Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smartbikers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 06-07 20:58
apart topic gemaakt Uitbreiding groepenkast vragen

Hoi,

Los van draden trekken en stopcontacten infrezen / aansluiten heb ik weinig ervaring met elektra. Nu speelt er het volgende

Huidige situatie
We hebben op dit moment twee aansluitpunten voor buitenverlichting en die staan op dezelfde groep aangesloten als onze koelkast, wijnfrigo en wat lampen. Wij willen dit scheiden van elkaar zodat een storing in de tuin niet resulteert in een koelkast die uitspringt.

Toekomstige situatie
Wij willen drie aardlekautomaten voor 1) tuinverlichting 2) heater 1 en 3) heater 2 echter lopen wij nu aan tegen 1, mijn beperkte kennis en 2 ruimte in de meterkast.

Vraag:
1) Mag je aansluitblokjes aan de onderkant doorlussen? M.a.w. we zien dat het aansluitblukje van de nul draad vol zit. Mag ik daar een blokje naast plaatsen en beide blokjes aan elkaar doorlussen?
2) Mag dat ook voor Fase?
3) Lus je het door met 6mm draad of zijn hier betere opties voor?
4) Bij het plaatsen van de 6mm draad in het aansluitblokje mag dat gewoon met dat koper vh draad of moet je het in een adereindhuls doen?
5) De aardlekautomaat heb ik het vermoeden dat de fase en nul (6mm draad) aan de onderkant moeten en de uitgaande draden 2.5mm aan de bovenkant kijkend naar de foto, klopt dit?
6) We hebben ook grijze fase draden echter geen 6mm grijs fase draad gekocht. Mag ik hiervoor zwart gebruiken of moet ik de draad markeren met iets van een grijze isolatietape
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jYE7tJrArSaFNcfuIwggal0YOQc=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/9pJzk0hTIvYczOH7QbouW4gj.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g7P9VeVcQU7c5IioHIJeqyiBYvU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bXgeUw6ISjcrIQTajJHeKXpQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Smartbikers op 01-04-2025 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:25
Zwartoog schreef op maandag 31 maart 2025 @ 20:57:
[...]

Ik heb de SDM72D-M (v2) en deze kan wel per fase uitgelezen worden. Terugleveren ook volgens de handleiding geloof ik, maar heb ik niet gebruikt. Zie voor de lijst met registers:
https://data.stromzähler.eu/manuals/eastron_sdm72dmv2.pdf

Wel is dit mijn 2e nu: de vorige SDM72D-M is na 2 jaar compleet overleden.
Ik heb de SDM72D-M ook.
Bij mij was het gelijk een DOA: Vliegvlug in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"
Deed helemaal niets, heb een hele nieuwe gekregen ter vervanging.

Inmiddels draait hij al wel een ruime 2 jaar dus hopelijk gaat hij niet binnenkort stuk, fingers crossed!

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Smartbikers Pas op! Je hebt met dat grijs een onderdeel van een 3fase groep te pakken.!
Maak liefst een eigen topic, want ik verwacht nog een aantal vragen en uitgebreidere uitleg...
Verwijs daar naar toe in je vorige reactie.---

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@thaMini De groepschakelaar in de installatieautomaat voldoet aan alle eisen voor een werkschakelaar. Er nog eentje bij hangen hoeft dus niet.

[ Voor 9% gewijzigd door Juerd op 02-04-2025 00:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13:57
firecaps30 schreef op zondag 30 maart 2025 @ 18:25:
Kast hangt, nu zit ik na te denken over de beste/makkelijkste manier om de kWh meter op de hoofdschakelaar te monteren:

Geel, alamat naar de nieuwe kast verplaatsen. Die kWh meter er naast blijft ivm (te weinig) lengte draad naar de omvormer.

Groen, 3fase groep naar de linkerkant. De kWh meter komt dan op die lege plek, dus boven de hoofdschakelaar. Lijkt mij het makkelijkst ivm de bekabeling hoofdschakelaar->kWh meter

Blauw, optioneel de 3fase pv groep naar de kast beneden, zodat daar later een groep kan komen voor de laadpaal.

Lijkt mij zo het meest logisch, maar hoor graag jullie meningen.

[Afbeelding]
Is er iemand die hier nog wat over wil zeggen voordat het vandaag aangepast gaat worden? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:10
firecaps30 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 07:49:
[...]

Is er iemand die hier nog wat over wil zeggen voordat het vandaag aangepast gaat worden? :)
Wil je met de kWh-meter het hele huis meten? Dan zou ik hem zo dicht mogelijk bij de hoofdschakelaar plaatsen voor het overzicht, dus dat zou de groene pijl zijn. Nadeel is dat de kabel naar de alamat wel in de rechter kast binnenkomt, dus die zou je dan moeten verleggen naar de linker kast. Of kan je nog een extra kast rechts hangen?

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10:00
thaMini schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 12:54:
Korte vraag, is een werkschakelaar naast een omvormer verplicht als 15cm naast de omvormer een miniverdeler hangt waar de kabel naar de omvormer uit komt? Met natuurlijk duidelijk aangegeven welke automaat de omvormer is.
Ik had hier laatst een electricien over de vloer die beweerde dat het moest. Echt eenduidig kon ik het op internet niet vinden, maar volgens mij is het onzin. De gedachte achter de werkschakelaar is dat als je op zolder (of waar de omvormer dan ook maar hangt) bezig bent met de installatie, dat dan niet iemand de spanning op die groep zet in de meterkast.

Mijn conclusie was dat je 't eigenlijk zo moet interpreteren dat als je bezig bent met de omvormer, je zicht moet kunnen hebben op de schakelaar waarmee je die omvormer spanningsvrij gemaakt hebt. Of dat letterlijk uit nen-1010 volgt weet ik niet, maar in mijn beleving is dat wel in de geest van de standaard.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thaMini
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:48

thaMini

Tool !!

Duidelijk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-OIRGtNxUWEJF4mmgE5sUKu-Pto=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nmelirlwoehrxoXDsm7nJX2T.jpg?f=fotoalbum_large
Zoals het nu geplaatst is lijkt het me niet te missen. Ik baal er overigens wel van dat het me destijds bij de oplevering van de woning niet is opgevallen dat de kabels van de zonnepanelen niet in aparte buizen naar binnen komen.

Be small, act BIG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:21

JT

VETAK y0

Hoe zit het bij jullie in de regio met wachttijd voor installateurs? Ik mag 40 dagen wachten voor het aansluiten van 1 driefasegroep 8)7

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChopinChopin
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 08-06 22:43
Hopelijk heb ik het juiste topic te pakken. Ik, zonder echt verstand van electra, kan niet achterhalen waar een fout zit. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VlfZrg-2h02BbtdQ512HZZ8AZ_4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WS5L6McOxijSilUuvEe1l7ds.png?f=fotoalbum_large

Bij het graven voor een nieuwe schutting heb ik een grondkabel naar een lamp op de schutting geraakt (1). Dit zag er niet meer netjes uit, dus heb ik de kabel afgeknipt en gestript op een punt vóór de breuk (2). Nu wil ik op dat nieuwe punt diezelfde lamp ophangen (3), maar nu blijkt dat er op geen enkele lamp meer stroom staat. De schakelaar werkt wel want de lamp bij het schuurtje gaat wel gewoon aan en uit.

Ik heb gecontroleerd of de stoppen in de meterkast goed staan.

Iemand een tip voor mij hoe ik verder kan uitzoeken waar het euvel zich bevindt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBas
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11:36
Beginnen in de lasdoos waar de grondkabel wegloopt, dan met een tweepolige spanningszoeker de kabel volgen. Dikke tip zijn ook de voltsticks, deze geven aan als er spanning op de kabel staat ja of nee

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

ChopinChopin schreef op woensdag 2 april 2025 @ 18:41:
Hopelijk heb ik het juiste topic te pakken. Ik, zonder echt verstand van electra, kan niet achterhalen waar een fout zit. [Afbeelding]

Bij het graven voor een nieuwe schutting heb ik een grondkabel naar een lamp op de schutting geraakt (1). Dit zag er niet meer netjes uit, dus heb ik de kabel afgeknipt en gestript op een punt vóór de breuk (2). Nu wil ik op dat nieuwe punt diezelfde lamp ophangen (3), maar nu blijkt dat er op geen enkele lamp meer stroom staat. De schakelaar werkt wel want de lamp bij het schuurtje gaat wel gewoon aan en uit.

Ik heb gecontroleerd of de stoppen in de meterkast goed staan.

Iemand een tip voor mij hoe ik verder kan uitzoeken waar het euvel zich bevindt?
Dus de opnieuw aangesloten lamp aan het einde van de kabel werkt nu wel weer maar de rest niet? Ik zou dan eerst bij de rest de aansluiting doormeten om uit te sluiten dat die andere lampen kapot zijn.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChopinChopin
JT schreef op woensdag 2 april 2025 @ 23:00:
[...]

Dus de opnieuw aangesloten lamp aan het einde van de kabel werkt nu wel weer maar de rest niet? Ik zou dan eerst bij de rest de aansluiting doormeten om uit te sluiten dat die andere lampen kapot zijn.
Dank voor je reactie. Geen enkele lamp gaat aan. Vanaf de schakelaar staat er wel spanning op de uitgaande draad. Maar bij zowel de eerste als ook de laatste lamp komt er geen spanning aan op de bruine draad. En dat snap ik niet, want dan zou ik verwachten dat er ergens iets is veranderd ver bij de kabelbreuk vandaan. Of de bekabeling ligt anders onder de grond dan ik nu verwacht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrBas
ChopinChopin schreef op donderdag 3 april 2025 @ 07:32:
[...]

Dank voor je reactie. Geen enkele lamp gaat aan. Vanaf de schakelaar staat er wel spanning op de uitgaande draad. Maar bij zowel de eerste als ook de laatste lamp komt er geen spanning aan op de bruine draad. En dat snap ik niet, want dan zou ik verwachten dat er ergens iets is veranderd ver bij de kabelbreuk vandaan. Of de bekabeling ligt anders onder de grond dan ik nu verwacht.
Ga dan maar uit van het laatste als je het zelf niet hebt aangelegd. :)

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

ChopinChopin schreef op donderdag 3 april 2025 @ 07:32:
[...]

Ik ben het eens met @MrBas. Misschien in de kruipruimte kijken of je kunt zien hoe de kabel loopt/waar die vandaan komt.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBas
JT schreef op woensdag 2 april 2025 @ 17:17:
Hoe zit het bij jullie in de regio met wachttijd voor installateurs? Ik mag 40 dagen wachten voor het aansluiten van 1 driefasegroep 8)7
Ik ben zelf elektricien geweest, ik sluit dit in mijn regio bij iemand aan binnen 7 dagen :)

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:09
MrBas schreef op donderdag 3 april 2025 @ 08:18:
[...]

Ik ben zelf elektricien geweest, ik sluit dit in mijn regio bij iemand aan binnen 7 dagen :)
Deed jij 7 dagen over 't aansluiten van 1 driefasegroep :o 8) ??

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
blb4 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 08:31:
[...]

Deed jij 7 dagen over 't aansluiten van 1 driefasegroep :o 8) ??
Voordat ik het bij iemand anders aansluit? Goed mijn bericht lezen :)

[ Voor 5% gewijzigd door MrBas op 03-04-2025 08:32 ]

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChopinChopin
MrBas schreef op donderdag 3 april 2025 @ 07:55:
[...]

Ga dan maar uit van het laatste als je het zelf niet hebt aangelegd. :)
Voordat ik alles naloop met een metertje of in zijn geheel uitgraaf, wat ik gewoon echt niet kan begrijpen is het volgende:

De kabelbreuk zat vlak voor die lamp. De lamp zat op het einde van de grondkabel, deze stopte echt bij die lamp. Daarom verwacht ik dat het circuitje weer netjes gesloten zou zijn als ik die kabel voor de breuk zou afknippen en bruin en blauw zou verbinden (via de lamp of via een lasklem).

De schakelaar stond op dat moment zeker weten uit. Kan het desondanks alsnog dat de kabelbreuk of mijn gerommel eraan er iets aan piekspanning of een gesprongen zekering heeft opgeleverd? En dat dit de oorzaak kan zijn dat er nergens op die draad meer spanning staat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xyA4rdY6Q5F9FwAQmQHuZbYyw98=/800x/filters:strip_exif()/f/image/32WZFKIkqvbV22NeVDyEk0Wk.png?f=fotoalbum_large

Als ik er niet uitkom haal ik de hele zooi er misschien wel gewoon af en vervang ik de verlichting door een lichtsnoer met peertjes vanuit het stopcontact.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBas
ChopinChopin schreef op donderdag 3 april 2025 @ 09:40:
[...]

Voordat ik alles naloop met een metertje of in zijn geheel uitgraaf, wat ik gewoon echt niet kan begrijpen is het volgende:

De kabelbreuk zat vlak voor die lamp. De lamp zat op het einde van de grondkabel, deze stopte echt bij die lamp. Daarom verwacht ik dat het circuitje weer netjes gesloten zou zijn als ik die kabel voor de breuk zou afknippen en bruin en blauw zou verbinden (via de lamp of via een lasklem).

De schakelaar stond op dat moment zeker weten uit. Kan het desondanks alsnog dat de kabelbreuk of mijn gerommel eraan er iets aan piekspanning of een gesprongen zekering heeft opgeleverd? En dat dit de oorzaak kan zijn dat er nergens op die draad meer spanning staat?

[Afbeelding]

Als ik er niet uitkom haal ik de hele zooi er misschien wel gewoon af en vervang ik de verlichting door een lichtsnoer met peertjes vanuit het stopcontact.
Het gekke is dat je nog wel spanning hebt in de schuur zoals je verteld en dat de andere lamp nog wel functioneert. Tevens geef je aan dat er nog spanning aanwezig is op de overige lampen in een vorig bericht. Mogelijk zijn de lichtbronnen defect?

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06-07 18:08
ChopinChopin schreef op donderdag 3 april 2025 @ 09:40:
[...]

Laten we maar niet een blauwe en een bruine draad in een lasklem aan elkaar verbinden. Als je denk dat dat iets gaat doen lijkt het me slim om iemand in te schakelen die toch wel wat meer verstand heeft van elektra.

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ChopinChopin
adjego schreef op donderdag 3 april 2025 @ 12:37:
[...]

Laten we maar niet een blauwe en een bruine draad in een lasklem aan elkaar verbinden. Als je denk dat dat iets gaat doen lijkt het me slim om iemand in te schakelen die toch wel wat meer verstand heeft van elektra.
Ik ga je advies ter harte nemen. Dank voor het meedenken allemaal.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• firecaps30
Eindresultaat, 2 PV groepen naar de kast er onder verplaatst, kWh meter geplaatst op de plaats van de kookplaat groep en die naar de linker kast verplaatst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h5OSBjJnJ-2eQE_jMug6l4if1vA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OYOcQ5u175lexHc5V0lO5gTW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@firecaps30 Hoe het was was het wat rommelig, dit ziet er echt netjes uit.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• manusjevanalles
@firecaps30 wat is het doel van de kwh-meter achter de hoofdschakelaar? De p1 meet hetzelfde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
manusjevanalles schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 13:02:
@firecaps30 wat is het doel van de kwh-meter achter de hoofdschakelaar? De p1 meet hetzelfde.
Ik heb bij mij thuis een Growatt omvormer die iets te weten kan komen over het energiegebruik in het huis door middel van modbus.

Ik lees mijn digitale meter (geen slimme meter) uit met een IEC 62056-21 optische reader. De data die je terugkrijgt is gelijkaardig aan de data uit de dsmr telegrammen.

Ik zou dat dan naar modbus moeten vertalen en dat dan naar de omvormer moeten sturen. Dat is dus een technische en vooral klus oplossing die ook nog wat arduino of gelijkaardige code nodig zal hebben. Het moet dan de data onthouden en bij modbus verzoeken de data gaan versturen. Wellicht ook nog wat conversies doen. En misschien zitten er stukjes data bij die de P1/optical reader niet uitleest?

Dus ja, de digitale of slimme meter meet hetzelfde, maar zijn qua protocol en aansluiting niet gelijk aan een modbus kWh meter. ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Tanuki op 05-04-2025 14:07 ]

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
Tanuki schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 14:05:
[...]

Ik heb bij mij thuis een Growatt omvormer die iets te weten kan komen over het energiegebruik in het huis door middel van modbus.

Ik lees mijn digitale meter (geen slimme meter) uit met een IEC 62056-21 optische reader. De data die je terugkrijgt is gelijkaardig aan de data uit de dsmr telegrammen.

Ik zou dat dan naar modbus moeten vertalen en dat dan naar de omvormer moeten sturen. Dat is dus een technische en vooral klus oplossing die ook nog wat arduino of gelijkaardige code nodig zal hebben. Het moet dan de data onthouden en bij modbus verzoeken de data gaan versturen. Wellicht ook nog wat conversies doen. En misschien zitten er stukjes data bij die de P1/optical reader niet uitleest?

Dus ja, de digitale of slimme meter meet hetzelfde, maar zijn qua protocol en aansluiting niet gelijk aan een modbus kWh meter. ;)
Ik snap dat het zo zit, maar was hier geïnteresseerd in de specifieke use case :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• firecaps30
manusjevanalles schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 14:36:
[...]

Ik snap dat het zo zit, maar was hier geïnteresseerd in de specifieke use case :)
Vergelijkbare situatie, 2 Growatt omvormers en een Shinemaster4G-X, en daar ook de meter op aangesloten. Binnenkort komen er extra panelen en een hybride omvormer met accu (ook Growatt) bij. KWh meter is dan wel nodig voor de beste werking van het geheel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:08
Ik zag vandaag dat ik een groot aantal Voltage Swells op fase 3 heb. Vandaag zo'n 650 stuks.
L1 en L2 zitten nu respectievelijk op 2 en 0.
Slimme meter en 3-fase aansluiting sinds oktober vorig jaar.

Heb 11 panelen (455Wp) op het dak liggen. 4 op L1, 3 op L2, 4 op L3.
Betreft een Enphase systeem (IQ8MC).

Voltage volgens Enphase (blauw) ligt stukken lager dan wat de P1-meter (geel) teruggeeft

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yRI6tr8RiLzO1vCQOtUYr9XFI3c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/g2Hmznz9djgDMdv7naWKSuXd.png?f=fotoalbum_large

Iemand een idee wat hier de oorzaak van kan zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:58
"Dunne" aders tussen meterkast en omvormers wellicht? En daardoor spanningsverlies/voltage drop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
Dartlink schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 21:16:
"Dunne" aders tussen meterkast en omvormers wellicht? En daardoor spanningsverlies/voltage drop
Dan zou ik dit ook verwachten op L1, maar daar liggen ze nagenoeg op elkaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XLI_fQ74cpPuLt2ibo88HB1hqrU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/C9ToPRYlRsupjKVt95blsBmg.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:58
jj85 schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 21:22:
[...]

[Afbeelding]
Dat maakt het wel interessant, ik kan dan alleen nog bedenken dat L3 wellicht meer weerstand heeft. Wellicht iemand anders hier die nog ideeën heeft :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
jj85 schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 21:22:
[...]

[Afbeelding]
Mischien ff hele domme opmerking... Maar kijk ik naar dit plaatje (en je kleuren van wat welke meting is) en je vorige afb is de boel omgedraaid...

Je hebt op je L3 toch niet toevallig de boel verkeerd-om ?

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcDavid
  • Laatst online: 13:10
Dartlink schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 21:27:
[...]

Dat maakt het wel interessant, ik kan dan alleen nog bedenken dat L3 wellicht meer weerstand heeft. Wellicht iemand anders hier die nog ideeën heeft :)
Als dat zo was zou de spanning op de omvormer juist hoger moeten zijn.

Gezien de lijnen elkaar uberhaupt niet echt lijken te volgen, lijkt me eerder dat gewoon één van de twee waardes per-ongeluk op een andere fase gemeten wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
Annuk schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 21:32:
[...]

Mischien ff hele domme opmerking... Maar kijk ik naar dit plaatje (en je kleuren van wat welke meting is) en je vorige afb is de boel omgedraaid...

Je hebt op je L3 toch niet toevallig de boel verkeerd-om ?
Aaah, je hebt gelijk. :o (en @mcDavid ook)

Enphase L2 zit op meterkast L3
Enphase L3 zit op meterkast L2

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lj_9mN0zRBG7bqJz7HR35wfmCvM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ldy3j7DO46fZ4AMnmSqXLV9z.png?f=fotoalbum_large

Blijft wel m'n vraag. Wat kan een reden zijn van zo'n groot aantal voltage swells. Moet ik dat intern zoeken of kan dat ook vanuit het net komen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mcDavid
jj85 schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 21:41:
[...]

Blijft wel m'n vraag. Wat kan een reden zijn van zo'n groot aantal voltage swells. Moet ik dat intern zoeken of kan dat ook vanuit het net komen?
Beide. De netspanning is hoog, maar daar ben je zelf mede-schuldig aan met je zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:14

timovd

Voorsprong door techniek

d4de schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 22:28:
Ik ben met alle tips aan de slag geweest en heb nu ook een vraag over mijn zonnepanelen in de nieuwe setup maar weet niet of ik die hier mag stellen.

Ik heb 2 tekenen gemaakt hoe ik mijn groepenkast wil gaan opzetten.
Als ik een 3p+n voor mijn 2 fase kookplaat plaats dan blijft er nog 1 fase vrij op deze module.
Zou ik die mogen gebruiken voor mijn zonnepanelen of moet deze toch op een eigen alamat gezet worden?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zou de 3f ALA naast de hoofdschakelaar zetten en met een kam doorverbinden. Dan heb je nog plek vrij voor je kabels naar de ALS's en ook je ALS voor je zonnepanelen. Ook daar zou ik een kam gebruiken om de N door te verbinden. Zonnepanelen zou ik echt op een eigen groep doen. Een ander 1f apparaat naast je 3f kookplaat (zoals een oven) kun je er nog wel mee aansluiten.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d4de
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06-07 13:52
Ik heb 2 tekenen gemaakt hoe ik mijn groepenkast wil gaan opzetten.
Als ik een 3p+n voor mijn 2 fase kookplaat plaats dan blijft er nog 1 fase vrij op deze module.
Zou ik die mogen gebruiken voor mijn zonnepanelen of moet deze toch op een eigen alamat gezet worden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/63FfcZMg-96veQ3HLeWS3LSpUlw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/kRW3jpGCnWBSM6uDvkm592TQ.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3L6b4RtRCUqB4BCa39SExjQxxEw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/KhcWj06LFKUVO8Y3k0h8HYH6.jpg?f=user_large

@timovd goeie tip ga van jouw advies indeling ook nog een tekening maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ik zou dat niet doen (of het kan en nen1010 compliant is, weet ik niet). Ik zou de zonnepanelen echt op een apparte groep zetten, en niet aftakken van je 3x16a kookgroep. Ik zou de fase die je nu niet gebruikt gereserveerd houden voor een oven.

Ik zou gewoon een 3fase/3x16a perilex-wcd willen in de keuken, en dan splits ik die zelf wel naar een 2x16a perilex-wcd + 1x16a schuko-wcd (dat is toegestaan volgens de nen1010 als de splitsing in 1 behuizing zit)

Dan kan je een 7.400 watt kookplaat aansluiten en een 3.700 watt oven.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d4de
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q5f0MuHYBIsqkmCFOIE7s-LfxpI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/iockfh9nzmXvdEPzpyCJ4QJY.jpg?f=user_large

Zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:14

timovd

Voorsprong door techniek

@d4de nee, ik bedoelde om alle (4u brede) er componenten op de onderste rij te zetten. 3x ALS samen met 1x ALA op de middelste rij.
De kWh-meter en Enphase moet je dan verdelen over de twee rijen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@d4de Je hebt nu een enkele 2x12unit kast toch? Niet gewoon ruimte voor een zelfde kast ernaast? Scheelt je proppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d4de
Septillion schreef op zondag 6 april 2025 @ 08:46:
@d4de Je hebt nu een enkele 2x12unit kast toch? Niet gewoon ruimte voor een zelfde kast ernaast? Scheelt je proppen.
Ik heb nu een 2x12 unit maar ook nog een 1x12 unit 20cm verder zitten. Helaas passen er niet 2 naast elkaar.
Maar ik kan wel de 1x12unit onder de 2x12unit plaatsen zodat het 1 lange wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@d4de Ah, dat is jammer. Ook niet met wat schuiven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Dartlink schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 21:16:
Bij dunne draden tussen omvormer en meterkast zou de omvormer een veel hoger voltage moeten meten. Niet lager.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ten eerste de vraag heb je al zonnepanelen of ben je voornemens deze aan te schaffen?
Dit met het oog op je hebt/wilt 3F en je voegt hier 1F zonnepanelen toe... bij voorkeur zou je die ook op 3F hebben.

Misschien is het een idee om Alamats te gebruiken i.p.v. aardlekschakelaars + eindgroepen, ja het is een stukje duurder, maar je houd wel meer ruimte om voor de toekomst.

Dan zou je kast er ongeveer zo uit zien in mijn idee (even excl. het enphase gebeuren en de PV groep, maar dat zou ik op de middelste rij plaatsen)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ZVTa4xIlYBZtVHnqOAk1TW0WjM=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/T9shYj4krzoFfLZ8ev9LUULE.png?f=fotoalbum_medium

En nu waarom ik even zonder Enphase etc. heb gekeken, je ziet de prijs in de screenshot, maar hier heb je een linkje van de concurrent, kijk eens wat daar de materialen kosten.. dat scheelt nogal.. moet hooguit nog iets bedrading bij, maar maakt het niet zo spannend meer kwa kosten

P.S. Misschien is een ABB Mistral kast van 3x18 modules nog wel een optie bij je wat betreft ruimte (deurtje kan eruit als je wenst), de kast is met 3 rijen lager dan wat je nu hebt/wilt, maar ook direct wel iets breder, als je dat wel net kwijt kan is het mogelijk een ideale oplossing incl. flink wat extra ruimte.

EDIT:
Als zo'n mistral kast zou passen van 3x18 modules ben je als combinatie met de losse materialen van het eerste linkje van SV exclusief de kasten, maar dan met de mistral 3x18 kast in totaal net geen €750 kwijt .

[ Voor 5% gewijzigd door Annuk op 06-04-2025 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

RaZ schreef op zondag 6 april 2025 @ 08:17:
Ik zou dat niet doen (of het kan en nen1010 compliant is, weet ik niet). Ik zou de zonnepanelen echt op een apparte groep zetten, en niet aftakken van je 3x16a kookgroep. Ik zou de fase die je nu niet gebruikt gereserveerd houden voor een oven.

Ik zou gewoon een 3fase/3x16a perilex-wcd willen in de keuken, en dan splits ik die zelf wel naar een 2x16a perilex-wcd + 1x16a schuko-wcd (dat is toegestaan volgens de nen1010 als de splitsing in 1 behuizing zit)

Dan kan je een 7.400 watt kookplaat aansluiten en een 3.700 watt oven.
Dat lijkt mij logischer inderdaad, omdat je in die keuken sowieso nog een groep nodig hebt, en dan is de oven vrij logisch. Of bijvoorbeeld vaatwasser en Quooker.

In plaats van een perilex zou je ook nog een CEE met ingebouwde schuko kunnen kiezen, al is dat allemaal wel een stuk lomper dan een perilex, maar onder de plint is vaak plek zat :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

_ferry_ schreef op zondag 6 april 2025 @ 09:54:
[...]

Dat lijkt mij logischer inderdaad, omdat je in die keuken sowieso nog een groep nodig hebt, en dan is de oven vrij logisch. Of bijvoorbeeld vaatwasser en Quooker.

In plaats van een perilex zou je ook nog een CEE met ingebouwde schuko kunnen kiezen, al is dat allemaal wel een stuk lomper dan een perilex, maar onder de plint is vaak plek zat :P
Een 5 polige 16a cee-wcd waar op 1 fase ook een schuko zit, zou je die fase kunnen overbelasten omdat die dan dubbel is uitgevoerd. Met mijn oplossing zal dat nooit gebeuren ;) Ik zou niet zo snel een apparaat aansluiten op een kookgroep wat niks te maken heeft met koken, zoals een quooker.

Als er iets mis is met de kookplaat en de automaat schakelt de wcd uit, is ook de quooker of vaatwasser spanningsloos.

Ik zou zelf wegblijven van een grote lompe cee-wcd, want perilex is een stuk compacter. En een 2x16a perilex-wcd is niet raar, een 5 polige cee-wcd waar L3 ontbreekt is wel raar (en niet volgens de nen1010) ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +4 Henk 'm!
RaZ schreef op zondag 6 april 2025 @ 10:40:
[...]

Een 5 polige 16a cee-wcd waar op 1 fase ook een schuko zit, zou je die fase kunnen overbelasten omdat die dan dubbel is uitgevoerd. Met mijn oplossing zal dat nooit gebeuren ;) Ik zou niet zo snel een apparaat aansluiten op een kookgroep wat niks te maken heeft met koken, zoals een quooker.

Als er iets mis is met de kookplaat en de automaat schakelt de wcd uit, is ook de quooker of vaatwasser spanningsloos.

Ik zou zelf wegblijven van een grote lompe cee-wcd, want perilex is een stuk compacter. En een 2x16a perilex-wcd is niet raar, een 5 polige cee-wcd waar L3 ontbreekt is wel raar (en niet volgens de nen1010) ;)
Persoonlijk zou ik dan opteren voor een aansluitdoos voor de kookplaat, want de meeste kookplaten gebruiken maximaal 2F van de 3F. Dan kan je de 3e fase een los 1F wcd op aansluiten voor b.v. de oven/magnetron.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Annuk schreef op zondag 6 april 2025 @ 10:47:
[...]

Persoonlijk zou ik dan opteren voor een aansluitdoos voor de kookplaat, want de meeste kookplaten gebruiken maximaal 2F van de 3F. Dan kan je de 3e fase een los 1F wcd op aansluiten voor b.v. de oven/magnetron.
Opzich is deze oplossing inderdaad handiger :P

* RaZ heeft een stopcontact/stekker fettisch, en maakt z'n eigen verloopjes met stekkers en stopcontacten/contra-stekkers 8)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RaZ schreef op zondag 6 april 2025 @ 10:52:
[...]

* RaZ heeft een stopcontact/stekker fettisch, en maakt z'n eigen verloopjes met stekkers en stopcontacten/contra-stekkers 8)
Heeft een beetje het idee van beun de haas, maar kan hem wel waarderen, kwam recent in het veld zoiets tegen maar dan met een 3F CEE stekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Annuk schreef op zondag 6 april 2025 @ 11:07:
[...]

Heeft een beetje het idee van beun de haas, maar kan hem wel waarderen, kwam recent in het veld zoiets tegen maar dan met een 3F CEE stekker.
Die kan je voor 25 euro kopen: https://www.jskhandelsond...3x-230v-2p-koppeling-16a/

Een 2x16a perilex naar 2x schuko zijn ook gewoon te koop, maar duur :P Ik heb die zelf gemaakt want ik had een perilex-stekker en ik heb meters 3x2,5mm2 op rol, en hoefde alleen maar 2 schuko contra's te kopen, en was voor minder dan een tientje klaar ;)

En zo beun-de-haas is het overigens ook niet, er gaat geen 1x5x2,5mm2 snoer de perilex-stekker in, maar 2x3x2,5mm2 snoeren, en is de aarde samengevoegd naar 5mm2 want die heb ik in beide schuko's wel nodig voor m'n 3.500 watt 4 pits inductie kookplaat en m'n 2.500 watt oven ;)

Als het past, dan past het ;) Had er geen hamer of iets voor nodig ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
RaZ schreef op zondag 6 april 2025 @ 11:23:
Een 2x16a perilex naar 2x schuko zijn ook gewoon te koop, maar duur :P
Nouw, zelf maken is ook wel beter... Laat gelijk zien waarom ik nooit iets zomaar op een Perilex durf aan te sluiten, te veel "standaarden"... N2 op L1 vs L2 vs L3...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d4de
Annuk schreef op zondag 6 april 2025 @ 09:41:
[...]

Ten eerste de vraag heb je al zonnepanelen of ben je voornemens deze aan te schaffen?
Dit met het oog op je hebt/wilt 3F en je voegt hier 1F zonnepanelen toe... bij voorkeur zou je die ook op 3F hebben.

Misschien is het een idee om Alamats te gebruiken i.p.v. aardlekschakelaars + eindgroepen, ja het is een stukje duurder, maar je houd wel meer ruimte om voor de toekomst.

Dan zou je kast er ongeveer zo uit zien in mijn idee (even excl. het enphase gebeuren en de PV groep, maar dat zou ik op de middelste rij plaatsen)
[Afbeelding]

En nu waarom ik even zonder Enphase etc. heb gekeken, je ziet de prijs in de screenshot, maar hier heb je een linkje van de concurrent, kijk eens wat daar de materialen kosten.. dat scheelt nogal.. moet hooguit nog iets bedrading bij, maar maakt het niet zo spannend meer kwa kosten

P.S. Misschien is een ABB Mistral kast van 3x18 modules nog wel een optie bij je wat betreft ruimte (deurtje kan eruit als je wenst), de kast is met 3 rijen lager dan wat je nu hebt/wilt, maar ook direct wel iets breder, als je dat wel net kwijt kan is het mogelijk een ideale oplossing incl. flink wat extra ruimte.

EDIT:
Als zo'n mistral kast zou passen van 3x18 modules ben je als combinatie met de losse materialen van het eerste linkje van SV exclusief de kasten, maar dan met de mistral 3x18 kast in totaal net geen €750 kwijt .
Het meeste heb ik al. Ik zal proberen op te sommen wat ik nu heb:
Nu 1 fase 35A wordt binnenkort 3x25A.
Groepenkast 2x12 units. ABB. 3 fase setup.
Groepenkast uitbreiding 1x12 units. ABB.
12x zonnepanelen, enphase iq7+ op het huis.
4x zonnepanelen, enphase iq7a op de schuur met een pv verdeler in de schuur.
2x alamat 16A 30ma voor de zonnepalen groepen.
12x automaat waarvan automaat 1 en 2 gebruikt worden voor de kookplaat.
3x aardlekautomaat.
1x aan/uit schakelaar.

Nu wil ik dus een kookplaatgroep op de juiste manier gaan aansluiten door een aardlekautomaat 3P+N erbij te plaatsen.

Ook wil ik van de 2 losse groepenkasten 1 langere kast maken. Inclusief omringende apparatuur :)

@timovd
De reden waarom ik de q-relais en slimme meter onderin heb gedaan in mijn tekening is omdat dit goed uitkomt met de 2 kabellengte van de zonnepanelen.

@Septillion
Naast elkaar is helaas niet mogelijk. Het is een kleine meterkast en de gasleiding zit in de weg.

Achteraf gezien is het gewoon niet zo netjes door de elektricien allemaal opgeleverd. Vooral gemakzuchtig, maar ja dat is alweer 2 jaar geleden dus nu gaan we alles zelf lekker aanpakken.
Vind dit ook erg leuk om uit te zoeken en uit te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skubba
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 11-06 17:04
Juerd schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 12:50:
[...]

Vanwege wat @Septillion beschrijft omtrent de nulstroom zou die best wel eens hoger dan 32 A kunnen zijn, en dan is 6 mm² dus mogelijk te klein.

Als je uitgaat van In = Ig, oftewel dat je de maximale stroom van de omvormer opvat als beveiliging, dan valt het vermoedelijk wel mee. Dat schijnt te zijn waar scope12/TD18 van uitgaat (zie eerdere discussie over of dit wel of niet een goed idee is).

De nul meebeveiligen (4P automaat ipv 3P+N) is wellicht een goede optie als je verwacht dat het niet gaat gebeuren, maar dat niet kunt garanderen.
@Septillion @Juerd
Ik zie jullie diverse opmerkingen maken over een nulleider die zwaarder belast kan worden dan het maximum van een fase. Ik volg deze redenering (nog) niet. Zouden jullie dit verder kunnen toelichten / uitleggen?

Mijn redenering:
Een nulleider kan nooit meer belast worden dan het maximum van één van de drie fases, omdat de fases 120 graden t.o.v. elkaar verschoven zijn. Ook bij afname en teruglevering op een verdeler heffen de afname en productie op de verdeler elkaar op...

Navraag bij een SCIOS erkende Scope 12 inspecteur bevestigd mijn redenering. Wil niet zeggen dat jullie geen (belangrijk) punt maken. Juist daarom deze vraag, want ik wil er graag van leren. Bvd!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Skubba De faseverschuiving helpt enkel als bij alle 3 de stroom in dezelfde richting loopt. Dus enkel alleen verbruikers of producenten. Bij een mix van beiden kan de stroom groter worden dan de meest belaste fase.

Teken maar eens 3 pijlen 120 graden verschoven en kijk waar de som uitkomt. Als je dan 1 van die pijlen omdraait (stroom in de andere richting) zul je zien dat je plots 3 pijlen hebt die min of meer dezelfde kant op wijzen. De som daarvan is dan dus ook een stuk meer dan de meest belaste fase.

Online heb je vast ook wel tooltjes om dit zichtbaar te maken zonder zelf te tekenen.

[ Voor 3% gewijzigd door Rimco op 07-04-2025 11:47 ]

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Skubba schreef op maandag 7 april 2025 @ 11:38:
[...]

@Septillion @Juerd
Ik zie jullie diverse opmerkingen maken over een nulleider die zwaarder belast kan worden dan het maximum van een fase. Ik volg deze redenering (nog) niet. Zouden jullie dit verder kunnen toelichten / uitleggen?

Mijn redenering:
Een nulleider kan nooit meer belast worden dan het maximum van één van de drie fases, omdat de fases 120 graden t.o.v. elkaar verschoven zijn. Ook bij afname en teruglevering op een verdeler heffen de afname en productie op de verdeler elkaar op...

Navraag bij een SCIOS erkende Scope 12 inspecteur bevestigd mijn redenering. Wil niet zeggen dat jullie geen (belangrijk) punt maken. Juist daarom deze vraag, want ik wil er graag van leren. Bvd!
Dan heb je hun posts verkeerd geinterpreteerd ;)

Want jouw redenatie (en die van een Scope 12 inspecteur) klopt :P

De ene enkele nul in een 3 fase aansluiting zit (net als de aarde) is deelbaar door alle 3 de fases. Een 3P+N zegt al genoeg ;) Alle 3 de fases maken samen met de deelbare nul gewoon 230V. Dus 3P+N = krachtstroom OF 3x230V~ op een 5 polige wcd

Een 3P (zonder N) is enkel krachstroom omdat de Nul niet geleverd wordt, en dan kan je geen 3x230V~ uit een 4 polige wcd halen.

[ Voor 6% gewijzigd door RaZ op 07-04-2025 12:10 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Rimco schreef op maandag 7 april 2025 @ 11:46:

Online heb je vast ook wel tooltjes om dit zichtbaar te maken zonder zelf te tekenen.
In deel 2 van dit topic voorbij gekomen:
Jazzle in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2"

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@Skubba Maar stroom in de andere richting levert een fasedraaiing van -180 garden op. Dus dan is deze niet meer 120 graden uit fase maar 120 - 180 = -60 graden verschoven.

Doe je dat voor elke fase dan is de verschuiving onderling gewoon weer netjes 120 garden. Maar doe je dat voor een enkele fase heb je dus 0 graden, -60 graden (= 300 graden) en 240 graden. Dat somt bij gelijke belasting zeker niet tot 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skubba
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 11-06 17:04
@Septillion (en anderen).

Deze situatie is dus alleen van toepassing op afname/productie op 1 fase in een 3 fase verdeler.

Voorbeeld:
Veel voorkomende situatie met een OVK in garage of schuur. Afgezekerd met een C20 automaat in de HVK. In de OVK op één fase een zware verbruiker a 2500 watt (terras heater, boiler of Jacuzi (verwarmer)) én op een andere fase PV.

HVK: C20 voor OVK
Verbruiker: 2500 Watt B16
PV: 3000 watt B16

Kabel HVK / OVK --> 4 mm2.

Wat kan hier de maximale stroom over de nul geleider zijn én voldoet de bekabeling/automaat vervolgens?

Jullie gaven aan dat de nul tot 2x meer belast kan worden dan de fases, dat zou dus betekenen +/- 26A én dus méér dan de voorbeveiliging in de HVK toelaat (mits de neutraal meebeveiligt is). De bekabeling kan met 4mm2 gelukkig wel 26A verwerken (in de meeste gevallen), als zou het spanningsverlieg wat hoger kunnen worden dan van te voren bedacht o.b.v. 13A voor de PV.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Royytje
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12:55
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SevFgs_OpJbJP0Dq3rFpI2NCz1c=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/o0OLjHfINj4ZWbtilKh7XPk2.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@Skubba Op 1 of 2, immers is dat dezelfde situatie als je het van de andere kant bekijkt :+ Zolang alle fase hetzelfde doen, of dat nu afname of productie is, dan is het niet van toepassing.

Bij je voorbeeld loopt er 20,7A door de N. Maar dat is niet de maximale. Dat wordt dus bepaald door de beveiliging. Ga ik even uit van meerdere verbruikersgroepen dan kan je daar dus max 20A trekken. En PV is afgezekerd op 16A. Maakt een N-stroom van 31,2A.

offtopic:
Afgezien van eventuele fase verschuivingen door slechte power factor maar dat staat los van dit probleem.

[ Voor 29% gewijzigd door Septillion op 07-04-2025 13:22 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Skubba schreef op maandag 7 april 2025 @ 11:38:
[...]

@Septillion @Juerd
Heb ik al eerder uitvoerig uitgelegd, dus daar verwijs ik liever naar: zie deze uitleg met plaatjes.

[ Voor 7% gewijzigd door Juerd op 07-04-2025 13:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcDavid
RaZ schreef op zondag 6 april 2025 @ 10:52:
[...]

offtopic:
Cursed stekker :F

Van de week nog een (illegale) "verloopstekker" van CEE-32A naar CEE-16A aangetroffen met verwisselde aders, waardoor verderop dus 380V op de schuko's stond |:(
Nu valt dit gewoon onder de categorie "dom" natuurlijk, maar perilex kun je sowieso geen peil op trekken hoe die bedraad zijn. Dit soort dingen moet je geen grappen mee uithalen.

Edit: En je begrijpt hopelijk dat het feit dat jij weet hoe jouw perilex aangesloten zit, niet ter zake doet. Je kunt aan die stekker niet zien hoe die bedraad is en als iemand die vind en in een ander perilex stopcontact steekt, kan er zomaar 380V op staan.

[ Voor 19% gewijzigd door mcDavid op 07-04-2025 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

mcDavid schreef op maandag 7 april 2025 @ 14:43:
[...]

offtopic:
Cursed stekker :F

Van de week nog een (illegale) "verloopstekker" van CEE-32A naar CEE-16A aangetroffen met verwisselde aders, waardoor verderop dus 380V op de schuko's stond |:(
Nu valt dit gewoon onder de categorie "dom" natuurlijk, maar perilex kun je sowieso geen peil op trekken hoe die bedraad zijn. Dit soort dingen moet je geen grappen mee uithalen.
offtopic:
Misschien moet je eens een keertje met een multimeter in een perilex-wcd stoppen zodat je wel weet waar wat zit ;)

Mijn wcd is op deze manier afgemonteerd. Dus ik weet precies hoe ik de stekker moet monteren. Daar hoef je geen Einstein of Werner von Braun voor te heten ;)

Edit:
Nee, ik stop niet zomaar een apparaat waar een 16a Perilex-stekker aan zit in een Perilex-wcd zonder eerst te checken hoe het aangesloten zit (zowel in de wcd, als het apparaat en eventueel de stekker als het een losse is en geen prefab aansluitsnoer).
offtopic:
Edit: En je begrijpt hopelijk dat het feit dat jij weet hoe jouw perilex aangesloten zit, niet ter zake doet. Je kunt aan die stekker niet zien hoe die bedraad is en als iemand die vind en in een ander perilex stopcontact steekt, kan er zomaar 380V op staan.
offtopic:
Dan heeft iemand (dief / inbreker) die verloop-stekker uit m'n perilex-wcd gejat, en dan is karma maar een bitch >:) Aan de verloop-stekker zit een kookplaat en een oven op aangesloten. :P

[ Voor 30% gewijzigd door RaZ op 08-04-2025 10:27 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
Niet helemaal elektra maar ik denk dat ik hier het meeste kans heb op een antwoord..

Kan ik 2 aparte modbus apparaten aansluiten en ieder op een eigen aderpaar van een CAT6 UTP kabel verbinden? Aan de andere kant gaat elke kabel in een eigen input.

Daisy-chainen gaat niet, en heb maar 1 loze leiding lopen daar. Dus dacht gebruik ethernet en dan 2 aderparen gebruiken. Gaat om 6-7 meter.

Door dezelfde buis loopt al een UTP kabel die gebruikt word voor LAN.

Of zit je dan met te veel interferentie en moet ik RS485 shielded 2x door de buis trekken?

[ Voor 8% gewijzigd door firecaps30 op 07-04-2025 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Hangt er van af of het apparaat 3/5 aders wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
jadjong schreef op maandag 7 april 2025 @ 21:19:
Hangt er van af of het apparaat 3/5 aders wil hebben.
2 aders, RS485A en RS485B, per apparatuur dus 2 aderparen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@firecaps30 Op dezelfde aders, maar met een ander adres? Of zoals je zelf zegt? Probeer dan voor de zekerheid geen naast elkaar, maar tegenover elkaar lopende paartjes te gebruiken.
Probeer eerst de hoogste snelheid en als dat niet werkt halveren, etc. [/ot]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Catdogsf
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 04-07 10:55
Ik zag in het homewizard thuisbatterij topic berichten over veilige meterkasten, die maakte mij wel nieuwsgierig/zenuwachtig of mijn eigen meterkast wel echt veilig is, deze is trouwens een maand geleden vervangen (zie foto), hiervoor had ik nog een porselein stoppenkast, maar door uitbreiding van zonnepanelen naar 17 stuks (totaal 6500wp) dus laten vervangen... (nr 7 is leeg/reserve vandaar dat die uitstaat, is voor in de toekomst om een thuisbatterij op aan te sluiten)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sSfeh3MOILpQ6oM_gF_eoUUpNn0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yUALeNZlZjd1pzRflacYPhxh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14:30
Catdogsf schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 09:41:
Ik zag in het homewizard thuisbatterij topic berichten over veilige meterkasten, die maakte mij wel nieuwsgierig/zenuwachtig of mijn eigen meterkast wel echt veilig is, deze is trouwens een maand geleden vervangen (zie foto), hiervoor had ik nog een porselein stoppenkast, maar door uitbreiding van zonnepanelen naar 17 stuks (totaal 6500wp) dus laten vervangen... (nr 7 is leeg/reserve vandaar dat die uitstaat, is voor in de toekomst om een thuisbatterij op aan te sluiten)

[Afbeelding]
De enige vraag die ik heb bij het zien van die foto is "Wat doet de schakelaar links van de groepenkast" .. en waarom zit deze met speakerkabel aangesloten??

*sowieso

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ethiron
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

@DonJunior Mijn vermoeden is dat het een schakelaar is om de bel aan of uit te zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@Catdogsf Ik mis de REM automaat. Want 1-fase, waarschijnlijk 1x40A en dan ook nog 20A PV.

Daarnaast is die SEP aardlekautomaat volgens mij niet spannings-onafhankelijk.

Verder zou ik groep 7 lekker voor wat anders gebruiken en de accu ook een aardlekautomaat geven (maar dan een correcte).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daveon
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13:29
Catdogsf schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 09:41:

[Afbeelding]
Het lijkt dat groep 5 en 6 een niet fysiek gekoppelde kookgroep zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catdogsf
DonJunior schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 09:50:
[...]

De enige vraag die ik heb bij het zien van die foto is "Wat doet de schakelaar links van de groepenkast" .. en waarom zit deze met speakerkabel aangesloten??
Dit is om de bel uit/aan te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catdogsf
daveon schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 10:10:
[...]

Het lijkt dat groep 5 en 6 een niet fysiek gekoppelde kookgroep zijn ?
Uhmm daar zit alleen de inductieplaat op en volgens de electrien kon dat gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catdogsf
Septillion schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 10:07:
@Catdogsf Ik mis de REM automaat. Want 1-fase, waarschijnlijk 1x40A en dan ook nog 20A PV.

Daarnaast is die SEP aardlekautomaat volgens mij niet spannings-onafhankelijk.

Verder zou ik groep 7 lekker voor wat anders gebruiken en de accu ook een aardlekautomaat geven (maar dan een correcte).
Ik zie na opzoeken dat een remautomaat voor de zonnepanelen is?

Heb een 1fase installatie en de pv is een sep rce1 b20

Thnx voor de tip, qua accu zou trouwens een plug&play worden van Zendure, geen vaste zoals bv van Zonneplan. (Nexus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verdicampo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:22
Catdogsf schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 10:26:
[...]

Ik zie na opzoeken dat een remautomaat voor de zonnepanelen is?

Heb een 1fase installatie en de pv is een sep rce1 b20

Thnx voor de tip, qua accu zou trouwens een plug&play worden van Zendure, geen vaste zoals bv van Zonneplan. (Nexus)
Een remautomaat voorkomt dat je "huis" installatie meer dan 40A kan trekken. Met zonnepanelen + netvoeding kan je op 35+20=55A uitkomen, wat meer is dan waar je kast op uitgevoerd is (40A).

Die kookgroep zou wel gekoppeld moeten zijn inderdaad. En wil interessant dat die elek een ander merk (okay soort van) gebruikt voor je PV installatie dan de rest. bij mijn ouders trouwens ook, precies andersom. SEP voor het meest, Gacia voor de PVs. Die laatste is blijkbaar wel geschikt voor voeding van beide kanten, weet niet of die SEP dat wel is?

Ik heb deze als REM automaat geplaatst: https://www.sandervunderi...40a-c-karakteristiek.html. Kost dus niet de wereld.

[ Voor 7% gewijzigd door Verdicampo op 08-04-2025 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Catdogsf De inrichting is op zich in orde. Op het ontbreken van de brug / koppeling van de kookplaat automaten na. Wat mij betreft is het mooier en duidelijker als een aardlek naast zijn eigen groepen zit, maar dat is meer optisch. Dan nog een puntje jammer; Gacia zien we hier niet als A-merk. Zie het stukje in de TS.
mijn eigen mening: Gacia is nog iets minder slecht dan S.E.P., dat vertrouw ik zelf echt niet.
Al genoemd: rem automaat, kookgroep-koppeling.

[ Voor 3% gewijzigd door onetime op 08-04-2025 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catdogsf
Verdicampo schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 10:34:
[...]

Een remautomaat voorkomt dat je "huis" installatie meer dan 40A kan trekken. Met zonnepanelen + netvoeding kan je op 35+20=55A uitkomen, wat meer is dan waar je kast op uitgevoerd is (40A).

Die kookgroep zou wel gekoppeld moeten zijn inderdaad. En wil interessant dat die elek een ander merk (okay soort van) gebruikt voor je PV installatie dan de rest. bij mijn ouders trouwens ook, precies andersom. SEP voor het meest, Gacia voor de PVs. Die laatste is blijkbaar wel geschikt voor voeding van beide kanten, weet niet of die SEP dat wel is?
En dat kan dan dus problemen veroorzaken?

Ik weet wel dat de zonnepanelen op zijn max 5000W kan leveren.

Qua sep beide kanten op kan, denk het wel, want hiervoor had ik er ook een sep inzetten maar dan een b16 voor 10 panelen op een porselein stoppenkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catdogsf
onetime schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 10:58:
@Catdogsf De inrichting is op zich in orde. Op het ontbreken van de brug / koppeling van de kookplaat automaten na. Wat mij betreft is het mooier en duidelijker als een aardlek naast zijn eigen groepen zit, maar dat is meer optisch. Dan nog een puntje jammer; Gacia zien we hier niet als A-merk. Zie het stukje in de TS.
mijn eigen mening: Gacia is nog iets minder slecht dan S.E.P., dat vertrouw ik zelf echt niet.
Al genoemd: rem automaat, kookgroep-koppeling.
Hoe los ik dat zelf op en moet ik het om veiligheidsredenen echt aangeven//aten aanpassen qua kook-gebeuren.

Qua Gacia en Sep, daar doe ik weinig meer aan, had ik dit maar eerder geweten, vandaar dat het dan maar €400 heeft gekost om de gehele kast te vervangen van porselein naar wat ik nu heb.

Hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verdicampo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:22
Catdogsf schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 11:01:
[...]

En dat kan dan dus problemen veroorzaken?

Ik weet wel dat de zonnepanelen op zijn max 5000W kan leveren.

Qua sep beide kanten op kan, denk het wel, want hiervoor had ik er ook een sep inzetten maar dan een b16 voor 10 panelen op een porselein stoppenkast.
ja dat kan wel problemen veroorzaken, dan zou je kast overbelast raken, er zouden dingen kunnen smelten.
is je omvormer 5kW? wat zijn de specs? Met 5kW is afzekeren op 20A al te krap, dat is namelijk al ruim 21A. kan me zo voorstellen dat het gewoon aangesloten is met 2.5mm2?

En mbt die SEP voeden van beide kanten, dat het werkt wil nog niet zeggen dat het goed is. zie ook Juerd in "EMAT aardlekautomaat aanlsuiting"

Ik heb zelf deze als REM automaat geplaatst: https://www.sandervunderi...40a-c-karakteristiek.html. Kost niet de wereld, voorkomt gevaarlijke situaties.

[ Voor 10% gewijzigd door Verdicampo op 08-04-2025 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catdogsf
Verdicampo schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 11:08:
[...]

ja dat kan wel problemen veroorzaken, dan zou je kast overbelast raken, er zouden dingen kunnen smelten.
is je omvormer 5kW? wat zijn de specs? Met 5kW is afzekeren op 20A al te krap, dat is namelijk al ruim 21A. kan me zo voorstellen dat het gewoon aangesloten is met 2.5mm2?

En mbt die SEP voeden van beide kanten, dat het werkt wil nog niet zeggen dat het goed is. zie ook Juerd in "EMAT aardlekautomaat aanlsuiting"

Ik heb zelf deze als REM automaat geplaatst: https://www.sandervunderi...40a-c-karakteristiek.html. Kost niet de wereld, voorkomt gevaarlijke situaties.
Het betreft de Growatt MIN 5000TL-XH Hybride omvormer.
Qua 2,5mm2 die is vervangen door een dikkere kabel van 4mm2

Maar ik zal ze eens bellen waarom ze geen rem geplaatst hebben, want dat is toch wat ik van ze mocht verwachten als ik het zo lees.

Edit: dit was trouwens de oude stoppenkast die er meer dan 40 jaar ingezeten heeft, hoe denken jullie daar dan eigenlijk over?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wp8by7HG7naJzMy29wNpMw3jIQM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e4go88L2OltmjqgIOHBC0x2S.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Catdogsf op 08-04-2025 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-07 22:35
In de oude groepenkast mist ook de brug over de groepenschakelaars van de inductieplaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Catdogsf Stuur dat ABB document hierover mee...

edit: @Catdogsf Die was in orde voor zijn tijd.

[ Voor 34% gewijzigd door onetime op 08-04-2025 12:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Catdogsf Nog wel een probleem: dat 3-voudige stopcontact is aan de achterkant open; mag niet...
De plaat waar hij op geschroefd zit is te klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArieR
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:26
Sinds afgelopen zaterdag heb ik problemen met de uitval een omvormer vanwege de netspanning. Nu ben ik met elektronica geen held en zeker niet in de meterkast.

Situatie is als volgt. Ik wil de omvormer die op L2 zit (3 op de afbeelding) overzetten naar een andere fase (L1) omdat deze iets lager lijkt te zijn qua spanning. Is het dan zo simpel als de schakelaar bij 4 omzetten, de zwarte draad van de Gacia automaat omwisselen met de bruine draad van 1 uit de EMAT automaat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Ukdvzv8FBUAjNiDFdOmMrV7rdo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VNQvNbAiVLpwlaiBscj0uiqD.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Septillion schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 10:07:
Inhakende hierop. Situatie bij mij is een 40A hoofdaansluiting met een groepenkast met "origineel" alleen 2x een 40A aardlek (en daarachter de groepen). Later is er een PV geplaatst en hiervoor is een losse alamat geplaatst. Als ik het goed begrijp zou hier dus ook nog een REM automaat tussen moeten? Want mogelijk 40A vanaf het net 15A van de PV (3000W omvormer) is dan uiteraard meer dan de 40A aardleks. PV ligt overigens al 10 jaar. En kans dat er daadwerkelijk te veel door de kast is gegaan acht ik klein. Geen WP/elektrische auto/... in gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-07 22:35
ArieR schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 13:09:
Sinds afgelopen zaterdag heb ik problemen met de uitval een omvormer vanwege de netspanning. Nu ben ik met elektronica geen held en zeker niet in de meterkast.

Situatie is als volgt. Ik wil de omvormer die op L2 zit (3 op de afbeelding) overzetten naar een andere fase (L1) omdat deze iets lager lijkt te zijn qua spanning. Is het dan zo simpel als de schakelaar bij 4 omzetten, de zwarte draad van de Gacia automaat omwisselen met de bruine draad van 1 uit de EMAT automaat?
Zo te zien zit de Gacia automaat niet op L2 maar op L3 aangesloten.
Je kan inderdaad de ader met nummer 1 omwisselen met de ader met nummer 3.
Uiteraard wel eerst de hoofdschakelaar uitzetten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArieR
devriesjande schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 13:25:
[...]

Zo te zien zit de Gacia automaat niet op L2 maar op L3 aangesloten.
Je kan inderdaad de ader met nummer 1 omwisselen met de ader met nummer 3.
Op Gacia automaat zit de zwaarste omvormer (SMA Sunny Boy 3600) en op de EMAT (GoodWe GW2000-XS). Kan er nog een verschil in dikte zitten tussen de zwarte en de bruine draad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
devriesjande schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 13:25:
Lijkt mij dat de PV ook wel uit gezet mag worden? Of @ArieR moet er 's nachts aan werken, maar zelfs dan zou ik dat risico niet nemen. Of er zou nog een losse werkschakelaar (bij de PV) moeten zijn, dan kan ook die uit.

Lijkt mij als leek in ieder geval toch dat je maximaal wilt verkomen dat er stroom vanaf de PV komt, ook al hoort de PV zelf uit te schakelen. En ook dan kan die mogelijk nog wat "lekken" / afbouwen waardoor er nog tijdelijk stroom geleverd wordt? Zal waarschijnlijk niet mogen, maar als je de PV zelf uit zet en paar minuten wacht, of werkschakelaar uit zet, kan er in ieder geval echt geen stroom vanaf die kant de meterkast in gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArieR
RobertMe schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 13:32:
[...]

Lijkt mij dat de PV ook wel uit gezet mag worden? Of @ArieR moet er 's nachts aan werken, maar zelfs dan zou ik dat risico niet nemen. Of er zou nog een losse werkschakelaar (bij de PV) moeten zijn, dan kan ook die uit.

Lijkt mij als leek in ieder geval toch dat je maximaal wilt verkomen dat er stroom vanaf de PV komt, ook al hoort de PV zelf uit te schakelen. En ook dan kan die mogelijk nog wat "lekken" / afbouwen waardoor er nog tijdelijk stroom geleverd wordt? Zal waarschijnlijk niet mogen, maar als je de PV zelf uit zet en paar minuten wacht, of werkschakelaar uit zet, kan er in ieder geval echt geen stroom vanaf die kant de meterkast in gaan.
Er zit bij alle omvormers een werkschakelaar, deze zal ik allemaal omzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uaT
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 10:46

uaT

Als de hoofdschakelaar uitstaat doet de omvormer ook niets meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
uaT schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 13:52:
Als de hoofdschakelaar uitstaat doet de omvormer ook niets meer
* Zou niks mogen doen.

Zoals in al aangaf in mijn eerdere bericht. Ikzelf zou dan toch het zekere voor het onzekere nemen. Liever die 5 minuten extra daaraan spenderen dan denken veilig te werken en dat er dan toch "iets niet klopt". Ben je hier dagelijks mee bezig is het uiteraard een ander verhaal en ga je niet bij een klant het hele huis na om de PV (/meerdere PVs) uit en aan te zetten terwijl het niet nodig is. (+ is een eventuele controle in de kast of er echt geen spanning meer is ook sneller).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uaT

uaT

Tja, als je niet weet hoe het werkt kun je vanalles veronderstellen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
uaT schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 14:18:
Tja, als je niet weet hoe het werkt kun je vanalles veronderstellen
Ik weet wel hoe het werkt, en dat is dat ze af moeten schakelen. Maar dan nog zou ik voor mij eigen veiligheid er voor kiezen om de PV met de hand af te schakelen.

Het is immers ook niet voor niks dat je een PV sticker bij de groep moet plakken om duidelijk te maken dat er een PV is en er nog spanning zou kunnen zijn als de hoofdschakelaar uit is. Als dat afschakelen 100% gegarandeerd was (i.p.v. 99,9999%) was die hele PV sticker niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uaT

uaT

Die sticker is daarvoor eigenlijk ook niet nodig want er is geen situatie te bedenken waarbij je de automaat, aardlekschakelaar of hoofdschakelaar uitschakelt en er toch nog spanning op de PV groep blijft staan. (tenzij die in eilandbedrijf draait o.i.d.)
Je 100% en 99.99999% is een vreemde veronderstelling.

[ Voor 10% gewijzigd door uaT op 08-04-2025 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catdogsf
RobertMe schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 13:20:
[...]

Inhakende hierop. Situatie bij mij is een 40A hoofdaansluiting met een groepenkast met "origineel" alleen 2x een 40A aardlek (en daarachter de groepen). Later is er een PV geplaatst en hiervoor is een losse alamat geplaatst. Als ik het goed begrijp zou hier dus ook nog een REM automaat tussen moeten? Want mogelijk 40A vanaf het net 15A van de PV (3000W omvormer) is dan uiteraard meer dan de 40A aardleks. PV ligt overigens al 10 jaar. En kans dat er daadwerkelijk te veel door de kast is gegaan acht ik klein. Geen WP/elektrische auto/... in gebruik.
Hoe kan ik erachter komen wat voor hoofdaansluiting ikzelf heb? Want volgens mij heb ik 1x25A, of is dat niet mogelijk?

Edit: ik heb op de eindnota gekeken heb dus een 1x25A, maar dat zou dan toch betekenen dat het goed zit, want 25A hoofdaansluiting +15A zonnepanelen is dan toch 40A en dus veilig en geen REM nodig? @Verdicampo

[ Voor 11% gewijzigd door Catdogsf op 08-04-2025 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Catdogsf Kan wel; 1x 25 / 35 / 40 / 3x 25 zijn de gebruikelijke waardes.

edit: de registratie hiervan is lang niet altijd goed...

[ Voor 28% gewijzigd door onetime op 08-04-2025 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catdogsf
onetime schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 17:42:
@Catdogsf Kan wel; 1x 25 / 35 / 40 / 3x 25 zijn de gebruikelijke waardes.

edit: de registratie hiervan is lang niet altijd goed...
Oh, hoe kan je er dan achter komen?
Pagina: 1 ... 19 ... 34 Laatste