Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-07 19:25
@Hermarcel Aardlekschakelaar hebben geen PE (randaarde) nodig om te werken natuiurlijk. Mar ze moeten wel een verschil zien in stroom. En hele ding bij 3-fase is dat er bij gelijke belasting 0A door de N loopt. Doordat de fases die 120 graden uit fase staan voeren de twee overstaande fases dus de stroom af ipv de N.

Maar doordat die fases dus uit fase zijn zal dat dus ook voor een (deel van de) lekstroom kunnen gelden. Want als de drie fases dus hetzelfde zullen lekker naar aarde dan zal ook daar 0A lopen. En de aardlek ziet dan netjes gelijke stromen dus zal niet trippen. Ook al stroomt het dus op een ongewenste manier.

De kans dat dit zich volledig opheft is natuurlijk wel heel klein. Maar dat het daardoor net wat ongevoeliger wordt is al een stuk groter. Want er zijn wel genoeg dingen die iets lekken. Dus als je een constante lek van 10mA in L1 en L2 hebt zal er niets trippen. Ruim onder de 30mA van de aardlekschakelaar. Maar L3 moet nu opeens 40mA lekker voor de aardlek tript. Immers, de eerste 10mA zorgt er alleen voor dat de netto stroom weer 0A wordt.

Probleem geldt dus overigens niet alleen bij 1-fase gebruikers achter een 3-fase aardlek maar ook voor 3-fase apparaten zelf. Maar door het te splitsen in 1-fase is de kans op kleine lekjes wel wat groter. Maar er is dus besloten dat het mag. Zelfde als gebruikers de aardlek laten delen met PV. Beide (maar zeker laatste) doe ik liever niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smartbikers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 07:41
Hoi,

Nav eerdere post ben ik bezig met de spullen te bestellen om twee aardlekautomaten en 1 aardlekschakelaar en installatiegroep aan te sluiten.

Aardlekautomaat moet fase en nul aangesloten worden op een aansluitblok. Mag je twee dragen toevoegen in 1 opening ? Bijvoorbeeld blauw zit vol nu mag ik daar een extra draad bij steken ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g7P9VeVcQU7c5IioHIJeqyiBYvU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bXgeUw6ISjcrIQTajJHeKXpQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Hermarcel Je hebt het antwoord niet begrepen; voor de aardlek : de aardlek ziet het niet.
Omdat alle fase stromen bij elkaar worden geteld, en de nul stroom daarvan af gehaald.
Andere naam voor een "aardlek" schakelaar : Residual current device, maar door die optelling ... got it?

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
@Septillion @onetime Leuk die theorie, maar een aardlekschakelaar (RCD) is een praktisch beveiligingsapparaat dat dient af te schakelen binnen 50 milliseconde als de totale stroom door de RCD groter of kleiner dan de aanspreekstroom is.

De vraag is nu hoe groot de kans is dat drie enkelfasige en dus onafhankelijke afgaande groepen alle drie binnen 50 milliseconde een foutstroom laten zien die, per fase, voldoende is om de aardlekschakelaar af te laten schakelen maar gecombineerd binnen de aanspreekstroom van de aardlekschakelaar liggen. In de praktijk durf ik te stellen dat deze kans te verwaarlozen is. Sterker nog: Bij een drie-fase apparaat met een perfekte verdeling over de fases is deze kans ook te verwaarlozen: Een fout waarbij, binnen 50 milliseconde, alle drie de fasen een lekstroom vertonen die de RCD doet afschakelen. Verschillen in leiding-impedanties en/of contactverliezen zorgen er al voor dat de fase-verdeling niet perfekt zal zijn. Laat staan de kans dat alle drie fasen op hetzelfde moment "in de fout gaan".

Het is geen praktisch probleem. Het is een theoretisch probleem. De enige reden, die ik weet, om geen enkelfasige groepen achter een drie-fasen aardlek te zetten is dat bij een fout er onnodig groepen afgeschakeld worden. Hele huis donker kan wél een veiligheids-issue zijn.

Stellen dat enkel-fasige groepen achter een drie-fase aardlekschakelaar kan leiden tot niet afschakelen van de aardlekschakelaar is niet op praktische situaties gebaseerd, puur op theorie.

@Out.of.Control Zoals je al schreef dus.

@onetime ...got it?

[ Voor 6% gewijzigd door Hermarcel op 25-03-2025 22:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@Hermarcel Daarom zeg ik, het hoeft niet gelijk te zijn en al helemaal niet tegelijkertijd te beginnen. Het gaat om de gemene deler van de lekstroom. En die kunnen dus ook gewoon in de loop van de tijd opbouwen.

Want als je:
- Een 30mA 4P (3-fase) aardlekschakelaar hebt
- Je maakt een lek van 10mA op L1 => er gebeurd niets
- Je maakt ook een lek van 10mA op L2 => er gebeurd niets
- Je maakt ook een lek van 10mA op L3 => er gebeurd niets
- je verhoogd de lekstroom in L3 tot 35mA => er gebeurd dan niets. De aardlekschakelaar ziet maar 25mA lek

Omdat het rekenen makkelijk maakt uitgegaan van gelijke lek op L1 en L2. Maar hoeft niet. Kunnen ook L1 10mA laten lekken en L2 20mA. Als er vervolgens een lek van 40mA op L3 is denkt de aardlekschakelaar nog steeds maar dat er +-26mA lek is...

En het is dus niet zo had hij helemaal niet werkt. Dan zou inderdaad de lekstroom op alle fases tegelijk moeten gebeuren. Daarvoor is de kans inderdaad heel klein. Maar hij kan dus wel een heel stuk ongevoeliger zijn dan je denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
@Septillion Fair enough. Maar praktisch blijf ik het vergezocht vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hermarcel schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 22:00:
@Septillion @onetime Leuk die theorie, maar een aardlekschakelaar (RCD) is een praktisch beveiligingsapparaat dat dient af te schakelen binnen 50 milliseconde als de totale stroom door de RCD groter of kleiner dan de aanspreekstroom is.
300ms, verschilstroom / lekstroom, en nee hij dient niet af te schakelen als de lekstroom kleiner dan de nominale aanspreekstroom is (kan wel, hoeft niet).
De vraag is nu hoe groot de kans is dat drie enkelfasige en dus onafhankelijke afgaande groepen alle drie binnen 50 milliseconde een foutstroom laten zien die, per fase, voldoende is om de aardlekschakelaar af te laten schakelen maar gecombineerd binnen de aanspreekstroom van de aardlekschakelaar liggen. In de praktijk durf ik te stellen dat deze kans te verwaarlozen is.
Ik denk dat die kans inderdaad te verwaarlozen is. Het verbod en later de aanbeveling om geen 1-fase eindgroepen achter een 4-polige aardlekschakelaar aan te sluiten is dan ondertussen ook weer verdwenen uit NEN1010.
Het is geen praktisch probleem. Het is een theoretisch probleem. De enige reden, die ik weet, om geen enkelfasige groepen achter een drie-fasen aardlek te zetten is dat bij een fout er onnodig groepen afgeschakeld worden. Hele huis donker kan wél een veiligheids-issue zijn.
In de NEN1010 uitgaven waarin een verbod of een aanbeveling stond om geen 1-fase eindgroepen achter een 4-polige aardlekschakelaar aan te sluiten, werd een maximum van 4 eindgroepen achter een 30mA aardlekschakelaar voorgeschreven. Ook achter een 4-polige aardlekschakelaar dus maximaal 4 eindgroepen. Dit zal dus niet de reden zijn geweest.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Hermarcel In situaties waar het uitvallen van het licht noemenswaardig gevaar oplevert, moet je noodverlichting hebben.

Het zou verkeerd zijn om een elektrische veiligheidsvoorziening minder gevoelig te maken (of weg te laten) om te voorkomen dat het licht uit gaat. Zulke overwegingen zijn pas acceptabel als er geen andere praktische oplossingen zijn (schoolvoorbeeld is de hefmagneet bij een ijzerhandel: daarvoor is het begrijpelijk om beveiligingen weg te laten), maar met licht bestaat die oplossing wel.

Een simpel (lelijk) noodverlichtingsarmatuurtje kost maar een paar tientjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hermarcel schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 22:24:
@Septillion Fair enough. Maar praktisch blijf ik het vergezocht vinden.
Kunnen onopgemerkt iets te korte schroefjes je zwaar verwonden en als ze je niet hadden vast gegrepen, doden? JA.

Veiligheid gaat om het -uitsluiten- van mogelijke problemen. Onwaarschijnlijke situaties onmogelijk maken.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11:56
Om maar weer eens een bommetje te droppen over over spanningsafhankelijke aardlekautomaten nu wel of niet zijn toegestaan:

Jan van der Meer van Nieuws1010 schreef een REACTIE OP DE CONSULTATIE OMGEVINGSREGELING NEN NORMEN 2025.
https://www.internetconsu...geling_nen_normen_2025/b1
Deze reactie heeft betrekking op de voorgenomen wijziging van de editie van NEN
1010:2015+C2:2016+A1:2020 in NEN 1010:2020+C1:2024.

1 van zijn conclusies:

1.9 Spanningsafhankelijke aardlekautomaten volgens het Bbl toegelaten
Het voorgaande, in 1 t/m 1.8.1, betekent dat voor wat het Besluit bouwwerken leefomgeving
(Bbl) betreft, bij toepassing van NEN 1010, de bepalingen 531.3.4.1, 531.3.4.2 en 531.6 niet van
toepassing zijn. En dat spanningsafhankelijke aardlekautomaten die voldoen aan NEN-EN-IEC
61009-2-2, voor fout- en aanvullende bescherming, zijn toegelaten.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +4 Henk 'm!
@blb4 Wow, de bochten waarin die zich moet wringen om tot die conclusie te komen zijn bijzonder. Het mag, omdat de meterkast op slot kan, want dan kunnen er geen leken meer bij?! Ik moet 't eerste woonhuis of kantoorgebouw nog tegenkomen waarbij er geen leken bij de groepenkast kunnen om dingen te resetten... Als de meterkast al op slot zit, is de sleutel in het algemeen in beheer van een leek. Het argument over de "lastenverzwaring" vind ik ook vergezocht. Ten eerste is ie 42% duurder ipv de genoemde 60% duurder, ten tweede gaat het om slechts 12,60 € per groep (prijsverschil tussen spanningsonafhankelijk van A-merk en spanningsafhankelijk van B-merk), wat in bedrijfsruimten en ruimten met een publieke functie ongeveer verwaarloosbaar is ten opzichte van alle andere kosten voor een eindgroep. (En als je plek hebt voor eentje van 2 modules breed is het verschil nog veel kleiner.) Ik vind 't eigenlijk best triest dat het van dit soort argumenten moet komen.

We waren hier al eerder tot de conclusie gekomen (overigens net als de heer Van der Meer zelf in een eerdere publicatie, als ik me dat goed herinner) dat ze op zich wel zijn toegestaan als aanvullende beveiliging, maar alleen als foutbescherming indien de impedantie van de foutstroomketen IZ laag genoeg is (tenzij je er daarvoor een extra beveiliging toevoegt, maar dan is je kostenbesparing meteen verdampt) zodat de magnetische afschakeling van de overstroombescherming van de aardlekautomaat werkt bij kortsluiting tussen fase en aarde. In de meeste gevallen zul je die waarde als zelfklusser niet kunnen weten, en moet je er dus van uitgaan dat je zo'n aardlekautomaat niet kunt gebruiken.

[ Voor 10% gewijzigd door Juerd op 26-03-2025 04:49 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Juerd schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 04:37:
We waren hier al eerder tot de conclusie gekomen (overigens net als de heer Van der Meer zelf in een eerdere publicatie, als ik me dat goed herinner) dat ze op zich wel zijn toegestaan als aanvullende beveiliging, maar alleen als foutbescherming indien de impedantie van de foutstroomketen IZ laag genoeg is (tenzij je er daarvoor een extra beveiliging toevoegt, maar dan is je kostenbesparing meteen verdampt) zodat de magnetische afschakeling van de overstroombescherming van de aardlekautomaat werkt bij kortsluiting tussen fase en aarde.
Dat was de situatie van vóór NEN1010:2020 ja. Jan van der Meer had daar eerder een tabelletje van gemaakt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AEtlJ8cdOOX_2IZv8YSIWSyxoaY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZX0kHoaJQShRWuWrPAI0CMOp.jpg?f=fotoalbum_large

Volgens NEN1010:2020 zijn ze dus gewoon helemaal niet meer toegestaan. Van der Meer had eerder gepubliceerd dat dit zou worden aangepast in C1:2024, maar dit is niet gebeurd, zoals hij in zijn laatste publicatie ook aangeeft:
1.5.4 Correctieblad C1:2024 bij NEN 1010:2020
Tijdens een bijeenkomst van het platform NEN 1010, op 2 december 2022 in Delft, is door de secretaris van NEC 64-TC bekend gemaakt dat er door een fout, de Special National Conditions (SNC’s) uit Annex ZA van HD 60364-5-53:2016 niet in NEN 1010:2020 zijn opgenomen.
En dat via een correctieblad bij NEN 1010:2020 de voor Nederland geldende normatieve Special National Conditions (SNC’s) uit Annex ZA van HD 60364-5-53:2016 voor de bepalingen 531.3.4.1, 531.3.4.2 en 531.3.6 alsnog in NEN 1010:2020 zullen worden opgenomen. Dit is niet gebeurd!
Dus ook volgens NEN1010:2020/C1:2024 mogen ze niet worden toegepast. Ook niet als ze alleen worden gebruikt voor aanvullende bescherming, ook niet als er geen leken aan komen, mogelijk wel als ze worden toegepast in een caravan?.
Juerd schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 04:37:
@blb4 Wow, de bochten waarin die zich moet wringen om tot die conclusie te komen zijn bijzonder.
Ja, dat. :X Je zou bijna gaan denken dat hij een belang heeft in Emat ofzo. :+

[ Voor 3% gewijzigd door Xander op 26-03-2025 06:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
Xander schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 06:25:
[...]

Ja, dat. :X Je zou bijna gaan denken dat hij een belang heeft in Emat ofzo. :+
Ik zat ook wel te denken wat toch de reden is dat hij hier zoveel tijd aan besteed. Hartstikke goed natuurlijk als iemand zoals hij die normencommissies scherp houd en inconsequenties etc. aan de kaak stelt maar dit is niet iets dat je ff snel opschrijft.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuXFluX
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 03-07 10:40
In ons nieuwbouwhuis hebben we in de meterkast een aantal krachtgroepen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4SbQqwpE1ae8lev75r9hBMZWESw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O6YIEQnCe4KHkmbYtGHXIgbu.jpg?f=fotoalbum_large

Linksonder is voor de buitenunit van de warmtepomp, die rechts ernaast is bedoeld voor een toekomstige laadpaal (nu alleen een kabel naar buiten). Voor zo ver ik zelf kan vinden zou een laadpaal achter, op z'n minst, een type A aardlekschakelaar moeten zitten. Kan iemand bevestigen of dit inderdaad verplicht is en ik van de bouwer kan eisen dat dit alsnog gedaan wordt? De laadpaal die ik ga gebruiken heeft wel al DC lekstroombeveiliging

Voor de buitenunit van de warmtepomp kan ik niet goed vinden of een aardlekautomaat verplicht is. Weet iemand dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Xander schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 06:25:
[...]

Dat was de situatie van vóór NEN1010:2020 ja. [...] Volgens NEN1010:2020 zijn ze dus gewoon helemaal niet meer toegestaan.
O ja, dat is waar ook. Ik was dat alweer vergeten.
Van der Meer had eerder gepubliceerd dat dit zou worden aangepast in C1:2024, maar dit is niet gebeurd, [...]
Hij brengt het als een foutje. Misschien zijn ze het inderdaad vergeten en wordt het ooit nog eens rechtgezet. Of misschien is er besloten dat een aardlekschakelaar die stopt met werken als de nul niet is verbonden, toch niet acceptabel is.

Voor Van der Meer is het gelukkig niet nodig dat ze het rechtzetten, want die heeft al een geitenpaadje gevonden. Gewoon de meterkast op slot doen en beweren dat 't niet toegankelijk is voor leken 8)7

[ Voor 13% gewijzigd door Juerd op 26-03-2025 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Juerd Gewoon Beheer as a Service toch? |:( Deur op slot, sleutel mee. Klant belt en betaalt maar als er een groep uit is gevallen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Juerd schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 12:50:
Hij brengt het als een foutje. Misschien zijn ze het inderdaad vergeten en wordt het ooit nog eens rechtgezet. Of misschien is er besloten dat een aardlekschakelaar die stopt met werken als de nul niet is verbonden, toch niet acceptabel is.
Het argument dat NEN1010 afwijkt van HD 60364-5-53:2016 Annex ZA vind ik best een overtuigende.
Voor Van der Meer is het gelukkig niet nodig dat ze het rechtzetten, want die heeft al een geitenpaadje gevonden. Gewoon de meterkast op slot doen en beweren dat 't niet toegankelijk is voor leken 8)7
Maar, zoals Van der Meer in deze nieuwe publicatie ook schrijft:
Dit geldt volgens bepaling 531.3.4.2 van NEN 1010 ook voor toestellen voor aardlek-beveiliging die alleen toegankelijk zijn voor voldoende onderrichte personen (BA4) of vakbekwame personen (BA5).
Ook in installaties die worden bediend door voldoende onderrichte personen of vakbekwame personen, mogen volgens NEN1010:2020(/C1:2024) dus alleen spanningsonafhankelijke aardlekautomaten worden toegepast.

Zijn argument nu lijkt dat de groepenkast voor niemand toegankelijk is, want hij moet afsluitbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uaT
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 12:48

uaT

@LuXFluX Er mist een 4 polige aardlekschakelaar voor de 3 krachtgroepen. Ik zou de 2 polige ALS van de linker- naar de rechterkast verplaatsen en de 4 polige ABB ALS naast of tussen de krachtgroepen zetten en doorverbinden met kamrails. Kast is niet heel netjes opgeleverd overigens

[ Voor 6% gewijzigd door uaT op 26-03-2025 16:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
LuXFluX schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 11:30:
In ons nieuwbouwhuis hebben we in de meterkast een aantal krachtgroepen:
[Afbeelding]

Linksonder is voor de buitenunit van de warmtepomp, die rechts ernaast is bedoeld voor een toekomstige laadpaal (nu alleen een kabel naar buiten). Voor zo ver ik zelf kan vinden zou een laadpaal achter, op z'n minst, een type A aardlekschakelaar moeten zitten. Kan iemand bevestigen of dit inderdaad verplicht is en ik van de bouwer kan eisen dat dit alsnog gedaan wordt? De laadpaal die ik ga gebruiken heeft wel al DC lekstroombeveiliging

Voor de buitenunit van de warmtepomp kan ik niet goed vinden of een aardlekautomaat verplicht is. Weet iemand dat?
Een laadpaal moet inderdaad minimaal een 30mA type A aardlekbeveiliging hebben. Dit zou in de laadpaal zelf ingebouwd kunnen zijn, aangenomen dat de (grond)kabel naar de laadpaal toe door de installatieautomaat afdoende is beveiligd. Maar heel gebruikelijk is dit niet, voor de meeste laadpalen voor consumenten heb je nog aardlekbeveiliging in de groepenkast nodig.

De buitenunit van de warmtepomp mag op zich zonder aardlekbeveiliging worden aangesloten, mits de foutbescherming in orde is met alleen de installatieautomaat. Wanneer er sluiting naar aarde op zou treden, moet de groep afhankelijk van het stelsel binnen 0,4s of 0,2s uitschakelen, dit gebeurt alleen wanneer de kortsluitstroom hoog genoeg is. In een TT-stelsel is deze kortsluitstroom grotendeels afhankelijk van de aardverspreidingsweerstand.

Kortom: tenzij je zou weten dat het een TN-stelsel is, kunnen we niet op afstand oordelen of het goed is.

Bovenin zitten ook nog 2 eindgroepen zonder aardlekbeveiliging, de ABB C16 1P+N automaat en de Eaton automaat.
uaT schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 16:54:
@LuXFluX Er mist een 4 polige aardlekschakelaar voor de 3 krachtgroepen. Ik zou de 2 polige ALS van de linker- naar de rechterkast verplaatsen en de 4 polige ABB ALS naast of tussen de krachtgroepen zetten en doorverbinden met kamrails. Kast is niet heel netjes opgeleverd overigens
Als je het conform NEN1010 wilt maken moet de laadpaal een eigen aardlekschakelaar hebben, dus niet gedeeld met andere groepen. Een aardlekautomaat plaatsen ligt dan het meest voor de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Xander schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 14:43:
[...]

Het argument dat NEN1010 afwijkt van HD 60364-5-53:2016 Annex ZA vind ik best een overtuigende.
Ik op zich ook, maar toch is dat niet overgenomen, ook niet in de update C1+2024, terwijl Van der Meer wel heeft gezorgd voor de nodige ophef. Dan zou 't best eens kunnen dat 't toch opzettelijk weggelaten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08:41
NTU is inmiddels verplaatst en de extra kast besteld, die komt dus onder de linker kast.

Mag ik de nieuwe kast aansluiten op het aansluitblok van de kast die er boven hangt? Of moet deze direct op het blok van de kast rechtsboven waar de hoofdschakelaar zit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/edxe7H0TUh3M3dB006kXofJDetY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BvH7f9EdoCvDscQXIHkukF24.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:24
Je wilt zo min mogelijke koppelingen in een draad. Maar als die bij de HS vol zit werkt de volgende in lijn natuurlijk ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
Volgens mij is er nog ruimte, het zou meer voor het gemak zijn omdat de afstand korter is en het makkelijker werken is met de kabels. Maar het moet vooral veilig zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 08:30
Vanuit de hoofd meterkast naar een 2e meterkast in de schuur. Dacht ik aan een alamat 3P+N 25A 300mA B kar. En dan in de meterkast in de schuur een hoofdschakelaar. En daarboven 30mA aardlek schakelaar en losse B16 groepen. Op een later moment komt daar eventueel nog een alamat 3P+N 16A 30mA B kar voor een 11kW laadpaal.

Hoofd aansluiting is 3x 25A.

Volgens mij moet dit prima zijn toch? Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@g00gle Op zich wel, maar mis de dikte van de kabel.

En je gaat nooit invoeren (PV / accu) in de schuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0m1nat0r11
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-07 00:35
Zelf heb ik voor 20A C kar gekozen. Ook ivm mijn hoofd aansluiting
g00gle schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 19:36:
Vanuit de hoofd meterkast naar een 2e meterkast in de schuur. Dacht ik aan een alamat 3P+N 25A 300mA B kar. En dan in de meterkast in de schuur een hoofdschakelaar. En daarboven 30mA aardlek schakelaar en losse B16 groepen. Op een later moment komt daar eventueel nog een alamat 3P+N 16A 30mA B kar voor een 11kW laadpaal.

Hoofd aansluiting is 3x 25A.

Volgens mij moet dit prima zijn toch? Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jadjong schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 19:01:
Je wilt zo min mogelijke koppelingen in een draad. Maar als die bij de HS vol zit werkt de volgende in lijn natuurlijk ook.
Je hebt toch precies evenveel verbindingen als je het verderop in een keten aftakt? Er gaat hooguit meer stroom door de draden, maar die zouden het prima aan moeten kunnen. Althans, als ze hun warmte goed kwijt kunnen. En daarvoor is het fijn als de draden niet onnodig bij elkaar gepropt liggen.

Als ik @firecaps30 was zou ik dus lekker aftakken van de linker kast. De rechter kast zit al hartstikke vol, en daar nog eens 4 draden bij proppen klinkt niet aantrekkelijk.

[ Voor 28% gewijzigd door Juerd op 28-03-2025 04:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
Septillion schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 21:47:
@g00gle Op zich wel, maar mis de dikte van de kabel.

En je gaat nooit invoeren (PV / accu) in de schuur?
Er komt een YMvK-AS van 4x4mm2 te liggen (30meter). Er komen mogelijk ook accu’s in de schuur inderdaad. Zou dat niet kunnen hiermee?

Volgens de normering mag je 25A over 4mm2 doen tot 90 meter. Dus ik denk dat ik wel uit moeten komen met die 4mm2 over 30 meter.

@D0m1nat0r11 Heb ik over gedacht, maar mijn beredenering hiervoor is, de groepen van de net leverancier zijn 25A C kar. Dus met 25A B kar zou je in theorie eerder moeten trippen als de C Kar van de net beheerder. 20A C kar zou inderdaad ook eerder moeten trippen, maar dan kan je wel iets minder vermogen pakken.

[ Voor 39% gewijzigd door g00gle op 28-03-2025 07:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 10:08

pvg

g00gle schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 06:59:
[...]

Er komt een YMvK-AS van 4x4mm2 te liggen (30meter). Er komen mogelijk ook accu’s in de schuur inderdaad. Zou dat niet kunnen hiermee?

Volgens de normering mag je 25A over 4mm2 doen tot 90 meter. Dus ik denk dat ik wel uit moeten komen met die 4mm2 over 30 meter.

@D0m1nat0r11 Heb ik over gedacht, maar mijn beredenering hiervoor is, de groepen van de net leverancier zijn 25A C kar. Dus met 25A B kar zou je in theorie eerder moeten trippen als de C Kar van de net beheerder. 20A C kar zou inderdaad ook eerder moeten trippen, maar dan kan je wel iets minder vermogen pakken.
Als je zowel productie als verbruikers op die kabel naar de onderverdeler hebt, dan is het verstandig de kabel te dimensioneren op de worst case stroom door de nulader. Bij 3F 16A is dat max. 32A. Ook nog even rekening houden met het spanningsverlies (je wil niet boven de 253V komen). 6mm2 lijkt me een betere keuze.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
@g00gle Nee, dan is de kabel echt te dun. Door productie en verbruik op dezelfde kabel te hebben kan de N de dubbele stroom zien als de afzekering. Dus als je hem met 25A afzekert dan kan de N 50A zien. Okay, dan moet de accu ook echt 25A leveren, maar de N ziet dan nog fors meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
Danku danku, ga ik toch die 4x6 doen. Scheelt niet veel, behalve dat het een stuk stuggere kabel is. Ik denk dat ik nooit aan de maximale ga komen. Maar beter nu maar zorgen dat het wel kan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 10:59
Ik heb een wat algemenere vraag. Kennen jullie goede cursussen/opleidingen op het gebied van elektra werkzaamheden in en rond het huis?

Een volledige opleiding tot elektricien gaat mij (nu nog?) te ver maar ik wil toch zelf in huis aan de slag met een aantal zaken. En ik wil het vooral ook beter begrijpen en bovenal veilig werken.

Online kom je een hoop aanbod tegen maar ik vind het moeilijk om te achterhalen wat nu écht een goede cursus/opleiding is waar je wat aan hebt. Het maakt mij niet uit als het een traject van langere tijd is (in deeltijd).

Lang verhaal kort: vroeger nooit leren klussen, nu wel de wens om hier handiger in te worden (heb er ook veel plezier in).

Dank alvast!

Acties:
  • +2 Henk 'm!
g00gle schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 07:34:
Danku danku, ga ik toch die 4x6 doen. Scheelt niet veel, behalve dat het een stuk stuggere kabel is. Ik denk dat ik nooit aan de maximale ga komen. Maar beter nu maar zorgen dat het wel kan!
Als je gewoon kwaliteits kabel koopt dan is die 4/5x6mm2 alsnog makkelijker te verwerken dan die "goedkope" stugge troep van de gangbare bouwmarkt.
Oftewel van Donné/Draka/TKF/Prysmian zit je wel aardig goed.

JeroenVerweij schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 07:39:
Ik heb een wat algemenere vraag. Kennen jullie goede cursussen/opleidingen op het gebied van elektra werkzaamheden in en rond het huis?

Een volledige opleiding tot elektricien gaat mij (nu nog?) te ver maar ik wil toch zelf in huis aan de slag met een aantal zaken. En ik wil het vooral ook beter begrijpen en bovenal veilig werken.

Online kom je een hoop aanbod tegen maar ik vind het moeilijk om te achterhalen wat nu écht een goede cursus/opleiding is waar je wat aan hebt. Het maakt mij niet uit als het een traject van langere tijd is (in deeltijd).

Lang verhaal kort: vroeger nooit leren klussen, nu wel de wens om hier handiger in te worden (heb er ook veel plezier in).

Dank alvast!
Ik denk dat je uitkomt bij de workshops bij de verschillende bouwmarkten en veel eigen uitzoek werk.
Tenzij je dus een officiële opleiding bij een ROC wilt gaan volgen is er volgens mij niet ergens echt iets waar je een soort certificaatje gaat krijgen ofzo.
Het belangrijkste is om gewoon te gaan doen, doe dit eerst met zogenaamd "doodwerk" oftewel lekker aan de keukentafel/op de werkbank o.i.d. zodat je het gevoel een beetje krijgt, dit hoeft/komt dan ook nog niet direct in bedrijf zegmaar.

En zorg dat je de dingen voor jezelf duidelijk krijgt in de basis, dus zoek uit wat de oude draadkleuren zijn en hun betekenis, en wat de huidige draadkleuren en hun betekenis zijn, dit i.c.m. de gangbare oppervlaktes v/d kernen van de aders.

Tip van flip: zorg dat je een beetje normaal kwalitatief handgereedschap hebt om mee te werken, kost nu even iets meer, maar je hebt er je leven lang iets aan en werkt zoveel fijner dan een setjes van Brüder Mannesman oid van de Lidl & Co.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
Juerd schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 04:50:
[...]

Je hebt toch precies evenveel verbindingen als je het verderop in een keten aftakt? Er gaat hooguit meer stroom door de draden, maar die zouden het prima aan moeten kunnen. Althans, als ze hun warmte goed kwijt kunnen. En daarvoor is het fijn als de draden niet onnodig bij elkaar gepropt liggen.

Als ik @firecaps30 was zou ik dus lekker aftakken van de linker kast. De rechter kast zit al hartstikke vol, en daar nog eens 4 draden bij proppen klinkt niet aantrekkelijk.
Ik denk dat het aantal ‘hops’ bedoeld werd door @jadjong ;

Aansluitblok nieuwe kast -> Aansluitblok linkerkast -> Aansluitblok rechterkast

Versus:

Aansluitblok nieuwe kast -> Aansluitblok rechterkast

Scheelt 1 extra ‘hop’ waarbij anders op het aansluitblok van de linker kast de last van 2 kasten samenkomt. Maar maakt dat dan uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickskeg99
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 05-07 09:02
Een korte en simpele vraag:

Hoe noem je schakelaar die altijd in dezelfde stand staan ook al weer? Ik kan niet meer op de naam komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-07 12:15
rickskeg99 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 08:04:

Hoe noem je schakelaar die altijd in dezelfde stand staan ook al weer? Ik kan niet meer op de naam komen
Pulsdrukker

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phoolie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-07 16:13
rickskeg99 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 08:04:

Dat is een drukvlakschakelaar. Daar zijn wij ook voor gegaan tijdens de verbouwing.
Die blijven inderdaad ook in dezelfde stand staan, maar de meeste verlichting kan daar niet meer overweg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
g00gle schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 07:34:
Inderdaad, want het is niet van belang of je het ooit gaat halen, maar of je het kan halen. Dat bepaald de kabeldikte en beveiliging. Dus als je denkt dat je nooit 25A gaat halen zou je het als 20A uit kunnen voeren. Maar denk dat dikker logischer is hier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuXFluX
Xander schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 18:08:
[...]

Een laadpaal moet inderdaad minimaal een 30mA type A aardlekbeveiliging hebben. Dit zou in de laadpaal zelf ingebouwd kunnen zijn, aangenomen dat de (grond)kabel naar de laadpaal toe door de installatieautomaat afdoende is beveiligd. Maar heel gebruikelijk is dit niet, voor de meeste laadpalen voor consumenten heb je nog aardlekbeveiliging in de groepenkast nodig.

De buitenunit van de warmtepomp mag op zich zonder aardlekbeveiliging worden aangesloten, mits de foutbescherming in orde is met alleen de installatieautomaat. Wanneer er sluiting naar aarde op zou treden, moet de groep afhankelijk van het stelsel binnen 0,4s of 0,2s uitschakelen, dit gebeurt alleen wanneer de kortsluitstroom hoog genoeg is. In een TT-stelsel is deze kortsluitstroom grotendeels afhankelijk van de aardverspreidingsweerstand.

Kortom: tenzij je zou weten dat het een TN-stelsel is, kunnen we niet op afstand oordelen of het goed is.

Bovenin zitten ook nog 2 eindgroepen zonder aardlekbeveiliging, de ABB C16 1P+N automaat en de Eaton automaat.

[...]

Als je het conform NEN1010 wilt maken moet de laadpaal een eigen aardlekschakelaar hebben, dus niet gedeeld met andere groepen. Een aardlekautomaat plaatsen ligt dan het meest voor de hand.
Dankjewel voor je uitgebreide reactie!
Onder de meter zit wel een sticker waar iets als "Netbeheerder biedt aarding aan" o.i.d. staat. Betekent dat het dan een TN stelsel is?

De bovenste 2 eindgroepen zijn voor de binnenunit van de WP en een krachtgroep voor koken. Geldt voor deze groepen ook dat deze geaard moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
LuXFluX schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 11:48:
[...]

Dankjewel voor je uitgebreide reactie!
Onder de meter zit wel een sticker waar iets als "Netbeheerder biedt aarding aan" o.i.d. staat. Betekent dat het dan een TN stelsel is?

De bovenste 2 eindgroepen zijn voor de binnenunit van de WP en een krachtgroep voor koken. Geldt voor deze groepen ook dat deze geaard moeten zijn?
Dat zou moeten betekenen dat het een TN-stelsel is ja. Dan nog hopen dat de installateur e.e.a. ook correct heeft aangesloten. ;) Zit er een aansluitblokje aan de zijkant van de hoofdzekeringkast waar een aardedraad is aangesloten?

Die groepen moeten uiteraard geaard zijn. Maar in een TN-stelsel hoeven ze waarschijnlijk niet met een aardlekschakelaar te worden beveiligd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
pvg schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 07:16:
[...]

Als je zowel productie als verbruikers op die kabel naar de onderverdeler hebt, dan is het verstandig de kabel te dimensioneren op de worst case stroom door de nulader. Bij 3F 16A is dat max. 32A. Ook nog even rekening houden met het spanningsverlies (je wil niet boven de 253V komen). 6mm2 lijkt me een betere keuze.
Vanwege wat @Septillion beschrijft omtrent de nulstroom zou die best wel eens hoger dan 32 A kunnen zijn, en dan is 6 mm² dus mogelijk te klein.

Als je uitgaat van In = Ig, oftewel dat je de maximale stroom van de omvormer opvat als beveiliging, dan valt het vermoedelijk wel mee. Dat schijnt te zijn waar scope12/TD18 van uitgaat (zie eerdere discussie over of dit wel of niet een goed idee is).

De nul meebeveiligen (4P automaat ipv 3P+N) is wellicht een goede optie als je verwacht dat het niet gaat gebeuren, maar dat niet kunt garanderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuXFluX
Xander schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 12:40:
[...]

Dat zou moeten betekenen dat het een TN-stelsel is ja. Dan nog hopen dat de installateur e.e.a. ook correct heeft aangesloten. ;) Zit er een aansluitblokje aan de zijkant van de hoofdzekeringkast waar een aardedraad is aangesloten?

Die groepen moeten uiteraard geaard zijn. Maar in een TN-stelsel hoeven ze waarschijnlijk niet met een aardlekschakelaar te worden beveiligd.
Aansluitblokje zit er ook, met draad die de kruipruimte ingaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BierDopjuh
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-07 13:43
JeroenVerweij schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 07:39:

Dank alvast!
Ergens zou het wel fijn zijn als er een "huist-tuin-en-keuken-elektra" workshop is, zoals ze dat bijvoorbeeld wel doen voor stucwerk. Ik had wel wat basiskennis van elektra; maar de meeste informatie heb ik uit dit topic gehaald.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• uaT
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 12:48

uaT

@JeroenVerweij NEN3140 VP is wel een goede basiscursus om veilig te leren werken. Je hebt wel wat elektrotechnische(NEN1010) voorkennis nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TweakHm
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 10:51
BierDopjuh schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 13:37:
[...]

Ergens zou het wel fijn zijn als er een "huist-tuin-en-keuken-elektra" workshop is, zoals ze dat bijvoorbeeld wel doen voor stucwerk. Ik had wel wat basiskennis van elektra; maar de meeste informatie heb ik uit dit topic gehaald.
Hier in Utrecht is er de “Stadswerkplaats” daar geven ze ook een “Workshop Elektra voor beginners”
Anders misschien bij “Beqwaam” in Baarn. Hebben ze “Elektra voor beginners” en “Elektra in en rond het huis”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris vw
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
Wil een extra 3 fase groep bijplaatsen voor een laadpaal.

Nu heb ik ruimte onderin kast voor extra groep. Deze kan ik verbinden met verbindingskam met andere groep.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yqQ9joLXNCdGfO2r4nqc50zYqI0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IT6efcC2mFpkK9HfKYZuPCFo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-LrZ-KOVfKQCdMCahqDDZcb2D24=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QmeR1TObiOTq77lhiZAQ7mMP.jpg?f=fotoalbum_large

Kan ik dan in de toekomst als ik nog een 3 fase groep erbij wil deze doorlussen vanuit deze groep met 6mm draad? Want er zit dan nog geen draad aangesloten op deze groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:24
Kam en draad in dezelfde klem kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:28
Ik heb een Hager groepenkast (of beter gezegd, 2 naast elkaar). Op basis van geweldige adviezen hier _O_ heb ik deze 2,5 jaar geleden zelf voorbereid op komst van een PV installatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rI36d2-37sgjf_3-5vv_lkWU5PY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WXc9uNwQyj0UFkHXvzocSP7k.jpg?f=fotoalbum_large

Van links naar rechts zien we (onderin) een aardlekautomaat dedicated voor een Enphase gateway en 2 aardlekautomaten voor elk een dakdeel met zonnepanelen en Enphase micro-omvormers.

Binnenkort komt er een plug-in thuisbatterij binnen, die ik van de nodige informatie wil gaan voorzien via een Shelly Pro EM-50. Ik ben van plan om deze links bovenin te plaatsen en om deze van stroom te voorzien via de aardlekautomaat waar nu de Enphase gateway op zit. Maar dan zit ik dus met het maken van een aftakking. Shelly aansluitindgen zijn geschikt voor maximaal 2,5mm2, terwijl voeding naar de Enphase gateway dikker is. Dus ik wil eigenlijk met 2 diameters werken, met de aan te schaffen aftak oplossing.

Vraag 1:
Bij de Hager verdeelklemmen/aansluitklemmen ( https://hager.com/nl/cata...ansluitklem-2x16mm2-stift ) staat alleen een aansluitdiameter van 16 mm2 vermeld. Maar past 2,5mm2 voorzien van een adereindhuls ook ? Bedenk me wel dat een adereindhuls van 2,5mm2 en eentje van 4mm2 naast elkaar misschien niet zo lekker past......

Vraag 2:
Het wordt sterk aangeraden om de Shelly nog te voorzien van een eigen beveiliging van maximaal 2A (dat staat in ieder geval zelfs voorgeschrevenin de handleiding). Ik heb via een search al wel gezien dat mensen glaszekeringhouders met een 1A glaszekering gebruiken. Het lukt me alleen zelf niet zo goed om een concrete houder te vinden die verder gewoon aanraakveilig is (meeste zijn bedoeld om in een heel 'blok' met vele naast elkaar te installeren? ) en met dus een gangbare maat voor glaszekeringen van 1A. Welke zou geschikt zijn?

( BTW, thuisbatterij komt in de schuur op een eigen groep, die zich gewoon in de rechter kast bevindt, al denk ik er nog over na om een extra aardlekautomaat erbij te plaatsen in de linker kast, zodat ik PV/batterij en rest van het huis netjes bij elkaar heb zitten :) ). Oh ja, en ik realiseer me natuurlijk dat dit eeuwig zonder is van m'n mooie Enphase systeem mct CT's :+. Maar er zit een factor 3 prijsverschil tussen de plug-in thuisbatterij en een IQ Battery 5P + installatie :P

[ Voor 4% gewijzigd door eymey op 29-03-2025 12:06 ]

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@eymey De Hagers hebben geen dubbele kooi of wel?

Het is een beetje vreemd dat ze niet de minimale diameter specificeren maar die 16qmm moet eigenlijk wel gewoon de maximale diameter zijn. 2,5qmm moet makkelijk gaan.

En persoonlijk vind ik het heel raar dat ze opeens een 2A zekering ervoor tekenen terwijl andere Shelly's dat niet hebben. Dus zou zelf de moeite niet nemen. Maar anders dus zo'n houder. Ik denk niet dat je anders gaat vinden dan voor en een rijtje maar daar hoor je dan gewoon een afsluitplaatje op de laatste houder te klikken om ze aanraakveilig te maken.

Verder, alles op 1-fase? Want dan zou ik wel een REM-automaat verwachten...

En thuisbatterij dus ook eigen kabel of nog via een onderverdeler? Geen accu met off-grid mode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
chris vw schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 11:31:

Nu heb ik ruimte onderin kast voor extra groep. Deze kan ik verbinden met verbindingskam met andere groep.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Kan ik dan in de toekomst als ik nog een 3 fase groep erbij wil deze doorlussen vanuit deze groep met 6mm draad? Want er zit dan nog geen draad aangesloten op deze groep.
Ja, dat kan.
jadjong schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 11:42:
Kam en draad in dezelfde klem kan.
Hager kamrails hebben vorkjes, dus die komen niet eens in dezelfde klem.

@chris vw Je kijkt naar deze kamrail neem ik aan?

[ Voor 4% gewijzigd door Xander op 29-03-2025 12:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
eymey schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 12:03:
Binnenkort komt er een plug-in thuisbatterij binnen, die ik van de nodige informatie wil gaan voorzien via een Shelly Pro EM-50. Ik ben van plan om deze links bovenin te plaatsen en om deze van stroom te voorzien via de aardlekautomaat waar nu de Enphase gateway op zit. Maar dan zit ik dus met het maken van een aftakking. Shelly aansluitindgen zijn geschikt voor maximaal 2,5mm2, terwijl voeding naar de Enphase gateway dikker is. Dus ik wil eigenlijk met 2 diameters werken, met de aan te schaffen aftak oplossing.
Waarom sluit je die gateway eigenlijk met 6mm² op een B16 automaat aan? Dat kan toch ook prima 2,5mm² zijn?
Vraag 1:
Bij de Hager verdeelklemmen/aansluitklemmen ( https://hager.com/nl/cata...ansluitklem-2x16mm2-stift ) staat alleen een aansluitdiameter van 16 mm2 vermeld. Maar past 2,5mm2 voorzien van een adereindhuls ook ? Bedenk me wel dat een adereindhuls van 2,5mm2 en eentje van 4mm2 naast elkaar misschien niet zo lekker past......
Inderdaad suf dat er geen minimale doorsnede wordt vermeld, maar volgens mij past daar ook prima 2,5mm² in.

Vraag 2:
Het wordt sterk aangeraden om de Shelly nog te voorzien van een eigen beveiliging van maximaal 2A (dat staat in ieder geval zelfs voorgeschrevenin de handleiding). Ik heb via een search al wel gezien dat mensen glaszekeringhouders met een 1A glaszekering gebruiken. Het lukt me alleen zelf niet zo goed om een concrete houder te vinden die verder gewoon aanraakveilig is (meeste zijn bedoeld om in een heel 'blok' met vele naast elkaar te installeren? ) en met dus een gangbare maat voor glaszekeringen van 1A. Welke zou geschikt zijn? [/]

Gewoon een rijgklem met zekeringhouder? Zoiets? Volgens mij zijn deze specifieke rijgklemmen gewoon rondom dicht, zoals op de 3e afbeelding, ook al doen de eerste 2 afbeeldingen anders vermoeden. Anders heb je net zoals bij veel rijgklemmen nog een plaatje nodig om de zijkant af te sluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 07:32
@xander, die zoiets zijn inderdaad aan beide kanten dicht. Gebruikt voor mijn ECU spanningsaansluiting te beveiligen tov rail stroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 05-07 23:16
Xander schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 12:39:
Gewoon een rijgklem met zekeringhouder? Zoiets? Volgens mij zijn deze specifieke rijgklemmen gewoon rondom dicht, zoals op de 3e afbeelding, ook al doen de eerste 2 afbeeldingen anders vermoeden. Anders heb je net zoals bij veel rijgklemmen nog een plaatje nodig om de zijkant af te sluiten.
De meeste rijgklemmen zijn inderdaad maar aan 1 kant dicht, uit plaatsbesparingsgronden (klemmenstroken van 100+ klemmen zijn in de industrie geen uitzondering).
Als je de klemmen opsluit tussen andere componenten, heb je geen afsluitplaatje nodig (en ook geen eindklemmen).

Ik zou overigens wel kiezen voor een veerklem: stukken handiger dan een schroefklem met voorgeschreven aanhaalmoment. Bij Phoenix is dit de PT-reeks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:28
Septillion schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 12:15:
@eymey De Hagers hebben geen dubbele kooi of wel?

Het is een beetje vreemd dat ze niet de minimale diameter specificeren maar die 16qmm moet eigenlijk wel gewoon de maximale diameter zijn. 2,5qmm moet makkelijk gaan.

En persoonlijk vind ik het heel raar dat ze opeens een 2A zekering ervoor tekenen terwijl andere Shelly's dat niet hebben. Dus zou zelf de moeite niet nemen. Maar anders dus zo'n houder. Ik denk niet dat je anders gaat vinden dan voor en een rijtje maar daar hoor je dan gewoon een afsluitplaatje op de laatste houder te klikken om ze aanraakveilig te maken.

Verder, alles op 1-fase? Want dan zou ik wel een REM-automaat verwachten...

En thuisbatterij dus ook eigen kabel of nog via een onderverdeler? Geen accu met off-grid mode?
Nee, die hag aardlekautomaten hebben geen dubbele kooi. Gewoon 1 aansluiting.

Maar als zowel jij als @Xander verwachten dat in die Hager aansluitklem ook gewoon 2,5 mm2 past, dan denk ik dat ik gewoon daar voor ga :)

Wat betreft die REM automaat, bedoel je daarmee een C-karakteristiek 40A automaat om het verbruikersgedeelte van de groepenkast te beveiligen tegen mogelijk stromen van meer dan 40A door invoeding van PV? Die heb ik wel, alleen zit in de andere kast :) . Daarachter zitten de aardlekschakelaars met eindgroepen.

De batterij komt trouwens op een eigen kabel die naar de schuur ligt (dankzij de vorige eigenaar van het huis). Geen onderverdeling.
Xander schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 12:39:
[...]

Waarom sluit je die gateway eigenlijk met 6mm² op een B16 automaat aan? Dat kan toch ook prima 2,5mm² zijn?
Goede vraag. Dat hebben de PV installateurs zo gedaan (het kostte nog enige moeite om ze te overtuigen de door mij voor-geinstalleerde aardlekautomaten te gebruiken, ipv hun EMAT prul er nog achter te hangen :P ). Maar ik zou er natuurlijk idd ook prima voor kunnen kiezen om dit te vervangen door 2,5 mm2. Dan kan ik ook gewoon met een twinhuls voor die maat af (die heb ik nog liggen).

Waarschijnlijk hadden die PV installateurs alleen 1 standaarddiameter van 6 mm2 bij zich.omdat dat in de meestel 1 fase groepenkasten redelijk standaard is.
Inderdaad suf dat er geen minimale doorsnede wordt vermeld, maar volgens mij past daar ook prima 2,5mm² in.
ACK. Hager is wat dat betreft ook niet sterk in het opstellen van duidelijk specificaties. Zo vermelden ze in het datasheet van die aardlekautomaten ook doodleuk dat het maximaal werkvoltage 240V is (succes bij PV :P )
Ja, ik had deze van Phoenixcontact dus ook gezien en daar lijkt het idd heel 'open' . Maar goed, dan moet ik idd nog op zoek naar een oplossing met afsluitplaatjes.

Dankjewel beiden voor de inzichten en bevestiging van die Hager aansluitklem.
Dapdodo schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 12:59:
@xander, die zoiets zijn inderdaad aan beide kanten dicht. Gebruikt voor mijn ECU spanningsaansluiting te beveiligen tov rail stroom
Heb je het dan over specifiek deze van Phoenix? :)
arievz schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 13:00:
[...]
De meeste rijgklemmen zijn inderdaad maar aan 1 kant dicht, uit plaatsbesparingsgronden (klemmenstroken van 100+ klemmen zijn in de industrie geen uitzondering).
Als je de klemmen opsluit tussen andere componenten, heb je geen afsluitplaatje nodig (en ook geen eindklemmen).

Ik zou overigens wel kiezen voor een veerklem: stukken handiger dan een schroefklem met voorgeschreven aanhaalmoment. Bij Phoenix is dit de PT-reeks.
Thanks voor deze info! Dan ga ik eens op zoek waar ik Phoenix uit de PT-reeks kan kopen :) En idd insluiten kan ook nog wel een goede oplossing zijn. Als er klemmen zijn die aan 1 kant dicht zijn, dan ben ik er al want dan kan ie aan de andere kant gewoon tegen de Shelly aan.

[ Voor 14% gewijzigd door eymey op 29-03-2025 13:12 ]

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12:34
chris vw schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 11:31:

Dat doorlussen met de kammen kan, wat ik wel mis is aardlekbeveiliging op de huidige krachtgroep, en de groep naast de beltrafo heeft ook geen aardlek.
Laadpalen hebben soms niet standaard aardlekschakelaars nodig, check de documentatie van je laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris vw
  • Niet online
Xander schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 12:26:
[...]

Ja, dat kan.

@chris vw Je kijkt naar deze kamrail neem ik aan?
Ja die bedoel ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris vw
  • Niet online
MeTooPV schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 15:23:
[...]

Dat doorlussen met de kammen kan, wat ik wel mis is aardlekbeveiliging op de huidige krachtgroep, en de groep naast de beltrafo heeft ook geen aardlek.
Laadpalen hebben soms niet standaard aardlekschakelaars nodig, check de documentatie van je laadpaal
3 fase groep is warmtepomp, aangezien die vaste aansluiting heeft hoeft er geen aardlek op.
Andere groep zijn zonnepanelen, daar geldt hetzelfde voor. En die is er bewust vanachter gehaald omdat de aardlek vaak afsloeg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 05-07 20:13
chris vw schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 15:25:
3 fase groep is warmtepomp, aangezien die vaste aansluiting heeft hoeft er geen aardlek op.
Andere groep zijn zonnepanelen, daar geldt hetzelfde voor. En die is er bewust vanachter gehaald omdat de aardlek vaak afsloeg.
Wat mij betreft is dat toch struisvogelpolitiek. Kun je niet beter die aardlek oplossen?
Een WP kan zonder meer op een 30 mA alamat (is een stuk veiliger dan een gewone groep), en voor PV geldt dat in de installatiehandleiding staat wat kan of geadviseerd wordt. Zo kan mijn SMA gewoon op een 30 mA groep, als ik dat netjes in de software instel.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris vw
  • Niet online
Andrehj schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 16:38:
[...]

Wat mij betreft is dat toch struisvogelpolitiek. Kun je niet beter die aardlek oplossen?
Een WP kan zonder meer op een 30 mA alamat (is een stuk veiliger dan een gewone groep), en voor PV geldt dat in de installatiehandleiding staat wat kan of geadviseerd wordt. Zo kan mijn SMA gewoon op een 30 mA groep, als ik dat netjes in de software instel.
Heb TN stelsel en zie dan antwoord van Nen.

https://www.nen.nl/nieuws...20B%20worden%20toegepast.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Septillion
@chris vw Dat het niet hoeft betekend nog niet dat een lekstroom negeren struisvogelpolitiek is :) Lek zou er namelijk gewoon niet moeten zijn...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrBas
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 03-07 12:04
Hetgeen waar je naar verwijst is overigens voor een omvormer :), niet voor een warmtepomp. Alle aansluitingen/apparaten welke buiten opgesteld staan dienen achter een aardlekbeveiliging te zitten…

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • +2 Henk 'm!
MrBas schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 19:08:
[...]

Hetgeen waar je naar verwijst is overigens voor een omvormer :), niet voor een warmtepomp. Alle aansluitingen/apparaten welke buiten opgesteld staan dienen achter een aardlekbeveiliging te zitten…
Nee hoor, alleen contactdozen en verplaatsbaar materieel buiten moet door een aardlekbeveiliging worden beveiligd.

(In een TN-stelsel. In een TT-stelsel heb je een goede kans dat er een aardlekbeveiliging nodig is voor foutbescherming. Dat wordt in de aangehaalde link ook al beschreven maar ik meld het maar een keer extra, voordat iemand mijn reactie zonder context leest...)

[ Voor 24% gewijzigd door Xander op 29-03-2025 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:40

JT

VETAK y0

Ik probeer een kwh-meter uit te kiezen. Eerder heb ik een HomeWizard wifi 3fase laten installeren (een Eastron SDM630 met wifi) maar besloten dat ik toch in het vervolg niet de afhankelijkheid wil van externe partijen voor de werking - volgens mij ondersteunt die ook geen modbus. De dag dat de HW-app niet meer werkt kan ik niet meer kiezen met welk wifinetwerk de meter verbinding moet maken. Ik wil het apparaat uitlezen in HA via een ESP en modbus. Use case is een ev-lader. Ik sluit niet uit dat er op termijn misschien nog zonnepanelen op de groep komen met een verdeler ertussen ofzo. Verder nog niet uitgezocht wat hierin wenselijk of problematisch is. Want ik ben teveel bezig met langetermijntoekomstplannen onderzoeken dat staat het afronden van mijn huidige projecten in de weg :+

Dus...ben gaan zoeken. Afgevallen: ABB D13, B23, hele dure meters. Honderden euro's. Schneider A9MEM3110, ik zie niet direct voordelen ten opzichte van de hieronder genoemde opties. Potentiële kandidaten:
- ABB 012-100 EV3
- Eastron SDM72D-M
- Eastron SDM630 Modbus

Wat ik ervan begrijp kan de SDM72 geen onderscheid maken in in- of uitvoer en is er geen stroommeting per fase. Zoals ik het lees kan de ABB dat wel. Deze is ook significant goedkoper dan de SDM630. En deze is ook MID-gekeurd. Bij Vunderink is deze 78 euro. Zie ik hier nog iets over het hoofd wat de SDM630 wel kan en belangrijk is?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:10
JT schreef op zondag 30 maart 2025 @ 15:01:
Ik probeer een kwh-meter uit te kiezen. Eerder heb ik een HomeWizard wifi 3fase laten installeren (een Eastron SDM630 met wifi) maar besloten dat ik toch in het vervolg niet de afhankelijkheid wil van externe partijen voor de werking - volgens mij ondersteunt die ook geen modbus. De dag dat de HW-app niet meer werkt kan ik niet meer kiezen met welk wifinetwerk de meter verbinding moet maken. Ik wil het apparaat uitlezen in HA via een ESP en modbus. Use case is een ev-lader. Ik sluit niet uit dat er op termijn misschien nog zonnepanelen op de groep komen met een verdeler ertussen ofzo. Verder nog niet uitgezocht wat hierin wenselijk of problematisch is. Want ik ben teveel bezig met langetermijntoekomstplannen onderzoeken dat staat het afronden van mijn huidige projecten in de weg :+

Dus...ben gaan zoeken. Afgevallen: ABB D13, B23, hele dure meters. Honderden euro's. Schneider A9MEM3110, ik zie niet direct voordelen ten opzichte van de hieronder genoemde opties. Potentiële kandidaten:
- ABB 012-100 EV3
- Eastron SDM72D-M
- Eastron SDM630 Modbus

Wat ik ervan begrijp kan de SDM72 geen onderscheid maken in in- of uitvoer en is er geen stroommeting per fase. Zoals ik het lees kan de ABB dat wel. Deze is ook significant goedkoper dan de SDM630. En deze is ook MID-gekeurd. Bij Vunderink is deze 78 euro. Zie ik hier nog iets over het hoofd wat de SDM630 wel kan en belangrijk is?
HomeWizard producten kan je local uitlezen en werken ook zonder cloudtoegang

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:58
BarryH schreef op zondag 30 maart 2025 @ 16:11:
[...]

Als ik het goed lees moet @JT ze wel via de app instellen of op zijn minst met wifi verbinden. Dat ze volledig lokaal werken geloof ik wel (/vaker gelezen). Maar als de app verdwijnt is dat dus alsnog "problematisch" om ze opnieuw met wifi te verbinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

BarryH schreef op zondag 30 maart 2025 @ 16:11:
[...]

Wat @RobertMe zegt. Ze ondersteunen kennelijk OpenAPI ofzo. Vast heel open enzo. Maar dan moet er wel een verbinding zijn.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@JT Het is niet mogelijk de WiFi op de meter zelf in te stellen?
Je bent het hele menu al heel zeker helemaal doorgelopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
Kast hangt, nu zit ik na te denken over de beste/makkelijkste manier om de kWh meter op de hoofdschakelaar te monteren:

Geel, alamat naar de nieuwe kast verplaatsen. Die kWh meter er naast blijft ivm (te weinig) lengte draad naar de omvormer.

Groen, 3fase groep naar de linkerkant. De kWh meter komt dan op die lege plek, dus boven de hoofdschakelaar. Lijkt mij het makkelijkst ivm de bekabeling hoofdschakelaar->kWh meter

Blauw, optioneel de 3fase pv groep naar de kast beneden, zodat daar later een groep kan komen voor de laadpaal.

Lijkt mij zo het meest logisch, maar hoor graag jullie meningen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cfmVuyoo1LjjSnTIklzGAifPDKA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kI0AdZBO8xd6D97E1ua51uYW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

onetime schreef op zondag 30 maart 2025 @ 17:49:
@JT Het is niet mogelijk de WiFi op de meter zelf in te stellen?
Je bent het hele menu al heel zeker helemaal doorgelopen?
Correctie, ik heb nu de 1fase variant. Maar inderdaad, ik kom verder nergens. Ik kan door de uit te lezen waardes lopen en met de wifiknop kan ik alleen de AP-modus starten voor installatie.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Hoe monteren jullie vd draad 6mm2? (Ik bedoel dus geen soepele aders!) Ik probeer de 5 anders die uit de kabel komen netjes in een Eaton werkschakelaar te monteren.

Maar de draden zijn mega stug. Logisch ook. Ik snap dat je de draden kunt buigen met bijvoorbeeld een tang. Maar dat voelt toch niet helemaal lekker en de isolatie van de draad gaat eraan.

De draden willen ook echt totaal niet meewerken, ze zijn echt super stug.

Ik overweeg haast om 4mm2 of zelfs 2,5mm2 te gaan gebruiken. Maar hier wil je toch wel echt 6mm2 hebben...

[ Voor 3% gewijzigd door Tanuki op 30-03-2025 23:14 ]

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
Tanuki schreef op zondag 30 maart 2025 @ 23:14:
Hoe monteren jullie vd draad 6mm2? (Ik bedoel dus geen soepele aders!) Ik probeer de 5 anders die uit de kabel komen netjes in een Eaton werkschakelaar te monteren.
Met kramp in de vingers :|

Reden waarom ik voor m’n thuisaccu zelfs naar 10mm2 ben gegaan, dat is als ymvk in soepel draad te krijgen en vind ik fijner te verwerken.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@Tanuki Schakelaar uit de behuizing halen zodat je meer ruimte hebt. Buigen is makkelijker strak ergens omheen, dus zoek een staaf van de juiste dikte, bijv. het dunne deel van een schroevendraaierhandvat. Met een lus of S-/zigzagbocht heb je meer flexibiliteit voor de laatste kleine aanpassingen: ga niet rechtstreeks van de wartel naar de klem als die er tegenover zit, maar eerst opzij.

Maar ik heb me voorgenomen om als ik ooit weer met 6 mm² stug moet werken, een draadbuigtang te kopen. HBM heeft er eentje voor 5 euro, al weet ik niet hoe groot die staafjes zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kk_YWPnPn-Og1F8SdesLbFRKw30=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XuOTacvN4kPWaN8WEaTHLSps.webp?f=fotoalbum_large

Vooralsnog lukt het me goed om te voorkomen dat ik met 6 mm² stug hoef te werken en heb ik dus nog steeds niet zo'n tang gekocht :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
Klopt het dat bijna geen enkele bouwmarkt soepel 6mm2 verkoopt? Hornbach, Praxis, Karwei hier in de buurt lijken het allemaal niet te hebben… Hornbach

TU of andere groothandel zal het wel hebben maar vast alleen in grote lengtes.

[ Voor 5% gewijzigd door firecaps30 op 31-03-2025 08:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• H-W Engineer
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 05-07 13:43
Bij elektramat kun je draad per meter kopen zowel soepel als VD draad. voor beide hebben dat zeker t/m 6mm2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
firecaps30 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 08:54:
Klopt het dat bijna geen enkele bouwmarkt soepel 6mm2 verkoopt? Hornbach, Praxis, Karwei hier in de buurt lijken het allemaal niet te hebben… Hornbach

Klopt denk ik wel... Is nou niet direct een standaard klus-artikel...
Wordt online bestellen of mogelijk bij/via een lokale installateur

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11:14
Ik snap dat je de draden kunt buigen met bijvoorbeeld een tang. Maar dat voelt toch niet helemaal lekker en de isolatie van de draad gaat eraan.
Op youtube zie ik wel eens een elektricien met een tang die een bek van kunststof heeft, precies om te voorkomen dat de isolatie stuk gaat. Zou je ook nog naar kunnen kijken.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12:21

Meende dat de Bauhaus het ook in de winkel zelf had liggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:42

Maar de draden zijn mega stug. Logisch ook. Ik snap dat je de draden kunt buigen met bijvoorbeeld een tang. Maar dat voelt toch niet helemaal lekker en de isolatie van de draad gaat eraan.

Ik overweeg haast om 4mm2 of zelfs 2,5mm2 te gaan gebruiken. Maar hier wil je toch wel echt 6mm2 hebben...
Heel herkenbaar!

Had hetzelfde toen ik mijn ABB werkschakelaar moest aansluiten met 6mm2 massief:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MbcxUTubG6GU5zuwi7oNiBwKXdU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/m8SHik4YAIFfPRj9OjONHxAH.jpg?f=user_large
Gaat om de onderste aansluitingen, bovenste is een soepele neopreen kabel.

Heb ze eerst is een lusje gebogen en toen de lus iets minder groot gemaakt waarmee ze omhoog kwamen en ik ze met veel moeite in de aansluitingen kon krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 12:14
Als alternatief zou je net voor de werkschakelaar een lasdoos kunnen zetten en het laatste stukje met VDS in buis of met soepele kabel doen. Desnoods met 4 mm².
Maar ja, extra werk, extra materiaal, niet zo fraai en een extra overgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blurk62
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 04-07 14:37
Een foto van de groepenkast in mijn nieuwe woning:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ft7yf86_mIWOSDrNlL5Km4Ih_xU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZfWk7b0zuxoZHd8VRNqZBXf5.jpg?f=fotoalbum_large
Op het dak liggen 15 zonnepanelen van 425 Wp en op zolder is een 3-fase Enphase Q-relay en een werkschakelaar gemonteerd. Liever had ik de Q-relay in de groepenkast gezien maar die verplaats ik misschien later nog wel eens. De gateway komt pas als ik een internet aansluiting heb en die wil ik voeden vanaf de kook krachtgroep.
Wat me opvalt is dat de bedrading vanaf de Q-relay naar de aardlekautomaat slechts 2,5 mm2 is.
Is het veilig om dan ook deze dikte te gebruiken als ik er een kWh meter tussen wil plaatsen?
Klopt het sommetje dat er in dit geval sowieso maximaal 5 x 425 x 0,88 = 1870 W / 230 V = 8,1 A per fase kan gaan lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PotatoChip
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 12:52

Een fatsoenlijke werkschakelaar kopen waar een beetje fatsoenlijk ruimte is voor deze dikte draad... Scheelt zoveel gevloek en frustratie dat dat tientje extra ook niet meer uitmaakt.

Daarnaast draden niet te kort afknippen... met wat extra lengte vouwt het makkelijker weg dan wanneer het allemaal net te kort is.

[ Voor 7% gewijzigd door PotatoChip op 31-03-2025 16:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:18
Een fatsoenlijk merk?
Ik zie een ABB hangen, daarnaast Schneider/Eaton is niet ruimer.
Bijna alle werkschakelaars/lastscheiders hebben hetzelfde formaat.
Ps ik heb er honderden op het werk van allerlei merken. Voor de “pro’s” zijn ze niet krap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• firecaps30

Uiteindelijk bij een lokale panelenbouwer uit de buurt een paar meter kunnen kopen voor slechts €5 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Blurk62
Klopt het sommetje dat er in dit geval sowieso maximaal 5 x 425 x 0,88 = 1870 W / 230 V = 8,1 A per fase kan gaan lopen?
Ik denk het niet, waar komt die 0,88 vandaan?
Hoeveel en welke omvormers heb je per fase?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blurk62
onetime schreef op maandag 31 maart 2025 @ 17:41:
@Blurk62

[...]

Ik denk het niet, waar komt die 0,88 vandaan?
Hoeveel en welke omvormers heb je per fase?
Die 0,88 is de rendementsfactor per Wp die ik op meerdere websites tegenkom. Kan zijn dat ik dat verkeerd begrepen heb en dat het alleen geldt als je het gemiddeld over het hele jaar bekijkt.
Enphase werkt met micro-omvormers, ik heb er dus 5 per fase (15 panelen totaal)
Vandaar dat ik verwacht dat de maximale belasting per fase reuze mee zal vallen en er geen 4mm2 nodig is voor de kWh meter van HomeWizard zoals ze zelf adviseren.
Als ik het ergens kon vinden zouden ik doen maar de keus is 2,5 of 6mm2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoenez
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 05-07 23:06
Blurk62 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 16:44:
Een foto van de groepenkast in mijn nieuwe woning:
[Afbeelding]
Op het dak liggen 15 zonnepanelen van 425 Wp en op zolder is een 3-fase Enphase Q-relay en een werkschakelaar gemonteerd. Liever had ik de Q-relay in de groepenkast gezien maar die verplaats ik misschien later nog wel eens. De gateway komt pas als ik een internet aansluiting heb en die wil ik voeden vanaf de kook krachtgroep.
Wat me opvalt is dat de bedrading vanaf de Q-relay naar de aardlekautomaat slechts 2,5 mm2 is.
Is het veilig om dan ook deze dikte te gebruiken als ik er een kWh meter tussen wil plaatsen?
Wat doet die utp kabel linksboven in de 3e fase van die krachtgroep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blurk62
djoenez schreef op maandag 31 maart 2025 @ 18:36:
[...]

Wat doet die utp kabel linksboven in de 3e fase van die krachtgroep?
Er is (licht)bruin, (donker)bruin, blauw en blauw met een grijze (utp kabel) huls gebruikt |:(
Hopelijk is dat in de perilex stekker ook gedaan en hebben ze de L3 niet met de nuldraad verwisseld 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
@Blurk62 Die 0,88 is inderdaad alleen bruikbaar om van Wp naar een inschatting van kWh te gaan. Voor de stromen mist de belangrijkste info, hoeveel kunnen de omvormers leveren? (Of welk type heb je?) Wp is niet van belang als je naar de AC kant kijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-audio
  • Laatst online: 05-06 20:31
Heb deze wisselschakelaar ingebouwd. Die heeft zo'n orientatielampje achter de knop dat brandt wanneer de verlichting is uitgeschakeld (dit lampje).

De schakelaar schakelt een armatuur met drie Hue GU10 spots van ieder 4,2W.

Schakelaar en lampen werken allemaal prima, maar het orientatielampje achter de schakelaar flikkert ipv dat het continue brandt (wanneer de verlichting is uitgeschakeld).

Heeft iemand een idee hoe ik dit fix? Zie veel topics over dat ledlampen in de armaturen zelf flikkeren of 'lekken' en vooral icm dimmers, maar niets specifiek over dit probleem(pje).
Gaat zo'n comnpensator dit oplossen bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@M-audio Hoe snel is het knipperen? Is dat paar keer per seconde? Of meer enkele tientallen per seconde? Voor eerste zou een bypass misschien helpen.

Maar belangrijkere vraag met Hue is eigenlijk, waarom zet je ze uit :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-07 10:10
JT schreef op zondag 30 maart 2025 @ 15:01:

- ABB 012-100 EV3
- Eastron SDM72D-M
- Eastron SDM630 Modbus

Ik heb de SDM72D-M (v2) en deze kan wel per fase uitgelezen worden. Terugleveren ook volgens de handleiding geloof ik, maar heb ik niet gebruikt. Zie voor de lijst met registers:
https://data.stromzähler.eu/manuals/eastron_sdm72dmv2.pdf

Wel is dit mijn 2e nu: de vorige SDM72D-M is na 2 jaar compleet overleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-audio
Septillion schreef op maandag 31 maart 2025 @ 20:55:
@M-audio Hoe snel is het knipperen? Is dat paar keer per seconde? Of meer enkele tientallen per seconde? Voor eerste zou een bypass misschien helpen.

Maar belangrijkere vraag met Hue is eigenlijk, waarom zet je ze uit :+
Dank.

Meer dat eerste, pulserend en dan 1 a 2 keer per seconde.
Als ik het goed begrijp is een bypass hetzelfde als een compensator? En is dat dan wel veilig / voldoet dat aan de normen? Voelt een beetje raar om zo'n dingetje boven op mijn verlaagd plafond te leggen..

Je tweede vraag begrijp ik, maar ik wilde voor deze ruimte graag een domme schakelaar met orientatielampje. Met zo'n Hue inbouwmodule werkt dan ook weer niet begreep ik, want er loopt geen derde draad van de schakelaar naar het armatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@M-audio Officieel hoort hij dan ook in een behuizing geplaatst te worden. Maar ja, bypass en compensator wordt vaak hetzelfde mee bedoelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blurk62
Septillion schreef op maandag 31 maart 2025 @ 19:36:
@Blurk62 Die 0,88 is inderdaad alleen bruikbaar om van Wp naar een inschatting van kWh te gaan. Voor de stromen mist de belangrijkste info, hoeveel kunnen de omvormers leveren? (Of welk type heb je?) Wp is niet van belang als je naar de AC kant kijkt.
Ah, goed om te weten. Even de opleverdocumenten ingedoken: het gaat om omvormers van het type Enphase IQ8PLUS-72-M-INT.
In de datasheet van die omvormers zie ik staan: Maximale uitgangsstroom 1,3 A en een maximaal schijnbaar vermogen van 300VA (230x1,3). Bij energieleveren.nl moest ik als totaal AC- of uitgangsvermogen 4,5 kW opgeven (15 panelen)
Is die 1,3A per omvormer waar het om gaat? Dus 5 panelen per fase is 5x1,3 = 6,5A max?
Er werd aangegeven dat er een maximum van 12 panelen mogelijk was op een 1-fase groep, dat zou dan aardig kloppen: 12x1,3=15,6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-audio
Septillion schreef op maandag 31 maart 2025 @ 21:12:
@M-audio Officieel hoort hij dan ook in een behuizing geplaatst te worden. Maar ja, bypass en compensator wordt vaak hetzelfde mee bedoelt.
Tips voor welke te kopen? En kan ik zo'n dingetje ook met wago-klemmen op de draden achter de schakelaar ipv boven het plafond bij het armatuur plaatsen? (Afstand schakelaar naar armatuur is maar 2 meter).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@Blurk62 Dan is die 300VA ofwel 1,3A waar je mee rekent. Dus als de panelen netjes over de 3 fases zitten (en dat is echt niet altijd een gegeven...) heb je het over 6,5A inderdaad.

Overigens zijn de panelen aardig over gedimensioneerd. Op zich niet erg maar 42% is wel vrij fors... Maar goed, dat zie je bij meer Enphase instalateurs. Weet je ook de oriëntatie en de hoek? Dan zou je het eens even door PVcalc kunnen trekken of het aftoppen nog mee valt.

[ Voor 23% gewijzigd door Septillion op 31-03-2025 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@M-audio Voor deze toepassing, nee, geen tips.

En op zich maakt het niet uit waar je hem plaatst maar je zal daar dan wel een N nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaMini
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:02

thaMini

Tool !!

Korte vraag, is een werkschakelaar naast een omvormer verplicht als 15cm naast de omvormer een miniverdeler hangt waar de kabel naar de omvormer uit komt? Met natuurlijk duidelijk aangegeven welke automaat de omvormer is.

[ Voor 0% gewijzigd door thaMini op 01-04-2025 13:07 . Reden: Vraagteken ]

Be small, act BIG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@thaMini Ik kan het me niet voorstellen. En zou hem dus ook gewoon weglaten.

Pagina: 1 ... 18 ... 34 Laatste