• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:32
@Septillion en @Jan-tweak

ik heb de zaag net getest zonder DOL schakelaar en deze loopt nu gewoon. Dus het probleem zit echt in de DOL schakelaar.
De verandering van kabel kleur @Septillion komt doordat er nog een schakelaar op de arm zelf zit waarbij dus andere kleuren gebruikt worden.

Ik heb de DOL schakelaar nu omzeild met een kroonsteentje met 5 aansluitingen, waarbij ik de fases 1 op 1 heb doorgelust, de 0 onbemoeid heb gelaten en de aarde heb doorgelust.

De zaag gaat nu aan en uit. Dus misschien toch kijken naar een wat modernere veiligheidsschakelaar.

discogs

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:24
Even over de thuisbatterij met stekker. De Nen vind hier wel iets van maar heeft hier vooral in huishoudens niets over te zeggen. Dat houd echt op bij de WCD. Wat de consument voor de NEN leek genoemd er in steekt valt onder de NVWA. De NVWA heeft alleen niet capaciteit om altijd handhavend op te treden.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• paoper
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 19:07
Hebben er hier mensen een Zaptec Go 2 laadpaal/wallbox zelf geïnstalleerd / zijn daar ervaringen mee?

Ik heb recent zelf een Ratio io6 geïnstalleerd wat prima ging. Bij Zaptec Go 2 krijg ik het idee dat mogelijk zaken rond de installatie afgescherm zijn, enkel voor 'erkende installers', maar ik vraag mij af of dat echt zo is. Kan ik hem zelf installeren zonder een erkende installateur te zijn / speciale account te hebben?

Dank alvast!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:33
@loewie1984

Heb je een universeelmeter?
Meet dan eens of alle drie de contacten van de magneetschakelaar wel in orde zijn.
Grote kans dat er een contact geen verbinding maakt waardoor de motor maar op 2 fasen spanning krijgt.

• blackshelve
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:08
paoper schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 16:59:
Hebben er hier mensen een Zaptec Go 2 laadpaal/wallbox zelf geïnstalleerd / zijn daar ervaringen mee?

Ik heb recent zelf een Ratio io6 geïnstalleerd wat prima ging. Bij Zaptec Go 2 krijg ik het idee dat mogelijk zaken rond de installatie afgescherm zijn, enkel voor 'erkende installers', maar ik vraag mij af of dat echt zo is. Kan ik hem zelf installeren zonder een erkende installateur te zijn / speciale account te hebben?

Dank alvast!
Zaptec raadt aan dat je een elektricien inschakelt. Maar niks houdt je tegen om het zelf te installeren.

• blackshelve
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:08
Ik kwam laatst dit tegen bij een collega van me die net een woning had gekocht en een "elektricien" inschakelde om de oude stoppenkast te vervangen. Dat je dit grwoon kan achterlaten bij een klant die vertrouwd dat de elektricien weet wat die doet.

Ik had het te doen met 'm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OuBElyK89XZGZwneAghBlwmv2NE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2zWeTzQSnRkuo7H9X5RVFGtm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OuBElyK89XZGZwneAghBlwmv2NE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2zWeTzQSnRkuo7H9X5RVFGtm.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door blackshelve op 12-12-2025 20:46 ]

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 21:48
jj85 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 12:36:
[...]

Kwam onlangs op Youtube nog een filmpje tegen waarin 6mm2 soepel vs 6mm2 massief getest werd. Uikomst was hier juist tegenovergesteld -> Soepel kan wat meer hebben dan massief.
Moest dus nog even terugdenken aan bovenstaande post :)
YouTube: Solid vs Flexible stranded wire | Current test

Het gaat me boven de pet om dit soort testen inhoudelijk te 'beoordelen', maar vond het wel even aardig om hier te delen.
In het filmpje weegt de soepele geleider meer dan de massieve geleider. Dat is raar, want volgens de norm moet er iets meer koper in de massieve geleider zitten dan de soepele. Dit lijkt dus een gevalletje van een te dunne massieve draad van de ene fabrikant vs een te dikke soepele draad van de andere fabrikant.
En niet zozeer een test van soepel vs massief

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:11
Lochnes schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 07:21:
[...]

In het filmpje weegt de soepele geleider meer dan de massieve geleider. Dat is raar, want volgens de norm moet er iets meer koper in de massieve geleider zitten dan de soepele. Dit lijkt dus een gevalletje van een te dunne massieve draad van de ene fabrikant vs een te dikke soepele draad van de andere fabrikant.
En niet zozeer een test van soepel vs massief
Makes sense :)
Dus dan zou je kunnen concluderen dat er maar weinig verschil is tussen soepel en massief?

Eerder werd hier het onderstaande gesteld. Zit er hier een verschil tussen theorie en praktijk?
Annuk schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 20:19:
[...]

Dit klopt grof gezegd wel, er zit een correctiefactor in bedrading, waarbij globaal inderdaad 10 soepel vergelijkbaar is aan 6 massief en 6 soepel minder mag hebben.

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18:16
jj85 schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 08:23:
[...]

Makes sense :)
Dus dan zou je kunnen concluderen dat er maar weinig verschil is tussen soepel en massief?

Eerder werd hier het onderstaande gesteld. Zit er hier een verschil tussen theorie en praktijk?

[...]
Er zit denk ik wel iets verschil in, maar valt of staat mogelijk ook nog weer met welke isolatie er om de draad/ader zit wat nog wel mag en wat niet.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Weet iemand hoe je een loze leiding met 1 enkele draad erin kunt traceren tot het andere einde? Ik zie her en der wel toongenerators met probes, maar die verwachten een ground, de 2 loze leidingen bevatten elk een enkele zwarte draad.

Ik hoop dat deze gebruikt kunnen worden voor een kookgroep, een aanvraag daarvoor ligt inmiddels meer 2 maanden te verstoffen bij de verhuurder (kan dus nog geen fornuis aanschaffen) omdat de aannemer deze maar niet afhandelt.

Wil dus nu zelf kijken of ik het andere einde alvast tevoorschijn kan toveren, in de keuken zie ik geen plekken waar deze uit zouden kunnen komen, dan is het of goed weggewerkt, of ze komen ergens anders uit.

Het gaat om een appartement uit 1982, met meerdere verdiepingen.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Annuk
Raven schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 09:20:
Weet iemand hoe je een loze leiding met 1 enkele draad erin kunt traceren tot het andere einde? Ik zie her en der wel toongenerators met probes, maar die verwachten een ground, de 2 loze leidingen bevatten elk een enkele zwarte draad.

Ik hoop dat deze gebruikt kunnen worden voor een kookgroep, een aanvraag daarvoor ligt inmiddels meer 2 maanden te verstoffen bij de verhuurder (kan dus nog geen fornuis aanschaffen) omdat de aannemer deze maar niet afhandelt.

Wil dus nu zelf kijken of ik het andere einde alvast tevoorschijn kan toveren, in de keuken zie ik geen plekken waar deze uit zouden kunnen komen, dan is het of goed weggewerkt, of ze komen ergens anders uit.

Ik denk dat je het oldschool moet gaan proberen met een trekveer met evt een zoekveer eraan.
En de kans is natuurlijk zeer groot dat je niet in de keuken uitkomt maar ergens in een van de andere kamers, waar mogelijk overheen behangen oid is en/of waar nu meubels voor staan.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@Annuk Dan moet de draad die er nu in zit eruit, ik had gehoopt die te kunnen gebruiken om de leiding te traceren. Dat uitkomen in een andere kamer was mijn eerste gedachte, vooral omdat er in de woonkamer een afdekraam met 2 blinde plaatjes zit. Die heb ik inmiddels losgehaald, daar bleek te telefoonkabel achter te zijn verstopt, als de leiding daar naar toe dik genoeg is gaat daar i.i.g. een netwerkkabel doorheen zodat ik de slimme meter (via ESP32 met PoE) bedraad uit kan lezen :)

Oh en meubels staan er nog niet, sta op de wachtlijst voor vloerbedekking....

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:55

Reptile209

- gers -

Je kan er een stofzuiger aan vasttapen (één buis tegelijk) en in de kamers luisteren of je ergens gesuis hoort. Of informeer bij je buren of zijn 'm toevallig in gebruik hebben als ze dezelfde bouw hebben.

Zo scherp als een voetbal!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:41

Freakie1NL

Grote Baas

Xander schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 13:10:
[...]

Heb je foto's van die AEG kast van jou zonder deksel? Met de ABB kasten ben ik wel voldoende bekend om je de eventuele verschillen aan te wijzen. ;)
Ik kan definitief bevestigen dat het 'gewoon' ABB kasten zijn. Let wel hij bevat geen blindplaat aan de onderzijde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dwv4vO9IEHHR1xN0BmRD-fFWLSA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NK3adwIDOFKFGXEmPynRGTTy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_7dmC8fBpdesC1mWooRpQ_-WXKw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0gUyKUDaakVdQf0t5PFQSDdM.jpg?f=fotoalbum_large

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18:01

Een stalen trekveer er in tot dat deze niet meer verder gaat.
Dan het stuk dat over is van de veer een aantal keren strak om je hand wikkelen zodat de veer erg stug wordt.
Vervolgens tikken met de veer en iemand luisteren in de keuken.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Freakie1NL schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 10:01:
[...]

Ik kan definitief bevestigen dat het 'gewoon' ABB kasten zijn. Let wel hij bevat geen blindplaat aan de onderzijde.
Ook dat is dan hetzelfde als ABB, die moet je ook bij ABB los bestellen. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:48
loewie1984 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 15:13:
@Septillion en @Jan-tweak

ik heb de zaag net getest zonder DOL schakelaar en deze loopt nu gewoon. Dus het probleem zit echt in de DOL schakelaar.
De verandering van kabel kleur @Septillion komt doordat er nog een schakelaar op de arm zelf zit waarbij dus andere kleuren gebruikt worden.

Ik heb de DOL schakelaar nu omzeild met een kroonsteentje met 5 aansluitingen, waarbij ik de fases 1 op 1 heb doorgelust, de 0 onbemoeid heb gelaten en de aarde heb doorgelust.

De zaag gaat nu aan en uit. Dus misschien toch kijken naar een wat modernere veiligheidsschakelaar.
Dat deel met extra schakelaar maakte het al helemaal niet te debuggen vanaf hier :+ Maar daar zou ik wel naar kijken incl die tape kluwe. Draad in de stekker lijkt me overigens ook niet heel mooi te zitten.

Maar goed, ben ik wel benieuwd naar die schakelaar. Lijkt me dus vooral te zitten in de gekke extra aansluitingen...

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Is die 'enkele draad' toevallig een trekdraad? >:)

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

@Septillion Ik zie daar een kleef-magneet in met die strip eroverheen die je met de rode knop kunt lossen.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:58

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Ik heb een 19mm flexbuis, hier heb ik nog klemmen voor nodig. Kun je hier gewone klemzadels voor gebruiken of heb je speciale klemmen nodig?
Hornbach verkoopt speciale maar die zie ik niet bij Sander Vunderink..

• Annuk
Mr_gadget schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 17:20:
Ik heb een 19mm flexbuis, hier heb ik nog klemmen voor nodig. Kun je hier gewone klemzadels voor gebruiken of heb je speciale klemmen nodig?
Ken deze zo niet, lijken wel op spijkerclips maar dan meer een plug-vorm.

Maar normaal kan je flexbuis prima vast zetten met de normale zadels in de juiste maat.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Reptile209 schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 09:58:
[...]

Je kan er een stofzuiger aan vasttapen (één buis tegelijk) en in de kamers luisteren of je ergens gesuis hoort. Of informeer bij je buren of zijn 'm toevallig in gebruik hebben als ze dezelfde bouw hebben.
Buurman vandaag toevallig ontmoet, heeft geen kookgroep en kijkt nooit in de meterkast. Stofzuiger idee onthou ik voor wanneer ik daar weer ben.
ron321 schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 11:29:
[...]

Een stalen trekveer er in tot dat deze niet meer verder gaat.
Dan het stuk dat over is van de veer een aantal keren strak om je hand wikkelen zodat de veer erg stug wordt.
Vervolgens tikken met de veer en iemand luisteren in de keuken.
Er steekt al een draad uit, ik zoek een oplossing om die te gebruiken zodat die later gebruikt kan worden om nieuwe draden erdoorheen te halen.
True schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 14:00:
[...]

Is die 'enkele draad' toevallig een trekdraad? >:)
Koperdraad met zwarte isolatie, die dan als trekdraad gebruikt zou kunnen worden :P

Oscar Wilde

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:33
@Raven
Haal de onderplint van de keuken eens weg. Misschien is de doos dan zichtbaar. Of hij zit achter een keukenkastje.

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:48

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Raven je ziet wel eens in nieuwbouw dat ze een schakeldraad als trekdraad achterlaten. Dat is dus niet geheel verrassend.

Die zoekers met toon generator (heb er zelf een van Amazon commercial, welke een rebrand is van een best aardig merk) kan hier wel werken. Het is namelijk dat je die aarde gewoon ergens anders, desnoods met een verlengsnoer, vandaan kunt halen. Ook een geaard onderdeel in je huis werkt daar goed genoeg voor.

Vanaf de meterkast ben je dus op zoek naar de plek waar hij uitkomt? Daar is genoeg aarde voorhanden. Het is dus niet zo dat die aarde door de buis moet lopen, liever niet zelfs.

[ Voor 10% gewijzigd door Rimco op 13-12-2025 19:54 ]

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• Just-Be
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 19:15
Mr_gadget schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 17:20:
Het ligt er aan waar je de flexbuis op wilt monteren, die hornbach klemmen die je linkt zijn voor in een sleuf zodat je die kan weg stuccen.

Ik zou idd gewoon hetzelfde soort klem gebruiken die je ook voor een buis gebruikt.

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:41

Freakie1NL

Grote Baas

Xander schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 11:58:
[...]

Ook dat is dan hetzelfde als ABB, die moet je ook bij ABB los bestellen. ;)
Is al weer wat jaren geleden dat ik een extra HLD33 had geplaatst. Weet niet meer of ik die toen had bijbesteld, maar zal wel dan.

Deze AEG zou een HLD22 moeten vervangen. Maar nu zit ik er aan te denken om deze AEG / HLD33 op de 22 te plaatsen. Onverwachts dan mega veel DIN.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

• Edje44magnum
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 19:59
paoper schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 16:59:

Dank alvast!
Toevallig afgelopen vrijdag zaptec Go geïnstalleerd op mijn werk ik heb de zapte fysiek geïnstalleerd met elektrische voeding
en iemand van kantoor heeft de rest gedaan met de app
hij kwam wel terug voor een paar( moeilijke )vragen die de app vroeg namelijk hoe de fases aangesloten waren en de afgzekerde waarden van de aardlek automaat
en de maximale stroom waarmee je het systeem wilt belasten
maar een kind kan de was doen
echt heel erg simpel.
Aardlek automaat met lekstroom karakteristiek type a is voldoende.
DC lekstroom detectie 6 milliampère zit verwerkt in de zaptec zelf

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

devriesjande schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 19:29:
@Raven
Haal de onderplint van de keuken eens weg. Misschien is de doos dan zichtbaar. Of hij zit achter een keukenkastje.
Achterwand van de kastjes heb ik er niet uit kunnen krijgen en naast de kastjes is het tot de vloer betegeld.
Rimco schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 19:53:
@Raven je ziet wel eens in nieuwbouw dat ze een schakeldraad als trekdraad achterlaten. Dat is dus niet geheel verrassend.

Die zoekers met toon generator (heb er zelf een van Amazon commercial, welke een rebrand is van een best aardig merk) kan hier wel werken. Het is namelijk dat je die aarde gewoon ergens anders, desnoods met een verlengsnoer, vandaan kunt halen. Ook een geaard onderdeel in je huis werkt daar goed genoeg voor.

Vanaf de meterkast ben je dus op zoek naar de plek waar hij uitkomt? Daar is genoeg aarde voorhanden. Het is dus niet zo dat die aarde door de buis moet lopen, liever niet zelfs.
1982 hier, was dat toen ook iets dat gedaan werd?

Jup, vanuit de meterkast. Weet alleen niet hoe diep het andere eind ligt in de keuken, als die daar uitkomt, of achter tegels of achter keukenkasten. Kunnen die probes dat oppikken zonder tegen de (isolatie van) de draad aan te zitten?

Welke gebruik jij?

Oscar Wilde

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:48

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Raven https://www.amazon.de/dp/B083V7YHL8. De generator heeft meerdere signaalsterktes. Op de hoogste instelling pik je het signaal op vanaf een halve meter verderop.

Ik heb hiermee ook bepaald dat een ongebruikte kabel voor een kookplaat verstopt zat achter het keukenkastje, door de achterwand heen dus.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• paoper
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 19:07
Edje44magnum schreef op zondag 14 december 2025 @ 09:09:
[...]

Toevallig afgelopen vrijdag zaptec Go geïnstalleerd op mijn werk ik heb de zapte fysiek geïnstalleerd met elektrische voeding
en iemand van kantoor heeft de rest gedaan met de app
hij kwam wel terug voor een paar( moeilijke )vragen die de app vroeg namelijk hoe de fases aangesloten waren en de afgzekerde waarden van de aardlek automaat
en de maximale stroom waarmee je het systeem wilt belasten
maar een kind kan de was doen
echt heel erg simpel.
Aardlek automaat met lekstroom karakteristiek type a is voldoende.
DC lekstroom detectie 6 milliampère zit verwerkt in de zaptec zelf
Ha dank voor het delen van jouw ervaring Edje! Ik begrijp uit je verhaal / neem aan dat die persoon (collega van je?) die het app gedeelte heeft gedaan dus niet een 'geregistreerd installer' is van Zaptec (en dus niet bijzondere installatie rechten heeft in de app), klopt die interpretatie?
Dank iig!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18:01
Raven schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 18:23:
Er steekt al een draad uit, ik zoek een oplossing om die te gebruiken zodat die later gebruikt kan worden om nieuwe draden erdoorheen te halen.
Het gaat er toch om dat je weet waar die doos zit?
En die trekveer past ook wel in die buis terwijl die zwarte draad er in zit.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

• Edje44magnum
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 19:59
paoper schreef op zondag 14 december 2025 @ 10:19:
[...]

Ha dank voor het delen van jouw ervaring Edje! Ik begrijp uit je verhaal / neem aan dat die persoon (collega van je?) die het app gedeelte heeft gedaan dus niet een 'geregistreerd installer' is van Zaptec (en dus niet bijzondere installatie rechten heeft in de app), klopt die interpretatie?
Dank iig!
Klopt. die had gewoon een account aangemaakt als gebruiker

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:47

Gewoon met twee man. Eentje in de meterkast en de ander aan het draadje trekken/friemelen.

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 00:36
Brent schreef op donderdag 11 december 2025 @ 15:34:
[...]

***members only***

Ik zie niet in hoe een stekker in wcd waar je vrij bij kunt voldoet.
Zolang de contactstop in de contactdoos zit kan je niet bij de pinnen. De euro stekker en CEE stekker zijn dermate ontwikkeld dat bij ontkoppelen het gehele device zwevend is. Daarom mag je in geen enkel geval de thuis batterij extern aarden.

En zie hier het probleem van mensen welke hun backup aansluiting van hun thuis accu willen koppelen met hun huis doormiddel van een ATS welke aarde niet mee schakelt. Vragen om problemen.

Dat een wandcontactdoos en contactstop niet permanent 2500W aan zouden kunnen is niet geheel juist. 2500W bij 230, 240, 250 V is 10,87, 10,417, 10A. Een wandcontactdoos of contactstop met een rating van 16A kan zonder problemen 10-11A continue voor een paar uur verwerken.

Zelf heb ik gewoon CEE materiaal gebruikt met een rating van 32A. Met de juiste bekabeling (2,5mm) wordt dit totaal niet heet. Het voordeel van CEE materiaal is dat er extra handelingen nodig zijn om te ontkoppelen. In mijn geval zit er ook nog eens een extra vergrendeling op zodat deze niet zomaar los gemaakt kan worden. (hele grote tightwrap en zonder gereedschap breek je niet los)

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E BMS: 155, EMS: 216 | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

Pagina: 1 ... 54 55 Laatste