Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spherix
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:26
Beetje Bison Rubber Seal erin knijpen lijkt me sluitender voor een buiten toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-06 16:42
Annuk schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 10:53:
[...]

Veel meer dan "warm houden" kan je niet... Maar weet je ook van wat voor medewerker je wacht op het terug bellen?
Is dat een uitvoerder o.i.d. of een "kantoorklerk"?
Het gaat om een projectcoördinator. Hij heeft mij gisteren eindelijk teruggebeld. Zodra alle spullen gereed zijn, gaat er een uitvoerdatum komen. Nog even afwachten dus, maar heb nu zijn telefoonnummer, dus kan nu wat makkelijker navraag doen.

Voor wat betreft de oplossingen, ik weet dat het ook anders aangesloten kan worden, maar dan moet ik een kookgroep aanschaffen en alle huidige groepen zitten nu al vol. Heb nu voor tijdelijk al een inductieplaatje met een normale stekker gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orkaan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 29-06 06:18
iemand ervaring hoe je een verbroken zegel kunt laten herstellen? (kun je daar enexis oid voor bellen zodat ze een nieuwe erom doen? ) iemand enig idee van de kosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Orkaan schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 11:06:
iemand ervaring hoe je een verbroken zegel kunt laten herstellen? (kun je daar enexis oid voor bellen zodat ze een nieuwe erom doen? ) iemand enig idee van de kosten
Netbeheerder indd bellen voor verbroken zegel (0800-9009).
Monteur zal mogelijk wel checken op mogelijke fraude. Verder normaal geen kosten aan verbonden.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Vliegvlug schreef op zondag 16 maart 2025 @ 23:37:

De nieuwe drie aderige is wat dikker maar sluit alsnog niet helemaal af helaas.
Als er nog goede suggesties zijn om dit op te lossen hoor ik het graag.

Zat zelf te denken aan een dun rubber strookje om de kabel heen draaien en daarme de ruimte afdichten.
Beetje zelf vulkaniserende tape?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-06 18:44

ericplan

5180 Wp PV

Sinds 1983 is er niets meer aan de elektrische installatie gedaan in deze flat uit 1967. Bedrading is nog groen-rood-grijs. Het betreft sociale huur via een woningstichting. Wel lekker overzichtelijk, maar voor het opnieuw in de verhuur kan moet er nog wel iets gebeuren (en niet alleen aan de elektra). Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YygG-BcudLZZwv5fLRA8wn-ICww=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0ytCNTxwVVNqe6l8YU01dg0z.jpg?f=fotoalbum_large

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:12
ericplan schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 17:12:
Sinds 1983 is er niets meer aan de elektrische installatie gedaan in deze flat uit 1967. Bedrading is nog groen-rood-grijs. Het betreft sociale huur via een woningstichting. Wel lekker overzichtelijk, maar voor het opnieuw in de verhuur kan moet er nog wel iets gebeuren (en niet alleen aan de elektra). [Afbeelding]
Ik weet wel zeker dat deze kast nog uit het bouwjaar (67 dus) stamt. in '83 waren aardlekschakelaars al jaren verplicht. Ook de 'nieuwe' kleuren zijn rond 1970 ingevoerd.

De levensduur van t spul is in ieder geval maximaal benut.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:06
Spherix schreef op maandag 17 maart 2025 @ 06:54:
Beetje Bison Rubber Seal erin knijpen lijkt me sluitender voor een buiten toepassing.
Bedoel je dan de Bison Rubber Seal kit, pot of de tape?
Heb helaas allemaal niet liggen dus wordt dan wel een vrij prijzig oplossing voor het afdichten van een klein spleetje voor twee van de lampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
Annuk schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 11:09:
[...]

Beetje zelf vulkaniserende tape?
Niet aan gedacht maar dat is misschien wel een optie, dat spul heb ik nog ergens liggen.
Half over de kabel en dat plastic afsluitdopje heen wikkelen is waarschijnlijk het beste maar vraag me af hoe mooi dat eruit ziet.
Aan de andere kant zijn de wikkelingen nodig om het goed te laten hechten op de kabel waarschijnlijk weer te dik om daarna het plastic dopje er nog over heen te krijgen gezien de weinige ruimte tussen kabel en dopje.
Moet dat maar eens gaat testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spherix
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:26
Vliegvlug schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 07:49:
[...]

Bedoel je dan de Bison Rubber Seal kit, pot of de tape?
Heb helaas allemaal niet liggen dus wordt dan wel een vrij prijzig oplossing voor het afdichten van een klein spleetje voor twee van de lampen.
Kit, 7 euro de tube, sluit hem goed af en het komt vast nog eens van pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickg84
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22-06 09:18
Ok een vraag, Ik heb 2 stuks terrasverwarmers gekocht die 2300w maximaal zijn.

Zijn in 4 standen te zetten. ( 2300W (4 steps) (800W, 1250W, 1800W, 2300W)

Ze gaan gemonteerd worden op de juiste afstand onder de zonnewering die over ons terras hangt. Ze zijn IP65 en blijven permanent buiten, maar wel zo goed als altijd droog.

Als ik ze beide op maximaal vermogen laat draaien dan trekken ze dus 4,6 kW dus is het wel de veilig om er een aparte groep(en) van te maken.

Maar goed, zelfs een 16A groep zou niet genoeg zijn. En hoe verdeel ik de fase draden 8)7.

Natuurlijk trekken ze nooit beide max vermogen voor lange periode, maar ik ben liever veilig dan de pineut met gesmolten kabels en brandgevaar etc.

Mijn vraag is wat zouden jullie doen?

Ik heb zelf gedacht aan 2 maal 3x2.5mm2 multicore kabels te trekken en 2 x 13A groepen te maken. Dan heb ik genoeg ruimte en veiligheid plus een beetje overschot op die groepen als er iemand eens zijn mobiele telefoon wil opladen ;) Probleem : Moet ik wel 2 maal een 20 meter kabel trekken 2 maal een behuizing aanleggen en 2 maal de gaten boren aangezien ons huis geen kruipruimte heeft en alles via de muur naar binnen moet. ( Denemarken .. don't ask).

Ik bedenk me dat ik misschien toch een beetje te zware verwarmers heb gekocht. Maar goed het terras is 60/70m2 en ik heb de verwarmers gekocht aangezien de producent 32m2 belooft. Dat geloof ik dus niet dus heb ik er maar 2 gekocht.

En ik bereid al het werk zelf voor en laat een erkende elektricien langskomen om alles na te lopen en aan te sluiten / groep in bouwen. Scheelt nogal een hoop geld aangezien gemiddeld uurtarief hier rond de 120/145 euro ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
@Rickg84 Ik zou zelf een 5 aderige kabel gebruiken (of 4x +as als het buiten in de groend moet komen) met een krachtgroep en dat dan buiten uitsplitsen in 2 groepen.
Moet je buiten natuurlijk wel de ruimte hebben voor een kastje met groepen maar dan hoef je maar één kabel te trekken.

Onderstaande idee, van ‘fancy’ naar ‘basic’
Elektra verbinding met de schuur van fancy tot basic
Waarbij de lastscheider in het losse kastje trouwens niet optioneel is, die moet in één handeling uit te schakelen zijn.

Voor mijn schuur wil ik er zoiets vsn maken:
Elektra verbinding van meterkast naar onderverdeler in de schuur
Waarbij ik de groepen in de schuur waarschijnlijk gewoon B16 maak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickg84
Oh ja dit is wel een mooie oplossing eigenlijk. Ja een 5x4mm2 kabel zou ideaal zijn.

Ik was altijd in de veronderstelling dat je 2 groepen niet op een kabel mocht zetten maar als ik dus een aparte groepenkast buiten kan maken dan maakt dat een groot verschil. Kabel gaat niet de grond in. Die moet via de aanbouw naar binnen en moet ik dus met een kabelgoot door de badkamer laten lopen. Dit heeft de vorige eigenaar ook gedaan met de installatie van de warmtepomp die naast mijn terras staat.

Dus ik zou die meterkast ook in de aanbouw kunnen maken en dan de 2 dunnere kabels naar de verwarmers laten lopen. Maar in de hoofd meterkast daar zou dan 1 grote groep op die 5x kabel moeten toch?

Acties:
  • +11 Henk 'm!
@Rickg84 Sorry, ik moet het even kwijt; in deze tijd nog terras verwarmers? De buitenlucht verwarmen?
Als het echt moet, was een infrarood paneel dan geen beter idee geweest? Negeer desnoods maar.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickg84
onetime schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 14:14:
@Rickg84 Sorry, ik moet het evenkwijt; in deze tijd nog terras verwarmers? De buitenlucht verwarmen?
Als het echt moet, was een infrarood paneel dan geen beter idee geweest? Negeer desnoods maar.
hahah ja ik snap je punt. Het zijn wel Infrarood verwarmers met ULG buizen. Dus geen rode mega gloed. Maar ze zijn soort gloeilamp kleur. Maar wel infra :) Misschien had ik dat anders moeten verwoorden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
@Rickg84 Het zijn dan ook geen meerdere groepen, het is een enkele 3-fase groep.

En als je alleen splist (dus geen automaten of lastscheiders in de schuur) dan heb je geen onderverdeler nodig. Enige nadeel van alleen splitsen is dat alles altijd gezamelijk uit gaat en je geen andere optie hebt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Andrehj
  • Laatst online: 20:58
onetime schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 14:14:
@Rickg84 Sorry, ik moet het evenkwijt; in deze tijd nog terras verwarmers? De buitenlucht verwarmen?
Weliswaar OT, maar helemaal mee eens. Die energieverspillers hadden allang verboden moeten zijn. Als het koud is doe je maar een trui aan, of een dekentje over je benen. En anders ga je gewoon binnen zitten.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickg84
Andrehj schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 14:55:
[...]

Weliswaar OT, maar helemaal mee eens. Die energieverspillers hadden allang verboden moeten zijn. Als het koud is doe je maar een trui aan, of een dekentje over je benen. En anders ga je gewoon binnen zitten.
Ja gelukkig geen gas terrasverwarmers genomen.

We hebben een mooie tuin en terras dus willen we hier ook langer van genieten dan de 2 weken zomer die we hier hebben. Ik heb kleine kinderen dus een vuurkorf met hout van achter ons huis is ook geen optie. Dan was dit de enige optie. Ons energie contract bestaat ook alleen uit groene stroom en daar betalen we ook wel voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Ook maar even hier proberen:

Ik heb een set van 2 Zendure thuis-accu's besteld, ik twijfel over de aansluiting. Ik heb een tweede meterkast in de garage, waar ik ze aan zou willen hangen (aan een vrije groep, niks anders eraan). Er ligt 6mm2 driefasen tussen de hoofdmeterkast (krachtgroep van 16A), naar een hoofdschakelaar van 40A in de garage. De zonnepanelen lopen daar ook overheen (9x 420Wpu), en nog wat willekeurig gerei. Kan ik daar zonder pardon een set accu's (max 800W) op aansluiten? En kan ik er dan in de toekomst nog 1 of 2 dezelfde sets bij plaatsen? Of moet ik dan nog ergens iets verzwaren (bv de krachtgroep van 16 naar 20 brengen)?

Disclaimer: ik wil het werk graag zelf doen, maar wel goed onderbouwd; als ik geen uitsluitsel krijg, dan ga ik een elektriciën inschakelen, maar als dat even niet hoeft...

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playbunny
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 26-06 13:59
.

[ Voor 99% gewijzigd door Playbunny op 20-03-2025 11:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Playbunny Ik zou eerst kijken of je een fase, nul en aardedraad bij die lichtschakelaar op de gang kunt krijgen. Met heel veel geluk zitten deze er al, anders kun je ze misschien erbij trekken vanuit de centraaldoos in de gang. Je kunt het dan infrezen in je nieuwe wand (geen draagmuur) of misschien wel wegwerken ergens in de constructie van je kast.

Wat zit hier boven? Je kunt niet toevallig van achter een knieschot op zolder een gaatje in je muur prikken?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playbunny
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 26-06 13:59
Xander schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 16:37:
@Playbunny Ik zou eerst kijken of je een fase, nul en aardedraad bij die lichtschakelaar op de gang kunt krijgen. Met heel veel geluk zitten deze er al, anders kun je ze misschien erbij trekken vanuit de centraaldoos in de gang. Je kunt het dan infrezen in je nieuwe wand (geen draagmuur) of misschien wel wegwerken ergens in de constructie van je kast.

Wat zit hier boven? Je kunt niet toevallig van achter een knieschot op zolder een gaatje in je muur prikken?
Het is projectbouw dus ik ben bang (en ga er vanuit dat ze dit zo goedkoop mogelijk doen) dat er dus geen aardedraad in zal zitten. Een optie zal dan inderdaad zijn om daar via de centraaldoos deze draad erbij te trekken.

Hierboven zit een zolder, alleen heeft het huis ventilatiesysteem D dus gaan er veel schachten door de vloer.
Hierdoor heen boren vermijd ik dus het liefste.

Deadline voor meerwerk is al verstreken en hier zijn ze heel standvastig in. (ondanks dat ze nog bezig zijn met het lijmen van de muren)

[ Voor 6% gewijzigd door Playbunny op 19-03-2025 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oystein
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09-05 10:40
Een vriend van mij heeft een huis met onderstaande meterkast.
Het is een ratjetoe aan losse kastjes en een hoofdschakelaar die er nog even naast zit.

Ten eerste wil hij naar 3 fasen maar om dan de groepenkast vervangen naar een 330x220 kast (2 naast elkaar) zal al niet passen want de bestaande witte kast linksboven zit al bijna tegen het plafond .. het is nl. een kelder waar dit is.

Mijn vraag is .. als we alles weghalen en bij het laten aansluiten van 3 fasen een nieuwe hoofdschakelaar meteen boven de meter plaatsen en dan vanaf daar met een stroomkabel met 5-aders van 6mm2 naar een andere plek gaan waar meer ruimte is.

Dan kunnen wij daar de groepenkast maken en alles ruim opzetten.
Mag dat ? Ik weet wel dat om een groepenkast ook een kast met deur moet komen maar mag het ook elektrisch ... de kabel zal hooguit 3 meter lang worden .. is daar überhaupt een lengte limiet voor volgens NEN1010 ?

Graag jullie advies :)

Afbeeldingslocatie: https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/1k0/acde0cf6-2835-4cb5-a81f-4f11cd62857a.jpg

8x JA Solar 410 Wp + SMA TriPower 4.0 @ 38° incl. 210° azim. / domotica Siemens Logo / audio Linux server with Lyngdorf RoomPerfect 2.1 speakers / business level LAN network / OpenMediaVault NAS on x86

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
Bra-Jo schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 15:43:
Ook maar even hier proberen:

Ik heb een set van 2 Zendure thuis-accu's besteld, ik twijfel over de aansluiting. Ik heb een tweede meterkast in de garage, waar ik ze aan zou willen hangen (aan een vrije groep, niks anders eraan). Er ligt 6mm2 driefasen tussen de hoofdmeterkast (krachtgroep van 16A), naar een hoofdschakelaar van 40A in de garage. De zonnepanelen lopen daar ook overheen (9x 420Wpu), en nog wat willekeurig gerei. Kan ik daar zonder pardon een set accu's (max 800W) op aansluiten? En kan ik er dan in de toekomst nog 1 of 2 dezelfde sets bij plaatsen? Of moet ik dan nog ergens iets verzwaren (bv de krachtgroep van 16 naar 20 brengen)?

Disclaimer: ik wil het werk graag zelf doen, maar wel goed onderbouwd; als ik geen uitsluitsel krijg, dan ga ik een elektriciën inschakelen, maar als dat even niet hoeft...
Dat moet wel kunnen, je hebt nu ook al energietransport in twee richtingen over de kabel. En 800W is niet zo veel, daar kunnen er dus wel aantal van op een groep.

En juist niet de automaart verzwaren, dan wordt het allemaal wat lastiger. Want hele probleem bij energie in twee richtingen over dezelfde kabel is dat de N-stroom dus 2x de afzekeringswaarde van de fase kan worden. Ofwel, 32A hier. Dat is voor 6qmm nog te overzien maar meer zou ik niet doen. En je schiet er ook weinig mee op, sterker nog, dan moet je waarschijnlijk meer gaan aanpassen en weer REM-automaten plaatsen.

Die PV zit denk ik op een enkele fase? Dan heb je voor de accu's twee opties:

Of juist op dezelfde fase hangen, dat geeft mooi direct pad om je accu te laden. Maar je PV zal de autom aat al wel verzadigen dus als je PV vol levert kan je accu niet even bijspringen.

Of dus accu juist op een andere fase. Ja, dan moet je voor het laden van de accu dus stroom importeren op een andere fase maar maakt door het netto afrekenen niet uit. Voordeel is dat je accu's dan wel kunnen ontladen samen met de PV als je in huis meer dan 16A gebruikt.

[ Voor 18% gewijzigd door Septillion op 19-03-2025 20:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skubba
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 11-06 17:04
Oystein schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 16:48:
Een vriend van mij heeft een huis met onderstaande meterkast.
Het is een ratjetoe aan losse kastjes en een hoofdschakelaar die er nog even naast zit.

Ten eerste wil hij naar 3 fasen maar om dan de groepenkast vervangen naar een 330x220 kast (2 naast elkaar) zal al niet passen want de bestaande witte kast linksboven zit al bijna tegen het plafond .. het is nl. een kelder waar dit is.

Mijn vraag is .. als we alles weghalen en bij het laten aansluiten van 3 fasen een nieuwe hoofdschakelaar meteen boven de meter plaatsen en dan vanaf daar met een stroomkabel met 5-aders van 6mm2 naar een andere plek gaan waar meer ruimte is.

Dan kunnen wij daar de groepenkast maken en alles ruim opzetten.
Mag dat ? Ik weet wel dat om een groepenkast ook een kast met deur moet komen maar mag het ook elektrisch ... de kabel zal hooguit 3 meter lang worden .. is daar überhaupt een lengte limiet voor volgens NEN1010 ?

Graag jullie advies :)

[Afbeelding]
Ja dit mag, maar de kabel moet in de hoofdmeterkast voorgezekerd worden, dus in plaats van een hoofdschakelaar kun je een C40 automaat plaatsen bijv.

Bedenk wel dat je vervolgens alle bedrading naar afgaande groepen dient te verleggen en/of vervangen, wat over het algemeen vrij ingrijpend is.

Alternatief: 2x een 12 module kast naast elkaar, waarvan de rechtse boven de meter zit. Dan nog een 24 module kast onder de linkse / naast de meter. Afgaande 'normale' groepen op de bovenste rij en je bespaart jezelf een hoop werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Septillion schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 20:01:
[...]

Dat moet wel kunnen, je hebt nu ook al energietransport in twee richtingen over de kabel. En 800W is niet zo veel, daar kunnen er dus wel aantal van op een groep.

En juist niet de automaart verzwaren, dan wordt het allemaal wat lastiger. Want hele probleem bij energie in twee richtingen over dezelfde kabel is dat de N-stroom dus 2x de afzekeringswaarde van de fase kan worden. Ofwel, 32A hier. Dat is voor 6qmm nog te overzien maar meer zou ik niet doen. En je schiet er ook weinig mee op, sterker nog, dan moet je waarschijnlijk meer gaan aanpassen en weer REM-automaten plaatsen.

Die PV zit denk ik op een enkele fase? Dan heb je voor de accu's twee opties:

Of juist op dezelfde fase hangen, dat geeft mooi direct pad om je accu te laden. Maar je PV zal de autom aat al wel verzadigen dus als je PV vol levert kan je accu niet even bijspringen.

Of dus accu juist op een andere fase. Ja, dan moet je voor het laden van de accu dus stroom importeren op een andere fase maar maakt door het netto afrekenen niet uit. Voordeel is dat je accu's dan wel kunnen ontladen samen met de PV als je in huis meer dan 16A gebruikt.
Dank je wel! Dan kan ik het dus relatief eenvoudig zelf aansluiten zonder verder gedoe, scheelt weer een factuurtje. :) Zal overigens wel de tweede optie worden, gezien de WP en laadpaal voor de auto.

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smartbikers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-06 16:02
Hoi,

Ik heb een vraagje. We willen tuinverlichting realiseren echter de stopcontacten in de tuin zitten op dezelfde groep als woonkamerverlichting , koelkast, wijnklimaatkast etc. Daar ben ik niet echt blij mee want ik het het liever op een aparte groep.

Nu heb ik twee mogelijkheden. Nieuwe groep op een kamrail of een alamat.

Wat heeft de voorkeur ook kijkende dat we op den duur ook een heater willen.

Andere vraag; mag je een alamat op de groepen rails hebben ? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OEjG971iIY8Vzi7fgfwh1l1-iEo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OBqMwp9HkWpSNnrHsrl4LouC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Smartbikers Een alamat mag best tussen de groepen geplaatst worden, maar na een aardlekschakelaar is onzin. Voor de tuin, dus een aparte alamat is het beste.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oystein
Skubba schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 20:34:
[...]
Ja dit mag, maar de kabel moet in de hoofdmeterkast voorgezekerd worden, dus in plaats van een hoofdschakelaar kun je een C40 automaat plaatsen bijv.

Bedenk wel dat je vervolgens alle bedrading naar afgaande groepen dient te verleggen en/of vervangen, wat over het algemeen vrij ingrijpend is.
Bedankt voor je toelichting.
Een C40 is dan een prima alternatief als hoofdschakelaar.
Het huis moet toch opgeknapt worden en nieuwe elektra aanleggen is daar dan ook een onderdeel van.
Dus we moeten toch alles opnieuw doen.

Vooruit denkend aan zonnepanelen, auto laadpunt, wellicht een warmtepomp is het straks wel fijn om wat meer ruimte te hebben met de verdeler op een andere plek.

8x JA Solar 410 Wp + SMA TriPower 4.0 @ 38° incl. 210° azim. / domotica Siemens Logo / audio Linux server with Lyngdorf RoomPerfect 2.1 speakers / business level LAN network / OpenMediaVault NAS on x86

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Smartbikers schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 22:07:
Hoi,

Ik heb een vraagje. We willen tuinverlichting realiseren echter de stopcontacten in de tuin zitten op dezelfde groep als woonkamerverlichting , koelkast, wijnklimaatkast etc. Daar ben ik niet echt blij mee want ik het het liever op een aparte groep.

Nu heb ik twee mogelijkheden. Nieuwe groep op een kamrail of een alamat.

Wat heeft de voorkeur ook kijkende dat we op den duur ook een heater willen.

Andere vraag; mag je een alamat op de groepen rails hebben ? [Afbeelding]
De meest gangbare optie in mijn ogen is zoals @onetime ook al zegt de alamat/aardlekautomaat.

Uitzondering daarop zou kunnen zijn als je meerdere groepen wilt/moet inzetten voor de tuin met het oog op b.v. heaters onder de overkapping oid. en daarbij dan b.v. ook nog de voor en achtertuin scheiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oystein
Skubba schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 20:34:
[...]
Ik bedenk mij nog wel iets.

Met de conversie naar 3 fase komen er waarschijnlijk hoofdzekeringen in van 25A.
Hoe zit het dan met selectiviteit als je daarachter dan een C40 automaat plaatst ?
Die zal dan waarschijnlijk niks doen en blaas je alsnog een hoofdzekering op mocht je in de tussenliggende kabel sluiting maken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JerryJerryJerry
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-06 19:16
Aangezien ik de vraag nog niet ben tegengekomen, laat staan een duidelijk antwoord, bij deze het volgende:

Wij willen binnenkort een laadpaal gaan aansluiten. Nu twijfelen we nog tussen 2 types. 1 van deze 2 opties is faserotatiegevoelig. (deze moet rechtsdraaiend zijn)

Een paar jaar geleden is Liander hier geweest om de installatie te verzwaren van 1 naar 3 fase. Met het uitlezen van de DSMR reader blijkt dat de monteur destijds deze met de volgorde L2-L1-L3 op de hoofdschakelaar heeft aangesloten. Met de duspol hebben we gemeten dat we nu een linksdraaiend veld hebben. Geen idee of hier bewust voor is gekozen maar we moeten het dus gaan omdraaien indien we voor een bepaalde laadpaal kiezen.

Als ik kijk op de Nedbeheer Nederland faserekentool website, welke ook door Liander officiëel gehanteerd wordt, kom ik met mijn huisnummer uit op een aansluitvolgorde van L1-L2-L3, wat ook zou resulteren in een rechtsdraaiend veld.

In hoeverre is Liander verplicht zich hieraan te houden? Kan ik bellen dat het niet volgens de norm is aangesloten en vriendelijk verzoeken het alsnog goed aan te sluiten? Of mag Liander hiervan afwijken, het meer zien als richtlijn ipv harde eis?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:49
Dan wissel je de draden toch.... Hier komt de netbeheerder echt niet voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skubba
Oystein schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 09:19:
[...]

Ik bedenk mij nog wel iets.

Met de conversie naar 3 fase komen er waarschijnlijk hoofdzekeringen in van 25A.
Hoe zit het dan met selectiviteit als je daarachter dan een C40 automaat plaatst ?
Die zal dan waarschijnlijk niks doen en blaas je alsnog een hoofdzekering op mocht je in de tussenliggende kabel sluiting maken ?
Klopt, maar selectief ga je op die kabel sowieso niet zijn. Je kunt ook een C25 plaatsen als je je er beter bij voelt, maar meerwaarde is zeer beperkt. Wellicht hebben anderen daar een andere mening over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JerryJerryJerry
jadjong schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 19:58:
Dan wissel je de draden toch.... Hier komt de netbeheerder echt niet voor.
Is dat jouw aanname of een feit?

Zou ik eens tegen een klant moeten zeggen ... "oh mijn fout maar jij mag het oplossen" |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!
JerryJerryJerry schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 19:49:
Aangezien ik de vraag nog niet ben tegengekomen, laat staan een duidelijk antwoord, bij deze het volgende:

Wij willen binnenkort een laadpaal gaan aansluiten. Nu twijfelen we nog tussen 2 types. 1 van deze 2 opties is faserotatiegevoelig. (deze moet rechtsdraaiend zijn)

Een paar jaar geleden is Liander hier geweest om de installatie te verzwaren van 1 naar 3 fase. Met het uitlezen van de DSMR reader blijkt dat de monteur destijds deze met de volgorde L2-L1-L3 op de hoofdschakelaar heeft aangesloten. Met de duspol hebben we gemeten dat we nu een linksdraaiend veld hebben. Geen idee of hier bewust voor is gekozen maar we moeten het dus gaan omdraaien indien we voor een bepaalde laadpaal kiezen.

Als ik kijk op de Nedbeheer Nederland faserekentool website, welke ook door Liander officiëel gehanteerd wordt, kom ik met mijn huisnummer uit op een aansluitvolgorde van L1-L2-L3, wat ook zou resulteren in een rechtsdraaiend veld.

In hoeverre is Liander verplicht zich hieraan te houden? Kan ik bellen dat het niet volgens de norm is aangesloten en vriendelijk verzoeken het alsnog goed aan te sluiten? Of mag Liander hiervan afwijken, het meer zien als richtlijn ipv harde eis?
Als je nu dus weet welke fase waar zit op je HS kan je ze ook boven de HS gewoon draaien voor een rechts draaiveld.

Ik zou niet direct doen wat @jadjong zegt (ervan uitgaande dat hij onder de HS bedoelt), aangezien je deze vermoedelijk niet spanningsloos kunt maken zelf.

in principe is de netbeheerder niet verplicht om je een rechts draaiveld aan te bieden, ze zijn alleen verplicht in b.v. een storing situatie de situatie te herstellen naar hoe het was, is het nu links dan moeten ze dat dan ook herstellen, en moet je zelf zorgen dat je bij je machines/apparatuur je daar het juiste draaiveld aanbied.

edit, toevoeging:
In dit geval wissel je boven je HS dus gewoon L1/L2 om of L1/L3 om een rechts draaiveld te krijgen.

[ Voor 3% gewijzigd door Annuk op 20-03-2025 20:10 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Royytje
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:04
Rechts draaiveld kun je gewoon in je laadpaal juist aansluiten, is een kwestie van 2 fase draaien in je paal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JerryJerryJerry
Annuk schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 20:06:
[...]
Als je nu dus weet welke fase waar zit op je HS kan je ze ook boven de HS gewoon draaien voor een rechts draaiveld.

Ik zou niet direct doen wat @jadjong zegt (ervan uitgaande dat hij onder de HS bedoelt), aangezien je deze vermoedelijk niet spanningsloos kunt maken zelf.

in principe is de netbeheerder niet verplicht om je een rechts draaiveld aan te bieden, ze zijn alleen verplicht in b.v. een storing situatie de situatie te herstellen naar hoe het was, is het nu links dan moeten ze dat dan ook herstellen, en moet je zelf zorgen dat je bij je machines/apparatuur je daar het juiste draaiveld aanbied.
Ja ik kan inderdaad gewoon boven de HS omdraaien. Ik weet de volgorde. Spanningsloos kan ik helaas niet werken gezien de oude hoofdzekeringen. En ja ik heb wel VDE gereedschap (liever niet :+ )maar de vraag blijft "is die rekentool maatgevend of niet". Oftewel, mogen ze afwijken van de norm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
JerryJerryJerry schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 20:10:
[...]

Ja ik kan inderdaad gewoon boven de HS omdraaien. Ik weet de volgorde. Spanningsloos kan ik helaas niet werken gezien de oude hoofdzekeringen. En ja ik heb wel VDE gereedschap maar de vraag blijft "is die rekentool maatgevend of niet". Oftewel, mogen ze afwijken van de norm.
Als je mijn cursief gedrukte tekst even leest komt het erop neer, Ja het mag.
In hele gebieden is van oudsher links draaiveld, en om niet teveel verstoring in zo'n gebied te veroorzaken houden ze dat meestal aan.
Het kan zijn dat er een fout is gemaakt inderdaad, maar dan nog gaan ze hier niets aan doen.

Oftewel de rekentool is advies maar niet verplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JerryJerryJerry
Helder, dank allen :)

[ Voor 85% gewijzigd door JerryJerryJerry op 20-03-2025 20:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@JerryJerryJerry In Nederland kennen we geen verplichte draairichting. Rechtsdraaiend is gangbaar maar links is dus niet fout. En na paar keer monteur bezig te hebben gezien, daar kijkt de meeste niet eens naar de volgorde en mag je al blij zijn dat ze niet fase in en fase uit verdraaien. Want dat hier ook al langs zien komen :+

Gewoon draden draaien. Het zei dus alles (uitgaande kant HS) of gewoon alleen je laadpaal.

[edit]spuit 11 :+

[ Voor 33% gewijzigd door Septillion op 20-03-2025 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
Phoolie schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 14:36:
Ik weet niet helemaal of ik hier goed zit. Maar ik ben al een hele tijd (vanaf april 2024) bezig om een 3 fase aansluiting te krijgen. Eerst was er een buurvrouw die niet mee wou werken. Dat probleem is nu opgelost. Begin februari van een medewerker van Stedin per mail te horen gekregen dat ze het intern gaan oppakken omdat dit sneller gaat en dat ik binnen een paar werkdagen een aansluitdatum zou krijgen. Al 2 keer achteraan gebeld en er wordt steeds een terugbelverzoek gedaan aan die medewerker, maar tot op heden nog niks gehoord. Nou willen we eind van de maand weer terug naar onze woning, maar we kunnen nu de kookplaat niet aansluiten en we hebben nog een gat voor de deur, waar de invoerbocht de woning binnen gaat, die ik van Stedin aan moest (laten) brengen.

Nou hebben we ondertussen maar een eenvoudig inductie kookplaatje als noodoplossing er bij gekocht. Maar ik ben hier een beetje klaar mee. Iemand een idee wat ik nog meer zou kunnen doen dan er maar achteraan blijven bellen?
Nou, we zijn weer een stapje verder. Woensdag tijdens het werk 2 oproepen gemist en daarna een mail ontvangen. 23-04 kunnen ze langs komen en of we spoedig konden reageren. Direct gedaan en nog nagevraagd of wij wellicht nog iets voor moesten bereiden en de vraag of ze konden bevestigen dat deze datum definitief is. Maar helaas tot op heden geen reactie terug ontvangen.

We gaan er uiteindelijk vast wel komen. Maar ondertussen zijn we bijna een jaar bezig (vanaf moment aanvraag) om dit te regelen. Ik snap best dat Stedin druk is, maar het is ook echt geen fijne partij om zaken mee te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:49
Voor de NEN-fans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname27
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:10
Weer een tijdje geleden dat ik hier iets heb gepost, maar ik heb weer een pareltje voor jullie :)

Mijn buurman zag hoe mijn eigen kast geworden is en vroeg of ik ook even met die van hem mee wilde kijken. Hij dacht dat er wel eea te verbeteren was, nou dat denk ik ook:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NPXlzuZ1QmxTqCJE5mzE2MC7W18=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sigR1FaO0uvDyfgqAhRtSta3.jpg?f=fotoalbum_large

Voor zover ik kan zien:
  1. PV (nu op de Eaton automaat) is niet met een aardlek beveiligd
  2. Bruine draad linksonder is direct aan de voedende kant van de hoofdschakelaar verbonden, dus geen enkele beveiliging daarop (zelfs niet bij uitzetten hoofdschakelaar) 8)7
  3. Losse draden in de kast
  4. Bloot koper, van te ver gestripte draden maar ook blote kamrails
  5. 3-fase netaansluiting, maar last niet over 3-fasen verdeeld
Mis ik dan nog iets?

Ben van plan een kant en klare ABB kast ervoor in de plaats te hangen (deze), met een extra B40 alamat om de last dan wel over 3 fasen te verdelen (dus in dat geval 2 eindgroepen per alamat, ruimte voor uitbreiding :))

Het grootste "issue" voor mij om te verhelpen is denk ik de hoofdschakelaar. Ik zie zo geen mogelijkheid om de spanning van de afgaande bruine draad te halen en dat betekent dat ik onder spanning zou moeten werken, wat ik niet van plan ben. Anders had ik de hoofdschakelaar gewoon lekker kunnen laten zitten (en de rest vervangen door de ABB kast).

Vraag dus: hoe los ik dat handig op? Moet de netbeheerder komen?
NB: netaansluiting heeft smeltzekeringen, geen automaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 06:36

pvg

Nickname27 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 21:35:
Weer een tijdje geleden dat ik hier iets heb gepost, maar ik heb weer een pareltje voor jullie :)

Mijn buurman zag hoe mijn eigen kast geworden is en vroeg of ik ook even met die van hem mee wilde kijken. Hij dacht dat er wel eea te verbeteren was, nou dat denk ik ook:

[Afbeelding]

Voor zover ik kan zien:
  1. PV (nu op de Eaton automaat) is niet met een aardlek beveiligd
  2. Bruine draad linksonder is direct aan de voedende kant van de hoofdschakelaar verbonden, dus geen enkele beveiliging daarop (zelfs niet bij uitzetten hoofdschakelaar) 8)7
  3. Losse draden in de kast
  4. Bloot koper, van te ver gestripte draden maar ook blote kamrails
  5. 3-fase netaansluiting, maar last niet over 3-fasen verdeeld
Mis ik dan nog iets?

Ben van plan een kant en klare ABB kast ervoor in de plaats te hangen (deze), met een extra B40 alamat om de last dan wel over 3 fasen te verdelen (dus in dat geval 2 eindgroepen per alamat, ruimte voor uitbreiding :))

Het grootste "issue" voor mij om te verhelpen is denk ik de hoofdschakelaar. Ik zie zo geen mogelijkheid om de spanning van de afgaande bruine draad te halen en dat betekent dat ik onder spanning zou moeten werken, wat ik niet van plan ben. Anders had ik de hoofdschakelaar gewoon lekker kunnen laten zitten (en de rest vervangen door de ABB kast).

Vraag dus: hoe los ik dat handig op? Moet de netbeheerder komen?
NB: netaansluiting heeft smeltzekeringen, geen automaten.
Hoofdschakelaar hergebruiken, oude kast er achteruit en nieuwe plaatsen?

O wacht, die holec is geen hoofdschakelaar…
Helaas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@Nickname27 Ik zie überhaupt geen hoofdschakelaar.... Dus ik mis ook even hoe de boel de kast binnen komt...

Afgezien van dat vind ik het nog meevallen. Ja, niet aanraakveiling maar dat zijn we eigenlijk nog niet eens zo lang geleden normaal gaan vinden.

En nee, dat mag een elektricien met zegelrecht doen. Daar komt de netbeheerder niet voor.

[ Voor 26% gewijzigd door Septillion op 21-03-2025 21:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nickname27
Verrek, nou ben ik hm ook even kwijt, hoe komt de boel de kast binnen.. :?

Morgen nog maar eens een kijkje nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 29-06 17:15
We zijn aan het kijken voor een thuisaccu, en mogelijk hebben we daar een kWh-meter voor nodig op de hoofdaansluiting. Uiteindelijk zal er ook een laadpaal komen en is daar ook nog een aardlekautomaat nodig. Dit zijn 2x4 modules, en die ruimte is er op dit moment niet.

Groen = hoofdschakelaar waar de kWh meter op moet aangesloten
Geel = kWh-meter zonnepanelen zolder
Oranje = aardlekautomaat en kWh-meter zonnepanelen garage

Het makkelijkste dacht ik is om in het blauwe vlak een extra kast te plaatsen, maar de afstand tot de glasvezel NTU is net geen 16 cm, dus dan kom je op een vrij krap kastje uit: https://www.elektramat.nl...rij-8-modules-220x110-mm/

En daar dan de kWh-meter in en nog ruimte over te hebben voor de laadpaal later. Misschien ook wel met nog een kWh meter voor de laadpaal bedenk ik me net... dus eigenlijk alweer ruimte te kort, en ik wil het nu wel in een keer goed doen.

Andere optie is ruimte maken zodat ik niets hoef uit te breiden in de meterkast:

De kWh-meter zolder (geel) kan ik naar zolder verplaatsen. In dat gat kan dan de kWh-meter hoofdaansluiting. (liefst dichterbij de hoofdschakelaar maar dat hangt af hoeveel lengte ik nog heb om de andere modules op te schuiven)

De kWh-meter garage (oranje) kan naar de garage, de alamat blijft in de meterkast. Dan heb ik genoeg plek voor een 3-fase groep voor de laadpaal; ik heb nog een loze leiding 19mm naar de garage waar ik 3-fase door kan trekken en dan maak ik daar een verdeler voor de laadpaal + kWh meter laadpaal. Ik kan namelijk ook via de garage naar 'buiten' voor de laadpaal.

Hoor graag jullie meningen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/edxe7H0TUh3M3dB006kXofJDetY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BvH7f9EdoCvDscQXIHkukF24.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skubba
Nickname27 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 21:57:

Het lijkt erop die B16 krachtautomaat als hoofdschakelaar is gebruikt, waarbij 1 fase en nul via een verdeelblokje is aangesloten en 2 fases rechtstreeks op de meter.

Je hebt een paar opties om die hoofdschakelaar t evervangen:
1. Werken onder spanning
2. Zegel knippen, zekeringen trekken (en evt opnieuw laten verzegelen netbeheerder)
3. Automaten laten plaatsen door netbeheerder, zodat je zelf kunt scheiden
4. Installateur met zegelrecht laten komen

De eerste twee zijn onveilig. De laatste twee kosten geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@firecaps30 Zelf zou ik gewoon het NTU een verhuizing geven...

En de kWh meters zijn voor je eigen inzicht neem ik aan? Voor accu moet je dan wel een hebben die los in en uit kan bijhouden, anders niet zo nuttig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:05
Skubba schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 22:04:
[...]

Het lijkt erop die B16 krachtautomaat als hoofdschakelaar is gebruikt, waarbij 1 fase en nul via een verdeelblokje is aangesloten en 2 fases rechtstreeks op de meter.
Ik denk dat 1 fase en de nul naar de verdeelblokjes gaat en van daaruit naar beide aardlekschakelaars en de B16 krachtautomaat. De andere 2 fases gaan rechtstreeks naar de B16 krachtautomaat.
Wat die B16 exact voedt is onduidelijk maar dit is geen hoofdschakelaar maar iets wat bijgeplaatst is lijkt het.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Nickname27 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 21:35:
[Afbeelding]

Voor zover ik kan zien:
• PV (nu op de Eaton automaat) is niet met een aardlek beveiligd
Jawel toch? Die Eaton automaat zit net als de 2 automaten ernaast achter die Hager aardlekschakelaar rechts onder.

Dit is wel een type AC, die wil je natuurlijk niet voor PV gaan gebruiken...
• Bruine draad linksonder is direct aan de voedende kant van de hoofdschakelaar verbonden, dus geen enkele beveiliging daarop (zelfs niet bij uitzetten hoofdschakelaar) 8)7
Dat is niet de hoofdschakelaar maar gewoon een 3-fasen groep. ;) Maar idd, die kabel rechtsonder is voor de beveiliging afgetakt en dus inderdaad niet beveiligd.
• Losse draden in de kast
• Bloot koper, van te ver gestripte draden maar ook blote kamrails
• 3-fase netaansluiting, maar last niet over 3-fasen verdeeld

Mis ik dan nog iets?
• Een snoer 3x1,0m² of 3x1,5mm² ingevoerd in de groepenkast en aangesloten op de groep rechtsboven. Daar zullen ook meerdere / verschillende aders in dezelfde klem zitten zo te zien.
Ik zou even verder zoeken naar een andere optie.

• Kies gewoon een kast geschikt voor 3-fasen incl. 3-fasen hoofdschakelaar?
• Vanwaar de keuze voor B40 aardlekautomaten i.p.v. 40A aardlekschakelaars? Om overbelasting door de PV-installatie te voorkomen neem ik aan, maar is dat wel een issue met waarschijnlijk een 3x25A aansluiting en maximaal 16A PV?
• Je mist een 3-fasen groep.
Nickname27 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 21:57:

2 fasen zijn rechtstreeks op de 3-fasen groep aangesloten, de 3e fase en nul zijn op de verdeelblokken rechts onderin de kast aangesloten en van daar uit op de 3-fasen groep en beide aardlekschakelaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
Septillion schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 22:16:
@firecaps30 Zelf zou ik gewoon het NTU een verhuizing geven...

En de kWh meters zijn voor je eigen inzicht neem ik aan? Voor accu moet je dan wel een hebben die los in en uit kan bijhouden, anders niet zo nuttig.
Dat is inderdaad stukken minder moeite! Morgen eens naar kijken. Wat betreft de kWh meter, zal een Eastron SDM630 modbus worden die aangesloten wordt op de Growatt Shinemaster-X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Nickname27 Jaag je buur nou niet onnodig op kosten, hij heeft al kwaliteitsonderdelen. Er mag een aardlek bij en een hoofdschakelaar. En misschien nog wat een goede alamat voor de pv en het mag netter... moet niet eens als het van voor de verplichting van een hoofdschakelaar is.

[ Voor 8% gewijzigd door onetime op 22-03-2025 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@firecaps30 Je vergeet nog een rem-automaat ivm solar en accu... die je kunt weglaten als je die één unit brede alamats gebruikt. Levert je 8 posities op, +2 voor de beltrafo naar een extra klein kastje.
En zoals @Septillion al schrijft die NTU verplaatsen. En dan een extra kast voor 2x 12 posities.

[ Voor 31% gewijzigd door onetime op 21-03-2025 23:50 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@onetime Kwaliteitsonderdelen, maar wel uit de vorige eeuw (type AC aardlekschakelaars), 3 verschillende merken, en vreselijk slordig geïnstalleerd. Het zou m.i. helemaal niet raar zijn om dit gewoon te saneren met een nieuw kastje, want ook kwaliteitsonderdelen hebben niet het eeuwige leven en als je toch eraan gaat klussen is het praktisch om weer voor de komende 30 jaar klaar te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname27
Xander schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 22:23:
Jawel toch? Die Eaton automaat zit net als de 2 automaten ernaast achter die Hager aardlekschakelaar rechts onder.

Dit is wel een type AC, die wil je natuurlijk niet voor PV gaan gebruiken...
Ja klopt, wat ik eigenlijk bedoelde was dat de groepen ernaast dus niet beveiligd zijn in geval van aardlek (als PV teruglevert).
Dat is niet de hoofdschakelaar maar gewoon een 3-fasen groep. ;) Maar idd, die kabel rechtsonder is voor de beveiliging afgetakt en dus inderdaad niet beveiligd.
De grote vraag bij mij: als dit niet de hoofdschakelaar is (hij heeft iig geen 3-fase apparaten), wat is het dan wel?
Ik zou even verder zoeken naar een andere optie.

• Kies gewoon een kast geschikt voor 3-fasen incl. 3-fasen hoofdschakelaar?
• Vanwaar de keuze voor B40 aardlekautomaten i.p.v. 40A aardlekschakelaars? Om overbelasting door de PV-installatie te voorkomen neem ik aan, maar is dat wel een issue met waarschijnlijk een 3x25A aansluiting en maximaal 16A PV?
• Je mist een 3-fasen groep.
Wat betreft de aardlekautomaten.
Ik volg hierbij deze post: Juerd in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2"
Oké, het is maar 1A te veel (25A+16A theoretisch), maar als ik het doe, dan gelijk goed toch?
Het is dat deze kast op Sandervunderink gewoon een aantrekkelijke prijs heeft, veel goedkoper dan losse componenten voor zover ik kon vinden. Ook 3-fase kasten met een 63A ALS zijn reteduur.

Doe ik er los een 3-fase hoofdschakelaar bij, intern (her)bedraden kan ik zelf.

@onetime
Zoals je aangeeft wil ik hem absoluut niet onnodig op kosten jagen, maar ook hij is het eens met mij (en zoals @Juerd aangeeft) dat als we het dan toch al doen, dan gelijk goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• firecaps30
onetime schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 23:38:
@firecaps30 Je vergeet nog een rem-automaat ivm solar en accu... die je kunt weglaten als je die één unit brede alamats gebruikt. Levert je 8 posities op, +2 voor de beltrafo naar een extra klein kastje.
En zoals @Septillion al schrijft die NTU verplaatsen. En dan een extra kast voor 2x 12 posities.
Het zal waarschijnlijk een hybride Growatt 3-fase omvormer worden die op de plek komt van de huidige Growatt omvormer, komt qua afmeting mooi uit. Daar accu zal op de hybride omvormer aangesloten worden, niet een aparte groep. Dan is een rem-automaat niet nodig toch?

2x12 gaat denk ik niet lukken. onder de NTU staat nog een waterontharder. Maar met 1x12 moet het ook wel lukken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
[b]Nickname27 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 07:44:[/b
Oké, het is maar 1A te veel (25A+16A theoretisch), maar als ik het doe, dan gelijk goed toch?
Als dit over die remautomaat gaat en er drie-fasen PV aan hangt: Dat is alleen (theoretisch) nodig als er een 11 kW omvormer achter zit (of een zwaardere die op 11 kW is begrensd).
Een kleinere omvormer zal nooit die 11 kW kunnen leveren, en dus ook nooit een aardlekschakelaar kunnen overbelasten.

En zelfs al is die volledige 41A beschikbaar. Dan moeten die hele 41A op dezelfde aardlekschakelaar terecht komen én die aardlekschakelaar moet al buitengewoon brak zijn en kapot gaan bij 1A meer.

Op een 25A hoofdaansluiting (icm 3-fasen PV van max 10 kW) is een remautomaat niet nodig, en voegt die alleen maar onnodige complexiteit, kosten en ruimtegebruik toe.

Remautomaten gebruik je op 1-fase 35/40A aansluitingen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:05
Daarnaast zal een B40A of C40A automaat 41 ampère (of zelfs 45 ampère) oneindig toestaan.
Wat dus het hele nut ongedaan maakt.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname27
@Andrehj
Wellicht dat de consensus in de tussentijd is veranderd, maar eindeloos is het in dit topic volgens mij al gegaan over theoretische vs praktijkbelasting, en dat je dus eigenlijk altijd uit moet gaan van de voorbeveiliging als het gaat om PV. Dus niet het vermogen van de omvormer.

Mijns inziens is de B40 automaat niets meer en niets minder dan een kosteneffectieve (ja, kosteneffectief, want goedkoop te bestellen) oplossing om gewoon te voldoen aan de max. theoretische belasting. Tuurlijk kan ik er ook een 40A ALS voor ongeveer dezelfde prijs voor krijgen, maar waarom zou ik dat doen?

@Jim423
Het gaat dan dus ook niet om het feit dat ie direct afschakelt bij 41A, maar dat de aardlekbeveiliging niet hoger belast wordt dan waar ie voor bedoeld is (40A is 40A).
En ja, ik weet dat het allemaal in de marge is van 1A, maar nogmaals: bij een gelijke prijs, waarom zou ik bewust voor de ALS kiezen?

Zie ook (pagina 10 van) het kennisdocument van ABB (ook vaker gedeeld hier): https://library.e.abb.com...CeJvR1Q169zRvR13k3GOuI7ls

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andrehj
Nickname27 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 10:14:
Mijns inziens is de B40 automaat niets meer en niets minder dan een kosteneffectieve (ja, kosteneffectief, want goedkoop te bestellen) oplossing om gewoon te voldoen aan de max. theoretische belasting. Tuurlijk kan ik er ook een 40A ALS voor ongeveer dezelfde prijs voor krijgen, maar waarom zou ik dat doen?
In jouw geval maakt het misschien niet veel uit, maar ik heb hier een stuk of zes aardlekschakelaars in de meterkast zitten, die samen met vier automaten steeds een groepje van 6 posities vormen.
Die ga ik echt niet alle 6 vervangen door een aardlekschakelaar. Bovendien vraag ik me af of de kamrail dan wel past.
Bovendien is mijn PV-omvormer maar 8 kW, en als ie die 8 kW levert is de spanning altijd minimaal 240V. Max stroom is dus maar 11 A. Samen met de 25 A van de hoofdaansluiting blijf ik ruim onder de nominale 40 A van de aardlekschakelaars.

En, zoals hierboven al gezegd door @Jim423 : Je houdt ook als je wel de volle 16 A van die PV-automaat zou benutten jezelf voor de gek, want een 40 A automaat schakelt echt niet bij 41 A uit. Afhankelijk van de temperatuur in je meterkast is dat pas rond de 47 A continu.

Je creëert een papieren veiligheid voor een papieren probleem.
Oftewel, je lost met die remautomaat een niet bestaand probleem op met een niet werkende "oplossing".

Jij moet het zelf weten, maar ik heb wel wat beters te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Nickname27 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 10:14:
@Andrehj
Wellicht dat de consensus in de tussentijd is veranderd, maar eindeloos is het in dit topic volgens mij al gegaan over theoretische vs praktijkbelasting, en dat je dus eigenlijk altijd uit moet gaan van de voorbeveiliging als het gaat om PV. Dus niet het vermogen van de omvormer.
Geen idee wat de consensus is in dit topic, maar ik ben nooit uitgegaan van iets anders dan de maximale AC uitgangsstroom op het typeplaatje van de omvormer. Is dit wel 16A? (Dan kun je nu aan de nieuwe discussie beginnen of dit wel op een 16A automaat mag of dat dit B20 moet worden zodat je de automaat niet meer dan 80% belast :+)

In dat document van ABB lijkt men overal van de stroom van het beveiligingstoestel uit te gaan, ook al zeggen ze dat niet expliciet, maar bijvoorbeeld in NPR5310 staan dezelfde voorbeelden maar dan met de maximale uitgangsstroom van de omvormer (13A):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IcdpXTwWsPQqdTqT4wCSTrWeG3w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T8w0TNfYgrq77dYclSwF7VHC.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-XH_MoGgJTmKjOlyKA4FzZmeW-8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4JTTnZAL6Oj86DQkqy9005eH.jpg?f=fotoalbum_large

Maar als de omvormer daadwerkelijk 16A kan leveren dan snap ik je keuze wel. Al blijft 41A i.p.v. 40A natuurlijk wel geneuzel in de marge. Loop eens een gemiddelde fabriek in en verbaas je over het feit dat 32A CEE contactdozen met 35A smeltpatronen zijn beveiligd, dat is ook al decennia lang normaal blijkbaar (al zijn er tegenwoordig daadwerkelijk 32A dIII zekeringen te koop).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nickname27
@Andrehj @Xander Ik denk dat we er allemaal over eens zijn dat het om een theoretische belasting gaat.

Maar dat gaat nog steeds voorbij aan het feit dat ik een kast met B40 alamats kan krijgen voor dezelfde prijs als 40A ALS.

M.a.w., de keuze tussen wel of niet volgen van het kennisdocument van ABB, zonder prijsverschil. Dan is de keuze toch makkelijk? Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Nickname27 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 12:05:
@Andrehj @Xander Ik denk dat we er allemaal over eens zijn dat het om een theoretische belasting gaat.

Maar dat gaat nog steeds voorbij aan het feit dat ik een kast met B40 alamats kan krijgen voor dezelfde prijs als 40A ALS.

M.a.w., de keuze tussen wel of niet volgen van het kennisdocument van ABB, zonder prijsverschil. Dan is de keuze toch makkelijk? Of zie ik iets over het hoofd?
• Het wordt wat minder bedrijfszeker. Bij een goede kortsluiting achter een B16 groep heb je best kans dat de B40 automaat mee uitschakelt, waar een aardlekschakelaar dat niet zou doen (tenzij het sluiting naar aarde is natuurlijk).
• Die B40 automaten zullen een hogere warmteontwikkeling hebben dan de aardlekschakelaars

Maar er is natuurlijk ook niets mis mee. Het verrast me wel hoe goedkoop die kast met B40 aardlekautomaten is. Zo'n B40 aardlekautomaat los moet €60 kosten, een aardlekschakelaar maar €26,50 dus eigenlijk is het niet logisch dat een complete kast hetzelfde moet kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname27
@Xander OK, helder, dank!

En inderdaad. Toch is het zo :)
Sterker nog, je krijgt er bij de B40 alamat versie ook nog een B16 alamat bij voor PV.

https://www.sandervunderi...-hoofdschakelaar-2-p.html

https://www.sandervunderi...at-pv-1p-n-b16a-30ma.html

[ Voor 12% gewijzigd door Nickname27 op 22-03-2025 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
offtopic:
Zijn er hier ook anderen waar de toon-frequent gestuurde Ferrarismeter weer omschakelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 07:00
Ik kom even via het Zendure forum hier inbreken met een vraag, als dat kan. Vele accu gebruikers willen hun krachtgroep (op een 4P aardlekautomaat) opsplitsen naar 3 wcd's om daar de plugin accu's op te zetten. Dat lijkt me niet verstandig. De 3 fasen moeten nmm elk apart vzv van een 16A aardlekautomaat en sowieso mogen er niet 3 aparte fasen in 1 buis/kabel. Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@dotternetta In principe mag dat gewoon, zie Juerd in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2" Zolang de kracht-automaat blijft zitten blijft het namelijk een enkele groep.

Alleen wel twee voetnoten:

Meeste krachtgroepen zijn niet 4P, die zijn 3P+N, dus de N is onbeveiligd

Het wordt complexer als je op de fases wilt invoeren en afnemen. Dus zolang je hem splitst naar 3 accu's dan is er niets aan de hand. Maar wil je op één fase een accu plaatsen maar de andere twee voor de koelkast of iets dergelijks gebruiken dan gaat dat niet zomaar. Dan moet of de kabel dik genoeg zijn voor 2x de afzekeringswaarde van de fase of er moet werkelijk een 4P automaat (dus met beveiliging op de N) geplaatst worden. Maar die kan dan dus trippen als je de accu stevig laadt op één fase en een stevige gebruiker op een andere fase zet. Dus dat is niet handig.

[ Voor 4% gewijzigd door Septillion op 23-03-2025 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 07:00
Ok, dankjewel. Je schreef eerder over "scheve lekstromen die elkaar opheffen" en dat daardoor iets niet tript. Dat de ene accu laadt en de andere ontlaadt heeft daar geen invloed op?

En meerdere apart bekabelde wcds door 1 buis/kabel mag dus ook? Of alleen als ze samen op 1 aardlekautomaat zitten?

[ Voor 24% gewijzigd door dotternetta op 23-03-2025 17:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@dotternetta Dat zou inderdaad wel kunnen. Maar dat heeft niets met de accu's of het splitsen te maken, dat kan ook bij 3-fase gebruik. Maar de kans is wel klein. 4P aardlek voor 1-fase groep is dus ook gewoon toegestaan volgens de NEN.

En correct, ze zijn in een enkele handeling uit te zetten en trippen zelfs samen dus dat maakt ze een enkele groep.

Maar voor verhaal van invoeren en gebruiken plaats je de accu's liever niet op een stopcontact. Of deze echt bij de accu plaatsen en liefst labelen dat hij niet voor verbruik gebruikt mag worden indien de draden niet minimaal de dubbele stroom mogen hebben.

[ Voor 30% gewijzigd door Septillion op 23-03-2025 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Septillion Zie je nou niet over het hoofd dat een accu de helft van de tijd ook een verbruiker zal zijn (tijdens opladen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@Xander Deels, want neem aan (maar inderdaad mother of all :+ ) dat niet de wens is om het alleen in hitte op te stoken dus dat je niet tegelijk een accu gaat laden als je de ander ontlaad. Immers ben je dan alleen verliezen aan het maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jippo00
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 28-06 18:09
Ik ga mijn laadpaal aansluiten op de groepenkast in de schuur maar twijfel hoe dat ik het beste kan doen. De situatie is als volgt; de groepenkast hangt in de schuur en de wallbox komt tegen de buitenmuur van de schuur. De afstand is ongeveer 6 meter en er zitten verschillende 90 graden bochten in + een doorvoor van binnen naar buiten. Ik ga maximaal laden met 13A (80% van 16A) over 3 fasen. Aangezien de afstand en stroom bepert zijn denk ik dat een 5x2.5mm2 kabel genoeg is. Aanvankelijk wilde ik een ymvk kabel gebruiken maar dat valt af vanwege de bochten en stugheid van de kabel. Hoe kan ik dit het beste doen? Een paar opties die ik zelf heb bedacht:
1. 5x2.5 mm2 VD draad door installatiebuis
2. 5x2,5 mm2 VD draad door flexibele buis
3. xmvk kabel (mag dit voor een laadpaal)?

Wat zijn jullie ideen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Laatst online: 07:53
Jippo00 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 08:59:
Ik ga mijn laadpaal aansluiten op de groepenkast in de schuur maar twijfel hoe dat ik het beste kan doen. De situatie is als volgt; de groepenkast hangt in de schuur en de wallbox komt tegen de buitenmuur van de schuur. De afstand is ongeveer 6 meter en er zitten verschillende 90 graden bochten in + een doorvoor van binnen naar buiten. Ik ga maximaal laden met 13A (80% van 16A) over 3 fasen. Aangezien de afstand en stroom bepert zijn denk ik dat een 5x2.5mm2 kabel genoeg is. Aanvankelijk wilde ik een ymvk kabel gebruiken maar dat valt af vanwege de bochten en stugheid van de kabel. Hoe kan ik dit het beste doen? Een paar opties die ik zelf heb bedacht:
1. 5x2.5 mm2 VD draad door installatiebuis
2. 5x2,5 mm2 VD draad door flexibele buis
3. xmvk kabel (mag dit voor een laadpaal)?

Wat zijn jullie ideen?
Kabel met de rechte stukken in buis om het netjes te monteren.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verdicampo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-06 16:36
Erwin_83 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 09:10:
[...]

Kabel met de rechte stukken in buis om het netjes te monteren.
Eens. En ondanks de korte afstand en lagere stroomsterkte zou ik toch voor 4mm2 gaan voor deze toepassing. Misschien dat je het over een paar jaar toch wilt, heb je dat alvast liggen. in prijs gaat dat ook niet heel veel uitmaken.

[ Voor 20% gewijzigd door Verdicampo op 24-03-2025 09:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@Jippo00 gele PVC is niet geschikt voor buiten. Dus dat is alleen te gebruiken als je direct van binnen in de box uit kunt komen.

Persoonlijk zou ik ook 4qmm kabel pakken. XMVK mag, als het niet gebundeld hoeft te worden.

Maar je zegt "groepenkast in de schuur", hoe zit die aan het huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jippo00
Septillion schreef op maandag 24 maart 2025 @ 09:30:
@Jippo00 gele PVC is niet geschikt voor buiten. Dus dat is alleen te gebruiken als je direct van binnen in de box uit kunt komen.

Persoonlijk zou ik ook 4qmm kabel pakken. XMVK mag, als het niet gebundeld hoeft te worden.

Maar je zegt "groepenkast in de schuur", hoe zit die aan het huis?
Ik kom direct van binnen naar buiten in de box dus dat is geen probleem. De groepenkast in de schuur zit met een YMVK-as 4x6mm2 aan het huis.

Dan ga ik voor 5x4mm2 VD draad in een 19mm buis voor de rechte stukken & voor de bochten een flexibele buis. Mag ik gele PVC in de spouw gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
Bochten kan je open. Werkt een stuk makkelijker.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jippo00
Erwin_83 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 11:03:
Bochten kan je open. Werkt een stuk makkelijker.
Dat mag toch niet met alleen VD draad? Dan zit er maar 1 laag isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eatme
  • Laatst online: 06:57
Als de buizen in het zicht komen dan vind ik grijze PVC buizen een stuk netter eruit zien dan de gele.

Bij gebruik van losse draden mogen de hoeken niet open, Ik denk dat Erwin bij gebruik van YMVK bedoelde.

Als het past zou ik voor 5 x 4mm2 ymvk in een grijze 19mm buis kiezen.

NL.1xMT5.12(V151)CT003(V114) 4000Wp . If you think you are smarter than the previous generation, 50 years ago the owners manual of a car showed you how to adjust the valves. Today it warns you not to drink the contents the battery…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jippo00
eatme schreef op maandag 24 maart 2025 @ 13:11:
Als de buizen in het zicht komen dan vind ik grijze PVC buizen een stuk netter eruit zien dan de gele.

Bij gebruik van losse draden mogen de hoeken niet open, Ik denk dat Erwin bij gebruik van YMVK bedoelde.

Als het past zou ik voor 5 x 4mm2 ymvk in een grijze 19mm buis kiezen.
Het probleem is dat een ymvk te stug is voor alle 90 graden bochten. Met name de bocht die ik moet maken als ik door de spouw heen moet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Laatst online: 22:54
Jippo00 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 13:15:
[...]

Het probleem is dat een ymvk te stug is voor alle 90 graden bochten. Met name de bocht die ik moet maken als ik door de spouw heen moet.
Als je het van te voren in elkaar kunt zetten, dus in delen in elkaar zetten dan is het goed te doen. Als je het in een keer er doorheen moet trekken dan zou ik 25mm buis nemen.

Ik heb hier thuis op de bank rustig een heel stuk in elkaar gezet, die moest ik erna in de garage alleen nog op de muur vastklikken.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
Jippo00 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 12:53:
[...]

Dat mag toch niet met alleen VD draad? Dan zit er maar 1 laag isolatie.
Uiteraard kan open bochten alleen met kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname27
Dan toch ook een vraagje over mijn eigen groepenkast.

Sinds kort zie ik op de HomeWizard kWh-meter van mijn doorstroomboiler dat er 0,09A op elke fase wordt gemeten, zonder dat de boiler wordt gebruikt. Dit is nieuw, want eerder gaf de meter altijd 0,00A aan wanneer de boiler niet werd gebruikt.

Het meest frappant vind ik dat er tegelijkertijd een verbruik 0W wordt weergegeven in de app. Dit terwijl er eigenlijk 0,09A*230V ≈ 20W per fase verbuikt zou moeten worden?

Mijn vraag: is dit iets om me zorgen over te maken? Wat kan de oorzaak zijn?
Ter info, mocht het van belang zijn: het apparaat heeft geen nul-aansluiting (is dus alleen aangesloten op 3-fasen).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/11Et1lY2ko3FjWJokwoO9Ss_oZ4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BrWArxLzuHiiBxGoulOow2l5.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j_YN_fXBecUEjdQB3XfVLC9TAE0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/SrQzibYEE6OlVQPuCoKPGLnk.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Nickname27 Als het nieuw ontstane lekstroom is, is er iets kapot aan het gaan. Hoeft niet, kan wel.
Met een fase verschuiving tussen stroom en spanning, kan er afhankelijk van de verschuiving
tussen de 20W en -20W uit komen... Als er om de een of andere reden nu een capacitief "lek" is, dan is de faseverschuiving ~90° en het vermogen 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@Nickname27 Welkom in de wondere wereld van wisselspanning. Daar is het mogelijk om 90mA te laten lopen maar 0W te gebruiken. Klinkt mij dus ook als capacitief lek dan, dus op zich niet heel erg. Je wordt er dan ook niet op afgerekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname27
@onetime @Septillion
Een capacitief lek.. nieuwe term voor mij.
Kan dat dan ineens onstaan? Wat is de oorzaak doorgaans?

Ik ga ook maar eens even googlen denk ik :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Nickname27 Zit die meter wel achter een aardlek? Wat voor een?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21:32
Jippo00 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 13:15:
[...]

Je zou ook neopreen kabel kunnen gebruiken. Die is ook geschikt voor buiten en veel soepeler dan YMVK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname27
onetime schreef op maandag 24 maart 2025 @ 21:13:
@Nickname27 Zit die meter wel achter een aardlek? Wat voor een?
Ja, C25 aardlekautomaat van Eaton (je ziet hm op de foto direct links van de kWh meter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dit is dan dus, als dit inderdaad een lekstroom naar aarde is, een voorbeeld waarom je enkel fase groepen niet achter een 3 fase aardlek moet doen. De 3x grotere lekstromen heffen elkaar dusdanig op dat de 30mA aardlek niet aanspreekt.
edit: reageert de alamat goed op de testknop?

[ Voor 9% gewijzigd door onetime op 24-03-2025 22:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nickname27
onetime schreef op maandag 24 maart 2025 @ 22:30:
Dit is dan dus, als dit inderdaad een lekstroom naar aarde is, een voorbeeld waarom je enkel fase groepen niet achter een 3 fase aardlek moet doen. De 3x grotere lekstromen heffen elkaar dusdanig op dat de 30mA aardlek niet aanspreekt.
Ja, schakelt gewoon uit met de testknop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phoolie
Phoolie schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 10:23:
[...]

Nou, we zijn weer een stapje verder. Woensdag tijdens het werk 2 oproepen gemist en daarna een mail ontvangen. 23-04 kunnen ze langs komen en of we spoedig konden reageren. Direct gedaan en nog nagevraagd of wij wellicht nog iets voor moesten bereiden en de vraag of ze konden bevestigen dat deze datum definitief is. Maar helaas tot op heden geen reactie terug ontvangen.

We gaan er uiteindelijk vast wel komen. Maar ondertussen zijn we bijna een jaar bezig (vanaf moment aanvraag) om dit te regelen. Ik snap best dat Stedin druk is, maar het is ook echt geen fijne partij om zaken mee te doen.
Nou, weer een nieuw hoofdstuk in dit verhaal. Werd gisteren gebeld door Stedin, iemand wou een afspraak inplannen. Dit zou zo'n 5 weken duren. Ik die man maar verteld dat ik nogal verbaasd was, want dat ik niet beter weet dat ik een afspraak heb op 23-04. Die man begreep gelukkig dat ik er ondertussen wel een beetje klaar mee ben en hij heeft nu geregeld dat het inderdaad 23-04 gaat worden. Heb dit nu ook bevestigd gekregen oper mail.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21:32
In theorie is dat natuurlijk zo, maar hoe groot is die kans nu in de praktijk?
Het kan alleen optreden als je drie apparaten hebt op verschillende fasen die op hetzelfde moment een lekstroom ontwikkelen van ongeveer dezelfde grootte en ook alledrie altijd aan staan. Want als je één van de drie uit zet, kom je netto alweer boven de 30 mA.
En er is misschien nog wel een ander scenario denkbaar, wat ik nu over het hoofd zie.

Maar dit is zo'n kleine kans, dat ik me goed kan voorstellen dat de opstellers van de norm dit risico acceptabel achten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Ik kan me hier niks bij voorstellen. Heb je wat meer uitleg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Out.of.Control Een oven, wasmachine en droger ieder op een andere fase achter dezelfde aardlek.

@Hermarcel 3 fasen. 120° verschoven. Zie je die? De ene fase positief, een andere negatief.
De lekstromen lopen dus tegen elkaar in en heffen zich voor de aardlek op...
Kijk anders in de ts het stukje over 3 fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname27
@onetime en anderen

Dus oke, het is waarschijnlijk een capacitief lek. Vraag ik me nog wel af of het verstandig is eea te controleren? Of kan het echt geen kwaad?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eatme
  • Laatst online: 06:57
Is die 90ma niet gewoon een meet fout. Ik ben wel nieuwsgierig of je het nog ziet als het apparaat word afgekoppeld.

NL.1xMT5.12(V151)CT003(V114) 4000Wp . If you think you are smarter than the previous generation, 50 years ago the owners manual of a car showed you how to adjust the valves. Today it warns you not to drink the contents the battery…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
onetime schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 14:47:
@Out.of.Control Een oven, wasmachine en droger ieder op een andere fase achter dezelfde aardlek.

@Hermarcel 3 fasen. 120° verschoven. Zie je die? De ene fase positief, een andere negatief.
De lekstromen lopen dus tegen elkaar in en heffen zich voor de aardlek op...
Kijk anders in de ts het stukje over 3 fase.
heffen zichzelf op vóór de aardlek? Aarde loopt niet eens via de aardlek.
Ik weet precies hoe 3-fasen werkt, vandaar mijn vraag. Mijn vraag staat nog steeds en is nog niet beantwoord.
Pagina: 1 ... 17 ... 33 Laatste