Geen vraag, maar show-and-tell.
In het algemeen zou ik liever de hele groepenkast vervangen, maar soms zijn de omstandigheden er niet naar. Gisteren hebben we de inhoud van oude Holec-kasten vervangen door moderner spul. De wens was was 2 extra groepen en aardlekschakelaars. De oude kast had wel 2 extra zekeringhouders (de meest rechter, zonder glaasje...), maar het was met het oude materieel onpraktisch om de 2 nieuwe groepen op L1 en L2 te doen, en er was niet echt fatsoenlijk ruimte voor aardlekschakelaars.
Voor:
Na:
De krachtgroep met smeltzekeringen is niet in gebruik en er zitten geen zekeringen in, maar voor de volledigheid hebben we die weer aangesloten.
Wat me opvalt aan deze oude Holec-kastjes (jaren '80) is dat er geen doorvoeren zijn voor draden van twee kasten naast elkaar. Bovenaan zat wel een gaatje voor de aardedraad. De overige draden gaan horizontaal via de onderste kasten, net als in de oude situatie.
Het was echt lastig om de bedrading boven de groepen netjes te krijgen in de vrije 3,5 cm ruimte tussen de onderkant van de buisinvoeren (achter de aardrail) en de bovenkant van de automaten. Ik wilde daarbij niet zoals in de oude situatie de overlengte horizontaal wegproppen vanwege warmte-ontwikkeling. Maar verticaal is de ruimte enorm beperkt, de spacing van de aardrail is anders dan van de buisinvoeren, en de aardedraden steken omhoog terwijl de rest omlaag steekt. Aargh. Ik wilde wel een beetje overlengte houden, dus waar dat ging zit er een beetje achter de automaten gestopt. Sommige draden waren al zo erg beschadigd dat ik toch de hele overlengte heb opgeofferd om de beschadiging weg te knippen. Om dan nog een beetje een consistent uiterlijk te maken (het gaat om de techniek, maar het oog wil ook wat), vond ik knap lastig. Het is uiteindelijk nog best goed gelukt, al zeg ik het zelf.
Rechts zit een nogal dikke aardedraad, die uit het meterbord komt. Onder de hoofdzekeringenkast zit een externe aardedraad samen met de voedende kabel in de zadels (De vertinde draad rechtsboven lijkt alleen voor vereffening te zijn). Z
i = Z
S dus vermoedelijk TN. De aardleiding zat zo aangesloten dat ie over een andere schroef heen zat, en de kabelschoen was onnodig verbogen. We hadden geen gereedschap om die joekel van 'n aardedraad opnieuw te termineren, dus hebben we 'm alleen maar aan de kant gebogen. Helemaal achter de dinrail was misschien mooier geweest, maar de kans dat hier later nog groepen bij komen is heel klein.
Alles is op moment aangedraaid. Voor de moderne componenten geen probleem, maar de rest moesten we gokken. Na wat speurwerk in diverse tabellen hebben we voor de sleufschroeven van de hoofdschakelaar, aardrail, en krachtgroep hebben we 2,4 Nm gegokt. Omdat het oud en hergebruikt spul is, een stukje lager dan wat het waarschijnlijk kan hebben.
We hadden ook een installatietester tot onze beschikking. Daarmee vonden we dat de aardlekschakelaar op L1 niks doet. Die moet dus nog vervangen worden; de groep met stopcontacten voor algemeen gebruik is daarom nog even gescheiden en afgeplakt. Afslaan bij 30, 150, 300, of 500 mA doet ie niet, ook niet diagonaal tussen fase en nul. Ook met de RCD-knoppen van m'n duspol geeft die aardlekschakelaar geen sjoege. Maar de testknop doet 't wel. Dan vraag ik me toch af hoeveel stroom de testknop veroorzaakt! Zodra ik er weer ben, ga ik de testweerstand nameten.
[
Voor 9% gewijzigd door
Juerd op 10-03-2025 18:56
]