Dank allen voor het meedenken, de hulp en toevoegingen. Ik heb nu het volgende schema in gedachte:
Achter de hoofdzekering zit een SPD device en een aantal groepen voor individuele verbruikers ( oven, wasmachine, droger, airco, vaatwasser, quooker). Verder aardlekautomaten voor de kookplaat (2-fase) en de auto-lader (nu nog 1 fase en niet in gebruik, maar hij zit er).
De 5x4mm2 kabel van de meterkast naar de PV/WP verdeler heb ik nu ingetekend met een B25A, 300 mA selectieve aardlekautomaat. Dat wordt een SEP exemplaar (ik heb geen ruimte voor een losse aardlekschakelaar met losse installatieautomaat). B25 is uiteraard niet selectief ten opzichte van de lagere C25 van de netbeheerder, maar dat hoeft ook niet.
De PV omvormer zit achter een B20, 300mA aardlekautomaat van AEG. Die heb ik al liggen, dus dat is gewoon een besparing. Officieel is de maximale stroom door de omvormer volgens specificaties ruim 22A. Dat is het geval als de omvormer vanuit het net op vol vermogen de accu laadt en de backup-uitgang van stroom voorziet. Aangezien de maximale laadstroom in te stellen is, kan die zodanig ingesteld worden dat dat geen probleem wordt. Een hogere afzekering dan B20 mag niet op een 3x25A hoofdaansluiting.
Op de backup-uitgang zit via een selectieve aardlekschakelaar en een B20 4N beveiliging. Die beveiligt dus ook de nulstroom, puur voor de zekerheid. In de meterkest zitten hier 4 alamats achter van 16A, 30mA (spanningsonafhankelijk). Twee daarvan zitten logischerwijs op 1 fase. Dit zijn algemene lichtgroepen en hier zitten dus eigenlijk nauwelijks echt verbruikers achter (de reden dat het er 4 zijn heeft met het aantal stopcontacten in huis te maken). De verbruikers hierop zijn: verlichting in huis, koelkasten/diepvriezers (3 totaal), netwerkapparatuur inclusief POE camera's (en dat hangt nog achter een UPS), TV, computer(s) en de tuinverlichting/sensoren. Dat valt dus allemaal wel mee.
De ATS heb ik even optioneel ingetekend. Ik moet echt even nadenken of ik dat wel of niet wil doen. De opties zijn helemaal niet, handmatig of automatisch.
De draden in de muur achter de backup zijn 2,5 mm2 VD draad. Ik denk erover die te vervangen door 4 mm2. De vraag is of dat met soepele kern mag of dat dat vaste kern moet zijn, aangezien die aders rechtstreeks tussen twee automaten zitten.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 3 strings, totaal 12600 Wp, 15 kWh thuisaccu