een 3-fasen hoofdaansluiting, wat ook in dat topic (wat overigens hoofdzakelijk over 3-fasen hoofdaansluitingen gaat) uitgebreid aan de orde komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@Phoolie Als je nu een 1x35/40A aansluiting hebt maar naar een 3x25A wilt zou je de toekomstige 3-fase automaat / aardlekautomaat nu tijdelijk als 2L+2N kunnen bekabelen. En dus je kookplaat bijbehorend. Bij overgang naar 3-fase pas je het dan weer aan naar 3L+N in de meterkast en kookplaat.

En inderdaad, alleen een kookgroep op een enkele fase van een 3x25A wordt de grond in geboord :)

[ Voor 21% gewijzigd door Septillion op 15-03-2025 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Veel meer dan "warm houden" kan je niet... Maar weet je ook van wat voor medewerker je wacht op het terug bellen?
Is dat een uitvoerder o.i.d. of een "kantoorklerk"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
Eerst was er een buurvrouw die niet mee wou werken. Dat probleem is nu opgelost.
Wat heeft de buurvrouw te maken met jouw elektra-aansluiting?

en moeten we ons hier zorgen gaan maken over die buurvrouw? >:) :+

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
BrainCrash schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 10:59:
[...]

Wat heeft de buurvrouw te maken met jouw elektra-aansluiting?

en moeten we ons hier zorgen gaan maken over die buurvrouw? >:) :+
Als je even zoekt in het topic op de poster dan kan je het terug vinden ;)

Maar kort gezegd bij @Phoolie komt de kabel vanuit de straat binnen en gaan weer 2 kabels weg naar de buren, tevens heeft Phoolie de hoofdzekeringen van de buren ook in zijn woning.
Dit gebeurde veel in oude(re) wijken/woningen, ook wel rijg-aansluiting genoemd.

En dat is het probleem tussen tegenwoordig en de tijd dat het aangelegd is, vroeger waren veel (huis) vrouwen thuis en had je weinig alleenstaanden in woningen, tegenwoordig werkt iedereen in principe dus zijn dergelijke situaties niet meer wenselijk.
Tevens had men vroeger vaak de sleutels van elkaar en was men grof gezegd vaak iets socialer in de buurt dan tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
Annuk schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 11:04:
[...]
Als je even zoekt in het topic op de poster dan kan je het terug vinden ;)
Ahh, ja, ik zie het. Ik heb dat verhaal hier inderdaad toen wel voorbij zien komen.
Had nu alleen de link niet gelegd dat dit hetzelfde was vanwege de eerste zin in @Phoolie zijn reactie:
Ik weet niet helemaal of ik hier goed zit.
..wat mij deed denken dat het hier een nieuw verhaal van iemand was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Hoe wordt hier gedacht over het gebruik van een 5x2,5mm2 kabel om 2 aparte groepen in de meterkast ergens uit te laten komen? En dus de grijze draad (bijvoorbeeld) om te sleeven naar een nul (= blauwe krimpkous eromheen)?

Zou dan in de meterkast deze aansluiten op aparte automaten. En ze komen dan terecht in een werkschakelaar die vanuit daar doorgaat op hetzelfde principe. Het apparaat erachter is een warmtepomp binnen unit welke ook een backup heater heeft. Beide apparaten (wp en backup heater van wp) hebben hun eigen groep in de meterkast nodig. Daikin heeft ervoor gekozen om een 5 aderige kabel uit de binnen unit te laten komen, welke dus ook een gesleevde nul heeft.

Ik kan 2x 3g2,5 er naar toe brengen, maar 1x 5g2,5 zou wel wat schelen.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tanuki schreef op zondag 16 maart 2025 @ 08:58:
Hoe wordt hier gedacht over het gebruik van een 5x2,5mm2 kabel om 2 aparte groepen in de meterkast ergens uit te laten komen? En dus de grijze draad (bijvoorbeeld) om te sleeven naar een nul (= blauwe krimpkous eromheen)?

Zou dan in de meterkast deze aansluiten op aparte automaten. En ze komen dan terecht in een werkschakelaar die vanuit daar doorgaat op hetzelfde principe. Het apparaat erachter is een warmtepomp binnen unit welke ook een backup heater heeft. Beide apparaten (wp en backup heater van wp) hebben hun eigen groep in de meterkast nodig. Daikin heeft ervoor gekozen om een 5 aderige kabel uit de binnen unit te laten komen, welke dus ook een gesleevde nul heeft.

Ik kan 2x 3g2,5 er naar toe brengen, maar 1x 5g2,5 zou wel wat schelen.
Dan zou je een kookgroep moeten gebruiken of een 4P automaat die dan dus gelijktijdig afschakeld. Anders heb je mogelijk de valse verwachtingen als je 1 groep hebt afgeschakeld dat de boel spanningsloos is terwijl dit niet zo is.
Met bovenstaande kan je (mits achter dezelfde 4 polige aardlekschakelaar of een alamat in gebruik), ook nog de boel opdelen over de verschillende fases (mits je die in gebruik hebt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Annuk schreef op zondag 16 maart 2025 @ 09:17:
[...]

Dan zou je een kookgroep moeten gebruiken of een 4P automaat die dan dus gelijktijdig afschakeld. Anders heb je mogelijk de valse verwachtingen als je 1 groep hebt afgeschakeld dat de boel spanningsloos is terwijl dit niet zo is.
Met bovenstaande kan je (mits achter dezelfde 4 polige aardlekschakelaar of een alamat in gebruik), ook nog de boel opdelen over de verschillende fases (mits je die in gebruik hebt).
De groepen in de meterkast zouden worden gemarkeerd als "WP" en "BUH WP". Dus het is duidelijk dat als de "WP" groep wordt afgeschakeld, dat de BUH nog up & running is.

Als je bij de binnenunit aan het werk moet, dan zorgt de werkschakelaar ervoor dat zowel de WP als de BUH spanningsloos zijn.

Het is juist de bedoeling dat dit aparte groepen zijn in de meterkast.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@Tanuki Volledig aparte groepen mag niet, zelfde als bij een kookplaat. Het moet in een enkele handeling uit te zetten zijn. Dan zou je dus een kookgroep kunnen pakken, dan mag het wel. En bij 90% van die kookgroepen kan je de delen ook nog los uitzetten en zal een sluiting in de ene, de andere niet uit doen gaan.

3P+N of 4P (aardlek)automaat mag ook maar die kunnen wel alleen samen uit, ook in geval van een fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
@Septillion dank! Wat is de beredenering daarachter?
In geval van de wp is het wenselijk dat enkel de backup heater draait, of enkel de wp zonder backup heater (of beide natuurlijk): aka, ze mogen niet elkaar in de weg zitten bij fouten.

Het probleem zit dus in het bundelen van de 2 groepen in 1 kabel? Ik dacht dat dit enkel een probleem was met 2 groepen in 1 buis.

[ Voor 3% gewijzigd door Tanuki op 16-03-2025 09:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Tanuki schreef op zondag 16 maart 2025 @ 09:29:
[...]

De groepen in de meterkast zouden worden gemarkeerd als "WP" en "BUH WP". Dus het is duidelijk dat als de "WP" groep wordt afgeschakeld, dat de BUH nog up & running is.

Als je bij de binnenunit aan het werk moet, dan zorgt de werkschakelaar ervoor dat zowel de WP als de BUH spanningsloos zijn.

Het is juist de bedoeling dat dit aparte groepen zijn in de meterkast.
Dan kom je uit bij dit bericht van Juerd:
Juerd schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 19:47:
[...]

Meerdere groepen in één kabel mag tegenwoordig wel. Vanaf de NEN 1010:2020 mogen er meerdere groepen in één kabel. Bij de plek waar beide groepen in een omhulsel (bijv. lasdoos) zitten, moet je dan wel een waarschuwing plaatsen die wijst op die omstandigheid, en de noodzaak beide groepen te scheiden. (Het lijkt me overigens nog steeds geen geweldig idee.)

Een andere, m.i. betere, manier waarop je binnen de regels met 2 automaten één 5-aderige kabel kunt gebruiken, is een "kookgroep", oftewel 2 automaten met een onderlinge vergrendeling waarmee je ze tegelijkertijd kunt scheiden. Daar hoeft niet per se een kooktoestel achter; de NPR 5310 geeft als voorbeeld een kookgroep met daarop een wasmachine en een droger. Je hoeft bij deze oplossing zelfs geen waarschuwing te plaatsen: het plastic beugeltje over de schakelaars spreekt boekdelen.

Een kookgroep mag zowel binnen de oude als de nieuwe regels.
Deze NEN is dus nog niet officieel gesteld, maar je kunt het dus wel erbij pakken...

Ben van jou oplossing in de absoluut geen fan @Tanuki maar het mag tegenwoordig dus wel.

Persoonlijk zou ik zoals net gezegd er dus een kookgroep of 4P automaat van maken, dat is zowel voor jezelf als voor een extern persoon oid veiliger, ook met name met het oog op het traject voor de werkschakelaar.

Als je b.v. ABB automaten pakt met een losse brug zijn ze in principe los beveiligd, maar schakel je de wel beide uit in geval van werkzaamheden. Tevens kan je dan heel bewust 1 van beide wel weer inschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@Tanuki Eén kabel / lasdoos / etc => één handeling om er veilig aan te werken. Kabel of buis maken geen verschil. Zoals @Annuk aangeeft zijn er wel uitzonderingen maar zou ik voor het veilige overzicht niet snel gebruiken.

Maar met (de meeste) kookgroepen kan je dus wat je wilt. En dat kan zelfs met alamats. Maar waarom is het zo belangrijk dat ze individueel blijven werken? Je hebt toch al niets aan de backup heater als de WP zelf (en daarmee de pomp) niet meer werkt? En zelfs dan, als je per onderdeel een werkschakelaar hebt kan je een eventuele fout isoleren en de groep weer aanzetten.

[ Voor 18% gewijzigd door Septillion op 16-03-2025 09:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Septillion schreef op zondag 16 maart 2025 @ 09:41:
@Tanuki Eén kabel / lasdoos / etc => één handeling om er veilig aan te werken. Kabel of buis maken geen verschil. Zoals @Annuk aangeeft zijn er wel uitzonderingen maar zou ik voor het veilige overzicht niet snel gebruiken.

Maar met (de meeste) kookgroepen kan je dus wat je wilt. En dat kan zelfs met alamats. Maar waarom is het zo belangrijk dat ze individueel blijven werken? Je hebt toch al niets aan de backup heater als de WP zelf (en daarmee de pomp) niet meer werkt? En zelfs dan, als je per onderdeel een werkschakelaar hebt kan je een eventuele fout isoleren en de groep weer aanzetten.
Ik heb het idee dat @Tanuki de backup heater van de WP wil kunnen uitschakelen ivm energieverbruik o.i.d. klopt dat idee toevallig?
Of zo nee wat is dan de reden?

Persoonlijk vind ik het semi onveilig en met name onduidelijk als je dit op deze manier wilt gaan combineren @Tanuki.
Mijn persoonlijke advies blijft alsnog staan om dit met een kookgroep oplossing te doen of een 4P alamat waarbij je b.v. L1-Nul-L2-Nul aansluit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
Toch hier nog even een check. Omdat ik de elektra in meterkast nog wat eng vind.

De PV boer heeft 2 jaar geleden de meterkast aangepast en daarbij ook een bestaande kabel die op een eigen groep zat los gemaakt. Die kabel hangt nu los buiten de meterkast.

Nu wil ik boven de wasmachine en droger gaan plaatsen en kom eigenlijk een groep tekort. De kabel die los hangt komt precies uit op de plek waar de wasmachine komt te staan.

Gisteren de meterkast uitgeschakeld door alle schakelaars (incl. die van netbeheerder) uit te schakelen en de afdekpanelen verwijderd.

Is het een kwestie van een ABB halfautomaat kopen. In de rail klikken. Blauw en bruin aansluiten op de groep. Aarde bovenin aansluiten?

Elektricien bellen kan natuurlijk ook. Maar ik wil het ok graag dingen zelf leren. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AQGFBbsOt-nJbrwqlJA21m1BzTs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vJIOijZawLrHLzI7ezYLpBuQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zFZRoS3DSk_hUxXhKxQAP2jeLrY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y6oMOwanZw1zDbDAfzIoNkoz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RHJ4NP0nZkxnWGaz6zFKQPviR1U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JPxhly60gvLBjAtiPXchARYw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DIGnWuV9yIeJnDDvcxM-vilbHLc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xwbCH4VfPrZs8BrW3PCFd1WC.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@SquareOne Op zich, ja. Dan krijg je wel een 5e groep op de aardlekschakelaar maar dat mag tegenwoordig (in de meeste gevallen) wel. Maar ik zou dan wel kijken naar de hele meterkast (dus ook rechts!) en hoe alles verdeelt is over de fases. Heb je dat een beetje in kaart? Want op welke positie je hem drukt maakt uit op wel fase hij komt. Wat ga je er op aansluiten?

Maar waarom had de PV boer het losgehaald? Daar zie ik nu geen reden voor.

@MrBas oeps, op een of andere manier las ik dat hij daar in de buurt uit komt... Meer koffie! :Y)

[ Voor 21% gewijzigd door Septillion op 16-03-2025 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 27-06 08:30
Septillion schreef op zondag 16 maart 2025 @ 09:53:
@SquareOne Op zich, ja. Dan krijg je wel een 5e groep op de aardlekschakelaar maar dat mag tegenwoordig (in de meeste gevallen) wel. Maar ik zou dan wel kijken naar de hele meterkast (dus ook rechts!) en hoe alles verdeelt is over de fases. Heb je dat een beetje in kaart? Want op welke positie je hem drukt maakt uit op wel fase hij komt. Wat ga je er op aansluiten?
Dat geeft de tweaker al aan in zn post, hij wilt zn wasmachine en wasdroger erop aansluiten.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Septillion schreef op zondag 16 maart 2025 @ 09:53:

Maar waarom had de PV boer het losgehaald? Daar zie ik nu geen reden voor.

@MrBas oeps, op een of andere manier las ik dat hij daar in de buurt uit komt... Meer koffie! :Y)
Geen idee waarom die los zit. Maar toen de woning werd opgeleverd zat de standaard PV installatie daarop. De PV boer heeft dat systeem toen gedemonteerd en een kabel met 5 aders door loze leiding getrokken vervolgens een 3-fase automaat (noem je dat zo?) geïnstalleerd.

Dit is totaaloverzicht. Als ik zo kijk zit groen en blauw ook al vol.

Bij geel heb ik nog plek op de rail.

Note: waar auto staat op de meterkast is ook niet aangesloten. Daarvoor heeft de laadpaal meneer dat blok linksonder geïnstalleerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9AF0PhDN5kZzijqsgMtj4ie2V8A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lv8KGNi7S5RKm8HBZfACDy4K.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xX9hpYWlm3JgR5s3u1F-YBPsxbo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kkkqIAIhHGxwhEjGxP7Kt9IG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@SquareOne Ah, het weghalen van een oude installatie is natuurlijk een prima reden :)

Blauw zit inderdaad echt vol. Zie wel een 3-fase flexomaat waarvan ik hoop dat ze niet de brug op de N vergeten zijn. (Alle N op de bovenkant van de drie flexomaten moeten verbonden zijn.)

Maar als alle busboards in dezelfde volgorde zijn aangesloten (maar dat hoeft dus niet!) dan is de positie rechts van 4 dus L2. En dan gedeeld met groep 5, 8, 11, kookplaat (maar als dat een 7,4kW exemplaar is weet je niet welke fases echt gebruikt worden), de EV, PV en whatever er links onder zit (mist in de documentatie!). Helaas is niet aangegeven of dit zo is en waar bijvoorbeeld de tuin zit.

Links van 1 zou dan L3 zijn (groep 3, 6, 9, 12, kookplaat, EV, PV, links onder). Maar als dat een 2x3-fase busboard is zou het kunnen dat het linker deel van het busboard niet aangesloten is nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Septillion schreef op zondag 16 maart 2025 @ 10:35:
@SquareOne Ah, het weghalen van een oude installatie is natuurlijk een prima reden :)

Blauw zit inderdaad echt vol. Zie wel een 3-fase flexomaat waarvan ik hoop dat ze niet de brug op de N vergeten zijn. (Alle N op de bovenkant van de drie flexomaten moeten verbonden zijn.)

Maar als alle busboards in dezelfde volgorde zijn aangesloten (maar dat hoeft dus niet!) dan is de positie rechts van 4 dus L2. En dan gedeeld met groep 5, 8, 11, kookplaat (maar als dat een 7,4kW exemplaar is weet je niet welke fases echt gebruikt worden), de EV, PV en whatever er links onder zit (mist in de documentatie!). Helaas is niet aangegeven of dit zo is en waar bijvoorbeeld de tuin zit.

Links van 1 zou dan L3 zijn (groep 3, 6, 9, 12, kookplaat, EV, PV, links onder). Maar als dat een 2x3-fase busboard is zou het kunnen dat het linker deel van het busboard niet aangesloten is nu.
Dank voor het meedenken.
- linksonder is de auto. Ik heb er gelijk even een sticker opgeplakt. Waar auto stond (naast de PV) heb ik doorgekrast. Die is helemaal nergens op aangesloten.
- tuin zit linksboven naast de beltrafo.
- plaatje toegevoegd van die Flexomaat van de kookgroep.
- de volgorde van busboards en combinaties van groepen moet ik even induiken. Dat is net ff iets te ingewikkeld voor mij als leek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xLAYQyaWj9envnzpYLQX8E4LShs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jcNDy03FilUx1QjQGKIEkmiT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s2oQlhCKqi5YoVX57ZrlgQ6Z1X0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rxefe1D8Cz5VoYKxBuZTMNyy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Nu online
Ik zou '3F-kook' verplaatsen naar de ongebruikte 3P+N met het label auto en dan die drie vrijgekomen bovenin gebruiken voor je losse nieuwe groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
jadjong schreef op zondag 16 maart 2025 @ 10:48:
Ik zou '3F-kook' verplaatsen naar de ongebruikte 3P+N met het label auto en dan die drie vrijgekomen bovenin gebruiken voor je losse nieuwe groep.
Thanks goede suggestie!
Maar dat gaat me qua skills net even een stap te ver. Dan moet ik ook allerlei kabels aan de achterkant gaan doorvoeren.

Had gehoopt dat ik gewoon een automaat links van 1 of rechts van 4 erin kon klikken en enkel de drie kabeltje die nu buiten de meterkast hangen aan te sluiten. Dat lijkt dan niet heel veel ingewikkelder dan een stopcontact aansluiten.

Op positie 1 of 4 is dus niet aan te raden?

[ Voor 3% gewijzigd door SquareOne op 16-03-2025 11:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
SquareOne schreef op zondag 16 maart 2025 @ 10:48:
- linksonder is de auto. Ik heb er gelijk even een sticker opgeplakt. Waar auto stond (naast de PV) heb ik doorgekrast. Die is helemaal nergens op aangesloten.
Ah, ja, dat verklaard. Met 25A hoop ik wel dat je loadbalancing hebt. En dan is de faseverdeling van de rest alleen maar belangrijker (zwaarst belaste fase limiteert dan de EV).
- tuin zit linksboven naast de beltrafo.
Zie hem fysiek wel zitten, maar er staat nergens op welke fase dat is.
- plaatje toegevoegd van die Flexomaat van de kookgroep.
Zie netjes de brug zitten (y)
- de volgorde van busboards en combinaties van groepen moet ik even induiken. Dat is net ff iets te ingewikkeld voor mij als leek.
Kwestie van draden volgen. Helaas maakt ABB alle fasedraden aan het busboard zwart. Als de hoofdschakelaar (en/of de hoofdzekering automaten) uit staan kan er niets gebeuren.

Optie van @jadjong Is dan best een goede mits de draden lang genoeg zijn (eventueel is de 3P+N automaat nog te wisselen van positie met de aardlekschakelaar ernaast). Brug van de N eraf en de beugel eraf en je hebt drie gratis 1-fase groepen. Maar extra flexomaat plaatsen is zeker ook een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 13:48

pvg

Hoeveel ampere is die PV automaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@pvg Wel te zien op de foto's, het is een C25 B16. De EV is C25.

@SquareOne oeps |:(

[ Voor 35% gewijzigd door Septillion op 16-03-2025 12:19 . Reden: Oeps ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Septillion schreef op zondag 16 maart 2025 @ 12:13:
@pvg Wel te zien op de foto's, het is een C25.
PV is volgens mij 16? Type is Gewiss B16 (GW95177)
De EV is C25?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Septillion schreef op zondag 16 maart 2025 @ 11:04:
[...]

Ah, ja, dat verklaard. Met 25A hoop ik wel dat je loadbalancing hebt. En dan is de faseverdeling van de rest alleen maar belangrijker (zwaarst belaste fase limiteert dan de EV).
Load balancer zit naast de EV. Tenminste dat is mij verteld.
Auto stopt regelmatig met laden als we aa het koken zijn of de vaatwasser hebben draaien.
[...]

Zie hem fysiek wel zitten, maar er staat nergens op welke fase dat is.
Er draait nog een wasje. Zal daarna de boel nog eens losmaken en bekijken.
Kwestie van draden volgen. Helaas maakt ABB alle fasedraden aan het busboard zwart. Als de hoofdschakelaar (en/of de hoofdzekering automaten) uit staan kan er niets gebeuren.

Optie van @jadjong Is dan best een goede mits de draden lang genoeg zijn (eventueel is de 3P+N automaat nog te wisselen van positie met de aardlekschakelaar ernaast). Brug van de N eraf en de beugel eraf en je hebt drie gratis 1-fase groepen. Maar extra flexomaat plaatsen is zeker ook een optie.
Ik kan het concept 'fases' nog niet zo goed duiden.
Ik had het idee dat dit gekoppeld was aan de hoofdschakelaars per kleur.
1e fase = geel
2e fase = groen
3e fase = blauw

maar dan kan ik de link tussen de combinaties van groepen die je eerder noemde niet leggen.

Ik ga YouTube en internet maar eens uitspelen.
Leuk hoe zo'n 'klein klusje' altijd een complete rabit hole wordt :+

[ Voor 4% gewijzigd door SquareOne op 16-03-2025 12:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@SquareOne Vanuit het net krijg je drie fases. In het netste geval een bruine, een zwarte en een grijze. Maar in je kast zijn deze allemaal zwart of bruin (al naar gelang waar). Dit is niet fout maar maakt ze volgen dus lastig.

De kleuraanduidingen zijn alleen ter indicatie achter welke aardlekschakelaar de groepen zitten. Maar gezien je 3-fase aardlekschakelaars hebt zitten de groepen uiteindelijk ook verspreid over de fases. In het busboard zit elke positie afwisselend aan een fase (L1-L2-L3-L1-L2-etc). Maar nu zijn de fasedraden naar busboard ook te verwisselen dus positie 1 zou op ene busboard L1 kunnen zijn en op een ander L3 bijvoorbeeld.

Als je automaten als hoofzekeringen vanuit de netbeheerder hebt zou je het daar ook mee kunnen testen. Als je dan alleen de eerste automaat (dus L1) aan zet maar die van L2 en L3 uit laat en dan de hoofdschakelaar, alle aardlekschakelaars en de (1-fase) groepen aan zet zal je zien dat een deel van de groepen spanning heeft. Wissel dit door voor alleen L2 en alleen L3 aan en je weet ook wat naar welke fase gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@SquareOne Zie de TS voor een stukje 3fase uitleg.

edit: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3 - krachtstroom

[ Voor 54% gewijzigd door onetime op 16-03-2025 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Septillion schreef op zondag 16 maart 2025 @ 12:29:
@SquareOne Vanuit het net krijg je drie fases. In het netste geval een bruine, een zwarte en een grijze. Maar in je kast zijn deze allemaal zwart of bruin (al naar gelang waar). Dit is niet fout maar maakt ze volgen dus lastig.

De kleuraanduidingen zijn alleen ter indicatie achter welke aardlekschakelaar de groepen zitten. Maar gezien je 3-fase aardlekschakelaars hebt zitten de groepen uiteindelijk ook verspreid over de fases. In het busboard zit elke positie afwisselend aan een fase (L1-L2-L3-L1-L2-etc). Maar nu zijn de fasedraden naar busboard ook te verwisselen dus positie 1 zou op ene busboard L1 kunnen zijn en op een ander L3 bijvoorbeeld.

Als je automaten als hoofzekeringen vanuit de netbeheerder hebt zou je het daar ook mee kunnen testen. Als je dan alleen de eerste automaat (dus L1) aan zet maar die van L2 en L3 uit laat en dan de hoofdschakelaar, alle aardlekschakelaars en de (1-fase) groepen aan zet zal je zien dat een deel van de groepen spanning heeft. Wissel dit door voor alleen L2 en alleen L3 aan en je weet ook wat naar welke fase gaat.
Inmiddels stukje analyse uitgevoerd op faseverdeling:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XUYQLbsgAHX7kfRfAD5lqmz0gcI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lnheq2Sy5TudW4gCL0KsPcIY.png?f=fotoalbum_large

Aantal gekke dingen:
  • Mijn lamp in de hal en de laadpaal bleven knipperen bij uitschakelen van fase 3 terwijl voor de rest alles uit was op deze groep. Lijkt me wel een issue eigenlijk?
  • Mijn oven bleef knipperen bij uitschakelen van fase 1. Lijkt me wel een issue eigenlijk?
  • Buitenunit van warmtepomp is ingewikkeld om te bekijken dus dat is nog unknown
De kabel die ik wil gaan gebruiken voor de nieuwe groep past enkel in het deel linksboven i.v.m. de lengte van de kabel. Of ik moet gaan klooien met wago's maar dat lijkt me ook niet de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Annuk schreef op zondag 16 maart 2025 @ 09:48:
Ik heb het idee dat @Tanuki de backup heater van de WP wil kunnen uitschakelen ivm energieverbruik o.i.d. klopt dat idee toevallig?
Of zo nee wat is dan de reden?
Nee, dat is niet de reden. :) De reden is dat er expliciet in de installatie handleiding wordt vermeld dat de backup heater haar eigen speciale voeding MOET hebben.

Inmiddels heb ik een topic gevonden wat dezelfde vraagstelling omvat. :) ik heb mijn vraag daar ook gesteld: Daikin Altherma 3 R DIY WP installatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Squareone Je laadpaal gebruikt zeer waarschijnlijk alle 3 de fasen.

En wie heeft de draadjes op je hoofdschakelaar aangesloten? Ze vallen op doordat ze er dun uitzien (ik vermoed 4 mm²), en er voor de 3e pool maar één van die draadjes in een 6 mm² TWIN-huls zit. Als ik dat goed zie (foto's zijn soms misleidend), is dat absoluut beunwerk en een reden om alles heel goed te laten controleren.

[ Voor 3% gewijzigd door Juerd op 16-03-2025 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Juerd schreef op zondag 16 maart 2025 @ 14:20:
@Squareone Je laadpaal gebruikt zeer waarschijnlijk alle 3 de fasen.

En wie heeft de draadjes op je hoofdschakelaar aangesloten? Ze vallen op doordat ze er dun uitzien (ik vermoed 4 mm²), en er voor de 3e pool maar één van die draadjes in een 6 mm² TWIN-huls zit. Als ik dat goed zie (foto's zijn soms misleidend), is dat absoluut beunwerk en een reden om alles heel goed te laten controleren.
In de onderkant van de hoofdschakelaar zitten dikke draden.

Er zijn wel wat plastic dingen om de kabel heen geknutseld die met een dunnere draad vervolgens naar de loadbalancer gaan.

Er heeft al allerlei volk aan m’n meterkast gezeten; de aannemer, de PV meneer, en laadpaal meneer.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d17Uth9ubM2fyE9tq-XLPGLmNJU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/04heBaLS0XCM4VCab2NBfj44.jpg?f=fotoalbum_large

Maar als ik de reacties zo zie is de conclusie:
Een extra flexomaat voor de wasmachine op zolder kan ik niet zomaar links van 1 of rechts van 4 erin klikken.

[ Voor 24% gewijzigd door SquareOne op 16-03-2025 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Nu online
Als je er eentje bij geel plaats (de nieuwe vijf...) dan lijkt het L2 te worden. Zie niet waarom dat onmogelijk is.

En je auto is L1/L2L3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:31
SquareOne schreef op zondag 16 maart 2025 @ 14:46:
[...]

Maar als ik de reacties zo zie is de conclusie:
Een extra flexomaat voor de wasmachine op zolder kan ik niet zomaar links van 1 of rechts van 4 erin klikken.
Ik ben ook maar een leek, maar volgens mij kan dat wel, alleen is je belasting dan misschien niet helemaal evenwichtig verdeeld over de fasen. Maar je hebt automaten als hoofdzekering, dus als 1 van je hoofdzekeringen tript kun je die zelf weer aanzetten en later alsnog de boel gaan herbalanceren.

Maar ik heb nul ervaring met busboards, dus wellicht klets ik uit mijn nek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koenster
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-06 06:45
nvm

[ Voor 99% gewijzigd door koenster op 16-03-2025 15:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 13:48

pvg

SquareOne schreef op zondag 16 maart 2025 @ 12:17:
[...]

PV is volgens mij 16? Type is Gewiss B16 (GW95177)
De EV is C25?
Ah, ok, gelukkig 16A en geen 20 of meer. Merk op dat je 16A van PV + 25A uit het net kunt trekken (per fase). Dat is meer (41A) dan de rating van de aardleks (40A). Gelukkig heb je 3 fase aardleks met max 2 16A groepen per fase, dus gaat er nooit meer dan 32A per fase door de aardleks. Prima, zo kan het ook zonder rem-automaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
Tanuki schreef op zondag 16 maart 2025 @ 14:19:
[...]

Nee, dat is niet de reden. :) De reden is dat er expliciet in de installatie handleiding wordt vermeld dat de backup heater haar eigen speciale voeding MOET hebben.

Inmiddels heb ik een topic gevonden wat dezelfde vraagstelling omvat. :) ik heb mijn vraag daar ook gesteld: Daikin Altherma 3 R DIY WP installatie
Ook als je hem dan met een andere fase van een 3-fase groep voedt wordt daar dan gewoon aan voldaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@SquareOne EV is niet heel gek, die zit op alle drie de fase dus is waarschijnlijk al niet blij als er één mist.

Buitendeel WP (groep 10) zit op L2. De fase zitten afwisselend en groep 11 en 12 zijn al L3 en L1 respectievelijk.

Je hallamp en oven zijn raar, zouden gewoon uit moeten gaan. Wat bedoel je met knipperen?

Heeft de hallamp een (smart) module ofzo?

[edit] Nu omschreef ik wel impliciet om de 3-fase groepen uit te laten met de test. Dat ook gedaan? Anders zou het kunnen dat die de uitgeschakelde fase nog spanning geeft...

[ Voor 19% gewijzigd door Septillion op 16-03-2025 18:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SquareOne
Septillion schreef op zondag 16 maart 2025 @ 15:40:
@SquareOne EV is niet heel gek, die zit op alle drie de fase dus is waarschijnlijk al niet blij als er één mist.

Buitendeel WP (groep 10) zit op L2. De fase zitten afwisselend en groep 11 en 12 zijn al L3 en L1 respectievelijk.

Je hallamp en oven zijn raar, zouden gewoon uit moeten gaan. Wat bedoel je met knipperen?

Heeft de hallamp een (snmart) module ofzo?

[edit] Nu omschreef ik wel impliciet om de 3-fase groepen uit te laten met de test. Dat ook gedaan? Anders zou het kunnen dat die de uitgeschakelde fase nog spanning geeft...
ik had je omschrijving niet goed opgevolgd :+

YouTube: 16 maart 2025

Had de faseschakelaar van Liander één voor één uitgezet om te kijken waar de stroom uit zou vallen.

Inmiddels bij de Hornbach geweest en een ABB flexomaat erbij gezet rechts naar groep 4.
Resultaat lijkt succesvol. Ik heb stroom op het stopcontact waar ik dat wilde.

Dank voor jullie hulp!

[ Voor 4% gewijzigd door SquareOne op 16-03-2025 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
pvg schreef op zondag 16 maart 2025 @ 15:24:
[...]

Ah, ok, gelukkig 16A en geen 20 of meer. Merk op dat je 16A van PV + 25A uit het net kunt trekken (per fase). Dat is meer (41A) dan de rating van de aardleks (40A).
Dat is alleen een (theoretisch) probleem als die PV-installatie ook daadwerkelijk 11 kW kan leveren, wat in 99% van de gevallen niet zo is.
Totaal geen noodzaak voor die remautomaat dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
Vervolg op mijn eerdere post hier dat de aarding van het hang gedeelte van mijn nieuwe hanglamp voor buiten niet echt oké was op her gebied van de aarde. Die was namelijk helemaal niet aanwezig. :X

Vandaag de lampen voorzien van nieuwe HF05-RN neopreen kabel met 3 draden en de aarde verbonden met de metalen delen van het hang gedeelte.

Als eerste de aders gestript en fase en neutrale vertind:
Hanglamp voor buiten, vertinnen aders nieuwe kabel
Boven en rechts de oude kabel, onder en links de nieuwe.
Deze worden in de klem contacten van de fitting vastgezet.

Daarna de aardedraad voorzien van een kabelschoen en de ring met de aardedraad ook zodat deze aan elkaar te koppelen zijn.
Die ring is hergebruikt van de voet van de hanglamp. Die voet ga ik toch niet gebruiken.

Ziet er vervolgens zo uit:
Hanglamp voor buiten, hangdeel voorzien van verbinding met aarde
Kabelschoenen met elkaar verbonden en de lamp weer in elkaar gezet.

Over 10meter kabel meet ik dezelfde weerstand van 0,2 Ohm gemeten op het schroefdraad als op de lampcontacten, maakt dus goed contact.

Enige wat ik nu nog moet aanpakken is het afdichten van de ruimte tussen de kabel en de lamp, zie onderstaande foto van de oude situatie met de twee aderige kabel.

Hanglamp kabelinvoer naar fitting

De nieuwe drie aderige is wat dikker maar sluit alsnog niet helemaal af helaas.
Als er nog goede suggesties zijn om dit op te lossen hoor ik het graag.

Zat zelf te denken aan een dun rubber strookje om de kabel heen draaien en daarme de ruimte afdichten.
Pagina: 1 ... 16 ... 33 Laatste