• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
In mijn huis is ooit een 3G0,75 (bruin/blauw/geelgroen) gebruikt als signaalkabel. Er wordt geen 230V over deze kabel gevoerd, hooguit 5V DC.
De geelgroene ader is ongebruikt. Ik wil de vrije ader ook als signaalader gaan gebruiken. Mag dat? Ik meen me te herinneren dat er met de geelgroene kleur/draad geen fratsen mogen worden uitgehaald.
De kabel is niet te vervangen, zit muurvast in zijn buis.

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:35
Pakhaas schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 15:11:
[...]

21-22 is PV en 23-24 de kookgroep.
[Afbeelding]

De auto laadt nu ook op een B16.
Op 23 en 24 zit een 1 fase aardlekautomaat, dat is geen kookgroep.

• Schway
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Hermarcel schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 16:43:
In mijn huis is ooit een 3G0,75 (bruin/blauw/geelgroen) gebruikt als signaalkabel. Er wordt geen 230V over deze kabel gevoerd, hooguit 5V DC.
De geelgroene ader is ongebruikt. Ik wil de vrije ader ook als signaalader gaan gebruiken. Mag dat? Ik meen me te herinneren dat er met de geelgroene kleur/draad geen fratsen mogen worden uitgehaald.
Geen fratsen met elektra. Als je als onbekende er mee aan de slag gaat moet je kunnen vertrouwen op de kleuren. Ik heb wel eens gehoord dat je dan de ader moet labelen of een andere kleur krimpkous er omheen ter indicatie dat de kabel niet doet wat ie moet doen.

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
@Schway
Omkleuren zou sowieso gebeuren, maar ik dacht dat ook dat voor geelgroen (de vastgelegde kleur voor aardverbindingen) niet was toegestaan.
De kabel is point-to-point in een eigen buis. Maakt dat nog uit?

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 17:16
Aziona schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 16:14:
[...]

De enige keren dat het verbruik door de 40A gaat is als we de stoomoven aanzetten. Je kunt op je laadpaal een load balancer zetten als die dat ondersteunt. Er staan er vrij veel te koop op MP. Als je teveel verbruikt dan schaalt ie de laadpaal terug.
Ik kan de Deye ook op peakshaving zetten, dan spring de batterij bj zodra ik bijvoorbeeld over de 40A zou gaan. Ik heb dat nog nooit getest omdat ik de batterij pas begin oktober heb aangezet.
Ik heb een variabel contract en laad de batterij in principe niet vanuit het net. Ook als ik een dynamisch contract zou hebben dan zou ik dat niet snel doen aangezien het verschil al minstens 20% moet zijn om uit te kunnen. Bovendien zou je dat normaal gesproken dan met name 's nachts doen aangezien de prijs dan het laagste lijkt te zijn.
Onze manier van laden ondersteunt dat load balancer niet. Wat betreft het laden, wij hebben een dynamisch contract en op dagen dat wij niet thuis zijn en wanneer de zon maar zo'n 1-2kwh per dag opbrengt laden wij in de nacht op goedkope momenten. Zodra straks overdag de zon meer opbrengt wordt er zoveel mogelijk overdag geladen, dat kan prima want wij zijn regelmatig overdag thuis.

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 17:16
deejeebv schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 16:44:
[...]

Op 23 en 24 zit een 1 fase aardlekautomaat, dat is geen kookgroep.
Ik bedoel daarmee dat daar de inductieplaat op zit. Of heeft de naam kookgroep een andere betekenis?

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Pakhaas schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 17:13:
[...]

Ik bedoel daarmee dat daar de inductieplaat op zit. Of heeft de naam kookgroep een andere betekenis?
Ja een kookgroep is: 2x fase en 2x nul om zo 2x 16A = 2x 3,7 kW = 7,4 kW te kunnen leveren via één buis/kabel naar de kookplaat die als uitzonderingssituatie is toegestaan binnen de regelgeving. Daarbij zijn de met een brug verbonden als één van de twee gekoppelde automaten uitgaat, neemt die de andere direct mee en zit de kookplaat volledig zonder spanning.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:38
Hermarcel schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 16:43:
Dat is geen enkel probleem zolang de spanning maar niet boven de 50 Volt komt. Dan is de NEN 1010 norm niet geldig.

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 17:34
True schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 17:22:
[...]

Ja een kookgroep is: 2x fase en 2x nul om zo 2x 16A = 2x 3,7 kW = 7,4 kW te kunnen leveren via één buis/kabel naar de kookplaat die als uitzonderingssituatie is toegestaan binnen de regelgeving. Daarbij zijn de met een brug verbonden als één van de twee gekoppelde automaten uitgaat, neemt die de andere direct mee en zit de kookplaat volledig zonder spanning.
Dat laatste is een hardnekkig misverstand. De brug of hendel is bedoeld om de kookgroep in één handeling te kunnen uitschakelen, maar bij een kortsluiting of overbelasting van de één wordt de ander niet uitgeschakeld.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Out.of.Control schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 17:34:
[...]

Dat laatste is een hardnekkig misverstand. De brug of hendel is bedoeld om de kookgroep in één handeling te kunnen uitschakelen, maar bij een kortsluiting of overbelasting van de één wordt de ander niet uitgeschakeld.
Ik denk dat je gelijk hebt, ik heb wel eens een brug gezien met een pin die door de hendels heen ging waar dat wel het geval is, maar nu ik er zo aan denk (kookgroep specifiek) en het online nog eens nazoek geef ik je helemaal gelijk.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Pagina: 1 ... 52 53 Laatste