Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smartbikers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 22:46
Hoi, op advies van @onetime een apart topic gecreëerd.

Los van draden trekken en stopcontacten infrezen / aansluiten heb ik weinig ervaring met elektra. Ik wil dit graag snappen en uiteindelijk ook zelf uitvoeren(juiste volgorde lijkt me zo:)) Nu speelt er het volgende

Huidige situatie
We hebben op dit moment twee aansluitpunten voor buitenverlichting en die staan op dezelfde groep aangesloten als onze koelkast, wijnfrigo en wat lampen. Wij willen dit scheiden van elkaar zodat een storing in de tuin niet resulteert in een koelkast die uitspringt.

Toekomstige situatie
Wij willen drie aardlekautomaten voor 1) tuinverlichting 2) heater 1 en 3) heater 2 echter lopen wij nu aan tegen 1, mijn beperkte kennis en 2 ruimte in de meterkast.

Vraag:
1) Ik heb nu drie alamat's. Kan ik deze drie 1 fase alamats gebruiken hiervoor of moet ik toch meerdere 3 fase alamats 4 polig (of 1 aardlek en 3 installatieautomaten gebruiken? https://www.elektramat.nl...TA2MS4wLjAuMTk2ODAzODIzNA.

2) Mag je aansluitblokjes aan de onderkant doorlussen? M.a.w. we zien dat het aansluitblukje van de nul draad vol zit. Mag ik daar een blokje naast plaatsen en beide blokjes aan elkaar doorlussen?

3) Mag dat ook voor Fase?

4 Lus je het door met 6mm draad of zijn hier betere opties voor?

5) Bij het plaatsen van de 6mm draad in het aansluitblokje mag dat gewoon met dat koper vh draad of moet je het in een adereindhuls doen?

6) De aardlekautomaat heb ik het vermoeden dat de fase en nul (6mm draad) aan de onderkant moeten en de uitgaande draden 2.5mm aan de bovenkant kijkend naar de foto, klopt dit?

7) We hebben ook grijze fase draden echter geen 6mm grijs fase draad gekocht. Mag ik hiervoor zwart gebruiken of moet ik de draad markeren met iets van een grijze isolatietape
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OEjG971iIY8Vzi7fgfwh1l1-iEo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OBqMwp9HkWpSNnrHsrl4LouC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jYE7tJrArSaFNcfuIwggal0YOQc=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/9pJzk0hTIvYczOH7QbouW4gj.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g7P9VeVcQU7c5IioHIJeqyiBYvU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bXgeUw6ISjcrIQTajJHeKXpQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door Smartbikers op 01-04-2025 20:32 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Je hebt nu geen alamats, maar aardlekschakelaars in je groepenkast.
Kijk even de termen in de TS van het elektra topic, dan heb je de rest ook meteen scherp.

Of snap ik het niet en bedoel je dat je al 3 nieuwe losse alamats hebt liggen?
De aansluit aftakblokjes die ik zie, zitten aan de bovenkant in het midden, na de automaten. Niet verder aftakken daar.
Aan de onderkant van die automaten zitten kamrails. Die zou je mogen "doorlussen". Kan niet want dan zit je achter een aardlek...

1. 3 1fase alamats.
2&3. ja. Met voldoende dik draad.
. . Wat je ook kan doen, is de alamats per fase naast de aardlek, en dan !-met dezelfde dikte draad-! (anders maakt de dunste van de twee niet voldoende contact) vanuit de kooiklem (als het dat inderdaad zijn!) van de aardlek doorverbinden met een alamat. Dan heb je ze gelijk verdeeld over de fases. Of in ieder geval op de onderste rail naast de aardleks, en de hoofdschakelaar en 3fase groep voldoende naar rechts schuiven.
4. 6 of dikker... minstens dezelfde dikte die er verder is gebruikt.
5. massief zonder huls, flex met huls. omdat de schroef op de draad komt. (geen kooiklem)
6. volgens de plaatjes op dat karton inderdaad.
7. mooiste is de voedende fases inderdaad zoveel mogelijk dmv kleur te onderscheiden. Gelijk aan de rest. Kan met krimpkous of tape.

Weet je nu misschien toch al genoeg?

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smartbikers
..

[ Voor 115% gewijzigd door Smartbikers op 01-04-2025 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smartbikers
onetime schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 20:40:
Je hebt nu geen alamats, maar aardlekschakelaars in je groepenkast.
Kijk even de termen in de TS van het elektra topic, dan heb je de rest ook meteen scherp.

Of snap ik het niet en bedoel je dat je al 3 nieuwe losse alamats hebt liggen?
De aansluit aftakblokjes die ik zie, zitten aan de bovenkant in het midden, na de automaten. Niet verder aftakken daar.
Aan de onderkant van die automaten zitten kamrails. Die zou je mogen "doorlussen". Kan niet want dan zit je achter een aardlek...

1. 3 1fase alamats.
2&3. ja. Met voldoende dik draad.
. . Wat je ook kan doen, is de alamats per fase naast de aardlek, en dan !-met dezelfde dikte draad-! (anders maakt de dunste van de twee niet voldoende contact) vanuit de kooiklem (als het dat inderdaad zijn!) van de aardlek doorverbinden met een alamat. Dan heb je ze gelijk verdeeld over de fases. Of in ieder geval op de onderste rail naast de aardleks, en de hoofdschakelaar en 3fase groep voldoende naar rechts schuiven.
4. 6 of dikker... minstens dezelfde dikte die er verder is gebruikt.
5. massief zonder huls, flex met huls. omdat de schroef op de draad komt. (geen kooiklem)
6. volgens de plaatjes op dat karton inderdaad.
7. mooiste is de voedende fases inderdaad zoveel mogelijk dmv kleur te onderscheiden. Gelijk aan de rest. Kan met krimpkous of tape.

Weet je nu misschien toch al genoeg?
Dank voor je bericht! De huidige installatie is inderdaad met drie aardlekschakelaars. Ik heb inderdaad al drie aardlekautomaten thuis liggen https://www.elektramat.nl...TA2MS4wLjAuMTk2ODAzODIzNA

Mijn beeld was als volgt (dat beeld is overigens meer op basis van wat ik gelezen heb en ik besef me terdege dat ik op het gebied van groepenkastkennis / elektra een newbie ben).

Drie aardlekautomaten in de groepenkast ophangen tussen aardlekschakelaars en hoofdschakelaar.
Vanaf de onderkant aardlek drie fase draden naar de drie alamats toevoegen en hetzelfde met de nul.

Is dit mogelijk? Of moet ik zowel fases als nul vanuit de blauw.grijs/zwarte blokjes halen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XvKkI5wOY7HvqqFN5OEDwsIP_Qs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s1YC1yYaKXcl7pep07acQKhJ.jpg?f=fotoalbum_large

Op dit moment komen de onderkant van de aardlekschakelaars fasen en nul vanuit die blokjes onderop. Die kan ik evt uitbreiden en doorlussen indien nodig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GDSh1mtQqTzk0t4oWn8uqbZkGB4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1bT1UUFLDOdLpX3709nDgiRP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Wat je hier aangeeft is wat ik ook al voorstelde. Lijkt me de beste / simpelste oplossing.
Met de opmerkingen die ik erbij maakte.

PV is weer nieuwe informatie:
In principe, met 16A PV en 25A van het net, zou je je aardleks kunnen overbelasten. 16+25=41 > 40.
Maar als je omvormer geen 11kW kan leveren wordt het al helemaal een theoretisch probleem.
En als je alleen alamats zou gebruiken dan heb je dat probleem gewoon echt totaal niet meer.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Als je toch de draden naar de aardleks los hebt, sluit ze dan aan op volgorde; bruin, zwart, grijs.
Al lijkt dat een probleem met je tekening en niet met de kast zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smartbikers
onetime schreef op woensdag 2 april 2025 @ 00:18:
Wat je hier aangeeft is wat ik ook al voorstelde. Lijkt me de beste / simpelste oplossing.
Met de opmerkingen die ik erbij maakte.

PV is weer nieuwe informatie:
In principe, met 16A PV en 25A van het net, zou je je aardleks kunnen overbelasten. 16+25=41 > 40.
Maar als je omvormer geen 11kW kan leveren wordt het al helemaal een theoretisch probleem.
En als je alleen alamats zou gebruiken dan heb je dat probleem gewoon echt totaal niet meer.
Dank voor je hulp tot dusver. Is het verstandig om ze vanuit de aardlek door te lussen naar de altmat of zal ik ze vanaf die aansluit/verdeelblokjes beneden op de rails pakken?

Tevens begrijp ik je bericht over overbelasting nog niet precies. Heb je hier misschien een voorbeeld van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Je verdeelblokjes zijn toch vol? Zo nee, uit de blokjes, zo ja door lussen vanuit de aardleks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Smartbikers https://search.abb.com/li...umentPartId&Action=Launch

[ Voor 5% gewijzigd door onetime op 02-04-2025 12:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19-06 22:37
En bij nieuwe draden geen rondjes meer draaien, dat zijn mini spoelen (warmte en verlies). 1x rond kan weinig kwaad maar beter is om de draden met een boogje te leggen en lussen te vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Groningerkoek Inderdaad 1x kan geen kwaad en is wel zo netjes. In mijn ogen de netste oplossing.
Een boogje lijkt erg veel op een lus / winding. Neem de netste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smartbikers
Top! Dank voor jullie hulp. Dit maakt het voor mij een stuk meer helder.

Ik sluit een extra verdeelblokje bij en dan haal ik 1 nul kabel los, die gebruik ik om een brug te maken naar het tweede nul verdeelblokje en daar sluit ik de rest van de nul kabels op aan.
Bij fase grijs,bruin en zwart heb ik nog een extra opening aanwezig. Dan sluit ik daarna elk aardlekautomaat met Of een bruine, óf een grijze óf een zwarte aan.

Overbelasting ga ik denk ik niet krijgen aangezien de hearers ‘s avonds aan kunnen gaan als de pv niks of weinig meer opwekt.

Ik ga me weer even verder inlezen.

[ Voor 41% gewijzigd door Smartbikers op 02-04-2025 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Smartbikers De alamats kunnen toch wel 6mm2 aan??? Eigenlijk moeten de draden tot aan de beveiliging allemaal de maximale stroom in de hele kast aan kunnen. Maar een alamat of gewone enkele groep heeft ook voor de beveiliging nauwelijks kans op een hogere stroom dan die beveiliging toelaat.

Als die draden goed vast zitten in het blokje dan kan dat. Staat toch in de specs van dat blokje?
Ieder gat heeft zijn eigen schroef, dus die zijn onafhankelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smartbikers
onetime schreef op woensdag 2 april 2025 @ 21:55:
@Smartbikers De alamats kunnen toch wel 6mm2 aan??? Eigenlijk moeten de draden tot aan de beveiliging allemaal de maximale stroom in de hele kast aan kunnen. Maar een alamat of gewone enkele groep heeft ook voor de beveiliging nauwelijks kans op een hogere stroom dan die beveiliging toelaat.

Als die draden goed vast zitten in het blokje dan kan dat. Staat toch in de specs van dat blokje?
Ieder gat heeft zijn eigen schroef, dus die zijn onafhankelijk.
Dank! Ik had verkeerd gekeken de alamats kunnen uiteraard 6mm kabel hebben. Ik dacht dat ik 2.5mm opening zag staan maar het is 25mm.

Mbt 41A en het theoretische issue. Wij hebben een quooker groep die leeg is want wij wilden helemaal geen quooker. Beide heaters(1kw per stuk) en verlichting is gezamenlijk qua Ampere minder zwaar dan de quooker. Waardoor na aftrek quooker tussen de 200 en 800 watt minder heb op de kva.

Blijf ik dan het theoretische >40a issue hebben , nee toch ? Ik kom namelijk uit op een vkva (totaal te verwachten vermogen) van 8.95 en een kva (totaal vermogen) van 32.46

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Smartbikers 25A van het net, hoeveel maximaal van je omvormer? Minder 15A?
Of maximaal 40A aan automaten achter de aardlek?
Dan heb je dat probleem niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smartbikers
onetime schreef op zondag 6 april 2025 @ 22:39:
@Smartbikers 25A van het net, hoeveel maximaal van je omvormer? Minder 15A?
Of maximaal 40A aan automaten achter de aardlek?
Dan heb je dat probleem niet.
Dit haal ik uit de documentatie van de omvormer waar ik volgens mij naar moet kijken dus dat is <15a.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gJmfSyMog5h9KzZTUpf-zbGgRMo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ejI60iEphZaho88riNlOefXm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PZW3BgmrwF3X9O7TdH65L7Wc5Qw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4ehK3X68yE49Z8hg5H2NWBaF.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1