Welk merk installatie automaten vinden jullie nou het allerbeste?
Niet goedkoopste of beste koop, nee gewoon kwalitatief de beste.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
In jouw geval zou je theoretisch gezien (maar misschien haal je het daadwerkelijk) 5kW uit je omvormer kunnen krijgen, dus ~21.5A. Dat samen met je aansluiting van 25A is alsnog meer dan 40A.Catdogsf schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 15:19:
[...]
Hoe kan ik erachter komen wat voor hoofdaansluiting ikzelf heb? Want volgens mij heb ik 1x25A, of is dat niet mogelijk?
Edit: ik heb op de eindnota gekeken heb dus een 1x25A, maar dat zou dan toch betekenen dat het goed zit, want 25A hoofdaansluiting +15A zonnepanelen is dan toch 40A en dus veilig en geen REM nodig? @Verdicampo
Veiligheidstip: besef dat de diverse componenten zich bij het stukgaan niks aantrekken van jouw overtuiging dat dat onmogelijk was.uaT schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 15:03:
Die sticker is daarvoor eigenlijk ook niet nodig want er is geen situatie te bedenken waarbij je de automaat, aardlekschakelaar of hoofdschakelaar uitschakelt en er toch nog spanning op de PV groep blijft staan. [...]
De A-merken zijn op het gebied van installatieautomaten volgens mij erg vergelijkbaar.Technician- schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 18:00:
Welk merk installatie automaten vinden jullie nou het allerbeste?
[ Voor 21% gewijzigd door Juerd op 09-04-2025 05:05 ]
Mooi spul, maar het is onderhand meer iets voor een museum dan om te blijven gebruiken.Catdogsf schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 12:00:
Edit: dit was trouwens de oude stoppenkast die er meer dan 40 jaar ingezeten heeft, hoe denken jullie daar dan eigenlijk over?
[Afbeelding]
Heb je je hoofdzekeringen al eens zodanig overbelast dat ze zijn aangesproken? Veel mensen maken dat nooit mee. Als het met kroonsteentjes aan elkaar zou zitten zou het in de meeste gevallen ook wel goed gaan. Maar het is er juist voor die uitzonderlijke situatie, die je vooraf niet verwachtte. Ook tijdens het midzomerkerstdiner om lunchtijd moet je huis niet in de fik vliegen.RobertMe schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 13:20:
[...]
PV ligt overigens al 10 jaar. En kans dat er daadwerkelijk te veel door de kast is gegaan acht ik klein.
Ooit, lang lang lang geleden, hebben mijn ouders dat wel eens gehad. Dat de hoofdzekering (stop) er uit vloog. Is toen volgens mij ook een zwaardere voor terug gezet (25A => 35A denk ik).Juerd schreef op woensdag 9 april 2025 @ 05:14:
[...]
Heb je je hoofdzekeringen al eens zodanig overbelast dat ze zijn aangesproken? Veel mensen maken dat nooit mee.
Tja, hoe test je de verschillen als ze allemaal goed werken?Juerd schreef op woensdag 9 april 2025 @ 04:59:
[...]
De A-merken zijn op het gebied van installatieautomaten volgens mij erg vergelijkbaar.
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
[ Voor 21% gewijzigd door royduf op 09-04-2025 11:02 ]
In theorie zouden alledrie de bruine draden op dezelfde fase kunnen zitten. Maar dan heb je wel een hele creatieve monteur gehad die de boel nodeloos ingewikkeld (en niet functioneel) heeft gemaakt. Dus ik zou er gewoon vanuit gaan dat ze alledrie van een andere fase komen. En dan kan je in het bovenste deel van je kast gaan kijken welke groepen er dan bij elkaar op één fase zitten als je dat wil weten.royduf schreef op woensdag 9 april 2025 @ 11:01:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb een 3 x 25A aansluiting met nog een oude stoppenkast
Mijn zonnepanelen hebben een aparte groep gekregen met een installatieautomaat.
En verder heb ik 8 groepen voor ons huis.
Als ik de kast open maken zie ik 3 bruine draden van beneden komen.
Mag je dan concluderen dat de 8 groepen op verschillende 3 fases zijn aangesloten?
Of kunnen 3 bruine draden ook uit 1 fase komen.
Thanxs!
Zo scherp als een voetbal!
Waarom schroef je niet gewoon even de kap van de kast van je eigen hoofdschakelaar eraf? Die zit direct daar onder de kap die je er nu afgehaald hebt, en dan zie je meteen hoe die drie bruine draden op de HS aangesloten zijn, en hoe het onder de HS aangesloten is (of daar óók die drie draden uit komen)royduf schreef op woensdag 9 april 2025 @ 11:01:
Als ik de kast open maken zie ik 3 bruine draden van beneden komen.
Mag je dan concluderen dat de 8 groepen op verschillende 3 fases zijn aangesloten?
Of kunnen 3 bruine draden ook uit 1 fase komen.
Thanxs!
-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!
Als de aardcircuitimpedantie laag genoeg is ( bv bij TN-stelsel en daar lijkt het hier op) is een aardlekbeveiliging op een PVgroep helemaal niet nodig, ook niet verplicht. Die kabelinvoer in de lasdoos is een zootje en zou wel moeten worden aangepast.BrainCrash schreef op woensdag 9 april 2025 @ 12:02:
[...]
Los daarvan vind ik het veel opmerkelijker dat je zonnepaneel-installateur blijkbaar vrolijk besloten heeft om die installatieautomaat van de zonnepanelen geheel zonder aardlekbeveiliging aan te sluiten, zo lijk ik te zien.
[ Voor 7% gewijzigd door uaT op 09-04-2025 17:08 ]
Let dan wel heel goed op dat je met de meetpennen niet uitschiet en kortsluiting maakt tussen twee fasen of tussen fase en nul. Met dit soort kasten, zonder enige afscherming, wordt het je wel heel makkelijk gemaakt om die fout te maken.Dartlink schreef op woensdag 9 april 2025 @ 11:26:
En aangezien je toch het koper ziet, even een multimeter op 2 van de kabels en kijken of je ~400 volt binnenkrijgt.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Bij 3 eigen en 1 andere ALS zelfde bevinding. Indien afgeschakeld meet ik verbinding tussen L en N, gemeten op de afgaande kant. Zojuist de multimeter gepakt. Ene 380 Ohm, andere 1.4 kOhm, weer een andere schommelt wat in waarde. ABB F202A, nog geen jaar. Ik vermoed dan toch een brug in het circuit van de ALS? Is dat dan gangbaar omdat ik deze bevinding ook ergens anders heb?onetime schreef op donderdag 10 april 2025 @ 16:36:
@DiggerStubble Als het goed is niet... het hoort zoals je het verwacht.
Misschien is de electronica uitgebrand en maakt sluiting... (meet je dit alleen met een meter of is een voorliggende zekering eruit gegaan?)
Dat kan bij een aardlek of alamat die een voedende en een gebruikers kant heeft maar verkeerd om was aangesloten.
Heb je de bedrading van de afgaande kant eraf gehaald, of alle groepen erachter afgeschakeld? Zo niet, dan meet je waarschijnlijk de weerstand van de aangesloten apparatuur.DiggerStubble schreef op donderdag 10 april 2025 @ 17:27:
[...]
Bij 3 eigen en 1 andere ALS zelfde bevinding. Indien afgeschakeld meet ik verbinding tussen L en N, gemeten op de afgaande kant. Zojuist de multimeter gepakt. Ene 380 Ohm, andere 1.4 kOhm, weer een andere schommelt wat in waarde. ABB F202A, nog geen jaar. Ik vermoed dan toch een brug in het circuit van de ALS? Is dat dan gangbaar omdat ik deze bevinding ook ergens anders heb?
Een PV-groep die een aardlekschakelaar deelt met gebruikersgroepen lijkt me geen goed idee. Ik zou deze op een aparte, eigen aardlekautomaat verwachten, direct na de hoofdschakelaar.Matrox001 schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 09:41:
Inmiddels mijn krappe meterkast vervangen door een wat meer toekomstbestendig geheel.
Maar heb nu het probleem dat er om de haverklap een aardlekschakelaar eruit klapt. Tot nu toe is dat alleen in de ochtend gebeurt.
Grootste verschil met de vorige situatie is, naast een totale herverdeling van groepen en fasen, nu de zonnepanelen met de grootverbruikers op dezelfde fase zitten. Het is de aardlekschakelaar waar deze groepen op zitten die er steeds uit klapt.
Voor zover ik weet zat de groep van de pv voorheen niet achter de (toen enige) aardlekschakelaar.
Is het waarschijnlijk dat de oorzaak daar gezocht moet worden?
Dit is de schakelaar waar voorheen de pv achter zat. Deze zag er anders uit dan de rest. Weet niet of dat kwam omdat hij nieuwer was of omdat hij ook daadwerkelijk wat anders deed.
[Afbeelding]
Begin me steeds meer af te vragen of de operatie van de volstrekt probleemloze 1 fase naar 3 fase met veel gedoe wel zo’n goed idee was, maar weer terug lijkt me niet meer aan de orde.
Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly
PV-omvormers hebben doorgaans van nature een bepaalde lekstroom naar aarde, waardoor het onhandig is om ze achter een 30 mA aardlekschakelaar te zetten. Een 30 mA aardlekschakelaar mag al trippen vanaf een verschil van 15 mA en de grens zal in de praktijk meestal rond de 23 mA liggen. Lees de gebruiksaanwijzing van je omvormer eens, want er is een goede kans dat daar een aardlekschakelaar van minstens 100 of 300 mA wordt geadviseerd.Matrox001 schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 09:41:
[...]
Maar heb nu het probleem dat er om de haverklap een aardlekschakelaar eruit klapt. [...] nu de zonnepanelen met de grootverbruikers op dezelfde fase zitten. Het is de aardlekschakelaar waar deze groepen op zitten die er steeds uit klapt.
Voor zover ik weet zat de groep van de pv voorheen niet achter de (toen enige) aardlekschakelaar.
[ Voor 4% gewijzigd door Juerd op 11-04-2025 11:41 ]
Dank u voor dit gedetailleerde antwoord. Ben ik naïef als ik vind dat een electriciën me hierop moet wijzen?Juerd schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 11:39:
[...]
PV-omvormers hebben doorgaans van nature een bepaalde lekstroom naar aarde, waardoor het onhandig is om ze achter een 30 mA aardlekschakelaar te zetten. Een 30 mA aardlekschakelaar mag al trippen vanaf een verschil van 15 mA en de grens zal in de praktijk meestal rond de 23 mA liggen. Lees de gebruiksaanwijzing van je omvormer eens, want er is een goede kans dat daar een aardlekschakelaar van minstens 100 of 300 mA wordt geadviseerd.
Als de omvormer samen met verbruikersgroepen op dezelfde aardlekschakelaar zit, dan zal dat 30 mA moeten zijn omdat hoger niet is toegestaan voor normale groepen. Daarom zit de PV-groep in het algemeen op z'n eigen aardlekbeveiliging, in de praktijk meestal uitgevoerd met een 300 mA aardlekautomaat. Op die groep dient de aardlekbeveiliging voor foutbescherming en niet voor aanvullende bescherming.
Als een PV-omvormer achter een 30 mA aardlekschakelaar werkt, is dat mooi meegenomen, want het is wel veiliger. Maar als de aardlekschakelaar continu tript en je weet niet precies waarom, dan is het eerste dat ik zou proberen om die PV-groep z'n eigen 300 mA aardlekautomaat te geven.
Dat heeft niets met elkaar te maken. De stelregel is vier groepen per aardlekschakelaar. Heb jij 12 groepen of minder in huis dan is het logisch om ze evenredig 4/4/4 over de drie aardlekschakelaars en drie fases te verdelen.Matrox001 schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 11:47:
[...]
Dank u voor dit gedetailleerde antwoord. Ben ik naïef als ik vind dat een electriciën me hierop moet wijzen?
Aanvullend weer een leken vraag: kunnen groepen wel op dezelfde fase zitten maar achter een verschillende aardlekschakelaar? Óf heeft dat niets met elkaar te maken?
Precies zo heb ik het ook gedaan. PV zit op de voormalige groep van de wasmachine (die niet in de badkamer staat). De verdeler zit achter een eigen B20 en 30mA ALS. Had ook mijn voorkeur boven een 300mA ALS.Juerd schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 11:39:
[...]
Als de omvormer samen met verbruikersgroepen op dezelfde aardlekschakelaar zit, dan zal dat 30 mA moeten zijn omdat hoger niet is toegestaan voor normale groepen. Daarom zit de PV-groep in het algemeen op z'n eigen aardlekbeveiliging, in de praktijk meestal uitgevoerd met een 300 mA aardlekautomaat. Op die groep dient de aardlekbeveiliging voor foutbescherming en niet voor aanvullende bescherming.
Als een PV-omvormer achter een 30 mA aardlekschakelaar werkt, is dat mooi meegenomen, want het is wel veiliger. Maar als de aardlekschakelaar continu tript en je weet niet precies waarom, dan is het eerste dat ik zou proberen om die PV-groep z'n eigen 300 mA aardlekautomaat te geven.
Hier zou ik me geen zorgen over maken, maar wel handig om te weten hoeveel vermogen je omvormer heeft. Als ik ervan uitga dat je naar 3x25 bent gegaan ipv 1x40 dan zou het voor je bedrading eigenlijk veiliger zijn gewordenMatrox001 schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 09:41:
Begin me steeds meer af te vragen of de operatie van de volstrekt probleemloze 1 fase naar 3 fase met veel gedoe wel zo’n goed idee was, maar weer terug lijkt me niet meer aan de orde.
[ Voor 16% gewijzigd door Verdicampo op 11-04-2025 13:37 ]
[ Voor 6% gewijzigd door Septillion op 12-04-2025 09:15 ]
Heb 3 kWp.Verdicampo schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 13:34:
[...]
Een vuistregel meen ik is 10mA per kWp, dus dat zit bij net goed met 3kWp. Hoeveel kWp heb jij @Matrox001?
Kan daar in de installatiehandleiding niets over vinden. Het hele woord aardlek komt er niet in voor.Lees de gebruiksaanwijzing van je omvormer eens, want er is een goede kans dat daar een aardlekschakelaar van minstens 100 of 300 mA wordt geadviseerd.
[ Voor 26% gewijzigd door Matrox001 op 11-04-2025 15:17 ]
Hoe ik het als leek begrepen heb zal het (zwaar) verbruiken zeker helpen om een te hoog voltage tegen te gaan. Maar het voltage kan alsnog te hoog worden. Waarbij een en ander ook afhankelijk zal zijn van de aderdikte (van PV naar meterkast).Matrox001 schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 14:51:
Vandaag zie ik overvoltage fouten binnenkomen terwijl mijn ev op dezelfde fase staat te laden als de pv levert. Er gaat volgend homewizard helemaal niets naar het net.
Redeneer ik hier nu ook weer verkeerd en heeft ook dat weer niets met elkaar te maken? Heb toch echt op meerdere plaatsen gelezen dat ik die fouten kan tegengaan door mijn opgewekte stroom zelf op te souperen.
Tsja, die factor was bij mij tot nu toe buiten beeld. Maar feit is dat ik deze meldingen toen ik nog een 1-fase aansluiting had nooit kreeg. De aderdikte zal in die tijd niet veranderd zijn denk ik.RobertMe schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 16:10:
[...]
Waarbij een en ander ook afhankelijk zal zijn van de aderdikte (van PV naar meterkast).
Dan verwacht ik eigenlijk dat je PV nu toevallig op een andere fase is gekomen dan waarop jij zat aangesloten in je oude situatie.Matrox001 schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 16:47:
[...]
Tsja, die factor was bij mij tot nu toe buiten beeld. Maar feit is dat ik deze meldingen toen ik nog een 1-fase aansluiting had nooit kreeg. De aderdikte zal in die tijd niet veranderd zijn denk ik.
Ik weet het. Correlatie is geen causaliteit, maar dat die meldingen precies op de dag van het wisselen van aansluiting begonnen te verschijnen vind ik toch net iets te toevallig.
Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!
Zou deze aardlekautomaat ook wat ruimte geven links en rechts. Dan kan deze de warmte wat beter kwijtDalma schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 21:13:toon volledige bericht
Hoi allemaal !
Ik wil graag een laadpaal aansluiten (tesla wall charger gen3)
Ergens op tweakers had ik gelezen dat ik een aardlekautomaat nodig heb van 16a of 20a.
Hager aardlekautomaat 4-polig 20A B-kar 30mA
Hager aardlekautomaat 4-polig 16A B-kar 30mA
Ik hou het even bij hager omdat alles van hager is in de meterkast. Ik heb een 3fase 3x25 thuis en zal met 11KW gaan laden max.
De een geeft aan dat de 16a ruim voldoende is, de ander roept 20a , omdat de 16a bij langdurig laden warm kan worden. Mocht iemand hier ervaringen mee hebben dan houd ik mij aanbevolen!
Waar ik even mee zit is de kamrail. Ik heb geen extra aardlekschakelaar nodig voor de aardlekautomaat maar de kamrail is te kort.
Zie foto. Je hebt bij hager maten van 4 5 6 en 7, en ik lees ook iets van verbindingsrails maar kan niet echt goed vinden hoe ik de KB4FN zou kunnen verlengen zodat ik de aardlekautomaat erop kan zetten.
Iemand wat ideeen ?
[Afbeelding]
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Als ik het zo lees wil/moet je een 3F+N alamat hebben, die kan sowieso niet bij op die kamrail die je daar op de foto hebt.Dalma schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 21:13:toon volledige bericht
Hoi allemaal !
Ik wil graag een laadpaal aansluiten (tesla wall charger gen3)
Ergens op tweakers had ik gelezen dat ik een aardlekautomaat nodig heb van 16a of 20a.
Hager aardlekautomaat 4-polig 20A B-kar 30mA
Hager aardlekautomaat 4-polig 16A B-kar 30mA
Ik hou het even bij hager omdat alles van hager is in de meterkast. Ik heb een 3fase 3x25 thuis en zal met 11KW gaan laden max.
De een geeft aan dat de 16a ruim voldoende is, de ander roept 20a , omdat de 16a bij langdurig laden warm kan worden. Mocht iemand hier ervaringen mee hebben dan houd ik mij aanbevolen!
Waar ik even mee zit is de kamrail. Ik heb geen extra aardlekschakelaar nodig voor de aardlekautomaat maar de kamrail is te kort.
Zie foto. Je hebt bij hager maten van 4 5 6 en 7, en ik lees ook iets van verbindingsrails maar kan niet echt goed vinden hoe ik de KB4FN zou kunnen verlengen zodat ik de aardlekautomaat erop kan zetten.
Iemand wat ideeen ?
[Afbeelding]
[ Voor 11% gewijzigd door Annuk op 11-04-2025 21:54 ]
[ Voor 11% gewijzigd door Wuursj op 11-04-2025 21:57 ]
droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst
Ok dit is al een stuk duidelijker van die kamrails en logisch.Annuk schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 21:47:toon volledige bericht
[...]
Als ik het zo lees wil/moet je een 3F+N alamat hebben, die kan sowieso niet bij op die kamrail die je daar op de foto hebt.
Ten eerste is die kamrail voor 1F+N, ten tweede zou het passen je wilt geen alamat achter een vergelijkbare aardlekschakelaar, want dan gaat alsnog je aardlekschakelaar ook uit met de rest wat daar achter zit.
Maak eens een totale overzichtsfoto, dat maakt iets meer duidelijk, want je hebt onder deze kast nog een kast, en je hebt er ook nog iets naast hangen zo te zien.
Edit: als je alleen daar plaats hebt moet je de huidige kamrail vervangen voor deze:
https://www.sandervunderi...kam-4-posities-kb4fn.html
En dan kan je er uit dit lijstje 1 bestellen:
https://www.sandervunderi...tomaat-4-polig-0-03a.html
Mits je een 30mA nodig bent, moet je een 300mA dan moet je een ander soort. Tevens dus wat @Wuursj zegt je moet je 3 fases en je nul ook nog ergens vandaan halen.
Nee, want je hebt geen ALS en losse automaten bij een ALMAT. Daarmee is het simpeler: onder de ingangen, boven de uitgang.Dalma schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 22:13:
[...]
Ik heb eerder een ALS met 4 automaten aangesloten en een kamrail en dan gaan de 1f+n) aan de bovenkant van de ALS , en de kamrail verdeelt het over de automaten. Dit werkt ondanks dat ik een volkomen leek ben, naar behoren. Niks is afgefikt 😜.
Maar Werkt het hetzelfde als met een alamat ?
[ Voor 138% gewijzigd door Wuursj op 11-04-2025 23:21 ]
droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst
Dat is de bodemwarmtepomp@Dalma Je hebt naast je hoofdschakelaar al een 3-fase alamat zittenWat zit hier aan? Kookplaat? ivm C-karakteristiek.
Eens! Als ik zie op filmpjes zie hoe netjes het kan, dan is dit voor een nieuwbouwwoning vrij kansloos.Persoonlijk zou ik het splitten aan de bovenkant van de hoofdschakelaar liever met twin adereindhulzen gedaan hebben ipv al dat open koper.
[ Voor 8% gewijzigd door Dalma op 11-04-2025 23:54 ]
Wuursj schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 22:15:
Persoonlijk zou ik het splitten aan de bovenkant van de hoofdschakelaar liever met twin adereindhulzen gedaan hebben ipv al dat open koper.
Dit is gewoon hoe een Hager Vision kast voorbedraad uit de doos komt. Die draden zit een ongeïsoleerde adereindhuls op.Dalma schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 23:29:
Eens! Als ik zie op filmpjes zie hoe netjes het kan, dan is dit voor een nieuwbouwwoning vrij kansloos.
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Ze mogen niet op dezelfde eindgroep, maar dat is wat anders dan dat ze geen automaat mogen delen. Het mag bijvoorbeeld wel op dezelfde distributiegroep, of achter dezelfde hoofdautomaat, of samen achter een remautomaat.Septillion schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 13:44:
@Verdicampo Verbruikers en PV mogen geen automaat delen. Helaas wel de aardlekschakelaar ook al is dat dus niet zo handig.
[ Voor 32% gewijzigd door The_Scarabial op 12-04-2025 21:42 ]
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Wat @Septillion al zegt stukje vooruitgang & innovatie, tevens hebben de 1 module brede alamats iets minder warmte dispensatie.The_Scarabial schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 21:37:
Ik heb een vraag over een aardlekautomaat van ABB. Wat is het verschil tussen een normale alamat en een alamat van 1 module breed van ABB. Zou mij een hoop ruimte schelen. Zitten er nog nadelen aan die van 1 module breed? minder betrouwbaar ofzo?
Hier wat @Jim423 al zegt, wat voor hoofdzekeringen, en met welk vermogen wil je gaan laden.Voor mn toekomstige (over enkele maanden) laadpaal wil ik al meteen een 3 fasen aardlekautomaat laten plaatsen in de nieuwe groepenkast, moet dat dan een 16A zijn, of kan dat ook een 20A zijn? Mijn nieuwe 3 fase aansluiting wordt 3x25A.
Ik denk smeltzekeringen, echter weet ik niet of ze die gaan vervangen voor automaten bij de upgrade van m’n aansluiting.Jim423 schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 22:19:
Hoofdautomaten of smeltzekeringen?
Welke aardlekautomaten gaat het om? Ik zou geen spanningsafhankelijke nemen.
Ga denk ik toch maar voor de 1 module brede variant dan.Annuk schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 22:52:toon volledige bericht
[...]
Wat @Septillion al zegt stukje vooruitgang & innovatie, tevens hebben de 1 module brede alamats iets minder warmte dispensatie.
En daarbij zijn de 1 module brede alamats iets duurder dan de 2 module brede versie, maar je kunt er wel meer kwijt in 1 kast.
Kijk ik bij Sander Vunderink zit er afgerond €9 verschil tussen de 1 en 2 module brede alamats.
Voor die €9 kan je 9 alamats van 1 module breed meer kopen voordat je een nieuwe kast (€83) moet bijkopen
[...]
Hier wat @Jim423 al zegt, wat voor hoofdzekeringen, en met welk vermogen wil je gaan laden.
Als je met ong 13A gaat laden is een 3x16A genoeg, wil je met 3x16A gaan laden zou ik een 3x20A alamat adviseren zodat je de 80% regel alsnog handhaaft.
Dus zonder meer info kunnen wij ook niet meer zeggen wat je het beste kunt aanschaffen.
[ Voor 17% gewijzigd door SPT op 13-04-2025 12:02 ]
2 Nm, weet je zeker dat dat klopt voor "de meeste ABB automaten"? De meeste automaten zijn smal en hebben kleine schroefjes. De meeste andere dingen zijn breed en hebben grote schroeven, en een aandraaimoment van meer dan 2,0 Nm (bijv. voor F202 aardlekschakelaars 2,8 Nm). ABB specificeert dat je die moet controleren met 2,0 Nm na montage.SPT schreef op zondag 13 april 2025 @ 11:54:
Nu draai ik altijd alles netjes op moment aan (2Nm bij de meeste ABB automaten). Maar moet ik die kleinere schroeven (platte kop) ook op 2Nm aandraaien? Lijkt gevoelsmatig erg hard.
M3 | 0,5 Nm | |
---|---|---|
M3,5 | 0,8 Nm | |
M4 | 1,2 Nm | |
M5 | 2,0 Nm | |
M6 | 2,5 Nm | |
M8 | 3,5 Nm |
[ Voor 5% gewijzigd door Juerd op 13-04-2025 13:34 ]
Het antwoord is hierboven al gegeven. Kleine aanvulling:Dalma schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 22:13:toon volledige bericht
[...]
Ok dit is al een stuk duidelijker van die kamrails en logisch.
Bij deze een volledige foto.
Het splitten snap ik ook, alledrie de fasen + n moeten naar de nieuwe alamat. Die oude kamrail vervang ik door de 4 variant.
@Wuursj ik snap wat je zegt over het uitbesteden, alleen ik ben secuur met werken. Als ik weet wat er exact moet gebeuren dan moet dat wel goedkomen.
Nu alleen ja ik weet het , nog een aantal domme vragen. Dat splitten, wat zou het advies zijn gezien het plaatje. Vanaf de hoofdschakelaar (die lijkt al behoorlijk vol) of de 3 ALSen gebruiken dmv een aftakblokje?
De draden (3f + n) gaan die direct op de alamat ?
Ik heb eerder een ALS met 4 automaten aangesloten en een kamrail en dan gaan de 1f+n) aan de bovenkant van de ALS , en de kamrail verdeelt het over de automaten. Dit werkt ondanks dat ik een volkomen leek ben, naar behoren. Niks is afgefikt 😜.
Maar Werkt het hetzelfde als met een alamat ?
[Afbeelding]
[ Voor 20% gewijzigd door Out.of.Control op 14-04-2025 09:36 ]
[ Voor 8% gewijzigd door Juerd op 14-04-2025 12:53 ]
[ Voor 31% gewijzigd door uaT op 14-04-2025 14:12 ]
35 mm² cylinder lift terminal with 2 terminal openings
for two wires or one wire and one busbar for cross wiring
Ik denk dat het wel OK is.- 35 mm² cylinder lift terminal with 2 terminal openings for two wires or one wire and one busbar for cross wiring
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Dank @Juerd. Die gang is een trappenhuis en die tuin is een gezamenlijke tuin met kinderen, dus liever geen geknutsel met geen of verkeerde aardlek.Juerd schreef op maandag 14 april 2025 @ 12:50:
@captnemo +1 voor de tekening en het besef dat je niet zomaar de 30 mA beveiliging kunt weglaten; d'r zijn zat mensen die voor die gemakkelijke maar gevaarlijke oplossing zouden gaan.
Het is idd voornamelijk vocht in de grondspots, ik weet niet hoe snel die aardstroom opbouwt, maar als het dus snel 150mA is door een druppel schiet ik niets op met een vertraagde aardlek in de CVZ.Juerd schreef op maandag 14 april 2025 @ 12:50:
@captnemo Die kortetijdsvertraagde RCD is als het goed is alleen tijdvertraagd bij heel kleine lekstroom. Bij 150 mA moet ie alsnog binnen 40 ms afschakelen. Of je hier wat aan hebt, ligt dus aan de aard van de fout, en ik vermoed eigenlijk dat je met buitenlampen eerder te maken hebt met binnengedrongen vocht dan met het opladen van condensatoren, en dat de lekstroom dus zo groot zal zijn dat je met deze oplossing niks opschiet.
Dat heeft ook niet veel zin als de lekstroom groter dan 'n heel klein beetje is. Die trippen gewoon nagenoeg tegelijkertijd.uaT schreef op maandag 14 april 2025 @ 14:10:
Je zou in de tuin een 10mA aardlekschakelaar kunnen plaatsen. Wel dan even tevoren de oorzaak van de lekstroom vinden.
Tegen ineens grote lekstroom helpt niets. Maar het zou kunnen dat binnendringend vocht de lekstroom langzaam laat oplopen. In dit geval ook meten is wetenJuerd schreef op maandag 14 april 2025 @ 18:13:
[...]
Dat heeft ook niet veel zin als de lekstroom groter dan 'n heel klein beetje is. Die trippen gewoon nagenoeg tegelijkertijd.
Na jullie antwoorden op deze post, had ik wat vragen ingestuurd naar de installateur, hier de mail die ik gestuurd had...Catdogsf schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 09:41:
Ik zag in het homewizard thuisbatterij topic berichten over veilige meterkasten, die maakte mij wel nieuwsgierig/zenuwachtig of mijn eigen meterkast wel echt veilig is, deze is trouwens een maand geleden vervangen (zie foto), hiervoor had ik nog een porselein stoppenkast, maar door uitbreiding van zonnepanelen naar 17 stuks (totaal 6500wp) dus laten vervangen... (nr 7 is leeg/reserve vandaar dat die uitstaat, is voor in de toekomst om een thuisbatterij op aan te sluiten)
[Afbeelding]
Heb het volgende antwoord teruggekregen, wat vinden jullie van deze reactieAfgelopen maand hebben jullie bij mij nieuwe zonnepanelen en een nieuwe meterkast geplaatst, nu heb ik over de meterkast een aantal vragen waar ik mee zit en op gewezen bent dat dit niet juist zou zijn geïnstalleerd door jullie monteur/elektricien...
1: Waarom is er geen REM automaat geplaatst, want de zonnepanelen en de netvoeding kunnen samen wel 55A trekken, terwijl de meterkast zelf op 40A is uitgevoerd, waardoor er straks in het ergste geval dingen kunnen gaan smelten.
2: De SEP aardlekautomaat is volgens mij niet spannings-onafhankelijk en is deze SEP wel geschikt voor voeding van beide kanten?
3: groep 5 en 6 is volgens mij een niet fysiek gekoppelde kookgroep? Dat moet wel zo zijn, want als 1 kant van de inductieplaat een sluiting krijgt moeten wel beide groepen zichzelf uitschakelen en niet dat er maar 1 groep uitgaat, want dan blijft er nog stroom doorheen lopen.
Hoop dat u mijn zorgen kan wegnemen en/of kan oplossen.
Beste Johan,toon volledige bericht
Dank je wel voor je vragen en je email:
Er is geen rem automaat geplaatst omdat je met jouw opstelling nooit de volle mep gaat opwekken. Hierdoor is dat niet nodig daarnaast is de omvormer krap afgezekerd zodat er nooit te veel stroom gaat lopen.
De sep automaat vorldoet aan de IEC-61009-1 dus deze is geschikt. Zie screenshot:
Qua kookgroep heb je helemaal gelijk. Ik ga even op zoek naar een bruggetje en zal deze naar je opsturen.
Laat gerust weten hoe ik je verder kan helpen.
[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 14-04-2025 20:30 . Reden: Quotes voor de leesbaarheid ]
“Let goed op de norm markering, alleen een EN 61009-1 markering zegt niets of het product spanning-onafhankelijk of spanning-afhankelijk is. Alleen de aanvullende markering EN 61009-2-1 zegt dat het product spanning-onafhankelijk is.”Catdogsf schreef op maandag 14 april 2025 @ 20:27:
[...]
Na jullie antwoorden op deze post, had ik wat vragen ingestuurd naar de installateur, hier de mail die ik gestuurd had...
[...]
Heb het volgende antwoord teruggekregen, wat vinden jullie van deze reactie
[...]
Ik ga proberen de lekstroom te meten, maar dat wordt dan niet de ineens te grote lekstroom. Als hij eenmaal triggert gaat hij daarna vrijwel direct weer.uaT schreef op maandag 14 april 2025 @ 18:28:
[...]
Tegen ineens grote lekstroom helpt niets. Maar het zou kunnen dat binnendringend vocht de lekstroom langzaam laat oplopen. In dit geval ook meten is weten
Dus je zegt eigenlijk dat ik moet vragen of die een markering EN 61009-2-1 heeft en daardoor dus spannings-onafhankelijk is, aangezien dat moet?DiggerStubble schreef op maandag 14 april 2025 @ 20:36:
[...]
“Let goed op de norm markering, alleen een EN 61009-1 markering zegt niets of het product spanning-onafhankelijk of spanning-afhankelijk is. Alleen de aanvullende markering EN 61009-2-1 zegt dat het product spanning-onafhankelijk is.”
https://www.se.com/nl/nl/...-65f467c1303084449308ae3d
Over het algemeen zit geen enkele electricien/installateur daarop te wachten, dus tenzij je een bevriende electricien hebt ben ik bang dat er niemand tegen redelijke prijzen daarin met je meegaat.The_Scarabial schreef op maandag 14 april 2025 @ 22:42:
zijn hier ook mensen die ervaring hebben met het bestellen van een groepenkast bij bijv. elektramat oid. en deze dan door een elektriciën laten installeren?
Die moeite kun je besparen. Er zijn maar twee modellen spanningsonafhankelijke aardlekautomaten van 1 module breed, van Siemens en van ABB. Aan de "E3" markering op jouw SEP aardlekautomaat kun je ook zien dat deze spanningsafhankelijk is.Catdogsf schreef op maandag 14 april 2025 @ 20:52:
[...]
Dus je zegt eigenlijk dat ik moet vragen of die een markering EN 61009-2-1 heeft en daardoor dus spannings-onafhankelijk is, aangezien dat moet?
Het staat zelfs in de screenshot aan de onderkant.Catdogsf schreef op maandag 14 april 2025 @ 20:27:
[...]
Na jullie antwoorden op deze post, had ik wat vragen ingestuurd naar de installateur, hier de mail die ik gestuurd had...
[...]
Heb het volgende antwoord teruggekregen, wat vinden jullie van deze reactie
[...]
Ik snap echt weinig van elektra, zelfs als ik het opzoek snap ik er nog niks van, kan ik nu aannemen omdat je zo reageert naar Xander en DiggerStubble dat het goed zit qua Sep in mijn meterkast?Annuk schreef op maandag 14 april 2025 @ 22:58:
[...]
Het staat zelfs in de screenshot aan de onderkant.
Minimale werkspanning minimaal 40Vac .
@DiggerStubble @Xander
[ Voor 41% gewijzigd door Catdogsf op 15-04-2025 00:18 ]
Dat is niet zo. Als de automaat van een kookgroep zichzelf uitschakelt, hoeft daarbij de andere automaat niet mee te gaan. Bij de meeste merken kookgroep gebeurt dat ook niet.Catdogsf schreef op maandag 14 april 2025 @ 20:27:
3: groep 5 en 6 is volgens mij een niet fysiek gekoppelde kookgroep? Dat moet wel zo zijn, want als 1 kant van de inductieplaat een sluiting krijgt moeten wel beide groepen zichzelf uitschakelen en niet dat er maar 1 groep uitgaat, want dan blijft er nog stroom doorheen lopen.
Het geeft (ook) aan dat het ding spanningsafhankelijk is.Catdogsf schreef op maandag 14 april 2025 @ 23:42:
[...]
Ik snap echt weinig van elektra, zelfs als ik het opzoek snap ik er nog niks van, kan ik nu aannemen omdat je zo reageert naar Xander en DiggerStubble dat het goed zit hoe het zit qua Sep?
Dankewel, voor je uitgebreide uitleg en dat ik wat geruster ben.Xander schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 00:16:toon volledige bericht
[...]
Het geeft (ook) aan dat het ding spanningsafhankelijk is.
Of een spanningsafhankelijke aardlekautomaat mag worden toegepast ligt er aan. Volgens NEN1010:2015 mag deze wel worden toegepast, zo lang hij niet benodigd is voor foutbescherming in een installatie welke wordt gebruikt en bediend door leken. Als de circuitimpedantie in jouw installatie laag genoeg is heb je geen aardlekbeveiliging nodig voor foutbescherming, maar dient de aardlekbeveiliging alleen als aanvullende bescherming. De circuitimpedantie kun je zelf niet eenvoudig meten helaas, maar ik heb de indruk dat in je oude groepenkast een aantal groepen ook niet door de aardlekschakelaar werd beveiligd, dat zou moeten betekenen dat de circuitimpedantie voldoende laag is (aangenomen dat het oude ooit goed was).
Volgens NEN1010:2020 mogen ze helemaal niet meer worden toegepast, maar die nieuwe norm is nog steeds niet aangewezen in het bouwbesluit / bbl dus die hoeft niet te worden toegepast.
Het is een beetje een welles/nietes verhaaltje o.a. afhankelijk van welke norm je toepast en het kennisniveau van de eindgebruiker dus. Veel belangrijker voor de veiligheid met PV is dat de automaat bidirectioneel is. Ik denk dat dit wel is aangezien er geen line/load markeringen op de automaat staan, maar ik weer dit niet zeker. Het nadeel van dit soort C-merken is dat je er ook geen duidelijke datasheets of installatiehandleidingen van vindt, die zouden misschien duidelijkheid geven.
Dat is niet per se zo. Zelfs EMAT heeft tegenwoordig uitgebreide datasheets (al twijfel ik soms aan de correctheid) en SEP heeft die al veel langer.Xander schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 00:16:
Het nadeel van dit soort C-merken is dat je er ook geen duidelijke datasheets of installatiehandleidingen van vindt
Dat "makkelijk" valt op de mobiele website een beetje tegen.Juerd schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 02:24:
[...]
Dat is niet per se zo. Zelfs EMAT heeft tegenwoordig uitgebreide datasheets (al twijfel ik soms aan de correctheid) en SEP heeft die al veel langer.
Van de SEP RCE1, de aardlekautomaat in kwestie, is het makkelijk te vinden:
Ik snap waar je met "onder de 50V naar toe wilt" maar dat maakt voor NEN1010 volgens mij weinig uit toch? Het blijft een toestel voor aardlekbeveiliging met een hulpspanningsbron, die bij een defect van de hulpspanningsbron niet automatisch uitschakelt (NEN1010 ≤ 2015) en het ding voldoet nog steeds niet aan NEN-EN-IEC 61009-2-1 (NEN1010 2020).Daaruit blijkt dat ze spanningsafhankelijk met een Umin van 40 V (dus onder 50 V) zijn, en bidirectioneel mogen worden gebruikt.
Ik snap dat het praktisch uitmaakt, maar het maakt IMO niet uit voor wat NEN1010 er over schrijft. Het blijft "een toestel voor aardlekbeveiliging met een hulpspanningsbron, die bij een defect van de hulpspanningsbron niet automatisch uitschakelt". Een "defect" kan ook een onderbroken nul zijn waarbij die aardlekautomaat <40V ziet maar er toch een gevaarlijke spanning ten opzichte van aarde op de installatie staat.leonbong schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 06:28:
Dat onder de 50V maakt wel uit, dat wordt ook wel veilige spanning genoemd.
Dat betekent dat aardlek werking werkt totdat het moment dat het niet meer nodig is.
Ik heb maar één fase dus die keuze is dan snel gemaaktSeptillion schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 07:05:
@sapphire Neuh, zo simpel is het dan. Alleen vooraf even bepalen op welke fase je hem wilt.
Dat is inderdaad redelijk kansloos...Xander schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 06:14:
[...]
Dat "makkelijk" valt op de mobiele website een beetje tegen.
[Afbeelding]
Schothorst/SEP beweert dat dit verplicht is om het als aanvullende beveiliging te mogen gebruiken, maar ik kon dat in de NEN 1010:2015 niet terugvinden. De grens van 50 V komt wel voor in weerstandsberekeningen met RA (waar ik denk dat het beter ZS had kunnen zijn) in de context van aardlekschakelaars, maar er staat volgens mij niet dat het daaronder niet meer hoeft.Ik snap waar je met "onder de 50V naar toe wilt" maar dat maakt voor NEN1010 volgens mij weinig uit toch?
Ey!! Macarena \o/
[ Voor 34% gewijzigd door Juerd op 15-04-2025 12:39 ]
Dank je voor de snelle reactie, scheelt weer een hoop graafwerkRaZ schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 12:37:
@PoisonRX
3x2,5mm2 is prima genoeg, 3x4mm2 is gewoon overkill achter een 16a zekering.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq