- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -
Als ik naar je voetnoot kijk en vervolgens deze opmerking lees, moet ik altijd hard lachen.WargamingPlayer schreef op zondag 7 december 2025 @ 16:35:
[...]
En geen plaats meer in groepenkast…. Pfffff… dat is meer dan 16 euro voor een automaat.
[ Voor 6% gewijzigd door RemmyB83 op 07-12-2025 16:48 ]
Hier Type I, II en III.peterem schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 22:29:
[...]
SPD T2 inmiddels verplicht voor nieuwbouw en bijv. bij vervangen hoofdverdeler. Beveiligt o.a. tegen gevolgen van indirecte blikseminslag.
Had ik die 3 jaar geleden maar gehad… Indirecte inslag via Enexis kabel. Vastgebrande RCD’s en HS in de hoofdverdeler, omvormer zwart, WP eruit, div. IT spullen kaduuk. Weken ellende, 10k€ verzekerde schade.
Zit je in het buitengebied en/of dicht bij (<175m) een 3.3kV of 10kV trafohokje, dan zeker doen.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
H07V-K en H07V2-K staan in de tabellen van de NEN 1010:2020 genoemd als installatiedraad voor normaal gebruik, gelijk aan de U-varianten (normaal vd). Mits je de juiste aansluitmaterialen gebruikt (geschikte kooiklemmen, eindhulzen en/of geveerde lasklemmen) mag dat dus gewoon.Blihi schreef op zondag 7 december 2025 @ 16:06:
Eerder vraagje wat wat ondergesneeuwd raakte: Mag je in NL soepel draad door een buis trekken? Dus in plaats van 2,5 mm2 VD draad, 4mm2 soepel draad?
Ja, dit probleem herinner ik me ook. Ik weet niet meer of ik nu stiekem een schoefje heb gebruikt om de boel vast te zetten (mag natuurlijk niet), of dat het uiteindelijk lukte door gewoon de kap erop te zetten om de boel een beetje op de plaats te houden. De kap klikt gelukkig wel goed vast. Maar dat frame is inderdaad vrij slap.The Legend schreef op zondag 7 december 2025 @ 13:53:
[...]
(@Annuk ) Ik heb het frame gewoon laten zitten en niet achteraf geplaatst. Het zijn inderdaad die klipjes, en dat is vrij minuscuul. Ze klikken vast, en schieten gewoon direct weer los door de druk die op het framepje komt te staan.
Wat bedoel je met ‘aansluitblok’ in de onderste kast? Ik had eerst het probleem dat alle 1 fase groepen van boven kwamen maar aangesloten waren in de onderste kast. Dat heb ik aangepast, maar het zijn nog steeds veel groepen en draden voor 1 kast. Zo’n simpel plastic clipje lijkt gewoon niet geschikt voor de taak. Ik zie dat andere merken gewoon geschroefde rails hebben, dat lijkt me steviger. Maar om daarvoor nu alle kasten weer te gaan vervangen
De installateur wil graag hier een 1-fase 20A IA plaatsen voor beide warmtepompen.
ik vraag me af of je hiermee wel nog voldoet aan de Selectiviteitsregels zoals bv in de NEN1010 en de Netcode art. 2.13 bedoeld is. Ik zelf denk dat dit namelijk niet het geval is, maar ik kan me vergissen.
Quatt heeft in onderstaand document aan waarom zij vinden dat het hier wel kan.
graag zou ik jullie vakkundige mening hierover vragen, alvast bedankt.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Als er maar 1 automaat voor beide wp's komt dan kan dat toch niet anders?Jim423 schreef op maandag 8 december 2025 @ 20:56:
Geen idee hoeveel die 2 Quatt's verbruiken maar ik mag toch niet hopen dat die op dezelfde fase komen?
WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50
Ik vermoed dat je dan (in NEN1010:2020+C1:2024) op 443.4 uitkomt, waarbij een woning niet in het lijstje staat. Maar 'in alle andere gevallen moet een risico-evaluatie volgens 443.5 worden uitgevoerd om te bepalen of beveiliging tegen transiënte overspanningen nodig is'. En ook: 'als de risico-evaluatie niet is uitgevoerd, moet de elektrische installatie worden voorzien van beveiliging tegen transiënte overspanning'.Asteroid9 schreef op zondag 7 december 2025 @ 16:44:
[...]
Weet je dat zeker? Ik heb even wat lopen zoeken maar volgens mij is er in NL nog geen sprake van een verplichting?
Voor woonhuizen zie ik er in NEN1010:2020 geen verplichting voor. Heb er net wel eentje geplaatsts bij een gehele verbouwing maar dat was puur voor eigen gemoedsrust.
Ik vermoed dat als je de risico analyse doet je redelijk snel op de verplichting uitkomt, zeker als je in het buitengebied woont.
edit: Ik ben geen elektricien trouwens, maar dit is hoe ik het lees.
[ Voor 3% gewijzigd door HMS op 08-12-2025 23:11 ]
Ik lees dat er 1 automaat per Quatt komt. Dat moet ook wel, want die apparaten hoor je op 20A af te zekeren.ron321 schreef op maandag 8 december 2025 @ 20:59:
[...]
Als er maar 1 automaat voor beide wp's komt dan kan dat toch niet anders?
In de praktijk verbruiken die dingen nooit 20A, maar dat is wel de gewenste afzekering. Mijn eigen WP (geen Quatt, maar Toshiba) vraagt om een 25A afzekering voor de buitenunit. De maximale stroom is iets van 22A, maar dat is alleen als alle optionele aansluitingen ook belast worden op de maximale 1A per aansluiting.
Die optionele aansluitingen zijn helemaal niet in gebruik en de compressor zelf trekt nooit zoveel vermogen. Het ding zit dus gewoon op een Eaton C16A, 30mA aardlekautomaat en dat gaat al 3 jaar goed. Die 16A is niet zozeer gekozen omdat 20A niet zou kunnen, maar meer omdat de afgaande bedrading maar 2,5 mm2 is.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 3 strings, totaal 12600 Wp, 15 kWh thuisaccu
Quatt verkoopt een Duo setup (2 warmtepompen in serie). De 2 samen worden dan afgezekerd op een B20 automaat.Blihi schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 08:45:
[...]
Ik lees dat er 1 automaat per Quatt komt. Dat moet ook wel, want die apparaten hoor je op 20A af te zekeren.
Ik zou 'm lekker verdelen over 2 fasen.jj85 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 09:01:
[...]
Quatt verkoopt een Duo setup (2 warmtepompen in serie). De 2 samen worden dan afgezekerd op een B20 automaat.
[Afbeelding]
Quatt schrijft dat inderdaad voor maar als je ze dat vraagt zeggen ze waarschijnlijk dat 2xB16 ook prima is. Is in het Quatt forum volgens mij ook al meerdere keren voorbij gekomen.
Let je verder wel op dat Quatts trucje voor dubbele ISDE vanaf 1 januari 2026 niet meer kan? Dus ik zou sterk overwegen of je wel een Quatt duo wilt. Dat document van ze is ook wel huilen qua Nederlands zeg, wat een AI-slop/vertaaltroep is dat. "Hier is waarom" ....Jan-tweak schreef op maandag 8 december 2025 @ 19:36:
even een vraag mbt het juist toepassen van de selectiviteitsregels bij het plaatsen van 2 warmtepompen (Quatts) in een huis met een 3-fase 25A installatie (heeft nog oude smeltzekeringen) .
De installateur wil graag hier een 1-fase 20A IA plaatsen voor beide warmtepompen.
ik vraag me af of je hiermee wel nog voldoet aan de Selectiviteitsregels zoals bv in de NEN1010 en de Netcode art. 2.13 bedoeld is. Ik zelf denk dat dit namelijk niet het geval is, maar ik kan me vergissen.
[Afbeelding]
Heb me er niet zo heel erg in verdiept maar zou serieus overwegen een B16 of C16 30mA alamat te plaatsen hiervoor, evt wanneer nodig de Quat iets terug schroeven in vermogen.Jan-tweak schreef op maandag 8 december 2025 @ 19:36:
even een vraag mbt het juist toepassen van de selectiviteitsregels bij het plaatsen van 2 warmtepompen (Quatts) in een huis met een 3-fase 25A installatie (heeft nog oude smeltzekeringen) .
[Afbeelding]
En ze dan elk op 1 fase zetten en dan de 3e fase ongebruikt laten.
Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!
Met dit gedeelte ben ik het met je eens hoor.Blihi schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 08:45:
[...]
.......
In de praktijk verbruiken die dingen nooit 20A, maar dat is wel de gewenste afzekering. Mijn eigen WP (geen Quatt, maar Toshiba) vraagt om een 25A afzekering voor de buitenunit. De maximale stroom is iets van 22A, maar dat is alleen als alle optionele aansluitingen ook belast worden op de maximale 1A per aansluiting.
Die optionele aansluitingen zijn helemaal niet in gebruik en de compressor zelf trekt nooit zoveel vermogen. Het ding zit dus gewoon op een Eaton C16A, 30mA aardlekautomaat en dat gaat al 3 jaar goed. Die 16A is niet zozeer gekozen omdat 20A niet zou kunnen, maar meer omdat de afgaande bedrading maar 2,5 mm2 is.
Toen ik mijn groepenkast ging vervangen heb ik hem voorbereid op de WP die ging komen.
Die moest afgezekerd worden op C16A.
Maar tegen de tijd dat ik zover was om de WP aan te schaffen was deze vervanderd naar R32 en moest ineens op C20A afgezekerd worden.
Hij draait nu voor de 3e winter op C16A en dat gaat prima.
WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50
bij die B20 oplossing volgens Quatt dus wel, bij de optie met 2 B16 komen die op twee verschillende fases, daardoor krijg je ook een watbetere verdeling van de last.Jim423 schreef op maandag 8 december 2025 @ 20:56:
Geen idee hoeveel die 2 Quatt's verbruiken maar ik mag toch niet hopen dat die op dezelfde fase komen?
volgens specs Quatt; Imax=20A Inom=14A (de ouder versie van de Quatt (R32) kon als Duo (dat zijn dus twee warmtepompen in cascade) samen op een B16, deze nieuwe (R290) heeft dus meer nodig ( Een enkele Quatt Imax=13A en Inom=7A)
Wij hebben ook de oude Quatt Duo op een B16, die units samen zijn het afgelopen jaar niet boven de 3,1kW gekomen.Jan-tweak schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 09:56:
[...]
bij die B20 oplossing volgens Quatt dus wel, bij de optie met 2 B16 komen die op twee verschillende fases, daardoor krijg je ook een watbetere verdeling van de last.
volgens specs Quatt; Imax=20A Inom=14A (de ouder versie van de Quatt (R32) kon als Duo (dat zijn dus twee warmtepompen in cascade) samen op een B16, deze nieuwe (R290) heeft dus meer nodig ( Een enkele Quatt Imax=13A en Inom=7A)
sorry, het gaat hier even niet of je iets doet of niet, maar het lijkt me geen goed idee om het maar niet conform de geldende regels te doen, dan weet ik nog wel wat andere shortcuts.ron321 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 09:35:
[...]
Met dit gedeelte ben ik het met je eens hoor.
Toen ik mijn groepenkast ging vervangen heb ik hem voorbereid op de WP die ging komen.
Die moest afgezekerd worden op C16A.
Maar tegen de tijd dat ik zover was om de WP aan te schaffen was deze vervanderd naar R32 en moest ineens op C20A afgezekerd worden.
Hij draait nu voor de 3e winter op C16A en dat gaat prima.
Bedenk als je deze warmtepompen vol hebt draaien zal er in huis (en buiten is het dan ook wel erg koud) nog wel meer draaien ( bv koken, een strijkijzer en bedenk het nog maar eens) en als op dat moment je smeltzekering er uitklapt heb je wel even een dik probleem, de beste monteur van de netbeheerder zal dan ook direct binnen 10 min voor je deur staan ( is overigens niet in de randstad)
als je strikt naar regels gaat kijken
bij de oude Quatt's Duo kan dat ook prima, die kunnen gewoon op een B16. alleen de nieuwe met R290 helaas dus niet.Dylanf97 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 10:00:
[...]
Wij hebben ook de oude Quatt Duo op een B16, die units samen zijn het afgelopen jaar niet boven de 3,1kW gekomen.
Helaas niet, net wat @jj85 ook al met de specs aangeeft, beide Quatts zouden hier gezamelijk op één B20 komen.Blihi schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 08:45:
[...]
Ik lees dat er 1 automaat per Quatt komt. Dat moet ook wel, want die apparaten hoor je op 20A af te zekeren.
mijn idee is echter dat elke Quatt zijn eigen zekering (B16) krijgt, alleen dat betekend dus 2 kabels en twee werkschakelaars.
??? Deze reactie begrijp ik niet. Een C16A ipv een C20A is inderdaad niet conform de instructies van de fabrikant, maar het is wel strenger dan dat en dus zeker binnen de geldende regels. Er is dus geen sprake van een shortcut en de kans dat je hoofdzekering eruit gaat is juist kleiner. Of mis ik hier iets?Jan-tweak schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 10:02:
[...]
sorry, het gaat hier even niet of je iets doet of niet, maar het lijkt me geen goed idee om het maar niet conform de geldende regels te doen, dan weet ik nog wel wat andere shortcuts.
Bedenk als je deze warmtepompen vol hebt draaien zal er in huis (en buiten is het dan ook wel erg koud) nog wel meer draaien ( bv koken, een strijkijzer en bedenk het nog maar eens) en als op dat moment je smeltzekering er uitklapt heb je wel even een dik probleem, de beste monteur van de netbeheerder zal dan ook direct binnen 10 min voor je deur staan ( is overigens niet in de randstad)
sorry ik volg je even niet meer, de beste man had het over dat er een C20 gebruikt moest worden, maar hij gebruikte dus een C16, dat is dus lager en niet "strenger" zoals jij dat noemd. Hij zal dus eerder aanslaan, iets wat je volgens mij bij een verwarming liever niet wilt hebben, want dan sta je in de kou.wlmpie schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 10:31:
[...]
??? Deze reactie begrijp ik niet. Een C16A ipv een C20A is inderdaad niet conform de instructies van de fabrikant, maar het is wel strenger dan dat en dus zeker binnen de geldende regels. Er is dus geen sprake van een shortcut en de kans dat je hoofdzekering eruit gaat is juist kleiner. Of mis ik hier iets?
Het echte punt is hier echter niet of de groep ( of dat nu een een B16 of B20 is, in mijn aangegeven situatie) maar de kans dat je loopt juist omdat je onvoldoende selectiviteit toepast dat ipv de groepbeveiliging je hoofdzekering er uit klapt en dat laaste is iets wat je helemaal niet zou willen want bij een smeltzekering kun je zelf helemaal niets en ligt je hele huis er uit (zeker tijdens een zeer koude dag geen prettje).
Die moet je uitleggen, waarom zou door een lagere afzekering van de WP ineens de hoofdzekering er uit liggen?Jan-tweak schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 10:02:
[...]
sorry, het gaat hier even niet of je iets doet of niet, maar het lijkt me geen goed idee om het maar niet conform de geldende regels te doen, dan weet ik nog wel wat andere shortcuts.
Overigens heb ik gewoon automaten als hoofdzekeringen en is de belasting per fase de afgelopen vijf jaar nog nooit boven de 25A uitgekomen (ik lees de meter elke 30 seconde uit en sla die data ook al vijf jaar op).
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 3 strings, totaal 12600 Wp, 15 kWh thuisaccu
Dus de installateur bespaart op de kabel? Dat moet hij niet doen. Laat hem dan gewoon netjes een 3-fase voorbeveiliging in de meterkast maken van 20A en dan een verdeler bij de WP met daarin twee automaten van 16A. Je hebt dan meteen geen werkschakelaars meer nodig, want die zijn niet verplicht als je de WP's kunt uitschakelen met de automaten die er naast hangen.Jan-tweak schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 10:08:
[...]
Helaas niet, net wat @jj85 ook al met de specs aangeeft, beide Quatts zouden hier gezamelijk op één B20 komen.
mijn idee is echter dat elke Quatt zijn eigen zekering (B16) krijgt, alleen dat betekend dus 2 kabels en twee werkschakelaars.
[...]
Je spreekt jezelf hierbij behoorlijk tegen.Jan-tweak schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 10:53:
[...]
sorry ik volg je even niet meer, de beste man had het over dat er een C20 gebruikt moest worden, maar hij gebruikte dus een C16, dat is dus lager en niet "strenger" zoals jij dat noemd. Hij zal dus eerder aanslaan, iets wat je volgens mij bij een verwarming liever niet wilt hebben, want dan sta je in de kou.
Het echte punt is hier echter niet of de groep ( of dat nu een een B16 of B20 is, in mijn aangegeven situatie) maar de kans dat je loopt juist omdat je onvoldoende selectiviteit toepast dat ipv de groepbeveiliging je hoofdzekering er uit klapt en dat laaste is iets wat je helemaal niet zou willen want bij een smeltzekering kun je zelf helemaal niets en ligt je hele huis er uit (zeker tijdens een zeer koude dag geen prettje).
Mijn WP draait nu voor de 3e winter zonder problemen op de C16A ipv de gevraagde C20A.
Dit staat helemaal los van de hoofzekeringen (die bij overigens automaten zijn die ik zelf weer in kan schakelen).
Bij die gevraagde C20A zou theoretisch de hoofdzekering eerder aan kunnen spreken mocht de WP zoveel nodig hebben (wat dus niet zo is).
hoezo, jou ervaringen hebben minder met (of eigenlijk helemaal niet) met selectiviteit te maken maar veel meer dat blijkbaar jouw warmtepomp minder trekt dan wat hij (en vergeet niet dat je een afzekering op basis van maxiaal vermogen gaat berekenen) zou aan vermogen kan trekken.ron321 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 13:43:
[...]
Je spreekt jezelf hierbij behoorlijk tegen.
Mijn WP draait nu voor de 3e winter zonder problemen op de C16A ipv de gevraagde C20A.
Dit staat helemaal los van de hoofzekeringen (die bij overigens automaten zijn die ik zelf weer in kan schakelen).
Bij die gevraagde C20A zou theoretisch de hoofdzekering eerder aan kunnen spreken mocht de WP zoveel nodig hebben (wat dus niet zo is).
Een van de oorzaken is (maar dat kan hier vanuit uit natuurlijk niet bepalen) is dat jij helemaal niet je warmtepomp maximaal belast. Zou je dat namelijk wel doen zoe je wel eens tot de verrassing kunnen komen dat blijkbaar die C16 toch te licht was en dus gaat trippen, bij een C16 zit je qua selectiviteit behoorlijk veilig (zeker bij overbelasting) en de kans dat ipv je groepzekering je hoofdzekering gaat trippen is hierdoor dus zeer klein. Daarom ook selectiviteit toepassen. Gebruik je echter een groepzekering die te dicht tegen in het genoemde voorbeeld smeltzekering aan gaat liggen is het meer een loterij die gaat bepalen welke van die twee gaat trippen.
bij een smeltzekering, die je zelf duis niet kunt vervangen en dus je netbeheerder mag bellen met het verzoek om langs te komen en er een nieuwe zekering te plaatsen, moet je niet te vaak doen overigens, wordt een behoorlijk duur grapje.
[ Voor 7% gewijzigd door Jan-tweak op 09-12-2025 13:55 ]
Een lagere waarde van afzekering geeft dus niet altijd een veiliger systeem. Als je een C16 continu belast op 15A dan genereer je veel warmte wat leidt tot extra slijtage van de automaat (en extra warmte in je meterkast):
dragonhaertt schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 16:00:
[...]
Zeker maakt de zwaarte van van de automaat wel uit.
Het bimetaal wordt op 120% belasting heet genoeg om de automaat uit te laten vallen.
Dat is bij een 16A automaat precies dezelfde temperatuur als bij een 20A automaat.
Bij een belasting van 80% wordt er dus maar 80% van die warmte gedissipeerd die nodig is om te trippen.
Bij een belasting van 60% nog veel minder.
Een belasting van 16A is procentueel gezien hoger op een 16A automaat, (100%) dan op een 20A automaat (80%) en zal op een 20A automaat dus ook minder warmte ontwikkelen.
In de industrie wordt ook wel gebruik gemaakt van "100% continuous load breakers". Dit zijn zekeringen die 100% van hun trip waarde continu belast mogen worden.
Over het algemeen geldt dat de meeste automaten tot 80% continu belast mogen worden om excessieve warmte ontwikkeling te voorkomen.
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
Je mist hier denk ik de opwarming van de automaat. Een 100% belaste 16 A wordt een stuk heter dan een 80% belaste 20 A. Het is niet zomaar zo dat een lagere afzekering altijd veiliger is, soms moet je vanwege de warmteontwikkeling hoger afzekeren (en dan dus in geval van aftakkingen of contactdozen, ook de bedrading geschikt maken voor de hogere stroom) dan een apparaat ooit zal gebruiken.wlmpie schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 10:31:
[...]
??? Deze reactie begrijp ik niet. Een C16A ipv een C20A is inderdaad niet conform de instructies van de fabrikant, maar het is wel strenger dan dat en dus zeker binnen de geldende regels. Er is dus geen sprake van een shortcut en de kans dat je hoofdzekering eruit gaat is juist kleiner. Of mis ik hier iets?
(Update: Oeps, @dragonhaertt was me voor, maar ik had nog een oude versie van de pagina in beeld.)
[ Voor 5% gewijzigd door Juerd op 09-12-2025 15:52 ]
Ik begrijp echter de installateur ook wel. Die gaat liever voor de veilige keuze, want bij een eventuele storing moet hij op komen draven.
Het is dan ook bijzonder dat Quatt niet gewoon fatsoenlijke 3-fase apparaten maakt. Die Quatt is gemaakt voor de NL markt en iedereen weer dat onze hoofdzekeringen zo laag zijn en dat 20A achter 25A eigenlijk niet voldoet.
:strip_exif()/f/image/5BAs9lci38xSZI9bWgyYEUGY.jpg?f=fotoalbum_large)
De koudste dagen van het jaar trekt dat ding gemiddeld 6.5 A continu. Ik maak dus echt niet druk over de warmteontwikkeling in het C16A automaat dat ook nog eens vrij hangt (dus geen automaten er direct naast).
Dit heeft niets met veiligheid te maken, maar zeker weten als leverancier dat in normaal gebruik (+aanzienlijke marge) de automaat nooit tript.Blihi schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 18:21:
Misschien offtopic voor hier, maar zo'n WP wordt niet continu 100% belast. Dus ja, de handleiding zegt terecht dat hij afgezekerd moet worden op 20A, omdat dat veilig is, maar in de praktijk is 16A ook gewoon genoeg.
Een backupverwarmer is puur resistief en trekt veel meer stroom dan de warmtepomp zelf. En dat kan lang duren. De elektra moet daar ook geschikt voor zijn.Blihi schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 18:28:
Dit is het verbruik van mijn WP buitenunit in kWh per dag over een jaar. [...]
De koudste dagen van het jaar trekt dat ding gemiddeld 6.5 A continu. Ik maak dus echt niet druk over de warmteontwikkeling in het C16A automaat dat ook nog eens vrij hangt (dus geen automaten er direct naast).
heel simpel, mag het conform netcode/NEN1010 wat Quatt hier aangeeft om een B20 IA te gebruiken bij een huisinstallatie met 25A smeltzekeringen, ik voorzie namelijk hier problemen qua selectiviteit.ron321 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 13:57:
Ik snap jouw probleem niet helemaal of helemaal niet.
dus niet of het toevallig bij jou wel goed cq fout gaat.
ik snap je betoog, alleen werkt het zo niet, we gaan bij dit soort veiligheids zaken altijd van de worst case uit, en dus in dit geval B20, ookal ben ik het met je eens dat in meeste gevallen dit niet voorkomt. Alleen moet je hier dus uitgaan dat het altijd veilig is. daar is eigenlijk de hele NEN1010 op gebaseerd.Blihi schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 18:21:
Misschien offtopic voor hier, maar zo'n WP wordt niet continu 100% belast. Dus ja, de handleiding zegt terecht dat hij afgezekerd moet worden op 20A, omdat dat veilig is, maar in de praktijk is 16A ook gewoon genoeg.
om je een beeld te geven hier een gevonden karakteristieken (trip curves) van een B20 versus een 25A smeltzekering.
je ziet dat deze vrijwel over elkaar liggen en er dus geen duidelijke scheiding aanwezig is.
:strip_exif()/f/image/5PE4IsA9qna1kAndBMIK8rWf.png?f=user_large)
Volgens mij komt dat Quatt hier eigenlijk (redelijk uniek in de markt) hier eigenlijk twee enkele units in cascade zet, en hier zelfs wat tweaks toepast, het zijn dus twee 1-fase toestellen die je infeite aan elkaar knoopt. en dan is het natuurlijk goedkoper om om slechts één kabel naar de units te moeten brengen in plaats van twee (bij Quatt (producent en installateur in één) is namelijk ook de installatie als compleet pakket in de prijs inbegrepen).Ik begrijp echter de installateur ook wel. Die gaat liever voor de veilige keuze, want bij een eventuele storing moet hij op komen draven.
Het is dan ook bijzonder dat Quatt niet gewoon fatsoenlijke 3-fase apparaten maakt. Die Quatt is gemaakt voor de NL markt en iedereen weer dat onze hoofdzekeringen zo laag zijn en dat 20A achter 25A eigenlijk niet voldoet.
[ Voor 12% gewijzigd door Jan-tweak op 10-12-2025 00:24 ]
Netcode: mag niet, want selectiviteit ten opzichte van de zekeringen van de netbeheerder is verplichtJan-tweak schreef op woensdag 10 december 2025 @ 00:11:
[...]
heel simpel, mag het conform netcode/NEN1010 wat Quatt hier aangeeft om een B20 IA te gebruiken bij een huisinstallatie met 25A smeltzekeringen, ik voorzie namelijk hier problemen qua selectiviteit.
dus niet of het toevallig bij jou wel goed cq fout gaat.
NEN 1010: mag wel, want selectiviteit is niet verplicht (informatief in plaats van normatief)
Maar dat 't van de netcode niet mag, is een lastige. De netbeheerders hebben dat überhaupt onmogelijk gemaakt door C25's als hoofdautomaten te gebruiken in plaats van selectieve automaten. Gedeeltelijke selectiviteit is haalbaar, maar dat is een schaal, niet zwart-wit. Vrijwel elke combinatie van twee beveiligingen met ongelijke nominale stroom heeft een bepaalde mate van selectiviteit, maar tussen opeenvolgende waardes is nauwelijks selectief. Meestal wordt als vuistregel 2 stappen aangehouden, als men enige selectiviteit wil, oftewel maximaal 16 A als je hoofdzekering(automat)en 25 A zijn. Of selectiviteit wordt helemaal genegeerd: 25 A voor een distributiegroep is niet ongebruikelijk.
Het is geen veiligheidsissue, en je buren hebben er ook geen last van, waardoor het artikel in de netcode ook wel eens wordt geïnterpreteerd als dat je alleen maar selectief hoeft te zijn t.o.v. de zekeringen in het laagspanningsrek bij de middenspanningstrafo, oftewel dat dit artikel alleen enige kracht zou hebben als je aansluiting helemaal geen hoofdzekeringen van de netbeheerder heeft. Daar valt wat voor te zeggen, maar het staat er zo niet.
[ Voor 23% gewijzigd door Juerd op 10-12-2025 01:56 ]
Afzekeren met B16 is veiliger dan met B20, niet onveiliger.Jan-tweak schreef op woensdag 10 december 2025 @ 00:18:
[...]
ik snap je betoog, alleen werkt het zo niet, we gaan bij dit soort veiligheids zaken altijd van de worst case uit, en dus in dit geval B20, ookal ben ik het met je eens dat in meeste gevallen dit niet voorkomt. Alleen moet je hier dus uitgaan dat het altijd veilig is. daar is eigenlijk de hele NEN1010 op gebaseerd.
Precies Quatt zou bij deze opstelling gewoon moeten kiezen voor een 2-fase oplossing en niet voor een 1-fase opstelling.om je een beeld te geven hier een gevonden karakteristieken (trip curves) van een B20 versus een 25A smeltzekering.
je ziet dat deze vrijwel over elkaar liggen en er dus geen duidelijke scheiding aanwezig is.
[Afbeelding]
[...]
Volgens mij komt dat Quatt hier eigenlijk (redelijk uniek in de markt) hier eigenlijk twee enkele units in cascade zet, en hier zelfs wat tweaks toepast, het zijn dus twee 1-fase toestellen die je infeite aan elkaar knoopt. en dan is het natuurlijk goedkoper om om slechts één kabel naar de units te moeten brengen in plaats van twee (bij Quatt (producent en installateur in één) is namelijk ook de installatie als compleet pakket in de prijs inbegrepen).
De backup-verwarmers (hij heeft er 2) zitten beide op een andere fase en zijn niet in deze 6,5 A meegenomen. De backup verwarmer van de WP binnenunit wordt niet gebruikt. Die heeft in de afgelopen 3 jaar nog geen 5 kWh verbruikt. Dat is een kwestie van instellingen juist kiezen.Juerd schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 19:18:
[...]
Een backupverwarmer is puur resistief en trekt veel meer stroom dan de warmtepomp zelf. En dat kan lang duren. De elektra moet daar ook geschikt voor zijn.
De backup verwarmer van het SWW vat wordt wekelijks een tot anderhalf uur aangesproken tijdens de Legionella-run. Die verwarmer trekt dan 10A gedurende die periode, maar dat is dus op een andere fase.
Precies, maar ook dat de interne bedrading van het apparaat geschikt is voor de betreffende stromen. Hierbij wordt alle mogelijk aangesloten randapparatuur tegen de maximale stroom van die apparatuur meegenomen. Dat betekent dus meerdere aansluitingen voor kleppen/pompen die allemaal theoretisch 1A mogen trekken, terwijl een klep misschien 15 Watt trekt en een pomp misschien 50, als je die al gebruikt.Oilman schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 19:01:
[...]
Dit heeft niets met veiligheid te maken, maar zeker weten als leverancier dat in normaal gebruik (+aanzienlijke marge) de automaat nooit tript.
Kortom, lager afzekeren mag, hoger mag niet, want dan wordt het apparaat de zwakste schakel. Als je dus, om aan de netcode te voldoen, afzekert op 16A in plaats van 20A is dat dus voor de veiligheid geen probleem.
dank voor de uitleg, en zo zie ik het dus ook, 100% selectiviteit wordt hier ook niet genoemd, maar wel ( tenminste in mijn ogen) het zo veel mogelijke, en dat gebeurt volgens mij dus ook in Nederland om bij een normale huisinstallatie van 25A de hoogst mogelijke de door jou genoemde 2 stappen en dus maximaal 16A te gebruiken bij een verbruikersgroep.Juerd schreef op woensdag 10 december 2025 @ 01:50:
[...]
Netcode: mag niet, want selectiviteit ten opzichte van de zekeringen van de netbeheerder is verplicht
NEN 1010: mag wel, want selectiviteit is niet verplicht (informatief in plaats van normatief)
Maar dat 't van de netcode niet mag, is een lastige. De netbeheerders hebben dat überhaupt onmogelijk gemaakt door C25's als hoofdautomaten te gebruiken in plaats van selectieve automaten. Gedeeltelijke selectiviteit is haalbaar, maar dat is een schaal, niet zwart-wit. Vrijwel elke combinatie van twee beveiligingen met ongelijke nominale stroom heeft een bepaalde mate van selectiviteit, maar tussen opeenvolgende waardes is nauwelijks selectief. Meestal wordt als vuistregel 2 stappen aangehouden, als men enige selectiviteit wil, oftewel maximaal 16 A als je hoofdzekering(automat)en 25 A zijn. Of selectiviteit wordt helemaal genegeerd: 25 A voor een distributiegroep is niet ongebruikelijk.
hier ben ik het niet met je eens, zo snel een hoofdzekering gaat ingrijpen heb je infeite al een veiligheidsissue, welleswaar alleen voor je zelf (huis) en niet voor je buren, dat is nu ook juist die functie van de hoofdzekering om gevolgen richting het net verder zo veel mogelijk te voorkomen, zou hij het namelijk niet doen dan kunnen je buren cq de netbeheerder met veel grotere schade (dan alleen de hoofdzekering) kunnen lopen.Het is geen veiligheidsissue, en je buren hebben er ook geen last van, waardoor het artikel in de netcode ook wel eens wordt geïnterpreteerd als dat je alleen maar selectief hoeft te zijn t.o.v. de zekeringen in het laagspanningsrek bij de middenspanningstrafo, oftewel dat dit artikel alleen enige kracht zou hebben als je aansluiting helemaal geen hoofdzekeringen van de netbeheerder heeft. Daar valt wat voor te zeggen, maar het staat er zo niet.
overigens heeft de NEN deze week bv de NEN1010 (en alle andere verplichte in de Bbl genoemde NEN normen) digitaal toegankelijk gemaakt.
helemaal mee eens, ik denk dat we het zelfde bedoelen.Blihi schreef op woensdag 10 december 2025 @ 10:32:
[...]
Afzekeren met B16 is veiliger dan met B20, niet onveiliger.
ja, zo denk ik er ook over, maar probeer dat maar eens aan Quatt aan het verstand te brengen, lastig.[...]
Precies Quatt zou bij deze opstelling gewoon moeten kiezen voor een 2-fase oplossing en niet voor een 1-fase opstelling.
Ja en nee, ja met het oog op selectiviteit, nee met het oog op mogelijke warmteontwikkeling van de automaat als deze veel over de 80% belasting gaat.Blihi schreef op woensdag 10 december 2025 @ 10:32:
[...]
Afzekeren met B16 is veiliger dan met B20, niet onveiliger.
@Jan-tweak persoonlijk zou ik alsnog kijken naar een 3F+N B16 alamat, 1x een 5x2,5mm2 kabel naar een passende werkschakelaar en van daaruit 2x een enkel fase kabel naar beide delen van de Quat, ervanuit gaande dat ze toch ook naast elkaar staan.
Dat ligt er aan hoe dat automaat gemonteerd zit. Als dit in een hele rij op elkaar gepropte automaten is, klopt het, als er ruimte is aan beide kanten naast het automaat kan het geen kwaad.Annuk schreef op woensdag 10 december 2025 @ 11:08:
[...]
Ja en nee, ja met het oog op selectiviteit, nee met het oog op mogelijke warmteontwikkeling van de automaat als deze veel over de 80% belasting gaat.
Hmm, dat mag toch niet? Je mag niet een 3-fase aansluiting verderop splitsen in twee losse aansluitingen zonder beveiliging per aansluiting?@Jan-tweak persoonlijk zou ik alsnog kijken naar een 3F+N B16 alamat, 1x een 5x2,5mm2 kabel naar een passende werkschakelaar en van daaruit 2x een enkel fase kabel naar beide delen van de Quat, ervanuit gaande dat ze toch ook naast elkaar staan.
Dus, eerst 3P+N op 20A aardlekautomaat en dan bij de WP's spltisen met 2x16A installatieautomaat. Werkschakelaars zijn dan ook niet meer nodig. Dit is niet selectief, maar dat hoeft ook niet, het is prima als bij een aardfout of kortsluiting de 20A automaat uitschakelt.
Klopt, dat is enige nuance daarin inderdaad, maar vanuit gaande van een volle kast zonder ruimte.Blihi schreef op woensdag 10 december 2025 @ 11:17:
[...]
Dat ligt er aan hoe dat automaat gemonteerd zit. Als dit in een hele rij op elkaar gepropte automaten is, klopt het, als er ruimte is aan beide kanten naast het automaat kan het geen kwaad.
Jawel hoor, mag gewoon mits het maar met 1 handeling uitgeschakeld en ingeschakeld wordt zoals met een krachtautomaat of alamat.[...]
Hmm, dat mag toch niet? Je mag niet een 3-fase aansluiting verderop splitsen in twee losse aansluitingen zonder beveiliging per aansluiting?
Paar voorbeelden die goedgekeurd worden verkocht:
CEE WCD met schulp
Kleine stroomverdeler
Iets uitgebreidere stroomverdeler
Bij mijn weten is er wel de eis dat als je b.v. met >16A voor-beveiliging er wel beveiliging in de verdeler zit voor reguliere schuko's/WCD's.
Nee, beveiliging in de groepenkast " gewoon" met een B16 of hooguit B20 en die netjes als 5-aderig uitbedraden naar een passende werkschakelaar (4-polig) en minimaal geschikt voor die 16 of 20A (oftewel de hiervoor door mijn gelinkte werkschakelaar), en vanuit daar 2x een afgaande 3G2,5mm2 naar beide Quats waarbij je elke Quat op een andere fase zet en dan dus wel de nul + aarde gedeeld.Dus, eerst 3P+N op 20A aardlekautomaat en dan bij de WP's spltisen met 2x16A installatieautomaat. Werkschakelaars zijn dan ook niet meer nodig. Dit is niet selectief, maar dat hoeft ook niet, het is prima als bij een aardfout of kortsluiting de 20A automaat uitschakelt.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Ik heb een vraag over het aansluiten van een 1 fase thuisbatterij in een 3 fase thuis omgeving.
Ik heb op fase 1 een omvormer met panelen op Zuid oost.
Op fase 2 een omvormer met panelen op west.
Waar kan ik de thuis batterij het beste op aansluiten? Op fase 3 of beter op een fase met een omvormer?
Ik dacht dat het voor het intern "salderen" op de slimme meter niet uitmaakt waar de stroom vandaan komt of weggaat.
En als ik hem op een fase met een omvormer zet, moet deze dan voor of achter de groepen schakelaar van zo'n omvormer groep? De accu kan maximaal 2500W stroom invoeren of opnemen.
Bedankt!
Hoeveel Wp heb je per richting?
Wat is het vermogen van de omvormers?
Heb je al een rem-automaat of zwaardere aardlek of alamats?
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Dit ligt er maar hoe je salderen ziet. Zie je het als het verschil tussen opgenomen vermogen vs geleverd vermogen dat maakt het inderdaad niet uit hoe het over de fasen is verdeeld omdat de slimme meter alles toch op één hoop gooit.cautje schreef op woensdag 10 december 2025 @ 16:03:
Goedemiddag,
Ik heb een vraag over het aansluiten van een 1 fase thuisbatterij in een 3 fase thuis omgeving.
Ik heb op fase 1 een omvormer met panelen op Zuid oost.
Op fase 2 een omvormer met panelen op west.
Waar kan ik de thuis batterij het beste op aansluiten? Op fase 3 of beter op een fase met een omvormer?
Ik dacht dat het voor het intern "salderen" op de slimme meter niet uitmaakt waar de stroom vandaan komt of weggaat.
En als ik hem op een fase met een omvormer zet, moet deze dan voor of achter de groepen schakelaar van zo'n omvormer groep? De accu kan maximaal 2500W stroom invoeren of opnemen.
Bedankt!
Maar als je een batterij wilt gebruiken om het net te ontlasten is het anders. Dan is het beter als het vermogen van je panelen direct in je batterij wordt gestopt. Dan moeten panelen en batterij dus op dezelfde fase aangesloten zijn. Als panelen en batterij op verschillende fasen zijn aangesloten dan kan de vermogensoverdracht pas ergens in transformator van je netbeheerder plaatsvinden. Dus moet er in dat geval vermogen door het netwerk lopen.
Dan zet ik hem liever op fase 1 samen met de zonnepanelen.
Ik heb een extra stopcontact nodig, dat wil ik direct in de tussen verdeler plaatsen. Moet deze dan achter of voor de aardlekautomaat van die omvormer?
Of beter een nieuwe groep creëren op fase 1?
Met een aardlekautomaat of met een installatie automaat?
Wat is beter?
Bedankt!
Je kan beter even een schetsje delen. Voor/achter zijn lastige begrippen omdat het er van afhangt of je vanuit de meterkast of vanuit de omvormer redeneert.cautje schreef op woensdag 10 december 2025 @ 16:41:
Ok, duidelijk.
Ik heb een extra stopcontact nodig, dat wil ik direct in de tussen verdeler plaatsen. Moet deze dan achter of voor de aardlekautomaat van die omvormer?
Wat is beter?
Bedankt!
Als er maar een stopcontact op die groep zit aangesloten mag dat ook.Blihi schreef op woensdag 10 december 2025 @ 17:21:
Een 2500 Watt accu mag niet op een stopcontact. De aardlekautomaat van de PV mag niets anders achter. De accu moet ook op een eigen groep, zonder stopcontact.
ja,bedankt voor je advies, dat is ook mijn eigen idee (was even aan mijn eigen deskundigheid aan het twijfelen), ik heb hier ook geaviseerd om elke quatt zijn eigen installatieautomaat te geven en ieder ook zijn eigen fase. Een tweede voordeel is dat hierdoor ook bij hogere belasting (dus beide Quatt aan het werk) je de fases beter kunt verdelen.Annuk schreef op woensdag 10 december 2025 @ 11:08:
[...]
Ja en nee, ja met het oog op selectiviteit, nee met het oog op mogelijke warmteontwikkeling van de automaat als deze veel over de 80% belasting gaat.
@Jan-tweak persoonlijk zou ik alsnog kijken naar een 3F+N B16 alamat, 1x een 5x2,5mm2 kabel naar een passende werkschakelaar en van daaruit 2x een enkel fase kabel naar beide delen van de Quat, ervanuit gaande dat ze toch ook naast elkaar staan.
ik snap alleen nog niet hoe Quatt dit met de door mij hier geplaatste argumentatie wil goedpraten, ik denk hier echter dat hier veel meer naar een voor Quatt gunstige oplossing is gekeken en veel minder of dit qua regelwerk van netcode en NEN1010 ook nog wel in orde is.
even een kleine hint; tussen omvormer en zijn beveiliging mag er geen verbruiker (=WCD) komen. en ja, je kunt veel beter even een tekening maken om zeker te zijn dat iedereen exact weet wat je bedoeld.cautje schreef op woensdag 10 december 2025 @ 16:41:
Ok, duidelijk.
Wat is beter?
Bedankt!
Inderdaad een tekening of minstens wat foto’s van je groepenkast en je “tussenverdeler” en wat er verder aangesloten zit zou helpen
[ Voor 18% gewijzigd door Verdicampo op 10-12-2025 18:48 ]
Nee. Maximaal 800 Watt mag je via een wandcontactdoos invoeden. Geen 2500 Watt, ook niet als eigen groep.deejeebv schreef op woensdag 10 december 2025 @ 17:34:
[...]
Als er maar een stopcontact op die groep zit aangesloten mag dat ook.
Wat voor problemen kan dat dan geven?Blihi schreef op donderdag 11 december 2025 @ 07:17:
[...]
Nee. Maximaal 800 Watt mag je via een wandcontactdoos invoeden. Geen 2500 Watt, ook niet als eigen groep.
Als de enkele wcd op een eigen B16 alamat zit, waarom zou dat dan niet mogen?Blihi schreef op donderdag 11 december 2025 @ 07:17:
[...]
Nee. Maximaal 800 Watt mag je via een wandcontactdoos invoeden. Geen 2500 Watt, ook niet als eigen groep.
NL.1xMT5.12(V156)CT003(V117) 4000Wp . If you think you are smarter than the previous generation, 50 years ago the owners manual of a car showed you how to adjust the valves. Today it warns you not to drink the contents the battery…
Een stopcontact is in de basis al niet geschikt om terug te leveren. De verbinding is namelijk niet aanraakveilig. Als je de stekker er uit trekt kan er nog steeds spanning op de pinnen staan. Dat geldt ook bij de 800 Watt versie, daarom mag je helemaal niet terugleveren via een stopcontact volgens de huidige NEN1010.
De NEN stelt dat elk terugleverend apparaat via een deuglijke, vaste verbinding aangesloten moet worden. Een installateur zal het niet zo mogen aansluiten.
Wat jij zelf doet, moet je zelf weten, in de zin dat jij als leek de norm niet hoeft te kennen, maar dat de handleiding van de fabrikant leidend is. Wel ben je verplicht veilig te werken (je mag dus ook geen verlengsnoeren gebruiken).
De inboedel- of opstalverzekering kan echter wel moeilijk doen als er iets mis gaat en dit blijkt te zijn omdat het stopcontact toch niet helemaal geschikt was voor teruglevering van 2500 Watt continu.
Omdat de NEN1010 gewoon eist dat er een vaste verbinding gemaakt wordt en dat is een stopcontact niet, ook niet achter een alamat (dat moet overigens sowieso).eatme schreef op donderdag 11 december 2025 @ 07:43:
Als de enkele wcd op een eigen B16 alamat zit, waarom zou dat dan niet mogen?
De begrenzing van 600 Watt komt uit een oudere versie van de norm en de begrenzing van 800 Watt die veel van die apparaten hebben voor een stopcontact komt uit Duitsland (VDE norm). Beide zijn in NL niet toegstaan voor een installateur.
Je moet overigens ook nog rekening gaan houden met de maximale stroom per fase (dus op de fase waar de accu op zit moet je de maximale stromen optellen en eventueel een remautomaat toepassen) en als je een 3-fase aansluiting hebt, moet je ook even goed kijken naar de nulstromen, want die kunnen helemaal uit de klauwen lopen als je op 1 fase maximaal gaat invoeden en op de andere maximaal gaat afnemen. Dan kun je per fase wel binnen de norm blijven, maar de nulstroom kan oplopen tot twee keer de hoofdzekering, dus 50A en dat betekent dan weer dat je bijvoorbeeld je hoofdschakelaar aan moet passen naar een 63A variant in plaats van de gebruikelijke 40A variant.
Een wcd mag best een eigen groep hebben, het gaat erom dat levering niet via een stekker gaat. Kijk eens goed aan welke kant de pinnen zitten, en wat er misschien kan gebeuren als je die eruit trekt ...eatme schreef op donderdag 11 december 2025 @ 07:43:
[...]
Als de enkele wcd op een eigen B16 alamat zit, waarom zou dat dan niet mogen?
Nog even los van de vraag hoe houdbaar batterijen enkel bedoeld om mee te handelen zijn. Dat is volgens experts geen lange termijn beschoren. Dan rest er alleen nog het voordeel van je eigen PV verspreider te kunnen leveren, en dan kun je je een aardige marge besparen door de batterij en PV omvormer te combineren, zodat je niet drie keer AC-DC omzetting hebt.
NL.1xMT5.12(V156)CT003(V117) 4000Wp . If you think you are smarter than the previous generation, 50 years ago the owners manual of a car showed you how to adjust the valves. Today it warns you not to drink the contents the battery…
Een 3-polige CEE is toch net zo min aanraakveilig als een reguliere stekker? Je moet dus iets hebben dat voorkomt dat je met je vingers aan mogelijk 230V kunt komen. Of misschien iets met een veiligheidstrafo zoals bij een scheerstopcontact, tenzij een accu per definitie al een zwevende potentiaal is zodat je bij het aanraken van één pool geen potentiaalverschil ten opzichte van de aarde hebt? Maar als intern de nul ergens aan de aarde hangt, dan gaat dat al mis natuurlijk (tenzij die aarde ook via de stekker loopt en dus nog zwevend is).eatme schreef op donderdag 11 december 2025 @ 13:33:
Ik heb nog nooit gehoord dat dit niet mag volgens NEN1010. Ook omdat er overal plug-in batterijen verkocht en aangesloten worden. Zou je wel een accu mogen aansluiten via een 3-polige CEE stekker?
Zo scherp als een voetbal!
Maar het is met stekkeraccu's toch net als met omvormers zo dat zodra er geen netspanning is er ook geen teruglevering is. Niet dat ik het niet met je eens ben dat het een mogelijk risico is en ik het zelf niet snel zou doen. Mijn Victron systeem valt ook direct uit als de stroom uitvalt (de netzijde danReptile209 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 14:07:
[...]
Een 3-polige CEE is toch net zo min aanraakveilig als een reguliere stekker? Je moet dus iets hebben dat voorkomt dat je met je vingers aan mogelijk 230V kunt komen. Of misschien iets met een veiligheidstrafo zoals bij een scheerstopcontact, tenzij een accu per definitie al een zwevende potentiaal is zodat je bij het aanraken van één pool geen potentiaalverschil ten opzichte van de aarde hebt? Maar als intern de nul ergens aan de aarde hangt, dan gaat dat al mis natuurlijk (tenzij die aarde ook via de stekker loopt en dus nog zwevend is).
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
Als het gaat om het feit dat 2500W te veel is voor een eurostekker, dan is CEE misschien een optie.
Ik ben geen kenner op het gebied van NEN1010. Uit welk artikel in NEN1010 blijkt dat thuisaccu's nooit met een stekker mogen worden aangesloten?Blihi schreef op donderdag 11 december 2025 @ 09:52:
[...]
..daarom mag je helemaal niet terugleveren via een stopcontact volgens de huidige NEN1010.
De NEN stelt dat elk terugleverend apparaat via een deuglijke, vaste verbinding aangesloten moet worden. Een installateur zal het niet zo mogen aansluiten.
[...]
eatme schreef op donderdag 11 december 2025 @ 15:28:
Ik ben geen kenner op het gebied van NEN1010. Uit welk artikel in NEN1010 blijkt dat thuisaccu's nooit met een stekker mogen worden aangesloten?
Dat kan, omdat de plug-in batterij een "consumenten" goed is. En die hebben niets met de elektrische installatie te maken.eatme schreef op donderdag 11 december 2025 @ 13:33:
Ik heb nog nooit gehoord dat dit niet mag volgens NEN1010. Ook omdat er overal plug-in batterijen verkocht en aangesloten worden. Zou je wel een accu mogen aansluiten via een 3-polige CEE stekker?
De NEN1010 is enkel en alleen voor de elektrische installatie.
p.s.
Waarom worden de normen in een members only tag gezet?
En als dat niet het geval is, is dan het advies welke is gegeven onbelangrijk? Het advies wat is gegeven om dit niet via een stekker te doen, zal ik ook adviseren..eatme schreef op donderdag 11 december 2025 @ 15:38:
Interessant ! Nu nog de vraag of een stekkeraccu/thuisaccu/pluginbatterij als een vast opgestelde batterlij wordt gezien.
Ook een DC zijde kan zeer doen
[ Voor 28% gewijzigd door Chielioj op 11-12-2025 15:53 ]
Waar in NEN1010 staat dit? Bij mijn weten staat in de huidige NEN1010 alleen dat PV op een aparte eindgroep moet worden aangesloten, niet hoe je dat moet doen.Blihi schreef op donderdag 11 december 2025 @ 09:52:
[...]
Een stopcontact is in de basis al niet geschikt om terug te leveren. De verbinding is namelijk niet aanraakveilig. Als je de stekker er uit trekt kan er nog steeds spanning op de pinnen staan. Dat geldt ook bij de 800 Watt versie, daarom mag je helemaal niet terugleveren via een stopcontact volgens de huidige NEN1010.
De NEN stelt dat elk terugleverend apparaat via een deuglijke, vaste verbinding aangesloten moet worden.
In rubriek 551.7 van NEN 1010 wordt aangegeven dat PV-installaties moeten worden aangesloten op aparte eindgroepen, zodat de bescherming tegen overstroom onder alle omstandigheden effectief blijft (de zekering zijn werk kan doen). Het is dus niet toegestaan om een omvormer met zonnepanelen op een willekeurig stopcontact aan te sluiten. Voor de aansluiting van de zonnepanelen moet een stopcontact gebruikt worden dat op een eigen eindgroep (zekering) is aangesloten en er mag op dat stopcontact verder niets worden aangesloten.
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
551.7 gaat NIET over PV installaties. In 551.7 staat letterlijk OPWEKEENHEID. Volgens mij wordt in de NEN de term opwekeenheid bedoeld, alles wat een installatie voedt.Xander schreef op donderdag 11 december 2025 @ 15:53:
[...]
Waar in NEN1010 staat dit? Bij mijn weten staat in de huidige NEN1010 alleen dat PV op een aparte eindgroep moet worden aangesloten, niet hoe je dat moet doen.
[...]
Hieronder zou je ook een accu onder kunnen verstaan. Die conclusie trek ik uit art. 551.7.1 waarin een UPS wordt benoemd
p.s. ik vindt het wel interessante materie. In mijn werk wordt er steeds meer gebruikt gemaakt van accu's, echter niet in woningen.
Daar wordt uiteraard alles vast aangesloten
[ Voor 13% gewijzigd door Chielioj op 11-12-2025 16:00 ]
Er wordt in dit soort discussies vaak gerefereerd naar de opmerking die er sinds NEN1010+C1:2016 bij 511.7.1 staat:Chielioj schreef op donderdag 11 december 2025 @ 15:57:
[...]
551.7 gaat NIET over PV installaties. In 551.7 staat letterlijk OPWEKEENHEID. Volgens mij wordt in de NEN de term opwekeenheid bedoeld, alles wat een installatie voedt.
Hieronder zou je ook een accu onder kunnen verstaan. Die conclusie trek ik uit art. 551.7.1 waarin een UPS wordt benoemd
Maar inderdaad, dit geldt m.i. ook voor accu's.[nlb>OPMERKING Dit betekent dat ook PV-installaties moeten worden aangesloten op aparte eindgroepen.<nlb]
Maar daar staat dus niet dat je het niet via een stekker mag aansluiten...
551.8.2 Aansluitingen van batterijen moeten zijn voorzien van een basisbescherming door isolatie of
omhullingen, of moeten zo zijn opgesteld dat twee ongeïsoleerde geleidende delen met een onderling
spanningsverschil van meer dan 120 V niet per ongeluk gelijktijdig kunnen worden aangeraakt.
Ik denk net als @Juerd dat dit slaat op de DC aansluiting van de accu's. Niet op de AC aansluiting van de omvormer.Chielioj schreef op donderdag 11 december 2025 @ 16:08:
Klopt, dit staat er inderdaad niet. Echter voldoet een stekker weer niet aan hetgeen wat beschreven staat in 551.8.2
551.8.2 Aansluitingen van batterijen moeten zijn voorzien van een basisbescherming door isolatie of
omhullingen, of moeten zo zijn opgesteld dat twee ongeïsoleerde geleidende delen met een onderling
spanningsverschil van meer dan 120 V niet per ongeluk gelijktijdig kunnen worden aangeraakt.
Maar ik lees "aansluitingen van batterijen" Dat kan zowel AC alsook DC zijn
[ Voor 19% gewijzigd door Chielioj op 11-12-2025 16:22 ]
55.B gaat over "zelfstandige opwekeenheden niet verbonden met de hoofdvoeding" (off-grid dus) en lijkt me dus niet van toepassing.Chielioj schreef op donderdag 11 december 2025 @ 16:21:
Dat is het probleem ook een beetje, het staat er niet duidelijk in omschreven. Blijkbaar staat er meer info in de bijlagen 55.B, echter krijg ik deze niet geopend.
Hoe dat ook: het lijkt me ook zonder NEN redelijk intuïtief dat een stekker waar iedereen bij kan een risico geeft dat eenvoudig is op te lossen door geen stekker te gebruiken?
[ Voor 18% gewijzigd door Brent op 11-12-2025 16:37 ]
Zo gauw je die stekker er uit trekt moet de accu meteen stoppen met leveren, dus die stekker zal geen spanningsverschil van meer dan 120v hebben.Chielioj schreef op donderdag 11 december 2025 @ 16:08:
Klopt, dit staat er inderdaad niet. Echter voldoet een stekker weer niet aan hetgeen wat beschreven staat in 551.8.2
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Ik deel je advies, echter waren we bezig om in de normering e.e.a op te zoeken. Wat staat er nu eigenlijk, niet of het wel / of niet slim is.Brent schreef op donderdag 11 december 2025 @ 16:35:
[...]
55.B gaat over "zelfstandige opwekeenheden niet verbonden met de hoofdvoeding" (off-grid dus) en lijkt me dus niet van toepassing.
Hoe dat ook: het lijkt me ook zonder NEN redelijk intuïtief dat een stekker waar iedereen bij kan een risico geeft dat eenvoudig is op te lossen door geen stekker te gebruiken?
Als dat het geval is, zou je idd een stekker mogen gebruiken.Makrolon schreef op donderdag 11 december 2025 @ 16:40:
[...]
Zo gauw je die stekker er uit trekt moet de accu meteen stoppen met leveren, dus die stekker zal geen spanningsverschil van meer dan 120v hebben.
Ik ken natuurlijk niet de specs van de accu, dus weet niet hoe de accu is beveiligd.
Echter is dit dus een reden waarom er speciale stekkers aan PV panelen zitten. Zodat ze aanraak veilig zijn, dat zou dan ook mijn advies zijn als men een accu / batterij gebruikt.
De batterijen welke ik gebruik, hebben die beveiliging namelijk niet en sluiten wij ze vast aan. Maar zoals eerder vermeld, zijn deze niet voor een woning
[ Voor 14% gewijzigd door Chielioj op 11-12-2025 16:46 ]
Waar leid je dit uit af, en waarom zou je de AC polen dan wel gelijktijdig mogen kunnen aanraken?Xander schreef op donderdag 11 december 2025 @ 16:10:
[...]
Ik denk net als @Juerd dat dit slaat op de DC aansluiting van de accu's. Niet op de AC aansluiting van de omvormer.
551 gaat over LV, ja, maar dat zal elke batterij zijn. Het begin van de sectie wekt bij mij de indruk dat het gaat om aangesloten installaties, oftewel met een omvormer. Niets wekt bij mij de indruk dat de regels verder alleen het LV deel beslaan.
Het hele ding inclusief omvormer wordt tegenwoordig "thuisbatterij" genoemd, maar de feitelijke batterij is uiteindelijk maar een onderdeel daarvan. Dat het over DC gaat, kun je opmaken uit de grenswaarde van 120 V voor aanraking. Door de hele NEN 1010 geldt als bovengrens voor aanraakveiligheid 50 V bij AC en 120 V bij DC.Chielioj schreef op donderdag 11 december 2025 @ 16:21:
Dat is het probleem ook een beetje, het staat er niet duidelijk in omschreven. Blijkbaar staat er meer info in de bijlagen 55.B, echter krijg ik deze niet geopend.
je mag zeker via een WCD (en dus ook via een stekker) stroom leveren, juist daarvoor wworden er eisen gesteld in de netcode (art. 3.8), wat er voor zorgd dat als een batterij-systeem met die stekker van de WCD wordt getrokken dat de unit spanningsloos geschakeld moet worden.Brent schreef op donderdag 11 december 2025 @ 10:03:
[...]
Een wcd mag best een eigen groep hebben, het gaat erom dat levering niet via een stekker gaat. Kijk eens goed aan welke kant de pinnen zitten, en wat er misschien kan gebeuren als je die eruit trekt ...
Nog even los van de vraag hoe houdbaar batterijen enkel bedoeld om mee te handelen zijn. Dat is volgens experts geen lange termijn beschoren. Dan rest er alleen nog het voordeel van je eigen PV verspreider te kunnen leveren, en dan kun je je een aardige marge besparen door de batterij en PV omvormer te combineren, zodat je niet drie keer AC-DC omzetting hebt.
dit heeft overigens ook het gevolg dat bij netuitval het zelfde gebeurt, ook dan valt de batterij verplicht stil, dus zo snel je de stekker uit de WCD trekt mag er geen spanning meer op de polen zitten.
Jan-tweak schreef op donderdag 11 december 2025 @ 18:06:
[...]
je mag zeker via een WCD (en dus ook via een stekker) stroom leveren, juist daarvoor wworden er eisen gesteld in de netcode (art. 3.8), wat er voor zorgd dat als een batterij-systeem met die stekker van de WCD wordt getrokken dat de unit spanningsloos geschakeld moet worden.
Ik zie hier niets over stekkers?Artikel 3.8
1De beveiligingen van de elektriciteitsproductie-eenheid zijn selectief ten opzichte van de beveiligingen in het net van de netbeheerder. De netbeheerder kan verlangen dat hiervan een berekening wordt gemaakt.
2De beveiliging van de elektriciteitsproductie-eenheid is in ieder geval voorzien van:
a.een onderspanningsbeveiliging met een aanspreeksnelheid van 2 seconden bij 80% van de nominale spanning;
b.een overspanningsbeveiliging met een aanspreeksnelheid van 2 seconden bij 110% van de nominale spanning;
c.een frequentiebeveiliging met een aanspreeksnelheid van 2 seconden bij 47,5 en 51,5 Hz.
3De installatie met een synchrone elektriciteitsproductie-eenheid is voorzien van een inrichting die binnen 0,2 seconden een scheiding met het net bewerkstelligt in geval de netspanning in één of meer fasen daalt tot 70% van de nominale waarde, tenzij uit een berekening blijkt dat een snellere uitschakeling noodzakelijk is.
in NEN1010 valt ook een DC spanning onder de norm, (SLEV/PELV), bedenk dat deze grenzen de maximale spanningswaarden weergeven, effectief is het bij AC dus de bekende 42Veff AC. overigens gelden daar nog aanvullende voorwaardden voor.Juerd schreef op donderdag 11 december 2025 @ 16:56:
[...]
Het hele ding inclusief omvormer wordt tegenwoordig "thuisbatterij" genoemd, maar de feitelijke batterij is uiteindelijk maar een onderdeel daarvan. Dat het over DC gaat, kun je opmaken uit de grenswaarde van 120 V voor aanraking. Door de hele NEN 1010 geldt als bovengrens voor aanraakveiligheid 50 V bij AC en 120 V bij DC.
Bedenk dat bij een batterijcel waar een bescherming ontbreekt je wel zeer gevaarlijke situaties kunt krijgen, youtube staat vol met voorbeelden waar je de plus en min met een sleutel vgaat verbinden (aub niet zelf doen!) dat geeft vuurwerk.
Ik heb nog nooit een AC accu gezien. Ja met een omvormer er tussen. Maar dus niet puur de accu.Chielioj schreef op donderdag 11 december 2025 @ 16:21:
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
die vallen onder art. 3.4 (lektriciteitsproductie-eenheden kleiner dan 800 W voldoen aan de in deze paragraaf gestelde voorwaarden.) daarom hebben de PiB dus die limiet van <800W m.b.t. levering. (als ze in een standaard WCD (die dus ook aangesloten is cq kan met andere verbruikers).
Formeel stopt overigens de NEN1010 bij het WCD, daarbuiten gelden dan weer andere regels en normen, oa wel de netcode.
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Is dat zo? Het wordt vaak beweerd, maar wie vertelt me waar het staat?Jan-tweak schreef op donderdag 11 december 2025 @ 19:04:
Formeel stopt overigens de NEN1010 bij het WCD
Op basis van 11.2 lijkt me dat een stroomketen die (gedeeltelijk) middels een stopcontact is aangesloten, ook onder de norm valt. Het staat ook niet bij de lijst uitzonderingen onder 11.3.
Misschien is er wat verwarring door opmerking 4 onder 430.1 in het hoofdstuk over overstroom. Daar staat dat buigzame leidingen waarmee elektrische toestellen met behulp van stopcontacten zijn aangesloten buiten dat hoofdstuk vallen. Dat gaat echter over toestellen, en volgens mij zijn bijvoorbeeld stekkerdozen (tafelcontactdozen) en verlengsnoeren geen toestellen. (De NEN 1010 definieert elektrisch toestel helaas niet, maar uit een aantal teksten kun je opmaken dat dat leidingen, contactdozen, en aftakkingen geen toestellen zijn.) Of misschien staat er toch ergens dat de NEN 1010 niet gaat over met stekkers aangesloten dingen, maar dat zou best heftige gevolgen hebben voor stekerbare (delen van) installaties.
(Die opmerking 4 vind ik overigens vreemd, want de aansluitsnoeren van toestellen zouden wegens 433.3.1.b toch al wel uitgezonderd zijn van bescherming tegen overbelasting, en bescherming tegen kortsluiting lijkt me wel degelijk nodig (en wordt prima geregeld door een normale B16/C16.))
Ik heb de NEN niet, maar wat ik zo lees is dat artikel 551.7 en 520.526.5. Hierin zou staan dat iedere omvormer een deugdelijke, vaste installatie moet hebben. Een stekker voldoet daar niet aan.Juerd schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 04:12:
[...]
Is dat zo? Het wordt vaak beweerd, maar wie vertelt me waar het staat?
De NEN stopt inderdaad bij het stopcontact, want die is alleen voor installateurs. De consument hoeft verder niet aan de NEN te voldoen. Wel aan de netcode. De netcode zegt dat een omvormer van 800 Watt sowieso aan alle voorwaarden voor terugleveren voldoet, ongeacht hoe deze is aangesloten:Op basis van 11.2 lijkt me dat een stroomketen die (gedeeltelijk) middels een stopcontact is aangesloten, ook onder de norm valt. Het staat ook niet bij de lijst uitzonderingen onder 11.3.
Paragraaf 3.3 geeft allerlei voorwaarden waaraan apparaten die invoeden moeten voldoen. Een van die voorwaarden is Artikel 3.9:Elektriciteitsproductie-eenheden kleiner dan 800 W voldoen aan de in deze paragraaf [Paragraaf 3.3] gestelde voorwaarden.
Een enkelfasige thuisaccu met een stekker die in een 3-fase net opgenomen wordt kan helemaal nooit aan die eis voldoen. Het gaat hier namelijk om de nulleiderstroom op huisniveau, niet op omvormerniveau. Een enkelfasige omvormer die 11A door het stopcontact teruglevert kan de nulstroom potentieel opsturen tot 36A bij een 25A hoofdzekering (2x25A afname op twee fases en 11A invoeding op de derde fase).Maatregelen bij een elektriciteitsproductie-eenheid worden in ieder geval genomen in geval door harmonischen in de installatie de grootte van de nulleiderstroom in dezelfde orde van grootte als die van de fasestroom zal komen.
(Overigens geldt dit dus voor alle 1-fase omvormers toegepast achter een 3-fase hoofdaansluiting).
....
En wat zijn de risico's van deze hypothetische situatie?Blihi schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 07:48:
[...]
Een enkelfasige thuisaccu met een stekker die in een 3-fase net opgenomen wordt kan helemaal nooit aan die eis voldoen. Het gaat hier namelijk om de nulleiderstroom op huisniveau, niet op omvormerniveau. Een enkelfasige omvormer die 11A door het stopcontact teruglevert kan de nulstroom potentieel opsturen tot 36A bij een 25A hoofdzekering (2x25A afname op twee fases en 11A invoeding op de derde fase).
(Overigens geldt dit dus voor alle 1-fase omvormers toegepast achter een 3-fase hoofdaansluiting).
[...]
Als ik 2 x 25A trek over fases 2 en 3 zonder dat ik iets trip én ik lever over die periode ook 11A terug op fase 1, dan loopt er 36A door de nul-leider. Die stroom loopt door 6mm2 bekabeling door mijn groepenkast, door mijn 40A hoofdschakelaar en door de bedrading van de netbeheerder (10mm2?) die de afgelopen 25 jaar al met 40A was afgezekerd voordat er werd overgestapt naar 3 fase. Ik zie in deze situatie (als deze al voorkomt trakteer ik hier op gevulde koeken) geen gevaar.
Dat is niet erg, want inderdaad 36A is onder de norm voor de meeste componenten, inclusief de hoofdschakelaar. Waar het om ging is dat de netcode voorschrijft dat iedere productie-eenheid die nulstroom moet beperken tot dezelfde orde als de fasestromen en dat kan een 1-fase omvormer in een 3-fase installatie niet.eatme schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 08:16:
[...]
En wat zijn de risico's van deze hypothetische situatie?
Als ik 2 x 25A trek over fases 2 en 3 zonder dat ik iets trip én ik lever over die periode ook 11A terug op fase 1, dan loopt er 36A door de nul-leider. Die stroom loopt door 6mm2 bekabeling door mijn groepenkast, door mijn 40A hoofdschakelaar en door de bedrading van de netbeheerder (10mm2?) die de afgelopen 25 jaar al met 40A was afgezekerd voordat er werd overgestapt naar 3 fase. Ik zie in deze situatie (als deze al voorkomt trakteer ik hier op gevulde koeken) geen gevaar.
Dit wordt overigens problematischer als je een 16A of 20A omvormer op gaat hangen achter een 25A hoofdzekering, zoals hier eerder al besproken. Dan kan die nulstroom boven de 40A uitkomen en is je hoofdschakelaar meestal niet meer de juiste.
in de NEN1010:2020+C1:2024 vind je dat terug onder artikel 11.5 onder deel 1; sectie 11 Onderwerp en toepassingesgebied.Juerd schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 04:12:
[...]
Is dat zo? Het wordt vaak beweerd, maar wie vertelt me waar het staat?
daar staat dat mbt electr. materieel je alleen rekening moeten houden met de keuze en juiste toepassing van de installatie. (dus niet het electrisch materieel zelf).
Op basis van 11.2 lijkt me dat een stroomketen die (gedeeltelijk) middels een stopcontact is aangesloten, ook onder de norm valt. Het staat ook niet bij de lijst uitzonderingen onder 11.3.
Misschien is er wat verwarring door opmerking 4 onder 430.1 in het hoofdstuk over overstroom. Daar staat dat buigzame leidingen waarmee elektrische toestellen met behulp van stopcontacten zijn aangesloten buiten dat hoofdstuk vallen. Dat gaat echter over toestellen, en volgens mij zijn bijvoorbeeld stekkerdozen (tafelcontactdozen) en verlengsnoeren geen toestellen. (De NEN 1010 definieert elektrisch toestel helaas niet, maar uit een aantal teksten kun je opmaken dat dat leidingen, contactdozen, en aftakkingen geen toestellen zijn.) Of misschien staat er toch ergens dat de NEN 1010 niet gaat over met stekkers aangesloten dingen, maar dat zou best heftige gevolgen hebben voor stekerbare (delen van) installaties.
(Die opmerking 4 vind ik overigens vreemd, want de aansluitsnoeren van toestellen zouden wegens 433.3.1.b toch al wel uitgezonderd zijn van bescherming tegen overbelasting, en bescherming tegen kortsluiting lijkt me wel degelijk nodig (en wordt prima geregeld door een normale B16/C16.))
[ Voor 5% gewijzigd door Jan-tweak op 12-12-2025 11:15 ]
Nog een vraag:
Ik heb een radiaal afkortzaag gekocht van Dewalt uit 1980.
Motorspecs:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/vSDKHbM5cCHNJhuBFM4d2NUX.jpg?f=user_large)
Hier zat een CCB (nu ABB) DOL schakelaar tussen. Omdat ik bij het verplaatsen van de zaag de motor los heb moeten halen en afgebroken wartels heb moeten vervangen zijn de kabels losgeweest. Dit heb ik van te voren gedocumenteerd hoe alles aangesloten zat.
Echter toen ik gisteravond alles aansloot knalde er 2 fase uit bij het meterkast gedeelte van de netbeheerder.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/mGGDTsxkScmzudGcAbUMPdMU.jpg?f=user_large)
K2 en A1 lagen eruit in mijn klusschuur
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/p1R49spGzOjE6JjKSooDZ1S5.jpg?f=user_large)
Deze lag eruit in de meterkast in huis
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/2oMMpErr8BUayrcaSIGRDlw4.jpg?f=user_large)
rechter twee fases lagen eruit van de netbeheerder
Dit is de foto van de DOL schakelaar, wat me verward is de stand van het metaaltje hoe of waar zou deze moeten zitten?
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/jd9Qdu1eUxaF99X591lSGtHP.jpg?f=user_large)
Als ik de stekker nu insteek in de krachtstroom aansluiting en op de groene knop druk hoor ik een knisperend geluid dus druk ik maar weer snel op de rode knop en gaat de stekker weer snel uit de krachtstroom aansluiting.
De motor zit 3 fasen aangesloten dit heb ik gedocumenteerd en de kabels op dezelfde plekken weer aangesloten. Ik heb geleerd van de 3 fases, en de nul en aarde in de kabel zitten ook gewoon op de nul en aarde in de CEE stekker.
Wat dat betreft dacht ik dat ik alles like for like aangesloten heb, ik kan ook geen fouten ontdekken.
Dit is hoe het nu is aangesloten:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/adIEQqvgRbFqfTp2YTvvtVo1.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/qkT2cVk99aEujFbyIvIekWbu.jpg?f=user_large)
Dit zijn de foto's van hoe ik het gedocumenteerd heb toen ik het uit elkaar haalde:
Aansluiting motor:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/hM8tBon7uCWmHtIEQFbSzkC1.jpg?f=user_large)
aansluitingen CEE stekker:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/lQ8oKonZs77zJh0Ellw160Lu.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/p3bhzzAJTarxAFulivmIwqYe.jpg?f=user_large)
Aansluiting DOL schakelaar:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/jAAftgpYgsa2ZXK2rWBTQEYg.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Ra1GAlPTAO8uDe4uLNROs8kW.jpg?f=user_large)
Mocht iemand suggesties hebben, ben ik jullie wederom dankbaar.
De NEN normen die verplicht in de Bbl vermeld worden zijn nu via de NEN connect voor iedereen gratis in te zien (alleen lezen, je kunt helaas niets copieren of printen of opslaan) , je moet je wel aanmelden (gratis)Blihi schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 07:48:
[...]
Ik heb de NEN niet, maar wat ik zo lees is dat artikel 551.7 en 520.526.5. Hierin zou staan dat iedere omvormer een deugdelijke, vaste installatie moet hebben. Een stekker voldoet daar niet aan.
[...]
De NEN stopt inderdaad bij het stopcontact, want die is alleen voor installateurs. De consument hoeft verder niet aan de NEN te voldoen. Wel aan de netcode. De netcode zegt dat een omvormer van 800 Watt sowieso aan alle voorwaarden voor terugleveren voldoet, ongeacht hoe deze is aangesloten:
[...]
Paragraaf 3.3 geeft allerlei voorwaarden waaraan apparaten die invoeden moeten voldoen. Een van die voorwaarden is Artikel 3.9:
[...]
Een enkelfasige thuisaccu met een stekker die in een 3-fase net opgenomen wordt kan helemaal nooit aan die eis voldoen. Het gaat hier namelijk om de nulleiderstroom op huisniveau, niet op omvormerniveau. Een enkelfasige omvormer die 11A door het stopcontact teruglevert kan de nulstroom potentieel opsturen tot 36A bij een 25A hoofdzekering (2x25A afname op twee fases en 11A invoeding op de derde fase).
[...]
edit: ik denk dat dat metalen plaatje met de rode knop bedient wordt en dan de houd-stroom voor de kleefmagneet van de schakelaar onderbreekt.
Weet je zeker dat de motor goed is? Meten alle drie de fases hetzelfde qua weerstand en isolatie?
[ Voor 45% gewijzigd door onetime op 12-12-2025 12:37 ]
Kwam onlangs op Youtube nog een filmpje tegen waarin 6mm2 soepel vs 6mm2 massief getest werd. Uikomst was hier juist tegenovergesteld -> Soepel kan wat meer hebben dan massief.Annuk schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 20:19:
[...]
Dit klopt grof gezegd wel, er zit een correctiefactor in bedrading, waarbij globaal inderdaad 10 soepel vergelijkbaar is aan 6 massief en 6 soepel minder mag hebben.
Moest dus nog even terugdenken aan bovenstaande post
YouTube: Solid vs Flexible stranded wire | Current test
Het gaat me boven de pet om dit soort testen inhoudelijk te 'beoordelen', maar vond het wel even aardig om hier te delen.
Als ik het zeker wist had ik deze problemen niet natuurlijkonetime schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 12:27:
@loewie1984 Weet je zeker dat de kleuren voor de ombouw net zo zaten als erna? Het ziet er fout uit doordat de kleuren op de schakelaar wisselen.
edit: ik denk dat dat metalen plaatje met de rode knop bedient wordt en dan de houd-stroom voor de kleefmagneet van de schakelaar onderbreekt.
Weet je zeker dat de motor goed is? Meten alle drie de fases hetzelfde qua weerstand en isolatie?
Toen ik gisteren de schakelaar van de zaag omzette ging deze meteen aan, maar knalde ook alles eruit.
Je zegt het ziet er fout uit doordat de kleuren op de schakelaar wisselen? Ik heb me gewoon gebaseerd op de volgordelijkheid van de draden. En ook aan welke kant de boel aangesloten is geworden (zeg maar stroomvoedende kabel vs kabel van schakelaar naar apparaat) in mijn ogen zit alles correct maar ik durf het nu niet zomaar meer te testen.
In principe zou die DOL schakelaar er ook tussen uit kunnen en ik de zaag er rechtstreeks aansluit, maar ik vind het hebben van een extra stopknop ergens wel een veilige gedachte, al kan ik dat ook achteraf altijd nog toevoegen.
Gebruik je deze stekker nu ook? Zo ja: Waar gaat deze in? Weet je zeker dat de 0 van de stekker en de 0 in de WCD overeenkomen?
Zo niet: Weet je zeker dat de 0 van de motor en de 0 in je aansluiting overeenkomen? Mogelijk is het een foutieve aanname dat blauw in de motor eerder al 0 betekende. Het is uiteraard mogelijk dat iemand eerder al creatief met kleurtjes is geweest.
Zoals hierboven aangegeven is het doormeten van de motorspoelen (zou de aansluitingen even los maken) nooit een slecht idee en daarna alle kabel van begin tot eindpunt doormeten om er zeker van te zijn dat er niet gewisseld wordt.
Als laatste nog een dingetje: bij mij in de kerk is recent een van de fases bij de netbeheerder uitgevallen. Toen de windmotor van het kerkorgel ingeschakeld werd schoten juist de andere twee fases er uit in de groepenkast. Dus zoek het probleem niet altijd op dezelfde plek als de symptomen.
- Motor staat in ster en heeft geen N aansluiting
- Bij de motor zie ik rood, bruin en zwart. maar ik heb geen idee waar ze vandaan komen want die zie ik niet bij de schakelaar.
- Ik snap even niet wat het stuk bloot metaal om de schakelaar doet. Is dat een extern normally closed contact?
- Aftakking van bruin naar de andere kant kan ik ook niet zo plaatsen...
- Heb je een typenummer van de schakelaar?
- En is het een contactor met spanningsspoel of alleen een simpele schakelaar?
sorry, mijn fout, het is inderdaad beide in ster.Septillion schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 14:14:
@loewie1984 Zit nog even naar de foto's te kijken en nog paar dingen die me opvallen / vragen.
- Motor staat in ster en heeft geen N aansluiting
- Bij de motor zie ik rood, bruin en zwart. maar ik heb geen idee waar ze vandaan komen want die zie ik niet bij de schakelaar.
- Ik snap even niet wat het stuk bloot metaal om de schakelaar doet. Is dat een extern normally closed contact?
- Aftakking van bruin naar de andere kant kan ik ook niet zo plaatsen...
- Heb je een typenummer van de schakelaar?
- En is het een contactor met spanningsspoel of alleen een simpele schakelaar?
het is dus volgens dit principe, waarbij echter de Nul van de motor kant niet is aangesloten, belangrijk was hier de spoelspanning van de motor en die is in dit geval slechts 230V. (zie typeplaatje motor, daar staat nog de oude 220V bij, staat ook onderaan bij het stersymbool de 380V aansluitwaarde per fase op fase, nu is dat dus 400V)
:strip_exif()/f/image/bfTXwfEM1uG5eEN8hg4m8rcQ.png?f=user_large)
lijnspanning dus 400V, echter door de driehoek indeling wordt de spoelspanning 230V.
[ Voor 72% gewijzigd door Jan-tweak op 12-12-2025 15:04 ]