- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -
Als ik naar je voetnoot kijk en vervolgens deze opmerking lees, moet ik altijd hard lachen.WargamingPlayer schreef op zondag 7 december 2025 @ 16:35:
[...]
En geen plaats meer in groepenkast…. Pfffff… dat is meer dan 16 euro voor een automaat.
[ Voor 6% gewijzigd door RemmyB83 op 07-12-2025 16:48 ]
Hier Type I, II en III.peterem schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 22:29:
[...]
SPD T2 inmiddels verplicht voor nieuwbouw en bijv. bij vervangen hoofdverdeler. Beveiligt o.a. tegen gevolgen van indirecte blikseminslag.
Had ik die 3 jaar geleden maar gehad… Indirecte inslag via Enexis kabel. Vastgebrande RCD’s en HS in de hoofdverdeler, omvormer zwart, WP eruit, div. IT spullen kaduuk. Weken ellende, 10k€ verzekerde schade.
Zit je in het buitengebied en/of dicht bij (<175m) een 3.3kV of 10kV trafohokje, dan zeker doen.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
H07V-K en H07V2-K staan in de tabellen van de NEN 1010:2020 genoemd als installatiedraad voor normaal gebruik, gelijk aan de U-varianten (normaal vd). Mits je de juiste aansluitmaterialen gebruikt (geschikte kooiklemmen, eindhulzen en/of geveerde lasklemmen) mag dat dus gewoon.Blihi schreef op zondag 7 december 2025 @ 16:06:
Eerder vraagje wat wat ondergesneeuwd raakte: Mag je in NL soepel draad door een buis trekken? Dus in plaats van 2,5 mm2 VD draad, 4mm2 soepel draad?
Ja, dit probleem herinner ik me ook. Ik weet niet meer of ik nu stiekem een schoefje heb gebruikt om de boel vast te zetten (mag natuurlijk niet), of dat het uiteindelijk lukte door gewoon de kap erop te zetten om de boel een beetje op de plaats te houden. De kap klikt gelukkig wel goed vast. Maar dat frame is inderdaad vrij slap.The Legend schreef op zondag 7 december 2025 @ 13:53:
[...]
(@Annuk ) Ik heb het frame gewoon laten zitten en niet achteraf geplaatst. Het zijn inderdaad die klipjes, en dat is vrij minuscuul. Ze klikken vast, en schieten gewoon direct weer los door de druk die op het framepje komt te staan.
Wat bedoel je met ‘aansluitblok’ in de onderste kast? Ik had eerst het probleem dat alle 1 fase groepen van boven kwamen maar aangesloten waren in de onderste kast. Dat heb ik aangepast, maar het zijn nog steeds veel groepen en draden voor 1 kast. Zo’n simpel plastic clipje lijkt gewoon niet geschikt voor de taak. Ik zie dat andere merken gewoon geschroefde rails hebben, dat lijkt me steviger. Maar om daarvoor nu alle kasten weer te gaan vervangen