http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
ik heb een nieuw woord geleerd, aanloopstroom.habbekrats schreef op zondag 21 december 2025 @ 17:37:
@No Hands Dat komt door de aanloopstroom van de versnipperaar. Is een redelijk normaal verschijnsel voor een automaat die waarschijnlijk net zwaar genoeg is.
De versnipperaar is 4000W, op 3 fase. het is een 3x16A automaat, dat mag toch het probleem niet zijn dan? Of zal die aanloopstroom dan zoveel hoger zijn? Ik zal eens een specsheet gaan zoeken.
[ Voor 9% gewijzigd door No Hands op 21-12-2025 18:53 ]
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Als het inderdaad alleen is met aanzetten en daarna zodra de versnipperaar gewoon draait niet meer is het inderdaad zeer waarschijnlijk de aanloop stroom. Als deze net tegen de grens aan zit (b.v. 10 kW) dan kan het best even iets geluid maken.No Hands schreef op zondag 21 december 2025 @ 18:52:
[...]
ik heb een nieuw woord geleerd, aanloopstroom.
De versnipperaar is 4000W, op 3 fase. het is een 3x16A automaat, dat mag toch het probleem niet zijn dan? Of zal die aanloopstroom dan zoveel hoger zijn? Ik zal eens een specsheet gaan zoeken.
Evt kan je zekerheidshalve wel ff checken of alle verbindingen bij die automaat goed vast zitten.
Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!
Bij krachtstroommotoren is het aangegeven vermogen, het mechanische vermogen. Je moet rekening houden met een aantal factoren:No Hands schreef op zondag 21 december 2025 @ 18:52:
[...]
ik heb een nieuw woord geleerd, aanloopstroom.
- Het rendement is ~85%, dus 4kW mechanisch is 4,7 kW elektrisch.
- De power factor of cos phi is ook zo'n 0,85, dus dan zit je op 4,7 / 0,85 = 5,5 kVA.
- De continustroom bij volle belasting zal dus zo'n 5500 / 230 / 3 = 8 A zijn.
- Een aanloopstroom die 5 x zo hoog is als de continustroom is helemaal niet raar. Dan zit je dus op 40 A koststondig. E.e.a. is wel afhankelijk van de motor (zuinigere motoren hebben een hogere aanloopstroom) en bijvoorbeeld de kabellengte naar de motor.
Maar aanloopstroom kan inderdaad aardig hoger zijn.
Het vermogen op een draaistroommotor is het mechanische vermogen, zie b.v. https://www.betech.co.uk/...mmission-motor-nameplate/Septillion schreef op zondag 21 december 2025 @ 20:06:
Zo ver ik weet hoort op het elektrische typeplaatje gewoon het elektrische vermogen te staan....
Maar aanloopstroom kan inderdaad aardig hoger zijn.
Daarnaast staat overigens ook de nominale stroom aangegeven.
Overigens wordt bij b.v. elektrisch handgereedschap (b.v. een haakse slijper) wél het elektrische vermogen aangegeven.
[ Voor 10% gewijzigd door marcop23 op 21-12-2025 20:26 ]
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.